Ja, goeie. Het is ook een kwestie van definitie en de geleerden zijn hier niet over uit. Het komt bmw ook niet voor in de DSM IV.quote:
Ja, erg dus. Maar hoogbegaafdheid is niet alleen maar hoera. Het brengt vaak oo heel veel problemen mee. Ze vinden intellectueel en vooral sociaal geen enkele aansluiting. Ik denk dat het hem behoorlijk heeft opgebroken..quote:Die jongen zit nu vast en vraag niet voor wat en waar.
Ja idd, dan heb je het ook een stuk gemakkelijker.......Meestal komen die mensen wel goed terecht .....quote:Op maandag 18 september 2006 22:45 schreef JohnDope het volgende:
Mensen die bijvoorbeeld op bepaalde vlakken erg uitblinken, die falen weer op andere vlakken. Het beste is om van alles een beetje te hebben.
Heb je artikel van de Revu hier op Fok! gelezen? Zijn broers schijnen het best te hebben gemaakt...Er lijkt verder toch ook sprake dat Johan zich voor de familie wilde bewijzen met die extreme schoolresultaten.(misschien ook wel tov van zijn broers). Hij zou wel van aanzien houden.....Samen met zijn perfectionisme was er dus wel een voedingbodem....en leraren hielden hem kennelijk niet tegen om hem zeer hoge punten te laten herkansen....Ik vond de concierge Van Loo dan nog wel zo verstandig geweest....quote:Op woensdag 6 september 2006 15:07 schreef ferrari_rood het volgende:
Zijn broers hebben de zelfde moeder of ze hb zijn weet ik niet.
In het artikel van de Revu blijkt het pesten en afwijzingen weer de rode rode draad te zijn. Het valt mij op dat alle verhalen exact dezelfde patronen laten zien. De verhalen zijn opvallend consistent....Niettemin schrik ik toch weer van het artikel in de Revu.quote:Of er contact is geweest over het pesten weet ik niet. Grote kans dat hij niks thuis vertelde en het bij de schaarse ouder gesprekken niet naar ter sprake kwam. Zijn prestaties waren immers toch goed veel ouders en helaas ook lkr denken zo.
Ja, en volgens mij nog harstikke ook. Tja, als je notabene 2 of 3 universitaire studies tegelijk doet....Als ik het artikel lees, dan haal ik ook weer bepaalde kenmerken eruit. Het anders zijn....quote:Op woensdag 20 september 2006 21:12 schreef ferrari_rood het volgende:
Geloof me die jongen is hoogbegaafd.
Da's mooi. ik hoop dat je slaagt. Zal vast lukken. Ik wens je alvast veel succes.quote:Ik hoop dit jaar als leekracht af te studeren , en heb al het een en ander gezien in de praktijk.
ik kan me zo goed voorstellen dat ze op die manier inderdaad fricties geven. Het erge is dat ze het niet (kunnen) beseffen, want ze hebben vaker veel minder inlevingsvermogen....Dus dat kwetsten hebben ze zelf niet eens door....Iets arrogants, ja...Voor de leerkrachten zijn degelijke leerlingen ook lastig, kan me het zo goed voorstellen.quote:Deze kinderen hebben vaak niet door dat ze andere kinderen kwetsen met hun gedrag. (ik weet het beter, ik heb het al af, ik heb nul fout enz enz).
Ik kan me hier heel veel bij voorstellen. Natuurlijk zijn ouders zo trots als hun kinderen ozo hoge punten halen...Ik herken hier alles uit. Ze gaan je idd nog verder stimuleren. Dat het dan tenkoste kan gaan van het sociale leven, hebben ze vaak ook niet echt door. Ook dat leerkrachten je stimuleren herken ik maar al te zeer....(en toch moch ik niet herkansen als die ruime voldoende mij niet hoog genoeg was).quote:Pas later gaan klasgenoten iets terug doen. Het is dan voor de kinderen moeilijk te relativeren waarom ze gepest worden en dat dit met hun eigen gedrag te maken kan hebben. HUn gedrag is immers lang getollereerd en zelf (on)bewust gevoed door ouders en leerkrachten. Ze kregen vaker een buurt en complimentjes over hun cijfers en werk.
Gelukkig voor die twee. Die ouders moeten het erg zwaar hebben nu, en ze zijn niet jong meer ...Zullen zij hun zoon nog thuis mogen meemaken vraag ik mij af.....quote:Dat zijn broers goed terecht zijn gekomen weet ik. Wat voor werk ze doen weet ik niet.
Ik ga je helpen. Niet schamen hoor, het lukte mij ook niet meteen....quote:ps. ik kan het artikel niet downloaden is deze er inmiddels afgehaald of ben ik toch een computer analfabeet![]()
Was het nog gelukt met die download? Kreeg jij ook een deja vu die foto van hem op het examensfeestje op RLS? Dat is die foto van Cocopuffs op Geenstijl in april jl. Zou Revu die zomaar van GS hebben overgenomen; volgens mij hebben ze dan wel goed naar jou geluisterd toen jij bevestigde dat die foto idd Johan was omdat je zijn houding herkende...Remember? Of Cocopuffs heeft die foto naar Revu gemailed.quote:Op donderdag 21 september 2006 19:02 schreef ferrari_rood het volgende:
Of ik ben heel bijzonder ahum dat ik wel vaker bij hem thuis ben geweest. Of niet alles klopt in de interviews.
Ja, het kan ook wel zijn dat artikelen eea van elkaar overnemen. Dan krijgt het ook een forse dynamiek....quote:Dat van dat pesten komt toch altijd terug.
Ja, duurt lang. En of hij nog steeds wilt meewerken is maar de vraag. Maar hoe het ook zij, het is daar een hel en hier is het niet veel anders met het vooruitzicht lijkt mij..Moet nog zien dat hij geen zelfmoord pleegd...quote:Ben benieuwd wanneer en of hij wordt uitgeleverd.
quote:Brazilië levert Nederlandse zedenverdachte uit
anp | Gepubliceerd op 28 september 2006, 08:42
Laatst bijgewerkt op 28 september 2006, 08:52
BRASILIA - Brazilië levert de 25-jarige J.S. uit aan Nederland. Een federaal gerechtshof in het Zuid-Amerikaanse land heeft daarvoor toestemming gegeven.
S. wordt in Nederland verdacht van diverse zedenmisdrijven, waaronder vier verkrachtingen en het hebben van seks met een persoon buiten bewustzijn, blijkt uit de uitspraak van het hof.
Wanneer S. naar Nederland komt, is nog onbekend. Het Openbaar Ministerie in Den Haag heeft nog geen bericht gehad vanuit Brazilië. Omdat Nederland en Brazilië onderling geen uitleveringsverdrag hebben, is moeilijk te voorspellen wanneer het groene licht wordt gegeven om S. op te halen. De verdachte heeft sinds zijn aanhouding, eind juni in de stad Curitiba, te kennen gegeven dat hij zich niet zou verzetten tegen uitlevering aan Nederland.
In april lieten politie en justitie een opsporingsbericht uitgaan waarin zij de volledige naam van S. noemden en waarin zijn gezicht te zien was. Later volgde een internationaal arrestatiebevel. De verkrachtingen waarvan het Openbaar Ministerie de man verdenkt, waren zeer gewelddadig, liet een woordvoerder eind juni weten. E-mails die de verdachte naar zijn moeder stuurde, leidden tot zijn aanhouding.
bron http://www.haarlemsdagbla(...)954690.ece?secId=591
quote:"Hij kwakkelde in de Brazilliaanse cel continu met zijn gezondheid"
Ik weet niet of deze zin uit de telegraaf wel compleet is, gedeeltelijk kan ik hem namelijk niet plaatsenquote:"Het OM in Den Haag wil de knappe advocatenzoon berechten voor "verkrachting, sexuele relaties met personen buiten bewustzijn of met een ziekelijke stoornis en ooreerbare daden" , aldus het uitleveringsverzoek. "
De meisjes met een ziekelijke stoornis vind ik wel erg vaag......quote:Op donderdag 28 september 2006 12:16 schreef Rickman_ het volgende:
Wat ik er uit opmaak:
1. Hij heeft meisjes verkracht
2. Hij heeft meisjes verkracht die buiten bewustzijn waren
3. Hij heeft meisjes verkracht die een ziekelijke stoornis hebben.
4. Hij heeft z'n piel ongevraagd aan meisjes laten zien.
Oeps...., dan was je vast erg geschrokken in april toen het bericht naar buiten kwam.... Je had vast wel verwacht dat je nog weleens van hem zou horen als een geleerde en niet als zedenverdachte.....quote:Op donderdag 28 september 2006 14:24 schreef Rickman_ het volgende:
Ja, ik ben oud-RLS'er en ben van hetzelfde jaar als Johan.
Dit lijkt me wel een duidelijk statementquote:EVANSVILLE, Indiana (AP) -- An inmate serving a life sentence for molesting and murdering a 10-year-old girl named Katie was apparently forcibly tattooed across the forehead by a fellow prisoner with the words "KATIE'S REVENGE," authorities say.
Anthony Ray Stockelman, 39, was removed from the general prison population for his own safety last weekend after authorities discovered the tattoo, officials said.
Prison officials said an inmate has been identified as a suspect.
A photo of what is identified as Stockelman's forehead appeared this week on a crime blog called "Lost In Lima Ohio" that focuses on news reports about crimes against children and women.
Two prison guards suspected of supplying the picture were fired for making unauthorized copies of an evidence photo, said Rich Larsen, a spokesman for the Wabash Valley state prison in Carlisle, about 70 miles north of Evansville.
Child molesters rank near the bottom of the prison hierarchy and are often brutalized by other inmates. Tattoos are against prison regulations, but inmates often fashion crude tattoo instruments with plastic utensils and needles.
Stockelman's tattoo covers nearly his entire forehead.
"If I had to guess I'd say it's a statement from the inmates," said Collman's father, John Neace.
Stockelman pleaded guilty to abducting, molesting and drowning Katlyn "Katie" Collman, whose body was found in 2005 in a creek about 15 miles from her home in the town of Crothersville.
Police initially believed Katie was abducted and slain because she had stumbled onto a methamphetamine operation in the neighborhood, but that theory was later discarded.
Another man confessed to the killing at one point but was cleared after DNA and other evidence connected Stockelman to the crime.
Johnny, dit kun je niet menen. Meneer heeft als levenslang. Is dat niet al genoeg?quote:Op zondag 1 oktober 2006 13:39 schreef JohnDope het volgende:
het leven van de een zedendeliquent in een buitenlandse gevangenis:
[afbeelding]
[..]
Dit lijkt me wel een duidelijk statement![]()
Bron: http://www.cnn.com/2006/LAW/09/29/inmate.tattoo.ap/index.html
nee, die ouders hebben ook levenslang.quote:Op zondag 1 oktober 2006 13:49 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Johnny, dit kun je niet menen. Meneer heeft als levenslang. Is dat niet al genoeg?
Zeker waar. Als vergelding moet die man in USA zijn rest van zijn leven in een armetierige cel doorbrengen. Ik denk dat je dat niet moet onderschatten. Zeker niet in de USA, het regime is daar veel en veel harder dan in NL.quote:Op zondag 1 oktober 2006 13:52 schreef JohnDope het volgende:
[..]
nee, die ouders hebben ook levenslang.
HAha net goedquote:Op zondag 1 oktober 2006 13:49 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Johnny, dit kun je niet menen. Meneer heeft als levenslang. Is dat niet al genoeg?
Ik ga er vanuit dat sie persoon het wel verdiend zal hebben dat ie daar levenslang heeft gekregen. De gedwongen tatoeage vind ik echter weerzinwekkend en is hopelijk een incident. Dit kan en mag wat mij betreft nooit gebeuren.quote:
Een grote gemene deler vond ik bij het TRIMBOS instituut:quote:Gebaseerd op de aanname dat macht, woede en
seksualiteit fundamentele componenten zijn van gewelddadige verkrachtingen, werden er vier
prototypen verkrachters ontwikkeld; de power-reassurance verkrachter, de power-assertive
verkrachter, de anger-retaliatory verkrachter en de anger-excitation verkrachter
.
1De power-reassurance verkrachter wordt geteisterd door verontrustende twijfels over
zijn seksuele kunnen en zijn mannelijkheid. Deze voor hem verontrustende gedachten
probeert hij te herstellen door vrouwen in een positie te dwingen waarin zij hulpeloos zijn. Hij
wordt gekenmerkt door het hebben van lage sociale vaardigheden, een onverzorgd uiterlijk en
de meeste mensen in zijn omgeving vinden hem vreemd. Hij zal daarom geen of weinig
seksuele relaties hebben. Meestal overvalt hij zijn slachtoffers in zijn eigen woonomgeving.
Hij zal hierbij zo min mogelijk geweld gebruiken en zich beleefd gedragen. Dat wil zeggen
niet vloeken en bijvoorbeeld aan het slachtoffer vragen zelf haar kleding uit te trekken. Het is
zelfs mogelijk dat hij na afloop zijn verontschuldigingen aanbiedt.
2 De power-assertive verkrachter wordt omschreven als de dader die verkrachting
beschouwt als een uiting van zijn viriliteit, meesterschap en zijn dominantie. De verkrachting
is een uiting van zijn behoefte vrouwen te domineren . Deze behoefte komt voort uit een
onderliggend gevoel van inadequaatheid over zijn persoonlijkheid. Deze dader heeft een
verzorgd uiterlijk, gaat waarschijnlijk naar een sportschool en is vaak te vinden in het
uitgaansleven. Hij heeft geen sociale vaardigheden en houdt ervan om vrouwen te veroveren.
Hij heeft geen vaste relatie omdat hij niemand goed genoeg voor hem vindt. Met behulp van
een versiertruc lokt hij het slachtoffer mee naar een afgelegen plek. Hij zal hierbij slechts
zoveel geweld gebruiken als nodig is om het slachtoffer in bedwang te houden. Omdat het
slachtoffer vrijwillig mee is gegaan ziet hij het zelf niet als verkrachting.
3 De anger-retaliatory verkrachter begaat een verkrachting als een uiting van
vijandigheid en intense woede naar vrouwen toe. Zijn motief is wraak en zijn doel is
vernedering. Het "Anger-Retaliatory" type besteedt net als het "Power-Reassurance " type
weinig aandacht aan uiterlijke verzorging en leeft op een ongeorganiseerde manier. Hij is
vooral weinig sociaal vaardig in de omgang met vrouwen, deze vinden hem doorgaans dan
ook vreemd. Mannen kunnen hem als een maat beschouwen. Hij heeft geen relatie, terwijl hij
dat wel graag wil. Het "Power-Reassurance " type wijdt het gebrek aan een relatie aan zich
zelf. Het "Anger-Retaliatory " type wijdt dit echter aan vrouwen, hierdoor heeft hij een grote
hekel aan vrouwen in het algemeen. Hij overvalt vrouwen plotseling, ergens op een afgelegen
plek en zal ze met veel geweld overmeesteren. Hierbij zal hij onnodige denigrerende
opmerkingen maken en handelingen uitvoeren.
4 De vierde en tevens laatste prototype verkrachter is de anger-excitation verkrachter.
Deze dader ervaart plezier en opwinding wanneer hij zijn slachtoffer ziet lijden. Hoe meer het
slachtoffer lijdt hoe meer plezier en opwinding de dader ervaart. Deze dader is sadistisch en
zijn doel is straffen en marteling van zijn slachtoffer. Hij is intelligent en sociaalvaardig. De
kans bestaat dat hij met iemand samen woont. Dit heeft echter slechts als doel om de schijn
van een gewone man op te houden. De relatie zal van zijn kant oppervlakkig zijn. Dankzij zijn
intelligentie en sociale vaardigheden weet hij het slachtoffer meestal onopvallend mee te
lokken naar een afgezonderde plek, bijvoorbeeld zijn auto.
Kortom er zijn dus wel patronen aan te geven.....quote:Seksueel delinquenten worden vaak gekenmerkt door een lage zelfwaardering en sociale isolatie, onveilige hechting, cognitieve vervormingen, middelenmisbruik, een gebrek aan sociale vaardigheden en emotie-verwerkingsvaardigheden (Marshall 2000, Stemac en Segal 1989, Langevin en Lang 1990, Knight en Prentky 1990).
Tja, misschien wordt je daar ook niet echt vrolijk van, door met ze in contact te komen; het kan je zo pijnlijk bewust maken, welke evt risico's je zou hebben gelopen....Aan de andere kant waren die risico's vijf jaar geleden wellicht niet aan de orde; iemand kan in een korte tijd ook helemaal flippen en gefrustreerd zijn geraakt.....quote:Op woensdag 1 november 2006 15:48 schreef ferrari_rood het volgende:
Ik heb geen exen in het echt gesproken.
Een onbevredigd gevoel van voorplantingsdrang en bestaan, sexuele drift in combinatie met machtsdenken.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 12:58 schreef EchtGaaf het volgende:
hoe wordt iemand in vredesnaam een zedendelinquent in het bijzonder een verkrachter(Zelf als iemand ogenschijnlijk alles mee lijkt te hebben. In de kielzog de vraag: wat drijft iemand daartoe)
Het in handen hebben van de oorzaken elimineert vaak het fenoneem niet, zoals bijvoorbeeld Freud graag geloofde, in tegenspraak met zijn eigen bevindingen, hoe graag men dat ook zou willen.quote:Het antwoord blijkt niet simpel te vinden te zijn......Er is namelijk een complex van oorzaken aan te geven.......
Wou al eerder reageren in dit topic...quote:Er is in de loop der jaren het nodige onderzoek gedaan naar het onderwerp. Vrij populair blijken de volgende typologieën, waar ik wel wat mee kan:
Gebaseerd op de aanname dat macht, woede en
seksualiteit fundamentele componenten zijn van gewelddadige verkrachtingen, werden er vier
prototypen verkrachters ontwikkeld; de power-reassurance verkrachter, de power-assertive
verkrachter, de anger-retaliatory verkrachter en de anger-excitation verkrachter
Ik geloof dat er voor een mens bijna geen erger idee is dan niet vrij te zijn, maar enkel een noodlot te zijn van fundamenteel determinisme of nihilisme. Als je hier meer over wil weten raad ik je aan om bv. Schopenhauer of Nietzsche te gaan lezen. De vrije wil wordt door beide weerlegd als fictie.quote:Kortom er zijn dus wel patronen aan te geven.....
Tja, dan heb je nog het verhaal van wilsbekwaamheid....Tja, dat antwoord heb nog niet op een rij...Voor de liefhebbers heb ik deze site die daar uitgebreid op in gaat: http://www.ziedaar.nl/article.php?id=193
Ik begin steeds meer te denken dat ze per definitie wilsonbekwaam zijn...Uiteindelijk wilt niemand het en toch gebeurd het...Er moet dan toch iets zijn van drang of zelfs dwang? Maar ja, zelfs forensische wetenschappers zijn het niet over eens.....ik zal dus verder maar geen poging hierover wagen...
Ondoorgrondbaar omdat we zelf partij zijn, we denken veel te weten maar kennen onszelf niet.quote:Ik heb vele onderwerpen de revu zien passeren, maar zelden zo'n onderwerp welke zo moelijk te doorgronden is....Laat ik het er maar op houden dat de menselijke ziel niet te doorgronden is......
Allereerst hartelijk dank voor je reactie. Zo te zien heb je meer kaas gegeten over het onderwerp psychologie. Ik probeer inderdaad een antwoord te vinden op het verschijnsel waarom iemand verkrachter word. In dit geval in het bijzonder in relatie tot hoogbegaafdheden, omdat ze vaker sociaal gezien vaak geïsoleerder staan in een groep en omdat ze vaker wat minder inlevingsvermogen hebben in gevoelens van anderen.quote:Op maandag 6 november 2006 09:41 schreef HermanR het volgende:
Een onbevredigd gevoel van voorplantingsdrang en bestaan, sexuele drift in combinatie met machtsdenken.
Daar ben ik het mee eens. Als zou Freud daarin gelijk hebben gehad, dan is het m.i. zelfs niet mogelijk om alle oorzaken te elimineren. De oorzaak "aanleg" daarin is niets te veranderen......quote:Het in handen hebben van de oorzaken elimineert vaak het fenoneem niet, zoals bijvoorbeeld Freud graag geloofde, hoe graag men dat ook zou willen.
Je bent welkom.quote:Wou al eerder reageren in dit topic...
Ik zeg altijd zo: de ene persoon is de andere niet. (zie mijn insteek: aanleg) Ik durf zelfs wel zo ver te gaan, dat ik durf ter stellen dat ieder persoon wel een of meerdere eigenschappen van de typologieën heeft (ik niet uitgezonderd) ..Meer of minder sterker ontwikkeld. Maar dat maat iemand nog niet een verkrachter.quote:Ik heb alle kenmerken van alle vier de typologien, met de toevoeging een hoogbegaafdsanalyse(gelogen) op de basisschool en een erg pestverleden.
Toch heb ik nog nooit iemand verkracht, zelfs na 25 jaar geen vriendin, kus of omhelzing of wat dan ook.
Jouw vraag zou dan zijn, hoe komt dit?
Mijn antwoord, ondergetekende weet het niet... Mijn eerste levensjaren waren goed, ben ook opgegroeid met 3 zusjes, ik kan een vrouw gewoon geen kwaad doen, daarvoor zijn deze specifieke typologieën bij mij wellicht te zwak ontwikkeld. Oh ja, en nog iets, ik vocht terug tegen het systeem, deze JF Stellingwerf is zich blijven conformeren aan anderen, zelfs al was de prijs hiervoor voor mij wederom een sociaal isolement.
Bedankt voor je tipquote:Ik geloof dat er voor een mens bijna geen erger idee is dan niet vrij te zijn, maar enkel een noodlot te zijn van fundamenteel determinisme of nihilisme. Als je hier meer over wil weten raad ik je aan om bv. Schopenhauer of Nietzsche te gaan lezen. De vrije wil wordt door beide weerlegd als fictie.
Dat vind ik een lastige......Ik geloof wel dat we maar een heel klein beetje over het menselijke brein. Alleen het begrip bewustzijn is een hersenbreker.......Ik probeer ook een beeld te vormen hiervan.....De hersenen als ontvanger van bewustzijn spreekt mij erg aan. Ik kan anders een Bijna Dood Ervaring namelijk niet verklaren....quote:Ondoorgrondbaar omdat we zelf partij zijn, we denken veel te weten maar kennen onszelf niet.
Doorgronding leidt al snel tot nihilisme en al gauw zit men zelf op het randje van de zelfmoord.
Geen onterechte gedachte deze relatie te leggen, alleen ik geloof niet zozeer aan hoogbegaafdheid. Cognities, waaronder de opdringende noodzaak tot verkrachting hebben een relatie met bepaalde begaafdheden, maar meer nog met ervaringen.quote:Op maandag 6 november 2006 11:37 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik probeer inderdaad een antwoord te vinden op het verschijnsel waarom iemand verkrachter word. In dit geval in het bijzonder in relatie tot hoogbegaafdheden, omdat ze vaker sociaal gezien vaak geïsoleerder staan in een groep en omdat ze vaker wat minder inlevingsvermogen hebben in gevoelens van anderen.
Het vaststellen van de vrije wil is van belang om de verantwoordelijkheid vast te kunnen stellen, zonder vrije wil kan er immers geen verantwoordelijk bestaan. In de praktijk is dit gebied echter schimmig en loopt men tegen veel aangewende leugens aan van het subject of psychiatrische dogma's uit beide kampen.quote:In het bijzonder heb ik ook gekeken naar het dilemma van de vrije wil in de forensische psychologie. Het dilemma: wanneer is iemand MAD en wanner is iemand BAD. Er zijn strafpleiters die zeggen dat de mens per definitie slecht is en dat ze zich goed kunnen gedragen, het andere kamp stelt dat de mens per definitie goed is maar door omstandigheden slecht kunnen gaan gedragen. Vanuit religieuze overtuiging ga ik vanuit dat de mens per definitie geneigd is tot het kwade als hij/zij daartoe in de verleiding komt, uiteraard een zware persoonlijke opvatting.
Natuurlijk is er meer aan de hand, maar in hoeverre het een persoonlijke ramp is hangt van zichzelf en zijn geweten af. Hij gooide ook andermans leven te grabbel, en daarop was zijn geweten i.i.g. nog niet ontwikkeld... Geweldige toekomstmogelijkheden zijn hierin minder relevant, zij kunnen zelfs reden zijn tot zelfvernietiging.quote:Bij ingewikkelde gebeurtenissen, zoals complexe (persoonlijke) rampen, hanteer ik steeds vaker de insteek van meerdere oorzaken. Een ramp heeft namelijk zelden 1 oorzaak. Als iemand een verkrachter wordt, dan beschouw ik dat als een persoonlijke ramp. Vanuitgaande dat de persoon in kwestie idg Johan Frederik Stellingwerf ogenschijnlijk geweldige toekomstmogelijkheden had, ga ik er vanuit dat dit hele gebeuren voor hem een desastreuze persoonlijk ramp moet zijn geweest. Iets wat hij niet in de hand heeft gehad. Je gooit niet zomaar je leven zo te grabbel, er moet meer aan de hand zijn. Het verlies van vrije wil etc. ( Ik haast mij erbij te zeggen, dat de rechter maar moet beslissen in hoeverre Johan de fout is ingegaan)...
Jij gelooft dat iets wordt meegegeven, ik stel de eis dat je voor een goede beoordeling je het zeker moet weten... Van inlevingsvermogen is dat bekend, maar zij kan door cultuur afgebogen worden...quote:Ik geloof [..] meegegeven
Naar ik meen uw grootste vergissing..... men wordt hooguit anders gemaakt... persoonlijke mening...quote:Door het anders zijn... etc. etc.
Ik heb alleen maar afwijzingen gekend... Op jonge leeftijd al....quote:3 Verdere ontwikkeling: de persoon kan in vele relaties enorme frustraties hebben opgebouwd: vele afwijzingen. Als iemand in vele banen ontslag krijgt doet dat weinig goed op het gebied van zelfvertrouwen en zelfbeeld. Het zelfde kan je voorstellen op het relationele vlak (vriendinnen)
1.Nope = gevolg, je kunt geen gevolg aandragen als oorzaak = cirkelredeneringquote:1. Geestelijke gezondheidsklachten in de loop van iemands leven
2. Majeure gebeurtenissen in iemands leven hebben zeer grote invloed op cognities...
Mee eensquote:
Ik zeg altijd zo: de ene persoon is de andere niet. (zie mijn insteek: aanleg) Ik durf zelfs wel zo ver te gaan, dat ik durf ter stellen dat ieder persoon wel een of meerdere eigenschappen van de typologieën heeft (ik niet uitgezonderd) ..Meer of minder sterker ontwikkeld. Maar dat maat iemand nog niet een verkrachter.
Hier is sprake van een syllogisme, behoren de eigenschappen in het algemeen toe aan de mens of aan de verkrachter? Vast staat dat zij bij de verkrachter tot uiting komt.quote:
Ik zie het zo:
-Een verkrachter heeft vrijwel altijd sterk ontwikkelde eigenschappen zoals in 1 of meer typologieën verwoord.....
- Iemand met een of meerdere eigenschappen genoemd in de vier typologieën is niet per definitie een risicofactor als het gaat om verkrachting. Hooguit zou je kunnen zeggen dat je een hoger risico heeft om een dergelijk delict te begaan. Zie het als een glijdende schaal.....
Bij Nietzsche zul je op zoek moeten gaan naar aforismes die als thema de vrije wil betreffen: Er staan in 'Menselijk al te Menselijk' een paar in het laatste hoofdstuk: De wandelaar en zijn schaduwquote:Bedankt voor je tip![]()
Nederlands justitie erkent niet maar gebruikt het concept van de vrije wil om straffen op te leggen.quote:De Nederlandse justitie erkent kennelijk de vrije wil wel. Of het ontbreken ervan. Prof. Van Marle is op dat gebied een autoriteit. Sterker nog: de vrije wil is essentieel om te bepalen of verdachte geheel of gedeeltelijk toerekeningsvatbaar is geweest tijden het begaan van het delict.
Ik twijfel in dezen, in ieder geval zie ik geen grond van het kwade, ben niet religieus...quote:Ik realiseer het dilemma ook maar al te goed. Er is wel degelijk een grens aan te geven. Er blijven mensen die op puur op grond van het kwade en bij volle zinnen een misdaad begaan. Anderen zijn m.i. door een persoonlijkheidsstoornis en/of psychiatrische ziekte duidelijk minder wilsbekwaam. Ik ind het goed dat daar rekening mee wordt gehouden...
Sprak op persoonlijke titel, wie we zijn moeten we allereerst onszelf vragen.quote:Dat vind ik een lastige.....
Niet als enige reden, maar wat je vaak wel ziet is dat ze een iets minder inlevingsvermogen hebben....Minder goed realiseren wat voor een ander acceptabel is of niet. Maar ik zou deze factor zeker niet willen overdrijven. Het gaat te ver om te veronderstellen dat mensen met een lager inlevingsvermogen niet zouden kunnen realiseren, dat verkrachting nimmer toelaatbaar kan zijn...quote:Op maandag 6 november 2006 15:26 schreef HermanR het volgende:
[..]
Geen onterechte gedachte deze relatie te leggen, alleen ik geloof niet zozeer aan hoogbegaafdheid.
Daar ben ik het zeer mee eens. Cognities ontstaan idd nog meer op basis van opgedane ervaringen. Eea ook gestoeld op meegekregen basisassumpties. Verder ben ik van mening dat het superego een belangrijke rol daarin speelt. Hoe is de gewetensfunctie bij de persoon ontwikkeld.... Deels volgens mij in de aanleg bepaald deels door ontwikkeling ervaringen...Hoe kijk jij daartegen aan?quote:
Cognities, waaronder de opdringende noodzaak tot verkrachting hebben een relatie met bepaalde begaafdheden, maar meer nog met ervaringen.
Dit zal zeker een steeds terugkerende vraag zijn: "Waarom word ik afgewezen?". Het zal zeker tot verhoogde onzekerheid en mogelijk ook minder zelfwaardering hebben geleid. Opvallend was bij JFS dat hij een ware metamorfose onderging op de middelbare school. Misschien was dat wel een soort compensatiemechanisme wat in werking trad----->oplossing voor een probleem dat wellicht niet zijn kernprobleem was....en dus niet tot een oplossing heeft geleid, getuige de vele, vele afwijzingen die hij te verduren heeft gehad....En daarmee escalatie van frustratie denk ik ...quote:De vraag: "Waarom word ik afgewezen?" kan bijvoorbeeld zinderen het door het hoofd van een subject die gewend is aan het oplossen van vragen. Zo kan het zijn dat ook onbewust voor dit probleem een oplossing gevonden moet worden. Geen oplossing is geen bevrediging.
Stevige inbreng. Dat moet ik wel even laten bezinken...Cultureel bepaald, zou ik zeggen deels ja, zeker als het gaat over zaken die als goed of fout worden gezien. de culturele achtergrond speelt bij de ontwikkeling van het geweten zeker een belangrijke rol. Zo wordt er bijvoorbeeld in sommige volksstammen anders aangekeken tegen de rol van de man, en welke rechten hij heeft tov de vrouw en omgekeerd. De normen en waarden hierin. Wat is wel "done" en wat is "not "done". Bepaald dus idd een belangrijk deel van je geweten...quote:Het vaststellen van de vrije wil is van belang om de verantwoordelijkheid vast te kunnen stellen, zonder vrije wil kan er immers geen verantwoordelijk bestaan. In de praktijk is dit gebied echter schimmig en loopt men tegen veel aangewende leugens aan van het subject of psychiatrische dogma's uit beide kampen.
Doorslaggevend is uiteindelijk aan welke opvatting het sterkste geloofd wordt, afhankelijk van cultuur, maar daarmee is nog niet gezegd dat de mens in aanleg slecht, goed, mad of bad zou zijn.
Goed punt. Het geweten speelt een cruciale rol. Als je geweten goed functioneert, dan zal het geweten er voor zorgen dat je de grens niet overgaat...Er is pas nog een mooi onderzoek gedaan naar genetische/biologische factoren als oorzaak voor criminaliteit. Interessant is om te zien dat dergelijke personen fysisch veel minder sterk reageren ( zweet, stress, hartslag, etc). als deze worden blootgesteld aan schokkende beelden. Het pleit ervoor om te veronderstellen dat de genoemde factoren behoorlijk van invloed kunnen zijn bij de ontwikkeling van het geweten. En dat kan ook een mooie deelverklaring zijn waarom 1 gezinslid wel crimineel word en de andere niet?quote:Natuurlijk is er meer aan de hand, maar in hoeverre het een persoonlijke ramp is hangt van zichzelf en zijn geweten af. Hij gooide ook andermans leven te grabbel, en daarop was zijn geweten i.i.g. nog niet ontwikkeld... Geweldige toekomstmogelijkheden zijn hierin minder relevant, zij kunnen zelfs reden zijn tot zelfvernietiging.
Een goede test heeft een validiteitschaal,....vrin-schaal of iets dergelijks?quote:Naar ik meen uw grootste vergissing..... men wordt hooguit anders gemaakt... persoonlijke mening...
Hoeveel heb ik niet gelogen om aan de kwalificatie hoogbegaafd te voldoen?
Kijk uit dat u geen spokenjager wordt.....
Ja, dan kom ik terug op dat de ene persoon de andere niet is. Niet iedereen is goed in staat om cognities te herformuleren....quote:Ik heb alleen maar afwijzingen gekend... Op jonge leeftijd al....
In deze kwesties moet je soms je geloof bijstellen, namelijk dat het idee van de liefde een leugen is.
Dat klopt helemaal. Dit zal sterk per individu verschillen.quote:Let op, het zelfvertrouwen en zelfbeeld neemt enkel en alleen dan maar af als men begint zijn of haar eigen identiteit te ontlenen aan deze afwijzingen...
1. idd. cirkelredenering. Best moeilijk....quote:1.Nope = gevolg, je kunt geen gevolg aandragen als oorzaak = cirkelredenering
2. Ook ogenschijnlijke mineure gebeurtenissen kunnen als trigger van zeer grote invloed zijn op cognities...
Eye-opener. Bedankt. Ben je het wel met me eens dat de verkrachter niet bestaat?quote:Hier is sprake van een syllogisme, behoren de eigenschappen in het algemeen toe aan de mens of aan de verkrachter? Vast staat dat zij bij de verkrachter tot uiting komt.
Ik ga die maar eens lezen. Hopelijk heeft onze bieb deze boeken. Je hebt wel een voorsprong op mij op dit onderwerp. Dat maakt de discussie voor mij wel interessant.quote:Bij Nietzsche zul je op zoek moeten gaan naar aforismes die als thema de vrije wil betreffen: Er staan in 'Menselijk al te Menselijk' een paar in het laatste hoofdstuk: De wandelaar en zijn schaduw
Schopenhauer heeft er een heel boek over geschreven: De vrijheid van de wil
OK.quote:Nederlands justitie erkent niet maar gebruikt het concept van de vrije wil om straffen op te leggen.
Net even een andere interpretatie dan die jij geeft. Laatste deel helemaal mee eens.
Tja, dat is idd een kwestie van geloof. Ik voer het terug op de zondeval. Vanaf dat moment is de mens bevlekt met zonden en geneigd tot het kwade. Dit is geen wetenschap en ik respecteer iedereen zijn/haar mening uiteraard. Het is slecht een invalshoek.quote:Ik twijfel in dezen, in ieder geval zie ik geen grond van het kwade, ben niet religieus...
Er is de misdaad die door een persoon gepleegd wordt, wilsbekwaam of niet.
Dank voor je bijdrage tot nu toe.quote:Sprak op persoonlijke titel, wie we zijn moeten we allereerst onszelf vragen.
Maar doorgronden is soms een afgrond. Dat was idd de boodschap.
pnwed.quote:Johan Stelingwerf houdt van Holland
och nog een kort geding vandaag. Johan Stellingwerf, de hoogstintelligente serieverkrachter die zo dom was zich in een Braziliaans internetcafeetje in de kraag te laten vatten, wil zo ontzettend alsjeblieft dolgraag toe nou terug naar Nederland dat zijn advocaat een geding tegen de Nederlandse Staat is begonnen. Stellingwerf zou al uitgeleverd worden, maar het gaat meneer allemaal niet snel genoeg. Ja, het begint ook te vervelen, zo'n Braziliaanse cel, met driemaal daags een regenwoud-bubba in je rug. Flink hoor, Johan. Wel gedrogeerde meiske stuktrekken, maar als je eigen aars begint te lubberen opeens dikke boehoe doen. Nee, dan is het regime van 0031 natuurlijk stukken beter. Vooral zo'n TBS-behandeling is aanbevelenswaardig. Sta je immers zo weer op straat. Wij blijven overigens bij ons uiterst humane standpunt: viezeriken die om uitlevering vragen, worden overgeslagen. Welterusten, mijnheer de zedendelinquent...
bron: geenstijl.nl
Ik zou het toch niemand willen aanbevelen. Dat zo op straat staan kan nog wel eens heel zuur uitpakken.....(tbs kan namelijk eindeloos worden verlengd).quote:...Vooral zo'n TBS-behandeling is aanbevelenswaardig. Sta je immers zo weer op straat.. ....
bron: geenstijl.nl
Ik vind het verzoek uiterst opmerkelijk, omdat recentelijk nog het Brazilliaanse Hoggerechtshof positief had beslist op het uitleveringsverzoek van Nederland. Zoals ik uit het bericht begrijp wordt het kort geding tegen de Staat der Nederlanden aangespannen. Volgens mij wil Nederland niets liever dan een zo snel mogelijke uitlevering, maar ze zijn volgens mij wel afhankelijk van de Braziaanse autoriteiten.....quote:BNR - 7 november 2006 13:00 printversie
Johan S. wil uitgeleverd worden
De vermeende zedendelinquent Johan S. wil zo snel mogelijk uitgeleverd worden aan Nederland. Zijn advocaat heeft daartoe een kort geding aangespannen tegen de Staat.
S. zit eind juni in een Braziliaanse cel. Justitie verdenkt hem van enkele zware zedendelicten waaronder vier verkrachtingen.
quote:.......S. eist dat de staat binnen 24 uur mensen naar Brazillie stuurt die de uitlevering direct kunnen regelen met de Brazilliaanse autoriteiten.
quote:Verdachte verkrachting later uitgeleverd
(Novum) - De 25-jarige Johan Frederik S., die wordt verdachtvan minstens vier gewelddadige verkrachtingen, komt deze week niet naar Nederland. Het verzoek van zijn advocaat S. binnen 24 uur van Brazilië naar Nederland te brengen is afgewezen omdat de staat al heeft toegezegd dat hij op korte termijn naar een Nederlandse gevangenis wordt gebracht. Dat heeft de Haagse rechter woensdagochtend besloten na een kort geding.
Het kort geding vond plaats achter gesloten deuren. S. wordt binnen enkele weken vanuit de Braziliaanse gevangenis naar Nederland overgebracht. Tijdens het kort geding bleek dat S. nog niet over een strafblad beschikt.
S. zit sinds eind juni vast in de stad Curitiba in Brazilië. De omstandigheden in die gevangenis staan bekend als zeer slecht. De advocaat van S. had daarom om spoed gevraagd bij de uitlevering.
Eind september gaf een federaal gerechtshof in Brazilië toestemming voor de uitlevering van S. Het Openbaar Ministerie kwam in april met een opmerkelijk open opsporingsbericht. Daarin werd de naam van de verdachte genoemd en werden foto's van hem getoond.
bron http://www.trouw.nl/laats(...)ng_later_uitgeleverd
quote:Wel hebben beide partijen een termijn afgesproken wanneer de verdachte naar Nederland vliegt. Wanneer dat is, wilde de raadsman van de Staat niet kwijt, om te voorkomen dat de pers hem op Schiphol opwacht.
bron http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp?actie=totaalbericht&pid=61588
hier meer infoquote:Hij wil zo snel mogelijk naar Nederland, maar er is geen uitleveringsverdrag met Brazilië. De Nederlander zou kwakkelen met zijn gezondheid. Daarom eiste Stellingwerf, zoon van twee advocaten, dat Nederland een speciale procedure in gang zou zetten om hem vrij te krijgen.
uit http://www.elsevier.nl/ni(...)el/asp/artnr/124715/
Ja, zo'n 2 jaar terug. En ook enkele doden gevallen... Ik zal het artikel lezenquote:Op woensdag 8 november 2006 12:43 schreef Omkron het volgende:
Ik zou wel wat over de gevangenis Curitiba zelf willen weten.
http://www.usp.com.au/fpss/news-brazil13.html
Johan zit in die gevangenis waar toen laatst een opstand was.
Bedankt voor je aandacht. Graag gedaan.quote:Op woensdag 8 november 2006 13:15 schreef MeneerMuis het volgende:
Even laatste tijd weer alles bijgelezen over deze zaak en de reacties van EchtGaaf. Dat geeft toch weer een totaal ander beeld als dat ik had toen ik zijn opsporingsbericht las e.d.
Ik kan mij voorstellen als mensen dit denken en vinden. Het is natuurlijk vreselijk en abject als vrouwen worden misbruikt. Geen misverstand hierover. Wat mij betreft dient het bij wettig en overtuigend bewijs en bij volledige toerekeingsvatbaarheid zwaar te worden bestraft. De maximale gevangenistraf voor dergelijk delicten is 12 jaar. Dat is bepaald niet niks, de maatschappij vind het terecht een ernstig vergrijp. Echter vaak zal TBS worden opgelegd, dat lijkt mij zowaar nog veel erger...quote:Toch hoop ik wel (door het leed wat hij vrouwen aangedaan heeft) hier een hoge celstraf krijgt. Ik had het ook niet erg gevonden was die in Brazilie in de gevangenis gebleven.
Nogmaals, je bent welkom. Uiteraard respecteer ik ieders opvattingen. Dat maakt het ook leerzaam hier op FOK!quote:Nogmaals EchtGaaf; leuk dat je zo meedoet hier in dit topic, geeft toch andere denkwijzes, en maakt mij ook wat wijzer over het één en ander!![]()
En hier het krantenbericht:quote:Op vrijdag 10 november 2006 18:02 schreef ferrari_rood het volgende:
Hij is uitgeleverd maandan wordt hij voorgeleid ben benieuwd
Heeft het kortgeding toch wel geholpen. Nou gelukkig maar. Het is gewoon voor alle betrokkenen het beste lijkt mij. Hoe eerder er duidelijkheid komt des te beter.quote:Zedenverdachte Johan S. in Nederland
(Novum) - Zedenverdachte Johan Frederik S. is donderdag door Brazilië aan Nederland uitgeleverd. Hij zit inmiddels vast en wordt maandag voorgeleid aan de rechter-commissaris van de rechtbank in Den Haag. Die bepaalt of zijn voorarrest wordt verlengd. Dat heeft het Openbaar Ministerie vrijdag bekendgemaakt. De 25-jarige S. wordt verdacht van diverse zedenmisdrijven, waaronder vier verkrachtingen en seks met iemand die het bewustzijn had verloren.
Sinds 27 juni zat hij vast in de Braziliaanse stad Curitiba in afwachting van zijn uitlevering. De omstandigheden in die gevangenis staan bekend als zeer slecht. Woensdag eiste zijn advocaat in een kort geding voor de Haagse rechtbank dat S. binnen 24 uur aan Nederland zou worden uitgeleverd. De rechtbank wees die eis af, omdat de Staat had toegezegd dat S. snel naar een Nederlandse gevangenis zou worden overgebracht.
Eind september gaf een federaal gerechtshof in Brazilië toestemming voor de uitlevering van S. Het Openbaar Ministerie kwam in april met een opmerkelijk open opsporingsbericht. Daarin werd de naam van de verdachte genoemd en werden foto's van hem getoond.
uit http://www.trouw.nl/laats(...)ohan_S._in_Nederland
Ik denk dat je een verkeerde redenering volgt als je spreekt of meer of minder inlevingsvermogen, ik denk zelf dat het inlevingsvermogen hooguit een andere vorm heeft bij bepaalde personen.quote:Niet als enige reden, maar wat je vaak wel ziet is dat ze een iets minder inlevingsvermogen hebben....Minder goed realiseren wat voor een ander acceptabel is of niet. Maar ik zou deze factor zeker niet willen overdrijven. Het gaat te ver om te veronderstellen dat mensen met een lager inlevingsvermogen niet zouden kunnen realiseren, dat verkrachting nimmer toelaatbaar kan zijn...
En de afwijzing leidt op zijn beurt weer tot..... etc. etc...quote:Minder inlevingsvermogen leidt in relaties ertoe dat ze de plank vaker misslaan. Dit leidt dan op zijn beurt weer tot afwijzingen...
Onder inlevingsvermogen versta ik het vermogen om te kunnen verplaatsen in andermans gevoelens. Dit stelt je dan ook in staat om voor onszelf cognities te formuleren cq te herformuleren. Ook bij het ontwikkelen van het superego lijkt mij dat ontbeerlijk. (het superego wordt m.i. deels door aanleg en ontwikkeling bepaald, bij ontwikkeling: opvoeding, school en sociaal verkeer.). Het superego kan verder pas goed functioneren als het gevoelsleven goed functioneert (is weer gekoppeld aan cognities). Als dat niet goed functioneert, dan voel je de gevoelen van jezelf die van ander onvoldoende of zelfs helemaal niet. Het gevoel uit zich ook lichamelijke. Die koppeling lijkt biologisch te zijn bepaald. De beweringen van prof.dr. Buikhuizen kunnen op een hernieuwde belangstelling rekenen. Er wordt weer opnieuw onderzoek naar de biologische factoren gedaan in relatie tot criminaliteit. Het blijkt namelijk dat schokkende beelden bij criminelen "minder doen" (hartslag en zweten oa) . De verhoogde harsslag en toename productie lichaamssappen zouden een potentiële crimineel eerder weerhouden om over de grens te gaan van wat wel of niet kan....(Buikhuizen is destijds onterecht afgeschoten).quote:Op zaterdag 11 november 2006 23:29 schreef HermanR het volgende:
[..]
Ik denk dat je een verkeerde redenering volgt als je spreekt of meer of minder inlevingsvermogen, ik denk zelf dat het inlevingsvermogen hooguit een andere vorm heeft bij bepaalde personen.
Dat is een interessant punt. Ik denk dat we hier eventjes wel onderscheid moeten maken in de vier genoemde typologieën, want de ene verkrachter is de andere niet. Ze hebben mijn inziens verschillende `drijfveren`. De een doet het uit pure overheersende machtsoverwegingen (waarbij het lage superego ook een belangrijke rol speelt , bij een andere kan het niet goed onderdrukken van driftmatige impulsen weer een belangrijke rol spelen.quote:Iemand die realiseert dat een verkrachting voor de ander iets onacceptabels is kan toch besluiten tot verkrachting over te gaan juist omdat dit inlevingsvermogen hem het genot verschaft waar hij naar op zoek is. Immers de vernedering van de ander is voor hem het genot ( = inlevingsvermogen ) waar hij naar op zoek is, en deze denkbeeldige toestand waarin de verkrachter zich dan verplaatst is nu juist precies een voorbeeld van een 'omgebogen' inlevingsvermogen.
Zeker. Het instinct om je voort te planten. Kan bij sommige zelfs aanleiding zijn tot drang. Je krijgt driftmatige impulsen. De een kan die beter onderdrukken dan de ander. Dat verklaart ook deels waarom de een verkrachter wordt en de ander niet.quote:Ergens is het instinct c.q. 'inlevingsvermogen' gekwetst en wil het terugslaan om haar macht terug te winnen... Denk er maar over na, zonder inlevingsvermogen, liet de verkrachter de verkrachting onverschillig.
Als dat zo is, dan zouden er veel minder verkrachtingen plaatsvinden indien het legaal zou wordenquote:De motivatie om te verkrachten kan dus ook een andere zijn dan jouw gehanteerde voorveronderstelling, namelijk juist omdat het nimmer toelaatbaar kan zijn.... Het overschrijden van het toelaatbare(en niet gepakt willen worden) geeft een grote gevoel van voldoening dan van datgene dat het resultaat zou zijn als hij alleen toelaatbaar gedrag vertoonde, nl. afwijzingen en het ´onbewuste´ schuldgevoel m.b.t. conformatie. Dit laatste heeft betrekking tot het gedrag en de bejegening die men gewend is( zie Rode Ferrari )
OK. Inlevingsvermogen, dus het vermogen om in andermans gevoelens te kunnen verplaatsen scheid ik van het superego. Het superego heb je nodig om gevoelens te kunnen interpreteren. Ik koppel die twee dus los.quote:Ik heb daarom toch echt andere definitie voor inlevingsvermogen nl. het ontwikkelde geweten m.b.t. de andere persoon in relatie tot het eigen instinct, legt men deze verbinding niet, dan raakt men in de beoordeling toch echt verdwaald (mijn opvatting).
Idd. Het superego wordt deels in aanleg bepaald en wordt verder vormgegeven door ontwikkeling. Opvoeding, relaties etc. Hierbij is de waarden en normenkader van belang, en dat is op haar beurt weer zwaar cultureel bepaald. Zo kijkt men in sommige landen anders tegen verkrachting aan en hoe mannen met vrouwen omgaan.quote:Ik geloof dus dat de hoeveelheid inlevingsvermogen er minder toe doet, maar juist hoe het inlevingsvermogen door ervaringen(in bredere zin cultuur) haar vorm gekregen heeft, hoewel ik zelf wel weet dat ook bv. aanleg wel degelijk een rol speelt, maar naar ik zelf meen een ondergeschikte.
Zeker. Niet voor niets is het onderwerp erg ingewikkeld. Maar dat is de hele psychologie. Het menselijk brein is ook erg ingewikkeld en bovendien nog analoog ook. Het is moeilijk om het in vakjes te kunnen opbergen. niet voor niets werkt men ook met typologieën en classificaties, bijv de DSM IV. dit om eea hanteerbaar te maken. Vaak zijn er wel vaste patronen aan te geven. Zie vooral ook hier de genoemde typologieën. Meestal kan men een individu daarin onderbrengen. Ik denk dat dit bij Johan niet anders is.quote:En de afwijzing leidt op zijn beurt weer tot..... etc. etc...
Maar is het gedrag van de mens zelf altijd fundamenteel logisch causaal? Misschien voor onszelf wel, maar ook voor de ander? Je hebt dan wel een verklaring(die in de eerste plaats jouw verklaring is), maar de werkelijke verklaring ligt toch in de geest van de verkrachter zelf.
Dank voor je reactie. Je bent welkom.quote:~~~
//=out
Geen tijd meer, reageer misschien later nog een keer op de rest.
De redactie van planet verwart Johan met Joran.quote:Zedenverdachte Johan S. blijft vastzitten
Gepubliceerd op maandag 13 november 2006
DEN HAAG (ANP) - De van diverse verkrachtingen verdachte Johan S. blijft nog zeker veertien dagen vastzitten. Dat heeft de rechter-commissaris in Den Haag maandag besloten, maakte een woordvoerster van het Openbaar Ministerie bekend.
bron
onschuldig tot het tegendeel bewezen is. ik ga ervanuit dat ze voldoende bewijs hebben anders hadden ze hem destijds uberhaubt niet met naam en toenaam genoemd.quote:
Lijkt mij een standaardprocedure. Voorarrest is nooit voor onbepaalde duur, wordt voordurend opnieuw bekeken en getoetst. Als de verdenkingen voldoende groot zijn, wordt het voorarrest voordurend verlengd. Overigens dient de rechtzaak conform de wet binnen 106 dagen te beginnen. (evt regiezitting).quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |