abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40480044
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 14:08 schreef Hallulama het volgende:
Wat jouw topic Mad or Bad: wanneer is iemand ontoerekeningsvatbaar ? betreft, mij lijkt het vooral interessant om te praten over HOE we pesten beter kunnen aanpakken, en over HOE we mensen op jonge leeftijd beter kunnen bewapenen tegen de soms minder fijne aspecten van het leven, zoals bijvoorbeeld afwijzing op welk gebied dan ook, gepest worden, onzekerheid, etc.

De mentale weerbaarheid en veerkracht van kinderen vergroten dus, dat lijkt me namelijk enorm bijdragen aan een betere wereld, plus we zien een generatie later natuurlijk de criminaliteit en onkosten vanwege criminaliteit en/of uitval enorm kelderen.
Goed idee.
  vrijdag 4 augustus 2006 @ 14:15:04 #152
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_40480182
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 14:08 schreef JohnDope het volgende:
HB me reet! Zeker vanwege dat coderen

Hij had gewoon zijn bullies moeten neerleggen als hij echt zo intelligent was geweest, geen meisjes die er helemaal niks mee te maken hebben.
Als hij niet gepest was geweest had hij die meisjes ook wel te grazen genomen die viezerik. *PANG*
Wat een heerlijke kort-door-de-bocht, oogkleppen-op, snap-er-niets-van, oplossingen-dienen-eenvoudig-te-zijn, stenen-tijdperk-post, JohnDope
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_40480187
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 14:08 schreef JohnDope het volgende:
HB me reet! Zeker vanwege dat coderen

Hij had gewoon zijn bullies moeten neerleggen als hij echt zo intelligent was geweest, geen meisjes die er helemaal niks mee te maken hebben.
Ja, kinderen in ieder geval wel weerbaarder maken (niet neerleggen),, zoals Halluama dit ook terecht aangeeft. Weerbaarheid heeft overigens niets een hoog of laag IQ te maken...
quote:
Als hij niet gepest was geweest had hij die meisjes ook wel te grazen genomen die viezerik. *PANG*
De evt relatie/pesten zal best een onderwerp zijn van onderzoek. Hij lijkt mij wel een klantje voor het PBC, tenminste als het zover tenminste komt..... Hij is immers nog niet uitgeleverd aan Nederland. . maar dat is uiteraard aan de rechter om dat te beslissen.
  vrijdag 4 augustus 2006 @ 14:16:36 #154
100008 MeneerMuis
WWE is my life
pi_40480221
Intressant stukje dat je hebt geschreven EchtGaaf.
Het is alleen dat als je er zelf niet in verdiept hebt, je totaal andere conclusies maakt dan als je er wel wat meer informatie over weet.

Mixed feelings bij mij nu
World Wrestling Entertainment
pi_40480234
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 14:15 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Wat een heerlijke kort-door-de-bocht, oogkleppen-op, snap-er-niets-van, oplossingen-dienen-eenvoudig-te-zijn, stenen-tijdperk-post, JohnDope
tis toch zo.

Iedereen kreeg zo'n dikke pik van zijn codeerstijl. Ik vond het maar pauper.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_40480302
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 14:16 schreef MeneerMuis het volgende:
Het is alleen dat als je er zelf niet in verdiept hebt, je totaal andere conclusies maakt dan als je er wel wat meer informatie over weet.

Mixed feelings bij mij nu
Hartelijk dank voor het compliment. En compliment ook aan jou, dat je er open naar wilt kijken....

vrijdag 4 augustus 2006 @ 14:20:34 #157
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_40480349
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 14:16 schreef MeneerMuis het volgende:
Zo is het met alles MeneerMuis, nuances ontbreken vaak, en mensen willen graag eenvoudige oplossingen, zoals opsluiting, of soms zelfs de doodstraf.

Het liefst willen we dat alles wat fout is spontaan verdampt, maar de wetten der natuur laten dit niet eenvoudig toe

Dus moeten we gaan kijken naar de fundamenten, de zogenaamde root cause, en als je die hebt gevonden, kan je ook eens gaan nadenken over preventie in plaats van slechts over repressie.

Gelukkig heeft zelfs Donner dit inmiddels door, en hopelijk volgen er meer. De wereld wordt langzaam maar zeker wakker
  vrijdag 4 augustus 2006 @ 14:24:41 #158
100008 MeneerMuis
WWE is my life
pi_40480472
Maar ik bedoel er meer mee, dat ik eigenlijk vind dat je altijd je gezonde verstand moet gebruiken en dit soort dingen gewoonweg niet in je op kunnen/mogen komen. En al komt zoiets in je op, moet je het een soort van wegwerken.

Als ik iemand graag wil verkrachten dan zit dat misschien in me hoofd, maar ik kan er wel voor zorgen dat ik het niet uitvoer (misschien raar voorbeeld, maar als je me begrijpt dan snap je wat ik bedoel).

Daarom dus mixed feelings, je kan namelijk niet alles afschuiven op ontoerekeningsvatbaar.
  vrijdag 4 augustus 2006 @ 14:26:49 #159
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_40480535
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 14:24 schreef MeneerMuis het volgende:
Maar ik bedoel er meer mee, dat ik eigenlijk vind dat je altijd je gezonde verstand moet gebruiken en dit soort dingen gewoonweg niet in je op kunnen/mogen komen. En al komt zoiets in je op, moet je het een soort van wegwerken.
Sommige mensen hebben nooit geleerd hoe met dingen om te gaan, hoe dingen te verwerken, etc.

Sterker nog, het merendeel van de mensen die lijden aan depressiviteit, hebben het te danken aan het maken van foute keuzes, simpelweg omdat ze niet weten hoe ze goede keuzes moeten maken.
pi_40480624
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 14:26 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Sommige mensen hebben nooit geleerd hoe met dingen om te gaan, hoe dingen te verwerken, etc.

Sterker nog, het merendeel van de mensen die lijden aan depressiviteit, hebben het te danken aan het maken van foute keuzes, simpelweg omdat ze niet weten hoe ze goede keuzes moeten maken.
als we ons allemaal zo zouden gedragen aan de hand van alle schijt die we hebben meegemaakt, dan zou het een puinhoop zijn hier op aarde die jij je niet kunt bevatten.

Ik vind het allemaal een beetje zielig gedoe. Get a Life!
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_40480631
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 14:24 schreef MeneerMuis het volgende:

Als ik iemand graag wil verkrachten dan zit dat misschien in me hoofd, maar ik kan er wel voor zorgen dat ik het niet uitvoer (misschien raar voorbeeld, maar als je me begrijpt dan snap je wat ik bedoel).

Daarom dus mixed feelings, je kan namelijk niet alles afschuiven op ontoerekeningsvatbaar.
Ja, dat snap ik goed. Daarom heb ik ook die topic MAD or BAD geopenend. Want daar wil ik naar op zoek naar het grensvlak. Ik heb daar ook een link naar een artikel gemaakt : DE DILEMMA'S VAN TOEREKENINGSVATBAARHEID. Wanneer is iemand "ziek" en wanneer is iemand "slecht" en begaat een misdaad...... Ik hoop dat je daar ook ff gaat kijken....Best interessant denk ik.
  vrijdag 4 augustus 2006 @ 14:33:51 #162
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_40480795
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 14:29 schreef JohnDope het volgende:

als we ons allemaal zo zouden gedragen aan de hand van alle schijt die we hebben meegemaakt, dan zou het een puinhoop zijn hier op aarde die jij je niet kunt bevatten.

Ik vind het allemaal een beetje zielig gedoe. Get a Life!
Get a life? Some people CAN'T get a life!

Wat doen we met hen dan? Wegstoppen? Of uitzoeken waarom ze het niet kunnen en proberen de oorzaken weg te nemen?

Scheelt op de langere termijn enorm veel geld, en dan kan jij alsnog op je 60e stoppen met werken, hee, wat dacht je daarvan?
pi_40480851
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 14:33 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Get a life? Some people CAN'T get a life!

Wat doen we met hen dan? Wegstoppen? Of uitzoeken waarom ze het niet kunnen en proberen de oorzaken weg te nemen?

Scheelt op de langere termijn enorm veel geld, en dan kan jij alsnog op je 60e stoppen met werken, hee, wat dacht je daarvan?
Het gaat mij er om, wanneer jij of ik iets afschuwelijks doen, dat we dan zo met argumenten uit ons verleden kunnen komen. "ik deed dit afschuwelijke omdat ik vroeger ooit dit en dat heb meegemaakt".

Als je zo gaat redeneren dan is in principe alle ellende goed te praten in de wereld
  vrijdag 4 augustus 2006 @ 14:38:58 #164
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_40480992
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 14:35 schreef JohnDope het volgende:

Het gaat mij er om, wanneer jij of ik iets afschuwelijks doen, dat we dan zo met argumenten uit ons verleden kunnen komen. "ik deed dit afschuwelijke omdat ik vroeger ooit dit en dat heb meegemaakt".

Als je zo gaat redeneren dan is in principe alle ellende goed te praten in de wereld
Goedpraten? Noem je dat goedpraten? Uitvinden WAAROM iets gebeurt? Begrijpen WAAROM iets gebeurt? Noem je dat nou goedpraten?

Are you sure? Misschien moet je af van termen als "goed" en "fout", als er iets gebeurt dat niet prettig is, dan kun je dat slechts constateren, en vervolgens ga je aan de slag om de schade te beperken, op alle fronten, dat kan zijn dat je iemand een tijdje in een kliniek stopt, of in een gevangenis (of in een kooi, zoals laatst bleek), maar ondertussen kun je ook gaan uitvogelen WAAR dat alles vandaan komt, om vervolgens de voedingsbodem weg te nemen, toch?

Het is niet OF/OF, het is EN/EN.

Vroeger was het alleen maar repressie, tegenwoordig steeds meer preventie, godzijdank, weet je hoeveel geld en narigheid dat scheelt op de langere termijn?
  vrijdag 4 augustus 2006 @ 14:40:25 #165
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_40481041
We hebben uitvallers die niet meer te redden zijn, dat is droevig, die zijn hun leven lang uitgesloten van deelname aan de maatschappij, iets waar we overigens levens mee redden, dat is waar, maar laten we in godsnaam zorgen dat het aantal uitvallers in de toekomst drastisch omlaag gaat.
pi_40481082
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 14:35 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Neen, niet automatisch. Een geestesstoornis zal niet automatisch leiden tot een mindere toerekeningsvatbaarheid. Er zal een verband moeten zijn tussen de stoornis ( al dan niet veroorzaakt door gebeurtenissen uit het verleden) en de vermeende delicten. Dit is zeer moeilijke diagnostiek. Zie verder mijn topic Mad or BAd, kunnen we daar ook discusseren hierover. Staat ook een zeer goed artikel in, zeer de moeite waard.
  vrijdag 4 augustus 2006 @ 15:12:39 #167
100008 MeneerMuis
WWE is my life
pi_40482154
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 14:29 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ja, dat snap ik goed. Daarom heb ik ook die topic MAD or BAD geopenend. Want daar wil ik naar op zoek naar het grensvlak. Ik heb daar ook een link naar een artikel gemaakt : DE DILEMMA'S VAN TOEREKENINGSVATBAARHEID. Wanneer is iemand "ziek" en wanneer is iemand "slecht" en begaat een misdaad...... Ik hoop dat je daar ook ff gaat kijken....Best interessant denk ik.
Ik zal het zeker doornemen, alleen zal dat ergens in de loop van de volgende week komen, omdat ik morgen vertrek naar me broer in Londen. Lijkt me best intressant om me eens wat meer te verdiepen in deze kwestie
pi_40486530
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 15:12 schreef MeneerMuis het volgende:

[..]

Ik zal het zeker doornemen, alleen zal dat ergens in de loop van de volgende week komen, omdat ik morgen vertrek naar me broer in Londen. Lijkt me best intressant om me eens wat meer te verdiepen in deze kwestie
Harstikke goed. Ik ben erg benieuwd naar je reactie.

ps: succes met je studie
pi_40492273
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 14:38 schreef Hallulama het volgende:
Vroeger was het alleen maar repressie, tegenwoordig steeds meer preventie, godzijdank, weet je hoeveel geld en narigheid dat scheelt op de langere termijn?
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 14:40 schreef Hallulama het volgende:
We hebben uitvallers die niet meer te redden zijn, dat is droevig, die zijn hun leven lang uitgesloten van deelname aan de maatschappij, iets waar we overigens levens mee redden, dat is waar, maar laten we in godsnaam zorgen dat het aantal uitvallers in de toekomst drastisch omlaag gaat.
Inderdaad. Voorkomen is altijd veel beter dan genezen.
pi_40515393
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 13:50 schreef EchtGaaf het volgende:
Helaas hebben mensen met HB iets mindere sociale vaardigenheden dan anderen.
Cirkeltje.. in aanleg normale sociale vaardigheden maar minder gelegenheid om die op goede manier te leren gebruiken (want daarvoor ontbreekt vaak de goede aansluiting / overlap met ontwikkelingsgelijken) zorgt voor minder training en uiteindelijk uiterlijk minder vaardigheden.
pi_40523897
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 17:42 schreef poemojn het volgende:

[..]

Cirkeltje.. in aanleg normale sociale vaardigheden maar minder gelegenheid om die op goede manier te leren gebruiken (want daarvoor ontbreekt vaak de goede aansluiting / overlap met ontwikkelingsgelijken) zorgt voor minder training en uiteindelijk uiterlijk minder vaardigheden.
Klopt. (voor sociale vaardigheden heb je aanleg nodig en die aanleg moet wel ontwikkeld/getraind worden.......).

Iedereen heeft een zekere potentie voor het opdoen van sociale vaardigheden: hier is nodig:social iq = eq. Het is een soort van vermogen die het instaat stelt om sociale vaardigheden op te doen. Idd bij hoogbegaafden lukt dat vaak niet goed met leeftijdgenoten,want geen aansluiting bij hun, hierdoor blijven ze makkelijker iets achter op dat gebied.

Vergelijking: met iq (ook een "vermogen"/potentie) ben je in staat om intellectuele vaardigheden op te doen.....

(zowel iq en eq zijn gaves die je bij geboorte meekrijgt)

[ Bericht 3% gewijzigd door EchtGaaf op 06-08-2006 10:13:08 ]
pi_40532754
iq.... eq.... what ever.... *PANG*
  zondag 6 augustus 2006 @ 14:33:00 #173
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_40540649
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 04:10 schreef JohnDope het volgende:
iq.... eq.... what ever.... *PANG*
Het is wachten op het eerstvolgende breekpunt van JohnDope, en zodra hij uit z'n dak gaat, *PANG*
pi_40540931
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 14:33 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Het is wachten op het eerstvolgende breekpunt van JohnDope, en zodra hij uit z'n dak gaat, *PANG*
Tja, en ging ie nou eens ietsje inhoudelijker dan alleen maar *PANG* te doen.... OK, hij mag van mij best het zijne over denken, maar alleen maar *pang*, helaas daar kan ik zo weinig mee....

Maar met jou inbreng, Hallulama, daar kan ik des te meer mee....zeker toen over het superego en keuzevrijheid (zeer moeilijk onderwerp in forensische psychologie) weet je nog........

Heb je mijn topic Bad en Mad nog bezocht? (met die link naar "dillemma's")?

Mad or Bad: wanneer is iemand ontoerekeningsvatbaar ?

[ Bericht 10% gewijzigd door EchtGaaf op 06-08-2006 14:49:08 ]
  zondag 6 augustus 2006 @ 14:50:29 #175
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_40541225
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 14:41 schreef EchtGaaf het volgende:

Tja, en ging ie nou eens ietsje inhoudelijker dan alleen maar *PANG* te doen.... OK, hij mag van mij best het zijne over denken, maar alleen maar *pang*, helaas daar kan ik zo weinig mee....

Maar met jou inbreng, Halulama, daar kan ik des te meer mee....(toen over het superego, en keuzevrijheid(moeilijk onderwerp) weet je nog........)
God, er is zoveel besproken, ik weet dat ook dergelijke zaken de revu passeerden, maar wie/wat/waar/wanneer/waarom/hoe dat ben ik al weer kwijt joh

Ondertussen speelt Bruce Hornsby met That's Just The Way It is

Well, it's NOT
  zondag 6 augustus 2006 @ 14:52:26 #176
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_40541288
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 14:41 schreef EchtGaaf het volgende:

Heb je mijn topic Bad en Mad nog bezocht? (met die link naar "dillemma's")?

Mad or Bad: wanneer is iemand ontoerekeningsvatbaar ?
Speciaal voor de dillemma's zal ik yet another cup of coffee gaan scoren, I'll let you know!
pi_40541574
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 14:50 schreef Hallulama het volgende:

[..]

God, er is zoveel besproken, ik weet dat ook dergelijke zaken de revu passeerden, maar wie/wat/waar/wanneer/waarom/hoe dat ben ik al weer kwijt joh
Ja, ik heb ook een olifantengeheugen. Vooral met positieve discussies hier.
quote:
[quote]Op zondag 6 augustus 2006 14:52 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Speciaal voor de dillemma's zal ik yet another cup of coffee gaan scoren, I'll let you know!
Ik ben heel benieuwd wat je ervan vind. Voeg gerust post toe. en als je vragen hebt, stel ze gerust......Je kan mensen goed aan het denken zetten. Ik hou veel van stevige debaters en nadenkers. Join the club
quote:
Ondertussen speelt Bruce Hornsby met That's Just The Way It is
Wel heel toepasselijk.
pi_40625359
Is ie nog in Brasil?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_40626447
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 22:47 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Is ie nog in Brasil?
Ja daar is hij nog steeds. Een weekje terug maakte het Nederlandse Openbaar Ministerie nog bekend dat ze nog geen reactie/beslissing hebben ontvangen op het uitleveringsverzoek.

Bij mij weten beslist de Hoge Raad van Brazilie over dat verzoek. Die was de maand juli op vakantie. Aangezien de Hoge Raad aldaar het heel druk heeft ---en een uileveringsverzoek schijnt daar geen prioriteit te hebben -- kan het volgens mij nog we ff duren....Moet nog zien dit jaar....

Het is uberhaupt nog maar de vraag of hij uitgeleverd wordt. Dat is Brazillie namelijk niet verplicht, er is immers geen uitleveringsverdrag met dat land.

Wordt ongetwijfeld vervolgd...
pi_40952136
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 22:39 schreef Tissik het volgende:
Overigens denk ik niet dat een éénpersoonscel in Brazilië een oord van luxe betreft. Wat dat betreft, kun je beter in Nederland je dagen op de muur wegturven, zelfs als je die cel hier zal moeten delen.
Al schijn dat hier ook niet echt een pretje te zijn......

ps: vreemd dat hij nog steeds in het introotje van een politiebericht staat...Johan zal intussen toch wel genoeg gevonden zijn....
pi_40959371
Als je ouders knaken hebben wel
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_40965381
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 02:33 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Als je ouders knaken hebben wel
O, dat snap ik niet. Ik geloof dat dat zijn ouders wel geld hebben, als ik de berichten hierover lees. Bedoel je soms klasse justititie?
pi_40966595
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 23:00 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Al schijn dat hier ook niet echt een pretje te zijn......

ps: vreemd dat hij nog steeds in het introotje van een politiebericht staat...Johan zal intussen toch wel genoeg gevonden zijn....
De kans dat je in het buitenland sexueel misbruikt wordt is veel groter en dan maakt het echt niet uit of je privileges hebt in Brazilie, als ze daar een witman moeten hebben dan pakken ze hem gewoon en dan maakt het echt niet uit of hij op een speciale cel zit.
Ik weet zeker dat Stellingwerf daar een verdiend trauma heeft opgelopen.
pi_40966698
Hij is in Brazil opgepakt.. omdat..?
pi_40967965
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 13:51 schreef Omkron het volgende:
Hij is in Brazil opgepakt.. omdat..?
Dat is een goeie vraag.......

Juridisch snap ik dat niet helemaal.....

Johan werd hier gezocht wegens vermeende ernstige zedendelicten....en vluchtte naar Brazilie......

Er is geen uitleveringsverdrag met Nederland. Hij heeft in Brazilie bmw niks verkeerd gedaan,althans zo was de redenatie van de Brazilliaanse politie.......Mij lijkt dat er dan geen geldige rechtsgrond is om hem daar aan te houden en bovendien vast te houden.....

Omdat er dus geen uitlveringsverdrag is, hoeft Brazillie niet mee te werken aan uitlevering. Vreemd dat johan het zelf wel wilt, immers er wacht hier een vuistdik dossier wat er bepaald niet om liegt.....Het zou gaan om minimaal vier verkrachtingen met behoorlijk geweld.....

Gisteren hoorde een Friese verkrachter (26) zes jaar en TBS met dwangverpleging eisen...en dat voor een enkelvoudige verkrachting. Zou Johan zich dat wel realiseren?.....of is hij zo overtuigd van zijn onsculd dat hij hier het evt proces met vertrouwen tegemoet zien?

Hij zal het ongetwijfeld goed hebben overlegd met zijn Brazilliaanse en Nederlandse advocaat (Jeroen Soeteman bmw). De te kiezen strategie dus. Wel of niet meewerken aan uitlevering......lijkt mij toch wel een kernbeslissing....

Ik ben geen jurist, maar vraag me toch af, of daadwerkelijke uitlevering nu echt voor de hand ligt...Zeker als er in het land van aanhouding geen delict is begaan en niets is geregeld over uitleveren. Ik weet niet of er precedenten hierin bestaan. Bmw is Izaan M (Melcherszaak) ook nog steeds niet uitgeleverd.....Eerdere gevallen zijn mij onbekend.....

Dus raar. Als Johan weet dat hij in Brazillie geen delict heeft begaan, waarom zou je dan de gok niet nemen om tegen uitlevering te verzetten. Er lijkt mij immers een gerede kans dat het uitleveringsverzoek niet wordt gehonoreerd. De Brazillianen kunnen hem dan niet meer langer vasthouden....en is dan daar weer vrij man.....

Als hij uitgeleverd wordt naar Nederland en de aanklachten voor minimaal vier geweldadige verkrachtingen worden door de rechter wettig en overtuigend bewezen verklaard, dan zal er een forse straf en maatregel(en) volgen. Althans dat is wel mijn verwachting. Ik moet het dan nog zien dat het minder dan 12 jaar en TBS met dwangverpleging wordt....

En TBS kan eindeloos duren.......
pi_40968069
Misschien heeft het iets te maken met het internationale opsporings bevel?
pi_40968222
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 13:47 schreef JohnDope het volgende:

[..]

De kans dat je in het buitenland sexueel misbruikt wordt is veel groter en dan maakt het echt niet uit of je privileges hebt in Brazilie, als ze daar een witman moeten hebben dan pakken ze hem gewoon en dan maakt het echt niet uit of hij op een speciale cel zit.
Hij schijnt daar als academicus wel het recht op een eigen cel te hebben. Maar ook een eigen douche. .Hij zal bovendien vermoedelijk niet hele dag geisoleerd zitten... Maar idd ook dan geen pretje. Witman of niet, dat maakt zeker niet uit , hij loopt daar net zoveel risico's....waarschijnlijk meer dan in Nederland...
quote:
Ik weet zeker dat Stellingwerf daar een verdiend trauma heeft opgelopen.
De kans dat een delinquent sowieso een trauma oploopt als gevolg van detentie, is zeer groot .... Ook daar zijn onderzoeken naar gedaan.......In den vreemde is die kans nog veel groter....

[ Bericht 1% gewijzigd door EchtGaaf op 19-08-2006 14:53:34 ]
pi_40968343
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 14:43 schreef Omkron het volgende:
Misschien heeft het iets te maken met het internationale opsporings bevel?
Ja, de aanhouding als zodanig wel. Maar er is bij mij weten geen rechtsgrond om hem vast te houden. Maar ja, dat ik de beschikbare kennis die ik heb, maar ik ben geen jurist. Maar snappen doe ik het niet , waarom Johan wel zo spoedig mogelijk uitgeleverd wil worden. Want hier wacht een vuistdik dossier......Tja, het zal in de Brazilliaanse cel ook wel een hel moeten zijn. Misschien zo gedacht van alles beter in Nederland dan in de hel van de Brazillianse cel...Hij misschien wel de wanhoop nabij. Zijn leven lijkt mij wel ingestort.....Hij had hier alle kansen met minstens 2 academische titels op weg was naar een doctorsbul...en dan zo "verongelukken"...
pi_40968922
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 14:47 schreef EchtGaaf het volgende:

De kans dat een delinquent sowieso een trauma oploopt als gevolg van detentie, is zeer groot .... Ook daar zijn onderzoeken naar gedaan.......In den vreemde is die kans nog veel groter....
echt niet hoor, ik hoorde laatst nog iemand zeggen dat het erg ontspannend is om even vast te zitten(in nederland).

Je loopt pas een trauma op als je gebombardeerd wordt tot sexslaaf en die kans is groot wanneer medegedetineerden er achter komen dat je voor een zedendelict zit.
Sommige mannen (sommige complete monsters) zitten daar levenslang en zullen nooit meer een vrouw 'zien', geloof mij nou maar die gaan los als een malle, je mag blij zijn als je zonder aids thuis komt(in o.a. brazilie).
pi_40969337
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 15:13 schreef JohnDope het volgende:

[..]

echt niet hoor, ik hoorde laatst nog iemand zeggen dat het erg ontspannend is om even vast te zitten(in nederland).
Ik weet niet hoelang dat "even"was? Maar niet voor iedereen hoeft het een trauma te zijn. Iedereen reageert daar weer anders op....Toch denk ik dat detentie in het algemeen voor veel mensen toch psychisch meer doet dan je lief is....Al zou ik niet willen zeggen dat iedereen met PTSS uit de cel komt.......

Overigens liet Joost Eerdmans zich 1 of 2 weken opsluiten in een cel met een andere gedetineerde....., jawel hier in Nederland...En dat viel hem toch erg hard tegen . Het woord "onstpannen" kwam bij hen niet op...
quote:
Je loopt pas een trauma op als je gebombardeerd wordt tot sexslaaf en die kans is groot wanneer medegedetineerden er achter komen dat je voor een zedendelict zit.
Sommige mannen (sommige complete monsters) zitten daar levenslang en zullen nooit meer een vrouw 'zien', geloof mij nou maar die gaan los als een malle, je mag blij zijn als je zonder aids thuis komt(in o.a. brazilie).
Inderdaad. Je hebt als zedendelinquent geloof ik de laagste status onder de medegedetineerden.....Als je dan sociaal bovendien niet erg sterk in je schoenen staat en je ziet er ook nog eens aantrekkelijk uit, dan loop je inderdaad enorme risico's. Een trauma zeker. Zeker als je als persoon erg gevoelig bent. Maar Johan is fysiek wel erg sterk en kan zich misschien wel verweren...als begin je tegen meerdere natuurlijk ook niet veel...

Maar ik weet niet in wat voor regime hij zit. En of er idd een voorkeursbehandeling is... Misschien houden ze hem ook wel apart...Dus ik weet ook niet of hij daar tussen levenslanggestrafte monsters zit.-niet te hopen voor hem......Hier in Nederland zit je een voorarrest uit in HvB. In Brazillie weet ik dat niet. Ik hoor trouwens ook niets meer over die Izaan M. die daar ook nog steeds zit...

Zeker in Brazilliaanse cel moet het wel een hel zijn....Maar of het daar ook zo erg is als in Thailland (Bang Kwang Prison,"Bangkok Hilton" Machiel Kuyt zit daar) durf ik ook niet te zeggen .........
pi_40969571
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 15:31 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ik weet niet hoelang dat "even"was? Maar niet voor iedereen hoeft het een trauma te zijn. Iedereen reageert daar weer anders op....Toch denk ik dat detentie in het algemeen voor veel mensen toch psychisch meer doet dan je lief is....Al zou ik niet willen zeggen dat iedereen met PTSS uit de cel komt.......

Overigens liet Joost Eerdmans zich 1 of 2 weken opsluiten in een cel met een andere gedetineerde....., jawel hier in Nederland...En dat viel hem toch erg hard tegen . Het woord "onstpannen" kwam bij hen niet op...
[..]

Inderdaad. Je hebt als zedendelinquent geloof ik de laagste status onder de medegedetineerden.....Als je dan sociaal bovendien niet erg sterk in je schoenen staat en je ziet er ook nog eens aantrekkelijk uit, dan loop je inderdaad enorme risico's. Een trauma zeker. Zeker als je als persoon erg gevoelig bent. Maar Johan is fysiek wel erg sterk en kan zich misschien wel verweren...als begin je tegen meerdere natuurlijk ook niet veel...

Maar ik weet niet in wat voor regime hij zit. En of er idd een voorkeursbehandeling is... Misschien houden ze hem ook wel apart...Dus ik weet ook niet of hij daar tussen levenslanggestrafte monsters zit.-niet te hopen voor hem......Hier in Nederland zit je een voorarrest uit in HvB. In Brazillie weet ik dat niet. Ik hoor trouwens ook niets meer over die Izaan M. die daar ook nog steeds zit...

Zeker in Brazilliaanse cel moet het wel een hel zijn....Maar of het daar ook zo erg is als in Thailland (Bang Kwang Prison,"Bangkok Hilton" Machiel Kuyt zit daar) durf ik ook niet te zeggen .........
Eerdmans is natuurlijk ook geen type bajesklant, die is het inderdaad na 2 weken beu.

En je bent een rasoptimist, hij mag wel fysiek sterk zijn, maar die jongen wordt gesloopt in die bajes, volgens mij heb jij geen idee wat voor volk daar zit en dan maakt het echt niet uit of je privileges hebt en het maakt ook niet zo heel veel uit of je in brazilie of thailand zit, er is in beide landen even veel aids. Ik denk overigens ook dat brazilianen geweldadiger zijn dan de thai.
pi_40970445
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 15:41 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Eerdmans is natuurlijk ook geen type bajesklant, die is het inderdaad na 2 weken beu.
Tja, Eerdmans is inderdaad geen prototype bajesklant. Maar ja, ik denk toch dat velen die voor de eerste keer in de bajes terecht komen ook niet zo'n prototype bajesklant zijn.....
quote:
En je bent een rasoptimist, hij mag wel fysiek sterk zijn, maar die jongen wordt gesloopt in die bajes,
Psychisch zal die jongen het heel zwaar hebben denk ik... Ik heb zo'n beetje alle post gelezen die er is, en dan krijg je toch een beeld van die jongen:

- sociaal zwakker. Dan heb je in het sociale verkeer sowieso een stuk moeilijker. Te meer omdat je dan de sociale codes en ongeschreven regels slecht kan doorgronden. Dan redt jehet zeker niet alleen op je zeer hoge intelligentie. Want dat laatste heeft Johan zeer zeker.....Het leven in de bajes is sowieso voor iedereen al zwaar, maar iemand die sociaal zwakker is zal dus eerder op moeilijkheden stuiten, omdat deze de ongeschreven bajesegels veel moeilijker kan doorgronden. Anderen hebben het heel snel door als je anders en sociaal zwakker bent. Dan ben je snel het mikpunt.
- hij is wat anders, hoogbegaafd: dan heb je sowieso weinig aansluiting met anderen en raak je snel geisoleerd. Zeker als je in den vreemde bent...en dus sneller een mikpunt...
- driftig en impulsief, dus sneller kans op mot met andere gedetineerden....

De kans dat hij grote psychische schade zal oplopen is zeker denkbeeldig te noemen. Je veronderstelling kan me goed voorstellen.....al is ie fysiek potentieel wel weerbaar mnaar als je dat geestelijk niet bent dan wordt het moeilijk. Ik vraag me ook af of ie het zal "overleven"...
quote:
volgens mij heb jij geen idee wat voor volk daar zit en dan maakt het echt niet uit of je privileges hebt en het maakt ook niet zo heel veel uit of je in brazilie of thailand zit, er is in beide landen even veel aids. Ik denk overigens ook dat brazilianen geweldadiger zijn dan de thai.
Nou, ik heb gelukkig zelf geen ervaring met dat volk. Ik zie wel eens docu's op TV en dan schrik ook ik heel erg van dat volk wat daar zit. Ik zou het nog geen vijf minuten volhouden denk ik.....Tja, niet voor niets zit daar het uitschot van de maatschappij.....Alleen dat maakt idd wel dat ik verwacht dat hij het alleen daarom het we zwaar moet hebben...

Dat AIDS lijkt mij nog wel de allergrootste angst.....Ik ben het met je eens dat de Brazillianen een veel groter temperament hebben en daarmee ook geweldadiger zijn dan de Thai.....

Maar hoe het ook zij....wat er ook uitkomt, uitlevering of niet , proces of niet, veroordeling of niet, zijn leven lijkt mij zelfs in het gunstigste geval behoorlijk verwoest....
  zaterdag 19 augustus 2006 @ 21:28:19 #193
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_40979325
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 16:20 schreef EchtGaaf het volgende:

Maar hoe het ook zij....wat er ook uitkomt, uitlevering of niet , proces of niet, veroordeling of niet, zijn leven lijkt mij zelfs in het gunstigste geval behoorlijk verwoest....
En dat heeft ie nog altijd zelf gedaan...
Sorry hoor maar mijn sympathie ligt bij de slachtoffers en niet bij de dader.
Hun leven zal weinig minder verwoest zijn.

En nou niet weer aankomen met "vermeende dader", dat zal juridisch wel correct zijn maar we kunnen met een aan zekerheid grenzende overtuiging aannemen dat justitie in NL niet zo'n opsporingsbericht en een internationale signalering neerzet voor iemand die t misschien niet gedaan heeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_40980547
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 21:28 schreef Leandra het volgende:

[..]

En dat heeft ie nog altijd zelf gedaan...
Sorry hoor maar mijn sympathie ligt bij de slachtoffers en niet bij de dader.
Hun leven zal weinig minder verwoest zijn.
Zeker het leven van hun zal zeker niet minder verwoest zijn. Zij kunnen er al helemaal niets aan doen.Daar geen enkel misverstand over.....

Er zijn in deze kwestie alleen maar slachtoffers...... De slachtoffers in de eerste plaats, de familie van de slachtoffers, de vader en moeder en twee stiefbroers en verdere directe familie van Johan (ook een drama, zeker weten dit heeft immers niemand gewild...) , en ik vind dat Johan ook slachtoffer is van zichzelf. Dit baseer ik op alles wat ik over hem gelezen heb.....Alleen de enorme pesterijen in zijn(kwetsbare) puberteit (VWO-periode) kan een mens psychisch zo zwaar beschadigen (zoals ik eerder heb omschreven,stukje over vele afwijzingen)....Maar het is aan de professional om dat evt te kunnen linken met vermeende delictgedrag.

Je kan wel vaststellen op basis van de gelezen post dat eea waarschijnlijk niet helemaal lekker liep in zijn leven. Vooral op het relationele vlak. Dit is erg breed, maar ik geloof dat hij daar op een breder vlak nogal tegen problemen opliep. Vermoedelijk ook door zijn HB en het sociaal zwakker zijn en slecht aansluiting bij anderen kunnen vinden..... Velen met HB hebben daar veel moeite mee. .

Als het met Johan veel beter was gegaan, dan was hij nu lekker aan het promoveren. Het lijkt mij daar wel echt het type voor een echte wetenschapper. Hij was tenslotte ook een kennisfreak, studeerde knetterhard.... Het heeft mij eerlijk best wel verbaasd dat hij zo hing aan het onderwijs icm sociaal zwakker zijn ,want dan redt je het gewoon niet als leraar....Misschien dat hij dat wel inzag en koos voor de job als promovendus. Misschien was dat allemaal al te laat......en door de problemen misschien de (evt) psychische problemen wel boven zijn hoofd gegroeid...(het AD suggereerde dat Johan met zijn moeder werd gesignaleerd in een psychiatrisch ziekenhuis.....)

Ik weet wel zeker dat als het goed met hem was gegaan, dat hij voldoende keuzevrijheid moet hebben gehad om de evt consequenties van zijn handelen te kunnen overzien. Hij is tenslotte intellectueel verre van gehandicapt....Dit heeft hij onder gezonde omstandigheden pertinent niet gewild.....Nu is zijn toekomst ogenschijnlijk weg....
quote:
En nou niet weer aankomen met "vermeende dader", dat zal juridisch wel correct zijn maar we kunnen met een aan zekerheid grenzende overtuiging aannemen dat justitie in NL niet zo'n opsporingsbericht en een internationale signalering neerzet voor iemand die t misschien niet gedaan heeft.
In termen van waarschijnlijkheid heb je wel gelijk. Maar je zou toch voor iedereen toch hopen dat het OM er helemaal naast zit. (zo af en toe zijn er dwalingen). Maar die hoop lijkt wel erg ijdel, daar is deze zaak al veel te groot voor. ..Maar ik hoop dat je het niet erg vind dat ik het juridisch het wel correct wil benaderen. Niet dat ik mensen hiermee wil kwetsen, de slachtoffers al helemaal niet. Ondanks de grote zoekactie is Johan in dit stadium gewoon een verdachte en dus geen dader. Je bent pas een dader als de rechter je heeft veroordeeld. Ik ben een gewone burger die liever niet op de stoel van de rechter gaat zitten.....Ik hoop dat je van mij wil respecteren...

Maar ja, het is nog steeds afwachten of het wel zover komt. Er is immers nog geen antwoord op het uitleveringsverzoek van Nederland bmw....

[ Bericht 1% gewijzigd door EchtGaaf op 19-08-2006 22:47:57 ]
pi_41003718
MyGod, Echtgaaf ben jij soms de billemaat van Stellingwerf?
pi_41006864
Nee, de rechtssprekende rechter
pi_41007857
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 17:45 schreef JohnDope het volgende:
MyGod, Echtgaaf ben jij soms de billemaat van Stellingwerf?
Neen, ik ken noch hem noch zijn familie persoonlijk. Ik kan dus objectief naar deze zaak kijken. Als je alles goed leest en verdiept in de achtergronden, dan kan je tot een genuanceerd oordeel komen....(Maar ja, nuance is in het post Fortuyn-tijdperk helaas een vies woord geworden...) Het is jammer dat veel mensen naar mijn mening dit niet of onvoldoende doen maar wel voorop staan met hun oordelen. Ik bedoel je daar niet persoonlijk mee, ik bedoel dit in het algemeen, dus wie de schoen past, trekke hem aan....

Ik verdiep mij daarnaast veel in de (forensische) psychologie en in het strafrecht. Veel informatie over deze casus is allerlei media gekomen, en dat maakt het gemakkelijker om de casus als zodanig te kunnen duiden. Niettemin is er altijd natuurlijk ruimte voor meerdere meningen. Er is tenslotte niet 1 manier om tegen deze casus aan te kijken....Ik doe het vooral vanuit een psychologische achtergrond....

Ik denk (want ik weet natuurlijk lang niet alles) te kunnen begrijpen, wat er ongeveer in zijn leven is misgegaan. Dit zijn echter signaleringen van mijn kant. Verder kan ik niet gaan, immers ik ken de jongen niet persoonlijk. Maar niettemin is de kans dat er het nodige mis was/is met hem wel waarschijnlijk te noemen. Zo krijg je toch een beeld. Waar ik weinig over kan zeggen is dat daarmee ook een causaal verband bestaat met het vermeende delictgedrag. Over dit alles kan meer worden gezegd na een uitgebreid onderzoek door professionals. (het PBC heeft daar zeker ervaring in).

Wat is nu mijn boodschap: wel dit. Mijn ervaring is dat de gemiddelde Nederlander ( die feitelijk niet bestaat, maar goed) veel te kort door de bocht gaat. Een ernstig delict als verkrachting, bega je niet zomaar. Het kan gebeuren door te handelen uit puur een zeer slecht geweten, maar het kan ook gebeuren omdat er sprake is van een geestelijke aandoening, die iemands keuzevrijheid danig kan aantasten....De meeste Nederlanders hebben daar geen enkel benul van. In dit kader kan voorlichting beslist geen kwaad. Ik hoop zo mijn bijdrage te kunnen leveren....

Laat ik duidelijk stellen dat de verdenkingen jegens Johan zeer ernstig te noemen zijn. Bij wettig en overtuigend bewijs enerzijds en voor wat betreft de mate waarin de persoon verantwoordelijk kan worden gehouden anderzijds, zou een proportionele straf zeker m.i. in de rede moeten liggen. Op verkrachting staan zeer terechte zware maximumstraffen (12 jaar) . Mocht in het andere geval, dat Johan niet toerekeningvatbaar was, dan is m.i. een straf niet op zijn plaats. De rechter kan dan slechts een maatregel als TBS opleggen. Dat is uiteraard aan hem...

Voor de geruststelling: ik kom met mijn opvattingen niet bepaald van een andere planeet. Het zijn m.i. de gangbare opvattingen in ons strafrechtstelsel. Ik vind deze in Nederland bijzonder goed. Zeker met ons TBS stelsel. De commisie Visser heeft trecht het advies gegeven dit ik tact te laten...

[ Bericht 2% gewijzigd door EchtGaaf op 20-08-2006 20:17:59 ]
pi_41008131
Ik verdiep me ook graag in psychologie, ik vind mensen erg interessant, ik heb een hoop verschillende mafketels voor bij zien komen in me leven, maar voor Johan Stellingwerf kan je alleen begrip op brengen wanneer je uit hetzelfde hout bent gesneden.
pi_41008188
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 20:20 schreef JohnDope het volgende:
Ik verdiep me ook graag in psychologie, ik vind mensen erg interessant, ik heb een hoop verschillende mafketels voor bij zien komen in me leven, maar voor Johan Stellingwerf kan je alleen begrip op brengen wanneer je uit hetzelfde hout bent gesneden.
Wat een kwalijke aanval weer. Waarom nou weer?

EchtGaaf onderbouwt het goed en om hem nou voor een psychopatische verkrachter uit te maken, vind ik echt veel te ver gaan.
pi_41008275
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 20:21 schreef SCH het volgende:

[..]

Wat een kwalijke aanval weer. Waarom nou weer?

EchtGaaf onderbouwt het goed en om hem nou voor een psychopatische verkrachter uit te maken, vind ik echt veel te ver gaan.
Bedankt SCH. Ik hoef daar niets meer aan toe te voegen.

of toch ja, dit: JohnDope vindt het kennelijk makkelijker om op de persoon te spelen dan het debat op inhoudelijke gronden aan te gaan...

[ Bericht 11% gewijzigd door EchtGaaf op 20-08-2006 21:37:13 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')