abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 mei 2006 @ 15:58:13 #1
75265 Intergalactrick
Ik ook Ik ook Ik ook Ik ook
pi_38125980
Hoi, ik heb een probleem.

Ik ga in september studeren en daarvoor kwam deze week wat inschrijf formulieren thuis. Daar stond oa het colegegeld in. En ik krijg natuurlijk volgend jaar studiefinanciering. Maar ik moest ook het bankrekeningnummer invullen van degene die het allemaal ging betalen. Volgens m'n ouders ben ik degene die alles moet gaan betalen..

Ik moet dus volgend jaar meer dan 1500 euro gaan neerleggen. Nu snap ik wel dat ik die studiefinanciering krijg en dat daar de studie mee moet worden betaald. Maar dit is lang niet genoeg om het collegegeld en de boeken mee te gaan betalen. Ik kreeg gelijk een discussie dat het mijn keuze was dat ik die opleiding wou gaan doen en dat het dus mijn eigen verantwoordelijkheid was.

Nu snap ik wel dat ik ook een beetje volwassen hoor te zijn, maar vind het een beetje belachelijk dat ik alles zelf moet gaan betalen. Dan werk ik straks alleen nog maar om het collegegeld en de boeken te kunnen betalen. Lijkt me niet echt helemaal de bedoeling.

Iemand tips of suggesties om mij te helpen?

ps modjes. Kan misschien naar WGR, ik wist niet waar ik het neer moest zetten.
Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook
____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:02:27 #2
125633 Martijn_fijn
I geni s'incontrano
pi_38126142
Het lukt prima om je collegegeld en boeken zelf te betalen..

Mijn situatie:
Studiefinanciering: ongeveer ¤ 80,- per maand
Bijbaantje: ongeveer ¤ 250,- per maand

En dan ook nog ondanks een telefoonabbo, hou ik genoeg geld over voor bier.
pi_38126257
Samen dokken ?
Als je nu naar een vakantiebaan opzoek gaat en laat zien dat het serieus is voor jou, wie weet
gaan je ouders er dan ook serieuzer over nadenken.
Lening/hulp vragen bij andere famillieleden ?
Probleem overleggen met de school ?
Trouwens, je kan beter nu werken voor je collegegeld, als straks nauwelijks geld hebben door een gebrek aan opleiding..........
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:06:59 #4
45537 oor
Kloon van Yvonne
pi_38126321
welke leeftijd heeft de TS?
OOЯ
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:07:17 #5
9902 Lestat
the vampire...
pi_38126331
De instelling van Martijn_fijn is helaas nog de norm in Nederland. Maar je zou als student niet moeten hoeven werken. Die tijd kun je beter aan je studie besteden.

TS: je kunt bij de IBG een fors bedrag bijlenen.
Memento Mori
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:07:44 #6
19840 Libris
Live from Singapore
pi_38126349
Lees deze folder van de IBG eens over de ouderbijdrage/aanvullende beurs.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:10:08 #7
132262 EsDe
Frituurkoning
pi_38126468
zie het probleem niet zo, mijn situatie:

Stufi: 300 p/maand.
Collegegeld: 150 p/maand.

Netto hou ik aan stufi 150 over per maand. bijbaantje erbij en je hebt meer dan genoeg om boeken te kopen, te zuipen etc. Als je op kamers zit wordt het een ander verhaal natuurlijk...
Show me someone without an ego, and I'll show you a loser.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:11:49 #8
120941 Kikstar
mmmm... candy
pi_38126540
aansteller!! Ik betaal ook alles zelf incl huur : #
pi_38126616
Heel erg veel mensen zitten in deze situatie. Wat ik wel schandalig vind is dat je ouders jou niet van te voren hier op voorbereiden. Als ze gewoon op tijd vertellen hoe het werkt in het vervolgonderwijs en ook aangeven dat ze willen dat je zelf van alles moet gaan betalen, dan kun je je daar op voorbereiden. Nu gooien ze je metteen in het diepe.
-
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:13:44 #10
75265 Intergalactrick
pi_38126628
Ik wil dus eingelijk ook op kamers, dat is ook nog een probleem. Heb geen zin om 2 uur heen te reizen en dan ook nog eens 2 uur terug te reizen. Ik ben nu 19 jaar. Werken vind ik eigenlijk ook geen probleem hoor, maar om nou te moeten werken om je studie te betalen vind ik wat ver gaan.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:14:17 #11
149476 EP-Bart
EP-Fan #1
pi_38126658
Ik zou zeggen:

Laat je ouders 50% betalen en jezelf 50%. Heel simpel toch?
pi_38126681
Als je ouders weigeren te betalen kun je geloof ik aanvullende beurd krijgen. moet er wel het een en ander zwart op wit staan. Verder kun je een goed bijbaantje zoeken, het liefst eentje waarbij je ook nog kunt studeren, nachtportier bijvoorbeeld. En als laatste kun je altijd nog lenen bij IBG. Heb ik zelf ook gedaan.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:15:08 #13
75265 Intergalactrick
pi_38126696
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 16:13 schreef splendor het volgende:
Heel erg veel mensen zitten in deze situatie. Wat ik wel schandalig vind is dat je ouders jou niet van te voren hier op voorbereiden. Als ze gewoon op tijd vertellen hoe het werkt in het vervolgonderwijs en ook aangeven dat ze willen dat je zelf van alles moet gaan betalen, dan kun je je daar op voorbereiden. Nu gooien ze je metteen in het diepe.
Precies, ik vond het ook erg vreemd dat ze niet wisten hoe duur het was en dat ze ook niet wisten dat ik studiefinanciering kreeg. Het leek mij wel logisch dat ze dat wisten!
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:17:05 #14
125633 Martijn_fijn
I geni s'incontrano
pi_38126781
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 16:07 schreef Lestat het volgende:
De instelling van Martijn_fijn is helaas nog de norm in Nederland. Maar je zou als student niet moeten hoeven werken. Die tijd kun je beter aan je studie besteden.

Daar ben ik het wel mee eens, studenten zouden niet meer als 8/10 uur per week moeten werken.

Daarnaast is een lening bij de IBG inderdaad een optie. Zie het als een investering in je eigen toekomst, die je normaal gesproken makkelijk terug betalen kan later.
pi_38126830
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 16:13 schreef Intergalactrick het volgende:
Ik wil dus eingelijk ook op kamers, dat is ook nog een probleem. Heb geen zin om 2 uur heen te reizen en dan ook nog eens 2 uur terug te reizen. Ik ben nu 19 jaar. Werken vind ik eigenlijk ook geen probleem hoor, maar om nou te moeten werken om je studie te betalen vind ik wat ver gaan.
Tjonge beetje makkelijke houding. Laat mijn ouders betalen voor de studie en werk zelf op om stap te gaan. Gewoon lekker alles zelf betalen. Leer je ook eens de waarde van geld. Toedeloee
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_38126841
Ik zou er ook nog even wat onderhandeltechnieken op los laten. En op kamers gaan is ook helemaal niet raar als je in totaal 4 uur aan reizen kwijt bent. Als je dan ook nog moet werken om je studie te betalen en studeren. Zeg dan maar gedag tegen je sociale leven of je studie gaat niet goed.

Je kan natuurlijk wel lenen, maar de IBG verwacht in principe ook dat je ouders een gedeelte meebetalen. Kan je niet afspreken dat jij collegegeld doet en zij de boeken?
Het doet er niet toe wie ik ben, maar wie ik wil zijn.
pi_38126887
Ik dacht dat je bij een minimum beurs recht heb op een bijdrage van je ouders. Hier kan je ze dan dus toe verplichten.
Of je er gelukkiger van wordt als je ze verplicht te betalen is de vraag natuurlijk nog maar.

Ik zit zelf in ongeveer dezelfde situatie, mijn ouders weigeren ook, ik heb ze niet verplicht om te betalen vanwege de narigheid die dat dan weer oplevert, maar ik vind het wel belachelijk hoor. Ik vind dat ouders hun kinderen klaar voor het leven af moeten leveren (anders had je geen opvoeder moeten willen worden), en daar hoort een goede opleiding bij. Ze mogen blij zijn dat je wilt gaan studeren, er zijn er genoeg die niet willen.
pi_38126919
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 16:05 schreef Simpson_Jr het volgende:
...
Trouwens, je kan beter nu werken voor je collegegeld, als straks nauwelijks geld hebben door een gebrek aan opleiding..........
Erg goede opmerking. en helaas kan ik het alleen maar beamen
pi_38126937
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 16:15 schreef Intergalactrick het volgende:

[..]

Precies, ik vond het ook erg vreemd dat ze niet wisten hoe duur het was en dat ze ook niet wisten dat ik studiefinanciering kreeg. Het leek mij wel logisch dat ze dat wisten!
Hoe oud ben je nu eigenlijk? Want let er op, vanaf je 18e komt er nog eens 1100euro per jaar bij aan ziekenfonds verzekering.
Op dit moment moet ik rond de 1100euro ziekenfonds, 936euro studiegeld, studieboeken, kleren, onderhoud en 'leuke dingen doen' zelf betalen per jaar. En ik krijg 70euro studiefinanciering en 33euro zorgtoeslag per maand (=net genoeg om mijn school te betalen).
En het laatste jaar moet ik mijn bijbaantje misschien opgeven in verband met stage en krijg ik ook nog eens geen studiefinanciering meer omdat ik dat al 4jaar heb gehad.

Life's a bitch.. maarja ik probeer het zo lang mogelijk uit te houden zonder bij te lenen.
-
pi_38126962
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 16:18 schreef Avani het volgende:
Ik zou er ook nog even wat onderhandeltechnieken op los laten. En op kamers gaan is ook helemaal niet raar als je in totaal 4 uur aan reizen kwijt bent. Als je dan ook nog moet werken om je studie te betalen en studeren. Zeg dan maar gedag tegen je sociale leven of je studie gaat niet goed.

Je kan natuurlijk wel lenen, maar de IBG verwacht in principe ook dat je ouders een gedeelte meebetalen. Kan je niet afspreken dat jij collegegeld doet en zij de boeken?
Laat dan zij het collegegeld doen en jij de boeken. Meestal doe je namelijk niet het hele boek. Leen je het van een studiegenoot, kopieer de relevante hoofdstukken en je hebt al een bespraring gerealiseerd.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:25:19 #21
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38127104
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 15:58 schreef Intergalactrick het volgende:

Ik ga in september studeren en daarvoor kwam deze week wat inschrijf formulieren thuis. Daar stond oa het colegegeld in. En ik krijg natuurlijk volgend jaar studiefinanciering. Maar ik moest ook het bankrekeningnummer invullen van degene die het allemaal ging betalen. Volgens m'n ouders ben ik degene die alles moet gaan betalen..

Ik moet dus volgend jaar meer dan 1500 euro gaan neerleggen. Nu snap ik wel dat ik die studiefinanciering krijg en dat daar de studie mee moet worden betaald. Maar dit is lang niet genoeg om het collegegeld en de boeken mee te gaan betalen. Ik kreeg gelijk een discussie dat het mijn keuze was dat ik die opleiding wou gaan doen en dat het dus mijn eigen verantwoordelijkheid was.

Nu snap ik wel dat ik ook een beetje volwassen hoor te zijn, maar vind het een beetje belachelijk dat ik alles zelf moet gaan betalen. Dan werk ik straks alleen nog maar om het collegegeld en de boeken te kunnen betalen. Lijkt me niet echt helemaal de bedoeling.

Jij hebt een luxe-probleem. Maar dat terzijde.

Ik kan alleen maar zeggen dat je juist hierdoor een grote kerel wordt. Ik weet niet of je ook nog op kamers moet voor die studie, maar vergeet niet hoeveel kosten je ouders nu en al jaren voor je maken. Dan kun je best eens zelf iets gaan betalen toch? Misschien geven ze je tzt wel een bijdrage, dat zou al mooi zijn, want mijn ouders waren nooit in die gelegenheid.

Heb ik het daardoor moeilijk gehad? Ja dat kwam zeker voor. Heb ik daar iets van geleerd? Ja! Ben ik er sneller volwassen door geworden en waardeer ik kleine zaken nu meer dan toen ik nog thuis woonde en niet al studeerde? Ja!

Nogmaals: je hebt geen probleem, maar je krijgt verantwoordelijkheid. Je ouders laten jou zelf zaken beslissen en dus moet je er ook de verantwoordelijkheid voor gaan dragen (lees betalen).

Prima ouders lijkt me.

[ Bericht 0% gewijzigd door peaceman op 23-05-2006 17:10:49 ]
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:25:59 #22
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_38127123
Je ouders moeten betalen volgens de wet.
pi_38127317
mietje

ga werken of zo.

en anders leen je maar.

pfff..
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:32:53 #24
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_38127414
1500 euro?

Da's bijna gratis man.

Werken misschien?
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:33:33 #25
48996 ed_reeb
vroem vroem vrrrooeeeeeeem
pi_38127437
quote:

volgens mij is dit precies de bedoeling. Je studie is een investering in je toekomst. En als je t niet red dan neem je een bijbaantje of een lening om de zaak te financieren... of allebei ... neem je verantwoording voor je eigen toekomst en schuif die niet zo maar af op je ouders of op anderen. tegen de tijd dat je ooud genoeg bent om te studeren zou je ook wat verantwoordelijkheid moeten kunnen dragen
beer
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:36:06 #26
111612 blrrrt
Het Grote Voordeel Van FOK!
pi_38127557
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 16:25 schreef Daniel1976 het volgende:
Een klein deel maar.

En de TS moet is wakker worden en het echte leven instappen.
Het leven is geen krentenbol.
pi_38127791
Als je ouders niet willen betalen, kan je dat officieel aankaarten bij de IBG en krijg je een hogere toelage, dus hoef je niet te lenen. Ik geloof dat dat rond de 400 euro/maand is
Ever noticed how people who believe in creationism look really unevolved
Misleidende TT"s
Mooie auto!
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:48:35 #28
128337 Eland
I'm a middle-aged kid
pi_38128058
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 16:41 schreef M.e.g.a.t.r.o.n. het volgende:
Als je ouders niet willen betalen, kan je dat officieel aankaarten bij de IBG en krijg je een hogere toelage, dus hoef je niet te lenen. Ik geloof dat dat rond de 400 euro/maand is
Zo makkelijk gaat dat dus echt niet, dan zou geen enkele ouder meer betalen. Om je op de hardheidsclausule te kunnen beroepen moet er echt wel sprake zijn van een duurzaam ontwrichte relatie met je ouders, en dit nemen ze ook niet zomaar aan. Dit gaat niet op voor TS.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:54:42 #29
45537 oor
Kloon van Yvonne
pi_38128271
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 16:48 schreef Eland het volgende:

[..]

Zo makkelijk gaat dat dus echt niet, dan zou geen enkele ouder meer betalen. Om je op de hardheidsclausule te kunnen beroepen moet er echt wel sprake zijn van een duurzaam ontwrichte relatie met je ouders, en dit nemen ze ook niet zomaar aan. Dit gaat niet op voor TS.
is het raar dat men geil word van jouw avatar?
OOЯ
pi_38128400
quote:
Nja ach je hebt de (verplichte) ouderlijke bijdrage maar die kunnen ze ook weer wegstrepen tegen de kosten van inwoning. Opzich is het geen vreemde gedachte om je zelf op te laten draaien voor je studie. Hangt er ook een beetje vanaf hoe de financiele situatie thuis is. Bij mij was het vroeger, m'n ouders betaalden voor m'n kost en inwoning (thuis) en het benodigde college geld. De rest was voor mijn eigen rekening. Geld was geen probleem thuis maar meer een extra leerschool om met geld te leren omgaan. Als alles voor je wordt betaald wordt je ook niet gelukkig.

Stel anders een compromis voor eerste jaar 50% bijdrage van je ouders, bij goede resultaten zelfde voor het tweede jaar, bij verkloten terugbetalen van je 'schuld'. Indien je moet lenen kijk ook of je bij je ouders terecht kunt voor een renteloze lening met alleen een inflatie correctie bij terugbetaling.
There's no place like 127.0.0.1
  dinsdag 23 mei 2006 @ 17:02:10 #31
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_38128563
Toch maar kickje WGR.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  dinsdag 23 mei 2006 @ 17:04:09 #32
125633 Martijn_fijn
I geni s'incontrano
pi_38128637
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 16:25 schreef Daniel1976 het volgende:
bron?

Dan print ik die even uit, om op te hangen aan de koelkast.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 17:05:09 #33
45537 oor
Kloon van Yvonne
pi_38128670
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 17:04 schreef Martijn_fijn het volgende:

[..]

bron?

kijk eens aan martijn gaat ff zijn geld terug vorderen . wat ga je er van kope
OOЯ
  dinsdag 23 mei 2006 @ 17:06:05 #34
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_38128703
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 16:02 schreef Martijn_fijn het volgende:
Het lukt prima om je collegegeld en boeken zelf te betalen..

Mijn situatie:
Studiefinanciering: ongeveer ¤ 80,- per maand
Bijbaantje: ongeveer ¤ 250,- per maand

En dan ook nog ondanks een telefoonabbo, hou ik genoeg geld over voor bier.
da's leuk als je thuis woont, maar die vlieger gaat totaal niet op als je uitwonend bent.

TS: hebben je ouders gezamelijk een laag inkomen? in dat geval heb je recht op aanvullende beurs.

indien dit niet het geval is, worden zij geacht mee te betalen, maar dit is helaas niet meer dan een morele verplichting; in dat geval kun je loskoppeling vragen van het inkomen van je ouders en op basis daarvan alsnog aanvullende beurs krijgen... het is wel vervelend voor je ouders want dan komen er allerlei ambtenaren bij ze zeiken heb ik vernomen

als je thuis woont en verder geen uitgaven hebt behalve de studie, dan zou ik niet zeuren en gewoon dat collegegeld betalen, misschien willen ze meedoen met de boeken en het lesmateriaal ofzo. in alle gevallen word ook jij geacht zelf geld te verdienen met een bijbaantje.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 17:09:44 #35
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_38128828
quote:
die opmerking gaat óók weer te ver
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 17:10:55 #36
125633 Martijn_fijn
I geni s'incontrano
pi_38128864
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 17:05 schreef oor het volgende:

[..]

kijk eens aan martijn gaat ff zijn geld terug vorderen . wat ga je er van kope
Mijn pa ziet mij al aankomen.

Maar het is leuk discussievoer voor aan de eettafel..
  dinsdag 23 mei 2006 @ 17:15:22 #37
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_38129012
Ik zou gewoon een goed betalend bijbaantje nemen. Toen ik studeerde kende ik ongeveer niemand die niet 10-20 uur per week werkte. Je hebt er tijd genoeg voor (afhankelijk van je studie), en - afhankelijk van het soort werk- is het ook nog eens goed voor je sociaal leven, je krijgt collega's, werkervaring etc... Collegegeld kun je volgens mij wel in een aantal termijnen betalen, dat zou je bij wijze van spreken op die maanden kunnen lenen bij de IBG, weet je ook dat je voor iets nuttigs leent in plaats van voor bier, zoals veel mensen . Een beetje schuld is ook niet zo erg.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
pi_38129047
TS, zoek een bijbaantje dat goed betaalt en jank niet zo. Studenten in Nederland zijn echt verwend. Misschien kun je de opleiding deeltijd doen, ga ik ook doen. Lekker veel geld uit te geven en niet in zo'n smerige studentenkamer wonen, en toch je diploma halen. Is wel zwaar als je fulltime werkt. Je hebt dan geen recht op StuFi.

Maar als je het te ver vind gaan om ervoor te werken, lijkt het mij een goed idee dat je lekker thuis blijft wonen bij paps en mams. Hoef je ook lekker niet voor jezelf te zorgen, want dat is echt zo zwaar!
pi_38129155
Ik moet ook alle kosten voor me studie betalen. En jawel, ook nog eens huishoudgeld (WTF). Ik krijg wel de maximale beurs van de IB-groep (E270 pm ofzo).
Maargoed ik hou dus echt bijna geen geld over.
Do what you love, love what you do!
  dinsdag 23 mei 2006 @ 17:20:17 #40
128337 Eland
I'm a middle-aged kid
pi_38129167
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 16:54 schreef oor het volgende:

[..]

is het raar dat men geil word van jouw avatar?
Behoorlijk, maar ik zal het niet doorvertellen...
  dinsdag 23 mei 2006 @ 17:52:05 #41
75265 Intergalactrick
pi_38130257
Oke, ik ben dus een mietje volgens jullie. Grappig.

Maar goed, ik zal er nog even over nadenken. Ik werk trouwens al maar zal de komende tijd dus een hoop geld extra moeten gaan uitgeven. Ach, ik denk dat het eigenlijk gewoon wel gaat goedkomen. Dit topic was eigenlijk meer omdat ik net een dus dat conflict met m'n moeder gehad heb en ik vroeg me af hoe dat bij anderen was en hoe ik dit het beste kon gaan oplossen.
pi_38131445
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 17:04 schreef Martijn_fijn het volgende:

[..]

bron?

`
quote:
Artikel 392
1. Tot het verstrekken van levensonderhoud zijn op grond van bloed- of aanverwantschap gehouden:

a. de ouders;

b. de kinderen;

c. behuwdkinderen, schoonouders en stiefouders.

2. Deze verplichting bestaat, behalve wat betreft ouders en stiefouders jegens hun minderjarige kinderen en stiefkinderen en jegens hun kinderen bedoeld in artikel 395a van dit boek, slechts in geval van behoeftigheid van de tot levensonderhoud gerechtigde.

3. De in het eerste lid genoemde personen zijn niet verplicht levensonderhoud te verstrekken, voor zover dit van de echtgenoot of een vroegere echtgenoot dan wel de geregistreerde partner of vroegere geregistreerde partner overeenkomstig het in de vijfde titel a, zesde, negende of tiende titel van dit boek bepaalde kan worden verkregen.
quote:
Artikel 395a
1. Ouders zijn verplicht te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen die de leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt.

2. Een stiefouder is gedurende zijn huwelijk of zijn geregistreerd partnerschap jegens de tot zijn gezin behorende meerderjarige kinderen van zijn echtgenoot of geregistreerde partner die de leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt, verplicht te voorzien in de bij het vorige lid bedoelde kosten.
Alletwee burgerlijk wetboek boek 1.
Op basis van artikel 395a heb je dus tot je 21 recht op volledige betaling van je levensonderhoud en studie. Door het tweede lid van artikel 392 maakt jouw inkomen niets uit, ze moeten betalen. (ook als jij door eigen inkomsten geen behoefte meer hebt aan ondersteuning).

edit:
Op kamers gaan kan wel een probleem worden (tweede lid van onderstaande artikel, weer burgerlijk wetboek boek 1)
quote:
Artikel 398
1. Wanneer hij die tot levensonderhoud verplicht is, buiten staat is het daartoe vereiste geld op te brengen, kan de rechtbank bevelen, dat hij de bloed- of aanverwant, aan wie hij levensonderhoud verschuldigd is, bij zich in huis zal nemen en aldaar van het nodige voorzien.

2. Ouders zijn steeds bevoegd de rechter te verzoeken hun toe te staan zich van hun onderhoudsplicht jegens hun behoeftig meerderjarig kind op de in het eerste lid omschreven wijze te kwijten.
pi_38150878
Een ouderbijdrage kan NOOIT verplicht worden.
Ik ben al vanaf mijn 18e aan het rotzakken met mijn ouders omdat ze beiden weigeren te betalen. Om het hard te maken voor de IB-groep zodat je een hogere toelage van hen krijgt, moet je echt hemel en aarde bewegen en zelfs dan krijg je het nog niet.
Daar gaat echt een heel proces aan vooraf en een hele papiermolen waaraan weet ik hoeveel mensen moetne meewerken (inclusief je ouders.. ).

Tis echt niet zo makkelijk als mensen denken.
Mijn ouders hebben ook nooit betaald voor me en gaan dat ook nooit doen. En daar verander je in principe niet veel aan.

De handtekening innen van een van je ouders voor het betalen van je collegegeld kun je nu eenmaal niet afdwingen. Als ze niet betalen, dan betalen ze niet. En dan is dat jouw probleem. Geen een instelling of regel in deze wereld die je daarin kan beschermen.

Aan de andere kant, ik woon nu sinds een jaar op mezelf en ben nu 3e jars HBO. Ik werk, en het is me tot nu toe gelukt om overeind te blijven staan. Dus dat kan jij ook.
En wat is er mis mee om te lenen bij de IB-groep? Ze hebben gunstige voorwaarden hiervoor. Tuurlijk is het niet leuk om met een schuld te beginnen wanneer je net afgestudeerd bent, maar we hebben het hier wel over jouw toekomst. Als dit echt is wat je wil, dan moet je ervoor gaan. Hoeveel ongemakken je ook nog op de weg krijgt..
  woensdag 24 mei 2006 @ 15:58:33 #44
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_38166031
zulke ouders komen dan in een tehuis, zonder bezoek van hun kinderen. Gewoon zelf doen, als ze je iets terug vragen in de toekomst gewoon een scheetje laten.
zo goed..?
pi_38167090
quote:

Wijs je ouders maar eens op art. 1:395a BW. Ze moeten gewoon dokken.

Artikel 395a
1. Ouders zijn verplicht te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen die de leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt.

2. Een stiefouder is gedurende zijn huwelijk of zijn geregistreerd partnerschap jegens de tot zijn gezin behorende meerderjarige kinderen van zijn echtgenoot of geregistreerde partner die de leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt, verplicht te voorzien in de bij het vorige lid bedoelde kosten.
pi_38167306
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 16:25 schreef peaceman het volgende:

[..]

Jij hebt een luxe-probleem. Maar dat terzijde.

Ik kan alleen maar zeggen dat je juist hierdoor een grote kerel wordt. Ik weet niet of je ook nog op kamers moet voor die studie, maar vergeet niet hoeveel kosten je ouders nu en al jaren voor je maken. Dan kun je best eens zelf iets gaan betalen toch? Misschien geven ze je tzt wel een bijdrage, dat zou al mooi zijn, want mijn ouders waren nooit in die gelegenheid.

Heb ik het daardoor moeilijk gehad? Ja dat kwam zeker voor. Heb ik daar iets van geleerd? Ja! Ben ik er sneller volwassen door geworden en waardeer ik kleine zaken nu meer dan toen ik nog thuis woonde en niet al studeerde? Ja!

Nogmaals: je hebt geen probleem, maar je krijgt verantwoordelijkheid. Je ouders laten jou zelf zaken beslissen en dus moet je er ook de verantwoordelijkheid voor gaan dragen (lees betalen).

Prima ouders lijkt me.
Wat een waanzin. Je ouders hebben je op de wereld gezet. Daarmee hebben ze zich ook verplicht je goed af te leveren. Daarbij hoort een goede studie. Als ze stoppen bij 18 zijn ze gewoon te vroeg, en daarmee in gebreke. Laat je niet afleiden door het flutargument "maar je bent al zo duur geweest!". Dat is hún probleem, niet het jouwe.
  woensdag 24 mei 2006 @ 16:33:50 #47
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38167457
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 16:29 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Wat een waanzin. Je ouders hebben je op de wereld gezet. Daarmee hebben ze zich ook verplicht je goed af te leveren. Daarbij hoort een goede studie. Als ze stoppen bij 18 zijn ze gewoon te vroeg, en daarmee in gebreke. Laat je niet afleiden door het flutargument "maar je bent al zo duur geweest!". Dat is hún probleem, niet het jouwe.
Dus je moet je ouders alles maar laten oplepelen? Leer je daar iets van dan?
Nee, dat heet verwend zijn.
pi_38167565
Het is echter wel redelijk dat de ouders meedelen in de kosten van de studie. De ouderbijdrage is naar mijn mening een best goede maat. Je ouders betalen een deel van je kosten en zelf doe je dat ook.
Het mooi kotsende meisje.
  woensdag 24 mei 2006 @ 16:42:03 #49
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_38167740
Waarom willen ze eigenlijk niet betalen? Iets met zelfstandigheid? Of zijn ze het niet eens met je studiekeuze?

Als je dat collegegeld bij elkaar leent kom je op een schuld van ca 7000 euro uit. Dat is nog goed te doen, de grens waarop het vervelend wordt ligt zo rond de 10.000 euro
Vampire Romance O+
pi_38167804
En terecht! Werken met me je luie kadaver!
God is gewoon een denkbeeldig vriendje voor volwassenen!
Vakantie
  woensdag 24 mei 2006 @ 16:44:03 #51
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_38167834
quote:
Ik vind het ook wat ver gaan om te werken om mijn huur te betalen en mijn gas en licht, maar ja..
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_38167984
Ga sowieso op kamers!! 4 uur per dag in de trein/bus/metro/wat dan ook zitten is echt funest voor je slaap (erg vroeg op!!) en je andere sociale leven doordeweeks!!
Plus dat je er zelfstandiger van wordt en die 4 uur per dag kan je echt wel beter besteden!
Het mooi kotsende meisje.
  woensdag 24 mei 2006 @ 16:48:28 #53
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_38168041
Ik heb t niet helemaal gelezen dit topic maar je financieel onafhankelijk laten verklaren is een optie. wel een heel gedoe maar je hebt recht op meer studiefinanciering die je dus niet hoeft terug te betalen.

Het is overigens wel een heel gedoe.
pi_38169132
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 16:33 schreef peaceman het volgende:

[..]

Ach natuurlijk, kinderen moeten ook al hard arbeiden om hun ouders te geven waar ze recht op hebben zeker? Het is nu eenmaal zo dat je als 19 jarige student niet kunt rondkomen van een bijbaantje alleen (jeugdminimumloon ), en dat ook helemaal niet zou moeten hoeven doen. Het is prima als je een bijbaantje hebt om je biertjes te kunnen betalen, en je studiefinanciering voor je studie gebruiken uiteraard ook, maar je ouders horen gewoon (fors) bij te springen.
  woensdag 24 mei 2006 @ 17:18:06 #55
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38169250
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 17:15 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Ach natuurlijk, kinderen moeten ook al hard arbeiden om hun ouders te geven waar ze recht op hebben zeker? Het is nu eenmaal zo dat je als 19 jarige student niet kunt rondkomen van een bijbaantje alleen (jeugdminimumloon ), en dat ook helemaal niet zou moeten hoeven doen. Het is prima als je een bijbaantje hebt om je biertjes te kunnen betalen, en je studiefinanciering voor je studie gebruiken uiteraard ook, maar je ouders horen gewoon (fors) bij te springen.
Als ik jou zo hoor, had ik allang voor een trein moeten springen.. ik heb geen leven gehad..

Buiten dat ga je voorbij aan het feit of ouders dat wel kunnen, want dat is ook lang niet altijd zo, ook al ziet men dat bij de IB-groep anders.
pi_38169378
de IBG gaat er vanuit dat je een ouderbijdrage krijgt. die zijn jouw ouders dan ook verplicht om te betalen. Weigeren je ouders mee te betalen? 2 keuze's: voor de rechter of bij de IBG aanvragen dat ze het inkomen van je ouders buiten beschouwing laten, omdat de relatie tussen jou en je ouders verstoord is. dan krijg je een volledige beurs ( hoogste). ga eens langs bij een regiokantoor/servicepunt van de IBG voor advies...
dag
pi_38169552
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 17:18 schreef peaceman het volgende:

[..]

Als ik jou zo hoor, had ik allang voor een trein moeten springen.. ik heb geen leven gehad..

Buiten dat ga je voorbij aan het feit of ouders dat wel kunnen, want dat is ook lang niet altijd zo, ook al ziet men dat bij de IB-groep anders.
Je praat het nu voor jezelf goed (ik ben volwassen geworden daardoor!), terwijl het gewoon een morele en wettelijke plicht is dat ouders meebetalen. Als ze het niet kunnen betalen gaan ze maar kleiner wonen, of een paar jaar niet op vakantie.
  woensdag 24 mei 2006 @ 17:29:11 #58
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_38169653
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 17:26 schreef Diederik_Duck het volgende:
Als ze het niet kunnen betalen gaan ze maar kleiner wonen, of een paar jaar niet op vakantie.
En wat als ze niet kleiner kunnen gaan wonen en al jaren niet op vakantie zijn geweest?
Mijn moeder heeft bijvoorbeeld geen cent te maikken, ook niet toen ik studeerde. Dus daar kon ik niet aankloppen voor extra geld. Lenen en erbij werken waren mijn enige opties.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  woensdag 24 mei 2006 @ 17:31:33 #59
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38169707
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 17:26 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Je praat het nu voor jezelf goed (ik ben volwassen geworden daardoor!), terwijl het gewoon een morele en wettelijke plicht is dat ouders meebetalen. Als ze het niet kunnen betalen gaan ze maar kleiner wonen, of een paar jaar niet op vakantie.
Je kan wel merken dat je nog niet veel gezien/gehoord hebt in het leven. Ik ken genoeg gevallen waar het allemaal een stuk ingewikkelder in elkaar zat als jij nu denkt.
En je oplossing voor mogelijk geldproblemen zijn hillarisch, want een regelrechte een belediging voor alle ouders die er alles aan gedaan hebben om hun kinderen wel te helpen, maar het gewoon niet konden.
Maar 1 ding is zeker: als je moet werken voor je geld, leer je wel met geld omgaan en juist als je minder geld hebt een periode in je leven, zal je wat dankbaarder zijn voor hetgeen je hebt. Je klinkt enorm verwend als ik dat zo mag zeggen.

Maar goed, je leert vanzelf dat niet alles wit of zwart is.
pi_38169789
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 17:29 schreef Copycat het volgende:

[..]

En wat als ze niet kleiner kunnen gaan wonen en al jaren niet op vakantie zijn geweest?
Dan is er iets mis met de beoordeling door de IBG, of het uitgavenpatroon is niet in orde. Dat geldt voor vreselijk veel mensen trouwens (ja ik heb geen geld!, maar wel iedere week uit eten en de hypotheekrente op 6,5 % laten staan).
quote:
Mijn moeder heeft bijvoorbeeld geen cent te maikken, ook niet toen ik studeerde.
En je vader? Als je ouders echt minvermogend zijn kun je trouwens aanspraak maken op extra geld (en daarvoor hoef je echt niet onder bijstandsniveau te zitten).
quote:
Dus daar kon ik niet aankloppen voor extra geld. Lenen en erbij werken waren mijn enige opties.
De praktijk is vaak weerbarstig. Toch is m.i. bij heel veel Nl ouders nog steeds niet doorgedrongen dat je kinderen laten studeren niet een taak is die je gemakzuchtig aan de overheid kunt uitbesteden, dat is je eigen verantwoordelijkheid.
  woensdag 24 mei 2006 @ 17:39:24 #61
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38169972
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 17:34 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dan is er iets mis met de beoordeling door de IBG, of het uitgavenpatroon is niet in orde. Dat geldt voor vreselijk veel mensen trouwens (ja ik heb geen geld!, maar wel iedere week uit eten en de hypotheekrente op 6,5 % laten staan).
[..]
Hier ga je er al vanuit dat alle mensen een eigen huis hebben.
quote:
De praktijk is vaak weerbarstig. Toch is m.i. bij heel veel Nl ouders nog steeds niet doorgedrongen dat je kinderen laten studeren niet een taak is die je gemakzuchtig aan de overheid kunt uitbesteden, dat is je eigen verantwoordelijkheid.
Ouders besteden het niet uit aan de overheid. Ze geven jou de keus en daarbij kun je indien nodig gebruik maken van de diensten van de overheid. Maar dat staat los van je ouders.
pi_38169989
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 15:58 schreef Diepvriez het volgende:
zulke ouders komen dan in een tehuis, zonder bezoek van hun kinderen. Gewoon zelf doen, als ze je iets terug vragen in de toekomst gewoon een scheetje laten.
Dat zou ik bij jouw ouders doen, blijkbaar is er geen goed werk verricht in de opvoeding.

Ik betaal mijn opleiding ook gewoon zelf en dat gaat gewoon goed. Verwachten van je ouders dat ze alles maar voor je gaan betalen is imo wel erg stupide. Leer op je eigen benen staan.
pi_38170103
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 17:31 schreef peaceman het volgende:

[..]

Je kan wel merken dat je nog niet veel gezien/gehoord hebt in het leven. Ik ken genoeg gevallen waar het allemaal een stuk ingewikkelder in elkaar zat als jij nu denkt.
En je oplossing voor mogelijk geldproblemen zijn hillarisch, want een regelrechte een belediging voor alle ouders die er alles aan gedaan hebben om hun kinderen wel te helpen, maar het gewoon niet konden.
Maar 1 ding is zeker: als je moet werken voor je geld, leer je wel met geld omgaan en juist als je minder geld hebt een periode in je leven, zal je wat dankbaarder zijn voor hetgeen je hebt. Je klinkt enorm verwend als ik dat zo mag zeggen.

Ik weet wel dat al die mensen denken dat ze er echt niets aan kunnen doen, en dat zal voor een aantal gevallen ook echt gelden; maar er zijn ook vreselijk veel mensen die er gewoon een financiele zooi van maken. Genoeg types in de schuldhulpverlening die het alleen zichzelf mogen verwijten. Je moet gewoon al vroeg rekening houden met studerende kinderen, en niet een jaartje van tevoren eens wat geld opzij zetten (nadat je net een nieuwe woning hebt gekocht op de max verstrekking van de bank).
pi_38170105
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 17:31 schreef peaceman het volgende:

[..]

En wat is er nou per se verkeerd met verwend zijn? Mijn ouders betalen ook bijna alles voor me. Dat niet iedere ouder dit kan/doet, snap ik ook wel. Ik ben blij dat mijn ouders het wel doen, zodat ik ook andere dingen kan doen in m'n leven behalve studeren en werken. Ik geloof namelijk niet dat je alleen maar verstandig zou worden van alles zelf betalen. Ik ben verstandig genoeg om dat na m'n studie ook wel te kunnen. Reizen, op kamers en een vereniging misschien kan ook veel geld kosten, maar het is niet je daarmee je leven vergooit en je niet verder ontplooit.
  woensdag 24 mei 2006 @ 17:45:05 #65
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38170168
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 17:43 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Ik weet wel dat al die mensen denken dat ze er echt niets aan kunnen doen, en dat zal voor een aantal gevallen ook echt gelden; maar er zijn ook vreselijk veel mensen die er gewoon een financiele zooi van maken. Genoeg types in de schuldhulpverlening die het alleen zichzelf mogen verwijten. Je moet gewoon al vroeg rekening houden met studerende kinderen, en niet een jaartje van tevoren eens wat geld opzij zetten (nadat je net een nieuwe woning hebt gekocht op de max verstrekking van de bank).
Ik ken de gevallen dat de ouders al voor die tijd in de problemen zijn geraakt en dat er al helemaal geen sprake was van het kunnen kopen van een huis.
  woensdag 24 mei 2006 @ 17:46:12 #66
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38170209
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 17:43 schreef Avani het volgende:

[..]

En wat is er nou per se verkeerd met verwend zijn? Mijn ouders betalen ook bijna alles voor me. Dat niet iedere ouder dit kan/doet, snap ik ook wel. Ik ben blij dat mijn ouders het wel doen, zodat ik ook andere dingen kan doen in m'n leven behalve studeren en werken. Ik geloof namelijk niet dat je alleen maar verstandig zou worden van alles zelf betalen. Ik ben verstandig genoeg om dat na m'n studie ook wel te kunnen. Reizen, op kamers en een vereniging misschien kan ook veel geld kosten, maar het is niet je daarmee je leven vergooit en je niet verder ontplooit.
Geloof me... je bent een uitzondering! Echt! Maar gelukkig zijn uitzonderingen als jij er wel
pi_38170212
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 17:39 schreef peaceman het volgende:

[..]

Hier ga je er al vanuit dat alle mensen een eigen huis hebben.
Bij de meeste studenten wel ja. En zo niet, heb je vaak al snel een aanvullende beurs (of het moeten scheefwoners zijn).
quote:
[..]

Ouders besteden het niet uit aan de overheid. Ze geven jou de keus en daarbij kun je indien nodig gebruik maken van de diensten van de overheid. Maar dat staat los van je ouders.
Ze besteden het wel uit ("je lost het maar lekker zelf op!"). Het is gewoon de taak van de ouders. Zij moeten je toch ook verzorgen als je op de basisschool zit? Waarom dan niet als je studeert? Pas met een fatsoenlijke baan kun je op eigen benen staan, van een bijbaantje kan dat echt niet.
pi_38170305
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 17:45 schreef peaceman het volgende:

[..]

Ik ken de gevallen dat de ouders al voor die tijd in de problemen zijn geraakt en dat er al helemaal geen sprake was van het kunnen kopen van een huis.
Er zullen altijd trieste gevallen zijn, maar i.c. zijn de ouders gewoon te beroerd, waarschijnlijk agv een verkeerde opvatting over het grootbrengen van kinderen; helaas zijn vele ouders zo.
pi_38170338
Je kan 400 euro per maand bijlenen. Je leeft maar een x en nu ben je nog jong.
I build airplaines
  woensdag 24 mei 2006 @ 17:51:38 #70
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38170393
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 17:46 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Bij de meeste studenten wel ja. En zo niet, heb je vaak al snel een aanvullende beurs (of het moeten scheefwoners zijn).
[..]
In mijn tijd, midden jaren 90, was misschien 40% van de ouders in het bezit van een eigen huis.
quote:
Ze besteden het wel uit ("je lost het maar lekker zelf op!"). Het is gewoon de taak van de ouders. Zij moeten je toch ook verzorgen als je op de basisschool zit? Waarom dan niet als je studeert? Pas met een fatsoenlijke baan kun je op eigen benen staan, van een bijbaantje kan dat echt niet.
Op de basisschool ben je nog ver weg van het op je eigen benen staan.
Even voor de duidelijkheid. Ik vind dat ouders best een bijdrage kunnen geven, als ze het kunnen missen uiteraard, maar dan nog vind ik dat je best een groot deel zelf kan betalen. Je MOET niet studeren, sterker nog, de jongeren die vroeg gaan werken, zul je nooit horen klagen. En die geven dan veel vrije tijd op.
Jouw opmerking 'je lost het maar zelf op' is een egoïstische gedachte. Alsof je ouders geen eigen leven meer mogen leiden, zolang jij leeft. Zo werkt het leven toch niet?
pi_38170467
Ik ben het eens met Diederik_Duck.

Daarbij wil ik aan toevoegen dat het echt niet zo is dat als je ouders meebetalen, dat je dan opeens niet met geld om kan gaan.
  woensdag 24 mei 2006 @ 17:55:42 #72
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38170522
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 17:54 schreef MrBean het volgende:
Ik ben het eens met Diederik_Duck.

Daarbij wil ik aan toevoegen dat het echt niet zo is dat als je ouders meebetalen, dat je dan opeens niet met geld om kan gaan.
Ow maar dat heb ik ook nooit bedoeld. Ik bedoel ermee dat je beter met geld leert omgaan als je er op moet letten (en dan heb ik het niet over het aantal biertjes wat je wel/niet kan kopen).
pi_38170532
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 17:51 schreef peaceman het volgende:

[..]

de jongeren die vroeg gaan werken, zul je nooit horen klagen.
Je hoort regelmatig: "Was ik maar wat serieuzer geweest op school, dan had ik nu wat meer vrijheid gehad. Werken kun je altijd nog, studeren niet meer."
  woensdag 24 mei 2006 @ 17:57:22 #74
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38170562
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 17:56 schreef MrBean het volgende:

[..]

Je hoort regelmatig: "Was ik maar wat serieuzer geweest op school, dan had ik nu wat meer vrijheid gehad. Werken kun je altijd nog, studeren niet meer."
En dat is nou juist wel flauwekul, want je kunt altijd gaan studeren
pi_38170615
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 17:51 schreef peaceman het volgende:

[..]

In mijn tijd, midden jaren 90, was misschien 40% van de ouders in het bezit van een eigen huis.
Op de rechtenfaculteit is dat anders, maar het kan natuurlijk wel deels studiegerelateerd zijn.
quote:
[..]

Op de basisschool ben je nog ver weg van het op je eigen benen staan.
Als student ook.
quote:
Even voor de duidelijkheid. Ik vind dat ouders best een bijdrage kunnen geven, als ze het kunnen missen uiteraard,
Dat klinkt al beter.
quote:
maar dan nog vind ik dat je best een groot deel zelf kan betalen. Je MOET niet studeren,
Wel degelijk. Dat is een landsbelang, niet alleen eigenbelang. Het gaat helemaal verkeerd met Nl als we de opleidingen eraan gaan geven omdat studeren niet meer te betalen is.
quote:
sterker nog, de jongeren die vroeg gaan werken, zul je nooit horen klagen. En die geven dan veel vrije tijd op.
Of ze kunnen de prestatiedruk/moeilijkheidsgraad van een studie niet aan. Je moet studeren nu ook weer niet bagatelliseren.
quote:
Jouw opmerking 'je lost het maar zelf op' is een egoïstische gedachte. Alsof je ouders geen eigen leven meer mogen leiden, zolang jij leeft. Zo werkt het leven toch niet?
Dit kun je ook omdraaien he. Het is de egoistische daad van je ouders geweest die maakt dat jij hier bent. Die daad brengt ook (grote) verantwoordelijkheid met zich. En inderdaad, dan zetten ze wat mij betreft hun leven maar even op een lager pitje. Hadden ze maar geen kidneren moeten krijgen als ze daar problemen mee hebben.
pi_38170734
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 17:57 schreef peaceman het volgende:

[..]

Neen. Op een bepaalde leeftijd wordt dat steeds minder aantrekkelijk, het is een forse investering die je er niet meer uithaalt na een bepaalde leeftijd.
pi_38170839
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 17:57 schreef peaceman het volgende:

[..]

Ik weet het niet uit mijn eigen ervaring (ben nog maar 21), maar wel gehoord van dertigers om me heen: Het schijnt zéér lastig te zijn om weer te studeren nadat je gewerkt hebt.
  woensdag 24 mei 2006 @ 18:07:06 #78
74196 doemaardrie
of toch vier???
pi_38170849
quote:
Investeren in je toekomst heet dat. En als je daar geen zin in hebt dan ga je toch gewoon in de fabriek staan stomme kutpuber.
  woensdag 24 mei 2006 @ 18:09:01 #79
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38170917
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 17:59 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Op de rechtenfaculteit is dat anders, maar het kan natuurlijk wel deels studiegerelateerd zijn.
[..]
Dat lijkt mij wel ja.
quote:
Als student ook.
[..]
Dat vind ik dus niet.
quote:
Dat klinkt al beter.
[..]
Ach zo'n kwaaie ben ik nie hoor
quote:
Wel degelijk. Dat is een landsbelang, niet alleen eigenbelang. Het gaat helemaal verkeerd met Nl als we de opleidingen eraan gaan geven omdat studeren niet meer te betalen is.
[..]
Nou voor alsnog gaat de kennis verloren in Nederland door de slechte scholing.
quote:
Of ze kunnen de prestatiedruk/moeilijkheidsgraad van een studie niet aan. Je moet studeren nu ook weer niet bagatelliseren.
[..]
Maar ook niet overwaarderen!
quote:
Dit kun je ook omdraaien he. Het is de egoistische daad van je ouders geweest die maakt dat jij hier bent. Die daad brengt ook (grote) verantwoordelijkheid met zich. En inderdaad, dan zetten ze wat mij betreft hun leven maar even op een lager pitje. Hadden ze maar geen kidneren moeten krijgen als ze daar problemen mee hebben.
Ik vraag me af of jij kinderen wilt en zo nee, wat je gaat doen bij een 'ongelukje'
  woensdag 24 mei 2006 @ 18:09:47 #80
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38170940
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 18:03 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Neen. Op een bepaalde leeftijd wordt dat steeds minder aantrekkelijk, het is een forse investering die je er niet meer uithaalt na een bepaalde leeftijd.
Minder aantrekkelijk misschien wel ja, maar de investering is minder groot, omdat je het gewoon kunt betalen. Enfin dat is een ja/nee verhaal
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 18:06 schreef MrBean het volgende:

[..]

Ik weet het niet uit mijn eigen ervaring (ben nog maar 21), maar wel gehoord van dertigers om me heen: Het schijnt zéér lastig te zijn om weer te studeren nadat je gewerkt hebt.
Lastig lijkt het me ook wel ja, maar ja, niemand zegt dat studeren een piece of cake moet zijn toch?
pi_38170986
Wat een vage ouders heb je soms toch. Elke ouder wil toch dat zijn kinderen goed terecht komen? Daar horen naar mijn mening ook de kosten voor vervolgopleidingen bij. Ik snap echt niet dat sommige ouders kinderen dat zelf uit laten zoeken, getuigt niet echt van liefde naar je kind toe moet ik zeggen. Als ze het echt niet kunnen betalen is het een ander verhaal natuurlijk, maar ik geloof niet dat dit het geval is.
pi_38171079
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 18:11 schreef Bellator het volgende:
Wat een vage ouders heb je soms toch. Elke ouder wil toch dat zijn kinderen goed terecht komen? Daar horen naar mijn mening ook de kosten voor vervolgopleidingen bij. Ik snap echt niet dat sommige ouders kinderen dat zelf uit laten zoeken, getuigt niet echt van liefde naar je kind toe moet ik zeggen.
Dat is ook weer onzin natuurlijk. Dat heeft niets met wel of geen liefde te maken.
pi_38171130
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 18:13 schreef MrBean het volgende:

[..]

Dat is ook weer onzin natuurlijk. Dat heeft niets met wel of geen liefde te maken.
Als je het wel kan betalen vind ik van wel. Dan zeggen ze als het ware: zoek het lekker zelf maar uit.
  woensdag 24 mei 2006 @ 18:16:19 #84
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_38171169
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 18:11 schreef Bellator het volgende:
Wat een vage ouders heb je soms toch. Elke ouder wil toch dat zijn kinderen goed terecht komen? Daar horen naar mijn mening ook de kosten voor vervolgopleidingen bij. Ik snap echt niet dat sommige ouders kinderen dat zelf uit laten zoeken, getuigt niet echt van liefde naar je kind toe moet ik zeggen.
totaal mee eens, als ze het kunnen betalen en het niet doen zijn ze echt belachelijk bezig!

zelfstandigheid kweken is een, je zoon/dochter met 20.000 euro studieschuld opzadelen is twee.

Mijn ouders betalen collegegeld, boeken en huur. Daardoor hoef ik niet bij te lenen en bouw ik dus ook geen schuld op. Als je ouders het niet kunnen betalen vind ik het heel normaal maar als ze jou dat kunnen bieden vind ik het raar dat ze het niet doen.

Die "eeuwige lambal student" instelling is er over het algemeen wel af hoor tegenwoordig, we leven niet meer in de jaren '80. En je studententijd moet natuurlijk wel leuk zijn en niet elke dag studeren en s'avonds/ s'nachts moeten werken
"goude rolex en grote auto's, upperclass leven is reuze mooi"
pi_38171229

[ Bericht 100% gewijzigd door klipper op 24-05-2006 20:47:50 ]
pi_38171231
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 18:09 schreef peaceman het volgende:
Ik vraag me af of jij kinderen wilt en zo nee, wat je gaat doen bij een 'ongelukje'
Ik wil nu nog geen kinderen. Mocht ik ze krijgen (opzettelijk/onopzettelijk) zal ik mijn verantwoordelijkheid nemen.
pi_38171289
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 18:09 schreef peaceman het volgende:

[..]

Minder aantrekkelijk misschien wel ja, maar de investering is minder groot, omdat je het gewoon kunt betalen. Enfin dat is een ja/nee verhaal
De terugverdientijd is kleiner. Verder: pensioengat/gebroken carriere. Minder aantrekkelijk voor werkgevers, want hogere looneis ivm leeftijd/vooroordelen werkgevers.
  woensdag 24 mei 2006 @ 18:22:03 #88
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38171371
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 18:19 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

De terugverdientijd is kleiner. Verder: pensioengat/gebroken carriere. Minder aantrekkelijk voor werkgevers, want hogere looneis ivm leeftijd/vooroordelen werkgevers.
Ach als alle mensen zich zouden druk moeten maken over hun pensioengat (waarvan maar de vraag is of wij uberhaupt met pensioen mogen), dan is er opeens een zeer schrijnend te kort aan psychologen. Bijna niemand heeft zijn pensioen helemaal op orde. Dat zijn alleen de rijken.
pi_38171387
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 18:06 schreef MrBean het volgende:

[..]

Ik ben momenteel 36 jaar en studeer nog steeds.
4 1/2 dag werken en 1/2 dag + 1/2 avond school ( 4 uur s`middags en 4 uur s`avonds)
En dit al 6 jaar
  woensdag 24 mei 2006 @ 18:25:26 #90
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_38171479
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 17:55 schreef peaceman het volgende:

[..]

Ow maar dat heb ik ook nooit bedoeld. Ik bedoel ermee dat je beter met geld leert omgaan als je er op moet letten (en dan heb ik het niet over het aantal biertjes wat je wel/niet kan kopen).
Het is niet de bedoeling van studeren dat je leert met geld om te gaan (tenzij dat je studie is natuurlijk), maar om opgeleid te worden in een bepaald vakgebied.
2000 light years from home
  woensdag 24 mei 2006 @ 18:26:42 #91
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38171524
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 18:25 schreef Merkie het volgende:

[..]

Het is niet de bedoeling van studeren dat je leert met geld om te gaan (tenzij dat je studie is natuurlijk), maar om opgeleid te worden in een bepaald vakgebied.
Natuurlijk is dat het primaire doel, maar aangezien er op zo'n moment veel meer verandert, houdt het daar niet bij op
pi_38171559
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 18:25 schreef Merkie het volgende:

[..]

Nee, het is wel te hopen dat je dat verstand dan al heb ja.
  woensdag 24 mei 2006 @ 18:33:14 #93
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_38171722
quote:
Dan werk ik straks alleen nog maar om het collegegeld en de boeken te kunnen betalen. Lijkt me niet echt helemaal de bedoeling.
Nee, dan is het beter dat paps en mams werken om jouw collegegeld en boeken te betalen

Ik zou zeggen: doe je ouders eens een goed voorstel. Vraag ze om een bijdrage, stel ze voor welk deel jij bij elkaar gaat werken, leen een deeltje bij de IBG.

Mijn ouders waren altijd wel ontvankelijk voor een goed bedacht en onderbouwd plan. Nou hield ik me ook altijd aan die afspraken, dus werd het steeds makkelijker van alles met ze te regelen.
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  woensdag 24 mei 2006 @ 18:34:52 #94
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_38171771
Hangt natuurlijk ook een beetje af van het inkomen af van je ouders. Als ze een goed inkomen hebben lijkt mij een bijdrage een goede investering, beter dan een Saab cabrio voor je moeder oid.

Werken voor je studie is prima, maar bij een beetje serieuze studie heb je daar ook niet alle tijd voor, dan moet je opppassen dat het niet ten koste gaat van je studie.

Als je ouders een wat gemiddelder/lager inkomen hebben zou ik gaan werken+lenen.

Als een gek werken ten koste van je studie, terwijl je pa/ma minstens 10 keer zoveel per uur verdienen lijkt mij niet echt nuttig.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  woensdag 24 mei 2006 @ 18:40:35 #95
75265 Intergalactrick
pi_38171946
Gisteravond nog een gesprek gehad. Ze zouden deze week samen met mij eens gaan zoeken naar alle kosten en naar alle inkomsten. Een aanvullende beurs zit namelijk wel in het vooruitzicht, echter weet ik dit niet zeker omdat dit inkomensafhaneklijk is. Dat kunnen m'n ouders dus beter zelf uitzoeken.

Verder willen ze niet dat ik ga lenen.. Maar ik wil toch echt op kamers. Dat gaat dus nog een beetje lastig worden.
  woensdag 24 mei 2006 @ 18:42:51 #96
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_38172035
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 18:27 schreef klipper het volgende:

[..]

Nee, het is wel te hopen dat je dat verstand dan al heb ja.
Dat sowieso. Maar ik vind "leren met geld om gaan" geen rechtvaardiging om je zoon/dochter niet financieel te ondersteunen terwijl je het wel kan.
pi_38172312
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 16:33 schreef peaceman het volgende:

[..]

Je studiefinanciering wordt dus wel berekend met het oog op je totale studiekosten, met de volgende achterliggende gedachte:
1/3e komt voor jouw rekening
1/3e komt voor rekening van je ouders
1/3e komt voor rekening van je staat

Aan de hand daarvan wordt de hoogte van je studiefinanciering bepaald. Als je ouders hun deel van de kosten dus niet betalen, kom je dus per definitie gewoon te kort. Daarnaast wordt je ook gewoon benadeeld ten opzichte van mensen waarbij de ouders wel betalen.

Eigenlijk is het ook belachelijk. Voor de wet ben je op je 21e financieel onafhankelijk, maar je studiefinanciering is wel afhankelijk van het inkomen van je ouders. Ik vind dat nergens op slaan. Je kiest er toch niet voor of je ouders al dan niet aan jouw studie meebetalen? Je hebt daar zelf geen invloed op, maar als ze het niet doen dan weigert de staat je tegemoet te komen. Het is jouw probleem. Hoe kan dat als je voor de wet financieel onafhankelijk bent van die mensen?
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  woensdag 24 mei 2006 @ 18:54:36 #98
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38172516
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 18:49 schreef Seneca het volgende:

[..]

Je studiefinanciering wordt dus wel berekend met het oog op je totale studiekosten, met de volgende achterliggende gedachte:
1/3e komt voor jouw rekening
1/3e komt voor rekening van je ouders
1/3e komt voor rekening van je staat

Aan de hand daarvan wordt de hoogte van je studiefinanciering bepaald. Als je ouders hun deel van de kosten dus niet betalen, kom je dus per definitie gewoon te kort. Daarnaast wordt je ook gewoon benadeeld ten opzichte van mensen waarbij de ouders wel betalen.

Eigenlijk is het ook belachelijk. Voor de wet ben je op je 21e financieel onafhankelijk, maar je studiefinanciering is wel afhankelijk van het inkomen van je ouders. Ik vind dat nergens op slaan. Je kiest er toch niet voor of je ouders al dan niet aan jouw studie meebetalen? Je hebt daar zelf geen invloed op, maar als ze het niet doen dan weigert de staat je tegemoet te komen. Het is jouw probleem. Hoe kan dat als je voor de wet financieel onafhankelijk bent van die mensen?
Ik kan het samenvatten in de volgende opmerking, denk ik.
Men maakt bij de regels gebruik van een theorie, een standaard. Voor een paar uitzonderingen wordt iets bedacht. Maar ondanks dat weet men het nog zo voor elkaar te krijgen, dat er maar weinig goed geregeld is bij wet. Plus dat er dus heel veel situaties niet benoemd zijn.

En dan nog weten ze er zo'n enorme papierwinkel van te maken, da's best knap
pi_38172660
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 18:42 schreef Merkie het volgende:

[..]

Dat sowieso. Maar ik vind "leren met geld om gaan" geen rechtvaardiging om je zoon/dochter niet financieel te ondersteunen terwijl je het wel kan.
en andersom?

[ Bericht 29% gewijzigd door klipper op 24-05-2006 20:48:48 ]
pi_38172688
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 18:54 schreef peaceman het volgende:

[..]

Men maakt bij de regels gebruik van een theorie, een standaard. Voor een paar uitzonderingen wordt iets bedacht. Maar ondanks dat weet men het nog zo voor elkaar te krijgen, dat er maar weinig goed geregeld is bij wet. Plus dat er dus heel veel situaties niet benoemd zijn.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het om een paar uitzonderingen gaat.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_38174900
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 18:57 schreef klipper het volgende:

[..]

Prima, ik vind ook dat je je als ouders zijnde je kinderen moet steunen.
Maar dan moet je als kinderen ook je ouders steunen als die dat nodig hebben.
Wat dat betreft geven vele kinderen dan toch niet thuis.
Wat dat betreft kijken de meeste mensen naar hun eigen straatje en zijn ze erg gierig en egoistisch ten opzichte van anderen
Lekker beeld heb jij van je familie.
pi_38175815
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 18:54 schreef peaceman het volgende:

[..]

Maar de hele IBG klopt niet .
Ze kijken alleen bijvoorbeeld naar inkomen, en daar behandelen ze alles van. Mijn Pa zou jaarlijks 8000 euro moeten dokken aan zijn studerende kinderen en mijn moeder 0 euro. Dit alleen omdat me ma niets verdient, en me pa wel. Me ma zit de hele dag thuis "nix" te doen en me Pa hard werken...
Tjah en bij mij ma hoef ik niet aan te komen, neej die gaat 10x per jaar op vakantie met d'r vriend maar een cent in mijn toekomst steken? Nee, ga maar naar het loket van je pa.

Als je hiermee bij de IB-groep komt, krijg je gewoon te horen dat ik alles bij me Pa moet halen. Terwijl me ma geen cent hoef te betalen, terwijl ze wel het helft van het huis heeft.

Nee, in dat opzicht is die hele overheid een .
pi_38176209
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 18:40 schreef Intergalactrick het volgende:
Gisteravond nog een gesprek gehad. Ze zouden deze week samen met mij eens gaan zoeken naar alle kosten en naar alle inkomsten. Een aanvullende beurs zit namelijk wel in het vooruitzicht, echter weet ik dit niet zeker omdat dit inkomensafhaneklijk is. Dat kunnen m'n ouders dus beter zelf uitzoeken.

Verder willen ze niet dat ik ga lenen.. Maar ik wil toch echt op kamers. Dat gaat dus nog een beetje lastig worden.
Je moet op kamers gaan. Dat is veel beter voor jezelf. Hopelijk komen je ouders ook tot dat inzicht.
  woensdag 24 mei 2006 @ 20:22:55 #104
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_38176295
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 20:12 schreef Brembo het volgende:

[..]

Me ma zit de hele dag thuis "nix" te doen en me Pa hard werken...
Tjah en bij mij ma hoef ik niet aan te komen, neej die gaat 10x per jaar op vakantie met d'r vriend maar een cent in mijn toekomst steken? Nee, ga maar naar het loket van je pa.
...
Zonder nou direct lullig te willen zijn lijkt mij hier eerder het probleem bij je ouders/ma te liggen dan bij de overheid.
pi_38176444
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 16:14 schreef Byte_Me het volgende:
Als je ouders weigeren te betalen kun je geloof ik aanvullende beurd krijgen. moet er wel het een en ander zwart op wit staan. Verder kun je een goed bijbaantje zoeken, het liefst eentje waarbij je ook nog kunt studeren, nachtportier bijvoorbeeld. En als laatste kun je altijd nog lenen bij IBG. Heb ik zelf ook gedaan.
Plus dan kan je ook je studiekosten aftrekken van de belasting.

Als je het nu slim aanpakt zou je misschien dmv een voorlopige teruggaaf in september nog geld toe krijgen ook nog. Dan staan je ouders dadelijk wel ff te kijken.

Maar hoe of wat moet je wel zelf achteraan gaan en werken kom je dan niet onder uit.
Maar goed dat spreekt vanzelf.
pi_38176498
En terecht!
Ik moet ook alles zelf gaan betalen, daar werk ik dan ook voor en heb ik later des te meer profijt van.
Bovendien, zoveel is 1500 euri collegegeld + 500/800? boeken ook weer niet, in de zomervakantie een beetje werken en je hebt het bij elkaar.
pi_38176693
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 20:27 schreef Paulusch het volgende:
En terecht!
Ik moet ook alles zelf gaan betalen, daar werk ik dan ook voor en heb ik later des te meer profijt van.
Bovendien, zoveel is 1500 euri collegegeld + 500/800? boeken ook weer niet, in de zomervakantie een beetje werken en je hebt het bij elkaar.
Tuurlijk, en de rest van het jaar heb je geen kosten. 500 euro boeken per jaar kan trouwens alleen als je al je boeken kopieert.
pi_38178467
Als je ervan overtuigt bent dat je gaat afstuderen , raad ik je aan om gewoon stevig te lenen.
Het is belangrijk om stevig in je schoenen te staan en niet afhankelijk te zijn van je ouders.
Je moet zelf je eigen keuzes maken.
Financiele ruimte is belangrijk voor je gemoedsrust.

Zet dit ook om in je studieresultaten.
I build airplaines
  donderdag 25 mei 2006 @ 00:03:42 #109
75265 Intergalactrick
pi_38185294
Iedereen heeft het er dus over dat ik moet gaan lenen. Dit wil ik zelf natuurlijk zoveel mogelijk gaan vermijden. Maar als ik op kamers ga, dan is dat onomkombaar. Maar hoe kan ik mijn ouders uitleggend at ik echt op kamers 'moet' en dat ik dus moet lenen om een beetje leker te kunnen leven?
  donderdag 25 mei 2006 @ 00:05:24 #110
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38185342
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 00:03 schreef Intergalactrick het volgende:
Iedereen heeft het er dus over dat ik moet gaan lenen. Dit wil ik zelf natuurlijk zoveel mogelijk gaan vermijden. Maar als ik op kamers ga, dan is dat onomkombaar. Maar hoe kan ik mijn ouders uitleggend at ik echt op kamers 'moet' en dat ik dus moet lenen om een beetje leker te kunnen leven?
Om een beetje lekker te kunnen leven kan je of gaan werken of lenen.
  donderdag 25 mei 2006 @ 01:01:15 #111
33954 ElisaB
pi_38187093
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 20:12 schreef Brembo het volgende:
Of je moeder natuurlijk...
pi_38187348
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 00:03 schreef Intergalactrick het volgende:
Ik woonde ook op mezelf tijdens mijn studie en heb mijn studie zelf betaald. En inderdaad 20 uur per week werken deed ik voornamelijk om die kosten te dekken. Geleend heb ik pas in mijn laatste jaar toen ik geen stufi meer kreeg. Het kan wel, maar breed heb je het niet. Een studie is dan ook een investering in jezelf.
pi_38188348
NIET UITLEGGEN GEWOON DOEN EN VERTELLEN
I build airplaines
pi_38188442
het gaat erom wat jij belangrijk vindt,als je niet wilt studeren moet je dat ook durven zeggen
I build airplaines
pi_38188456
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 02:02 schreef theaviator het volgende:
het gaat erom wat jij belangrijk vindt,als je niet wilt studeren moet je dat ook durven zeggen
Heb jij het topic wel gelezen
pi_38188504
ja hoezo
I build airplaines
  donderdag 25 mei 2006 @ 02:06:44 #117
33954 ElisaB
pi_38188513
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 02:03 schreef Xennia het volgende:
Heb jij het topic wel gelezen
Dat vroeg ik me nou ook af !
pi_38188516
ik lees ook weleens tussen de regels door
I build airplaines
pi_38188660
Mijn ouders kunnen het makkelijk betalen maar ze willen het niet. En terecht ook! Investeren in je opleiding moet uit jezelf komen en niet omdat ouders vinden dat hun kinderen moeten studeren. Daar krijg je dus de luie studenten van. Mensen die het zelf moeten betalen zijn veel gemotiveerder en leggen alleen daarom al een veel steviger basis voor de arbeidsmarkt.
  donderdag 25 mei 2006 @ 11:23:10 #120
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_38192080
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 02:19 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Mijn ouders kunnen het makkelijk betalen maar ze willen het niet. En terecht ook! Investeren in je opleiding moet uit jezelf komen en niet omdat ouders vinden dat hun kinderen moeten studeren. Daar krijg je dus de luie studenten van. Mensen die het zelf moeten betalen zijn veel gemotiveerder en leggen alleen daarom al een veel steviger basis voor de arbeidsmarkt.
dus als je ouders wel hadden aangeboden om te betalen had je dat aanbod afgeslagen
pi_38192706
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 02:19 schreef Whoopsydaisy het volgende:
volgens mij zeg je dit alleen maar omdat jij het zelf moet betalen...

als je ouders het wilden betalen had je vast gezegd "nee, ik wil zelf investeren in mijn toekomst, zodat ik later niet lui wordt en een stevige basis leg voor de arbeidsmarkt.'"
you and I ain't done Zeke!
pi_38193291
heb vroeger niks hoven betalen, sturdeerde dan ook niet.... dat scheelt misschien, ben toen ik 18 was gaan leren en werken, mijn baas betaald altijd alle opleidingen en cursussen en daarnaast krijg ik gewoon salaris...

moest vroeger al wel alles zelf kopen om de waarde van geld te leren kennen, moest van mijn ouders, dat is wat ouders van TS nu ook willen bereiken.... lijkt mij....
pi_38193388
Wat een onzin zeg van sommigen. Ouders hebben verantwoordelijkheden in het leven. Je kind een springplank bieden zodat hij goed in het leven terecht komt hoort daar ook bij. Dat je er beter uitkomt als je het zelf moet betalen zal ongetwijfeld, maar dat zeggen mensen die een ernstige ziekte hebben overleefd ook.

Even whoopsydaisy quoten:

Mijn ouders kunnen het makkelijk betalen maar ze willen het niet. En terecht ook! Je eigen eten kopen moet uit jezelf komen en niet omdat ouders vinden dat hun kinderen moet eten. Daar krijg je dus de luie mensen van. Mensen die het zelf moeten kopen zijn veel gemotiveerder en leggen alleen daarom al een veel steviger basis voor de rest van hun leven.

Om maar te zeggen:Dat het mogelijk is dat je het zelf kan betalen, met de bijkomende nadelen,wil niet zeggen dat je het ook moet betalen. En dan laat ik de wettelijke verplichting nog buiten beschouwing.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
  donderdag 25 mei 2006 @ 12:06:11 #124
75265 Intergalactrick
pi_38193437
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 12:00 schreef TheOneAndOnly het volgende:
heb vroeger niks hoven betalen, sturdeerde dan ook niet.... dat scheelt misschien, ben toen ik 18 was gaan leren en werken, mijn baas betaald altijd alle opleidingen en cursussen en daarnaast krijg ik gewoon salaris...

moest vroeger al wel alles zelf kopen om de waarde van geld te leren kennen, moest van mijn ouders, dat is wat ouders van TS nu ook willen bereiken.... lijkt mij....
Ik ken de waarde van geld maar al te goed. Spaar al een tijdje, maar ben niet van plan dit aan het collegegeld te moeten gaan uitgeven. Maar goed, eigenlijk heb ik het al opgelost met m'n ouders wat collegegeld en boekengeld betreft.

Nu rest alleen nog het feit dat ik op kamers wil / moet en dat hiervoor op ten duur een lening bij de ibgroep wel nodig zal zijn. Maar dat willen ze dus niet. ' je gaat maar in de trein zitten 2 uur lang en je gaat je huiswerk maar maken! ' Maar ik ken mijzelf goed genoeg dat dit mij zal opbreken. Ach, nog iets leuks om met m'n ouders te gaan bespreken.
  donderdag 25 mei 2006 @ 12:08:05 #125
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_38193500
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 11:43 schreef Johnns het volgende:

[..]

als je ouders het wilden betalen had je vast gezegd "nee, ik wil zelf investeren in mijn toekomst, zodat ik later niet lui wordt en een stevige basis leg voor de arbeidsmarkt.'"
Ik wilde 't zelf niet zeggen, maar gelukkig doe jij het toch wel.
  donderdag 25 mei 2006 @ 12:08:08 #126
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38193502
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 12:06 schreef Intergalactrick het volgende:

[..]

Spaar al een tijdje, maar ben niet van plan dit aan het collegegeld te moeten gaan uitgeven. .
Hiermee zeg je in 1 zin al de kern van je 'probleem'.
  donderdag 25 mei 2006 @ 12:11:40 #127
75265 Intergalactrick
pi_38193624
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 12:08 schreef peaceman het volgende:

[..]

Hiermee zeg je in 1 zin al de kern van je 'probleem'.
Nee, dit spaargeld heb ik al een tijdje geleden opgebouwd zonder van tevoren te bedenken dat ik aan een studie zou moeten gaan uitgeven. Leeftijdgenoten genoeg die niet sparen en straks toch ook echt gaan studeren. Ik kon ook wel aan alles geld gaan uitgeven, maar dit leek me niet altijd even logisch.
pi_38193756
gewoon zelf betalen.....

ik spaar ook alitjd, wil het eigenlijk ook niet aan een andere auto uitgeven, maar ja, mijn ouders willen mijn auto niet betalen.....

welcome to the real world......
pi_38193803
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 12:11 schreef Intergalactrick het volgende:

[..]

Nee, dit spaargeld heb ik al een tijdje geleden opgebouwd zonder van tevoren te bedenken dat ik aan een studie zou moeten gaan uitgeven. Leeftijdgenoten genoeg die niet sparen en straks toch ook echt gaan studeren. Ik kon ook wel aan alles geld gaan uitgeven, maar dit leek me niet altijd even logisch.
en die hebben dan straks een schuld..... en jij niet.....

zo gaat het hetzelfde als met mensen die ook een bis-ass TV screen willen hebben, die bellen Leen van frisia wel even op.... of die een dikke auto willen rijden, even naar Becam bellen joh, heb je zo een mooie auto
  donderdag 25 mei 2006 @ 12:19:02 #130
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38193845
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 12:11 schreef Intergalactrick het volgende:

[..]

Maar je hebt het toch? Gebruik het dan. Maar volgens heb jij het er zelf niet voor over om eigen geld te investeren in je toekomst....
pi_38193978
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 01:11 schreef Xennia het volgende:

[..]

Ik woonde ook op mezelf tijdens mijn studie en heb mijn studie zelf betaald. En inderdaad 20 uur per week werken deed ik voornamelijk om die kosten te dekken. Geleend heb ik pas in mijn laatste jaar toen ik geen stufi meer kreeg. Het kan wel, maar breed heb je het niet. Een studie is dan ook een investering in jezelf.
Ja maar jij deed dan ook psychologie, dan kan dat.
pi_38194047
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 11:43 schreef Johnns het volgende:

[..]

Een bekend fenomeen. Mensen proberen negatieve zaken altijd voor zichzelf goed te praten. Xennia weet vast wel hoe dit heet, toch? Verlicht ons onnozelaars met je wijsheid!
  donderdag 25 mei 2006 @ 12:25:27 #133
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_38194054
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 12:23 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Ja maar jij deed dan ook psychologie, dan kan dat.
onder de gordel studie-bitch opmerking.....héérlijk
pi_38194383
Tsss, ik vind het echt schandalig hoeveel zogenaamd volwassenen in dit topic zo afhankelijk van hun ouders willen zijn. En ondertussen een grote bek hebben over hoe hun ouders en ouders van anderen hun geld moeten besteden.

En al dat gezeur dat het belachelijk is om je kind 'op te zadelen' met een studieschuld. De IBG gaat er vanuit dat je dat geld terug kunt betalen, omdat je door je studie een betere baan kunt krijgen. Je betaalt naar draagkracht terug, dus mocht je minder verdienen, is dat nog geen probleem.

En tja TS, als jij geld aan wilt nemen van je ouders, dan kunnen ze daar ook voorwaarden aan verbinden. Ik begrijp dat je inmiddels met je ouders om de tafel hebt gezeten, wat ik van jou al een stuk volwassener vindt.
Ik kan me goed voorstellen dat je op kamers wilt, al is het misschien verstandig om te wachten tot je al studeert. Dan kunnen je ouders zelf zien dat je veel moet reizen. Bovendien heb je als je al studeert meer contacten om aan een leuke kamer te komen.
Over de leenangst van je ouders: je hoeft niet meteen maximaal te lenen, en zie hierboven, de voorwaarden van IBG zijn behoorlijk gunstig. Zo'n drama is het echt niet.
pi_38194561
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 12:34 schreef M.Lo het volgende:
Tsss, ik vind het echt schandalig hoeveel zogenaamd volwassenen in dit topic zo afhankelijk van hun ouders willen zijn.
Maar natuurlijk. Kinderen moeten ook al aan die arbeit, want dat macht frei zeker? Ouders hebben gewoon een zowel morele als juridische verplichting hun kinderen goed af te leveren.
quote:
En ondertussen een grote bek hebben over hoe hun ouders en ouders van anderen hun geld moeten besteden.

En al dat gezeur dat het belachelijk is om je kind 'op te zadelen' met een studieschuld. De IBG gaat er vanuit dat je dat geld terug kunt betalen, omdat je door je studie een betere baan kunt krijgen. Je betaalt naar draagkracht terug, dus mocht je minder verdienen, is dat nog geen probleem.
Neen. De IBG gaat er vanuit dat je ouders fors bijdragen.
quote:
En tja TS, als jij geld aan wilt nemen van je ouders, dan kunnen ze daar ook voorwaarden aan verbinden.
Waarom? Ze hebben gewoon een verplichting om te betalen, niks voorwaarden.
quote:
Ik begrijp dat je inmiddels met je ouders om de tafel hebt gezeten, wat ik van jou al een stuk volwassener vindt.
Ik kan me goed voorstellen dat je op kamers wilt, al is het misschien verstandig om te wachten tot je al studeert. Dan kunnen je ouders zelf zien dat je veel moet reizen. Bovendien heb je als je al studeert meer contacten om aan een leuke kamer te komen.
Over de leenangst van je ouders: je hoeft niet meteen maximaal te lenen, en zie hierboven, de voorwaarden van IBG zijn behoorlijk gunstig. Zo'n drama is het echt niet.
Ach, je ouders verdienen 100 euro/uur, maar ze laten jou zwoegen voor euro 6,50/uur + een studieschuld opbouwen. Dat is ook echt evrstandig.
  donderdag 25 mei 2006 @ 12:43:59 #136
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_38194684
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 12:39 schreef Diederik_Duck het volgende:
zo is het maar net....al die mensen die zo lopen te zwatsen over verantwoordleijk zijn zouden zelf het geld ook met twee handen aanpakken.

Hoe ver wil je die verantwoordelijkheid nog doortrekken? eigelijk moet je dan ook je schoolgeld voor de middelbare school betalen, en alle huurboeken van toen? vraag me af of ze toen ook al zo "verantwoordelijk" waren
  donderdag 25 mei 2006 @ 12:45:40 #137
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38194751
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 12:39 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Maar natuurlijk. Kinderen moeten ook al aan die arbeit, want dat macht frei zeker? Ouders hebben gewoon een zowel morele als juridische verplichting hun kinderen goed af te leveren.
[..]

Neen. De IBG gaat er vanuit dat je ouders fors bijdragen.
[..]

Waarom? Ze hebben gewoon een verplichting om te betalen, niks voorwaarden.
[..]

Ach, je ouders verdienen 100 euro/uur, maar ze laten jou zwoegen voor euro 6,50/uur + een studieschuld opbouwen. Dat is ook echt evrstandig.
Ik zeg het nog maar een keer.... Je maakt een verwende indruk, terwijl ik toch de indruk had dat je gisteren op een bepaald moment tekenen van volwassenheid toonde..

Trouwens er zijn maar heeeeeel weinig ouders die 100 euro per uur verdienen!
pi_38194917
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 12:45 schreef peaceman het volgende:

[..]

Ik zeg het nog maar een keer.... Je maakt een verwende indruk, terwijl ik toch de indruk had dat je gisteren op een bepaald moment tekenen van volwassenheid toonde..
Je argumentatie is werkelijk puik. Jij vindt het dus ook verwennerij als je ouders je eten betalen als je 10 jaar oud bent? Het is ook verwennerij als je een erfenis krijgt (daar doe je ook niets voor)? Het is ook verwennerij als je een bijstandsuitkering krijgt? Hoe onvolwassen is dat allemaal. Een échte volwassene heeft niemand nodig. Hij is een ware solitair.
  donderdag 25 mei 2006 @ 12:51:37 #139
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38195003
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 12:49 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Je argumentatie is werkelijk puik. Jij vindt het dus ook verwennerij als je ouders je eten betalen als je 10 jaar oud bent? Het is ook verwennerij als je een erfenis krijgt (daar doe je ook niets voor)? Het is ook verwennerij als je een bijstandsuitkering krijgt? Hoe onvolwassen is dat allemaal. Een échte volwassene heeft niemand nodig. Hij is een ware solitair.
ik ga er niet eens op in als je het niet erg vindt
pi_38195485
quote:
De studiefinanciering is zo opgebouwd dat de overheid als je gaat studeren je in principe een basisbeurs verstrekt en een ov-jaarkaart. Wanneer je uitwonend bent kun je een uitwonende beurs ontvangen. De overheid betaalt echter niet alles. Zij verwacht dat u als ouder meebetaalt aan de studie van het kind. De bijdrage kan bestaan uit geld of andere vorm. Als je ouders niet (volledig) kunnen meebetalen kun je een aanvullende beurs aanvragen. Deze komt dan bovenop de basisbeurs.
De IB-groep berekent een veronderstelde ouderlijke bijdrage. Het is niet zo dat de ouders wettelijk verplicht zijn om dit bedrag daadwerkelijk te betalen, ze zijn dit hoogstens moreel verplicht. Indien je ouders dus weigerachtig zijn de ouderlijke bijdrage te betalen, kun je proberen een aanvullende beurs te krijgen.

Bron: http://www.lsr.nl/faq.php?page_id=146
quote:
De ouders zijn totdat hun kind de eenentwintigste leeftijd heeft bereikt wettelijk verplicht om bij te dragen in de kosten van studie en levensonderhoud. Indien je in de problemen bent vanwege niet betalende ouders kun je bij de rechtbank een verzoek indienen om vast te laten leggen wat de betalingsverplichting van je ouders is. Dit kan dus tot je eenentwintig bent.
In zeer uitzonderlijke gevallen is een beroep op de hardheidsclausule mogelijk indien je ouders weigeren te betalen. De studiefinanciering wordt dan onafhankelijk van het inkomen van de weigerachtige ouder berekend. Je wordt dan in feite 'losgekoppeld' van je ouders. Een verzoek om toepassing van de hardheidsclausule wordt in principe enkel op grond van een aantal redenen gehonoreerd. De volgende redenen zijn in het beleid omschreven:

• Geen contact met je ouder(s) sinds je twaalf was.
• Je bent niet door je vader erkend.
• Weigerachtigheid bij een ernstig conflict tussen ouder en studerende etc.
Indien je denkt dat je in aanmerking komt voor toepassing van de hardheidsclausule kun je een verzoek indienen bij de IB-groep.

Bron: http://www.lsr.nl/faq.php?page_id=146
quote:
Het stelsel van studiefinanciering gaat ervan uit dat ouders bijdragen in de kosten van de studie. De bijdrage kan bestaan uit geld, maar kan natuurlijk ook in andere vorm worden gegeven. In 64 procent van de gezinnen wordt (zal) het collegegeld volledig (worden) betaald door de ouders. Bij 19 procent betalen de studenten het collegegeld en in 13 procent van de gezinnen worden de kosten gedeeld. In 77 procent van de gezinnen geven de ouders (ook) op andere wijze de kinderen financiële steun of zullen zij dat gaan doen. Bij mensen die thuis (blijven) wonen is dat in bijna de helft van de gevallen 200 gulden per maand of minder. Bij (toekomstige) uitwonenden is dat bijna de helft van de gevallen 300 gulden of meer. In 18 procent van de gezinnen geven de ouders de kinderen geen financiële steun. In 24 procent van die gevallen is de reden dat de ouders te weinig verdienen. In 30 procent luidt het antwoord dat de ouders vinden dat de student zichzelf moet kunnen redden. In 30 procent van de gevallen helpen de ouders hun kinderen op een andere manier (kleding, voeding e.d.).

Bron: http://www.minocw.nl/persberichten/11381

[ Bericht 11% gewijzigd door _Floddertje_ op 25-05-2006 13:10:41 ]
pi_38197297
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 12:51 schreef peaceman het volgende:

[..]

ik ga er niet eens op in als je het niet erg vindt
Maar leg mij eens uit waarom jij van mening bent dat kinderen op hun 18e opeens volwassen worden, en alles zelf kunnen betalen. Volgens mij misken jij dat je altijd andere mensen nodig hebt. Dat is een erg onverstandige (en onvolwassen) instelling.
  donderdag 25 mei 2006 @ 14:15:37 #142
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38198024
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 13:54 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Maar leg mij eens uit waarom jij van mening bent dat kinderen op hun 18e opeens volwassen worden, en alles zelf kunnen betalen. Volgens mij misken jij dat je altijd andere mensen nodig hebt. Dat is een erg onverstandige (en onvolwassen) instelling.
Nee dat misken ik zeker niet. Ik hekel alleen jouw principe dat ouders zich alleen maar met hun kinderen bezig zouden mogen houden, elke ouder een eigen huis heeft en 100 euro per uur verdient. Kinderen hoeven niet alles zelf te betalen hoor... je krijgt zoiezo de basisbeurs, als je thuiswoont kost en inwoning, kleding vaak en andere zaken. Voor je studie heb je diverse mogelijkheden wat betreft de bekostiging daarvan. Sommige daarvan zullen niet zo fijn lijken, dat kan ik me best voorstellen, maar het is niet dat je bij een lening ineens niet meer kunt functioneren in de maatschappij.

Jouw laatste opmerking is niet alleen een teken van juist die onvolwassen instelling die jezelf beschrijft als ook een teken aan de want dat je veronderstelt te weten hoe ik in het leven sta.

Hoe worden mensen ooit volwassen als ze altijd het handje van hun ouders vast blijven houden?

Enfin dit gaat erg offtopic. Laten we het er maar op houden dat jij je mening baseert op wat jij meemaakt en ik op wat ik meegemaakt heb en ervaren heb bij anderen.
Ik ben niet tegen studenten als je dat mocht denken, integendeel, maar ik ben wel tegenstander van mensen die denken dat ze alles maar opgelepeld moeten krijgen.
pi_38198065
quote:
Ik ken de waarde van geld maar al te goed. Spaar al een tijdje, maar ben niet van plan dit aan het collegegeld te moeten gaan uitgeven.
Ik ken haast geen beter doel dan dat
pi_38198086
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 14:15 schreef peaceman het volgende:

[..]

Nee dat misken ik zeker niet. Ik hekel alleen jouw principe dat ouders zich alleen maar met hun kinderen bezig zouden mogen houden, elke ouder een eigen huis heeft en 100 euro per uur verdient. Kinderen hoeven niet alles zelf te betalen hoor... je krijgt zoiezo de basisbeurs, als je thuiswoont kost en inwoning, kleding vaak en andere zaken. Voor je studie heb je diverse mogelijkheden wat betreft de bekostiging daarvan. Sommige daarvan zullen niet zo fijn lijken, dat kan ik me best voorstellen, maar het is niet dat je bij een lening ineens niet meer kunt functioneren in de maatschappij.

Jouw laatste opmerking is niet alleen een teken van juist die onvolwassen instelling die jezelf beschrijft als ook een teken aan de want dat je veronderstelt te weten hoe ik in het leven sta.

Hoe worden mensen ooit volwassen als ze altijd het handje van hun ouders vast blijven houden?

Enfin dit gaat erg offtopic. Laten we het er maar op houden dat jij je mening baseert op wat jij meemaakt en ik op wat ik meegemaakt heb en ervaren heb bij anderen.
Ik ben niet tegen studenten als je dat mocht denken, integendeel, maar ik ben wel tegenstander van mensen die denken dat ze alles maar opgelepeld moeten krijgen.
Dat is toch tegenstrijdig? Enerzijds verwacht de overheid dat ik vanaf mn 21e financieel onafhankelijk ben van m'n ouders, maar anderzijds is de hoogte van mijn studiefinanciering wel afhankelijk van het salaris van de mensen van wie ik onafhankelijk ben.
  donderdag 25 mei 2006 @ 14:18:49 #145
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38198162
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 14:17 schreef Seneca het volgende:

[..]

Dat is toch tegenstrijdig? Enerzijds verwacht de overheid dat ik vanaf mn 21e financieel onafhankelijk ben van m'n ouders, maar anderzijds is de hoogte van mijn studiefinanciering wel afhankelijk van het salaris van de mensen van wie ik onafhankelijk ben.
Volledig mee eens, al is het mij een raadsel, waarom je daar mij stukje voor quote
pi_38200059
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 14:15 schreef peaceman het volgende:

[..]

Je beschuldigt mij de hele tijd van onvolwassen denken, en dat alleen omdat je het niet met me eens bent. Over mijn concrete situatie kun je niet oordelen, daar doe ik nl geen enkele mededeling over. Je idee over zelfstandigheid is overigens een typisch doorgeschoten westers individualistisch denkbeeld; wat mij altijd frappeert is dat al die mensen geen enkele moeite hebben om te leunen op de staat (huursubsidie; goedkope leningen bij de IBG), maar meteen op tilt slaan als met goede argumenten wordt betoogd dat ouders hun kinderen netjes moeten afleveren en dat daar derhalve in het wetsen een goede opleiding bijhoort. Als je echt een grote jongen wil zijn dan doe je op niemand een beroep, accepteer je geen enkele gift, accepteer je geen erfenis. Daar word je namelijk maar een slapjanus van, deze redenering volgend. Toch raar dat dat niet opgaat voor al die mensen die voor hun 18e gepamperd zijn. Blijkbaar is dat de kritische leeftijd, daarboven loop je groot risico. En ach, als je op je 24e na een leuke studietijd een fijne baan bemachtigt op een gerenommeerd advocatenkantoor kan je natuurlijk alleen maar mislukken als je nog geen studieschuld hebt. Je hebt de zelfkant nooit leren kennen, wat een gemis.
  donderdag 25 mei 2006 @ 15:27:18 #147
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38200188
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 15:20 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Je beschuldigt mij de hele tijd van onvolwassen denken, en dat alleen omdat je het niet met me eens bent. Over mijn concrete situatie kun je niet oordelen, daar doe ik nl geen enkele mededeling over. Je idee over zelfstandigheid is overigens een typisch doorgeschoten westers individualistisch denkbeeld; wat mij altijd frappeert is dat al die mensen geen enkele moeite hebben om te leunen op de staat (huursubsidie; goedkope leningen bij de IBG), maar meteen op tilt slaan als met goede argumenten wordt betoogd dat ouders hun kinderen netjes moeten afleveren en dat daar derhalve in het wetsen een goede opleiding bijhoort. Als je echt een grote jongen wil zijn dan doe je op niemand een beroep, accepteer je geen enkele gift, accepteer je geen erfenis. Daar word je namelijk maar een slapjanus van, deze redenering volgend. Toch raar dat dat niet opgaat voor al die mensen die voor hun 18e gepamperd zijn. Blijkbaar is dat de kritische leeftijd, daarboven loop je groot risico. En ach, als je op je 24e na een leuke studietijd een fijne baan bemachtigt op een gerenommeerd advocatenkantoor kan je natuurlijk alleen maar mislukken als je nog geen studieschuld hebt. Je hebt de zelfkant nooit leren kennen, wat een gemis.
je hebt werkelijk geen woord begrepen van wat ik zei. Maar ik ga er geen woorden meer aan vuil maken. Lijkt me zinloos als iemand het niet wil begrijpen. Nogmaals: Ik ben niet tegen studenten, knoop dat nou eens in je oren...
pi_38200224
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 15:27 schreef peaceman het volgende:

[..]

je hebt werkelijk geen woord begrepen van wat ik zei. Maar ik ga er geen woorden meer aan vuil maken. Lijkt me zinloos als iemand het niet wil begrijpen. Nogmaals: Ik ben niet tegen studenten, knoop dat nou eens in je oren...
Nee, je bent niet tegen studenten, je bent tegen een ouderbijdrage. Dat heb ik heel goed begrepen, ik ben het alleen volstrekt niet met je eens.
  donderdag 25 mei 2006 @ 15:30:31 #149
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38200299
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 15:28 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Nee, je bent niet tegen studenten, je bent tegen een ouderbijdrage. Dat heb ik heel goed begrepen, ik ben het alleen volstrekt niet met je eens.
Dat mag natuurlijk, al vind ik je argumentatie daarvan niet juist.
Ik ben niet per definitie tegen ouderlijke bijdrage. Dat is ook heel juist te lezen in mijn eerdere teksten. Dat is dus de denkfout die je maakt.
  donderdag 25 mei 2006 @ 15:36:10 #150
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_38200442
quote:
De instelling van Martijn_fijn is helaas nog de norm in Nederland. Maar je zou als student niet moeten hoeven werken.

Precies, Iedereen zou rijke ouders moeten hebben die het voor je betalen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_38200491
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 15:30 schreef peaceman het volgende:

[..]

Dat mag natuurlijk, al vind ik je argumentatie daarvan niet juist.
Ik vind hem erg sterk
quote:
Ik ben niet per definitie tegen ouderlijke bijdrage.
Mooi. Nader tot U zou Gerard Reve zeggen.
quote:
Dat is ook heel juist te lezen in mijn eerdere teksten. Dat is dus de denkfout die je maakt.
Nee, een bijdrage is geen wezenlijke bijdrage als je bij een thuiswonende meent dat kost en inwoning wel voldoende is. 1500 euro + boekengeld +verzekeringen + kleding + bier is een hoop als jij tegen minimumjeugdloon moet werken en je studie 30/40 uur per week van je vraagt. Ik vind dat volstrekt niet redelijk, en ik acht ouders die vinden dat je dat zelf maar moeten betalen want je wil zelf studeren en bent oud en wijs genoeg stupide en harteloos. Het is prima als je je kinderen dingen zelf laat betalen, maar wel in verhouding tot hun inkomsten.
  donderdag 25 mei 2006 @ 15:41:41 #152
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38200626
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 15:37 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]

Nee, een bijdrage is geen wezenlijke bijdrage als je bij een thuiswonende meent dat kost en inwoning wel voldoende is. 1500 euro + boekengeld +verzekeringen + kleding + bier is een hoop als jij tegen minimumjeugdloon moet werken en je studie 30/40 uur per week van je vraagt. Ik vind dat volstrekt niet redelijk, en ik acht ouders die vinden dat je dat zelf maar moeten betalen want je wil zelf studeren en bent oud en wijs genoeg stupide en harteloos. Het is prima als je je kinderen dingen zelf laat betalen, maar wel in verhouding tot hun inkomsten.
Kijk en hier verschillen wij fundamenteel van mening. Ik vind dit namelijk erg zielig overkomen. Alsof je kinderen straft door ze wat zelf te laten betalen. Enfin. Laten we het hier maar bij laten he?! Wordt een gebed zonder einde zo...
pi_38202336
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 15:41 schreef peaceman het volgende:

[..]

Kijk en hier verschillen wij fundamenteel van mening. Ik vind dit namelijk erg zielig overkomen. Alsof je kinderen straft door ze wat zelf te laten betalen. Enfin. Laten we het hier maar bij laten he?! Wordt een gebed zonder einde zo...
Ik vind het wel schandalig als ouders niet meebetalen aan de studie van hun kind. Ten eerste kiezen ze zelf voor kinderen en hebben ze dus ook de plicht voor ze te zorgen totdat ze voor zichzelf kunnen zorgen (dit is wanneer ze een vaste baan, dus na hun opleiding, hebben). Ouders die wat luxer leven, maar geen cent voor hun kind die studeert over hebben, heb ik geen goed woordje over...

Daarbij komt dat je je kinderen inderdaad straft als je ze niks extras geeft waardoor ze veel tijd kwijt zijn met werken ipv studeren of zichzelf ontplooien. Omdat mijn ouders me genoeg geld geven heb ik tijd genoeg, waardoor ik naast mn studie, lid kan zijn bij een studentenvereniging, actief kan zijn bij verschillende (studiegerelateerde)studieverenigingen en in besturen kan zitten die veel nuttige ervaring opleveren. Hierdoor ben ik veel waardevoller op de arbeidsmarkt wanneer ik afgestudeerd ben, dan iemand die hard moest werken bij een baantje die niks toevoegt aan je arbeidswaarde... En dan heb ik het nog niet eens dat je je kind een (deel van een) leuke tijd ontneemt.

Zelfontplooing en studeren is veel belangrijker voor kinderen dan nutteloos werken puur voor het geld... Dat komt later wel, als je afgestudeerd bent en veel meer geld kan verdienen met leuker werk.
ik ben sowieso da bomb
  donderdag 25 mei 2006 @ 16:40:39 #154
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_38202523
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 16:35 schreef Nietszeggendwezentje het volgende:
Ouders die wat luxer leven, maar geen cent voor hun kind die studeert over hebben, heb ik geen goed woordje over...
ja pap, ik kots op je
pi_38202675
Of je nou wel of niet voor een studiebijdrage bent, waarom wil TS niet z'n spaargeld gebruiken voor z'n studie? Spaargeld is er om te worden ingezet als je het nodig hebt. Als je geld nodig hebt voor je studie, lijkt mij dat nou een prima reden.
pi_38202693
Ik vind dat ouders zelf moeten weten of ze hun kind financieel ondersteunen met hun studie. Als je begint met studeren ben je rond de 18, dus voor de wet volwassen. Dat betekent dus dat je op eigen benen zou moeten kunnen staan.

Ik vind het juist schandalig dat de overheid je hoogte van de stufi bepaald aan de hand van het salaris van je ouders. Dan ben je volwassen, wordt je door de overheid nog afhankelijk gemaakt van je ouders.
pi_38202904
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 16:44 schreef Seneca het volgende:
Ik vind dat ouders zelf moeten weten of ze hun kind financieel ondersteunen met hun studie. Als je begint met studeren ben je rond de 18, dus voor de wet volwassen. Dat betekent dus dat je op eigen benen zou moeten kunnen staan.

Ik vind het juist schandalig dat de overheid je hoogte van de stufi bepaald aan de hand van het salaris van je ouders. Dan ben je volwassen, wordt je door de overheid nog afhankelijk gemaakt van je ouders.
Zo raar vind ik dat anders niet. Hoe volwassen ben je nou eigenlijk als je 18 bent, kom op zeg. Ik ben dan toevallig 18, nou ja over 2 dagen 19, maar het jaar daarvoor werd er nog veel voor je betaald en met je 18e mag je opeens de zelstandige volwassene uit gaan hangen.

Economisch gezien is het ook totaal niet gunstig voor de overheid. Het is gewoon practisch onmogelijk om alles zelf te betalen met een lullig bijbaantje op je 18e. Als de overheid meer studiefinanciering zou geven, is er weer meer belasting nodig en zo'n plan zal ook niet goed vallen. Voor zover ik weet zullen de meeste ouders hun kinderen wel financieel steunen als het nodig is. Dus ik vind het niet meer dan terecht dat de overheid het zo geregeld heeft.
pi_38203010
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 16:50 schreef Avani het volgende:

[..]

Zo raar vind ik dat anders niet. Hoe volwassen ben je nou eigenlijk als je 18 bent, kom op zeg. Ik ben dan toevallig 18, nou ja over 2 dagen 19, maar het jaar daarvoor werd er nog veel voor je betaald en met je 18e mag je opeens de zelstandige volwassene uit gaan hangen.
Dat is m'n punt dus ook. Je BENT nog helemaal niet onafhankelijk. Maar waarom wil de overheid enerzijds niet opdraaien voor de kosten als je ouders niet willen betalen, en anderzijds je ouders niet verplichten om voor die kosten op te draaien? Als student zit je dus gewoon tussen het schip en de wal als je ouders niets bijdragen. Dan moet je het zelf maar uitzoeken.

Ik bedoel, ik ken sommige studenten met een basisbeurs, aanvullende beurs, en die dan ook nog eens geld krijgen van pappie en mammie. Ik krijg alleen een basisbeurs. Het zal wel gewoon jaloezie zijn, maar ik vind dat niet rechtvaardig. Waarom moet ik 20 uur in de week werken om rond te komen, terwijl die andere lui al hun tijd in hun studie kunnen steken, en zelfs dan nog meer geld overhouden dan ik?
  donderdag 25 mei 2006 @ 17:08:03 #159
45206 Pietverdriet
pi_38203528
TS is gewoon een verwend nest en zijn ouders beginnen te laat met opvoeden.
  donderdag 25 mei 2006 @ 17:18:17 #160
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_38203863
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 16:53 schreef Seneca het volgende:

[..]

Dat is m'n punt dus ook. Je BENT nog helemaal niet onafhankelijk. Maar waarom wil de overheid enerzijds niet opdraaien voor de kosten als je ouders niet willen betalen, en anderzijds je ouders niet verplichten om voor die kosten op te draaien? Als student zit je dus gewoon tussen het schip en de wal als je ouders niets bijdragen. Dan moet je het zelf maar uitzoeken.
In principe zal je je ouders wel tot betalen kunnen dwingen net zoals bij weigerachtige alimentatie(NIET)betalers. Maar daar is de relatie tussen de partijen al kaduuk natuurlijk.

Oplossing in de praktijk is werken en lenen, met "dank" aan je ouders.
  donderdag 25 mei 2006 @ 17:21:45 #161
45206 Pietverdriet
pi_38203957
Wat is er zo erg aan dat je als student een beetje werkt? Leer je van dat je moet werken.
  donderdag 25 mei 2006 @ 17:21:54 #162
45206 Pietverdriet
pi_38203960
Wat is er zo erg aan dat je als student een beetje werkt? Leer je van dat je moet werken.
pi_38204072
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 17:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Omdat als je een zware beta studie doet die uren dat je moet werken ten koste gaan van je studie. Of leef jij nog in de illusie dat alle studenten niks anders doen dan hele dagen zuipen? Ik kom daar in ieder geval niet mee weg, en ik vind het onrechtvaardig dat ik wat dat betreft geen gelijke kansen krijg als medestudenten die wel een aanvullende beurs krijgen, of geld van hun ouders.

En alsof studeren geen werken is trouwens
  donderdag 25 mei 2006 @ 17:29:08 #164
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_38204143
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 17:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Aan een beetje werken mankeert niets. Gaat alleen vaak genoeg ten koste van je studie(tempo).

Maar ja dit is toch een welles-nietus topic. Iedereen moet eea. toch voor zichzelf afwegen.
  donderdag 25 mei 2006 @ 17:30:23 #165
45206 Pietverdriet
pi_38204175
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 17:26 schreef Seneca het volgende:

[..]

Omdat als je een zware beta studie doet die uren dat je moet werken ten koste gaan van je studie. Of leef jij nog in de illusie dat alle studenten niks anders doen dan hele dagen zuipen? Ik kom daar in ieder geval niet mee weg, en ik vind het onrechtvaardig dat ik wat dat betreft geen gelijke kansen krijg als medestudenten die wel een aanvullende beurs krijgen, of geld van hun ouders.

En alsof studeren geen werken is trouwens
Ik heb 2 studies tegelijk gedaan en daarnaast gewerkt.
pi_38204274
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 17:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik heb 2 studies tegelijk gedaan en daarnaast gewerkt.
Daar gaat het niet om. Erg fijn voor je dat jij in staat bent om 2 studies naast elkaar te doen, en daarnaast nog te werken (iets zegt me dat het hier niet om harde beta studies gaat, though), maar ik heb daar persoonlijk een stuk meer moeite mee.

Dan is het toch niet zo gek als ik het onrechtvaardig vindt dat andere mensen veel meer tijd voor hun studie overhouden, omdat zij niet hoeven te werken? Ik bedoel, dan kun je niet echt zeggen dat er sprake is van gelijke kansen, of wel dan?
  donderdag 25 mei 2006 @ 19:12:20 #167
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_38207476
Het belangrijkste vind ik het feit of de ouders het kunnen betalen of niet.

Mijn ouders hebben altijd mijn schoolgeld betaald en alles wat ik leuk vond moest ik zelf betalen met het geld wat ik met mijn bijbaantje verdiende. Dus ja, ik weet de waarde echt wel van geld.
Aangezien ik na mijn middelbareschool een opleiding ging doen wat per maand het drie dubbele van het collegegeld van de TS kostte moest ik een andere oplossing vinden buiten m'n ouders om, dat is in dit topic dus niet relevant.

Hoe dan ook vind ik het vreemd dat dit onderwerp pas 3 maand voor het starten van de studie besproken wordt.
FCT
  donderdag 25 mei 2006 @ 19:24:51 #168
45206 Pietverdriet
pi_38207850
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 17:33 schreef Seneca het volgende:

[..]

Daar gaat het niet om. Erg fijn voor je dat jij in staat bent om 2 studies naast elkaar te doen, en daarnaast nog te werken (iets zegt me dat het hier niet om harde beta studies gaat, though), maar ik heb daar persoonlijk een stuk meer moeite mee.

Dan is het toch niet zo gek als ik het onrechtvaardig vindt dat andere mensen veel meer tijd voor hun studie overhouden, omdat zij niet hoeven te werken? Ik bedoel, dan kun je niet echt zeggen dat er sprake is van gelijke kansen, of wel dan?
En?
Leer dan ook maar eens dat de wereld niet eerlijk is en dat er nooit zoiets bestaat als gelijke kansen, de één kan beter leren, de ander heeft rijke ouders, en een derde moet er voor knokken.
Denk je dat het na je studie er eerlijk aan toe gaat? Vergeet het maar, dan kom je er achter dat er politieke spelletjes gespeelt worden, vriendjes politiek of mensen de baantjes krijgen omdat ze papa op de juiste plek hebben of met het hoofd van de faculteit slapen.
pi_38207851
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 16:44 schreef Seneca het volgende:

Je ouders zijn tot je 21e financieel verantwoordelijk. Het zou pas schandalig zijn als de overheid ineens moet gaan betalen omdat de ouders geen zin meer hebben om hun kind te ondersteunen.
pi_38208237
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 19:24 schreef Bellator het volgende:

[..]

Je ouders zijn tot je 21e financieel verantwoordelijk. Het zou pas schandalig zijn als de overheid ineens moet gaan betalen omdat de ouders geen zin meer hebben om hun kind te ondersteunen.
Als je 21 bent studeer je nog steeds hoor. Mijn ouders zijn niet meer financieel verantwoordelijk voor me, toch gaat de overheid er van uit dat ze mee betalen aan mijn studiekosten. Doen ze dit niet, dan is het mijn probleem. De overheid weigert je in dat geval tegemoet te komen, en de overheid weigert ook je ouders dit te verplichten.
pi_38208286
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 19:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En?
Leer dan ook maar eens dat de wereld niet eerlijk is en dat er nooit zoiets bestaat als gelijke kansen, de één kan beter leren, de ander heeft rijke ouders, en een derde moet er voor knokken.
Denk je dat het na je studie er eerlijk aan toe gaat? Vergeet het maar, dan kom je er achter dat er politieke spelletjes gespeelt worden, vriendjes politiek of mensen de baantjes krijgen omdat ze papa op de juiste plek hebben of met het hoofd van de faculteit slapen.
Dat is een drogreden, Piet. De wereld is nu eenmaal niet rechtvaardig, dus mag ik er niet over klagen?
  donderdag 25 mei 2006 @ 19:39:57 #172
45206 Pietverdriet
pi_38208348
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 19:38 schreef Seneca het volgende:

[..]

Dat is een drogreden, Piet. De wereld is nu eenmaal niet rechtvaardig, dus mag ik er niet over klagen?
Tuurlijk wel, maar dan mag ik je ook vertellen dat je een huilebalk bent die zijn neus moet gaan snuiten.
pi_38208558
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 17:08 schreef Pietverdriet het volgende:
TS is gewoon een verwend nest en zijn ouders beginnen te laat met opvoeden.
Hoe weet jij dat nou.
pi_38208900
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 19:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tuurlijk wel, maar dan mag ik je ook vertellen dat je een huilebalk bent die zijn neus moet gaan snuiten.
Ah, je bent weer vrienden aan het maken, Pv?
pi_38209032
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 19:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat mag je best zeggen, het is alleen niet echt een sterk argument. Valt me toch een beetje tegen van iemand die twee studies heeft gedaan.

Oh, en daarbij, ik werk gewoon voor m'n studie hoor. Ben ik echt niet te beroerd voor. Maar ik ben nog niet zo cynisch dat ik me neerleg bij een situatie die in mijn ogen onrechtvaardig is, puur omdat de wereld nu eenmaal onrechtvaardig zou zijn. Of ben jij zo iemand die 80 uur in de week werkt, zodat je baas over jou rug rijk kan worden?
pi_38226368
Ik ben het ermee eens dat het wat verwend overkomt. Echter, het lijkt me deskondanks toch redelijk dat je ouder meebetalen tot aan het bedrag wat je niet met een aanvullende beurs krijgt. Dus stel je bent uitwonend en je krijgt +/- ¤200 basisbeurs p/m, dan mag je m.i. wel van je ouders vragen of ze dat willen aanvullen tot basisbeurs + maximale aanvullende beurs.

Anders zouden kinderen van arme ouders zich in een bevoorrechte positie bevinden ten opzichte van de kinderen met rijkere ouders. Dat is net zomin rechtvaardig als het omgekeerde verhaal. Men mag ervan uit gaan dat iedere student ceteris paribus evenveel geld nodig heeft, ongeacht het inkomen van de ouders. Daar is dan ook heel het concept van het huidige aanvullende-beurs stelsel op gebaseerd: iedereen evenveel geld, alleen de rijkere ouders kunnen aan dat bedrag meer bijdragen dan de armere.

Wel wil ik even opmerken dat je het ook zonder die bijdrage prima kunt redden. Momenteel betaal ik alles zelf, behalve mijn ziektekostenverzekering à ¤102 p/m. En toch kan ik prima rondkomen met een telefoonabo, wekelijkste portie bier, halve laptop, vakantie naar Turkije e.d. zónder aanvullende beurs of lening (wel bijbaantje).

En zelfs al heb je geen bijbaantje, of je moet écht alles zelf betalen, dan kun je met een lening bij de IBG heel goed vooruit. Lenen tbv een economisch duurzaam goed als kennis is niet zonde van het geld. Zeker niet met de disconteringsvoet die de IBG hanteert. Als die nog lager zou zijn dan is het bijna slim om volle bak te gaan lenen, aangezien de rente dan bijna onder de risicovrije voet komt.
pi_38240812
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 19:37 schreef Seneca het volgende:

[..]

Als je 21 bent studeer je nog steeds hoor. Mijn ouders zijn niet meer financieel verantwoordelijk voor me, toch gaat de overheid er van uit dat ze mee betalen aan mijn studiekosten. Doen ze dit niet, dan is het mijn probleem. De overheid weigert je in dat geval tegemoet te komen, en de overheid weigert ook je ouders dit te verplichten.
Absurd, maar waar

Ik moet ineens denken aan de daklozen uitkering a E330,- per maand....
pi_38250567
Voor TS en alle andere jeugdige met ouders die weigeren mee te betalen.
Je kunt bij het IB-groep een procedure starten om aan te tonen dat je ouders weigeren mee te betalen aan je studie (dit zijn ze wettelijk verplicht).

Dat zou mooi zijn zeg. Krijg je omdat je ouders te veel verdienen de minimaal bijdrage van de IB-groep en weigeren je ouders mee te betalen zou je de sjaak zijn

En let vooral niet op de reacties van anderen. Dat zijn meestal diegene die wel in een gezin zitten met fatsoenlijke ouders en zich niet kunnen voorstellen hoe je dit je pappie of mammie aan kan doen. Boehoeh.

Niet iedereen heeft een fatsoenlijke pap of mam. Die kies je niet helaas. Dat is de harde realiteit.
Profiel opgeheven.
pi_38251135
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 22:58 schreef Bierie het volgende:
Voor TS en alle andere jeugdige met ouders die weigeren mee te betalen.
Je kunt bij het IB-groep een procedure starten om aan te tonen dat je ouders weigeren mee te betalen aan je studie (dit zijn ze wettelijk verplicht).

Dat zou mooi zijn zeg. Krijg je omdat je ouders te veel verdienen de minimaal bijdrage van de IB-groep en weigeren je ouders mee te betalen zou je de sjaak zijn

En let vooral niet op de reacties van anderen. Dat zijn meestal diegene die wel in een gezin zitten met fatsoenlijke ouders en zich niet kunnen voorstellen hoe je dit je pappie of mammie aan kan doen. Boehoeh.

Niet iedereen heeft een fatsoenlijke pap of mam. Die kies je niet helaas. Dat is de harde realiteit.
Ja, lekker is dat. Dus omdat de overheid weigert om dit mijn ouders te verplichten, moet ik het zelf maar gaan afdwingen? En daarmee de relatie met mijn ouders op het spel gaan zetten?

Daarnaast. Ik had dit ook gehoord. Ben er ook mee naar het IBG geweest. Nou ik werd nog net niet recht in mn gezicht uitgelachen zeg. Hufters daar. Volgens hun was zo'n procedure niet mogelijk. Jij beweert dus dat ze me voorgelogen hebben? Heb je hier misschien een bron voor?
pi_38252685
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 23:10 schreef Seneca het volgende:

[..]

Ja, lekker is dat. Dus omdat de overheid weigert om dit mijn ouders te verplichten, moet ik het zelf maar gaan afdwingen? En daarmee de relatie met mijn ouders op het spel gaan zetten?

Daarnaast. Ik had dit ook gehoord. Ben er ook mee naar het IBG geweest. Nou ik werd nog net niet recht in mn gezicht uitgelachen zeg. Hufters daar. Volgens hun was zo'n procedure niet mogelijk. Jij beweert dus dat ze me voorgelogen hebben? Heb je hier misschien een bron voor?
De IB-groep gaat ervanuit dat de relatie met je ouders al van dien aard is dat een zinnig gesprek er niet meer in zit. Tenminste alvorens je een dergelijke procedure opstart.

Wat betreft het tweede. Je bent voorgelogen of men was zelf niet goed op de hoogte van de procedures.
Er bestaat de volgende brochure met de titel "Problemen met je ouders?"
zie link: http://www.ib-groep.nl/Images/8402_tcm7-1825.txt

Je kan dan onderanderen verzoeken de inkomsten van je ouders buiten beschouwing te laten. Op deze wijze kan je aanvullende beurs aangezuiverd worden.

Ik heb zelf deze procedure moeten doorlopen omdat ik niet op "aheum" al te beste voet sta met mijn vader.

Zelf proef ik trouwens wel een beetje dat de band die jij met je ouders hebt nog niet zo slecht is dat je denk ik aanmerking komt voor deze regeling. Maar daar kan de IB-groep beter over beslissen dan ik. Maar nogmaals dat weet jij het beste en niet anderen op dit forum.
Profiel opgeheven.
  zaterdag 27 mei 2006 @ 10:09:15 #181
45206 Pietverdriet
pi_38260050
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 23:10 schreef Seneca het volgende:

[..]

Dus je vind eigenlijk dat de overheid je ouders moet dwingen te betalen?
pi_38262439
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 10:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dus jij vind dat als de ouders zelf geen verantwoordelijkheid nemen over een kind (waar zij zelf voor gekozen hebben overigens). het kind maar zelf hieronder gebukt moet gaan?

Natuurlijk heeft de overheid een rol hierin. Zij zijn er immers om diegene te beschermen en te helpen die dat zelf niet kunnen.

Dat doen ze door procedures waarin het kind in kwestie kan aantonen hoe het zit (en geloof me dat gaat echt niet zomaar).
Profiel opgeheven.
pi_38262592
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 10:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik het nogal normaal dat ouders je financieel tegemoet komen tijdens je studie. Het is natuurlijk ook afhankelijk van het inkomen van je ouders, en in die zin heb ik het thuis goed. Mijn ouders betalen mijn collegegeld en boeken. Mn stufi spaar ik op om volgend jaar boeken van te kopen. Maar om nou te zeggen dat je kind het zelf maar uit moet zoeken omdat ze zo graag willen studeren vind ik nogal asociaal, je wilt je kind immers wel goed 'afleveren' in de samenleving.

Maarja, niet iedereen denkt er zo over als ik zo te zien
  zaterdag 27 mei 2006 @ 11:55:25 #184
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38262630
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 11:48 schreef Bierie het volgende:

[..]

Dus jij vind dat als de ouders zelf geen verantwoordelijkheid nemen over een kind (waar zij zelf voor gekozen hebben overigens). het kind maar zelf hieronder gebukt moet gaan?
Overdrijven is ook een vak hoor.. Alsof een student er slechter van wordt als ie een beetje moet gaan werken...
quote:
Natuurlijk heeft de overheid een rol hierin. Zij zijn er immers om diegene te beschermen en te helpen die dat zelf niet kunnen.
Daarom kun je dus ook lenen... en je betaald terug naar rato (afhankelijk van je inkomen)
pi_38263073
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 11:55 schreef peaceman het volgende:

[..]

Overdrijven is ook een vak hoor.. Alsof een student er slechter van wordt als ie een beetje moet gaan werken...
[..]

Daarom kun je dus ook lenen... en je betaald terug naar rato (afhankelijk van je inkomen)
Er is een verschil tussen een bijbaan of de volledige kosten kunnen betalen van een studie.
Ik zal de laaste zijn die zegt dat een student niet kan werken naast zijn studie (ik werk zelf ook 28 tot 32 uur naast mijn studie)
Maar de realiteit is wel dat mijn moeder zéér weinig verdient en mijn vader echt zát geld heeft.

En ik de overheid op mijn knieen dank dat er een regeling bestaat die ervoor zorgt dat ik wel gewoon rond kan komen. Want van mijn vader kan ik geen rode cent verwachten.

Ja alsof die lening al je kosten dekt

Op de één of ander manier rust er op studenten een beeld van "zuipende niksnutten"
Profiel opgeheven.
pi_38263391
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 12:10 schreef Bierie het volgende:

[..]

Maar de realiteit is wel dat mijn moeder zéér weinig verdient en mijn vader echt zát geld heeft.

En ik de overheid op mijn knieen dank dat er een regeling bestaat die ervoor zorgt dat ik wel gewoon rond kan komen. Want van mijn vader kan ik geen rode cent verwachten.
waarom krijg je niks van je pa? want als ie zat geld heeft is het gewoon asociaal.

edit: ah ik zie dat je al 22 bent, is iets anders.
pi_38263497
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 12:21 schreef Johnns het volgende:

[..]

waarom krijg je niks van je pa? want als ie zat geld heeft is het gewoon asociaal.

edit: ah ik zie dat je al 22 bent, is iets anders.
Joh

Lang verhaal met geweld en slaan en dat soort ongein.
Wil er niet al te diep op ingaan als jullie het niet erg vinden.

Maar goed wat je zegt vat mijn punt wel mooi samen.
Als ouders mee kunnen betalen aan je studie en ze weigeren dit ronduit terwijl de IB-groep wel een bereking maakt aan de hand van hun inkomsten dan heb je soms een heel groot probleem.
En om dan maar te roepen. "Ga werken!" Vind ik dan IMHO niet altijd even realistisch.

Waarom is het anders op je 22e?
Profiel opgeheven.
pi_38264734
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 12:24 schreef Bierie het volgende:

[..]

Waarom is het anders op je 22e?
naja, als je 22 bent ben je - hopelijk - al iets zelfstandiger dan iemand die begint met studeren en ongeveer 18 is (ik moest nog 17 worden )

ik moet dus nog 21 worden als ik mn hbo opleiding af heb, kan ik lekker gaan werken

al ben ik er natuurlijk voor dat ouders tijdens je studietijd een bijdrage leveren (dus ook 22jarigen)
  zaterdag 27 mei 2006 @ 13:23:31 #189
45206 Pietverdriet
pi_38265237
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 11:54 schreef Johnns het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik het nogal normaal dat ouders je financieel tegemoet komen tijdens je studie. Het is natuurlijk ook afhankelijk van het inkomen van je ouders, en in die zin heb ik het thuis goed. Mijn ouders betalen mijn collegegeld en boeken. Mn stufi spaar ik op om volgend jaar boeken van te kopen. Maar om nou te zeggen dat je kind het zelf maar uit moet zoeken omdat ze zo graag willen studeren vind ik nogal asociaal, je wilt je kind immers wel goed 'afleveren' in de samenleving.

Dat dit voor jou normaal is, betekend nog niet dat het vanzelfsprekend is voor iedereen, toch?
pi_38265402
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 13:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat dit voor jou normaal is, betekend nog niet dat het vanzelfsprekend is voor iedereen, toch?
heb ik dit dan gezegd?
quote:
pi_38265525
quote:

Als ik zie hoeveel studenten 4 tot 5 dagen per week uitgaan en des ochtends pas lamlendig en zonder van voor te weten of ze van achteren nog wel leven naar huis gaan hoef je mij niet aan te komen met smoesjes dat je beter kunt gaan studeren i.p.v. werken.

Ik vind het heel normaal dat je je eigen studie moet betalen. Wat als je straks een auto nodig hebt om op je werk te komen? Moeten je ouders die dan ook maar betalen?
Anything less than the best is a felony.
  zaterdag 27 mei 2006 @ 13:46:32 #192
45206 Pietverdriet
pi_38265906
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 13:28 schreef Johnns het volgende:

[..]

heb ik dit dan gezegd?
[..]
Daarom ook mijn antwoord, je scheen je erover te verbazen.
pi_38271759
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 13:33 schreef RobertvanWinkle het volgende:

[..]
Ik vind het heel normaal dat je je eigen studie moet betalen. Wat als je straks een auto nodig hebt om op je werk te komen? Moeten je ouders die dan ook maar betalen?
Wat is dat voor KUT vergelijking? Als je werkt krijg je ten eerste een reiskosten vergoeding en hoef je niet perse met de auto te gaan. Ten tweede, wanneer je klaar bent met je opleiding verdien je genoeg geld om een auto'tje te kunnen kopen.

Zie je nou echt niet dat er studenten zijn met ouders die bijv. 50000 netto verdienen, maar niks willen bijdragen aan de studie van hun kind. Terwijl hun stufi ondertussen wel stukken lager is als die van studenten met ouders die wat minder verdienen!
Veiligheid voor je vrijheid, vrijheid voor veiligheid.
pi_38272084
quote:

Nu rest alleen nog het feit dat ik op kamers wil / moet en dat hiervoor op ten duur een lening bij de ibgroep wel nodig zal zijn. Maar dat willen ze dus niet. ' je gaat maar in de trein zitten 2 uur lang en je gaat je huiswerk maar maken! ' Maar ik ken mijzelf goed genoeg dat dit mij zal opbreken. Ach, nog iets leuks om met m'n ouders te gaan bespreken.
Of jij geld leent voor je studie of niet gaat je ouders natuurlijk helemaal niets aan. Zij vinden dat je zelf verantwoordelijk bent voor het betalen van je studie dan moeten ze jou ook echt die verantwoordelijkheid geven.

Daarnaast is de beslissing wel/niet op kamers gaan wonen natuurlijk ook geheel de jouwe. Neem je leven in eigen handen, zou ik zeggen, en probeer zo onafhankelijk mogelijk te zijn. Dat heb ik ook altijd gedaan en daar heb ik nooit spijt van gehad. Ik heb het helemaal zelf gedaan, heb mijn eigen beslissingen genomen, heb alles zelf betaald en het gevoel van vrijheid en zelfstandigheid dat je daarvan krijgt, is de inspanning meer dan waard.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_38272304
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 17:19 schreef kree het volgende:
Ik moet ook alle kosten voor me studie betalen. En jawel, ook nog eens huishoudgeld (WTF). Ik krijg wel de maximale beurs van de IB-groep (E270 pm ofzo).
Maargoed ik hou dus echt bijna geen geld over.
My g*d, zoek een kamer joh!!
"De bloemetjes en de byte-jes"
Werken in de ICT? Stuur me een PM !
pi_38272406
quote:

[..]

Dit slaat echt helemaal nergens op. Wat nou als je later 65 en je moet ineens tot je 75e doorwerken?
pi_38272580
Werken kan best naast school en is alleen maar goed voor je CV

TS, zitten je ouders goed in de slappe was of hebben ze moeite met de eindjes aan elkaar te knopen?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_38272746
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 16:45 schreef Bellator het volgende:

[..]

Dit slaat echt helemaal nergens op. Wat nou als je later 65 en je moet ineens tot je 75e doorwerken?
Die kans is voor de huidige generatie levensgroot.
pi_38272820
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 16:26 schreef Pr0-n00b het volgende:

[..]

Wat is dat voor KUT vergelijking? Als je werkt krijg je ten eerste een reiskosten vergoeding en hoef je niet perse met de auto te gaan. Ten tweede, wanneer je klaar bent met je opleiding verdien je genoeg geld om een auto'tje te kunnen kopen.

Zie je nou echt niet dat er studenten zijn met ouders die bijv. 50000 netto verdienen, maar niks willen bijdragen aan de studie van hun kind. Terwijl hun stufi ondertussen wel stukken lager is als die van studenten met ouders die wat minder verdienen!
Dat is helemaal geen kut vergelijking hoor. Waarom wel een studie betalen? En geen andere dingen? Waarom juist die studie? Waarom zouden je ouders verantwoordelijk moeten zijn vor hetgeen jij wilt doen? Waar liggen de grenzen met wel of niet betalen? Misschien kun je wel geen werk krijgen als je geen auto hebt, en moeten ze die dus wel betalen.
Misschien is het openbaar vervoer dan wel geen optie omdat het of te ver weg is, of er is geen sluitende verbinding. Ik snap niet dat de grens altijd bij een studie ligt.
pi_38273194
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 16:56 schreef RobertvanWinkle het volgende:

Dat is helemaal geen kut vergelijking hoor. Waarom wel een studie betalen? En geen andere dingen? Waarom juist die studie? Waarom zouden je ouders verantwoordelijk moeten zijn vor hetgeen jij wilt doen?
Ouders willen meestal graag dat een kind zichzelf kan redden in de maatschappij en op eigen benen kan staan; zij voelen zich daar doorgaans ook deels verantwoordelijk voor en willen hun kind daar ook bij helpen. Dit bereik je over het algemeen door een goede opleiding af te ronden, aangezien zoiets je kansen op de arbeidsmarkt aanzienlijk vergroot. Het is dus een duidelijke lange-termijn investering.

Ik ken ook mensen wiens dochter geen studie ging doen, maar zij begon op haar negentiende wel een eigen bedrijfje in bloemsierkunst. Voor haar broer hadden die ouders de studie betaald, maar haar gaven zij een auto cadeau omdat ze een auto zeer goed kon gebruiken bij haar werk.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  zondag 28 mei 2006 @ 08:04:33 #201
113467 Pinpas
pinnen is een keuze
pi_38293142
Ik heb ook mijn hele studie en levensonderhoud zelf betaald + behalen van mijn rijbewijs.

Mijn ouders waren niet echt rijk te noemen (understatement ) en met de studiebeurs + bijbaantjes (vakantiewerk, kranten bezorgen) heb ik het gered, verder wil een beetje zuinig leven ook wel helpen.
the primary role of the government is to protect the property from the majority
pi_38294566
quote:
Op zondag 28 mei 2006 08:04 schreef Pinpas het volgende:
Ik heb ook mijn hele studie en levensonderhoud zelf betaald + behalen van mijn rijbewijs.

Mijn ouders waren niet echt rijk te noemen (understatement ) en met de studiebeurs + bijbaantjes (vakantiewerk, kranten bezorgen) heb ik het gered, verder wil een beetje zuinig leven ook wel helpen.
Precies wat jij zegt met studiebeurs + bijbaantjes. Maar als je studiebeurs lager uitvalt doordat je ouders zogezegd wel "rijk" zijn. Maar ze willen niet meebetalen dan is het ontzettend moeilijk om rond te komen lijkt mij.
Profiel opgeheven.
pi_38295493
quote:
Als ik zie hoeveel studenten 4 tot 5 dagen per week uitgaan en des ochtends pas lamlendig en zonder van voor te weten of ze van achteren nog wel leven naar huis gaan hoef je mij niet aan te komen met smoesjes dat je beter kunt gaan studeren i.p.v. werken.
Dat zijn dus JUIST de studenten die nog thuiswonen, en een rijke pappie en mammie hebben die alles voor ze betalen, baklap!

Ik heb zo'n gloeiende tifushekel aan dat beeld dat alle studenten lui zijn, en hele dagen niets anders doen dan zuipen. Ik heb toch echt wel 40 uur in de week nodig om mijn studie bij te houden! En werk ik ook nog eens 20 uur in de week!

En zelfs al zouden de meesten studenten niets uitvoeren, waarom dan de goeden onder de kwaden laten lijden? Zijn er een aantal studenten die wel hun best doen voor hun studie, mogen die steeds meer gaan betalen, omdat hun medestudenten, die dus toch alles wel krijgen, niks uitvoeren. DAT is lekker motiverend!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')