abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 mei 2006 @ 15:58:13 #1
75265 Intergalactrick
Ik ook Ik ook Ik ook Ik ook
pi_38125980
Hoi, ik heb een probleem.

Ik ga in september studeren en daarvoor kwam deze week wat inschrijf formulieren thuis. Daar stond oa het colegegeld in. En ik krijg natuurlijk volgend jaar studiefinanciering. Maar ik moest ook het bankrekeningnummer invullen van degene die het allemaal ging betalen. Volgens m'n ouders ben ik degene die alles moet gaan betalen..

Ik moet dus volgend jaar meer dan 1500 euro gaan neerleggen. Nu snap ik wel dat ik die studiefinanciering krijg en dat daar de studie mee moet worden betaald. Maar dit is lang niet genoeg om het collegegeld en de boeken mee te gaan betalen. Ik kreeg gelijk een discussie dat het mijn keuze was dat ik die opleiding wou gaan doen en dat het dus mijn eigen verantwoordelijkheid was.

Nu snap ik wel dat ik ook een beetje volwassen hoor te zijn, maar vind het een beetje belachelijk dat ik alles zelf moet gaan betalen. Dan werk ik straks alleen nog maar om het collegegeld en de boeken te kunnen betalen. Lijkt me niet echt helemaal de bedoeling.

Iemand tips of suggesties om mij te helpen?

ps modjes. Kan misschien naar WGR, ik wist niet waar ik het neer moest zetten.
Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook
____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:02:27 #2
125633 Martijn_fijn
I geni s'incontrano
pi_38126142
Het lukt prima om je collegegeld en boeken zelf te betalen..

Mijn situatie:
Studiefinanciering: ongeveer ¤ 80,- per maand
Bijbaantje: ongeveer ¤ 250,- per maand

En dan ook nog ondanks een telefoonabbo, hou ik genoeg geld over voor bier.
pi_38126257
Samen dokken ?
Als je nu naar een vakantiebaan opzoek gaat en laat zien dat het serieus is voor jou, wie weet
gaan je ouders er dan ook serieuzer over nadenken.
Lening/hulp vragen bij andere famillieleden ?
Probleem overleggen met de school ?
Trouwens, je kan beter nu werken voor je collegegeld, als straks nauwelijks geld hebben door een gebrek aan opleiding..........
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:06:59 #4
45537 oor
Kloon van Yvonne
pi_38126321
welke leeftijd heeft de TS?
OOЯ
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:07:17 #5
9902 Lestat
the vampire...
pi_38126331
De instelling van Martijn_fijn is helaas nog de norm in Nederland. Maar je zou als student niet moeten hoeven werken. Die tijd kun je beter aan je studie besteden.

TS: je kunt bij de IBG een fors bedrag bijlenen.
Memento Mori
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:07:44 #6
19840 Libris
Live from Singapore
pi_38126349
Lees deze folder van de IBG eens over de ouderbijdrage/aanvullende beurs.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:10:08 #7
132262 EsDe
Frituurkoning
pi_38126468
zie het probleem niet zo, mijn situatie:

Stufi: 300 p/maand.
Collegegeld: 150 p/maand.

Netto hou ik aan stufi 150 over per maand. bijbaantje erbij en je hebt meer dan genoeg om boeken te kopen, te zuipen etc. Als je op kamers zit wordt het een ander verhaal natuurlijk...
Show me someone without an ego, and I'll show you a loser.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:11:49 #8
120941 Kikstar
mmmm... candy
pi_38126540
aansteller!! Ik betaal ook alles zelf incl huur : #
pi_38126616
Heel erg veel mensen zitten in deze situatie. Wat ik wel schandalig vind is dat je ouders jou niet van te voren hier op voorbereiden. Als ze gewoon op tijd vertellen hoe het werkt in het vervolgonderwijs en ook aangeven dat ze willen dat je zelf van alles moet gaan betalen, dan kun je je daar op voorbereiden. Nu gooien ze je metteen in het diepe.
-
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:13:44 #10
75265 Intergalactrick
pi_38126628
Ik wil dus eingelijk ook op kamers, dat is ook nog een probleem. Heb geen zin om 2 uur heen te reizen en dan ook nog eens 2 uur terug te reizen. Ik ben nu 19 jaar. Werken vind ik eigenlijk ook geen probleem hoor, maar om nou te moeten werken om je studie te betalen vind ik wat ver gaan.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:14:17 #11
149476 EP-Bart
EP-Fan #1
pi_38126658
Ik zou zeggen:

Laat je ouders 50% betalen en jezelf 50%. Heel simpel toch?
pi_38126681
Als je ouders weigeren te betalen kun je geloof ik aanvullende beurd krijgen. moet er wel het een en ander zwart op wit staan. Verder kun je een goed bijbaantje zoeken, het liefst eentje waarbij je ook nog kunt studeren, nachtportier bijvoorbeeld. En als laatste kun je altijd nog lenen bij IBG. Heb ik zelf ook gedaan.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:15:08 #13
75265 Intergalactrick
pi_38126696
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 16:13 schreef splendor het volgende:
Heel erg veel mensen zitten in deze situatie. Wat ik wel schandalig vind is dat je ouders jou niet van te voren hier op voorbereiden. Als ze gewoon op tijd vertellen hoe het werkt in het vervolgonderwijs en ook aangeven dat ze willen dat je zelf van alles moet gaan betalen, dan kun je je daar op voorbereiden. Nu gooien ze je metteen in het diepe.
Precies, ik vond het ook erg vreemd dat ze niet wisten hoe duur het was en dat ze ook niet wisten dat ik studiefinanciering kreeg. Het leek mij wel logisch dat ze dat wisten!
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:17:05 #14
125633 Martijn_fijn
I geni s'incontrano
pi_38126781
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 16:07 schreef Lestat het volgende:
De instelling van Martijn_fijn is helaas nog de norm in Nederland. Maar je zou als student niet moeten hoeven werken. Die tijd kun je beter aan je studie besteden.

TS: je kunt bij de IBG een fors bedrag bijlenen.
Daar ben ik het wel mee eens, studenten zouden niet meer als 8/10 uur per week moeten werken.

Daarnaast is een lening bij de IBG inderdaad een optie. Zie het als een investering in je eigen toekomst, die je normaal gesproken makkelijk terug betalen kan later.
pi_38126830
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 16:13 schreef Intergalactrick het volgende:
Ik wil dus eingelijk ook op kamers, dat is ook nog een probleem. Heb geen zin om 2 uur heen te reizen en dan ook nog eens 2 uur terug te reizen. Ik ben nu 19 jaar. Werken vind ik eigenlijk ook geen probleem hoor, maar om nou te moeten werken om je studie te betalen vind ik wat ver gaan.
Tjonge beetje makkelijke houding. Laat mijn ouders betalen voor de studie en werk zelf op om stap te gaan. Gewoon lekker alles zelf betalen. Leer je ook eens de waarde van geld. Toedeloee
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_38126841
Ik zou er ook nog even wat onderhandeltechnieken op los laten. En op kamers gaan is ook helemaal niet raar als je in totaal 4 uur aan reizen kwijt bent. Als je dan ook nog moet werken om je studie te betalen en studeren. Zeg dan maar gedag tegen je sociale leven of je studie gaat niet goed.

Je kan natuurlijk wel lenen, maar de IBG verwacht in principe ook dat je ouders een gedeelte meebetalen. Kan je niet afspreken dat jij collegegeld doet en zij de boeken?
Het doet er niet toe wie ik ben, maar wie ik wil zijn.
pi_38126887
Ik dacht dat je bij een minimum beurs recht heb op een bijdrage van je ouders. Hier kan je ze dan dus toe verplichten.
Of je er gelukkiger van wordt als je ze verplicht te betalen is de vraag natuurlijk nog maar.

Ik zit zelf in ongeveer dezelfde situatie, mijn ouders weigeren ook, ik heb ze niet verplicht om te betalen vanwege de narigheid die dat dan weer oplevert, maar ik vind het wel belachelijk hoor. Ik vind dat ouders hun kinderen klaar voor het leven af moeten leveren (anders had je geen opvoeder moeten willen worden), en daar hoort een goede opleiding bij. Ze mogen blij zijn dat je wilt gaan studeren, er zijn er genoeg die niet willen.
pi_38126919
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 16:05 schreef Simpson_Jr het volgende:
...
Trouwens, je kan beter nu werken voor je collegegeld, als straks nauwelijks geld hebben door een gebrek aan opleiding..........
Erg goede opmerking. en helaas kan ik het alleen maar beamen
pi_38126937
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 16:15 schreef Intergalactrick het volgende:

[..]

Precies, ik vond het ook erg vreemd dat ze niet wisten hoe duur het was en dat ze ook niet wisten dat ik studiefinanciering kreeg. Het leek mij wel logisch dat ze dat wisten!
Hoe oud ben je nu eigenlijk? Want let er op, vanaf je 18e komt er nog eens 1100euro per jaar bij aan ziekenfonds verzekering.
Op dit moment moet ik rond de 1100euro ziekenfonds, 936euro studiegeld, studieboeken, kleren, onderhoud en 'leuke dingen doen' zelf betalen per jaar. En ik krijg 70euro studiefinanciering en 33euro zorgtoeslag per maand (=net genoeg om mijn school te betalen).
En het laatste jaar moet ik mijn bijbaantje misschien opgeven in verband met stage en krijg ik ook nog eens geen studiefinanciering meer omdat ik dat al 4jaar heb gehad.

Life's a bitch.. maarja ik probeer het zo lang mogelijk uit te houden zonder bij te lenen.
-
pi_38126962
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 16:18 schreef Avani het volgende:
Ik zou er ook nog even wat onderhandeltechnieken op los laten. En op kamers gaan is ook helemaal niet raar als je in totaal 4 uur aan reizen kwijt bent. Als je dan ook nog moet werken om je studie te betalen en studeren. Zeg dan maar gedag tegen je sociale leven of je studie gaat niet goed.

Je kan natuurlijk wel lenen, maar de IBG verwacht in principe ook dat je ouders een gedeelte meebetalen. Kan je niet afspreken dat jij collegegeld doet en zij de boeken?
Laat dan zij het collegegeld doen en jij de boeken. Meestal doe je namelijk niet het hele boek. Leen je het van een studiegenoot, kopieer de relevante hoofdstukken en je hebt al een bespraring gerealiseerd.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:25:19 #21
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38127104
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 15:58 schreef Intergalactrick het volgende:

Ik ga in september studeren en daarvoor kwam deze week wat inschrijf formulieren thuis. Daar stond oa het colegegeld in. En ik krijg natuurlijk volgend jaar studiefinanciering. Maar ik moest ook het bankrekeningnummer invullen van degene die het allemaal ging betalen. Volgens m'n ouders ben ik degene die alles moet gaan betalen..

Ik moet dus volgend jaar meer dan 1500 euro gaan neerleggen. Nu snap ik wel dat ik die studiefinanciering krijg en dat daar de studie mee moet worden betaald. Maar dit is lang niet genoeg om het collegegeld en de boeken mee te gaan betalen. Ik kreeg gelijk een discussie dat het mijn keuze was dat ik die opleiding wou gaan doen en dat het dus mijn eigen verantwoordelijkheid was.

Nu snap ik wel dat ik ook een beetje volwassen hoor te zijn, maar vind het een beetje belachelijk dat ik alles zelf moet gaan betalen. Dan werk ik straks alleen nog maar om het collegegeld en de boeken te kunnen betalen. Lijkt me niet echt helemaal de bedoeling.

Jij hebt een luxe-probleem. Maar dat terzijde.

Ik kan alleen maar zeggen dat je juist hierdoor een grote kerel wordt. Ik weet niet of je ook nog op kamers moet voor die studie, maar vergeet niet hoeveel kosten je ouders nu en al jaren voor je maken. Dan kun je best eens zelf iets gaan betalen toch? Misschien geven ze je tzt wel een bijdrage, dat zou al mooi zijn, want mijn ouders waren nooit in die gelegenheid.

Heb ik het daardoor moeilijk gehad? Ja dat kwam zeker voor. Heb ik daar iets van geleerd? Ja! Ben ik er sneller volwassen door geworden en waardeer ik kleine zaken nu meer dan toen ik nog thuis woonde en niet al studeerde? Ja!

Nogmaals: je hebt geen probleem, maar je krijgt verantwoordelijkheid. Je ouders laten jou zelf zaken beslissen en dus moet je er ook de verantwoordelijkheid voor gaan dragen (lees betalen).

Prima ouders lijkt me.

[ Bericht 0% gewijzigd door peaceman op 23-05-2006 17:10:49 ]
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:25:59 #22
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_38127123
Je ouders moeten betalen volgens de wet.
pi_38127317
mietje

ga werken of zo.

en anders leen je maar.

pfff..
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:32:53 #24
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_38127414
1500 euro?

Da's bijna gratis man.

Werken misschien?
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:33:33 #25
48996 ed_reeb
vroem vroem vrrrooeeeeeeem
pi_38127437
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 15:58 schreef Intergalactrick het volgende:

volgens mij is dit precies de bedoeling. Je studie is een investering in je toekomst. En als je t niet red dan neem je een bijbaantje of een lening om de zaak te financieren... of allebei ... neem je verantwoording voor je eigen toekomst en schuif die niet zo maar af op je ouders of op anderen. tegen de tijd dat je ooud genoeg bent om te studeren zou je ook wat verantwoordelijkheid moeten kunnen dragen
beer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')