Precies, ik vond het ook erg vreemd dat ze niet wisten hoe duur het was en dat ze ook niet wisten dat ik studiefinanciering kreeg. Het leek mij wel logisch dat ze dat wisten!quote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:13 schreef splendor het volgende:
Heel erg veel mensen zitten in deze situatie. Wat ik wel schandalig vind is dat je ouders jou niet van te voren hier op voorbereiden. Als ze gewoon op tijd vertellen hoe het werkt in het vervolgonderwijs en ook aangeven dat ze willen dat je zelf van alles moet gaan betalen, dan kun je je daar op voorbereiden. Nu gooien ze je metteen in het diepe.
Daar ben ik het wel mee eens, studenten zouden niet meer als 8/10 uur per week moeten werken.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:07 schreef Lestat het volgende:
De instelling van Martijn_fijn is helaas nog de norm in Nederland. Maar je zou als student niet moeten hoeven werken. Die tijd kun je beter aan je studie besteden.
TS: je kunt bij de IBG een fors bedrag bijlenen.
Tjonge beetje makkelijke houding. Laat mijn ouders betalen voor de studie en werk zelf op om stap te gaan. Gewoon lekker alles zelf betalen. Leer je ook eens de waarde van geld. Toedeloeequote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:13 schreef Intergalactrick het volgende:
Ik wil dus eingelijk ook op kamers, dat is ook nog een probleem. Heb geen zin om 2 uur heen te reizen en dan ook nog eens 2 uur terug te reizen. Ik ben nu 19 jaar. Werken vind ik eigenlijk ook geen probleem hoor, maar om nou te moeten werken om je studie te betalen vind ik wat ver gaan.
Erg goede opmerking. en helaas kan ik het alleen maar beamenquote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:05 schreef Simpson_Jr het volgende:
...
Trouwens, je kan beter nu werken voor je collegegeld, als straks nauwelijks geld hebben door een gebrek aan opleiding..........
Hoe oud ben je nu eigenlijk? Want let er op, vanaf je 18e komt er nog eens 1100euro per jaar bij aan ziekenfonds verzekering.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:15 schreef Intergalactrick het volgende:
[..]
Precies, ik vond het ook erg vreemd dat ze niet wisten hoe duur het was en dat ze ook niet wisten dat ik studiefinanciering kreeg. Het leek mij wel logisch dat ze dat wisten!
Laat dan zij het collegegeld doen en jij de boeken. Meestal doe je namelijk niet het hele boek. Leen je het van een studiegenoot, kopieer de relevante hoofdstukken en je hebt al een bespraring gerealiseerd.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:18 schreef Avani het volgende:
Ik zou er ook nog even wat onderhandeltechnieken op los laten. En op kamers gaan is ook helemaal niet raar als je in totaal 4 uur aan reizen kwijt bent. Als je dan ook nog moet werken om je studie te betalen en studeren. Zeg dan maar gedag tegen je sociale leven of je studie gaat niet goed.![]()
Je kan natuurlijk wel lenen, maar de IBG verwacht in principe ook dat je ouders een gedeelte meebetalen. Kan je niet afspreken dat jij collegegeld doet en zij de boeken?![]()
Jij hebt een luxe-probleem. Maar dat terzijde.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 15:58 schreef Intergalactrick het volgende:
Hoi, ik heb een probleem.
Ik ga in september studeren en daarvoor kwam deze week wat inschrijf formulieren thuis. Daar stond oa het colegegeld in. En ik krijg natuurlijk volgend jaar studiefinanciering. Maar ik moest ook het bankrekeningnummer invullen van degene die het allemaal ging betalen. Volgens m'n ouders ben ik degene die alles moet gaan betalen..
Ik moet dus volgend jaar meer dan 1500 euro gaan neerleggen. Nu snap ik wel dat ik die studiefinanciering krijg en dat daar de studie mee moet worden betaald. Maar dit is lang niet genoeg om het collegegeld en de boeken mee te gaan betalen. Ik kreeg gelijk een discussie dat het mijn keuze was dat ik die opleiding wou gaan doen en dat het dus mijn eigen verantwoordelijkheid was.
Nu snap ik wel dat ik ook een beetje volwassen hoor te zijn, maar vind het een beetje belachelijk dat ik alles zelf moet gaan betalen. Dan werk ik straks alleen nog maar om het collegegeld en de boeken te kunnen betalen. Lijkt me niet echt helemaal de bedoeling.
Iemand tips of suggesties om mij te helpen?
ps modjes. Kan misschien naar WGR, ik wist niet waar ik het neer moest zetten.
volgens mij is dit precies de bedoeling. Je studie is een investering in je toekomst. En als je t niet red dan neem je een bijbaantje of een lening om de zaak te financieren... of allebei ... neem je verantwoording voor je eigen toekomst en schuif die niet zo maar af op je ouders of op anderen. tegen de tijd dat je ooud genoeg bent om te studeren zou je ook wat verantwoordelijkheid moeten kunnen dragenquote:Op dinsdag 23 mei 2006 15:58 schreef Intergalactrick het volgende:
Hoi, ik heb een probleem.
Ik ga in september studeren en daarvoor kwam deze week wat inschrijf formulieren thuis. Daar stond oa het colegegeld in. En ik krijg natuurlijk volgend jaar studiefinanciering. Maar ik moest ook het bankrekeningnummer invullen van degene die het allemaal ging betalen. Volgens m'n ouders ben ik degene die alles moet gaan betalen..
Ik moet dus volgend jaar meer dan 1500 euro gaan neerleggen. Nu snap ik wel dat ik die studiefinanciering krijg en dat daar de studie mee moet worden betaald. Maar dit is lang niet genoeg om het collegegeld en de boeken mee te gaan betalen. Ik kreeg gelijk een discussie dat het mijn keuze was dat ik die opleiding wou gaan doen en dat het dus mijn eigen verantwoordelijkheid was.
Nu snap ik wel dat ik ook een beetje volwassen hoor te zijn, maar vind het een beetje belachelijk dat ik alles zelf moet gaan betalen. Dan werk ik straks alleen nog maar om het collegegeld en de boeken te kunnen betalen. Lijkt me niet echt helemaal de bedoeling.
Iemand tips of suggesties om mij te helpen?
ps modjes. Kan misschien naar WGR, ik wist niet waar ik het neer moest zetten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |