abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 25 mei 2006 @ 12:08:08 #126
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38193502
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 12:06 schreef Intergalactrick het volgende:

[..]

Spaar al een tijdje, maar ben niet van plan dit aan het collegegeld te moeten gaan uitgeven. .
Hiermee zeg je in 1 zin al de kern van je 'probleem'.
  donderdag 25 mei 2006 @ 12:11:40 #127
75265 Intergalactrick
Ik ook Ik ook Ik ook Ik ook
pi_38193624
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 12:08 schreef peaceman het volgende:

[..]

Hiermee zeg je in 1 zin al de kern van je 'probleem'.
Nee, dit spaargeld heb ik al een tijdje geleden opgebouwd zonder van tevoren te bedenken dat ik aan een studie zou moeten gaan uitgeven. Leeftijdgenoten genoeg die niet sparen en straks toch ook echt gaan studeren. Ik kon ook wel aan alles geld gaan uitgeven, maar dit leek me niet altijd even logisch.
Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook
____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____
Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook
pi_38193756
gewoon zelf betalen.....

ik spaar ook alitjd, wil het eigenlijk ook niet aan een andere auto uitgeven, maar ja, mijn ouders willen mijn auto niet betalen.....

welcome to the real world......
pi_38193803
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 12:11 schreef Intergalactrick het volgende:

[..]

Nee, dit spaargeld heb ik al een tijdje geleden opgebouwd zonder van tevoren te bedenken dat ik aan een studie zou moeten gaan uitgeven. Leeftijdgenoten genoeg die niet sparen en straks toch ook echt gaan studeren. Ik kon ook wel aan alles geld gaan uitgeven, maar dit leek me niet altijd even logisch.
en die hebben dan straks een schuld..... en jij niet.....

zo gaat het hetzelfde als met mensen die ook een bis-ass TV screen willen hebben, die bellen Leen van frisia wel even op.... of die een dikke auto willen rijden, even naar Becam bellen joh, heb je zo een mooie auto
  donderdag 25 mei 2006 @ 12:19:02 #130
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38193845
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 12:11 schreef Intergalactrick het volgende:

[..]

Maar je hebt het toch? Gebruik het dan. Maar volgens heb jij het er zelf niet voor over om eigen geld te investeren in je toekomst....
pi_38193978
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 01:11 schreef Xennia het volgende:

[..]

Ik woonde ook op mezelf tijdens mijn studie en heb mijn studie zelf betaald. En inderdaad 20 uur per week werken deed ik voornamelijk om die kosten te dekken. Geleend heb ik pas in mijn laatste jaar toen ik geen stufi meer kreeg. Het kan wel, maar breed heb je het niet. Een studie is dan ook een investering in jezelf.
Ja maar jij deed dan ook psychologie, dan kan dat.
pi_38194047
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 11:43 schreef Johnns het volgende:

[..]

volgens mij zeg je dit alleen maar omdat jij het zelf moet betalen...

als je ouders het wilden betalen had je vast gezegd "nee, ik wil zelf investeren in mijn toekomst, zodat ik later niet lui wordt en een stevige basis leg voor de arbeidsmarkt.'"
Een bekend fenomeen. Mensen proberen negatieve zaken altijd voor zichzelf goed te praten. Xennia weet vast wel hoe dit heet, toch? Verlicht ons onnozelaars met je wijsheid!
  donderdag 25 mei 2006 @ 12:25:27 #133
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_38194054
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 12:23 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Ja maar jij deed dan ook psychologie, dan kan dat.
onder de gordel studie-bitch opmerking.....héérlijk
"goude rolex en grote auto's, upperclass leven is reuze mooi"
pi_38194383
Tsss, ik vind het echt schandalig hoeveel zogenaamd volwassenen in dit topic zo afhankelijk van hun ouders willen zijn. En ondertussen een grote bek hebben over hoe hun ouders en ouders van anderen hun geld moeten besteden.

En al dat gezeur dat het belachelijk is om je kind 'op te zadelen' met een studieschuld. De IBG gaat er vanuit dat je dat geld terug kunt betalen, omdat je door je studie een betere baan kunt krijgen. Je betaalt naar draagkracht terug, dus mocht je minder verdienen, is dat nog geen probleem.

En tja TS, als jij geld aan wilt nemen van je ouders, dan kunnen ze daar ook voorwaarden aan verbinden. Ik begrijp dat je inmiddels met je ouders om de tafel hebt gezeten, wat ik van jou al een stuk volwassener vindt.
Ik kan me goed voorstellen dat je op kamers wilt, al is het misschien verstandig om te wachten tot je al studeert. Dan kunnen je ouders zelf zien dat je veel moet reizen. Bovendien heb je als je al studeert meer contacten om aan een leuke kamer te komen.
Over de leenangst van je ouders: je hoeft niet meteen maximaal te lenen, en zie hierboven, de voorwaarden van IBG zijn behoorlijk gunstig. Zo'n drama is het echt niet.
pi_38194561
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 12:34 schreef M.Lo het volgende:
Tsss, ik vind het echt schandalig hoeveel zogenaamd volwassenen in dit topic zo afhankelijk van hun ouders willen zijn.
Maar natuurlijk. Kinderen moeten ook al aan die arbeit, want dat macht frei zeker? Ouders hebben gewoon een zowel morele als juridische verplichting hun kinderen goed af te leveren.
quote:
En ondertussen een grote bek hebben over hoe hun ouders en ouders van anderen hun geld moeten besteden.

En al dat gezeur dat het belachelijk is om je kind 'op te zadelen' met een studieschuld. De IBG gaat er vanuit dat je dat geld terug kunt betalen, omdat je door je studie een betere baan kunt krijgen. Je betaalt naar draagkracht terug, dus mocht je minder verdienen, is dat nog geen probleem.
Neen. De IBG gaat er vanuit dat je ouders fors bijdragen.
quote:
En tja TS, als jij geld aan wilt nemen van je ouders, dan kunnen ze daar ook voorwaarden aan verbinden.
Waarom? Ze hebben gewoon een verplichting om te betalen, niks voorwaarden.
quote:
Ik begrijp dat je inmiddels met je ouders om de tafel hebt gezeten, wat ik van jou al een stuk volwassener vindt.
Ik kan me goed voorstellen dat je op kamers wilt, al is het misschien verstandig om te wachten tot je al studeert. Dan kunnen je ouders zelf zien dat je veel moet reizen. Bovendien heb je als je al studeert meer contacten om aan een leuke kamer te komen.
Over de leenangst van je ouders: je hoeft niet meteen maximaal te lenen, en zie hierboven, de voorwaarden van IBG zijn behoorlijk gunstig. Zo'n drama is het echt niet.
Ach, je ouders verdienen 100 euro/uur, maar ze laten jou zwoegen voor euro 6,50/uur + een studieschuld opbouwen. Dat is ook echt evrstandig.
  donderdag 25 mei 2006 @ 12:43:59 #136
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_38194684
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 12:39 schreef Diederik_Duck het volgende:
zo is het maar net....al die mensen die zo lopen te zwatsen over verantwoordleijk zijn zouden zelf het geld ook met twee handen aanpakken.

Hoe ver wil je die verantwoordelijkheid nog doortrekken? eigelijk moet je dan ook je schoolgeld voor de middelbare school betalen, en alle huurboeken van toen? vraag me af of ze toen ook al zo "verantwoordelijk" waren
"goude rolex en grote auto's, upperclass leven is reuze mooi"
  donderdag 25 mei 2006 @ 12:45:40 #137
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38194751
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 12:39 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Maar natuurlijk. Kinderen moeten ook al aan die arbeit, want dat macht frei zeker? Ouders hebben gewoon een zowel morele als juridische verplichting hun kinderen goed af te leveren.
[..]

Neen. De IBG gaat er vanuit dat je ouders fors bijdragen.
[..]

Waarom? Ze hebben gewoon een verplichting om te betalen, niks voorwaarden.
[..]

Ach, je ouders verdienen 100 euro/uur, maar ze laten jou zwoegen voor euro 6,50/uur + een studieschuld opbouwen. Dat is ook echt evrstandig.
Ik zeg het nog maar een keer.... Je maakt een verwende indruk, terwijl ik toch de indruk had dat je gisteren op een bepaald moment tekenen van volwassenheid toonde..

Trouwens er zijn maar heeeeeel weinig ouders die 100 euro per uur verdienen!
pi_38194917
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 12:45 schreef peaceman het volgende:

[..]

Ik zeg het nog maar een keer.... Je maakt een verwende indruk, terwijl ik toch de indruk had dat je gisteren op een bepaald moment tekenen van volwassenheid toonde..
Je argumentatie is werkelijk puik. Jij vindt het dus ook verwennerij als je ouders je eten betalen als je 10 jaar oud bent? Het is ook verwennerij als je een erfenis krijgt (daar doe je ook niets voor)? Het is ook verwennerij als je een bijstandsuitkering krijgt? Hoe onvolwassen is dat allemaal. Een échte volwassene heeft niemand nodig. Hij is een ware solitair.
  donderdag 25 mei 2006 @ 12:51:37 #139
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38195003
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 12:49 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Je argumentatie is werkelijk puik. Jij vindt het dus ook verwennerij als je ouders je eten betalen als je 10 jaar oud bent? Het is ook verwennerij als je een erfenis krijgt (daar doe je ook niets voor)? Het is ook verwennerij als je een bijstandsuitkering krijgt? Hoe onvolwassen is dat allemaal. Een échte volwassene heeft niemand nodig. Hij is een ware solitair.
ik ga er niet eens op in als je het niet erg vindt
pi_38195485
quote:
De studiefinanciering is zo opgebouwd dat de overheid als je gaat studeren je in principe een basisbeurs verstrekt en een ov-jaarkaart. Wanneer je uitwonend bent kun je een uitwonende beurs ontvangen. De overheid betaalt echter niet alles. Zij verwacht dat u als ouder meebetaalt aan de studie van het kind. De bijdrage kan bestaan uit geld of andere vorm. Als je ouders niet (volledig) kunnen meebetalen kun je een aanvullende beurs aanvragen. Deze komt dan bovenop de basisbeurs.
De IB-groep berekent een veronderstelde ouderlijke bijdrage. Het is niet zo dat de ouders wettelijk verplicht zijn om dit bedrag daadwerkelijk te betalen, ze zijn dit hoogstens moreel verplicht. Indien je ouders dus weigerachtig zijn de ouderlijke bijdrage te betalen, kun je proberen een aanvullende beurs te krijgen.

Bron: http://www.lsr.nl/faq.php?page_id=146
quote:
De ouders zijn totdat hun kind de eenentwintigste leeftijd heeft bereikt wettelijk verplicht om bij te dragen in de kosten van studie en levensonderhoud. Indien je in de problemen bent vanwege niet betalende ouders kun je bij de rechtbank een verzoek indienen om vast te laten leggen wat de betalingsverplichting van je ouders is. Dit kan dus tot je eenentwintig bent.
In zeer uitzonderlijke gevallen is een beroep op de hardheidsclausule mogelijk indien je ouders weigeren te betalen. De studiefinanciering wordt dan onafhankelijk van het inkomen van de weigerachtige ouder berekend. Je wordt dan in feite 'losgekoppeld' van je ouders. Een verzoek om toepassing van de hardheidsclausule wordt in principe enkel op grond van een aantal redenen gehonoreerd. De volgende redenen zijn in het beleid omschreven:

• Geen contact met je ouder(s) sinds je twaalf was.
• Je bent niet door je vader erkend.
• Weigerachtigheid bij een ernstig conflict tussen ouder en studerende etc.
Indien je denkt dat je in aanmerking komt voor toepassing van de hardheidsclausule kun je een verzoek indienen bij de IB-groep.

Bron: http://www.lsr.nl/faq.php?page_id=146
quote:
Het stelsel van studiefinanciering gaat ervan uit dat ouders bijdragen in de kosten van de studie. De bijdrage kan bestaan uit geld, maar kan natuurlijk ook in andere vorm worden gegeven. In 64 procent van de gezinnen wordt (zal) het collegegeld volledig (worden) betaald door de ouders. Bij 19 procent betalen de studenten het collegegeld en in 13 procent van de gezinnen worden de kosten gedeeld. In 77 procent van de gezinnen geven de ouders (ook) op andere wijze de kinderen financiële steun of zullen zij dat gaan doen. Bij mensen die thuis (blijven) wonen is dat in bijna de helft van de gevallen 200 gulden per maand of minder. Bij (toekomstige) uitwonenden is dat bijna de helft van de gevallen 300 gulden of meer. In 18 procent van de gezinnen geven de ouders de kinderen geen financiële steun. In 24 procent van die gevallen is de reden dat de ouders te weinig verdienen. In 30 procent luidt het antwoord dat de ouders vinden dat de student zichzelf moet kunnen redden. In 30 procent van de gevallen helpen de ouders hun kinderen op een andere manier (kleding, voeding e.d.).

Bron: http://www.minocw.nl/persberichten/11381

[ Bericht 11% gewijzigd door _Floddertje_ op 25-05-2006 13:10:41 ]
pi_38197297
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 12:51 schreef peaceman het volgende:

[..]

ik ga er niet eens op in als je het niet erg vindt
Maar leg mij eens uit waarom jij van mening bent dat kinderen op hun 18e opeens volwassen worden, en alles zelf kunnen betalen. Volgens mij misken jij dat je altijd andere mensen nodig hebt. Dat is een erg onverstandige (en onvolwassen) instelling.
  donderdag 25 mei 2006 @ 14:15:37 #142
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38198024
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 13:54 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Maar leg mij eens uit waarom jij van mening bent dat kinderen op hun 18e opeens volwassen worden, en alles zelf kunnen betalen. Volgens mij misken jij dat je altijd andere mensen nodig hebt. Dat is een erg onverstandige (en onvolwassen) instelling.
Nee dat misken ik zeker niet. Ik hekel alleen jouw principe dat ouders zich alleen maar met hun kinderen bezig zouden mogen houden, elke ouder een eigen huis heeft en 100 euro per uur verdient. Kinderen hoeven niet alles zelf te betalen hoor... je krijgt zoiezo de basisbeurs, als je thuiswoont kost en inwoning, kleding vaak en andere zaken. Voor je studie heb je diverse mogelijkheden wat betreft de bekostiging daarvan. Sommige daarvan zullen niet zo fijn lijken, dat kan ik me best voorstellen, maar het is niet dat je bij een lening ineens niet meer kunt functioneren in de maatschappij.

Jouw laatste opmerking is niet alleen een teken van juist die onvolwassen instelling die jezelf beschrijft als ook een teken aan de want dat je veronderstelt te weten hoe ik in het leven sta.

Hoe worden mensen ooit volwassen als ze altijd het handje van hun ouders vast blijven houden?

Enfin dit gaat erg offtopic. Laten we het er maar op houden dat jij je mening baseert op wat jij meemaakt en ik op wat ik meegemaakt heb en ervaren heb bij anderen.
Ik ben niet tegen studenten als je dat mocht denken, integendeel, maar ik ben wel tegenstander van mensen die denken dat ze alles maar opgelepeld moeten krijgen.
pi_38198065
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 12:06 schreef Intergalactrick het volgende:
Ik ken de waarde van geld maar al te goed. Spaar al een tijdje, maar ben niet van plan dit aan het collegegeld te moeten gaan uitgeven.
Ik ken haast geen beter doel dan dat
pi_38198086
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 14:15 schreef peaceman het volgende:

[..]

Nee dat misken ik zeker niet. Ik hekel alleen jouw principe dat ouders zich alleen maar met hun kinderen bezig zouden mogen houden, elke ouder een eigen huis heeft en 100 euro per uur verdient. Kinderen hoeven niet alles zelf te betalen hoor... je krijgt zoiezo de basisbeurs, als je thuiswoont kost en inwoning, kleding vaak en andere zaken. Voor je studie heb je diverse mogelijkheden wat betreft de bekostiging daarvan. Sommige daarvan zullen niet zo fijn lijken, dat kan ik me best voorstellen, maar het is niet dat je bij een lening ineens niet meer kunt functioneren in de maatschappij.

Jouw laatste opmerking is niet alleen een teken van juist die onvolwassen instelling die jezelf beschrijft als ook een teken aan de want dat je veronderstelt te weten hoe ik in het leven sta.

Hoe worden mensen ooit volwassen als ze altijd het handje van hun ouders vast blijven houden?

Enfin dit gaat erg offtopic. Laten we het er maar op houden dat jij je mening baseert op wat jij meemaakt en ik op wat ik meegemaakt heb en ervaren heb bij anderen.
Ik ben niet tegen studenten als je dat mocht denken, integendeel, maar ik ben wel tegenstander van mensen die denken dat ze alles maar opgelepeld moeten krijgen.
Dat is toch tegenstrijdig? Enerzijds verwacht de overheid dat ik vanaf mn 21e financieel onafhankelijk ben van m'n ouders, maar anderzijds is de hoogte van mijn studiefinanciering wel afhankelijk van het salaris van de mensen van wie ik onafhankelijk ben.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  donderdag 25 mei 2006 @ 14:18:49 #145
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38198162
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 14:17 schreef Seneca het volgende:

[..]

Dat is toch tegenstrijdig? Enerzijds verwacht de overheid dat ik vanaf mn 21e financieel onafhankelijk ben van m'n ouders, maar anderzijds is de hoogte van mijn studiefinanciering wel afhankelijk van het salaris van de mensen van wie ik onafhankelijk ben.
Volledig mee eens, al is het mij een raadsel, waarom je daar mij stukje voor quote
pi_38200059
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 14:15 schreef peaceman het volgende:

[..]

Je beschuldigt mij de hele tijd van onvolwassen denken, en dat alleen omdat je het niet met me eens bent. Over mijn concrete situatie kun je niet oordelen, daar doe ik nl geen enkele mededeling over. Je idee over zelfstandigheid is overigens een typisch doorgeschoten westers individualistisch denkbeeld; wat mij altijd frappeert is dat al die mensen geen enkele moeite hebben om te leunen op de staat (huursubsidie; goedkope leningen bij de IBG), maar meteen op tilt slaan als met goede argumenten wordt betoogd dat ouders hun kinderen netjes moeten afleveren en dat daar derhalve in het wetsen een goede opleiding bijhoort. Als je echt een grote jongen wil zijn dan doe je op niemand een beroep, accepteer je geen enkele gift, accepteer je geen erfenis. Daar word je namelijk maar een slapjanus van, deze redenering volgend. Toch raar dat dat niet opgaat voor al die mensen die voor hun 18e gepamperd zijn. Blijkbaar is dat de kritische leeftijd, daarboven loop je groot risico. En ach, als je op je 24e na een leuke studietijd een fijne baan bemachtigt op een gerenommeerd advocatenkantoor kan je natuurlijk alleen maar mislukken als je nog geen studieschuld hebt. Je hebt de zelfkant nooit leren kennen, wat een gemis.
  donderdag 25 mei 2006 @ 15:27:18 #147
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38200188
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 15:20 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Je beschuldigt mij de hele tijd van onvolwassen denken, en dat alleen omdat je het niet met me eens bent. Over mijn concrete situatie kun je niet oordelen, daar doe ik nl geen enkele mededeling over. Je idee over zelfstandigheid is overigens een typisch doorgeschoten westers individualistisch denkbeeld; wat mij altijd frappeert is dat al die mensen geen enkele moeite hebben om te leunen op de staat (huursubsidie; goedkope leningen bij de IBG), maar meteen op tilt slaan als met goede argumenten wordt betoogd dat ouders hun kinderen netjes moeten afleveren en dat daar derhalve in het wetsen een goede opleiding bijhoort. Als je echt een grote jongen wil zijn dan doe je op niemand een beroep, accepteer je geen enkele gift, accepteer je geen erfenis. Daar word je namelijk maar een slapjanus van, deze redenering volgend. Toch raar dat dat niet opgaat voor al die mensen die voor hun 18e gepamperd zijn. Blijkbaar is dat de kritische leeftijd, daarboven loop je groot risico. En ach, als je op je 24e na een leuke studietijd een fijne baan bemachtigt op een gerenommeerd advocatenkantoor kan je natuurlijk alleen maar mislukken als je nog geen studieschuld hebt. Je hebt de zelfkant nooit leren kennen, wat een gemis.
je hebt werkelijk geen woord begrepen van wat ik zei. Maar ik ga er geen woorden meer aan vuil maken. Lijkt me zinloos als iemand het niet wil begrijpen. Nogmaals: Ik ben niet tegen studenten, knoop dat nou eens in je oren...
pi_38200224
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 15:27 schreef peaceman het volgende:

[..]

je hebt werkelijk geen woord begrepen van wat ik zei. Maar ik ga er geen woorden meer aan vuil maken. Lijkt me zinloos als iemand het niet wil begrijpen. Nogmaals: Ik ben niet tegen studenten, knoop dat nou eens in je oren...
Nee, je bent niet tegen studenten, je bent tegen een ouderbijdrage. Dat heb ik heel goed begrepen, ik ben het alleen volstrekt niet met je eens.
  donderdag 25 mei 2006 @ 15:30:31 #149
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38200299
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 15:28 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Nee, je bent niet tegen studenten, je bent tegen een ouderbijdrage. Dat heb ik heel goed begrepen, ik ben het alleen volstrekt niet met je eens.
Dat mag natuurlijk, al vind ik je argumentatie daarvan niet juist.
Ik ben niet per definitie tegen ouderlijke bijdrage. Dat is ook heel juist te lezen in mijn eerdere teksten. Dat is dus de denkfout die je maakt.
  donderdag 25 mei 2006 @ 15:36:10 #150
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_38200442
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 16:07 schreef Lestat het volgende:
De instelling van Martijn_fijn is helaas nog de norm in Nederland. Maar je zou als student niet moeten hoeven werken.

Precies, Iedereen zou rijke ouders moeten hebben die het voor je betalen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')