abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38200491
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 15:30 schreef peaceman het volgende:

[..]

Dat mag natuurlijk, al vind ik je argumentatie daarvan niet juist.
Ik vind hem erg sterk
quote:
Ik ben niet per definitie tegen ouderlijke bijdrage.
Mooi. Nader tot U zou Gerard Reve zeggen.
quote:
Dat is ook heel juist te lezen in mijn eerdere teksten. Dat is dus de denkfout die je maakt.
Nee, een bijdrage is geen wezenlijke bijdrage als je bij een thuiswonende meent dat kost en inwoning wel voldoende is. 1500 euro + boekengeld +verzekeringen + kleding + bier is een hoop als jij tegen minimumjeugdloon moet werken en je studie 30/40 uur per week van je vraagt. Ik vind dat volstrekt niet redelijk, en ik acht ouders die vinden dat je dat zelf maar moeten betalen want je wil zelf studeren en bent oud en wijs genoeg stupide en harteloos. Het is prima als je je kinderen dingen zelf laat betalen, maar wel in verhouding tot hun inkomsten.
  donderdag 25 mei 2006 @ 15:41:41 #152
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38200626
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 15:37 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]

Nee, een bijdrage is geen wezenlijke bijdrage als je bij een thuiswonende meent dat kost en inwoning wel voldoende is. 1500 euro + boekengeld +verzekeringen + kleding + bier is een hoop als jij tegen minimumjeugdloon moet werken en je studie 30/40 uur per week van je vraagt. Ik vind dat volstrekt niet redelijk, en ik acht ouders die vinden dat je dat zelf maar moeten betalen want je wil zelf studeren en bent oud en wijs genoeg stupide en harteloos. Het is prima als je je kinderen dingen zelf laat betalen, maar wel in verhouding tot hun inkomsten.
Kijk en hier verschillen wij fundamenteel van mening. Ik vind dit namelijk erg zielig overkomen. Alsof je kinderen straft door ze wat zelf te laten betalen. Enfin. Laten we het hier maar bij laten he?! Wordt een gebed zonder einde zo...
pi_38202336
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 15:41 schreef peaceman het volgende:

[..]

Kijk en hier verschillen wij fundamenteel van mening. Ik vind dit namelijk erg zielig overkomen. Alsof je kinderen straft door ze wat zelf te laten betalen. Enfin. Laten we het hier maar bij laten he?! Wordt een gebed zonder einde zo...
Ik vind het wel schandalig als ouders niet meebetalen aan de studie van hun kind. Ten eerste kiezen ze zelf voor kinderen en hebben ze dus ook de plicht voor ze te zorgen totdat ze voor zichzelf kunnen zorgen (dit is wanneer ze een vaste baan, dus na hun opleiding, hebben). Ouders die wat luxer leven, maar geen cent voor hun kind die studeert over hebben, heb ik geen goed woordje over...

Daarbij komt dat je je kinderen inderdaad straft als je ze niks extras geeft waardoor ze veel tijd kwijt zijn met werken ipv studeren of zichzelf ontplooien. Omdat mijn ouders me genoeg geld geven heb ik tijd genoeg, waardoor ik naast mn studie, lid kan zijn bij een studentenvereniging, actief kan zijn bij verschillende (studiegerelateerde)studieverenigingen en in besturen kan zitten die veel nuttige ervaring opleveren. Hierdoor ben ik veel waardevoller op de arbeidsmarkt wanneer ik afgestudeerd ben, dan iemand die hard moest werken bij een baantje die niks toevoegt aan je arbeidswaarde... En dan heb ik het nog niet eens dat je je kind een (deel van een) leuke tijd ontneemt.

Zelfontplooing en studeren is veel belangrijker voor kinderen dan nutteloos werken puur voor het geld... Dat komt later wel, als je afgestudeerd bent en veel meer geld kan verdienen met leuker werk.
ik ben sowieso da bomb
  donderdag 25 mei 2006 @ 16:40:39 #154
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_38202523
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 16:35 schreef Nietszeggendwezentje het volgende:
Ouders die wat luxer leven, maar geen cent voor hun kind die studeert over hebben, heb ik geen goed woordje over...
ja pap, ik kots op je
pi_38202675
Of je nou wel of niet voor een studiebijdrage bent, waarom wil TS niet z'n spaargeld gebruiken voor z'n studie? Spaargeld is er om te worden ingezet als je het nodig hebt. Als je geld nodig hebt voor je studie, lijkt mij dat nou een prima reden.
Het doet er niet toe wie ik ben, maar wie ik wil zijn.
pi_38202693
Ik vind dat ouders zelf moeten weten of ze hun kind financieel ondersteunen met hun studie. Als je begint met studeren ben je rond de 18, dus voor de wet volwassen. Dat betekent dus dat je op eigen benen zou moeten kunnen staan.

Ik vind het juist schandalig dat de overheid je hoogte van de stufi bepaald aan de hand van het salaris van je ouders. Dan ben je volwassen, wordt je door de overheid nog afhankelijk gemaakt van je ouders.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_38202904
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 16:44 schreef Seneca het volgende:
Ik vind dat ouders zelf moeten weten of ze hun kind financieel ondersteunen met hun studie. Als je begint met studeren ben je rond de 18, dus voor de wet volwassen. Dat betekent dus dat je op eigen benen zou moeten kunnen staan.

Ik vind het juist schandalig dat de overheid je hoogte van de stufi bepaald aan de hand van het salaris van je ouders. Dan ben je volwassen, wordt je door de overheid nog afhankelijk gemaakt van je ouders.
Zo raar vind ik dat anders niet. Hoe volwassen ben je nou eigenlijk als je 18 bent, kom op zeg. Ik ben dan toevallig 18, nou ja over 2 dagen 19, maar het jaar daarvoor werd er nog veel voor je betaald en met je 18e mag je opeens de zelstandige volwassene uit gaan hangen.

Economisch gezien is het ook totaal niet gunstig voor de overheid. Het is gewoon practisch onmogelijk om alles zelf te betalen met een lullig bijbaantje op je 18e. Als de overheid meer studiefinanciering zou geven, is er weer meer belasting nodig en zo'n plan zal ook niet goed vallen. Voor zover ik weet zullen de meeste ouders hun kinderen wel financieel steunen als het nodig is. Dus ik vind het niet meer dan terecht dat de overheid het zo geregeld heeft.
Het doet er niet toe wie ik ben, maar wie ik wil zijn.
pi_38203010
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 16:50 schreef Avani het volgende:

[..]

Zo raar vind ik dat anders niet. Hoe volwassen ben je nou eigenlijk als je 18 bent, kom op zeg. Ik ben dan toevallig 18, nou ja over 2 dagen 19, maar het jaar daarvoor werd er nog veel voor je betaald en met je 18e mag je opeens de zelstandige volwassene uit gaan hangen.
Dat is m'n punt dus ook. Je BENT nog helemaal niet onafhankelijk. Maar waarom wil de overheid enerzijds niet opdraaien voor de kosten als je ouders niet willen betalen, en anderzijds je ouders niet verplichten om voor die kosten op te draaien? Als student zit je dus gewoon tussen het schip en de wal als je ouders niets bijdragen. Dan moet je het zelf maar uitzoeken.

Ik bedoel, ik ken sommige studenten met een basisbeurs, aanvullende beurs, en die dan ook nog eens geld krijgen van pappie en mammie. Ik krijg alleen een basisbeurs. Het zal wel gewoon jaloezie zijn, maar ik vind dat niet rechtvaardig. Waarom moet ik 20 uur in de week werken om rond te komen, terwijl die andere lui al hun tijd in hun studie kunnen steken, en zelfs dan nog meer geld overhouden dan ik?
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  donderdag 25 mei 2006 @ 17:08:03 #159
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_38203528
TS is gewoon een verwend nest en zijn ouders beginnen te laat met opvoeden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 25 mei 2006 @ 17:18:17 #160
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_38203863
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 16:53 schreef Seneca het volgende:

[..]

Dat is m'n punt dus ook. Je BENT nog helemaal niet onafhankelijk. Maar waarom wil de overheid enerzijds niet opdraaien voor de kosten als je ouders niet willen betalen, en anderzijds je ouders niet verplichten om voor die kosten op te draaien? Als student zit je dus gewoon tussen het schip en de wal als je ouders niets bijdragen. Dan moet je het zelf maar uitzoeken.
In principe zal je je ouders wel tot betalen kunnen dwingen net zoals bij weigerachtige alimentatie(NIET)betalers. Maar daar is de relatie tussen de partijen al kaduuk natuurlijk.

Oplossing in de praktijk is werken en lenen, met "dank" aan je ouders.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  donderdag 25 mei 2006 @ 17:21:45 #161
45206 Pietverdriet
pi_38203957
Wat is er zo erg aan dat je als student een beetje werkt? Leer je van dat je moet werken.
  donderdag 25 mei 2006 @ 17:21:54 #162
45206 Pietverdriet
pi_38203960
Wat is er zo erg aan dat je als student een beetje werkt? Leer je van dat je moet werken.
pi_38204072
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 17:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Omdat als je een zware beta studie doet die uren dat je moet werken ten koste gaan van je studie. Of leef jij nog in de illusie dat alle studenten niks anders doen dan hele dagen zuipen? Ik kom daar in ieder geval niet mee weg, en ik vind het onrechtvaardig dat ik wat dat betreft geen gelijke kansen krijg als medestudenten die wel een aanvullende beurs krijgen, of geld van hun ouders.

En alsof studeren geen werken is trouwens
  donderdag 25 mei 2006 @ 17:29:08 #164
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_38204143
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 17:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Aan een beetje werken mankeert niets. Gaat alleen vaak genoeg ten koste van je studie(tempo).

Maar ja dit is toch een welles-nietus topic. Iedereen moet eea. toch voor zichzelf afwegen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  donderdag 25 mei 2006 @ 17:30:23 #165
45206 Pietverdriet
pi_38204175
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 17:26 schreef Seneca het volgende:

[..]

Omdat als je een zware beta studie doet die uren dat je moet werken ten koste gaan van je studie. Of leef jij nog in de illusie dat alle studenten niks anders doen dan hele dagen zuipen? Ik kom daar in ieder geval niet mee weg, en ik vind het onrechtvaardig dat ik wat dat betreft geen gelijke kansen krijg als medestudenten die wel een aanvullende beurs krijgen, of geld van hun ouders.

En alsof studeren geen werken is trouwens
Ik heb 2 studies tegelijk gedaan en daarnaast gewerkt.
pi_38204274
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 17:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik heb 2 studies tegelijk gedaan en daarnaast gewerkt.
Daar gaat het niet om. Erg fijn voor je dat jij in staat bent om 2 studies naast elkaar te doen, en daarnaast nog te werken (iets zegt me dat het hier niet om harde beta studies gaat, though), maar ik heb daar persoonlijk een stuk meer moeite mee.

Dan is het toch niet zo gek als ik het onrechtvaardig vindt dat andere mensen veel meer tijd voor hun studie overhouden, omdat zij niet hoeven te werken? Ik bedoel, dan kun je niet echt zeggen dat er sprake is van gelijke kansen, of wel dan?
  donderdag 25 mei 2006 @ 19:12:20 #167
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_38207476
Het belangrijkste vind ik het feit of de ouders het kunnen betalen of niet.

Mijn ouders hebben altijd mijn schoolgeld betaald en alles wat ik leuk vond moest ik zelf betalen met het geld wat ik met mijn bijbaantje verdiende. Dus ja, ik weet de waarde echt wel van geld.
Aangezien ik na mijn middelbareschool een opleiding ging doen wat per maand het drie dubbele van het collegegeld van de TS kostte moest ik een andere oplossing vinden buiten m'n ouders om, dat is in dit topic dus niet relevant.

Hoe dan ook vind ik het vreemd dat dit onderwerp pas 3 maand voor het starten van de studie besproken wordt.
FCT
  donderdag 25 mei 2006 @ 19:24:51 #168
45206 Pietverdriet
pi_38207850
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 17:33 schreef Seneca het volgende:

[..]

Daar gaat het niet om. Erg fijn voor je dat jij in staat bent om 2 studies naast elkaar te doen, en daarnaast nog te werken (iets zegt me dat het hier niet om harde beta studies gaat, though), maar ik heb daar persoonlijk een stuk meer moeite mee.

Dan is het toch niet zo gek als ik het onrechtvaardig vindt dat andere mensen veel meer tijd voor hun studie overhouden, omdat zij niet hoeven te werken? Ik bedoel, dan kun je niet echt zeggen dat er sprake is van gelijke kansen, of wel dan?
En?
Leer dan ook maar eens dat de wereld niet eerlijk is en dat er nooit zoiets bestaat als gelijke kansen, de één kan beter leren, de ander heeft rijke ouders, en een derde moet er voor knokken.
Denk je dat het na je studie er eerlijk aan toe gaat? Vergeet het maar, dan kom je er achter dat er politieke spelletjes gespeelt worden, vriendjes politiek of mensen de baantjes krijgen omdat ze papa op de juiste plek hebben of met het hoofd van de faculteit slapen.
pi_38207851
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 16:44 schreef Seneca het volgende:

Je ouders zijn tot je 21e financieel verantwoordelijk. Het zou pas schandalig zijn als de overheid ineens moet gaan betalen omdat de ouders geen zin meer hebben om hun kind te ondersteunen.
pi_38208237
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 19:24 schreef Bellator het volgende:

[..]

Je ouders zijn tot je 21e financieel verantwoordelijk. Het zou pas schandalig zijn als de overheid ineens moet gaan betalen omdat de ouders geen zin meer hebben om hun kind te ondersteunen.
Als je 21 bent studeer je nog steeds hoor. Mijn ouders zijn niet meer financieel verantwoordelijk voor me, toch gaat de overheid er van uit dat ze mee betalen aan mijn studiekosten. Doen ze dit niet, dan is het mijn probleem. De overheid weigert je in dat geval tegemoet te komen, en de overheid weigert ook je ouders dit te verplichten.
pi_38208286
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 19:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En?
Leer dan ook maar eens dat de wereld niet eerlijk is en dat er nooit zoiets bestaat als gelijke kansen, de één kan beter leren, de ander heeft rijke ouders, en een derde moet er voor knokken.
Denk je dat het na je studie er eerlijk aan toe gaat? Vergeet het maar, dan kom je er achter dat er politieke spelletjes gespeelt worden, vriendjes politiek of mensen de baantjes krijgen omdat ze papa op de juiste plek hebben of met het hoofd van de faculteit slapen.
Dat is een drogreden, Piet. De wereld is nu eenmaal niet rechtvaardig, dus mag ik er niet over klagen?
  donderdag 25 mei 2006 @ 19:39:57 #172
45206 Pietverdriet
pi_38208348
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 19:38 schreef Seneca het volgende:

[..]

Dat is een drogreden, Piet. De wereld is nu eenmaal niet rechtvaardig, dus mag ik er niet over klagen?
Tuurlijk wel, maar dan mag ik je ook vertellen dat je een huilebalk bent die zijn neus moet gaan snuiten.
pi_38208558
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 17:08 schreef Pietverdriet het volgende:
TS is gewoon een verwend nest en zijn ouders beginnen te laat met opvoeden.
Hoe weet jij dat nou.
pi_38208900
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 19:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tuurlijk wel, maar dan mag ik je ook vertellen dat je een huilebalk bent die zijn neus moet gaan snuiten.
Ah, je bent weer vrienden aan het maken, Pv?
pi_38209032
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 19:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat mag je best zeggen, het is alleen niet echt een sterk argument. Valt me toch een beetje tegen van iemand die twee studies heeft gedaan.

Oh, en daarbij, ik werk gewoon voor m'n studie hoor. Ben ik echt niet te beroerd voor. Maar ik ben nog niet zo cynisch dat ik me neerleg bij een situatie die in mijn ogen onrechtvaardig is, puur omdat de wereld nu eenmaal onrechtvaardig zou zijn. Of ben jij zo iemand die 80 uur in de week werkt, zodat je baas over jou rug rijk kan worden?
pi_38226368
Ik ben het ermee eens dat het wat verwend overkomt. Echter, het lijkt me deskondanks toch redelijk dat je ouder meebetalen tot aan het bedrag wat je niet met een aanvullende beurs krijgt. Dus stel je bent uitwonend en je krijgt +/- ¤200 basisbeurs p/m, dan mag je m.i. wel van je ouders vragen of ze dat willen aanvullen tot basisbeurs + maximale aanvullende beurs.

Anders zouden kinderen van arme ouders zich in een bevoorrechte positie bevinden ten opzichte van de kinderen met rijkere ouders. Dat is net zomin rechtvaardig als het omgekeerde verhaal. Men mag ervan uit gaan dat iedere student ceteris paribus evenveel geld nodig heeft, ongeacht het inkomen van de ouders. Daar is dan ook heel het concept van het huidige aanvullende-beurs stelsel op gebaseerd: iedereen evenveel geld, alleen de rijkere ouders kunnen aan dat bedrag meer bijdragen dan de armere.

Wel wil ik even opmerken dat je het ook zonder die bijdrage prima kunt redden. Momenteel betaal ik alles zelf, behalve mijn ziektekostenverzekering à ¤102 p/m. En toch kan ik prima rondkomen met een telefoonabo, wekelijkste portie bier, halve laptop, vakantie naar Turkije e.d. zónder aanvullende beurs of lening (wel bijbaantje).

En zelfs al heb je geen bijbaantje, of je moet écht alles zelf betalen, dan kun je met een lening bij de IBG heel goed vooruit. Lenen tbv een economisch duurzaam goed als kennis is niet zonde van het geld. Zeker niet met de disconteringsvoet die de IBG hanteert. Als die nog lager zou zijn dan is het bijna slim om volle bak te gaan lenen, aangezien de rente dan bijna onder de risicovrije voet komt.
pi_38240812
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 19:37 schreef Seneca het volgende:

[..]

Als je 21 bent studeer je nog steeds hoor. Mijn ouders zijn niet meer financieel verantwoordelijk voor me, toch gaat de overheid er van uit dat ze mee betalen aan mijn studiekosten. Doen ze dit niet, dan is het mijn probleem. De overheid weigert je in dat geval tegemoet te komen, en de overheid weigert ook je ouders dit te verplichten.
Absurd, maar waar

Ik moet ineens denken aan de daklozen uitkering a E330,- per maand....
pi_38250567
Voor TS en alle andere jeugdige met ouders die weigeren mee te betalen.
Je kunt bij het IB-groep een procedure starten om aan te tonen dat je ouders weigeren mee te betalen aan je studie (dit zijn ze wettelijk verplicht).

Dat zou mooi zijn zeg. Krijg je omdat je ouders te veel verdienen de minimaal bijdrage van de IB-groep en weigeren je ouders mee te betalen zou je de sjaak zijn

En let vooral niet op de reacties van anderen. Dat zijn meestal diegene die wel in een gezin zitten met fatsoenlijke ouders en zich niet kunnen voorstellen hoe je dit je pappie of mammie aan kan doen. Boehoeh.

Niet iedereen heeft een fatsoenlijke pap of mam. Die kies je niet helaas. Dat is de harde realiteit.
Profiel opgeheven.
pi_38251135
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 22:58 schreef Bierie het volgende:
Voor TS en alle andere jeugdige met ouders die weigeren mee te betalen.
Je kunt bij het IB-groep een procedure starten om aan te tonen dat je ouders weigeren mee te betalen aan je studie (dit zijn ze wettelijk verplicht).

Dat zou mooi zijn zeg. Krijg je omdat je ouders te veel verdienen de minimaal bijdrage van de IB-groep en weigeren je ouders mee te betalen zou je de sjaak zijn

En let vooral niet op de reacties van anderen. Dat zijn meestal diegene die wel in een gezin zitten met fatsoenlijke ouders en zich niet kunnen voorstellen hoe je dit je pappie of mammie aan kan doen. Boehoeh.

Niet iedereen heeft een fatsoenlijke pap of mam. Die kies je niet helaas. Dat is de harde realiteit.
Ja, lekker is dat. Dus omdat de overheid weigert om dit mijn ouders te verplichten, moet ik het zelf maar gaan afdwingen? En daarmee de relatie met mijn ouders op het spel gaan zetten?

Daarnaast. Ik had dit ook gehoord. Ben er ook mee naar het IBG geweest. Nou ik werd nog net niet recht in mn gezicht uitgelachen zeg. Hufters daar. Volgens hun was zo'n procedure niet mogelijk. Jij beweert dus dat ze me voorgelogen hebben? Heb je hier misschien een bron voor?
pi_38252685
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 23:10 schreef Seneca het volgende:

[..]

Ja, lekker is dat. Dus omdat de overheid weigert om dit mijn ouders te verplichten, moet ik het zelf maar gaan afdwingen? En daarmee de relatie met mijn ouders op het spel gaan zetten?

Daarnaast. Ik had dit ook gehoord. Ben er ook mee naar het IBG geweest. Nou ik werd nog net niet recht in mn gezicht uitgelachen zeg. Hufters daar. Volgens hun was zo'n procedure niet mogelijk. Jij beweert dus dat ze me voorgelogen hebben? Heb je hier misschien een bron voor?
De IB-groep gaat ervanuit dat de relatie met je ouders al van dien aard is dat een zinnig gesprek er niet meer in zit. Tenminste alvorens je een dergelijke procedure opstart.

Wat betreft het tweede. Je bent voorgelogen of men was zelf niet goed op de hoogte van de procedures.
Er bestaat de volgende brochure met de titel "Problemen met je ouders?"
zie link: http://www.ib-groep.nl/Images/8402_tcm7-1825.txt

Je kan dan onderanderen verzoeken de inkomsten van je ouders buiten beschouwing te laten. Op deze wijze kan je aanvullende beurs aangezuiverd worden.

Ik heb zelf deze procedure moeten doorlopen omdat ik niet op "aheum" al te beste voet sta met mijn vader.

Zelf proef ik trouwens wel een beetje dat de band die jij met je ouders hebt nog niet zo slecht is dat je denk ik aanmerking komt voor deze regeling. Maar daar kan de IB-groep beter over beslissen dan ik. Maar nogmaals dat weet jij het beste en niet anderen op dit forum.
Profiel opgeheven.
  zaterdag 27 mei 2006 @ 10:09:15 #181
45206 Pietverdriet
pi_38260050
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 23:10 schreef Seneca het volgende:

[..]

Dus je vind eigenlijk dat de overheid je ouders moet dwingen te betalen?
pi_38262439
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 10:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dus jij vind dat als de ouders zelf geen verantwoordelijkheid nemen over een kind (waar zij zelf voor gekozen hebben overigens). het kind maar zelf hieronder gebukt moet gaan?

Natuurlijk heeft de overheid een rol hierin. Zij zijn er immers om diegene te beschermen en te helpen die dat zelf niet kunnen.

Dat doen ze door procedures waarin het kind in kwestie kan aantonen hoe het zit (en geloof me dat gaat echt niet zomaar).
Profiel opgeheven.
pi_38262592
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 10:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik het nogal normaal dat ouders je financieel tegemoet komen tijdens je studie. Het is natuurlijk ook afhankelijk van het inkomen van je ouders, en in die zin heb ik het thuis goed. Mijn ouders betalen mijn collegegeld en boeken. Mn stufi spaar ik op om volgend jaar boeken van te kopen. Maar om nou te zeggen dat je kind het zelf maar uit moet zoeken omdat ze zo graag willen studeren vind ik nogal asociaal, je wilt je kind immers wel goed 'afleveren' in de samenleving.

Maarja, niet iedereen denkt er zo over als ik zo te zien
you and I ain't done Zeke!
  zaterdag 27 mei 2006 @ 11:55:25 #184
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38262630
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 11:48 schreef Bierie het volgende:

[..]

Dus jij vind dat als de ouders zelf geen verantwoordelijkheid nemen over een kind (waar zij zelf voor gekozen hebben overigens). het kind maar zelf hieronder gebukt moet gaan?
Overdrijven is ook een vak hoor.. Alsof een student er slechter van wordt als ie een beetje moet gaan werken...
quote:
Natuurlijk heeft de overheid een rol hierin. Zij zijn er immers om diegene te beschermen en te helpen die dat zelf niet kunnen.
Daarom kun je dus ook lenen... en je betaald terug naar rato (afhankelijk van je inkomen)
pi_38263073
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 11:55 schreef peaceman het volgende:

[..]

Overdrijven is ook een vak hoor.. Alsof een student er slechter van wordt als ie een beetje moet gaan werken...
[..]

Daarom kun je dus ook lenen... en je betaald terug naar rato (afhankelijk van je inkomen)
Er is een verschil tussen een bijbaan of de volledige kosten kunnen betalen van een studie.
Ik zal de laaste zijn die zegt dat een student niet kan werken naast zijn studie (ik werk zelf ook 28 tot 32 uur naast mijn studie)
Maar de realiteit is wel dat mijn moeder zéér weinig verdient en mijn vader echt zát geld heeft.

En ik de overheid op mijn knieen dank dat er een regeling bestaat die ervoor zorgt dat ik wel gewoon rond kan komen. Want van mijn vader kan ik geen rode cent verwachten.

Ja alsof die lening al je kosten dekt

Op de één of ander manier rust er op studenten een beeld van "zuipende niksnutten"
Profiel opgeheven.
pi_38263391
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 12:10 schreef Bierie het volgende:

[..]

Maar de realiteit is wel dat mijn moeder zéér weinig verdient en mijn vader echt zát geld heeft.

En ik de overheid op mijn knieen dank dat er een regeling bestaat die ervoor zorgt dat ik wel gewoon rond kan komen. Want van mijn vader kan ik geen rode cent verwachten.
waarom krijg je niks van je pa? want als ie zat geld heeft is het gewoon asociaal.

edit: ah ik zie dat je al 22 bent, is iets anders.
pi_38263497
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 12:21 schreef Johnns het volgende:

[..]

waarom krijg je niks van je pa? want als ie zat geld heeft is het gewoon asociaal.

edit: ah ik zie dat je al 22 bent, is iets anders.
Joh

Lang verhaal met geweld en slaan en dat soort ongein.
Wil er niet al te diep op ingaan als jullie het niet erg vinden.

Maar goed wat je zegt vat mijn punt wel mooi samen.
Als ouders mee kunnen betalen aan je studie en ze weigeren dit ronduit terwijl de IB-groep wel een bereking maakt aan de hand van hun inkomsten dan heb je soms een heel groot probleem.
En om dan maar te roepen. "Ga werken!" Vind ik dan IMHO niet altijd even realistisch.

Waarom is het anders op je 22e?
Profiel opgeheven.
pi_38264734
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 12:24 schreef Bierie het volgende:

[..]

Waarom is het anders op je 22e?
naja, als je 22 bent ben je - hopelijk - al iets zelfstandiger dan iemand die begint met studeren en ongeveer 18 is (ik moest nog 17 worden )

ik moet dus nog 21 worden als ik mn hbo opleiding af heb, kan ik lekker gaan werken

al ben ik er natuurlijk voor dat ouders tijdens je studietijd een bijdrage leveren (dus ook 22jarigen)
  zaterdag 27 mei 2006 @ 13:23:31 #189
45206 Pietverdriet
pi_38265237
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 11:54 schreef Johnns het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik het nogal normaal dat ouders je financieel tegemoet komen tijdens je studie. Het is natuurlijk ook afhankelijk van het inkomen van je ouders, en in die zin heb ik het thuis goed. Mijn ouders betalen mijn collegegeld en boeken. Mn stufi spaar ik op om volgend jaar boeken van te kopen. Maar om nou te zeggen dat je kind het zelf maar uit moet zoeken omdat ze zo graag willen studeren vind ik nogal asociaal, je wilt je kind immers wel goed 'afleveren' in de samenleving.

Dat dit voor jou normaal is, betekend nog niet dat het vanzelfsprekend is voor iedereen, toch?
pi_38265402
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 13:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat dit voor jou normaal is, betekend nog niet dat het vanzelfsprekend is voor iedereen, toch?
heb ik dit dan gezegd?
quote:
pi_38265525
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 16:07 schreef Lestat het volgende:
De instelling van Martijn_fijn is helaas nog de norm in Nederland. Maar je zou als student niet moeten hoeven werken. Die tijd kun je beter aan je studie besteden.

TS: je kunt bij de IBG een fors bedrag bijlenen.
Als ik zie hoeveel studenten 4 tot 5 dagen per week uitgaan en des ochtends pas lamlendig en zonder van voor te weten of ze van achteren nog wel leven naar huis gaan hoef je mij niet aan te komen met smoesjes dat je beter kunt gaan studeren i.p.v. werken.

Ik vind het heel normaal dat je je eigen studie moet betalen. Wat als je straks een auto nodig hebt om op je werk te komen? Moeten je ouders die dan ook maar betalen?
Anything less than the best is a felony.
  zaterdag 27 mei 2006 @ 13:46:32 #192
45206 Pietverdriet
pi_38265906
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 13:28 schreef Johnns het volgende:

[..]

heb ik dit dan gezegd?
[..]
Daarom ook mijn antwoord, je scheen je erover te verbazen.
pi_38271759
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 13:33 schreef RobertvanWinkle het volgende:

[..]
Ik vind het heel normaal dat je je eigen studie moet betalen. Wat als je straks een auto nodig hebt om op je werk te komen? Moeten je ouders die dan ook maar betalen?
Wat is dat voor KUT vergelijking? Als je werkt krijg je ten eerste een reiskosten vergoeding en hoef je niet perse met de auto te gaan. Ten tweede, wanneer je klaar bent met je opleiding verdien je genoeg geld om een auto'tje te kunnen kopen.

Zie je nou echt niet dat er studenten zijn met ouders die bijv. 50000 netto verdienen, maar niks willen bijdragen aan de studie van hun kind. Terwijl hun stufi ondertussen wel stukken lager is als die van studenten met ouders die wat minder verdienen!
Veiligheid voor je vrijheid, vrijheid voor veiligheid.
pi_38272084
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 12:06 schreef Intergalactrick het volgende:

Nu rest alleen nog het feit dat ik op kamers wil / moet en dat hiervoor op ten duur een lening bij de ibgroep wel nodig zal zijn. Maar dat willen ze dus niet. ' je gaat maar in de trein zitten 2 uur lang en je gaat je huiswerk maar maken! ' Maar ik ken mijzelf goed genoeg dat dit mij zal opbreken. Ach, nog iets leuks om met m'n ouders te gaan bespreken.
Of jij geld leent voor je studie of niet gaat je ouders natuurlijk helemaal niets aan. Zij vinden dat je zelf verantwoordelijk bent voor het betalen van je studie dan moeten ze jou ook echt die verantwoordelijkheid geven.

Daarnaast is de beslissing wel/niet op kamers gaan wonen natuurlijk ook geheel de jouwe. Neem je leven in eigen handen, zou ik zeggen, en probeer zo onafhankelijk mogelijk te zijn. Dat heb ik ook altijd gedaan en daar heb ik nooit spijt van gehad. Ik heb het helemaal zelf gedaan, heb mijn eigen beslissingen genomen, heb alles zelf betaald en het gevoel van vrijheid en zelfstandigheid dat je daarvan krijgt, is de inspanning meer dan waard.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_38272304
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 17:19 schreef kree het volgende:
Ik moet ook alle kosten voor me studie betalen. En jawel, ook nog eens huishoudgeld (WTF). Ik krijg wel de maximale beurs van de IB-groep (E270 pm ofzo).
Maargoed ik hou dus echt bijna geen geld over.
My g*d, zoek een kamer joh!!
"De bloemetjes en de byte-jes"
Werken in de ICT? Stuur me een PM !
pi_38272406
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 13:33 schreef RobertvanWinkle het volgende:

[..]

Dit slaat echt helemaal nergens op. Wat nou als je later 65 en je moet ineens tot je 75e doorwerken?
pi_38272580
Werken kan best naast school en is alleen maar goed voor je CV

TS, zitten je ouders goed in de slappe was of hebben ze moeite met de eindjes aan elkaar te knopen?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_38272746
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 16:45 schreef Bellator het volgende:

[..]

Dit slaat echt helemaal nergens op. Wat nou als je later 65 en je moet ineens tot je 75e doorwerken?
Die kans is voor de huidige generatie levensgroot.
pi_38272820
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 16:26 schreef Pr0-n00b het volgende:

[..]

Wat is dat voor KUT vergelijking? Als je werkt krijg je ten eerste een reiskosten vergoeding en hoef je niet perse met de auto te gaan. Ten tweede, wanneer je klaar bent met je opleiding verdien je genoeg geld om een auto'tje te kunnen kopen.

Zie je nou echt niet dat er studenten zijn met ouders die bijv. 50000 netto verdienen, maar niks willen bijdragen aan de studie van hun kind. Terwijl hun stufi ondertussen wel stukken lager is als die van studenten met ouders die wat minder verdienen!
Dat is helemaal geen kut vergelijking hoor. Waarom wel een studie betalen? En geen andere dingen? Waarom juist die studie? Waarom zouden je ouders verantwoordelijk moeten zijn vor hetgeen jij wilt doen? Waar liggen de grenzen met wel of niet betalen? Misschien kun je wel geen werk krijgen als je geen auto hebt, en moeten ze die dus wel betalen.
Misschien is het openbaar vervoer dan wel geen optie omdat het of te ver weg is, of er is geen sluitende verbinding. Ik snap niet dat de grens altijd bij een studie ligt.
pi_38273194
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 16:56 schreef RobertvanWinkle het volgende:

Dat is helemaal geen kut vergelijking hoor. Waarom wel een studie betalen? En geen andere dingen? Waarom juist die studie? Waarom zouden je ouders verantwoordelijk moeten zijn vor hetgeen jij wilt doen?
Ouders willen meestal graag dat een kind zichzelf kan redden in de maatschappij en op eigen benen kan staan; zij voelen zich daar doorgaans ook deels verantwoordelijk voor en willen hun kind daar ook bij helpen. Dit bereik je over het algemeen door een goede opleiding af te ronden, aangezien zoiets je kansen op de arbeidsmarkt aanzienlijk vergroot. Het is dus een duidelijke lange-termijn investering.

Ik ken ook mensen wiens dochter geen studie ging doen, maar zij begon op haar negentiende wel een eigen bedrijfje in bloemsierkunst. Voor haar broer hadden die ouders de studie betaald, maar haar gaven zij een auto cadeau omdat ze een auto zeer goed kon gebruiken bij haar werk.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')