Precies, ik vond het ook erg vreemd dat ze niet wisten hoe duur het was en dat ze ook niet wisten dat ik studiefinanciering kreeg. Het leek mij wel logisch dat ze dat wisten!quote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:13 schreef splendor het volgende:
Heel erg veel mensen zitten in deze situatie. Wat ik wel schandalig vind is dat je ouders jou niet van te voren hier op voorbereiden. Als ze gewoon op tijd vertellen hoe het werkt in het vervolgonderwijs en ook aangeven dat ze willen dat je zelf van alles moet gaan betalen, dan kun je je daar op voorbereiden. Nu gooien ze je metteen in het diepe.
Daar ben ik het wel mee eens, studenten zouden niet meer als 8/10 uur per week moeten werken.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:07 schreef Lestat het volgende:
De instelling van Martijn_fijn is helaas nog de norm in Nederland. Maar je zou als student niet moeten hoeven werken. Die tijd kun je beter aan je studie besteden.
TS: je kunt bij de IBG een fors bedrag bijlenen.
Tjonge beetje makkelijke houding. Laat mijn ouders betalen voor de studie en werk zelf op om stap te gaan. Gewoon lekker alles zelf betalen. Leer je ook eens de waarde van geld. Toedeloeequote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:13 schreef Intergalactrick het volgende:
Ik wil dus eingelijk ook op kamers, dat is ook nog een probleem. Heb geen zin om 2 uur heen te reizen en dan ook nog eens 2 uur terug te reizen. Ik ben nu 19 jaar. Werken vind ik eigenlijk ook geen probleem hoor, maar om nou te moeten werken om je studie te betalen vind ik wat ver gaan.
Erg goede opmerking. en helaas kan ik het alleen maar beamenquote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:05 schreef Simpson_Jr het volgende:
...
Trouwens, je kan beter nu werken voor je collegegeld, als straks nauwelijks geld hebben door een gebrek aan opleiding..........
Hoe oud ben je nu eigenlijk? Want let er op, vanaf je 18e komt er nog eens 1100euro per jaar bij aan ziekenfonds verzekering.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:15 schreef Intergalactrick het volgende:
[..]
Precies, ik vond het ook erg vreemd dat ze niet wisten hoe duur het was en dat ze ook niet wisten dat ik studiefinanciering kreeg. Het leek mij wel logisch dat ze dat wisten!
Laat dan zij het collegegeld doen en jij de boeken. Meestal doe je namelijk niet het hele boek. Leen je het van een studiegenoot, kopieer de relevante hoofdstukken en je hebt al een bespraring gerealiseerd.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:18 schreef Avani het volgende:
Ik zou er ook nog even wat onderhandeltechnieken op los laten. En op kamers gaan is ook helemaal niet raar als je in totaal 4 uur aan reizen kwijt bent. Als je dan ook nog moet werken om je studie te betalen en studeren. Zeg dan maar gedag tegen je sociale leven of je studie gaat niet goed.![]()
Je kan natuurlijk wel lenen, maar de IBG verwacht in principe ook dat je ouders een gedeelte meebetalen. Kan je niet afspreken dat jij collegegeld doet en zij de boeken?![]()
Jij hebt een luxe-probleem. Maar dat terzijde.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 15:58 schreef Intergalactrick het volgende:
Hoi, ik heb een probleem.
Ik ga in september studeren en daarvoor kwam deze week wat inschrijf formulieren thuis. Daar stond oa het colegegeld in. En ik krijg natuurlijk volgend jaar studiefinanciering. Maar ik moest ook het bankrekeningnummer invullen van degene die het allemaal ging betalen. Volgens m'n ouders ben ik degene die alles moet gaan betalen..
Ik moet dus volgend jaar meer dan 1500 euro gaan neerleggen. Nu snap ik wel dat ik die studiefinanciering krijg en dat daar de studie mee moet worden betaald. Maar dit is lang niet genoeg om het collegegeld en de boeken mee te gaan betalen. Ik kreeg gelijk een discussie dat het mijn keuze was dat ik die opleiding wou gaan doen en dat het dus mijn eigen verantwoordelijkheid was.
Nu snap ik wel dat ik ook een beetje volwassen hoor te zijn, maar vind het een beetje belachelijk dat ik alles zelf moet gaan betalen. Dan werk ik straks alleen nog maar om het collegegeld en de boeken te kunnen betalen. Lijkt me niet echt helemaal de bedoeling.
Iemand tips of suggesties om mij te helpen?
ps modjes. Kan misschien naar WGR, ik wist niet waar ik het neer moest zetten.
volgens mij is dit precies de bedoeling. Je studie is een investering in je toekomst. En als je t niet red dan neem je een bijbaantje of een lening om de zaak te financieren... of allebei ... neem je verantwoording voor je eigen toekomst en schuif die niet zo maar af op je ouders of op anderen. tegen de tijd dat je ooud genoeg bent om te studeren zou je ook wat verantwoordelijkheid moeten kunnen dragenquote:Op dinsdag 23 mei 2006 15:58 schreef Intergalactrick het volgende:
Ik ga in september studeren en daarvoor kwam deze week wat inschrijf formulieren thuis. Daar stond oa het colegegeld in. En ik krijg natuurlijk volgend jaar studiefinanciering. Maar ik moest ook het bankrekeningnummer invullen van degene die het allemaal ging betalen. Volgens m'n ouders ben ik degene die alles moet gaan betalen..
Ik moet dus volgend jaar meer dan 1500 euro gaan neerleggen. Nu snap ik wel dat ik die studiefinanciering krijg en dat daar de studie mee moet worden betaald. Maar dit is lang niet genoeg om het collegegeld en de boeken mee te gaan betalen. Ik kreeg gelijk een discussie dat het mijn keuze was dat ik die opleiding wou gaan doen en dat het dus mijn eigen verantwoordelijkheid was.
Nu snap ik wel dat ik ook een beetje volwassen hoor te zijn, maar vind het een beetje belachelijk dat ik alles zelf moet gaan betalen. Dan werk ik straks alleen nog maar om het collegegeld en de boeken te kunnen betalen. Lijkt me niet echt helemaal de bedoeling.
Een klein deel maar.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:25 schreef Daniel1976 het volgende:
Je ouders moeten betalen volgens de wet.
Zo makkelijk gaat dat dus echt niet, dan zou geen enkele ouder meer betalen. Om je op de hardheidsclausule te kunnen beroepen moet er echt wel sprake zijn van een duurzaam ontwrichte relatie met je ouders, en dit nemen ze ook niet zomaar aan. Dit gaat niet op voor TS.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:41 schreef M.e.g.a.t.r.o.n. het volgende:
Als je ouders niet willen betalen, kan je dat officieel aankaarten bij de IBG en krijg je een hogere toelage, dus hoef je niet te lenen. Ik geloof dat dat rond de 400 euro/maand is
is het raar dat men geil word van jouw avatar?quote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:48 schreef Eland het volgende:
[..]
Zo makkelijk gaat dat dus echt niet, dan zou geen enkele ouder meer betalen. Om je op de hardheidsclausule te kunnen beroepen moet er echt wel sprake zijn van een duurzaam ontwrichte relatie met je ouders, en dit nemen ze ook niet zomaar aan. Dit gaat niet op voor TS.
Nja ach je hebt de (verplichte) ouderlijke bijdrage maar die kunnen ze ook weer wegstrepen tegen de kosten van inwoning. Opzich is het geen vreemde gedachte om je zelf op te laten draaien voor je studie. Hangt er ook een beetje vanaf hoe de financiele situatie thuis is. Bij mij was het vroeger, m'n ouders betaalden voor m'n kost en inwoning (thuis) en het benodigde college geld. De rest was voor mijn eigen rekening. Geld was geen probleem thuis maar meer een extra leerschool om met geld te leren omgaan. Als alles voor je wordt betaald wordt je ook niet gelukkig.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:13 schreef Intergalactrick het volgende:
Ik wil dus eingelijk ook op kamers, dat is ook nog een probleem. Heb geen zin om 2 uur heen te reizen en dan ook nog eens 2 uur terug te reizen. Ik ben nu 19 jaar. Werken vind ik eigenlijk ook geen probleem hoor, maar om nou te moeten werken om je studie te betalen vind ik wat ver gaan.
bron?quote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:25 schreef Daniel1976 het volgende:
Je ouders moeten betalen volgens de wet.
kijk eens aan martijn gaat ff zijn geld terug vorderenquote:Op dinsdag 23 mei 2006 17:04 schreef Martijn_fijn het volgende:
[..]
bron?
Dan print ik die even uit, om op te hangen aan de koelkast.![]()
da's leuk als je thuis woont, maar die vlieger gaat totaal niet op als je uitwonend bent.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:02 schreef Martijn_fijn het volgende:
Het lukt prima om je collegegeld en boeken zelf te betalen..
Mijn situatie:
Studiefinanciering: ongeveer ¤ 80,- per maand
Bijbaantje: ongeveer ¤ 250,- per maand
En dan ook nog ondanks een telefoonabbo, hou ik genoeg geld over voor bier.![]()
die opmerking gaat óók weer te verquote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:13 schreef Intergalactrick het volgende:
Mijn pa ziet mij al aankomen.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 17:05 schreef oor het volgende:
[..]
kijk eens aan martijn gaat ff zijn geld terug vorderen. wat ga je er van kope
Behoorlijk, maar ik zal het niet doorvertellen...quote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:54 schreef oor het volgende:
[..]
is het raar dat men geil word van jouw avatar?
`quote:Op dinsdag 23 mei 2006 17:04 schreef Martijn_fijn het volgende:
[..]
bron?
Dan print ik die even uit, om op te hangen aan de koelkast.![]()
quote:Artikel 392
1. Tot het verstrekken van levensonderhoud zijn op grond van bloed- of aanverwantschap gehouden:
a. de ouders;
b. de kinderen;
c. behuwdkinderen, schoonouders en stiefouders.
2. Deze verplichting bestaat, behalve wat betreft ouders en stiefouders jegens hun minderjarige kinderen en stiefkinderen en jegens hun kinderen bedoeld in artikel 395a van dit boek, slechts in geval van behoeftigheid van de tot levensonderhoud gerechtigde.
3. De in het eerste lid genoemde personen zijn niet verplicht levensonderhoud te verstrekken, voor zover dit van de echtgenoot of een vroegere echtgenoot dan wel de geregistreerde partner of vroegere geregistreerde partner overeenkomstig het in de vijfde titel a, zesde, negende of tiende titel van dit boek bepaalde kan worden verkregen.
Alletwee burgerlijk wetboek boek 1.quote:Artikel 395a
1. Ouders zijn verplicht te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen die de leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt.
2. Een stiefouder is gedurende zijn huwelijk of zijn geregistreerd partnerschap jegens de tot zijn gezin behorende meerderjarige kinderen van zijn echtgenoot of geregistreerde partner die de leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt, verplicht te voorzien in de bij het vorige lid bedoelde kosten.
quote:Artikel 398
1. Wanneer hij die tot levensonderhoud verplicht is, buiten staat is het daartoe vereiste geld op te brengen, kan de rechtbank bevelen, dat hij de bloed- of aanverwant, aan wie hij levensonderhoud verschuldigd is, bij zich in huis zal nemen en aldaar van het nodige voorzien.
2. Ouders zijn steeds bevoegd de rechter te verzoeken hun toe te staan zich van hun onderhoudsplicht jegens hun behoeftig meerderjarig kind op de in het eerste lid omschreven wijze te kwijten.
Wijs je ouders maar eens op art. 1:395a BW. Ze moeten gewoon dokken.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 15:58 schreef Intergalactrick het volgende:
Wat een waanzin. Je ouders hebben je op de wereld gezet. Daarmee hebben ze zich ook verplicht je goed af te leveren. Daarbij hoort een goede studie. Als ze stoppen bij 18 zijn ze gewoon te vroeg, en daarmee in gebreke. Laat je niet afleiden door het flutargument "maar je bent al zo duur geweest!". Dat is hún probleem, niet het jouwe.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:25 schreef peaceman het volgende:
[..]
Jij hebt een luxe-probleem. Maar dat terzijde.
Ik kan alleen maar zeggen dat je juist hierdoor een grote kerel wordt. Ik weet niet of je ook nog op kamers moet voor die studie, maar vergeet niet hoeveel kosten je ouders nu en al jaren voor je maken. Dan kun je best eens zelf iets gaan betalen toch? Misschien geven ze je tzt wel een bijdrage, dat zou al mooi zijn, want mijn ouders waren nooit in die gelegenheid.
Heb ik het daardoor moeilijk gehad? Ja dat kwam zeker voor. Heb ik daar iets van geleerd? Ja! Ben ik er sneller volwassen door geworden en waardeer ik kleine zaken nu meer dan toen ik nog thuis woonde en niet al studeerde? Ja!
Nogmaals: je hebt geen probleem, maar je krijgt verantwoordelijkheid. Je ouders laten jou zelf zaken beslissen en dus moet je er ook de verantwoordelijkheid voor gaan dragen (lees betalen).
Prima ouders lijkt me.![]()
Dus je moet je ouders alles maar laten oplepelen? Leer je daar iets van dan?quote:Op woensdag 24 mei 2006 16:29 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Wat een waanzin. Je ouders hebben je op de wereld gezet. Daarmee hebben ze zich ook verplicht je goed af te leveren. Daarbij hoort een goede studie. Als ze stoppen bij 18 zijn ze gewoon te vroeg, en daarmee in gebreke. Laat je niet afleiden door het flutargument "maar je bent al zo duur geweest!". Dat is hún probleem, niet het jouwe.
Ik vind het ook wat ver gaan om te werken om mijn huur te betalen en mijn gas en licht, maar ja..quote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:13 schreef Intergalactrick het volgende:
Ach natuurlijk, kinderen moeten ook al hard arbeiden om hun ouders te geven waar ze recht op hebben zeker? Het is nu eenmaal zo dat je als 19 jarige student niet kunt rondkomen van een bijbaantje alleen (jeugdminimumloonquote:Op woensdag 24 mei 2006 16:33 schreef peaceman het volgende:
[..]
Dus je moet je ouders alles maar laten oplepelen? Leer je daar iets van dan?
Nee, dat heet verwend zijn.
Als ik jou zo hoor, had ik allang voor een trein moeten springen.. ik heb geen leven gehad..quote:Op woensdag 24 mei 2006 17:15 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ach natuurlijk, kinderen moeten ook al hard arbeiden om hun ouders te geven waar ze recht op hebben zeker? Het is nu eenmaal zo dat je als 19 jarige student niet kunt rondkomen van een bijbaantje alleen (jeugdminimumloon), en dat ook helemaal niet zou moeten hoeven doen. Het is prima als je een bijbaantje hebt om je biertjes te kunnen betalen, en je studiefinanciering voor je studie gebruiken uiteraard ook, maar je ouders horen gewoon (fors) bij te springen.
Je praat het nu voor jezelf goed (ik ben volwassen geworden daardoor!), terwijl het gewoon een morele en wettelijke plicht is dat ouders meebetalen. Als ze het niet kunnen betalen gaan ze maar kleiner wonen, of een paar jaar niet op vakantie.quote:Op woensdag 24 mei 2006 17:18 schreef peaceman het volgende:
[..]
Als ik jou zo hoor, had ik allang voor een trein moeten springen.. ik heb geen leven gehad..![]()
Buiten dat ga je voorbij aan het feit of ouders dat wel kunnen, want dat is ook lang niet altijd zo, ook al ziet men dat bij de IB-groep anders.
En wat als ze niet kleiner kunnen gaan wonen en al jaren niet op vakantie zijn geweest?quote:Op woensdag 24 mei 2006 17:26 schreef Diederik_Duck het volgende:
Als ze het niet kunnen betalen gaan ze maar kleiner wonen, of een paar jaar niet op vakantie.
quote:Op woensdag 24 mei 2006 17:26 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Je praat het nu voor jezelf goed (ik ben volwassen geworden daardoor!), terwijl het gewoon een morele en wettelijke plicht is dat ouders meebetalen. Als ze het niet kunnen betalen gaan ze maar kleiner wonen, of een paar jaar niet op vakantie.
Dan is er iets mis met de beoordeling door de IBG, of het uitgavenpatroon is niet in orde. Dat geldt voor vreselijk veel mensen trouwens (ja ik heb geen geld!, maar wel iedere week uit eten en de hypotheekrente op 6,5 % laten staan).quote:Op woensdag 24 mei 2006 17:29 schreef Copycat het volgende:
[..]
En wat als ze niet kleiner kunnen gaan wonen en al jaren niet op vakantie zijn geweest?
En je vader? Als je ouders echt minvermogend zijn kun je trouwens aanspraak maken op extra geld (en daarvoor hoef je echt niet onder bijstandsniveau te zitten).quote:Mijn moeder heeft bijvoorbeeld geen cent te maikken, ook niet toen ik studeerde.
De praktijk is vaak weerbarstig. Toch is m.i. bij heel veel Nl ouders nog steeds niet doorgedrongen dat je kinderen laten studeren niet een taak is die je gemakzuchtig aan de overheid kunt uitbesteden, dat is je eigen verantwoordelijkheid.quote:Dus daar kon ik niet aankloppen voor extra geld. Lenen en erbij werken waren mijn enige opties.
Hier ga je er al vanuit dat alle mensen een eigen huis hebben.quote:Op woensdag 24 mei 2006 17:34 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dan is er iets mis met de beoordeling door de IBG, of het uitgavenpatroon is niet in orde. Dat geldt voor vreselijk veel mensen trouwens (ja ik heb geen geld!, maar wel iedere week uit eten en de hypotheekrente op 6,5 % laten staan).
[..]
quote:De praktijk is vaak weerbarstig. Toch is m.i. bij heel veel Nl ouders nog steeds niet doorgedrongen dat je kinderen laten studeren niet een taak is die je gemakzuchtig aan de overheid kunt uitbesteden, dat is je eigen verantwoordelijkheid.
Dat zou ik bij jouw ouders doen, blijkbaar is er geen goed werk verricht in de opvoeding.quote:Op woensdag 24 mei 2006 15:58 schreef Diepvriez het volgende:
zulke ouders komen dan in een tehuis, zonder bezoek van hun kinderen. Gewoon zelf doen, als ze je iets terug vragen in de toekomst gewoon een scheetje laten.
Ik weet wel dat al die mensen denken dat ze er echt niets aan kunnen doen, en dat zal voor een aantal gevallen ook echt gelden; maar er zijn ook vreselijk veel mensen die er gewoon een financiele zooi van maken. Genoeg types in de schuldhulpverlening die het alleen zichzelf mogen verwijten. Je moet gewoon al vroeg rekening houden met studerende kinderen, en niet een jaartje van tevoren eens wat geld opzij zetten (nadat je net een nieuwe woning hebt gekocht op de max verstrekking van de bank).quote:Op woensdag 24 mei 2006 17:31 schreef peaceman het volgende:
[..]
Je kan wel merken dat je nog niet veel gezien/gehoord hebt in het leven. Ik ken genoeg gevallen waar het allemaal een stuk ingewikkelder in elkaar zat als jij nu denkt.
En je oplossing voor mogelijk geldproblemen zijn hillarisch, want een regelrechte een belediging voor alle ouders die er alles aan gedaan hebben om hun kinderen wel te helpen, maar het gewoon niet konden.
Maar 1 ding is zeker: als je moet werken voor je geld, leer je wel met geld omgaan en juist als je minder geld hebt een periode in je leven, zal je wat dankbaarder zijn voor hetgeen je hebt. Je klinkt enorm verwend als ik dat zo mag zeggen.
Maar goed, je leert vanzelf dat niet alles wit of zwart is.
En wat is er nou per se verkeerd met verwend zijn? Mijn ouders betalen ook bijna alles voor me. Dat niet iedere ouder dit kan/doet, snap ik ook wel. Ik ben blij dat mijn ouders het wel doen, zodat ik ook andere dingen kan doen in m'n leven behalve studeren en werken. Ik geloof namelijk niet dat je alleen maar verstandig zou worden van alles zelf betalen. Ik ben verstandig genoeg om dat na m'n studie ook wel te kunnen. Reizen, op kamers en een vereniging misschien kan ook veel geld kosten, maar het is niet je daarmee je leven vergooit en je niet verder ontplooit.quote:Op woensdag 24 mei 2006 17:31 schreef peaceman het volgende:
[..]
Je kan wel merken dat je nog niet veel gezien/gehoord hebt in het leven. Ik ken genoeg gevallen waar het allemaal een stuk ingewikkelder in elkaar zat als jij nu denkt.
En je oplossing voor mogelijk geldproblemen zijn hillarisch, want een regelrechte een belediging voor alle ouders die er alles aan gedaan hebben om hun kinderen wel te helpen, maar het gewoon niet konden.
Maar 1 ding is zeker: als je moet werken voor je geld, leer je wel met geld omgaan en juist als je minder geld hebt een periode in je leven, zal je wat dankbaarder zijn voor hetgeen je hebt. Je klinkt enorm verwend als ik dat zo mag zeggen.
Maar goed, je leert vanzelf dat niet alles wit of zwart is.
Ik ken de gevallen dat de ouders al voor die tijd in de problemen zijn geraakt en dat er al helemaal geen sprake was van het kunnen kopen van een huis.quote:Op woensdag 24 mei 2006 17:43 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ik weet wel dat al die mensen denken dat ze er echt niets aan kunnen doen, en dat zal voor een aantal gevallen ook echt gelden; maar er zijn ook vreselijk veel mensen die er gewoon een financiele zooi van maken. Genoeg types in de schuldhulpverlening die het alleen zichzelf mogen verwijten. Je moet gewoon al vroeg rekening houden met studerende kinderen, en niet een jaartje van tevoren eens wat geld opzij zetten (nadat je net een nieuwe woning hebt gekocht op de max verstrekking van de bank).
Geloof me... je bent een uitzondering! Echt! Maar gelukkig zijn uitzonderingen als jij er welquote:Op woensdag 24 mei 2006 17:43 schreef Avani het volgende:
[..]
En wat is er nou per se verkeerd met verwend zijn? Mijn ouders betalen ook bijna alles voor me. Dat niet iedere ouder dit kan/doet, snap ik ook wel. Ik ben blij dat mijn ouders het wel doen, zodat ik ook andere dingen kan doen in m'n leven behalve studeren en werken. Ik geloof namelijk niet dat je alleen maar verstandig zou worden van alles zelf betalen. Ik ben verstandig genoeg om dat na m'n studie ook wel te kunnen. Reizen, op kamers en een vereniging misschien kan ook veel geld kosten, maar het is niet je daarmee je leven vergooit en je niet verder ontplooit.
Bij de meeste studenten wel ja. En zo niet, heb je vaak al snel een aanvullende beurs (of het moeten scheefwoners zijn).quote:Op woensdag 24 mei 2006 17:39 schreef peaceman het volgende:
[..]
Hier ga je er al vanuit dat alle mensen een eigen huis hebben.
Ze besteden het wel uit ("je lost het maar lekker zelf op!"). Het is gewoon de taak van de ouders. Zij moeten je toch ook verzorgen als je op de basisschool zit? Waarom dan niet als je studeert? Pas met een fatsoenlijke baan kun je op eigen benen staan, van een bijbaantje kan dat echt niet.quote:[..]Ouders besteden het niet uit aan de overheid. Ze geven jou de keus en daarbij kun je indien nodig gebruik maken van de diensten van de overheid. Maar dat staat los van je ouders.
Er zullen altijd trieste gevallen zijn, maar i.c. zijn de ouders gewoon te beroerd, waarschijnlijk agv een verkeerde opvatting over het grootbrengen van kinderen; helaas zijn vele ouders zo.quote:Op woensdag 24 mei 2006 17:45 schreef peaceman het volgende:
[..]
Ik ken de gevallen dat de ouders al voor die tijd in de problemen zijn geraakt en dat er al helemaal geen sprake was van het kunnen kopen van een huis.
In mijn tijd, midden jaren 90, was misschien 40% van de ouders in het bezit van een eigen huis.quote:Op woensdag 24 mei 2006 17:46 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Bij de meeste studenten wel ja. En zo niet, heb je vaak al snel een aanvullende beurs (of het moeten scheefwoners zijn).
[..]
Op de basisschool ben je nog ver weg van het op je eigen benen staan.quote:Ze besteden het wel uit ("je lost het maar lekker zelf op!"). Het is gewoon de taak van de ouders. Zij moeten je toch ook verzorgen als je op de basisschool zit? Waarom dan niet als je studeert? Pas met een fatsoenlijke baan kun je op eigen benen staan, van een bijbaantje kan dat echt niet.
Ow maar dat heb ik ook nooit bedoeld. Ik bedoel ermee dat je beter met geld leert omgaan als je er op moet letten (en dan heb ik het niet over het aantal biertjes wat je wel/niet kan kopen).quote:Op woensdag 24 mei 2006 17:54 schreef MrBean het volgende:
Ik ben het eens met Diederik_Duck.
Daarbij wil ik aan toevoegen dat het echt niet zo is dat als je ouders meebetalen, dat je dan opeens niet met geld om kan gaan.
Je hoort regelmatig: "Was ik maar wat serieuzer geweest op school, dan had ik nu wat meer vrijheid gehad. Werken kun je altijd nog, studeren niet meer."quote:Op woensdag 24 mei 2006 17:51 schreef peaceman het volgende:
[..]
de jongeren die vroeg gaan werken, zul je nooit horen klagen.
En dat is nou juist wel flauwekul, want je kunt altijd gaan studerenquote:Op woensdag 24 mei 2006 17:56 schreef MrBean het volgende:
[..]
Je hoort regelmatig: "Was ik maar wat serieuzer geweest op school, dan had ik nu wat meer vrijheid gehad. Werken kun je altijd nog, studeren niet meer."
Op de rechtenfaculteit is dat anders, maar het kan natuurlijk wel deels studiegerelateerd zijn.quote:Op woensdag 24 mei 2006 17:51 schreef peaceman het volgende:
[..]
In mijn tijd, midden jaren 90, was misschien 40% van de ouders in het bezit van een eigen huis.
Als student ook.quote:[..]
Op de basisschool ben je nog ver weg van het op je eigen benen staan.
Dat klinkt al beter.quote:Even voor de duidelijkheid. Ik vind dat ouders best een bijdrage kunnen geven, als ze het kunnen missen uiteraard,
Wel degelijk. Dat is een landsbelang, niet alleen eigenbelang. Het gaat helemaal verkeerd met Nl als we de opleidingen eraan gaan geven omdat studeren niet meer te betalen is.quote:maar dan nog vind ik dat je best een groot deel zelf kan betalen. Je MOET niet studeren,
Of ze kunnen de prestatiedruk/moeilijkheidsgraad van een studie niet aan. Je moet studeren nu ook weer niet bagatelliseren.quote:sterker nog, de jongeren die vroeg gaan werken, zul je nooit horen klagen. En die geven dan veel vrije tijd op.
Dit kun je ook omdraaien he. Het is de egoistische daad van je ouders geweest die maakt dat jij hier bent. Die daad brengt ook (grote) verantwoordelijkheid met zich. En inderdaad, dan zetten ze wat mij betreft hun leven maar even op een lager pitje. Hadden ze maar geen kidneren moeten krijgen als ze daar problemen mee hebben.quote:Jouw opmerking 'je lost het maar zelf op' is een egoïstische gedachte. Alsof je ouders geen eigen leven meer mogen leiden, zolang jij leeft. Zo werkt het leven toch niet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |