abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37089650
Post hier al je vragen met betrekking tot de vakken:
  • Wiskunde
  • Natuurkunde
  • Informatica
  • Scheikunde
  • Biologie
  • Algemene Natuurwetenschappen
  • Alles wat in de richting komt

    Hierboven staan de vakken zoals ze op de middelbare school gegeven worden. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er hier geen ruimte is voor vragen van MBO, HBO of WO-niveau. Alle vragen die binnen het gebied van 'Bèta' vallen, kun je hier posten.

    Heb je een vraag die niet binnen het gebied 'Bèta' valt? Neem eens een kijkje in één van de volgende topics:
    [Centraal] Gamma 'huiswerk en vragen topic'
    [Centraal] Alfa 'huiswerk en vragen topic'
  • You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
    pi_37089687
    Laatste post in het vorige topic..
    quote:
    Op woensdag 19 april 2006 10:39 schreef Metalmeis het volgende:
    *zucht*

    Ik ben vandaag begonnen met mijn examenbundel voor wi-b1 door te nemen en loop nu al vast.

    Ten eerste:
    1/4e*x + b is de raaklijn van grafiek f(x). In (e, 1/2) zit een raakpunt.
    Als 1/2 = 1/4e * e + b , waarom dan b=1/4 ?

    Ten tweede:

    Als f(x)= (lnx)^1/2 , waarom is de primitieve dan F(x) = x * ln x * x ??

    Kan iemand me op weg helpen?
    You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
    pi_37090582
    1) b is niet 1/4 maar 1/4 (2 - e^2)
    2) klopt niet... de primitieve van ln(x)^(1/2) is erg lastig en valt buiten middelbare-schoolwiskunde. En de afgeleide van van F(x) = x^2 ln(x) is F'(x) = x + 2x ln(x)
    pi_37092067
    Hey, ik heb een website gemaakt met frames enzo. Vrijwel alles goed gaat, behalve bij 1 of 2 pagina's, opeens komt de gevraagde pagina twee keer voor..
    Ik heb gebruik gemaakt van javascript... kent iemand dat?

    zou iemand mij willen helpen?
    verlegen :)
      woensdag 19 april 2006 @ 12:40:47 #5
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_37092327
    quote:
    Hey, ik heb een website gemaakt met frames enzo. Vrijwel alles goed gaat, behalve bij 1 of 2 pagina's, opeens komt de gevraagde pagina twee keer voor..
    Ik heb gebruik gemaakt van javascript... kent iemand dat?
    Waarschijnlijk staat ergens wat code verkeerd bij de pagina's. Wat is de URL?
    Je kunt trouwens beter css, of als je dat teveel werk vindt, tabellen gebruiken, omdat pagina's met frames slecht te bookmarken zijn en zoekmachines het ook minder fijn vinden.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_37092598
    quote:
    Op woensdag 19 april 2006 11:37 schreef nlmark het volgende:
    1) b is niet 1/4 maar 1/4 (2 - e^2)
    2) klopt niet... de primitieve van ln(x)^(1/2) is erg lastig en valt buiten middelbare-schoolwiskunde. En de afgeleide van van F(x) = x^2 ln(x) is F'(x) = x + 2x ln(x)
    Wat raar... Zo staat het toch echt in de antwoorden van mijn examenbundel.
    Bovendien valt het niet buiten de middelbareschoolwiskunde, ik moet het echt kunnen.
    Naja, dankjewel voor je hulp!
    pi_37092802
    quote:
    Op woensdag 19 april 2006 12:51 schreef Metalmeis het volgende:

    [..]

    Wat raar... Zo staat het toch echt in de antwoorden van mijn examenbundel.
    Bovendien valt het niet buiten de middelbareschoolwiskunde, ik moet het echt kunnen.
    Naja, dankjewel voor je hulp!
    Als f(x)= (lnx)^1/2 , waarom is de primitieve dan F(x) = x * ln x * x ??

    Nou, differentieer F(x) es. Bedoel je F(x)=x2*ln(x)? Of x*ln(x2 ) ? Bij beide komt het niet uit namelijk; of jij ziet iets verkeerd of het staat er verkeerd. Maar je weet iig hoe je zoiets moet oplossen; gewoon F(x) differentieren. Daarvoor hoef je niet expliciet die functie te kunnen primitiveren.
      woensdag 19 april 2006 @ 13:18:49 #9
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_37093208
    Om welk examen (jaartal+tijdvak) en welke vraag gaat het?
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_37093780
    hier staat ie:
    http://s39.yousendit.com/d.aspx?id=1Y5R7LXO5ZVO51PT1H567L2G1L

    sommige menu-items verwijzen nergens naar toe.
    wat ik eigenlijk wil, is dat als je via die menu een pagina opent, dat ie dus opent in die middelste frame en niet in die van links..
    alvast thanx
    verlegen :)
      woensdag 19 april 2006 @ 13:46:53 #11
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_37093944
    1
    2
          <frame name="sideframe" scrolling="no" target="headframe" src="side.htm" marginwidth="0" marginheight="0">
          <frame name="head" src="home.htm" target="_self" scrolling="auto" noresize>

    In side.htm moet je alle links een target="head" meegeven (vreemde naam trouwens, voor het content-frame).
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_37094307
    oh zo... mm ik heb het net gedaan.. maar er is niet veel spannends veranderd :S:S

    zou je die verbeterde site ff willen zetten op yousendit ?
    verlegen :)
      woensdag 19 april 2006 @ 14:12:40 #13
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_37094557
    Istie. In menu_tpl.js staat een extra variabele voor de link-target.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_37095536
    quote:
    Op woensdag 19 april 2006 13:18 schreef GlowMouse het volgende:
    Om welk examen (jaartal+tijdvak) en welke vraag gaat het?
    Vwo B wiskunde examenbundel 2005/2006.
    Het staat op een van de eerste bladzijden, onder het kopje "analyse" --> "wenteling".
    pi_37097210
    oi oi , bedankt voor de site, al zit er een klein probleempje: als op het knopje; Producten klikt dan verschijnt er iets raars, maar normaal gesproken moet alleen een submenu verschijnen..
    k zal het proberen te fixen..
    thanx
    verlegen :)
    pi_37098063
    I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
    So I stole a bike and asked for forgiveness.
    pi_37100454
    Ik snap deze opdracht niet echt heeft iemand een idee hoe ik dit zou moeten aanpakken en misschien een aardig voorstel?

    Ik moet minstens een dipeptide voorstellen, die uitgaande van de set van 20 natuurlijke aminozuren, staan hier: (http://www.science.uva.nl/onderwijs/nieuw/chem/webklasscheikunde/twintigaminozuren.htm) die volgens jou ook een zoete smaak moet hebben en komt dus in aanmerking als alternatieve zoetstof voor aspartaam.
    De dipeptide schrijf je met de symbolen die in de tabel worden gebruikt (bijvoorbeeld aspartaam schrijf je als: Asp-Phe-OMe).

    en Waarom denk je dat je voorgestelde dipeptide(n) zoet zou(den) kunnen smaken?

    Ik hoop dat iemand mij kan helpen
    pi_37101247
    quote:
    Op woensdag 19 april 2006 12:51 schreef Metalmeis het volgende:

    [..]

    Wat raar... Zo staat het toch echt in de antwoorden van mijn examenbundel.
    Die zijn ook niet foutloos.
    Verkapte tvp
    Alle eendjes zwemmen in het water. :)
    Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
    pi_37108102
    quote:
    Op dinsdag 18 april 2006 21:39 schreef mrbombastic het volgende:
    De methode van Hannan Rissanen ken ik niet, maar een ARIMA (7,1,8) model lijkt mij niet erg waarschijnlijk.

    Edit: ik zit even in de helpfunctie van Eviews te kijken bij AIC en zie dat Eviews de AIC op een andere manier berekent dan dat ik gewend ben. Eviews gebruikt -2(l/T) +2(k/T) met l de loglikelihood, T het aantal waarnemingen en k het aantal parameters. Als je dus veel waarnemingen hebt, maakt het vrij weinig uit of je een extra parameter toevoegt.

    De AIC die ik heb geleerd is -2*l +2(p+q+1) voor een ARMA(p,q) proces.
    Als alternatief kun je kijken naar de AIC Corrected welke berekend wordt door -2*l+2n(p+q+1)/(n-p-q-2)
    Bedankt voor de reactie, maar inmiddels heb ik het probleem opgelost denk ik. Ik ging er bij de Hannan-Rissanen procedure vanuit dat de absolute waarde van de AIC en SC zo klein mogelijk moesten zijn. Ik vermoed dat daar de fout zat en dat het dus gewoon om de 'echte' waarden gaat. Nu kom ik namelijk keurig op een ARMA(1,1) en een ARMA(1,0) model uit.
    pi_37114863
    hier een vreemd probleem:
    Stel je hebt een 7*7 vierkant getekend op een ruitjes papier.
    het blokje van de hoek links onderaan krijgt de coordinaten (0,0)
    het blokje van de hoek rechts onderaan krijgt de coordinaten (7,0)
    en zo ga je de rest van de punten ook coordinaten geven..net als in een x,y assenstelsel.

    Pak nu de vierkant (4,0) en de vierkant (4,4).
    (dus het middelste blokje onder, en het middelste blokje van de hele vierkant.)
    Nu moet je een lopen op de andere vierkanten van (4,0) naar (4,4), onderweg tel je het aantal blokjes waarop je liep. (je mag alleen door de zijden van de vierkanten lopen ..geen diagonaal gedoe).
    Als je rechtstreeks loopt van beneden naar onder dan heb je gelopen over 4 blokjes ( zowel het begin blokje als het einde blokje tel je mee).


    Mijn vraag is: hoe je ook loopt..dus links rechts boven naar beneden, heen en terug..je moet altijd over een even aantal blokjes lopen..
    waarom is dat zo?
    verlegen :)
    pi_37114992
    heeft dit te maken met modulo ? ik zie het ff niet
    verlegen :)
      donderdag 20 april 2006 @ 00:24:02 #22
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_37115178
    Zie de vierkantjes als een schaakbord. Als je begint op een wit veld, kom je daarna altijd op een zwart veld, en van een zwart veld kom je altijd op een wit veld. Van een wit naar een wit veld kost je dus altijd 2k stapjes (waarbij k een geheel getal).
    Zo'n aanpak heeft wel een naam, maar die weet ik helaas niet
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_37120553
    Kleuringen en pariteit, dat zijn de belangrijkste toverwoorden bij dit soort probleempjes. .
    pi_37120710
    Nog 1 keertje.. Wie kan me helpen met de primitieve van ln(x)^(1/2)?
    pi_37121148
    Die primitieve is denk ik niet uit te drukken in elementaire functies.
    pi_37127515
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 10:45 schreef Metalmeis het volgende:
    Nog 1 keertje.. Wie kan me helpen met de primitieve van ln(x)^(1/2)?
    Bedoel je: ln[x^(1/2)] of (ln[x])^(1/2) ??

    De eerste is namelijk niet zo moelijk (primiteve is (1/2)*(x*ln[x] - x) ), maar die tweede is inderdaad niet uit te schrijven in elementaire functies (zoals thabit zegt)
    Theories come and theories go. The frog remains
      donderdag 20 april 2006 @ 16:39:59 #27
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_37131542
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 14:39 schreef Bioman_1 het volgende:

    [..]

    Bedoel je: ln[x^(1/2)] of (ln[x])^(1/2) ??

    De eerste is namelijk niet zo moelijk (primiteve is (1/2)*(x*ln[x] - x) ), maar die tweede is inderdaad niet uit te schrijven in elementaire functies (zoals thabit zegt)
    hoe bewijs je dat eigenlijk???
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
    pi_37132722
    exp(-x2/2) heeft geen primitieve in elementaire functies. De functie waar het hier om gaat is de inverse van exp(x2).
      donderdag 20 april 2006 @ 17:24:33 #29
    53267 TC03
    Catch you on the flipside
    pi_37133119
    Weet iemand wat het nut is van poolvoorstellingen? Waar wordt het in de praktijk voor gebruikt? En weet iemand ook de formule bij een poolvoorstelling voor een driehoek? Daar kom ik ook maar niet uit.
    Ten percent faster with a sturdier frame
    pi_37133639
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 14:39 schreef Bioman_1 het volgende:

    [..]

    Bedoel je: ln[x^(1/2)] of (ln[x])^(1/2) ??

    De eerste is namelijk niet zo moelijk (primiteve is (1/2)*(x*ln[x] - x) ), maar die tweede is inderdaad niet uit te schrijven in elementaire functies (zoals thabit zegt)
    Oke, dan de primitieve van ln(x)... Is die wel te berekenen?
      donderdag 20 april 2006 @ 17:58:20 #31
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_37134167
    Dat is x(ln x-1) (differentieer maar). Maar ook dat valt buiten de vwo-stof. Alles wat je voor vwo moet kunnen aan differentieren en integreren staat op de formulekaart.
    quote:
    Weet iemand wat het nut is van poolvoorstellingen? Waar wordt het in de praktijk voor gebruikt? En weet iemand ook de formule bij een poolvoorstelling voor een driehoek? Daar kom ik ook maar niet uit.
    Je bedoelt poolcoordinaten? Bijvoorbeeld om de normaalkromme te integreren. Vooral cirkels zijn handig om via poolcoordinaten te integreren, bij een hoekige vorm als een driehoek lijkt het me vooral onhandig.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      donderdag 20 april 2006 @ 18:07:11 #32
    53267 TC03
    Catch you on the flipside
    pi_37134414
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 17:58 schreef GlowMouse het volgende:
    Dat is x(ln x-1) (differentieer maar). Maar ook dat valt buiten de vwo-stof. Alles wat je voor vwo moet kunnen aan differentieren en integreren staat op de formulekaart.
    [..]

    Je bedoelt poolcoordinaten? Bijvoorbeeld om de normaalkromme te integreren. Vooral cirkels zijn handig om via poolcoordinaten te integreren, bij een hoekige vorm als een driehoek lijkt het me vooral onhandig.
    Ja dat bedoel ik, bedankt. In mijn boek het heet trouwens poolvoorstellingen. Dus vandaar. Wat is een normaalkromme?
    Ten percent faster with a sturdier frame
      donderdag 20 april 2006 @ 18:48:46 #33
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_37135451
    Wiskundevraagje:

    De functie:
    f(x) = 1-x : 0 <= x <= 1
    en 0: elders
    moest bij a) dmv Fouriertransformatie getransformeerd worden, dit is me gelukt en het volgende antwoord kwam er uit:



    Nu moet bij b) dmv de omkeerformule



    bepaald worden.

    Dat dit bepaald wordt door



    kan ik ook nog wel volgen, maar nu geeft de uitwerking dat het eerste gedeelte even is en het 2e oneven ( cos en sin resp. ) en dat daardoor



    vrij simpel opgelost kan worden.

    Nu is mijn vraag: waarom wordt het oneven gedeelte weggelaten? De functie f(x) is niet even, noch oneven?

    bvd.
    pi_37135647
    Nee, maar als je een oneven functie integreert van -oneindig naar +oneindig dan valt het negatieve stuk tegen het positieve stuk weg.
      donderdag 20 april 2006 @ 19:23:19 #35
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_37190479
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 18:55 schreef thabit het volgende:
    Nee, maar als je een oneven functie integreert van -oneindig naar +oneindig dan valt het negatieve stuk tegen het positieve stuk weg.
    Volgens mij klopt dit niet, in zo'n (oneigenlijke) integraal hoeven de grenzen niet symmetrisch te lopen. De integraal van de oneven functie f(x) = x van -oneindig tot oneindig is dan ook niet gelijk aan 0. Dat geldt wel voor de zogenaamde 'hoofdwaarde', als je de grenzen dus symmetrisch laat lopen (bvb van -k tot k, dan de limiet voor k naar oneindig).
    pi_37190847
    quote:
    Op zaterdag 22 april 2006 18:33 schreef TomD het volgende:

    [..]

    Volgens mij klopt dit niet, in zo'n (oneigenlijke) integraal hoeven de grenzen niet symmetrisch te lopen. De integraal van de oneven functie f(x) = x van -oneindig tot oneindig is dan ook niet gelijk aan 0. Dat geldt wel voor de zogenaamde 'hoofdwaarde', als je de grenzen dus symmetrisch laat lopen (bvb van -k tot k, dan de limiet voor k naar oneindig).
    De integraal in die opgave convergeert absoluut, dus daar heb je dit soort problemen niet.
    pi_37191098
    Dat weet ik, ik had het ook niet over die opgave maar over
    "als je een oneven functie integreert van -oneindig naar +oneindig dan valt het negatieve stuk tegen het positieve stuk weg"
    hetgeen toch niet alleen over die opgave ging, maar over oneven functies in het algemeen - zo leek het toch. Het was verder dan ook maar enkel een aanvulling.
    pi_37191336
    Hoewel, die term lambda in de noemer gooit inderdaad wel roet in het eten.
      zaterdag 22 april 2006 @ 21:26:56 #40
    52513 whosvegas
    The Trickster
    pi_37195858
    Ik ben weer wat aan het programmeren aan Stars en ik zit met een probleem, ik heb er al eens een topic over geopend:
    Berekenen van een coordinaten grid

    Zou iemand me hiermee kunnen helpen?
    Are you nuts??
    pi_37205711
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 18:48 schreef pfaf het volgende:
    Wiskundevraagje:

    De functie:
    f(x) = 1-x : 0 <= x <= 1
    en 0: elders
    moest bij a) dmv Fouriertransformatie getransformeerd worden, dit is me gelukt en het volgende antwoord kwam er uit:

    [afbeelding]

    Nu moet bij b) dmv de omkeerformule

    [afbeelding]

    bepaald worden.

    Dat dit bepaald wordt door

    [afbeelding]

    kan ik ook nog wel volgen, maar nu geeft de uitwerking dat het eerste gedeelte even is en het 2e oneven ( cos en sin resp. ) en dat daardoor

    [afbeelding]

    vrij simpel opgelost kan worden.

    Nu is mijn vraag: waarom wordt het oneven gedeelte weggelaten? De functie f(x) is niet even, noch oneven?

    bvd.
    Hoe krijg je die formules eigenlijk zo mooi in je post?
    pi_37209605
    Gaat er bij de eindexamens wiskunde eigenlijk gelet worden op significantie?
    Weten jullie dat?
      zondag 23 april 2006 @ 13:18:09 #43
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_37209747
    quote:
    Op zondag 23 april 2006 13:14 schreef Metalmeis het volgende:
    Gaat er bij de eindexamens wiskunde eigenlijk gelet worden op significantie?
    Weten jullie dat?
    Bij wiskunde speelt significantie geen rol. In de wiskunde geeft 3 exact dezelfde informatie als 3,00000 (in tegenstelling tot de natuur- en scheikunde, waar met 3 een getal tussen de 2,5 en 3,5 bedoeld wordt). Vaak moet je iets exact beantwoorden, wortel(3) kan dan bijvoorbeeld een antwoord zijn, terwijl dat bij natuur- en scheikunde altijd fout is. Wanneer je mag afronden staat dat in de vraag. In plaats van algebraïsch mag je het dan ook met je rekenmachine uitrekenen (zolang je de stapjes opschrijft).
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_37210292
    quote:
    Op zondag 23 april 2006 13:18 schreef GlowMouse het volgende:

    [..]

    Bij wiskunde speelt significantie geen rol. In de wiskunde geeft 3 exact dezelfde informatie als 3,00000 (in tegenstelling tot de natuur- en scheikunde, waar met 3 een getal tussen de 2,5 en 3,5 bedoeld wordt). Vaak moet je iets exact beantwoorden, wortel(3) kan dan bijvoorbeeld een antwoord zijn, terwijl dat bij natuur- en scheikunde altijd fout is. Wanneer je mag afronden staat dat in de vraag. In plaats van algebraïsch mag je het dan ook met je rekenmachine uitrekenen (zolang je de stapjes opschrijft).
    Ok. Dat scheelt weer!
    pi_37224613
    Gegeven is de cirkel (georth. assenstelsel) C:x²+y²+2x+4y=16 en een vast punt p(1,0). Door het middelpunt van die cirkel gaat een veranderlijke rechte A en door het vaste punt p gaan een rechte B loodrecht op de rechte A.

    Zoek de meetkundige plaats van het snijpunt van die twee rechten, bepaal de aard van die meetkundige plaats, en de vergelijking van deze 2 rechten.

    Iemand die me kan helpen?

    Heb al gevonden dat het middelpunt van de cirkel [-1,-2] is.

    Alvast bedankt!
    pi_37226877
    Stelling van Thales gebruiken.
    pi_37227120
    Ik heb ook een probleempje, me SPSS. Van 3 variabelen moet ik de Z-waarden uitrekenen;
    Gebruik deze gemiddelden om voor deze drie variabelen de z-scores te berekenen. SPSS-opdracht: Transform>Compute

    Omdat ik geen functie kon vinden om de z-waarde direct uit te rekenen (althans, CDFNORM oid geeft gewoon 1 als resultaat) heb ik dit al geprobeerd met de variabele dep95. Probleem is hier echter dat ik voor MEAN en SD twee 'arguments' moet geven. Als SPSS noob ben ik dus geheel de weg kwijt

    (dep95 - MEAN(dep95)) / SD(dep95)

    Dus iemand een tip/hint hoe ik toch de Z-waarden uitreken?
    pi_37256678
    tvp Misschien kan ik nog wat helpen op vwo5 niveau
    Buy it, use it, break it, fix it,
    Trash it, change it, mail - upgrade it,
    Charge it, point it, zoom it, press it,
    Snap it, work it, quick - erase it,
    pi_37257060
    Ik heb ben met het onderzoeken van een tijdreeks. Eén van de mogelijke modellen is een ARMA(2,1) model. Nu vraag ik mij af, moet ik voor stationarity alleen kijken naar de individuele waarden van beide alfa's of ook naar een combinatie van beiden?

    Dus alfa_i < 1 moet sowieso gelden, maar moet er ook iets in de geest van alfa_1 + alfa_2 < 1 gelden ofzo?

    In mijn boek worden alleen maar ARMA(1,1) modellen besproken en heb je dit 'probleem' dus niet.
    pi_37265288
    Hmm, heb ook nog wel een ander vraagje, gaat over het Markowitz model (financiering):

    ik heb de functie:

    f(w) = w'Qw

    w is een vector met dimensie n en w'e=1 (met e een vector met allemaal éénen)
    Q is een matrix met dimensie n*n,

    Bovendien is Q een variantie-covariantie matrix (dus, Q'=Q).

    Ik moet bewijzen dat f(w) >= 0, dus ik moet bewijzen dat Q positief semi definiet is.

    Iemand enig idee hoe ik dat doe?
      dinsdag 25 april 2006 @ 13:03:34 #51
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_37276769
    quote:
    Ik moet bewijzen dat f(w) >= 0, dus ik moet bewijzen dat Q positief semi definiet is.
    Daarvoor kijk je naar de determinanten van iedere principale deelmatrix. De getallen op de diagonaal van een covariantiematrix stellen varianties voor, dus die zijn zeker niet-negatief. Verder kun je gebruiken dat de matrix symmetrisch is.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_37276891
    Je kunt een orthonormale basis van je vectorruimte kiezen die de matrix diagonaliseert.
      dinsdag 25 april 2006 @ 13:29:51 #53
    65475 Racing_X-Ray
    Hell Yeah! VTR SP1!
    pi_37277500
    Mijn neefje vraagt mij om hulp voor een wiskunde opdracht dus ik dacht das een eitje

    1 havo, ik heb de havo afgemaakt dus dat moet lukken

    maja nou heeft hij een opdracht gekregen die ik nooit heb gehad in mijn hele havo tijd niet

    dit is de opdracht:
    quote:
    Praktische Opdracht Klas 1
    Moderne Wiskunde (7ed)
    Hoofdstuk 7 Ruimtelijk bekeken

    Platonische lichamen (Platonic solids) zijn regelmatige veelvlakken waarvan de zijvlakken regelmatig en onderling allemaal precies hetzelfde zijn (allemaal dezelfde driehoeken vierkanten of vijfhoeken. Er bestaan slechts 5 verschillende Platonische lichamen, namelijk het regelmatig viervlak, zesvlak (kubus), achtvlak twaalfvlak en twintig vlak.

    Als je van een Platonisch lichaam er delen afzaagt, zodat de nieuwe zijvlakken die ontstaan alle weer regelmatig zijn dan krijg je een soort halfregelmatig veelvlak, die ook wel Archimedische lichamen (Archimedien Solid) worden genoemd. Er mogen in zo’n figuur dus best verschillende zijvlakken voorkomen, zolang ze maar regelmatig zijn.

    Van alle Platonische lichamen (5) en Archimedische lichamen (13) kun je een afbeelding vinden op http://www.scienceu.com/geometry/facts/solids/handson.html

    Met de muis kun je de lichamen draaien zodat je ziet dat ze van alle kanten bekeken er hetzelfde uitzien (in elk hoekpunt komen steeds op dezelfde manier de vlakken samen). Je kan ook van elk lichaams details opvragen zoals aantal vlakken, ribben en hoekpunten.

    Op http://www.korthalsaltes.com/index.html kun je ook bouwplaten vinden.

    OPDRACHT
    Kies 1 van de 13 Archimedische lichamen uit en lever daarover het volgende in :
    - de naam van het lichaam
    - bouwplaat (2 keer, ml 1 ongevouwen en 1 in elkaar gezet)
    - het aantal vlakken, ribben en hoekpunten waarbij je laat zien dat de regel van Euler klopt.
    - De berekening waarmee je het aantal hoekpunten en ribben kan uitrekenen als je vorm en aantal van de vlakken weet.
    - BONUS het bijbehorende Platonische lichaam in elkaar gezet, met daarop de zaaglijntjes getekend waarlangs je moet zagen om jouw Archimedisch lichaam te krijgen.

    Andere links.
    http://www.mathconsult.ch/showroom/unipoly/list-graph.html (nog meer ? alle 80)
    http://www.wisfaq.nl/frame.htm?url=http://www.wisfaq.nl/pagina.asp?nummer=1365 (faq)

    Woordenlijst
    Polyhedra = veelvlakken
    Solids = Lichamen (ruimtelijke figuren)
    Faces = vlakken
    Edges = ribben
    Vertices = hoekpunten
    op zich moet mij dit wel lukken (denk ik)

    MAAR

    ik zoek een duidelijke manier om dit aan mijn neefje uit te leggen

    ik ben te werk gegaan als volgt:
    de website bekeken met hoe ze eruit zien die figuren
    dit gedaan
    - de naam van het lichaam
    - bouwplaat (2 keer, ml 1 ongevouwen en 1 in elkaar gezet)

    maja de regel van Euler??? ben aan het googlen en kwam bij dit
    http://www.science.uva.nl(...)yllabus/node107.html
    hehe toen begon het kraken in mijn hoofd alweer, leuk hahaha

    maar hoe kan ik dit het simpelste uitleggen aan hem:
    - het aantal vlakken, ribben en hoekpunten waarbij je laat zien dat de regel van Euler klopt.
    - De berekening waarmee je het aantal hoekpunten en ribben kan uitrekenen als je vorm en aantal van de vlakken weet

    en dat tekenen moet mij ook wel lukken, maar ook moet ik hem uitleggen hoe wat en waarom

    de opdracht hoeft niet gemaakt te worden maar HOE leg ik het aan hem het makkelijkste uit (terwijl ik zelf geen genie ben in wiskunde)
      dinsdag 25 april 2006 @ 13:31:55 #54
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_37277568
    Hij kan zich er beter zelf in verdiepen. Zo'n huiswerkopdracht krijgt hij niet voor niks. Bij wiskunde helpt het niets als je opdrachten uitgelegd krijgt, en huiswerk zelf maken is de enige manier om hem voor te bereiden. In plaats van alles te maken kun je hem ook vragen met specifieke vragen te komen.
    quote:
    - het aantal vlakken, ribben en hoekpunten waarbij je laat zien dat de regel van Euler klopt.
    - De berekening waarmee je het aantal hoekpunten en ribben kan uitrekenen als je vorm en aantal van de vlakken weet
    Neem een convexe polyeder (bijvoorbeeld een kubus) en laat het de regel van Euler controleren (zie formule op je gevonden website). Het bewijs zou ik in dit geval achterwege laten.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      dinsdag 25 april 2006 @ 13:43:34 #55
    136842 rickybee
    Stiften is voor mietjes
    pi_37277973
    Ik zit hier een beetje te tikken voor mijn werk en kom er niet op hoe het ook al weer heet als:

    twee vloeistoffen(bloed & liquor) gemengd met elkaar op een papiertje/gaasje.
    Bloed komt niet zo ver op het gaasje als liquor(vandaar de corona om het bloed op het gaasje) Maar hoe heet dat nu ook al weer???
    Diffusie of zo iets?
    pi_37280010
    (papier)chromatografie? Je hebt een loopvloeistof, en je bloed loopt niet zo goed mee.....
    You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
      dinsdag 25 april 2006 @ 15:39:49 #57
    65475 Racing_X-Ray
    Hell Yeah! VTR SP1!
    pi_37281616
    ehm kan iemand mij deze even snel op een simpele manier laten zien

    de rest lukt allemaal wel
    quote:
    - De berekening waarmee je het aantal hoekpunten en ribben kan uitrekenen als je vorm en aantal van de vlakken weet.
      dinsdag 25 april 2006 @ 16:31:48 #58
    132245 midje
    Flight to Disneyland?
    pi_37283206
    ik heb even snel een vraag.
    in een elktrolyse reactie kan water ook als reductor of oxidator optreden.
    moet water dan wel de sterktse reductor of oxidator zijn?
    Computer Says No
    pi_37283557
    Hallo allemaal.

    Ik heb een beetje veel moeite met het vak wiskunde (Ik ben er een tijd tussenuit geweest) en was benieuwd of iemand van jullie me zou kunnen helpen met het volgende:

    Morgen heb ik een tentamen, o.a een onderwerp is `hypothese toetsen`.

    De volgende dingen heb ik echter geen kaas van gegeten, ik weet alleen in heel lichte mate hoe je het toe moet passen:
    1 Binomiale verdeling.
    2 Standaardverdeling.
    3 Standaardafwijking.
    4 Variantie.
    5 Etc.

    Een vraag:

    De kijkdichtheid van een televisiequiz bedraagt volgens de presentator 50%.

    De voorzitter van de omroep beweert dat de kijkdichtheid 30% is.

    Men onderzoekt dit en vind in een steekproef dat van de 100 mensen, 57 mensen de quiz nooit heeft gezien.

    Het significantieniveau is 5%.

    Is er op basis van de enquete-uitslag nog steeds voldoende reden om de presentator in het gelijk te stellen?


    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Antwoord:

    Ik heb zelf H0, en H1 al gemaakt.

    H0= 0,5
    H1= 0,3


    En nu weet ik het al niet meer???
    Iemand die wel een idee heeft?
    (Tip: we hebben wel een GR!)

    Ik ben nu al erg dankbaar voor mogelijke antwoord
    Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
    pi_37283853
    quote:
    Op dinsdag 25 april 2006 13:03 schreef GlowMouse het volgende:

    [..]

    Daarvoor kijk je naar de determinanten van iedere principale deelmatrix. De getallen op de diagonaal van een covariantiematrix stellen varianties voor, dus die zijn zeker niet-negatief. Verder kun je gebruiken dat de matrix symmetrisch is.
    Dat klopt allemaal wel, maar volgens mij kan je niet aantonen dat een willekeurige covariantiematrix positief definiet is, dat is namelijk gewoon niet zo bij mijn weten.

    Inmiddels heb ik het probleem opgelost overigens! w'Qw valt te schrijven als een variantie, die dus zeker niet negatief is.
    pi_37283945
    quote:
    Op dinsdag 25 april 2006 16:43 schreef vdo28 het volgende:
    Hallo allemaal.

    Ik heb een beetje veel moeite met het vak wiskunde (Ik ben er een tijd tussenuit geweest) en was benieuwd of iemand van jullie me zou kunnen helpen met het volgende:

    Morgen heb ik een tentamen, o.a een onderwerp is `hypothese toetsen`.

    De volgende dingen heb ik echter geen kaas van gegeten, ik weet alleen in heel lichte mate hoe je het toe moet passen:
    1 Binomiale verdeling.
    2 Standaardverdeling.
    3 Standaardafwijking.
    4 Variantie.
    5 Etc.

    Een vraag:

    De kijkdichtheid van een televisiequiz bedraagt volgens de presentator 50%.

    De voorzitter van de omroep beweert dat de kijkdichtheid 30% is.

    Men onderzoekt dit en vind in een steekproef dat van de 100 mensen, 57 mensen de quiz nooit heeft gezien.

    Het significantieniveau is 5%.

    Is er op basis van de enquete-uitslag nog steeds voldoende reden om de presentator in het gelijk te stellen?


    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Antwoord:

    Ik heb zelf H0, en H1 al gemaakt.

    H0= 0,5
    H1= 0,3


    En nu weet ik het al niet meer???
    Iemand die wel een idee heeft?
    (Tip: we hebben wel een GR!)

    Ik ben nu al erg dankbaar voor mogelijke antwoord
    Ik zou zeggen dat een enquete over 100 mensen niet representatief is en dus niets zinnigs kan zeggen over wie er wel of geen gelijk heeft
      dinsdag 25 april 2006 @ 17:02:47 #62
    65475 Racing_X-Ray
    Hell Yeah! VTR SP1!
    pi_37284139
    - De berekening waarmee je het aantal hoekpunten en ribben kan uitrekenen als je vorm en aantal van de vlakken weet.


    dit is de enige die ik niet echt weet kan iemand mij daar mee helpen?
    pi_37284153
    quote:
    Op dinsdag 25 april 2006 16:56 schreef JedaiNait het volgende:

    [..]

    Ik zou zeggen dat een enquete over 100 mensen niet representatief is en dus niets zinnigs kan zeggen over wie er wel of geen gelijk heeft
    Maar dat moet dus wel

    Maar goed, ik moet weg.
    Hopelijk kan ik vanavond nog even kijken.
    Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
    pi_37284323
    quote:
    Op dinsdag 25 april 2006 17:02 schreef Racing_X-Ray het volgende:
    - De berekening waarmee je het aantal hoekpunten en ribben kan uitrekenen als je vorm en aantal van de vlakken weet.


    dit is de enige die ik niet echt weet kan iemand mij daar mee helpen?
    Tel het aantal zijden van alle zijvlakken bij elkaar op. Omdat elke ribbe aan twee zijvlakken grenst, heb je op die manier tweemaal het aantal ribben. Delen door 2 levert dus het aantal ribben. Daarna pas je Euler toe om het aantal hoekpunten te bepalen.
      dinsdag 25 april 2006 @ 17:16:57 #65
    65475 Racing_X-Ray
    Hell Yeah! VTR SP1!
    pi_37284641
    Thank joe
    pi_37288391
    Vraag,
    Ik heb al genoeg moeite om mijn vraag te formulieren, dus een antwoord erop krijgen zal nog wel lastiger worden.

    Ik ga een onderzoek doen, ik gebruik A|B testing. Er komen een aantal respondenten die één bepaalde actie wel of niet uitvoeren.

    Voorbeeld:
    Ik heb 200 respondenten en 50 daarvan voeren de actie uit. Je zou dan zeggen dat de kans 25 procent is.

    Maargoed als er slechts 4 respondenten zijn en één voert het uit. Dan is het ook 25 procent. Toch is het eerste voorbeeld "betrouwbaarder".

    Wat ik wil bereiken is de kans een betrouwbaarheidspercentage geven afhankelijk van het aantal respondenten. Ik neig om de normaal verdeling te gebruiken. Ik snap alleen niks meer van de theorie die ik tien jaar geleden ooit eens op school heb geleerd.

    Ik hoop dat de vraag duidelijk is
    Erik
      dinsdag 25 april 2006 @ 22:42:05 #67
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_37296656
    quote:
    ik heb even snel een vraag.
    in een elktrolyse reactie kan water ook als reductor of oxidator optreden.
    moet water dan wel de sterktse reductor of oxidator zijn?
    Ja.
    quote:
    Ik heb zelf H0, en H1 al gemaakt.

    H0= 0,5
    H1= 0,3
    Wat is er 0,5 en 0,5?
    Je hebt twee hypotheses die een dissectie moeten vormen. In H1 stop je altijd de alternatieve hypothese.
    H0: μ>=0,50; H1: μ<0,50; α=0,05
    TS: (F - 0,50) / SE(F)
    RR: values < -z0,05 = -1,645
    VAL: (0,43-0,50) / wortel(0,50²/100) = -1,4
    Conclusie: Verwerp H0 niet.
    quote:
    Wat ik wil bereiken is de kans een betrouwbaarheidspercentage geven afhankelijk van het aantal respondenten. Ik neig om de normaal verdeling te gebruiken. Ik snap alleen niks meer van de theorie die ik tien jaar geleden ooit eens op school heb geleerd.
    Zolang het aantal respondenten maar groot genoeg is, zal de normale verdeling een goede benadering geven. Aan de hand van je steekproefdata kun je vervolgens een betrouwbaarheidsinterval bepalen waarin het gemiddeld aantal studenten dat iets invult zal liggen. Bij het bepalen gebruik je onder andere de variantie, die bij een grote steekproef kleiner is.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_37297451
    quote:
    [b]Op dinsdag 25 april 2006 22:42
    ...

    Zolang het aantal respondenten maar groot genoeg is, zal de normale verdeling een goede benadering geven. Aan de hand van je steekproefdata kun je vervolgens een betrouwbaarheidsinterval bepalen waarin het gemiddeld aantal studenten dat iets invult zal liggen. Bij het bepalen gebruik je onder andere de variantie, die bij een grote steekproef kleiner is.
    Bedankt! Heb je hier misschien ook een voorbeeld bij?
    pi_37299275
    Hier ook een wiskundevraagje.
    Ik ben net begonnen met integratie en ik heb het allemaal nog niet zo goed door.
    Eén oefening lukt me echt niet:
    ik moet de onbepaalde integraal berekenen van
    tan2(4x)dx
    (ik weet even niet hoe ik het helder kan voorstellen inclusief integraaltekentje enzo, sorry )

    Ik heb hierbij twee mogelijkheden. Ik kan die tan2(4x) herschrijven, of de substitutiemethode toepassen (enige methodes die ik tot nu toe gezien heb).
    Iemand enig idee hoe ik deze integraal moet oplossen?
    pi_37299481
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 00:01 schreef vliegtuigje het volgende:
    Hier ook een wiskundevraagje.
    Ik ben net begonnen met integratie en ik heb het allemaal nog niet zo goed door.
    Eén oefening lukt me echt niet:
    ik moet de onbepaalde integraal berekenen van
    tan2(4x)dx
    (ik weet even niet hoe ik het helder kan voorstellen inclusief integraaltekentje enzo, sorry )

    Ik heb hierbij twee mogelijkheden. Ik kan die tan2(4x) herschrijven, of de substitutiemethode toepassen (enige methodes die ik tot nu toe gezien heb).
    Iemand enig idee hoe ik deze integraal moet oplossen?
    d/dx tan(x) = 1 + tan2x.
    pi_37303535
    Ohja
    Thanks! *verder oefent*
    pi_37322987
    quote:
    Public Class Form1

    Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
    Dim a, b, c, s As Double
    opp(a, b, c)
    End Sub
    Private Function opp(ByVal a As Double, ByVal b As Double, ByVal c As Double)
    Dim s As Double = (a + b + c) / 2
    a = CDbl(TextBox1.Text)
    b = CDbl(TextBox2.Text)
    c = CDbl(TextBox3.Text)
    Dim oppervlakte As Double
    If a + b > c ora + c > b or a + c > b Then


    oppervlakte = Math.Sqrt(s * (s - a) * (s - b) * (s - c))
    Label1.Text = oppervlakte
    Else
    Throw New ArithmeticException("Er is een fout opgetreden")


    End If
    Return oppervlakte

    End Function
    End Class
    hoooi!
    nu ben ik bezig met een klein programma, de gebruiker voert in de lengtes van de zijden van de a,b,c en het programma rekent de oppervlakte van de driehoek.
    Nu moet het een toepasselijke excpetion opgooien (en een foutmelding geven) wanneer de drie lengten geen driehoek kunnen vormen.
    Ik moet ernaat ook een aanroepende methode schrijven die de exception opvangt..


    Kan iemand me helpen?

    Ik heb al iets zitten te typen maar.. er klopt niets van..

    [ Bericht 0% gewijzigd door teletubbies op 26-04-2006 21:56:36 ]
    verlegen :)
    pi_37324446
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 20:34 schreef teletubbies het volgende:

    [..]

    hoooi!
    nu ben ik bezig met een klein programma, de gebruiker voert in de lengtes van de zijden van de a,b,c en het programma rekent de oppervlakte van de driehoek.
    Nu moet het een toepasselijke excpetion opgooien (en een foutmelding geven) wanneer de drie lengten geen driehoek kunnen vormen.
    Ik moet ernaat ook een aanroepende methode schrijven die de exception opvangt..


    Kan iemand me helpen?

    Ik heb al iets zitten te typen maar.. er klopt niets van..
    Als a de langste zijde is kan er geen driehoek zijn als: a>b+c .
    Alle eendjes zwemmen in het water. :)
    Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
      donderdag 27 april 2006 @ 01:14:57 #74
    105263 Litso
    Interlectueel.
    pi_37332957
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 21:13 schreef Wackyduck het volgende:

    [..]

    Als a de langste zijde is kan er geen driehoek zijn als: a>b+c .
    Als a niet de langste zijde is ook niet

    Maar dat is inderdaad wel een aardige, er zal nooit een driehoek ingevuld kunnen worden waarbij een van de zijden de langer is dan de andere twee zijden bij elkaar opgeteld.
    "Dat is echt ontzettend zielig" ©
      donderdag 27 april 2006 @ 08:47:54 #75
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_37335420
    Als a de langste zijde is, en gelijk is aan b+c ook niet. Of als één van de zijden negatief is. Verder denk ik dat je de formule van Heron goed kunt gebruiken.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_37338525
    quote:
    If a + b > c ora + c > b or a + c > b Then
    Ik denk dat er een spatie tussen "or" en "a" moet. Waarom zijn if en then eigenlijk met hoofdletters en or niet?
    pi_37339168
    ja die or moet in feite apart staan Or..
    maar zo'n feit geeft visual basic wel aan, ..
    maar het gaat niet om de wiskundige kant..die kun je zo fixen..
    het gaat om dat exception gedoe.. :S
    ik heb een exception ' opgegooid' maar ik moet die nog afhandelen.. dus er moet iets gedaan worden met die exception... maar wat?:S
    verlegen :)
    pi_37339307
    Waarschijnlijk moet je iets doen met "Catch".
    pi_37342010
    Vraagje over rekenregels.

    Ik weet dat volgens nieuwe internationale regels dit ezelsbruggetje niet meer geldig is, maar waar stond 'Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord' oorspronkelijk voor?

    Mij is het volgens mij altijd geleerd als:
    - optellen en aftrekken zijn gelijkwaardig (gewoon op volgorde zoals ze er staan uitrekenen)
    - machtsverheffen en worteltrekken zijn niet gelijkwaardig
    - vermenigvuldigen en delen zijn niet gelijkwaardig

    Volgens de nieuwe regels zijn ook vermenigvuldigen en delen gelijkwaardig, en nu lees ik steeds meer over mensen die beweren dat dat met de 'meneer Van Dale' regel óók al zo was. Hoe zit het nu? In dit topic zijn de meningen ongeveer 50-50 verdeeld.
    Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
    pi_37342578
    Vermenigvuldigen en delen zijn gelijkwaardig. In geval van twijfel kun je natuurlijk altijd haakjes gebruiken.
      donderdag 27 april 2006 @ 13:40:07 #81
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_37343156
    quote:
    Op donderdag 27 april 2006 13:05 schreef m021 het volgende:
    Vraagje over rekenregels.

    Ik weet dat volgens nieuwe internationale regels dit ezelsbruggetje niet meer geldig is, maar waar stond 'Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord' oorspronkelijk voor?

    Mij is het volgens mij altijd geleerd als:
    - optellen en aftrekken zijn gelijkwaardig (gewoon op volgorde zoals ze er staan uitrekenen)
    aftrekken bestaat officieel niet eens dus daar hoef je ook niet over na te denken.

    Het enige wat geld is vermenigvuldigen gaat voor optellen. De rest is vaak grafisch duidelijk
    quote:
    - machtsverheffen en worteltrekken zijn niet gelijkwaardig
    als je je wortelteken goed opschrijft is het duidelijk wat je eerst moet doen.

    idem met delen.



    zoals ik al zei: het is grafisch vaak volkomen duidelijk en bij twijfel haakjes gebruiken
    quote:
    - vermenigvuldigen en delen zijn niet gelijkwaardig

    Volgens de nieuwe regels zijn ook vermenigvuldigen en delen gelijkwaardig, en nu lees ik steeds meer over mensen die beweren dat dat met de 'meneer Van Dale' regel óók al zo was. Hoe zit het nu? In dit topic zijn de meningen ongeveer 50-50 verdeeld.
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
    pi_37343252
    quote:
    Op donderdag 27 april 2006 13:23 schreef thabit het volgende:
    Vermenigvuldigen en delen zijn gelijkwaardig.
    Ja, volgens de nieuwe regels wel. Maar was dat met MVDWOA ook al zo, is mijn vraag.
    quote:
    Op donderdag 27 april 2006 13:40 schreef McCarthy het volgende:

    aftrekken bestaat officieel niet eens dus daar hoef je ook niet over na te denken.
    Op die manier kan je ook wel zeggen dat delen niet bestaat. Immers,
    x/y
    is hetzelfde als
    x * y-1

    [ Bericht 38% gewijzigd door m021 op 27-04-2006 13:49:47 ]
    Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
    pi_37343840
    Nou, mooi toch? Ben je meteen van dat probleem af.
    pi_37345966
    Ik heb een vraagje over Scheikunde:

    Het gaat over reactie's kloppend maken, en aangezien sk mijn allerallerallerslechtste vak is snap ik er geen hol van

    Hier komt de vraag:
    Geef de reactievergelijking van de verbranding van:
    C4H10 (g)
    Dan is het antwoord: (DIT GEDEELTE WEET IK DUS NIET!)
    2C4H10 (g) + O2 (g) --> 8CO2 + 10H2O (g)

    Ik heb die cijfertjes ff naar beneden gedaan zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel met dat kloppend maken met die nummers.

    Heeft iemand een goeie duidelijke uitleg hoe ik dit zelf kan zien

    help

    BTW, ik zit in 3VWO dus geen moeilijke termen aub
    Shoulder pads may come and go, but a BFF is forever O+
    pi_37346152
    Gewoon tellen, het aantal C'tjes, H'tjes en O'tjes links van de pijl moet hetzelfde zijn als rechts van de pijl.
    pi_37346296
    quote:
    Op donderdag 27 april 2006 15:19 schreef thabit het volgende:
    Gewoon tellen, het aantal C'tjes, H'tjes en O'tjes links van de pijl moet hetzelfde zijn als rechts van de pijl.
    Hmm. En met een verbranding krijg je altijd CO2 en H2O?
    Dus dan plant ik eerst de vergelijking (ofwathetookis) links en dan die CO2 en H2O aan de rechterkant.
    En dan optellen?
    C4 zijn dan 4 C's en met CO2 heb ik maar 1 C?
    Shoulder pads may come and go, but a BFF is forever O+
    pi_37346367
    Inderdaad. .
    pi_37346663
    Ok heb ik toch even wat zekerheid !
    Shoulder pads may come and go, but a BFF is forever O+
    pi_37353678
    mmm klopt. mara goed ik heb het opgelost..
    er moest ergens staan
    try
    dit en dat..
    catch ex as arithmetiqueexc...
    dit en dat


    thanx
    verlegen :)
      donderdag 27 april 2006 @ 19:11:03 #90
    114176 Molluck
    Suck my deck!
    pi_37353818
    quote:
    Op donderdag 27 april 2006 15:24 schreef Nesle het volgende:

    [..]

    Hmm. En met een verbranding krijg je altijd CO2 en H2O?
    Dus dan plant ik eerst de vergelijking (ofwathetookis) links en dan die CO2 en H2O aan de rechterkant.
    En dan optellen?
    C4 zijn dan 4 C's en met CO2 heb ik maar 1 C?
    Ja, het enige dat je moet onthouden is dat een verbranding een reactie met zuurstof (O2) is en dat het reactieproductie van C, altijd CO2 is en dat van H altijd H2O
    "MOLLUCK DU SCHEISS DRECKIGER BINGO SPIELER"
    pi_37356638
    quote:
    Op donderdag 27 april 2006 19:11 schreef Molluck het volgende:

    Ja, het enige dat je moet onthouden is dat een verbranding een reactie met zuurstof (O2) is en dat het reactieproductie van C, altijd CO2 is en dat van H altijd H2O
    En met koolwaterstoffen (CxHx of CxHxOx) in het algemeen krijg je ook altijd CO2 en H2O.
    Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
    pi_37357926
    Bedankt allemaal!
    Ik ga morgen mijn proefwerk hopelijk goed maken
    Cijfer volgt!
    Shoulder pads may come and go, but a BFF is forever O+
      vrijdag 28 april 2006 @ 15:24:55 #93
    108590 Tomhoog
    Renneuuhhh
    pi_37378345
    @ GlowMouse
    je zat er helemaal naast
    pi_37378578
    Vraagje over Lie groepen. Ik weet dat de Liegroepen SU(n), O(n) etc, geschreven kunnen worden in termen van een eindige verzameling continu parameters. Is dit mogelijk voor alle Lie groepen of niet? En hoe zou je het kunnen bewijzen?
    "If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
    Wandelen in Noorwegen
    pi_37379479
    Ik snap je vraag niet, Pietjuh. Kun je definieren wat je bedoelt met
    quote:
    geschreven kunnen worden in termen van een eindige verzameling continu parameters.
      vrijdag 28 april 2006 @ 17:51:26 #96
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_37383161
    quote:
    @ GlowMouse
    je zat er helemaal naast
    Overkomt me wel vaker, maar waar, en wat was er fout?
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_37384517
    quote:
    Op vrijdag 28 april 2006 16:00 schreef thabit het volgende:
    Ik snap je vraag niet, Pietjuh. Kun je definieren wat je bedoelt met
    Het is mischien ook een beetje slecht geformuleerd
    Neem als voorbeeld de Lie groep SO(3), die van de rotaties in 3 dimensies. Elk element U in SO(3) is te schrijven als U(a_1, a_2, a_3) = exp( a_1 L_1 + a_2 L_2 + a_3 L_3), waarbij de L_i de infinitesimale voortbrengers zijn van de groep. De a_i's zijn de continue parameters die het groepselement specificieren. Nu vraag ik me af of je voor een willekeurige Lie groep G je een element U in G ook kan schrijven als functie van een stel continue parameters en infinitesimale voortbrengers. Of geldt dat alleen maar voor Lie groepen die zijn afgeleid uit GL(n, K )?
    "If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
    Wandelen in Noorwegen
    pi_37388829
    Wel Pietjuh, voor SL2(R) geldt dat de matrices met spoor < -2 niet in een eenparameter-ondergroep liggen. Het antwoord op je vraag is dus: nee.
    pi_37393080
    Ok, dat is mooi om te weten
    Er is ook een kleine verwarring met het begrip eenparameter-ondergroep. Is deze parameter een scalaire waarde of kan het ook een vector zijn? Want in het geval van SO(3) heb je duidelijk 3 parameters.
    "If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
    Wandelen in Noorwegen
      zaterdag 29 april 2006 @ 15:44:15 #100
    108590 Tomhoog
    Renneuuhhh
    pi_37404189
    quote:
    Op vrijdag 28 april 2006 17:51 schreef GlowMouse het volgende:

    [..]

    Overkomt me wel vaker, maar waar, en wat was er fout?
    De formulevergelijking was fout ingevuld
    maar dit hele gebeuren was niet nodig geweest hoorde ik dus.
    Zie de schematische tekening van wijnsteenzuur en je ziet dat het tweewaardig is.
    De rest weet ik niet meer precies maar dat sloeg weer op de uitwerking van dat ik als eerste had, alleen dan niet precies .
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')