Bedoel je: ln[x^(1/2)] of (ln[x])^(1/2) ??quote:Op donderdag 20 april 2006 10:45 schreef Metalmeis het volgende:
Nog 1 keertje.. Wie kan me helpen met de primitieve van ln(x)^(1/2)?
![]()
hoe bewijs je dat eigenlijk???quote:Op donderdag 20 april 2006 14:39 schreef Bioman_1 het volgende:
[..]
Bedoel je: ln[x^(1/2)] of (ln[x])^(1/2) ??
De eerste is namelijk niet zo moelijk (primiteve is (1/2)*(x*ln[x] - x) ), maar die tweede is inderdaad niet uit te schrijven in elementaire functies (zoals thabit zegt)
Oke, dan de primitieve van ln(x)... Is die wel te berekenen?quote:Op donderdag 20 april 2006 14:39 schreef Bioman_1 het volgende:
[..]
Bedoel je: ln[x^(1/2)] of (ln[x])^(1/2) ??
De eerste is namelijk niet zo moelijk (primiteve is (1/2)*(x*ln[x] - x) ), maar die tweede is inderdaad niet uit te schrijven in elementaire functies (zoals thabit zegt)
Je bedoelt poolcoordinaten? Bijvoorbeeld om de normaalkromme te integreren. Vooral cirkels zijn handig om via poolcoordinaten te integreren, bij een hoekige vorm als een driehoek lijkt het me vooral onhandig.quote:Weet iemand wat het nut is van poolvoorstellingen? Waar wordt het in de praktijk voor gebruikt? En weet iemand ook de formule bij een poolvoorstelling voor een driehoek? Daar kom ik ook maar niet uit.
Ja dat bedoel ik, bedankt. In mijn boek het heet trouwens poolvoorstellingen. Dus vandaar.quote:Op donderdag 20 april 2006 17:58 schreef GlowMouse het volgende:
Dat is x(ln x-1) (differentieer maar). Maar ook dat valt buiten de vwo-stof. Alles wat je voor vwo moet kunnen aan differentieren en integreren staat op de formulekaart.
[..]
Je bedoelt poolcoordinaten? Bijvoorbeeld om de normaalkromme te integreren. Vooral cirkels zijn handig om via poolcoordinaten te integreren, bij een hoekige vorm als een driehoek lijkt het me vooral onhandig.
Volgens mij klopt dit niet, in zo'n (oneigenlijke) integraal hoeven de grenzen niet symmetrisch te lopen. De integraal van de oneven functie f(x) = x van -oneindig tot oneindig is dan ook niet gelijk aan 0. Dat geldt wel voor de zogenaamde 'hoofdwaarde', als je de grenzen dus symmetrisch laat lopen (bvb van -k tot k, dan de limiet voor k naar oneindig).quote:Op donderdag 20 april 2006 18:55 schreef thabit het volgende:
Nee, maar als je een oneven functie integreert van -oneindig naar +oneindig dan valt het negatieve stuk tegen het positieve stuk weg.
De integraal in die opgave convergeert absoluut, dus daar heb je dit soort problemen niet.quote:Op zaterdag 22 april 2006 18:33 schreef TomD het volgende:
[..]
Volgens mij klopt dit niet, in zo'n (oneigenlijke) integraal hoeven de grenzen niet symmetrisch te lopen. De integraal van de oneven functie f(x) = x van -oneindig tot oneindig is dan ook niet gelijk aan 0. Dat geldt wel voor de zogenaamde 'hoofdwaarde', als je de grenzen dus symmetrisch laat lopen (bvb van -k tot k, dan de limiet voor k naar oneindig).
Hoe krijg je die formules eigenlijk zo mooi in je post?quote:Op donderdag 20 april 2006 18:48 schreef pfaf het volgende:
Wiskundevraagje:
De functie:
f(x) = 1-x : 0 <= x <= 1
en 0: elders
moest bij a) dmv Fouriertransformatie getransformeerd worden, dit is me gelukt en het volgende antwoord kwam er uit:
[afbeelding]
Nu moet bij b) dmv de omkeerformule
[afbeelding]
bepaald worden.
Dat dit bepaald wordt door
[afbeelding]
kan ik ook nog wel volgen, maar nu geeft de uitwerking dat het eerste gedeelte even is en het 2e oneven ( cos en sin resp. ) en dat daardoor
[afbeelding]
vrij simpel opgelost kan worden.
Nu is mijn vraag: waarom wordt het oneven gedeelte weggelaten? De functie f(x) is niet even, noch oneven?
bvd.
Bij wiskunde speelt significantie geen rol. In de wiskunde geeft 3 exact dezelfde informatie als 3,00000 (in tegenstelling tot de natuur- en scheikunde, waar met 3 een getal tussen de 2,5 en 3,5 bedoeld wordt). Vaak moet je iets exact beantwoorden, wortel(3) kan dan bijvoorbeeld een antwoord zijn, terwijl dat bij natuur- en scheikunde altijd fout is. Wanneer je mag afronden staat dat in de vraag. In plaats van algebraïsch mag je het dan ook met je rekenmachine uitrekenen (zolang je de stapjes opschrijft).quote:Op zondag 23 april 2006 13:14 schreef Metalmeis het volgende:
Gaat er bij de eindexamens wiskunde eigenlijk gelet worden op significantie?
Weten jullie dat?
Ok. Dat scheelt weer!quote:Op zondag 23 april 2006 13:18 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Bij wiskunde speelt significantie geen rol. In de wiskunde geeft 3 exact dezelfde informatie als 3,00000 (in tegenstelling tot de natuur- en scheikunde, waar met 3 een getal tussen de 2,5 en 3,5 bedoeld wordt). Vaak moet je iets exact beantwoorden, wortel(3) kan dan bijvoorbeeld een antwoord zijn, terwijl dat bij natuur- en scheikunde altijd fout is. Wanneer je mag afronden staat dat in de vraag. In plaats van algebraïsch mag je het dan ook met je rekenmachine uitrekenen (zolang je de stapjes opschrijft).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |