abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37210292
quote:
Op zondag 23 april 2006 13:18 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Bij wiskunde speelt significantie geen rol. In de wiskunde geeft 3 exact dezelfde informatie als 3,00000 (in tegenstelling tot de natuur- en scheikunde, waar met 3 een getal tussen de 2,5 en 3,5 bedoeld wordt). Vaak moet je iets exact beantwoorden, wortel(3) kan dan bijvoorbeeld een antwoord zijn, terwijl dat bij natuur- en scheikunde altijd fout is. Wanneer je mag afronden staat dat in de vraag. In plaats van algebraïsch mag je het dan ook met je rekenmachine uitrekenen (zolang je de stapjes opschrijft).
Ok. Dat scheelt weer!
pi_37224613
Gegeven is de cirkel (georth. assenstelsel) C:x²+y²+2x+4y=16 en een vast punt p(1,0). Door het middelpunt van die cirkel gaat een veranderlijke rechte A en door het vaste punt p gaan een rechte B loodrecht op de rechte A.

Zoek de meetkundige plaats van het snijpunt van die twee rechten, bepaal de aard van die meetkundige plaats, en de vergelijking van deze 2 rechten.

Iemand die me kan helpen?

Heb al gevonden dat het middelpunt van de cirkel [-1,-2] is.

Alvast bedankt!
pi_37226877
Stelling van Thales gebruiken.
pi_37227120
Ik heb ook een probleempje, me SPSS. Van 3 variabelen moet ik de Z-waarden uitrekenen;
Gebruik deze gemiddelden om voor deze drie variabelen de z-scores te berekenen. SPSS-opdracht: Transform>Compute

Omdat ik geen functie kon vinden om de z-waarde direct uit te rekenen (althans, CDFNORM oid geeft gewoon 1 als resultaat) heb ik dit al geprobeerd met de variabele dep95. Probleem is hier echter dat ik voor MEAN en SD twee 'arguments' moet geven. Als SPSS noob ben ik dus geheel de weg kwijt

(dep95 - MEAN(dep95)) / SD(dep95)

Dus iemand een tip/hint hoe ik toch de Z-waarden uitreken?
pi_37256678
tvp Misschien kan ik nog wat helpen op vwo5 niveau
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
pi_37257060
Ik heb ben met het onderzoeken van een tijdreeks. Eén van de mogelijke modellen is een ARMA(2,1) model. Nu vraag ik mij af, moet ik voor stationarity alleen kijken naar de individuele waarden van beide alfa's of ook naar een combinatie van beiden?

Dus alfa_i < 1 moet sowieso gelden, maar moet er ook iets in de geest van alfa_1 + alfa_2 < 1 gelden ofzo?

In mijn boek worden alleen maar ARMA(1,1) modellen besproken en heb je dit 'probleem' dus niet.
pi_37265288
Hmm, heb ook nog wel een ander vraagje, gaat over het Markowitz model (financiering):

ik heb de functie:

f(w) = w'Qw

w is een vector met dimensie n en w'e=1 (met e een vector met allemaal éénen)
Q is een matrix met dimensie n*n,

Bovendien is Q een variantie-covariantie matrix (dus, Q'=Q).

Ik moet bewijzen dat f(w) >= 0, dus ik moet bewijzen dat Q positief semi definiet is.

Iemand enig idee hoe ik dat doe?
  dinsdag 25 april 2006 @ 13:03:34 #51
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_37276769
quote:
Ik moet bewijzen dat f(w) >= 0, dus ik moet bewijzen dat Q positief semi definiet is.
Daarvoor kijk je naar de determinanten van iedere principale deelmatrix. De getallen op de diagonaal van een covariantiematrix stellen varianties voor, dus die zijn zeker niet-negatief. Verder kun je gebruiken dat de matrix symmetrisch is.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_37276891
Je kunt een orthonormale basis van je vectorruimte kiezen die de matrix diagonaliseert.
  dinsdag 25 april 2006 @ 13:29:51 #53
65475 Racing_X-Ray
Hell Yeah! VTR SP1!
pi_37277500
Mijn neefje vraagt mij om hulp voor een wiskunde opdracht dus ik dacht das een eitje

1 havo, ik heb de havo afgemaakt dus dat moet lukken

maja nou heeft hij een opdracht gekregen die ik nooit heb gehad in mijn hele havo tijd niet

dit is de opdracht:
quote:
Praktische Opdracht Klas 1
Moderne Wiskunde (7ed)
Hoofdstuk 7 Ruimtelijk bekeken

Platonische lichamen (Platonic solids) zijn regelmatige veelvlakken waarvan de zijvlakken regelmatig en onderling allemaal precies hetzelfde zijn (allemaal dezelfde driehoeken vierkanten of vijfhoeken. Er bestaan slechts 5 verschillende Platonische lichamen, namelijk het regelmatig viervlak, zesvlak (kubus), achtvlak twaalfvlak en twintig vlak.

Als je van een Platonisch lichaam er delen afzaagt, zodat de nieuwe zijvlakken die ontstaan alle weer regelmatig zijn dan krijg je een soort halfregelmatig veelvlak, die ook wel Archimedische lichamen (Archimedien Solid) worden genoemd. Er mogen in zo’n figuur dus best verschillende zijvlakken voorkomen, zolang ze maar regelmatig zijn.

Van alle Platonische lichamen (5) en Archimedische lichamen (13) kun je een afbeelding vinden op http://www.scienceu.com/geometry/facts/solids/handson.html

Met de muis kun je de lichamen draaien zodat je ziet dat ze van alle kanten bekeken er hetzelfde uitzien (in elk hoekpunt komen steeds op dezelfde manier de vlakken samen). Je kan ook van elk lichaams details opvragen zoals aantal vlakken, ribben en hoekpunten.

Op http://www.korthalsaltes.com/index.html kun je ook bouwplaten vinden.

OPDRACHT
Kies 1 van de 13 Archimedische lichamen uit en lever daarover het volgende in :
- de naam van het lichaam
- bouwplaat (2 keer, ml 1 ongevouwen en 1 in elkaar gezet)
- het aantal vlakken, ribben en hoekpunten waarbij je laat zien dat de regel van Euler klopt.
- De berekening waarmee je het aantal hoekpunten en ribben kan uitrekenen als je vorm en aantal van de vlakken weet.
- BONUS het bijbehorende Platonische lichaam in elkaar gezet, met daarop de zaaglijntjes getekend waarlangs je moet zagen om jouw Archimedisch lichaam te krijgen.

Andere links.
http://www.mathconsult.ch/showroom/unipoly/list-graph.html (nog meer ? alle 80)
http://www.wisfaq.nl/frame.htm?url=http://www.wisfaq.nl/pagina.asp?nummer=1365 (faq)

Woordenlijst
Polyhedra = veelvlakken
Solids = Lichamen (ruimtelijke figuren)
Faces = vlakken
Edges = ribben
Vertices = hoekpunten
op zich moet mij dit wel lukken (denk ik)

MAAR

ik zoek een duidelijke manier om dit aan mijn neefje uit te leggen

ik ben te werk gegaan als volgt:
de website bekeken met hoe ze eruit zien die figuren
dit gedaan
- de naam van het lichaam
- bouwplaat (2 keer, ml 1 ongevouwen en 1 in elkaar gezet)

maja de regel van Euler??? ben aan het googlen en kwam bij dit
http://www.science.uva.nl(...)yllabus/node107.html
hehe toen begon het kraken in mijn hoofd alweer, leuk hahaha

maar hoe kan ik dit het simpelste uitleggen aan hem:
- het aantal vlakken, ribben en hoekpunten waarbij je laat zien dat de regel van Euler klopt.
- De berekening waarmee je het aantal hoekpunten en ribben kan uitrekenen als je vorm en aantal van de vlakken weet

en dat tekenen moet mij ook wel lukken, maar ook moet ik hem uitleggen hoe wat en waarom

de opdracht hoeft niet gemaakt te worden maar HOE leg ik het aan hem het makkelijkste uit (terwijl ik zelf geen genie ben in wiskunde)
  dinsdag 25 april 2006 @ 13:31:55 #54
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_37277568
Hij kan zich er beter zelf in verdiepen. Zo'n huiswerkopdracht krijgt hij niet voor niks. Bij wiskunde helpt het niets als je opdrachten uitgelegd krijgt, en huiswerk zelf maken is de enige manier om hem voor te bereiden. In plaats van alles te maken kun je hem ook vragen met specifieke vragen te komen.
quote:
- De berekening waarmee je het aantal hoekpunten en ribben kan uitrekenen als je vorm en aantal van de vlakken weet
Neem een convexe polyeder (bijvoorbeeld een kubus) en laat het de regel van Euler controleren (zie formule op je gevonden website). Het bewijs zou ik in dit geval achterwege laten.
  dinsdag 25 april 2006 @ 13:43:34 #55
136842 rickybee
Stiften is voor mietjes
pi_37277973
Ik zit hier een beetje te tikken voor mijn werk en kom er niet op hoe het ook al weer heet als:

twee vloeistoffen(bloed & liquor) gemengd met elkaar op een papiertje/gaasje.
Bloed komt niet zo ver op het gaasje als liquor(vandaar de corona om het bloed op het gaasje) Maar hoe heet dat nu ook al weer???
Diffusie of zo iets?
pi_37280010
(papier)chromatografie? Je hebt een loopvloeistof, en je bloed loopt niet zo goed mee.....
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  dinsdag 25 april 2006 @ 15:39:49 #57
65475 Racing_X-Ray
Hell Yeah! VTR SP1!
pi_37281616
ehm kan iemand mij deze even snel op een simpele manier laten zien

de rest lukt allemaal wel
quote:
- De berekening waarmee je het aantal hoekpunten en ribben kan uitrekenen als je vorm en aantal van de vlakken weet.
  dinsdag 25 april 2006 @ 16:31:48 #58
132245 midje
Flight to Disneyland?
pi_37283206
ik heb even snel een vraag.
in een elktrolyse reactie kan water ook als reductor of oxidator optreden.
moet water dan wel de sterktse reductor of oxidator zijn?
Computer Says No
pi_37283557
Hallo allemaal.

Ik heb een beetje veel moeite met het vak wiskunde (Ik ben er een tijd tussenuit geweest) en was benieuwd of iemand van jullie me zou kunnen helpen met het volgende:

Morgen heb ik een tentamen, o.a een onderwerp is `hypothese toetsen`.

De volgende dingen heb ik echter geen kaas van gegeten, ik weet alleen in heel lichte mate hoe je het toe moet passen:
1 Binomiale verdeling.
2 Standaardverdeling.
3 Standaardafwijking.
4 Variantie.
5 Etc.

Een vraag:

De kijkdichtheid van een televisiequiz bedraagt volgens de presentator 50%.

De voorzitter van de omroep beweert dat de kijkdichtheid 30% is.

Men onderzoekt dit en vind in een steekproef dat van de 100 mensen, 57 mensen de quiz nooit heeft gezien.

Het significantieniveau is 5%.

Is er op basis van de enquete-uitslag nog steeds voldoende reden om de presentator in het gelijk te stellen?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Antwoord:

Ik heb zelf H0, en H1 al gemaakt.

H0= 0,5
H1= 0,3

En nu weet ik het al niet meer???
Iemand die wel een idee heeft?
(Tip: we hebben wel een GR!)

Ik ben nu al erg dankbaar voor mogelijke antwoord
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
pi_37283853
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 13:03 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Daarvoor kijk je naar de determinanten van iedere principale deelmatrix. De getallen op de diagonaal van een covariantiematrix stellen varianties voor, dus die zijn zeker niet-negatief. Verder kun je gebruiken dat de matrix symmetrisch is.
Dat klopt allemaal wel, maar volgens mij kan je niet aantonen dat een willekeurige covariantiematrix positief definiet is, dat is namelijk gewoon niet zo bij mijn weten.

Inmiddels heb ik het probleem opgelost overigens! w'Qw valt te schrijven als een variantie, die dus zeker niet negatief is.
pi_37283945
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 16:43 schreef vdo28 het volgende:
Hallo allemaal.

Ik heb een beetje veel moeite met het vak wiskunde (Ik ben er een tijd tussenuit geweest) en was benieuwd of iemand van jullie me zou kunnen helpen met het volgende:

Morgen heb ik een tentamen, o.a een onderwerp is `hypothese toetsen`.

De volgende dingen heb ik echter geen kaas van gegeten, ik weet alleen in heel lichte mate hoe je het toe moet passen:
1 Binomiale verdeling.
2 Standaardverdeling.
3 Standaardafwijking.
4 Variantie.
5 Etc.

Een vraag:

De kijkdichtheid van een televisiequiz bedraagt volgens de presentator 50%.

De voorzitter van de omroep beweert dat de kijkdichtheid 30% is.

Men onderzoekt dit en vind in een steekproef dat van de 100 mensen, 57 mensen de quiz nooit heeft gezien.

Het significantieniveau is 5%.

Is er op basis van de enquete-uitslag nog steeds voldoende reden om de presentator in het gelijk te stellen?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Antwoord:

H0= 0,5
H1= 0,3

En nu weet ik het al niet meer???
Iemand die wel een idee heeft?
(Tip: we hebben wel een GR!)

Ik ben nu al erg dankbaar voor mogelijke antwoord
Ik zou zeggen dat een enquete over 100 mensen niet representatief is en dus niets zinnigs kan zeggen over wie er wel of geen gelijk heeft
  dinsdag 25 april 2006 @ 17:02:47 #62
65475 Racing_X-Ray
Hell Yeah! VTR SP1!
pi_37284139

dit is de enige die ik niet echt weet kan iemand mij daar mee helpen?
pi_37284153
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 16:56 schreef JedaiNait het volgende:

[..]

Ik zou zeggen dat een enquete over 100 mensen niet representatief is en dus niets zinnigs kan zeggen over wie er wel of geen gelijk heeft
Maar dat moet dus wel

Maar goed, ik moet weg.
Hopelijk kan ik vanavond nog even kijken.
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
pi_37284323
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 17:02 schreef Racing_X-Ray het volgende:

dit is de enige die ik niet echt weet kan iemand mij daar mee helpen?
Tel het aantal zijden van alle zijvlakken bij elkaar op. Omdat elke ribbe aan twee zijvlakken grenst, heb je op die manier tweemaal het aantal ribben. Delen door 2 levert dus het aantal ribben. Daarna pas je Euler toe om het aantal hoekpunten te bepalen.
  dinsdag 25 april 2006 @ 17:16:57 #65
65475 Racing_X-Ray
Hell Yeah! VTR SP1!
pi_37284641
Thank joe
pi_37288391
Vraag,
Ik heb al genoeg moeite om mijn vraag te formulieren, dus een antwoord erop krijgen zal nog wel lastiger worden.

Ik ga een onderzoek doen, ik gebruik A|B testing. Er komen een aantal respondenten die één bepaalde actie wel of niet uitvoeren.

Voorbeeld:
Ik heb 200 respondenten en 50 daarvan voeren de actie uit. Je zou dan zeggen dat de kans 25 procent is.

Maargoed als er slechts 4 respondenten zijn en één voert het uit. Dan is het ook 25 procent. Toch is het eerste voorbeeld "betrouwbaarder".

Wat ik wil bereiken is de kans een betrouwbaarheidspercentage geven afhankelijk van het aantal respondenten. Ik neig om de normaal verdeling te gebruiken. Ik snap alleen niks meer van de theorie die ik tien jaar geleden ooit eens op school heb geleerd.

Ik hoop dat de vraag duidelijk is
Erik
  dinsdag 25 april 2006 @ 22:42:05 #67
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_37296656
quote:
ik heb even snel een vraag.
in een elktrolyse reactie kan water ook als reductor of oxidator optreden.
moet water dan wel de sterktse reductor of oxidator zijn?
Ja.
quote:

H0= 0,5
H1= 0,3
Wat is er 0,5 en 0,5?
Je hebt twee hypotheses die een dissectie moeten vormen. In H1 stop je altijd de alternatieve hypothese.
H0: μ>=0,50; H1: μ<0,50; α=0,05
TS: (F - 0,50) / SE(F)
RR: values < -z0,05 = -1,645
VAL: (0,43-0,50) / wortel(0,50²/100) = -1,4
Conclusie: Verwerp H0 niet.
quote:
Wat ik wil bereiken is de kans een betrouwbaarheidspercentage geven afhankelijk van het aantal respondenten. Ik neig om de normaal verdeling te gebruiken. Ik snap alleen niks meer van de theorie die ik tien jaar geleden ooit eens op school heb geleerd.
Zolang het aantal respondenten maar groot genoeg is, zal de normale verdeling een goede benadering geven. Aan de hand van je steekproefdata kun je vervolgens een betrouwbaarheidsinterval bepalen waarin het gemiddeld aantal studenten dat iets invult zal liggen. Bij het bepalen gebruik je onder andere de variantie, die bij een grote steekproef kleiner is.
pi_37297451
quote:
[b]Op dinsdag 25 april 2006 22:42
...

Zolang het aantal respondenten maar groot genoeg is, zal de normale verdeling een goede benadering geven. Aan de hand van je steekproefdata kun je vervolgens een betrouwbaarheidsinterval bepalen waarin het gemiddeld aantal studenten dat iets invult zal liggen. Bij het bepalen gebruik je onder andere de variantie, die bij een grote steekproef kleiner is.
Bedankt! Heb je hier misschien ook een voorbeeld bij?
pi_37299275
Hier ook een wiskundevraagje.
Ik ben net begonnen met integratie en ik heb het allemaal nog niet zo goed door.
Eén oefening lukt me echt niet:
ik moet de onbepaalde integraal berekenen van
tan2(4x)dx
(ik weet even niet hoe ik het helder kan voorstellen inclusief integraaltekentje enzo, sorry )

Ik heb hierbij twee mogelijkheden. Ik kan die tan2(4x) herschrijven, of de substitutiemethode toepassen (enige methodes die ik tot nu toe gezien heb).
Iemand enig idee hoe ik deze integraal moet oplossen?
pi_37299481
quote:
Op woensdag 26 april 2006 00:01 schreef vliegtuigje het volgende:
Hier ook een wiskundevraagje.
Ik ben net begonnen met integratie en ik heb het allemaal nog niet zo goed door.
Eén oefening lukt me echt niet:
ik moet de onbepaalde integraal berekenen van
tan2(4x)dx
(ik weet even niet hoe ik het helder kan voorstellen inclusief integraaltekentje enzo, sorry )

Ik heb hierbij twee mogelijkheden. Ik kan die tan2(4x) herschrijven, of de substitutiemethode toepassen (enige methodes die ik tot nu toe gezien heb).
Iemand enig idee hoe ik deze integraal moet oplossen?
d/dx tan(x) = 1 + tan2x.
pi_37303535
Ohja
Thanks! *verder oefent*
pi_37322987
quote:
Public Class Form1

Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
Dim a, b, c, s As Double
opp(a, b, c)
End Sub
Private Function opp(ByVal a As Double, ByVal b As Double, ByVal c As Double)
Dim s As Double = (a + b + c) / 2
a = CDbl(TextBox1.Text)
b = CDbl(TextBox2.Text)
c = CDbl(TextBox3.Text)
Dim oppervlakte As Double
If a + b > c ora + c > b or a + c > b Then

oppervlakte = Math.Sqrt(s * (s - a) * (s - b) * (s - c))
Label1.Text = oppervlakte
Else
Throw New ArithmeticException("Er is een fout opgetreden")

End If
Return oppervlakte

End Function
End Class
hoooi!
nu ben ik bezig met een klein programma, de gebruiker voert in de lengtes van de zijden van de a,b,c en het programma rekent de oppervlakte van de driehoek.
Nu moet het een toepasselijke excpetion opgooien (en een foutmelding geven) wanneer de drie lengten geen driehoek kunnen vormen.
Ik moet ernaat ook een aanroepende methode schrijven die de exception opvangt..

Kan iemand me helpen?

Ik heb al iets zitten te typen maar.. er klopt niets van..

[ Bericht 0% gewijzigd door teletubbies op 26-04-2006 21:56:36 ]
verlegen :)
pi_37324446
quote:
Op woensdag 26 april 2006 20:34 schreef teletubbies het volgende:

[..]

hoooi!
nu ben ik bezig met een klein programma, de gebruiker voert in de lengtes van de zijden van de a,b,c en het programma rekent de oppervlakte van de driehoek.
Nu moet het een toepasselijke excpetion opgooien (en een foutmelding geven) wanneer de drie lengten geen driehoek kunnen vormen.
Ik moet ernaat ook een aanroepende methode schrijven die de exception opvangt..

Kan iemand me helpen?

Ik heb al iets zitten te typen maar.. er klopt niets van..
Als a de langste zijde is kan er geen driehoek zijn als: a>b+c .
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
  donderdag 27 april 2006 @ 01:14:57 #74
105263 Litso
Interlectueel.
pi_37332957
quote:
Op woensdag 26 april 2006 21:13 schreef Wackyduck het volgende:

[..]

Als a de langste zijde is kan er geen driehoek zijn als: a>b+c .
Als a niet de langste zijde is ook niet

Maar dat is inderdaad wel een aardige, er zal nooit een driehoek ingevuld kunnen worden waarbij een van de zijden de langer is dan de andere twee zijden bij elkaar opgeteld.
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
  donderdag 27 april 2006 @ 08:47:54 #75
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_37335420
Als a de langste zijde is, en gelijk is aan b+c ook niet. Of als één van de zijden negatief is. Verder denk ik dat je de formule van Heron goed kunt gebruiken.
pi_37338525
quote:
If a + b > c ora + c > b or a + c > b Then
Ik denk dat er een spatie tussen "or" en "a" moet. Waarom zijn if en then eigenlijk met hoofdletters en or niet?
pi_37339168
ja die or moet in feite apart staan Or..
maar zo'n feit geeft visual basic wel aan, ..
maar het gaat niet om de wiskundige kant..die kun je zo fixen..
het gaat om dat exception gedoe.. :S
ik heb een exception ' opgegooid' maar ik moet die nog afhandelen.. dus er moet iets gedaan worden met die exception... maar wat?:S
verlegen :)
pi_37339307
Waarschijnlijk moet je iets doen met "Catch".
pi_37342010
Vraagje over rekenregels.

Ik weet dat volgens nieuwe internationale regels dit ezelsbruggetje niet meer geldig is, maar waar stond 'Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord' oorspronkelijk voor?

Mij is het volgens mij altijd geleerd als:
- optellen en aftrekken zijn gelijkwaardig (gewoon op volgorde zoals ze er staan uitrekenen)
- machtsverheffen en worteltrekken zijn niet gelijkwaardig
- vermenigvuldigen en delen zijn niet gelijkwaardig

Volgens de nieuwe regels zijn ook vermenigvuldigen en delen gelijkwaardig, en nu lees ik steeds meer over mensen die beweren dat dat met de 'meneer Van Dale' regel óók al zo was. Hoe zit het nu? In dit topic zijn de meningen ongeveer 50-50 verdeeld.
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_37342578
Vermenigvuldigen en delen zijn gelijkwaardig. In geval van twijfel kun je natuurlijk altijd haakjes gebruiken.
  donderdag 27 april 2006 @ 13:40:07 #81
119078 McCarthy
communistenjager
pi_37343156
quote:
Op donderdag 27 april 2006 13:05 schreef m021 het volgende:
Vraagje over rekenregels.

Ik weet dat volgens nieuwe internationale regels dit ezelsbruggetje niet meer geldig is, maar waar stond 'Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord' oorspronkelijk voor?

Mij is het volgens mij altijd geleerd als:
- optellen en aftrekken zijn gelijkwaardig (gewoon op volgorde zoals ze er staan uitrekenen)
aftrekken bestaat officieel niet eens dus daar hoef je ook niet over na te denken.

Het enige wat geld is vermenigvuldigen gaat voor optellen. De rest is vaak grafisch duidelijk
quote:
- machtsverheffen en worteltrekken zijn niet gelijkwaardig
als je je wortelteken goed opschrijft is het duidelijk wat je eerst moet doen.

idem met delen.

zoals ik al zei: het is grafisch vaak volkomen duidelijk en bij twijfel haakjes gebruiken
quote:
- vermenigvuldigen en delen zijn niet gelijkwaardig

Volgens de nieuwe regels zijn ook vermenigvuldigen en delen gelijkwaardig, en nu lees ik steeds meer over mensen die beweren dat dat met de 'meneer Van Dale' regel óók al zo was. Hoe zit het nu? In dit topic zijn de meningen ongeveer 50-50 verdeeld.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_37343252
quote:
Op donderdag 27 april 2006 13:23 schreef thabit het volgende:
Vermenigvuldigen en delen zijn gelijkwaardig.
Ja, volgens de nieuwe regels wel. Maar was dat met MVDWOA ook al zo, is mijn vraag.
quote:
Op donderdag 27 april 2006 13:40 schreef McCarthy het volgende:

aftrekken bestaat officieel niet eens dus daar hoef je ook niet over na te denken.
Op die manier kan je ook wel zeggen dat delen niet bestaat. Immers,
x/y
is hetzelfde als
x * y-1

[ Bericht 38% gewijzigd door m021 op 27-04-2006 13:49:47 ]
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_37343840
Nou, mooi toch? Ben je meteen van dat probleem af.
pi_37345966
Ik heb een vraagje over Scheikunde:

Het gaat over reactie's kloppend maken, en aangezien sk mijn allerallerallerslechtste vak is snap ik er geen hol van

Hier komt de vraag:
Geef de reactievergelijking van de verbranding van:
C4H10 (g)
Dan is het antwoord: (DIT GEDEELTE WEET IK DUS NIET!)
2C4H10 (g) + O2 (g) --> 8CO2 + 10H2O (g)

Ik heb die cijfertjes ff naar beneden gedaan zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel met dat kloppend maken met die nummers.

Heeft iemand een goeie duidelijke uitleg hoe ik dit zelf kan zien

help

BTW, ik zit in 3VWO dus geen moeilijke termen aub
Shoulder pads may come and go, but a BFF is forever O+
pi_37346152
Gewoon tellen, het aantal C'tjes, H'tjes en O'tjes links van de pijl moet hetzelfde zijn als rechts van de pijl.
pi_37346296
quote:
Op donderdag 27 april 2006 15:19 schreef thabit het volgende:
Gewoon tellen, het aantal C'tjes, H'tjes en O'tjes links van de pijl moet hetzelfde zijn als rechts van de pijl.
Hmm. En met een verbranding krijg je altijd CO2 en H2O?
Dus dan plant ik eerst de vergelijking (ofwathetookis) links en dan die CO2 en H2O aan de rechterkant.
En dan optellen?
C4 zijn dan 4 C's en met CO2 heb ik maar 1 C?
Shoulder pads may come and go, but a BFF is forever O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')