Openbaringen 13:18quote:Op vrijdag 14 april 2006 16:21 schreef ElectricEye het volgende:
Nou, ik dan maar.
Waar wordt het getal van het Beest, zeshonderdzesensestig, genoemd?
Noem Bijbelboek en vers.
13 stammen.quote:Op vrijdag 14 april 2006 16:44 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Openbaringen 13:18
Hier komt het aan op wijsheid. Laat ieder dui inzicht heeft het getal van het beest ontcijferen; er wordt een mens mee aangeduid. Het getal is zeshonderdzesenzestig.
Uit hoeveel stammen bestond het volk van Israel?
Mogen we een hint? Het type rund of zo. Ik heb heel Spreuken doorgebladerd maar zag niets wat er op leek.quote:Op vrijdag 14 april 2006 16:57 schreef ElectricEye het volgende:
O ja, nieuwe vraag:
Welk lichaamsdeel vergeleek Salomo met de kalfjes van een rundersoort?
(dit is een iets cryptischer vraagje!)
Succes!
En toen kreeg de echte moeder het kind. Mooi verhaal. Het Salomons oordeel.quote:Op vrijdag 14 april 2006 18:45 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Biede vrouwen beweerden dat een baby hun kind was.
Salomo stelde voor (nu moet ik even graven hoor), volgens mij stelde hij voor om het kind te verdelen (dus door midden te snijden).
De echte moeder had liever dat het kind bleef leven dan dat het doormidden werd gesneden en zei dat de ander de moeder was.
David, moest 100 voorhuiden van (gedode) Filistijnen halen en kwam met 200 terug.quote:Op zaterdag 15 april 2006 01:00 schreef onemangang het volgende:
[..]
En toen kreeg de echte moeder het kind. Mooi verhaal. Het Salomons oordeel.
Nieuwe vraag
Hij moest honderd stuks halen, kwam met tweehonderd en kreeg er de hand van de dochter van een koning voor terug. Wat moest hij halen en om wie gaat het hier?
Mijn zwager zegt dat als het haar van mijn zus raar zit:quote:Op vrijdag 14 april 2006 23:17 schreef Wacko-Dreamer het volgende:
wat valt er onder rundersoorten?
het antwoord staat iig in Hooglied: misschien hoofdstuk 4
haar als een kudde geiten
ik weet uit mijn hoofd dat er 1 van Topaas is gemaakt. daar is het dispuut van mijn zusje naar vernoemdquote:Op zaterdag 15 april 2006 12:55 schreef freecell het volgende:
[..]
Mijn zwager zegt dat als het haar van mijn zus raar zit:
"Uw haar is als een kudde geiten, neergolvend van het gebergte van Gilead"
Dan weet ze niet hoe snel ze een borstel moet zoeken
Nieuwe:
De grondstenen van de stadsmuur van het nieuwe Jeruzalem, bestaan uit 12 soorten edelgesteente, welke?
quote:18 De muur was gemaakt van jaspis, en de stad zelf was van zuiver goud, helder als glas. 19 De grondstenen van de stadsmuur waren versierd met allerlei edelstenen. De eerste was van jaspis, de tweede van lazuursteen, de derde kornalijn, de vierde smaragd, 20 de vijfde sardonyx, de zesde sarder, de zevende olivijn, de achtste aquamarijn, de negende topaas, de tiende turkoois, de elfde granaat en de twaalfde amethist.
mooi! er moet meer gebladerd worden in Spreuken!quote:Op vrijdag 14 april 2006 21:16 schreef Armalite het volgende:
[..]
Mogen we een hint? Het type rund of zo. Ik heb heel Spreuken doorgebladerd maar zag niets wat er op leek.
Netjesquote:Op zaterdag 15 april 2006 13:09 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
ik weet uit mijn hoofd dat er 1 van Topaas is gemaakt. daar is het dispuut van mijn zusje naar vernoemd
ff zoeken voor de rest.
update: dat was een eitje als je op 'topaas' zoekt
[..]
Om van een handvol mensen een groot volk te worden, en omdat het al eerder voorspeld was dat het 400 jaar zou duren.quote:Op zaterdag 15 april 2006 14:33 schreef pmb_rug het volgende:
waarom moest het volk Israel 400 jaar in Egypte leven voordat het naar Kanaan word geleid?
verschillende schrijvers. Maar dat lijkt me vrij voor de hand liggend.quote:Op zaterdag 15 april 2006 19:36 schreef Halldar het volgende:
Wie is de auteur?
Waarom schreef Jezus er niet in?quote:Op zaterdag 15 april 2006 19:38 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
verschillende schrijvers. Maar dat lijkt me vrij voor de hand liggend.
Mattheus, Marcus, Lucas en Johannes om er maar een paar te noemen aan het begin van de jaartelling.
De gekruisigden en onthoofden zijn allemaal volgens mij gestorven na Jezus' hemelvaartquote:Op zaterdag 15 april 2006 19:16 schreef Casparovvv het volgende:
Welke van de apostelen bleven in leven na de dood, opstanding en hemelvaart van Jezus?
ik meen dat een groot deel gekruisigd/onthoofd werd
allemaal.quote:Op zaterdag 15 april 2006 19:16 schreef Casparovvv het volgende:
Welke van de apostelen bleven in leven na de dood, opstanding en hemelvaart van Jezus?
ik meen dat een groot deel gekruisigd/onthoofd werd
Er heeft er één een natuurlijke dood gestorven... weet alleen niet welke...quote:Op zaterdag 15 april 2006 21:11 schreef freecell het volgende:
[..]
allemaal.
___
En wat gebeurde er toen?
Een van mijn favoriete bijbelboeken samen met Job en Openbaringen.quote:Op zaterdag 15 april 2006 13:11 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
mooi! er moet meer gebladerd worden in Spreuken!![]()
INRI (Drie talen) Iesus Nazarenus Rex Iudeorumquote:Op zaterdag 15 april 2006 23:08 schreef Armalite het volgende:
[..]
Een van mijn favoriete bijbelboeken samen met Job en Openbaringen.
Volgende vraag:
Wat stond er op het 'bordje' wat aan het kruis hing bij Jezus?
Hmmm ja dat klopt. Ze baden en zongen lofzangen. Daarna de aardbeving. De bewaker nam ze mee naar huis en de volgende dag verder ze vrijgelaten in opdracht van de hoofdmannenquote:Op zaterdag 15 april 2006 23:12 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Volgens mij was de vraag over Silas en Paulus niet hoe ze uit de gevangenis kwamen, maar wat ze deden toen ze in de gevangenis zaten.
Dat is een Maria die ook bij de kruisiging aanwezig was.quote:Op zondag 16 april 2006 09:17 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Precies, dat is wat er gezocht werd
OK, nieuwe dan. Wie is de moeder van Joses?
Jezus' broer. (Neef voor de zeer conservatieven.)quote:Op zondag 16 april 2006 13:41 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Dat klopt
Heb je ook enig idee wie Joses precies was?
Jezus, koning der Joden. In het Nederlands.quote:Op zaterdag 15 april 2006 23:11 schreef Nekto het volgende:
[..]
INRI (Drie talen) Iesus Nazarenus Rex Iudeorum
Waarschijnlijk wel jaquote:Op zondag 16 april 2006 13:43 schreef Nekto het volgende:
[..]
Jezus' broer. (Neef voor de zeer conservatieven.)
Jezus van Nazareth, Koning der Jodenquote:Op zondag 16 april 2006 13:48 schreef Casparovvv het volgende:
Jezus, koning der Joden. In het Nederlands.
Toch?![]()
Als je weet dat het in Openbaringen staat (wat vrij algemeen bekend is), is het niet zo moeilijk om het precieze vers op te zoekenquote:
Het boek is algemeen bekend idd. Opzoeken? Ja, dan kan ik het ook.quote:Op zondag 16 april 2006 16:05 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Als je weet dat het in Openbaringen staat (wat vrij algemeen bekend is), is het niet zo moeilijk om het precieze vers op te zoeken
Nee, maar aangezien om het preciese boek, hoofdstuk en vers werd gevraagd pakte ik mijn bijbel en zocht Openbaringen op. Ik had het zo gevonden, ik weet namelijk wel waar het ongeveer in dat boek staat.quote:
Neef, geen idee. broer zou dan trouwens half-broer moeten zijn.quote:Op zondag 16 april 2006 13:50 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel ja
(hoezo neef eigenlijk?)
Gewoon zoals het er staatquote:Op zondag 16 april 2006 18:22 schreef Halldar het volgende:
Maar moeten we de bijbel letterlijk nemen? of is het de bedoeling dat je het zelf interpreteerd, en hoe weet je dan of je de goeie interpretatie hebt?
O nu opeens wel letterlijk? Ik lees namelijk regelmatig dat je niet alles letterlijk moet nemen.quote:
Echt grootte tegenstrijden zitten er niet in!quote:Op zondag 16 april 2006 18:31 schreef Halldar het volgende:
[..]
O nu opeens wel letterlijk? Ik lees namelijk regelmatig dat je niet alles letterlijk moet nemen.
Hoe verklaar je de tegenstrijdigheden dan? of beter gezegd hoe leef je volgens de bijbel als er tegenstrijdigheden in staan?
Lees de OP even. Het is een heel end naar boven scrollen, ik weet het. En anders kun je hier een topic over openen.quote:Op zondag 16 april 2006 18:22 schreef Halldar het volgende:
Maar moeten we de bijbel letterlijk nemen? of is het de bedoeling dat je het zelf interpreteerd, en hoe weet je dan of je de goeie interpretatie hebt?
Doe je dit even in een ander topic.quote:Op zondag 16 april 2006 18:22 schreef Halldar het volgende:
Over dingen die er IN staan, niet of het wel klopt ja of neequote:Op zondag 16 april 2006 18:42 schreef Halldar het volgende:
[..]
O dit is meer een 'ik weet waar wat staat in de bijbel' topic. Mijn fout.
In de Bijbel staat gewoon broers (ook in het Grieks, adelphoi o.i.d.); doch het Aramees heeft niet zulke precieze distincties tussen mannelijke verwanten, zowel neef als broer worden met hetzelfde worod aangeduid. Daarbij komt dat voor de Moslims, Katholieken en Oosters Orthodoxen de maagdelijkheid van Maria zowel voor, tijdens als na de geboorte van Christus geldt, d.w.z. ze is altijd maagd geweest en gebleven.quote:Op zondag 16 april 2006 13:50 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel ja
(hoezo neef eigenlijk?)
mwuaaah... een mooie is het verhaal van het gouden kalf. Mozes werd kwaad op de Israëlieten dat ze een gouden kalf hadden gemaakt, want ze mochten immers geen afgodsbeelden maken. Maar ze konden nog helemaal niet weten dat ze dat niet mochten doen, want Mozes had juist daarvoor de tien geboden gekregenquote:Op zondag 16 april 2006 18:34 schreef Zombine het volgende:
[..]
Echt grootte tegenstrijden zitten er niet in!
Edit: tot zover ik weet![]()
Welk vers bedoel je, want het volgende (ik verdedig de lezing niet per se):quote:Op maandag 17 april 2006 08:58 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Hoe kan Maria dan hun moeder zijn? (dat staat er toch duidelijk in Markus)
Is natuurlijk makkelijk recht te breien. De zoon van Maria is een kwalificatie bij 'de timmerman' evanals 'de neef van etc.' Maar die neven zijn geen zoon van Maria.quote:Marcus 6:3Is deze niet de timmerman, de zoon van Maria, en de broeder van Jakobus en Joses, en van Judas en Simon, en zijn Zijn zusters niet hier bij ons? En zij werden aan Hem geërgerd.
Is natuurlijk makkelijk recht te breien door te stellen we dat we naast Maria Magdalena, en Maria moeder van Jezus, nog een Maria #3 hebben. Ik denk dat de Katholieken wel zoiets hebben gedaan, volgens mij heeft Hieronymus dat al geprobeerd.quote:En er waren ook vrouwen, van verre dit aanschouwende, onder welke ook was Maria Magdalena, en Maria, de moeder van Jakobus, den kleine, en van Joses, en Salome;
Paulus? (50 na christus)quote:Op maandag 17 april 2006 12:07 schreef onemangang het volgende:
Wat is het oudst gedateerde stuk uit het Nieuwe Testament?
Ik meen dat bepaalde stukken uit 30 n ch. stammen. Of deze in het nieuwe testament zijn opgenomen, of dat deze er buiten zijn gelaten weet ik niet.quote:
Deze staat nog, of issie te moeilijk/lastig?quote:Wanneer was Paulus voor het eerst betrokken bij de 'jacht' op christenen?
Doel je op het moment dat hij een epilepsieaanval op de weg naar Damascus kreeg?quote:Op maandag 17 april 2006 17:07 schreef Armalite het volgende:
[..]
Deze staat nog, of issie te moeilijk/lastig?
in de tijd na de Opstanding van Jezusquote:Op zondag 16 april 2006 18:06 schreef Armalite het volgende:
Ook nog maar even een nieuwe dan. Wanneer was Paulus voor het eerst betrokken bij de 'jacht' op christenen?
De bijbel zit stikvol met tegenstrijdigheden.quote:Op zondag 16 april 2006 18:34 schreef Zombine het volgende:
[..]
Echt grootte tegenstrijden zitten er niet in!
Edit: tot zover ik weet![]()
Nee, daarvoor nog, de eerste keer dat hij genoemd wordt in de bijbel. Overigens kan ik me geen epilepsieaanval herinneren...quote:Op dinsdag 18 april 2006 01:11 schreef onemangang het volgende:
[..]
Doel je op het moment dat hij een epilepsieaanval op de weg naar Damascus kreeg?
quote:Op zaterdag 15 april 2006 14:48 schreef freecell het volgende:
Genesis 15:13 Toen zei de HEER: ‘Wees ervan doordrongen dat je nakomelingen als vreemdeling zullen wonen in een land dat niet van hen is en dat ze daar slaaf zullen zijn en onderdrukt zullen worden, vierhonderd jaar lang. 14 Maar ik zal hun onderdrukkers ter verantwoording roepen, en dan zullen ze wegtrekken, met grote rijkdommen. 15 Wat jou betreft: je zult in vrede met je voorouders worden verenigd en in gezegende ouderdom begraven worden. 16 Pas de vierde generatie zal hierheen terugkeren, want pas dan hebben de Amorieten zo veel misdaden bedreven dat de maat vol is.’
Omdat de Amorieten nog even tijd nodig hadden dus?
quote:Op dinsdag 18 april 2006 09:10 schreef freecell het volgende:
Paulus komt het eerst voor bij de steniging van Stefanus, waar hij op de jassen past van de mensen die Stefanus stenigen.
enne onemangang: je was net lekker aan het meedoen, begin nu aub niet weer met je gedonder![]()
Nope... het oudst gedateerde stuk is 1 Tessalonicenzen.quote:
Hieroquote:Op dinsdag 18 april 2006 08:27 schreef Armalite het volgende:
[..]
Nee, daarvoor nog, de eerste keer dat hij genoemd wordt in de bijbel. Overigens kan ik me geen epilepsieaanval herinneren...
Nee, die bedoel ik niet... een dier...quote:Op dinsdag 18 april 2006 10:08 schreef Haushofer het volgende:
Ehm..."Huichelaars"?
Ik geloof dat je standpunt nu wel duidelijk is
Petrus, Judas, Johannes en Jacobusquote:Op dinsdag 18 april 2006 09:48 schreef onemangang het volgende:
Niemand van de schrijvers heeft Jezus persoonlijk gekend, eigenlijk is het complete NT geschreven 'van horen zeggen'
Een verhaal over Jezus die een man met de "vallende ziekte" geneest.quote:Op dinsdag 18 april 2006 10:00 schreef onemangang het volgende:
[..]
Hiero
In het NT komt nog een voorval tegen van een epilepsieaanval. Welke?
Nee, ze zijn beschreven in het NT. Van geen enkele van de bekende geschriften staat vast dat ze door apostelen zijn geschreven, de dateringen en taalstudies van de originelen spreken dit tegen. Daarnaast werden de namen van de apostelen wel gebruikt, maar dat waren niet de auteurs. De brief van Jacobus is bijvoorbeeld geschreven door Jacobus de rechtvaardige, niet door de apostel Jacobus. De datering van de geschriften van Johannes zoals die in de huidige Bijbel staan zijn veel later geschreven dan de apostel leefde... In ieder geval is er geen enkel geschrift in het NT waarvan aangetoond kon worden dat het tijdens het leven van Jezus is geschreven, danwel origineel door een apostel. Maar daar zijn discussies over.quote:Op dinsdag 18 april 2006 10:22 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Petrus, Judas, Johannes en Jacobus
Zij waren discipelen en hebben allemaal in het NT geschreven
quote:
was dat niet iemand die Jezus toen genas?quote:In het NT komt nog een voorval tegen van een epilepsieaanval. Welke?
ik geloof niet dat deze lijst onomstreden is.quote:Op dinsdag 18 april 2006 09:48 schreef onemangang het volgende:
[..]
Nope... het oudst gedateerde stuk is 1 Tessalonicenzen.
Staat gedateerd op 49 na Chr. Zo'n 20 jaar na de kruisiging.
51 na Chr. Galaten
60 na Chr. Romeinen
65 na Chr. vermoedelijke datering van "Q", waarop de vier evangeliên zijn gebaseerd (45 jaar na de kruisiging)
70 na Chr. Marcus
85-95 na Chr Lucas & Handelingen
95 na Chr. Openbaringen
80--100 na Chr. Matteüs
100-125 na Chr. Johannes
Niemand van de schrijvers heeft Jezus persoonlijk gekend, eigenlijk is het complete NT geschreven 'van horen zeggen'
Dat klopt, maar dan wordt het ook voor Marcus gedateerd, en dat is niet de gangbaarste opvatting. Het evangelie van Marcus wordt meestal als het oudste gezien (Augustinus dacht er echter anders over).quote:Op dinsdag 18 april 2006 10:50 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
ik geloof niet dat deze lijst onomstreden is.
ik meen dat bijv Mattheus ook weleens rond 40 nChr word gedateerd.
Numeri 21:8-9quote:Op dinsdag 18 april 2006 11:12 schreef onemangang het volgende:
Nieuwe vraag: in de Bijbel komt een esculaap voor. Waar?
Jonathanquote:Op zondag 16 april 2006 13:48 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Jezus, koning der Joden. In het Nederlands.
Toch?![]()
Hoe heette de zoon van Saul, en hoe versloeg hij 20 Filistijnen (ook wel onbesnedenen genoemd)?
Niets, want het is een strikvraag.quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:04 schreef onemangang het volgende:
Wat gebeurt er volgens God met Aaron en al zijn nakomelingen als die het wagen om zonder onderbroek een heiligdom te betreden?
Die krijgen drie zweepslagen van de nakomelingen van Ruben die op dat moment een onderbroek over hun hoofd dragen.quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:04 schreef onemangang het volgende:
Wat gebeurt er volgens God met Aaron en al zijn nakomelingen als die het wagen om zonder onderbroek een heiligdom te betreden?
Nee, dit is geen strikvraag. Het antwoord is echt terug te vinden.quote:
Onderbroekenlol.quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:09 schreef Troel het volgende:
[..]
Die krijgen drie zweepslagen van de nakomelingen van Ruben die op dat moment een onderbroek over hun hoofd dragen.
Wat een lol![]()
Dan sterven ze. Exodus 28, 42–43:quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:04 schreef onemangang het volgende:
Maar voor Aäron zelf gold er nog een maatregel opdat hij niet zou sterven als hij het heiligdom in en uit zou gaan, wat was dat?quote:Maak hun ook linnen onderbroeken, om het vlees der schaamte te bedekken; zij zullen zijn van de lenden tot de dijen.
Aäron nu en zijn zonen zullen die aanhebben, als zij in de tent der samenkomst gaan, of als zij tot het altaar treden zullen, om in het heilige te dienen; opdat zij geen ongerechtigheid dragen en sterven. Dit zal een eeuwige inzetting zijn, voor hem, en zijn zaad na hem.
Exodus28:35 Aäron moet dit bovenkleed dragen wanneer hij dienst doet. Wanneer hij het heiligdom binnengaat om voor de HEER te verschijnen en wanneer hij weer naar buiten komt, moet het geluid van de belletjes te horen zijn, anders zal hij sterven.quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:57 schreef Nekto het volgende:
[..]
Dan sterven ze. Exodus 28, 42–43:
[..]
Maar voor Aäron zelf gold er nog een maatregel opdat hij niet zou sterven als hij het heiligdom in en uit zou gaan, wat was dat?
1 Tim. 2:11-12?quote:Op dinsdag 18 april 2006 15:20 schreef onemangang het volgende:
Op welk vers in het NT is de vrouwen-moeten-zwijgen politiek van de SGP gebaseerd?
"[...] Thessalonians, the earliest piece of Christian literature that we have (written at least fifteen years before Mrk, our earliest Gospel" schrijft nieuw-testamenticus Bart Ehrman in 'The New Testament - A historical introduction to the early Christian writings'.quote:Op dinsdag 18 april 2006 10:50 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
ik geloof niet dat deze lijst onomstreden is.
ik meen dat bijv Mattheus ook weleens rond 40 nChr word gedateerd.
die, maar ook deze:quote:Op dinsdag 18 april 2006 15:33 schreef Nekto het volgende:
[..]
1 Tim. 2:11-12?
Een vrouw late zich leren in stilheid, in alle onderdanigheid. Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij.
Die zou uitgekomen eieren aan hun lot overlaten.quote:Op dinsdag 18 april 2006 15:42 schreef Nekto het volgende:
Hoe gaat de struisvogel met haar eieren om volgens de Bijbel?
Niemand? (Nee, ik bedoel niet Jezus, maar iemand die tijdens zijn dood een andere dode tot leven zou hebben gewekt.)quote:Op dinsdag 18 april 2006 16:15 schreef onemangang het volgende:
Welke dode heeft een andere dode tot leven gewekt?
Het klinkt vaag bekend maar ik weet het zo ook niet. Lazarus was het volgens mij ook niet.quote:Op woensdag 19 april 2006 14:59 schreef onemangang het volgende:
[..]
Niemand? (Nee, ik bedoel niet Jezus, maar iemand die tijdens zijn dood een andere dode tot leven zou hebben gewekt.)
Misschien Elija. Maar wie hij dan tot leven heeft gewekt weet ik niet. Dat is gelukkig ook niet de vraagquote:Op woensdag 19 april 2006 21:36 schreef ChrisJX het volgende:
Hmmzz, een of andere profeet zou ik zeggen. Maar ja, welke
Psalm 119.quote:Op woensdag 19 april 2006 23:34 schreef pmb_rug het volgende:
in welk bijbelgedeelte begint elk vers met de volgende letter uit het hebreewse alfabet?
Yep, het is Elisa! Al is het verhaal iets minder sterk.quote:Op donderdag 20 april 2006 09:40 schreef freecell het volgende:
[..]
Psalm 119.
Die dode die de dode tot leven wekte, was een profeet die begraven werd en daarbij kwam zijn lichaam in aanraking met het lichaam van de persoon die daar al begraven lag. Hierbij werd de persoon die er al lag weer levend.
Ik weet even niet welke profeet het was, ik gok Elisa?
Onbekend. Waarschijnlijk geeneenquote:Op donderdag 20 april 2006 23:26 schreef onemangang het volgende:
Hoeveel koningen bezochten de pasgeboren Jezus?
Heb jij mijn post niet gelezen?quote:Op vrijdag 21 april 2006 21:21 schreef renetan het volgende:
3 , geloof ik. Vandaar dat de term 'Driekoningen' bestaat...
Tja, 40 nachten dagen en nachten regen, Mozes veertig dagen op de berg, veertig jaar dwalen door de woestijn, Jezus die veertig dagen en nachten vast. Het komt vrij vaak voor, maar WAAROM?quote:Op vrijdag 21 april 2006 21:22 schreef renetan het volgende:
Waarom is het getal 40 zo belangrijk in de Bijbel ?
Volgens mij is het belangrijk om ook culturele factoren in de gaten te houden.quote:Op maandag 17 april 2006 00:31 schreef Nekto het volgende:
[..]
In de Bijbel staat gewoon broers (ook in het Grieks, adelphoi o.i.d.); doch het Aramees heeft niet zulke precieze distincties tussen mannelijke verwanten, zowel neef als broer worden met hetzelfde worod aangeduid. Daarbij komt dat voor de Moslims, Katholieken en Oosters Orthodoxen de maagdelijkheid van Maria zowel voor, tijdens als na de geboorte van Christus geldt, d.w.z. ze is altijd maagd geweest en gebleven.
Deze combinatie van ingrediënten heeft sommigen ertoe doen speculeren dat het Griekse woord (het Grieks heeft wel preciezere woorden voor neef) broer hier ook met de Aramese betekenis 'neef' gelezen moet worden, dus dat degenen die genoemd worden als (half)broers in de bijbel feitelijk neven zijn, dus dat derhalve Maria altijd maagd gebleven is.
al die dingen die je noemt hebben 1 ding gemeenquote:Op vrijdag 21 april 2006 23:03 schreef onemangang het volgende:
[..]
Tja, 40 nachten dagen en nachten regen, Mozes veertig dagen op de berg, veertig jaar dwalen door de woestijn, Jezus die veertig dagen en nachten vast. Het komt vrij vaak voor, maar WAAROM?
Patmos was het eerste wat er in me op kwam. Klopt dat?quote:Op zondag 8 oktober 2006 23:08 schreef Crizzz_ het volgende:
HHMMMM jaok, ik gooi er maar weer eens een vraag in.
Een makkelijke.
Op welk eiland ontving Johannes (of dat nou de apostel Johannes of iemand anders is, laten we even in het midden) de openbaring God?
Ja dat klopt, alhoewel, volgens mij is het niet met 100% zekerheid vastgested.quote:Op zondag 8 oktober 2006 23:31 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Patmos was het eerste wat er in me op kwam. Klopt dat?.
Ik heb er ook één.
Het Hooglied is niet helemaal op zijn plaats in de Bijbel. De enige reden dat het uiteindelijk in de canon is beland, is omdat men geloofde dat het door koning Salomo geschreven was. Onderzoek heeft echter uitgewezen dat Salomo om historische redenen niet de auteur kan zijn. Of het Hooglied nu vóór of na het leven van Salomo is geschreven weet ik niet meer (kan ik opzoeken), maar dat doet er even niet zoveel toe.
De vraag is: als het Hooglied niet door Salomo geschreven is, waar is het dan wél ontstaan? En het antwoord zal je verrassen.
In mijn jongerenbijbel staat dat het waarschijnlijk is dat hooglied niet één gedicht is maar verschillende losse gedichten bij elkaar gezet. Er zijn groepen die denken dat het in de 8ste tot de 6de eeuw voor Christus geschreven is. Dat is 400 jaar na Salomon. Aan de andere kant heeft Salomon meer dan duizend gedichten geschreven dus veel mensen houden er aan vast dat Hooglied in de tijd van koning Salamon (10e tot 9e eeuw voor Chr.) geschreven is.quote:Op zondag 8 oktober 2006 23:31 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Patmos was het eerste wat er in me op kwam. Klopt dat?.
Ik heb er ook één.
Het Hooglied is niet helemaal op zijn plaats in de Bijbel. De enige reden dat het uiteindelijk in de canon is beland, is omdat men geloofde dat het door koning Salomo geschreven was. Onderzoek heeft echter uitgewezen dat Salomo om historische redenen niet de auteur kan zijn. Of het Hooglied nu vóór of na het leven van Salomo is geschreven weet ik niet meer (kan ik opzoeken), maar dat doet er even niet zoveel toe.
De vraag is: als het Hooglied niet door Salomo geschreven is, waar is het dan wél ontstaan? En het antwoord zal je verrassen.
Ik heb geen flauw idee.. Een Arabier?quote:Op zondag 8 oktober 2006 23:31 schreef Viking84 het volgende:
IN alle verhalen waar de farizeen Jezus terecht wijzen op dingen die hij fout zou doenquote:Op maandag 9 oktober 2006 13:45 schreef Sitethief het volgende:
In de 10 geboden worden een hoop dingen genoemd die van god niet mogen, waar is nog meer een opsomming te vinden? (NT)
Ik doelde eigenlijk op Romeinen 1 :29-32, maar je hebt gelijk,quote:Op maandag 9 oktober 2006 13:53 schreef Troel het volgende:
[..]
IN alle verhalen waar de farizeen Jezus terecht wijzen op dingen die hij fout zou doen
Mwah, ik vond mijn antwoord ook dubbelzinnig, want je kon terecht op verschillende manieren lezen, namelijk dat het terecht was dat ze hem erop wezen of dat ze hem terechtwezenquote:Op maandag 9 oktober 2006 13:54 schreef Sitethief het volgende:
[..]
Ik doelde eigenlijk op Romeinen 1 :29-32, maar je hebt gelijk,.
Kan het zo snel niet vinden,quote:Op maandag 9 oktober 2006 13:56 schreef Troel het volgende:
[..]
Mwah, ik vond mijn antwoord ook dubbelzinnig, want je kon terecht op verschillende manieren lezen, namelijk dat het terecht was dat ze hem erop wezen of dat ze hem terechtwezen
Maar de vraag van Viking staat nog steeds open toch?
Ze zoekt de landdstreek waar het Hooglied geschreven is.quote:Op zondag 8 oktober 2006 23:31 schreef Viking84 het volgende:
neenquote:Op maandag 9 oktober 2006 14:05 schreef Troel het volgende:
[..]
Ze zoekt de landdstreek waar het Hooglied geschreven is.
denk ook niet dat je die zo snel zult vinden, of je moet al een cursus literatuur vd Bijbel hebben gedaan en beschikken over uitstekende handboeken, zoals ikquote:
Een hoerenhuis,quote:Op maandag 9 oktober 2006 17:22 schreef Viking84 het volgende:
[..]
denk ook niet dat je die zo snel zult vinden, of je moet al een cursus literatuur vd Bijbel hebben gedaan en beschikken over uitstekende handboeken, zoals ik. Maar ik heb nooit gezegd dat het gemakkelijk was
.
Ik zal wel een hint geven: als je de tekst van het Hooglied bekijkt en je laat het idee dat het door Salomo geschreven is even los, in welke context kun je je een dergelijke tekst dan heel goed voorstellen?
Haha, ik wist dat dat antwoord gegeven zou wordenquote:
Drinkgelag.... ?quote:Op maandag 9 oktober 2006 17:27 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Haha, ik wist dat dat antwoord gegeven zou worden. Nou goed, je zit in de buurt. Waar ga je heen om jezelf een beetje moed in te drinken vóór je naar het hoerenhuis gaat ? (nu wordt 'ie wel érg makkelijk
, maar goed, jullie komen er duidelijk niet uit
).
correctquote:
Ik geloof er vrij weinig van. Beter gezegd, helemaal niets. Wat zijn de redenen om zoiets aan te nemen?quote:Op maandag 9 oktober 2006 18:11 schreef Viking84 het volgende:
[..]
correct. Ja het hooglied schijnt dus oorspronkelijk in een taveerne te zijn gezongen
.
Ehm, dat was Isaakquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 01:30 schreef Razz_Gul het volgende:
Waarom moest Abraham zijn zoon Ismael slachten in opdracht van god ? Zit er ergens moraal hierin verborgen ? zo ja welke.
Dan wel geen offers, maar wel in zijn naamquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 08:29 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Ehm, dat was Isaak
We hebben het wel over de Bijbel trivia, niet over de Koran trivia
Moraal is dat alles wat je lief hebt je eigenlijk op moet kunnen geven voor God. Abraham en Sara hadden heel erg lang op een zoon gewacht, maar toch was Abraham bereid zijn zoon te offeren voor God. Enorme loyaliteit dus. God stopte de offering vlak voordat Abraham zijn mes in Isaak wilde zetten. Op dat moment was voor God, Isaak en Abraham de trouw aan God duidelijk.
Overigens heeft God verder nooit kinderoffers gevraagd en worden kinderoffers verder in de Bijbel nadrukkelijk verboden.
dat ga ik even voor je opzoeken straksquote:Op maandag 9 oktober 2006 19:10 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Ik geloof er vrij weinig van. Beter gezegd, helemaal niets. Wat zijn de redenen om zoiets aan te nemen?
Jephthah, hij offerde het eerste wat zijn huis uit kwam om hem te begroeten......................quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 09:55 schreef onemangang het volgende:
En dan is er ook nog een man die zijn maagdelijke dochter opofferde aan God. Over wie heb ik het?
Dit is een bijbel trivia, geen thora trivia!!quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:43 schreef k3vil het volgende:
Wat is de voorwaarde voor het ontvangen van de Thora voor het volk Israel?
Uhm... de Thora is onderdeel van de bijbelquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 16:53 schreef Crizzz_ het volgende:
[..]
Dit is een bijbel trivia, geen thora trivia!!
In welke plaats is de apostel Petrus geboren?
We zullen doen en we zullen horen.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:43 schreef k3vil het volgende:
Wat is de voorwaarde voor het ontvangen van de Thora voor het volk Israel?
Hej, ff offtopic, maar ik heb al es geprobeerd om in je fotoboek te reageren, wat niet lukte. Wat voor boeken gebruik jij voor je klassiek Hebreeuws ? ( tenminste, ik neem aan dat je dat doet, aangezien je nogal in de Kabbala enzo bent ) Als je wilt kun je reageren in mn feauteauboekquote:
ik heb er vorig semester nog college over gehad, maar weet nu al niet meer of het nu de eerste 5 boeken van het OT waren (de pentateuch) of het OT in z'n geheelquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 17:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Uhm... de Thora is onderdeel van de bijbel
gokje: Galilea?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 16:53 schreef Crizzz_ het volgende:
[..]
Dit is een bijbel trivia, geen thora trivia!!
In welke plaats is de apostel Petrus geboren?
Kloptquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 13:15 schreef Viking84 het volgende:
[..]
ik heb er vorig semester nog college over gehad, maar weet nu al niet meer of het nu de eerste 5 boeken van het OT waren (de pentateuch) of het OT in z'n geheel. Volgens mij Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium, de eerste 5 dus
.
yep en het is erg leukquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 13:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Klopt
Ik wil dat vak dus ook gaan volgen, is geloof ik in het 2e semester.
Ja duhhh.... De vraag had betrekkikng op de Thora en niet op de bijbel. Daarom de post.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 17:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Uhm... de Thora is onderdeel van de bijbel
Ja. Hoe wordt het Hebreeuwse woord JHWH vaak uitgesproken door Joden als ze het oude testament lezen?quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 19:46 schreef Crizzz_ het volgende:
[..]
Ja duhhh.... De vraag had betrekkikng op de Thora en niet op de bijbel. Daarom de post.
Petrus is geboren in Betsaïda, ten tijde van zijn ontmoeting met Jezus woonde hij in Kafarnaum.
Iemand nog een leuke vraag?
(S.V.P geen een waar je eerst 4 uur voor moet googlen of een één of andere cursus hebben gevolgd)
Bedoel je Adonai?quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 20:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja. Hoe wordt het Hebreeuwse woord JHWH vaak uitgesproken door Joden als ze het oude testament lezen?
Crizzz_ gaat voor de koelkastquote:
Bijnaquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 21:44 schreef k3vil het volgende:
Adonai
"Heer" dacht ik in het Nederlands.
Bitterquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 21:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Bijna
"Mijn heer"
Jij krijgt de citroenpers![]()
Mmmm, gokje: dat hij naar een bepaald land moest gaan?quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 21:50 schreef k3vil het volgende:
Wat is het eerste dat G'd tegen Abram zegt?
Ik zal later het afleveradres even doorgevenquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 21:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Crizzz_ gaat voor de koelkast
Als je nou ook nog de vertaling weet krijg je een magnetron erbij
-edit: de vraag was trouwens vrij googlebaar zie ik nu
Wa'jomer adonai el-avraham:quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 22:02 schreef k3vil het volgende:
א וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ. 1
Now JHVH said unto Abram: 'Get thee out of thy country, and from thy kindred, and from thy father's house, unto the land that I will show thee.
Ik weet dat ze dat aan de hand van informatie over de herders in de bergen hebben weten te bedenken, en het feit dat Herodes geloof ik in 4 voor Christus is gestorven.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 22:20 schreef Crizzz_ het volgende:
[..]
Ik zal later het afleveradres even doorgeven![]()
Volgens veel historisie is Jezus niet in het jaar "0" geboren. Welk jaar wel?
Tips: Jaar =<0 en wikipedia
Dat klopt idd, maar de komeet die de wijzen uit het oosten waarschijnlijk gezien hebben was in 6 voor christus op aarde te zien. Dus vandaar is volgens historisie het geboorte jaar van Jezus 6 voor Chr. (ok staat vreemd maar weet even niet hoe anders te noteren).quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 22:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik weet dat ze dat aan de hand van informatie over de herders in de bergen hebben weten te bedenken, en het feit dat Herodes geloof ik in 4 voor Christus is gestorven.
Dat was geen komeet, dat was een ster van Godquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 22:24 schreef Crizzz_ het volgende:
[..]
Dat klopt idd, maar de komeet die de wijzen uit het oosten waarschijnlijk gezien hebben was in 6 voor christus op aarde te zien. Dus vandaar is volgens historisie het geboorte jaar van Jezus 6 voor Chr. (ok staat vreemd maar weet even niet hoe anders te noteren).
Zover ik weet nemen de meeste mensen aan dat het een conjunctie van 3 planeten was; Jupiter, Mars en nog een planeet. Ik zal het es even checken, en wellicht dat ik een nieuwe vraag kan bedenken. Dr staat nog 1 open, trouwensquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 22:41 schreef Crizzz_ het volgende:
Een komeet is toch van God![]()
Zoals alles van God is![]()
Heb je nog een vraag?
quote:Ik heb wellicht nog een leuke: welke naam van een persoon uit het oude testament is verantwoordelijk voor de naamgeving van een taalfamilie?
quote:Op zondag 15 oktober 2006 12:18 schreef k3vil het volgende:
Sem, zoon van Noach
Verzin je ook even een nieuwe vraag, plz?quote:Op zondag 15 oktober 2006 17:59 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Adam, Set, Enos, Kenan, Mahalalel, Jered, Henoch, Metuselach, Lamech, Noach = 10
Noach, Sem, Arpachsad, Selach, Eber, Peleg, Reu, Serug, Nachor, Terach, Abram = 11
`Mene mene tekel ufarsin`.quote:Op zondag 15 oktober 2006 19:04 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Wat schreef de hand op de muur en wat betekent het?
Diezelfde nacht werd Belsassar, de koning van de Chaldeeën, gedood.quote:Op zondag 15 oktober 2006 19:16 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
`Mene mene tekel ufarsin`.
"God heeft uw koningschap geteld. God heeft gewogen en U bent te licht bevonden. God heeft gescheiden en uw rijk aan de Perzen gegeven. Uw koningschap is ten einde."
eentje die geen gespleten hoeven heeft maar dus wel herkauwt,....quote:Op zondag 15 oktober 2006 20:20 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Diezelfde nacht werd Belsassar, de koning van de Chaldeeën, gedood.
Volgens mij was er geen nieuwe vraag, dus stel ik er maar eentje: De Joden mochten alle herkauwers consumeren, met uitzondering van 1 dier. Welk dier?
Een kameel ja!quote:Op zondag 15 oktober 2006 20:20 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Diezelfde nacht werd Belsassar, de koning van de Chaldeeën, gedood.
Volgens mij was er geen nieuwe vraag, dus stel ik er maar eentje: De Joden mochten alle herkauwers consumeren, met uitzondering van 1 dier. Welk dier?
dhr. J. van Arimathea ?quote:Op donderdag 19 oktober 2006 19:35 schreef Haushofer het volgende:
Wie bood Jezus een handdoek aan om zijn hoofd mee schoon te vegen tijdens zijn tocht naar Golgotha?
Kickje
Njet. Simon van Cyrene heeft het kruis voor Jezus gedragen een deel van zijn tocht. Ik zoek iemand anders.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 19:36 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
dhr. J. van Arimathea ?
of moest die het kruis dragen ? of allebei ?
Veronicaquote:Op donderdag 19 oktober 2006 19:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Njet. Simon van Cyrene heeft het kruis voor Jezus gedragen een deel van zijn tocht. Ik zoek iemand anders.
Dan mag jij een nieuwe verzinnenquote:
Gabrielquote:Op donderdag 19 oktober 2006 21:13 schreef Geartsjuh het volgende:
Welke aartsengel voorspelde aan Maria de geboorte van haar kind Jezus?
Even gokken: Psalmen 23:1quote:Op donderdag 19 oktober 2006 21:21 schreef Haushofer het volgende:
Mmm, ik heb misschien nog wel een aardige die vrij moeilijk googlebaar is :
Welk bekend vers uit Psalmen wordt bedoelt met
"Jehova ro'ie, lo echsaar"
en wat betekent het ?
Mag iemand anders weer een normale vraag verzinnen
1 van de regels van het spel was, dat het antwoord in de bijbel terug te vinden moest zijn. Nu weet ik heel erg zeker dat er geen Veronica rondhangt in het Nieuwe Testament.quote:
Google:quote:Op donderdag 19 oktober 2006 23:32 schreef freecell het volgende:
[..]
1 van de regels van het spel was, dat het antwoord in de bijbel terug te vinden moest zijn. Nu weet ik heel erg zeker dat er geen Veronica rondhangt in het Nieuwe Testament.
Waar haal je deze informatie vandaan?![]()
Hebben de katholieken het er ook niet in staan? Dacht ik namelijkquote:Op donderdag 19 oktober 2006 23:32 schreef freecell het volgende:
[..]
1 van de regels van het spel was, dat het antwoord in de bijbel terug te vinden moest zijn. Nu weet ik heel erg zeker dat er geen Veronica rondhangt in het Nieuwe Testament.
Waar haal je deze informatie vandaan?![]()
quote:Op donderdag 19 oktober 2006 23:20 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
Even gokken: Psalmen 23:1
"de heer is mijn herder, het ontbreekt mij aan niets"
De overlevering wil dat in de doek waarmee ene Veronica Jezus verfriste, een afdruk van zijn gezicht achterbleef. In de bijbel komt de naam Veronica niet voor. Meestal wordt Lukas 23:27 genoemd als bron voor de legende, omdat daar sprake is van een grote menigte van volk en van vrouwen, die ook weenden en Hem beklaagden. De naam Veronica is afgeleid van de Latijnse woorden vera icon: ware afbeelding.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 09:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hebben de katholieken het er ook niet in staan? Dacht ik namelijk
Omdat zij aten van de boom van goed en kwaadquote:Op vrijdag 20 oktober 2006 10:30 schreef StupidByNature het volgende:
Joepie!
Een gok, omdat ik een stuk vond dat "jiré" als niets ontbreken stond aangegeven.
Nou dan zal ik er ook maar een doen. Ik heb dit topic niet gevolgd, dus wsl is ie al geweest. Een niet zo'n moeilijke dit keer.
Waarom werden Adam en Eva verjaagd uit het paradijs?
Omdat God geen wijsheid aan de mensen had gegeven. Hij had ze immers naar zijn evenbeeld geschapen. Appels, daarentegen, die waren uiteraard wel doordrenkt van wijsheid. En toen Eva per ongeluk zo'n ding at, leken de mensen niet meer op God.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 10:30 schreef StupidByNature het volgende:
Joepie!
Waarom werden Adam en Eva verjaagd uit het paradijs?
Mozes, David, Salomo, Asaf en nog veeeeeel meer mensen.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 10:48 schreef k3vil het volgende:
[..]
Omdat zij aten van de boom van goed en kwaad
Wie schreef psalmen?
Euh, dit is niet helemaal correct. Het is namelijk niet DE reden waarom ze uit het paradijs verjaard werden.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 10:48 schreef k3vil het volgende:
[..]
Omdat zij aten van de boom van goed en kwaad
Wie schreef psalmen?
a. het waren geen appels maar vruchtenquote:Op vrijdag 20 oktober 2006 10:55 schreef onemangang het volgende:
[..]
Omdat God geen wijsheid aan de mensen had gegeven. Hij had ze immers naar zijn evenbeeld geschapen. Appels, daarentegen, die waren uiteraard wel doordrenkt van wijsheid. En toen Eva per ongeluk zo'n ding at, leken de mensen niet meer op God.
En ze aten er juist van omdat ze meer op God wilden lijken.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 11:59 schreef Troel het volgende:
[..]
a. het waren geen appels maar vruchten
b. Eva at niet "per ongeluk" van zo'n vrucht
Wist ik, je hebt gelijk. Was waarschijnlijk een banaan.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 11:59 schreef Troel het volgende:
[..]
a. het waren geen appels maar vruchten
Ik zal het antwoord maar geven. Hij verjoeg ze niet uit het paradijs omdat ze van goed en kwaad wisten. Hij verjoeg ze opdat adam niet ook nog van een andere boom zou eten, die waardoor hij net als god onsterfelijk zou worden (ik vind het een beetje lijken op een computerprogramma waar de maker een bug in vindt, en besluit zijn eigen programma te patchenquote:Op vrijdag 20 oktober 2006 11:50 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
Euh, dit is niet helemaal correct. Het is namelijk niet DE reden waarom ze uit het paradijs verjaard werden.
geef het antwoord maar ik weet het nietquote:Op vrijdag 20 oktober 2006 12:25 schreef onemangang het volgende:
Tijdens de gezellige veldtochten tegen andersgelovigen moesten de vroege strijders van God iets meenemen om te voorkomen dat God zich van hen af zou keren omdat hij anders wel eens iets onbetamelijks zou kunnen zien. Over welk voorwerp heb ik het hier en wat moest men er mee doen?
Okay dan:quote:Op woensdag 25 oktober 2006 11:19 schreef k3vil het volgende:
[..]
geef het antwoord maar ik weet het niet
Ik moet lachenquote:Op woensdag 25 oktober 2006 14:47 schreef onemangang het volgende:
[..]
Okay dan:
Deuteronomium 23:14 U moet een tentpin bij uw uitrusting steken, die u kunt gebruiken om een gat te maken waar u boven hurkt, en om uw uitwerpselen te bedekken. 15 Want de HEER, uw God, is tijdens zo?n veldtocht in uw midden, om u te beschermen en u te laten zegevieren over uw vijand. Daarom moet u het kamp rein houden, opdat hij niets onbetamelijks bij u aantreft en hij zich niet van u afkeert.
Met andere woorden, als je niet poept in een gat dan zal de HEER zich van je afkeren. Want de HEER vind het niet fijn als ie met z'n sandalen in jouw stront trapt.
Nummeri 5,11-31quote:Op woensdag 25 oktober 2006 16:02 schreef onemangang het volgende:
In de bijbel staat een methode beschreven hoe je met behulp van water kan zien of een vrouw overspel heeft gepleegd. Hoe werkt deze methode?
hij vraagt niet wáár het staat, maar wát er staat. We hebben niet allemaal zin om onze Bijbel erbij te pakkenquote:Op woensdag 25 oktober 2006 21:31 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Nummeri 5,11-31![]()
Op zich zit er wel een mooie gedachte achter de methode: De mens straft de foute mens niet, God doet dat. (WIe zonder zonde is werpe de eerste steen)
Uit de NBV:quote:Op woensdag 25 oktober 2006 14:47 schreef onemangang het volgende:
[..]
Okay dan:
Deuteronomium 23:14 U moet een tentpin bij uw uitrusting steken, die u kunt gebruiken om een gat te maken waar u boven hurkt, en om uw uitwerpselen te bedekken. 15 Want de HEER, uw God, is tijdens zo?n veldtocht in uw midden, om u te beschermen en u te laten zegevieren over uw vijand. Daarom moet u het kamp rein houden, opdat hij niets onbetamelijks bij u aantreft en hij zich niet van u afkeert.
Met andere woorden, als je niet poept in een gat dan zal de HEER zich van je afkeren. Want de HEER vind het niet fijn als ie met z'n sandalen in jouw stront trapt.
11 De HEER zei tegen Mozes: 12 ‘Zeg tegen de Israëlieten: “Stel dat iemands vrouw hem ontrouw is geweest door overspel te plegen, 13 dat een ander gemeenschap met haar heeft gehad; haar man weet er niet van, het is niet aan het licht gekomen dat ze zich verontreinigd heeft, omdat ze niet betrapt is en door niemand is aangeklaagd. 14 Wanneer zo’n man zijn vrouw, die zich verontreinigd heeft, in een vlaag van jaloezie wantrouwt, of wanneer iemand uit jaloezie zijn vrouw wantrouwt zonder dat ze zich verontreinigd heeft, 15 dan moet die man met zijn vrouw naar de priester gaan en als offergave voor haar een tiende efa gerstemeel meenemen. Hij mag er geen olijfolie over gieten en er geen wierook op leggen, want het is een graanoffer dat uit jaloezie voortkomt, een graanoffer dat een zonde in herinnering brengt. 16 De priester laat de vrouw naar voren komen en brengt haar voor de HEER. 17 Hij vult een kom met heilig water en vermengt dat met stof dat op de vloer van de tabernakel ligt. 18 Nadat de priester de vrouw voor de HEER heeft gebracht, maakt hij haar hoofdhaar los en legt hij het herinneringsoffer, het graanoffer van de jaloezie, op haar handpalmen. Zelf heeft hij het bittere, vloekbrengende water in zijn hand. 19 Dan spreekt de priester deze bezwering over de vrouw uit: ‘Als niemand anders dan uw eigen man gemeenschap met u heeft gehad, als u zich als gehuwde vrouw niet verontreinigd hebt door overspel te plegen, dan zal dit bittere, vloekbrengende water u niet deren. 20 Maar als u zich als gehuwde vrouw verontreinigd hebt door overspel te plegen, als een ander dan uw eigen man gemeenschap met u heeft gehad, dan’ 21 – zo spreekt de priester de bezwering en vervloeking over de vrouw uit – ‘zal de HEER maken dat uw naam genoemd wordt in de vervloekingen die er bij uw volk worden uitgesproken: hij zal uw schoot laten verschrompelen en uw buik laten opzwellen. 22 Wanneer dit vloekbrengende water in uw ingewanden komt, zwelt uw buik op en verschrompelt uw schoot.’ De vrouw zegt hierop: ‘Amen, amen.’ 23 Dan schrijft de priester deze vervloeking op een blad en lost hij het geschrevene op in het bittere water. 24 Dat bittere, vloekbrengende water moet hij de vrouw te drinken geven, zodat het in haar lichaam komt en zijn bittere uitwerking heeft. 25 De priester neemt het graanoffer van de jaloezie van haar handen, biedt het de HEER als offergave aan en brengt het naar het altaar. 26 Hij neemt er een handvol van af en verbrandt dat als teken van de hele offergave op het altaar. Vervolgens geeft hij de vrouw het water te drinken. 27 Als ze zich verontreinigd heeft en ontrouw is geweest aan haar man, zal het vloekbrengende water dat hij haar te drinken geeft in haar lichaam zijn bittere uitwerking hebben. Haar buik zal opzwellen en haar schoot verschrompelen, en de naam van die vrouw zal bij haar volk genoemd worden wanneer men iemand vervloekt. 28 Maar als de vrouw zich niet verontreinigd heeft, als ze rein is, blijft ze ongedeerd en kan ze nog zwanger worden.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 21:43 schreef Viking84 het volgende:
[..]
hij vraagt niet wáár het staat, maar wát er staat. We hebben niet allemaal zin om onze Bijbel erbij te pakken. Dus kun je het correcte antwoord hier nog even geven?
.
Dat is deel van het gegeven op zich maar niet wat ik als antwoord verwacht(te)..quote:Op zondag 22 oktober 2006 08:12 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Volgens mij vroeg hij raad bij de Heks/waarzegster van Endor
Nou de 8e dag dusquote:Op woensdag 25 oktober 2006 21:53 schreef Veersesmurf het volgende:
Volgende vraag: op de hoeveelste dag na de geboorte moest een Joodse baby (jongetje) besneden worden?
En het staat niet in de Bijbel, maar weet iemand ook waarom op de 8ste dag? (zelfs op de sabbat)
De waarzegster van Endor riep de geest van Samuel (of in ieder geval een geest) op om Saul antwoord te geven.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 23:28 schreef Tiesemans het volgende:
[..]
Dat is deel van het gegeven op zich maar niet wat ik als antwoord verwacht(te)..
Hint:
Want de heks/waarzegster van Endor, die bedrogen werd door Saul, gebruikte een specifieke manier om Samuël te pakken te krijgen op wat voor manier was dat ?
Weer een gok: Noach, die gelijk stomdronken wordt, door één van zijn zonen wordt gevonden, waarop Noach een geheel volk vervloekt.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 13:16 schreef freecell het volgende:
[..]
De waarzegster van Endor riep de geest van Samuel (of in ieder geval een geest) op om Saul antwoord te geven.
Wie kwam als eerste op het briljante idee om een wijngaard te planten?
Noach inderdaad.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 14:58 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Weer een gok: Noach, die gelijk stomdronken wordt, door één van zijn zonen wordt gevonden, waarop Noach een geheel volk vervloekt.![]()
whahaha sorry, heb mijn stomme fout nu pas in de gatenquote:Op donderdag 26 oktober 2006 13:15 schreef freecell het volgende:
[..]
Nou de 8e dag dus
Ehm, even denken, dat heb ik ooit gelezen....
Op de achtste dag is volgens mij de bloedstolling optimaal.
Als een baby net geboren is, is de bloedstollign wel aanwezig, maar nog niet zo goed, deze bouwt zich op, met een uitschieter op de achtste dag. De bloedstolling is dan volgens mij 110% in vergelijking met de rest van je leven. Op de 9e dag stabiliseert de bloedstolling zich naar 100%.
Op de 8e dag heeft de baby er dus het minste last van.
Tamar werd zwanger door Juda.quote:Op maandag 13 november 2006 00:57 schreef Ludger het volgende:
Wie (naam)werd vader door zijn schoondochter (ook naam graag) ?
Omdat ze zich schandelijk hebben gedragen tegenover een vrouw. Op 600 na werden alle mannen gedood.quote:Op maandag 13 november 2006 10:11 schreef freecell het volgende:
Hmm, als je het verhaal leest, is het allemaal nog wel duidelijker
Ik was een beetje vaag
Zal het linkje naar het hele verhaal even posten:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Gen+38%2C1-30&id18=1&pos=0&set=10&lang=nl
(NBV)
Nieuwe vraag: Waarom worden op een gegeven moment alle mannelijke Benjamenieten uitgeroeid?
We kunnen hem wel weer aanslingeren, maar dan op de manier van 'raad de straat' ?quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 22:58 schreef Viking84 het volgende:
Dit topic lijkt iig doodgebloed te zijn. Jammer wel.
Volgens de OP moest het antwoord in de bijbel terug te vinden zijn, maar dat lijkt me bijzonder lastig met deze vraag en zonder woordenboek. Het idee is dat je er met alleen bijbelkenis komen kan en dat lukt niet met deze vraag.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 23:45 schreef Haushofer het volgende:
Nou, ik doe er nog wel eentje. Welke vraag uit de bijbel luidt in het Hebreeuws
"hashomeer achie anochie?"
Wie spreekt em uit en aan wie is deze vraag gericht? Misschien is deze wat minder makkelijk te Googlen :p
I'm inquote:Op zaterdag 2 augustus 2008 10:24 schreef freecell het volgende:
[..]
We kunnen hem wel weer aanslingeren, maar dan op de manier van 'raad de straat' ?
Dus als je de vraag goed hebt, krijg je een punt en stel je de volgende. Wie het eerst bij 25 is wint. Idee?
Dan heb jij een andere versie van Google dan ikquote:Op zaterdag 2 augustus 2008 10:30 schreef Haushofer het volgende:
Mja, deze was idd ook nog makkelijk te googlen ook
Ik zou "de rechtvaardigen" gokken, en volgens mij komt dit uit de bergredequote:Op zaterdag 2 augustus 2008 10:40 schreef freecell het volgende:
Zal ik maar aftrappen met de eerste vraag dan?
Wie zullen, als je kijkt naar een beroemde rede van Jezus, verzadigd worden?
Of wel.quote:
Volgens mij niet zozeer de rechtvaardigen zelf, maar zij die naar rechtvaardigheid verlangenquote:Op zaterdag 2 augustus 2008 10:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zou "de rechtvaardigen" gokken, en volgens mij komt dit uit de bergrede
Ja hoi, losse woorden invullen en bedenken dat iedereen die klinkers anders spelt, dat kun jij ook nog welquote:Op zaterdag 2 augustus 2008 10:49 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Of wel.
Want hoe jij van "hashomeer achie anochie" op "achi shomer" komt zal mij een raadsel zijn. Niet je Hebrewskills inzetten, valsspelert!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |