abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42828849
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 09:38 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Hebben de katholieken het er ook niet in staan? Dacht ik namelijk
De overlevering wil dat in de doek waarmee ene Veronica Jezus verfriste, een afdruk van zijn gezicht achterbleef. In de bijbel komt de naam Veronica niet voor. Meestal wordt Lukas 23:27 genoemd als bron voor de legende, omdat daar sprake is van een grote menigte van volk en van vrouwen, die ook weenden en Hem beklaagden. De naam Veronica is afgeleid van de Latijnse woorden vera icon: ware afbeelding.
Ook Jeroen Bosch maakte een passiewerk met Veronica

bron: http://www.statenvertaling.net/kunst/kruisweg.html
Kol haneshama Tehalel Yah
"When I read the Bhagavad Gita and reflect about how God created this universe everything else seems so superfluous". (Einstein)
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 10:30:21 #204
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_42829155
Joepie!

Een gok, omdat ik een stuk vond dat "jiré" als niets ontbreken stond aangegeven.
Nou dan zal ik er ook maar een doen. Ik heb dit topic niet gevolgd, dus wsl is ie al geweest. Een niet zo'n moeilijke dit keer.

Waarom werden Adam en Eva verjaagd uit het paradijs?
pi_42829513
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 10:30 schreef StupidByNature het volgende:
Joepie!

Een gok, omdat ik een stuk vond dat "jiré" als niets ontbreken stond aangegeven.
Nou dan zal ik er ook maar een doen. Ik heb dit topic niet gevolgd, dus wsl is ie al geweest. Een niet zo'n moeilijke dit keer.

Omdat zij aten van de boom van goed en kwaad

Wie schreef psalmen?
pi_42829656
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 10:30 schreef StupidByNature het volgende:
Joepie!
Omdat God geen wijsheid aan de mensen had gegeven. Hij had ze immers naar zijn evenbeeld geschapen. Appels, daarentegen, die waren uiteraard wel doordrenkt van wijsheid. En toen Eva per ongeluk zo'n ding at, leken de mensen niet meer op God.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_42829793
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 10:48 schreef k3vil het volgende:

[..]

Wie schreef psalmen?
Mozes, David, Salomo, Asaf en nog veeeeeel meer mensen.
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 11:50:57 #208
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_42830954
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 10:48 schreef k3vil het volgende:

[..]

Wie schreef psalmen?
Euh, dit is niet helemaal correct. Het is namelijk niet DE reden waarom ze uit het paradijs verjaard werden.

[ Bericht 15% gewijzigd door StupidByNature op 20-10-2006 11:56:01 ]
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 11:59:11 #209
35189 Troel
scherp en bot
pi_42831192
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 10:55 schreef onemangang het volgende:

[..]

Omdat God geen wijsheid aan de mensen had gegeven. Hij had ze immers naar zijn evenbeeld geschapen. Appels, daarentegen, die waren uiteraard wel doordrenkt van wijsheid. En toen Eva per ongeluk zo'n ding at, leken de mensen niet meer op God.
a. het waren geen appels maar vruchten
b. Eva at niet "per ongeluk" van zo'n vrucht

troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_42831303
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 11:59 schreef Troel het volgende:

[..]

b. Eva at niet "per ongeluk" van zo'n vrucht

En ze aten er juist van omdat ze meer op God wilden lijken.
Onemangang is gewoon wat vermoeiend, ik negeer hem inmiddels
pi_42831653
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 11:59 schreef Troel het volgende:

[..]

Wist ik, je hebt gelijk. Was waarschijnlijk een banaan.
Waarom?

De vrouw keek naar de boom. Zijn vruchten zagen er heerlijk uit, ze waren een lust voor het oog

pi_42831839
Tijdens de gezellige veldtochten tegen andersgelovigen moesten de vroege strijders van God iets meenemen om te voorkomen dat God zich van hen af zou keren omdat hij anders wel eens iets onbetamelijks zou kunnen zien. Over welk voorwerp heb ik het hier en wat moest men er mee doen?
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 12:29:35 #213
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_42831938
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 11:50 schreef StupidByNature het volgende:

[..]

Euh, dit is niet helemaal correct. Het is namelijk niet DE reden waarom ze uit het paradijs verjaard werden.
Ik zal het antwoord maar geven. Hij verjoeg ze niet uit het paradijs omdat ze van goed en kwaad wisten. Hij verjoeg ze opdat adam niet ook nog van een andere boom zou eten, die waardoor hij net als god onsterfelijk zou worden (ik vind het een beetje lijken op een computerprogramma waar de maker een bug in vindt, en besluit zijn eigen programma te patchen ).

"Toen zeide de Here God: Ziet, de mens is geworden als Onzer een, kennende het goed en het kwaad! Nu dan, dat hij zijne hand niet uitsteke, en neme ook van de boom des levens, en ete, en leve in eeuwigheid. Zo zond de here hem weg uit de hof van Eden. (genesis 3:22-23)

De weg naar de boom des levens liet hij door engelen met vlammende zwaarden bewaken.
  zondag 22 oktober 2006 @ 03:39:53 #214
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_42879058
Via welke methode probeerde Saul inzicht te krijgen in de toekomst, aangaande het leger van de filistijnen wat op het punt stond om Israël binnen te vallen, toen de Heer hem niet meer antwoordde.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 22 oktober 2006 @ 08:12:29 #215
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_42879620
Volgens mij vroeg hij raad bij de Heks/waarzegster van Endor
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_42915689
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 12:25 schreef onemangang het volgende:
Tijdens de gezellige veldtochten tegen andersgelovigen moesten de vroege strijders van God iets meenemen om te voorkomen dat God zich van hen af zou keren omdat hij anders wel eens iets onbetamelijks zou kunnen zien. Over welk voorwerp heb ik het hier en wat moest men er mee doen?
geef het antwoord maar ik weet het niet
pi_42922231
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 11:19 schreef k3vil het volgende:

[..]

geef het antwoord maar ik weet het niet
Okay dan:

Deuteronomium 23:14 U moet een tentpin bij uw uitrusting steken, die u kunt gebruiken om een gat te maken waar u boven hurkt, en om uw uitwerpselen te bedekken. 15 Want de HEER, uw God, is tijdens zo?n veldtocht in uw midden, om u te beschermen en u te laten zegevieren over uw vijand. Daarom moet u het kamp rein houden, opdat hij niets onbetamelijks bij u aantreft en hij zich niet van u afkeert.

Met andere woorden, als je niet poept in een gat dan zal de HEER zich van je afkeren. Want de HEER vind het niet fijn als ie met z'n sandalen in jouw stront trapt.
pi_42923454
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 14:47 schreef onemangang het volgende:

[..]

Okay dan:

Deuteronomium 23:14 U moet een tentpin bij uw uitrusting steken, die u kunt gebruiken om een gat te maken waar u boven hurkt, en om uw uitwerpselen te bedekken. 15 Want de HEER, uw God, is tijdens zo?n veldtocht in uw midden, om u te beschermen en u te laten zegevieren over uw vijand. Daarom moet u het kamp rein houden, opdat hij niets onbetamelijks bij u aantreft en hij zich niet van u afkeert.

Met andere woorden, als je niet poept in een gat dan zal de HEER zich van je afkeren. Want de HEER vind het niet fijn als ie met z'n sandalen in jouw stront trapt.
Ik moet lachen

Wat is je vraag? Je weet zoveel dus kom maar op!
pi_42924776
In de bijbel staat een methode beschreven hoe je met behulp van water kan zien of een vrouw overspel heeft gepleegd. Hoe werkt deze methode?
pi_42935064
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 16:02 schreef onemangang het volgende:
In de bijbel staat een methode beschreven hoe je met behulp van water kan zien of een vrouw overspel heeft gepleegd. Hoe werkt deze methode?
Nummeri 5,11-31

Op zich zit er wel een mooie gedachte achter de methode: De mens straft de foute mens niet, God doet dat. (WIe zonder zonde is werpe de eerste steen )
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  woensdag 25 oktober 2006 @ 21:43:15 #221
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_42935522
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 21:31 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

Nummeri 5,11-31

Op zich zit er wel een mooie gedachte achter de methode: De mens straft de foute mens niet, God doet dat. (WIe zonder zonde is werpe de eerste steen )
hij vraagt niet wáár het staat, maar wát er staat. We hebben niet allemaal zin om onze Bijbel erbij te pakken . Dus kun je het correcte antwoord hier nog even geven? .
Niet meer actief op Fok!
pi_42935921
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 14:47 schreef onemangang het volgende:

[..]

Okay dan:

Uit de NBV:
13 Verder moet er buiten het kamp een gelegenheid zijn waar u uw behoefte kunt doen. 14 U moet een tentpin bij uw uitrusting steken, die u kunt gebruiken om een gat te maken waar u boven hurkt, en om uw uitwerpselen te bedekken. 15 Want de HEER, uw God, is tijdens zo’n veldtocht in uw midden, om u te beschermen en u te laten zegevieren over uw vijand. Daarom moet u het kamp rein houden, opdat hij niets onbetamelijks bij u aantreft en hij zich niet van u afkeert.

Er staat dus: buiten het kamp, een gat maken, en dat bedekken.
In die tijd was dat behoorlijk vooruitstrevend. Wie kent de plaatjes niet van de open riolen in 'de grote stad' waar de uitwerpselen langs drijven... en dit gebeurde 300 jaar terug in Nederland nog steeds. Laat staan in die tijd...

Ik denk dat deze regel niet zozeer religieus is, maar eerder hygiënisch. Met deze maatregel werden ziekten als: tyfus, buiktyfus, chilera, dysenterie en allerlei wormziekten (ja, ik heb het even opgezocht ) voorkomen

Er staan wel meer regels/wetten in de bijbel wat betreft hygiëne/besnijdenis/verontreiniging van eten etc.

Volgende vraag: op de hoeveelste dag na de geboorte moest een Joodse baby (jongetje) besneden worden?
En het staat niet in de Bijbel, maar weet iemand ook waarom op de 8ste dag? (zelfs op de sabbat)
pi_42935989
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 21:43 schreef Viking84 het volgende:

[..]

hij vraagt niet wáár het staat, maar wát er staat. We hebben niet allemaal zin om onze Bijbel erbij te pakken . Dus kun je het correcte antwoord hier nog even geven? .
11 De HEER zei tegen Mozes: 12 ‘Zeg tegen de Israëlieten: “Stel dat iemands vrouw hem ontrouw is geweest door overspel te plegen, 13 dat een ander gemeenschap met haar heeft gehad; haar man weet er niet van, het is niet aan het licht gekomen dat ze zich verontreinigd heeft, omdat ze niet betrapt is en door niemand is aangeklaagd. 14 Wanneer zo’n man zijn vrouw, die zich verontreinigd heeft, in een vlaag van jaloezie wantrouwt, of wanneer iemand uit jaloezie zijn vrouw wantrouwt zonder dat ze zich verontreinigd heeft, 15 dan moet die man met zijn vrouw naar de priester gaan en als offergave voor haar een tiende efa gerstemeel meenemen. Hij mag er geen olijfolie over gieten en er geen wierook op leggen, want het is een graanoffer dat uit jaloezie voortkomt, een graanoffer dat een zonde in herinnering brengt. 16 De priester laat de vrouw naar voren komen en brengt haar voor de HEER. 17 Hij vult een kom met heilig water en vermengt dat met stof dat op de vloer van de tabernakel ligt. 18 Nadat de priester de vrouw voor de HEER heeft gebracht, maakt hij haar hoofdhaar los en legt hij het herinneringsoffer, het graanoffer van de jaloezie, op haar handpalmen. Zelf heeft hij het bittere, vloekbrengende water in zijn hand. 19 Dan spreekt de priester deze bezwering over de vrouw uit: ‘Als niemand anders dan uw eigen man gemeenschap met u heeft gehad, als u zich als gehuwde vrouw niet verontreinigd hebt door overspel te plegen, dan zal dit bittere, vloekbrengende water u niet deren. 20 Maar als u zich als gehuwde vrouw verontreinigd hebt door overspel te plegen, als een ander dan uw eigen man gemeenschap met u heeft gehad, dan’ 21 – zo spreekt de priester de bezwering en vervloeking over de vrouw uit – ‘zal de HEER maken dat uw naam genoemd wordt in de vervloekingen die er bij uw volk worden uitgesproken: hij zal uw schoot laten verschrompelen en uw buik laten opzwellen. 22 Wanneer dit vloekbrengende water in uw ingewanden komt, zwelt uw buik op en verschrompelt uw schoot.’ De vrouw zegt hierop: ‘Amen, amen.’ 23 Dan schrijft de priester deze vervloeking op een blad en lost hij het geschrevene op in het bittere water. 24 Dat bittere, vloekbrengende water moet hij de vrouw te drinken geven, zodat het in haar lichaam komt en zijn bittere uitwerking heeft. 25 De priester neemt het graanoffer van de jaloezie van haar handen, biedt het de HEER als offergave aan en brengt het naar het altaar. 26 Hij neemt er een handvol van af en verbrandt dat als teken van de hele offergave op het altaar. Vervolgens geeft hij de vrouw het water te drinken. 27 Als ze zich verontreinigd heeft en ontrouw is geweest aan haar man, zal het vloekbrengende water dat hij haar te drinken geeft in haar lichaam zijn bittere uitwerking hebben. Haar buik zal opzwellen en haar schoot verschrompelen, en de naam van die vrouw zal bij haar volk genoemd worden wanneer men iemand vervloekt. 28 Maar als de vrouw zich niet verontreinigd heeft, als ze rein is, blijft ze ongedeerd en kan ze nog zwanger worden.
29 Dit is het voorschrift voor gevallen van jaloezie, als een gehuwde vrouw zich verontreinigt door overspel te plegen, 30 of als een man zijn vrouw in een vlaag van jaloezie wantrouwt. De man moet de vrouw voor de HEER brengen en de priester moet dit voorschrift nauwgezet volgen. 31 De man gaat vrijuit, de vrouw moet boeten voor wat ze misdaan heeft.”’

woensdag 25 oktober 2006 @ 23:28:11 #224
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_42939147
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 08:12 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Volgens mij vroeg hij raad bij de Heks/waarzegster van Endor
Dat is deel van het gegeven op zich maar niet wat ik als antwoord verwacht(te)..
Hint:
Want de heks/waarzegster van Endor, die bedrogen werd door Saul, gebruikte een specifieke manier om Samuël te pakken te krijgen op wat voor manier was dat ?
pi_42950713
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 21:53 schreef Veersesmurf het volgende:

Volgende vraag: op de hoeveelste dag na de geboorte moest een Joodse baby (jongetje) besneden worden?
En het staat niet in de Bijbel, maar weet iemand ook waarom op de 8ste dag? (zelfs op de sabbat)
Nou de 8e dag dus
Ehm, even denken, dat heb ik ooit gelezen....
Op de achtste dag is volgens mij de bloedstolling optimaal.
Als een baby net geboren is, is de bloedstollign wel aanwezig, maar nog niet zo goed, deze bouwt zich op, met een uitschieter op de achtste dag. De bloedstolling is dan volgens mij 110% in vergelijking met de rest van je leven. Op de 9e dag stabiliseert de bloedstolling zich naar 100%.
Op de 8e dag heeft de baby er dus het minste last van.
pi_42950774
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 23:28 schreef Tiesemans het volgende:

[..]

Dat is deel van het gegeven op zich maar niet wat ik als antwoord verwacht(te)..
Hint:
Want de heks/waarzegster van Endor, die bedrogen werd door Saul, gebruikte een specifieke manier om Samuël te pakken te krijgen op wat voor manier was dat ?
De waarzegster van Endor riep de geest van Samuel (of in ieder geval een geest) op om Saul antwoord te geven.

Wie kwam als eerste op het briljante idee om een wijngaard te planten?
pi_42953917
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 13:16 schreef freecell het volgende:

[..]

De waarzegster van Endor riep de geest van Samuel (of in ieder geval een geest) op om Saul antwoord te geven.

Wie kwam als eerste op het briljante idee om een wijngaard te planten?
Weer een gok: Noach, die gelijk stomdronken wordt, door één van zijn zonen wordt gevonden, waarop Noach een geheel volk vervloekt.
pi_42953954
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 14:58 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Weer een gok: Noach, die gelijk stomdronken wordt, door één van zijn zonen wordt gevonden, waarop Noach een geheel volk vervloekt.
Noach inderdaad.
pi_42961958
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 13:15 schreef freecell het volgende:

[..]

Nou de 8e dag dus
Ehm, even denken, dat heb ik ooit gelezen....
Op de achtste dag is volgens mij de bloedstolling optimaal.
Als een baby net geboren is, is de bloedstollign wel aanwezig, maar nog niet zo goed, deze bouwt zich op, met een uitschieter op de achtste dag. De bloedstolling is dan volgens mij 110% in vergelijking met de rest van je leven. Op de 9e dag stabiliseert de bloedstolling zich naar 100%.
Op de 8e dag heeft de baby er dus het minste last van.
whahaha sorry, heb mijn stomme fout nu pas in de gaten

maar het antwoord is correct, en de uitleg ook het gaat hier om vitamine K
pi_43496428
Wie (naam)werd vader door zijn schoondochter (ook naam graag) ?
Deze zomer wordt u aangeboden door ... God - Visje (het christelijke zusje van Loesje )
pi_43500141
quote:
Op maandag 13 november 2006 00:57 schreef Ludger het volgende:
Wie (naam)werd vader door zijn schoondochter (ook naam graag) ?
Tamar werd zwanger door Juda.
Even denken, Juda trouwde (weet niet meer met wie of hoe en wat ) en kreeg drie zonen, Er, Onan en een nummertje drie
- Er stierf al vrij snel, zonder dat Tamar kinderen bij hem had, volgens het recht moest Onan nu met Tamar trouwen om haar kinderen te geven, die vervolgens vernoemd zouden worden naar Er.
- Onan wilde dat niet, zorgde ervoor dat hij niet klaarkwam in Tamar, zodat hij haar geen kinderen zou geven, was geen slimme actie van hem, en ook hij stierf zonder TAmar kinderen te geven.
- Eigenlijk mocht Tara nu met zoon nummer dire trouwen, maar Juda wimpelde haar met een smoesje af, iets dat zoon numer drie nog te jong was oid en wordt dan teruggestuurd naar haar eigen familie.
- Tamar wacht een tijdje en besluit dan actie te ondernemen. Ze is namelijk als kinderloze weduwe die ook nog eens haarrecht niet krijgt een behoorlijke schande, ook voor haar familie.

- Tamar verkleedt zich als prostituee en verleidt haar schoonvader.

- Tamar zwanger, kan bewijzen dat het van haar schoonvader is (ze had zijn staf en ring als onderpand gevraagt) en wordt weer in de familie van Juda opgenomen (wat haar doel was)

- Ik ben even kwijt of ze uiteindelijk nog met nummer drie trouwt en ook hoe het kind heet, ik zal het straks even opzoeken.
pi_43500215
Hmm, als je het verhaal leest, is het allemaal nog wel duidelijker
Ik was een beetje vaag
Zal het linkje naar het hele verhaal even posten:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Gen+38%2C1-30&id18=1&pos=0&set=10&lang=nl
(NBV)

Nieuwe vraag: Waarom worden op een gegeven moment alle mannelijke Benjamenieten uitgeroeid?
pi_44263682
quote:
Op maandag 13 november 2006 10:11 schreef freecell het volgende:
Hmm, als je het verhaal leest, is het allemaal nog wel duidelijker
Ik was een beetje vaag
Zal het linkje naar het hele verhaal even posten:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Gen+38%2C1-30&id18=1&pos=0&set=10&lang=nl
(NBV)

Nieuwe vraag: Waarom worden op een gegeven moment alle mannelijke Benjamenieten uitgeroeid?
Omdat ze zich schandelijk hebben gedragen tegenover een vrouw. Op 600 na werden alle mannen gedood.

Goed?
pi_60390337
Hallo

Ik ben hier nieuw. Zocht het spel "Bijbeltrivia" en kwam hier terecht. Ik ondek dat het vragen zijn die jullie zelf stellen en men kan dus daarop antwoorden. Mooi, helder systeem.
Maar ik dacht eerlijk gezegd een spel te vinden waar je met meerderen (in event. groepsverband) vragen kon beantwoorden en dan punten scoren.
Op de volgende link zie je instructies, hoe het in zijn werk gaat: http://nl.msnusers.com/BijbelTrivia
Gezellig en leerzaam.

Maar ik zal eens verder rondneuzen hier, want ik hou ook wel van leuke spelletjes.

Groetjes, Wichtje.
  maandag 28 juli 2008 @ 15:42:23 #235
35189 Troel
scherp en bot
pi_60397477
Tja, er zijn wel van dat soort spelletjes, maar of ze ook online zijn?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 22:58:01 #236
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_60499980
Dit topic lijkt iig doodgebloed te zijn. Jammer wel .
Niet meer actief op Fok!
pi_60501001
Nou, ik doe er nog wel eentje. Welke vraag uit de bijbel luidt in het Hebreeuws

"hashomeer achie anochie?"

Wie spreekt em uit en aan wie is deze vraag gericht? Misschien is deze wat minder makkelijk te Googlen :p
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 08:01:20 #238
35189 Troel
scherp en bot
pi_60504614
Tja, maar als hij in de Bijbel niet in het Hebreeuws gesteld wordt, moet je ook niet verwachten dat veel mensen het weten
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_60505366
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2008 22:58 schreef Viking84 het volgende:
Dit topic lijkt iig doodgebloed te zijn. Jammer wel .
We kunnen hem wel weer aanslingeren, maar dan op de manier van 'raad de straat' ?
Dus als je de vraag goed hebt, krijg je een punt en stel je de volgende. Wie het eerst bij 25 is wint. Idee?
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2008 23:45 schreef Haushofer het volgende:
Nou, ik doe er nog wel eentje. Welke vraag uit de bijbel luidt in het Hebreeuws

"hashomeer achie anochie?"

Wie spreekt em uit en aan wie is deze vraag gericht? Misschien is deze wat minder makkelijk te Googlen :p
Volgens de OP moest het antwoord in de bijbel terug te vinden zijn, maar dat lijkt me bijzonder lastig met deze vraag en zonder woordenboek. Het idee is dat je er met alleen bijbelkenis komen kan en dat lukt niet met deze vraag.
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 10:27:42 #240
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_60505390
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 10:24 schreef freecell het volgende:

[..]

We kunnen hem wel weer aanslingeren, maar dan op de manier van 'raad de straat' ?
Dus als je de vraag goed hebt, krijg je een punt en stel je de volgende. Wie het eerst bij 25 is wint. Idee?
I'm in .
En laten we het idd bij de Nederlandse Bijbel houden .
Niet meer actief op Fok!
pi_60505422
Mja, deze was idd ook nog makkelijk te googlen ook
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 10:32:42 #242
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_60505443
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 10:30 schreef Haushofer het volgende:
Mja, deze was idd ook nog makkelijk te googlen ook
Dan heb jij een andere versie van Google dan ik .
Niet meer actief op Fok!
pi_60505528
Zal ik maar aftrappen met de eerste vraag dan?

Wie zullen, als je kijkt naar een beroemde rede van Jezus, verzadigd worden?
pi_60505548
Ik houd trouwens de NBV aan, als je een andere vertaling aanhoudt, geef er dan even een tekstverwijzing bij Das wel zo makkelijk voor mij.
pi_60505643
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 10:40 schreef freecell het volgende:
Zal ik maar aftrappen met de eerste vraag dan?

Wie zullen, als je kijkt naar een beroemde rede van Jezus, verzadigd worden?
Ik zou "de rechtvaardigen" gokken, en volgens mij komt dit uit de bergrede
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 10:49:19 #247
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_60505651
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 10:37 schreef Haushofer het volgende:
Of niet
Of wel.

Want hoe jij van "hashomeer achie anochie" op "achi shomer" komt zal mij een raadsel zijn . Niet je Hebrewskills inzetten, valsspelert!
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 10:50:48 #248
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_60505668
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 10:48 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik zou "de rechtvaardigen" gokken, en volgens mij komt dit uit de bergrede
Volgens mij niet zozeer de rechtvaardigen zelf, maar zij die naar rechtvaardigheid verlangen [/mierenneukmodus].
Niet meer actief op Fok!
pi_60505704
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 10:49 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Of wel.

Want hoe jij van "hashomeer achie anochie" op "achi shomer" komt zal mij een raadsel zijn . Niet je Hebrewskills inzetten, valsspelert!
Ja hoi, losse woorden invullen en bedenken dat iedereen die klinkers anders spelt, dat kun jij ook nog wel
pi_60505711
Bijna, maar niet de rechtvaardigen en ook niet zij die verlangen naar rechtvaardigheid. Die rechtvaardigen komen zowel in de NBG als in de NBV niet voor in dat stuk trouwens

Het is niet zo moeilijk om hier een precies antwoord op te vinden, dus daarom reken ik het beidennog even niet goed.
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 11:40:18 #251
35189 Troel
scherp en bot
pi_60506284
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 10:50 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Volgens mij niet zozeer de rechtvaardigen zelf, maar zij die naar rechtvaardigheid verlangen [/mierenneukmodus].
Zij die hongeren en dorsten naar gerechtigheid
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_60506361
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 11:40 schreef Troel het volgende:

[..]

Zij die hongeren en dorsten naar gerechtigheid
Check:

Troel 1

(beetje kort lijstje nog )

Volgende vraag is voor Troel.
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 11:50:05 #253
35189 Troel
scherp en bot
pi_60506426
Wie ging er op zoek naar ezels en kwam uit een van de zonen van Jakob?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_60506587
(toen nog niet koning) Saul ging op zoek naar Ezelinnen
Maar Saul was de zoon van Kis en Samuel van Elkana toch? Dus die zal je wel niet bedoelen
pi_60506609
Bedoel je trouwens niet 'kwam uit bij' ?
pi_60506644
De dicipelen gingen ook zoeken naar een ezel bij de intocht van Jezus in Jeruzalem, maar ook daar geen zoon van Jacob te bekennen
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 16:03:54 #257
35189 Troel
scherp en bot
pi_60510414
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 12:00 schreef freecell het volgende:
(toen nog niet koning) Saul ging op zoek naar Ezelinnen
Maar Saul was de zoon van Kis en Samuel van Elkana toch? Dus die zal je wel niet bedoelen
Het zijn afstammelingen van Benjaming

Antwoord is dus juist
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_60510935
Troel 1
Freecell 1

Van welk woeste zeebeest wordt gezegd dat God hem al spelende aan banden legt?
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 16:46:52 #259
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_60511161
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 16:34 schreef freecell het volgende:
Troel 1
Freecell 1

Van welk woeste zeebeest wordt gezegd dat God hem al spelende aan banden legt?
Leviathan?
Niet meer actief op Fok!
pi_60511588
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 16:46 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Leviathan?
Troel 1
Freecell 1
Viking84 1
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 17:25:54 #261
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_60511823
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 17:12 schreef freecell het volgende:

[..]

Troel 1
Freecell 1
Viking84 1
Ik twijfelde tussen Leviathan en Behemoth. Of zijn dat verschillende benamingen voor hetzelfde monster? Even een nieuwe vraag bedenken .
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 17:32:48 #262
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_60511931
Nieuwe vraag:

Het CDA had ooit als verkiezingsleus: "Niet van brood alleen." Deze leus komt uit de Bijbel en wel uit de mond van Jezus. Volledige uitspraak: "De mens leeft niet van brood alleen, maar van ieder woord dat klinkt uit de mond van God.” Tegen wie zei Jezus dit en bij welke gelegenheid?
Niet meer actief op Fok!
pi_60512108
Hij zei het tegen de duivel, toen hij 40 dagen in de woestijn verbleef.
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 17:45:10 #264
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_60512145
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 17:43 schreef liesell het volgende:
Hij zei het tegen de duivel, toen hij 40 dagen in de woestijn verbleef.
Troel 1
Freecell 1
Viking84 1
liesell 1
Niet meer actief op Fok!
pi_60512171
Ah, Lucas 4

Vol van heilige Geest keerde Jezus terug van de Jordaan. Hij bleef veertig dagen lang in geestvervoering* in de woestijn, [2] waar Hij door de duivel op de proef werd gesteld. Al die dagen at Hij niets, en toen ze voorbij waren kreeg Hij honger. [3] Toen zei de duivel tegen Hem: ‘Als U de Zoon van God bent, zeg dan tegen deze steen dat hij een brood moet worden.’ [4] Jezus antwoordde hem: ‘Er staat geschreven: Niet van brood alleen zal de mens leven.’ [5]
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 17:51:29 #266
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_60512247
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 17:47 schreef liesell het volgende:
Ah, Lucas 4

Vol van heilige Geest keerde Jezus terug van de Jordaan. Hij bleef veertig dagen lang in geestvervoering* in de woestijn, [2] waar Hij door de duivel op de proef werd gesteld. Al die dagen at Hij niets, en toen ze voorbij waren kreeg Hij honger. [3] Toen zei de duivel tegen Hem: ‘Als U de Zoon van God bent, zeg dan tegen deze steen dat hij een brood moet worden.’ [4] Jezus antwoordde hem: ‘Er staat geschreven: Niet van brood alleen zal de mens leven.’ [5]
Jij moet nu een nieuwe vraag stellen hè?
Niet meer actief op Fok!
pi_60512328
Ja, ik zal eens verzinnen..
pi_60521893
Je bent al wel erg lang aan het denken hoor
  zondag 3 augustus 2008 @ 09:07:10 #269
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_60522049
quote:
Op zondag 3 augustus 2008 08:04 schreef freecell het volgende:
Je bent al wel erg lang aan het denken hoor
Idd .
Niet meer actief op Fok!
pi_60522374
Jajaja. Hedenochtend zometeen.
pi_60523012
Ok. Een tweeledige.

Woord van God:

In beslag genomen door zorgen van alledag, oppervlakkige verdoving van het hier en nu, geen tijd door rijkdom en weelde, weggenomen door slechte ervaring, of
gehoord en begrepen.

Naar welke passage verwijst deze vrije interpretatie / cryptische omschrijving?

Voorts; met betrekking tot gehoord en begrepen. In welk boek/ welke lezing wordt er op dezelfde wijze als de passage waar ik naar vraag voortgegaan op het plan van God met hen, al naar gelang genade en schikking van de wil?
pi_60526083
De gelijkenis van de zaaier in Mattheus 13?

En van je tweede deel van je vraag begrijp ik werkelijk niets op dit moment Ik dacht nog dat ik misschien niet intelligent genoeg was, maar TARA die hier naast me zit kan me de vraag ook niet uitleggen.
Dus zou je de tweede vraag nog even in gewoon Nederlands willen stellen ipv in statenvertalings-nederderlands?
pi_60529587
Antwoord is goed.

Ik bedoelde in het tweede deel voorgegaan ipv voortgegaan, excusez. Dus maw, in welk boek (OT) en wat staat er.
  zondag 3 augustus 2008 @ 21:32:07 #274
35189 Troel
scherp en bot
pi_60535321
Sorry, ik vind je vraag echt onbegrijpbaar Ik moest dan ook behoorlijk lachen om freecells statenvertalingopmerking, want zo komt het inderdaad wel een beetje op mij over
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_60535697
Onbegrijpelijk : onbegrijpbaar is geen woord....

Het antwoord is Jesaja 55 vs 10-11

Want zoals de regen en de sneeuw uit de hemel neerdalen
en pas daarheen terugkeren wanneer zij de aarde hebben gedrenkt,
haar hebben bevrucht en met planten bedekt,
wanneer zij zaad hebben gegeven aan de zaaier, en brood aan de eter,

zo zal het ook gaan met mijn woord.
Het komt voort uit mijn mond; het keert niet vruchteloos naar Mij terug,
maar pas wanneer het heeft gedaan wat Mij behaagt,
en alles heeft volvoerd, waartoe Ik het heb gezonden.
pi_60544780
Whaha, ik kan niet zeggen dat ik je nu wel snap. Toch wel ernstig

Nuja, hij was iig goed (wat ik al best knap van mezelf vind )

Nieuw lijstje:
Freecell 2
Troel 1
Viking84 1
liesell 1

En nieuwe vraag: in het nieuwe testament is er op een gegeven moment sprake van een specifieke plek waar alle mensen die een bepaald iets doen, genezen.
Hoe heet deze plek en hoe komt het dat mensen daar genezen?

(als de vraag te onduidelijk is, zeg het even, dan probeer ik hem aan te passen, is nu wat vaag om het on-googlebaar te houden )
pi_60550229
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 10:46 schreef freecell het volgende:
Whaha, ik kan niet zeggen dat ik je nu wel snap. Toch wel ernstig

Nuja, hij was iig goed (wat ik al best knap van mezelf vind )

Nieuw lijstje:
Freecell 2
Troel 1
Viking84 1
liesell 1

En nieuwe vraag: in het nieuwe testament is er op een gegeven moment sprake van een specifieke plek waar alle mensen die een bepaald iets doen, genezen.
Hoe heet deze plek en hoe komt het dat mensen daar genezen?

(als de vraag te onduidelijk is, zeg het even, dan probeer ik hem aan te passen, is nu wat vaag om het on-googlebaar te houden )

Dat is de poel van Bethesda waar een engel het water zou beroeren en als je er op dat moment inzat, werd je genezen.

Johannes 5:2 En er is te Jeruzalem aan de Schaaps poort, een badwater, hetwelk in het Hebreeuws toegenaamd wordt Bethesda, hebbende vijf zalen. 3 In dezelve lag een grote menigte van kranken, blinden, kreupelen, verdorden, wachtende op de roering des waters. 4 Want een engel daalde neder op zekeren tijd in dat badwater, en beroerde het water; die dan eerst daarin kwam, na de beroering van het water, die werd gezond, van wat ziekte hij ook bevangen was.

[ Bericht 11% gewijzigd door Ali_Kannibali op 04-08-2008 15:00:53 ]
pi_60550359
Freecell 2
Troel 1
Viking84 1
liesell 1
Ali-Kannibali 1
pi_60550415
Ik heb een nieuwe: welke vrouw in het nieuwe testament was te druk bezig met zelf goed proberen te doen en zich druk te maken over vanalles maar miste daardoor datgene wat écht belangrijk was?
pi_60550497
Martha, de zus van Maria en Lazarus.
pi_60550766
Score.

Freecell 3
Troel 1
Viking84 1
liesell 1
Ali-Kannibali 1

Wat moeten de overgeblevenen van Gods volk kopen, hoe fabriceert Hij dit, en wat betekent het?
pi_60551042
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 15:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Score.

Freecell 3
Troel 1
Viking84 1
liesell 1
Ali-Kannibali 1
Niks ervan, mijn beurt om een vraag te stellen
pi_60551100
Stel er dan eentje
pi_60551130
Bij welke naam wordt Simon Petrus, (behalve Simon en Petrus) nog meer genoemd?
pi_60551184
Cephas Kefas Kefa (met dank aan Haushofer), de steen waarop Jezus' kerk gebouwd zou worden.

Wat moeten de overgeblevenen van Gods volk kopen, hoe fabriceert Hij dit, en wat betekent het?

[ Bericht 14% gewijzigd door Ali_Kannibali op 04-08-2008 16:56:33 ]
pi_60551257
Ik zou het als Kefas schrijven, maar het is goed

Freecell 3
Ali-Kannibali 2
Troel 1
Viking84 1
liesell 1
  maandag 4 augustus 2008 @ 16:03:00 #287
35189 Troel
scherp en bot
pi_60551791
He bah, de vorige drie vragen wist ik wel
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_60552058
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 15:38 schreef freecell het volgende:
Ik zou het als Kefas schrijven, maar het is goed
Strikt genomen noemde Jezus Petrus waarschijnlijk Kefa, omdat de "s" een Grieks suffix is die in het Aramees natuurlijk niet voorkomt
pi_60552999
Ik zal een hint geven: lauw.
pi_60554798
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 16:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik zal een hint geven: lauw.
Het antwoord 'bier' vervalt hiermee, dat moet immers koud gedronken worden

*volgt topic en belooft geen (f)lauwe biergrapjes meer te maken
pi_60555319
Komaan nou mensen. Vooral de christenen, dit is belangrijk.
pi_60555881
Uit de brief aan Laodicea? (moest ik meteen aan denken bij 'lauw')

Dan moeten ze goud kopen, wat door God gelouterd is.
Dit betekent dat ze zich schatten moeten verzamelen in de hemel (door inzet) en geen schatten op aarde.

Alleen snap ik dan de overgeblevenen niet?
pi_60556584
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 19:02 schreef freecell het volgende:
Uit de brief aan Laodicea? (moest ik meteen aan denken bij 'lauw')

Dan moeten ze goud kopen, wat door God gelouterd is.
Dit betekent dat ze zich schatten moeten verzamelen in de hemel (door inzet) en geen schatten op aarde.

Alleen snap ik dan de overgeblevenen niet?
Ja, dat bedoelde ik inderdaad. Al zou ik het geen schatten in de hemel noemen, maar een christelijk karakter, zuiver als goud.
Je krijgt het door Gods smeltkroes van ellende: Jesaja 48:10 Ziet, Ik heb u gelouterd, doch niet als zilver, Ik heb u gekeurd in den smeltkroes der ellende.

Daarnaast moeten we witte klederen kopen.

Het zijn de overgeblevenen omdat Laodicea slaat op de kerk van de laatste dagen. In de laatste dagen is er een 'remnant church', de overgeblevenen van Gods volk, die het geloof van Jezus hebben en Gods geboden bewaren. Doe je dat niet maar blijf je lauw spuugt God je uit en is het afgelopen.
pi_60557057
Ali: das een héleboel interpretatie! Ik ben het bijvoorbeeld al helemaal niet met je laatste alinea eens, omdat ik er van uitga dat die brief daadwerkelijk aan de gemeente in de plaats Laodicea is gericht.

Dus ik kon er wel achter komen, maar het antwoord is niet zonder vergaande interpretatie te vinden in de bijbel.

Wil de persoon die de vraag stelt trouwens elke keer het lijstje ff updaten? Hoef ik dat niet steeds te doen.
Freecell 4
Ali-Kannibali 2
Troel 1
Viking84 1
liesell 1

Jezus zegt dat de inwoners van een bepaalde stad onmiddelijk en zonder aarzelen moeten vluchten als ze iets zien.
Welke stad en waarvoor moeten de inwoners vluchten?
pi_60557579
De inwoners van Jeruzalem voor de omsingelende legertroepen Ik meende dat dat een profetie uit Lucas is.
pi_60558676
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 20:00 schreef Haushofer het volgende:
De inwoners van Jeruzalem voor de omsingelende legertroepen Ik meende dat dat een profetie uit Lucas is.
Is goed!
Het wordt in de NBG51 de 'gruwel der verwoesting' genoemd. Staat in zowel Mattheus als Lucas trouwens

Update:
Freecell 4
Ali-Kannibali 2
Troel 1
Viking84 1
liesell 1
Haushofer 1
pi_60559299
Kunnen we ook nog iets winnen na X aantal vragen?
pi_60560014
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 20:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Kunnen we ook nog iets winnen na X aantal vragen?
Bij 25 piunten heb je gewonnen hadden we gezegd
En wat je dan gewonnen hebt? Eer ofzo denk ik
pi_60560312
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 20:36 schreef freecell het volgende:

[..]

Is goed!
Het wordt in de NBG51 de 'gruwel der verwoesting' genoemd. Staat in zowel Mattheus als Lucas trouwens

Update:
Freecell 4
Ali-Kannibali 2
Troel 1
Viking84 1
liesell 1
Haushofer 1
't Is lastig om vragen te bedenken die niet makkelijk te googlen zijn Hoop dat deze niet te vaag is.

Welk Bijbels figuur werd door zijn moeder in de tekst bij zijn geboorte qua naam verward met een persoon die letterlijk gevraagd is? En wat is de link tussen deze twee laatstgenoemde personen?
pi_60560346
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 21:24 schreef freecell het volgende:

[..]

Bij 25 piunten heb je gewonnen hadden we gezegd
En wat je dan gewonnen hebt?
Een exemplaar van "The God delusion"
pi_60564211
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 21:35 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Een exemplaar van "The God delusion"
lol

The satanic bible lijkt me ook wel gepast.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')