De overlevering wil dat in de doek waarmee ene Veronica Jezus verfriste, een afdruk van zijn gezicht achterbleef. In de bijbel komt de naam Veronica niet voor. Meestal wordt Lukas 23:27 genoemd als bron voor de legende, omdat daar sprake is van een grote menigte van volk en van vrouwen, die ook weenden en Hem beklaagden. De naam Veronica is afgeleid van de Latijnse woorden vera icon: ware afbeelding.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 09:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hebben de katholieken het er ook niet in staan? Dacht ik namelijk
Omdat zij aten van de boom van goed en kwaadquote:Op vrijdag 20 oktober 2006 10:30 schreef StupidByNature het volgende:
Joepie!
Een gok, omdat ik een stuk vond dat "jiré" als niets ontbreken stond aangegeven.
Nou dan zal ik er ook maar een doen. Ik heb dit topic niet gevolgd, dus wsl is ie al geweest. Een niet zo'n moeilijke dit keer.
Waarom werden Adam en Eva verjaagd uit het paradijs?
Omdat God geen wijsheid aan de mensen had gegeven. Hij had ze immers naar zijn evenbeeld geschapen. Appels, daarentegen, die waren uiteraard wel doordrenkt van wijsheid. En toen Eva per ongeluk zo'n ding at, leken de mensen niet meer op God.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 10:30 schreef StupidByNature het volgende:
Joepie!
Waarom werden Adam en Eva verjaagd uit het paradijs?
Mozes, David, Salomo, Asaf en nog veeeeeel meer mensen.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 10:48 schreef k3vil het volgende:
[..]
Omdat zij aten van de boom van goed en kwaad
Wie schreef psalmen?
Euh, dit is niet helemaal correct. Het is namelijk niet DE reden waarom ze uit het paradijs verjaard werden.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 10:48 schreef k3vil het volgende:
[..]
Omdat zij aten van de boom van goed en kwaad
Wie schreef psalmen?
a. het waren geen appels maar vruchtenquote:Op vrijdag 20 oktober 2006 10:55 schreef onemangang het volgende:
[..]
Omdat God geen wijsheid aan de mensen had gegeven. Hij had ze immers naar zijn evenbeeld geschapen. Appels, daarentegen, die waren uiteraard wel doordrenkt van wijsheid. En toen Eva per ongeluk zo'n ding at, leken de mensen niet meer op God.
En ze aten er juist van omdat ze meer op God wilden lijken.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 11:59 schreef Troel het volgende:
[..]
a. het waren geen appels maar vruchten
b. Eva at niet "per ongeluk" van zo'n vrucht
Wist ik, je hebt gelijk. Was waarschijnlijk een banaan.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 11:59 schreef Troel het volgende:
[..]
a. het waren geen appels maar vruchten
Ik zal het antwoord maar geven. Hij verjoeg ze niet uit het paradijs omdat ze van goed en kwaad wisten. Hij verjoeg ze opdat adam niet ook nog van een andere boom zou eten, die waardoor hij net als god onsterfelijk zou worden (ik vind het een beetje lijken op een computerprogramma waar de maker een bug in vindt, en besluit zijn eigen programma te patchenquote:Op vrijdag 20 oktober 2006 11:50 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
Euh, dit is niet helemaal correct. Het is namelijk niet DE reden waarom ze uit het paradijs verjaard werden.
geef het antwoord maar ik weet het nietquote:Op vrijdag 20 oktober 2006 12:25 schreef onemangang het volgende:
Tijdens de gezellige veldtochten tegen andersgelovigen moesten de vroege strijders van God iets meenemen om te voorkomen dat God zich van hen af zou keren omdat hij anders wel eens iets onbetamelijks zou kunnen zien. Over welk voorwerp heb ik het hier en wat moest men er mee doen?
Okay dan:quote:Op woensdag 25 oktober 2006 11:19 schreef k3vil het volgende:
[..]
geef het antwoord maar ik weet het niet
Ik moet lachenquote:Op woensdag 25 oktober 2006 14:47 schreef onemangang het volgende:
[..]
Okay dan:
Deuteronomium 23:14 U moet een tentpin bij uw uitrusting steken, die u kunt gebruiken om een gat te maken waar u boven hurkt, en om uw uitwerpselen te bedekken. 15 Want de HEER, uw God, is tijdens zo?n veldtocht in uw midden, om u te beschermen en u te laten zegevieren over uw vijand. Daarom moet u het kamp rein houden, opdat hij niets onbetamelijks bij u aantreft en hij zich niet van u afkeert.
Met andere woorden, als je niet poept in een gat dan zal de HEER zich van je afkeren. Want de HEER vind het niet fijn als ie met z'n sandalen in jouw stront trapt.
Nummeri 5,11-31quote:Op woensdag 25 oktober 2006 16:02 schreef onemangang het volgende:
In de bijbel staat een methode beschreven hoe je met behulp van water kan zien of een vrouw overspel heeft gepleegd. Hoe werkt deze methode?
hij vraagt niet wáár het staat, maar wát er staat. We hebben niet allemaal zin om onze Bijbel erbij te pakkenquote:Op woensdag 25 oktober 2006 21:31 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Nummeri 5,11-31![]()
Op zich zit er wel een mooie gedachte achter de methode: De mens straft de foute mens niet, God doet dat. (WIe zonder zonde is werpe de eerste steen)
Uit de NBV:quote:Op woensdag 25 oktober 2006 14:47 schreef onemangang het volgende:
[..]
Okay dan:
Deuteronomium 23:14 U moet een tentpin bij uw uitrusting steken, die u kunt gebruiken om een gat te maken waar u boven hurkt, en om uw uitwerpselen te bedekken. 15 Want de HEER, uw God, is tijdens zo?n veldtocht in uw midden, om u te beschermen en u te laten zegevieren over uw vijand. Daarom moet u het kamp rein houden, opdat hij niets onbetamelijks bij u aantreft en hij zich niet van u afkeert.
Met andere woorden, als je niet poept in een gat dan zal de HEER zich van je afkeren. Want de HEER vind het niet fijn als ie met z'n sandalen in jouw stront trapt.
11 De HEER zei tegen Mozes: 12 ‘Zeg tegen de Israëlieten: “Stel dat iemands vrouw hem ontrouw is geweest door overspel te plegen, 13 dat een ander gemeenschap met haar heeft gehad; haar man weet er niet van, het is niet aan het licht gekomen dat ze zich verontreinigd heeft, omdat ze niet betrapt is en door niemand is aangeklaagd. 14 Wanneer zo’n man zijn vrouw, die zich verontreinigd heeft, in een vlaag van jaloezie wantrouwt, of wanneer iemand uit jaloezie zijn vrouw wantrouwt zonder dat ze zich verontreinigd heeft, 15 dan moet die man met zijn vrouw naar de priester gaan en als offergave voor haar een tiende efa gerstemeel meenemen. Hij mag er geen olijfolie over gieten en er geen wierook op leggen, want het is een graanoffer dat uit jaloezie voortkomt, een graanoffer dat een zonde in herinnering brengt. 16 De priester laat de vrouw naar voren komen en brengt haar voor de HEER. 17 Hij vult een kom met heilig water en vermengt dat met stof dat op de vloer van de tabernakel ligt. 18 Nadat de priester de vrouw voor de HEER heeft gebracht, maakt hij haar hoofdhaar los en legt hij het herinneringsoffer, het graanoffer van de jaloezie, op haar handpalmen. Zelf heeft hij het bittere, vloekbrengende water in zijn hand. 19 Dan spreekt de priester deze bezwering over de vrouw uit: ‘Als niemand anders dan uw eigen man gemeenschap met u heeft gehad, als u zich als gehuwde vrouw niet verontreinigd hebt door overspel te plegen, dan zal dit bittere, vloekbrengende water u niet deren. 20 Maar als u zich als gehuwde vrouw verontreinigd hebt door overspel te plegen, als een ander dan uw eigen man gemeenschap met u heeft gehad, dan’ 21 – zo spreekt de priester de bezwering en vervloeking over de vrouw uit – ‘zal de HEER maken dat uw naam genoemd wordt in de vervloekingen die er bij uw volk worden uitgesproken: hij zal uw schoot laten verschrompelen en uw buik laten opzwellen. 22 Wanneer dit vloekbrengende water in uw ingewanden komt, zwelt uw buik op en verschrompelt uw schoot.’ De vrouw zegt hierop: ‘Amen, amen.’ 23 Dan schrijft de priester deze vervloeking op een blad en lost hij het geschrevene op in het bittere water. 24 Dat bittere, vloekbrengende water moet hij de vrouw te drinken geven, zodat het in haar lichaam komt en zijn bittere uitwerking heeft. 25 De priester neemt het graanoffer van de jaloezie van haar handen, biedt het de HEER als offergave aan en brengt het naar het altaar. 26 Hij neemt er een handvol van af en verbrandt dat als teken van de hele offergave op het altaar. Vervolgens geeft hij de vrouw het water te drinken. 27 Als ze zich verontreinigd heeft en ontrouw is geweest aan haar man, zal het vloekbrengende water dat hij haar te drinken geeft in haar lichaam zijn bittere uitwerking hebben. Haar buik zal opzwellen en haar schoot verschrompelen, en de naam van die vrouw zal bij haar volk genoemd worden wanneer men iemand vervloekt. 28 Maar als de vrouw zich niet verontreinigd heeft, als ze rein is, blijft ze ongedeerd en kan ze nog zwanger worden.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 21:43 schreef Viking84 het volgende:
[..]
hij vraagt niet wáár het staat, maar wát er staat. We hebben niet allemaal zin om onze Bijbel erbij te pakken. Dus kun je het correcte antwoord hier nog even geven?
.
Dat is deel van het gegeven op zich maar niet wat ik als antwoord verwacht(te)..quote:Op zondag 22 oktober 2006 08:12 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Volgens mij vroeg hij raad bij de Heks/waarzegster van Endor
Nou de 8e dag dusquote:Op woensdag 25 oktober 2006 21:53 schreef Veersesmurf het volgende:
Volgende vraag: op de hoeveelste dag na de geboorte moest een Joodse baby (jongetje) besneden worden?
En het staat niet in de Bijbel, maar weet iemand ook waarom op de 8ste dag? (zelfs op de sabbat)
De waarzegster van Endor riep de geest van Samuel (of in ieder geval een geest) op om Saul antwoord te geven.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 23:28 schreef Tiesemans het volgende:
[..]
Dat is deel van het gegeven op zich maar niet wat ik als antwoord verwacht(te)..
Hint:
Want de heks/waarzegster van Endor, die bedrogen werd door Saul, gebruikte een specifieke manier om Samuël te pakken te krijgen op wat voor manier was dat ?
Weer een gok: Noach, die gelijk stomdronken wordt, door één van zijn zonen wordt gevonden, waarop Noach een geheel volk vervloekt.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 13:16 schreef freecell het volgende:
[..]
De waarzegster van Endor riep de geest van Samuel (of in ieder geval een geest) op om Saul antwoord te geven.
Wie kwam als eerste op het briljante idee om een wijngaard te planten?
Noach inderdaad.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 14:58 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Weer een gok: Noach, die gelijk stomdronken wordt, door één van zijn zonen wordt gevonden, waarop Noach een geheel volk vervloekt.![]()
whahaha sorry, heb mijn stomme fout nu pas in de gatenquote:Op donderdag 26 oktober 2006 13:15 schreef freecell het volgende:
[..]
Nou de 8e dag dus
Ehm, even denken, dat heb ik ooit gelezen....
Op de achtste dag is volgens mij de bloedstolling optimaal.
Als een baby net geboren is, is de bloedstollign wel aanwezig, maar nog niet zo goed, deze bouwt zich op, met een uitschieter op de achtste dag. De bloedstolling is dan volgens mij 110% in vergelijking met de rest van je leven. Op de 9e dag stabiliseert de bloedstolling zich naar 100%.
Op de 8e dag heeft de baby er dus het minste last van.
Tamar werd zwanger door Juda.quote:Op maandag 13 november 2006 00:57 schreef Ludger het volgende:
Wie (naam)werd vader door zijn schoondochter (ook naam graag) ?
Omdat ze zich schandelijk hebben gedragen tegenover een vrouw. Op 600 na werden alle mannen gedood.quote:Op maandag 13 november 2006 10:11 schreef freecell het volgende:
Hmm, als je het verhaal leest, is het allemaal nog wel duidelijker
Ik was een beetje vaag
Zal het linkje naar het hele verhaal even posten:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Gen+38%2C1-30&id18=1&pos=0&set=10&lang=nl
(NBV)
Nieuwe vraag: Waarom worden op een gegeven moment alle mannelijke Benjamenieten uitgeroeid?
We kunnen hem wel weer aanslingeren, maar dan op de manier van 'raad de straat' ?quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 22:58 schreef Viking84 het volgende:
Dit topic lijkt iig doodgebloed te zijn. Jammer wel.
Volgens de OP moest het antwoord in de bijbel terug te vinden zijn, maar dat lijkt me bijzonder lastig met deze vraag en zonder woordenboek. Het idee is dat je er met alleen bijbelkenis komen kan en dat lukt niet met deze vraag.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 23:45 schreef Haushofer het volgende:
Nou, ik doe er nog wel eentje. Welke vraag uit de bijbel luidt in het Hebreeuws
"hashomeer achie anochie?"
Wie spreekt em uit en aan wie is deze vraag gericht? Misschien is deze wat minder makkelijk te Googlen :p
I'm inquote:Op zaterdag 2 augustus 2008 10:24 schreef freecell het volgende:
[..]
We kunnen hem wel weer aanslingeren, maar dan op de manier van 'raad de straat' ?
Dus als je de vraag goed hebt, krijg je een punt en stel je de volgende. Wie het eerst bij 25 is wint. Idee?
Dan heb jij een andere versie van Google dan ikquote:Op zaterdag 2 augustus 2008 10:30 schreef Haushofer het volgende:
Mja, deze was idd ook nog makkelijk te googlen ook
Ik zou "de rechtvaardigen" gokken, en volgens mij komt dit uit de bergredequote:Op zaterdag 2 augustus 2008 10:40 schreef freecell het volgende:
Zal ik maar aftrappen met de eerste vraag dan?
Wie zullen, als je kijkt naar een beroemde rede van Jezus, verzadigd worden?
Of wel.quote:
Volgens mij niet zozeer de rechtvaardigen zelf, maar zij die naar rechtvaardigheid verlangenquote:Op zaterdag 2 augustus 2008 10:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zou "de rechtvaardigen" gokken, en volgens mij komt dit uit de bergrede
Ja hoi, losse woorden invullen en bedenken dat iedereen die klinkers anders spelt, dat kun jij ook nog welquote:Op zaterdag 2 augustus 2008 10:49 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Of wel.
Want hoe jij van "hashomeer achie anochie" op "achi shomer" komt zal mij een raadsel zijn. Niet je Hebrewskills inzetten, valsspelert!
Zij die hongeren en dorsten naar gerechtigheidquote:Op zaterdag 2 augustus 2008 10:50 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Volgens mij niet zozeer de rechtvaardigen zelf, maar zij die naar rechtvaardigheid verlangen[/mierenneukmodus].
Check:quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 11:40 schreef Troel het volgende:
[..]
Zij die hongeren en dorsten naar gerechtigheid
Het zijn afstammelingen van Benjamingquote:Op zaterdag 2 augustus 2008 12:00 schreef freecell het volgende:
(toen nog niet koning) Saul ging op zoek naar Ezelinnen![]()
Maar Saul was de zoon van Kis en Samuel van Elkana toch? Dus die zal je wel niet bedoelen
Leviathan?quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 16:34 schreef freecell het volgende:
Troel 1
Freecell 1
Van welk woeste zeebeest wordt gezegd dat God hem al spelende aan banden legt?
Ik twijfelde tussen Leviathan en Behemoth. Of zijn dat verschillende benamingen voor hetzelfde monster? Even een nieuwe vraag bedenkenquote:
Troel 1quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 17:43 schreef liesell het volgende:
Hij zei het tegen de duivel, toen hij 40 dagen in de woestijn verbleef.
Jij moet nu een nieuwe vraag stellen hè?quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 17:47 schreef liesell het volgende:
Ah, Lucas 4
Vol van heilige Geest keerde Jezus terug van de Jordaan. Hij bleef veertig dagen lang in geestvervoering* in de woestijn, [2] waar Hij door de duivel op de proef werd gesteld. Al die dagen at Hij niets, en toen ze voorbij waren kreeg Hij honger. [3] Toen zei de duivel tegen Hem: ‘Als U de Zoon van God bent, zeg dan tegen deze steen dat hij een brood moet worden.’ [4] Jezus antwoordde hem: ‘Er staat geschreven: Niet van brood alleen zal de mens leven.’ [5]
Iddquote:Op zondag 3 augustus 2008 08:04 schreef freecell het volgende:
Je bent al wel erg lang aan het denken hoor
Dat is de poel van Bethesda waar een engel het water zou beroeren en als je er op dat moment inzat, werd je genezen.quote:Op maandag 4 augustus 2008 10:46 schreef freecell het volgende:
Whaha, ik kan niet zeggen dat ik je nu wel snap. Toch wel ernstig
Nuja, hij was iig goed (wat ik al best knap van mezelf vind)
Nieuw lijstje:
Freecell 2
Troel 1
Viking84 1
liesell 1
En nieuwe vraag: in het nieuwe testament is er op een gegeven moment sprake van een specifieke plek waar alle mensen die een bepaald iets doen, genezen.
Hoe heet deze plek en hoe komt het dat mensen daar genezen?
(als de vraag te onduidelijk is, zeg het even, dan probeer ik hem aan te passen, is nu wat vaag om het on-googlebaar te houden)
Niks ervan, mijn beurt om een vraag te stellenquote:Op maandag 4 augustus 2008 15:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Score.
Freecell 3
Troel 1
Viking84 1
liesell 1
Ali-Kannibali 1
Strikt genomen noemde Jezus Petrus waarschijnlijk Kefa, omdat de "s" een Grieks suffix is die in het Aramees natuurlijk niet voorkomtquote:Op maandag 4 augustus 2008 15:38 schreef freecell het volgende:
Ik zou het als Kefas schrijven, maar het is goed
Het antwoord 'bier' vervalt hiermee, dat moet immers koud gedronken wordenquote:Op maandag 4 augustus 2008 16:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik zal een hint geven: lauw.
Ja, dat bedoelde ik inderdaad. Al zou ik het geen schatten in de hemel noemen, maar een christelijk karakter, zuiver als goud.quote:Op maandag 4 augustus 2008 19:02 schreef freecell het volgende:
Uit de brief aan Laodicea? (moest ik meteen aan denken bij 'lauw')
Dan moeten ze goud kopen, wat door God gelouterd is.
Dit betekent dat ze zich schatten moeten verzamelen in de hemel (door inzet) en geen schatten op aarde.
Alleen snap ik dan de overgeblevenen niet?
Is goed!quote:Op maandag 4 augustus 2008 20:00 schreef Haushofer het volgende:
De inwoners van Jeruzalem voor de omsingelende legertroepenIk meende dat dat een profetie uit Lucas is.
Bij 25 piunten heb je gewonnen hadden we gezegdquote:Op maandag 4 augustus 2008 20:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Kunnen we ook nog iets winnen na X aantal vragen?
't Is lastig om vragen te bedenken die niet makkelijk te googlen zijnquote:Op maandag 4 augustus 2008 20:36 schreef freecell het volgende:
[..]
Is goed!
Het wordt in de NBG51 de 'gruwel der verwoesting' genoemd. Staat in zowel Mattheus als Lucas trouwens
Update:
Freecell 4
Ali-Kannibali 2
Troel 1
Viking84 1
liesell 1
Haushofer 1
Een exemplaar van "The God delusion"quote:Op maandag 4 augustus 2008 21:24 schreef freecell het volgende:
[..]
Bij 25 piunten heb je gewonnen hadden we gezegd
En wat je dan gewonnen hebt?
lolquote:Op maandag 4 augustus 2008 21:35 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Een exemplaar van "The God delusion"![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |