Niemand? (Nee, ik bedoel niet Jezus, maar iemand die tijdens zijn dood een andere dode tot leven zou hebben gewekt.)quote:Op dinsdag 18 april 2006 16:15 schreef onemangang het volgende:
Welke dode heeft een andere dode tot leven gewekt?
Het klinkt vaag bekend maar ik weet het zo ook niet. Lazarus was het volgens mij ook niet.quote:Op woensdag 19 april 2006 14:59 schreef onemangang het volgende:
[..]
Niemand? (Nee, ik bedoel niet Jezus, maar iemand die tijdens zijn dood een andere dode tot leven zou hebben gewekt.)
Misschien Elija. Maar wie hij dan tot leven heeft gewekt weet ik niet. Dat is gelukkig ook niet de vraagquote:Op woensdag 19 april 2006 21:36 schreef ChrisJX het volgende:
Hmmzz, een of andere profeet zou ik zeggen. Maar ja, welke
Psalm 119.quote:Op woensdag 19 april 2006 23:34 schreef pmb_rug het volgende:
in welk bijbelgedeelte begint elk vers met de volgende letter uit het hebreewse alfabet?
Yep, het is Elisa! Al is het verhaal iets minder sterk.quote:Op donderdag 20 april 2006 09:40 schreef freecell het volgende:
[..]
Psalm 119.
Die dode die de dode tot leven wekte, was een profeet die begraven werd en daarbij kwam zijn lichaam in aanraking met het lichaam van de persoon die daar al begraven lag. Hierbij werd de persoon die er al lag weer levend.
Ik weet even niet welke profeet het was, ik gok Elisa?
Onbekend. Waarschijnlijk geeneenquote:Op donderdag 20 april 2006 23:26 schreef onemangang het volgende:
Hoeveel koningen bezochten de pasgeboren Jezus?
Heb jij mijn post niet gelezen?quote:Op vrijdag 21 april 2006 21:21 schreef renetan het volgende:
3 , geloof ik. Vandaar dat de term 'Driekoningen' bestaat...
Tja, 40 nachten dagen en nachten regen, Mozes veertig dagen op de berg, veertig jaar dwalen door de woestijn, Jezus die veertig dagen en nachten vast. Het komt vrij vaak voor, maar WAAROM?quote:Op vrijdag 21 april 2006 21:22 schreef renetan het volgende:
Waarom is het getal 40 zo belangrijk in de Bijbel ?
Volgens mij is het belangrijk om ook culturele factoren in de gaten te houden.quote:Op maandag 17 april 2006 00:31 schreef Nekto het volgende:
[..]
In de Bijbel staat gewoon broers (ook in het Grieks, adelphoi o.i.d.); doch het Aramees heeft niet zulke precieze distincties tussen mannelijke verwanten, zowel neef als broer worden met hetzelfde worod aangeduid. Daarbij komt dat voor de Moslims, Katholieken en Oosters Orthodoxen de maagdelijkheid van Maria zowel voor, tijdens als na de geboorte van Christus geldt, d.w.z. ze is altijd maagd geweest en gebleven.
Deze combinatie van ingrediėnten heeft sommigen ertoe doen speculeren dat het Griekse woord (het Grieks heeft wel preciezere woorden voor neef) broer hier ook met de Aramese betekenis 'neef' gelezen moet worden, dus dat degenen die genoemd worden als (half)broers in de bijbel feitelijk neven zijn, dus dat derhalve Maria altijd maagd gebleven is.
al die dingen die je noemt hebben 1 ding gemeenquote:Op vrijdag 21 april 2006 23:03 schreef onemangang het volgende:
[..]
Tja, 40 nachten dagen en nachten regen, Mozes veertig dagen op de berg, veertig jaar dwalen door de woestijn, Jezus die veertig dagen en nachten vast. Het komt vrij vaak voor, maar WAAROM?
Patmos was het eerste wat er in me op kwam. Klopt dat?quote:Op zondag 8 oktober 2006 23:08 schreef Crizzz_ het volgende:
HHMMMM jaok, ik gooi er maar weer eens een vraag in.
Een makkelijke.
Op welk eiland ontving Johannes (of dat nou de apostel Johannes of iemand anders is, laten we even in het midden) de openbaring God?
Ja dat klopt, alhoewel, volgens mij is het niet met 100% zekerheid vastgested.quote:Op zondag 8 oktober 2006 23:31 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Patmos was het eerste wat er in me op kwam. Klopt dat?.
Ik heb er ook één.
Het Hooglied is niet helemaal op zijn plaats in de Bijbel. De enige reden dat het uiteindelijk in de canon is beland, is omdat men geloofde dat het door koning Salomo geschreven was. Onderzoek heeft echter uitgewezen dat Salomo om historische redenen niet de auteur kan zijn. Of het Hooglied nu vóór of na het leven van Salomo is geschreven weet ik niet meer (kan ik opzoeken), maar dat doet er even niet zoveel toe.
De vraag is: als het Hooglied niet door Salomo geschreven is, waar is het dan wél ontstaan? En het antwoord zal je verrassen.
In mijn jongerenbijbel staat dat het waarschijnlijk is dat hooglied niet één gedicht is maar verschillende losse gedichten bij elkaar gezet. Er zijn groepen die denken dat het in de 8ste tot de 6de eeuw voor Christus geschreven is. Dat is 400 jaar na Salomon. Aan de andere kant heeft Salomon meer dan duizend gedichten geschreven dus veel mensen houden er aan vast dat Hooglied in de tijd van koning Salamon (10e tot 9e eeuw voor Chr.) geschreven is.quote:Op zondag 8 oktober 2006 23:31 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Patmos was het eerste wat er in me op kwam. Klopt dat?.
Ik heb er ook één.
Het Hooglied is niet helemaal op zijn plaats in de Bijbel. De enige reden dat het uiteindelijk in de canon is beland, is omdat men geloofde dat het door koning Salomo geschreven was. Onderzoek heeft echter uitgewezen dat Salomo om historische redenen niet de auteur kan zijn. Of het Hooglied nu vóór of na het leven van Salomo is geschreven weet ik niet meer (kan ik opzoeken), maar dat doet er even niet zoveel toe.
De vraag is: als het Hooglied niet door Salomo geschreven is, waar is het dan wél ontstaan? En het antwoord zal je verrassen.
Ik heb geen flauw idee.. Een Arabier?quote:Op zondag 8 oktober 2006 23:31 schreef Viking84 het volgende:
IN alle verhalen waar de farizeen Jezus terecht wijzen op dingen die hij fout zou doenquote:Op maandag 9 oktober 2006 13:45 schreef Sitethief het volgende:
In de 10 geboden worden een hoop dingen genoemd die van god niet mogen, waar is nog meer een opsomming te vinden? (NT)
Ik doelde eigenlijk op Romeinen 1 :29-32, maar je hebt gelijk,quote:Op maandag 9 oktober 2006 13:53 schreef Troel het volgende:
[..]
IN alle verhalen waar de farizeen Jezus terecht wijzen op dingen die hij fout zou doen
Mwah, ik vond mijn antwoord ook dubbelzinnig, want je kon terecht op verschillende manieren lezen, namelijk dat het terecht was dat ze hem erop wezen of dat ze hem terechtwezenquote:Op maandag 9 oktober 2006 13:54 schreef Sitethief het volgende:
[..]
Ik doelde eigenlijk op Romeinen 1 :29-32, maar je hebt gelijk,.
Kan het zo snel niet vinden,quote:Op maandag 9 oktober 2006 13:56 schreef Troel het volgende:
[..]
Mwah, ik vond mijn antwoord ook dubbelzinnig, want je kon terecht op verschillende manieren lezen, namelijk dat het terecht was dat ze hem erop wezen of dat ze hem terechtwezen
Maar de vraag van Viking staat nog steeds open toch?
Ze zoekt de landdstreek waar het Hooglied geschreven is.quote:Op zondag 8 oktober 2006 23:31 schreef Viking84 het volgende:
neenquote:Op maandag 9 oktober 2006 14:05 schreef Troel het volgende:
[..]
Ze zoekt de landdstreek waar het Hooglied geschreven is.
denk ook niet dat je die zo snel zult vinden, of je moet al een cursus literatuur vd Bijbel hebben gedaan en beschikken over uitstekende handboeken, zoals ikquote:
Een hoerenhuis,quote:Op maandag 9 oktober 2006 17:22 schreef Viking84 het volgende:
[..]
denk ook niet dat je die zo snel zult vinden, of je moet al een cursus literatuur vd Bijbel hebben gedaan en beschikken over uitstekende handboeken, zoals ik. Maar ik heb nooit gezegd dat het gemakkelijk was
.
Ik zal wel een hint geven: als je de tekst van het Hooglied bekijkt en je laat het idee dat het door Salomo geschreven is even los, in welke context kun je je een dergelijke tekst dan heel goed voorstellen?
Haha, ik wist dat dat antwoord gegeven zou wordenquote:
Drinkgelag.... ?quote:Op maandag 9 oktober 2006 17:27 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Haha, ik wist dat dat antwoord gegeven zou worden. Nou goed, je zit in de buurt. Waar ga je heen om jezelf een beetje moed in te drinken vóór je naar het hoerenhuis gaat ? (nu wordt 'ie wel érg makkelijk
, maar goed, jullie komen er duidelijk niet uit
).
correctquote:
Ik geloof er vrij weinig van. Beter gezegd, helemaal niets. Wat zijn de redenen om zoiets aan te nemen?quote:Op maandag 9 oktober 2006 18:11 schreef Viking84 het volgende:
[..]
correct. Ja het hooglied schijnt dus oorspronkelijk in een taveerne te zijn gezongen
.
Ehm, dat was Isaakquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 01:30 schreef Razz_Gul het volgende:
Waarom moest Abraham zijn zoon Ismael slachten in opdracht van god ? Zit er ergens moraal hierin verborgen ? zo ja welke.
Dan wel geen offers, maar wel in zijn naamquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 08:29 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Ehm, dat was Isaak
We hebben het wel over de Bijbel trivia, niet over de Koran trivia
Moraal is dat alles wat je lief hebt je eigenlijk op moet kunnen geven voor God. Abraham en Sara hadden heel erg lang op een zoon gewacht, maar toch was Abraham bereid zijn zoon te offeren voor God. Enorme loyaliteit dus. God stopte de offering vlak voordat Abraham zijn mes in Isaak wilde zetten. Op dat moment was voor God, Isaak en Abraham de trouw aan God duidelijk.
Overigens heeft God verder nooit kinderoffers gevraagd en worden kinderoffers verder in de Bijbel nadrukkelijk verboden.
dat ga ik even voor je opzoeken straksquote:Op maandag 9 oktober 2006 19:10 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Ik geloof er vrij weinig van. Beter gezegd, helemaal niets. Wat zijn de redenen om zoiets aan te nemen?
Jephthah, hij offerde het eerste wat zijn huis uit kwam om hem te begroeten......................quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 09:55 schreef onemangang het volgende:
En dan is er ook nog een man die zijn maagdelijke dochter opofferde aan God. Over wie heb ik het?
Dit is een bijbel trivia, geen thora trivia!!quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:43 schreef k3vil het volgende:
Wat is de voorwaarde voor het ontvangen van de Thora voor het volk Israel?
Uhm... de Thora is onderdeel van de bijbelquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 16:53 schreef Crizzz_ het volgende:
[..]
Dit is een bijbel trivia, geen thora trivia!!
In welke plaats is de apostel Petrus geboren?
We zullen doen en we zullen horen.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:43 schreef k3vil het volgende:
Wat is de voorwaarde voor het ontvangen van de Thora voor het volk Israel?
Hej, ff offtopic, maar ik heb al es geprobeerd om in je fotoboek te reageren, wat niet lukte. Wat voor boeken gebruik jij voor je klassiek Hebreeuws ? ( tenminste, ik neem aan dat je dat doet, aangezien je nogal in de Kabbala enzo bent ) Als je wilt kun je reageren in mn feauteauboekquote:
ik heb er vorig semester nog college over gehad, maar weet nu al niet meer of het nu de eerste 5 boeken van het OT waren (de pentateuch) of het OT in z'n geheelquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 17:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Uhm... de Thora is onderdeel van de bijbel
gokje: Galilea?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 16:53 schreef Crizzz_ het volgende:
[..]
Dit is een bijbel trivia, geen thora trivia!!
In welke plaats is de apostel Petrus geboren?
Kloptquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 13:15 schreef Viking84 het volgende:
[..]
ik heb er vorig semester nog college over gehad, maar weet nu al niet meer of het nu de eerste 5 boeken van het OT waren (de pentateuch) of het OT in z'n geheel. Volgens mij Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium, de eerste 5 dus
.
yep en het is erg leukquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 13:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Klopt
Ik wil dat vak dus ook gaan volgen, is geloof ik in het 2e semester.
Ja duhhh.... De vraag had betrekkikng op de Thora en niet op de bijbel. Daarom de post.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 17:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Uhm... de Thora is onderdeel van de bijbel
Ja. Hoe wordt het Hebreeuwse woord JHWH vaak uitgesproken door Joden als ze het oude testament lezen?quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 19:46 schreef Crizzz_ het volgende:
[..]
Ja duhhh.... De vraag had betrekkikng op de Thora en niet op de bijbel. Daarom de post.
Petrus is geboren in Betsaļda, ten tijde van zijn ontmoeting met Jezus woonde hij in Kafarnaum.
Iemand nog een leuke vraag?
(S.V.P geen een waar je eerst 4 uur voor moet googlen of een één of andere cursus hebben gevolgd)
Bedoel je Adonai?quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 20:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja. Hoe wordt het Hebreeuwse woord JHWH vaak uitgesproken door Joden als ze het oude testament lezen?
Crizzz_ gaat voor de koelkastquote:
Bijnaquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 21:44 schreef k3vil het volgende:
Adonai
"Heer" dacht ik in het Nederlands.
Bitterquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 21:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Bijna
"Mijn heer"
Jij krijgt de citroenpers![]()
Mmmm, gokje: dat hij naar een bepaald land moest gaan?quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 21:50 schreef k3vil het volgende:
Wat is het eerste dat G'd tegen Abram zegt?
Ik zal later het afleveradres even doorgevenquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 21:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Crizzz_ gaat voor de koelkast
Als je nou ook nog de vertaling weet krijg je een magnetron erbij
-edit: de vraag was trouwens vrij googlebaar zie ik nu
Wa'jomer adonai el-avraham:quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 22:02 schreef k3vil het volgende:
א וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ. 1
Now JHVH said unto Abram: 'Get thee out of thy country, and from thy kindred, and from thy father's house, unto the land that I will show thee.
Ik weet dat ze dat aan de hand van informatie over de herders in de bergen hebben weten te bedenken, en het feit dat Herodes geloof ik in 4 voor Christus is gestorven.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 22:20 schreef Crizzz_ het volgende:
[..]
Ik zal later het afleveradres even doorgeven![]()
Volgens veel historisie is Jezus niet in het jaar "0" geboren. Welk jaar wel?
Tips: Jaar =<0 en wikipedia
Dat klopt idd, maar de komeet die de wijzen uit het oosten waarschijnlijk gezien hebben was in 6 voor christus op aarde te zien. Dus vandaar is volgens historisie het geboorte jaar van Jezus 6 voor Chr. (ok staat vreemd maar weet even niet hoe anders te noteren).quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 22:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik weet dat ze dat aan de hand van informatie over de herders in de bergen hebben weten te bedenken, en het feit dat Herodes geloof ik in 4 voor Christus is gestorven.
Dat was geen komeet, dat was een ster van Godquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 22:24 schreef Crizzz_ het volgende:
[..]
Dat klopt idd, maar de komeet die de wijzen uit het oosten waarschijnlijk gezien hebben was in 6 voor christus op aarde te zien. Dus vandaar is volgens historisie het geboorte jaar van Jezus 6 voor Chr. (ok staat vreemd maar weet even niet hoe anders te noteren).
Zover ik weet nemen de meeste mensen aan dat het een conjunctie van 3 planeten was; Jupiter, Mars en nog een planeet. Ik zal het es even checken, en wellicht dat ik een nieuwe vraag kan bedenken. Dr staat nog 1 open, trouwensquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 22:41 schreef Crizzz_ het volgende:
Een komeet is toch van God![]()
Zoals alles van God is![]()
Heb je nog een vraag?
quote:Ik heb wellicht nog een leuke: welke naam van een persoon uit het oude testament is verantwoordelijk voor de naamgeving van een taalfamilie?
quote:Op zondag 15 oktober 2006 12:18 schreef k3vil het volgende:
Sem, zoon van Noach
Verzin je ook even een nieuwe vraag, plz?quote:Op zondag 15 oktober 2006 17:59 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Adam, Set, Enos, Kenan, Mahalalel, Jered, Henoch, Metuselach, Lamech, Noach = 10
Noach, Sem, Arpachsad, Selach, Eber, Peleg, Reu, Serug, Nachor, Terach, Abram = 11
`Mene mene tekel ufarsin`.quote:Op zondag 15 oktober 2006 19:04 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Wat schreef de hand op de muur en wat betekent het?
Diezelfde nacht werd Belsassar, de koning van de Chaldeeėn, gedood.quote:Op zondag 15 oktober 2006 19:16 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
`Mene mene tekel ufarsin`.
"God heeft uw koningschap geteld. God heeft gewogen en U bent te licht bevonden. God heeft gescheiden en uw rijk aan de Perzen gegeven. Uw koningschap is ten einde."
eentje die geen gespleten hoeven heeft maar dus wel herkauwt,....quote:Op zondag 15 oktober 2006 20:20 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Diezelfde nacht werd Belsassar, de koning van de Chaldeeėn, gedood.
Volgens mij was er geen nieuwe vraag, dus stel ik er maar eentje: De Joden mochten alle herkauwers consumeren, met uitzondering van 1 dier. Welk dier?
Een kameel ja!quote:Op zondag 15 oktober 2006 20:20 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Diezelfde nacht werd Belsassar, de koning van de Chaldeeėn, gedood.
Volgens mij was er geen nieuwe vraag, dus stel ik er maar eentje: De Joden mochten alle herkauwers consumeren, met uitzondering van 1 dier. Welk dier?
dhr. J. van Arimathea ?quote:Op donderdag 19 oktober 2006 19:35 schreef Haushofer het volgende:
Wie bood Jezus een handdoek aan om zijn hoofd mee schoon te vegen tijdens zijn tocht naar Golgotha?
Kickje
Njet. Simon van Cyrene heeft het kruis voor Jezus gedragen een deel van zijn tocht. Ik zoek iemand anders.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 19:36 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
dhr. J. van Arimathea ?
of moest die het kruis dragen ? of allebei ?
Veronicaquote:Op donderdag 19 oktober 2006 19:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Njet. Simon van Cyrene heeft het kruis voor Jezus gedragen een deel van zijn tocht. Ik zoek iemand anders.
Dan mag jij een nieuwe verzinnenquote:
Gabrielquote:Op donderdag 19 oktober 2006 21:13 schreef Geartsjuh het volgende:
Welke aartsengel voorspelde aan Maria de geboorte van haar kind Jezus?
Even gokken: Psalmen 23:1quote:Op donderdag 19 oktober 2006 21:21 schreef Haushofer het volgende:
Mmm, ik heb misschien nog wel een aardige die vrij moeilijk googlebaar is :
Welk bekend vers uit Psalmen wordt bedoelt met
"Jehova ro'ie, lo echsaar"
en wat betekent het ?
Mag iemand anders weer een normale vraag verzinnen
1 van de regels van het spel was, dat het antwoord in de bijbel terug te vinden moest zijn. Nu weet ik heel erg zeker dat er geen Veronica rondhangt in het Nieuwe Testament.quote:
Google:quote:Op donderdag 19 oktober 2006 23:32 schreef freecell het volgende:
[..]
1 van de regels van het spel was, dat het antwoord in de bijbel terug te vinden moest zijn. Nu weet ik heel erg zeker dat er geen Veronica rondhangt in het Nieuwe Testament.
Waar haal je deze informatie vandaan?![]()
Hebben de katholieken het er ook niet in staan? Dacht ik namelijkquote:Op donderdag 19 oktober 2006 23:32 schreef freecell het volgende:
[..]
1 van de regels van het spel was, dat het antwoord in de bijbel terug te vinden moest zijn. Nu weet ik heel erg zeker dat er geen Veronica rondhangt in het Nieuwe Testament.
Waar haal je deze informatie vandaan?![]()
quote:Op donderdag 19 oktober 2006 23:20 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
Even gokken: Psalmen 23:1
"de heer is mijn herder, het ontbreekt mij aan niets"
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |