Wat een gelul!quote:Op maandag 6 maart 2006 07:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik hoor net op het nieuws dat de Voedselbank Amsterdam geen nieuwe mensen meer aanneemt. Men kan niet meer mensen aan...
Nu vraag ik me af, waar waren al die verhongerenden amsterdammers een jaar terug? Waarom heb ik geen opnames gezien van Bijlmerkindjes met hongerbuiken?
Nee, als je kijkt naar gezondheidsonderzoeken dan blijkt nu juist dat men veel te dik is. De lage sociale klassen in NL leven ongezond, zijn te dik en roken.
Maar goed, er zijn verkiezingen dus het relletje wordt lekker opgeklopt. Binnenkort zal de VN wel zakken rijst gaan dumpen boven de volkswijken in Nederland, en dan de tokkies hier weer lopen schreeuwen dat rijst allochtonenvoer is..
Dat klopt. Je kunt overgewicht hebben en toch ondervoed zijn.quote:Op maandag 6 maart 2006 08:15 schreef Isabeau het volgende:
Gezond voedsel (vis, groente, fruit, mager vlees) is een stuk duurder dan ongezond voedsel, Pietverdriet. Veel huishoudens kunnen het gezonde voedsel niet betalen en die kinderen zijn dan wel dik, maar ook ondervoed op het gebied van vitamines, mineralen en hoogwaardige bouwstoffen.
Die waren er nog niet, en die zijn er nu wel.quote:Op maandag 6 maart 2006 07:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Nu vraag ik me af, waar waren al die verhongerenden amsterdammers een jaar terug?
Dat wordt vaak gezegd maar groente is echt niet zo duur hoor, desnoods eet je doperwten uit een potje. Samen met maïs en een prei, roerbakken en je kan best voor weinig geld wat smakelijks en voedzaam op tafel zetten.quote:Op maandag 6 maart 2006 08:15 schreef Isabeau het volgende:
Gezond voedsel (vis, groente, fruit, mager vlees) is een stuk duurder dan ongezond voedsel, Pietverdriet. Veel huishoudens kunnen het gezonde voedsel niet betalen en die kinderen zijn dan wel dik, maar ook ondervoed op het gebied van vitamines, mineralen en hoogwaardige bouwstoffen.
Het kan, maar vergelijk het eens met een broodje (ALDI, 9 cent) met rookworst (De Boer, 19 cent) en mayo (LIDL, 39 cent per pot).quote:Op maandag 6 maart 2006 09:12 schreef Flumina het volgende:
[..]
Dat wordt vaak gezegd maar groente is echt niet zo duur hoor, desnoods eet je doperwten uit een potje. Samen met maïs en een prei, roerbakken en je kan best voor weinig geld wat smakelijks en voedzaam op tafel zetten.
Wat een onzin.quote:Op maandag 6 maart 2006 08:15 schreef Isabeau het volgende:
Toen was vis ook nog gewoon te betalen.quote:Op maandag 6 maart 2006 09:25 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Wat een onzin.
Vijftig jaar geleden waren arme mensen niet te dik. Toen aten ze gewoon minder.
Natuurlijk, de mensen die van de voedselbanken afhankelijk zijn staan elke avond bij de snackbar.quote:Nu staan arme mensen iedere avond bij de snackbar of stoppen ze nog wat bitterballen in de frituur. En tja, als je dat doet dan wordt je dik en ongezond.
Geloof niet dat de voedselbank om gezond voedsel gaat.quote:Op maandag 6 maart 2006 08:15 schreef Isabeau het volgende:
Je leest niet eens wat wij typen, hè?quote:Op maandag 6 maart 2006 09:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geloof niet dat de voedselbank om gezond voedsel gaat.
Maar stel dat je gelijk hebt, dan geven de mensen dus liever geld uit aan een diepvriespizza en cola dan dat ze piepers jassen en kool koken. Geen reden om daar over te gaan huilen dat het sociaal onrechtvaardig zou zijn.
Ah, dus binnenkort toch die beelden bij nova van kinderen met hongerbuiken in amsterdam?quote:Op maandag 6 maart 2006 09:05 schreef Floripas het volgende:
[..]
Die waren er nog niet, en die zijn er nu wel.
kom eens met argumenten dan.quote:Op maandag 6 maart 2006 09:34 schreef Floripas het volgende:
[..]
Je leest niet eens wat wij typen, hè?
Zoals gezegd, ondervoeding en overgewicht kunnen prima samengaan.quote:Op maandag 6 maart 2006 09:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ah, dus binnenkort toch die beelden bij nova van kinderen met hongerbuiken in amsterdam?
Welnu: gezond eten (vis, verse groenten), is duurder dan slecht, prefab-eten (worst, opkookpasta)quote:
ik hoop van wel een keer acktie in NL en wat geld van de VN hierheen slepenquote:Op maandag 6 maart 2006 09:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ah, dus binnenkort toch die beelden bij nova van kinderen met hongerbuiken in amsterdam?
Humbugquote:Op maandag 6 maart 2006 09:37 schreef Floripas het volgende:
[..]
Welnu: gezond eten (vis, verse groenten), is duurder dan slecht, prefab-eten (worst, opkookpasta)
dan komt probleem 2 van tegenwoordig het is ook lastiger klaar te maken.quote:Op maandag 6 maart 2006 09:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Humbug
Kool kost in deze tijd van het jaar geen drol
Zuurkool ook niet, en is heel gezond, en aardappels ook.
Verder is er niets mis met een worst bij de zuurkool.
Denk je niet dat de doelgroep tijd zat heeft daarvoor? Het ware argument is natuurlijk, " Dat lust ik niet"quote:Op maandag 6 maart 2006 09:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dan komt probleem 2 van tegenwoordig het is ook lastiger klaar te maken.
Je wordt toch geacht om driemaal in de week vis te eten.quote:Op maandag 6 maart 2006 09:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maar stel dat je gelijk hebt, dan geven de mensen dus liever geld uit aan een diepvriespizza en cola dan dat ze piepers jassen en kool koken. Geen reden om daar over te gaan huilen dat het sociaal onrechtvaardig zou zijn.
Er zijn ook veel werkende mensen en ouderen afhankelijk van de voedselbanken.quote:Op maandag 6 maart 2006 09:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Denk je niet dat de doelgroep tijd zat heeft daarvoor? Het ware argument is natuurlijk, " Dat lust ik niet"
Mijn beste vriendin krijgt eten van de voedselbank en je hebt gelijk. Even denken wat er in het vorige pakket zat (ze heeft een deel aan mij meegegeven).quote:Op maandag 6 maart 2006 09:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat een waanzinnig droevig pakket. Tuurlijk, gegeven paard enzo, maar toch. Reken even om wat het pakket aan middelen, tijd en moeite kost en geef die mensen voor dat bedrag een bon die alleen bij de groentenboer ingewisseld kan worden. Bijvoorbeeld.quote:Op maandag 6 maart 2006 10:51 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Mijn beste vriendin krijgt eten van de voedselbank en je hebt gelijk. Even denken wat er in het vorige pakket zat (ze heeft een deel aan mij meegegeven).
- zeer droge mandarijntjes (de groenteboer wilde die duidelijk niet meer verkopen)
- een zakje kruidenmix voor door de olijfolie (Hema, bijna over datum)
- een potje met gepureerde olijven (Hema, bijna over datum)
- twee pakjes advocaatkoekjes (over datum)
- een kerststol (6 weken over datum)
- een zak patat (over datum)
- een zak uien (zagen er beschimmeld uit, maar als je de buitenste rokken eraf trok dan waren ze prima)
- een doosje met mueslirepen (over datum, maar smaakten heerlijk)
- een pakje kerstthee (gewone thee met wat kaneelsmaal, lekker)
Niet echt basisvoedsel in mijn ogen, maar goed.
Dit is allemaal voedsel dat normale mensen in de vullisbak mieteren - daarom komen ze ook in zo'n pakket terecht.quote:Op maandag 6 maart 2006 10:55 schreef Solopeople het volgende:
[..]
Wat een waanzinnig droevig pakket. Tuurlijk, gegeven paard enzo, maar toch. Reken even om wat het pakket aan middelen, tijd en moeite kost en geef die mensen voor dat bedrag een bon die alleen bij de groentenboer ingewisseld kan worden. Bijvoorbeeld.
Ik snap. Maar het streeft z'n doel totaal voorbij. Los van de vraag of het uberhaupt nodig mag zijn in een land als Nederland.quote:Op maandag 6 maart 2006 10:56 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dit is allemaal voedsel dat normale mensen in de vullisbak mieteren - daarom komen ze ook in zo'n pakket terecht.
Het is rot, om van zoiets afhankelijk te zijn.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:00 schreef Isabeau het volgende:
Zij had dus ook het probleem met dat gegeven paard en durfde daarom niet te zeggen dat ze het een grote tegenvaller vond. Ze had wat meer op verse groente en fruit gehoopt omdat ze daar bijna geen geld voor heeft. In het pakket van december zaten trouwens ook kippenbouten. Voor de kerst of zo.
Volgens sommigen in dit topic is dat een keuze.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:01 schreef Floripas het volgende:
[..]
Het is rot, om van zoiets afhankelijk te zijn.
Het probleem hier is dat iedereen denkt te kunnen bepalen wat voor iemand een noodzaak is en wat niet. Wie weet rijdt ze een oud Dafje en tankt ze maandelijks voor 10 euro om bij d'r zieke moeder op bezoek te gaan. Ik noem maar wat. Maar nee, iedereen die 't niet zonder TV, radio, auto en CV moet stellen én gebruik maakt van de voedselbank, is natuurlijk een parasiet van de samenleving.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:03 schreef Isabeau het volgende:
nou ja, ik heb al voorgesteld dat als ze dan geen fatsoenlijk eten kan kopen ze misschien de auto weg moet doen...maar toen werd ze boos
Die waren er toen ook al, er zijn er nu alleen veel meer bijgekomen..quote:Op maandag 6 maart 2006 07:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik hoor net op het nieuws dat de Voedselbank Amsterdam geen nieuwe mensen meer aanneemt. Men kan niet meer mensen aan...
Nu vraag ik me af, waar waren al die verhongerenden amsterdammers een jaar terug?
je heet zeker Overdrijf van je achternaam?quote:Maar goed, er zijn verkiezingen dus het relletje wordt lekker opgeklopt. Binnenkort zal de VN wel zakken rijst gaan dumpen boven de volkswijken in Nederland, en dan de tokkies hier weer lopen schreeuwen dat rijst allochtonenvoer is..
Door wie?quote:Op maandag 6 maart 2006 09:55 schreef Floripas het volgende:
[..]
Je wordt toch geacht om driemaal in de week vis te eten.
en hoe presteren deze mensen het dan om zo arm te zijn?quote:Op maandag 6 maart 2006 09:55 schreef Floripas het volgende:
[..]
Er zijn ook veel werkende mensen en ouderen afhankelijk van de voedselbanken.
Duidelijk geval van prioriteiten, auto rijden maar voor je verse groenten naar de bedeling willenquote:Op maandag 6 maart 2006 11:03 schreef Isabeau het volgende:
nou ja, ik heb al voorgesteld dat als ze dan geen fatsoenlijk eten kan kopen ze misschien de auto weg moet doen...maar toen werd ze boos
Je mag toch wel verwachten dat je jezelf, en je gezin tenminste gezond voedsel kunt voorzetten.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Door wie?
Denk niet dat er veel Nederlanders zijn die dat halen.
Denk sowieso niet dat er veel nederlanders zijn die 2 stuks fruit en de hoeveelheid groente eten die het voedingcentrum voorschrijven.
Echt lezen doe je niet he?quote:Op maandag 6 maart 2006 11:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Duidelijk geval van prioriteiten, auto rijden maar voor je verse groenten naar de bedeling willen
Ik denk dat ik mijn vriendin wel ken en jij nietquote:Op maandag 6 maart 2006 11:05 schreef Solopeople het volgende:
Het probleem hier is dat iedereen denkt te kunnen bepalen wat voor iemand een noodzaak is en wat niet. Wie weet rijdt ze een oud Dafje en tankt ze maandelijks voor 10 euro om bij d'r zieke moeder op bezoek te gaan. Ik noem maar wat. Maar nee, iedereen die 't niet zonder TV, radio, auto en CV moet stellen én gebruik maakt van de voedselbank, is natuurlijk een parasiet van de samenleving.
Je mist het punt een beetjequote:Op maandag 6 maart 2006 11:06 schreef TimmyAsd het volgende:
[..]
Die waren er toen ook al, er zijn er nu alleen veel meer bijgekomen..
Humbug, je kan ook gezond eten voor weinig geld.quote:Gek he, als vet voedsel lekker goedkoop is.
Dat heeft niets met dit topic te maken, en bovendien is het niet zo. De lage sociale klassen zijn vaker te dik dan de hogerequote:En niet alleen de arme kinderen zijn dik, maar minstens netzoveel rijke kids..
En jij offtopic?quote:je heet zeker Overdrijf van je achternaam?
Een auto?!?! Die heb ik niet eens omdat ik het veel te duur vind (alweer dankzij de overheid). Maar ik koop wel gewoon m'n eigen eten, mag ik nu naar de autobank?quote:Op maandag 6 maart 2006 11:03 schreef Isabeau het volgende:
Wellicht is het dan inderdaad beter om de tram te nemen.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:11 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik denk dat ik mijn vriendin wel ken en jij nietZe is werkloos, heeft de auto nergens voor nodig, is niet ziek, heeft geen zieke moeder en haar auto kost haar minstens 150 euro per maand. Daar kan je dan ook eten voor kopen
Dat kan ookquote:Op maandag 6 maart 2006 11:10 schreef Floripas het volgende:
[..]
Je mag toch wel verwachten dat je jezelf, en je gezin tenminste gezond voedsel kunt voorzetten.
Ik gebruikte je verhaal als voorbeeld.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:11 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik denk dat ik mijn vriendin wel ken en jij niet :
Er zijn ook wel Nederlanders die écht heel arm zijn. Mensen die moeten rondkomen van alleen AOW, bijvoorbeeld.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:12 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Een auto?!?! Die heb ik niet eens omdat ik het veel te duur vind (alweer dankzij de overheid). Maar ik koop wel gewoon m'n eigen eten, mag ik nu naar de autobank?
Met je auto naar de voedselbank, ziedaar het schrikbarende probleem van de Nederlandse armoede.
Je kunt niet elke dag kool eten.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat kan ook
Houd echter in dat je in de winter kool moet eten.
Agressieve leenbedrijven aanpakkenquote:Op maandag 6 maart 2006 11:14 schreef ExtraWaskracht het volgende:
82.7% van die mensen die naar voedselbanken gaat heeft schulden, 8% werkt. Ik vraag me af wie hen geld leent, de kans dat je het nl. terugziet lijkt me niet bijzonder groot ..
Het lijkit alsof jij het een nieuw fenomeen noemt. Ik zeg dat dat niet zo is. Dan mis ik het punt wellicht, maar kan jij het kennelijk ook niet goed verwoorden.quote:
Dat kan, maar is veel lastiger te vinden dan fast food. En ook daaraan schort het, want ze hebben natuurlijk ook andere lasten dan eten wat vaak belangrijker is..quote:Humbug, je kan ook gezond eten voor weinig geld.
Daar wil ik graag een bron voor zien, want dat geloof ik niet zo. Wellicht is daar, mocht het zo zijn, wel een reden voor: sporten. Daar hebben rijkere kinderen meer geld/tijd voor..quote:Dat heeft niets met dit topic te maken, en bovendien is het niet zo. De lage sociale klassen zijn vaker te dik dan de hogere
Nee dusquote:En jij offtopic?
Blablabla, moet er nog een vioolarrangement bij bovenstaand stukje? Jezus wat een geleuter. Mensen die een auto nodig hebben die hebben een baan. Dat zijn vertegenwoordigers en dergelijke. Bwahahahaha! voor "10 euro in de maand tanken om bij de zieke moeder op bezoek te gaan" en de schattige muisjes in de kelder die naaien zeker de kleding van dat gezin...quote:Op maandag 6 maart 2006 11:05 schreef Solopeople het volgende:
[..]
Het probleem hier is dat iedereen denkt te kunnen bepalen wat voor iemand een noodzaak is en wat niet. Wie weet rijdt ze een oud Dafje en tankt ze maandelijks voor 10 euro om bij d'r zieke moeder op bezoek te gaan. Ik noem maar wat. Maar nee, iedereen die 't niet zonder TV, radio, auto en CV moet stellen én gebruik maakt van de voedselbank, is natuurlijk een parasiet van de samenleving.
Maar voor die bedrijven zelf is het ook niet gunstig, dat is juist mijn punt.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:15 schreef Solopeople het volgende:
[..]
Agressieve leenbedrijven aanpakken
Tsja...
Maar wel diepvries pizza?quote:
Ach, het is natuurlijk lekker makkelijk lullen op het moment dat je, laten we zeggen, 1,5x modaal verdient en zo'n relaxte baan hebt dat je overdag een beetje kunt internetten ofzo. Dan is iemand al snel een uitzuiger en kun je, vanaf je burostoel, vrij makkelijk de wereld indelen in goed en fout of zwart en wit. Nuance is dan een vies woord he?quote:
m.a.w. mensen staan in de rij om vuilnis op te halen om in hun basisbehoeften te kunnen voorzien.quote:Op maandag 6 maart 2006 10:56 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dit is allemaal voedsel dat normale mensen in de vullisbak mieteren - daarom komen ze ook in zo'n pakket terecht.
Die mensen zijn zelfs nog genadig af. AOW bouw je op door jaren in Nederland te wonen, en niet iedereen heft al die jaren in Nederland gewoond. Er bestaat een - vrij onbekende - groep ouderen die door een tekortschietende AOW daarnaast ook nog eens aanspraak moeten maken op algemene en.of bijzondere bijstand om rond te komen.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:14 schreef Floripas het volgende:
[..]
Er zijn ook wel Nederlanders die écht heel arm zijn. Mensen die moeten rondkomen van alleen AOW, bijvoorbeeld.
Waarom is dít belachelijk en de talloze fictieve voorbeelden van 'het zullen allemaal wel luie lamstralen zijn die te bedonderd zijn om te werken' niet?quote:Op maandag 6 maart 2006 11:15 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Blablabla, moet er nog een vioolarrangement bij bovenstaand stukje? Jezus wat een geleuter. Mensen die een auto nodig hebben die hebben een baan. Dat zijn vertegenwoordigers en dergelijke. Bwahahahaha! voor "10 euro in de maand tanken om bij de zieke moeder op bezoek te gaan" en de schattige muisjes in de kelder die naaien zeker de kleding van dat gezin...
Wat een onzin!quote:Op maandag 6 maart 2006 11:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maar wel diepvries pizza?
Zoals ik boven al zei, het is dus " dat lust ik niet"
Dat haal ik zeker niet. Vis is inderdaad vrij duur, of je moet diepvries-vis kopen. Ik blijf er nog steeds bij dat je best voor weinig geld echt voedzaam kan kopen, je moet alleen wat creatiever zijn. Een appel is nog steeds goedkoper dan een mars of een blikje cola. Ik woon in een arme wijk en sta versteld dat de jeugd massaal energy-drankjes koopt (okee, die zijn ook spotgoedkoop), net voordat ze naar school gaan, en het blijft helaas niet bij één blikje per persoon.quote:Op maandag 6 maart 2006 09:55 schreef Floripas het volgende:
[..]
Het gaat er m.i. niet om dat er geen goedkoop gezond alternatief zou zijn. Het gaat er meer om dat deze mensen vaak in een vicieuze cirkel zitten wat eten betreft en er maar lastig uitkomen: ze zijn niet anders gewend en totaal verpest door de voedsel industrie qua smaakmakers en additieven. Tuurlijk is het een stuk gemak, maar waarom zou je mensen daarbij geen handje mogen helpen? Daar schieten we toch allemaal wat mee op?quote:Op maandag 6 maart 2006 11:17 schreef Isabeau het volgende:
Witte kool was hier trouwens op de markt 1 euro per stuk. Voedsel van de armen![]()
Zijn ook belachelijk. Kijk, het gaat in deze om de vrouw die te weinig geld heeft om genoeg, laat staan gezond te eten. Ik gun mensen alle vrijheid in hun levenspatroon maar ik kan weinig genade opbrengen voor bepaalde vormen van dommigheid.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:18 schreef Solopeople het volgende:
[..]
Waarom is dít belachelijk en de talloze fictieve voorbeelden van 'het zullen allemaal wel luie lamstralen zijn die te bedonderd zijn om te werken' niet?
Dat vind ik een ander verhaal en naar mijn mening dichterbij de waarheid. Voorlichting geven kan prima, maar ik vind het verhaal 'gezond eten te duur' echt onzin.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:21 schreef Solopeople het volgende: Het gaat er meer om dat deze mensen vaak in een vicieuze cirkel zitten wat eten betreft en er maar lastig uitkomen: ze zijn niet anders gewend en totaal verpest door de voedsel industrie qua smaakmakers en additieven.
Speciaal voor jouwquote:Op maandag 6 maart 2006 11:19 schreef Floripas het volgende:
[..]
Wat een onzin!
Vis moet je eigenlijk driemaal per week eten, of anders noten. Weet je wat dat kost?
Wat ben jij een vervelende vent zeg.quote:
Fijn inhoudelijke post.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:16 schreef Solopeople het volgende:
[..]
Ach, het is natuurlijk lekker makkelijk lullen op het moment dat je, laten we zeggen, 1,5x modaal verdient en zo'n relaxte baan hebt dat je overdag een beetje kunt internetten ofzo. ]Dan is iemand al snel een uitzuiger en kun je, vanaf je burostoel, vrij makkelijk de wereld indelen in goed en fout of zwart en wit. Nuance is dan een vies woord he?
En dat zeg jij, met een avatar die bedoelt is een miljard moslims op de kast te krijgen?quote:Op maandag 6 maart 2006 11:35 schreef Solopeople het volgende:
[..]
Wat ben jij een vervelende vent zeg.
bullshit, een bloemkool heb je al voor minder dan 1 euroquote:Op maandag 6 maart 2006 08:15 schreef Isabeau het volgende:
Jij hebt nog nooit de boodschappen in huis gehaald, zeker?quote:Op maandag 6 maart 2006 11:40 schreef McCarthy het volgende:
[..]
bullshit, een bloemkool heb je al voor minder dan 1 euro
een pak melk is ook bijna gratis
nee, een kool koost haast niks. 1 (ja 1, per persoon is 1 per dag al voldoende) tomaat is iets van 0.25 euro. Gratis (bijna).quote:Op maandag 6 maart 2006 09:37 schreef Floripas het volgende:
[..]
Welnu: gezond eten (vis, verse groenten), is duurder dan slecht, prefab-eten (worst, opkookpasta)
En dat voor iemand die van mening is dat als de overheid alles gaat regelen het dan beter voor elkaar komt. Je kan ondanks je Universitaire opleiding je eigen huishouden niet eens behoorlijk runnen.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:41 schreef Floripas het volgende:
[..]
Jij hebt nog nooit de boodschappen in huis gehaald, zeker?
Als ik blut ben, dan eet ik pakjes pasta à 19 cent 't stuk. Veel meer dan loze calorieen zijn dat niet.
quote:Op maandag 6 maart 2006 11:43 schreef McCarthy het volgende:
En je houdt nu op met het verdraaien van de feiten of ik ga naar de mods
Mijn GOD zeg wat overdrijf jij toch altijd weer.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En dat voor iemand die van mening is dat als de overheid alles gaat regelen het dan beter voor elkaar komt.
dagelijks en wat me opvalt is dat het allemaal zo goedkoop is.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:41 schreef Floripas het volgende:
[..]
ik koop 1 hollandse nieuwe voor 1 .75. Dat is goedkoper dan een big macquote:Op maandag 6 maart 2006 09:55 schreef Floripas het volgende:
[..]
De bloemkool (klein en lelijk) was hier vorige week 2,99. Nu jij weerquote:Op maandag 6 maart 2006 11:40 schreef McCarthy het volgende:
bullshit, een bloemkool heb je al voor minder dan 1 euro
een pak melk is ook bijna gratis
Ik heb geen studiefinanciering meer, en geen baan meer omdat ik het te druk heb met de mantelzorg om snel te studeren of fulltime te werken. Als de oude man waarvoor ik bijna fulltime zorg in Leiden in het ziekenhuis moet zijn, dan kost ons dat veel taxikosten - met de trein gaan wil niet, met zo'n doodzieke vent. Als ik een maand niet kan werken omdat hij een longontsteking heeft, dan heb ik een maand bijna geen inkomen. Daarnaast probeer ik ook nog wat te studeren, en dat gaat aardig, ondanks de situatie.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En dat voor iemand die van mening is dat als de overheid alles gaat regelen het dan beter voor elkaar komt. Je kan ondanks je Universitaire opleiding je eigen huishouden niet eens behoorlijk runnen.
Dat is niet geodkoop voor een gezin dat van tien euro per dag moet eten. Vier haringen, en het is al op.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:53 schreef McCarthy het volgende:
[..]
ik koop 1 hollandse nieuwe voor 1 .75. Dat is goedkoper dan een big mac
Die dingen zijn hartstikke duur!!! En ze voeden ook voor geen meter. Met een megapak rijst er kruiden die je nog hebt liggen kom je al verder. Een keer per week een voordeel pak appels/manderijnen bij de Lidl kan iedereen ook wel betalen.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:41 schreef Floripas het volgende:
[..]
Als ik blut ben, dan eet ik pakjes pasta à 19 cent 't stuk. Veel meer dan loze calorieen zijn dat niet.
Ik probeer dat altijd wel, hoor.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:55 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Die dingen zijn hartstikke duur!!! En ze voeden ook voor geen meter. Met een megapak rijst er kruiden die je nog hebt liggen kom je al verder. Een keer per week een voordeel pak appels/manderijnen bij de Lidl kan iedereen ook wel betalen.
Weet je wat ik veel heb gegeten in periodes van immense blutheid? Salades. Kilo's. Je kunt met heel weinig geld echt wel lekker en gezond eten maar dan moet je wel een beetje creatief zijn en niet voor de instant-magnetron snacks gaan.
Dat gezin heeft niet elke dag haring nodig.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:54 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dat is niet geodkoop voor een gezin dat van tien euro per dag moet eten. Vier haringen, en het is al op.
bij de groenteboer. Ik kocht hem bij de super ZEKER voor minder dan 2 euroquote:Op maandag 6 maart 2006 11:53 schreef Isabeau het volgende:
[..]
De bloemkool (klein en lelijk) was hier vorige week 2,99. Nu jij weer![]()
Misschien zijn ze elders goedkoper hoor, maar ik denk niet onder de 2 euro.
kijk eens aan.quote:Vaak zijn groenten en pot en blik goedkoper dan vers.
Betreffende vriendin rookt ook en ze wil dolgraag stoppen, maar het is niet voor niets een verslaving. Makkelijker gezegd dan gedaan, ABBAfan. Als het zo eenvoudig was dan had je vrijwel geen rokende mensen meer in de wereld.quote:Op maandag 6 maart 2006 12:01 schreef ABBAfan het volgende:
Geheid dat een groot aantal voedselbank klanten roken. Door te stoppen met roken zijn ze de voedselbank niet meer nodig.
Nee, maar driemaal per week vis wordt aangeraden.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:57 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Dat gezin heeft niet elke dag haring nodig.
Zelfs mensen met longkanker paffen door.quote:Op maandag 6 maart 2006 12:02 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Betreffende vriendin rookt ook en ze wil dolgraag stoppen, maar het is niet voor niets een verslaving. Makkelijker gezegd dan gedaan, ABBAfan. Als het zo eenvoudig was dan had je vrijwel geen rokende mensen meer in de wereld.
dus de voedselbank is geen teken van armoede maar van slecht budgetair beleidquote:Op maandag 6 maart 2006 12:01 schreef Isabeau het volgende:
Nou ja, ik denk dat ik samen met Floripas het minste inkomen heb in dit topic en ik weet niet hoe Floripas kookt, maar ik kan fatsoenlijk eten. Incl. groente, vlees, kip, vis, fruit etc. Maar ik kan me voorstellen dat het voor heel erg veel mensen niet te doen is. Missen de creativiteit, hebben schulden, hebben een auto die ze niet kwijt kunnen, hebben misschien al jarenlang 4 schatten van labradors die ook moeten eten etc. Dan is de voedselbank misschien een welkom extraatje omdat ze anders niet normaal kunnen eten.
Dat probeer ik te doen, maar in tentamentijd...je kent het wel.quote:Op maandag 6 maart 2006 12:01 schreef Isabeau het volgende:
Nou ja, ik denk dat ik samen met Floripas het minste inkomen heb in dit topic en ik weet niet hoe Floripas kookt, maar ik kan fatsoenlijk eten. Incl. groente, vlees, kip, vis, fruit etc.
Dat soort dingen niet. Als ik veel geld heb, drink ik wel erg graag een biertje of twee.quote:Maar ik kan me voorstellen dat het voor heel erg veel mensen niet te doen is. Missen de creativiteit, hebben schulden, hebben een auto die ze niet kwijt kunnen, hebben misschien al jarenlang 4 schatten van labradors die ook moeten eten etc. Dan is de voedselbank misschien een welkom extraatje omdat ze anders niet normaal kunnen eten.
bron?quote:Op maandag 6 maart 2006 12:02 schreef Floripas het volgende:
[..]
Nee, maar driemaal per week vis wordt aangeraden.
http://www.achmeahealth.nl/mednet_2/mednet.php?type=showdoc&id=10720quote:Op maandag 6 maart 2006 12:05 schreef McCarthy het volgende:
[..]
bron?
je bedoelt volgens mij 3 keer per week eiwitrijk voedsel zoals vlees, waaronder dus vis
Ik heb dat nu al zeker drie keer in deze topic gelezen. (1) Het wordt een beetje flauw. (2) Niet elke vis is zo duur als haring. (3) Het was toch "vis of noten"? Dan ben je er met een bordje muesli ook.quote:Op maandag 6 maart 2006 12:02 schreef Floripas het volgende:
[..]
Nee, maar driemaal per week vis wordt aangeraden.
En dat kan je veel mensen ook niet kwalijk nemen. Ik heb het idee dat de gemiddelde fokker hoger opgeleid is dan de gemiddelde Nederlander. Vergeet niet dat veel mensen een stuk dommer en simpeler zijn dan je denkt als je zelf alleen omgeven bent met mensen die havo of vwo hebben gedaan.quote:Op maandag 6 maart 2006 12:04 schreef McCarthy het volgende:
dus de voedselbank is geen teken van armoede maar van slecht budgetair beleid
Zie daar geen voedingsadvies staan.quote:Op maandag 6 maart 2006 12:06 schreef Floripas het volgende:
[..]
http://www.achmeahealth.nl/mednet_2/mednet.php?type=showdoc&id=10720
Weet je wat dat kost, gek?quote:Op maandag 6 maart 2006 12:08 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Ik heb dat nu al zeker drie keer in deze topic gelezen. (1) Het wordt een beetje flauw. (2) Niet elke vis is zo duur als haring. (3) Het was toch "vis of noten"? Dan ben je er met een bordje muesli ook.
Diegene die het probleem in het belachelijke trekken zijn de politicie die dit allemaal opkloppen om er garen bij te spinnen.quote:Op maandag 6 maart 2006 12:08 schreef SCH het volgende:
Ach, het probleem in het belachelijke trekken door over hongerbuikjes te beginnen. Dat is een veelbeproefde tactiek van de ontwijkende elite
quote:Op maandag 6 maart 2006 12:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zie daar geen voedingsadvies staan.
Staat alleen maar dat het gezond is vis te eten.
quote:Als je twee tot drie keer per week vis eet krijg je ongeveer 1 gram van die vetzuren per dag binnen. Gebakken vis (lekkerbekjes, kibbeling) en diepvriesvis (vissticks) bevatten vrijwel geen visvet. Je kunt dus zelf iets doen om je gezondheid te beïnvloeden: vaker vis eten.
Als ze er nou daadwerkelijk ook iets mee zouden doen ipv het te gebruiken voor hun campagnes dan werd het tenminste nog wat.quote:Op maandag 6 maart 2006 12:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Diegene die het probleem in het belachelijke trekken zijn de politicie die dit allemaal opkloppen om er garen bij te spinnen.
Ja, en? Staat geen voedingsadvies, alleen dat het gezond is vis te eten, en dat ontkent niemand.quote:
Nou, ik hoor tot nu toe vooral het CDA zeggen dat het de eigen schuld is van mensen.quote:Op maandag 6 maart 2006 12:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Diegene die het probleem in het belachelijke trekken zijn de politicie die dit allemaal opkloppen om er garen bij te spinnen.
Zoals wat doen aan de (lokale) lasten en de kosten van wonen...quote:Op maandag 6 maart 2006 12:12 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Als ze er nou daadwerkelijk ook iets mee zouden doen ipv het te gebruiken voor hun campagnes dan werd het tenminste nog wat.
Ja, belachelijk dat politici het shockerend vinden dat die voedselbanken ineens weer nodig zijn, na jaren welvaartquote:Op maandag 6 maart 2006 12:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sarcasme is aan jou niet besteed, hmmm?quote:Op maandag 6 maart 2006 12:13 schreef SCH het volgende:
[..]
Nou, ik hoor tot nu toe vooral het CDA zeggen dat het de eigen schuld is van mensen.
En jouw opmerkingen over hongerbuikjes zijn echt stompzinnig.
Nee, niet als het om kinderen gaat die op die manier moeten leven idd.quote:Op maandag 6 maart 2006 12:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sarcasme is aan jou niet besteed, hmmm?
ze zijn niet nodigquote:Op maandag 6 maart 2006 12:14 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ja, belachelijk dat politici het shockerend vinden dat die voedselbanken ineens weer nodig zijn, na jaren welvaart![]()
Muesli? Bij de eco-hippiewinkel waar ik het altijd haal een euro of 2 per kilo? En ik haal wel drie of vier bordjes uit een kilo. Ja goed, daar komt dan iets van 20 cent aan volle melk bij. Ik ga natuurlijk geen halfvolle melk drinken.quote:
Vaak helaas de schuld van de ouders, maar daar kunnen die kinderen niets aan doen en zijn er niet mee geholpen als wordt geroepen dat het de schuld van de mensen zelf is.quote:Op maandag 6 maart 2006 12:15 schreef SCH het volgende:
Nee, niet als het om kinderen gaat die op die manier moeten leven idd.
*Hoest*quote:Op maandag 6 maart 2006 12:15 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee, niet als het om kinderen gaat die op die manier moeten leven idd.
Precies, het is ook niet alleen een kwestie van schuld, dat vind ik te gemakkelijjk. Het heeft met zoveel factoren te maken. Mensen vergeten vaak dat dit soort dingen iedereen kan overkomen. Dat die zwerver op dat bankje 10 jaar geleden nog keurig in een rijtjeshuis woonde en dat het na de scheiding helemaal is misgegaan.quote:Op maandag 6 maart 2006 12:17 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Vaak helaas de schuld van de ouders, maar daar kunnen die kinderen niets aan doen en zijn er niet mee geholpen als wordt geroepen dat het de schuld van de mensen zelf is.
quote:Op maandag 6 maart 2006 12:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
*Hoest*
Maar als die kinderen onveilige sex hebben voor een lift of een pakje peuken, dan ben jij wel weer de grote niets aan de hand roeper...
Nodig zodat mensen als die vriendin van Isabeau auto kunnen rijden?quote:Op maandag 6 maart 2006 12:14 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ja, belachelijk dat politici het shockerend vinden dat die voedselbanken ineens weer nodig zijn, na jaren welvaart![]()
3-4 bordjes uit een kilo?!? Jezus, wat doe je veel muesli in je bordquote:Op maandag 6 maart 2006 12:16 schreef Karboenkeltje het volgende:
Muesli? Bij de eco-hippiewinkel waar ik het altijd haal een euro of 2 per kilo? En ik haal wel drie of vier bordjes uit een kilo. Ja goed, daar komt dan iets van 20 cent aan volle melk bij. Ik ga natuurlijk geen halfvolle melk drinken.
Zo gemakkelijk, om vanuit je eigen luxe positie over andere mensen te oordelen. Als ik je zo volg in CUL heb je het volgens mij retegoed, is het niet wat al te simpel om vanuit je luxeleventje over anderen te oordelen? Waar haal je dat morele recht eigenlijk vandaan?quote:Op maandag 6 maart 2006 12:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nodig zodat mensen als die vriendin van Isabeau auto kunnen rijden?
Of gratis in de supermarkt zelfquote:Op maandag 6 maart 2006 12:22 schreef Karboenkeltje het volgende:
Goed, koffie drinken. (Kan al voor 69 cent (robusta) per pond bij de Super, cafeïnehoudende dieselolie.)
Het gaat helemaal niet over de vriendin van Isebeau. Die maakt verkeerde keuzes.quote:Op maandag 6 maart 2006 12:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het verhaal van 1 individu kan je natuurlijk niet doortrekken naar iedereen die hulp nodig heeft van een voedselbank.quote:Op maandag 6 maart 2006 12:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Nou weet je Floripas, het is zo typisch Nederlands om altijd op dat soort dingen te oordelen. Zo kijkt de Nederlander altijd naar iemand met een uitkering: maar hij kan wel dit of dat. Ze hebben wel een hond. Ik zag haar wel in de H & M.quote:Op maandag 6 maart 2006 12:23 schreef Floripas het volgende:
[..]
Het gaat helemaal niet over de vriendin van Isebeau. Die maakt verkeerde keuzes.
Niet iedereen die afhankelijk is van de voedselbank maakt die verkeerde keuzes. En als ik bij die voedselbank zou werken, zou ik ook fronsen over dat autootje.
quote:Op maandag 6 maart 2006 12:24 schreef SCH het volgende:
Ik vind dat zo enorm aanmatigend, juist van mensen die het wel goed hebben. Laten we elkaar liever helpen dan zo van achter de geraniums de maat te nemen.
Grappig dat je in 1 post je afkeuring uitspreekt over mijn oordelen over anderen, maar dat zelf in die post gelijk zelf doet over mij, waar haal jij zelf dat morele recht vandaan.quote:Op maandag 6 maart 2006 12:21 schreef SCH het volgende:
[..]
Zo gemakkelijk, om vanuit je eigen luxe positie over andere mensen te oordelen. Als ik je zo volg in CUL heb je het volgens mij retegoed, is het niet wat al te simpel om vanuit je luxeleventje over anderen te oordelen? Waar haal je dat morele recht eigenlijk vandaan?
Ja, maar dat is dan ook een maaltijdbord muesli. Mijn energieconsumptie is groter dan die van Hoogovens.quote:Op maandag 6 maart 2006 12:21 schreef Isabeau het volgende:
[..]
3-4 bordjes uit een kilo?!? Jezus, wat doe je veel muesli in je bordIk zou minstens 15 borden uit een kilo halen.
Ja, ik heb (door mijn eigen stomme schuld) ook wel een tijdje ongeveer zo zuinig moeten leven. Daar wordt je inderdaad creatief van, corned beef-rijstdeeg ovenschotel enzovoorts. En veel samen met vrienden eten. Voor één persoon koken is vaak maar marginaal goedkoper dan voor zijn tweeën. En dan krijg je automatisch zo'n romantisch wat-zijn-we-arm-maar-hebben-we-het-toch-goed idee. A oui, tres bohemiénquote:Ik had trouwens een buurman (jaren geleden) die ongeveer 90 gulden per maand had om van te eten (ik zei al: jaren terug). Hij plande op de dag dat hij zijn uitkering kreeg zijn hele maandmenu en kocht dan een kar vol boodschappen bij de Aldi. Zijn brood haalde hij als zijnde oud brood bij de bakker (voor de paarden....) en dat kostte dan geloof ik 35 cent per brood. Dat is 1 dag oud en dus prima te eten. Aardappelen en veel groente dat eh...nou ja, stal hij uit volkstuintjes.
Ik heb op zijn verzoek zijn eetpatroon geanalyseerd op voedingswaarde en hij kwam nergens tekort van. Het was niet echt smakelijk, maar je wordt er wel creatief van. (zijn beroemde doperwtjes stamppot en dergelijke)
quote:
Dat heb ik niemand maar dan ook niemand horen zeggen.quote:Op maandag 6 maart 2006 12:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb wat tegen de politicie die garen willen spinnen hierover die doen alsof er in NL hongersnood bestaat.
Dat zou toch ook te zot zijn in Nederland. Moet het eerst zo ver komen? Het is blijkbaar wel zo ver dat er in Nederland mensen zijn die meer dan moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen en niet op een normale manier in hun voedsel kunnen voorzien. HOe dat dan ook komt. Deels misschien door oorzaken die bij hen zelf liggen, en deels door oorzaken van buiten.quote:Het is echter niet nodig als in dat die mensen zonder deze hulp zouden kreperen van de honger.
Jouw oordeel staat gelijk aan dat van Petrus, niet?quote:Op maandag 6 maart 2006 12:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Dit is niet het geval. Er zijn mensen die hun prioriteiten verkeerd stellen wat hun uitgave patroon betreft,
Schrapen als hobbyquote:Op maandag 6 maart 2006 12:37 schreef Flumina het volgende:
[..]
![]()
Zo veel mogelijk buitenhuis poepen, zodat je WC-papier bespaart. Bij vrienden gaan logeren (kan ook het een en ander schelen)
Iemand anders nog bespaartips?
Kringloopwinkels of rommelmarkten gedurende de zomermaanden afstruinen. Da's mijn grootste passie. Ik hou van retro spulletjes uit de 60s en 70s.quote:Op maandag 6 maart 2006 12:37 schreef Flumina het volgende:
[..]
![]()
Zo veel mogelijk buitenhuis poepen, zodat je WC-papier bespaart. Bij vrienden gaan logeren (kan ook het een en ander schelen)
quote:Op maandag 6 maart 2006 12:37 schreef Flumina het volgende:
[..]
![]()
Mwah, ik doe een half jaar met een fles Dreft van 1,50... Dus dat valt allemaal wel mee. Zelfde geldt voor wasmiddel; het pak Ariël wat ik in juni heb gekocht voor 12 euro (ofzo?) is nog steeds niet leeg. Dat zijn geen dingen die het echt duur maken.quote:Op maandag 6 maart 2006 12:41 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]Afwassen met allesreiniger, is meestal goedkoper dan afwasmiddel.
Niet rokenquote:
bloemkool is een zomergroente, het is maart, niet zeuren dat ie nu prijzig is,quote:Op maandag 6 maart 2006 12:42 schreef p-etr-a het volgende:
Voedselbanken zijn goed, maar ik vind het wel heel erg dat er inderdaad geen verse groenten in zitten of iets nuttigs als rijst. Zelf heb ik ook niet veel geld, hou het meestal op 30-35 euro per week booschappen (dit lukt aardig) voor 2 personen.
Het maakt je inderdaad creatief, maar het houdt ook wel in dat je eerder zal gaan voor diepvriesgroenten dan een bloemkool die toch echt wel 2,50 kost. Zelfs bij de Aldi.
3 euro nog wat de kilo bij de aldi.quote:En dan kan je natuurlijk wel zeggen dat er ook goedkope groenten zijn, maar ze zijn er niet veel en elke dag hutspot (penen zijn niet duur) eten daar word je ook flauw van. En het balletje gehakt erbij is dan eigenlijk voor sommige mensen alweer te duur...
Is in sommige gebieden - helaas - geen optiequote:Op maandag 6 maart 2006 12:46 schreef ABBAfan het volgende:
Geen auto
Een vaste lijn is vaak nog veel duurder.quote:Mobiele telefoon weg doen
En de kinderen dan?quote:Geen huisdieren
ben je er van op de hoogte dat je een flinke boete op je uitkering krijgt als je de auto wegdoet?quote:Op maandag 6 maart 2006 11:11 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik denk dat ik mijn vriendin wel ken en jij nietZe is werkloos, heeft de auto nergens voor nodig, is niet ziek, heeft geen zieke moeder en haar auto kost haar minstens 150 euro per maand. Daar kan je dan ook eten voor kopen
Écht?! Fuck.quote:Op maandag 6 maart 2006 13:00 schreef lesley het volgende:
[..]
ben je er van op de hoogte dat je een flinke boete op je uitkering krijgt als je de auto wegdoet?
ivm het bewust verkleinen van je kansen op de arbeidsmarkt?
En dat het hebben van een auto ook gevolgen heeft voor een bijstandsuitkering..quote:Op maandag 6 maart 2006 13:00 schreef lesley het volgende:
[..]
ben je er van op de hoogte dat je een flinke boete op je uitkering krijgt als je de auto wegdoet?
ivm het bewust verkleinen van je kansen op de arbeidsmarkt?
Oké dat wist ik niet, maar dan nog vind ik het wel erg veel. Wat zijn wintergroenten dan?quote:Op maandag 6 maart 2006 12:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
bloemkool is een zomergroente, het is maart, niet zeuren dat ie nu prijzig is,
Kolen. Zuurkool, rode kool. Veel kool.quote:Op maandag 6 maart 2006 13:16 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Oké dat wist ik niet, maar dan nog vind ik het wel erg veel. Wat zijn wintergroenten dan?
Je kan het ook nooit goed doen voor de sociale dienst hèquote:Op maandag 6 maart 2006 13:08 schreef Pietverdriet het volgende:
En dat het hebben van een auto ook gevolgen heeft voor een bijstandsuitkering..
En winterpeen. Heel erg goedkoop op het moment.quote:
Dat zou betekenen dat je een bonus krijgt als je een auto kóópt.quote:Op maandag 6 maart 2006 13:19 schreef Isabeau het volgende:
Je kan het ook nooit goed doen voor de sociale dienst hè
(ik geloof dat van die boete niet trouwens, dat slaat nergens op)
bronquote:Onderzoek voedselbanken: armoede valt niet te bagatelliseren
03-03-2006 • In december riep Zalm nog dat armoede betrekkelijk is. Een vandaag gepubliceerd onderzoek naar gebruikers van voedselbanken legt voor het kabinet pijnlijk bloot dat er wel degelijk sprake is van serieuze armoede en een fors maatschappelijk probleem. Het onderzoek is gedaan op verzoek van het ministerie van Sociale Zaken. SP-Kamerlid Jan de Wit eist een structurele oplossing: verhoog het sociaal minimum en geef gemeenten weer de mogelijkheid om aan groepen mensen bijzondere bijstand te verlenen en schuldsanering aan te bieden.
Jan de WitVeel huishoudens zijn vanwege een structureel inkomensprobleem genoodzaakt aan te kloppen bij een voedselbank, zij hebben geen keus. De Wit riep namens de SP al eerder op tot een armoedetoeslag voor deze huishoudens, maar het kabinet en de coalitiepartijen vonden dit toen overbodig. Het onderzoek laat zien dat het kabinet de plank mis slaat. Voor veel klanten van de voedselbank is het huidige sociaal minimum echt te laag.
De 28 voedselbanken voorzien enkele duizenden huishoudens van voedselpakketten. Het aantal gebruikers is nog steeds stijgende, zo blijkt uit het onderzoek. Het merendeel (83%) van de klanten heeft schulden. Er blijkt dat de klanten maar in geringe mate gebruik maken van gemeentelijke inkomensondersteuning, zoals bijzondere bijstand en schuldsanering. De samenwerking tussen de gemeentelijke instanties en de voedselbanken moet daarom worden verbeterd.
De onderzoekers concluderen dat de meeste klanten niet verwachten dat hun problemen op korte termijn verholpen zullen. Hun financiële problemen zijn vaak structureel van aard. Het zijn vooral de eenoudergezinnen die relatief hoge woonlasten en kosten voor levensonderhoud hebben, waardoor er geen inkomen overblijft voor voedsel. Ook grote schulden spelen een rol. De oorzaak van de schulden is divers. Het gemakkelijk kunnen lenen van geld wordt als reden genoemd. Ook zijn er externe factoren waardoor mensen gedwongen worden een lening te sluiten, zoals echtscheiding, het verlies van een baan en lange aanvraagprocedures voor uitkeringen.
Een deel van de klanten kan van het sociaal minimum niet rondkomen, erkennen ook de gemeenten. Maar de gemeenten spelen zelf ook een rol in de toenemende vraag naar voedselbanken. “Gemeenten laten steken vallen, de drempels om in aanmerking te komen voor bijzondere bijstand liggen veel te hoog”, aldus SP-Kamerlid Jan de Wit. “In de praktijk blijken gemeenten maar mondjesmaat bijzondere bijstand te verlenen. Ook heeft schuldsanering maar zelden prioriteit voor gemeenten. Er is wel degelijk sprake van een structureel inkomensprobleem voor mensen.”
Slechts een kwart van de klanten van de voedselbank geeft aan gebruik te maken van kwijtschelding van de gemeentelijke belasting. “Dit is een gemiste kans, geef gemeenten weer de mogelijkheid dit categoriaal te verstrekken, dan valt niemand buiten de boot,” aldus De Wit.
quote:Op maandag 6 maart 2006 16:26 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Voor een wat minder politiek ingekleurd stuk, het rapport zelf: Click
Wel een beetje overdreven dit, zoiets krijgt ze niet gauw op.quote:Op maandag 6 maart 2006 17:09 schreef Isabeau het volgende:
Even terugkomend op de inhoud van de voedselpakketten, ik kom net bij betreffende vriendin vandaan en ditmaal zag het er stukken beter uit.
- 6 flessen met één of ander Eko cassisspul
- 3 pakken voor kwarktaartmix....
Is dat van die Chockin' Orange koffie met iets lekkers? Zo ja, dan zou ik 'm in elk geval proberen. Ik vind het lekker en mijn ouders ook, maar hij gaat wel uit het assortiment.quote:- zakjes voor instant koffie....met sinaasappelsmaak (schijnt heel vies te zijn, ze wilde het al aan mij slijten)
quote:Op maandag 6 maart 2006 17:24 schreef Shakes het volgende:
Toch altijd leuk dat als iemand een opmerking maakt dat veel mensen onterecht van bepaalde 'faciliteiten' gebruik maken dat ze direct met allemaal uitzonderingen komen. Ja, heel veel mensen hebben een auto om hun doodzieke moeder te verzorgen. Alleen over de vriendin van 'Isabeau' wordt wel meteen gezegd dat het een uitzondering is.
Wil men zo graag zielige mensjes zien? Dat 90% niet van een dergelijke 'faciliteit' gebruik hoeft te maken omdat ze niet met geld om kunnen gaan of het sowieso niet nodig hebben wordt even vergeten voor dat kleine percentage wat misschien wel echt zielig is.
Gooi iedereen uit de bijstand en kijk dan per individu of ze er wel recht op hebben. Geef die lekker genoeg geld om een mooi leven te hebben. Die profiteurs, die er vooral zijn - althans meerderheid is echt totaal niet nodig, mogen dan van mij een een stuk hout gaan bijten. Al zullen dan opeens wel veel mensen werk hebben.
Ik ben niet asociaal. Mensen die hun hele leven gewerkt (40 jaar) hebben mogen van mij lekker genieten a 100% van hun oude inkomen. Mensen die echt niet kunnen werken mogen van mij hetzelfde krijgen. Over wat voor aantallen praten we dan? De rest mag wel eens eigen verantwoordelijkheid tonen, niet het handje ophouden en vragend naar de staat kijken en de banen invullen die nu blijven liggen, bijscholing, omscholing, herscholing of dan maar de stad schoonmaken.
Dat je thuis kunt zitten terwijl je kunt werken en geld van de staat ontvangt hebben we aan die fantastische Den Uyl te danken. Werkelijk fantastisch. De mensen die wel werken mogen tot Juli voor de staat werken terwijl mensen lui op de bank zitten te klagen. Ja dit is generaliserend. Ja er zijn uitzonderingen maar die heb ik al benoemd.
Ja, die was het!quote:Op maandag 6 maart 2006 17:27 schreef p-etr-a het volgende:
is dat van die Chockin' Orange koffie met iets lekkers? Zo ja, dan zou ik 'm in elk geval proberen. Ik vind het lekker en mijn ouders ook, maar hij gaat wel uit het assortiment.
Jij hebt zeker nog nooit een bijstandsuitkering aangevraagd ?quote:Op maandag 6 maart 2006 17:24 schreef Shakes het volgende:
Toch altijd leuk dat als iemand een opmerking maakt dat veel mensen onterecht van bepaalde 'faciliteiten' gebruik maken dat ze direct met allemaal uitzonderingen komen. Ja, heel veel mensen hebben een auto om hun doodzieke moeder te verzorgen. Alleen over de vriendin van 'Isabeau' wordt wel meteen gezegd dat het een uitzondering is.
Wil men zo graag zielige mensjes zien? Dat 90% niet van een dergelijke 'faciliteit' gebruik hoeft te maken omdat ze niet met geld om kunnen gaan of het sowieso niet nodig hebben wordt even vergeten voor dat kleine percentage wat misschien wel echt zielig is.
Gooi iedereen uit de bijstand en kijk dan per individu of ze er wel recht op hebben. Geef die lekker genoeg geld om een mooi leven te hebben. Die profiteurs, die er vooral zijn - althans meerderheid is echt totaal niet nodig, mogen dan van mij een een stuk hout gaan bijten. Al zullen dan opeens wel veel mensen werk hebben.
Ik ben niet asociaal. Mensen die hun hele leven gewerkt (40 jaar) hebben mogen van mij lekker genieten a 100% van hun oude inkomen. Mensen die echt niet kunnen werken mogen van mij hetzelfde krijgen. Over wat voor aantallen praten we dan? De rest mag wel eens eigen verantwoordelijkheid tonen, niet het handje ophouden en vragend naar de staat kijken en de banen invullen die nu blijven liggen, bijscholing, omscholing, herscholing of dan maar de stad schoonmaken.
Dat je thuis kunt zitten terwijl je kunt werken en geld van de staat ontvangt hebben we aan die fantastische Den Uyl te danken. Werkelijk fantastisch. De mensen die wel werken mogen tot Juli voor de staat werken terwijl mensen lui op de bank zitten te klagen. Ja dit is generaliserend. Ja er zijn uitzonderingen maar die heb ik al benoemd.
Mensen die hun hele leven gewerkt (40 jaar) hebben mogen van mij lekker genieten a 100% van hun oude inkomen. Mensen die echt niet kunnen werken mogen van mij hetzelfde krijgen.quote:Heb je ook wel eens gehoord van AOW'ers ?
Uitkeringen halveren en voedselstempel weer invoerenquote:Op maandag 6 maart 2006 08:15 schreef Isabeau het volgende:
Helaas is dat niet zo, en leden uit deze groepering staan ook in de rij van de voedselbankquote:Op maandag 6 maart 2006 18:46 schreef Shakes het volgende:
[..]
Mensen die hun hele leven gewerkt (40 jaar) hebben mogen van mij lekker genieten a 100% van hun oude inkomen. Mensen die echt niet kunnen werken mogen van mij hetzelfde krijgen.
Staat al in de tekst. Vierde alinea.
Mensen die klagen moeten ook tegen kritiek kunnen. Ik heb zelf een niet onaardig inkomen en heb bewust geen auto aangeschaft toen ik voor mijn vorige werkgever werkte. Ik had het makkelijk kunnen betalen, maar ik vond de kosten niet tegen de baten opwegen.quote:Op maandag 6 maart 2006 12:21 schreef SCH het volgende:
[..]
Zo gemakkelijk, om vanuit je eigen luxe positie over andere mensen te oordelen. Als ik je zo volg in CUL heb je het volgens mij retegoed, is het niet wat al te simpel om vanuit je luxeleventje over anderen te oordelen? Waar haal je dat morele recht eigenlijk vandaan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |