abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35580264
Na deel 1
relatie niet gelovige - gelovige
en deel 2
relatie niet gelovige - gelovige deel 2
Nu deel 3
De laatste post uit het vorige deel.
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 18:14 schreef Vlindertje87 het volgende:

[..]

Ik merk er vrij weinig van zoals ik al zei. Hij geloofd gewoon in God, jah kan het moeilijk omschrijven, hij is naar mijn idee er niet echt mee bezig.
Hij geloofd, daar is het nu ook mee gezegd. Voordat we wat kregen ging hij nog braaf iedere week naar de kerk, maar ja zn moeder is wel best wel streng gelovig en ook ouderling enzo, dus vrijwel gedwongen. Op dit moment gaat hij 1x in de 2 maand, eigenlijk nog minder soms. En dan is het meestal ook puur omdat zn moeder vraagt of hij weer eens een keer meegaat.

Daarnaast denk ik persoonlijk niet dat het in de toekomst problemen gaat brengen. Zoals ik al zei, hij weet hoe ik er tegenover sta en we respecteren dat van elkaar, hij moet mij zijn geloof niet gaan opdringen en dat doet hij ook echt niet.
Ik heb wel eens gevraagd of hij nog naar de kerk zou gaan etc als we samen zouden wonen enzo, dat zou hij wel doen, maar alsnog niet vaker dan nu het geval is.
Ook hebben we het er al over gehad mochten we eventueel kinderen krijgen, ik wil niet dat ze een geloof opgedrongen krijgen, dus ze zouden waarschijnlijk wél naar een christelijke school gaan, maar wel zelf die keuze kunnen maken zodra ze dat willen. ( hoe omschrijf ik het anders )

Hij houdt zich niet echt aan alles in de bijbel ofzo, totaal niet mee bezig, gelukkig. Daarnaast is hij zich er ook wel van bewust dat er gemakkelijk dingen in kunnen staan die niet kloppen etc. Dus hij is niet naief of wat dan ook ermee bezig.

Naja weet niet hoe ik anders moet omschrijven hoe hij er een beetje tegenoverstaat, ben ik niet zo goed in sorry

Hoe ben jij zo opeens van je geloof afgestapt? ( las dat jij vroeger wel christelijk was? )
pi_35580462
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 18:12 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Daarom durf ik nooit bij jullie thuis langs te komen, ik ben veel te bang gestenigd te worden ofzo.

Ik zal het mijn moeder vertellen
pi_35580593
Ah. Een nieuw topique.
De hele serie deed me ineens denken aan een verhaal uit een abortuskliniek. Daar kwamen ook opvallend veel streng gelovige meisjes. (Opvallend veel als je bedenkt dat ze eigenlijk niet mogen sex0ren zegmaar.) Het leuke, of leuke, was dat ze dachten dat ze een speciaal geval waren. Dat ze bijvoorbeeld zeiden "Ja maar bij mij is het anders hoor", in de veronderstelling dat het daar helemaal volzat met goddeloze sletjes, terwijl het natuurlijk juist veel gaat om dat ene ongelukje.

Anyway: een abortus dus, zonder dat de familie het mocht weten. Waarom dan? Tsja, het hoort nietheh, de toorn van vader, moeder en/of de familie of gemeenschap zou teveel zijn. Het rare is dat abortus dus óók niet mag van hun geloof. Ik vind het bizar dat men dan kiest voor iets dat volgens hun geloof een moord is boven iets wat volgens hun geloof een schande is. Ik zou de toorn van een god toch plaatsen boven die van mijn vader cq andere familie, maar in de angst voor uitsluiting van de gemeenschap praten ze hun beslissing voor zichzelf goed.

Het geloof blijkt toch oprekbaar als de eer op het spel staat, logisch; als aankomend socioloog kan ik zeggen dat het een volstrekt normaal verschijnsel is je zo naar je sociale groep te conformeren. Een psycholoog zou je nog mooi beter kunnen uitleggen welke egodefensiemechanismen een rol spelen bij het in zo'n geloofsspagaat (moord vs eer/maagdelijkheid) springen.

Toch stel ik dan zeker als persoon de vraag hoe sterk je geloof in god is als je conformeren naar de groep stelt boven de wet van god op het niet moorden. Je maagdelijkheid ben je al kwijt dus een extra zonde kan er nog wel bij? IK zou niet voor god durven verschijnen bij het laatste oordeel als ik dat geloof had hoor, maar blijkbaar is het geloof dan toch net wat anders als men placht te zeggen.

edit: Wat zegt dit nu ontopic? Niet zoveel wellicht, maar toch wel dat je soms rare twists kunt verwachten als iets niet helemaal zo gaat als "de bedoeling" was. Daar moest ik ineens zo aan denken.
[KNE]-Mod
pi_35580889
quote:

[..]

Ik merk er vrij weinig van zoals ik al zei. Hij geloofd gewoon in God, jah kan het moeilijk omschrijven, hij is naar mijn idee er niet echt mee bezig.
Hij geloofd, daar is het nu ook mee gezegd. Voordat we wat kregen ging hij nog braaf iedere week naar de kerk, maar ja zn moeder is wel best wel streng gelovig en ook ouderling enzo, dus vrijwel gedwongen. Op dit moment gaat hij 1x in de 2 maand, eigenlijk nog minder soms. En dan is het meestal ook puur omdat zn moeder vraagt of hij weer eens een keer meegaat.

Daarnaast denk ik persoonlijk niet dat het in de toekomst problemen gaat brengen. Zoals ik al zei, hij weet hoe ik er tegenover sta en we respecteren dat van elkaar, hij moet mij zijn geloof niet gaan opdringen en dat doet hij ook echt niet.
Ik heb wel eens gevraagd of hij nog naar de kerk zou gaan etc als we samen zouden wonen enzo, dat zou hij wel doen, maar alsnog niet vaker dan nu het geval is.
Ook hebben we het er al over gehad mochten we eventueel kinderen krijgen, ik wil niet dat ze een geloof opgedrongen krijgen, dus ze zouden waarschijnlijk wél naar een christelijke school gaan, maar wel zelf die keuze kunnen maken zodra ze dat willen. ( hoe omschrijf ik het anders )

Hij houdt zich niet echt aan alles in de bijbel ofzo, totaal niet mee bezig, gelukkig. Daarnaast is hij zich er ook wel van bewust dat er gemakkelijk dingen in kunnen staan die niet kloppen etc. Dus hij is niet naief of wat dan ook ermee bezig.

Naja weet niet hoe ik anders moet omschrijven hoe hij er een beetje tegenoverstaat, ben ik niet zo goed in sorry
Nou ja, dan hoop ik dat hij er zo nonchalant mee blijft omgaan
quote:
Hoe ben jij zo opeens van je geloof afgestapt? ( las dat jij vroeger wel christelijk was? )
Dat was niet opeens. Rond mijn 16e begon ik een beetje mijn eigen pad te vinden, o.a. qua kleding- en muzieksmaak. Ook begon ik onbewust me af te vragen waar ik nou precies in geloofde en hoe ik dat geloof wilde invullen. Het was voor mij tot dat moment onbetwistbaar dat wat me in de kerk, op school en door mijn ouders werd verteld echt waar was, tenminste, de basics, dus dat Jezus was gestorven voor mijn zonden, enz. Ik werd verteld dat ik een persoonlijke relatie met Jezus moest ontwikkelen, dat ik mijn leven in zijn hand moest leggen en dat hij me zou helpen om een goed leven zonder zonde te leiden.

Dat ik dat wilde doen had ik op mijn 12e ook besloten. Een leidende hand heb ik echter nooit ervaren. Ik had vooral steeds meer onbegrip over wat zondig was en waarom en hoe het toch kwam dat ik ondanks mijn keuze voor het geloof niet wist wat ik wel en niet mocht doen. Ik voelde me bovendien ontzettend schuldig over mijn pasverworven muzieksmaak, namelijk metal. Ik was er namelijk zelf van overtuigd dat er niets mis mee was zolang je de bands met anti-christelijke teksten vermeed. Ik kreeg echter van anderen te horen dat het zondig was en dat ik me er niet mee moest inlaten omdat ik dan bezield zou raken door de duivel. Daardoor ging ik twijfelen en begon ik me schuldig te voelen, omdat ik kennelijk niet christelijk genoeg was om Gods signaal te ontvangen wat goed is en wat niet.

Dat schuldgevoel brak me op; ik dacht, dit kan toch niet de bedoeling zijn van het geloof. Ook vroeg ik me af of die God wel bestond als ik maar geen contact met hem kon krijgen. Ik was zelf toch zo welwillend, het kon toch niet aan mij liggen? Ik heb eerst erkend dat mezelf christen noemen me alleen maar een groot schuldgevoel opleverde, dus dat ik dat maar niet meer moest doen. Maanden later kwam ik tot de conclusie dat die christelijke God hoogstwaarschijnlijk niet bestaat.

Daarna heb ik een periode gehad dat ik bijzonder kwaad was op o.a. mijn ouders, omdat ze me 'leugens' hadden verteld, maar echt kwalijk nemen kon ik het ze niet, omdat ze er wel zelf oprecht in geloofden. Ze wachten nu ook nog steeds op het moment dat ik me weer bekeer tot het geloof Ik ben er een tijd bang voor geweest dat ik dat ooit inderdaad doe en daarmee mijn huidige standpunten verloochen, maar ik ben zo vervreemd geraakt van die christelijke dogma's en denkpatronen dat ik het echt niet meer zie gebeuren.

Bovendien denk ik dat enige 'zesde zintuiglijke' ervaring met het goddelijke meestal of altijd een farce is. Als je erin gelooft, kan je het zelf oproepen, kan je jezelf het idee geven dat je iets voelt wat bovenmenselijk is. Aangezien ik nooit helder onbetwistbaar contact heb ervaren met het goddelijke, terwijl ik het toen wel wilde, denk ik niet dat dat ooit nog zal gebeuren.

[ Bericht 5% gewijzigd door Black_Tulip op 28-02-2006 18:46:30 ]
  dinsdag 28 februari 2006 @ 19:09:13 #5
142236 Polen
Bessen-appel
pi_35581986
Hoe kun je respect hebben voor elkaar als hij gelooft dat jij, na je bestaan alhier, voor eeuwig zal branden en lijden en jij zijn waarheid volledig ontkent, eigenlijk?
  dinsdag 28 februari 2006 @ 21:36:40 #6
8369 speknek
Another day another slay
pi_35587586
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 19:09 schreef Polen het volgende:
Hoe kun je respect hebben voor elkaar als hij gelooft dat jij, na je bestaan alhier, voor eeuwig zal branden en lijden en jij zijn waarheid volledig ontkent, eigenlijk?
Ik denk niet dat een relatie standhoudt als de een van de ander denkt dat diegene eeuwig in de hel brandt. En waarheid volledig ontkennen zou ook wel meevallen, mensen hebben hun onenigheden, gelukkig maar. Als ongelovige ben je daar waarschijnlijk wat stelliger in (bij mij wel, althans), maar tegelijkertijd is je waarheid, als je niet in god gelooft, relatiever.

Modus zei in het vorige topic dat hij versteld stond dat uitgerekend ik een gelovige vriendin had. Dat klinkt op het eerste gezicht ook wel raar, maar eigenlijk is het best logisch. Ik zit niet in al die WFL topics omdat ik Christenen het slijk der aarde vind die met alle macht op de brandstapel moeten belanden. Nee, ik ben juist geinteresseerd in epistemologie, en metafysica tegenover een atheistisch wereldbeeld. Ik vind het leuk om daarover te debatteren. Als m'n vriendin ongelovig was, had ik gelijk m'n hele leven lang niets meer daarover te zeggen met haar .

Mag ThE_Ed als socioloog alleen nog wel even uitleggen dat wanneer ik het punt naar voren breng, m'n vriendin onmiddelijk in een kramp schiet en dingen van het Christendom gaat zitten verdedigen waar ze normaal gesproken ook niet eens achter staat .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_35587671
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 21:36 schreef speknek het volgende:

[..]

Mag ThE_Ed als socioloog alleen nog wel even uitleggen dat wanneer ik het punt naar voren breng, m'n vriendin onmiddelijk in een kramp schiet en dingen van het Christendom gaat zitten verdedigen waar ze normaal gesproken ook niet eens achter staat .
Lijkt me iets in de richting van de groep verdedigen.
[KNE]-Mod
pi_35625794
Black_Tulip: Herkenbaar, bij mij is het ongeveer het zelfde gegaan. En ook mijn ouders hopen er nog op dat ik ooit nog bekeer. Maar aan de andere kant zei m'n pa wel dat hij het 'bijzonder' vond dat ik niet alles wat me voor gekauwt word voor waar aan neem.

Maar goed, dat was een beetje offtopic.
pi_35626912
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 22:43 schreef super-muffin het volgende:
Maar aan de andere kant zei m'n pa wel dat hij het 'bijzonder' vond dat ik niet alles wat me voor gekauwt word voor waar aan neem.
Ik ben blij dat hij dat in ieder geval wel beseft.
pi_35626923
Goed nieuws. Haar ouders hadden overlegd en we mochten op vakantie. Wanneer mijn vriendin en ik maar een serieus gesprek hadden over hoe we verder wilden gaan qua sex en dat ze goed over haar toekomst na moest denken. Dus nu hadden we net ff gebeld en dat is allang duidelijk voor ons. We gaan gewoon door zoals het gaat. En lekker op vakantie in de zomer.
pi_35627220
Mooi zo
  donderdag 2 maart 2006 @ 07:26:47 #12
142236 Polen
Bessen-appel
pi_35632913
En dat betekent wat, precies? Voor diegenen met een minder helder geheugen? Dat jullie bij het pakken van de koffers het geloof in de kast laten liggen?
pi_35633090
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 07:26 schreef Polen het volgende:
En dat betekent wat, precies? Voor diegenen met een minder helder geheugen? Dat jullie bij het pakken van de koffers het geloof in de kast laten liggen?
Nee dat haar ouders toch niet zo streng zijn dat ze leuke dingen zoals op vakantie gaan met zijn 2en verbieden omdat er dan de mogelijkheid zou kunnen bestaan dat de verleiding van sex te groot zou zijn.
pi_35767993
Ik was gisteren voor het eerst in hele lang tijd op zondag vrij. Normaal werk ik altijd op zondag en ga ik sochtends mee naar de kerk en dan werken. Nu ben ik dus 2x geweest en dat was niet eens heel vervelend. Best een relaxte zondag gehad. Ik was er een beetje bang voor dat het echt heel saai en irritant zou worden maar dat viel reuze mee.
  maandag 6 maart 2006 @ 11:36:02 #15
8369 speknek
Another day another slay
pi_35768263
Twee keer naar de kerk .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 6 maart 2006 @ 11:42:52 #16
142236 Polen
Bessen-appel
pi_35768503
quote:
Op maandag 6 maart 2006 11:28 schreef Stansfield het volgende:
Ik was gisteren voor het eerst in hele lang tijd op zondag vrij. Normaal werk ik altijd op zondag en ga ik sochtends mee naar de kerk en dan werken. Nu ben ik dus 2x geweest en dat was niet eens heel vervelend. Best een relaxte zondag gehad. Ik was er een beetje bang voor dat het echt heel saai en irritant zou worden maar dat viel reuze mee.
Met een beetje geluk vind je de heer, trouw je en kan je over 6 maanden neuken. Puik vooruitzicht.
pi_35768673
Een vriendin die ik op het oog had is nu ook in ban van de kerk geraakt, jammer maar ze was onzeker over zichzelf en de enige reden waarom ze bij de kerk is is persoonlijke aandacht van de mensen daar.
Ik hoop dan ook dat ze daar erg gelukkig mee is, maar ik ben bang dat het een tijdelijke oplossing is.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  maandag 6 maart 2006 @ 11:48:26 #18
142236 Polen
Bessen-appel
pi_35768681
6 + 9 = 15. Volgend jaar mei een kleine.
pi_35768689
quote:
Op maandag 6 maart 2006 11:36 schreef speknek het volgende:
Twee keer naar de kerk .
Ik had verwacht het heel erg te vinden maar het viel mee. En het is niet zo dat we verplicht 2x gaan. Wanneer we wat leuks gaan doen ofzo op zondag is het niet zo dat we dan per se op tijd terug moeten zijn om maar 2x in de kerk te zitten.
  maandag 6 maart 2006 @ 11:50:13 #20
142236 Polen
Bessen-appel
pi_35768739
quote:
Op maandag 6 maart 2006 11:48 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Ik had verwacht het heel erg te vinden maar het viel mee. En het is niet zo dat we verplicht 2x gaan. Wanneer we wat leuks gaan doen ofzo op zondag is het niet zo dat we dan per se op tijd terug moeten zijn om maar 2x in de kerk te zitten.
Geeft niks joh, dat komt nog wel.
pi_35768743
quote:
Op maandag 6 maart 2006 11:48 schreef Polen het volgende:
6 + 9 = 15. Volgend jaar mei een kleine.
Het is niet zo dat we een babyfactory beginnen hoor. Kids dat duurt nog wel heel wat jaren. Eerst moeten we allebei onze studie afmaken en dan zien we wel verder. Het is niet zo dat wanneer er na 10 maanden huwlijk er nog geen kids zijn mensen gaan afvragen of het wel allemaal goed gaat.
  maandag 6 maart 2006 @ 12:00:53 #22
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_35769114
2x naar iets toe waar je niet in geloofd zou ik echt niet zien zitten hoor. Ik ging me vroeger ook altijd erg vervelen in de kerk omdat ik er steeds minder van geloofde. Natuurlijk verschilt het per soort kerk en of je een vervelende aankomende puber bent of al verder, maar toch...
[KNE]-Mod
  maandag 6 maart 2006 @ 12:06:35 #23
142236 Polen
Bessen-appel
pi_35769319
quote:
Op maandag 6 maart 2006 11:50 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Het is niet zo dat we een babyfactory beginnen hoor. Kids dat duurt nog wel heel wat jaren. Eerst moeten we allebei onze studie afmaken en dan zien we wel verder. Het is niet zo dat wanneer er na 10 maanden huwlijk er nog geen kids zijn mensen gaan afvragen of het wel allemaal goed gaat.
Oh, dus je mag wel seks hebben voor het genot? Dat is niet echt een vast geloof dan he?
pi_35769329
Ik ga niet 2x ergens naar toe waar ik absolut niet naar toe wil. Het bevalt me er prima. Ik zie het meer als een beetje een rustig onthaast moment waar je een beetje kan nadenken over dingen. Waar ik normaal niet aan toe kom omdat ik dan altijd wel of tv kijk of computer ofzo.
  maandag 6 maart 2006 @ 12:09:17 #25
142236 Polen
Bessen-appel
pi_35769414
Volgens mij is het één groot complot. Die ventjes willen allemaal ballen, die meisjes willen 'wachten' omdat dat zo hoort, ofzo. Dus zegt de kerk: Wachten moet! En dan gaan ze trouwen, dat wil die vrouw, om te neuken, namelijk. Dus trouwen ze. Mooie boel.

Okay, bovenstaande is een slecht verhaal. Maar niet zo slecht als 'je maagedelijkheid bewaren tot het huwelijk'. .
pi_35769470
quote:
Op maandag 6 maart 2006 12:09 schreef Polen het volgende:
Volgens mij is het één groot complot. Die ventjes willen allemaal ballen, die meisjes willen 'wachten' omdat dat zo hoort, ofzo. Dus zegt de kerk: Wachten moet! En dan gaan ze trouwen, dat wil die vrouw, om te neuken, namelijk. Dus trouwen ze. Mooie boel.

Okay, bovenstaande is een slecht verhaal. Maar niet zo slecht als 'je maagedelijkheid bewaren tot het huwelijk'. .
Ik woon zelf in een klein christelijk dorpje. Mijn vriendin juist in een middelgrote stad. In mijn kleine dorpje gaat het er idd zo aan toe. Bij de kerk van mijn vriendin juist helemaal niet.
  maandag 6 maart 2006 @ 12:11:19 #27
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_35769480
quote:
Op maandag 6 maart 2006 12:09 schreef Polen het volgende:
Okay, bovenstaande is een slecht verhaal.
Nouja, ik ken genoeg mensen die vrij snel trouwden omdat het moest omdat ze verder wilden in het leven zegmaar. Het zal niet puur om het sex0ren zijn, maar je kunt me ook niet wijsmaken dat gelovige mensen zoveel beter weten welk vlees ze in de kuip hebben dan anderen. Misschien dat ze wel minder snel het bijltje erbij neergooien als een relatie even wat minder gaat.
[KNE]-Mod
  maandag 6 maart 2006 @ 12:13:16 #28
142236 Polen
Bessen-appel
pi_35769543
quote:
Op maandag 6 maart 2006 12:11 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Misschien dat ze wel minder snel het bijltje erbij neergooien als een relatie even wat minder gaat.
Ach, niet-gelovigen zijn misschien wat meer bezig met geluk in dit leven. Gelovigen proberen zich nu in te houden voor 'later'. x 1000.
pi_35808511
quote:
Op maandag 6 maart 2006 12:13 schreef Polen het volgende:

[..]

Ach, niet-gelovigen zijn misschien wat meer bezig met geluk in dit leven. Gelovigen proberen zich nu in te houden voor 'later'. x 1000.
Ja daar kan je misschien wel gelijk in hebben. Maar ik vind probeer een beetje een middenweg daarin te vinden.
  dinsdag 7 maart 2006 @ 15:34:41 #30
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_35811428
hmmm ik ga hier wat wegzetten als ik wat meer tijd heb.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_37370792
Vandaag 1 jaar

Gaat nog steeds super. Nog geen sex gehad maar het is ook niet zo dat we alleen handjes vasthouden

Blijven slapen is geen enkel punt alleen is dat wel vaker bij mij dan bij haar. Ook omdat het bij haar gewoon wat drukker is en ik op mijn kamer alles heb wat we nodig hebben dus we sowieso vaker bij mij zitten.

Ik ga wel redelijk vaak mee naar de kerk op zondagmorgen. Vind ik geen enkel probleem en zij vind dat erg leuk. Dan blijf ik tot half 2 bij haar en daarna moet ik werken. Dit vond ze eerst niet zo leuk maar nu heeft ze er totaal geen probleem mee.

Kortom het gaat dus super.
pi_37372083
quote:
Op vrijdag 28 april 2006 11:09 schreef Stansfield het volgende:
Vandaag 1 jaar

Gaat nog steeds super. Nog geen sex gehad maar het is ook niet zo dat we alleen handjes vasthouden

Blijven slapen is geen enkel punt alleen is dat wel vaker bij mij dan bij haar. Ook omdat het bij haar gewoon wat drukker is en ik op mijn kamer alles heb wat we nodig hebben dus we sowieso vaker bij mij zitten.

Ik ga wel redelijk vaak mee naar de kerk op zondagmorgen. Vind ik geen enkel probleem en zij vind dat erg leuk. Dan blijf ik tot half 2 bij haar en daarna moet ik werken. Dit vond ze eerst niet zo leuk maar nu heeft ze er totaal geen probleem mee.

Kortom het gaat dus super.

Damn, wat vliegt een jaar snel om
pi_38768596
Maar weer eens een update. Het gaat nog steeds super. Alleen heb ik wel duidelijk gemaakt dat ik niet zo heel erg fan ben om heel fanatiek bij de kerk te zijn, met allerlei activiteiten enz. als alphacursus weekenden en dat soort dingen. Dat vind ik niks.

Vriend van mij heeft ook een relatie met een gelovig meisje en hij is helemaal niet opgevoed met geloof enz. Ik nog wel een beetje. Mijn ma gaat ook nog naar de kerk, mijn pa niet en ze waren er ook heel vrij is wat ik deed, maar ben bv wel gedoopt. Die vriend van mij sloeg gelijk heel erg door, ja wat je allemaal doet als je verliefd bent he. Hij ging naar alphacursussen en elke zondag naar haar ouders en dan 2 x naar de kerk. Maar ze hebben nu behoorlijk wat problemen want die vriend van mij begint het een beetje zat te worden.

Dus denk ik dat ik er erg goed aan gedaan heb om het rustig op te bouwen. Ik werk bv nog wel elke zondag en ga dus alleen smorgens mee, wat geen enkel probleem is voor mijn vriendin en haar ouders.

Tot zover mijn update.
pi_38769545
Een collega van mij mocht bij haar gelovige 'schoonfamilie' niet naar binnen in een broek. Die trok dan een rok aan. En gaat ook mee naar de kerk en zo. Ik snap daar echt niets van. Ik zou het weigeren en ik zou die moeder ook in mijn huis weigeren als ze geen broek aan trok, sterf maar lekker dan. Zou niets voor mij zijn dus. Mij niet gezien in de kerk ook. Ik vertik het om me wekelijks te pletter te gaan vervelen omdat een paar mensen hun sprookjes niet los durven laten. Ik heb nog niet zozeer iets tegen geloof op zich, alhoewel ik daar ook niet blij van word, maar de kerk... Als mensen nou gewoon voor zichzelf denken en dan besluiten te geloven dat er wel een god is, ok, vooruit. Maar een vriend(in) die naar de kerk gaat is voor mij geen optie.
quote:
Op vrijdag 28 april 2006 11:09 schreef Stansfield het volgende:
Vandaag 1 jaar

Eh. Geen seks maar je doet wel wat? Dat snap ik niet zo. Toch niet dat hypocriete gedoe van alles behalve neuken he?
Sanity is (not) statistical
  maandag 12 juni 2006 @ 08:50:01 #35
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_38770826
quote:
Op maandag 12 juni 2006 02:58 schreef Maeghan het volgende:
Een collega van mij mocht bij haar gelovige 'schoonfamilie' niet naar binnen in een broek. Die trok dan een rok aan. En gaat ook mee naar de kerk en zo. Ik snap daar echt niets van. Ik zou het weigeren en ik zou die moeder ook in mijn huis weigeren als ze geen broek aan trok, sterf maar lekker dan. Zou niets voor mij zijn dus. Mij niet gezien in de kerk ook. Ik vertik het om me wekelijks te pletter te gaan vervelen omdat een paar mensen hun sprookjes niet los durven laten. Ik heb nog niet zozeer iets tegen geloof op zich, alhoewel ik daar ook niet blij van word, maar de kerk... Als mensen nou gewoon voor zichzelf denken en dan besluiten te geloven dat er wel een god is, ok, vooruit. Maar een vriend(in) die naar de kerk gaat is voor mij geen optie.
Ze mocht binnenshuis geen broek aan? Wat is dat nu weer voor onzin. In welke tijd leefden die mensen?
Je enigzins aanpassen aan anderen a la, maar je kleden zoals zij willen en jezelf praktisch een geloof aanmeten omdat zijn dat verwachten, dan gaat er toch echt iets verkeerd, als je 't aan mij vraagt. Maar ja, liefde is soms blind, en dan laat je het maar gebeuren.
Mij krijg je niet zo gek. Ik ben niet gelovig, en zal het ook nooit doen, noch doen alsof. Dan hebben ze aan mij toch echt een verkeerde.

Overigens heb ik wel respect voor het geloof van anderen, zolang het mij maar niet opdrongen wordt in meerdere of mindere mate.
(Un)masking for the greater good.
  maandag 12 juni 2006 @ 08:52:39 #36
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_38770860
quote:
Op maandag 12 juni 2006 02:58 schreef Maeghan het volgende:
[..]

Eh. Geen seks maar je doet wel wat? Dat snap ik niet zo. Toch niet dat hypocriete gedoe van alles behalve neuken he?
respect is ook niet echt jouw ding dan geloof ik he..
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  maandag 12 juni 2006 @ 09:23:55 #37
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_38771311
Ik kan me eigenlijk wel voorstellen dat iemand zo fel kan reageren op zoiets.
Het is wel apart als je zelf niet in God, de kerk en de bijbel en alles gelooft, maar toch in de kerk gaat zitten en te doen of je het wél gelooft (of iets wat erop lijkt) om je vriend(in) en diens familie te pleasen.
Da's toch schijnheilig? ('t was niet bedoelt als woordspeling, maar past wel goed) Wie houd je dan voor de gek, jezelf of je vriend(in) + fam?
  maandag 12 juni 2006 @ 10:32:20 #38
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_38772613
quote:
Op maandag 12 juni 2006 09:23 schreef Natalie het volgende:
Ik kan me eigenlijk wel voorstellen dat iemand zo fel kan reageren op zoiets.
Het is wel apart als je zelf niet in God, de kerk en de bijbel en alles gelooft, maar toch in de kerk gaat zitten en te doen of je het wél gelooft (of iets wat erop lijkt) om je vriend(in) en diens familie te pleasen.
Da's toch schijnheilig? ('t was niet bedoelt als woordspeling, maar past wel goed) Wie houd je dan voor de gek, jezelf of je vriend(in) + fam?
wie zegt dat je iemand in de gek houdt. Moet je gelovig zijn om een kerk te bezoeken?
pi_38772737
Als je allebei gelooft dat er wel iets moet zijn na de dood ben je het fundamenteel eens. De invulling daaraan geeft dan ieder voor zich. Ik zie er dus weinig problemen in als je andermans mening respecteert. Indien de 1 in iets gelooft en de ander gelooft dat er NIETS is, dan is er een fundamenteel verschil aanwezig waardoor het wereldbeeld heel anders zal zijn.
  maandag 12 juni 2006 @ 10:41:23 #40
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_38772797
quote:
Op maandag 12 juni 2006 10:32 schreef avotar het volgende:

[..]

wie zegt dat je iemand in de gek houdt. Moet je gelovig zijn om een kerk te bezoeken?
Daar had ik al op gerekend.
Tuurlijk niet. Je kunt een kerk om veel verschillende redenen bezoeken, maar lees de situ nog eens na waarom M's vriendin naar de kerk gaat. Da's is echt niet 'om gewoon eens te kijken' als je 't mij vraagt.
Niet dat het me verder boeit overigens.
pi_38773769
Ik ben wel redelijk gelovig opgevoed en kom ook uit een heel gelovig dorpje maar dat stond me heel erg tegen en zij woont in een wat grotere stad en daar is het veel meer open. Ik ben niet zo dat ik alles met de kerk wil doen en alleen maar met mensen van de kerk om wil gaan ofzo dat staat mij heel erg tegen. En dat je belemmerd wordt in je dingen dat vind ik ook niks, maar ik vind het geen straf om in de kerk te zitten. Dus het gaat perfect.
  maandag 12 juni 2006 @ 11:54:22 #42
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_38774749
Super te horen, Stansfield
pi_38776633
quote:
Op maandag 12 juni 2006 08:52 schreef avotar het volgende:

[..]

respect is ook niet echt jouw ding dan geloof ik he..
Voor geloven op zich, als individuele keuze los van de kerk dus, en het leven naar idealen heb ik wel respect (of dat nu naar de bijbel is, of de koran, of naar een filosofisch werk, of dat iemand veganist is, dat maakt mij niet uit). Maar, wat ik zeg, individuele keuze. Een ander dwingen bepaalde kleding aan te trekken omdat jij iets wel of niet gelooft, dat vind ik veel te ver gaan. Verder zijn veel gelovigen ook zeer hypocriet en dat is iets wat ik in niemand waardeer, gelovig of ongelovig. Ik heb respect voor mensen die doen waar ze voor staan en niet voor mensen die roepen dat ze in god geloven maar vervolgens wel de taak op zich nemen om over anderen te oordelen en ze te dwingen hun leven anders in te richten (en hoeveel gelovigen niet opeens vergeten dat oordelen aan god voorbehouden is als iemand in hun omgeving homofiel blijkt te zijn, of zwanger raakt voor het huwelijk...).

Kortom: ik heb respect voor iedereen die zelf denkt, zelf leeft en anderen ook die ruimte biedt.

Echter, ik zou geen relatie kunnen hebben met een gelovige. Mijn denkbeelden voor wat betreft het geloven op zich zal ik hier niet neerzetten, die zijn irrelevant en mogelijk kwetsend, en ik heb ook niet de hoop dat iemand van zijn geloof afvalt omdat ik vind dat dat moet. Maar ze zijn dusdanig dat ik niet samen wil leven met iemand die een (theistisch) geloof aanhangt. Ik zou mezelf ook niet aan gaan passen voor een gelovige, al dan niet in een relatie. Dat jij vind dat ik geen respect heb voor geloof op het moment dat ik geen rok aantrek voor iemand, dat mag, maar ik vind het onbegrijpelijk. Ik vind het juist respectloos om iemand in je huis te weigeren en zo arrogant te zijn dat je iemand vraagt zich anders voor te doen. Ik vind het bovendien zeer hypocriet.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 09:10:29 #44
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_38803298
quote:
Op maandag 12 juni 2006 13:03 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Voor geloven op zich, als individuele keuze los van de kerk dus, en het leven naar idealen heb ik wel respect (of dat nu naar de bijbel is, of de koran, of naar een filosofisch werk, of dat iemand veganist is, dat maakt mij niet uit). Maar, wat ik zeg, individuele keuze. Een ander dwingen bepaalde kleding aan te trekken omdat jij iets wel of niet gelooft, dat vind ik veel te ver gaan. Verder zijn veel gelovigen ook zeer hypocriet en dat is iets wat ik in niemand waardeer, gelovig of ongelovig. Ik heb respect voor mensen die doen waar ze voor staan en niet voor mensen die roepen dat ze in god geloven maar vervolgens wel de taak op zich nemen om over anderen te oordelen en ze te dwingen hun leven anders in te richten (en hoeveel gelovigen niet opeens vergeten dat oordelen aan god voorbehouden is als iemand in hun omgeving homofiel blijkt te zijn, of zwanger raakt voor het huwelijk...).

Kortom: ik heb respect voor iedereen die zelf denkt, zelf leeft en anderen ook die ruimte biedt.

Echter, ik zou geen relatie kunnen hebben met een gelovige. Mijn denkbeelden voor wat betreft het geloven op zich zal ik hier niet neerzetten, die zijn irrelevant en mogelijk kwetsend, en ik heb ook niet de hoop dat iemand van zijn geloof afvalt omdat ik vind dat dat moet. Maar ze zijn dusdanig dat ik niet samen wil leven met iemand die een (theistisch) geloof aanhangt. Ik zou mezelf ook niet aan gaan passen voor een gelovige, al dan niet in een relatie. Dat jij vind dat ik geen respect heb voor geloof op het moment dat ik geen rok aantrek voor iemand, dat mag, maar ik vind het onbegrijpelijk. Ik vind het juist respectloos om iemand in je huis te weigeren en zo arrogant te zijn dat je iemand vraagt zich anders voor te doen. Ik vind het bovendien zeer hypocriet.
zelfkennis is natuurlijk het begin van alle wijsheid, maar zet je ideeen hier maar weg, je hebt me erg nieuwsgierig gemaakt moet ik zeggen.

En nee.. ik heb nu ook een vriendin die zich heeft vrijgemaakt van de gereformeerde kerk, maar verder wel zo'n beetje de helft van mijn schoonfamilie zeer streng gereformeerd is. Zelf ben ik katholiek opgevoed, maar doe ik er verder niets mee. Ik heb er zo heel sterk mijn eigen ideeen over, maar die mensen hebben dat ook.

Zij dwingen mij tot niets en laten me overal binnen, ookal hang ik hun geloof niet aan en sterker nog, verbreek ik een aantal stricte regels van ze door met haar te samenwonen, in de IT werkzaam te zijn, een draagbare dvdspeler in mijn auto te hebben en ga verder zo maar door.

Dat ze me met wantrouwen aan kijken, so be it....

Mijn vriendin zelf is ook 16 jaar lang in haar geloof opgezogen geweest .. en heeft dat behoorlijk wat denkbeelden aan gewoontes nog steeds aan overgehouden. Zondag is een rustdag... een film als Constantine of de DaVinci Code.. daar hoef je bij haar niet mee aan te komen.. Godverdomme zeggen...? Dus niet....

Maar.... en nu komt het belangrijkste deel van mijn betoog.... ik ben hopeloos verliefd. Ik ben gewoon zwaar hopeloos verliefd op het meisje.. dus alles wat er aan vast hangt, neem ik voor lief.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 11:41:08 #45
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_38806616
Hee; meer mensen zoals ik!

Ik ben zelf zo agnostisch als de neten en mijn vriendin is van geref. vrijgemaakte huize (zie ook de 'gereformeerd vrijgemaakt meisje' topics alhier) en het gaat al meer dan vier jaar goed.

Natuurlijk zijn er soms wel wat strubbelingen over; ook al door mijn ideeën over georganiseerd geloof; die op zich wel genuanceerd zijn, maar ik kan het me niet zo goed voorstellen dat mensen zich door de kerk laten vertellen wat de 'juiste' leer is; ipv dat ze zelf eens die bijbel doorspitten.
Wat potentiele schoonouders-schoonfamilie betreft loop je altijd tegen dingen aan; zoals als je daar met zn tweeen slaapt dat je op aparte kamers wordt gezet. (Dat is nu niet meer zo, sinds ik heb gesteld dat ik daar uit principe niet meer slaap zolang haar ouders moeilijk zouden blijven doen over het gezamenlijk slapen; want het argument 'dat zijn onze huisregels' slaat natuurlijk nergens op. Huisregels stel je op voor puberaal grut, en niet voor volwassen mensen van midden 20 die al lang een relatie hebben en vrijwel altijd bij elkaar slapen.
Ach. Ze is lief, we klikken, houden van elkaar etc. En er is wederzijds respect voor elkaars mening, hoewel ik me wel eens afvraag hoe gelovig ze werkelijk nog is. (hopen dat ze niet van het geloof afstapt; want dan heb IK het natuurlijk weer gedaan...
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_39029962
Maar weer een update, het is uit tussen die vriend van mij en zijn vriendin door het geloof. Hij was in het begin zo fanatiek daar in gestapt dat het hem nu heel erg ging tegenstaan. Hij deed het dus alleen voor haar. Dat snap ik ook wel maar het wordt na een tijdje dan toch erg lastig en nu is het dus door het geloof uit. Dat vind ik best wel vaag maar ja zo gaan die dingen. Dan heb ik het toch beter voor elkaar door het wat rustiger op te bouwen.
pi_39036209
Als je gaat geloven voor een relatie, dan ben je toch echt wel heel hypocriet bezig. Ik heb wel eens semi-relaties gehad met een gelovig meisjes. Daarbij wilde ik wel dat ze met mij kon delen wat ze geloofde, maar ik maakte wel vanaf het begin af aan duidelijk dat ik niet te bekeren ben. Respect voor de ander natuurlijk wel.

Uiteindelijk konden ze het toch niet met me delen, dat kan alleen met andere christenen. Geloof gaat natuurlijk flink gepaard met onzekerheden en dus zijn ze constant opzoek naar nep-bevestigingen die ik hun niet kan geven. Echte interesse is ook moeilijk, al heb ik het geprobeerd. Je weet wel, je krijgt een verhaal van 'toen voelde ik God blabla', terwijl ik enkel dacht: *zucht.
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
  dinsdag 20 juni 2006 @ 15:28:40 #48
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_39037636
Met dat laatste zou ik eerlijk gezegd ook moeite hebben. Ik denk niet dat ik daarmee zou kunnen leven als God er steeds maar bijgehaald zou worden. "Dankzij Gods steun heb ik mijn diploma gehaald".. Uhmm, sorry, maar ik zou het niet lang uithouden.
pi_39041903
Dat vind ik ook niks en dat doen ze bij mijn vriendin ook helemaal niet. Dat is echt dat idiote geloven dat je denkt dat alles maar van god hangt.
  dinsdag 20 juni 2006 @ 17:34:59 #50
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_39042172
Ik heb het vorige week gehad bij de verjaardag van mijn vriendin d'r oma.

Haar opa kwam ineens op ons afstormen (achtergrond: we hebben pas een huis gekocht, zijn druk aan het klussen, gaan er waarschijnlijk september in, vriendin en haar familie zwaar gereformeerd, maar vriendin vrijgemaakt)

We kwamen daarvoor al binnen, hadden de hele avond geklust, maar wilden toch even langskomen... daar werden we al zo aangekeken van okay..

maar goed.. opa stormt op ons af...

opa: zeg avotar en vriendin van avotar, hoe staat het met jullie huisje?
ik: nou gaat de goede kant op opa, we hopen er met 3 maanden toch echt wel in te zi.......
opa: wanneer gaan jullie trouwen dan?
ik: eh trouwen?
opa: ja trouwen, wanneer dan?
ik: nou ja ehm, tja.. trouwen.. poeh.. het zit uiteindelijk wel in de planning, maar eh voorlopi...
opa met ineens opzettende hard kloppende ader): dus je wil zeggen dat dat ook nog vijf jaar duren kan?
ik: (denkend of 10, of 15 of 20) ehm ja
opa met wijsvinger: dan vind ik dat jullie een zeer verkeerde start aan het maken zijn, maar denk daar nog maar eens goed over na
ik: (denkend misschien fok ik wel eerst een koter of 12 zoals u gedaan heeft):

Opa beent weg, zwaar kerkelijke nichtjes van 16 zitten ons met rood hoofd aan te kijken...
ik (wraak nemend): ja en we neuken nog ook....

Binnenkort ga ik een keer vertellen dat ik van huis uit katholiek ben...
pi_39043061
Goede wraak
  dinsdag 20 juni 2006 @ 18:52:20 #52
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_39044568
Mensen van de oude stempel willen ook nog wel eens zo reageren
Wat zei je vriendin ervan, avotar?
pi_39044892
Zoiets had ik ook meegemaakt. Ik had pas net met mijn vriendin toen ze belijdenis deed. Dus ik zag na de kerkdienst de hele familie voor het eerst dus ik ging netjes iedereen af. Haar oma kwam later pas en die ging dus ook iedereen af en kwam dus ook bij mij en gelijk zo van ik hoop dat jij maar snel mag volgen, dus maar een beetje in het midden gelaten.
  dinsdag 20 juni 2006 @ 19:22:36 #54
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_39045612
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 17:34 schreef avotar het volgende:

Opa beent weg, zwaar kerkelijke nichtjes van 16 zitten ons met rood hoofd aan te kijken...

Gelovig ok, maar als je niet eens door hebt dat andere mensen misschien wel wat andres over bepaalde zaken denken dan jij dan krijg je dit soort dingen ja.
[KNE]-Mod
pi_39045693
Probeer eens om lessen religie/filosofie te krijgen van een zwaar gelovige man die je indoctrineert met video's over immorele vrouwen die een abortus laten plegen omdat ze op vakantie gaan en die in een discussie zwaar geschokt is als iemand zegt dat ze seks voor het huwelijk niet onder alle gevallen afkeurt, als je maar om iemand geeft e.d. Het is maar goed dat niemand begonnen is over one night stands, anders hadden ze de man kunnen gaan reanimeren.
pi_39046018
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 14:52 schreef WeirdMicky het volgende:
Je weet wel, je krijgt een verhaal van 'toen voelde ik God blabla', terwijl ik enkel dacht: *zucht.
Herkenbaar.. Ik heb dergelijke verhalen van mijn moeder gehoord, in die trend van "ik begrijp er eigenlijk geen fuck van waarom je niet gelooft, luister eens naar mijn geloofsbetuiging, wat heb je nu te zeggen?'" Niet dat ze het zo letterlijk zei natuurlijk, maar zo kwam het wel over. Tsja, als diepgelovige moeder is het best moeilijk om het te slikken als je bloedeigen christelijk opgevoede dochter de steun van God tijdens de operatie aan en herstellen van borstkanker afdoet als klinkklare onzin...
pi_39046128
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 17:34 schreef avotar het volgende:
Ik heb het vorige week gehad bij de verjaardag van mijn vriendin d'r oma.

Haar opa kwam ineens op ons afstormen (achtergrond: we hebben pas een huis gekocht, zijn druk aan het klussen, gaan er waarschijnlijk september in, vriendin en haar familie zwaar gereformeerd, maar vriendin vrijgemaakt)

We kwamen daarvoor al binnen, hadden de hele avond geklust, maar wilden toch even langskomen... daar werden we al zo aangekeken van okay..

maar goed.. opa stormt op ons af...

opa: zeg avotar en vriendin van avotar, hoe staat het met jullie huisje?
ik: nou gaat de goede kant op opa, we hopen er met 3 maanden toch echt wel in te zi.......
opa: wanneer gaan jullie trouwen dan?
ik: eh trouwen?
opa: ja trouwen, wanneer dan?
ik: nou ja ehm, tja.. trouwen.. poeh.. het zit uiteindelijk wel in de planning, maar eh voorlopi...
opa met ineens opzettende hard kloppende ader): dus je wil zeggen dat dat ook nog vijf jaar duren kan?
ik: (denkend of 10, of 15 of 20) ehm ja
opa met wijsvinger: dan vind ik dat jullie een zeer verkeerde start aan het maken zijn, maar denk daar nog maar eens goed over na
ik: (denkend misschien fok ik wel eerst een koter of 12 zoals u gedaan heeft):

Schitterend
pi_39047107
quote:

[..]

Dan heb jij nog mazzel, ik ken een meisje, gereformeerd vrijgemaakt, maar die lijkt zo geindoctrineerd van het geloof van huis uit, vader ouderling, moeder zingt in het koor, zus zit in diverse commissies en zelfs haar ouders hebben tegen mij gezegd dat dat meisje (hun dochter) voor zichzelf moet leren denken... Nou dat zegt al voldoende lijkt mij... Voor elke vraag die ze heeft en waar ze niet uitkomt, gaat ze tot God bidden, dat tot hieraantoe goed, maar ze heeft zelf het idee dat ze antwoord krijgt van hem...

Misschien dat meespeelt, haar onzekerheid, psychologische achtergrond (psychoge gehad, opgenomen geweest in Wolfheze enz., aan de medicatie die haar gevoelens onderdrukt enz.).
Maar ze hangt teveel aan de kerk, ze zal ook geen sex voor het huwelijk willen hebben, zegt ze en zelfs een kus voelt als sex bij haar, knuffelen voelt al fout aan...
Ze volgt ook de regels van de kerk, trouwen met iemand uit de kerk...

Ik had dus ooit een vriendschap met haar, totdat ze vreemd begon te doen en mij ineens zo benaderde dat ik had van zoiets had van "wat wil je nu eigenlijk"?

Ik denk dat als je een relatie aangaat met iemand die zwaar gelovig is, dat nooit standhoud, maar dat is mijn idee...
pi_39047511
Zwaar gelovigen zijn ook gewoon enge mensen. Welke ongelovige wil daar nou in godsnaam een relatie mee.

Om zo streng te geloven moet je wel bepaalde elementen in je leven missen die voor mij onmisbaar zijn in een relatie. En dan heb ik het nog niet eens over geen seks voor het huwelijk. ( )
pi_39059362
Ikzelf (Turkse) heb bijna 2 jaar met een Nederlandse jongen gehad. Het is nu 1,5 maand uit.
Gelukkig geloofde hij wel in God, dus qua religie stonden we wel gelijk. Totdat ik na ging denken over de toekomst, zeg maar wanneer je kinderen gaat krijgen.
Ik kreeg dan spontaan hoofdpijn. Het is een totaal andere wereld als je je kinderen op 2 andere manieren wilt/gaat opvoeden. Die risico wou ik niet nemen.
  woensdag 21 juni 2006 @ 00:26:55 #61
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_39059507
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 00:23 schreef FaTaaL het volgende:
Ikzelf (Turkse) heb bijna 2 jaar met een Nederlandse jongen gehad. Het is nu 1,5 maand uit.
Gelukkig geloofde hij wel in God, dus qua religie stonden we wel gelijk. Totdat ik na ging denken over de toekomst, zeg maar wanneer je kinderen gaat krijgen.
Ik kreeg dan spontaan hoofdpijn. Het is een totaal andere wereld als je je kinderen op 2 andere manieren wilt/gaat opvoeden. Die risico wou ik niet nemen.
Maar jullie hadden wel enigzins gelijkwaardige ideeën over het leven dus? Denk je dat er echt een enorme moeilijkheid ligt met twee geloven samen qua opvoeden dan?
[KNE]-Mod
  woensdag 21 juni 2006 @ 00:28:52 #62
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_39059568
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 19:24 schreef Maeghan het volgende:
Probeer eens om lessen religie/filosofie te krijgen van een zwaar gelovige man die je indoctrineert met video's over immorele vrouwen die een abortus laten plegen omdat ze op vakantie gaan
Ik hoorde eens dat er in de abortuskliniek opvallend veel christelijke meisjes komen die buiten medeweten van de ouders daarheen gaan. Ze denken dan een apart geval te zijn, want die andere meisjes zijn natuurlijk allemaal sletten, maar bij hen was het een ongelukje. Terwijl het misshcien wel is dat een ander meisje dat ze kennen een dag eerder er was, bij wijze van spreke.

Hmm, had ik dit al niet gezegd in dit topic?
[KNE]-Mod
  woensdag 21 juni 2006 @ 00:31:18 #63
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_39059652
Ohja, whatsup with all die kerksplitsingen? Hervormd/gereformeerd is toch juist ook het zelf de bijbel lezen etc. dit als tegenreactie tegen de oude katholieke doctrine, maar blijkbaar is een andere interpretatie wel weer genoeg voor weer een scheuring. Die verenigde kerken hebben ook al weer tig splintergroepen opgeleverd.
[KNE]-Mod
pi_39059826
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 00:26 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Maar jullie hadden wel enigzins gelijkwaardige ideeën over het leven dus? Denk je dat er echt een enorme moeilijkheid ligt met twee geloven samen qua opvoeden dan?
Nou ik had zelf helemaal geen moeite in waar hij in geloofde. Andersom was het ietsjes anders.
Voordat hij mij kende was hij een, hoe je het nu noemt, anti-islamiet. Nadat hij mij leerde kennen, is dat sterk veranderd.
Ik ben niet streng gelovig en hij ook niet. Zolang we maar normaal tegen elkaar deden en wat God verboden hadden, dat deden we!
Wij hadden bewust voor ons gekozen maar ons ongeboren kindje niet. Het grootste obstakel was dat ik voor besnijdenis was, hij niet. Terwijl dat zo'n belangerijke regel is, dat ik het moet doen uit principe.
Daarnaast waren er hele kleine cultuurverschillen. En mijn moeder was het er niet mee eens,
pi_39061377
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 00:36 schreef FaTaaL het volgende:
Het grootste obstakel was dat ik voor besnijdenis was, hij niet. Terwijl dat zo'n belangerijke regel is, dat ik het moet doen uit principe.
Toch alleen bij een jongetje mag ik hopen?
  woensdag 21 juni 2006 @ 09:15:51 #66
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_39063925
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 18:52 schreef Natalie het volgende:
Mensen van de oude stempel willen ook nog wel eens zo reageren
Wat zei je vriendin ervan, avotar?
Tja.. die heeft het er toch een beetje lastig mee. Ze vindt inderdaad zelf ook dat we nog maar niet moeten gaan trouwen.. laten we eerst maar samenwonen... Het enige dat zij wil is als we ooit aan kinderen zouden beginnen, dat we dan wel getrouwd zijn... en daar ben ik zelf ook wel een voorstander van, mits het allemaal te plannen is.

Verder kunnen we er wel om lachen. Haar ouders ook gelukkig. Haar pa (van wiens kant het gereformeerde deel komt) heeft het er moeilijker mee, maar geeft ons wel gelijk. Hij zegt gewoon.. ik hoef het er niet mee eens te zijn, het is jullie leven. En jullie redenen om niet te trouwen zijn voor mij meer dan voldoende.
  woensdag 21 juni 2006 @ 09:18:14 #67
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_39063974
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 19:22 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Gelovig ok, maar als je niet eens door hebt dat andere mensen misschien wel wat andres over bepaalde zaken denken dan jij dan krijg je dit soort dingen ja.
Precies.. en ik moet heel eerljk bekennen dat ik wel op het moment zat te wachten. De goede man is de 80 ruim gepasseerd, dus een dergelijke opvatting kan je wel verwachten en verwachtte ik ook. Ik trek gewoon dit gezicht als hij erover begint, en verder laat ik het een beetje langs me heen glijden.

Ik bedoel, ondanks alles is het toch "de tweede zonde"..
pi_39072953
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 02:09 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Toch alleen bij een jongetje mag ik hopen?
Ja hoor. Hijzelf was niet besneden en dat vond ik helemaal niet erg
pi_39074448
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 13:31 schreef FaTaaL het volgende:

[..]

Ja hoor. Hijzelf was niet besneden en dat vond ik helemaal niet erg
Toch lelijk dat je relatie deels uitging om het geruzie van de voorheid van jullie ongeboren kind.
  woensdag 21 juni 2006 @ 14:31:35 #70
120304 descendent1
pi_39075370
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 09:18 schreef avotar het volgende:

[..]

Precies.. en ik moet heel eerljk bekennen dat ik wel op het moment zat te wachten. De goede man is de 80 ruim gepasseerd, dus een dergelijke opvatting kan je wel verwachten en verwachtte ik ook. Ik trek gewoon dit gezicht als hij erover begint, en verder laat ik het een beetje langs me heen glijden.

Ik bedoel, ondanks alles is het toch "de tweede zonde"..
Klinkt me erg bekend in de oren; jouw samenwonen verhaal. Mijn vriendin wilde eerst ook niet samenwonen; officieel omdat ze er 'nog niet aan toe was', maar ik wsit wel beter. Ze was gewoon erg bang voor negatieve reacties vanuit dr (vrijgemaakte familie).
Ze heeft het er met dr familie een beetje over gehad enzo en die stonden er lang niet zo negatief tegenover als dat ze dacht; integendeel zelfs. Dat is maar goed ook; want ik zou alleen al uit principe niet gaan trouwen voordat je gaat samenwonen, én omdat je elkaar dan op een andere manier leert kennen; én vanwege de hypocricy; we wonen allebei in dezelfde stad en eten en slapen al bijna iedere nacht samen...

Tja; en verder heb ik mn potentiele schoonfamilie nu zover gekregen dat als we daar eens slapen (bij verjaardagen ofzo) we samen in 1 kamer (bij gebrek aan een twee persoons bed lig ik op een matras op de grond; nou ja... ) mogen slapen. Dat was echter niet voordat ik principieel weigerde om daar ooit nog te slapen zolang bovenstaande niet zou mogen...

je loopt altijd best tegen veel dingen aan; ook eens een gesprekje gehad met een tante oid van dr; die helemaal lyrisch over het geloof begon te doen; en god dit en god... Het kwam erop neer dat het geloof zoveel beter was dan het ongeloof. het begon me erg te irriteren.. Toen ze mij daarop vroeg of ik ooit gelovig was geweest zei ik dat ik altijd al ongelovig was, en dus niet later in mijn leven tot inkeer ben gekomen... vond ze niet leuk, maar ja, ik vind het ook niet leuk om op een verkapte manier voor minderwaardig mens te worden uitgemaakt omdat ik niet gelovig ben.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_39087818
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 00:31 schreef ThE_ED het volgende:
Ohja, whatsup with all die kerksplitsingen? Hervormd/gereformeerd is toch juist ook het zelf de bijbel lezen etc. dit als tegenreactie tegen de oude katholieke doctrine, maar blijkbaar is een andere interpretatie wel weer genoeg voor weer een scheuring. Die verenigde kerken hebben ook al weer tig splintergroepen opgeleverd.
Die interpretatie is al erg genoeg, als je nagaat dat er al zoveel stromingen zijn in het gereformeerde kerk gebeuren, de indoctrine die het geloof in sommige stromingen heeft is zo erg dat het voor de kinderen dan gewoon erg is... Ze moeten dit, ze moeten dat, anders doen ze niet wat God wil. Als je als meisje als maagd het huwelijk in wil, oke, dan begrijp ik dat, maar als het motief de indoctrinatie van de kerk is, dan zeg ik, waar is je eigen wil... Dioe dat voor jezelf, maar niet omdat God zegt dat dat zo hoort, datzelfde geldt ook voor het huwelijk binnen de geloofstroming, omdat het anders fout zou zijn...

Maar hoe het ook zij, in een relatie sta je met zijn tweeen en niet de familie erom heen, als jij je in een relatie laat beinvloeden door familie of kerk is je relatie niet gebaseerd op iets goeds... Dan kun je er beter meteen uitstappen...
pi_39089495
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 14:09 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Toch lelijk dat je relatie deels uitging om het geruzie van de voorheid van jullie ongeboren kind.
Ik zei het al eerder, het gaat om het principe. Dat hij niet is besneden zou niet veel uitmaken, voor mij of mijn famlie. Hij is immers geen moslim en een vent van 31! Lijkt me niet gezond om die nog te laten besnijden...scary!
  donderdag 22 juni 2006 @ 11:07:30 #73
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_39104930
Kan iemand mij zijn mening geven over mijn situatie:

Ik heb een gelovige vriendin. Nu moet je weten dat zij niet kerkelijk is, enkel wanneer "het zo hoort" (begrafenis, kerstmis etc.) . Zij wil niet trouwen, ook niet voor de kerk (ja, we seksen wel!), en heeft zich naar mijn weten niet verdiept in de Bijbel, enkel de verhaaltjes die ze op de basisschool te horen kreeg en de verhalen die in de kerk verteld worden. Met andere woorden: een typisch "ik weet niet beter, want ik ben zo opgevoed" gelovige.

Nu is haar hele familie van dezelfde strekking, de een wat geloviger dan de ander. Haar oma is een jaar geleden overleden. Op dat moment was ik ook precies hetzelfde als haar. Gelovig, maar "het zal allemaal wel".
Nu, één jaar later, ben ik zo agnostisch als maar zijn kan, en dit weet mijn vriendin ook. Zij heeft er geen moeite mee. Haar ouders iets meer moeite, maar omdat ik goed lig in de familie, accepteren ze het.
Maar nu komt het: afgelopen jaardienst kwam de eerste jaardienst van haar oma. Hele familie natuurlijk aanwezig. Ik heb haar aangegeven dat ik de hosti niet wilde gaan halen, maar dat ik wel aanwezig zou zijn in de kerk, uit respect voor haar oma en rouwende familie. Dit vond ze echter maar niks. Wat zou haar familie wel niet denken? Doe het dan voor haar oma, was haar devies. Ik probeerde uit te leggen dat de symboliek van de hosti voor mij nou net de essentie was van geloven en dat ik daar niet meer mee bezig wil zijn.

Nou ja, na veel gepraat heb ik maar besloten de hosti preventief te gaan halen, om gezanik te voorkomen. Haar familie is erg trots en verheft zich nogal eens boven anderen. Het expliciet tonen dat ik niet geloof zou een stempel kunnen drukken op mij als persoon. Dat betekent dat ik in ieder geval de komende tijd moet "doen alsof". Gelukkig komt kerkgang met haar niet zo heel vaak voor.

Nu is mijn "uit de kast komen" nogal vers, en kan het zijn dat men er nog aan moet wennen. ik weet niet zo goed wat ik nu moet denken/doen. Toch maar die hosti slikken en de symboliek ervan naast me neerleggen? Dit voorkomt gedoe, maar zelf wil ik ervan af. Haar moeder bedankte me trouwens nog achteraf voor het nemen van de hosti.

Ik heb het gevoel dat je gedachtengang (niet geloven) van ondergeschikt belang is bij haar familie. Als je maar "doet wat hoort"...

Wat vinden jullie hiervan?
pi_39105133
Om maar even te reageren op alle reacties die ik gelezen heb.
Zelf ben ik christen. En het fijt dat mensen denken dat je voor het huwelijk geen sex mag hebben omdat de dominee dat zegt of zo is verkeerd gedacht. God heeft sexualiteit als een soort kado gegeven voor getrouwde mensen. In de Bijbel staat dat je moet wachten met sex tot je getrouwd ben.
God heeft vroeger deze aarde gemaakt inclusief ons.
En Hij heeft voor iedereen een plan. Wat zou het leven toch doelloos zijn als het na je dood gewoon klaar is! Voor de slechte mensen eindigd het leven in eeuwig vuur. Maar als je je bekeerd ben je gered. En er zijn ook wel gezellige leuke kerken. Zoals de gemeenschappen. Geloven in dezelfde God en dezelfde Bijbel alleen is alles wat losser en vrolijker.
En praten met God kan echt wel hoor. Je hebt de drie eenheid. De Vader,de Zoon en de Heilige Geest. De Heilige Geest is een plaatsvervanger.
En hou veklaar je mediums zoals Jomanda! Die werken met de kracht van Satan. En als Satan bestaad en dingen kan moet er dus ook een tegenpool zijn. God dus!
Zo heb je ook gebedsgenezingsdiensten over de hele wereld. En dan doet God dus ook echt wel iets met je.
God kent iedereen ook de mensen die bewust niet wil geloven. En God houd van iedereeen omdat we zijn kinderen zijn. Dit is niet om ongelovigen te kwetsen of aan tevallen, maar toch zou het super zijn dat iedereen na zijn dood gered is.
  donderdag 22 juni 2006 @ 12:14:07 #75
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_39107403
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 11:13 schreef sporty het volgende:
En hou veklaar je mediums zoals Jomanda! Die werken met de kracht van Satan.
Want?

En verder, wiens kloon is dit?
Die spelling
[KNE]-Mod
  donderdag 22 juni 2006 @ 12:34:36 #76
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_39108095
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 14:31 schreef descendent1 het volgende:

[..]

Klinkt me erg bekend in de oren; jouw samenwonen verhaal. Mijn vriendin wilde eerst ook niet samenwonen; officieel omdat ze er 'nog niet aan toe was', maar ik wsit wel beter. Ze was gewoon erg bang voor negatieve reacties vanuit dr (vrijgemaakte familie).
Ze heeft het er met dr familie een beetje over gehad enzo en die stonden er lang niet zo negatief tegenover als dat ze dacht; integendeel zelfs. Dat is maar goed ook; want ik zou alleen al uit principe niet gaan trouwen voordat je gaat samenwonen, én omdat je elkaar dan op een andere manier leert kennen; én vanwege de hypocricy; we wonen allebei in dezelfde stad en eten en slapen al bijna iedere nacht samen...
Even voor de duidelijkheid.. ik wil niet niet trouwen vanwege het feit dat het zo zou horen.. het geloof staat volledig buiten die beslissing.

Ik ben gewoon ouderwets... ik wil graag trouwen met een mooi feest en een mooie dag.. en dat kost geld.. en dat heb ikniet.. ik kan niet en verbouwen en trouwen.. helaas..
daarbij heb ik al een keer bijna het ja-woord gegeven.. dat maakt me wat voorzichtiger om dat nu voor de tweede keer te gaan proberen.

beiden hele valide redenen..
  donderdag 22 juni 2006 @ 12:37:17 #77
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_39108203
quote:
Zelf ben ik christen. En het fijt dat mensen denken dat je voor het huwelijk geen sex mag hebben omdat de dominee dat zegt of zo is verkeerd gedacht. God heeft sexualiteit als een soort kado gegeven voor getrouwde mensen. In de Bijbel staat dat je moet wachten met sex tot je getrouwd ben.
En Hij heeft voor iedereen een plan. Wat zou het leven toch doelloos zijn als het na je dood gewoon klaar is! Voor de slechte mensen eindigd het leven in eeuwig vuur. Maar als je je bekeerd ben je gered. En er zijn ook wel gezellige leuke kerken. Zoals de gemeenschappen. Geloven in dezelfde God en dezelfde Bijbel alleen is alles wat losser en vrolijker.
En praten met God kan echt wel hoor. Je hebt de drie eenheid. De Vader,de Zoon en de Heilige Geest. De Heilige Geest is een plaatsvervanger.
En hou veklaar je mediums zoals Jomanda! Die werken met de kracht van Satan. En als Satan bestaad en dingen kan moet er dus ook een tegenpool zijn. God dus!
Zo heb je ook gebedsgenezingsdiensten over de hele wereld. En dan doet God dus ook echt wel iets met je.
God kent iedereen ook de mensen die bewust niet wil geloven. En God houd van iedereeen omdat we zijn kinderen zijn. Dit is niet om ongelovigen te kwetsen of aan tevallen, maar toch zou het super zijn dat iedereen na zijn dood gered is.
kijk.. je doet nu precies hetgeen wat je niet zou moeten doen, je propageert jouw ideeen als feiten, terwijl ze dat voor een hoop mensen niet zijn.
Maak het wat minder stellig, let wat op je spelling.. en probeer het nog een keer...

overigens.. respect voor jouw mening... laat dat deel van de mediums eruit en ik zou je nog bijna gelijk geven..
pi_39109579
quote:
Weet je Adam en Eva is volgens de wetenschap een fabel, we komen voort uit de apen, dat is bewezen, zo zullen er wel meer dingen in de bijbel wel wetenschappelijk ontkracht zijn, de bijbel is een boek wat geschreven is uit verhalen van de overleveringen, dus mond op mond doorverteld. En toen pas opgeschreven. Wordt zoiets niet groter gemaakt , per verteld verhaal...

Er is zelfs bewezen dat er een evangelie van judas is en die staat niet in de bijbel, gek he...
En nu geloof ik wel in een god of dat er zoiets/iemand is, maar de bijbel dat wordt toch een ander hoofdstuk, die is op een boel punten wetenschappelijk ontkracht namelijk.

Maar is sex voorbehouden aan gehuwden? En wat houdt dat in, als baby en kind zijn mastubeer je volgens de wetenschap en dat is bewezen, dus dan heb je al sex toch, minimaal de seksuele handelingen. Dus ik twijfel daaraan, nogmaals degene die geen sex voor het huwelijk wil, oke, maar niet vanwege de bijbel, dat vind ik kul...
  donderdag 22 juni 2006 @ 14:13:09 #79
120304 descendent1
pi_39111594
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 12:34 schreef avotar het volgende:

[..]

Even voor de duidelijkheid.. ik wil niet niet trouwen vanwege het feit dat het zo zou horen.. het geloof staat volledig buiten die beslissing.

Ik ben gewoon ouderwets... ik wil graag trouwen met een mooi feest en een mooie dag.. en dat kost geld.. en dat heb ikniet.. ik kan niet en verbouwen en trouwen.. helaas..
daarbij heb ik al een keer bijna het ja-woord gegeven.. dat maakt me wat voorzichtiger om dat nu voor de tweede keer te gaan proberen.

beiden hele valide redenen..
Ik bedoelde meer dat onze situaties min of meer overeenkomen/kwamen.
pi_39118263
Oke maar wie verteld dat adam en eva verzonnen is! En wat is het bewijs dat wij van de apen afstammen?
Trouwens als je de Bijbel leest staan er dus wel verhalen in van judas!
Het is maar net welke wetenschap je gelooft!
Wat is dan je doel om nu te leven!
En hoe kan het dat er vroeger al dingen in de Bijbel stonden die nu echt aan het gebeuren zijn?
Openbaring is hier een goed voorbeeld van!
Hoe verklaar je dat de aarde ontstaan is?
En de dag en nacht!
En maar te zwijgen over de rottigheid in de wereld?!
Dat is echt wel het werk van de duivel.
En met sex hebben in je huwelijk bedoel ik gemeenschap. Het samen 1 worden.
Toch jammer dat mensen klakkeloos dingen geloven zoals het afstammen van apen en dat Adam en Eva verzonnen is! Wie heeft dat bepaald??!!
pi_39118501
O ja nog even dit! Ik wil absoluut helemaal niemand aanvallen met mijn reacties. Iedereen mag zijn eigen overtuiging hebben. Maar als christen is het mijn doel en taak om mensen van het evangelie te vertellen.
Wat dat sex betreft! Ik ben zwanger geraakt voor het huwelijk. Zelfs voor een christen is het moeilijk om je aan bepaalde 'regels' te houden!
En een gelovig leven valt heus niet altijd mee! Ik heb ook veel dingen gedaan waar God zeg maar niet heel blij kan worden. Ben nu gewoon op een punt beland dat ik me bekeer van de zonden. Ik probeer geen dingen te doen die God verboden heeft, en ik probeer een voorbeeld christen te zijn voor mijn medemens. Het is het proberen waard om je ook eens in het geloof te verdiepen.
Echt waar ik wil helemaal niemand aanvallen!
  donderdag 22 juni 2006 @ 21:14:41 #82
120304 descendent1
pi_39126141
Het lijkt me misschien handiger als we onze levensovertuigingen sowieso ff buiten dit topic houden; aangezien dat iets is waar je toch nooit over eens raakt. Voor de één bestaat God; voor de ander niet. Beiden kunnen niet van elkaar zeggen dat ze het verkeerd hebben omdat je daar geen zekere uitspraken over kunt doen.

Wel zou ik SPorty eens willen vragen wat ze denkt over het christen zijn in de hedendaagse wereld; is de wereld nu te ver doorgedraaid met bepaalde zaken of gaat het christendom niet genoeg met zijn tijd mee? (er zijn natuurlijk soorten christendom die dat min of meer wel doen; maar daar valt bijvoorbeeld dat uberconservatieve vaticaan niet onder).
  vrijdag 23 juni 2006 @ 09:06:03 #83
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_39139177
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 14:13 schreef descendent1 het volgende:

[..]

Ik bedoelde meer dat onze situaties min of meer overeenkomen/kwamen.
sorry.. zie het meer als een aanvulling
pi_39164595
Wat ik vind van het christen zijn in de hedendaagse wereld. Nou ik heb er veel baat bij. En dat het christendom mee moet gaan met de tijd lijkt me op zekere hoogte niet echt goed. Je gaat dan al snel je eigen geloofje creeren en dat is juist niet de bedoeling. God is hetzelfde gebleven maar de mensen maken er wat een rommeltje van. Wel zijn weer andere zaken belangrijk om niet te vergeten. Ik bedoel maar de tijd veranderd en de mensen ook. Nu gaan mensen sneller samenwonen terwijl dat vroeger niet denkbaar was. En als de christen in de kerk het daar niet mee eens zijn zie ik dat niet dat deze kerk niet met zijn tijd meegaat, maar dat ze zich juist vasthouden aan de normen.
En laten we eerlijk zijn de wereld is behoorlijk doorgedraaid en ik zie dat alleen nog maar erger worden. Is niet echt een christelijk teken!
Dus ja het lijkt mij goed om je vast te houden aan je geloof en niet mee te gaan met deze wereld
pi_39166639
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 17:36 schreef sporty het volgende:
Oke maar wie verteld dat adam en eva verzonnen is! En wat is het bewijs dat wij van de apen afstammen?
Mijn God zeg, je bevestigd maar weer even het beeld wat sommige Christenen van wetenschap hebben. De mens stamt niet van de aap af, en in de wetenschap bewijs je dergelijke claims niet. Je zoekt een goede reden voor dergelijke claims, en probeert ze via falsificatie aannemelijk te maken. Niet lullig bedoelt, maar met zulke uitspraken kun je jezelf behoorlijk voor schut zetten. Wat je dan doet staat gelijk aan de uitspraak van een ongelovige dat "Jezus bij de groenteboer werkte en God en de Duivel volgens het Christendom dezelde persoon zijn". Daar zou jij je wenkbrauwen ook even flink bij fronzen. Lees anders es een leuk boek over evolutie, van Dawkin, of een aardig boek over wetenschapsfilosofie, dan weet je ongeveer waar je het over hebt
  zaterdag 24 juni 2006 @ 11:14:24 #86
120304 descendent1
pi_39172614
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 22:57 schreef sporty het volgende:

En laten we eerlijk zijn de wereld is behoorlijk doorgedraaid en ik zie dat alleen nog maar erger worden. Is niet echt een christelijk teken!
Dus ja het lijkt mij goed om je vast te houden aan je geloof en niet mee te gaan met deze wereld
Ik denk dat dat wel meevalt hoor; mje zou ook kunnen zeggen dat de wereld een 'civilisatieproces' heeft meegemaakt; vroeger was er veel meer geweld (al dan niet om geloof) dan tegenwoordig.
De normen en waarden voortkomend uit het christelijk geloof werden vroeger zeker niet meer nageleefd door de gemiddelde mens als nu; want reken maar dat men vroeger ook voor het huwelijk van bil ging. Zo doorgedraaid is de wereld helemaal niet; maar wij mensen hebben altijd de neiging om met een nostalgische en te positieve blik naar het verleden terug te kijken. Iets wat door kerkelijke voorgangers ook regelmatig wordt gedaan om te laten zien hoe slecht en verdorven de huidige mensch wel niet is.

EN het hele Chr. geloof draait toch om liefde? Als je liefde voor elkaar voelt; waarom dan niet samenwonen?
  maandag 26 juni 2006 @ 08:53:46 #87
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_39239522
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 11:14 schreef descendent1 het volgende:

[..]
EN het hele Chr. geloof draait toch om liefde? Als je liefde voor elkaar voelt; waarom dan niet samenwonen?
En dat het de tweede zonde is, heb ik hierbij gezegd.. dusseh.. sporty.. take it away..
pi_39243549
Ook op mij en vriendin (Flurrie) van toepassing: ik zet geen poot meer in de kerk sinds mijn ouders mij niet meer aan mijn haren naar de kerk sleepten. Mijn vriendin daarin tegen gaat niet zoveel meer naar de kerk sinds we samenwonen, maar ze is nog wel actief in een groeigroep (praten over het geloof) en organiseerd mede de Sterdiensten die een paar keer per jaar worden gegeven.

Overigens is het niet helemaal waar dat ik geen poot meer in de kerk zet; omdat mijn schoonmoeder het zo fijn vindt zit ik wel in de kerk met kerst en afgelopen zondag nog toen de jongste van mijn broer ( ) gedoopt werd..
Zijde des Weppes | "HA! That's so funny I forgot to laugh!.....Excluding that first HA!"
  maandag 3 juli 2006 @ 11:02:33 #89
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_39468393
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 17:36 schreef sporty het volgende:
Het is maar net welke wetenschap je gelooft!
Van wat wij " de wetenschap" noemen is er maar 1 van hoor. (Niet van de algemene term van " wteenschap hebben van" natuurlijk.) " De wetenschap" herbergt natuurlijk wel meerdere theorieen. (Waarvan het creationisme er overigens niet 1 is, dit is voor zover ik heb kunnen lezen en overzien wel een theorie, maar (nog) geen wetenschappelijke.)
quote:
En hoe kan het dat er vroeger al dingen in de Bijbel stonden die nu echt aan het gebeuren zijn?
History repeating?

Verder wat Hauhofer zegt enzo.

Ik bedoel;
quote:
Hoe verklaar je dat de aarde ontstaan is?
En de dag en nacht!
Dat zijn nu juist dingen (zeker die laatste) die wetenschappelijk heel goed verklaarbaar zijn. En ik denk zeker dat 90% van de gelovigen gewoon zal zeggen dat de draaiing van de aarde om de zon voor dag en nacht zorgt. (Waarbij zij dan waarschijnlijk zeggen dat de zon ansich een creatie van god is en dus indirect ook dag en nacht. Maar feit blijft dat dag en nacht dan een gevolg is van deze interactie der hemellichamen.)
quote:
En maar te zwijgen over de rottigheid in de wereld?!
Dat is echt wel het werk van de duivel.
Dat is natuurlijk een geloof, dat mag, maar je moet het dan niet als een logisch feit presenteren.
[KNE]-Mod
  maandag 3 juli 2006 @ 11:28:03 #90
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_39469027
Oh, het is dit topic, dan is het voorgaande wel een beetje offtopic heh. Excuses.
[KNE]-Mod
pi_41521204
Nog steeds gaat het geweldig. Afgelopen zomer 3 weken op elkaars lip gezeten (eerst 1 week naar haar ouders en daarna 2 weken naar mijn ouders op vakantie) en het ging super. Dus het hoeft echt geen probleem te zijn wanneer je iets met een gelovig meisje begint.
  dinsdag 5 september 2006 @ 17:45:30 #92
8369 speknek
Another day another slay
pi_41521400
Overmorgen hebben we drie jaar, en het gaat hier ook nog altijd prima. Beter zelfs nog, denk ik.
  dinsdag 5 september 2006 @ 17:59:18 #93
120304 descendent1
pi_41521771
Pff; 3 jaar... amateurs! 4,5 jaar! and counting!
gaat hier ook prima; religie is op het moment geen issue hier.
pi_41523117
En zijn julle meegegaan naar de kerk of gaat het goed gescheiden?
  dinsdag 5 september 2006 @ 18:56:42 #95
120304 descendent1
pi_41523472
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:43 schreef Stansfield het volgende:
Zij gaat niet echt naar de kerk; alleen als ze op zondag bij haar ouders is gaat ze soms mee. We zijn wel eens naar een ehmm.. Jeugdkerkachtige bijeenkomst in Zwolle geweest; en zij wilde zich ooit eens inschrijven voor een Alpha cursus; maar dat is er nooit echt van gekomen tot nog toe.
  dinsdag 5 september 2006 @ 20:35:46 #96
8369 speknek
Another day another slay
pi_41526555
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:43 schreef Stansfield het volgende:
Ik ga ongeveer twee keer per jaar mee, om haar en d'r familie gerust te stellen. Maar voor de rest niet. Ik ga ook niet van haar eisen dat ze tegen d'r zin meegaat naar lezingen over filosofen (mijn religie), wat ze ook niet doet, en dat is voor haar waarschijnlijk interessanter dan andersom. Ik vind dat je zulk soort dingen alleen moet doen als je het echt wil, anders werkt het volkomen averechts. Gelukkig gaat ze zelf ook nog maar nauwelijks naar de kerk.
  dinsdag 5 september 2006 @ 20:37:10 #97
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_41526602
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 20:35 schreef speknek het volgende:

[..]

Gelukkig gaat ze zelf ook nog maar nauwelijks naar de kerk.
Hoezo gelukkig?
[KNE]-Mod
  dinsdag 5 september 2006 @ 20:52:00 #98
8369 speknek
Another day another slay
pi_41527226
Nou, je wil niet, maar je weet dat ze het wel leuk vindt als je meegaat. Dus dan blijf je thuis, en knaagt er toch iets binnenin je. Religieuze gevoelens willen Christenen in de regel graag delen en dat is voor de ongelovige kant lastig, je wil uit liefde de ander namelijk iets geven wat je niet hebt en met geen mogelijkheid kunt krijgen.
Meestal vinden ze het bijvoorbeeld fijn om samen liedjes van lof tot de heer te zingen, terwijl je als nuetraal persoon de tekst ervan leest en het vooral opvalt hoe erg ze zichzelf naar beneden halen. Dan houdt de dominee een uitgebreid betoog, en wil je er veel van opsteken, omdat het over de wereld van je partner gaat. Maar tegelijkertijd weet je dat door het synthetisch a priori karakter van de tekst het totaal onzinnig is wat hij zegt, en beklijven de woorden niet meer.
Mee naar de kerk gaan benadrukt zo je eigen onmacht om haar te steunen in d'r geloof, en dat is pijnlijk. Als ze daarentegen zelf weinig naar de kerk gaat, betekent dat dat ze er waarschijnlijk niet heel erg (op deze specifieke manier) in gesteund hoeft te worden. Dat bedoel ik met gelukkig: de kloof is minder groot dan waar je bang voor bent.
  dinsdag 5 september 2006 @ 20:52:58 #99
8369 speknek
Another day another slay
pi_41527266
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:56 schreef descendent1 het volgende:
en zij wilde zich ooit eens inschrijven voor een Alpha cursus; maar dat is er nooit echt van gekomen tot nog toe.
Voor jou? Of? Waarom zou je vriendin zich inschrijven voor een alpha cursus?
  dinsdag 5 september 2006 @ 20:54:14 #100
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_41527325
Ok, dat vind ik wel een duidelijke uiteenzetting. Ik vroeg me een beetje af wat je daar nu mee bedoelde. Overigens, weet zij ook dat je dit zo vindt, en waarom, en begrijpt ze dat ook?
[KNE]-Mod
  dinsdag 5 september 2006 @ 21:02:27 #101
8369 speknek
Another day another slay
pi_41527653
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 20:54 schreef ThE_ED het volgende:
Ok, dat vind ik wel een duidelijke uiteenzetting. Ik vroeg me een beetje af wat je daar nu mee bedoelde. Overigens, weet zij ook dat je dit zo vindt, en waarom, en begrijpt ze dat ook?
Geen idee. We praten er nooit meer zoveel over. Ik ben heel erg gehard door jarenlange discussies op fok!, dus reageer veel te stellig, en zij wordt er dan weer overdreven emotioneel over. Door op de kloof te wijzen komt elke keer drama, terwijl het eigenlijk helemaal niet zo'n issue is voor ons.
  dinsdag 5 september 2006 @ 21:04:23 #102
120304 descendent1
pi_41527737
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 20:52 schreef speknek het volgende:

[..]

Voor jou? Of? Waarom zou je vriendin zich inschrijven voor een alpha cursus?
Voor haarzelf; ze is wel gelovig; maar weet niet precies wat ze nu wel of niet gelooft enzo; ook vele kerken kunnen haar niet echt noeien. Ze is zoekende naar een juiste plek om haar geloof 'kwijt te kunnen'. Niet voor mij dus; hoewel ze wel eens heeft gevraagd of ik dan een keer mee zou gaan geloof ik.
  dinsdag 5 september 2006 @ 21:05:40 #103
120304 descendent1
pi_41527786
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 21:02 schreef speknek het volgende:

[..]

Geen idee. We praten er nooit meer zoveel over. Ik ben heel erg gehard door jarenlange discussies op fok!, dus reageer veel te stellig, en zij wordt er dan weer overdreven emotioneel over. Door op de kloof te wijzen komt elke keer drama, terwijl het eigenlijk helemaal niet zo'n issue is voor ons.
Zo herkenbaar....
  dinsdag 5 september 2006 @ 21:29:39 #104
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_41528811
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 21:02 schreef speknek het volgende:

Ik ben heel erg gehard door jarenlange discussies op fok!
Wel herkenbaar, hoewel niet zozeer in mijn relatie, online leven veranderd toch wel hoe je irl doet, I guess.
[KNE]-Mod
pi_41622754
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 21:04 schreef descendent1 het volgende:

[..]

Voor haarzelf; ze is wel gelovig; maar weet niet precies wat ze nu wel of niet gelooft enzo; ook vele kerken kunnen haar niet echt noeien. Ze is zoekende naar een juiste plek om haar geloof 'kwijt te kunnen'. Niet voor mij dus; hoewel ze wel eens heeft gevraagd of ik dan een keer mee zou gaan geloof ik.
Dat vind ik altijd zo vreemd, als mensen zeggen te geloven, maar niet zo goed weten waarin of waarom. Wat is dan het doel? Geloven is toch denken dat iets waar is zonder dat je daarvan het bewijs ziet? Als je zegt 'ik geloof' zonder te zeggen waar je in gelooft, wat is je zogenaamde geloof dan waard, denk ik dan.
pi_43537576
Het is maar weer eens tijd voor een update.

Alles gaat nog steeds perfect. Blijven slapen is geen enkel probleem. Ze heeft zelfs van haar ouders voor haar verjaardag een bed gekregen waar je een 2 persoonsbed van kan maken. Wat wel ff een probleempje was was dat ik altijd op zondag werkte. Nou was dat niet het grote probleem, alleen werk ik nu dus niet meer op zondag. Dus moest ik even op mijn strepen staan dat ik maar 1 keer op zondag naar de kerk wil. Dat heb ik vroeger ook altijd gedaan en 2x vind ik wat teveel van het goede. Dat begreep ze ook wel en nu ga ik dus meestal smiddags mee of sochtends als we smiddags wat gaan doen ofzo. Het is wel wat lastig want zij wil wel graag 2x maar meestal lossen we dat wel op.

tot zover mijn update.
  dinsdag 14 november 2006 @ 12:22:33 #107
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_43538498
Mooi dat het nog steeds goed gaat.
[KNE]-Mod
pi_43544645
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 21:04 schreef descendent1 het volgende:

[..]

Ik kan het haar aanraden om eens mee te doen aan een alphacursus. Ik heb het zelf in 2004 gedaan en mede daardoor ben ik tot geloof gekomen en is me sowieso veel duidelijk geworden over geloof én heb ik ook nog eens een leuke kerk gevonden waar ik nog steeds elke zondag graag naartoe ga. Zo'n cursus is heel laagdrempelig, alles wordt heel duidelijk uitgelegd en je mag alles vragen, de cursus is er nu juist voor om het christelijk geloof uit te leggen dus alle vragen zijn welkom en niets is gek. En je krijgt ook nog eens een lekkere maaltijd!
It's not going to stop 'till you wise up
pi_43547822
Dat er nog mensen zijn die op zondag 2x naar de kerk gaan...

Geen constructieve post, ik weet het, maar ik ben oprecht verbaasd
pi_43547883
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 16:54 schreef Krusty_the_clone het volgende:

Een hele kerk vol bij haar hoor. Ik vind 1x meer dan voldoende. Ga ik zaterdagavond uit ofzo ga ik smiddags, ga ik zondags wat doen ofzo ga ik smorgens. En gaan we eventueel smiddags samen nog wat doen dan kan ze altijd nog savonds met mijn moeder mee.
  dinsdag 14 november 2006 @ 17:02:10 #111
8369 speknek
Another day another slay
pi_43548076
Ik vind 1x per kwartaal al meer dan genoeg .
pi_43548152
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 17:02 schreef speknek het volgende:
Ik vind 1x per kwartaal al meer dan genoeg .
Ik vind nooit al meer dan genoeg..
Religie
pi_43548964
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 16:54 schreef Krusty_the_clone het volgende:

Waarom ben je daar zo verbaasd over?
pi_51797532
Update maar weer:

Het gaat nog steeds top en we hebben al plannen voor een huisje. Maar zij studeert nog dus na 2 jaar komt ze er dan bij wonen. Hoewel het wel eerst trouwen wordt dan.
pi_51799358
Hele kortzichtige reactie : Het gaat niet werken.

Korte termijn misschien wel, maar lange termijn NIET
Ik heb het nog nooit goed zien gaan
pi_51800644
Het is niet zo dat we allebei extreem gelovig of extreem niet gelovig zijn. Daarom werkt het wel. We respecteren elkaars gedachte erover.
pi_51801819
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 22:43 schreef Stansfield het volgende:
Het is niet zo dat we allebei extreem gelovig of extreem niet gelovig zijn. Daarom werkt het wel. We respecteren elkaars gedachte erover.
En dan kan het inderdaad werken. Ik ben zelf gelovig en mijn man niet maar we respecteren elkaars gedachten hierover ook. Overigens wil ik niet beweren dat dat betekent dat het dan helemáál geen probleem is, ik vind het soms best weleens lastig dat hij niet gelooft en hij andersom dat ik wel geloof. Het fundament van je bestaan verschilt toch wel wezenlijk. Ik ben nog niet zo lang geleden tot geloof gekomen, een jaar of drie geleden, en toen was ik dus al getrouwd. Heb dus ontzettend veel respect voor mijn man dat hij zo begripvol is want het is best een verandering als je vrouw gelovig wordt.
pi_51815970
Interessant topic . Herkenbare situaties want mijn vriendin is ook gelovig, wat wel gezorgd heeft voor de nodige discussies maar tot nu toe gaat het goed!
pi_51816916
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 13:45 schreef Noodlez het volgende:
Interessant topic . Herkenbare situaties want mijn vriendin is ook gelovig, wat wel gezorgd heeft voor de nodige discussies maar tot nu toe gaat het goed!
Waar leid/leidde het bij jou tot discussie dan?
  woensdag 25 juli 2007 @ 14:25:27 #120
172358 oddman
Introspecteur
pi_51817606
Ik ben: atheïst van de één-na-ergste graad (als in: 'God is: a) irrelevant, b) even (on)bewijsbaar als het spagettimonster, ergo c) met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet bestaand).
Academisch opgeleid, goede baan, leuk koppie.
Zoekt: Dito vrouwtje, maar dan gelovig (born-again optioneel) om te bederven, in de zonde te storten en SM-spelletjes mee te spelen. Gelukkige toekomst samen allesbehalve uitgesloten.
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
- Bertrand Russell
pi_51821407
Geweldig. Hele tekst hier getikt, krijg je zo'n 'onze databaseservers zijn te druk bezig op het moment'-kankerfoutmelding. Sterf Fok, sterf.

In het kort: ik denk niet dat dingen zoals levensbeschouwing, poltieke gezindheid of smaak er zoveel toe doen als we verliefd worden. Dingen die we ten diepste willen (waarop we dus 'verliefd worden') zijn nooit zo verstandig. Ik heb in ieder geval nooit iemand verliefd zien worden op datgene dat hij of zij naar zijn of haar eigen zeggen wilde.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-07-2007 21:45:34 ]
pi_51828045
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 14:25 schreef oddman het volgende:
Ik ben: atheïst van de één-na-ergste graad (als in: 'God is: a) irrelevant, b) even (on)bewijsbaar als het spagettimonster, ergo c) met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet bestaand).
Academisch opgeleid, goede baan, leuk koppie.
Zoekt: Dito vrouwtje, maar dan gelovig (born-again optioneel) om te bederven, in de zonde te storten en SM-spelletjes mee te spelen. Gelukkige toekomst samen allesbehalve uitgesloten.
mafkees
pi_52198097
Ik heb nu bijna 6 maanden verkering met mijn vriendin, zij is gelovig.

Ik worstel alleen de laatste tijd nogal veel met allerlei vragen, waarom dat nu opeens is weet ik niet, maar het is erg vervelend.

Vooral dingen als het gevoel dat ik altijd op de 2e plaats kom, na haar geloof, vind ik lastig om mee om te gaan. Ze zegt dat ze veel steun en vertrouwen vindt bij God. Ik voel me, wanneer ze dat zegt, best geraakt alsof ik dan maar 2e viool mag spelen.

Waar ik ook veel moeite mee heb is dat ik volgens haar eigen geloof, in de hel terecht kom. Hoe kan zij dan met mij leven?

Op dit moment kan ik het niet met haar bespreken want ze is op vakantie, maar zijn mensen met ervaringen in deze situaties?
  woensdag 8 augustus 2007 @ 15:39:35 #124
172358 oddman
Introspecteur
pi_52199751
De hel staat niet in de bijbel, als ik het goed heb. 't Is voornamelijk een Katholiek verzinsel om de gelovigen in het gareel te houden.

Eigenlijk is het hele religie-gebeuren een verzinsel om de gelovigen in het gareel te houden, trouwens. Maar: baby steps, baby steps.
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
- Bertrand Russell
  woensdag 8 augustus 2007 @ 15:40:10 #125
172358 oddman
Introspecteur
pi_52199763
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 19:23 schreef draaijer het volgende:

[..]

mafkees
Hey, ik ben tenminste eerlijk
- Bertrand Russell
pi_52204481
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 14:42 schreef Noodlez het volgende:
Ik heb nu bijna 6 maanden verkering met mijn vriendin, zij is gelovig.

Ik worstel alleen de laatste tijd nogal veel met allerlei vragen, waarom dat nu opeens is weet ik niet, maar het is erg vervelend.

Vooral dingen als het gevoel dat ik altijd op de 2e plaats kom, na haar geloof, vind ik lastig om mee om te gaan. Ze zegt dat ze veel steun en vertrouwen vindt bij God. Ik voel me, wanneer ze dat zegt, best geraakt alsof ik dan maar 2e viool mag spelen.

Waar ik ook veel moeite mee heb is dat ik volgens haar eigen geloof, in de hel terecht kom. Hoe kan zij dan met mij leven?

Op dit moment kan ik het niet met haar bespreken want ze is op vakantie, maar zijn mensen met ervaringen in deze situaties?
Je moet als het ware allebei water bij de wijn doen (toepasselijk)

Zij moet minder streng geloven of in ieder geval respecteren dat jij niet geloofd. En jij moet ook begrip tonen dat zij wel geloofd.

Dan kan het werken.
pi_52206038
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 18:40 schreef Stansfield het volgende:
Zij moet minder streng geloven

Als ze echt gelooft, dan kan dat niet hoor, plotseling geloven dat iemand niet naar de hel gaat.
pi_52206202
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 19:36 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Als ze echt gelooft, dan kan dat niet hoor, plotseling geloven dat iemand niet naar de hel gaat.
Ja dat staat er niet zo helemaal als ik bedoel. Ik bedoel meer van wat meer open minded worden dat geloven niet de enige manier van leven is die goed is. Zoiets.
pi_52207795
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 19:41 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Ja dat staat er niet zo helemaal als ik bedoel. Ik bedoel meer van wat meer open minded worden dat geloven niet de enige manier van leven is die goed is. Zoiets.
... Tsja. Ook dat is eigenlijk niet eens zo makkelijk.
pi_52208255
Dat is ook zo ja. Gelovigen zijn er heel goed in hun wereldje af te schermen. Zodat ze alleen met andere gelovigen in aanraking komen. Via school, kerk en allerlei verenigingen enz.
pi_52211319
Ik heb morgen 10 maanden met iemand die geloofd...( hij heeft wel zoiets van het klopt niet helemaal) In het begin van onze relatie zat hij er wel mee van wat als we trouwen en hoe gaan we de kids dan opvoeden enz.? Toen heb ik gezegd dat als hij echt door wil gaan met geloven dat hij dat moet doen en dat ik dan wel 1 keer ofzo mee wil gaan naar de kerk... Maar dat ik niet zoals het extreme hier ga leven... En gelukkig heeft hij daar wel zijn rust in gevonden.
Ik Ben Hier Geweest...!!
pi_52222406
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 18:40 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Je moet als het ware allebei water bij de wijn doen (toepasselijk)

Zij moet minder streng geloven of in ieder geval respecteren dat jij niet geloofd. En jij moet ook begrip tonen dat zij wel geloofd.

Dan kan het werken.
Er is wederzijds respect, alleen heb ik het gevoel dat ik maar water bij de wijn blijf doen en zij niet. Omdat zij niet 'minder' kan gaan geloven. Ik blijf dus inleveren, en ik trek op een gegeven moment wel een grens en die lijkt bijna bereikt.
pi_52223478
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 11:16 schreef Noodlez het volgende:

[..]

Er is wederzijds respect, alleen heb ik het gevoel dat ik maar water bij de wijn blijf doen en zij niet. Omdat zij niet 'minder' kan gaan geloven. Ik blijf dus inleveren, en ik trek op een gegeven moment wel een grens en die lijkt bijna bereikt.
Grenzen stellen is heel belangrijk ja. Mijn vriendin ging altijd 2x per zondag naar de kerk. Ik ben wel eens meegegaan en ga nog wel eens mee op zondag maar alleen als ik bij haar ben. We wonen nog gewoon thuis dus niet samen ofzo. Als ik dan op zondagmiddag bij haar ben vind ik het wel ok om mee te gaan. Ook een beetje van mijn kant uit wat tonen. Maar ik ga zeker niet 2x per zondag dus smorgens slaap ik altijd uit. En ga ik een keer op zondag met een vriend van me mee naar het voetbal ofzo heb ik daar ook totaal geen probleem mee.

Mijn vriendin vond eerst wel dat ze altijd 2x naar de kerk moest omdat ze dat zo gewend is. Maar nu is ze daar ook vanaf gekomen. Gaan we op zaterdag avond wat leuks doen en zijn we lwat thuis ofzo en blijft ze bij mij slapen dan slapen we lekker uit en gaan we smiddags. Volgende week gaan we zelfs met zijn 2en naar het voetbal dus zij doet wel water bij de wijn. En ik ook.

En daarom gaat het ook nog steeds top.
pi_52239635
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 11:53 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Grenzen stellen is heel belangrijk ja. Mijn vriendin ging altijd 2x per zondag naar de kerk. Ik ben wel eens meegegaan en ga nog wel eens mee op zondag maar alleen als ik bij haar ben. We wonen nog gewoon thuis dus niet samen ofzo. Als ik dan op zondagmiddag bij haar ben vind ik het wel ok om mee te gaan. Ook een beetje van mijn kant uit wat tonen. Maar ik ga zeker niet 2x per zondag dus smorgens slaap ik altijd uit. En ga ik een keer op zondag met een vriend van me mee naar het voetbal ofzo heb ik daar ook totaal geen probleem mee.

Mijn vriendin vond eerst wel dat ze altijd 2x naar de kerk moest omdat ze dat zo gewend is. Maar nu is ze daar ook vanaf gekomen. Gaan we op zaterdag avond wat leuks doen en zijn we lwat thuis ofzo en blijft ze bij mij slapen dan slapen we lekker uit en gaan we smiddags. Volgende week gaan we zelfs met zijn 2en naar het voetbal dus zij doet wel water bij de wijn. En ik ook.

Zijn ze bij haar thuis dan niet zo heel streng? Want mijn vriend mag echt niet op zaterdag later dan 12 uur thuis komen... En mag niet bij mij slapen...
Ik Ben Hier Geweest...!!
pi_52239698
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 11:14 schreef descendent1 het volgende:
Het hele Chr. geloof draait om angst voor de hel, niet voor liefde. Je moet dit, want anders ga je naar de hel. Je moet dat, want anders ga je naar de hel. Je mag dit niet, want anders ga je naar de hel. Je mag dat niet want anders ga je naar de hel. En niet geloven mag ook niet want dan ga je naar de hel.

Elk geloof kent liefde. Niet-gelovigen kennen ook liefde.

Je kunt ook elkaar liefhebben zonder je vast te houden aan alle rigide denkbeelden van het Christelijk geloof, maar dat mag niet, want dan ga je naar de hel.

Dus respect voor mensen van 2 verschillende geloven, want in feite moeten er dan soms best moeilijke keuzes gemaakt worden.
beter een knipoog dan een blauw oog
  donderdag 9 augustus 2007 @ 21:34:38 #136
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_52239895
Het lijkt me allemaal erg moeilijk, ik denk niet dat ik het zou kunnen. In ieder geval niet met een 2x naar de kerk per dag type. Ik vraag me ook af hoe zo iemand bijvoorbeeld tegen mijn opvattingen en muziekkeuze zou aankijken.
[KNE]-Mod
pi_52243867
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 21:25 schreef Sabjeje het volgende:

[..]

Zijn ze bij haar thuis dan niet zo heel streng? Want mijn vriend mag echt niet op zaterdag later dan 12 uur thuis komen... En mag niet bij mij slapen...
Zo streng zijn ze niet nee. Wanneer dat het geval is zou het ook voor mij erg moeiijk zijn om daar niet gek van te worden want dat werkt gewoon door op je dagelijkse leven. Op zaterdag naar de bios ofzo is er dan ook niet meer bij want dan ben je met een beetje late film ook na 12 uur thuis.

Dat zou niks voor mij zijn.
pi_52249860
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 21:34 schreef ThE_ED het volgende:
Het lijkt me allemaal erg moeilijk, ik denk niet dat ik het zou kunnen. In ieder geval niet met een 2x naar de kerk per dag type. Ik vraag me ook af hoe zo iemand bijvoorbeeld tegen mijn opvattingen en muziekkeuze zou aankijken.
Heb je zo'n duistere muziekkeuze dan?
pi_52250436
Mijn vriend is redelijk gelovig opgevoed. Zijn familie is daar ook nog dagelijks mee bezig (al is het niet zo extreem dat ze elke zondag 2x naar de kerk toe gaan). Ze bidden daar ook nog voor het eten om maar een voorbeeld te noemen, iets waar ik de eerste keer dat ik daar kwam echt van opkeek.

Zijn ouders hebben er echter nooit moeilijk over gedaan dat we bij elkaar sliepen e.d. Het geloof is dus nooit echt een belemmering geweest voor onze relatie. Sinds dat we samenwonen houdt hij zich er helemaal niet meer actief mee bezig.

Af en toe hebben we trouwens best wel aardige discussies over het geloof.
Just because you can doesn't mean you should
pi_52250822
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 10:17 schreef MissLeDuq het volgende:

Mijn vriend is redelijk gelovig opgevoed. Zijn familie is daar ook nog dagelijks mee bezig (al is het niet zo extreem dat ze elke zondag 2x naar de kerk toe gaan). Ze bidden daar ook nog voor het eten om maar een voorbeeld te noemen, iets waar ik de eerste keer dat ik daar kwam echt van opkeek.

Zijn ouders hebben er echter nooit moeilijk over gedaan dat we bij elkaar sliepen e.d. Het geloof is dus nooit echt een belemmering geweest voor onze relatie. Sinds dat we samenwonen houdt hij zich er helemaal niet meer actief mee bezig.

Af en toe hebben we trouwens best wel aardige discussies over het geloof.
Gelooft je vriend helemaal niet meer dan? Wanneer je elkaar respecteert zou het ook geen punt moeten zijn. Mijn man gelooft niet en ik wel maar we respecteren elkaars opvattingen. Ik kan van hem niet verwachten dat hij zich ineens bekeert en hij respecteert dat ik naar de kerk ga enzo.
pi_52251731
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 10:34 schreef _Magnolia_ het volgende:

[..]

Gelooft je vriend helemaal niet meer dan? Wanneer je elkaar respecteert zou het ook geen punt moeten zijn. Mijn man gelooft niet en ik wel maar we respecteren elkaars opvattingen. Ik kan van hem niet verwachten dat hij zich ineens bekeert en hij respecteert dat ik naar de kerk ga enzo.
Hij gelooft nog wel, maar is hierin toch heel erg gematigd. Vergeleken met de rest van zijn familie was hij hierin altijd al minder actief.

Je kunt natuurlijk ook geloven zonder elke zondag in de kerk te zitten lijkt mij?

Verder respecteer ik zijn mening. Als hij opeens besluit weer elke zondag naar de kerk te gaan ben ik de laatste die hem tegen zou houden... Ieder zijn keuze
Just because you can doesn't mean you should
  vrijdag 10 augustus 2007 @ 12:29:43 #142
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_52254113
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 09:50 schreef _Magnolia_ het volgende:

[..]

Heb je zo'n duistere muziekkeuze dan?
Nah, Metal in zijn algemeen valt meestal niet echt goed bij gelovigen. En de laatste tijd luister ik ook wat meer Black Metal zelfs. Voor mij is het meer van hetzelfde qua imagery, als er al iets met satan in zit (Een misverstand overigens dat Metal vaak over Duivelse dingen gaat, het meerendeel van de muziek bevat juist waarschuwingen tegen de mindere kanten van het leven, waarbij deze dan wel explicietgenoemd worden.) dan is dat toch vaak een soort stijlfiguur, als Atheïst geloof ik niet in de duivel, maar veel gelovigen kijken daar toch anders tegenaan...
[KNE]-Mod
  vrijdag 10 augustus 2007 @ 12:33:37 #143
172358 oddman
Introspecteur
pi_52254248
"God is dead
And no-one cares
If there is a hell
I'll see you there."
-Trent Reznor, mastermind van Nine Inch Nails, briljante band.

Maar geen black metal.
- Bertrand Russell
pi_52257274
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 11:08 schreef MissLeDuq het volgende:

[..]

Je kunt natuurlijk ook geloven zonder elke zondag in de kerk te zitten lijkt mij?
Dat zou ik ook zeggen ja en daar heb ik het met mijn vriendin ook wel eens over. Dat het er meer om gaat hoe je bent als persoon en hoe je leeft en hoe je bent ten op zichte van andere mensen. Dat ik dat belangrijker vind dan hoe vaak je naar de kerk gaat.
pi_52257799
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 12:29 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Nah, Metal in zijn algemeen valt meestal niet echt goed bij gelovigen. En de laatste tijd luister ik ook wat meer Black Metal zelfs. Voor mij is het meer van hetzelfde qua imagery, als er al iets met satan in zit (Een misverstand overigens dat Metal vaak over Duivelse dingen gaat, het meerendeel van de muziek bevat juist waarschuwingen tegen de mindere kanten van het leven, waarbij deze dan wel explicietgenoemd worden.) dan is dat toch vaak een soort stijlfiguur, als Atheïst geloof ik niet in de duivel, maar veel gelovigen kijken daar toch anders tegenaan...
Klopt, ik geloof zelf en ik dat nadruk leggen op het duistere, donkere in metal staat mij tegen. Buiten dat vind ik de muziek vaak ook niet echt oorstrelend, zeker niet wanneer er in gegrunt wordt. Maar dat is dus een kwestie van smaak.

Veel (death) metal gaat toch juist wel over duivelse dingen?
pi_52257851
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 11:08 schreef MissLeDuq het volgende:

Natuurlijk kan dat. Maar in hoeverre is hij er dan nog wel actief mee bezig of blijft het bij geloven an sich?
pi_52257895
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 14:14 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Dat zou ik ook zeggen ja en daar heb ik het met mijn vriendin ook wel eens over. Dat het er meer om gaat hoe je bent als persoon en hoe je leeft en hoe je bent ten op zichte van andere mensen. Dat ik dat belangrijker vind dan hoe vaak je naar de kerk gaat.
Geloven draait ook niet om hoe vaak je wel of niet naar de kerk gaat maar waar je in gelooft, hoe je in het leven staat en wat de basis daarvan is, inderdaad.
pi_52258204
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 14:32 schreef _Magnolia_ het volgende:

[..]

Geloven draait ook niet om hoe vaak je wel of niet naar de kerk gaat maar waar je in gelooft, hoe je in het leven staat en wat de basis daarvan is, inderdaad.
Dat vind ik ook maar de ouders van mijn vriendin denken daar soms anders over heb ik het idee. Dat het broertje van mijn vriendin rookt en zich elk weekend klem zuipt maakt ze niet uit als hij maar zondag 2x in de kerk zit. Dat vind ik altijd wel een beetje vreemd.
  vrijdag 10 augustus 2007 @ 17:36:25 #149
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_52263155
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 14:29 schreef _Magnolia_ het volgende:

[..]

Veel (death) metal gaat toch juist wel over duivelse dingen?
Death zijn vaak puberale teksten over allerlei vieze zooi, Black is weer vaker met demonische teksten, dat is ook het enige genre waar er echt met enige regelmaat expliciet de nadruk op wordt gelegd door sommige bands. (En waar ook de meeste gekken in zitten waar veel metalheads zich liever niet heel erg mee associeren.)

Het "grappige" is dat het steeds extremer worden van stijlelementen juist onder invloed van voornamelijk Christelijk Amerika zo'n succes is. Veel muziek is toch onderdeel van een jongerencultuur en lekker afzetten tegen de gevestigde orde is natuurlijk "cool". Dus hoe erger men het vind hoe cooler het is, puberaal ja, maar serieus is het meestal niet. (Overigens is metal as a whole ook het enige genre wat ik ken wat zich echt vaak op een kritische manier bezighoudt met de trieste kanten van de mensheid zoals bijvoorbeeld oorlog en onderdrukking, misschien gevolgd door Rap.) Ik wil niet te veel offtopic gaan maar veel misverstanden onstaan volgens mij doordat extreem gelovigen de Bijbel en ander geschriften letterlijk opvatten. Terwijl je in liedteksten en dergelijke met beeldspraak werkt of bijvoorbeeld vanuit de persoon die je bekritiseerd de tekst brengt. (Of misschien acht men die ruige metalheads niet in staat tot zoiets en ziet men het daarom niet ) Maargoed, hier zijn andere topics voor

Sommigen vinden dat je muziek alleen mag gebruiken om god te eren (en dergelijke) vanuit dat oogpunt snap ik enige afkeer wel omdat deze muziek soms juist de wat zwaardere dingen van het leven de revue laat passeren. (Maar lang niet altijd en de basis blijven toch accoorden die een zeker klassieke bombastische toon meegeven, maarja ook vroeger vond men bijvoorbeeld klassieke muziek met de tritone al Duivels en laat dat nu juist een spannend klinkende toon geven.)
[KNE]-Mod
pi_52278526
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 14:32 schreef _Magnolia_ het volgende:

[..]

Hier op het dorp is dat niet... Je mag alles doen door de week, zolang je maar zaterdag om 12 uur thuis bent... En mee gaat naar de kerk 2/3x...

Gelukkig denkt mijn vriend er anders over...
Ik Ben Hier Geweest...!!
pi_52278707
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 10:08 schreef Sabjeje het volgende:

[..]

Hier op het dorp is dat niet... Je mag alles doen door de week, zolang je maar zaterdag om 12 uur thuis bent... En mee gaat naar de kerk 2/3x...
Dat is dus waar ik zo'n enorme hekel aan heb. De hele week alles doen wat god verboden heeft en dan zondag lekker braaf voorin de kerk zitten. Zo scheinheilig.
pi_52285620
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 14:42 schreef Noodlez het volgende:
Tja, ik zal vast geen voorbeeldgelovige zijn, maar ik snap eigenlijk niet waarom jij op de tweede plek zou moeten komen en hoe zich dat dan uit? Voor mij is God de essentie van mijn bestaan en probeer ik mijn leven te leiden volgens de christelijke normen en waarden, maar dat maakt niet dat ik God als persoon op de eerste plek zet. 't Is meer een sluimeraanwezige bij alles wat ik doe, ofzo.
quote:
Hierin zijn de interpretaties van verschillende stromingen nogal anders. Ik geloof dat mensen die uit liefde handelen, niet slecht zijn. De dag des oordeels vind ik sowieso maar een lastig iets, maar ik denk dat, met alle godsbeelden van onze wereld, het nooit zo kan zijn dat er maar één levensbeschouwing de juiste is. Voor mij is het feit dat mijn vriend atheïst is, dus geen probleem.

Maar zelfs wie letterlijk de bijbel volgt kan niet om de passages heen waarin Jezus de zondaren vergaf, maar de "vromen" niet.
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 15:39 schreef oddman het volgende:
De hel staat niet in de bijbel, als ik het goed heb. 't Is voornamelijk een Katholiek verzinsel om de gelovigen in het gareel te houden.

Eigenlijk is het hele religie-gebeuren een verzinsel om de gelovigen in het gareel te houden, trouwens. Maar: baby steps, baby steps.
Uhm, het "branden der zondaren" wordt genoemd in Mattheus. Daarnaast wordt er in Lucas gesproken over het binnentreden van het koninkrijk Gods, wat niet voor iedereen weggelegd is. Wie daar werd toegelaten bleef "behouden". Er wordt overigens een duidelijke nuancering bij gegeven, namelijk dat waar het wellicht bijna onmogelijk lijkt in de hemel te komen, alles mogelijk is bij God.
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 20:38 schreef Stansfield het volgende:
Dat is ook zo ja. Gelovigen zijn er heel goed in hun wereldje af te schermen. Zodat ze alleen met andere gelovigen in aanraking komen. Via school, kerk en allerlei verenigingen enz.
Ik ben een loser op dat gebied, 't lukt me nog niet eens in mijn liefdesleven, en in mijn vriendenkring is... uhm... niemand Christen.
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 11:53 schreef Stansfield het volgende:

Tja, waarom zou je mee gaan? Ik vind het altijd een beetje leugenachtig gedrag. Als je niet gelooft, ga dan ook niet naar een eredienst. Ik zou mijn vriend toch wel even raar aan staan te kijken hoor! De enige momenten waarop ik van hem verwacht dat hij een voet over de drempel zet, is als mijn zusjes trouwen (die willen graag in de kerk trouwen) of als er iemand in mijn familie overlijdt waar ik een goede band mee heb. Dan gaat het niet om de dienst zelf, maar om de achterliggende gedachte. Dat dergelijke momenten in mijn familie met een kerk te maken hebben, is een tweede.

Hij mag niet van mij verwachten dat ik naar de kerk gaan op geef (ik ga overigens eens in de maand ongeveer, en natuurlijk met feestdagen), ik verwacht niet van hem dat hij zich ineens gaat interesseren voor iets waar hij niet in gelooft. Het heet namelijk nog steeds gelóven, en niet "zeker weten", dus wie zegt dat ik het bij het rechte eind heb en hij niet - of andersom?
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 21:27 schreef Knipoogje het volgende:
Het hele Chr. geloof draait om angst voor de hel, niet voor liefde. Je moet dit, want anders ga je naar de hel. Je moet dat, want anders ga je naar de hel. Je mag dit niet, want anders ga je naar de hel. Je mag dat niet want anders ga je naar de hel. En niet geloven mag ook niet want dan ga je naar de hel.

Elk geloof kent liefde. Niet-gelovigen kennen ook liefde.

Je kunt ook elkaar liefhebben zonder je vast te houden aan alle rigide denkbeelden van het Christelijk geloof, maar dat mag niet, want dan ga je naar de hel.

Dus respect voor mensen van 2 verschillende geloven, want in feite moeten er dan soms best moeilijke keuzes gemaakt worden.
Ligt er maar net aan wie je treft. Lang niet elke stroming draait meer om het vrezen Gods, in veel stromingen wordt het nu toch écht het vieren van de liefde van God.
pi_52286851
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 16:14 schreef innovative het volgende:

Ik ben een loser op dat gebied, 't lukt me nog niet eens in mijn liefdesleven, en in mijn vriendenkring is... uhm... niemand Christen.
Ja jij misschien niet maar je kan niet ontkennen dat christenen daar erg goed in zijn om hun eigen beschermde wereldje te creeren waarin hun kinderen niet of heel weinig in aanraking komen met de grote boze buitenwereld.
pi_52287893
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 17:17 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Ja jij misschien niet maar je kan niet ontkennen dat christenen daar erg goed in zijn om hun eigen beschermde wereldje te creeren waarin hun kinderen niet of heel weinig in aanraking komen met de grote boze buitenwereld.
Natuurlijk zijn die er, maar ik denk dat je beeld sterk vertekend is. Degenen die zich extreem profileren als christen en daarbij vergeten dat ze méns zijn, zijn hier geweldig goed in. Dat zijn ook vaak degenen die heel sterk naar buiten treden met hun geloof en heel goed zijn in zwaaien met het bekende vingertje. Er zijn echter ook héél veel mensen die wel geloven, maar dat zien als een aanvulling op hun leven. Zij zijn degenen die hun kinderen naar gewone scholen sturen, die ze naar een gewone sportclub sturen, die ze gewoon achter internet loslaten etc. Alleen zul je het daar véél minder snel van merken.
pi_52287993
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 18:17 schreef innovative het volgende:

[..]

Natuurlijk zijn die er, maar ik denk dat je beeld sterk vertekend is. Degenen die zich extreem profileren als christen en daarbij vergeten dat ze méns zijn, zijn hier geweldig goed in. Dat zijn ook vaak degenen die heel sterk naar buiten treden met hun geloof en heel goed zijn in zwaaien met het bekende vingertje. Er zijn echter ook héél veel mensen die wel geloven, maar dat zien als een aanvulling op hun leven. Zij zijn degenen die hun kinderen naar gewone scholen sturen, die ze naar een gewone sportclub sturen, die ze gewoon achter internet loslaten etc. Alleen zul je het daar véél minder snel van merken.
Precies dat vind ik een juiste manier van geloven. En dat is soms niet helemaal hoe het er aan toe gaat bij de ouders van mijn vriendin.

Daar heb ik het wel eens met mijn vriendin over en zij vind ook dat dat niet de juiste manier is maar ja ze woont er nu nog dus heeft ze zich wel een beetje aan de regels van haar ouders te houden.
pi_52288330
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 18:22 schreef Stansfield het volgende:
Precies dat vind ik een juiste manier van geloven. En dat is soms niet helemaal hoe het er aan toe gaat bij de ouders van mijn vriendin.

Daar heb ik het wel eens met mijn vriendin over en zij vind ook dat dat niet de juiste manier is maar ja ze woont er nu nog dus heeft ze zich wel een beetje aan de regels van haar ouders te houden.
Tja, 't is rot en 't zou zonder geloof vast makkelijker lijken, maar volgens mij heeft iedereen wel dingen bij de schoonfamilie waar je je kapot aan ergert, die je zelf ab-so-luut anders zou doen en die het voor jouw gevoel moeilijk maken om een relatie te hebben. Geloof of geen geloof.
pi_52288486
Ik zeg ook niet dat onze relatie daardoor onmogelijk is maar soms is het wel irritant. Weekendjes weg enz zijn altijd een probleem.

Maar voorlopig gaat het nog prima dus we gaan lekker door. We hebben nu al 2 jaar was en over 2 jaar is ze pas klaar met haar studie dus tegen die tijd zien we wel weer qua trouwen/samenwonen enz.
pi_52301326
*edit*

Verhaal in één topic is wel prima.

[ Bericht 97% gewijzigd door Noodlez op 12-08-2007 11:51:12 ]
pi_52301510
Sterkte ermee.
  zondag 12 augustus 2007 @ 16:58:21 #160
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_52307512
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 17:17 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Tsja, maar je hebt er ook veel die dit alleen doen tegenover de eigen groep, bekend voorbeeld is de TV op zolder enzo. (Ik sprak ooit een monteur die vele malen een TV op zolder heeft moeten repareren bij christelijke mensen.)
[KNE]-Mod
pi_52308424
quote:
Op zondag 12 augustus 2007 16:58 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Tsja, maar je hebt er ook veel die dit alleen doen tegenover de eigen groep, bekend voorbeeld is de TV op zolder enzo. (Ik sprak ooit een monteur die vele malen een TV op zolder heeft moeten repareren bij christelijke mensen.)
Of in kastjes ofzo... Maar meestal sluiten ze ook de rest buiten van hun eigen groep. Zoals er al eerder is vermeld... Eigen school, Eigen sport of geen sporten... Andere mensen negeren of kwaad over en tegen spreken...
Dat allemaal zie ik heel veel hier in het dorp, veel mensen zijn om die redenen ook weer verhuist. Eerst deden sommige dat ook tegen mij... ( gelukkig ben ik een persoon die daar weinig om geeft) maar nu ik iets heb met iemand die naar de kerk gaat willen ze me er bij trekken... nou heb ik wel zoiets van ja... toen niet nu ook niet...
Ik Ben Hier Geweest...!!
pi_52313225
quote:
Op zondag 12 augustus 2007 16:58 schreef ThE_ED het volgende:
Wat dacht je van mormonen en amish, die geen telefoon in huis mogen hebben en dat dus handig omzeilen door 'm in de garage te zetten?
  zondag 12 augustus 2007 @ 22:18:19 #163
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_52314847
quote:
Op zondag 12 augustus 2007 21:26 schreef innovative het volgende:

[..]

Wat dacht je van mormonen en amish, die geen telefoon in huis mogen hebben en dat dus handig omzeilen door 'm in de garage te zetten?
Nouja, die wonen hier niet zoveel.
[KNE]-Mod
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')