Geen idee. We praten er nooit meer zoveel over. Ik ben heel erg gehard door jarenlange discussies op fok!, dus reageer veel te stellig, en zij wordt er dan weer overdreven emotioneel over. Door op de kloof te wijzen komt elke keer drama, terwijl het eigenlijk helemaal niet zo'n issue is voor ons.quote:Op dinsdag 5 september 2006 20:54 schreef ThE_ED het volgende:
Ok, dat vind ik wel een duidelijke uiteenzetting. Ik vroeg me een beetje af wat je daar nu mee bedoelde.Overigens, weet zij ook dat je dit zo vindt, en waarom, en begrijpt ze dat ook?
Voor haarzelf; ze is wel gelovig; maar weet niet precies wat ze nu wel of niet gelooft enzo; ook vele kerken kunnen haar niet echt noeien. Ze is zoekende naar een juiste plek om haar geloof 'kwijt te kunnen'. Niet voor mij dus; hoewel ze wel eens heeft gevraagd of ik dan een keer mee zou gaan geloof ik.quote:Op dinsdag 5 september 2006 20:52 schreef speknek het volgende:
[..]
Voor jou? Of? Waarom zou je vriendin zich inschrijven voor een alpha cursus?
Zo herkenbaar....quote:Op dinsdag 5 september 2006 21:02 schreef speknek het volgende:
[..]
Geen idee. We praten er nooit meer zoveel over. Ik ben heel erg gehard door jarenlange discussies op fok!, dus reageer veel te stellig, en zij wordt er dan weer overdreven emotioneel over. Door op de kloof te wijzen komt elke keer drama, terwijl het eigenlijk helemaal niet zo'n issue is voor ons.
Wel herkenbaar, hoewel niet zozeer in mijn relatie, online leven veranderd toch wel hoe je irl doet, I guess.quote:Op dinsdag 5 september 2006 21:02 schreef speknek het volgende:
Ik ben heel erg gehard door jarenlange discussies op fok!
Dat vind ik altijd zo vreemd, als mensen zeggen te geloven, maar niet zo goed weten waarin of waarom. Wat is dan het doel? Geloven is toch denken dat iets waar is zonder dat je daarvan het bewijs ziet? Als je zegt 'ik geloof' zonder te zeggen waar je in gelooft, wat is je zogenaamde geloof dan waard, denk ik dan.quote:Op dinsdag 5 september 2006 21:04 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Voor haarzelf; ze is wel gelovig; maar weet niet precies wat ze nu wel of niet gelooft enzo; ook vele kerken kunnen haar niet echt noeien. Ze is zoekende naar een juiste plek om haar geloof 'kwijt te kunnen'. Niet voor mij dus; hoewel ze wel eens heeft gevraagd of ik dan een keer mee zou gaan geloof ik.
Ik kan het haar aanraden om eens mee te doen aan een alphacursus. Ik heb het zelf in 2004 gedaan en mede daardoor ben ik tot geloof gekomen en is me sowieso veel duidelijk geworden over geloof én heb ik ook nog eens een leuke kerk gevonden waar ik nog steeds elke zondag graag naartoe ga. Zo'n cursus is heel laagdrempelig, alles wordt heel duidelijk uitgelegd en je mag alles vragen, de cursus is er nu juist voor om het christelijk geloof uit te leggen dus alle vragen zijn welkom en niets is gek. En je krijgt ook nog eens een lekkere maaltijd!quote:Op dinsdag 5 september 2006 21:04 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Voor haarzelf; ze is wel gelovig; maar weet niet precies wat ze nu wel of niet gelooft enzo; ook vele kerken kunnen haar niet echt noeien. Ze is zoekende naar een juiste plek om haar geloof 'kwijt te kunnen'. Niet voor mij dus; hoewel ze wel eens heeft gevraagd of ik dan een keer mee zou gaan geloof ik.
Een hele kerk vol bij haar hoor. Ik vind 1x meer dan voldoende. Ga ik zaterdagavond uit ofzo ga ik smiddags, ga ik zondags wat doen ofzo ga ik smorgens. En gaan we eventueel smiddags samen nog wat doen dan kan ze altijd nog savonds met mijn moeder mee.quote:Op dinsdag 14 november 2006 16:54 schreef Krusty_the_clone het volgende:
Dat er nog mensen zijn die op zondag 2x naar de kerk gaan...
Geen constructieve post, ik weet het, maar ik ben oprecht verbaasd
Ik vind nooit al meer dan genoeg..quote:Op dinsdag 14 november 2006 17:02 schreef speknek het volgende:
Ik vind 1x per kwartaal al meer dan genoeg.
Waarom ben je daar zo verbaasd over?quote:Op dinsdag 14 november 2006 16:54 schreef Krusty_the_clone het volgende:
Dat er nog mensen zijn die op zondag 2x naar de kerk gaan...
Geen constructieve post, ik weet het, maar ik ben oprecht verbaasd
En dan kan het inderdaad werken. Ik ben zelf gelovig en mijn man niet maar we respecteren elkaars gedachten hierover ook. Overigens wil ik niet beweren dat dat betekent dat het dan helemáál geen probleem is, ik vind het soms best weleens lastig dat hij niet gelooft en hij andersom dat ik wel geloof. Het fundament van je bestaan verschilt toch wel wezenlijk. Ik ben nog niet zo lang geleden tot geloof gekomen, een jaar of drie geleden, en toen was ik dus al getrouwd. Heb dus ontzettend veel respect voor mijn man dat hij zo begripvol is want het is best een verandering als je vrouw gelovig wordt.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 22:43 schreef Stansfield het volgende:
Het is niet zo dat we allebei extreem gelovig of extreem niet gelovig zijn. Daarom werkt het wel. We respecteren elkaars gedachte erover.
Waar leid/leidde het bij jou tot discussie dan?quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:45 schreef Noodlez het volgende:
Interessant topic. Herkenbare situaties want mijn vriendin is ook gelovig, wat wel gezorgd heeft voor de nodige discussies maar tot nu toe gaat het goed!
quote:Op woensdag 25 juli 2007 14:25 schreef oddman het volgende:
Ik ben: atheïst van de één-na-ergste graad (als in: 'God is: a) irrelevant, b) even (on)bewijsbaar als het spagettimonster, ergo c) met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet bestaand).
Academisch opgeleid, goede baan, leuk koppie.
Zoekt: Dito vrouwtje, maar dan gelovig (born-again optioneel) om te bederven, in de zonde te storten en SM-spelletjes mee te spelen. Gelukkige toekomst samen allesbehalve uitgesloten.
Hey, ik ben tenminste eerlijkquote:
Je moet als het ware allebei water bij de wijn doen (toepasselijk)quote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:42 schreef Noodlez het volgende:
Ik heb nu bijna 6 maanden verkering met mijn vriendin, zij is gelovig.
Ik worstel alleen de laatste tijd nogal veel met allerlei vragen, waarom dat nu opeens is weet ik niet, maar het is erg vervelend.
Vooral dingen als het gevoel dat ik altijd op de 2e plaats kom, na haar geloof, vind ik lastig om mee om te gaan. Ze zegt dat ze veel steun en vertrouwen vindt bij God. Ik voel me, wanneer ze dat zegt, best geraakt alsof ik dan maar 2e viool mag spelen.
Waar ik ook veel moeite mee heb is dat ik volgens haar eigen geloof, in de hel terecht kom. Hoe kan zij dan met mij leven?
Op dit moment kan ik het niet met haar bespreken want ze is op vakantie, maar zijn mensen met ervaringen in deze situaties?
quote:Op woensdag 8 augustus 2007 18:40 schreef Stansfield het volgende:
Zij moet minder streng geloven
Ja dat staat er niet zo helemaal als ik bedoel. Ik bedoel meer van wat meer open minded worden dat geloven niet de enige manier van leven is die goed is. Zoiets.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 19:36 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Als ze echt gelooft, dan kan dat niet hoor, plotseling geloven dat iemand niet naar de hel gaat.
... Tsja. Ook dat is eigenlijk niet eens zo makkelijk.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 19:41 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Ja dat staat er niet zo helemaal als ik bedoel. Ik bedoel meer van wat meer open minded worden dat geloven niet de enige manier van leven is die goed is. Zoiets.
Er is wederzijds respect, alleen heb ik het gevoel dat ik maar water bij de wijn blijf doen en zij niet. Omdat zij niet 'minder' kan gaan geloven. Ik blijf dus inleveren, en ik trek op een gegeven moment wel een grens en die lijkt bijna bereikt.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 18:40 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Je moet als het ware allebei water bij de wijn doen (toepasselijk)
Zij moet minder streng geloven of in ieder geval respecteren dat jij niet geloofd. En jij moet ook begrip tonen dat zij wel geloofd.
Dan kan het werken.
Grenzen stellen is heel belangrijk ja. Mijn vriendin ging altijd 2x per zondag naar de kerk. Ik ben wel eens meegegaan en ga nog wel eens mee op zondag maar alleen als ik bij haar ben. We wonen nog gewoon thuis dus niet samen ofzo. Als ik dan op zondagmiddag bij haar ben vind ik het wel ok om mee te gaan. Ook een beetje van mijn kant uit wat tonen. Maar ik ga zeker niet 2x per zondag dus smorgens slaap ik altijd uit. En ga ik een keer op zondag met een vriend van me mee naar het voetbal ofzo heb ik daar ook totaal geen probleem mee.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 11:16 schreef Noodlez het volgende:
[..]
Er is wederzijds respect, alleen heb ik het gevoel dat ik maar water bij de wijn blijf doen en zij niet. Omdat zij niet 'minder' kan gaan geloven. Ik blijf dus inleveren, en ik trek op een gegeven moment wel een grens en die lijkt bijna bereikt.
Zijn ze bij haar thuis dan niet zo heel streng? Want mijn vriend mag echt niet op zaterdag later dan 12 uur thuis komen... En mag niet bij mij slapen...quote:Op donderdag 9 augustus 2007 11:53 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Grenzen stellen is heel belangrijk ja. Mijn vriendin ging altijd 2x per zondag naar de kerk. Ik ben wel eens meegegaan en ga nog wel eens mee op zondag maar alleen als ik bij haar ben. We wonen nog gewoon thuis dus niet samen ofzo. Als ik dan op zondagmiddag bij haar ben vind ik het wel ok om mee te gaan. Ook een beetje van mijn kant uit wat tonen. Maar ik ga zeker niet 2x per zondag dus smorgens slaap ik altijd uit. En ga ik een keer op zondag met een vriend van me mee naar het voetbal ofzo heb ik daar ook totaal geen probleem mee.
Mijn vriendin vond eerst wel dat ze altijd 2x naar de kerk moest omdat ze dat zo gewend is. Maar nu is ze daar ook vanaf gekomen. Gaan we op zaterdag avond wat leuks doen en zijn we lwat thuis ofzo en blijft ze bij mij slapen dan slapen we lekker uit en gaan we smiddags. Volgende week gaan we zelfs met zijn 2en naar het voetbal dus zij doet wel water bij de wijn. En ik ook.
En daarom gaat het ook nog steeds top.
Het hele Chr. geloof draait om angst voor de hel, niet voor liefde. Je moet dit, want anders ga je naar de hel. Je moet dat, want anders ga je naar de hel. Je mag dit niet, want anders ga je naar de hel. Je mag dat niet want anders ga je naar de hel. En niet geloven mag ook niet want dan ga je naar de hel.quote:Op zaterdag 24 juni 2006 11:14 schreef descendent1 het volgende:
EN het hele Chr. geloof draait toch om liefde? Als je liefde voor elkaar voelt; waarom dan niet samenwonen?
Zo streng zijn ze niet nee. Wanneer dat het geval is zou het ook voor mij erg moeiijk zijn om daar niet gek van te worden want dat werkt gewoon door op je dagelijkse leven. Op zaterdag naar de bios ofzo is er dan ook niet meer bij want dan ben je met een beetje late film ook na 12 uur thuis.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 21:25 schreef Sabjeje het volgende:
[..]
Zijn ze bij haar thuis dan niet zo heel streng? Want mijn vriend mag echt niet op zaterdag later dan 12 uur thuis komen... En mag niet bij mij slapen...
Heb je zo'n duistere muziekkeuze dan?quote:Op donderdag 9 augustus 2007 21:34 schreef ThE_ED het volgende:
Het lijkt me allemaal erg moeilijk, ik denk niet dat ik het zou kunnen. In ieder geval niet met een 2x naar de kerk per dag type. Ik vraag me ook af hoe zo iemand bijvoorbeeld tegen mijn opvattingen en muziekkeuze zou aankijken.
Gelooft je vriend helemaal niet meer dan? Wanneer je elkaar respecteert zou het ook geen punt moeten zijn. Mijn man gelooft niet en ik wel maar we respecteren elkaars opvattingen. Ik kan van hem niet verwachten dat hij zich ineens bekeert en hij respecteert dat ik naar de kerk ga enzo.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 10:17 schreef MissLeDuq het volgende:
Mijn vriend is redelijk gelovig opgevoed. Zijn familie is daar ook nog dagelijks mee bezig (al is het niet zo extreem dat ze elke zondag 2x naar de kerk toe gaan). Ze bidden daar ook nog voor het eten om maar een voorbeeld te noemen, iets waar ik de eerste keer dat ik daar kwam echt van opkeek.
Zijn ouders hebben er echter nooit moeilijk over gedaan dat we bij elkaar sliepen e.d. Het geloof is dus nooit echt een belemmering geweest voor onze relatie. Sinds dat we samenwonen houdt hij zich er helemaal niet meer actief mee bezig.
Af en toe hebben we trouwens best wel aardige discussies over het geloof.![]()
Hij gelooft nog wel, maar is hierin toch heel erg gematigd. Vergeleken met de rest van zijn familie was hij hierin altijd al minder actief.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 10:34 schreef _Magnolia_ het volgende:
[..]
Gelooft je vriend helemaal niet meer dan? Wanneer je elkaar respecteert zou het ook geen punt moeten zijn. Mijn man gelooft niet en ik wel maar we respecteren elkaars opvattingen. Ik kan van hem niet verwachten dat hij zich ineens bekeert en hij respecteert dat ik naar de kerk ga enzo.
Nah, Metal in zijn algemeen valt meestal niet echt goed bij gelovigen. En de laatste tijd luister ik ook wat meer Black Metal zelfs. Voor mij is het meer van hetzelfde qua imagery, als er al iets met satan in zit (Een misverstand overigens dat Metal vaak over Duivelse dingen gaat, het meerendeel van de muziek bevat juist waarschuwingen tegen de mindere kanten van het leven, waarbij deze dan wel explicietgenoemd worden.) dan is dat toch vaak een soort stijlfiguur, als Atheïst geloof ik niet in de duivel, maar veel gelovigen kijken daar toch anders tegenaan...quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 09:50 schreef _Magnolia_ het volgende:
[..]
Heb je zo'n duistere muziekkeuze dan?![]()
Dat zou ik ook zeggen ja en daar heb ik het met mijn vriendin ook wel eens over. Dat het er meer om gaat hoe je bent als persoon en hoe je leeft en hoe je bent ten op zichte van andere mensen. Dat ik dat belangrijker vind dan hoe vaak je naar de kerk gaat.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 11:08 schreef MissLeDuq het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk ook geloven zonder elke zondag in de kerk te zitten lijkt mij?
Klopt, ik geloof zelf en ik dat nadruk leggen op het duistere, donkere in metal staat mij tegen. Buiten dat vind ik de muziek vaak ook niet echt oorstrelend, zeker niet wanneer er in gegrunt wordt. Maar dat is dus een kwestie van smaak.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 12:29 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Nah, Metal in zijn algemeen valt meestal niet echt goed bij gelovigen. En de laatste tijd luister ik ook wat meer Black Metal zelfs. Voor mij is het meer van hetzelfde qua imagery, als er al iets met satan in zit (Een misverstand overigens dat Metal vaak over Duivelse dingen gaat, het meerendeel van de muziek bevat juist waarschuwingen tegen de mindere kanten van het leven, waarbij deze dan wel explicietgenoemd worden.) dan is dat toch vaak een soort stijlfiguur, als Atheïst geloof ik niet in de duivel, maar veel gelovigen kijken daar toch anders tegenaan...
Natuurlijk kan dat. Maar in hoeverre is hij er dan nog wel actief mee bezig of blijft het bij geloven an sich?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 11:08 schreef MissLeDuq het volgende:
Je kunt natuurlijk ook geloven zonder elke zondag in de kerk te zitten lijkt mij?
Geloven draait ook niet om hoe vaak je wel of niet naar de kerk gaat maar waar je in gelooft, hoe je in het leven staat en wat de basis daarvan is, inderdaad.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 14:14 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Dat zou ik ook zeggen ja en daar heb ik het met mijn vriendin ook wel eens over. Dat het er meer om gaat hoe je bent als persoon en hoe je leeft en hoe je bent ten op zichte van andere mensen. Dat ik dat belangrijker vind dan hoe vaak je naar de kerk gaat.
Dat vind ik ook maar de ouders van mijn vriendin denken daar soms anders over heb ik het idee. Dat het broertje van mijn vriendin rookt en zich elk weekend klem zuipt maakt ze niet uit als hij maar zondag 2x in de kerk zit. Dat vind ik altijd wel een beetje vreemd.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 14:32 schreef _Magnolia_ het volgende:
[..]
Geloven draait ook niet om hoe vaak je wel of niet naar de kerk gaat maar waar je in gelooft, hoe je in het leven staat en wat de basis daarvan is, inderdaad.
Death zijn vaak puberale teksten over allerlei vieze zooi, Black is weer vaker met demonische teksten, dat is ook het enige genre waar er echt met enige regelmaat expliciet de nadruk op wordt gelegd door sommige bands. (En waar ook de meeste gekken in zitten waar veel metalheads zich liever niet heel erg mee associeren.)quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 14:29 schreef _Magnolia_ het volgende:
[..]
Veel (death) metal gaat toch juist wel over duivelse dingen?
Hier op het dorp is dat niet... Je mag alles doen door de week, zolang je maar zaterdag om 12 uur thuis bent... En mee gaat naar de kerk 2/3x...quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 14:32 schreef _Magnolia_ het volgende:
[..]
Geloven draait ook niet om hoe vaak je wel of niet naar de kerk gaat maar waar je in gelooft, hoe je in het leven staat en wat de basis daarvan is, inderdaad.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |