abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 april 2007 @ 01:56:37 #201
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_48067235
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 00:11 schreef C10H14N2 het volgende:
Die wil ik ook!
tikvautje uiteraard. Moest werkplek zijn
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_48067298
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 01:53 schreef maartena het volgende:
Nederland is niet speciaal ofzo, zou het hier echt anders gaan dan in Ierland en Noorwegen? Ik denk ik het niet..... hooguit een paar stamkroegjes die gaan sluiten, in de boerendorpen zullen de kroegen best stiekum blijven roken, maar het grootste deel van de uitgaansgelegenheden zullen in 2008 rookvrij worden in Nederland.
Niet dat ik het stiekem niet al geaccepteerd heb dat het eraan zit te komen, maar ik denk dat Nederland wel speciaal is. Nederlanders gaan erg slecht met verandering om, en zijn heel halsstarrig.
Niet dat ik in een rampscenario geloof, maar ik denk dat het hier straks net even minder vloeiend zal gaan i.v.m. veel andere landen.
pi_48068385
Ik doe mee, ik rook toch niet. en de horeca verdient toch al zat
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  Moderator vrijdag 6 april 2007 @ 08:31:08 #204
45833 crew  Fogel
pi_48068769
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 01:53 schreef maartena het volgende:

De "rampzalige gevolgen voor de horeca" is echt pure bangmakerij en paniekzaaierij. Het is in Ierland en Noorwegen niet gebeurd - welke sinds 2004 een rookverbod hebben, en alle andere EU landen hebben in 2006, 2007 of gaan in 2008 een rookverbod invoeren, en in de landen waar het vorig jaar en dit jaar van kracht is geworden zijn deze "rampzalige gevolgen" ook niet zichtbaar. Ook in de VS zijn er geen "rampzalige gevolgen" zichtbaar in de staten waar een rookverbod heerst. Dat is trouwens sinds 2007 in vrijwel alle staten zo.

Nederland is niet speciaal ofzo, zou het hier echt anders gaan dan in Ierland en Noorwegen? Ik denk ik het niet..... hooguit een paar stamkroegjes die gaan sluiten, in de boerendorpen zullen de kroegen best stiekum blijven roken, maar het grootste deel van de uitgaansgelegenheden zullen in 2008 rookvrij worden in Nederland.
Noorwegen is geen EU land.

In Noorwegen waren ze inderdaad ook bang dat er nog kroegen zouden zijn waar het rookverbod niet gerespecteerd zou worden, dit bleek heel erg mee te vallen! Maar, als ik het goed herinner was de straf bij de eerste overtreding zo'n 2500¤ en bij de tweede overtreding werd de schenkvergunning al ingenomen (en die zijn al niet erg makkelijk te bemachtigen in Noorwegen). Met dat soort maatregelen let je als ondernemer natuurlijk wel extra scherp op de naleving van het verbod.

Sinds de invoering van de rookwet zijn het aantal terrassen enorm in aantal toegenomen, en om de rokers tegemoet te komen, liggen er dekens en is er terrasverwarming geinstalleerd. Ook is er een kroeg in Oslo die vrijwel uitsluitend buiten serveert, het hele jaar door. Dit kost ze natuurlijk enorm veel stroom en gas, want proberen om het buiten warm te krijgen als het -15 is en je hebt een door de wet bepaald maximum aantal afgeschermde delen (denk aan glazen afzettingen als 'muur' en parasols als 'dak') is natuurlijk niet makkelijk. Maar zelfs al betalen ze enorm veel aan de verwarming, de verstokte rokers komen daar hun dikke sigaren roken, en drinken als voorheen en de tent is vooralsnog niet gesloten! Ook een staaltje van markwerking.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
  Moderator vrijdag 6 april 2007 @ 08:38:24 #205
45833 crew  Fogel
pi_48068847
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 01:59 schreef Lamon het volgende:

[..]

Niet dat ik het stiekem niet al geaccepteerd heb dat het eraan zit te komen, maar ik denk dat Nederland wel speciaal is. Nederlanders gaan erg slecht met verandering om, en zijn heel halsstarrig.
Niet dat ik in een rampscenario geloof, maar ik denk dat het hier straks net even minder vloeiend zal gaan i.v.m. veel andere landen.
Maar als de regering fatsoenlijke strafmaatregelen neemt voor het niet naleven van het rookverbod (zoals een grote geldboete bij de eerste overtreding en het intrekken van de schenkvergunning bij een tweede overtreding), zal het allemaal wel meevallen. Zelfs in Nederland vind een kastelijn het waarschijnlijk belangrijker zijn schenkvergunning niet kwijt te raken dan dat zijn klanten mogen roken.

De strafmaatregelen in Nederland kennende zal het inderdaad op niks uitlopen. Ik gok dat ze bij de eerste overtreding een welgemeend 'foei' te horen krijgen, bij een tweede overtreding 'ik heb al foei gezegd, nu echt niet meer doen he', de derde keer 'nu moet ik toch echt een boete van 50¤ uitschrijven', etc.
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
  vrijdag 6 april 2007 @ 08:40:06 #206
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_48068873
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 01:59 schreef Lamon het volgende:

[..]

Dat zou kunnen, maar mensen riepen dat ook toen de treinen rookvrij werden, en dat werd uiteindelijk ook gewoon geaccepteerd.

Ieren kunnen trouwens ook best koppig zijn, maar zelfs de rokers waren vrij snel doordrongen van het nut van de maatregelen. En op de rookplekken is het daar ontzettend gezellig.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  vrijdag 6 april 2007 @ 09:12:52 #207
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_48069338
Trein vind ik nog iets anders, dat moet je nemen om naar je werk te komen etc.

Een kroeg ga je vrijwillig heen. En als de eigenaar van de kroeg besluit rookvrij te zijn, prima. Maar ik blijf erbij het moet een keuze zijn.

betutteling zuigt..
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  Moderator vrijdag 6 april 2007 @ 09:40:36 #208
45833 crew  Fogel
pi_48069885
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 09:12 schreef HeatWave het volgende:
betutteling zuigt..
Rokers zuigen ook
pi_48096693
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 21:40 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

[..]

[..]

Gelukkig zijn er ook nog niet fundamentalistische niet-rokers.
Waaronder ikzelf sinds 1 januari. Laat de marktwerking het lekker zelf regelen; Als er zoveel behoefte is aan rookvrije horeca... waarom is het er dan niet?
Omdat kroegbazen kijken naar hun winst. Als ze idealistisch waren, waren ze de politiek wel ingegaan of hadden ze gaan collecteren voor het astmafonds.

De meeste nietrokers zullen nooit bezwaar gehad hebben tegen half-om-half of voor mijn part een handvol rookvrije ruimtes op veel rookcafe's e.d. Maar wat mijn ervaring is, is dat wanneer het niet helemaal verboden is, rokers het gewoon toch doen. Rokers gaan gewoon toch in het niet-roken gedeelte van een restaurant zitten, liepen toch met hun peuk door de niet-roken coupé in de trein, etc. en rekening houden met anderen doen ze al helemaal niet over het algemeen (blijkbaar komt het nooit in rokers op dat een carapatient achter een roker op de roltrap het vrij benauwd heeft, of een carapatient in een winkelcentrum misschien ook enigszins paars uitslaat). En dan heb je nog het asociale geteisem dat je de pokke scheldt als je vraagt of ze hun peuk in de supermarkt uit willen maken.

Als het niet normaal kan, dan maar zo. De rokers hebben het zelf verziekt.
Sanity is (not) statistical
pi_48118438
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 19:18 schreef maartena het volgende:

[..]

Ik vind het dus een goede ontwikkeling.... [b]als de rokers even een paar uurtjes niet roken kan iedereen evenveel plezier hebben, [/b]want ik weet uit ervaring dat een roker best plezier kan hebben zonder de sigaret voor een paar uurtjes.
Klinkt leuk hoor, zoals je dat zegt maar ik werk in een eetcafé (met dus ook de bar etc.) in een visserdorp waar al die oude vissers hele dagen hun drankje komen doen en de hele dag shagjes draaien. Dit zijn geen mensen die ff een paar uurtjes zonder hun peukje doen en naar buiten gaan is helemaal geen optie. Dit zijn van die verstokte rokers. Mijn baas rookt zelf ook, hij wordt al chaggie van het idee alleen al niet te roken. Als alle horeca rookvrij wordt kan mijn baas de tent wel sluiten. Wat de cijfers ook zeggen.

Ik ben dus tegen, niet alleen voor mijn werk maar sowieso. Rookvrije zones zijn goed maar kom op, niet alles!
  Moderator zaterdag 7 april 2007 @ 20:39:38 #211
45833 crew  Fogel
pi_48119138
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 20:26 schreef vencodark het volgende:

[..]

Klinkt leuk hoor, zoals je dat zegt maar ik werk in een eetcafé (met dus ook de bar etc.) in een visserdorp waar al die oude vissers hele dagen hun drankje komen doen en de hele dag shagjes draaien. Dit zijn geen mensen die ff een paar uurtjes zonder hun peukje doen en naar buiten gaan is helemaal geen optie. Dit zijn van die verstokte rokers. Mijn baas rookt zelf ook, hij wordt al chaggie van het idee alleen al niet te roken. Als alle horeca rookvrij wordt kan mijn baas de tent wel sluiten. Wat de cijfers ook zeggen.

Ik ben dus tegen, niet alleen voor mijn werk maar sowieso. Rookvrije zones zijn goed maar kom op, niet alles!
Zelfs de meeste verstokte rokers (uit de visserij) hebben er in Noorwegen aan kunnen wennen, waarom zou dat in Nederland niet kunnen?
pi_48119273
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 20:39 schreef Fogel het volgende:

[..]

Zelfs de meeste verstokte rokers (uit de visserij) hebben er in Noorwegen aan kunnen wennen, waarom zou dat in Nederland niet kunnen?
Yersenaren zijn koppig.
Maar serieus, maar baas denkt het zelf ook, ik vroeg het hem hoe hij erover dacht en zei eigenlijk precies hetzelfde als mijn pa. Zou het uit nieuwsgierigheid eens aan die vaste klanten moeten vragen.
  zaterdag 7 april 2007 @ 20:57:17 #213
75049 BasOne
Spaceship!
pi_48119994
Nogmaals, het is goochelen met cijfers.
De 'horeca' gaat er niet op achteruit, de 'horeca' maakt winst maar men vergeet de zaken die falliet zijn gegaan.
In zijn algemeen maken de kroegen meer winst, niet vreemd als van de 10 kroegen er 8 over de kop zijn gegaan.

Goochelen met cijfers zijn anti rokers toch goed in, voornamelijk om de schadelijkheid van roken aan te tonen.
De meeste onderzoeken zijn BS, een onderzoek naar bv. de schadelijkheid van smog wordt een RR van 4.0 aangehouden als ijkpunt, alles daarboven is schadelijk, bij roken een RR van 2.0.
Als je de onderzoeken van sommigen moet geloven....
Een RR van 15.3 voor het risico voor longkanker, dat betekent dat een roker 1530% kans heeft op.
Als je sommige onderzoeken leest zou elke roker na een trek van een peuk standepede dood moeten vallen, zo schadelijk is roken.

Een onderzoek gefinancierd door een tabaksfabrikant is per defenitie ongeloofwaardig, maar onderzoeken gefinancierd door pharmaceutische bedrijven worden voor 100% waar genomen.
Alsof daar geen miljarden belangen in zijn.

Anti rokers weten van niets en lopen alleen met de gezondheids extremisten mee.
Free speech?....... Yeah about as free as a Ferrari!!
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
  Moderator zaterdag 7 april 2007 @ 20:58:46 #214
42184 crew  DaMart
pi_48120064
Waar kan ik tekenen om mee te doen?
  Moderator zaterdag 7 april 2007 @ 21:00:31 #215
45833 crew  Fogel
pi_48120131
BasOne, heb je Acrobat al geinstalleerd en het rapport gelezen? Helpt je misschien met een paar feiten van hoe er in praktijk aan toe is gegaan.
  zaterdag 7 april 2007 @ 21:01:34 #216
75049 BasOne
Spaceship!
pi_48120173
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 21:00 schreef Fogel het volgende:
BasOne, heb je Acrobat al geinstalleerd en het rapport gelezen? Helpt je misschien met een paar feiten van hoe er in praktijk aan toe is gegaan.
oops zal ff doen

Welke praktijk?
De praktijk waar het FDA raport door de rechter in de vuilnisbak word gegooid maar nog steeds de bijbel is voor anti's?
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
  Moderator zaterdag 7 april 2007 @ 21:09:41 #217
45833 crew  Fogel
pi_48120460
De praktijk van hoe het eruit ziet in Noorwegen nadat het rookverbod is ingevoerd juni 2004.
  zaterdag 7 april 2007 @ 21:24:38 #218
75049 BasOne
Spaceship!
pi_48121137
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 21:09 schreef Fogel het volgende:
De praktijk van hoe het eruit ziet in Noorwegen nadat het rookverbod is ingevoerd juni 2004.
Hmmmm een meta onderzoek (Een onderzoek waar je resultaten van andere onderzoeken er uit kan laten als die bevindingen je niet bevalt).
Een onderzoek van Glantz is erin verwerkt, een notoire anti roker en gesubsidieerd door de pharmaceutische industrie (GSK) en niet een echt betrouwbaar persoon (Zie Het Helena Mirakel).
Erg kort in het engels, 90+ pagina's in het noors verwerkt in 5 pagina's engels, kan daar niet echt wijs uit worden.

Klinkt leuk en aardig, maar bewijst weinig, geen nummer over het aantal horeca gelegenheden voor en na etc.

Kijk, ik ga toch niet uit, mij maakt het geen bal uit wat er gebeurt, 2 euro voor een pilsje, yeah right.
De redenen waarom, zijn de dingen die mij intereseren.
De foute logica die veel word gebruikt, de cijfers die verdraaid worden zitten mij dwars.
De onderzoeks methoden die worden gebruikt zijn over het algemeen zoooo verschrikkelijk fout, en iedereen trapt erin.

Als voorbeeld neem ik dat idiote onderzoek van een paar jaar terug, tussen 1940 en 1945 stierven er meer rokers dan ooit te voren, aan roker gerelateerde aandoeningen (lood vergifteging als je het mij vraagt).
En iedereen slikt het als zoete koek, het helena mirakel is net zo iets, zo fout maar iedereen slikt het omdat het is wat ze willen horen.
Laboro te salutante
  Moderator zaterdag 7 april 2007 @ 21:32:10 #219
45833 crew  Fogel
pi_48121459
Het verbaast me eigenlijk niks dat je er geen wijs uit kan. Maar wat dan wel weer interessant vind is dat je toch met een aantal beweringen komt op het stuk wat je niet begrijpt. Het aantal horeca gelegenheden vind je op de statistiekpagina terug op dezelfde site. Je probeert over te komen als iemand die echt onderzoek hoog in het vaandel heeft, maar door dergelijke simpele dingen niet op te zoeken en maar steeds naar een paar rapporten te verwijzen val je door de mand. Is het zo dat je niet wil weten hoe het er aan toe gegaan is in een land waar een strenge rookwet is ingevoerd omdat je bang bent dat je eigen aannames er niet bij kloppen?
  zaterdag 7 april 2007 @ 22:17:26 #220
75049 BasOne
Spaceship!
pi_48123500
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 21:32 schreef Fogel het volgende:
Het verbaast me eigenlijk niks dat je er geen wijs uit kan. Maar wat dan wel weer interessant vind is dat je toch met een aantal beweringen komt op het stuk wat je niet begrijpt. Het aantal horeca gelegenheden vind je op de statistiekpagina terug op dezelfde site. Je probeert over te komen als iemand die echt onderzoek hoog in het vaandel heeft, maar door dergelijke simpele dingen niet op te zoeken en maar steeds naar een paar rapporten te verwijzen val je door de mand. Is het zo dat je niet wil weten hoe het er aan toe gegaan is in een land waar een strenge rookwet is ingevoerd omdat je bang bent dat je eigen aannames er niet bij kloppen?
Ik schuw over het algemeen meta onderzoeken, simpelweg omdat dat onderzoeken zijn die een gemiddelde nemen van andere onderzoeken, gekozen door diegene die het meta onderzoek doen.
Theoretisch, je hebt 100 ondezoeken naar de schadelijkheid van roken, 50 daarvan wijzen uit dat het onschadelijk is, 50 wijzen uit dat het schadelijk is.
Een meta onderzoek, of de 'wetenschappers' daarvan, naargelang wie ze betaald of wat hun keuze is, nemen van die 100 onderzoeken die onderzoeken waar hun preferentie bij past, voor anti rokers nemen ze die 50 onderzoeken waarbij de schadelijkheid van roken is vastgesteld en halen daar hun gemiddelde uit, en laten de andere 50 onderzoeken links liggen.

Een meta onderzoek, een onderzoek waar je een gemidelde haalt uit andere onderzoeken is te gemakkelijk te beinvloeden, je gebruikt alleen de onderzoeken die je wilt gebruiken, en onderzoeken die het tegenovergestelde beweren laat je er gewoon uit.

Glantz heb ik al vaker genoemd als een zeer onbetrouwbaar wetenschapper, elk onderzoek met zijn naam erin neem ik bij voorbaat al niet serieus.
Die man wordt door Echte wetenschappers al niet meer serieus genomen en zijn methodes worden keer op keer aan de kaak gesteld, toch word ie als een held beschouwd door anti rokers.

Helaas is zelfs het BMJ (britisch medical journal) door de anti rook mafia beinvloed, de eerste keer dat Het Helena Mirakel in het BMJ verscheen kwam er zoveel kritiek op dat ze de pagina verwijdert hebben en een nieuwe pagina hebben aangemaakt met aleen maar lovende kritiek.

Probeer de Forces website is een keer, een redelijk pro rook organisatie, maar zijn niet te bang om anti rook berichten te plaatsen, inplaats van de meeste anti rook sites die alleen anti rook propaganda plaatsen.
En propaganda is het, leugens op leugens op leugens.
Laboro te salutante
  Moderator zaterdag 7 april 2007 @ 22:56:15 #221
45833 crew  Fogel
pi_48124658
Pagina 57 in het rapport laat zien hoeveel bedrijven er in de periode 1999-2005 falliet zijn gegaan per kwartaal in de horeca. Je mag van mij zelf je conclusies trekken. Ik heb de getallen van het totale aantal schenkvergunningen in Noorwegen tussen 1990 en 2005 ook nog ergens liggen als je die wil hebben. Aangezien de regering erg restrictief is met het uitdelen van schenkvergunningen (en erg actief met het innemen ervan, onder andere als represaille voor het overtreden van het rookverbod), kan het grof gezien gerelateerd worden aan het aantall failissementen. Ook de statistieken van bierproductie en de verkoop van drank in de horeca alsmede supermarkten zijn online verkrijgbaar, kan je zelf bekijken of mensen meer thuis zijn gaan drinken

Glantz wordt overigens meerdere keren genoemd als onserieus en zelfs met een redenatie waarom zijn 'resultaten' niet kloppen. Aangezien dit rapport onafhankelijk is en door echte wetenschappers is uitgevoerd, hebben ze natuurlijk referenties geplaatst naar de artikelen waar 'methodes' en 'resultaten' besproken worden door onder andere Glantz. Dat jij een heel rapport niet serieus kan nemen omdat er een litteratuurverwijzing in staat naar een persoon die je niet ligt, slaat natuurlijk nergens op. OK, ik neem het je niet kwalijk dat je geen Noors kan, maar je kortzichtige interpretaties (niet alleen in dit geval) zorgen ervoor dat ik je posts in dit topic niet serieus kan nemen.
  zaterdag 7 april 2007 @ 23:15:02 #222
75049 BasOne
Spaceship!
pi_48125200
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 22:56 schreef Fogel het volgende:
Pagina 57 in het rapport laat zien hoeveel bedrijven er in de periode 1999-2005 falliet zijn gegaan per kwartaal in de horeca. Je mag van mij zelf je conclusies trekken. Ik heb de getallen van het totale aantal schenkvergunningen in Noorwegen tussen 1990 en 2005 ook nog ergens liggen als je die wil hebben. Aangezien de regering erg restrictief is met het uitdelen van schenkvergunningen (en erg actief met het innemen ervan, onder andere als represaille voor het overtreden van het rookverbod), kan het grof gezien gerelateerd worden aan het aantall failissementen. Ook de statistieken van bierproductie en de verkoop van drank in de horeca alsmede supermarkten zijn online verkrijgbaar, kan je zelf bekijken of mensen meer thuis zijn gaan drinken

Glantz wordt overigens meerdere keren genoemd als onserieus en zelfs met een redenatie waarom zijn 'resultaten' niet kloppen. Aangezien dit rapport onafhankelijk is en door echte wetenschappers is uitgevoerd, hebben ze natuurlijk referenties geplaatst naar de artikelen waar 'methodes' en 'resultaten' besproken worden door onder andere Glantz. Dat jij een heel rapport niet serieus kan nemen omdat er een litteratuurverwijzing in staat naar een persoon die je niet ligt, slaat natuurlijk nergens op. OK, ik neem het je niet kwalijk dat je geen Noors kan, maar je kortzichtige interpretaties (niet alleen in dit geval) zorgen ervoor dat ik je posts in dit topic niet serieus kan nemen.
Het spijt me dat je mij niet serieus kan nemen
Maargoed, mijn opinie, mijn gedachtes en bevindingen zijn als eens eerder naar TRU verwezen
90% van de onderzoeken naar de schadelijke effecten van roken, dat is inclusief econemische effecten zoals smoking bans in de horeca, worden betaald door de pharmaceutische industrie, die geven daar miljoenen aan uit.
Vooral GSK (Glaxo Smith-Klein), geeft jaarlijks meer dan 100 miljoen uit aan onderzoeken om aan te tonen hoe schadelijk roken is, en hoe weinig impact het heeft op de economie om roken geheel te verbieden.
De fabrikant van nicotine vervangers zoals nicorette wil aantonen dat mensen moeten stoppen met roken, en als ze hun middelen nodig hebben om het te doen, zoveel te beter.

Een miljarden industrie, de pharmaceutische bedrijven verdienen meer aan mensen die aan het stoppen zijn dan de tabaks industrie aan rokers.
Er zijn al raporten van mensen die verslaafd zijn aan nicotine pleisters en kouwgom, artsen die preventief nicotine pleisters voorschrijven aan mensen om te voorkomen dat ze gaan roken.........
Klinkt onwerkelijk, klinkt als iets wat in TRU hoort, doch is het waar.
Alles voor het grote geld, alls fair in love and big bucks.
(voor een kleine kijk op hoe het werkelijk gaat hoef je alleen maar naar vorige week te kijken, een pharmaceutische bedrijf dat de productie staakt van een levensreddend medicijn alleen omdat het ze niets oplevert)

Elk onderzoek waar Glantz een deel van heeft, hoe klein dan ook, is in mijn opinie 'flawed'.
Simpelweg omdat het totaal beinvloed is door 1 (of meerdere) ondeugdelijke resultaten.
Het is niet alleen een referentie, ze hebben zijn resultaten gebruikt voor hun conclusie.
Laboro te salutante
  Moderator zaterdag 7 april 2007 @ 23:50:31 #223
45833 crew  Fogel
pi_48126209
Als je op deze conclusie doelt (einde van p97 en begin van p98), dan staat er toch duidelijk dat ze in deze studie geen conclusies aan de getallen kunnen/willen verbinden, zelfs al beweren ze iets in de VS.

While about 50 per cent of smoking respondents aged 18–20 said they smoked less because of the ban, responses were influenced by attitudes to the reform and are therefore not altogether valid. However, a US study found a significantly lower chance of smoking experimentation leading to a full blown habit in areas with a ban on smoking in the hospitality sector. Our data do not allow us to determine whether the Norwegian reform has anything to do with the declining numbers observed here of people starting to smoke.
  zondag 8 april 2007 @ 23:05:23 #224
75049 BasOne
Spaceship!
pi_48130003
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 23:50 schreef Fogel het volgende:
Als je op deze conclusie doelt (einde van p97 en begin van p98), dan staat er toch duidelijk dat ze in deze studie geen conclusies aan de getallen kunnen/willen verbinden, zelfs al beweren ze iets in de VS.

While about 50 per cent of smoking respondents aged 18–20 said they smoked less because of the ban, responses were influenced by attitudes to the reform and are therefore not altogether valid. However, a US study found a significantly lower chance of smoking experimentation leading to a full blown habit in areas with a ban on smoking in the hospitality sector. Our data do not allow us to determine whether the Norwegian reform has anything to do with the declining numbers observed here of people starting to smoke.
In andere woorden, we hebben hier een raport maar je hoeft de cijfers niet serieus te nemen, dat doen wij ook niet.
Laboro te salutante
  Moderator zondag 8 april 2007 @ 23:22:46 #225
45833 crew  Fogel
pi_48130888
quote:
Op zondag 8 april 2007 23:05 schreef BasOne het volgende:

[..]

In andere woorden, we hebben hier een raport maar je hoeft de cijfers niet serieus te nemen, dat doen wij ook niet.
Dus; Jij vind het Noorse rapport nog steeds onzin (ref. "meta onderzoek"), alleen omdat er een verwijzing in staat naar een publicatie uit de VS waar ze zich niet op willen baseren?
  maandag 9 april 2007 @ 03:41:07 #226
75049 BasOne
Spaceship!
pi_48136831
quote:
Op zondag 8 april 2007 23:22 schreef Fogel het volgende:

[..]

Dus; Jij vind het Noorse rapport nog steeds onzin (ref. "meta onderzoek"), alleen omdat er een verwijzing in staat naar een publicatie uit de VS waar ze zich niet op willen baseren?
Dat, omdat ik onderzoeken van Glantz voor geen meter vertrouw, hij is gewoon onbetrouwbaar, en om een onderzoek van hem mee te nemen in een meta onderzoek..... tja..
(ben trouwens niet de enige daarin, vrijwel de gehele wetenschappelijke wereld kots Stanton Glantz uit, zijn onderszoeks methoden zijn op zijn zachts gezegd niet geheel correct, maar hij verteld wat de anti rook mafia wil horen dus worden zijn onderzoeken gepubliceerd.)

Je vergist je trouwens, ze baseren hun onderzoek daar niet op, ze nemen het mee in het geheel.
Zoals ik al eerder zei, meta onderzoeken zijn te gemakelijk te beinvloeden.
Een meta onderzoek is een samenstelling, een gemiddelde uit X aantal andere onderzoeken, de onderzoeken die je gebruikt om aan dat gemiddelde te komen kies je zelf uit.
Dat betekent dat als je van te voren een bepaald resultaat wilt hebben dat je die onderzoeken kunt nemen waar je zeker van weet dat je dat resultaat ook behaalt.
Dat is iets waar veel "wetenschappers" zich van bedienen, veel anti rook onderzoeken zijn meta onderzoeken.

Lees je in in de materie je zal voor verassingen komen te staan, lees niet alleen dat wat op de anti rook sites staan, dat is propaganda, net als de pure pro rokes sites trouwens
Ik kan je de Forces.org sites (meerdere talen) aanraden, redelijk pro rook, maar ze publiceren 90% van alle onderzoeken die uitkomen, inc. de onderzoeken die ze niet goed uitkomen (het commentaar kan je soms met een korreltje zout nemen, maar over het algemeen komen ze met valide punten).
Junkscience websites zijn ook een goede bron over hoe er word gegoocheld met cijfers.

Maar je haalde het zelf al aan responses were influenced by attitudes to the reform and are therefore not altogether valid.
In andere woorden....

De onderzoekers geven al aan dat het onderzoek niet valide is

[ Bericht 24% gewijzigd door BasOne op 09-04-2007 03:57:37 ]
Laboro te salutante
  maandag 9 april 2007 @ 07:09:00 #227
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_48137241
Feit is gewoon dat alle EU landen, niet EU landen in Europa, de VS, Canada, Australie, Nieuw Zeeland, en veel niet-westerse landen ook al een rookverbod invoeren in de horeca.

Of je wil of niet, voor 2011 moet je er ZEKER aan geloven (regeerakkoord), maar de kans is zeer groot dat het al per 1 Jan. 2008 zal gaan gebeuren.

En van mij mag het

Ik vind het alweer jammer dat als ik in September weer in Nederland ben dat het nog niet van kracht is....
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  maandag 9 april 2007 @ 07:41:23 #228
168752 Carolyne1575
Rookworst zonder R is ookworst
pi_48137274
Ik doe mee!
Van meeroken krijg je kanker en dat wil ik niet
Laat die rokers maar lekker verkankeren en laat mij met rust
Creationists eagerly seek a gap in present-day knowledge or understanding. If an apparent gap is found, it is assumed that God, by default, must fill it
  maandag 9 april 2007 @ 07:42:50 #229
168752 Carolyne1575
pi_48137277
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 18:46 schreef BadKeukenTegel het volgende:
Wanneer de kankerstokjes worden verboden is de horeca, zal geen enkele horecagelegendheid meer volle zalen trekken.
Mark my words.
Dat zal mij een worst zijn, als ik maar niet hoef mee te roken. Al komt er helemaal niemand meer, ik kom in elk geval wel.
Creationists eagerly seek a gap in present-day knowledge or understanding. If an apparent gap is found, it is assumed that God, by default, must fill it
  maandag 9 april 2007 @ 07:49:02 #230
168752 Carolyne1575
pi_48137286
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 22:38 schreef Arliator het volgende:

[..]

Wel bij disco's, partykroegen, enz enz. Maar dat wordt meer gebruikt om legitiem volk te weigeren wat ze liever niet binnen hebben
Marokkanen?
  maandag 9 april 2007 @ 07:50:08 #231
168752 Carolyne1575
pi_48137288
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 10:29 schreef kbeurden het volgende:
Ga dan niet stappen ofzo
Ga dan niet roken ofzo
  maandag 9 april 2007 @ 07:56:21 #232
168752 Carolyne1575
pi_48137297
quote:
Op donderdag 5 april 2007 18:53 schreef Twin1983 het volgende:
- Censuur op het internet?

Dat is er toch al?

- Jeugd die na 9 uur s`avonds niet meer de straat op mag?

Puik plan, dood aan de hanggroep jongeren

- Algeheel verbod op zwaar gesuikerde of vette producten. of zware accijns.

Puik plan

- Alcoholverbod in de horeca?

Nee da's stom, als iemand naast mij staat te zuipen krijg ik geen levercirrose

- Verbod om zonder reden de auto te pakken om een ritje te maken? tegen files o.i.d.

Puik plan

En besides, je kunt toch kroegen openen waar je niet mag roken... maar nee.. daar komt dan geen hond. Dus niet rokers gaan dan toch maar waar de gezellige roker zit. ?!

Rokers zijn niet gezellig, rokers zijn vies

Alcohol is 100x schadelijker in het uitgaansleven, wat te denken van agressie door alcohol.

Agressie door alcohol is ook bij wet verboden
  maandag 9 april 2007 @ 07:57:24 #233
168752 Carolyne1575
pi_48137298
quote:
Op donderdag 5 april 2007 19:22 schreef BasOne het volgende:

[..]

het is dat kleine groepje radicale extremistische anti rokers die zoveel heibel lopen te schoppen.
En we gaan het winnen
  Moderator maandag 9 april 2007 @ 09:46:13 #234
45833 crew  Fogel
pi_48137918
quote:
Op maandag 9 april 2007 03:41 schreef BasOne het volgende:

[..]
Een paar dingen zijn me uit je reacties heel duidelijk geworden:
* je kan of wil het Noorse rapport niet begrijpen
* je bent absoluut geen onderzoeker/wetenschapper
* je hebt een duidelijke mening
* die mening wil je koste wat kost, met oogkleppen op, verdedigen

Ik ga in ieder geval geen moeite meer besteden aan iemand zoveel over meta onderzoek blaat dat je zelf niet doorhebt dat meta oogkleppen ophebt en daardoor de stukjes Engels die je denkt te begrijpen maar van 1 kant kan en wil zien. Met jouw houding zal je het nooit ver schoppen als wetenschapper in ieder geval, mocht je dat als ambitie hebben, en ik hoop dat je Nederlandse belastingbetaler wat geld spaart door gewoon niet naar een universiteit te gaan.

Mijn tip; Neem nog nu alvast een sigaret, en probeer in het algemeen zoveel mogelijk te roken voordat het verbod ingaat.
  maandag 9 april 2007 @ 14:40:41 #235
75049 BasOne
Spaceship!
pi_48145826
quote:
Op maandag 9 april 2007 09:46 schreef Fogel het volgende:

[..]

Een paar dingen zijn me uit je reacties heel duidelijk geworden:
* je kan of wil het Noorse rapport niet begrijpen
* je bent absoluut geen onderzoeker/wetenschapper
* je hebt een duidelijke mening
* die mening wil je koste wat kost, met oogkleppen op, verdedigen

Ik ga in ieder geval geen moeite meer besteden aan iemand zoveel over meta onderzoek blaat dat je zelf niet doorhebt dat meta oogkleppen ophebt en daardoor de stukjes Engels die je denkt te begrijpen maar van 1 kant kan en wil zien. Met jouw houding zal je het nooit ver schoppen als wetenschapper in ieder geval, mocht je dat als ambitie hebben, en ik hoop dat je Nederlandse belastingbetaler wat geld spaart door gewoon niet naar een universiteit te gaan.

Mijn tip; Neem nog nu alvast een sigaret, en probeer in het algemeen zoveel mogelijk te roken voordat het verbod ingaat.
Deze punten zijn ook op jouw van toepassing
Laboro te salutante
  maandag 9 april 2007 @ 16:04:00 #236
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_48147500
Naast dat het financieel effect eigenlijk minimaal is, heeft het ook een goed effect op het barpersoneel:
quote:
San Francisco bartenders had dramatic improvements in respiratory health within two months, after the implementation of California's ban on indoor smoking sharply reduced their exposure to secondhand smoke.

In a study examining 53 bartenders before and after the ban was implemented, Dr Mark Eisner and colleagues at the University of California at San Francisco found that 59% (23) of those bartenders reporting respiratory problems before the ban--including wheezing, shortness of breath, and morning coughing--were symptom free less than two months after the ban on indoor smoking began.
http://www.bmj.com/cgi/content/full/318/7175/8/a

In deze studie werd de gezondheid getest van barpersoneel in 1997, een jaar voor het rookverbod, en de gezondheid van dezelfde mensen in 1999, een jaar na het rookverbod in California. Het blijkt dat alle personeelsleden van de 30 cafe's die gebruikt werden in de studie na het rookverbod minder gezondheidsklachten hadden.

Heeft barpersoneel dan minder recht op een rookvrije werkplek, omdat een stel verslaafden blijkbaar niet weten wat gezelligheid is ZONDER een sigaret?
-
  maandag 9 april 2007 @ 16:28:02 #237
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_48148048
quote:
Op maandag 9 april 2007 16:04 schreef maartena het volgende:
Naast dat het financieel effect eigenlijk minimaal is, heeft het ook een goed effect op het barpersoneel:
[..]

http://www.bmj.com/cgi/content/full/318/7175/8/a

In deze studie werd de gezondheid getest van barpersoneel in 1997, een jaar voor het rookverbod, en de gezondheid van dezelfde mensen in 1999, een jaar na het rookverbod in California. Het blijkt dat alle personeelsleden van de 30 cafe's die gebruikt werden in de studie na het rookverbod minder gezondheidsklachten hadden.

Heeft barpersoneel dan minder recht op een rookvrije werkplek, omdat een stel verslaafden blijkbaar niet weten wat gezelligheid is ZONDER een sigaret?
Blijf erbij, je hebt in theorie gelijk hoor. Maar in de praktijk baalt in mijn kroeg 85% van het personeel van het idee, omdat ze dan tijdens hun werk niet meer mogen roken .

En tijdens een drukke vrijdagavond kan je ook niet ff 10 min weg ofzo. Maar goed, dat zal jou worst zijn natuurlijk. Want JIJ wil rookvrij uit kunnen gaan.

Ik vind dat elke kroeg het lekker voor zichzelf moet weten. Klaar.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  maandag 9 april 2007 @ 17:37:46 #238
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_48150014
quote:
Op maandag 9 april 2007 16:04 schreef maartena het volgende:

In hetzelfde california waar ze een 30 jarige onderzoek hadden en 100.000den mensen aan mee had gewerkt. Waar geen verband tussen secondhand smoke en longkanker (en andere verwante ziektes) gevonden kon worden.
quote:
Zij hebben ook net zoveel recht om op plek te werken waar geen dronken personen zijn. En toch zijn bijna elke weekend vele kroegen vol met bezopen figuren. En iedereen weet dat openbare dronkenschap altijd al verboden was. En natuurlijk heb je regels, maar als je met elke regel zo doordramt als jij dat wil met roken dan is nederland nog saaier dan het nu al is.

Maar ik weet dat jij dat niet wil zien omdat dat niet in jouw staatje past.
  maandag 9 april 2007 @ 17:43:26 #239
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_48150187
quote:
Op maandag 9 april 2007 16:28 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Ik vind dat elke kroeg het lekker voor zichzelf moet weten. Klaar.
Zoals ze dat hebben gedaan in spanje... Maar dat is dan ook een heel liberaal land (in tegenstelling tot de USA), maar nederland is niet een land waar keuzes gemaakt kan mag worden omdat de overheid niet met zoveel vrijheid kan leven.
  maandag 9 april 2007 @ 17:54:51 #240
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_48150498
quote:
Op maandag 9 april 2007 17:37 schreef Monus het volgende:
In hetzelfde california waar ze een 30 jarige onderzoek hadden en 100.000den mensen aan mee had gewerkt. Waar geen verband tussen secondhand smoke en longkanker (en andere verwante ziektes) gevonden kon worden.
Oh, dat ENIGE onderzoek waar jij maar mee kan komen en waar ook nog eens geen hout van klopt? Meeroken is schadelijk voor de gezondheid, en volgens mij ben jij een van de weinigen die dat nog niet accepteert op een of andere manier. En in andere topics zijn door mij en vele anderen tientallen links geplaatst die het tegenovergestelde beweren. Maar daar heb je waarschijnlijk niet eens op geklikt....
quote:
Zij hebben ook net zoveel recht om op plek te werken waar geen dronken personen zijn. En toch zijn bijna elke weekend vele kroegen vol met bezopen figuren. En iedereen weet dat openbare dronkenschap altijd al verboden was.
Mjah, van iemand die nog steeds niet geloofd dat meeroken schadelijk is voor de gezondheid kan ik zo'n vergelijking wel verwachten inderdaad. Het is echter een feit dat meeroken schadelijk is, en dat iemand die veel drinkt geen negatieve invloed heeft op de gezondheid van een persoon. Een sigaret heeft dat wel.

Er is ook een reden waarom vrijwel alle landen ter wereld, de WHO, de VN, talloze gezondheidsorganisaties, talloze universiteiten, etc, etc aangeven dat meeroken schadelijk is.... het is namelijk gewoon een feit. Een feit wat jij - uiteraard als roker - gewoon niet wilt geloven.

Tja... al die regeringen van vrijwel alle Europese (EU en niet EU), Noord Amerikaanse, en andere westerse landen die ook nog eens allemaal belastingcenten ontvangen over sigaretten voeren natuurlijk zo'n rookverbod in om burgertje te pesten, en op het "gerucht" dat meeroken "misschien" wel schadelijk is.
quote:
En natuurlijk heb je regels, maar als je met elke regel zo doordramt als jij dat wil met roken dan is nederland nog saaier dan het nu al is.
Ach, misschien dat Nederlanders saaie mensen zijn, maar ik kan je garanderen dat in de VS en Canada de kroegen nog gewoon stampvol zitten, en het vrij gezellig is. Ik leg nog wel eens een poolbiljartje met mijn schoonbroer in een groot cafe hier, en vaak nemen we dan ook zijn 9-jarige zoon mee. Beetje football op TV kijken, biertje, etc..... en is het minder gezellig omdat je binnen niet mag roken? NEE, we moeten meestal wachten totdat er een tafel vrijkomt omdat het zo stampvol zit.

De sigaret is echt niet nodig om "gezellig" te kunnen zijn hoor, alhoewel rokers schijnbaar wel denken dat het echt niet zonder kan op een of andere manier.
quote:
Maar ik weet dat jij dat niet wil zien omdat dat niet in jouw staatje past.
Ik neem een uitspraak "dat ik iets niet wil zien" echt niet serieus van iemand die er nog steeds heilig van overtuigd is dat meeroken niet schadelijk is.

En om nog even toe te voegen: Mijn schoonzus heeft een kroeg in downtown Chicago. Hier heerst een rookverbod voor alles-behalve-kroegen, maar deze maand is ook het verbod voor kroegen goedgekeurd wat in 2008 van kracht gaat. En ze schreef ons een paaskaart die verleden week binnen kwam waarin ze aangaf dat ze niet kon wachten tot het rookverbod in werking trad zodat ze eindelijk zonder die rook kon werken.....

En terecht. Laat maar komen dat verbod!
-
  maandag 9 april 2007 @ 17:59:56 #241
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_48150662
quote:
Op maandag 9 april 2007 17:43 schreef Monus het volgende:
Zoals ze dat hebben gedaan in spanje... Maar dat is dan ook een heel liberaal land (in tegenstelling tot de USA), maar nederland is niet een land waar keuzes gemaakt kan mag worden omdat de overheid niet met zoveel vrijheid kan leven.
In de USA mag elke staat ZELF beslissen of een rookverbod wordt ingevoerd, de regering zit daar niet op te drukken. California was een van de eerste staten, maar er zijn nog zeker een 15 tal staten die nog geen rookverbod hebben, alhoewel dat in de komende jaren wel gaat veranderen. Het gaat dan voornamelijk om minder bevolkte staten in het mid-westen.

Nederland is verder het land van de compromissen. En er was in 2004 dan ook een compromis gesloten met de horeca, waarbij de horeca zelf zou zorgen dat men in 2006 50% rookvrij zou zijn, en in 2007 75% rookvrij. De feiten zijn echter dat de horeca de gemaakte afspraken niet nakomt. Dus in Nederland is de vrijheid er wel, en heeft de Nederlandse regering de horeca de volledige vrijheid gegeven aan de horeca om het zelf op te lossen..... alleen doen ze het niet.

En daarmee is Nederland trouwens een van de laatste landen die het rookverbod gaat invoeren in de EU, alle buurlanden zijn ons intussen al voorgegaan. Nederland wilde het juist eerst met afspraken en eigen initiatief van de horecabonden proberen in plaats van het op te leggen in een wet. Alleen tja.... als de horeca zich niet aan de gemaakte afspraken houdt, dan blijft alleen een verbod nog over.
-
  maandag 9 april 2007 @ 18:28:19 #242
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_48151389
quote:
Op maandag 9 april 2007 17:59 schreef maartena het volgende:

[..]

In de USA mag elke staat ZELF beslissen of een rookverbod wordt ingevoerd, de regering zit daar niet op te drukken. California was een van de eerste staten, maar er zijn nog zeker een 15 tal staten die nog geen rookverbod hebben, alhoewel dat in de komende jaren wel gaat veranderen. Het gaat dan voornamelijk om minder bevolkte staten in het mid-westen.
In spanje mag elke bar eigenaar (van een kleine bar) zijn eigen keuze maken. Maar dat is dan ook een echt liberaal land, dit in tegenstelling tot de usa waar je in sommige staten nog niet eens een dildo in een nachtkastje mag hebben, of niet eens in je eigen huis mag roken omdat er een school naast je huis staat.
quote:
Nederland is verder het land van de compromissen. En er was in 2004 dan ook een compromis gesloten met de horeca, waarbij de horeca zelf zou zorgen dat men in 2006 50% rookvrij zou zijn, en in 2007 75% rookvrij. De feiten zijn echter dat de horeca de gemaakte afspraken niet nakomt. Dus in Nederland is de vrijheid er wel, en heeft de Nederlandse regering de horeca de volledige vrijheid gegeven aan de horeca om het zelf op te lossen..... alleen doen ze het niet.
Een compromis afsluiten die nooit waargemaakt kan worden omdat de horeca niet één geheel is geen compromis en al helemaal geen keuze, en daarna willen dat er een algehele rook verbod in de horeca komt is typisch nederland. En nederland is een land van regeltjes en niet van compromissen.
quote:
En daarmee is Nederland trouwens een van de laatste landen die het rookverbod gaat invoeren in de EU, alle buurlanden zijn ons intussen al voorgegaan. Nederland wilde het juist eerst met afspraken en eigen initiatief van de horecabonden proberen in plaats van het op te leggen in een wet. Alleen tja.... als de horeca zich niet aan de gemaakte afspraken houdt, dan blijft alleen een verbod nog over.
Een afspraak maken die nooit waargemaakt kan worden is geen afspraak. Elke bar eigenaar zijn eigen keuze laten maken kan wel waargemaakt en toegepast worden. Maar de nederlandse overheid en burgers die een eigen keuze maken gaat natuurlijk niet goed samen.

De afspaken met de horeca is gewoon een niet uit te voeren bullshit verhaal zodat men later over kan gaan op een algeheel verbod. Er is namelijk geen éénheid in de horeca dus daar kan ook geen afspraak mee gemaakt worden.

Voor de rest heb ik nog geen goed argument gehoord waarom de bar eigenaar geen eigen keuze kan maken.
  maandag 9 april 2007 @ 18:56:01 #243
83951 rashudo
project 2501
pi_48151999
Het rookverbod in de horeca is er al, de uitvoering is alleen uitgesteld. Nog een paar jaartjes wachten. Heerlijk.

Het lijkt me echt fantastisch om uit te kunnen gaan zonder dat mijn kleren gaan stinken.
Their eyes opaque.
  maandag 9 april 2007 @ 20:07:26 #244
75049 BasOne
Spaceship!
pi_48154364
quote:
Op maandag 9 april 2007 17:54 schreef maartena het volgende:

[..]

Oh, dat ENIGE onderzoek waar jij maar mee kan komen en waar ook nog eens geen hout van klopt? Meeroken is schadelijk voor de gezondheid, en volgens mij ben jij een van de weinigen die dat nog niet accepteert op een of andere manier. En in andere topics zijn door mij en vele anderen tientallen links geplaatst die het tegenovergestelde beweren. Maar daar heb je waarschijnlijk niet eens op geklikt....
[..]
Enige? nee, meerdere, velen zelfs, inclusief die van het WHO.
Ik ben het met je eens dat roken/meeroken schadelijk is, probleem is dat je het niet kan aantonen omdat we nu eenmaal in een zeer vervuilde wereld leven.
Er zijn te veel factoren die bepalen of iemand al of niet ziek word, roken/meeroken is 1! van die factoren.

Wat de anti rook lobby ons wil laten geloven, en wat schijnbaar ook lukt, is dat roken/meeroken DE oorzaak is van vele aandoeningen, iaw, longkanker komt door roken, en als je niet rookt/meerookt krijg je ook geen longkanker, wat iedereen weet onzin is.

De anti rook lobby heeft zich zo'n tien jaar terug ook lekker belachelijk gemaakt door asbest longkanker patienten te nemen als het bewijs dat je van roken longkanker krijgt

Ik zou persoonlijk het BMJ ook niet al te serieus meer nemen over onderzoeken naar roken.
Ze hebben 2/3 jaar geleden al eens een pagina verandert omdat er teveel negatieve kritiek op een onderzoek kwam, nu staat er op die pagina alleen maar positieve kritiek
(google op Miracle in Helena)
Laboro te salutante
  Moderator maandag 9 april 2007 @ 20:30:19 #245
45833 crew  Fogel
pi_48155297
quote:
Op maandag 9 april 2007 14:40 schreef BasOne het volgende:

[..]

Deze punten zijn ook op jouw van toepassing
Moet je helaas teleur stellen daar, ik ben wel degelijk onderzoeker (maar mijn onderzoek heeft niks met gezondheid te maken), en nog wel bij een van de meest gerennomeerde onderzoeksinstituten van Europa.

De mening dat jij blijkbaar niet weet waar je over praat wil ik best verdedigen hier, is nog vrij makkelijk ook, want je helpt me bij iedere post

Maar even ontopic; Mijn standpunt wat betreft rookvrije kroegen is als volgt:
- Voor Noorwegen: In de eerste instantie dacht ik zelfs (als niet-roker zijnde) dat het gebrek aan rook ook gebrek aan sfeer met zich mee zou brengen. Het was in het begin 'anders' dan met rook, en helaas werden de lichaamsgeuren en overdreven parfumgebruik opeens een vervelende factor (maar het blijkt dat de mensen zich nu wat 'beter gedragen'). Ik vind het tegenwoordig prettig dat de kroegen en restaurant in Noorwegen volledig rookvrij zijn, al is het maar omdat ik nu mijn kinderen rookvrij kan houden.
- In Nederland kom ik gewoon in ingerookte kroegen en heb daar geen moeite mee. Waar ik wel moeite mee heb is als een roker zijn rook op mijn ogen blaast, want dat is gewoon onnodig en irritant. Maar, door mijn ervaring met rookvrije kroegen in Noorwegen, vind ik het een goed plan om het ook in Nederland /heel Europa in te voeren. De achterliggende gedachte en of de redenering qua gezondheid klopt boeit me vrij weinig eerlijk gezegd.
  maandag 9 april 2007 @ 21:01:28 #246
75049 BasOne
Spaceship!
pi_48156537
quote:
Op maandag 9 april 2007 20:30 schreef Fogel het volgende:

[..]

Moet je helaas teleur stellen daar, ik ben wel degelijk onderzoeker (maar mijn onderzoek heeft niks met gezondheid te maken), en nog wel bij een van de meest gerennomeerde onderzoeksinstituten van Europa.
Touché
Maar de andere 2 punten blijven dan toch over
quote:
De mening dat jij blijkbaar niet weet waar je over praat wil ik best verdedigen hier, is nog vrij makkelijk ook, want je helpt me bij iedere post
Ik ben een andere mening toegedeelt, heb andere raporten gelezen, me verdiept in de materie, ik weet wel waar ik over praat.
Dat het een mening is die jij niet deelt, dat je niet gelooft wat ik post, of het gewoon negeert (want op een hoop dingen reageert niemand op), tja, daar kan ik niets aan doen.
quote:
Maar even ontopic; Mijn standpunt wat betreft rookvrije kroegen is als volgt:
- Voor Noorwegen: In de eerste instantie dacht ik zelfs (als niet-roker zijnde) dat het gebrek aan rook ook gebrek aan sfeer met zich mee zou brengen. Het was in het begin 'anders' dan met rook, en helaas werden de lichaamsgeuren en overdreven parfumgebruik opeens een vervelende factor (maar het blijkt dat de mensen zich nu wat 'beter gedragen'). Ik vind het tegenwoordig prettig dat de kroegen en restaurant in Noorwegen volledig rookvrij zijn, al is het maar omdat ik nu mijn kinderen rookvrij kan houden.
- In Nederland kom ik gewoon in ingerookte kroegen en heb daar geen moeite mee. Waar ik wel moeite mee heb is als een roker zijn rook op mijn ogen blaast, want dat is gewoon onnodig en irritant. Maar, door mijn ervaring met rookvrije kroegen in Noorwegen, vind ik het een goed plan om het ook in Nederland /heel Europa in te voeren. De achterliggende gedachte en of de redenering qua gezondheid klopt boeit me vrij weinig eerlijk gezegd.
Ik kan een stuk met je meegaan hier, maar niet met alles (niet verwonderlijk ).
Ik vindt het altijd wel leuk als mensen beginnen over 'nu kan ik met mijn kinderen...' alsof je die s'avonds meeneemt naar de kroeg
Dat mensen rook in je gezicht blazen is natuurlijk gewoon asociaal, net zoals het asociaal is dat een anti roker bij iemand de peuk uit de bek slaat (ja vaker gezien, en is mij ook overkomen).
De redenering qua gezondheid boeit je niet?
Is dat niet de voornaamste reden van niet rokers?
Ah nee, stankoverlast is de #1 irritatie

En dat is nu ook juist wat ik zo... hypocriet vind, er mag niet meer gerookt worden in kroegen niet vanwege gezondheids redenen, maar voor de stankoverlast....
Schraal bier, sweet, 100den verschillende parfums en aftershaves gemengd stinken ook behoorlijk.
Laboro te salutante
  Moderator maandag 9 april 2007 @ 21:34:18 #247
45833 crew  Fogel
pi_48157855
quote:
Op maandag 9 april 2007 21:01 schreef BasOne het volgende:

Ik kan een stuk met je meegaan hier, maar niet met alles (niet verwonderlijk ).
Ik vindt het altijd wel leuk als mensen beginnen over 'nu kan ik met mijn kinderen...' alsof je die s'avonds meeneemt naar de kroeg
Dat mensen rook in je gezicht blazen is natuurlijk gewoon asociaal, net zoals het asociaal is dat een anti roker bij iemand de peuk uit de bek slaat (ja vaker gezien, en is mij ook overkomen).
De redenering qua gezondheid boeit je niet?
Is dat niet de voornaamste reden van niet rokers?
Ah nee, stankoverlast is de #1 irritatie

En dat is nu ook juist wat ik zo... hypocriet vind, er mag niet meer gerookt worden in kroegen niet vanwege gezondheids redenen, maar voor de stankoverlast....
Schraal bier, sweet, 100den verschillende parfums en aftershaves gemengd stinken ook behoorlijk.
Ik neem mijn kinderen inderdaad niet 's avonds mee naar de kroeg, overdag wel naar een soort van eetcafe of naar restaurants, dan vind ik het wel prettig dat er geen rooklucht hangt van de avond ervoor (of nieuwe rooklucht natuurlijk).

De redenering en het getouwtrek rond of en zo ja hoe ongezond roken nu is boeit me niet zo. Wat mij betreft is het logisch dat het opzuigen van rook in de longen minder gezond is dan dat niet doen, al is het maar minimaal.
Ik ben overigens geen anti-roker, alleen een niet-roker; Anderen mogen van mij grotendeels doen en laten wat ze willen zolang mij er niet heel direct mee beinvloeden (zoals het op mijn ogen blazen).

Schraal bier op de houten vloer ruiken bij binnenkomst in een bruine kroeg... dan denk ik "ik ben thuis"

maandag 9 april 2007 @ 21:47:07 #248
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_48158456
quote:
Op maandag 9 april 2007 21:01 schreef BasOne het volgende:
Nee, maar wel naar restaurants en cafe's waar gegeten kan worden. Zoals ik zelf hierboven al stelde nemen mijn schoonbroer en ik ook wel eens zijn 9 jarige zoon (s'middags) mee naar een kroeg hier in de buurt waar je ook kan poolen (biljart) en arcade video games kan spelen.
quote:
De achterliggende reden van alle overheden van al die andere Europese landen die al een rookverbod hebben doorgevoerd in de horeca is toch echt de gezondheid, niet de stank. Er zijn in Nederland honderduizend of meer mensen werkzaam in de horeca die dagelijks bloot worden gesteld aan de rook van anderen, en hoe je het ook went of keer of probeert te ontkennen zoals Monus: meeroken is zeer schadelijk voor de gezondheid.

Het gaat helemaal om de "dan-ook-parfum-verbieden" stank, het gaat helemaal niet om het verminderen van "dan-ook-alcohol-verbieden" genotsmiddelen, het gaat er om dat de bij het roken van een sigaret de gezondheid van andere direct wordt aangetast. Iemand die stinkt en veel bier drinkt mag wel lastig zijn, maar beïnvloed je gezondheid niet.

De overheden van al die landen hebben het rookverbod ingevoerd om de volgende feiten:

1) meeroken is schadelijk voor de gezondheid.
2) iedereen heeft recht op een rookvrije werkplek.

Ik heb er trouwens geen problemen mee om "de kleine bruine kroeg" uit te zonderen hoor... en coffeeshops vind ik ook prima. Maar ik wil als ik s'middags door de stad wandel en zin heb in een lekkere bak koffie met gebak ergens, of als ik uit eten ga s'avonds niet geconfronteerd worden met rokers die uitgebreid meer dan 100 chemicaliën in een stokje door hun longen halen, en het vervolgens lekker om zich heen verspreiden.

Hoe dan ook, het gaat er van komen. Het is alleen nog even afwachten of de horecabonden halsstarrig blijven en een algeheel verbod willen riskeren, of willen gaan praten voor een verbod dat kleine bruine kroegen uitzondert.
-
  Moderator maandag 9 april 2007 @ 21:58:10 #249
45833 crew  Fogel
pi_48158969
quote:
Op maandag 9 april 2007 21:47 schreef maartena het volgende:

[..]

De overheden van al die landen hebben het rookverbod ingevoerd om de volgende feiten:

Vooral punt 2 was zwaarwegend in Noorwegen. Zo zwaar zelfs dat er een discussie was in hoeverre iemand thuis mag roken als deze persoon hulpbehoevend is en dus verplegers over de vloer krijgt (het huis van de hulpbehoevende is immers hun werkplek).
Ik geloof dat het compromis is dat de verplegers mogen weigeren om bij een rokende patient thuis te werken. Voor zover ik weet heeft dit tot dusverre nog geen problemen opgeleverd (de rokende verplegers kunnen dan immers op hun werkplek paffen, iets wat normaal niet mag).
  maandag 9 april 2007 @ 22:28:45 #250
75049 BasOne
Spaceship!
pi_48160383
quote:

[..]

Nee, maar wel naar restaurants en cafe's waar gegeten kan worden. Zoals ik zelf hierboven al stelde nemen mijn schoonbroer en ik ook wel eens zijn 9 jarige zoon (s'middags) mee naar een kroeg hier in de buurt waar je ook kan poolen (biljart) en arcade video games kan spelen.
[..]
Stel dan een rookverbod in voor overdag, of bepaalde gelegenheden waar kinderen komen.
Of laat marktwerking nu gewoon zijn werk doen.
Er zijn meer niet rokers dan rokers, als er zo'n grote vraag is naar rookvrije horeca, dan ontstaat die vanzelf wel.
quote:
De achterliggende reden van alle overheden van al die andere Europese landen die al een rookverbod hebben doorgevoerd in de horeca is toch echt de gezondheid, niet de stank. Er zijn in Nederland honderduizend of meer mensen werkzaam in de horeca die dagelijks bloot worden gesteld aan de rook van anderen, en hoe je het ook went of keer of probeert te ontkennen zoals Monus: meeroken is zeer schadelijk voor de gezondheid.
En die mensen die in de horeca werken roken voor 80% zelf ook en de rest maakt het geen bal uit.
En nogmaals, meeroken is ongezond, maar het kan niet bewezen worden.
En het is niet zeer schadelijk voor de gezondheid, Fogel zal wel iets weten als wetenschapper over Relatief Risico getallen en meeroken heeft een laag RR, lager dan wat algemeen word aangehouden als 'schadelijk' (omdat er andere invloeden zijn die het cijfer beinvloeden).
quote:
Het gaat helemaal om de "dan-ook-parfum-verbieden" stank, het gaat helemaal niet om het verminderen van "dan-ook-alcohol-verbieden" genotsmiddelen, het gaat er om dat de bij het roken van een sigaret de gezondheid van andere direct wordt aangetast. Iemand die stinkt en veel bier drinkt mag wel lastig zijn, maar beïnvloed je gezondheid niet.

Ik heb er trouwens geen problemen mee om "de kleine bruine kroeg" uit te zonderen hoor... en coffeeshops vind ik ook prima. Maar ik wil als ik s'middags door de stad wandel en zin heb in een lekkere bak koffie met gebak ergens, of als ik uit eten ga s'avonds niet geconfronteerd worden met rokers die uitgebreid meer dan 100 chemicaliën in een stokje door hun longen halen, en het vervolgens lekker om zich heen verspreiden.

Hoe dan ook, het gaat er van komen. Het is alleen nog even afwachten of de horecabonden halsstarrig blijven en een algeheel verbod willen riskeren, of willen gaan praten voor een verbod dat kleine bruine kroegen uitzondert.
Roken en meeroken is schadelijk en beinvloed het lichaam, dat zal ik als roker ook zeker niet ontekennen, hoewel er rokers zijn die het wel doen.
Je kan het risico dat je loopt op ziektes, ongelukken etc etc altijd willen verminderen, maar kort gezegd, kruip in een zuurstof tank en kom het huis niet meer uit.
Je zal altijd risico hebben op iets, roken/meeroken verhoogt dat risico minimaal, conclusies die uit onderzoeken worden gehaald komen niet overeen met de cijfers uit die onderzoeken.
Of liever gezegd, de Headlines komen niet overeen.

Zie de befaamde 'rokerslongen', pure bullshit, het menselijk lichaam is een complexe zelfreinigende machine, de 'zwarte longen' van teer en nicotine af en toe een fikse bruine rochel, en weg teer, dat word uit de longen weggewerkt.
Komisch geval, niet representatief natuurlijk, mijn opa, een pakje shag per dag vanaf zijn 15de
vorig jaar op zijn 72ste longfoto's gemaakt, krijgt ie een compliment over hoe schoon zijn longen wel niet zijn

De oudste mensen ter wereld 'hoe bent u zo oud geworden?' "roken en zuipen"
De schadelijkheid word schromelijk overschat, ik heb zelf het vermoeden, hoewel ik dat niet kan bewijzen, dat roken als zondebok word gebruikt voor vele, vele andere schadelijke dingen.
Maar dat ben ik
Laboro te salutante
  dinsdag 10 april 2007 @ 01:34:24 #251
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_48165265
quote:
Op maandag 9 april 2007 22:28 schreef BasOne het volgende:
Stel dan een rookverbod in voor overdag, of bepaalde gelegenheden waar kinderen komen.
Of laat marktwerking nu gewoon zijn werk doen.
Er zijn meer niet rokers dan rokers, als er zo'n grote vraag is naar rookvrije horeca, dan ontstaat die vanzelf wel.
De marktwerking werkt niet. Dat weet je zelf ook, daarom wil je dat zo graag. In de praktijk namelijk gaan veel niet-rokers gewoon met de rokers mee uit omdat de rokers weigeren naar een niet-rokers kroeg te gaan. Gevolg: een niet-rokers kroeg trekt veel minder klandizie.

Als kroegeigenaar denk je uiteindelijk maar aan 1 ding, net als elke ander ondernemer: Hoe zorg ik ervoor dat ik aan het einde van de maand meer centjes binnen krijg dan dat er uit gaan. En iedereen die een klein beetje economische kennis heeft kan meerdere redenen bedenken waarom een niet-rokers kroeg dan niet werkt.

Andersom is uit andere landen allang gebleken dat een algeheel rookverbod maar weinig economisch effect heeft. Op de lange termijn (en eigenlijk is California als eerste gebied wat lange termijns effecten heeft- Zuid Afrika was het eerste LAND, maar California is geen land) heeft het totaal geen economisch negatief effect op de horeca. De afgelopen 10 jaar zijn de familierestaurants als paddestoelen uit de grond gestampt omdat iedereen de kinderen mee kan nemen nu, en het aantal kroegen is ook alleen maar toegenomen en niet zo'n beetje ook.

En Nederland is echt niet speciaal ofzo, een rookverbod in de horeca kan best in Nederland, al-dan-niet met uitzondering voor de echte bruine kroeg met rokende stamgasten enzo. Ik zie niet in waarom Nederland special moet zijn, en geen rookverbod in de horeca moet gaan invoeren.
-
  dinsdag 10 april 2007 @ 05:15:57 #252
75049 BasOne
Spaceship!
pi_48166183
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 01:34 schreef maartena het volgende:

[..]

De marktwerking werkt niet. Dat weet je zelf ook, daarom wil je dat zo graag. In de praktijk namelijk gaan veel niet-rokers gewoon met de rokers mee uit omdat de rokers weigeren naar een niet-rokers kroeg te gaan. Gevolg: een niet-rokers kroeg trekt veel minder klandizie.
Ik zou als roker geen probleem hebben om naar een niet rokers kroeg te gaan (als de prijzen wat lager zouden zijn ).
Maar je betoog hierover bewijst maar weer dat niet rokers mee lopers zijn zonder een eigen wil

Kom op, denk nou ff gewoon normaal na, er zijn 2x zoveel nietrokers dan rokers, en al die nietrokers huppelen als loopse hondjes achter de rokers aan?
Bekijk de topics hierover eens op Fok! alleen al, een groot gedeelte wil rookvrije kroegen, hebben een hekel aan rokers, maar er is geen markt voor rookvrije kroegen?
Laboro te salutante
  dinsdag 10 april 2007 @ 05:58:24 #253
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_48166247
Ik denk dat het ook voor een groot deel te maken heeft met het type kroeg, de muziek die er gedraaid wordt, het soort volk wat er komt etc.... en dan heb je onder de rookvrije kroegen bar weinig keuze momenteel.

En als je het even van de andere hoek kijkt: Ik ken geen ENKELE roker die NIET gezellig kan zijn zonder sigaretten. Men heeft de sigaret niet nodig om gezellig een pilsje te kunnen drinken of om een chick te versieren.

De rookvrije horeca biedt een hoop voordelen:

- Geen nadelig effect op de gezondheid.
- Geen stinkende kleding.
- Je gaat als roker minder vaak naar buiten om te roken, dus bespaar je geld (en longen).
- Een kroeg zonder rook is het enige type waar rokers EN niet-rokers tegelijk kunnen zijn.

Dus ik snap de tegenstand niet zo.... zijn mensen dan werkelijk ZO verslaafd dat ze niet gezellig kunnen zijn zonder te roken? Roken kun je wel weer gewoon thuis, of anders op straat

Maar goed, ik weet dat de rookvrije horeca hoe dan ook zal worden ingevoerd. Misschien dat kroegen nog een uitzondering krijgen, maar restaurants en eetcafe's, dat is in ieder geval zeker.
-
  dinsdag 10 april 2007 @ 10:05:45 #254
111172 Noax
Helping small minds grow.
pi_48168430
Meegedaan, uiteraard!
Learn From Your Parents Mistakes...Use Birth Control.
︻╦╤─--
︻┳═一 ︻┳═一
  dinsdag 10 april 2007 @ 10:37:52 #255
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_48169249
quote:

[..]

Een 9 jaar oud kind hoort niet in een kroeg. En voor de rest vertel je altijd het zelfde verhaaltje, komt altijd met onderzoeken die zo klein zijn dat je het geen eens een onderzoek kan noemen. En noemt grote onderzoeken die het tegenbewijs leveren onzin en begint weer van voor af aan met het verhaaltje dat iedereen zich maar aan moet passen aan de niet rokers en hoe slecht het wel niet is voor de niet rokers.

Maar het ergste is nog wel dat je geen probleem hebt om een 9 jarige kind naar een plaats te brengen waar harddrugs wordt gebruikt, een harddrugs die al voor zoveel onschuldige slachtoffers (die zelf nog nooit een druppel heeft gedronken) en geweld heeft gezorgt dat je met gemak kan zeggen dat het de gevaarlijkste drugs is op deze wereld. Het is bijna alsof jij je kind naar een crackpand neemt en dan loopt te zeuren wanneer iemand daar een sigaret opsteekt.

pi_48173230
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 18:46 schreef BadKeukenTegel het volgende:
Wanneer de kankerstokjes worden verboden is de horeca, zal geen enkele horecagelegendheid meer volle zalen trekken.
Mark my words.
Je, dat is ook ngo het enige waar vooral ondernemers bang voor zijn. Dat dachten ze in Amerika en Canada jaren geleden ook, maar het werkte juist averechts. Je verliest inderdaad wat klantjes die persé moeten roken, maar je trekt ook weer nieuwe klanten aan die normaal alleen in een rookvrije omgeving willen zitten.

Verder boeit 't me niet zo veel. Ik rook zelf dan wel niet, maar vrijwel m'n hele familie rookt, op school werd er om me heen altijd veel gerookt en veel van m'n vrienden roken. Het stoort me verder niet zo veel. Wel vind ik het goor wanneer ik in een restaurant zit te eten en een of andere dikke naar hutspot ruikende opa steekt zo'n vieze sigaar op.

En sowieso word d'r op m'n kamer en in m'n auto niet gerookt. Moet je persé roken dan doe je dat maar buiten, ik hoef die geur niet binnen. Zo had ik een paar maanden terug toen ik nog akls electromonteur werkzaam was een collega in de auto zitten die maar persé een sigaretje moest roken. Hij was 't er niet mee eens dat hij niet mocht roken en het kwam d'r in feite op meer dat ik me 'niet zo aan moest stellen'. Die heb ik dus fijn uit laten stappen.
  dinsdag 10 april 2007 @ 16:20:37 #257
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_48180899
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 10:37 schreef Monus het volgende:
Een 9 jaar oud kind hoort niet in een kroeg. En voor de rest vertel je altijd het zelfde verhaaltje, komt altijd met onderzoeken die zo klein zijn dat je het geen eens een onderzoek kan noemen. En noemt grote onderzoeken die het tegenbewijs leveren onzin en begint weer van voor af aan met het verhaaltje dat iedereen zich maar aan moet passen aan de niet rokers en hoe slecht het wel niet is voor de niet rokers
Ik heb in de afgelopen tijd in dit soort topics vele onderzoeken aangegeven, van vele bekende organisaties, vele regeringen waaronder de nederlandse, gerenommeerde universiteiten, zoals Harvard, in het duits, etc, etc. JIJ bent degene die iedere keer maar weer met hetzelfde onderzoek komt. Alleen durf je nu al niet meer de WHO erbij te halen.
quote:
Maar het ergste is nog wel dat je geen probleem hebt om een 9 jarige kind naar een plaats te brengen waar harddrugs wordt gebruikt, een harddrugs die al voor zoveel onschuldige slachtoffers (die zelf nog nooit een druppel heeft gedronken) en geweld heeft gezorgt dat je met gemak kan zeggen dat het de gevaarlijkste drugs is op deze wereld. Het is bijna alsof jij je kind naar een crackpand neemt en dan loopt te zeuren wanneer iemand daar een sigaret opsteekt.
Ach, je hebt ook van die mensen die bewust roken pal voor hun eigen kinderen omdat ze niet geloven dat meeroken schadelijk is.

De kroeg waar ik dat kind mee naar toe nam is overdag gewoon een groot eetcafe waar ook gewoon families komen. Er is een flinke arcade aan vast gebouwd waar veel kinderen komen om video games te spelen. Het is een vrij grote, open horeca onderneming waar je heel veilig met je kinderen naar toe kunt. Ik bedoel ik ga niet aan de bar hangen en tequila achteroverslaan ofzo....Ik weet echt wel waar ik dat joch mee naar toe neem hoor. En ik kun je echt niet met betere argumenten komen dan dat er harddrugs gebruikt zouden worden in een kroeg?

Komop zeg.... je kunt toch wel met betere argumenten komen?

En nog even voor jou, want ik verwacht niet eens dat je de links welke ik in deze post heb geplaatst ook daad werkelijk gaat lezen, en meteen maar aan de kant schuift als "onzin".....
quote:
AMSTERDAM - Passieve rokers ademen dezelfde kankerverwekkende stoffen in als rokers. Meeroken veroorzaakt ook longkanker.

Dit is de conclusie die het kankerinstituut van de Wereldgezondheidsorganisatie -het International Agency for Research on Cancer IARC- trekt uit een analyse van studies naar de effecten van tabaksrook. Bijna dertig wetenschappers uit twaalf landen hebben voor het IARC in Lyon ruim vijftig wetenschappelijke onderzoeken geanalyseerd.
Meeroken is zeer schadelijk voor de gezondheid. En al helemaal voor kinderen.
Maar rook vooral stug door rondom je eigen kroost.
-
  dinsdag 10 april 2007 @ 23:01:21 #258
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_48198055
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 16:20 schreef maartena het volgende:

[..]

knip...
Die 30 jarige onderzoek met 100.000den personen van het WHO dat het grootste onderzoek is dat er ooit gedaan is over meeroken zit je wel erg dwars. Helemaal omdat het WHO dit onderzoek in de doofpot heeft gestopt omdat het resultaat hun niet aanstond. Laat ook gelijk de ware aard zien van de anti-tobacco lobby. Ik heb trouwens veel meer links laten zien over andere onderzoeken en de onderzoeken naar de slechte en selectieve werkwijze van veel anti-tobacco onderzoeken.

En dan kan ik wel weer met die onderzoeken aan komen... maar waarom zou ik, maartena wil toch niks anders horen omdat hij zo vast zit in zijn eigen gelijk. Als jij komt met een 30 jarige onderzoek waar 100.000den personen aan meegewerkt hebben en die door de pro-tabacco lobby in de doofpot is gestopt dan kan je zeggen dat je echt bewijs hebt en kunnen we verder praten over "onderzoeken".

Voor de rest kom je altijd met hetzelfde verhaaltjes die al zovaak ontkracht zijn door meerdere personen dat je erg saai en voorspelbaar begint te worden, en dan begin je weer van voren af aan. Er moet wel zoveel haat tegen rokers in je zitten om elke keer zoveel energie en tijd in de anti-tabacco topics te steken.

Dat zal wel de reden zijn dat ik in een heel liberaal land woon en jij in een land die vertelt hoe iemand anders moet gaan leven.
  woensdag 11 april 2007 @ 00:22:56 #259
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_48201072
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 23:01 schreef Monus het volgende:
En dan kan ik wel weer met die onderzoeken aan komen... maar waarom zou ik,
Omdat je dat niet kan. Je komt alleen maar met dat ene, stokoude ( ) onderzoek aanzetten. Ik doe tenminste nog mijn best om met gefundeerde bronnen te komen.
quote:
maartena wil toch niks anders horen omdat hij zo vast zit in zijn eigen gelijk.
Ik zit zo vast in mijn eigen gelijk dat meeroken slecht is voor de gezondheid? Als er hier iemand is die maar halsstarrig blijft volhouden dat meeroken niet schadelijk is dan ben jij het wel. Aan jou dan de vraag: Wat heb je precies nodig om er van overtuigd te worden dat meeroken wel schadelijk is?

Waarschijnlijk is er GEEN ENKEL onderzoek wat jou kan overtuigen dat meeroken schadelijk is voor de gezondheid, of het nu van Harvard afkomt, van het WHO, van een regering, een kankerinstituut of de grootste sigarettenfabrikant zelf. Wie is er dan halsstarrig?

Maar ja, er zijn ook nog mensen die geloven dat Elvis nog leeft, mensen die geloven dat men nooit op de maan heeft geland, en mensen die geloven dat de holocaust nooit heeft plaatsgevonden. Zo zal er ook altijd wel een kleine groep mensen bestaan die halstarrig zal blijven volhouden dat meeroken NIET schadelijk is, en zelfs het leven van hun eigen kinderen op het spel durft te zetten..... en volgens mij hoor jij tot die groep, want er is NIETS wat jou kan overtuigen dat meeroken slecht is, al roept zo'n beetje de hele wereld het.

En dan zit je mij te beschuldigen dat ik vast zit in mijn gelijk.....

Ja, mijn gelijk en het gelijk van honderden, duizenden onderzoeken ja.
-
  woensdag 11 april 2007 @ 00:39:54 #260
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_48201547
quote:
Op woensdag 11 april 2007 00:22 schreef maartena het volgende:

[..]

knip...
Kom dan ook eens een keertje met een echt bewijs van een onderzoekje van 30 jaar waar 100.000den aan meegemerkt hebben. En een goed onderzoek is oud omdat dit soort onderzoeken namelijk erg veel tijd in beslag neemt. Wat elke goede onderzoeker je kan vertellen.

Get a live man... Zelf meki is niet zo fanatiek als jij bent.
  woensdag 11 april 2007 @ 00:52:16 #261
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_48201866
quote:
Op woensdag 11 april 2007 00:39 schreef Monus het volgende:
Kom dan ook eens een keertje met een echt bewijs van een onderzoekje van 30 jaar waar 100.000den aan meegemerkt hebben. En een goed onderzoek is oud omdat dit soort onderzoeken namelijk erg veel tijd in beslag neemt. Wat elke goede onderzoeker je kan vertellen.
Tis alleen zo jammer dat ik met tientallen onderzoeken kan komen, en jij slechts met 1...... En meer ga ik er echt niet over posten, jij bent toch niet te overtuigen, wat dan ook.
quote:
Als er iemand fanatiek tegen de algemeen aanvaarde kennis in gaat dat meeroken zeer schadelijk is voor de gezondheid, dan ben jij het wel. Maar goed, je mag nog 1 keer het laatste woord nemen als je dat zo graag wil (zal wel), ik ga verder niet meer op je in.

Oh, en het is "get a life".
-
  woensdag 11 april 2007 @ 01:19:48 #262
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_48202398
quote:
Op woensdag 11 april 2007 00:52 schreef maartena het volgende:

[..]

Oh, en het is "get a life".
Nu al uitgeluld... Zijn ze namelijk meenstal als men over spelfouten beginnen.

En daarvoor ben je dus maanden dingen aan het uitzoeken, teksten aan het schijven, link bij elkaar zoeken, ect.... En waarvoor... omdat je zelf nog steeds moet denken aan die peuk na het eten of een potje goede sex.
  woensdag 11 april 2007 @ 01:22:46 #263
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_48202461
Dus...
een echt bewijs van een onderzoekje van 30 jaar waar 100.000den aan meegemerkt hebben
En het zal dan helemaal leuk zijn als de pro-rokers lobby het in de doofpot proberen te stoppen.
pi_48207956
Roken is gewoon smerig op een plek waar mensen eten

Zo ken ik een eetgelegenheid waarbij het niet rokers gedeelte overvol was en het rokers gedeelte bijna leeg. op de vraag of ze in het rokers gedeelte willen zitten zeiden de meeste nee.
Nu is het hele restautrant niet roken, en zit helemaal vol
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  Moderator woensdag 18 april 2007 @ 21:34:02 #265
45833 crew  Fogel
pi_48479909
  donderdag 19 april 2007 @ 00:47:56 #266
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_48488247
quote:

Ouders die ondanks alles wat bekend is over meeroken en blootstelling aan meeroken nog steeds er voor kiezen om in bijzijn van hun EIGEN KINDEREN te gaan roken beschikken ook niet over een gezond stel hersens natuurlijk....
-
pi_48489334
quote:
Op donderdag 19 april 2007 00:47 schreef maartena het volgende:

Ouders die ondanks alles wat bekend is over meeroken en blootstelling aan meeroken nog steeds er voor kiezen om in bijzijn van hun EIGEN KINDEREN te gaan roken beschikken ook niet over een gezond stel hersens natuurlijk....
Mensen die dat soort simpele kortzichtige conclusies durven te trekken, zijn nog veel erger overigens.
Eikel..
  donderdag 19 april 2007 @ 01:54:59 #268
168752 Carolyne1575
pi_48489398
quote:
Op donderdag 19 april 2007 01:50 schreef Lamon het volgende:

[..]

Mensen die dat soort simpele kortzichtige conclusies durven te trekken, zijn nog veel erger overigens.
Eikel..
Maar hij heeft wel gelijk
pi_48489519
quote:
Op donderdag 19 april 2007 01:54 schreef Carolyne1575 het volgende:

[..]

Maar hij heeft wel gelijk
Nee, dat heeft ie niet. Eerst even leren nuanceren, he...

Mijn ouders hebben gerookt terwijl ik klein was, en wisten destijds best dat het niet zo heel goed was. Ik kan je verzekeren dat ze prima bij hun hoofd zijn.
En dat ik iedere dag prijs dat mijn ouders zo geweldig zijn als ze mijn hele leven al zijn.

Mijn vader sterft op dit moment langzaam aan longkanker, en het breekt mijn hart.
Maar dat soort statements zijn gewoon gelul van geestelijk 10-jarigen, die niet in staat zijn om het leven genuanceerd en zo grijs als het in praktijk is te bekijken.
Jullie moeten eens leren volwassen te worden..
  donderdag 19 april 2007 @ 02:10:16 #270
168752 Carolyne1575
pi_48489605
quote:
Op donderdag 19 april 2007 02:04 schreef Lamon het volgende:

[..]

Mijn ouders hebben gerookt terwijl ik klein was, en wisten destijds best dat het niet zo heel goed was. Ik kan je verzekeren dat ze prima bij hun hoofd zijn.
En dat ik iedere dag prijs dat mijn ouders zo geweldig zijn als ze mijn hele leven al zijn.

Mijn vader sterft op dit moment langzaam aan longkanker, en het breekt mijn hart.
Maar dat soort statements zijn gewoon gelul van geestelijk 10-jarigen, die niet in staat zijn om het leven genuanceerd en zo grijs als het in praktijk is te bekijken.
Lullig van/voor je vader
Maar als je TEGENWOORDIG nog in het bijzijn van de (jonge) kinderen loopt te stomen, dan ben je wat mij betreft toch echt niet goed bij je hoofd. Je kan ook buiten gaan staan, je bent in de TEGENWOORDIGE tijd gewoon een hele grote asociale klootzak als de gezondheid van je eigen kinderen je zo weinig waard is.
Suc6 met je vader
pi_48489652
quote:
Op donderdag 19 april 2007 02:10 schreef Carolyne1575 het volgende:
Maar als je TEGENWOORDIG nog in het bijzijn van de (jonge) kinderen loopt te stomen, dan ben je wat mij betreft toch echt niet goed bij je hoofd. Je kan ook buiten gaan staan, je bent in de TEGENWOORDIGE tijd gewoon een hele grote asociale klootzak als de gezondheid van je eigen kinderen je zo weinig waard is.
Het praat wel, maar luisteren kan het niet.
Leer nuanceren, is echt handig voor je latere leven..
  donderdag 19 april 2007 @ 02:17:52 #272
168752 Carolyne1575
pi_48489697
quote:
Op donderdag 19 april 2007 02:14 schreef Lamon het volgende:

[..]

Het praat wel, maar luisteren kan het niet.
Leer nuanceren, is echt handig voor je latere leven..
Mijn leven is al vrij geslaagd zonder nuanceren.
Het is mijn mening, jij mag je mening hebben, ik heb die van mij.
Ongenuanceerd zeg ik: van roken krijg je kanker, van kanker ga je dood, als je rookt en je krijgt kanker is dat vervelend, maar medelijden...nee, eigenlijk niet.
pi_48489929
quote:
Op donderdag 19 april 2007 02:17 schreef Carolyne1575 het volgende:
Mijn leven is al vrij geslaagd zonder nuanceren.
Het is mijn mening, jij mag je mening hebben, ik heb die van mij.
Ongenuanceerd zeg ik: van roken krijg je kanker, van kanker ga je dood, als je rookt en je krijgt kanker is dat vervelend, maar medelijden...nee, eigenlijk niet.
Dat is ook geen probleem. Als jij morgen dood gaat boeit mij dat ook niet, logisch want ik ken je niet en wil je ook nooit kennen, zo werkt het leven.

Het gaat om een algemene statement maken dat iemand per definitie niet goed bij zijn/haar hoofd is, om iets wat hij of zij doet. Dat is chargerend gedrag, en heeft meer met eigen verwrongen en vooral onvolwassen visie te maken, dan met de deugdelijkheid van de mening.
Als ik dat zou doorvoeren in mijn overtuigingen, zou ik moeten zeggen dat iedereen die ooit iemand geslagen heeft, Wilders heeft gestemd, iets gestolen heeft, anderen dingen misgunt, of fanatiek gelovig is en abortus of homo's of euthanasie aan de kaak wil stellen geestelijk gestoord is.
Dat zou zeer onvolwassen zijn en ik zou daarmee de halve bevolking afschrijven.
Ik sta er niet achter, en in mijn visie doet het heel veel kwaad, maar het blijft mijn visie en ik schrijf die mensen niet af op die manier, omdat het gewoon niet zo simpel is.

Gewoon even verder kijken dan je neus lang is, simplistisch gezegd..
  donderdag 19 april 2007 @ 02:41:35 #274
168752 Carolyne1575
pi_48489938
quote:
Op donderdag 19 april 2007 02:40 schreef Lamon het volgende:

[..]

Dat is ook geen probleem. Als jij morgen dood gaat boeit mij dat ook niet, logisch want ik ken je niet en wil je ook nooit kennen, zo werkt het leven.

Het gaat om een algemene statement maken dat iemand per definitie niet goed bij zijn/haar hoofd is, om iets wat hij of zij doet. Dat is chargerend gedrag, en heeft meer met eigen verwrongen en vooral onvolwassen visie te maken, dan met de deugdelijkheid van de mening.
Als ik dat zou doorvoeren in mijn overtuigingen, zou ik moeten zeggen dat iedereen die ooit iemand geslagen heeft, Wilders heeft gestemd, iets gestolen heeft, anderen dingen misgunt, of fanatiek gelovig is en abotus of homo's of euthanasie aan de kaak wil stellen geestelijk gestoord is.
Dat zou zeer onvolwassen zijn en ik zou daarmee de halve bevolking afschrijven.
Ik sta er niet achter, en in mijn visie doet het heel veel kwaad, maar het blijft mijn visie en ik schrijf die mensen niet af op die manier, omdat het gewoon niet zo simpel is.

Gewoon even verder kijken dan je neus lang is, simplistisch gezegd..
  donderdag 19 april 2007 @ 03:47:32 #275
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_48490428
quote:
Op donderdag 19 april 2007 02:04 schreef Lamon het volgende:

Spijtig van je vader. Mijn oom wacht momenteel de tests af, maar wij vrezen ook het ergste. Longkanker na 35+ jaar roken. Mijn opa is aan longkanker overleden dus het zit in de familie.

En mijn vader - die gelukkig alweer 25 jaar gestopt is - rookte ook gewoon toen ik jong was, EN toen mijn moeder zwanger was. Maar dat was de jaren 70, en toen was men zeker van het meeroken nog lang niet zeker over de schadelijkheid, men had eigenlijk net uitgevonden dat roken zelf erg slecht was.

In de jaren 80 werd duidelijk hoe schadelijk meeroken was voor de gezondheid, en toen in 1981 mijn moeder zwanger werd van mijn jongste broertje besloot mijn vader omwille van het KIND toch echt te stoppen met roken. (Heel toevallig is ie ook nog de langste van de drie - men zegt wel eens dat roken invloed heeft op de groei, maar dat is denk ik een wetenschappelijk vraagstuk verder).

Maar tegenwoordig, in de 21e eeuw zijn we toch een heel stuk beter op de hoogte van de gevaren van meeroken. En iemand die nu nog blijft roken terwijl de vrouw zwanger is, of blijft roken als er kleine kinderen rond dartelen heeft de verslaving toch duidelijk in een hoger vaandel staan dan de gezondheid van de eigen kinderen.

En inderdaad, mijn vader die toen ik jong was heeft inderdaad net als jouw vader een heel gezond stel hersenen. Het waren andere tijden, en de maatschappij was er zich minder van bewust. Ik zal dus mijn statement aanpassen:

"Ouders die ondanks alles wat er in de 21e eeuw bekend is over meeroken en blootstelling aan meeroken nog steeds er voor kiezen om in bijzijn van hun EIGEN KINDEREN te gaan roken beschikken ook niet over een gezond stel hersens natuurlijk...."

Je bent gewoon niet goed wijs als je met alle kennis die er over meeroken is toch een rookverslaving verkiest boven de gezondheid van je kinderen.
-
pi_48490442
quote:
Op donderdag 19 april 2007 03:47 schreef maartena het volgende:

Je bent gewoon niet goed wijs als je met alle kennis die er over meeroken is toch een rookverslaving verkiest boven de gezondheid van je kinderen.
Daar komt wel wat meer bij kijken om kinderen gezond te laten opgroeien.

Open deur dus iedereen kan 't zelf invullen
pi_48490467
quote:
En nog ben ik het er niet mee eens.
Er zijn duizenden manieren waarop je een kind niet in ideale staat laat opgroeien, van roken, tot gebrek aan aandacht, tot prestatiedwang en ga zo maar door, het gebeurt om zoveel redenen, en toch zijn het normale mensen waarbij het gebeurt.
.
Meeroken is zeker geen veroordeling tot een extreem hoge kans op longkanker, dus het is echt niet alsof je ook in deze tijd je kind zomaar ter dood veroordeelt.

Ook nu kan een ouder die rookt bij zijn kind gewoon zielsveel van dat kind houden en het een geweldige jeugd meegeven, je bent echt aan het chargeren, zo simpel is de werkelijkheid gewoon niet.

Je fixeert je op 1 onderwerp en overdrijft in je conclusies, en veroordeelt onterecht daarmee een heleboel mensen die verder super met hun kinderen omgaan, alsof jij de wijsheid in pacht hebt, en dat is je misschien aangepraat of je voelt dat echt zo, prima, maar als je een beetje gevoel voor nuance hebt, zou je moeten beseffen dat zo'n zwartwitte statement onterecht en kwetsend zou kunnen zijn.

(Ik ben zelf geen ouder, dus ik praat nu niet eens voor mijzelf, maar puur empathisch..)
pi_48490527
quote:
Op donderdag 19 april 2007 04:05 schreef Lamon het volgende:

(Ik ben zelf geen ouder, dus ik praat nu niet eens voor mijzelf, maar puur empathisch..)
Ik wel en het lijkt wel of mensen nu ze steeds meer weten over de wereld om hun heen, beperkter worden in hun denkwijze, steeds meer oogkleppen en doordrammen.

Woefdram uit de fabeltjeskrant was een voorloper
  donderdag 19 april 2007 @ 04:38:56 #279
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_48490562
Tjezus Maarten, je gaat echt wel een beetje als een rooknazi te werk hoor.

Rokende ouders een werkstraf geven, tja tuurlijk. Ik ga dan even uit van mensen die prima een sigaretje kunnen opsteken zonder dat hun kinderen daar bij zijn. Zoals het hoort vind ik.

Ik rook zelf ook al een tijdje niet meer en leef meer met het idee 'we komen er samen wel uit' maar even een vraagje. Heb jij zelf vroeger gerookt?
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_48490584
Mijn dochter ging al vroeg mee naar feestjes. Dat ook maar niet doen dan.
We gaan onze kinderen opvoeden zo beschermd mogelijk en dan pleuren we ze in de nieuwe perfecte wereld.
  donderdag 19 april 2007 @ 05:51:33 #281
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_48490645
quote:
Op donderdag 19 april 2007 04:05 schreef Lamon het volgende:
En nog ben ik het er niet mee eens.
Er zijn duizenden manieren waarop je een kind niet in ideale staat laat opgroeien, van roken, tot gebrek aan aandacht, tot prestatiedwang en ga zo maar door, het gebeurt om zoveel redenen, en toch zijn het normale mensen waarbij het gebeurt.
Roken is een enorm eenvoudige keuze. Het is geen omgevingsprobleem zoals een achterstandswijk, het is geen probleem zoals mensen in de familie die het kind verkeerd zouden kunnen behandelen, en het is geen chronische aandoening van het kind door erfelijkheid etc. Er zijn enorm veel zaken waardoor een kind in de problemen, ziek, of anders negatief beinvloed wordt.

Maar als je de keuze hebt.... EN de kennis.... dan lijkt het me toch ontzettend dom als je die keuze niet neemt. Dan denk ik dat je de verslaving toch hoger in het vaandel zet dan het kind.
quote:
Meeroken is zeker geen veroordeling tot een extreem hoge kans op longkanker, dus het is echt niet alsof je ook in deze tijd je kind zomaar ter dood veroordeelt.
Longkanker is dan ook niet de enige ziekte die je er aan kan over houden. Van verre zelfs. Er is al aangetoond dat een aanzienlijk deel van de astmatische aandoeningen die kinderen krijgen door omgevingsrook op jonge leeftijd komt, wanneer de longen zich aan het ontwikkelen zijn. Er is ook al aangetoond dat het effect heeft op de groei, effect heeft op de alvleesklier, bepaalde hartaandoeningen, etc...

Dat soort zaken wist men in de jaren 70 niet. Nu wel.....
quote:
Ook nu kan een ouder die rookt bij zijn kind gewoon zielsveel van dat kind houden en het een geweldige jeugd meegeven, je bent echt aan het chargeren, zo simpel is de werkelijkheid gewoon niet.
Natuurlijk is de werkelijkheid dat een ouder altijd van een kind houdt. Ik snap gewoonweg niet waarom een ouder er specifiek voor kiest om WEL te roken in bijzijn van hun eigen kinderen.....
-
  donderdag 19 april 2007 @ 05:56:43 #282
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_48490651
quote:
Op donderdag 19 april 2007 04:38 schreef popolon het volgende:
Ik rook zelf ook al een tijdje niet meer en leef meer met het idee 'we komen er samen wel uit' maar even een vraagje. Heb jij zelf vroeger gerookt?
Yep. Van mijn 15e tot mijn 23e. Op mijn 15e was ik nog jong en naïef, en ik rookte gewoon omdat ik op een gegeven moment een peuk van iemand kreeg en ik bij de groep wilde horen. Zo begint natuurlijk vrijwel iedereen. Op mijn 23e had ik er genoeg van.... en ik stopte niet alleen om mijn eigen gezondheid, ik zat op dat moment echt met het idee dat ik toch een keer een familie wilde beginnen, en ik niet nog met een sigaret in mijn mond zou willen zitten als mijn geliefde kwam mededelen dat ze zwanger was.....

Kinderen is het nooit van gekomen (omwille medische redenen van de vrouw, ze kan geen kinderen krijgen), maar het woog toch vrij zwaar mee in mijn beslissing om te stoppen. Omdat ik naast mijn eigen longen ook de longen van het ongeboren, en pasgeboren leven zou gaan zitten te vernietigen.
-
  donderdag 19 april 2007 @ 06:00:52 #283
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_48490655
quote:
Op donderdag 19 april 2007 04:49 schreef sig000 het volgende:
Mijn dochter ging al vroeg mee naar feestjes. Dat ook maar niet doen dan.
We gaan onze kinderen opvoeden zo beschermd mogelijk en dan pleuren we ze in de nieuwe perfecte wereld.
Ach, het is ook helemaal niet erg om eens even bij opa op bezoek te gaan die nog een pijp rookt.... en er zijn zoveel zaken waar je niet veel aan KUNT doen. Het gaat mij meer om de omgeving waar zo'n kind toch een goede 18 uur van de dag bij doorbrengt, inclusief in de auto bijvoorbeeld en waar het kind slaapt. Je hebt daar een overduidelijke keuze. Bij uitlaatgassen en zelfs bij de verplichte familiefeesten is die keuze eigenlijk al minder. En kinderen af en toe in de modder laten spelen is goed voor het imuunsysteem..... maar dat is met meeroken toch echt wel anders natuurlijk.
-
pi_48490661
quote:
Op donderdag 19 april 2007 06:00 schreef maartena het volgende:

[..]

Ach, het is ook helemaal niet erg om eens even bij opa op bezoek te gaan die nog een pijp rookt.... en er zijn zoveel zaken waar je niet veel aan KUNT doen. Het gaat mij meer om de omgeving waar zo'n kind toch een goede 18 uur van de dag bij doorbrengt, inclusief in de auto bijvoorbeeld en waar het kind slaapt. Je hebt daar een overduidelijke keuze. Bij uitlaatgassen en zelfs bij de verplichte familiefeesten is die keuze eigenlijk al minder. En kinderen af en toe in de modder laten spelen is goed voor het imuunsysteem..... maar dat is met meeroken toch echt wel anders natuurlijk.
Tsja beste maarten daar denk ik toch echt anders over. Je hebt nog weinig ervaring met kinderen merk ik wel.
Die doen namelijk nooit wat je wilt.
pi_48490663
quote:
Op donderdag 19 april 2007 06:00 schreef maartena het volgende:

[..]

Hoewel ik wel van een "goede" sigaret houd - even vloeken in de kerk - snap ik mensen die in de auto sowieso of willens en wetens in de buurt van een kind gaan roken, ook niet. Andere mensen die bezwaar maken, pas je je maar aan.
Mijn keuze, is mijn keuze. Wil ik lang bij m'n kinderen blijven, is het een makkelijke keuze. Hypothetisch gesproken dan
pi_48490675
quote:
Op donderdag 19 april 2007 06:06 schreef JoeDank het volgende:

[..]

Hoewel ik wel van een "goede" sigaret houd - even vloeken in de kerk - snap ik mensen die in de auto sowieso of willens en wetens in de buurt van een kind gaan roken, ook niet. Andere mensen die bezwaar maken, pas je je maar aan.
Mijn keuze, is mijn keuze. Wil ik lang bij m'n kinderen blijven, is het een makkelijke keuze. Hypothetisch gesproken dan
In de auto roken is alleen voor de echte verslaafden.
pi_48491308
Waarom allemaal zo moeilijk over dat rookvrij..ok discotheek daar word erg veel gerookt.
Maar als ik bij de Hema ff wat ga drinken, is er een rokers gedeelte en dat werk perfect!
In de kroeg daar zullen ze wel wat op vinden zoals eerder aangegeven een overdekt taras met verwarming.
Maar helemaal verbieden gaat mij te ver.

--------------------------------------------------------
http://wereldgemeenschap.yourbb.nl/index.php
pi_48491364
Het vreemde is wel dat ik mijn biertje binnen ga drinken en het roken erbij daarna buiten ga doen.
  donderdag 19 april 2007 @ 08:27:50 #289
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_48491404
quote:

Komt ie weer met het zelfde gelul...
quote:
Op woensdag 11 april 2007 00:39 schreef Monus het volgende:

[..]

donderdag 19 april 2007 @ 08:32:49 #290
58560 Oksel
Gezellig.
pi_48491474
Ik ben roker. En ik werk in een kroeg. Ik zou het niet heel erg vinden als het verboden ging worden.. de klandizie blijft toch wel komen.
pi_48491506
quote:
Op donderdag 19 april 2007 08:32 schreef Oksel het volgende:
Ik ben roker. En ik werk in een kroeg. Ik zou het niet heel erg vinden als het verboden ging worden.. de klandizie blijft toch wel komen.
Ja je krijgt wat meer buitendekroeghangrokers dan.
  donderdag 19 april 2007 @ 14:48:33 #292
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_48500765
quote:
Op donderdag 19 april 2007 08:27 schreef Monus het volgende:
Komt ie weer met het zelfde gelul...
Ach, volgens mij ben jij de enige die nog steeds geloofd dat meeroken NIET schadelijk is voor de gezondheid, met jou ga ik niet eens meer in discussie
-
  donderdag 19 april 2007 @ 15:21:17 #293
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_48502107
quote:
Op donderdag 19 april 2007 14:48 schreef maartena het volgende:

[..]

Ach, volgens mij ben jij de enige die nog steeds geloofd dat meeroken NIET schadelijk is voor de gezondheid.
Met mij zijn er velen die daar niet in geloven, met mij zijn er ook vele rapporten die jou stelling tegenspreken. Je stelt jezelf niet eens de vraag waarom het WHO zo'n groot onderzoek van 30 jaar in de doofpot stopt, terwijl je wel vaak met andere (kleine) onderzoeken van het WHO komt die je gelijk gelooft. Dat is natuurlijk omdat jij je niet interesseert in de waarheid over deze kwestie en gewoon blind staart op hetgeen wat jij wil zien. Je lijkt wel een Jehova getuige die elke keer aan de deur komt te preken, en elk verweer gelijk aan de kant zet omdat jij alleen de waarheid weet en kent.

Dus daarom vraag ik het gewoon nog een keertje...
quote:
Kom dan ook eens een keertje met een echt bewijs van een onderzoekje van 30 jaar waar 100.000den aan meegemerkt hebben en waar men niet creatief zijn met cijfers.
quote:
met jou ga ik niet eens meer in discussie
Alsof je dat ooit gedaan hebt
  donderdag 19 april 2007 @ 15:32:39 #294
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_48502567
Monus, ik heb in het verleden tientallen, zoniet honderden onderzoeken en links geplaatst over de schadelijkheid van meeroken, en jij blijft je vastklingen aan dat ene onderzoek. Jij bent niet te overtuigen, hoe dan ook.

Ik heb geen zin en geen tijd meer om daar met jou over te discussiëren.

Meeroken is zeer schadelijk voor de gezondheid, en je bent gewoon erg dom als je dat na al die jaren, en al die onderzoeken nog steeds niet geloofd.
-
  donderdag 19 april 2007 @ 15:58:53 #295
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_48503765
quote:
Op donderdag 19 april 2007 15:32 schreef maartena het volgende:
Monus, ik heb in het verleden tientallen, zoniet honderden onderzoeken en links geplaatst over de schadelijkheid van meeroken, en jij blijft je vastklingen aan dat ene onderzoek. Jij bent niet te overtuigen, hoe dan ook.

Ik heb geen zin en geen tijd meer om daar met jou over te discussiëren.

Meeroken is zeer schadelijk voor de gezondheid, en je bent gewoon erg dom als je dat na al die jaren, en al die onderzoeken nog steeds niet geloofd.
Ik heb ook zoveel onderzoeken laten zien die het tegendeel beweren. Waarvan de meesten ook nog van onafhankelijke instanaties met logische verklaringen. Ook over testen hoeveel rook een meeroker nou binnenkrijgt. Mensen met ervaring hebben je het zelf uitgelegt waarom en hoe het zit. Dit in tegenstelling tot de onderzoeken waar jij mee komt aanzetten die voornamelijk van instanties komen die alleen maar de schade wil bewijzen. Waarvan bij een heleboel al aangetoond is dat men creatief met cijfers zijn omgegaan, en de resultaten wel erg gekleurt zijn.

Waarom ik altijd met het onderzoek van het WHO komt is dat er geen beter bewijs is dan een 30 jarig onderzoek waar 100.000den aan meegemerkt hebben die gedaan is door een instantie die wil bewijzen dat meeroken schadelijk is, en het dan ook nog in de doofpot wil stoppen omdat het resultaat hun niet aanstaat.
quote:
Kom dan ook eens een keertje met een echt bewijs van een onderzoekje van 30 jaar waar 100.000den aan meegemerkt hebben en waar men niet creatief zijn met cijfers... Of iets in die richting
Inplaats van met goed bewijs te komen zeg je liever hoe dom ik ben...
  donderdag 19 april 2007 @ 16:05:31 #296
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_48504059
Richt dan je eigen rookvrije horeca op...

Sneue mensen.
  donderdag 19 april 2007 @ 16:18:52 #297
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_48504621
quote:
Op donderdag 19 april 2007 05:56 schreef maartena het volgende:

[..]

Yep. Van mijn 15e tot mijn 23e. Op mijn 15e was ik nog jong en naïef, en ik rookte gewoon omdat ik op een gegeven moment een peuk van iemand kreeg en ik bij de groep wilde horen. Zo begint natuurlijk vrijwel iedereen. Op mijn 23e had ik er genoeg van.... en ik stopte niet alleen om mijn eigen gezondheid, ik zat op dat moment echt met het idee dat ik toch een keer een familie wilde beginnen, en ik niet nog met een sigaret in mijn mond zou willen zitten als mijn geliefde kwam mededelen dat ze zwanger was.....

Kinderen is het nooit van gekomen (omwille medische redenen van de vrouw, ze kan geen kinderen krijgen), maar het woog toch vrij zwaar mee in mijn beslissing om te stoppen. Omdat ik naast mijn eigen longen ook de longen van het ongeboren, en pasgeboren leven zou gaan zitten te vernietigen.
Ik had al zo'n idee dat je een ex-roker was. Dat zijn vaak de ergste.

Ik kan heel goed met rokers door de bocht, en ja, die paffen ect niet in m'n gezicht. Het heeft voornamelijk met fatsoen te maken niet of het nou een roker is of niet.

en dat je nog ingaat op mensen die beweren dat roken niet per definitie slecht is .....
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  donderdag 19 april 2007 @ 16:40:52 #298
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_48505552
quote:
Op donderdag 19 april 2007 16:18 schreef popolon het volgende:

en dat je nog ingaat op mensen die beweren dat meeroken niet per definitie slecht is .....
  donderdag 19 april 2007 @ 17:24:58 #299
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_48507171
quote:
Op donderdag 19 april 2007 15:58 schreef Monus het volgende:
Inplaats van met goed bewijs te komen zeg je liever hoe dom ik ben...
Ik heb in de afgelopen 2 jaar in diverse topics vele malen links geplaatst naar vele onderzoeken van universiteiten, de WHO, onafhankelijke onderzoeksbureaus, regeringen, gezondheidsorganisaties, etc, etc, etc....

Dat jij te lui bent om op die links te klikken, daar kan ik niets aan doen. Maar ik ga niet voor de zoveelste keer herhalen wat ik al tig keer heb gepost. Gebruik de FOK! search maar voor oudere topics.
-
  donderdag 19 april 2007 @ 17:30:07 #300
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_48507342
quote:
Op donderdag 19 april 2007 16:18 schreef popolon het volgende:
Ik kan heel goed met rokers door de bocht, en ja, die paffen ect niet in m'n gezicht. Het heeft voornamelijk met fatsoen te maken niet of het nou een roker is of niet.
Ik kan ook prima met rokers door de bocht hoor verder....

Ik snap alleen niet waarom mensen willens en wetens hun eigen kinderen willen blootstellen aan meeroken, en ik snap eigenlijk ook niet echt waarom er onder rokers zo'n hevig verzet is tegen roken in de horeca.
-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')