Ik heb daar eigenlijk geen probleem mee moet ik zeggen. In Groot Brittanië bijvoorbeeld is het verbod beperkt tot alle gelegenheden die eten serveren. Nu is het natuurlijk zo dat "pub food" een onderdeel is van de Britse maatschappij, en dat in effect veel pubs gewoon rookvrij zijn, maar de kleine pubs waar je alleen maar komt om te drinken en voetbal te kijken, daar mag gewoon gerookt worden. In Spanje is er een uitzondering voor kroegen onder de 100m2, dus in de kleine kroegjes mag je daar nog roken. De grote Lorrett-de-mar discotheken, daar moet je het vanaf dit jaar echt zonder peuken doen. (Dat wordt dus weer naar Noordwijk dit jaar, want zo'n beetje alle landen te zuiden van Maastricht hebben een rookverbod ingevoerd in 2006 of 2007 - behalve Griekenland)quote:Op donderdag 5 april 2007 16:15 schreef vosss het volgende:
Jullie mogen mij verbieden om in restaurants te roken en om mij als roker tegmoet te komen laten jullie die kroegen met rust?

Ik zeg niet dat het onpartijdig is, het is alleen een interesant, en waarschijnlijk incompleet lijstje/quote:Op donderdag 5 april 2007 18:23 schreef maartena het volgende:
[..]
Maar er staat NIET bij hoeveel pubs er failliet gingen VOOR het rookverbod. Bovendien is een link van de "Smokers Club" natuurlijk vrij partijdig. En ze halen uit een staat met maar liefst 38 miljoen inwoners (California) maar liefst 12 voorbeelden?
[..]
Yup, ik lees goed, helaas jij niet, maar je leest dan ook alleen wat je wilt lezen.quote:Lees jij nu niet? In 2003, toen er GEEN rookverbod was gingen er 386 horeca bedrijven failliet, en in 2004 toen er WEL een rookverbod was verminderde dat naar 372, waarvan slechts 34 kroegen. Na invoering van het rookverbod daalde het aantal faillissementen dus gewoon.
Ze zetten gewoon het verschil neer tussen een jaar zonder rookverbod, en een jaar met rookverbod om aan te geven dat door een rookverbod er geen massale faillissementen plaatsvinden.
Sorry CDC? Centre for Desease Control? die in 1 dorpje een onderzoek heeft gedaan?quote:Hier nog een recent onderzoek (nou ja, recent.... in 2004 is het onderzoek gedaan over verkoopcijfers in 2002) over het rookverbod in El Paso, Texas, en de algemene conclusie was:
[..]
http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/mm5307a2.htm
Het was niet alleen in het eerste jaar, probeer de eerste 4/5 jaar.quote:In veel staten en landen is er wel sprake geweest van een daling in het eerste jaar, maar niet zo drastisch als jij wilt doen geloven met je daling van 50.000 naar 20.000 voorbeeld - wat een daling is van 60%. In de werkelijkheid ligt de daling in inkomsten tussen de 1% en 5% voor kroegen, en is er zelfs sprake van een stijging van inkomsten in restaurants. Tevens zijn de dalingen van korte termijn, na 6 maanden tot een jaar is de omzet weer op normaal niveau omdat de rokers niet eeuwig thuis blijven zitten mokken, en de paar rokers die dat wel doen zijn tegen die tijd vervangen door nieuwe klandizie die nu juist wel komen omdat er niet meer gerookt wordt.
De "rampzalige" gevolgen die men voor de horeca voorspeld zijn in andere landen uitgebleven. Waarom zou dat in Nederland anders gaan?

Voor iedereen, we zijn allen gelijkwaardigquote:Op donderdag 5 april 2007 18:52 schreef Ringo het volgende:
Ik vind gewoon dat je longkanker verplicht moet stellen, ben je van het hele gelazer af.

Het is inderdaad een grof schandaal, en niemand zegt er iets van.quote:Op donderdag 5 april 2007 18:53 schreef Twin1983 het volgende:
Het ergste vind ik nog die ellendige schaapse bevolking die dat stomme gelul voor zoete koek slikt.
This aint about smoking!

Wat anti rokers niet schijnen te begrijpen is dat ze een minderheid zijn.quote:Op donderdag 5 april 2007 19:15 schreef vosss het volgende:
[..]
Het is inderdaad een grof schandaal, en niemand zegt er iets van.

LEZEN, LEZEN, LEZEN!!! (En Engels leren vertalen)quote:Op donderdag 5 april 2007 18:48 schreef BasOne het volgende:
Yup, ik lees goed, helaas jij niet, maar je leest dan ook alleen wat je wilt lezen.
Uit het BMA (je link):
In Norway, the number of pubs, bars and restaurants that went bankrupt declined in the seven month period after the smoking ban was implemented in 2004
Uit het orginele bericht:
The smoking ban was in place for seven months in 2004 and the number of bankruptcies in the risky industry declined
De Smoking ban, was er al 7 maanden VOOR 2004.

Mischien moet jij leren engels te vertalen?quote:Op donderdag 5 april 2007 19:56 schreef maartena het volgende:
[..]
LEZEN, LEZEN, LEZEN!!! (En Engels leren vertalen)
1) De smokingban is op 1 Juni 2004 ingevoerd in Noorwegen, ofwel voor de maanden 6, 7, 8, 9, 10, 11 en 12 - ofwel in de laatste 7 maanden van 2004. De eerste 5 maanden van 2004 was er dus GEEN rookverbod, en zeker niet VOOR 2004.
2) Ik weet niet hoe jouw Engels is maar The smoking ban was in place for seven months in 2004 vertaald NIET naar "De Smoking ban, was er al 7 maanden VOOR 2004." Het betekend dat het rookverbod voor 7 uit de 12 maanden van het jaar 2004 actief was, om precies te zijn vanaf 1 Juni 2004.

Jongen, de Noorse rookwet is 1 juni 2004 van kracht gegaan.quote:Op donderdag 5 april 2007 20:30 schreef BasOne het volgende:
[..]
Mischien moet jij leren engels te vertalen?
Heb het voor de zekerheid even nagevraagt bij een paar engelse en amerikaanse vrienden/kenissen.
En die zijn er unaniem over.
in effect for 7 months in 2004 vertaald naar was effectief 7 maanden voor 2004

Engels leraresquote:Op donderdag 5 april 2007 20:38 schreef Fogel het volgende:
[..]
Jongen, de Noorse rookwet is 1 juni 2004 van kracht gegaan.
en die kennissen van je zitten vast nog op de kleuterschool als ze zo simpel Engels al niet begrijpen

quote:Op donderdag 5 april 2007 20:30 schreef BasOne het volgende:
in effect for 7 months in 2004 vertaald naar was effectief 7 maanden voor 2004

Stik er niet inquote:

In 2004 was de wet 7 maanden geldig. Dat is voor nogal wat interpretaties vatbaar he.quote:Op donderdag 5 april 2007 20:49 schreef BasOne het volgende:
Stik er niet in

Nee, dat is dus de fout die veel mensen maken.quote:Op donderdag 5 april 2007 20:51 schreef nostra het volgende:
[..]
In 2004 was de wet 7 maanden geldig. Dat is voor nogal wat interpretaties vatbaar he.

Dat zeg ik ook niet, allen dat de bewoording fout wordt uitgelegd.quote:Op donderdag 5 april 2007 20:59 schreef Fogel het volgende:
Zelfs al zou je betoog waar zijn, BasOne, dan nog is het een feit dat de strenge rookwet pas sinds 1 juni 2004 van kracht is.

De werkelijke methode; Is dat die door de tabakfabriek gesponsored is?quote:

Misschien heeft je Engelse lerares het gewoon fout of heb jij het verkeerd aan haar uitgelegd.quote:Op donderdag 5 april 2007 20:43 schreef BasOne het volgende:
Engels lerares
Mischien hebben ze het verkeerd geschreven, mischien in je opgekomen?

Of pharmaceutische.quote:Op donderdag 5 april 2007 21:28 schreef Fogel het volgende:
[..]
De werkelijke methode; Is dat die door de tabakfabriek gesponsored is?

Zucht whatever, is geen engelse les avond hier, en die oh zo interesante link heb ik al meerdere malen van gezegd "het orginele bericht".quote:Op donderdag 5 april 2007 21:32 schreef maartena het volgende:
[..]
Misschien heeft je Engelse lerares het gewoon fout of heb jij het verkeerd aan haar uitgelegd.
"In Norway, the number of pubs, bars and restaurants that went bankrupt declined in the seven month period after the smoking ban was implemented in 2004. In 2003, 386 businesses in the sector went bankrupt and in 2004, this declined to 372, including the closure of 338 restaurants and 34 bars"
Copy en paste dat eens naar je Engelse lerares.... die je natuurlijk zo s'avonds gewoon kunt bellen of op je MSN hebt staan.
Voor de duidelijkheid nog een artikel voor je, misschien snapt je Engelse lerares het dan wat beter
http://www.aftenposten.no/english/local/article959680.ece

Waar staar dat de genoemde faillissementen "door de anti rookwetgeving" komen? Faillissementen gebeuren ook gewoon doordat een bedrijf gewoon niet goed draait, en dat willen ze nu juist aantonen door de faillissement-cijfers van 2003 (toen er geen rookverbod was) te vergelijken met de cijfers van 2004 (toen er wel een rookverbod was).quote:Op donderdag 5 april 2007 21:04 schreef BasOne het volgende:
Dat zeg ik ook niet, allen dat de bewoording fout wordt uitgelegd.
En zelfs dan nog zijn er 500 kroegen falliet gegaan door de anti rook wetgeving.
Een feit waar veel mensen overheen kijken, en wat creatief bewerken met de cijfers en ja de horeca gaat erop vooruit, 1000 kroegen, voor de anti rook wet, 900 gaan falliet, de overgebleven 100 krijgen alle klandizie van de andere 900 en ja ze maken winst.
Dus de horeca gaat er niet van achteruit....

Je spreekt jezelf tegen, hoe kan je zeggen dat faillissementen door de anti rook wtgeving komt?quote:Op donderdag 5 april 2007 21:42 schreef maartena het volgende:
[..]
Waar staar dat de genoemde faillissementen "door de anti rookwetgeving" komen? Faillissementen gebeuren ook gewoon doordat een bedrijf gewoon niet goed draait, en dat willen ze nu juist aantonen door de faillissement-cijfers van 2003 (toen er geen rookverbod was) te vergelijken met de cijfers van 2004 (toen er wel een rookverbod was).
Feit is dat in alle landen waar een rookverbod is ingevoerd de impact op horeca bedrijven eigenlijk minimaal is, en dat de sector als een geheel meer geld gaat verdienen. De sector van de kleine stamkroeg met vaste kastelijn en ouder publiek is eigenlijk de enige sector waar inderdaad verlies wordt waargenomen omdat dit type kroeg meer moeite heeft met het aantrekken van nieuwe klandizie. Maar uit cijfers van Ierland blijkt dat ook daar het tij uiteindelijk keert.
Hoe dan ook: Het rookverbod staat in het regeerakkoord. De nieuwe regering zit. En die wil het liefste het verbod op 1 Januari 2008 invoeren, en wil deze zomer daarover een besluit nemen. Bereid je dus maar voor, want het verbod gaat gewoon komen.

In Noorwegen zijn inderdaad vrijwel uitsluitend dit soort "oude alcoholisten kroegen" over de kop gegaan. Andere kroegen hebben weinig van de nieuwe wet gemerkt, behalve dat er geen rooklucht meer was (waardoor je opeens zweetlucht en scheten ging ruiken, wat ook niet zo prettig is...)quote:Op donderdag 5 april 2007 21:42 schreef maartena het volgende:
[..]
...
Feit is dat in alle landen waar een rookverbod is ingevoerd de impact op horeca bedrijven eigenlijk minimaal is, en dat de sector als een geheel meer geld gaat verdienen. De sector van de kleine stamkroeg met vaste kastelijn en ouder publiek is eigenlijk de enige sector waar inderdaad verlies wordt waargenomen omdat dit type kroeg meer moeite heeft met het aantrekken van nieuwe klandizie. Maar uit cijfers van Ierland blijkt dat ook daar het tij uiteindelijk keert.
...

quote:Op donderdag 5 april 2007 21:50 schreef Fogel het volgende:
[..]
In Noorwegen zijn inderdaad vrijwel uitsluitend dit soort "oude alcoholisten kroegen" over de kop gegaan. Andere kroegen hebben weinig van de nieuwe wet gemerkt, behalve dat er geen rooklucht meer was (waardoor je opeens zweetlucht en scheten ging ruiken, wat ook niet zo prettig is...)

Inderdaad ook minder prettig.quote:

Misschien omdat de 386 faillissementen waren uit de periode dat er GEEN rookverbod was, en dat de 372 faillissementen uit de periode waren dat er WEL een rook verbod was, althans gedeeltelijk?quote:Op donderdag 5 april 2007 21:49 schreef BasOne het volgende:
Je spreekt jezelf tegen, hoe kan je zeggen dat faillissementen door de anti rook wtgeving komt?
Hoe kan je bewijzen dat het daar niet door komt?

Als je de links duidelijk leest wordt er gezegd, dankzij het het rookverbod zijn er minder faillissementen.quote:Op donderdag 5 april 2007 22:20 schreef maartena het volgende:
[..]
Misschien omdat de 386 faillissementen waren uit de periode dat er GEEN rookverbod was, en dat de 372 faillissementen uit de periode waren dat er WEL een rook verbod was, althans gedeeltelijk?
Aangetoond word dat het aantal faillissementen niet de normale hoeveelheid overtreft, kortom er gaan altijd wel bedrijven failliet, en het rookverbod zorgde er niet voor dat er opeens MEER bedrijven failliet gingen.
Lijkt me verder vrij duidelijk als je de links die ik gaf goed doorlas. Maar Engels is moeilijk, ik weet het.

Ach, dat soort oplossingen kunnen ze ook in Nederland gaan doen natuurlijk. De KERN van het probleem is eigenlijk dat restaurant en barpersoneel net zoveel recht hebben op een rookvrije werkplek als anderen.quote:Op donderdag 5 april 2007 21:49 schreef BasOne het volgende:
En zoals al eerder gezegd, de ierse kroegbazen hebben al oplossingen gevonden.
Dueren eerder dicht en alleen voor de vaste rokende klanten de asbakken op tafel. 'Smoke easies' in de achterkamertjes.
En de kleine pubs in de kleine dorpjes houden zich al helemaal niet aan het rookverbod.

Prima toch? Waar wachten we nog op! De horeca zal er toch niet mee zitten als er MINDER faillissementen zijn?quote:Op donderdag 5 april 2007 22:23 schreef BasOne het volgende:
Als je de links duidelijk leest wordt er gezegd, dankzij het het rookverbod zijn er minder faillissementen.

90% van het barpersoneel rookt zelf ook.quote:Op donderdag 5 april 2007 22:24 schreef maartena het volgende:
[..]
Ach, dat soort oplossingen kunnen ze ook in Nederland gaan doen natuurlijk. De KERN van het probleem is eigenlijk dat restaurant en barpersoneel net zoveel recht hebben op een rookvrije rookplek als anderen.
Hoe dan ook, in 2008.... of als je geluk hebt in 2009..... zal je niet meer mogen roken in de Nederlandse Horeca.

En die cijfers heb je ook van je Engels leraar, of heb je er een bron bij?quote:Op donderdag 5 april 2007 22:26 schreef BasOne het volgende:
[..]
90% van het barpersoneel rookt zelf ook.
En de overige 10% heeft er geen problemen mee.
Het doen voor het personeel is onzin.

Creatief met cijfers, net zoals alle anti rook mafia bevindingen.quote:Op donderdag 5 april 2007 22:25 schreef maartena het volgende:
[..]
Prima toch? Waar wachten we nog op! De horeca zal er toch niet mee zitten als er MINDER faillissementen zijn?

Nee dat was ff natte vinger werk, mag ik ook een keer, natte vinger werk is waar anti's zich voor 90% op baseren.quote:Op donderdag 5 april 2007 22:29 schreef Fogel het volgende:
[..]
En die cijfers heb je ook van je Engels leraar, of heb je er een bron bij?

Bron?quote:Op donderdag 5 april 2007 22:26 schreef BasOne het volgende:
90% van het barpersoneel rookt zelf ook.
En de overige 10% heeft er geen problemen mee.

Lees topic?quote:

Ik kom toch met links waar een en ander duidelijk staat omschreven, alhoewel jij het niet helemaal begreep.quote:Op donderdag 5 april 2007 22:31 schreef BasOne het volgende:
Nee dat was ff natte vinger werk, mag ik ook een keer, natte vinger werk is waar anti's zich voor 90% op baseren.

Ik dacht dat je graag wetenschappelijk onderbouwde feiten zag...quote:Op donderdag 5 april 2007 22:31 schreef BasOne het volgende:
[..]
Nee dat was ff natte vinger werk, mag ik ook een keer, natte vinger werk is waar anti's zich voor 90% op baseren.

Het probleem is dat je elkaar met links om de oren kan smijten wat je wil, voor een ieder wat wils.quote:Op donderdag 5 april 2007 22:36 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik kom toch met links waar een en ander duidelijk staat omschreven, alhoewel jij het niet helemaal begreep.
Overigens kan ik ook nattevingerwerk doen: Ik woon in een staat waar al sinds 1998 een rookverbod in de horeca geldt (alle horeca, en ook stadions etc), en ik kan je verzekeren dat het erg goed gaat met de horeca in California. Overal zijn kroegen en restaurants te vinden, en ze zitten overal vol.
En ik moet zeggen dat het HEERLIJK om af en toe even een pool-biljartje te kunnen spelen zonder dat iedereen om me heen staat te roken!

Nee want ik moet adobe acrobat opnieuw instaleren (net windhoos opnieuw geinstaleerd)quote:Op donderdag 5 april 2007 22:44 schreef Fogel het volgende:
[..]
Ik dacht dat je graag wetenschappelijk onderbouwde feiten zag...
Heb je dit rapport nu al bekeken?

Dan weet ik het nog beter. Van mij mogen zelfs de eetcafe's rookvrij wordenquote:Op donderdag 5 april 2007 18:48 schreef vosss het volgende:
Dus ik stem JA voor een rookverbod in restaurants, MITS we in de kroeg gewoon mogen blijven roken.
Roken, dat lossen we samen wel op

Die wil ik ook!quote:Op donderdag 5 april 2007 22:24 schreef maartena het volgende:
De KERN van het probleem is eigenlijk dat restaurant en barpersoneel net zoveel recht hebben op een rookvrije rookplek als anderen.

Er zijn in California sinds 1998 alleen maar kroegen en restaurants bijgekomen. En niet zo'n beetje ook. Met name veel nieuwe familie restaurants, zodat families en kinderen weer gemakkelijk uit eten kunnen.quote:Op donderdag 5 april 2007 22:48 schreef BasOne het volgende:
Het probleem is dat je elkaar met links om de oren kan smijten wat je wil, voor een ieder wat wils.
Jij woont dan in een staat waar de kroegen overvol zitten, die 1000 kroegen die er zijn, maar je weet niet of er mischien wel 10.000 kroegen waren.
Natuurlijk loopt de horeca goed, als je al die kroegen die gelsoten zijn niet meeteld.
Er zijn in de VS, Ierland, Noorwegen geen drastische verminderingen geweest in de horeca, dat had je al kunnen lezen. Nogmaals, er zijn wat kleine stamkroegen gesloten, maar daarvoor zijn net zo hard andere typen kroegen en restaurants voor teruggekomen.quote:100% van de horeca loopt fantastisch, voor het rookverbod liep ook 100% van de horeca fantastisch, alleen waren er toen meer.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |