Was dit ook nog even tegen gekomen.quote:Op maandag 20 februari 2006 14:57 schreef MeneerMuis het volgende:
Dan ruil ik de kroeg in voor de coffeeshop, en ga ik daar verder paffen

De rookvrije kroeg werkt niet, dat is allang maatschappelijk en economisch bewezen. Het is met een rookvrije horeca alles of niets, en daarom hebben Engeland, Schotland, Ierland, België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Denemarken, Zweden, Noorwegen, veel staten in de VS, veel provincies in Canada, Spanje, Portugal, Oostenrijk, Australië en Nieuw-Zeeland gekozen voor "alles" in plaats van "niets", met in sommige landen een uitzondering in kleine kroegen met de kastelijn als eigenaar en zonder personeel, of met verplichte rookruimte ofzo.quote:Op woensdag 7 maart 2007 04:33 schreef heathcliff het volgende:
Als al die mensen die nederland rookvrij willen hebben dan zo zeker zijn van hun gelijhk over een rookvrije kroeg daag ik hen uit om hier in Assen een kroeg te openen.
Ik weet er nog 3 die voor wenig geld over te nemen zijn.
Kijken we over een jaar of ze nog bestaan of faliet zijn.

Ja dikke lul ja, puur een verbod in de horeca. Ik mag godverdomme op stations ook al niet meer roken.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 20:55 schreef maartena het volgende:
En het gaat ook niet om het verbieden van roken, dat is echt totale onzin. Thuis roken moet gewoon blijven kunnen natuurlijk. Het gaat puur om een verbod in de horeca, en ik zie niet in waarom dit in Nederland niet zou kunnen.

Val op een hoop; als ik op stap ben dan wil ik roken. Als ik niet meer mag roken dan ga ik niet meer.quote:Op woensdag 7 maart 2007 16:01 schreef maartena het volgende:
Het verzet er tegen wordt ook steeds minder trouwens nu men inziet dat het in zo'n beetje heel Europa, de VS en Canada allemaal prima loopt met de horeca.

Dan ga je toch lekker thuis zitten roken? Heeft niemand er last van.quote:Op donderdag 5 april 2007 08:03 schreef vosss het volgende:
[..]
Val op een hoop; als ik op stap ben dan wil ik roken. Als ik niet meer mag roken dan ga ik niet meer.
Van "roken, daar komen we samen wel uit" is al lang geen sprake meer.
Het is zo onderhand een ware hetze tegen de rokers.

Dus omdat jij loopt te stinken moet ik maar niet uitgaan? Als je zo nodig moet roken, doe dat lekker thuis? Of buiten?quote:
Nee hoor, het zijn vooral de horeca houders die zelf roker die er een probleem mee hebben, want die kunnen dan onder werktijd niet meer roken. Niet rokende mensen in de horeca hebben er geen enkel probleem mee.quote:Op donderdag 5 april 2007 12:00 schreef vosss het volgende:
Dat kan wel allemaal mooi wezen, maar de lokale horeca houders hier klagen steen en been en hopen dat het niet tot een algeheel verbod komt.
Wat je schijnt te vergeten is dat jouw roken een negatief effect heeft op de gezondheid van mensen om je heen. Pesten? Ik vind roken eerder pesten eerlijk gezegd.quote:De rokers hopen dat ook en de niet rokers moeten weer iedereen pesten, flikker toch straal op man
Ik snap dat je er wat emotioneel onder wordt, maar zie het zo: dit is een mooie stok achter de deur om eens te stoppen met een ongezonde en dure hobby.quote:Naar de kroeg gaan is gewoon niet gezond. Klaar. Als je zo'n pro-gezondheidsfreak bent dan heb je niks te zoeken in een tent die harddrugs verkoopt
Laat ons godverdomme gewoon lekker roken ja

Dat zullen dan wel de 20 jarige niet-rokende-studentjes-die-wat-bijverdienen-in-het-weekend zijn gok ik zo.quote:Nee hoor, het zijn vooral de horeca houders die zelf roker die er een probleem mee hebben, want die kunnen dan onder werktijd niet meer roken. Niet rokende mensen in de horeca hebben er geen enkel probleem mee.

Prima. Alleen stinkt 'ie nogal, dus doe dat ff lekker thuis verder.quote:Op donderdag 5 april 2007 13:23 schreef vosss het volgende:
En wil je je verder aub niet bemoeien met mijn hobby's? Die hobby is voor mij helemaal niet duur en die kan ik prima betalen
Wij hebben het ook moeilijk met jullie verslaving. Zit niet erg te wachten op die meuk in m'n longen.quote:Op donderdag 5 april 2007 13:44 schreef vosss het volgende:
Precies, we hebben het al moeilijk genoeg met onze verslaving

Aaaahh kijk, het grootste probleem van de anti roker heeft niets met gezondheid te maken.quote:Op donderdag 5 april 2007 15:32 schreef Catbert het volgende:
[..]
Prima. Alleen stinkt 'ie nogal, dus doe dat ff lekker thuis verder.
[..]
Wij hebben het ook moeilijk met jullie verslaving. Zit niet erg te wachten op die meuk in m'n longen.

Zo denken veel rokers, ook in de landen waar een rookverbod is afgekondigd. De feiten wijzen echter anders uit, de rokers zijn het mokken op de bank na een tijdje ook wel zat, want de chicks komen niet zomaar opdagen natuurlijk. Uiteindelijk gaan zelfs de hardnekkigste rokers toch de gezelligheid van de kroeg weer opzoeken. Dan maar af en toe buiten roken.quote:Op donderdag 5 april 2007 08:03 schreef vosss het volgende:
Val op een hoop; als ik op stap ben dan wil ik roken. Als ik niet meer mag roken dan ga ik niet meer.
Nee, dat "roken daar komen we samen wel uit" is 15 jaar lang geprobeerd en is altijd in het voordeel van de roker uitgevallen. Toen die campagne van start ging hoopte men dat men op het werk buiten ging roken, en binnen de boel rookvrij hield, en dat ze dat met z'n allen "samen" zouden oplossen. Feitelijk veranderde er niets. De rokers bleven gewoon doorpaffen, en dus kwam uiteindelijk het rookverbod op de werkplaats.quote:Van "roken, daar komen we samen wel uit" is al lang geen sprake meer.
Het is zo onderhand een ware hetze tegen de rokers.

Ga maar eens met restauranthouders praten. In alle landen waar een rookverbod is ingevoerd zijn juist de restauranthouders meer gaan verdienen. Waarom? Omdat zelfs de meest hardnekkige roker best twee uurtjes kan tafelen zonder peuk en dus nog gewoon komt. Daar bovenop gaan families veel meer uit eten, omdat ouders hun kinderen weer kunnen meenemen zonder blootgesteld te worden aan rook. Ook ouderen en asthma patienten kunnen dan weer gewoon uit eten.quote:Op donderdag 5 april 2007 13:23 schreef vosss het volgende:
Ik ken geen enkele(!!!) horeca-uitbater (al dan niet zelf rokend) die het eens is met een algeheel verbod.

In feite heb je gelijk, min of meer, maar er werden onmogelijke eisen gesteld.quote:Op donderdag 5 april 2007 15:38 schreef maartena het volgende:
[..]
Zo denken veel rokers, ook in de landen waar een rookverbod is afgekondigd. De feiten wijzen echter anders uit, de rokers zijn het mokken op de bank na een tijdje ook wel zat, want de chicks komen niet zomaar opdagen natuurlijk. Uiteindelijk gaan zelfs de hardnekkigste rokers toch de gezelligheid van de kroeg weer opzoeken. Dan maar af en toe buiten roken.
[..]
Nee, dat "roken daar komen we samen wel uit" is 15 jaar lang geprobeerd en is altijd in het voordeel van de roker uitgevallen. Toen die campagne van start ging hoopte men dat men op het werk buiten ging roken, en binnen de boel rookvrij hield, en dat ze dat met z'n allen "samen" zouden oplossen. Feitelijk veranderde er niets. De rokers bleven gewoon doorpaffen, en dus kwam uiteindelijk het rookverbod op de werkplaats.
Hetzelfde met de horeca. In 2004 werden er duidelijke afspraken gemaakt met de horeca, in 2006 50% rookvrij, in 2007 75% rookvrij, in 2008 90%..... Maar de horeca komt de afspraken gewoon niet na, en tja... als je het in compromis-Nederland eerst op die manier gebeurd en het niet werkt, dan zit er maar 1 ding op, en dat is net zoals AL onze buurlanden een rookverbod invoeren in de horeca.
Tja, hadden ze hun afspraken maar moeten nakomen.

Eigenlijk gaat het om een verbod op plaatsen waar mensen werken. En hebben ze op stations geen rookpalen waar alle verslaafden in een kring omheen kunnen gaan staan?quote:Op donderdag 5 april 2007 07:59 schreef vosss het volgende:
Ja dikke lul ja, puur een verbod in de horeca. Ik mag godverdomme op stations ook al niet meer roken.

AAaah nog een edit eroverheen gooienquote:Op donderdag 5 april 2007 15:46 schreef maartena het volgende:
[..]
Ga maar eens met restauranthouders praten. In alle landen waar een rookverbod is ingevoerd zijn juist de restauranthouders meer gaan verdienen. Waarom? Omdat zelfs de meest hardnekkige roker best twee uurtjes kan tafelen zonder peuk en dus nog gewoon komt. Daar bovenop gaan families veel meer uit eten, omdat ouders hun kinderen weer kunnen meenemen zonder blootgesteld te worden aan rook. Ook ouderen en asthma patienten kunnen dan weer gewoon uit eten.
Inderdaad, de kroeg zal in eerste instantie omzet zien dalen, omdat rokers mokkend thuis op de bank blijven. Maar zelfs in Ierland, waar het naar de pub gaan en dronken thuis komen onderhand thuis hoort in elk huwelijk is het weer bijgetrokken sinds het verbod, en is de omzet weer normaal. Uiteindelijk komt een groot deel van de rokers gewoon weer terug, en de kroegen trekken ook nieuwe klandizie aan.
In California, waar het rookverbod al sinds 1998 van kracht is zijn de resultaten op lange termijn zelfs beter. De omzet was in de eerste paar jaar lager, maar uiteindelijk raakte iedereen eraan gewend, en nu is de omzet van de horeca business veel hoger.
Een kroegbaas zit alleen niet te wachten op dat eerste jaar omzetverlies, daar kan ik inkomen. Maar dat trekt vanzelf weer bij. En voor de algehele gezondheid is het rookverbod een stuk beter, niet voor niets wordt het in vrijwel alle westerse landen ingevoerd, en ook de niet-westerse landen zijn al begonnen.

De afzuiginstallaties die gebruikt worden in laboratoria zijn niet dezelfde als degene die in kroegen gebruikt worden. Verder is het zo dat de schadelijke stoffen van rook inderdaad gewoon in de lucht blijven hangen omdat deze afzuiginstallaties in weze gewoon de lucht circuleren, en niet tegen het geweld op kunnen van het AANTAL rokers. Ook is het zo dat het inademen van rook al direct schadelijk is, en met een paar rokers om je heen kun je dat echt niet met een afzuiginstallatie afvoeren.quote:Op donderdag 5 april 2007 15:48 schreef BasOne het volgende:
Afzuiginstalaties die gebruikt worden in labaratoria om de lucht te zuiveren van elke chemische of biologische stoffen voldoen niet om de lucht te zuiveren van sigaretten rook
In sommige kroegen wordt je half van de vloer gezogen door afzuiginstalaties en zelfs dat is niet genoeg voor de hoge heren van de gezondheidsraad (over die personen valt trouwens veel meer te zeggen, en zijn niet geheel onpartijdig zoals ze zouden moeten zijn).
Veel kroegen doen hun uitererste best, maar het schijnt nooit genoeg te zijn.
Als roken zo verdomde slecht is, waarom dan niet in z'n geheel verbie.... oh shit, ik vergeet die 7 miljard die rokers de staat opleveren.

Ilwil het nog wel eens voor je herhalen!quote:
Wat is er mis met de vrije markt? Waarom is dit een overheidszaak?quote:Op vrijdag 17 februari 2006 21:59 schreef Godlike02 het volgende:
Zeiken langs de kantlijn met handtekeningen![]()
Digitale nog wel![]()
En er zijn gewoon geen helden onder die 40.000 die ene eigen kroeg beginnen waar het verboden is om te roken om aan te tonen dat daar markt voor is.
Het blijft toch vreemd.
Iedereen roept om het hardst dat er niet meer gerookt moet worden maar niemand start een zaak.
het is toch zo een goed idee? Al die mensen laten nu geld liggen.
Kortom niks algeheel verbod gewoon niet rokers en wel rokers kroegen. Dan is het probleem opgelost zonder overheidshulp.

Zeg er dan ook even bij dat dat een artikel is van Juli 1998, 6 maanden na de rookban.quote:Op donderdag 5 april 2007 15:51 schreef BasOne het volgende:
http://www.freerepublic.com/focus/f-news/571546/posts

Ah je wilt een totale opheffing van de horeca in z'n algemeen, zeg dat dan meteenquote:Op donderdag 5 april 2007 15:56 schreef maartena het volgende:
[..]
De afzuiginstallaties die gebruikt worden in laboratoria zijn niet dezelfde als degene die in kroegen gebruikt worden. Verder is het zo dat de schadelijke stoffen van rook inderdaad gewoon in de lucht blijven hangen omdat deze afzuiginstallaties in weze gewoon de lucht circuleren, en niet tegen het geweld op kunnen van het AANTAL rokers. Ook is het zo dat het inademen van rook al direct schadelijk is, en met een paar rokers om je heen kun je dat echt niet met een afzuiginstallatie afvoeren.
Tel hier bovenop dat ontzettend veel kroegen in oude panden zitten waar dit soort installaties gewoon niet geinstalleerd kunnen worden. Bovendien hebben horecaondernemers allang berekend dat de investering in zo'n systeem veel groter is dan het mogelijke omzet verlies bij een rookverbod, wat ook precies de reden is WAAROM de horeca zich niet aan de afspraken houdt met rookvrije ruimtes, etc, etc....
Wat betrefd die 7 miljard, dat kun je in 1 klap oplossen door 5% op de Alcohol accijns te gooien, Dat levert ook nog eens veel meer op omdat er veel meer alcohol wordt verkocht dan sigaretten. Is verder ook een drogreden natuurlijk "ja maar ik spek de schatkist met mijn gerook". De overheid haalt dat geld binnen no-time wel weer ergens anders vandaan. BTW van 19 naar 20% is ook een optie. Overigens hoeft het roken zelf helemaal niet verboden te worden, als je gewoon lekker thuis wil roken, dan mag dat gewoon hoor.

Ik weet niet hoeveel jij verdient, maar stel dat jij bv 50.000 dollar per jaar verdiend en vanwege een of andere wetgeving verdien je het komende jaar nog maar 20.000 dollar, het jaar erop 30.000 dollar en het volgende jaar 40.000 en het jaar daarna weer je oude 50.000 dollar?quote:Een kroegbaas zit alleen niet te wachten op dat eerste jaar omzetverlies, daar kan ik inkomen. Maar dat trekt vanzelf weer bij. En voor de algehele gezondheid is het rookverbod een stuk beter, niet voor niets wordt het in vrijwel alle westerse landen ingevoerd, en ook de niet-westerse landen zijn al begonnen.

Zie ook boven voor het antwoord, het antwoord waarom de rookvrije kroeg in de vrije markt niet werkt EN waarom vrijwel de gehele EU vanuit de overheid een rookverbod afkondigd is al gegevenquote:Op donderdag 5 april 2007 16:00 schreef Godlike02 het volgende:
Wat is er mis met de vrije markt? Waarom is dit een overheidszaak?
Nou ja, zie boven.

Ik weet iig wat ik ga doen als ze die wet erdoor douwen!quote:Op donderdag 5 april 2007 16:02 schreef HeatWave het volgende:
Ik vind het idd ook de omgekeerde wereld. Open dan gewoon een rookvrije kroeg en kijk hoe druk het is. Niets mis mee dan toch?

Ah keek naar posted (2001) my bad.quote:Op donderdag 5 april 2007 16:02 schreef maartena het volgende:
[..]
Zeg er dan ook even bij dat dat een artikel is van Juli 1998, 6 maanden na de rookban.
Twee jaar later ziet het er al anders uit:

En het is nog maar de vraag of hij/zij de kroeg draaiend kan houden die 2/3 jaar.quote:Op donderdag 5 april 2007 16:04 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik weet niet hoeveel jij verdient, maar stel dat jij bv 50.000 dollar per jaar verdiend en vanwege een of andere wetgeving verdien je het komende jaar nog maar 20.000 dollar, het jaar erop 30.000 dollar en het volgende jaar 40.000 en het jaar daarna weer je oude 50.000 dollar?
Je loopt 60.000 dollar mis, maar hey, je moet niet zeuren,
want je salaris trekt weer bij naar zn oude niveau!![]()
En zeg niet dat het een kromme vergelijking is, want voor een caféhouder is zijn winst ook gewoon zn boterham en een dergelijk verbod zal hij direct voelen in zijn beurs.

Dat is wel een kromme vergelijking, omdat namelijk is aangetoond in omringende landen helemaal niet zo is gegaan. Neem Ierland, het eerste land in Europa waar het rookverbod van kracht werd bijvoorbeeld, en je kunt hier lezen dat het helemaal niet zo slecht is geweest in de horeca.quote:Op donderdag 5 april 2007 16:04 schreef vosss het volgende:
Ik weet niet hoeveel jij verdient, maar stel dat jij bv 50.000 dollar per jaar verdiend en vanwege een of andere wetgeving verdien je het komende jaar nog maar 20.000 dollar, het jaar erop 30.000 dollar en het volgende jaar 40.000 en het jaar daarna weer je oude 50.000 dollar?
Je loopt 60.000 dollar mis, maar hey, je moet niet zeuren,
want je salaris trekt weer bij naar zn oude niveau!![]()
En zeg niet dat het een kromme vergelijking is, want voor een caféhouder is zijn winst ook gewoon zn boterham en een dergelijk verbod zal hij direct voelen in zijn beurs.

Ook dat nog eens jaquote:Op donderdag 5 april 2007 16:08 schreef BasOne het volgende:
[..]
En het is nog maar de vraag of hij/zij de kroeg draaiend kan houden die 2/3 jaar.

Ik zie NERGENS in jouw aangehaalde artikeltjes iets over aantallen van kroegen.quote:Op donderdag 5 april 2007 16:09 schreef maartena het volgende:
[..]
Dat is wel een kromme vergelijking, omdat namelijk is aangetoond in omringende landen helemaal niet zo is gegaan. Neem Ierland, het eerste land in Europa waar het rookverbod van kracht werd bijvoorbeeld, en je kunt hier lezen dat het helemaal niet zo slecht is geweest in de horeca.
http://www.bma.org.uk/ap.nsf/Content/smokescreen~Economics
Waarom men denkt dat in Nederland de horeca "ten onder" zou gaan met een rookverbod is mij een raadsel. Dat gebeurd namelijk gewoon niet, en is gewoon paniekzaaierij onder de rokers als een laatste poging om het rookverbod niet in te voeren.....

Vereniging of besloten club van maken.quote:Op donderdag 5 april 2007 16:06 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik weet iig wat ik ga doen als ze die wet erdoor douwen!
Een maas ergens zoeken en een tent openen waar je gewoon mag roken en waar drank getapt mag worden.
Ik denk dat het nog een hele kluif gaat worden voor de mannen die de wet schrijven om hem zo dicht te timmeren dat er geen mazen in die wet te vinden zijn

Ik denk dat beide gevallen niet door zal gaan.quote:Op donderdag 5 april 2007 16:11 schreef BasOne het volgende:
[..]
Vereniging of besloten club van maken.
Symbolische 1 Euro om lid te worden.
Studenten kroegen (enige waar ik nog naar toe ga omdat je daar vaan 2 euro nog een halve liter kan krijgen inplaats van een fluitje vallen ook niet onder een totaal rookverbod)

Geen idee, maar de link hierboven geeft cijfers uit Ierland en Noorwegen, de eerste twee landen in de EU met een rookverbod.quote:Op donderdag 5 april 2007 16:07 schreef BasOne het volgende:
Maar, hoeveel kroegen zijn er in Californie falliet gegaan? daar enig idee van?

Leuk lijstje voor jequote:Op donderdag 5 april 2007 16:09 schreef maartena het volgende:
[..]
Dat is wel een kromme vergelijking, omdat namelijk is aangetoond in omringende landen helemaal niet zo is gegaan. Neem Ierland, het eerste land in Europa waar het rookverbod van kracht werd bijvoorbeeld, en je kunt hier lezen dat het helemaal niet zo slecht is geweest in de horeca.
http://www.bma.org.uk/ap.nsf/Content/smokescreen~Economics
Waarom men denkt dat in Nederland de horeca "ten onder" zou gaan met een rookverbod is mij een raadsel. Dat gebeurd namelijk gewoon niet, en is gewoon paniekzaaierij onder de rokers als een laatste poging om het rookverbod niet in te voeren.....

Maar er staat NIET bij hoeveel pubs er failliet gingen VOOR het rookverbod. Bovendien is een link van de "Smokers Club" natuurlijk vrij partijdig. En ze halen uit een staat met maar liefst 38 miljoen inwoners (California) maar liefst 12 voorbeelden?quote:Op donderdag 5 april 2007 16:15 schreef BasOne het volgende:
Leuk lijstje voor je
http://www.smokersclub.com/banloss3.htm
Ierland 200+ pubs falliet sinds het rookverbod.
Lees jij nu niet? In 2003, toen er GEEN rookverbod was gingen er 386 horeca bedrijven failliet, en in 2004 toen er WEL een rookverbod was verminderde dat naar 372, waarvan slechts 34 kroegen. Na invoering van het rookverbod daalde het aantal faillissementen dus gewoon.quote:Uit jouw link
In Norway, the number of pubs, bars and restaurants that went bankrupt declined in the seven month period after the smoking ban was implemented in 2004. In 2003, 386 businesses in the sector went bankrupt and in 2004, this declined to 372, including the closure of 338 restaurants and 34 bars
Dat zijn meer dan 1000 restaurants en cafe's die falliet zijn gegaan......
http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/mm5307a2.htmquote:No decline in total restaurant or bar revenues occurred in El Paso, Texas, after the city's smoking ban was implemented on January 2, 2002. These findings are consistent with the results of studies in other municipalities that determined smoke-free indoor air ordinances had no effect on restaurant revenues (2,5--8). Despite claims that these laws especially might reduce alcoholic beverage revenues (2), the mixed-beverage revenue analyses indicate that sales of alcoholic beverages were not affected by the El Paso smoking ban.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |