abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 17 februari 2006 @ 17:51:39 #1
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_35196462
Rookvrije horeca via burgerinitiatief

Er is een initialtief gestart door Clean Air Nederland (CAN) om via het onlangs ingevoerde burgerinitiatief 40.000 handtekeningen te verzamelen en de rookvrije horeca op de agenda van de Tweede Kamer te zetten.

Klik hier voor meer informatie en hoe je mee kan doen.

Doen de Fok!kers ook mee met het verzamelen van handtekeningen? Ik heb intussen mijn steun betuigd, maar ik betwijfel of zo iets naar de VS sturen....

Wie doet er mee?
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_35197336
Ik doe mee
Als is het alleen maar om de rokers te pesten

-edit-
quote:
Clean Air nederland gaat 40.000 handtekeningen verzamelen om een wetsvoorstel in te kunnen dienen voor een rookvrije horeca. U kunt meedoen door u als sympathisant aan te melden door een email te sturen aan info@cleanairnederland.nl, met vermelding van uw naam, adres, woonplaats en telefoonnummer. Wij zullen de benodigde informatie dan zsm toesturen.
Weet iemand wat je allemaal krijgt etc.?
pi_35197944
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 18:38:27 #4
107105 JosvG
Wederom nieuw icoon!
pi_35197986
Ik doe niet mee, ik rook dan wel niet, maar ik vind dat fervent rokers toch wel in de kroeg een sigaretje mogen opsteken, het hoort wel een beetje bij de sfeer.
With only two tools, you can fix everything:
WD40: If something doesn't move and it should.
Ducttape: If something moves and it shouldn't.
pi_35198166
Ik rook dan wel niet, maar stoor me absoluut niet aan dat er rokers in de kroeg zitten. Het hoort erbij dat je bij een biertje een sigaretje moet kunnen roken.
Al dat krankzinnige geblaat van die anti-rokers .
pi_35198249
Wanneer de kankerstokjes worden verboden is de horeca, zal geen enkele horecagelegendheid meer volle zalen trekken.
Mark my words.
Al sterven er miljoenen kleine Afrikaantjes van de dorst, ik loop tenminste rond met een puik merk op m'n borst.
pi_35198280
Wanneer ik in een cafe ben neem ik het risico om mee te roken. Bij mij thuis (en gelukkig de meeste van mijn vrienden en kennissen) wordt thuis niet gerookt. Ik doe dus niet mee aan dit initiatief. Als het zo door gaat is over 20 jaar alcohol verboden in de kroeg.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
  vrijdag 17 februari 2006 @ 19:09:16 #8
65351 B_BOY
De kater komt later.
pi_35199000
ik doe niet mee.
Remlof is een Spellings Nsb'er
pi_35199057
Mooi niet...de kroeg zonder peukie is een stuk minder leuk!! Wat betreft restaurants mogen ze het van mij best invoeren, maar blijf van de kroeg af!
pi_35199167
Ik doe zeker niet mee.
pi_35199252
ik rook niet.. maar als ik het effect zie bij verjaardagen en feestje waarbij niet in huis gerookt mag worden... dan wordt het er niet gezelliger op als je rookvrije horeca in gaat voeren...
ik ga uit voor de gezelligheid.. en als ik op mn gezondheid wil letten dan ga ik wel naar de sportschool
  vrijdag 17 februari 2006 @ 19:18:03 #12
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_35199319
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 18:46 schreef BadKeukenTegel het volgende:
Wanneer de kankerstokjes worden verboden is de horeca, zal geen enkele horecagelegendheid meer volle zalen trekken.
Mark my words.
De gegevens uit andere landen wijzen andere resultaten uit: Het eerste jaar of mischien de eerste twee jaar zal er inderdaad wat inkomstenverlies zijn omdat verstokte rokers nu thuis blijven, en de horeca zelf wat aanpassingen moet doen om nieuwe klanten te lokken. Daarna zal de horeca weer bijna volop draaien, want uiteindelijk willen de rokers ook niet eeuwig thuis op de bank blijven zitten, en na verloop van tijd zullen ook mensen die voorheen niet naar de horeca gingen vanwege het roken nu wel uit eten gaan en naar de kroeg gaan.

In California is het rookverbod al bijna 10 jaar actief (sinds 1997 volledig in de horeca) en restaurants en kroegen doen nog steeds prima zaken. Daar veranderd echt helemaal niets aan.

Ik vind het dus een goede ontwikkeling.... als de rokers even een paar uurtjes niet roken kan iedereen evenveel plezier hebben, want ik weet uit ervaring dat een roker best plezier kan hebben zonder de sigaret voor een paar uurtjes.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 17 februari 2006 @ 19:21:38 #13
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_35199444
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 18:17 schreef DjDev het volgende:
Weet iemand wat je allemaal krijgt etc.?
Geen idee, maar ik ga er even vanuit dat de 40.000 handtekeningen ook echte handtekeningen moeten zijn, dus je zult denk ik een formuliertje moeten ondertekenen en dan naar een antwoordnummer moeten sturen ofzo..... of wellicht naar een gewoon adres, dus het kost je hooguit een postzegel.
-
  vrijdag 17 februari 2006 @ 20:18:22 #14
140365 Keileweg-ethicus
Groot en zelfbenoemd denker
pi_35201287
quote:
Mark my words.
Denk je dat? En waar moeten de rokers dan heen? Nee, de rokers zullen zich (moeten) aanpassen.
Een sinaasappel is een heel slecht fallussymbool.
pi_35201468
Dan kan ik nergens meer roken
pi_35201491
Ik denk zelfs dat de horeca het drukker gaat krijgen.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 20:28:46 #17
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_35201617
quote:
Mark my words.
Onzin.

Hier in Ierland is men na 2 jaar niks anders meer gewend, en zitten de pubs nog steeds iedere avond vol.

En ik ben geen notoire anti-roker, maar eigenlijk bevalt het niet roken me hier wel, al is het nog steeds wennen soms.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_35201673
Het gaat ze toch niet lukken, Nederland zonder rokers.
Vooral niet met die vergrijzing die nu inzet. Ik denk dat Den Haag dat ook wel inziet. Anders moeten we straks bejaarden preventief ruimen ipv kippen.
pi_35202339
Nou, rookvrije horeca, dan krijg je weer dat iedereen op straat gaat staan roken en na de nodige alcohol zal dat de rust op straat ook niet bevorderen.

En ik doe dus niet mee
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_35202385
ikheb meegedaan
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  vrijdag 17 februari 2006 @ 20:55:51 #21
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_35202439
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 20:30 schreef Wolter het volgende:
Het gaat ze toch niet lukken, Nederland zonder rokers.
Vertel mij eens waarom het in landen als Ierland, Groot Brittanie, Noorwegen, Zweden, Italie, Spanje, Australie, Canada en vele staten in de VS wel zou kunnen, en in Nederland niet?

En het gaat ook niet om het verbieden van roken, dat is echt totale onzin. Thuis roken moet gewoon blijven kunnen natuurlijk. Het gaat puur om een verbod in de horeca, en ik zie niet in waarom dit in Nederland niet zou kunnen.
-
  vrijdag 17 februari 2006 @ 20:59:25 #22
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_35202536
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 20:28 schreef I.R.Baboon het volgende:
Onzin.

Hier in Ierland is men na 2 jaar niks anders meer gewend, en zitten de pubs nog steeds iedere avond vol.
En dat is de ervaring in de meeste landen. Als ik hier een kroeg binnenloop zit ie meestal lekker vol. Er staan altijd wel een paar rokers buiten natuurlijk, maar over het algemeen zit iedereen lekker gezellig binnen met een glas bier en een sportwedstrijd op TV.

Kroegen en Cafe's verdienen eerst iets minder, maar uiteindelijk roomt dat af en verdienen ze weer net zoveel als daarvoor, en restaurants gaan juist meer verdienen omdat niet-rokers nu veel vaker uit eten gaan, en de roker steekt toch meestal pas NA de maaltijd een peuk op, en dat kunnen ze ook nadat ze het restaurant verlaten natuurlijk.
-
  vrijdag 17 februari 2006 @ 21:03:28 #23
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_35202643
Openbare dronkenschap is verboden dus ik ga voor een alcoholvrije horeca.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 21:04:56 #24
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_35202684
De nieuwste hype: overgevoeligheid voor roken. En dat vind ik pure onzin, dus ik doe niet mee.
Denkt teveel, is te gelukkig en leeft teveel
pi_35203082
Ik snap eigenlijk niet waarom alles rookvrij moet.
Waarom kan er niet gewoon de helft van de kroegen rookvrij worden gemaakt, en in de andere helft mag gerookt worden? Heeft iedereen de keus in een wat voor soort kroeg hij/zij uitgaat.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 21:20:52 #26
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_35203169
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 21:04 schreef boekenworm het volgende:
De nieuwste hype: overgevoeligheid voor roken. En dat vind ik pure onzin, dus ik doe niet mee.
Die Maartena is er zelf zo overgevoelig voor dat hij zelf last van de rook in de nederlandse barren heeft terwijl hij in het smogvrije Los Angels zit.
pi_35203217
Oh ja, ik doe dus niet mee
  vrijdag 17 februari 2006 @ 21:30:40 #28
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_35203460
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 21:18 schreef Arliator het volgende:
Waarom kan er niet gewoon de helft van de kroegen rookvrij worden gemaakt, en in de andere helft mag gerookt worden? Heeft iedereen de keus in een wat voor soort kroeg hij/zij uitgaat.
Gok eens welke kroeg de meeste mensen trekt ?
"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
  vrijdag 17 februari 2006 @ 21:32:14 #29
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_35203504
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 21:03 schreef Monus het volgende:
Openbare dronkenschap is verboden dus ik ga voor een alcoholvrije horeca.
Je weet intussen wel waarom de rookverboden in de horeca zijn doorgevoerd in zoveel landen: Meeroken. En die discussie is al uitgebreid gevoerd in een ander topic, en ik weet dat jij niet geloofd dat meeroken schadelijk is voor anderen. Maar daar ga je maar verder over discuzeuren in een ander topic.

De rookvrije horeca is voor veel mensen erg prettig, en zelfs de meest verstokte rokers kunnen een paar uurtjes zonder de sigaret. Het is dus een oplossing voor iedereen
-
pi_35203521
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 21:30 schreef ChOas het volgende:

[..]

Gok eens welke kroeg de meeste mensen trekt ?
Daar ben ik dus benieuwd naar. In Amsterdam is ooit een rookvrije kroeg geopend, maar die was vrij snel ter ziele. Maar als ik dit hier zo lees zijn de tijden verandert. Dus ben ik benieuwd, laat de marktwerking er maar op los!
  vrijdag 17 februari 2006 @ 21:33:05 #31
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_35203531
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 21:20 schreef Monus het volgende:

[..]

Die Maartena is er zelf zo overgevoelig voor dat hij zelf last van de rook in de nederlandse barren heeft terwijl hij in het smogvrije Los Angels zit.
Dan vind ik hem een aansteller.
Denkt teveel, is te gelukkig en leeft teveel
pi_35203578
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 21:32 schreef Arliator het volgende:

[..]

Daar ben ik dus benieuwd naar. In Amsterdam is ooit een rookvrije kroeg geopend, maar die was vrij snel ter ziele. Maar als ik dit hier zo lees zijn de tijden verandert. Dus ben ik benieuwd, laat de marktwerking er maar op los!
Maar als alles rookvrij wordt, mensen blijven misschien even weg maar zullen daarna wel weer veel behoefte hebben om naar een cafe te gaan en dan nemen ze het niet-roken voor lief denk ik. Zelf rook ik wel maar ik kan makkelijk een paar uur zonder sigaret, en verder kom ik bijna nooit in een cafe
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  vrijdag 17 februari 2006 @ 21:34:50 #33
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_35203582
lijkt me heerlijk. Geen pijnlijke ogen meer tijdens en na het stappen

Nadeel is wel dat je de lichaams eigen geurtjes van de mensen zelf ruikt, en ik bedoel die individuen die lichaams hygiene niet bovenaan hun lijst van prioriteiten heeft staan
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_35203585
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 21:32 schreef maartena het volgende:

[..]

De rookvrije horeca is voor veel mensen erg prettig, en zelfs de meest verstokte rokers kunnen een paar uurtjes zonder de sigaret. Het is dus een oplossing voor iedereen
Niet als ze alcohol drinken, ik niet in ieder geval.
Als alle kroegen rookvrij worden gemaakt, zien ze mij daar niet meer.
Restaurants is een ander verhaal, daar moet het wel mogelijk zijn. Maar of de rokers daar blij mee zullen zijn is een ander verhaal.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 21:36:29 #35
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_35203641
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 21:18 schreef Arliator het volgende:
Omdat het niet werkt. Veel niet-rokers gaan dan toch naar de rokers kroeg omdat er 1 of 2 rokers in hun uitgaansgroepje zitten. Het is dus een geval van burgerbescherming in dit geval, en zoals ik al tig keer geroepen heb.... aangezien de roker ook best plezier kan hebben door een paar uurtjes niet te roken (of even naar buiten te gaan) is de enige oplossing helemaal niet roken.

Ik zou het trouwens ook niet erg vinden als we eerst eens begonnen met alle horeca gelegenheden die eten serveren, en de echte oude bierkroegen nog even laten doorpaffen. Maar uiteindelijk is een geheel rookvrije horeca het beste voor iedereen.
-
  vrijdag 17 februari 2006 @ 21:38:38 #36
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_35203709
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 21:34 schreef Arliator het volgende:
Niet als ze alcohol drinken, ik niet in ieder geval.
Als alle kroegen rookvrij worden gemaakt, zien ze mij daar niet meer.
Dat zeiden veel rokers in Ierland ook toen daar de pubs rookvrij werden. Intussen zitten de pubs weer ouderwets gezellig vol, want uiteindelijk worden de rokers dat thuis zitten mokken ook wel eens zat natuurlijk als al hun vrienden wel naar de kroeg gaan....
-
pi_35203723
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 21:36 schreef maartena het volgende:

[..]

Omdat het niet werkt. Veel niet-rokers gaan dan toch naar de rokers kroeg omdat er 1 of 2 rokers in hun uitgaansgroepje zitten. Het is dus een geval van burgerbescherming in dit geval, en zoals ik al tig keer geroepen heb.... aangezien de roker ook best plezier kan hebben door een paar uurtjes niet te roken (of even naar buiten te gaan) is de enige oplossing helemaal niet roken.
Als je dat zo stelt gaan de vrienden van rokers dus ook niet meer uit als de rokers niet meer uitgaan omdat alle kroegen rookvrij zijn?
Ik geloof dat niet zo.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 17 februari 2006 @ 21:40:18 #38
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_35203753
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 18:38 schreef JosvG het volgende:
Ik doe niet mee, ik rook dan wel niet, maar ik vind dat fervent rokers toch wel in de kroeg een sigaretje mogen opsteken, het hoort wel een beetje bij de sfeer.
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 18:43 schreef KonnieKipke het volgende:
Ik rook dan wel niet, maar stoor me absoluut niet aan dat er rokers in de kroeg zitten. Het hoort erbij dat je bij een biertje een sigaretje moet kunnen roken.
Al dat krankzinnige geblaat van die anti-rokers .
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 18:46 schreef buitenbeentje het volgende:
Wanneer ik in een cafe ben neem ik het risico om mee te roken. Bij mij thuis (en gelukkig de meeste van mijn vrienden en kennissen) wordt thuis niet gerookt. Ik doe dus niet mee aan dit initiatief. Als het zo door gaat is over 20 jaar alcohol verboden in de kroeg.
Gelukkig zijn er ook nog niet fundamentalistische niet-rokers.
Waaronder ikzelf sinds 1 januari. Laat de marktwerking het lekker zelf regelen; Als er zoveel behoefte is aan rookvrije horeca... waarom is het er dan niet?
pi_35203781
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 21:38 schreef maartena het volgende:

[..]

Dat zeiden veel rokers in Ierland ook toen daar de pubs rookvrij werden. Intussen zitten de pubs weer ouderwets gezellig vol, want uiteindelijk worden de rokers dat thuis zitten mokken ook wel eens zat natuurlijk als al hun vrienden wel naar de kroeg gaan....
Ik kan niet voor iedereen spreken, maar zoals ik al eerder aangaf, mij zien ze niet meer in de kroeg.
Maar goed, of dat voor de meerderheid van de rokers ook geldt, zal dat pas bewezen worden als alles rookvrij in nederland is.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 21:51:15 #40
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_35204075
Roken verbieden in de horeca zal niet werken, meer mensen zullen dan weg blijven. Vervolgens draait de horeca minder omzet en misschien zelfs wel verlies. Ik denk dat het een beter idee is om aparte rookzones te maken en dat andere gedeelten rookvrij blijven. Ook moet de horeca betere afzuiginstallaties aanschaffen en zorgen dat de lucht constant gereinigd wordt.
"Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
"Failure is a few errors in judgment, repeated every day."
  vrijdag 17 februari 2006 @ 21:53:55 #41
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_35204167
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 21:32 schreef maartena het volgende:

[..]

Je weet intussen wel waarom de rookverboden in de horeca zijn doorgevoerd in zoveel landen: Meeroken. En die discussie is al uitgebreid gevoerd in een ander topic, en ik weet dat jij niet geloofd dat meeroken schadelijk is voor anderen. Maar daar ga je maar verder over discuzeuren in een ander topic.

tuurlijk... maartena geeft zoveel om onze astma patiënten en gezondheid dat hij daarvoor:

• Zijn auto heeft laten staan en op de fiets naar zijn werk gaat.
  • Een vereniging heeft opgezet voor een autovrij USA.
  • Al zijn geld uitgeeft voor het redden van het milieu.
  • Tegen gemodificeerde soja is om de bossen van Argentina te beschermen.
  • En om het goede voorbeeld voor onze kinderen te geven heeft hij een heel mager dieet omdat hij weet dat slecht en vet eten heel slecht voor de gezondheid is.

Al vraag ik me wel af wat zo'n geitenwollensok in amerika zoekt.
  •   vrijdag 17 februari 2006 @ 21:53:56 #42
    11923 I.R.Baboon
    pi_35204168
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 21:41 schreef Arliator het volgende:

[..]

Ik kan niet voor iedereen spreken, maar zoals ik al eerder aangaf, mij zien ze niet meer in de kroeg.
    Maar goed, of dat voor de meerderheid van de rokers ook geldt, zal dat pas bewezen worden als alles rookvrij in nederland is.
    Hier gold dat hooguit 2 weken, waarna alle rokers weer gewoon naar de pub gingen en naar buiten als ze wilden roken. Ik denk dat het in NL net zo zal gaan. Het rookverbod in de trein is ook zonder veel gedoe ingevoerd en dat wordt ook gewoon nageleefd.
    pi_35204238
    Ik rook niet, maar als ik naar de kroeg ga erger ik me totaal niet aan mensen die wel roken.

Ik heb werkelijk een hekel aan van die mensen die altijd en overal maar aan hun gezondheid willen denken.
    Naar een kroeg gaan is niet gezond, accepteer het of blijf er weg.
    pi_35204261
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 21:53 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Hier gold dat hooguit 2 weken, waarna alle rokers weer gewoon naar de pub gingen en naar buiten als ze wilden roken. Ik denk dat het in NL net zo zal gaan. Het rookverbod in de trein is ook zonder veel gedoe ingevoerd en dat wordt ook gewoon nageleefd.
    Maar als dat zo zou gaan als je zegt, dan wordt toch de overlast op straat vele malen groter?
    Zeker rond een uurtje of 2, 3 's nachts
    Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn?
    En in een trein wordt niet zoveel alcohol gedronken als in een kroeg. Ik kan niet zonder sigaret als ik alcohol drink.
    pi_35204330
    Zeiken langs de kantlijn met handtekeningen
    Digitale nog wel

En er zijn gewoon geen helden onder die 40.000 die ene eigen kroeg beginnen waar het verboden is om te roken om aan te tonen dat daar markt voor is.
    Het blijft toch vreemd.

Iedereen roept om het hardst dat er niet meer gerookt moet worden maar niemand start een zaak.
    het is toch zo een goed idee? Al die mensen laten nu geld liggen.

Kortom niks algeheel verbod gewoon niet rokers en wel rokers kroegen. Dan is het probleem opgelost zonder overheidshulp.
      vrijdag 17 februari 2006 @ 21:59:27 #46
    94063 2L0w4Zer0
    Vidi, Vici, Veni. ;-)
    pi_35204333
    Daarentegen als echt ALLES in Nederland rookvrij is en dat je in principe alleen nog maar in je eigen huis mag roken, dan zal de schade in de horeca misschien nog wel meevallen. Mensen willen immers wel gewoon blijven stappen en als alles dan rookvrij is, dan zijn er ook geen alternatieve plekken waar mensen eventueel wel heen zouden kunnen gaan. Maar dit idee werkt uiteraard alleen als alle horeca-gelegenheden rookvrij zijn, dus geen uitzonderingen.
    "Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
    "Failure is a few errors in judgment, repeated every day."
      vrijdag 17 februari 2006 @ 21:59:36 #47
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_35204336
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 21:51 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
    Roken verbieden in de horeca zal niet werken, meer mensen zullen dan weg blijven. Vervolgens draait de horeca minder omzet en misschien zelfs wel verlies. Ik denk dat het een beter idee is om aparte rookzones te maken en dat andere gedeelten rookvrij blijven. Ook moet de horeca betere afzuiginstallaties aanschaffen en zorgen dat de lucht constant gereinigd wordt.
    In andere landen is al gebleken dat het nauwelijks financieel van invloed is op de horeca, wellicht alleen in het eerste jaar. En de horeca verplichtten om te investeren in dure verbouwingen om twee zones te maken met allebei een eigen afzuig installatie om te voorkomen dat de gifstoffen niet in de niet-rokersruimte terecht komt gaat echt een hele hoop meer geld kosten.

In andere landen ging het tot nu toe ongeveer zo:

1) Land voert nieuwe rookwetgeving in.
    2) Rokers klagen, mokken, schreeuwen moord en brand gaan thuis op de bank zitten, kroegen verliezen omzet.
    3) Er gaan 6 maanden voorbij, en de kroegen stromen langzaam weer naar het niveau van voor het verbod.
    4) Een jaar later is de omzet weer gelijk.
    5) Bij de landen/staten waar het verbod al jaren geld blijkt nu dat de horeca zelfs meer verdiend omdat ook niet-rokers nu vaker naar de horecagelegenheden gaan.
    6) Probleem opgelost.
    -
    pi_35204353
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 21:56 schreef Thieske het volgende:
    Ik rook niet, maar als ik naar de kroeg ga erger ik me totaal niet aan mensen die wel roken.

Ik heb werkelijk een hekelijk aan van die mensen die altijd en overal maar aan hun gezondheid willen denken.
    Naar een kroeg gaan is niet gezond, accepteer het of blijf er weg.
    Ik wordt vooral moe van al die regeltjes die mij worden opgelegd door de regering. Maar dat is weer een ander onderwerp
    pi_35204391
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 21:59 schreef maartena het volgende:

[..]

In andere landen is al gebleken dat het nauwelijks financieel van invloed is op de horeca, wellicht alleen in het eerste jaar. En de horeca verplichtten om te investeren in dure verbouwingen om twee zones te maken met allebei een eigen afzuig installatie om te voorkomen dat de gifstoffen niet in de niet-rokersruimte terecht komt gaat echt een hele hoop meer geld kosten.

In andere landen ging het tot nu toe ongeveer zo:

1) Land voert nieuwe rookwetgeving in.
    2) Rokers klagen, mokken, schreeuwen moord en brand gaan thuis op de bank zitten, kroegen verliezen omzet.
    3) Er gaan 6 maanden voorbij, en de kroegen stromen langzaam weer naar het niveau van voor het verbod.
    4) Een jaar later is de omzet weer gelijk.
    5) Bij de landen/staten waar het verbod al jaren geld blijkt nu dat de horeca zelfs meer verdiend omdat ook niet-rokers nu vaker naar de horecagelegenheden gaan.
    6) Probleem opgelost.
    Heb je ook een bron van dit verhaal want het klinkt niet erg geloofwaardig.
      vrijdag 17 februari 2006 @ 22:01:22 #50
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_35204396
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 21:59 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
    Daarentegen als echt ALLES in Nederland rookvrij is en dat je in principe alleen nog maar in je eigen huis mag roken, dan zal de schade in de horeca misschien nog wel meevallen. Mensen willen immers wel gewoon blijven stappen en als alles dan rookvrij is, dan zijn er ook geen alternatieve plekken waar mensen eventueel wel heen zouden kunnen gaan. Maar dit idee werkt uiteraard alleen als alle horeca-gelegenheden rookvrij zijn, dus geen uitzonderingen.
    Precies Zo hebben ze het in diverse andere landen gedaan, en daaruit blijkt gewoon dat verreweg het grootste deel van de rokers gewoon weer terugkomt naar de kroeg of het restaurant, omdat ze doorhebben dat plezier hebben met je vrienden zonder de sigaret een stuk leuker is dan thuis alleen op de bank naar die voetbalwedstrijd te kijken.
    -
      vrijdag 17 februari 2006 @ 22:01:40 #51
    11923 I.R.Baboon
    pi_35204409
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 21:57 schreef Arliator het volgende:

[..]

Maar als dat zo zou gaan als je zegt, dan wordt toch de overlast op straat vele malen groter?
    Zeker rond een uurtje of 2, 3 's nachts
    Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn?
    Nou ja, er spelen hier ook nog wel wat andere dingen mee, sigaretten zijn 2x zo duur als in Nederland, waardoor er toch wel wat minder gerookt wordt. Dus er staan maar weinig mensen buiten, en volgens mij is er nauwelijks overlast (en ik woon in een plek met voornamelijk studenten, dus erg veel mensen die erg vaak uitgaan). Ik heb iig nog nooit iets meegemaakt, en dat is toch wel anders dan ik thuis gewend ben.

Edit: maar goed, het is altijd de vraag of je het helemaal kan vergelijken, ieder land is natuurlijk anders, en Nederland heeft denk ik wat meer een thuisdrinkcultuur dan Ierland. Maar goed, mij maakt het weinig uit of het rookverbod er komt of niet, er valt voor allebei wat te zeggen.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')