Weet iemand wat je allemaal krijgt etc.?quote:Clean Air nederland gaat 40.000 handtekeningen verzamelen om een wetsvoorstel in te kunnen dienen voor een rookvrije horeca. U kunt meedoen door u als sympathisant aan te melden door een email te sturen aan info@cleanairnederland.nl, met vermelding van uw naam, adres, woonplaats en telefoonnummer. Wij zullen de benodigde informatie dan zsm toesturen.
De gegevens uit andere landen wijzen andere resultaten uit: Het eerste jaar of mischien de eerste twee jaar zal er inderdaad wat inkomstenverlies zijn omdat verstokte rokers nu thuis blijven, en de horeca zelf wat aanpassingen moet doen om nieuwe klanten te lokken. Daarna zal de horeca weer bijna volop draaien, want uiteindelijk willen de rokers ook niet eeuwig thuis op de bank blijven zitten, en na verloop van tijd zullen ook mensen die voorheen niet naar de horeca gingen vanwege het roken nu wel uit eten gaan en naar de kroeg gaan.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 18:46 schreef BadKeukenTegel het volgende:
Wanneer de kankerstokjes worden verboden is de horeca, zal geen enkele horecagelegendheid meer volle zalen trekken.
Mark my words.![]()
Geen idee, maar ik ga er even vanuit dat de 40.000 handtekeningen ook echte handtekeningen moeten zijn, dus je zult denk ik een formuliertje moeten ondertekenen en dan naar een antwoordnummer moeten sturen ofzo..... of wellicht naar een gewoon adres, dus het kost je hooguit een postzegel.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 18:17 schreef DjDev het volgende:
Weet iemand wat je allemaal krijgt etc.?
Denk je dat? En waar moeten de rokers dan heen? Nee, de rokers zullen zich (moeten) aanpassen.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 18:46 schreef BadKeukenTegel het volgende:
Wanneer de kankerstokjes worden verboden is de horeca, zal geen enkele horecagelegendheid meer volle zalen trekken.
Mark my words.![]()
Onzin.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 18:46 schreef BadKeukenTegel het volgende:
Mark my words.![]()
Vertel mij eens waarom het in landen als Ierland, Groot Brittanie, Noorwegen, Zweden, Italie, Spanje, Australie, Canada en vele staten in de VS wel zou kunnen, en in Nederland niet?quote:Op vrijdag 17 februari 2006 20:30 schreef Wolter het volgende:
Het gaat ze toch niet lukken, Nederland zonder rokers.
En dat is de ervaring in de meeste landen. Als ik hier een kroeg binnenloop zit ie meestal lekker vol. Er staan altijd wel een paar rokers buiten natuurlijk, maar over het algemeen zit iedereen lekker gezellig binnen met een glas bier en een sportwedstrijd op TV.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 20:28 schreef I.R.Baboon het volgende:
Onzin.
Hier in Ierland is men na 2 jaar niks anders meer gewend, en zitten de pubs nog steeds iedere avond vol.
Die Maartena is er zelf zo overgevoelig voor dat hij zelf last van de rook in de nederlandse barren heeft terwijl hij in het smogvrije Los Angels zit.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 21:04 schreef boekenworm het volgende:
De nieuwste hype: overgevoeligheid voor roken. En dat vind ik pure onzin, dus ik doe niet mee.
Gok eens welke kroeg de meeste mensen trekt ?quote:Op vrijdag 17 februari 2006 21:18 schreef Arliator het volgende:
Ik snap eigenlijk niet waarom alles rookvrij moet.
Waarom kan er niet gewoon de helft van de kroegen rookvrij worden gemaakt, en in de andere helft mag gerookt worden? Heeft iedereen de keus in een wat voor soort kroeg hij/zij uitgaat.
Je weet intussen wel waarom de rookverboden in de horeca zijn doorgevoerd in zoveel landen: Meeroken. En die discussie is al uitgebreid gevoerd in een ander topic, en ik weet dat jij niet geloofd dat meeroken schadelijk is voor anderen. Maar daar ga je maar verder over discuzeuren in een ander topic.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 21:03 schreef Monus het volgende:
Openbare dronkenschap is verboden dus ik ga voor een alcoholvrije horeca.![]()
Daar ben ik dus benieuwd naar. In Amsterdam is ooit een rookvrije kroeg geopend, maar die was vrij snel ter ziele. Maar als ik dit hier zo lees zijn de tijden verandert. Dus ben ik benieuwd, laat de marktwerking er maar op los!quote:Op vrijdag 17 februari 2006 21:30 schreef ChOas het volgende:
[..]
Gok eens welke kroeg de meeste mensen trekt ?
Dan vind ik hem een aansteller.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 21:20 schreef Monus het volgende:
[..]
Die Maartena is er zelf zo overgevoelig voor dat hij zelf last van de rook in de nederlandse barren heeft terwijl hij in het smogvrije Los Angels zit.
Maar als alles rookvrij wordt, mensen blijven misschien even weg maar zullen daarna wel weer veel behoefte hebben om naar een cafe te gaan en dan nemen ze het niet-roken voor lief denk ik. Zelf rook ik wel maar ik kan makkelijk een paar uur zonder sigaret, en verder kom ik bijna nooit in een cafequote:Op vrijdag 17 februari 2006 21:32 schreef Arliator het volgende:
[..]
Daar ben ik dus benieuwd naar. In Amsterdam is ooit een rookvrije kroeg geopend, maar die was vrij snel ter ziele. Maar als ik dit hier zo lees zijn de tijden verandert. Dus ben ik benieuwd, laat de marktwerking er maar op los!
Niet als ze alcohol drinken, ik niet in ieder geval.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 21:32 schreef maartena het volgende:
[..]
De rookvrije horeca is voor veel mensen erg prettig, en zelfs de meest verstokte rokers kunnen een paar uurtjes zonder de sigaret. Het is dus een oplossing voor iedereen
Omdat het niet werkt. Veel niet-rokers gaan dan toch naar de rokers kroeg omdat er 1 of 2 rokers in hun uitgaansgroepje zitten. Het is dus een geval van burgerbescherming in dit geval, en zoals ik al tig keer geroepen heb.... aangezien de roker ook best plezier kan hebben door een paar uurtjes niet te roken (of even naar buiten te gaan) is de enige oplossing helemaal niet roken.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 21:18 schreef Arliator het volgende:
Ik snap eigenlijk niet waarom alles rookvrij moet.
Waarom kan er niet gewoon de helft van de kroegen rookvrij worden gemaakt, en in de andere helft mag gerookt worden? Heeft iedereen de keus in een wat voor soort kroeg hij/zij uitgaat.
Dat zeiden veel rokers in Ierland ook toen daar de pubs rookvrij werden. Intussen zitten de pubs weer ouderwets gezellig vol, want uiteindelijk worden de rokers dat thuis zitten mokken ook wel eens zat natuurlijk als al hun vrienden wel naar de kroeg gaan....quote:Op vrijdag 17 februari 2006 21:34 schreef Arliator het volgende:
Niet als ze alcohol drinken, ik niet in ieder geval.
Als alle kroegen rookvrij worden gemaakt, zien ze mij daar niet meer.
Als je dat zo stelt gaan de vrienden van rokers dus ook niet meer uit als de rokers niet meer uitgaan omdat alle kroegen rookvrij zijn?quote:Op vrijdag 17 februari 2006 21:36 schreef maartena het volgende:
[..]
Omdat het niet werkt. Veel niet-rokers gaan dan toch naar de rokers kroeg omdat er 1 of 2 rokers in hun uitgaansgroepje zitten. Het is dus een geval van burgerbescherming in dit geval, en zoals ik al tig keer geroepen heb.... aangezien de roker ook best plezier kan hebben door een paar uurtjes niet te roken (of even naar buiten te gaan) is de enige oplossing helemaal niet roken.
quote:Op vrijdag 17 februari 2006 18:38 schreef JosvG het volgende:
Ik doe niet mee, ik rook dan wel niet, maar ik vind dat fervent rokers toch wel in de kroeg een sigaretje mogen opsteken, het hoort wel een beetje bij de sfeer.
quote:Op vrijdag 17 februari 2006 18:43 schreef KonnieKipke het volgende:
Ik rook dan wel niet, maar stoor me absoluut niet aan dat er rokers in de kroeg zitten. Het hoort erbij dat je bij een biertje een sigaretje moet kunnen roken.
Al dat krankzinnige geblaat van die anti-rokers.
Gelukkig zijn er ook nog niet fundamentalistische niet-rokers.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 18:46 schreef buitenbeentje het volgende:
Wanneer ik in een cafe ben neem ik het risico om mee te roken. Bij mij thuis (en gelukkig de meeste van mijn vrienden en kennissen) wordt thuis niet gerookt. Ik doe dus niet mee aan dit initiatief. Als het zo door gaat is over 20 jaar alcohol verboden in de kroeg.
Ik kan niet voor iedereen spreken, maar zoals ik al eerder aangaf, mij zien ze niet meer in de kroeg.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 21:38 schreef maartena het volgende:
[..]
Dat zeiden veel rokers in Ierland ook toen daar de pubs rookvrij werden. Intussen zitten de pubs weer ouderwets gezellig vol, want uiteindelijk worden de rokers dat thuis zitten mokken ook wel eens zat natuurlijk als al hun vrienden wel naar de kroeg gaan....
tuurlijk... maartena geeft zoveel om onze astma patiënten en gezondheid dat hij daarvoor:quote:Op vrijdag 17 februari 2006 21:32 schreef maartena het volgende:
[..]
Je weet intussen wel waarom de rookverboden in de horeca zijn doorgevoerd in zoveel landen: Meeroken. En die discussie is al uitgebreid gevoerd in een ander topic, en ik weet dat jij niet geloofd dat meeroken schadelijk is voor anderen. Maar daar ga je maar verder over discuzeuren in een ander topic.
De rookvrije horeca is voor veel mensen erg prettig, en zelfs de meest verstokte rokers kunnen een paar uurtjes zonder de sigaret. Het is dus een oplossing voor iedereen
Hier gold dat hooguit 2 weken, waarna alle rokers weer gewoon naar de pub gingen en naar buiten als ze wilden roken. Ik denk dat het in NL net zo zal gaan. Het rookverbod in de trein is ook zonder veel gedoe ingevoerd en dat wordt ook gewoon nageleefd.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 21:41 schreef Arliator het volgende:
[..]
Ik kan niet voor iedereen spreken, maar zoals ik al eerder aangaf, mij zien ze niet meer in de kroeg.
Maar goed, of dat voor de meerderheid van de rokers ook geldt, zal dat pas bewezen worden als alles rookvrij in nederland is.
Maar als dat zo zou gaan als je zegt, dan wordt toch de overlast op straat vele malen groter?quote:Op vrijdag 17 februari 2006 21:53 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Hier gold dat hooguit 2 weken, waarna alle rokers weer gewoon naar de pub gingen en naar buiten als ze wilden roken. Ik denk dat het in NL net zo zal gaan. Het rookverbod in de trein is ook zonder veel gedoe ingevoerd en dat wordt ook gewoon nageleefd.
In andere landen is al gebleken dat het nauwelijks financieel van invloed is op de horeca, wellicht alleen in het eerste jaar. En de horeca verplichtten om te investeren in dure verbouwingen om twee zones te maken met allebei een eigen afzuig installatie om te voorkomen dat de gifstoffen niet in de niet-rokersruimte terecht komt gaat echt een hele hoop meer geld kosten.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 21:51 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
Roken verbieden in de horeca zal niet werken, meer mensen zullen dan weg blijven. Vervolgens draait de horeca minder omzet en misschien zelfs wel verlies. Ik denk dat het een beter idee is om aparte rookzones te maken en dat andere gedeelten rookvrij blijven. Ook moet de horeca betere afzuiginstallaties aanschaffen en zorgen dat de lucht constant gereinigd wordt.
Ik wordt vooral moe van al die regeltjes die mij worden opgelegd door de regering. Maar dat is weer een ander onderwerpquote:Op vrijdag 17 februari 2006 21:56 schreef Thieske het volgende:
Ik rook niet, maar als ik naar de kroeg ga erger ik me totaal niet aan mensen die wel roken.
Ik heb werkelijk een hekelijk aan van die mensen die altijd en overal maar aan hun gezondheid willen denken.
Naar een kroeg gaan is niet gezond, accepteer het of blijf er weg.
Heb je ook een bron van dit verhaal want het klinkt niet erg geloofwaardig.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 21:59 schreef maartena het volgende:
[..]
In andere landen is al gebleken dat het nauwelijks financieel van invloed is op de horeca, wellicht alleen in het eerste jaar. En de horeca verplichtten om te investeren in dure verbouwingen om twee zones te maken met allebei een eigen afzuig installatie om te voorkomen dat de gifstoffen niet in de niet-rokersruimte terecht komt gaat echt een hele hoop meer geld kosten.
In andere landen ging het tot nu toe ongeveer zo:
1) Land voert nieuwe rookwetgeving in.
2) Rokers klagen, mokken, schreeuwen moord en brand gaan thuis op de bank zitten, kroegen verliezen omzet.
3) Er gaan 6 maanden voorbij, en de kroegen stromen langzaam weer naar het niveau van voor het verbod.
4) Een jaar later is de omzet weer gelijk.
5) Bij de landen/staten waar het verbod al jaren geld blijkt nu dat de horeca zelfs meer verdiend omdat ook niet-rokers nu vaker naar de horecagelegenheden gaan.
6) Probleem opgelost.
Preciesquote:Op vrijdag 17 februari 2006 21:59 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
Daarentegen als echt ALLES in Nederland rookvrij is en dat je in principe alleen nog maar in je eigen huis mag roken, dan zal de schade in de horeca misschien nog wel meevallen. Mensen willen immers wel gewoon blijven stappen en als alles dan rookvrij is, dan zijn er ook geen alternatieve plekken waar mensen eventueel wel heen zouden kunnen gaan. Maar dit idee werkt uiteraard alleen als alle horeca-gelegenheden rookvrij zijn, dus geen uitzonderingen.
Nou ja, er spelen hier ook nog wel wat andere dingen mee, sigaretten zijn 2x zo duur als in Nederland, waardoor er toch wel wat minder gerookt wordt. Dus er staan maar weinig mensen buiten, en volgens mij is er nauwelijks overlast (en ik woon in een plek met voornamelijk studenten, dus erg veel mensen die erg vaak uitgaan). Ik heb iig nog nooit iets meegemaakt, en dat is toch wel anders dan ik thuis gewend ben.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 21:57 schreef Arliator het volgende:
[..]
Maar als dat zo zou gaan als je zegt, dan wordt toch de overlast op straat vele malen groter?
Zeker rond een uurtje of 2, 3 's nachts
Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |