abonnement Unibet Coolblue
pi_35026463
Linkje naar vorig topic: [CENTRAAL] (Aanstaande) docenten - deel IX

Nog een aantal reacties op vorige posts:
- Eerst en vooral vind ik het nogal jammer dat jullie insinueren dat het niet tof zou zijn bij ons op school.
quote:
Het lijkt me geen fijne bedoening daar bij jullie op school. Hangt er geen ongelooflijke sfeer van angst?
We amuseren ons eigenlijk nog erg op school hoor als leerkrachten, en dat voornamelijk omdat we precies weten wat we moeten doen met probleemleerlingen. Dat er een aantal leerkrachten niet willen meewerken, tjah, dat wordt eigenlijk voor het overgrote deel van het team als hun probleem gezien. En dat ze daarvoor op het matje geroepen worden, vind ik ook maar normaal. Moeten ze maar niet ja-knikken tijdens de algemene lerarenvergadering om dan toch iets anders te doen

En wat die fijne bedoening betreft: vorige week zijn we nog gaan bowlen met het grootste deel van de leerkrachten. Was echt super. En wie was er niet? Idd, de mensen die het systeem altijd moeten tegenwerken. Zal in hun aard zitten veronderstel ik
quote:
Nee, ik blijf trouw bellen naar ouders als ik iets aan de werkhouding/het gedrag vind mankeren!
Zolang je dan respons krijgt van de ouders is het heel aangenaam werken.
Bij ons een aantal problemen met betrekking tot de ouderparticipatie:
- slechts 11% van de ouders komt naar school tijdens een oudercontact
- slechts 30% van de ouders reageren op een telefonische en schriftelijke uitnodiging voor het oudercontact waarin nog eens expliciet gezegd wordt dat er een probleem is met hun zoon/dochter (alle ouders worden schriftelijk uitgenodigd, maar sommige krijgen dus nog een extra uitnodiging)
- de ouders die naar het oudercontact komen, zijn meestal de ouders waarvan de leerlingen zich als engeltjes gedragen tijdens de les: goed meewerken, altijd in orde, geen problemen met studeren, ...
- de meeste van de ouders spreken geen Nederlands (Turks en Marokkaans is de meest gesproken taal bij ouders van onze leerlingen)
...

Dan is het allemaal makkelijk gezegd dat je moet bellen naar de ouders. We hebben een leerlingenbegeleider op school die altijd belt als er iets gebeurt (leerling onwettig afwezig, leerling vertoont negatief gedrag, leerling behaalt slechte resultaten). Meestal krijgt hij een antwoordapparaat (ouders bellen niet terug naar school) en als hij ze aan de telefoon krijgt dan vinden die ouders het wel jammer, maar ah... "het zal wel beteren".
Laat ons zeggen dat het niet zo makkelijk is om bepaalde procedures te volgen in een school maar voornamelijk allochtonen én beroepsonderwijs (want dat zijn nu eenmaal leerlingen die zeker niet meer graag naar school gaan want ze zitten meestal al zoveel jaar achter...)

Ik weet ook wel dat het allemaal anders kan hoor. Ikzelf heb in het ASO gezeten en daar ging het er ook allemaal anders aan toe. In zo'n scholen gaat het er zelfs nog steeds anders aan toe (hoor ik van collega's met kinderen). Maar dit zijn scholen waar ouders echt interesse tonen voor de studies van hun kinderen. Ik kom regelmatig ouders tegen die zelfs niet weten in welk jaar hun zoon/dochter zit.
pi_35027037
tvp'tje
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_35042685
quote:
Op maandag 13 februari 2006 09:17 schreef teigan het volgende:
tvp'tje
pi_35045831
Dat zie je inderdaad vaak: de ouders van leerlingen bij wie het echt nodig is dat ze naar een mentorgesprek komen, komen niet, zelfs niet als ze speciaal zijn uitgenodigd.
pi_35046462
en hoe lossen jullie zoiets op?

Wij werken nu met 4 leerkrachten in het GOK-team rond ouderparticipatie en zitten een beetje met de handen in het haar.
Hoe 'dwingen' jullie ouders om te komen? Of zijn de resultaten bij jullie niet zo slecht?
  maandag 13 februari 2006 @ 18:49:56 #6
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_35046629
Subtiele tvp.
  maandag 13 februari 2006 @ 19:08:02 #7
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_35047389
Op mijn school komen de meeste ouders gelukkig naar de ouderavonden. Heb twee keer gehad dat ouders niet verschenen. Dat bleek echter een misverstand van hun kant te zijn geweest. Ik heb gelukkig erg betrokken ouders. Komt ook misschien doordat ik vorig schooljaar bij al die mensen op huisbezoek geweest ben. Dan begin je toch al met een positievere insteek.
.
pi_35047647
quote:
Op maandag 13 februari 2006 19:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Op mijn school komen de meeste ouders gelukkig naar de ouderavonden. Heb twee keer gehad dat ouders niet verschenen. Dat bleek echter een misverstand van hun kant te zijn geweest. Ik heb gelukkig erg betrokken ouders. Komt ook misschien doordat ik vorig schooljaar bij al die mensen op huisbezoek geweest ben. Dan begin je toch al met een positievere insteek.
Mja, huisbezoeken doen we niet. Er zouden te veel collega's zijn die dat niet zien zitten.
Gewoon uit interesse: wanneer doen jullie dat dan? Begin van het schooljaar? Tijdens het schooljaar of in augustus? En is dat dan de klas waarvan je titularis bent?
Mij lijkt het wel een goed idee om je voor te stellen aan de ouders en tijdens de GOK-vergaderingen hadden we het er ook al over gehad, maar we vrezen allemaal dat er te veel leerkrachten niet te vinden zouden zijn voor het idee.
  maandag 13 februari 2006 @ 19:20:05 #9
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_35047978
Anders probeer jij het toch gewoon? Is het een vreselijke ramp als enkel een deel van de leraren op huisbezoek gaat? Als blijkt dat de ouders van jouw titularis (hier mentor)klas plots wel komen opdagen, kun je dat als middel gebruiken om de andere leraren nog over te halen.
pi_35048139
quote:
Op maandag 13 februari 2006 19:20 schreef BlaatschaaP het volgende:
Anders probeer jij het toch gewoon? Is het een vreselijke ramp als enkel een deel van de leraren op huisbezoek gaat? Als blijkt dat de ouders van jouw titularis (hier mentor)klas plots wel komen opdagen, kun je dat als middel gebruiken om de andere leraren nog over te halen.
Mja, het zou sowieso iets voor volgend schooljaar zijn (dit jaar zijn er ook geen oudercontacten meer, behalve op 30 juni, maar dat is dan echt voor de leerlingen die een tekort hebben).

Nu zijn we gewoon constant aan het brainstormen over verschillende mogelijkheden en ik probeer ook wat informatie in te winnen. En ervaringen bij andere leerkrachten is uiteraard heel handig
Morgen hebben we weer vergadering en ga ik het nog eens voorleggen. Het probleem is gewoon dat andere leerkrachten dat echt als een last zien en dat is jammer want bij GOK (gelijke onderwijskansen) moet je alle leerkrachten en alle leerlingen kunnen betrekken.
pi_35048213
Nog een vraagje ivm die huisbezoeken? Doen jullie dit dan elk jaar?
Ik bedoel: krijgen alle leerlingen elk jaar een bezoekje of is het enkel voor de nieuwe leerlingen? En zien de leerlingen dit dan niet als een soort bedreiging: hun leerkracht bij hen thuis?
  maandag 13 februari 2006 @ 19:54:09 #12
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_35049565
quote:
Op maandag 13 februari 2006 19:13 schreef leonieke het volgende:
Gewoon uit interesse: wanneer doen jullie dat dan? Begin van het schooljaar? Tijdens het schooljaar of in augustus? En is dat dan de klas waarvan je titularis bent?
Bij ons gaat de mentor van de brugklassen bij de ouders thuis op bezoek. De ouders kunnen zelf aangeven of ze een bezoek op school wensen (het normale 10 minuten gesprek) of een bezoek thuis. Verreweg alle ouders (een enkeling daargelaten) kiezen voor het huisbezoek. Dit gebeurt in de maand november. De nieuwe brugklasleerlingen zijn dan een paar maanden op school, er zijn nog niet veel punten gegeven, en je kunt je dan focussen op "hoe voelt de leerling zich op school?", "zijn er zaken waar de ouders tegenaan gelopen zijn?", etc.
quote:
we vrezen allemaal dat er te veel leerkrachten niet te vinden zouden zijn voor het idee.
Bij ons is het zo: als je brugklasmentor wil worden of bent, moet je op huisbezoek.
quote:
Op maandag 13 februari 2006 19:25 schreef leonieke het volgende:
Nog een vraagje ivm die huisbezoeken? Doen jullie dit dan elk jaar?
Ik bedoel: krijgen alle leerlingen elk jaar een bezoekje of is het enkel voor de nieuwe leerlingen?
Dit is enkel voor de leerlingen van de brugklassen, maar ik weet dat een collega uit een hoger leerjaar nog bij zijn mentorleerlingen op bezoek gaat. Je begint het jaar namelijk met een hele andere, positievere insteek. Normaal komen de ouders alleen op de gesprekken als het niet goed gaat, maar nu heb je (zeker in het begin van het schooljaar) alle tijd om een band met de ouders op te bouwen.
quote:
En zien de leerlingen dit dan niet als een soort bedreiging: hun leerkracht bij hen thuis?
Totaal niet. Ze vinden het leuk. Ouders spelen een thuiswedstrijd, ze voelen zich toch wat zekerder, omdat ze in hun eigen vertrouwde omgeving zitten, en niet in een kil klaslokaal. Je ziet met eigen ogen hoe de thuissituatie van de leerling is. En je komt dan wat tegen hoor, van sjieke woonkamers tot knusse keukentjes tot een bankstel waar je bijna doorheen zakt, etc. Toen ik brugklasmentor was, nam ik tussen de 30 en 45 minuten voor een huisbezoek. Soms, wanneer het echt gezellig was, duurde het wat langer. Veel ouders deden zich veel moeite, met gebakjes en zoiets allemaal. Ze stelden het écht op prijs. Ook leerlingen die nu in de 4e zitten, waar ik ooit op huisbezoek ben geweest, hebben dan altijd nog zoiets van: "En die heeft bij mij thuis op de bank gezeten" - dat vinden ze dan toch wel speciaal.
.
pi_35049806
quote:
Op maandag 13 februari 2006 19:54 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Bij ons gaat de mentor van de brugklassen bij de ouders thuis op bezoek. De ouders kunnen zelf aangeven of ze een bezoek op school wensen (het normale 10 minuten gesprek) of een bezoek thuis. Verreweg alle ouders (een enkeling daargelaten) kiezen voor het huisbezoek. Dit gebeurt in de maand november. De nieuwe brugklasleerlingen zijn dan een paar maanden op school, er zijn nog niet veel punten gegeven, en je kunt je dan focussen op "hoe voelt de leerling zich op school?", "zijn er zaken waar de ouders tegenaan gelopen zijn?", etc.
[..]

Bij ons is het zo: als je brugklasmentor wil worden of bent, moet je op huisbezoek.
[..]

Dit is enkel voor de leerlingen van de brugklassen, maar ik weet dat een collega uit een hoger leerjaar nog bij zijn mentorleerlingen op bezoek gaat. Je begint het jaar namelijk met een hele andere, positievere insteek. Normaal komen de ouders alleen op de gesprekken als het niet goed gaat, maar nu heb je (zeker in het begin van het schooljaar) alle tijd om een band met de ouders op te bouwen.
[..]

Totaal niet. Ze vinden het leuk. Ouders spelen een thuiswedstrijd, ze voelen zich toch wat zekerder, omdat ze in hun eigen vertrouwde omgeving zitten, en niet in een kil klaslokaal. Je ziet met eigen ogen hoe de thuissituatie van de leerling is. En je komt dan wat tegen hoor, van sjieke woonkamers tot knusse keukentjes tot een bankstel waar je bijna doorheen zakt, etc. Toen ik brugklasmentor was, nam ik tussen de 30 en 45 minuten voor een huisbezoek. Soms, wanneer het echt gezellig was, duurde het wat langer. Veel ouders deden zich veel moeite, met gebakjes en zoiets allemaal. Ze stelden het écht op prijs. Ook leerlingen die nu in de 4e zitten, waar ik ooit op huisbezoek ben geweest, hebben dan altijd nog zoiets van: "En die heeft bij mij thuis op de bank gezeten" - dat vinden ze dan toch wel speciaal.
Thx voor het uitgebreide antwoord.
Eén vraagje: wat is een brugklasmentor precies? Die term is mij niet zo bekend... Of is dat de titularis van het eerste jaar?

Persoonlijk lijkt het me wel iets leuks, zie je de ouders idd in een andere sfeer, een sfeer waar zij echt op hun gemak zijn. Maar bij ons 'wil' je geen titularis (mentor) worden, bij ons 'moet' je dat zijn. En ik vrees dat daar het schoentje zal wringen bij een aantal collega's.
  maandag 13 februari 2006 @ 20:05:28 #14
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_35050156
quote:
Op maandag 13 februari 2006 19:58 schreef leonieke het volgende:
Eén vraagje: wat is een brugklasmentor precies? Die term is mij niet zo bekend... Of is dat de titularis van het eerste jaar?
Daar is het mee te vergelijken ja.
.
pi_35060058
Ze zei 'titularis'
  dinsdag 14 februari 2006 @ 17:50:13 #16
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_35082073
Is dat dan geen mentor? Dacht dat dat een mentor was?
.
pi_35100691
Het woord mentor kennen wij niet (toch niet in die betekenis )
pi_35101699
Huisbezoeken zijn echt een hele eye-opener soms. Dan zie je eens in wat voor een situatie kinderen opgroeien en kun je ze misschien iets beter begrijpen.
  woensdag 15 februari 2006 @ 16:38:40 #19
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_35117170
Juist.
.
pi_35131796
Sorry voor die onnuttige, nietstoevoegende tvp.
pi_35142273
quote:
Op maandag 13 februari 2006 19:54 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Bij ons is het zo: als je brugklasmentor wil worden of bent, moet je op huisbezoek.
Op mijn school is het elk jaar weer een crime om genoeg mensen te vinden om alle mentoraatsplekken te vervullen. Uiteindelijk kunnen ze dan nog wel wat suckers vinden die geen nee kunnen zeggen (zoals ik), maar als ze huisbezoeken ook nog eens verplicht zouden stellen zou écht niemand het meer doen.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  donderdag 16 februari 2006 @ 07:07:14 #22
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_35142279
Ik zelf zou liever niet op huisbezoeken gaan eigenlijk. Je wordt uit je veilige omgeving geplukt, moet ver reizen, kost dus enorm veel tijd. Neh, ouder gesprekken op school vind ik prima.

Ik snap wel de voordelen van het huisbezoek, maar zou me er niet prettig bij voelen.
pi_35142292
Het kost vooral zoveel tijd! Ik zou het erg interessant vinden om de thuisomgeving van de leerlingen te zien, maar het zou voor mij niet haalbaar zijn, zeker omdat ik niet in dezelfde stad woon.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_35149257
en als je geen auto hebt wordt het al helemaal een probleem, met al die leerlingen die in afgelegen dorpjes wonen.

(Voel je ook eens hoe het voor die leerlingen is om dat hele eind te fietsen )

Ik heb bij dat soort dingen die op zich hartstikke goed, leuk en interessant zijn tegenwoordig de simpele reactie: als ik er de uren voor krijg die het kost, doe ik het met alle plezier. Krijg ik ze niet, dan mag het nog zo interessant, leuk en nuttig zijn, maar dan doe ik het niet. Ben sinds ik op mijn vorige school overwerkt raakte bijzonder pragmatisch in die dingen geworden.

Het kan zeker veel licht werpen op het waarom van bepaalde gedragingen van 'n bepaalde leerling als je zijn thuisomgeving een keer hebt gezien. Ik heb wel verhalen gehoord van mentoren die ineens volledig begrepen waarom de leerling altijd dingen kwijt was en nooit de juiste spullen bij zich had
  donderdag 16 februari 2006 @ 17:25:29 #25
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_35158202
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 07:03 schreef imago het volgende:

Uiteindelijk kunnen ze dan nog wel wat suckers vinden die geen nee kunnen zeggen (zoals ik), maar als ze huisbezoeken ook nog eens verplicht zouden stellen zou écht niemand het meer doen.
Ik vraag me af wat er niet leuk aan is om mentor te zijn?
.
pi_35159725
Nou, toen ik het was vond ik het leuk, maar ik heb de taak op mijn huidige school (tot nu toe succesvol) proberen te mijden, omdat:
- ik heb veel meer affiniteit met de bovenbouw en de dingen die bij het mentoraat van een bovenbouwklas komen kijken dan met de onderbouw en de dingen die bij het mentoraat daarvan komen kijken, en vooralsnog zijn alle plekken voor bovenbouwmentoren bezet
- ik zit met mijn andere buitenlestaken al aan het aantal uren dat voor buitenlestaken staat
- het mentoraat wordt op mijn school gewaardeerd met veel minder uren dan het je kost als je het goed wilt doen (en ik wil het goed doen), en zoals ik hierboven al postte let ik daar sinds m'n overwerkt-raken veel beter op.

Ik kan me zo voorstellen dat dit ook voor anderen redenen kunnen zijn om liever geen mentoraat te willen. Ieder z'n meug he
pi_35167387
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 17:25 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ik vraag me af wat er niet leuk aan is om mentor te zijn?
Het kost je een hoop tijd die je niet uitbetaald krijgt, op allerlei lastige uren die je helemaal niet uitkomen. En sommigen zijn nou eenmaal niet zo betrokken bij de leerlingen. Dat kunnen hele goede docenten zijn die met alle liefde hun vak overbrengen, maar die het gewoon niet zien zitten om zich zo te binden aan een klas.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_35167930
Ik ken scholen waar mentoren niet mentor zijn van een hele klas, maar hoogstens van een man of 10 (dan praat ik over de bovenbouw). Dit onlast de mentoren wel iets.
  donderdag 16 februari 2006 @ 22:01:00 #29
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_35169052
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 21:19 schreef imago het volgende:
Het kost je een hoop tijd die je niet uitbetaald krijgt
Zit toch gewoon in de taakbelasting?
quote:
op allerlei lastige uren die je helemaal niet uitkomen
Ik heb twee dagen per week een extra begeleidingsuur aan mijn klas, en voor de rest heb ik niet te maken met "allerlei lastige uren". En zo erg vind ik dat begeleidingsuur nu ook weer niet. Ik vind het wel gezellig.
.
pi_35171534
Maar jij hebt dus al twee uren per week. Ik heb één uur, en de rest zal toch echt in m'n pauze en na schooltijd moeten. En dan heb je nog ouderavonden, en ouders die te pas en te onpas bellen. Het hoort er allemaal bij, en ik doe het ook gewoon en ik vind het ook niet ongelooflijk vervelend, maar het is wel een extra belasting.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_35171664
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 22:57 schreef imago het volgende:
Maar jij hebt dus al twee uren per week. Ik heb één uur, en de rest zal toch echt in m'n pauze en na schooltijd moeten. En dan heb je nog ouderavonden, en ouders die te pas en te onpas bellen. Het hoort er allemaal bij, en ik doe het ook gewoon en ik vind het ook niet ongelooflijk vervelend, maar het is wel een extra belasting.
Klassenavonden, kerstviering, allerlei andere activiteiten die de mentoren geacht worden met hun klas te doen....bij ons wordt dat allemaal ook no way gedekt door de uren die je ervoor krijgt, tenzij je je ontzettend drukt. Een collega die op het randje van overspannenheid zat heeft niet voor niets besloten dat ze volgend jaar geen mentor meer wil zijn.....er zijn genoeg andere taken waar je evenveel taakuren voor krijgt en die ongeveer tien keer minder energie en tijd kosten! Ze geven wellicht ook minder voldoening, dat is waar, maar van voldoening kan ik m'n huur niet betalen.
pi_35176689
Als iedereen op zijn taakuren zou letten dan reguleert het zichzelf wel. Te weinig taakuren voor een taak zorgt ervoor dat niemand het meer wil doen. Dan krijg je een ernstig tekort en dan komen er vanzelf taakuren bij.

En inderdaad: van voldoening betaal je geen huur.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_35178844
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 02:22 schreef Neuralnet het volgende:
Als iedereen op zijn taakuren zou letten dan reguleert het zichzelf wel.
Ja en hoe wou je dat doen? "Oh sorry jongetje dat je gepest wordt in de klas, maar daar gaan we het nu niet over hebben want ik heb deze week al genoeg tijd aan het mentoraat besteed, kom volgende week maar terug"
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_35178945
Ik vind taakbelasting sowieso een lastig punt. Maar dat komt misschien doordat mijn grootste taken (mentoraat en Romereis) allebei met te weinig punten worden beloond. (Wij werken dus niet met uren maar met punten, maar uiteindelijk staat elk punt dan natuurlijk ook voor een aantal uur.)
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_35179353
Wat bedoelen jullie eigenlijk met 'taakbelasting'? Ik ben zelf vakverantwoordelijke Informatica en titularis van een klas, maar hier in België krijg je daar niets voor hoor: geen punten, geen extra uren, geen geld. Het hoort bij ons gewoon bij jouw lesopdracht (dus ik geef fulltime les, maar dit komt er gewoon nog bij)

En nee, vakverantwoordelijke is niet zo leuk . Deze week alleen al heb ik 4uur vergaderingen gehad na mijn uren omdat ik vakverantwoordelijke ben.
Daarnaast moeten we regelmatig vakvergaderingen organiseren en worden we constant bij de directie geroepen als er ook maar iets mis is, ook al is het niet tijdens onze les/klas gebeurd. (bv: bij ons zijn er 3 lokalen met pc's, ik kom slechts in 1 lokaal, maar als er ook maar iets mis is in een ander lokaal moet ik het gaan melden en oplossen, want ik ben vakverantwoordelijke )
pi_35189154
quote:
Ja en hoe wou je dat doen? "Oh sorry jongetje dat je gepest wordt in de klas, maar daar gaan we het nu niet over hebben want ik heb deze week al genoeg tijd aan het mentoraat besteed, kom volgende week maar terug"
Dat is wel erg extreem. Overigens merk ik op dat ik scholen heb gezien waar dit soort dingen wel gewoon letterlijk gebeurden. Ik ben echter geen voorstander van dat soort extremen.
quote:
Wat bedoelen jullie eigenlijk met 'taakbelasting'?
Voor elke taak wordt een aantal uren toegekend (vrijwel altijd een te lage schatting). Lesgeven kost zoveel uur, voorbereiding zoveel uur, mentoraat zoveel uur enz. Alle uren bij elkaar opgeteld geeft aan hoeveel uren iemand in dienst is en betaald wordt.

Ik hekel het systeem. Er bestaan dus ook superkleine baantjes van 8 uur in de week waar je 2 dagen voor op school moet komen en in de praktijk 12 tot 16 uur mee bezig bent. Of een baan van 20 uur per week waar je bijna voltijds mee bezig bent. Je krijgt echter maar voor een vast aantal uren betaald. Het is een soort prestatieloon dat je krijgt. Ongeacht het werkelijk aantal uren dat je aan het werk bent.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_35195154
Hoe raar
Wij hebben afhankelijk van de graad waarin je lesgeeft een aantal uren nodig voor een fulltime
1e graad: 22 - 24
2e graad: 20 - 22
3e graad: 18 - 20

De verdeling is zoiets Ik ben het ook niet meer helemaal zeker.
Dit betekent dat ik bv 21u lesgeef per week en dat is een fulltime: voorbereiding, titularis, vergadering, vakverantwoordelijke, klassenraden, ... worden niet geteld. Het hoort gewoon bij de job.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 17:52:33 #38
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_35196491
De taakbelasting is het ergste wat ze ooit hebben kunnen invoeren.
.
pi_35200323
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 17:16 schreef leonieke het volgende:

Dit betekent dat ik bv 21u lesgeef per week en dat is een fulltime: voorbereiding, titularis, vergadering, vakverantwoordelijke, klassenraden, ... worden niet geteld. Het hoort gewoon bij de job.
Maar is het dan niet zo dat sommigen meer taken hebben en dus meer tijd kwijt zijn dan anderen, maar daar evenveel voor verdienen? Dus jij werkt 21 uur en heb 5 extra taken, maar een ander heeft ook 21 uur en toevallig slechts 2 extra taken?

Ik vind het in NL op zich wel eerlijk dat taken in uren worden omgezet die gewoon meetellen voor hoeveel je werkt en hoeveel je uitbetaald krijgt. Ik word namelijk graag betaald voor het werk dat ik doe, ook buiten de klas Alleen klopt die omzetting gewoon helemaal niet en doe je uiteindelijk nog steeds veel meer dan waar je voor betaald krijgt.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 20:17:41 #40
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_35201262
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 19:50 schreef imago het volgende:
Alleen klopt die omzetting gewoon helemaal niet en doe je uiteindelijk nog steeds veel meer dan waar je voor betaald krijgt.
Juist. Ik doe heel veel zaken náást school, maar toch sta ik vaak om wazige redenen in de min. En niemand die me es kan uitleggen hoe dat kan.
.
pi_35215275
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 19:50 schreef imago het volgende:

[..]

Maar is het dan niet zo dat sommigen meer taken hebben en dus meer tijd kwijt zijn dan anderen, maar daar evenveel voor verdienen? Dus jij werkt 21 uur en heb 5 extra taken, maar een ander heeft ook 21 uur en toevallig slechts 2 extra taken?
Tuurlijk is het zo en dat is soms nog het meest vervelende. Een collega van mij geeft 20u les en heeft geen enkele extra taak (geen titularis, geen vakverantwoordelijke, zit nooit in extra werkgroepen aangezien ze geen vakverantwoordelijke is, ...) en zij verdient evenveel als ik.

Echt eerlijk kan je het niet noemen, maar zo is het systeem nu bij ons. Ik heb gewoon de pech dat mijn directie echt tevreden is over mij (heeft ze mij al een paar keer voor op haar bureau geroepen) en mij dus in allerlei werkgroepen steekt omdat ze weet dat het in orde zal zijn als ik erin mee doe. En dankzij het vak dat ik geef (informatica) ben ik ook nog eens verantwoordelijk voor een pc-lokaal en daar komt ook nog eens veel werk bij. Vorig jaar bv, toen het schooljaar ten einde was hebben mijn vriend en ik samen 2 dagen in het lokaal gewerkt om alles in orde te zetten. Dit jaar wordt het systeem veranderd dus dat wordt weer 2 extra dagen. Maar ik doe dit ook alleen maar omdat het lesgeven voor mij dan makkelijk wordt hoor
pi_35215288
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 20:17 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Juist. Ik doe heel veel zaken náást school, maar toch sta ik vaak om wazige redenen in de min. En niemand die me es kan uitleggen hoe dat kan.
Bedoel je dan dat je minder verdient dan normaal? (in de min)
pi_35215317
Tofheid. 1e dag van de schoolvakantie en Roellio is ziek.
pi_35215326
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 10:59 schreef Roellio het volgende:
Tofheid. 1e dag van de schoolvakantie en Roellio is ziek.
Ik ben al blij dat ik nog een week kan uitzieken op school. Hopelijk ben ik dan tegen de vakantie helemaal genezen

Maar veel beterschap
pi_35407618
Ben je alweer beter Roellio? Je wil nog wel IETS aan je vakantie hebben natuurlijk!

Ik heb het bange vermoeden dat ik enigszins buiten mijn boekje ben gegaan en denk dat ik dat maar moet gaan herstellen. Het zit zo dat een paar klassen grote problemen hebben met een collega van me, dat speelt al een tijd, en ik heb het altijd wel aangehoord als leerlingen bij me klaagden maar weerhield me er wijselijk van om uitspraken te doen, afgezien van het advies om met hem te gaan praten en "het moet toch lukken dat jullie er samen uitkomen, want jullie zijn van goede wil, hij is van goede wil en jullie hebben eenzelfde doel" etc etc

Nu overvielen twee dames me echter nogal, op een moment dat ik erg druk en gehaast was, en ze leken nogal in paniek, bibberige stemmetjes, tranen in de ogen....of ik alsjeblieft een keer in een tussenuur met ze de stof wilde doornemen want ze begrepen niets meer van de stof en ze wilden zo graag weer voldoendes halen en op mijn advies om naar hun docent te gaan zeiden ze dat ze dat al heel vaak hadden geprobeerd en dat die tot niets bereid is. Collega zegt uiteraard wat anders: de dames zijn tot niets bereid en hij doet juist zo zijn best. Normaal meng ik me er uberhaupt niet in, maar omdat ze me overvielen, zo paniekerig deden en ik haast had heb ik, min of meer 'om ervan af te zijn', gezegd dat ik wel een keer in een tussenuur wat dingen zal uitleggen.

Ik heb daar nu spijt van, want hiermee meng ik me toch in een toestand die een toestand is tussen hen en hem. Om die dames nu af te zeggen gaat misschien wat ver, maar ik denk toch dat ik dat maar ga doen: ik kom hierdoor in een positie waar ik helemaal geen trek in heb. Sowieso vind ik het erg lastig om me steeds maar op de vlakte houden als die collega komt klagen over zijn leerlingen, of zijn leerlingen over die collega. Wellicht had ik geen van beide partijen uberhaupt ooit een luisterend oor moeten bieden, maar het sluipt erin he.
pi_35412078
Probleem: Ik voel me nog steeds niet thuis op mijn stageschool. Mijn lessen mislukken elke keer, ik krijg het niet voor elkaar mezelf rustig te krijgen als er onrust ontstaat.. Mijn begeleiders begeleiden amper tot niet..

BAH!
Mon 'en!
pi_35415289
Als de begeleiders weigeren hun begeleidende taak uit te voeren, ga dan naar de coördinator die boven de begeleiding staat. Is die er niet of is dat geen optie, kaart het dan aan bij je mentor op de opleiding. Dan kan er naar een betere oplossing gezocht worden.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_35419413
Neuralnet, ik heb zoiets ook wel gehad, maar in dat geval lag het echt aan de docent en was dat ook al zo vaak met hem besproken, dat ik gewoon standaard een halve les per week aan zijn vak besteedde. Hij gaf die klas Latijn en ik Grieks, en ik heb er dus een soort van vragen-half-uurtje Latijn bijgedaan. En dat wist hij ook. Maar dit was dan ook een welwillende klas, daar doe je dan misschien iets meer voor.

Toen ik zelf op de middelbare school zat heeft een docent trouwens een keer tegen me gezegd "ga alsjeblíéft uitleg vragen aan een andere leraar, want jij begrijpt mijn uitleg niet en ik begrijp jouw vragen niet, en met een ander gaat het misschien beter". Naar een ander toegestapt en binnen een half uur snapte ik alles weer
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_35422275
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 16:58 schreef bloempjuh het volgende:
Probleem: Ik voel me nog steeds niet thuis op mijn stageschool. Mijn lessen mislukken elke keer, ik krijg het niet voor elkaar mezelf rustig te krijgen als er onrust ontstaat.. Mijn begeleiders begeleiden amper tot niet..

BAH!
Hoeveelste jaars ben je?

Enneeuh: "Hou je hoofd koel, met alles wat je doet. Hou je hoofd koel, yo! Want dat doet je goed".
  donderdag 23 februari 2006 @ 22:28:38 #50
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_35424024
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 21:43 schreef Roellio het volgende:

[..]

Hoeveelste jaars ben je?

Enneeuh: "Hou je hoofd koel, met alles wat je doet. Hou je hoofd koel, yo! Want dat doet je goed".
Absoluut wat hij zegt

Als je je kut voelt straal je het uit en dat voelen kinderen feilloos aan. Maar relaxed blijven is easier said then done.

Waar denk je dat het aan ligt dat je lessen mislukken? Ben je wel goed voorbereid, is je lesplan wel flexibel genoeg of zijn het meer ordeproblemen?

Als je begeleider je niet goed helpt kun je altijd nog naar andere mensen toe die je kunnen helpen he! Niet vergeten, dat is je bescherming als stagiar!
pi_35428313
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 21:43 schreef Roellio het volgende:

[..]

Hoeveelste jaars ben je?

Enneeuh: "Hou je hoofd koel, met alles wat je doet. Hou je hoofd koel, yo! Want dat doet je goed".
Tweede. Vorig jaar op het VMBO gestaan zonder problemen.
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 22:28 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Absoluut wat hij zegt

Als je je kut voelt straal je het uit en dat voelen kinderen feilloos aan. Maar relaxed blijven is easier said then done.

Waar denk je dat het aan ligt dat je lessen mislukken? Ben je wel goed voorbereid, is je lesplan wel flexibel genoeg of zijn het meer ordeproblemen?

Als je begeleider je niet goed helpt kun je altijd nog naar andere mensen toe die je kunnen helpen he! Niet vergeten, dat is je bescherming als stagiar!
Het is niet zo zeer dat ik met een k*tgevoel voor de klas sta, als ik die kinderen zie gaat mijn onweerhumeur echt wel weg. Maar ik krijg mezelf niet rustig. Ik sta vijftig minuten lang te trillen en voel me gewoon ontzettend onzeker.

Voorbereiding is meestal gewoon goed, maar bedenk me dan ineens op het laatste moment dat ik het toch anders wil doen en dat tweede plan werkt dan niet helemaal omdat ik het niet doordacht heb.

Ik ga idd eens kijken wie me echt kan helpen, want ik voel er niet zoveel voor om me maanden lang ongemakkelijk te lopen voelen.
Mon 'en!
pi_35431800
Tsja, je moet gewoon doen wat jou ligt.

Ik maak nooit een lesplan. Ik kijk van tevoren even wat we gaan doen m.b.t. het huiswerk. Aan de hand van het nakijken kies ik ervoor om een uitlegje nog even snel over te doen. Dan komt er meestal een luister-/leesoefening of een grammatica blokje en daarna gaan m'n kids aan het werk.
Ik geef een MVT en de huidige methode is elke paragraaf dermate hetzelfde dat ik eigenlijk nooit iets enorm hoef voor te bereiden.

Af en toe wijk ik wel wat van de methode af met verschillende werkvormen en aparte lesjes en dit vereist wel wat meer voorbereiding en planning, maar over het algemeen draait het bij mij uit de losse pols prima.

Pas ervoor op dat je geen neerwaartse spiraal van straffen creërt in je klas. Kies je eigen weg, je eigen lijn, en blijf daarbij. Zorg dat je 200% consequent bent tegen al je leerlingen en probeer lastige leerlingen ook eens te complimenteren als ze iets goed doen. Sommige van mijn leerlingen waren aan het begin van het jaar bij mij eigenlijk altijd het haasje, maar blijken nu, na veelvuldig positief stimuleren, best okay.
  zondag 26 februari 2006 @ 13:38:59 #53
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_35508044
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 00:12 schreef bloempjuh het volgende:
Vorig jaar op het VMBO gestaan zonder problemen.
Dat wil natuurlijk niks zeggen.
quote:
Maar ik krijg mezelf niet rustig. Ik sta vijftig minuten lang te trillen en voel me gewoon ontzettend onzeker.
Grote vraag is dan waar die onzekerheid vandaan komt. Als je zegt dat het niet van de leerlingen komt, dan moet er toch ergens een onbekende factor zitten. Zit de begeleider er bij in de klas, of zo?
quote:
Ik bedenk me dan ineens op het laatste moment dat ik het toch anders wil doen en dat tweede plan werkt dan niet helemaal omdat ik het niet doordacht heb.
Dus moet je je proberen af te leren om die 'last minute adjustments' te doen en je gewoon te houden aan je eerste lesvoorbereiding. Het is trouwens handig als je dan parallel-klassen hebt. In de eerste klas pas je dan je originele lesvoorbereiding toe, en in een andere klas je veranderde lesvoorbereiding.
.
  zondag 5 maart 2006 @ 13:32:52 #54
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_35737984
*bescheiden kick*

Morgen weer aan de slag na een weekje vakantie..
.
pi_35739034
quote:
Op zondag 5 maart 2006 13:32 schreef Baba-O-Riley het volgende:
*bescheiden kick*

Morgen weer aan de slag na een weekje vakantie..
Hier dinsdag pas
En zo'n korte periode nu
Het zal volgens mij weer afgelopen zijn vooraleer we er echt aan begonnen zijn
  zondag 5 maart 2006 @ 14:43:06 #56
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_35740596
Ik meld me ook maar weer eens!
  zondag 5 maart 2006 @ 15:16:20 #57
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_35741835
Ik had denk ik een week eerder vakantie dan jullie hebben
pi_35742251
ik had ook een week eerder vakantie
  zondag 5 maart 2006 @ 15:29:40 #59
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_35742283
Ik ook! Het Zuiden had een weekje later, maar daar wonen dan ook alle carnavallers.
  zondag 5 maart 2006 @ 15:39:09 #60
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_35742625
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik niet veel om carnaval geef, maar het schoolcarnaval sla ik nooit over. Dat is gewoon te gezellig. Ben een jaar verkleed gegaan als Paul Stanley van KISS. Dus ik liep rond, al die leerlingen staarden me echt aan met een blik van: "en wie bent U?".. aan de bar gestaan, wat drankjes betaald aan leerlingen en zo. De dag erna: "Meneer, ik heb u gisteren niet gezien op het feest?"... "Ow, en met wie heb je een kwartier staan praten en heeft je die 2 pilsjes betaald?" "U!? "

Heerlijk..
.
pi_35767435
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 15:06 schreef thaleia het volgende:
Ik heb daar nu spijt van, want hiermee meng ik me toch in een toestand die een toestand is tussen hen en hem. Om die dames nu af te zeggen gaat misschien wat ver, maar ik denk toch dat ik dat maar ga doen: ik kom hierdoor in een positie waar ik helemaal geen trek in heb. Sowieso vind ik het erg lastig om me steeds maar op de vlakte houden als die collega komt klagen over zijn leerlingen, of zijn leerlingen over die collega. Wellicht had ik geen van beide partijen uberhaupt ooit een luisterend oor moeten bieden, maar het sluipt erin he.
Hoe is dat nog afgelopen, thaleia?
Bij mij in de sectie rommelt het ook danig. Ik geef les in de bovenbouw en werk daarbij samen met een oudere docent van 56. Hij is extreem onzeker en daardoor vaak heel gespannen en stressig. Dat is wel apart aangezien ik voor het eerst voor klassen sta als Atheneum en Havo 4 en nieuw ben op school, dus als er iemand onzeker zou kunnen zijn ben ik dat, lijkt mij. Maar het komt er op neer dat ik moet omgaan met de onzekerheid en gespannenheid van iemand die twintig jaar meer ervaring heeft. De omgekeerde wereld.

Door zijn gespannenheid kan hij heel kortaf doen. Daarnaast heeft hij de arrogantie die eerstegraads docenten wel eens wordt verweten: hij weigert zelf les te geven in de onderbouw, maar heeft wel voortdurend kritiek op de manier van lesgeven in de onderbouw. Het gevolg is dat hij onder de collega's verre van geliefd is. De meeste collega's hebben dan ook wat medelijden met mij omdat ik steeds met hem moet samenwerken. Ik probeer, ondanks zijn soms nogal gestresste reacties (die niet altijd even aardig overkomen) de vrede tussen ons te bewaren. Dit betekent dat ik voor die lieve vrede soms wel dingen over me heen laat komen.

Nu heeft deze man bedacht dat hij in de aankomende sectievergadering de docenten uit de onderbouw wil aanspreken op hun gebrek aan samenwerking, én zijn kritiek op hen dat ze de leerlingen onvoldoende voorbereiden op het werk in de bovenbouw. Ik wéét gewoon dat deze kritiek en met name de manier waarop hij het gaat brengen, slecht gaat vallen bij deze collega's. Ik ben dan ook in de wandelgangen een beetje aan het 'voormasseren'. Ik heb de collega's in grote lijnen al uitgelegd dat dit eraan zit te komen zodat zij een beetje voorbereid zijn. Ik vind nl. dat die man wel in grote lijnen gelijk heeft, maar ik denk dat we hier op een constructieve en niet-verwijtende manier aan moeten werken. De collega's waren het geheel met mij eens.

Ik heb de man vorige week subtiel - echt subtiel! - gevraagd of het misschien een idee is dat ik tijdens de vergadering het woord voer. Dit omdat ik wel in de onderbouw lesgeef en daardoor ook concrete suggesties kan doen voor een andere manier van werken. Hij voelde zich direct geweldig aangevallen. Nee, dat ging hij doen want hij wist precies hoe het zat en hij had het al helemaal uitgewerkt etc. Daarop zei ik - wederom zo subtiel mogelijk!! - dat ik vreesde voor een afwijzende reacties van collega's omdat de manier waarop hij het brengt nogal aanvallend kan overkomen. Man, man, hij reageerde uiterst kribbig. Ik had volgens hem een 'waardeoordeel' over hem en dat moest ik niet doen. Hij loopt al lang op deze school rond en weet heus wel wat hij doet.

Ik heb niet zo'n zin meer om op mijn tenen te moeten lopen bij deze man. Ik heb er verder geen woorden aan vuil gemaakt, maar ik heb nog wel opgemerkt dat we als collega's ook eerlijk bepaalde dingen tegen elkaar moeten kunnen zeggen én dat ik slechts probeer mee te denken.

Tips, andere ervaringen met dit soort gevoelige collega's?
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_35767754
Pfff Raisingirl, dit lijkt me echt geen makkelijke situatie

Ik moest vorig jaar samenwerken als titularis van een klas met een collega die er ook al jaren werkt, ik was de nieuwe.
Vaak had ik ook het gevoel dat ik beter mijn mond kon houden.
Het ging zelfs zo ver dat ze op een bepaald moment zei: "ik ga wel meeluisteren naar de uitleg, dan ben ik zeker dat het juist zal zijn als ik het ook gehoord heb". Nu ging dat over een papier invullen, iets wat ik best wel alleen kan hoor ondanks mijn weinige ervaring

Door zo'n zaken kreeg ik vaak het gevoel een dom wicht te zijn.
Nu heb ik er een paar keer over gepraat met haar, maar dat leek maar niet te helpen. Ik heb het er toen ook over gehad met een aantal collega's die bij haar hetzelfde ervaren.
Blijkbaar is het zo iemand van de oude garde die het altijd beter schijnt te weten en die je vooral haar eigen ding moet laten doen.

Voordeel bij mij was dat ik wist dat het maar voor 1 schooljaar was. Dus op het einde van het jaar moest ik wel flink op mijn tanden bijten, maar ik wist dat ik er geen last meer ging van hebben (zij geeft les in 1e graad, dit jaar geef ik enkel in 2e en 3e graad les).

Ik denk dat jouw collega ook iemand is die geen kritiek wenst te krijgen omdat hij al zoveel ervaring heeft.
Ik zou hem het verhaal laten brengen en dan zie je de reactie wel van de collega's. Misschien kan je dan achteraf nog jouw mening geven en de gemoederen op die manier proberen te verzachten.

Voor zover ik het begrijp, weten de collega's al hoe jij er zelf over denkt, dus zij zullen je wel niets kwalijk nemen omdat jouw collega het wat stressy en onhandig overbrengt (denk ik dan maar weer)
  maandag 6 maart 2006 @ 11:47:05 #63
105263 Litso
Interlectueel.
pi_35768634
Vanaf vandaag is dit een officieel centraal topic. Zie Nieuw topictype voor uitleg
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
pi_35779891
quote:
Op maandag 6 maart 2006 11:09 schreef RaisinGirl het volgende:

Tips, andere ervaringen met dit soort gevoelige collega's?
Bij ons rommelt het ook in de sectie, zo erg dat we eigenlijk geen sectievergaderingen meer houden omdat de sectievoorzitter het gezeur gewoon zat is. Één van onze sectiegenoten zit in de schoolleiding en werkt van ons allen ook al het langste op deze school, en daarom denkt ze alles beter te weten en vindt ze dat zij het laatste woord in alles hoort te hebben. Ze is geen sectievoorzitter, maar ze probeert wel telkens het gras voor zijn voeten weg te maaien en haar zin door te drijven. En wat heeft vergaderen voor zin als onze mening toch niet belangrijk blijkt te zijn en zij uiteindelijk toch de beslissingen neemt? Ze doet me wel denken aan de man waar jij het over hebt, want voor kritiek of andere standpunten staat ze helemaal niet open, en anderen hebben altijd ongelijk.

Daar komt nog bij dat er op dit moment enorm veel spanningen zijn tussen personeel en schoolleiding, en hoewel ik me daar niet door wil laten meeslepen, is het toch moeilijk om collegiaal met haar om te gaan, omdat ze conrector is. Dat loopt dus niet echt lekker. En dan hebben we ook nog de collega die eigenlijk niet kan lesgeven, maar niet kan omgaan met kritiek en goedbedoelde raad. Wil ook niet samenwerken als je een parallelklas met hem hebt, gaat koppig z'n eigen gang. Overleg in onze sectie komt dus gewoon bijna niet voor, en als het al eens gebeurt, gaat het zo onprettig dat er eigenlijk niets constructiefs uitkomt.

Gevolg van dit alles is dat iedereen maar een beetje doet waar hij/zij zin in heeft, en in de wandelgangen bespreek je dan wel eens wat met sectiegenoten die je toevallig wel aardig vindt. Of als je 's ochtends samen in de trein zit ofzo. Niet echt de ideale situatie.

Mijn aanpak is om me vooral op de vlakte te houden en me niet te mengen in alle conflicten. Ik fladder overal maar zo'n beetje doorheen. Het liefste zou ik natuurlijk zien dat er goed overlegd kan worden, dat zou de lessen ook ten goede komen, maar ik voel me absoluut niet geroepen om te proberen verandering in de situatie te brengen. Dat is misschien heel slap, maar ik wil me gewoon niet in zo'n wespennest steken. Ik probeer m'n eigen lessen zo goed mogelijk te geven, en hoe de rest het doet zoeken ze zelf maar uit...
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 7 maart 2006 @ 20:59:26 #65
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_35822345
quote:
Op maandag 6 maart 2006 17:27 schreef imago het volgende:
En dan hebben we ook nog de collega die eigenlijk niet kan lesgeven, maar niet kan omgaan met kritiek en goedbedoelde raad. Wil ook niet samenwerken als je een parallelklas met hem hebt, gaat koppig z'n eigen gang.
Zulke lui moeten tegen zichzelf beschermd worden. Ik ken ook genoeg lui die geen les kunnen geven. Je hebt mensen die dan om hulp komen vragen en alle hulp van je aannemen, en dat wordt gewaardeerd (ook door collega's) en met dat soort mensen heb ik ook meer te doen dan die arrogante figuren die het gewoon niet willen weten. Zo van: "ik hoor het niet dus het is er niet". Ik liep bijvoorbeeld langs een klas waar ik een paar leerlingen "hoer! hoer!" hoorde roepen. Ik - in het kader van open cultuur en collegialiteit - binnen gevallen, maar zij zei: "ik hoor toch niks?".. ja, dan houdt het voor mij ook op. Daar kan ik ook geen compassie mee hebben..
quote:
Ik probeer m'n eigen lessen zo goed mogelijk te geven, en hoe de rest het doet zoeken ze zelf maar uit...
Dat is denk ik ook het beste wat je kunt doen.
.
pi_35824580
TVP
pi_36260806


Ik ga vanaf één September de opleiding Geschiedenis leraar in UTrecht doen (HBO). ZIjn er hier nog mensen die ook die opleiding gaan doen, of al bezig zijn. Wat is jullie indruk van de opleiding? Hoe bevalt de opleiding?

Ik heb morgen meeloopdag . Nog andere mensen die dan ook meeloopdag hebben, of die de meeloopdag van 16 maart hebben gedaan?
Xbox Live: koenpijl
pi_36271153
Ik laat de LerO voor wat het is en ga vanaf volgend schooljaar door met Engels aan de uni.

[ Bericht 5% gewijzigd door Evil_Jur op 22-03-2006 18:04:15 ]
pi_36271334
Nog iemand die ermee ophoudt.. Wordt wel een leeg topic zo

Ik zit ook al met allerlei twijfels. Maar dan vooral over het vak. Nederlands is mijn passie, maar ik ben altijd veel beter geweest in handvaardigheid enzo. Dus misschien ooit toch maar een deeltijdopleiding Kunstzinnige Vorming..

En ik heb mijn propedeuse bijna binnen. Alleen syntaxis nog!
Mon 'en!
  woensdag 22 maart 2006 @ 18:40:38 #70
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_36272581
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 17:59 schreef bloempjuh het volgende:
Nog iemand die ermee ophoudt.. Wordt wel een leeg topic zo
Ik ben er ook nog....
.
pi_36456490
Ik zou er ook wel effe tussenuit willen om een tijdje wat anders te gaan doen: kan na een paar jaar dan altijd weer terug het onderwijs in, dus waarom nu niet effe m'n horizon verbreden? Maar dat blijkt nog niet zo gemakkelijk: je kunt nog zo benadrukken dat je als docent ervaring opdoet in spreken voor groepen, dingen helder uitleggen, communiceren met allerlei categorieen mensen (leerlingen, collega's, ouders), organiseren van grote projecten en bijbehorende budgettering (het organiseren van een buitenlandse studiereis bijvoorbeeld) en ga zo maar door, somehow denken werkgevers dat die vaardigheden anders zijn dan dezelfde vaardigheden, opgedaan binnen een bedrijf. Een paar andere jonge collega's die ook aan het solliciteren zijn zeiden het ook al: "als je alleen maar hebt lesgegeven denken ze dat je niets anders kunt" en de dingen die je tijdens dat lesgeven allemaal leert tellen blijkbaar niet, of iig niet als volwaardig.

Nu ben ik in de race voor een baan waarbij je in de sollicitatieprocedure vooral moet laten zien wat je kunt, en niet wat je voorheen hebt gedaan. Dat is dus gunstig, en ik heb alle vertrouwen in mijn kwaliteiten, maar er is tenminste 1 andere goeie kandidaat die momenteel freelancer is. Die kan dus snel beginnen (wat zij graag willen) en ik zit met m'n opzegtermijn....het zou me niet verbazen als die me deze keer gaat nekken.

Ik begin het onderwijs om bovenstaande redenen als een soort gevangenis te ervaren: een gevangenis waar het tot nu toe heel prettig toeven is, maar de gedachte dat je er niet zo gemakkelijk uit komt geeft toch een onprettig gevoel.
pi_36456697
Ik twijfel gelukkig niet zo over lesgeven, het zal ook wel schelen dat ik in mijn vakgebied anders ergens terecht kom waar ik helemaal geen zin in heb..
Ik vraag me ook wel eens af hoe makkelijk je eruit komt, maar ik zie wel hoe mijn weg loopt
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_36456728
Ik vind het gelukkig allemaal nog leuk genoeg om nog effe te doen totdat de recessie voorbij is
  donderdag 30 maart 2006 @ 20:27:23 #74
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_36503226
We zijn nu bezig met de vernieuwde onderbouw. Hele hoop vakken die samen projectjes moeten gaan maken, ter vervanging van de reguliere lesstof. Veel mensen zien het niet zitten, omdat er geen ontwikkeltijd voor projectjes is, en het nu soms lijkt alsof er alleen maar projectjes gedaan worden onder het mom van "we doen projectjes". Aan de ene kant wel heel leuk omdat je er je creativiteit in kwijt kunt en de leerlingen gemotiveerder zijn, maar aan de andere kant: ik vraag me nu al af wanneer ik die projectjes allemaal moet gaan bedenken cq. uitwerken. 's Nachts?
Daarbij, té veel projectjes is ook weer niet goed. Ik merk nu al dat leerlingen soms hunkeren naar gewoon weer klassikale les.
.
pi_36506369
Hier precies hetzelfde! Er waren op mijn school al een paar heel degelijke vakoverstijgende projecten in de onderbouw. Die zitten goed in elkaar en leerlingen ervaren ze als heel positief en leerzaam. Ze lopen al jaren.

Nu ineens die toestand met de vernieuwde onderbouw....zelfs degenen die bovenstaande projecten in elkaar hebben gedraaid en over het algemeen erg positief staan tegenover vernieuwingen zijn skeptisch. Men (en ook ik) heeft het gevoel dat 'projectmatig werken' nu een doel op zich wordt in plaats van dat het als een middel wordt gezien, de termen "heilig moeten" valt veelvuldig, de manier waarop het op onze school wordt gebracht wordt als heel onprettig ervaren: het is een ontzettende doordestrotduwerij: zelfs degenen die de kar straks gaan trekken staan er niet achter, maar worden onder druk gezet om de projecten te gaan ontwikkelen omdat ze een schaal 11 functie hebben en daar horen nu eenmaal extra taken bij.

Lekkere projecten zal dat opleveren....laat het gewoon over aan degenen die daar al jaren enthousiast mee bezig zijn en er echt achter staan, hou het aantal projecten klein zodat het voor de leerlingen speciaal blijft en ze er gemotiveerd voor blijven, en als dat niet helemaal strookt met wat Zoetermeer wil kun je met wat passen en meten wel zorgen dat het er toch mee lijkt te stroken, dat gebeurt met zoveel dingen, dat kan met de vernieuwde onderbouw net zo goed

Ik ben toevallig onlangs nog begeleider geweest bij een van die projecten die al jaren lopen, en dat deugde gewoon. Het wordt al jaren georganiseerd door iemand die daar met hart en ziel voor gaat, en de leerlingen storten zich er -over het algemeen - met hart en ziel in. Koester zoiets als schoolleiding ipv zo demotiverend te werk te gaan, zou ik zeggen!
  donderdag 30 maart 2006 @ 22:38:39 #76
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_36508350
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 21:48 schreef thaleia het volgende:
Nu ineens die toestand met de vernieuwde onderbouw....zelfs degenen die bovenstaande projecten in elkaar hebben gedraaid en over het algemeen erg positief staan tegenover vernieuwingen zijn skeptisch. Men (en ook ik) heeft het gevoel dat 'projectmatig werken' nu een doel op zich wordt in plaats van dat het als een middel wordt gezien, de termen "heilig moeten" valt veelvuldig, de manier waarop het op onze school wordt gebracht wordt als heel onprettig ervaren: het is een ontzettende doordestrotduwerij
PRECIES! Men zegt wel dat je invloed hebt op de veranderingen, maar ondertussen is het toch allemaal al bekokstoofd en uitgestippeld.
quote:
Lekkere projecten zal dat opleveren....laat het gewoon over aan degenen die daar al jaren enthousiast mee bezig zijn en er echt achter staan, hou het aantal projecten klein zodat het voor de leerlingen speciaal blijft en ze er gemotiveerd voor blijven
Ik hoorde in mijn mentorklas al opmerkingen als: "Alwéér een project? "
Dat kan dan toch ook niet de bedoeling zijn.
quote:
Koester zoiets als schoolleiding ipv zo demotiverend te werk te gaan, zou ik zeggen!
Helemaal mee eens. Maar ja, sinds wanneer weet een schoolleiding wat er op school gebeurd?
.
pi_36828306
ik vroeg me wat af..

Is het bij scholen ook zo dat als je een EHBO cursus wil gaan volgen, je hierbij een bijdrage in de kosten krijgt van de school? Of is dat niet verplicht??
Ik zit er nl. al even over te bekvechten met vriendje, maar we komen er niet uit...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  maandag 10 april 2006 @ 18:51:37 #78
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_36830758
Als je een beetje werkgever hebt betaalt de school alles.
pi_36836977
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 18:40 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Ik ben er ook nog....
3e-jaars student mét contract. Over ongeveer een maand de formatie voor volgend jaar.

Máár... er komen 12 1e-graads uren vrij, dus de directeur VMBO had al bedacht om iemand door te schuiven zodat ik meer uren krijg!

Maar goed, ondaks lovende kritieken van zowel leerlingen als sectie en directie blijkt uit de ervaring van onbevoegde collega's dat je soms nog best genaaid wordt, eind van 't jaar.

We wachten af.
  maandag 10 april 2006 @ 22:43:03 #80
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_36839924
Ik heb ook een contract aangeboden gekregen en ben tweede jaars. Het contract is alleen niet voor volledig docentschap maar een duale stage contract voor volgend jaar, een lio garantie en vervolgens een baangarantie. Als ik echter een baan kan vinden voor volgend jaar doe ik dat. Mijn stage is zeer lovend en mijn stagebegeleider vanuit de EHVA ook. Alleen loop ik een beetje achter qua vakken, maar dat komt nog wel goed!
pi_36841975
Ik mis ook 30 punten ofzo.

Je kunt maar 1 ding tegelijk doen hè!
Volgend jaar waarschijnlijk 20 uurtjes en deeltijd studeren.
  dinsdag 11 april 2006 @ 07:47:40 #82
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_36846193
quote:
Op maandag 10 april 2006 23:34 schreef Roellio het volgende:
Ik mis ook 30 punten ofzo.

Je kunt maar 1 ding tegelijk doen hè!
Volgend jaar waarschijnlijk 20 uurtjes en deeltijd studeren.
Ik denk ook na over deeltijd. Ik was eerlijk gezegd een beetje lui dit jaar Maar hey ik kom altijd op mijn pootjes terecht
pi_36851214
Hahaha, wat zijn het toch ook een schatjes af en toe he. Mijn tamelijk drukke tweede klas was vandaag enorm rustig en deed keurig mee, omdat er een dame achterin de klas zat die mijn les ging beoordelen. Dat had ik ze van tevoren niet gezegd en ik heb ook absoluut niet gezegd dat ze extra rustig moesten zijn ofzo (zwaktebod!), maar goed, ze waren dus uit zichzelf fantastisch aan het meedoen.....en volgens mij niet zozeer omdat ze vreesden zelf op hun gedrag aangesproken te worden (met deze mevrouw krijgen ze pas in de bovenbouw te maken) als wel uit goodwill naar mij toe. Zo schattig!

In het verleden dacht ik nog wel eens: "ik krijg nu een goede beoordeling, maar dat is eigenlijk niet eerlijk want normaal zijn mijn lessen in deze klas vaak rommeliger", maar tegelijkertijd lijkt mij dat het ook wel iets zegt als een klas uit eigen beweging dit voor je doet.
pi_36851450
Ik heb ook een VMBO2, hardstikke leuke klas.

En er kwamen 3 lessen 3 mensen kijken. De coördinatrice opleiden in de school (klas deed het fantastisch), de directeur om m'n contractverlenging te beoordelen (klas deed het fantastisch) en mijn stagebegeleider van de hogeschool. DRAMA!
pi_36851513
Waarom dat dan? Omdat dat een onbekende was?
pi_36851697
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 12:23 schreef thaleia het volgende:
Waarom dat dan? Omdat dat een onbekende was?
Volgens mij waren ze het een beetje zat dat er steeds mensen in hun klas kwamen, zegmaar. Een soort territorium-breuk ofzo.

Ik bepaald uiteraard wel lekker zelf wie er wel of niet in de klas komt, maar ik had ze allicht even kunnen vragen of ze er bezwaar tegen hadden.
pi_36852859
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 12:13 schreef thaleia het volgende:
Hahaha, wat zijn het toch ook een schatjes af en toe he. Mijn tamelijk drukke tweede klas was vandaag enorm rustig en deed keurig mee, omdat er een dame achterin de klas zat die mijn les ging beoordelen. Dat had ik ze van tevoren niet gezegd en ik heb ook absoluut niet gezegd dat ze extra rustig moesten zijn ofzo (zwaktebod!), maar goed, ze waren dus uit zichzelf fantastisch aan het meedoen.....en volgens mij niet zozeer omdat ze vreesden zelf op hun gedrag aangesproken te worden (met deze mevrouw krijgen ze pas in de bovenbouw te maken) als wel uit goodwill naar mij toe. Zo schattig!

In het verleden dacht ik nog wel eens: "ik krijg nu een goede beoordeling, maar dat is eigenlijk niet eerlijk want normaal zijn mijn lessen in deze klas vaak rommeliger", maar tegelijkertijd lijkt mij dat het ook wel iets zegt als een klas uit eigen beweging dit voor je doet.
Op mijn school in Gouda kreeg ik al na anderhalf maand bezoek van de conrector. De les ging wel oké, niet super, maar goed genoeg. De conrector vertelde me later echter dat na de les leerlingen uit die klas hem hadden aangesproken en hadden gezegd dat ik echt moest blijven want dat ik het goed doe. Heel schattig. Volgens de conrector was dat het beste teken en zei dat meer dan de les. Volgens mij is dat ook zo. Zo iemand observeert ook hoe jij met de klas omgaat, en kijkt niet alleen naar je vakdidactische kwaliteiten.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_36852919
ik kreeg op de school waar ik LIO stage ga lopen dat een leerling van die school die ik een paar bijlessen heb gegeven het daar nog steeds over heeft...
En dat vond ik toch ook wel erg leuk om te horen..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_36853348
Morgen komt trouwens een coördinator kijken bij een les.
Het eerste uur, bij een zeer rustige A4 klas.

.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  dinsdag 11 april 2006 @ 16:57:16 #90
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_36859486
Ach, die lesobservaties... ik heb een tijdje op een school gewerkt, daar zat de ene na de andere persoon achter in de klas. Van locatiedirecteur tot inspectie tot sectielid tot collega tot afdelingsleider tot.. noem het maar op. Na een tijdje valt dat helemaal niet meer op - en de leerlingen ook niet. Bij mij mag iedereen binnen komen lopen, ik heb niks te verbergen. De deur staat altijd open.
.
  dinsdag 11 april 2006 @ 17:58:17 #91
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_36861395
Even een snelle tvp, was dit topic uit het oog verloren.

Ik geef 13 uur per week Grieks en Latijn op een gymnasium, en zit in mijn laatste bachelorjaar klassieke talen. Moet nog twee jaar studeren, wat ik vanaf volgend jaar ook deeltijd ga doen, omdat ik het afgelopen jaar nogal eens op mijn tandvlees heb moeten lopen.
Afrika Paprika
pi_36861664
Da's wel veel ja, 13 lesuren als daar ook nog een voltijd studie naast moet....een vriend van me is ooit gestopt met de 9 uur die hij als bijbaantje gaf omdat hij vreesde anders nooit z'n scriptie af te zullen gaan maken....kwam er gewoon nauwelijks aan toe. Nou heeft hij ook wel veel neven-bezigheden, als je dat niet hebt en je tijd goed indeelt is er vast meer mogelijk.

Bij ons is het ook aan de orde vd dag dat er iemand achterin het lokaal zit, omdat alle docenten verplicht meedoen aan een project waarbij je in duo's 3x per jaar bij elkaar in de les gaat kijken. En daarnaast wonen de afdelingsleiders jaarlijks bij iedere docent 1 of 2 lessen bij in het kader vd functioneringsgesprekken.

Toen de echt officiele inspectie kwam vond ik het minder prettig, ik zag al voor me dat die hoge heren in die donkere pakken binnen zouden komen lopen net tijdens een les die beroerd verliep. Maar ze kwamen bij 6 VWO, halverwege de les toen ze dus allang stil aan het werk waren
pi_36888636
Ik heb vandaag te horen gekregen waar ik stage ga lopen, het is mn eerste jaar en heb er super veel zin in.
Wel jammer dat we eigenlijk in koppels gaan maar de andere helft van mijn koppel al een half jaar van school af is

Een oude docent van mij had de gewoonte om afentoe iemand uit onze klas stiekem naar de supermarkt te sturen om snoep enzo te kopen voor hem (en hij deelde t meestal ook uit om zo een beetje populair te worden ofzo, nooit gesnapt).
Mooie was dat hij iemand eens weg stuurde en 5 minuten later kwam er iemand van de inspectie binnen, heb nog nooit iemand zo benauwd zien kijken
How rude!
  donderdag 13 april 2006 @ 22:30:26 #94
56819 Kimske
Juf in wording
pi_36937457
Heeft iemand een leuk ideetje voor een geschiedenisles voor kleuters??
Stem:
http://www.businesschallenge.nl/261-dhr_l_tome.html
en maak kans op een notebook!
  donderdag 13 april 2006 @ 22:34:43 #95
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_36937612
Jonge of oude kleuters? Ik zou het lekker dicht bij huis houden, dus met pappa en mamma's tijdperk of misschien opa en oma, maar niet echt veel verder.

Misschien is een ot en sien thema week anders een idee. Een week in oude kleding (rokken, klompen, linten in het haar) en ouderwetse spelletjes zoals steltenlopen (wel lastig) hoepelen, knikkeren etc.
pi_36941748
quote:
Op donderdag 13 april 2006 22:34 schreef Silmarwen het volgende:
Jonge of oude kleuters? Ik zou het lekker dicht bij huis houden, dus met pappa en mamma's tijdperk of misschien opa en oma, maar niet echt veel verder.

Misschien is een ot en sien thema week anders een idee. Een week in oude kleding (rokken, klompen, linten in het haar) en ouderwetse spelletjes zoals steltenlopen (wel lastig) hoepelen, knikkeren etc.
Koekhappen, spijkerpoepen.. etc. Ik heb op de basisschool (toen ik in groep drie zat) zo'n week gehad met een speciale dag waarop ouders ook meemochten. Weet 't nog steeds. Keileuk!
Mon 'en!
  vrijdag 14 april 2006 @ 18:10:32 #97
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_36960492
Wat vinden jullie trouwens van dit artikel, van de Frontpage:
quote:
Kinderen zouden meer saaie lessen moeten krijgen op school ter voorbereiding op het echte leven. Ze moeten er zo aan wennen dat het leven niet altijd even opwindend en interessant is. Dat zeiden een aantal sprekers op de jaarlijkse conferentie van de Britse lerarenvereniging.

Scholieren worden tegenwoordig door televisie, computer en videospellen continu geprikkeld. Het onderwijs zou een goede afwisseling zijn. "Ik heb de energie niet om dag in dag uit mijn lessen aantrekkelijk te maken met liedjes en danspasjes", klaagt wiskundelerares Zoe Fail. "De kinderen worden niet meer genoeg verveeld. Ze worden te veel gestimuleerd. Verveling moedigt de denkvaardigheden en de fantasie aan. Ik herinner me nog dat ik me verveelde vroeger. Maar ik verveel me nu niet omdat ik weet hoe ik ermee moet omgaan."

Volgens Barry Williams, docent aan het Hertford Regional College in Cambridgeshire, zijn zijn lessen niet saai. Degenen die dat geloven 'hebben de nuances en de subtiliteit van mijn lessen niet door'. Williams: "Wanneer iemand zegt: 'Meneer Williams, dat meisje zit door het raam naar een boom te staren', dan zeg ik: 'Merkt u niet dat ik in mijn lessen elementen van zenboeddhisme voor gevorderden heb geïntegreerd?'. In feite lever ik volwassenen af die in staat zullen zijn te (blijven) kijken naar uitzendingen van politieke partijen".
Even mijn reactie er bij:
quote:
"Wanneer iemand zegt: 'Meneer Williams, dat meisje zit door het raam naar een boom te staren', dan zeg ik: 'Merkt u niet dat ik in mijn lessen elementen van zenboeddhisme voor gevorderden heb geïntegreerd?'.
Dit geloof je toch niet serieus!? Dus wanneer iemand geen orde kan houden, is het argument: "Ze leren omgaan met rondvliegende molecuul-deeltjes, in de vorm van tafels en stoelen". Ik ben zelf leraar - ik hou er van om mijn lessen leuk en gevarieerd te maken, puur omdat ik mezelf anders ga vervelen. Wanneer je plezier hebt in je vak, dan leren de leerlingen ook met plezier. Wanneer je gortdroog uit je boek gaat zitten voorlezen, merk je dat de aandacht na 4 seconden verslapt, de leerlingen niks meer opnemen en vervolgens... naar buiten gaan zitten staren met hun zenboedhhistisch hoogtepunt of wat ze niet allemaal volgens Williams bereiken.
.
pi_36961404
Ik begrijp dat principe wel. We doen tegenwoordig steeds meer ons best om de leerlingen te prikkelen en moeten daarin steeds weer verder gaan omdat ze alle motivatietechnieken al een keertje gezien hebben. Op een gegeven moment kom je in de situatie dat een gewone les nooit meer genoeg is zonder dat er allerlei aandachtstrekkende trucs worden uitgehaald. Waarbij het dubieus is of het überhaupt bijdraagt. Dan streeft het zijn doel voorbij en is "de spannende les" als middel het doel op zich geworden om nog enigszins de orde te bewaren.

Mijn inziens een verkeerde ontwikkeling. Leerlingen die echt iets willen leren kunnen met iedere les wel uit de voeten. Dat is gelukkig de meerderheid. Daar tegenover staat een kleine minderheid die per definitie snel verveeld is, geen zin heeft of anderszins problemen heeft waardoor het concentreren tijdens de les niet lukt. Voor die kleine groep kan je op je kop gaan staan en de meest fantastische videoles in elkaar draaien, maar je bereikt er enkel mee dat ze slechts even afgeleid zijn en dat je continu iets nieuws moet verzinnen.

We moeten eens af van de mentaliteit dat alles met plezier gedaan moet worden. De grote hoeveelheid dingen die je moet leren leer je voornamelijk door stelselmatig stampen en veel te oefenen. Met plezier leren motiveert, maar is vaak niet effectief. Je leert een klein gedeelte vrij goed en je herinnert de les als leuk, maar dat verandert snel als je eenmaal kunt overzien hoe weinig je eigenlijk weet. Wie alles met plezier wil doen, moet zijn heil maar op een iederwijs-school zoeken.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  vrijdag 14 april 2006 @ 18:51:08 #99
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_36961591
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 18:07 schreef thaleia het volgende:
Da's wel veel ja, 13 lesuren als daar ook nog een voltijd studie naast moet....een vriend van me is ooit gestopt met de 9 uur die hij als bijbaantje gaf omdat hij vreesde anders nooit z'n scriptie af te zullen gaan maken....kwam er gewoon nauwelijks aan toe. Nou heeft hij ook wel veel neven-bezigheden, als je dat niet hebt en je tijd goed indeelt is er vast meer mogelijk.
Ik vind het vooral jammer dat het lesgeven in de praktijk altijd voor gaat, waardoor ik nu niet zo veel uit mijn studie haal als mogelijk zou zijn. Maar tegelijkertijd vind ik het lesgeven zo enorm leuk en uitdagend dat ik de combinatie nog best een jaar wil volhouden.

Wat is jullie ervaring met autistische leerlingen overigens? Ik heb er nogal wat (PDD-NOS dan wel Asperger) en ben altijd benieuwd naar wat voor problemen anderen tegenkomen met deze interessante groep kinderen.
Afrika Paprika
pi_36961609
Haha, ja kijk, die gast drijft het in het belachelijke, met z'n zenboeddhisme en je gaat natuurlijk niet expres je lessen zo saai mogelijk maken om de leerlingen voor te bereiden op eventuele saaiheid die ze in hun volwassen leven kunnen gaan tegenkomen.

Maar ik vind wel dat het huidige onderwijs (of liever gezegd de makers van lesboeken en de beleidbedenkers in Zoetermeer) te ver is doorgeslagen in 'krampachtig alles aanpassen aan wat de leerling zogenaamd wil'. Een VWO-leerling mag bij tekstverklaren best eens een tekst over een gortdroog of pittig onderwerp voor z'n kiezen krijgen in plaats van telkens maar die eeuwige 'straatcultuur' en simpel hanteerbare teksten over mobieltjes. Het is voorbereidend wetenschappelijk onderwijs he, dus bereid de leerlingen daar dan ook op voor.

En af en toe moet je in dit leven nu eenmaal iets doen dat je saai vindt en het is ook een onderdeel van je onderwijs c.q. opvoeding dat je leert dat je niet kunt verwachten dat iedereen om je heen zich voortdurend in bochten wringt om de dingen voor jou zo boeiend mogelijk te maken. DAT ben ik wel met Williams eens, al kleedt ie het zo te lezen tamelijk belachelijk in.
pi_36961928
Ik merkte mijn eigen teleurstelling toen ik begreep dat "het echte leven" na de middelbare school niet zo "leuk" ingekleed werd als men al die jaren had gesuggereerd. Opeens kom je op de universiteit en merk je dat je urenlang moet stilzitten om te luisteren en honderden krukdroge bladzijden per maand in je kop moet stampen. Daar zit je dan met je "samenwerkend leren" kennis. Je weet hoe je op een leuke manier in 1 uur 1 bladzijde kan leren, maar je weet ook dat je volgende maand 1000 bladzijden moet kennen...
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  vrijdag 14 april 2006 @ 20:10:25 #102
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_36963689
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 18:51 schreef thaleia het volgende:
En af en toe moet je in dit leven nu eenmaal iets doen dat je saai vindt en het is ook een onderdeel van je onderwijs c.q. opvoeding dat je leert dat je niet kunt verwachten dat iedereen om je heen zich voortdurend in bochten wringt om de dingen voor jou zo boeiend mogelijk te maken. DAT ben ik wel met Williams eens, al kleedt ie het zo te lezen tamelijk belachelijk in.
Ja, inderdaad.
.
  vrijdag 14 april 2006 @ 21:16:23 #103
56819 Kimske
Juf in wording
pi_36965819
Thnx voor de reacties Heb een oude kolen-strijkbout gevonden en een olielamp, dus ga met ze aan de praat over stroom. Dat was er vroeger nog niet ( toen opa en oma klein waren) hoe deden ze dan de was? En, belangrijk: er waren geen computers! hoe speelden ze dan! Gaat helemaal leuk worden
Stem:
http://www.businesschallenge.nl/261-dhr_l_tome.html
en maak kans op een notebook!
  vrijdag 14 april 2006 @ 22:59:01 #104
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_36968715
Ik denk dat deze beste man een punt heeft.

Leren moet maar zo leuk mogelijk maar tegelijkertijd bereiden wij voor op de maatschappij. Dat is idd wel eens saai en mijn lessen zijn ook weleens saai.Soms moet er gewoon stof worden behandeld. Ik probeer altijd zoveel mogelijk voorbeelden bij de leefwereld te geven en dat kan wel lekker met maatschappijleer, bovendien loop ik altijd wel te geinen in de les waardoor het nog enigzins te doen is voor ze

Maar soms heb je gewoon saaie taaie stof waar je door moet. Je lessn varieren is wel lekker, ik denk dat leerlingen dan ook mee rgeboeid blijven en dat het voor jezelf ook wel lekker is.
  zaterdag 29 april 2006 @ 18:21:27 #105
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_37407915
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 22:59 schreef Silmarwen het volgende:
Soms moet er gewoon stof worden behandeld. Ik probeer altijd zoveel mogelijk voorbeelden bij de leefwereld te geven en dat kan wel lekker met maatschappijleer, bovendien loop ik altijd wel te geinen in de les waardoor het nog enigzins te doen is voor ze
Inderdaad. Ik probeer de lesstof zo smeuïg mogelijk aan te bieden. Actuele voorbeelden er bij, inspelen op de leefwereld en uitstralen dat je zélf in ieder geval wél plezier hebt. Ik ga ook niet elke les alle toeters, bellen, rookmachines, confettibommen, cheerleaders en vuurwerk uit de kast trekken. Daar worden leerlingen na verloop van tijd ook imuun voor.
quote:
Maar soms heb je gewoon saaie taaie stof waar je door moet. Je lessn varieren is wel lekker, ik denk dat leerlingen dan ook mee rgeboeid blijven en dat het voor jezelf ook wel lekker is.
Helemaal mee eens. Ik moet er zélf immers ook wat plezier aan beleven, anders ga ik mezelf vervelen en dat wil ik de leerlingen echt niet aan doen.

Ben overigens terug van een leuk weekje Londen met 2 vmbo. Super sfeer, lekker weer.. kortom, een van de grotere krenten in de pap als docent. Ontzettend leuk met de leerlingen bezig geweest.
.
pi_37408857
ik zat me iets af te vragen...
Ik las gisteren in een van de damesbladen een verhaal van een lerares, die van een leerlinge in vertrouwen te horen kreeg dat ze een relatie had met een leraar... En die leraar was haar zo ongeveer aan het stalken.. Ik schrok er wel van, en ik vroeg me ineens wel af hoe vaak dat voorkomt, hebben jullie het wel eens gezien, en wat werd er toen mee gedaan?
Die lerares had geheimhouding beloofd, maar is in haar boosheid wel op die docent afgestapt, en dat is nu een hele moeilijke situatie... Sowieso, als er een leerling(e) op je afkomt met zo'n verhaal, kun je het dan wel NIET vertellen aan anderen?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_37409822
Je moet ook nooit geheimhouding beloven, dat is één van de eerste dingen die aan bod kwamen bij de mentorcursus die ik gevolgd heb. Je kunt zeggen dat je het niet zomaar door zult vertellen, dat je echt heel zorgvuldig kunt zijn, maar je kunt ook eerlijk vertellen dat je sommige dingen nu eenmaal niet voor je kunt houden. Als een leerling hulp vraagt, kun je die hulp bijna nooit bieden zonder met iemand anders te overleggen, zeker als je moet doorverwijzen. En soms kan wat je hoort ook gewoon zo schokkend zijn dat je zélf je ei bij iemand kwijt moet.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  zaterdag 29 april 2006 @ 22:31:58 #108
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_37415029
Je moet het heel voorzichtig aankaarten, en zeker niet voor jezelf houden. Dan kun je wel geheimhouding beloofd hebben, wat sowieso al dom is, dan breek je die belofte maar. Als je het niet vertelt kunnen de gevolgen desastreus zijn.
pi_37419729
Belofte maakt morele schuld. Wie die schuld niet op zich wil of kan nemen door te zwijgen, moet die belofte niet maken. Zodra een leerling daarom vraagt, zou je moeten aangeven wat WEL mogelijk is en de leerling zou alsnog de kans moeten hebben om van de hulpvraag af te zien. Aan de leraar de taak ervoor te zorgen dat de leerling het toch wil vertellen en de hulp wil aanvaarden. Want dat er hulp ingeschakeld moet worden is zeker. Al is de verleiding groot om zelf even verhaal te halen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_37483899
Tja, maar gedane zaken nemen geen keer. Ze zal zelf ook wel spijt hebben van die belofte. In dit geval heb je niet alleen te maken hebt met een leerlinge in een moeilijke situatie, maar ook met een collega die volledig buiten zijn boekje gaat. Wat betreft dat laatste heb je volgens mij de plicht om daar iets mee te doen. Je kunt bijvoorbeeld naar een vertrouwenspersoon stappen.

Dat meisje zou ik in een gesprek duidelijk maken dat je, ondanks de belofte, toch iets moet doen. Ook om te voorkomen dat een andere leerlinge het slachtoffer van deze man wordt. Je kunt uitleggen dat je die belofte eigenlijk niet had moeten maken. Daarnaast kun je voorstellen samen met die vertrouwenspersoon te gaan praten.

Dit zijn echt situaties waar je niet op zit te wachten hè.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_38419199
Stil hier!

Het "bijna vakantie!"-gevoel heeft bij de leerlingen NU al hard toegeslagen, en nog harder bij mij
  woensdag 31 mei 2006 @ 19:01:35 #112
61183 leonieke
Dan toch?
pi_38419323
Ook zo zwaar aan het aftellen?
Nog 6 lesdagen hier, alle punten zijn afgesloten (en de leerlingen weten dat maar al te goed )
Nog een geluk dat ik in bijna al mijn klassen al de volledige leerstof heb gezien voor dit jaar. Nog in een paar klassen een laatste stukje theorie en dan rustig uitbollen met herhalingsoefeningen

De examens zijn ondertussen al alle 19 opgesteld, samen met alle modeloplossingen. Morgen ga ik ze gaan inleveren bij de directie
pi_38419871
Ik ben zo ontzettend blij dat mijn stage er bijna op zit. En het schooljaar qua studie ook, ik ben zo moe! Mijn logopediste vandaag: "Zo, jij ziet er moe uit.. en je klinkt ook een beetje verrot. Ben je zo erg aan vakantie toe? Pas alsjeblieft op dat je niet instort ofzo.."

Ik ben het echt even helemaal moe.
Mon 'en!
pi_38419955
ik ben nu zeker dat ik in september als LIO mag beginnen, eindelijk...
Ik ben al aan het meekijken op de school waar ik in september aan de slag ga en ik heb er zin in...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  woensdag 31 mei 2006 @ 19:47:46 #115
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_38421112
Ik heb nog maar één echte stagedag dit jaar en een geweldige stage aangeboden gekregen bij een nieuwe school!
pi_38427191
Qua werk kan ik nog makkelijk dat laatste maandje door. Heb nog allerlei leuke projecten opgestart om de aankomende vakantiesfeer bij de leerlingen nog een beetje te onderdrukken in mijn lessen.
Alleen met m'n studiejaar afronden ben ik een beetje klaar.

Ah, en hoewel het er lange tijd naar uitzag dat men een nieuwe bevoegde docent zou aannemen (met dank aan PZ ) mag ik, na inspanning van de coördinatrice nieuwe docenten en de directeur VMBO toch blijven. Volgend jaar 4e studiejaar en weer eigen uurtjes en doekoes!!
  donderdag 1 juni 2006 @ 09:58:40 #117
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_38427503
Het schijnt nogal lastig te zijn he als nieuwe docent vast werk vinden. Ik hoop dat mijn volgende stage me ook als docent willen aanhouden voor LIO en daarna. Volgend jaar doe ik nog vakken van dit jaar maar hey ik heb volgend jaar maarliefst 4 vakken En ik moet een minor kiezen. Twijfel tussen geschiedenis met aardrijkskunde (of andersom) bekwaamheid, speciaal onderwijs of doorstroming naar eerste graads minor.
  donderdag 1 juni 2006 @ 23:18:33 #118
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_38458069
Ben nu bezig met examens na te kijken. Laatste restjes van het schooljaar, heb geloof ik nog 6 lesdagen of zo, plus nog een survival met mijn mentorklas (gaat erg gezellig worden).. ach, komt wel goed. Nog energie genoeg
.
pi_38467147
Ik wilde gisteren ook nog zeggen dat ik nog zat energie had, maar vanochtend word ik opeens wakker met een dikke keel en een hoofd vol griep. En dat terwijl er nog zo veel te doen is, want ik heb dit jaar voor het eerst een planning gemaakt die ervoor zorgt dat we niet al een maand voor het einde klaar zijn, maar dat we mooi tot de laatste les kunnen doorwerken.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  maandag 26 juni 2006 @ 18:06:37 #120
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_39257432
Ben vandaag begonnen aan het laatste weekje. Vorige week o.a. survival gehad, was erg geslaagd. Ik merk toch wel dat de klas het jammer vindt om na 2 jaar uit elkaar te gaan. Ik ben twee jaar mentor van ze geweest, maar ik denk dat het wel goed is dat ze eens bij andere mensen in de klas komen te zitten. Volgende week nog een dagje naar school, dan ga ik mijn lokaal weer eens uitmesten.
.
pi_39268135
Deze week nog repetitieweek en bijkomende surveillances. De hele k*tzooi nog snel nakijken, rapport- en overgangsvergaderingen en dan is 't af.
pi_39268721
Ik heb al het ultieme vakantiegevoel. Postvak al uitgeruimd enz., alle dingen waar je tijdens het schooljaar totaal niet aan toekomt zijn weer op orde. Het is nu alleen nog 'n beetje vergaderen en in de zon zitten omdat de ene vergadering om 9:00 is en de volgende pas weer om 15:00

Ja, lekker hoor. Ben wel aan het overwegen 'n baantje te zoeken voor in de zomer. Ergens vind ik het erg kansloos, als 30+-er "vakantiewerk" gaan doen, maar heb het geld nodig! En natuurlijk wel lekker lang vrij....
  maandag 26 juni 2006 @ 23:39:56 #123
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_39270247
Kun je niet ergens bij een bijspijkerkamp werken?
pi_39270283
Ik ga morgen ook even langs het uitzendbureau voor een kansloos baantje.

Ik ga in principe 2/3 weken naar Ecuador, dus extra geld is fijn!
  dinsdag 27 juni 2006 @ 21:52:04 #125
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_39300186
Waarom werken in de vakantie? Je krijgt gewoon doorbetaald.
pi_39318149
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 21:52 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Waarom werken in de vakantie? Je krijgt gewoon doorbetaald.
Wat moet ik anders 7 weken doen?

Het is toch niet elke dag strandweer, en als het wél mooi weer wordt zeg ik gewoon m'n baan op.
  woensdag 28 juni 2006 @ 13:14:44 #127
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_39318349
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 13:08 schreef Roellio het volgende:


Wat moet ik anders 7 weken doen?
Op vakantie gaan, luieren, relaxen, ontspannen, niksen, uitrusten, enz.
pi_39318457
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 13:14 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Op vakantie gaan, luieren, relaxen, ontspannen, niksen, uitrusten, enz.
Ik ga ook wel op vakantie, maar een best dure. Dan is wat extra geld mooi meegenomen.

Ik ga geen 7 weken werken, misschien 3 ofzo.
pi_39318471
Ik wil zo langzamerhand eens van m'n studieschuld af en dat wil van m'n "gewone" salaris niet zo lukken. Op vakantie ga ik dus ook maar niet, en als ik toch niet wegga hoef ik geen 7 weken vrij hoor....daarbij zou het ook wel prettig zijn om eens 'n keer rijlessen te kunnen betalen enzo.

M'n vrienden werken ook allemaal het grootste deel van de zomer door....dus....ik ga 's avonds wel met ze op terrasjes hangen, en in het weekend
pi_39325549
Ik ben zóó die klootzak!

Ze hadden bij tempo-team een 'koerier' nodig voor 6 weken, en ik heb dat baantje geaccepteerd.

En dan zeg ik na 3 weken: "Het is toch niets voor mij, de mazzel "

  woensdag 28 juni 2006 @ 18:04:57 #131
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_39328328
De combinatie werken/studeren is toch wel een zware gezien het feit dat ik eigenlijk nooit vakantie heb. In de schoolvakanties heb ik tentamens, en nu het zomervakantie is moet ik mijn scriptie schrijven... gelukkig houd ik nog net tijd over om een week naar Istanbul te gaan.

Momenteel is het nog niet helemaal duidelijk hoeveel ik ga werken volgend jaar, ik heb zelf 12 lesuren als maximum aangegeven, maar mijn school wil me per se voor 14 uur inzetten. Ik ben benieuwd of ik toch mijn zin ga krijgen.
Afrika Paprika
pi_39329318
Ik heb het niet zo handig aangepakt met m'n uren. Ik heb op mijn school altijd vier dagen gewerkt en kan op dat inkomen geen hypotheek krijgen. Nou was ik in de race voor twee 'nevenfuncties' waarvan er eentje in mijn woonplaats zou zijn en de andere zou ik vanuit thuis kunnen doen. Die gaan helaas beide niet door Nu wilde ik dus toch maar fulltime gaan werken op mijn school, maar daar ben ik nu te laat mee: alle uren zijn al vergeven, onder andere aan een nieuwe collega die komend schooljaar in mijn sectie komt. De rector wilde ook niet proberen via taakuren o.i.d. 'n fulltime baan te "creeren".

Da's balen. Vooral omdat dit ook weinig perspectief biedt op 'n fulltime functie: die nieuwe collega levert volgend jaar natuurlijk niet ineens uren in. Voorlopig ga ik op m'n vrije dag maar postbode worden ofzo, en uiteraard fanatiek uitkijken naar 'n andere baan. En morgen langs de uitzendbureau's voor een baantje a la dat van Roellio
  vrijdag 30 juni 2006 @ 19:57:28 #133
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_39403078
Zo, de laatste dag zit er op
Rapportuitreiking aan mijn mentorklas en afsluiting van het schooljaar. De leerlingen hadden allerlei cadeautjes meegenomen, vond ik wel erg lief van ze.

En nu lekker vakantie vieren tot uhm.. ergens eind augustus of zo.. Dan zullen we het topic maar weer es omhoog kicken.

Fijne vakantie iedereen
.
  zaterdag 1 juli 2006 @ 09:33:10 #134
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_39417043
Bizar hoe die jaarroosters zo verschillen per school. Ik heb gisteren pas mijn laatste lesdag gehad, en krijg nu nog alle rapportvergaderingen, revisievergaderingen, sectievergaderingen, teamvergaderingen en plenaire bijeenkomsten voordat ik eindelijk echt vakantie heb. En dan moet ik nog een scriptie schrijven.

Afrika Paprika
  zaterdag 1 juli 2006 @ 10:25:38 #135
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_39417669
Afgelopen week de laatste lessen gedraaid, sportdag gehad en een pretpark bezocht. Komende week hebben de leerlingen nog activiteiten, moeten ze de boeken inleveren en krijgen ze de rapporten. Volgens mij zijn wij dit jaar verschrikkelijk laat met alles...
  zaterdag 1 juli 2006 @ 13:07:48 #136
61183 leonieke
Dan toch?
pi_39420854
Ook hier werd het jaar gisteren volledig afgesloten, tot eind augustus ergens voor een aantal uitgestelde proeven.

Maar wat een week personeelsfeest bij mij, personeelsfeest bij vriend, een bbq met de vakwerkgroep om het jaar af te sluiten en gisteren proclamatie bij mij en proclamatie en receptie bij mijn vriend.
Nog een geluk dat ik nu veel kan uitrusten
pi_39423041
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 18:50 schreef thaleia het volgende:
Da's balen. Vooral omdat dit ook weinig perspectief biedt op 'n fulltime functie: die nieuwe collega levert volgend jaar natuurlijk niet ineens uren in.
Heeft die nieuwe collega dan al een vast contract? Als het slechts een jaarcontract is kunnen ze hem/haar er natuurlijk zo uitknikkeren en jou die uren geven Maar ik dacht dat je iets buiten het onderwijs zocht? Met een tweede baan(tje) moet je wel kijken of het echt de moeite waard is als je ziet hoeveel belasting je over dat tweede inkomen moet betalen.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_39425150
Nog drie dagen hier. En dat zijn relaxte vergader- en rapportuitreikdagen. Het goede leven is begonnen!

imago, ik vind het eigenlijk erg leuk in het onderwijs maar liep er tegenaan dat het in deze stad lastig woonruimte vinden is: op 1 inkomen lukte dat in mijn omgeving tot nu toe alleen diegenen die in goedverdienende sectoren werken.

Ik wilde eigenlijk niet zozeer een andere baan als wel eindelijk weg van dit kutflatje, en een andere baan leek daarvoor noodzakelijk. Maar nu het misschien toch haalbaar lijkt dankzij hogere schaal en mits ik fulltime ga werken wil ik eigenlijk best in 't onderwijs blijven ....ik heb nooit werkinhoudelijke redenen gehad om eruit te willen.
  zaterdag 1 juli 2006 @ 18:30:16 #139
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_39427555
Luqas: waar gaat je scriptie over?
pi_39442266
Waarom ben ik jaloers? Ik heb vandaag 90 repetities nagekeken. Morgen overdag in mijn stamkroeg het WK tafelvoetbal, dus dat wordt met nakijken weer niets. Ik hoef er gelukkig nog maar 30.

Aanstaande maandag nog 1 dag repetitieweek. Dinsdag inhaaldag, waar ik bij moet zijn omdat er een aantal leerlingen uit mijn klassen absent waren tijdens hun rep. Engels.

Voor a.s. woensdag cijfers invoeren en de week erop rapportvergaderingen en DAN is het afgelopen.
  zondag 2 juli 2006 @ 12:18:21 #141
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_39445756
Ik schrijf mijn scriptie over het Latijnse partikel 'ecce', meer specifiek het tekststructurerend gebruik ervan, meer specifiek het tekststructurerend gebruik ervan in het Romeinse epos.

Voor de docenten klassieke talen: welke methode's gebruiken jullie op school? Mijn school hanteert Pallas voor Grieks en Lingua Latina voor Latijn. Ik was een beetje huiverig voor deze laatste methode, maar ik ben erg enthousiast. In de bovenbouw gebruiken we grotendeels eigen materiaal, die vrijheid is erg leuk. Ben nu bezig met een mooi syllabusje Aeneis II.
Afrika Paprika
pi_39447196
Pallas en Redde Rationem

En vanaf het schooljaar 2007-2008 gaan we voor Grieks weer Methodos doen, is zojuist in de laatste sectievergadering besloten.

(Ben trouwens ook met m'n scriptie bezig, combinatie van Grieks & Archeologie, over het orakel van Delphi.)
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_39457470
Ah, uit Methodos heb ik zelf les gehad. Dat is toch met dat achterlijke jochie dat aan iedereen wil laten zien dat hij de handstand kan? Ik zou zo niet weten of dat een goeie methode is, maar hij vast ouderwets degelijk

Wij gebruiken Pallas, die was eerst erg slecht, na het doorwerken van boek 1 wisten de leerlingen nog niets, qua grammatica met name.....de methode is nu verbeterd.....over Fortuna ben ik voor de onderbouw ook wel tevreden.

In de bovenbouw echter worden wij zowel van Pallas als Fortuna niet blij: het bovenbouwdeel geeft zoveel aantekeningen dat het lezen van een tekst meer 'n invuloefening is dan het lezen van 'n tekst. We overwegen nu om alleen de tekstboeken (die zijn mooi! Bloemlezing uit allerlei genres, achtergrondinfo erbij) te gaan gebruiken, de hulpboeken af te schaffen en zelf aantekeningen te geven.
pi_39465728
Ja, dat is Thrasyboulos die op z'n hoofd gaat staan En dan in de vijfde klas tijdens de klassieke reis allemaal in Athene bij het Thrasyboulos-straat-straatnaambordje op je hoofd gaan staan en er foto's van maken. Dat zijn nog eens herinneringen
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 4 juli 2006 @ 11:34:02 #145
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_39501266
Redde Rationem... ongelooflijk. Hoeveel uur Latijn is er bij jullie ingeroosterd in de onderbouw? Ik meen me te herinneren dat Redde Rationem het eerste hoofdstuk meteen alle naamvallen introduceert. Ergens is dat natuurlijk ideaal, maar toch.

De lesboeken van Pallas en Fortuna zijn idd enorm mooi. Een groot nadeel van het werken met zulke boeken is wel de beperkte keuzevrijheid. Ik kan me goed voorstellen dat je niet jaar in, jaar uit hetzelfde stuk Odyssee wilt lezen met leerlingen. Ik wil komend jaar met mijn vijfde klas Latijn Catullus, Vergilius en Livius gaan lezen. Alleen bij Livius ga ik een 'echt' boek gebruiken, gezien de moelijkheidsgraad van het werk van de beste man.
Afrika Paprika
pi_39523096
Niet alle naamvallen hoor, maar ze gaan wel aardig snel. In de onderbouw hebben ze 3 uur Latijn per week, en na een jaar kennen ze nominativus, genitivus, accusativus, ablativus, de indicativus praesens, imperfectum, perfectum, futurum, en nog wat dingetjes.

Ik werk op een categoraal gymnasium, en we verwachten aardig wat van ze. Sommige leerlingen kunnen het niet bijhouden, maar voor anderen is dit zelfs nog te simpel. Die vervelen zich in de tweede klas met Grieks dan ook kapot, omdat Pallas dan veel te makkelijk is.

Het is een gok om terug te grijpen naar zulke oude methodes, maar we merken echt dat veel leerlingen uitdaging nodig hebben, omdat ze alleen maar uitgroeien tot etters wanneer ze onder hun niveau werken. We zijn een hartstikke jonge sectie, maar willen weer ouderwets tucht & orde & steenoude lesmethodes
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_39523154
(En als hier collega's meelezen zullen ze wel meteen weten wie ik ben nu, want wij zijn vast de enige school in Nederland die deze methodes [nog] gebruikt..)
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_39563887
ik ga over een uurtje op kennismakingsgesprek bij de school waar ik als LIO geplaatst ben..

en ook al hebben ze mij zelf gevraagd, en is de kans heel klein dat het toch niet zou klikken, ik vind het wel eng hoor....
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  donderdag 6 juli 2006 @ 14:53:29 #149
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_39574249
En hoe was het gegaan?
.
pi_39578033
het is goed gegaan, ik begin er dus in september als LIO scheikunde

ze hebben mij in het gesprek een realistisch beeld gegeven van wat ik moet verwachten, en het lijkt mij nog steeds leuk
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_39578303
quote:
Op donderdag 6 juli 2006 17:12 schreef teigan het volgende:
het is goed gegaan, ik begin er dus in september als LIO scheikunde
Mooi zo. Lijkt me een leuk vak om te geven trouwens.
pi_39580109
quote:
We zijn een hartstikke jonge sectie, maar willen weer ouderwets tucht & orde & steenoude lesmethodes
Bravo! Mijn complimenten. Dit hoor ik graag.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_39580416
quote:
Op donderdag 6 juli 2006 18:29 schreef Neuralnet het volgende:

[..]

Bravo! Mijn complimenten. Dit hoor ik graag.
pi_39585160
Ik kreeg vandaag een bloemetje thuisgestuurd van de moeder van een mentorleerling, om me te bedanken voor al het werk dat ik voor die jongen heb gedaan

En dat raakt me echt, want ik heb het gevoel dat ik constant tekort schiet en niet genoeg tijd heb voor m'n mentorleerlingen. Ik doe m'n best, maar er gebeurt nog zoveel dat je als mentor niet ziet en weet, en áls je er dan achterkomt is het zo moeilijk om er iets aan te doen. Was dan ook helemaal ontroerd van het boekje dat de klas had gemaakt met persoonlijke bedankjes voor mij.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  donderdag 6 juli 2006 @ 21:44:31 #155
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_39585934
Super! Dat zijn inderdaad de leuke dingen. Ik had ook dit jaar weer een aantal cadeautjes gekregen van mijn leerlingen.. Elk jaar verrast het me opnieuw.
.
pi_39625197
Hier nu ook vakantie
Daar ben ik met name om twee redenen erg blij om: - het was deze week gvd elke dag raak qua vertragingen, omdat de treinen, of sporen, of bovenleidingen, of wat dan ook niet alleen niet tegen herfstbuien en sneeuw kunnen, maar kennelijk ook niet tegen hitte.
- ik kan de avondmens in mij weer tot leven wekken
pi_39625915
Ik heb ook vakantie!

Maandag eten met de sectie, dinsdag personeelsdag, woensdag even praten over m'n rooster op de andere vestiging, waar ik een aantal uren ga geven, volgend jaar. Donderdag uit eten met een paar leuke collega's en vrijdag BBQ met de rookkamer.

Zware week.
  zaterdag 8 juli 2006 @ 12:40:47 #158
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_39630118
VAKANTIE!
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:01:42 #159
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_39935112
Hier ook de laatste stage (VU) afgerond; het praktijkgedeelte dan; dat stageverslag verdient nog enige aandacht. Daarna ga ik eens even informeren welke #$%@# het WIndesheim-VU 'aansluitings' traject inelkaar heeft geflanst en hem of haar (of hen) enige punten ter verbetering aandragen; want het is natuurlijk te achterlijk voor woorden dat ze mensen met nog geen 80 uur leservaring als 1e graads docent laten afstuderen en mensen die bevoegd 2e graads docent zijn (en meer dan 300 uur leservaring hebben en al de vakdidactische ellende die daar bij hoort) dezelfde stae laten lopen.
Dan heb je echt het idee dat je HBO-vooropleiding serieus wordt genomen... en goed voor je motivatie is zo iets ook weer niet natuurlijk... weer hetzelfde kunstje doen omdat er één of andere droplul in een ivoren torentje jouw vooropleiding niet kent of niet serieus wil nemen...
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_40072081
Gaat het met iedereen nog goed, na de eerste week?

Nog geen heimwee naar rennende kinderen, overvolle gangen, dringen bij de kluisjes, zeurende collega's, liters koffie, nakijkwerk etc. etc. ?

pi_40072149
Nou, ik heb al wat langer vakantie en kan me nauwelijks meer herinneren dat ik het ooit NIET had. Geen idee meer hoe het is om NIET oneindig te kunnen uitslapen, beetje zwemmen, terrasje....
  zaterdag 22 juli 2006 @ 22:55:29 #162
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40088784
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 12:55 schreef Roellio het volgende:
Gaat het met iedereen nog goed, na de eerste week?

Nog geen heimwee naar rennende kinderen, overvolle gangen, dringen bij de kluisjes, zeurende collega's, liters koffie, nakijkwerk etc. etc. ?

Ik begin nu aan mijn vierde week en ik moet zeggen: het bevalt uitstekend. Andere jaren ging ik tijdens de vakantie al van allerlei dingen verzinnen voor in het nieuwe schooljaar, maar heb tot nu toe nog helemaal niks aan school gedaan. Goed bezig, zelf.
.
  zondag 23 juli 2006 @ 12:59:17 #163
61183 leonieke
Dan toch?
pi_40100979
Na 23 dagen vind ik het persoonlijk nog steeds moeilijk om me aan het werk te zetten terwijl ik echt wel een paar dingen moet doen in de vakantie.
Het is zo genieten: een dagje naar een pretpark, een dagje fietsen, een dagje friends bekijken, een paar dagen met vrienden weg, boodschappen doen voor het huwelijk, gewoon genieten van de tijd die mijn vriend en ik samen voor ons alleen hebben, ...

Ik wil helemaal nog niet aan volgend schooljaar denken
pi_40102555
Ik kom net thuis (gister tot tien uur met 'lotgenoten' op terrasje gezeten, ben nu net wakker) van een kamp met 23 jongens. Heel heavy geweest, maar ik voel me veel beter dan vorig jaar, toen ik helemaal gesloopt thuiskwam.
Mon 'en!
pi_40133021
Lotgenoten?

Zijn jullie op pool-expeditie geweest?
pi_40136195
quote:
Op maandag 24 juli 2006 14:13 schreef Roellio het volgende:
Lotgenoten?

Zijn jullie op pool-expeditie geweest?
Het was wel ongeveer van dezelfde heftigheid, maar we hebben weinig sneeuw gezien
We zaten midden in de bossen van Limburg met een hoop druktemakers die continu ruzie aan het zoeken waren. Heel veel ruzies stoppen dus en veel positieve aandacht geven. Slopend, maar heel erg leuk.
Mon 'en!
  dinsdag 1 augustus 2006 @ 19:44:51 #167
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40394294
Goh, knalt opeens het lesrooster voor volgend schooljaar in mijn mail Op zich niks verrassends, heb weer 2 havo, 2 vmbo, 3 vmbo (KGT), 4 vmbo basis en kader, maar ook.. 3 gymnasium.. Hahaha, dat is even een vreemde eend in de bijt. Heb nog nooit lesgegeven op gymnasium, dus ik bén es benieuwd. Iemand ervaring?
.
pi_40394800
ik heb wel eens een gymnasiumklas gedaan, en die waren enorm leergierig, maar ook druk...

Wel leuk om te doen..

ik mag mijn LIO stage gaan doen op een 3vmbo, 3 vwo, en 4 vwo, en de eerste periode nog een lesje 5 vwo.......
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_40395166
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 19:44 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Goh, knalt opeens het lesrooster voor volgend schooljaar in mijn mail Op zich niks verrassends, heb weer 2 havo, 2 vmbo, 3 vmbo (KGT), 4 vmbo basis en kader, maar ook.. 3 gymnasium.. Hahaha, dat is even een vreemde eend in de bijt. Heb nog nooit lesgegeven op gymnasium, dus ik bén es benieuwd. Iemand ervaring?
Een collega vertelde laatst over haar eerste keer gymnasium, ze zei: "ik zei 'en nu gaan jullie aan het werk', en ze GINGEN ook aan het werk, het was muisstil, ik wist niet wat ik moest!"

Het verschilt (cliche, cliche) per klas: op mijn school bijvoorbeeld waren er dit jaar twee derde klassen gymnasium. In de ene klas: passieve timide typjes die er heel hard voor moeten werken. In de andere: heel slimme kinderen die het allemaal totaal geen moeite kost, en bij elke uitleg direct bijdehand gaan doen omdat ze eea allang begrepen hebben (of begrepen denken te hebben).

De eerste klas was ultiem relaxed om les aan te geven, de laatste lastiger, maar wel veel leuker. Daar kwam nog weleens spontaan wat uit, en dan vaak ook iets erg grappigs.
pi_40395342
Nog geen lesrooster hier trouwens, dat komt traditiegetrouw altijd krap twee dagen voor het begin van het nieuwe schooljaar ofzo
  dinsdag 1 augustus 2006 @ 21:43:32 #171
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40397918
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 20:12 schreef thaleia het volgende:
Een collega vertelde laatst over haar eerste keer gymnasium, ze zei: "ik zei 'en nu gaan jullie aan het werk', en ze GINGEN ook aan het werk, het was muisstil, ik wist niet wat ik moest!"
Ja, dat vertelde een collega me vorig jaar, toen we het over het gymnasium hadden. Het leek wel of die leerlingen valium geslikt hadden, want ze hadden alleen oog voor hun boek, zei ze. Twee andere collega's en ik zijn toen voor het raam van die klas een polonaise gaan lopen. En zie! Vier leerlingen keken onze richting op.... en gingen daarna weer werken..
quote:
In de andere: heel slimme kinderen die het allemaal totaal geen moeite kost, en bij elke uitleg direct bijdehand gaan doen omdat ze eea allang begrepen hebben (of begrepen denken te hebben).
Zo'n gevoel kreeg ik ook ja. Maar we zullen wel zien. Allemaal van die passieve leerlingen zie ik ook echt niet zitten. Dat zag ik wel in de atheneum-klas die ik afgelopen schooljaar had. Ik laat me verrassen.

Bedankt voor je antwoord.
.
pi_40581277
Zo heel af en toe baal ik van het feit dat wij weliswaar lekker veel vakantie hebben, maar altijd op vastliggende data. Als m'n vrienden de maandag na Lowlands vrij nemen bijvoorbeeld. Of als de hele groep vanwege mij op zondag al terug moet uit Berlijn (Sparreisticket: samenreiskorting)

Binnenkort gaan twee goeie vrienden van me promoveren, allebei in de ochtend op dagen dat ik moet werken. Met een beetje pech worden het er dit schooljaar zelfs drie. Voor eentje zou ik denk ik nog wel voor elkaar kunnen krijgen dat ik een dagje vrij neem, maar drie? (Ik hoop maar dat die derde wat vertraging oploopt, of toevallig net in 'n schoolvakantie zit ofzo)

Ik ga eens even bedenken hoe ik daar toch bij aanwezig kan zijn, want jee, ik leef al vier jaar met ze mee en dan zou ik de verdediging niet kunnen bijwonen? Dat kan echt niet hoor! Ik verzin wel wat Maar wel irritant hoor dat je je steeds zo in bochten moet wringen om iets te regelen, ik ben een voorstander van een paar (al zijn het er maar twee) vrij in te vullen ADV-dagen of zoiets. Dan wil ik best twee daagjes korter zomervakantie
  maandag 7 augustus 2006 @ 19:03:44 #174
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40581478
Ja, dat ken ik. Ik zou er geen probleem mee hebben om een week zomervakantie in te leveren en daar vijf snipperdagen voor in de plaats te krijgen. Als je een keer iets speciaals hebt, of gewoon een "baaldag", kunnen die wel van pas komen
.
  maandag 7 augustus 2006 @ 19:06:57 #175
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_40581591
Wij kunnen verlof aanvragen, wordt redelijk makkelijk toegekend ook.
pi_40581597
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 19:03 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ja, dat ken ik. Ik zou er geen probleem mee hebben om een week zomervakantie in te leveren en daar vijf snipperdagen voor in de plaats te krijgen. Als je een keer iets speciaals hebt, of gewoon een "baaldag", kunnen die wel van pas komen
Daar moet de bond maar eens mee aan de slag. Doen die ook een keer wat nuttigs
leonieke, hoe het in Belgie zit weet ik natuurlijk niet, maar als het in Nederland een mogelijkheid was om midden in het schooljaar op willekeurige dagen onbetaald verlof te nemen dan had ik dat graag al jaren eerder geweten
pi_40581673
Maar je kan toch altijd onbetaald verlof nemen? Of toch zeker een paar keer per jaar?
pi_40581753
Iets dat ik gevonden heb (maar ik weet niet zeker of dat over ondewijs gaat):
http://www.paboplein.nl/pabo.asp?CID=8#239
pi_40581758
Nou, ik begin nu hevig aan mezelf te twijfelen maar ik dacht ECHT dat dat niet kon. Anders heb ik mijzelf een paar prettige concerten door de neus geboord voor niets
pi_40581935
Ja, maar ik denk dat je er toelating moet voor vragen aan jouw baas en dat die het verlof KAN en MAG weigeren (ben ik niet 100% zeker hoor, maar het lijkt me logisch)
pi_40582174
Ik zal in elk geval beginnen met mijn beproefde strategie: advies inwinnen bij een collega die al 20 jaar op deze school werkt. Die oudere lui die heel veel gedaan krijgen moet je regelmatig spreken, die weten precies hoe je zo gunstig mogelijk kunt declareren, bijvoorbeeld, of dat je officieel recht hebt op bepaalde dingen maar de schoolleiding hangt dat niet aan de grote klok, en op welke manier je het beste te werk kunt gaan om bepaalde speciale gunsten voor elkaar te krijgen. Die door de wol geverfde lui hebben echt superveel tips 'n tricks
pi_40599240
Ze zijn bij ons gelukkig ook redelijk makkelijk met verlof, als je verder tenminste niet 7 keer peer jaar ziek bent en niet altijd je als eerste afmeldt wanneer er hulp nodig is voor sportdagen of reizen of kampen.

Ik heb me ooit 's ochtends op het laatste moment "ziek" moeten melden omdat ik vanwege een hoop drama de hele nacht niet geslapen had en gewoon op was van de emoties. Toen ik later eerlijk verteld heb dat ik niet echt ziek was maar dat er persoonlijke omstandigheden waren waardoor ik het gewoon niet kon opbrengen, werd er gezegd dat ze zoiets al vermoedden, maar dat ze wisten dat ik me niet voor niets ziekmeld en dat ik dus vast wel een hele goede reden had. Verder geen vragen. Ik kan vaak genoeg zeuren over mijn werkgever, maar dit was toch wel een hele prettige reactie
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 13:47:32 #184
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40607519
Ik krijg mijn verlof ook wel wanneer ik dat vraag, aangezien ik me in die vijf jaar nog nooit ziek gemeld heb. *even afkloppen*. Daarnaast ben ik vrijwel altijd aanwezig bij buitenschoolse activiteiten en zo. Maar je moet dan wel voor iedere klas opschrijven wat ze in je les (die een toezichthouder zal geven) moeten gaan doen, waar de materialen liggen (nakijkboekjes, etc), wat ze moeten doen als ze daar mee klaar zijn, en ga zo maar door. Naderhand blijkt dat de leerlingen een uur eerder naar huis konden gaan wegens schuiven met het rooster.
.
pi_40610271
Als ik de les van een collega die uitvalt moet invallen, pak ik altijd de DVD van Hercules (Disney), zijn ze weer een uurtje zoet. Zelfs de vijfde klas
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 18:11:32 #186
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_40615837
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 15:15 schreef imago het volgende:
Als ik de les van een collega die uitvalt moet invallen, pak ik altijd de DVD van Hercules (Disney), zijn ze weer een uurtje zoet. Zelfs de vijfde klas
Een aflevering I Claudius doet het ook altijd goed.
Afrika Paprika
  woensdag 9 augustus 2006 @ 14:26:52 #187
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40643631
Als ik ergens moet invallen en ze hebben geen opdracht gekregen voor dat uur, ga ik meestal wat met ze kletsen. En als ik zelf werk moet doen in dat uur (nakijkwerk of zo), dan laat ik ze gewoon wat voor zichzelf werken.
.
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 17:14:14 #188
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40740712
Het nieuwe schooljaar gaat weer beginnen.
Om weer fris en vrolijk voor de dag te komen, hier enkele tips!

Zorg voor een muziekje in de klas
(ik wil hem als collega!!)

Zet een computer in je lokaal! Goeie verstopplaats!

Zorg altijd voor schoon ondergoed

Beetje sport op z'n tijd kan nooit kwaad

Hoezo lastige ouders?

En tot slot...

Zorg voor genoeg nachtrust
.
pi_40741200
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_40742801
Ik moet zeggen: ik begin er al wel weer zin in te krijgen om te beginnen. Heb nog ruim 2 weken vakantie en daar hoor je me niet over klagen hoor maar ik was al m'n papieren van het werk aan het ordenen omdat het toch de hele dag regent, en dan kom je vanalles tegen en krijg je best wel weer zin.

Krijg komend jaar een erg leuke mentorklas, en naast de 'gewone' klassen ook drie klassen waarin ik totaal m'n eigen gang kan gaan qua lesprogramma, dat is echt heerlijk. En ik wil m'n collega's wel weer eens zien.....kortom, ik vind het niet heel erg om weer te beginnen straks.

Op 1 ding na: ik vind dat vroege opstaan zo kut
pi_40745533
ik vind het wel eng worden eerlijk gezegd..
Mijn voorbereiding op lio is alweer 3 jaar geleden, en dit is toch heel anders..

Gelukkig heb ik eerst nog 2 introductiedagen vanuit de universiteit, en dan wordt het ook wel behandeld gok ik..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_40745939
Over een paar weken weer beginnen: derde jaar alweer. Derdejaars stage op een MBO en moet nog wat dingen uit de laatste periode van het tweede jaar doen
Ik heb echt alleen de tijdrovende klusjes uitgesteld, daar ben ik inmiddels wel achter. Verdorie!
Mon 'en!
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 22:29:03 #193
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40750380
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 20:10 schreef bloempjuh het volgende:
Derdejaars stage op een MBO
Dat lijkt me ook wel eens interessant, op een MBO lesgeven. Ik heb er zelf nooit stage gelopen. Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen.
.
pi_40773174
Ohja, gut, we moeten bijna weer he? Ik weet nooit wanneer ik weer moet beginnen, het staat wel in m'n agenda maar ik wil het gewoon niet weten Ik wacht wel tot ik op een vrijdag de brief krijg met "maandag gaan we weer beginnen, dit is je rooster" en dan schiet ik dan wel in de stress
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  zondag 13 augustus 2006 @ 20:31:12 #195
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_40774691
24 augustus krijg ik mijn onderdompeling. Geen idee wat ze ermee bedoelen maar ik ben benieuwd!
  zondag 13 augustus 2006 @ 21:04:21 #196
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40775882
Je zou bijna zeggen dat het een ontgroening is
.
pi_40870438
Ik ben er echt nog niet klaar voor

Een gevoel dat ik vorig jaar helemaal niet had, komt steeds maar bovendrijven De vakantie is voorbijgevlogen en ik heb er eigenlijk nog geen zin in.
Komt natuurlijk ook omdat ik een vak moet geven waar ik eigenlijk een beetje een hekel aan heb en 'mijn' vak voor 8 uur van mijn rooster wegvalt (van 17u naar 9u). Het vak waar ik vorig jaar zoveel tijd heb ingestoken, alles heb voorbereid, wordt zo goed al gehalveerd en dan krijg ik in 'ruil' een vak waar nog geen klop voor gedaan is, waarvan ik zelfs niet weet wat ik binnen twee weken moet geven

Voor mij mag de vakantie eigenlijk nog een lange tijd duren
  woensdag 16 augustus 2006 @ 16:50:42 #198
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40872416
Dat is wel erg vervelend ja. Heb je al dat werk er in gestoken en wordt het weer van je afgenomen en als dank mag je weer opnieuw een hele hoop werk in een vak gaan steken. Ik kreeg gisteren de grote envelop met alle spul voor o.a. de openingsvergadering. Toen mocht de vakantie voor mij wel nog eventjes duren, terwijl ik ervoor nog wel zoiets had van: "ah, lekker weer beginnen". Morgen maar es een kijkje gaan nemen op school..
.
pi_40872543
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 16:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dat is wel erg vervelend ja. Heb je al dat werk er in gestoken en wordt het weer van je afgenomen en als dank mag je weer opnieuw een hele hoop werk in een vak gaan steken.
Soms heb ik het gevoel van: misschien moet ik minder mijn best doen, dan gaan ze mij niet op zo'n vak zetten waarvan er niets in orde is.
Ik ben ook vaak het slachtoffer van dienst als er projecten moeten opgestart worden omdat (en ik citeer de directie) het altijd in orde is als ik er bij betrokken ben.

Maar ik krijg het dan ook niet over mijn hart om er eens minder mijn best voor te doen want dan ben ik niet tevreden over mijn werk.
quote:
Ik kreeg gisteren de grote envelop met alle spul voor o.a. de openingsvergadering. Toen mocht de vakantie voor mij wel nog eventjes duren, terwijl ik ervoor nog wel zoiets had van: "ah, lekker weer beginnen". Morgen maar es een kijkje gaan nemen op school..
Wanneer begint het weer voor jullie? 1 september?
  woensdag 16 augustus 2006 @ 17:45:29 #200
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40874164
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 16:54 schreef leonieke het volgende:
Soms heb ik het gevoel van: misschien moet ik minder mijn best doen, dan gaan ze mij niet op zo'n vak zetten waarvan er niets in orde is. Ik ben ook vaak het slachtoffer van dienst als er projecten moeten opgestart worden omdat (en ik citeer de directie) het altijd in orde is als ik er bij betrokken ben.
Aan de ene kant is zo'n uitspraak natuurlijk fijn om te horen he. Maar het is inderdaad niet leuk om steeds "de vuile klusjes" (even gechargeerd) te moeten opknappen.
quote:
Maar ik krijg het dan ook niet over mijn hart om er eens minder mijn best voor te doen want dan ben ik niet tevreden over mijn werk.
Dat kan ik me goed voorstellen.
quote:
Wanneer begint het weer voor jullie? 1 september?
We hebben maandag een vergaderdag en dinsdag beginnen we weer.
.
pi_40875756
Eerst Lowlands, daarna ga ik me weer bezighouden met school!
pi_40875909
Ik ga nog een week op vakantie (regio midden he ) en het is bijna genant, allemaal vrienden (in andere sectoren) die later vakantie kregen dan ik en nu alweer moeten beginnen, en ik intussen heb al weeeeeken aan een stuk vrij, kan me bijna niet meer kunnen herinneren dat ik ooit werkte....en dan gewoon nog een week op vakantie gaan
pi_40875935
Ik zal eens checken of ik toch niet maandag een vergadering heb. Ik werk aankomend jaar ook 6 uur op een kleinere vestiging. Beetje lullig als ik daar verstek laat gaan.
pi_40876225
In alle brieven staat dat 4 september de eerste plenaire vergadering is...

Kan me niet voorstellen dat we daarna pas beginnen met lesgeven.
Ik bel na Lowlands wel even met een collega.
  donderdag 17 augustus 2006 @ 15:24:17 #205
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40905438
Zo, vandaag maar weer eens naar school gegaan. Altijd leuk om de collega's weer te zien, en binnen 3 minuten hadden we weer eens heerlijk smakelijk gelachen. Super. De leerlingen kwamen hun boeken ophalen, dus ook altijd weer leuk om hen weer te zien. Ze hadden volgens mij allemaal stiekem toch wel weer zin om naar school te komen. Ook grappig als je dan door de school loopt, dan lopen de leerlingen langs met ouders, ze zeggen je dan vriendelijk goeiendag, en dan hoor je ze fluisteren: "Dat is mijn mentor", of "Dat is die van..." Wel grappig. Ha, ik heb er weer zin in.
.
  maandag 21 augustus 2006 @ 21:01:30 #206
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41041841
En de eerste vergaderdag zit er al weer op... Meteen weer full-tilt aan het werk. Dat is wel weer effe wennen. Je merkte wel dat de vakantiesfeer nog een beetje aanwezig was. We waren best melig.

Directrice (spreekt door microfoon): "Moet het wat harder?"
Collega: "Nee hoor, is lekker zo".

Maar ze had het niet gehoord.

Maar goed.. morgen introductiewandeling met mijn nieuwe mentorklas. Maar als je het weer ziet. Om de Smaakpolitie te citeren: "Daar word ik niet vrolijk van". We zullen wel zien. Moet wel zeggen dat ik, voor de eerste keer, een beetje kriebels heb. Ik weet niet waar het vandaan komt.
.
pi_41091352
Ik begin over 2 weken met mijn eerste lessen...

Wat ik me nog afvroeg, de meesten hier zijn al klaar... Hebben jullie nu makkelijk een baan kunnen vinden, of heb je bij wijze van spreken 100 brieven moeten sturen voor 1 gesprek...

En zijn jullie in de buurt van de plek gebleven waar jullie gestudeert hebben/LIO stage hebben gedaan, of zijn jullie verder weg getrokken?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_41091530
Ik ga morgen een kijkje nemen op mijn nieuwe stageschool. Voor het eerst voel ik me niet vreselijk onzeker..
Mon 'en!
pi_41091897
ik vind het wel eng, mijn vlio is al drie jaar geleden....
Gelukkig ken ik de school al wel van mijn snuffelstage, dus dat scheelt weer...

Het lesgeven zelf zie ik wel zitten, maar het orde houden lijkt mij wel weer heel erg wennen...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  woensdag 23 augustus 2006 @ 14:01:16 #210
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_41093081
Dinsdag ga ik mijn nieuwe stage bewonderen en maandag begin ik met colleges.
pi_41097308
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 13:05 schreef teigan het volgende:
Ik begin over 2 weken met mijn eerste lessen...

Wat ik me nog afvroeg, de meesten hier zijn al klaar... Hebben jullie nu makkelijk een baan kunnen vinden, of heb je bij wijze van spreken 100 brieven moeten sturen voor 1 gesprek...

En zijn jullie in de buurt van de plek gebleven waar jullie gestudeert hebben/LIO stage hebben gedaan, of zijn jullie verder weg getrokken?
Ik heb toch heel wat brieven geschreven in de streek waar ik gestudeerd heb en ik kon een interim doen van 2 maand.

Maar door thuissituatie en vriend die 100km verder woonde, ben ik verhuisd en heb ik toen na de eerste sollicitatie een fulltime job aangeboden gekregen.

Volgende week vrijdag start mijn derde jaar
pi_41097526
Ik start nu met m'n 4e-jaar. Ik ben door een stage halverwege vorig jaar in een baan gerold die dit jaar 0,6 fte bedraagt.
  woensdag 23 augustus 2006 @ 17:33:52 #213
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41099812
In het vierde jaar op mijn opleiding heb ik vanaf november vervangen (als soort van LIO-stage) en sindsdien ben ik gebleven. Heb 1,0 fte. Ik ben nu aan mijn zesde jaar begonnen.
.
pi_41106902
In het tweede jaar van mijn studie, zelfs voor ik m'n P had gehaald, ben ik gevraagd om les te gaan geven als vervanging voor iemand die was weggepest. Werk nu vier en een half jaar op die school, inmiddels 0.76 fte.

Morgen eens naar school om wat instaptoetsen te maken die vrijdag afgenomen worden, maandag vergaderen, dinsdag m'n nieuwe mentorbruggers dor de school leiden, en woensdag beginnen dan de lessen. En ik heb een k*t-rooster.

Zie er best wel tegen op omdat ik ook in de laatste fase van m'n scriptie zit en daar dus zo veel mogelijk tijd in wil steken. Maar ondertussen moet ik ook lessen voorbereiden voor leerjaren waaraan ik nog nooit heb lesgegeven, en waarvoor ik de uitleg dus niet even uit m'n mouw kan schudden. En dit jaar geef ik ook KCV voor het eerst, maar dat ligt wel in m'n straatje dus daar heb ik dan wel weer zin in
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  woensdag 23 augustus 2006 @ 23:15:13 #215
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41112534
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 21:13 schreef imago het volgende:
dinsdag m'n nieuwe mentorbruggers door de school leiden
Leuk is dat he.. Dan kijken ze met grote ogen naar al die lokalen en denken dat ze de weg nóóit zullen vinden. En natuurlijk vol ontzag voor die "grotere" leerlingen...
quote:
En ik heb een k*t-rooster.
Ik werk binnen op onze school op twee locaties, maar ik moet zeggen: de roostermakers hebben een prettig rooster gemaakt. Ik heb nogal een goeie verstandhouding met die mensen en aangezien ik hen soms tegemoet kom, doen zij ook niet moeilijk.
.
pi_41112790
Oh onze roostermaker is normaal een tovenaar, ik heb tot nu toe altijd een perfect rooster gehad, maar soms kan het nou eenmaal niet anders.

Ik wil graag het eerste uur beginnen, maar dat is nu niet altijd zo. Als je vroeg begint heb je nog wat aan je middag, maar als ik later begin doe ik 's ochtends echt niets nuttigs. Heb ook bijna elke dag een tussenuur vlak voor m'n laatste uur, en dan heb ik natuurlijk écht geen zin meer om daarvoor op school te blijven hangen
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  woensdag 23 augustus 2006 @ 23:23:51 #217
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41112941
Oh, op die manier. Ja, dat is wel wat minder.
.
pi_41117029
Da's irritant idd. Tja en zo'n rooster is toch iets waar je een jaar lang aan vastzit. Tuurlijk komen er in de loop van het jaar wijzigingen in, maar grofweg blijft het toch wat het was.

Ik kwam vanmiddag terug van vakantie en had verwacht dat het inmiddels wel in de bus zou liggen, maar nog niks hoor Het is dus echt weer zo dat het pas 2 dagen voor aanvang van het nieuwe schooljaar arriveert (a.s. maandag is onze eerste vergaderdag)
pi_41123140
Ik heb m'n rooster al +/- 4 weken in huis.
pi_41123153
Ik heb nog geen rooster gezien... Ik geloof dat ik die volgende week kan verwachten..

Ik krijg hem iig volgende week van de lerarenopleiding..

Van school is het alleen maar een rooster van de eerste periode, omdat ik er de tweede periode nog twee klassen bijkrijg, en dan zal het rooster wel weer omgegooit worden..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_41127389
Hm, nou, mijn rooster is ook niet zo fantastisch als het de voorgaande jaren was. Vroeger was het altijd super: gewoon achter elkaar doorwerken en dan ergens halverwege 1 tussenuurtje om effe relaxed wat te kunnen kopieren enzo. Vond ik ideaal!

Maar nu: op drie van de vier dagen gewoon aan een stuk doorknallen zonder tussenuren, nouja goed dat gaat nog en vind ik ook wel okee. Maar die andere dag: 1e, 3e, 5e en 7e uur les. Hoe krijgen ze het voor elkaar

Het irritantste vind ik dat ik steeds heen en weer moet tussen de twee gebouwen van onze school. Die liggen wel redelijk naast elkaar maar toch kom je eigenlijk standaard te laat dan in je volgende les en het maakt je ook heel gehaast. Niet relaxed. Ik heb gewoon echt elke week ZES KEER dat ik van gebouw moet wisselen op twee lesuren waartussen geen pauze valt. Ik ga eens even met die roosterman kijken of ie niet wat in de lokalen kan switchen, dat moet toch te doen zijn
pi_41127600
Ik heb hier alle roosters van mijn collega's liggen. Toch één voordeel aan Smartschool-beheerder zijn

Morgen moet ik die online plaatsen en ik vrees dat er heel wat collega's zwaar teleurgesteld zullen zijn. Sommige mensen moeten dus echt voor 1 of voor 2 uur afkomen. Eén collega heeft het zelfs zo getroffen dat ze dit 2 dagen per week moet doen.
Nu is het natuurlijk een voordeel voor die mensen dat we half oktober een totaal ander rooster krijgen. Niets kleine aanpassingen, gewoon volledig anders.

Ikzelf heb zo wel net vastgesteld dat ik opeens nog een nieuwe klas heb. Mijn 4e jaars ben ik kwijt en moet ik inruilen voor een klas 6e jaars. Dus doei al het werk dat ik vorig jaar gedaan heb. Want van de 17u van vorig jaar hou ik er nu nog 8 over (en die cursussen moeten ook volledig aangepast worden aan een nieuw programma).

Ik vind het eigenlijk nog steeds niet echt leuk
  donderdag 24 augustus 2006 @ 15:51:44 #223
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41131840
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 13:35 schreef thaleia het volgende:
Het irritantste vind ik dat ik steeds heen en weer moet tussen de twee gebouwen van onze school. Die liggen wel redelijk naast elkaar maar toch kom je eigenlijk standaard te laat dan in je volgende les en het maakt je ook heel gehaast.
Op onze school liggen de gebouwen een kilometer of 6 uit elkaar. Wij hebben daar een pendeluur voor. Dus je hebt 50 minuten om van de ene naar de andere locatie te reizen. Meestal ben je dan ook wel ruim op tijd. Maar dat rennen is inderdaad niet leuk. Ik heb dat ook een paar keer gehad toen er iets fout in het rooster zat. Toen had ik mijn auto zowat ín het lokaal geparkeerd.
.
pi_41134527
Ik heb een rooster voor stage (ben vandaag gaan kijken: ZOOOO COOL! Waarom heb ik niet eerder aan het MBO gedacht?): zes uren op donderdag en drie op vrijdag, drie klassen in totaal en drie heel verschillende projecten. Leuk!
Op mijn opleiding heb ik ook vandaag een mislukte her gemaakt en heb nog geen rooster, terwijl we komende maandag beginnen.
Mon 'en!
pi_41198607
Gisteren in de kroeg met twee collega's een klasseplattegrond gemaakt voor een andere collega die de klas waarvan hij mentor wordt nog niet kent en wij wel. Er zitten een paar kinderen in die sociaal erg moeilijk liggen en dus moet eea tactisch ingedeeld worden. Dolle pret, schuiven met namen op een bierviltje

Heb best wel weer zin om te beginnen, maar vervloek nu al mijn wekker.

Vraagje aan degenen hier die ook bijles geven: welk tarief hanteren jullie? Ik heb met vier dagen werken best wat tijd over en een zwarte bijverdienste is nooit weg
pi_41198697
Ik heb het afgelopen jaar 15 euro per uur gevraagd voor bijles, en dat werd ook rustig betaald...

Ik had een advertentie op Marktplaats gezet, koste iets van 6 euro, en ik heb er een stuk of 3/4 reacties op gehad, waar uiteindelijk een bijlesleerlinge uit is gerolt...
Verder heb ik zelf nog op een advertentie gereageerd, en die jongen heb ik ook nog een tijdje bijles gegeven, alleen was zijn motivatie onder het nulpunt, dus dat liep niet echt lekker...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 17:32:17 #227
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41199466
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 16:59 schreef thaleia het volgende:
Gisteren in de kroeg met twee collega's een klasseplattegrond gemaakt voor een andere collega die de klas waarvan hij mentor wordt nog niet kent en wij wel. Dolle pret, schuiven met namen op een bierviltje
Haha, ja kan ik me voorstellen. Lijkt me wel melig hoor... Tenzij je te zeer aangeschoten raakt en de mentor in kwestie je naderhand komt afvragen hoe je in godsnaam die klassenplattegrond had kunnen maken...
quote:
Heb best wel weer zin om te beginnen, maar vervloek nu al mijn wekker.
Ik heb de eerste week er inmiddels al weer opzitten. Het was weer even wennen om in het ritme te komen. Gisteren brugklasfeest, dag ervoor even naar een brugklaskamp geweest (dat werd uiteindelijk tot 2 uur 's nachts, maar 't was ook zo gezellig), dus we zijn weer druk bezig.
quote:
Vraagje aan degenen hier die ook bijles geven: welk tarief hanteren jullie? Ik heb met vier dagen werken best wat tijd over en een zwarte bijverdienste is nooit weg
Ik vroeg meestal 10 gulden per uur (in het guldentijdperk dan he). Maar ik deed het dan ook niet voor het geld.
.
pi_41199740
Ik heb van de school van mijn snuffelstage ooit een bijlesleerling toegeschoven gekregen, en toen vond mijn begeleider dat ik echt wel 15 euro per uur kon vragen, anders had ik het denk ik niet zo snel gedaan...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_41199980
Oh, ik doe het absoluut wel voor het geld, en het gaat ook niet om mijn eigen leerlingetjes, die spijker ik wel gratis bij zolang het geen structureel gebeuren wordt waar ik het hele jaar lang wekelijks een uur aan moet besteden. Waar ik het nu over heb is puur commercieel, ik zoek gewoon een bijverdienste en kan achter de bar gaan staan, postbode worden, of bijles geven aan mij onbekende leerlingen van het gymnasium hier in mijn stad
pi_41219716
Zijn hier nog mensen die ook maandag in Utrecht introductiedag hebben?
Xbox Live: koenpijl
pi_41264273
Morgen herexamens voor vier van mijn leerlingen. Ik vraag me af wat ze er zullen van bakken

En dan begint het schooljaar ongeveer. Ik moet er nog altijd in komen maar ik sta er toch al iets positiever tegenover dan een paar posts geleden dus ik heb hoop
pi_41269333
Ik ben vandaag begonnen met mn klas inrichten! Ik krijg een groep 6/7. Het is nog een heel gedoe waar je al die tafeltjes moet laten...! Vooral omdat ik ook een leeshoek wil, instructietafel enz. Eerst maar eens kijken of ik extra tafels en krukjes kan lospeuteren van school. .
pi_41332785
Ik had vandaag de introductie voor het werken- leren traject... Verder zat bij de post mijn rooster, en mag ik morgen nog weer een hele dag praatjes aanhoren...

Het komt nu erg dichtbij, en ik vin dhet ook wle erg spannend worden nu..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_41391399
Ik post hier ook maar even, ook al ben ik nog geen docent. Ik voel me wel aanstaand docent, want ik begin nu met de uni maar daarna wil ik PABO gaan doen. Over een jaar of 5 sta ik dus toch al voor de klas binnen mijn stage
Ook heb ik al wat ervaring in het basisonderwijs, en vind ik het gewoon leuk om dit te lezen

Eigenlijk 1 grote TVP dus, deze post
  vrijdag 1 september 2006 @ 21:36:12 #235
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41406395
Inmiddels alweer twee weken 'onderweg'. De klassen die ik heb vallen op zich allemaal wel mee. Paar tiepjes die nog even gedekseld moeten worden, maar voor de rest loopt het wel. Die gymnasiumklas valt ook reuze mee, moet ik zeggen. Totaal geen figuurtjes die 50 minuten keihard uit hun boek werken, maar ook in zijn voor een geintje, en dat is altijd goed. Enige nadeel is dat ik die maar 2 uur per week heb en er enorm veel gedaan moet worden. Dat is voor mij wel even wennen. Ik ben gewend om op een rustig tempo door het boek te werken, maar nu moet ik een hoofdstuk in een week er door heen stampen (bij wijze van spreken dan). Gisteren al de eerste ouderavond gehad, kennismaken met de ouders en zo, best gezellig.
.
  vrijdag 1 september 2006 @ 22:32:13 #236
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_41408255
Toch bizar, dat er drie weken tussen het zuiden en het midden/noorden zitten. Ik heb aankomende week de eerste sectievergaderingen weer, waarna op donderdag de lessen starten. Heb een heerlijk rooster, met zowel Grieks als Latijn in onder- en bovenbouw, dus fijn afwisselend.

Heb er ook echt weer zin in, ben met een glimlach op het gezicht lesmateriaal in elkaar aan het zetten.
Afrika Paprika
pi_41408867
Ik ben woensdag begonnen. Wel even moeilijk opstarten, want ik zit ook in een stress-periode met studie en verhuizing, dus ik voelde me niet écht voorbereid. Maar inmiddels lopen de meeste zaken wel. De eerste weken zijn zo hectisch: het rooster verandert af en toe nog (moet nog gefinetuned worden), even een brugklaskamp tussendoor, vergadering hier en daar. Maar over een tijdje zit ik weer helemaal in m'n ritme en gaat het vast weer lekker

Ben allen niet zo blij met m'n rooster: de (hele volle!) vijfde klas Grieks op het 8e uur terwijl ze daarvoor een tussenuur hebben, of een blokuur tijdens het 7e en 8e... Dat wordt zwaar. Iemand tips hoe ik vooral dat blokuur interessant kan houden? Werkvormen afwisselen OK, maar ook daar gaat de sleur optreden natuurlijk... Misschien het ene uur grammatica en het andere uur vertalen ofzo. Zit ook de denken aan een beloningstructuur waarbij ze eht 8e uur mogen wegblijven als het werk dan thuis wordt gedaan, maar het is de vraag in hoeverre ze zo zelfstandig zijn om dat ook écht te doen. Moeilijk!
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  vrijdag 1 september 2006 @ 23:22:36 #238
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41409913
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 22:50 schreef imago het volgende:
Dat wordt zwaar. Iemand tips hoe ik vooral dat blokuur interessant kan houden? Werkvormen afwisselen OK, maar ook daar gaat de sleur optreden natuurlijk... Misschien het ene uur grammatica en het andere uur vertalen ofzo.
Ik zou ze dan het tweede uur aan het werk zetten, of gewoon een tandje lager werken, een beetje een relaxte sfeer creëeren en dan wat vertalen of zo.. ieder voor zich, of samen wat met die zinnen scrabbelen. De heavy kost gewoon in het eerste uur stoppen, hebben ze dat tenminste al gehad.

Ik had vroeger ook altijd een 7e en 8e uur op maandag Latijn - met een pauze van 10 minuten er tussen. Het 8e uur was de meligheid meestal altijd wel toegeslagen, dus werd de sfeer ook een stukje relaxter. Dan was het tenminste niet zo erg. Vrijdag het 7e uur Latijn, met een tussenuur er voor... dát was andere koek... Dat was toen best erg eigenlijk..
quote:
Zit ook de denken aan een beloningstructuur waarbij ze eht 8e uur mogen wegblijven!
Krijg je dan geen problemen met de directie als je zo maar leerlingen naar huis laat gaan? Bij ons hebben ze nu weer een nieuw mode-woord dit schooljaar - "onderwijstijd". Dus als er ook maar 1 les wegvalt om wat voor reden dan ook, dan is er meteen weer allerhande trammelant.
.
pi_41411221
Ik heb er nu 1 week op zitten en ben total loss
Mijn god zeg!

Laten we het mild uitdrukken: het is wel weer effe wennen! M'n collega's hebben er ook last van, dus het zal wel normaal zijn, al herinner ik me dit niet van voorgaande startweken. Hoe dan ook, ik vond het allemaal wel erg leuk, en zie dit schooljaar wel zitten. Behalve dat vroege opstaan natuurlijk he, laat daar geen misverstand over bestaan.
pi_41411303
Imago kun je in dat blokuur misschien iets verzinnen met zelfstandig werken? Als ze zelf bezig zijn trekken ze zo'n tweede uur nog wel... Het is bovenbouw, dus ze kunnen al redelijk vertalen....dat je bijv. in het eerste uur iets tamelijk klassikaals met ze doet, grammatica-uitleg, of een lastige tekst lezen.....en in het tweede uur gaan ze zelfstandig aan de slag, bijv. elk groepje vertaalt een fabel en presenteert die later aan de rest van de klas, zoiets?
  zaterdag 2 september 2006 @ 12:26:45 #241
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_41420003
Gedichten voorlezen in metrum of zoiets?
  zaterdag 2 september 2006 @ 13:18:09 #242
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_41421247
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 22:50 schreef imago het volgende:
Ik ben woensdag begonnen. Wel even moeilijk opstarten, want ik zit ook in een stress-periode met studie en verhuizing, dus ik voelde me niet écht voorbereid. Maar inmiddels lopen de meeste zaken wel. De eerste weken zijn zo hectisch: het rooster verandert af en toe nog (moet nog gefinetuned worden), even een brugklaskamp tussendoor, vergadering hier en daar. Maar over een tijdje zit ik weer helemaal in m'n ritme en gaat het vast weer lekker

Ben allen niet zo blij met m'n rooster: de (hele volle!) vijfde klas Grieks op het 8e uur terwijl ze daarvoor een tussenuur hebben, of een blokuur tijdens het 7e en 8e... Dat wordt zwaar. Iemand tips hoe ik vooral dat blokuur interessant kan houden? Werkvormen afwisselen OK, maar ook daar gaat de sleur optreden natuurlijk... Misschien het ene uur grammatica en het andere uur vertalen ofzo. Zit ook de denken aan een beloningstructuur waarbij ze eht 8e uur mogen wegblijven als het werk dan thuis wordt gedaan, maar het is de vraag in hoeverre ze zo zelfstandig zijn om dat ook écht te doen. Moeilijk!
Volle klassen in de bovenbouw zijn inderdaad best lastig bij de klassieke talen. Ik heb dit jaar een vijfde klas Latijn met maar liefst 32 leerlingen, wat echt groepsmanagement op het hoogste niveau is. Wel een enorme uitdaging ook ergens. Deze klas heb ik opgedeeld in een aantal vertaalgroepen van ongeveer 8 leerlingen (drie groepen werken enigszins zelfstandig, de laatste groep bestaat uit de zwakste leerlingen, die extra sturing van mij krijgen). In een blokuur ben je meestal het eerste halfuur bezig met het bespreken van de vertalingen die ze de vorige lessen hebben gemaakt. Voor de rest van de les geef ik dan meestal een aantal regels op, die ze bij moeten aftekenen, waarna ze in principe weg mogen gaan. In de praktijk is ongeveer 80% van de leerlingen gewoon de volle twee uur daar mee bezig.
Afrika Paprika
  zaterdag 2 september 2006 @ 14:44:07 #243
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41423423
32 leerlingen.. pfff.. da's wel veel he. Een collega van me heeft 32 leerlingen in zijn 4kader klas. Ze passen nog niet eens in het lokaal. Snap ook niet dat zo'n grote klassen gemaakt worden.
.
pi_41429849
Godgod ja, 32 gaat hier -in bepaalde lokalen, waar ze die klassen dan ook specifiek in moeten inroosteren- nog net, maar ik had er vorig jaar een van 33. Dat kon wel, vond de schoolleiding, want er zaten zoveel zwakke leerlingen in dat er met kerst vast al wel een stuk of vijf zouden zijn overgestapt naar een ander niveau.

Het was elke les weer hopen dat er tenminste eentje ziek was, want als ze allemaal aanwezig waren moest er vanuit een ander lokaal een tafel bijgesleept worden, die je dan met de grootste moeite tegen het bureau kwijt kon.

Dit jaar bestaat m'n grootste groep uit 27 leerlingen
  zaterdag 2 september 2006 @ 19:04:59 #245
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_41430004
De grootste klas die ik heb (mijn eigen mentorklas) telt 19 leerlingen. Dit is sowieso een van de grootste klassen van onze afdeling.
  zaterdag 2 september 2006 @ 19:05:26 #246
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41430015
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 18:59 schreef thaleia het volgende:
Dat kon wel, vond de schoolleiding, want er zaten zoveel zwakke leerlingen in dat er met kerst vast al wel een stuk of vijf zouden zijn overgestapt naar een ander niveau.
Ook een lekkere redenatie...
.
pi_41430809
Het komt de kwaliteit van je onderwijs toch ook niet ten goede als de klassen zo enorm vol zitten? Dan glippen er altijd wel wat leerlingen tussendoor waar je in een kleine klas veel meer aandacht voor had gehad.

Dit wordt trouwens waarschijnlijk voorlopig mijn laatste jaar in het onderwijs. Ben bijna afgestudeerd (hè-hè), en wil dan toch echt iets anders gaan doen. Nu kan het nog Maargoed, dat hoeven ze op m'n werk niet te weten. Krijg nu alleen dingen als "jij moet de maandagen vrij houden voor het ICLON hè" (wat ik dus toch niet ga doen) en "ik hoop dat jij het organiseren van de Rome-reis voor de komende jaren op je neemt" (niet dus)... Net m'n eerste sollicitatie de deur uitgedaan
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_41431375
Zo heb ik plaats voor maximum 14 leerlingen in mijn lokaal en weet ik nu al dat ik een klas ga hebbn met meer dan 20 leerlingen
  zaterdag 2 september 2006 @ 20:03:27 #249
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_41431466
Welk werk ben je van plan te gaan doen imago?
pi_41447530
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 20:03 schreef nickybol het volgende:
Welk werk ben je van plan te gaan doen imago?
Ik heb nog geen vastomlijnde plannen, ben een beetje aan het rondkijken nog. Maar het zal wel iets binnen de overheid worden
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  maandag 4 september 2006 @ 19:53:13 #251
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41490559
Pfff.. mijn mentorklasje heeft de kachel nu al aangemaakt bij de nieuwe docente aardrijkskunde. Dat is een nieuw jong mens die nog bezig is met haar opleiding, of iets dergelijks. Vrijdag waren ze een spelletje aan het doen en mochten de leerlingen 10 minuten eerder uit de les. Tja, zo moet je maar beginnen, net aan het begin van het schooljaar. Nu kwam ze naar me toe, "dat de klas zo moeilijk was". Tjaaaa....
.
pi_41490707
Vandaag mijn eerste dag in mijn eerste eigen klas! De klas is redelijk druk! Stil werken was er niet echt bij vandaag en met een combi-klas wordt dat toch echt een vereiste! Morgen ben ik lekker vrij en dan kan ik nog het een en ander doen voor de klas. Woensdag een andere tafelindeling en er tegenaan!
pi_41491129
Ik begin volgende week met mijn lessen... Vandaag een jaaropening en dergelijke gehad, en dat was best gezellig, maar ook wel vermoeiend en lastig, al die nieuwe mensen...
Deze week nog vrij en die tijd ga ik maar benutten om mijn eerste lessen voor te bereiden en mijn startprofiel eens onder de loep te nemen
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  maandag 4 september 2006 @ 20:06:58 #254
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_41491190
Ik heb dezelfde mentorklas als vorig jaar (nu 4e jaars), dus da's wel heel leuk. Ook is het aantal autochtonen in deze klas verdubbeld; ik heb er nu 2.
pi_41491316
quote:
Op maandag 4 september 2006 20:06 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik heb dezelfde mentorklas als vorig jaar (nu 4e jaars), dus da's wel heel leuk. Ook is het aantal autochtonen in deze klas verdubbeld; ik heb er nu 2.
Ik zou stiekem eigenlijk ook eens weer graag zo'n klas hebben
  maandag 4 september 2006 @ 20:12:36 #256
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_41491413
quote:
Op maandag 4 september 2006 20:09 schreef leonieke het volgende:

Ik zou stiekem eigenlijk ook eens weer graag zo'n klas hebben
Dan ben je een van de weinigen; de meesten snappen niet hoe ik het volhoud. Eerlijk gezegd zou ik haast geen andere 'doelgroep' willen. In het begin is het even doorbijten, maar kan nu echt met ze lezen en schrijven. Heerlijk!
pi_41491723
quote:
Op maandag 4 september 2006 20:12 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Dan ben je een van de weinigen; de meesten snappen niet hoe ik het volhoud. Eerlijk gezegd zou ik haast geen andere 'doelgroep' willen. In het begin is het even doorbijten, maar kan nu echt met ze lezen en schrijven. Heerlijk!
Ik heb het uiteraard verkeerd gelezen Wat zeg je? Eerste schooldag? In de war?!? Helemaal niet

Ik heb dus ook enkel zo'n klassen, maar zou toch af en toe eens graag een klas met allochtonen hebben.

Een bed, dat heb ik nodig denk ik
  maandag 4 september 2006 @ 20:22:15 #258
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_41491799
quote:
Op maandag 4 september 2006 20:20 schreef leonieke het volgende:


Ik heb het uiteraard verkeerd gelezen Wat zeg je? Eerste schooldag? In de war?!? Helemaal niet

Ik heb dus ook enkel zo'n klassen, maar zou toch af en toe eens graag een klas met allochtonen hebben.

Een bed, dat heb ik nodig denk ik
Autochtonen bedoel je?
pi_41491936
quote:
Op maandag 4 september 2006 20:22 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Autochtonen bedoel je?
Ik ga gewoon zwijgen denk ik

omg, denk na leonie
pi_41492480
Haha lekker verwarrend! Wordt nog makkelijker als de kamer daadwerkelijk het woord 'allochtonen' gaat verbieden!
pi_41510522
Even een vraagje tussendoor... Wanneer maken jullie de klasseplattegrond en op welke manier doen jullie dat?

Ik zat er nl. over na te denken om dat te gaan doen als ze bezig zijn met het lezen van de stof, maar ik vraag me af of dat gaat werken..

Maar om nou de hele klas te laten wachten omdat je ze 1 voor 1 langsmoet, dat lijkt mij ook best vervelend/verstorend..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  dinsdag 5 september 2006 @ 16:09:23 #262
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41518452
De eerste paar weken laat ik ze zitten waar ze willen. Dan kijk ik of er ergens problematische combinaties zijn (aangezien ze 90% van de lessen in groepjes zitten) en anders mogen ze wat mij betreft blijven zitten. Zijn er echt storende combinaties dan geef ik die leerlingen een eigen plaats.
.
pi_41518577
Maar als je de namen wilt leren, dan zul je daar toch een plattegrond voor moeten maken toch?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_41518971
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 16:09 schreef Baba-O-Riley het volgende:
De eerste paar weken laat ik ze zitten waar ze willen. Dan kijk ik of er ergens problematische combinaties zijn (aangezien ze 90% van de lessen in groepjes zitten) en anders mogen ze wat mij betreft blijven zitten. Zijn er echt storende combinaties dan geef ik die leerlingen een eigen plaats.
Ik hou ook dit principe aan. Een plattegrond maak ik nu al (maar dat doe ik thuis, ik laat de leerlingen gewoon op een blad hun naam noteren en het nummer dat bij hun pc hoort).

Wat namen betreft: mijn leerlingen weten al van de eerste les dat ik heel moeilijk ben wat namen betreft. Met een grapje werkt dat altijd En als ik ze niet weet, dan moeten ze het nog maar eens extra zeggen, mijn leerlingen weten meestal ook pas in juni hoe ik heet
  dinsdag 5 september 2006 @ 17:15:38 #265
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41520556
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 16:12 schreef teigan het volgende:
Maar als je de namen wilt leren, dan zul je daar toch een plattegrond voor moeten maken toch?
Ja okee, maar er is niks op tegen om als docent je eigen plaatsen aan te wijzen, als je dat fijn vindt. Ook krijgen wij een lijst met foto's van de leerlingen. Mja, het namen leren is elk jaar toch weer iets dat je niet binnen 2 dagen lukt. Tenminste, mij niet in ieder geval.
.
pi_41521558
Bij ons zitten ze verplicht in elke les exact hetzelfde.

Gister kennismaking met de nieuwe bruggers en mentor-praatje overgenomen van een collega. Daarna de eerste plenaire- en teamvergadering gehad, vandaag vrij en morgen beginnen.

Ik heb er echt weer enorm veel zin in, ik ben alleen een beetje zenuwachtig voor de klassen op de nieuwe vestiging. Ik krijg daar een 3-verzorging en een 2-KB, ik heb nog nooit op dat niveau lesgegeven en ben erg benieuwd wat ik ervan kan en moet verwachten.
pi_41521647
Oh, en allemaal D66 stemmen hè, 10% voor de leraren erbij!
pi_41521887
Vandaag had ik eindgesprek van mijn vorige stage (veel te laat, had voor de vakantie moeten gebeuren). Van tevoren veel gedoe per mail om een afspraak te maken, maar okee.

Ik zat er om half vier (zoals de afspraak).. Om kwart voor vier nog geen directe begeleider, om vier uur nog niet, om kwart over vier nog niet..
Uiteindelijk heb ik met de mevrouw die alle stagiaires begeleidde de formulieren ingevuld, maar 'k heb dus nog geen cijfer. Het wordt een voldoende, dat is het enige dat ik weet.

En dat ik die directe begeleider nu echt een sukkel vind!
Mon 'en!
pi_41522042
Ik had voor de eerste pauze alle namen in mn kop! Maar ik heb dan ook 1 vaste klas . Ben er gewoon erg goed in! Ik vind het ook belangrijk, is lekker voor mezelf en ook prettig voor de kinderen.
pi_41522949
Ja, ik heb 6 klassen, en allemaal maar 2 of 3 uur per week.
  dinsdag 5 september 2006 @ 18:41:16 #271
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_41523038
Eerste dag gehad en het was erg leuk. Namen leren gaat lang duren aangezien er 80 leerlingen in één leerdomein (lokaal) zitten en die wisselen steeds van plek. Ik geef zelf nu nog alleen les aan havo 4 en ze zijn zo cute
pi_41523099
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:09 schreef karoltje het volgende:
Ik had voor de eerste pauze alle namen in mn kop! Maar ik heb dan ook 1 vaste klas . Ben er gewoon erg goed in! Ik vind het ook belangrijk, is lekker voor mezelf en ook prettig voor de kinderen.
Ik had vorig jaar 160 leerlingen het duurde bij mij net ietsje langer
pi_41523162
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 17:51 schreef Roellio het volgende:
Ik heb er echt weer enorm veel zin in, ik ben alleen een beetje zenuwachtig voor de klassen op de nieuwe vestiging. Ik krijg daar een 3-verzorging en een 2-KB, ik heb nog nooit op dat niveau lesgegeven en ben erg benieuwd wat ik ervan kan en moet verwachten.
Is dit dan eigenljk niveau beroepsonderwijs zoals wij het hier kennen in België? (er is hier nog één niveau lager en dat is buitengewoon secundair onderwijs)

Ik geef er nu mijn derde jaar les in, het kan een hele verrassing worden Zeker als je een hoger niveau gewoon bent Maar het is wel erg leuk om er les te geven, vind ik.
pi_41523168
quote:
Op maandag 4 september 2006 19:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Pfff.. mijn mentorklasje heeft de kachel nu al aangemaakt bij de nieuwe docente aardrijkskunde. Dat is een nieuw jong mens die nog bezig is met haar opleiding, of iets dergelijks. Vrijdag waren ze een spelletje aan het doen en mochten de leerlingen 10 minuten eerder uit de les. Tja, zo moet je maar beginnen, net aan het begin van het schooljaar. Nu kwam ze naar me toe, "dat de klas zo moeilijk was". Tjaaaa....
Ik heb ook al iets soortgelijks. Er is in mijn sectie een nieuwe collega aangenomen die ik niet zag zitten. Nu komt m'n mentorklasje met klachten over hem, en van andere mentoren hoor ik soortgelijke verhalen. Ik heb uiteraard m'n klasje gewezen op hun verantwoordelijkheden om zich fatsoenlijk te gedragen, maar tegelijkertijd zit ik ook wel met in m'n achterhoofd een 'tja, dit zag ik aankomen'. Nouja, we zullen wel zien hoe het verder loopt.
pi_41523313
Raar hoe je dat soms zo vlug kan merken he? Een collega van mij en ik hadden precies hetzelfde gevoel toen de leerkrachten tijdens de personeelsvergadering moesten rechtstaan en zichzelf voorstellen.

Ik heb nu zelf nog geen les gehad in die klassen waar zij komt, maar ik denk dat ik het donderdag wel zal horen.
  dinsdag 5 september 2006 @ 23:03:19 #276
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41532902
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:09 schreef karoltje het volgende:
Ik had voor de eerste pauze alle namen in mn kop! Maar ik heb dan ook 1 vaste klas . Ben er gewoon erg goed in! Ik vind het ook belangrijk, is lekker voor mezelf en ook prettig voor de kinderen.
Ik heb nu 10 klassen, de meeste leerlingen op de ene locatie ken ik wel, maar op de andere locatie heb ik nu een paar 2-havo-klassen en die moet ik echt effe snel uit mijn hoofd gaan leren. Ik zeg altijd maar: "Als ik je naam ken, heb je óf een positieve indruk, óf een negatieve indruk op me gemaakt". Welke indruk het was, laat ik dan in het midden. Of ik kijk effe snel in de klassenplattegrond naar de naam van een leerling, en die dan even terloops noemen. Zo van: "Als ik je naam ken, hè Ivo, dan ..." Dan zie je ze kijken... *grijns*
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:45 schreef thaleia het volgende:
Ik heb ook al iets soortgelijks. Er is in mijn sectie een nieuwe collega aangenomen die ik niet zag zitten. Nu komt m'n mentorklasje met klachten over hem, en van andere mentoren hoor ik soortgelijke verhalen. Ik heb uiteraard m'n klasje gewezen op hun verantwoordelijkheden om zich fatsoenlijk te gedragen, maar tegelijkertijd zit ik ook wel met in m'n achterhoofd een 'tja, dit zag ik aankomen'. Nouja, we zullen wel zien hoe het verder loopt.
Ja, precies. En de leerlingen vertellen mij ook gewoon eerlijk als ze iets uitgevreten hebben of zo, maar nu had ik zoiets van: ik kan ze eigenlijk geen ongelijk geven. En het leuke is dan, dan ga je naar de persoon in kwestie toe, vraag je terloops hoe het met je klas gaat - en dan is het allemaal: "oh, en ze zijn zo leuk en werken hard". Terwijl ik via de achterdeur (de klas) dus het compleet tegenovergestelde hoor. Wie hou je dan voor de gek?
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:45 schreef leonieke het volgende:
Ik geef er nu mijn derde jaar les in, het kan een hele verrassing worden Zeker als je een hoger niveau gewoon bent Maar het is wel erg leuk om er les te geven, vind ik.
Drie verzorging... Tja, je kunt er geluk of pech mee hebben. Mijn eerste jaar kreeg ik ook een 3-verzorging voor m'n kiezen. Wimpers tot aan het plafond en de hele tijd maar mooi zitten wezen nagellakken en lippenstiften. En een verdwaalde jongen er tussen. Wat een ellende was dat toen. "Meneertjuhhhhh... ik kan geen huiswerk maken hoor, want meneertjuhhhhhh.... weet u.... mijn nagel was afgebroken....." Ik heb ook een 3-verzorging gehad, dat was gewoon geweldig om les aan te geven. Niet van die opgetutte dames, maar een leuk klasje, met een fiks aantal heren er bij. Gelachen dat we hebben, en gewoon een leuke les geven.
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:50 schreef leonieke het volgende:
Raar hoe je dat soms zo vlug kan merken he? Een collega van mij en ik hadden precies hetzelfde gevoel toen de leerkrachten tijdens de personeelsvergadering moesten rechtstaan en zichzelf voorstellen.
Ja, inderdaad. Dan weet je soms al genoeg. Zo van: "wat is de overeenkomst tussen de nieuwe collega en een kalkoen? - ze halen allebei de kerstmis niet".. Best erg, maar sommige mensen moeten tegen zichzelf beschermd worden.
.
pi_41533058
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 23:03 schreef Baba-O-Riley het volgende:
"wat is de overeenkomst tussen de nieuwe collega en een kalkoen? - ze halen allebei de kerstmis niet"..



(mago, ben je online? Heb een vakinhoudelijk vraagje en m'n collega's kan ik na elven niet meer lastigvallen. En wanneer begint ondergetekende haar lessen voor te bereiden? Juist, na elven)
pi_41533335
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 23:06 schreef thaleia het volgende:

[..]




(mago, ben je online? Heb een vakinhoudelijk vraagje en m'n collega's kan ik na elven niet meer lastigvallen. En wanneer begint ondergetekende haar lessen voor te bereiden? Juist, na elven)


Jij begint het jaar graag gedegen!

Ik moet morgen de eerste 4 uur lesgeven uit een methode die ik niet heb en nog nooit heb ingezien. En ik kan er niet vanaf wijken door even iets anders te doen, anders komt onze werkplein-studiewijzer niet uit, qua tijd.

Ik steel wel even een boek van een nieuwe brugger!
  dinsdag 5 september 2006 @ 23:17:29 #279
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41533516
"Ga maar even zelfstandig werken... als je er niet uit komt, probeer je maar met potlood in te vullen, dan kijken we dat morgen samen na. Is niet erg als je het niet weet, maar probeer eerst zélf maar eens".

.
pi_41533729
pi_41533752
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 23:17 schreef Baba-O-Riley het volgende:
"Ga maar even zelfstandig werken... als je er niet uit komt, probeer je maar met potlood in te vullen, dan kijken we dat morgen samen na. Is niet erg als je het niet weet, maar probeer eerst zélf maar eens".

Het zijn voor al die klassen de eerste keren dat ik ze heb, hahaha. Ik moet me even voorstellen, samen even de opzet van het boek doornemen, vertellen wat we ongeveer gaan doen elke les/week en wat er van ze verwacht wordt om hun takenkaart elke vrijdag af te kunnen tekenen etc.


En uhm..

pi_41540484
Poeh, als ik jullie zo hoor, dan vraag ik me al bijna af hoeveel mensen denken dat ik het slecht ga doen als LIO.....

positief denken, het zal wel meevallen...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_41548496
Joh, wij krijgen elk jaar hier meerdere LIO's en voor het merendeel geldt dat ze het al vanaf dag 1 beter doen (voor zover ik dat kan inschatten dan he) dan bepaalde van mijn collega's, hoor
pi_41550096
Orde kunnen houden is het directe gevolg van het hebben van autoriteit. Vroeger was de autoriteit hoog en waren er nooit orde problemen. Je moest het eens wagen om je mond open te doen als de leraar het niet wilde. Tegenwoordig is het allemaal veel softer geworden en wordt de keuze bij de leerlingen gelegd om mee te werken of niet.

Kijk maar eens goed bij wie er orde problemen ontstaan. Bij LIO's: logisch, want ze hebben geen ruk te zeggen en dat weten de leerlingen. Bij nieuwe docenten: ook logisch, want in hun proeftijd zittende moeten ze zich nog bewijzen. Andere leraren en leidinggevenden zijn bij voorbaat al zo sceptisch zoals hierboven beschreven wordt dat de nieuwe docent op veel minder steun en rugdekking kan rekenen dan de docent die er al jaren werkt.

Als leerling merkte ik het al. Werd ik er door een LIO uitgestuurd, dan volstond een bewering dat "die man geen les kon geven" en "ik het echt niet gedaan had" al om geen straf te krijgen. O wee o wee als ik bij een strenge oudgediende die er al 25 jaar werkte de klos was. Dezelfde bewering leverde me een lange strafmiddag op. Nieuwe docenten mogen haast niet meer rekenen op enige rugdekking. DAT maakt verschil. Respect voor de LIO, want alleen zij die van nature al een groot respect kunnen afdwingen kunnen het stellen zonder die rugdekking.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_41551102
En toch gaat het bij de meeste nieuwelingen hier wel aardig hoor Niet altijd, maar kennelijk weten ze hier wel een beetje in te schatten wie ze moeten aannemen, oid
pi_41551137
Mwah, als ik kijk naar de school waar ik nu zit, dan zal dat meevallen... Per week heb ik recht op 3 uur begeleiding, en ik heb daarnaast nog intervisie en dergelijke..
De school geeft zelf aan dat ze het niet over LIO's willen hebben, maar over beginnend docenten, en ik weet zeker dat als ik er iemand uit zou sturen, dat net zo serieus wordt genomen als bij de docenten die er al langer rondlopen..

En ordeproblemen zijn er overal, en lang niet altijd bij LIO's, vaak ook bij mensen die al veel langer in het vak zitten.. Al moet ik wel toegeven dat LIO's er misschien iets minder goed op inspelen..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_41551313
LIO's staat voor Leraar In Opleiding...

in mijn geval is dat dus een jaar lesgeven(6-8 lesuren per week), en nog veel theorie ernaast over leren, een onderzoek doen, en veel verslagen over jezelf schrijven...
Ik doe het aan de universiteit, als masteropleiding, anderen doen het als ze afgestudeerd zijn en dan nog een jaar, en hoe het via het hbo gaat weet ik eerlijk gezegd niet...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_41551530
Whoei! Net m'n 3e klas kader/verzorging gehad. Leuk!

Nu nog 1 2e klas kader, en als die ook ok is heb ik het weer grandioos getroffen, dit jaar.

Er zitten wel wat rotte appels tussen, maar die staan redelijk alleen, dus een kwestie van isoleren en uithongeren!
  woensdag 6 september 2006 @ 16:38:13 #290
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41553251
quote:
Op woensdag 6 september 2006 14:58 schreef Neuralnet het volgende:
Andere leraren en leidinggevenden zijn bij voorbaat al zo sceptisch zoals hierboven beschreven wordt dat de nieuwe docent op veel minder steun en rugdekking kan rekenen dan de docent die er al jaren werkt.
Hmm.. misschien had ik het hierboven een beetje té zwart/wit geschetst, maar de nieuwe docenten kunnen op mijn school in ieder geval rekenen op een goede begeleiding, ook door het zittende docententeam. We hebben een grote groep jonge docenten (en met jong pak ik even tot een jaar of 35), die nieuwe docenten goed oppakt en helpt. We hebben immers allemaal in hetzelfde schuitje gezeten. Je hebt echter ook van die koppige nieuwelingen die zich te goed voelen en dingen zeggen als: "Ik heb geen hulp nodig. Ik weet het allemaal al, dus ik red me wel ". Kijk, dan heb je zoiets van: "okee....." (En na 2 weken kwam die docent inderdaad vragen of we hem alsjeblieft tips konden geven).

En laten we eerlijk zijn: soms worden ook docenten aangenomen waarvan je al meteen denkt: hoe kúnnen ze zó iemand nou in godsnaam aannemen? Daar straalt het al bijna vanaf dat ze het niet zullen redden voor de klas. En meestal wordt dat na enkele weken al pijnlijk duidelijk.
quote:
Als leerling merkte ik het al. Werd ik er door een LIO uitgestuurd, dan volstond een bewering dat "die man geen les kon geven" en "ik het echt niet gedaan had" al om geen straf te krijgen. Nieuwe docenten mogen haast niet meer rekenen op enige rugdekking.
Gelukkig werk ik op een school (en eigenlijk alle scholen waar ik stagiair ben geweest) waar bovenstaande niet van toepassing is. LIO's hebben bij ons net zoveel rechten als de 'gewone' docent. Kan natuurlijk ook anders zijn op sommige scholen.


Ik moet zeggen dat ik het wel gezellig vind dat ons topicje weer zo lekker loopt. Het is net alsof je hier een virtuele docentenkamer hebt, alleen word je hier niet gestoord door leerlingen aan de deur Kan ik voor iemand een kopje koffie meenemen?
.
pi_41553498
quote:
Op woensdag 6 september 2006 16:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Hmm.. misschien had ik het hierboven een beetje té zwart/wit geschetst, maar de nieuwe docenten kunnen op mijn school in ieder geval rekenen op een goede begeleiding, ook door het zittende docententeam. We hebben een grote groep jonge docenten (en met jong pak ik even tot een jaar of 35), die nieuwe docenten goed oppakt en helpt. We hebben immers allemaal in hetzelfde schuitje gezeten. Je hebt echter ook van die koppige nieuwelingen die zich te goed voelen en dingen zeggen als: "Ik heb geen hulp nodig. Ik weet het allemaal al, dus ik red me wel ". Kijk, dan heb je zoiets van: "okee....." (En na 2 weken kwam die docent inderdaad vragen of we hem alsjeblieft tips konden geven).

En laten we eerlijk zijn: soms worden ook docenten aangenomen waarvan je al meteen denkt: hoe kúnnen ze zó iemand nou in godsnaam aannemen? Daar straalt het al bijna vanaf dat ze het niet zullen redden voor de klas. En meestal wordt dat na enkele weken al pijnlijk duidelijk.
[..]

Gelukkig werk ik op een school (en eigenlijk alle scholen waar ik stagiair ben geweest) waar bovenstaande niet van toepassing is. LIO's hebben bij ons net zoveel rechten als de 'gewone' docent. Kan natuurlijk ook anders zijn op sommige scholen.
Bij ons zijn er vanaf dit jaar 2 mensen (één leerkracht en één iemand van het administratief personeels) aangesteld om de nieuwe leerkrachten op te vangen. Uiteraard worden nieuwe leerkrachten in de vakgroep ook goed opgevangen. Worden ze overstelpt met informatie die ze kunnen gebruiken (werkblaadjes, afsprakenbladen, uitleg waar ze alles kunnen vinden, ...).
Dit vind ik eigenlijk wel een goed initiatief want ik weet nog hoe ik daar twee jaar geleden toekwam: ik werd voorgesteld aan de vakverantwoordelijke die op dat moment les aan het geven was en dus even uit zijn klas werd gehaald en mocht mijn e-mailadres opgeven zodat hij mij informatie ging bezorgen. Op zondagavond om 22u kreeg ik een mail terwijl ik op maandagmorgen 8.15u les moest beginnen geven, direct drie uur één klas op één dag, dus dan moet je maar even iets uitvinden

Aan die leerlingen heb ik slechts een maand lesgegeven (nieuw rooster) maar vandaag had ik er een aantal terug in mijn klas en begonnen ze hun hart te luchten over een collega van mij. Toen heb ik hen gezegd dat ze die persoon écht een paar kansen moeten geven omdat het voor haar allemaal nieuw is.
Toen zeiden ze: ja maar bij u is dat veel leuker mevrouw, want jij bent enthousiast en kan het goed uitleggen en dit en dat... (uiteraard wel leuk om te horen ) En toen heb ik hen even twee jaar terug in de tijd meegenomen en die allereerste lessen opgehaald We hebben wel gelachen maar uiteindelijk hebben ze toegegeven dat ze hun best gaan doen bij die nieuwe leerkracht want ook zij verdient (net zoals hen) voldoende kansen
quote:
Ik moet zeggen dat ik het wel gezellig vind dat ons topicje weer zo lekker loopt. Het is net alsof je hier een virtuele docentenkamer hebt, alleen word je hier niet gestoord door leerlingen aan de deur Kan ik voor iemand een kopje koffie meenemen?
wij hebben één leerkracht die bijna op haar pensioen is en altijd loopt te roepen tegen leerlingen die op de deur van de leraarskamer kloppen. Op den duur durft er niemand nog iets komen vragen als ze haar zien rondlopen op school
Maar heb je ook iets fris? Ik lust geen koffie of thee
pi_41554868
Bij ons komen leerlingen de docentenkamer inschuifelen alsof ze naar het schavot gaan.
  woensdag 6 september 2006 @ 17:39:42 #293
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_41555074
Ik merkte vandaag dat veel leerlingen heel erg racistisch zijn, leuk als maatschappijleer docent. Verder zijn ze echt reuze okay, veel uitproberen "het is toch maar een stagair" en bij de vraag of het wat zachter mag alsnog door babbelen. Ik kom volgens mij superstreng over nu Ik heb al 3 keer iemand anders neergezet (we hebben wel een leerdomein met 120 leerlingen in een dus opzich valt het mee, alleen heb je snel groepsvorming en veel gebabbel en sommige leerlingen kunnen daar niet zo goed tegen).

Verder moest ik invallen bij 4 vwo natuurkunde Daar weet ik dus helemaal niets meer van (en dat terwijl ik het meest exacte pakket had dat mogelijk was) maar ze moesten hun spul afhebben als de docent kwam, leuk als je ze niet echt kan helpen met de vragen Ik heb maar gezegd dat ze moesten zeggen tegen de docent dat als ze vragen niet wisten ze het van mij mochten overslaan als niemand anders ze kon helpen. Ben benieuwd naar volgende week.

Eerste indruk: veel rijke blanke racistische kindjes die eigenlijk heel leif en schattig zijn maar nu nog de grenzen opzoeken van wat wel en niet kan. Ik heb volgens mij kilometers gelopen en heb zere voeten. Ik hoop wel dat ik snel wat meer te doen krijg want anders is het erg saai zo een heel jaar.
pi_41558640
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 23:06 schreef thaleia het volgende:

(mago, ben je online? Heb een vakinhoudelijk vraagje en m'n collega's kan ik na elven niet meer lastigvallen. En wanneer begint ondergetekende haar lessen voor te bereiden? Juist, na elven)
Euh, ja, ik was er dus niet

Ik vind het opstarten dit jaar erg zwaar, ik hol de hele tijd achter mezelf aan. Komt door allerlei lessen die uitvallen en "even" een kamp tussendoor volgende week (maandag t/m woensdag kamp, en donderdag gewoon weer 8.15h beginnen, wie verzint dat?). Ik kan niets inplannen en heb het idee dat ik pas over zo'n twee weken weer een beetje "ingewerkt" ben.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_41559424
Ik had de eerste dag wel echt weer zoiets van: "Kan ik het nog wel? "

Maar het draait allemaal weer. M'n nieuwe brugklassen alweer blij, aangezien ik vrijdag afwezig ben i.v.m. kamp vmbo-2.
  woensdag 6 september 2006 @ 20:03:32 #296
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_41559845
Vandaag eerste lesdag: 22 nablijvers en 2 schorsingen in ons kernteam (á iets meer dan 100 leerlingen)

Dat belooft wat....
pi_41559925
quote:
Op woensdag 6 september 2006 20:03 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Vandaag eerste lesdag: 22 nablijvers en 2 schorsingen in ons kernteam (á iets meer dan 100 leerlingen)

Dat belooft wat....


Doe eens uitleggen.
  woensdag 6 september 2006 @ 20:17:39 #298
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41560357
quote:
Op woensdag 6 september 2006
20:03
schreef TheSilentEnigma het volgende:

Vandaag eerste lesdag: 22 nablijvers en 2 schorsingen in ons kernteam (á iets meer dan 100 leerlingen)
Dat belooft wat....
... wow...
quote:
Op woensdag 6 september 2006 19:50 schreef Roellio het volgende:
aangezien ik vrijdag afwezig ben i.v.m. kamp vmbo-2.
Ah, da's altijd leuk ja. Ik mag 18 september een tweetal daagjes op kamp. Hopen dat het goed weer is. Heb er zin in.
.
  woensdag 6 september 2006 @ 20:20:29 #299
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_41560443
quote:
Op woensdag 6 september 2006 20:05 schreef Roellio het volgende:



Doe eens uitleggen.
Onze school heeft nogal een aparte doelgroep zeg maar.

Eén van de schorsingen was erg grappig. Er waren nog 5 nakomers over (waarvan 4 van mijn mentorklas die het gepresteerd hadden die dag zowel te laat op school te komen en later op de dag ook nog eens te laat in de les te verschijnen ), en mijn kernteamleider wilde juist de andere strafklant meedelen dat hij naar huis mocht.

Deze wilde echter deze mededeling niet afwachten en zei zoiets als: 'Woella, mijn vader gaat mij slaan als ik zo laat thuiskom'. Mijn kernteamleider pakt daarop de telefoon, belt de desbetreffende vader en meldt dat zoonlief een half uurje later thuiskomt.
Nadat mijn KTL had opgehangen, begint de leerling te vloeken en te tieren dat hij 'maar' 20 minuten te laat was. Mijn KTL pakt de telefoon weer, en meldt vader dat het half uurtje een uurtje wordt. Daarna werd mijn KTL helemaal verrot gescholden, waarvoor hij voor de derde keer de telefoon pakte en naar huis belde in 5 minuten tijd, dit keer om te vertellen dat zoonlief extern geschorst is.

De andere schorsing (intern) betrof een leerling die meubilair aan het onder tuffen was (niet handig als de KTL achter je staat).

De nakomers waren voornamelijk leerlingen die extreem te laat waren.
  woensdag 6 september 2006 @ 20:47:41 #300
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41561478
quote:
Op woensdag 6 september 2006 20:20 schreef TheSilentEnigma het volgende:
'Woella
Wat is dat voor uitroep? Klinkt als de lokroep van een hitsige pauw

wel een goed begin van het nieuwe schooljaar dus.
.
  woensdag 6 september 2006 @ 21:04:07 #301
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_41562111
quote:
Op woensdag 6 september 2006 20:47 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Wat is dat voor uitroep? Klinkt als de lokroep van een hitsige pauw

wel een goed begin van het nieuwe schooljaar dus.
Woella.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')