We amuseren ons eigenlijk nog erg op school hoor als leerkrachten, en dat voornamelijk omdat we precies weten wat we moeten doen met probleemleerlingen. Dat er een aantal leerkrachten niet willen meewerken, tjah, dat wordt eigenlijk voor het overgrote deel van het team als hun probleem gezien. En dat ze daarvoor op het matje geroepen worden, vind ik ook maar normaal. Moeten ze maar niet ja-knikken tijdens de algemene lerarenvergadering om dan toch iets anders te doenquote:Het lijkt me geen fijne bedoening daar bij jullie op school. Hangt er geen ongelooflijke sfeer van angst?
Zolang je dan respons krijgt van de ouders is het heel aangenaam werken.quote:Nee, ik blijf trouw bellen naar ouders als ik iets aan de werkhouding/het gedrag vind mankeren!
quote:Op maandag 13 februari 2006 09:17 schreef teigan het volgende:
tvp'tje
Mja, huisbezoeken doen we niet. Er zouden te veel collega's zijn die dat niet zien zitten.quote:Op maandag 13 februari 2006 19:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Op mijn school komen de meeste ouders gelukkig naar de ouderavonden. Heb twee keer gehad dat ouders niet verschenen. Dat bleek echter een misverstand van hun kant te zijn geweest. Ik heb gelukkig erg betrokken ouders. Komt ook misschien doordat ik vorig schooljaar bij al die mensen op huisbezoek geweest ben. Dan begin je toch al met een positievere insteek.
Mja, het zou sowieso iets voor volgend schooljaar zijn (dit jaar zijn er ook geen oudercontacten meer, behalve op 30 juni, maar dat is dan echt voor de leerlingen die een tekort hebben).quote:Op maandag 13 februari 2006 19:20 schreef BlaatschaaP het volgende:
Anders probeer jij het toch gewoon? Is het een vreselijke ramp als enkel een deel van de leraren op huisbezoek gaat? Als blijkt dat de ouders van jouw titularis (hier mentor)klas plots wel komen opdagen, kun je dat als middel gebruiken om de andere leraren nog over te halen.
Bij ons gaat de mentor van de brugklassen bij de ouders thuis op bezoek. De ouders kunnen zelf aangeven of ze een bezoek op school wensen (het normale 10 minuten gesprek) of een bezoek thuis. Verreweg alle ouders (een enkeling daargelaten) kiezen voor het huisbezoek. Dit gebeurt in de maand november. De nieuwe brugklasleerlingen zijn dan een paar maanden op school, er zijn nog niet veel punten gegeven, en je kunt je dan focussen op "hoe voelt de leerling zich op school?", "zijn er zaken waar de ouders tegenaan gelopen zijn?", etc.quote:Op maandag 13 februari 2006 19:13 schreef leonieke het volgende:
Gewoon uit interesse: wanneer doen jullie dat dan? Begin van het schooljaar? Tijdens het schooljaar of in augustus? En is dat dan de klas waarvan je titularis bent?
Bij ons is het zo: als je brugklasmentor wil worden of bent, moet je op huisbezoek.quote:we vrezen allemaal dat er te veel leerkrachten niet te vinden zouden zijn voor het idee.
Dit is enkel voor de leerlingen van de brugklassen, maar ik weet dat een collega uit een hoger leerjaar nog bij zijn mentorleerlingen op bezoek gaat. Je begint het jaar namelijk met een hele andere, positievere insteek. Normaal komen de ouders alleen op de gesprekken als het niet goed gaat, maar nu heb je (zeker in het begin van het schooljaar) alle tijd om een band met de ouders op te bouwen.quote:Op maandag 13 februari 2006 19:25 schreef leonieke het volgende:
Nog een vraagje ivm die huisbezoeken? Doen jullie dit dan elk jaar?
Ik bedoel: krijgen alle leerlingen elk jaar een bezoekje of is het enkel voor de nieuwe leerlingen?
Totaal niet. Ze vinden het leuk. Ouders spelen een thuiswedstrijd, ze voelen zich toch wat zekerder, omdat ze in hun eigen vertrouwde omgeving zitten, en niet in een kil klaslokaal. Je ziet met eigen ogen hoe de thuissituatie van de leerling is. En je komt dan wat tegen hoor, van sjieke woonkamers tot knusse keukentjes tot een bankstel waar je bijna doorheen zakt, etc. Toen ik brugklasmentor was, nam ik tussen de 30 en 45 minuten voor een huisbezoek. Soms, wanneer het echt gezellig was, duurde het wat langer. Veel ouders deden zich veel moeite, met gebakjes en zoiets allemaal. Ze stelden het écht op prijs. Ook leerlingen die nu in de 4e zitten, waar ik ooit op huisbezoek ben geweest, hebben dan altijd nog zoiets van: "En die heeft bij mij thuis op de bank gezeten" - dat vinden ze dan toch wel speciaal.quote:En zien de leerlingen dit dan niet als een soort bedreiging: hun leerkracht bij hen thuis?
Thx voor het uitgebreide antwoord.quote:Op maandag 13 februari 2006 19:54 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Bij ons gaat de mentor van de brugklassen bij de ouders thuis op bezoek. De ouders kunnen zelf aangeven of ze een bezoek op school wensen (het normale 10 minuten gesprek) of een bezoek thuis. Verreweg alle ouders (een enkeling daargelaten) kiezen voor het huisbezoek. Dit gebeurt in de maand november. De nieuwe brugklasleerlingen zijn dan een paar maanden op school, er zijn nog niet veel punten gegeven, en je kunt je dan focussen op "hoe voelt de leerling zich op school?", "zijn er zaken waar de ouders tegenaan gelopen zijn?", etc.
[..]
Bij ons is het zo: als je brugklasmentor wil worden of bent, moet je op huisbezoek.
[..]
Dit is enkel voor de leerlingen van de brugklassen, maar ik weet dat een collega uit een hoger leerjaar nog bij zijn mentorleerlingen op bezoek gaat. Je begint het jaar namelijk met een hele andere, positievere insteek. Normaal komen de ouders alleen op de gesprekken als het niet goed gaat, maar nu heb je (zeker in het begin van het schooljaar) alle tijd om een band met de ouders op te bouwen.
[..]
Totaal niet. Ze vinden het leuk. Ouders spelen een thuiswedstrijd, ze voelen zich toch wat zekerder, omdat ze in hun eigen vertrouwde omgeving zitten, en niet in een kil klaslokaal. Je ziet met eigen ogen hoe de thuissituatie van de leerling is. En je komt dan wat tegen hoor, van sjieke woonkamers tot knusse keukentjes tot een bankstel waar je bijna doorheen zakt, etc. Toen ik brugklasmentor was, nam ik tussen de 30 en 45 minuten voor een huisbezoek. Soms, wanneer het echt gezellig was, duurde het wat langer. Veel ouders deden zich veel moeite, met gebakjes en zoiets allemaal. Ze stelden het écht op prijs. Ook leerlingen die nu in de 4e zitten, waar ik ooit op huisbezoek ben geweest, hebben dan altijd nog zoiets van: "En die heeft bij mij thuis op de bank gezeten" - dat vinden ze dan toch wel speciaal.
Daar is het mee te vergelijken ja.quote:Op maandag 13 februari 2006 19:58 schreef leonieke het volgende:
Eén vraagje: wat is een brugklasmentor precies? Die term is mij niet zo bekend... Of is dat de titularis van het eerste jaar?
Op mijn school is het elk jaar weer een crime om genoeg mensen te vinden om alle mentoraatsplekken te vervullen. Uiteindelijk kunnen ze dan nog wel wat suckers vinden die geen nee kunnen zeggen (zoals ik), maar als ze huisbezoeken ook nog eens verplicht zouden stellen zou écht niemand het meer doen.quote:Op maandag 13 februari 2006 19:54 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Bij ons is het zo: als je brugklasmentor wil worden of bent, moet je op huisbezoek.
Ik vraag me af wat er niet leuk aan is om mentor te zijn?quote:Op donderdag 16 februari 2006 07:03 schreef imago het volgende:
Uiteindelijk kunnen ze dan nog wel wat suckers vinden die geen nee kunnen zeggen (zoals ik), maar als ze huisbezoeken ook nog eens verplicht zouden stellen zou écht niemand het meer doen.
Het kost je een hoop tijd die je niet uitbetaald krijgt, op allerlei lastige uren die je helemaal niet uitkomen. En sommigen zijn nou eenmaal niet zo betrokken bij de leerlingen. Dat kunnen hele goede docenten zijn die met alle liefde hun vak overbrengen, maar die het gewoon niet zien zitten om zich zo te binden aan een klas.quote:Op donderdag 16 februari 2006 17:25 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik vraag me af wat er niet leuk aan is om mentor te zijn?
Zit toch gewoon in de taakbelasting?quote:Op donderdag 16 februari 2006 21:19 schreef imago het volgende:
Het kost je een hoop tijd die je niet uitbetaald krijgt
Ik heb twee dagen per week een extra begeleidingsuur aan mijn klas, en voor de rest heb ik niet te maken met "allerlei lastige uren". En zo erg vind ik dat begeleidingsuur nu ook weer niet. Ik vind het wel gezellig.quote:op allerlei lastige uren die je helemaal niet uitkomen
Klassenavonden, kerstviering, allerlei andere activiteiten die de mentoren geacht worden met hun klas te doen....bij ons wordt dat allemaal ook no way gedekt door de uren die je ervoor krijgt, tenzij je je ontzettend drukt. Een collega die op het randje van overspannenheid zat heeft niet voor niets besloten dat ze volgend jaar geen mentor meer wil zijn.....er zijn genoeg andere taken waar je evenveel taakuren voor krijgt en die ongeveer tien keer minder energie en tijd kosten! Ze geven wellicht ook minder voldoening, dat is waar, maar van voldoening kan ik m'n huur niet betalen.quote:Op donderdag 16 februari 2006 22:57 schreef imago het volgende:
Maar jij hebt dus al twee uren per week. Ik heb één uur, en de rest zal toch echt in m'n pauze en na schooltijd moeten. En dan heb je nog ouderavonden, en ouders die te pas en te onpas bellen. Het hoort er allemaal bij, en ik doe het ook gewoon en ik vind het ook niet ongelooflijk vervelend, maar het is wel een extra belasting.
Ja en hoe wou je dat doen? "Oh sorry jongetje dat je gepest wordt in de klas, maar daar gaan we het nu niet over hebben want ik heb deze week al genoeg tijd aan het mentoraat besteed, kom volgende week maar terug"quote:Op vrijdag 17 februari 2006 02:22 schreef Neuralnet het volgende:
Als iedereen op zijn taakuren zou letten dan reguleert het zichzelf wel.
Dat is wel erg extreem. Overigens merk ik op dat ik scholen heb gezien waar dit soort dingen wel gewoon letterlijk gebeurden. Ik ben echter geen voorstander van dat soort extremen.quote:Ja en hoe wou je dat doen? "Oh sorry jongetje dat je gepest wordt in de klas, maar daar gaan we het nu niet over hebben want ik heb deze week al genoeg tijd aan het mentoraat besteed, kom volgende week maar terug"
Voor elke taak wordt een aantal uren toegekend (vrijwel altijd een te lage schatting). Lesgeven kost zoveel uur, voorbereiding zoveel uur, mentoraat zoveel uur enz. Alle uren bij elkaar opgeteld geeft aan hoeveel uren iemand in dienst is en betaald wordt.quote:Wat bedoelen jullie eigenlijk met 'taakbelasting'?
Maar is het dan niet zo dat sommigen meer taken hebben en dus meer tijd kwijt zijn dan anderen, maar daar evenveel voor verdienen? Dus jij werkt 21 uur en heb 5 extra taken, maar een ander heeft ook 21 uur en toevallig slechts 2 extra taken?quote:Op vrijdag 17 februari 2006 17:16 schreef leonieke het volgende:
Dit betekent dat ik bv 21u lesgeef per week en dat is een fulltime: voorbereiding, titularis, vergadering, vakverantwoordelijke, klassenraden, ... worden niet geteld. Het hoort gewoon bij de job.
Juist. Ik doe heel veel zaken náást school, maar toch sta ik vaak om wazige redenen in de min. En niemand die me es kan uitleggen hoe dat kan.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 19:50 schreef imago het volgende:
Alleen klopt die omzetting gewoon helemaal niet en doe je uiteindelijk nog steeds veel meer dan waar je voor betaald krijgt.
Tuurlijk is het zo en dat is soms nog het meest vervelende. Een collega van mij geeft 20u les en heeft geen enkele extra taak (geen titularis, geen vakverantwoordelijke, zit nooit in extra werkgroepen aangezien ze geen vakverantwoordelijke is, ...) en zij verdient evenveel als ik.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 19:50 schreef imago het volgende:
[..]
Maar is het dan niet zo dat sommigen meer taken hebben en dus meer tijd kwijt zijn dan anderen, maar daar evenveel voor verdienen? Dus jij werkt 21 uur en heb 5 extra taken, maar een ander heeft ook 21 uur en toevallig slechts 2 extra taken?
Bedoel je dan dat je minder verdient dan normaal? (in de min)quote:Op vrijdag 17 februari 2006 20:17 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Juist. Ik doe heel veel zaken náást school, maar toch sta ik vaak om wazige redenen in de min. En niemand die me es kan uitleggen hoe dat kan.
Ik ben al blij dat ik nog een week kan uitzieken op school. Hopelijk ben ik dan tegen de vakantie helemaal genezenquote:Op zaterdag 18 februari 2006 10:59 schreef Roellio het volgende:
Tofheid. 1e dag van de schoolvakantie en Roellio is ziek.
Hoeveelste jaars ben je?quote:Op donderdag 23 februari 2006 16:58 schreef bloempjuh het volgende:
Probleem: Ik voel me nog steeds niet thuis op mijn stageschool. Mijn lessen mislukken elke keer, ik krijg het niet voor elkaar mezelf rustig te krijgen als er onrust ontstaat.. Mijn begeleiders begeleiden amper tot niet..
BAH!
Absoluut wat hij zegtquote:Op donderdag 23 februari 2006 21:43 schreef Roellio het volgende:
[..]
Hoeveelste jaars ben je?
Enneeuh: "Hou je hoofd koel, met alles wat je doet. Hou je hoofd koel, yo! Want dat doet je goed".
Tweede. Vorig jaar op het VMBO gestaan zonder problemen.quote:Op donderdag 23 februari 2006 21:43 schreef Roellio het volgende:
[..]
Hoeveelste jaars ben je?
Enneeuh: "Hou je hoofd koel, met alles wat je doet. Hou je hoofd koel, yo! Want dat doet je goed".
Het is niet zo zeer dat ik met een k*tgevoel voor de klas sta, als ik die kinderen zie gaat mijn onweerhumeur echt wel weg. Maar ik krijg mezelf niet rustig. Ik sta vijftig minuten lang te trillen en voel me gewoon ontzettend onzeker.quote:Op donderdag 23 februari 2006 22:28 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Absoluut wat hij zegt
Als je je kut voelt straal je het uit en dat voelen kinderen feilloos aan. Maar relaxed blijven is easier said then done.
Waar denk je dat het aan ligt dat je lessen mislukken? Ben je wel goed voorbereid, is je lesplan wel flexibel genoeg of zijn het meer ordeproblemen?
Als je begeleider je niet goed helpt kun je altijd nog naar andere mensen toe die je kunnen helpen he! Niet vergeten, dat is je bescherming als stagiar!
Dat wil natuurlijk niks zeggen.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 00:12 schreef bloempjuh het volgende:
Vorig jaar op het VMBO gestaan zonder problemen.
Grote vraag is dan waar die onzekerheid vandaan komt. Als je zegt dat het niet van de leerlingen komt, dan moet er toch ergens een onbekende factor zitten. Zit de begeleider er bij in de klas, of zo?quote:Maar ik krijg mezelf niet rustig. Ik sta vijftig minuten lang te trillen en voel me gewoon ontzettend onzeker.
Dus moet je je proberen af te leren om die 'last minute adjustments' te doen en je gewoon te houden aan je eerste lesvoorbereiding. Het is trouwens handig als je dan parallel-klassen hebt. In de eerste klas pas je dan je originele lesvoorbereiding toe, en in een andere klas je veranderde lesvoorbereiding.quote:Ik bedenk me dan ineens op het laatste moment dat ik het toch anders wil doen en dat tweede plan werkt dan niet helemaal omdat ik het niet doordacht heb.
Hier dinsdag pasquote:Op zondag 5 maart 2006 13:32 schreef Baba-O-Riley het volgende:
*bescheiden kick*
Morgen weer aan de slag na een weekje vakantie..
Hoe is dat nog afgelopen, thaleia?quote:Op donderdag 23 februari 2006 15:06 schreef thaleia het volgende:
Ik heb daar nu spijt van, want hiermee meng ik me toch in een toestand die een toestand is tussen hen en hem. Om die dames nu af te zeggen gaat misschien wat ver, maar ik denk toch dat ik dat maar ga doen: ik kom hierdoor in een positie waar ik helemaal geen trek in heb. Sowieso vind ik het erg lastig om me steeds maar op de vlakte houden als die collega komt klagen over zijn leerlingen, of zijn leerlingen over die collega. Wellicht had ik geen van beide partijen uberhaupt ooit een luisterend oor moeten bieden, maar het sluipt erin he.
Bij ons rommelt het ook in de sectie, zo erg dat we eigenlijk geen sectievergaderingen meer houden omdat de sectievoorzitter het gezeur gewoon zat is. Één van onze sectiegenoten zit in de schoolleiding en werkt van ons allen ook al het langste op deze school, en daarom denkt ze alles beter te weten en vindt ze dat zij het laatste woord in alles hoort te hebben. Ze is geen sectievoorzitter, maar ze probeert wel telkens het gras voor zijn voeten weg te maaien en haar zin door te drijven. En wat heeft vergaderen voor zin als onze mening toch niet belangrijk blijkt te zijn en zij uiteindelijk toch de beslissingen neemt? Ze doet me wel denken aan de man waar jij het over hebt, want voor kritiek of andere standpunten staat ze helemaal niet open, en anderen hebben altijd ongelijk.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:09 schreef RaisinGirl het volgende:
Tips, andere ervaringen met dit soort gevoelige collega's?
Zulke lui moeten tegen zichzelf beschermd worden. Ik ken ook genoeg lui die geen les kunnen geven. Je hebt mensen die dan om hulp komen vragen en alle hulp van je aannemen, en dat wordt gewaardeerd (ook door collega's) en met dat soort mensen heb ik ook meer te doen dan die arrogante figuren die het gewoon niet willen weten. Zo van: "ik hoor het niet dus het is er niet". Ik liep bijvoorbeeld langs een klas waar ik een paar leerlingen "hoer! hoer!" hoorde roepen. Ik - in het kader van open cultuur en collegialiteit - binnen gevallen, maar zij zei: "ik hoor toch niks?".. ja, dan houdt het voor mij ook op. Daar kan ik ook geen compassie mee hebben..quote:Op maandag 6 maart 2006 17:27 schreef imago het volgende:
En dan hebben we ook nog de collega die eigenlijk niet kan lesgeven, maar niet kan omgaan met kritiek en goedbedoelde raad. Wil ook niet samenwerken als je een parallelklas met hem hebt, gaat koppig z'n eigen gang.
Dat is denk ik ook het beste wat je kunt doen.quote:Ik probeer m'n eigen lessen zo goed mogelijk te geven, en hoe de rest het doet zoeken ze zelf maar uit...
Ik ben er ook nog....quote:Op woensdag 22 maart 2006 17:59 schreef bloempjuh het volgende:
Nog iemand die ermee ophoudt.. Wordt wel een leeg topic zo
PRECIES! Men zegt wel dat je invloed hebt op de veranderingen, maar ondertussen is het toch allemaal al bekokstoofd en uitgestippeld.quote:Op donderdag 30 maart 2006 21:48 schreef thaleia het volgende:
Nu ineens die toestand met de vernieuwde onderbouw....zelfs degenen die bovenstaande projecten in elkaar hebben gedraaid en over het algemeen erg positief staan tegenover vernieuwingen zijn skeptisch. Men (en ook ik) heeft het gevoel dat 'projectmatig werken' nu een doel op zich wordt in plaats van dat het als een middel wordt gezien, de termen "heilig moeten" valt veelvuldig, de manier waarop het op onze school wordt gebracht wordt als heel onprettig ervaren: het is een ontzettende doordestrotduwerij
Ik hoorde in mijn mentorklas al opmerkingen als: "Alwéér een project? "quote:Lekkere projecten zal dat opleveren....laat het gewoon over aan degenen die daar al jaren enthousiast mee bezig zijn en er echt achter staan, hou het aantal projecten klein zodat het voor de leerlingen speciaal blijft en ze er gemotiveerd voor blijven
Helemaal mee eens. Maar ja, sinds wanneer weet een schoolleiding wat er op school gebeurd?quote:Koester zoiets als schoolleiding ipv zo demotiverend te werk te gaan, zou ik zeggen!
3e-jaars student mét contract. Over ongeveer een maand de formatie voor volgend jaar.quote:
Ik denk ook na over deeltijd. Ik was eerlijk gezegd een beetje lui dit jaar Maar hey ik kom altijd op mijn pootjes terechtquote:Op maandag 10 april 2006 23:34 schreef Roellio het volgende:
Ik mis ook 30 punten ofzo.
Je kunt maar 1 ding tegelijk doen hè!
Volgend jaar waarschijnlijk 20 uurtjes en deeltijd studeren.
Volgens mij waren ze het een beetje zat dat er steeds mensen in hun klas kwamen, zegmaar. Een soort territorium-breuk ofzo.quote:Op dinsdag 11 april 2006 12:23 schreef thaleia het volgende:
Waarom dat dan? Omdat dat een onbekende was?
Op mijn school in Gouda kreeg ik al na anderhalf maand bezoek van de conrector. De les ging wel oké, niet super, maar goed genoeg. De conrector vertelde me later echter dat na de les leerlingen uit die klas hem hadden aangesproken en hadden gezegd dat ik echt moest blijven want dat ik het goed doe. Heel schattig. Volgens de conrector was dat het beste teken en zei dat meer dan de les. Volgens mij is dat ook zo. Zo iemand observeert ook hoe jij met de klas omgaat, en kijkt niet alleen naar je vakdidactische kwaliteiten.quote:Op dinsdag 11 april 2006 12:13 schreef thaleia het volgende:
Hahaha, wat zijn het toch ook een schatjes af en toe he. Mijn tamelijk drukke tweede klas was vandaag enorm rustig en deed keurig mee, omdat er een dame achterin de klas zat die mijn les ging beoordelen. Dat had ik ze van tevoren niet gezegd en ik heb ook absoluut niet gezegd dat ze extra rustig moesten zijn ofzo (zwaktebod!), maar goed, ze waren dus uit zichzelf fantastisch aan het meedoen.....en volgens mij niet zozeer omdat ze vreesden zelf op hun gedrag aangesproken te worden (met deze mevrouw krijgen ze pas in de bovenbouw te maken) als wel uit goodwill naar mij toe. Zo schattig!
In het verleden dacht ik nog wel eens: "ik krijg nu een goede beoordeling, maar dat is eigenlijk niet eerlijk want normaal zijn mijn lessen in deze klas vaak rommeliger", maar tegelijkertijd lijkt mij dat het ook wel iets zegt als een klas uit eigen beweging dit voor je doet.
Koekhappen, spijkerpoepen.. etc. Ik heb op de basisschool (toen ik in groep drie zat) zo'n week gehad met een speciale dag waarop ouders ook meemochten. Weet 't nog steeds. Keileuk!quote:Op donderdag 13 april 2006 22:34 schreef Silmarwen het volgende:
Jonge of oude kleuters? Ik zou het lekker dicht bij huis houden, dus met pappa en mamma's tijdperk of misschien opa en oma, maar niet echt veel verder.
Misschien is een ot en sien thema week anders een idee. Een week in oude kleding (rokken, klompen, linten in het haar) en ouderwetse spelletjes zoals steltenlopen (wel lastig) hoepelen, knikkeren etc.
Even mijn reactie er bij:quote:Kinderen zouden meer saaie lessen moeten krijgen op school ter voorbereiding op het echte leven. Ze moeten er zo aan wennen dat het leven niet altijd even opwindend en interessant is. Dat zeiden een aantal sprekers op de jaarlijkse conferentie van de Britse lerarenvereniging.
Scholieren worden tegenwoordig door televisie, computer en videospellen continu geprikkeld. Het onderwijs zou een goede afwisseling zijn. "Ik heb de energie niet om dag in dag uit mijn lessen aantrekkelijk te maken met liedjes en danspasjes", klaagt wiskundelerares Zoe Fail. "De kinderen worden niet meer genoeg verveeld. Ze worden te veel gestimuleerd. Verveling moedigt de denkvaardigheden en de fantasie aan. Ik herinner me nog dat ik me verveelde vroeger. Maar ik verveel me nu niet omdat ik weet hoe ik ermee moet omgaan."
Volgens Barry Williams, docent aan het Hertford Regional College in Cambridgeshire, zijn zijn lessen niet saai. Degenen die dat geloven 'hebben de nuances en de subtiliteit van mijn lessen niet door'. Williams: "Wanneer iemand zegt: 'Meneer Williams, dat meisje zit door het raam naar een boom te staren', dan zeg ik: 'Merkt u niet dat ik in mijn lessen elementen van zenboeddhisme voor gevorderden heb geïntegreerd?'. In feite lever ik volwassenen af die in staat zullen zijn te (blijven) kijken naar uitzendingen van politieke partijen".
Dit geloof je toch niet serieus!? Dus wanneer iemand geen orde kan houden, is het argument: "Ze leren omgaan met rondvliegende molecuul-deeltjes, in de vorm van tafels en stoelen". Ik ben zelf leraar - ik hou er van om mijn lessen leuk en gevarieerd te maken, puur omdat ik mezelf anders ga vervelen. Wanneer je plezier hebt in je vak, dan leren de leerlingen ook met plezier. Wanneer je gortdroog uit je boek gaat zitten voorlezen, merk je dat de aandacht na 4 seconden verslapt, de leerlingen niks meer opnemen en vervolgens... naar buiten gaan zitten staren met hun zenboedhhistisch hoogtepunt of wat ze niet allemaal volgens Williams bereiken.quote:"Wanneer iemand zegt: 'Meneer Williams, dat meisje zit door het raam naar een boom te staren', dan zeg ik: 'Merkt u niet dat ik in mijn lessen elementen van zenboeddhisme voor gevorderden heb geïntegreerd?'.
Ik vind het vooral jammer dat het lesgeven in de praktijk altijd voor gaat, waardoor ik nu niet zo veel uit mijn studie haal als mogelijk zou zijn. Maar tegelijkertijd vind ik het lesgeven zo enorm leuk en uitdagend dat ik de combinatie nog best een jaar wil volhouden.quote:Op dinsdag 11 april 2006 18:07 schreef thaleia het volgende:
Da's wel veel ja, 13 lesuren als daar ook nog een voltijd studie naast moet....een vriend van me is ooit gestopt met de 9 uur die hij als bijbaantje gaf omdat hij vreesde anders nooit z'n scriptie af te zullen gaan maken....kwam er gewoon nauwelijks aan toe. Nou heeft hij ook wel veel neven-bezigheden, als je dat niet hebt en je tijd goed indeelt is er vast meer mogelijk.
Ja, inderdaad.quote:Op vrijdag 14 april 2006 18:51 schreef thaleia het volgende:
En af en toe moet je in dit leven nu eenmaal iets doen dat je saai vindt en het is ook een onderdeel van je onderwijs c.q. opvoeding dat je leert dat je niet kunt verwachten dat iedereen om je heen zich voortdurend in bochten wringt om de dingen voor jou zo boeiend mogelijk te maken. DAT ben ik wel met Williams eens, al kleedt ie het zo te lezen tamelijk belachelijk in.
Inderdaad. Ik probeer de lesstof zo smeuïg mogelijk aan te bieden. Actuele voorbeelden er bij, inspelen op de leefwereld en uitstralen dat je zélf in ieder geval wél plezier hebt. Ik ga ook niet elke les alle toeters, bellen, rookmachines, confettibommen, cheerleaders en vuurwerk uit de kast trekken. Daar worden leerlingen na verloop van tijd ook imuun voor.quote:Op vrijdag 14 april 2006 22:59 schreef Silmarwen het volgende:
Soms moet er gewoon stof worden behandeld. Ik probeer altijd zoveel mogelijk voorbeelden bij de leefwereld te geven en dat kan wel lekker met maatschappijleer, bovendien loop ik altijd wel te geinen in de les waardoor het nog enigzins te doen is voor ze
Helemaal mee eens. Ik moet er zélf immers ook wat plezier aan beleven, anders ga ik mezelf vervelen en dat wil ik de leerlingen echt niet aan doen.quote:Maar soms heb je gewoon saaie taaie stof waar je door moet. Je lessn varieren is wel lekker, ik denk dat leerlingen dan ook mee rgeboeid blijven en dat het voor jezelf ook wel lekker is.
Wat moet ik anders 7 weken doen?quote:Op dinsdag 27 juni 2006 21:52 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Waarom werken in de vakantie? Je krijgt gewoon doorbetaald.
Op vakantie gaan, luieren, relaxen, ontspannen, niksen, uitrusten, enz.quote:
Ik ga ook wel op vakantie, maar een best dure. Dan is wat extra geld mooi meegenomen.quote:Op woensdag 28 juni 2006 13:14 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Op vakantie gaan, luieren, relaxen, ontspannen, niksen, uitrusten, enz.
Heeft die nieuwe collega dan al een vast contract? Als het slechts een jaarcontract is kunnen ze hem/haar er natuurlijk zo uitknikkeren en jou die uren geven Maar ik dacht dat je iets buiten het onderwijs zocht? Met een tweede baan(tje) moet je wel kijken of het echt de moeite waard is als je ziet hoeveel belasting je over dat tweede inkomen moet betalen.quote:Op woensdag 28 juni 2006 18:50 schreef thaleia het volgende:
Da's balen. Vooral omdat dit ook weinig perspectief biedt op 'n fulltime functie: die nieuwe collega levert volgend jaar natuurlijk niet ineens uren in.
Mooi zo. Lijkt me een leuk vak om te geven trouwens.quote:Op donderdag 6 juli 2006 17:12 schreef teigan het volgende:
het is goed gegaan, ik begin er dus in september als LIO scheikunde
Bravo! Mijn complimenten. Dit hoor ik graag.quote:We zijn een hartstikke jonge sectie, maar willen weer ouderwets tucht & orde & steenoude lesmethodes
quote:Op donderdag 6 juli 2006 18:29 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Bravo! Mijn complimenten. Dit hoor ik graag.
Ik begin nu aan mijn vierde week en ik moet zeggen: het bevalt uitstekend. Andere jaren ging ik tijdens de vakantie al van allerlei dingen verzinnen voor in het nieuwe schooljaar, maar heb tot nu toe nog helemaal niks aan school gedaan. Goed bezig, zelf.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 12:55 schreef Roellio het volgende:
Gaat het met iedereen nog goed, na de eerste week?
Nog geen heimwee naar rennende kinderen, overvolle gangen, dringen bij de kluisjes, zeurende collega's, liters koffie, nakijkwerk etc. etc. ?
Het was wel ongeveer van dezelfde heftigheid, maar we hebben weinig sneeuw gezienquote:Op maandag 24 juli 2006 14:13 schreef Roellio het volgende:
Lotgenoten?
Zijn jullie op pool-expeditie geweest?
Een collega vertelde laatst over haar eerste keer gymnasium, ze zei: "ik zei 'en nu gaan jullie aan het werk', en ze GINGEN ook aan het werk, het was muisstil, ik wist niet wat ik moest!"quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 19:44 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Goh, knalt opeens het lesrooster voor volgend schooljaar in mijn mail Op zich niks verrassends, heb weer 2 havo, 2 vmbo, 3 vmbo (KGT), 4 vmbo basis en kader, maar ook.. 3 gymnasium.. Hahaha, dat is even een vreemde eend in de bijt. Heb nog nooit lesgegeven op gymnasium, dus ik bén es benieuwd. Iemand ervaring?
Ja, dat vertelde een collega me vorig jaar, toen we het over het gymnasium hadden. Het leek wel of die leerlingen valium geslikt hadden, want ze hadden alleen oog voor hun boek, zei ze. Twee andere collega's en ik zijn toen voor het raam van die klas een polonaise gaan lopen. En zie! Vier leerlingen keken onze richting op.... en gingen daarna weer werken..quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 20:12 schreef thaleia het volgende:
Een collega vertelde laatst over haar eerste keer gymnasium, ze zei: "ik zei 'en nu gaan jullie aan het werk', en ze GINGEN ook aan het werk, het was muisstil, ik wist niet wat ik moest!"
Zo'n gevoel kreeg ik ook ja. Maar we zullen wel zien. Allemaal van die passieve leerlingen zie ik ook echt niet zitten. Dat zag ik wel in de atheneum-klas die ik afgelopen schooljaar had. Ik laat me verrassen.quote:In de andere: heel slimme kinderen die het allemaal totaal geen moeite kost, en bij elke uitleg direct bijdehand gaan doen omdat ze eea allang begrepen hebben (of begrepen denken te hebben).
Daar moet de bond maar eens mee aan de slag. Doen die ook een keer wat nuttigsquote:Op maandag 7 augustus 2006 19:03 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ja, dat ken ik. Ik zou er geen probleem mee hebben om een week zomervakantie in te leveren en daar vijf snipperdagen voor in de plaats te krijgen. Als je een keer iets speciaals hebt, of gewoon een "baaldag", kunnen die wel van pas komen
Een aflevering I Claudius doet het ook altijd goed.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 15:15 schreef imago het volgende:
Als ik de les van een collega die uitvalt moet invallen, pak ik altijd de DVD van Hercules (Disney), zijn ze weer een uurtje zoet. Zelfs de vijfde klas
Dat lijkt me ook wel eens interessant, op een MBO lesgeven. Ik heb er zelf nooit stage gelopen. Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen.quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 20:10 schreef bloempjuh het volgende:
Derdejaars stage op een MBO
Soms heb ik het gevoel van: misschien moet ik minder mijn best doen, dan gaan ze mij niet op zo'n vak zetten waarvan er niets in orde is.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 16:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dat is wel erg vervelend ja. Heb je al dat werk er in gestoken en wordt het weer van je afgenomen en als dank mag je weer opnieuw een hele hoop werk in een vak gaan steken.
Wanneer begint het weer voor jullie? 1 september?quote:Ik kreeg gisteren de grote envelop met alle spul voor o.a. de openingsvergadering. Toen mocht de vakantie voor mij wel nog eventjes duren, terwijl ik ervoor nog wel zoiets had van: "ah, lekker weer beginnen". Morgen maar es een kijkje gaan nemen op school..
Aan de ene kant is zo'n uitspraak natuurlijk fijn om te horen he. Maar het is inderdaad niet leuk om steeds "de vuile klusjes" (even gechargeerd) te moeten opknappen.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 16:54 schreef leonieke het volgende:
Soms heb ik het gevoel van: misschien moet ik minder mijn best doen, dan gaan ze mij niet op zo'n vak zetten waarvan er niets in orde is. Ik ben ook vaak het slachtoffer van dienst als er projecten moeten opgestart worden omdat (en ik citeer de directie) het altijd in orde is als ik er bij betrokken ben.
Dat kan ik me goed voorstellen.quote:Maar ik krijg het dan ook niet over mijn hart om er eens minder mijn best voor te doen want dan ben ik niet tevreden over mijn werk.
We hebben maandag een vergaderdag en dinsdag beginnen we weer.quote:Wanneer begint het weer voor jullie? 1 september?
Ik heb toch heel wat brieven geschreven in de streek waar ik gestudeerd heb en ik kon een interim doen van 2 maand.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 13:05 schreef teigan het volgende:
Ik begin over 2 weken met mijn eerste lessen...
Wat ik me nog afvroeg, de meesten hier zijn al klaar... Hebben jullie nu makkelijk een baan kunnen vinden, of heb je bij wijze van spreken 100 brieven moeten sturen voor 1 gesprek...
En zijn jullie in de buurt van de plek gebleven waar jullie gestudeert hebben/LIO stage hebben gedaan, of zijn jullie verder weg getrokken?
Leuk is dat he.. Dan kijken ze met grote ogen naar al die lokalen en denken dat ze de weg nóóit zullen vinden. En natuurlijk vol ontzag voor die "grotere" leerlingen...quote:Op woensdag 23 augustus 2006 21:13 schreef imago het volgende:
dinsdag m'n nieuwe mentorbruggers door de school leiden
Ik werk binnen op onze school op twee locaties, maar ik moet zeggen: de roostermakers hebben een prettig rooster gemaakt. Ik heb nogal een goeie verstandhouding met die mensen en aangezien ik hen soms tegemoet kom, doen zij ook niet moeilijk.quote:En ik heb een k*t-rooster.
Op onze school liggen de gebouwen een kilometer of 6 uit elkaar. Wij hebben daar een pendeluur voor. Dus je hebt 50 minuten om van de ene naar de andere locatie te reizen. Meestal ben je dan ook wel ruim op tijd. Maar dat rennen is inderdaad niet leuk. Ik heb dat ook een paar keer gehad toen er iets fout in het rooster zat. Toen had ik mijn auto zowat ín het lokaal geparkeerd.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 13:35 schreef thaleia het volgende:
Het irritantste vind ik dat ik steeds heen en weer moet tussen de twee gebouwen van onze school. Die liggen wel redelijk naast elkaar maar toch kom je eigenlijk standaard te laat dan in je volgende les en het maakt je ook heel gehaast.
Haha, ja kan ik me voorstellen. Lijkt me wel melig hoor... Tenzij je te zeer aangeschoten raakt en de mentor in kwestie je naderhand komt afvragen hoe je in godsnaam die klassenplattegrond had kunnen maken...quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 16:59 schreef thaleia het volgende:
Gisteren in de kroeg met twee collega's een klasseplattegrond gemaakt voor een andere collega die de klas waarvan hij mentor wordt nog niet kent en wij wel. Dolle pret, schuiven met namen op een bierviltje
Ik heb de eerste week er inmiddels al weer opzitten. Het was weer even wennen om in het ritme te komen. Gisteren brugklasfeest, dag ervoor even naar een brugklaskamp geweest (dat werd uiteindelijk tot 2 uur 's nachts, maar 't was ook zo gezellig), dus we zijn weer druk bezig.quote:Heb best wel weer zin om te beginnen, maar vervloek nu al mijn wekker.
Ik vroeg meestal 10 gulden per uur (in het guldentijdperk dan he). Maar ik deed het dan ook niet voor het geld.quote:Vraagje aan degenen hier die ook bijles geven: welk tarief hanteren jullie? Ik heb met vier dagen werken best wat tijd over en een zwarte bijverdienste is nooit weg
Ik zou ze dan het tweede uur aan het werk zetten, of gewoon een tandje lager werken, een beetje een relaxte sfeer creëeren en dan wat vertalen of zo.. ieder voor zich, of samen wat met die zinnen scrabbelen. De heavy kost gewoon in het eerste uur stoppen, hebben ze dat tenminste al gehad.quote:Op vrijdag 1 september 2006 22:50 schreef imago het volgende:
Dat wordt zwaar. Iemand tips hoe ik vooral dat blokuur interessant kan houden? Werkvormen afwisselen OK, maar ook daar gaat de sleur optreden natuurlijk... Misschien het ene uur grammatica en het andere uur vertalen ofzo.
Krijg je dan geen problemen met de directie als je zo maar leerlingen naar huis laat gaan? Bij ons hebben ze nu weer een nieuw mode-woord dit schooljaar - "onderwijstijd". Dus als er ook maar 1 les wegvalt om wat voor reden dan ook, dan is er meteen weer allerhande trammelant.quote:Zit ook de denken aan een beloningstructuur waarbij ze eht 8e uur mogen wegblijven!
Volle klassen in de bovenbouw zijn inderdaad best lastig bij de klassieke talen. Ik heb dit jaar een vijfde klas Latijn met maar liefst 32 leerlingen, wat echt groepsmanagement op het hoogste niveau is. Wel een enorme uitdaging ook ergens. Deze klas heb ik opgedeeld in een aantal vertaalgroepen van ongeveer 8 leerlingen (drie groepen werken enigszins zelfstandig, de laatste groep bestaat uit de zwakste leerlingen, die extra sturing van mij krijgen). In een blokuur ben je meestal het eerste halfuur bezig met het bespreken van de vertalingen die ze de vorige lessen hebben gemaakt. Voor de rest van de les geef ik dan meestal een aantal regels op, die ze bij moeten aftekenen, waarna ze in principe weg mogen gaan. In de praktijk is ongeveer 80% van de leerlingen gewoon de volle twee uur daar mee bezig.quote:Op vrijdag 1 september 2006 22:50 schreef imago het volgende:
Ik ben woensdag begonnen. Wel even moeilijk opstarten, want ik zit ook in een stress-periode met studie en verhuizing, dus ik voelde me niet écht voorbereid. Maar inmiddels lopen de meeste zaken wel. De eerste weken zijn zo hectisch: het rooster verandert af en toe nog (moet nog gefinetuned worden), even een brugklaskamp tussendoor, vergadering hier en daar. Maar over een tijdje zit ik weer helemaal in m'n ritme en gaat het vast weer lekker
Ben allen niet zo blij met m'n rooster: de (hele volle!) vijfde klas Grieks op het 8e uur terwijl ze daarvoor een tussenuur hebben, of een blokuur tijdens het 7e en 8e... Dat wordt zwaar. Iemand tips hoe ik vooral dat blokuur interessant kan houden? Werkvormen afwisselen OK, maar ook daar gaat de sleur optreden natuurlijk... Misschien het ene uur grammatica en het andere uur vertalen ofzo. Zit ook de denken aan een beloningstructuur waarbij ze eht 8e uur mogen wegblijven als het werk dan thuis wordt gedaan, maar het is de vraag in hoeverre ze zo zelfstandig zijn om dat ook écht te doen. Moeilijk!
Ook een lekkere redenatie...quote:Op zaterdag 2 september 2006 18:59 schreef thaleia het volgende:
Dat kon wel, vond de schoolleiding, want er zaten zoveel zwakke leerlingen in dat er met kerst vast al wel een stuk of vijf zouden zijn overgestapt naar een ander niveau.
Ik heb nog geen vastomlijnde plannen, ben een beetje aan het rondkijken nog. Maar het zal wel iets binnen de overheid wordenquote:Op zaterdag 2 september 2006 20:03 schreef nickybol het volgende:
Welk werk ben je van plan te gaan doen imago?
Ik zou stiekem eigenlijk ook eens weer graag zo'n klas hebbenquote:Op maandag 4 september 2006 20:06 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik heb dezelfde mentorklas als vorig jaar (nu 4e jaars), dus da's wel heel leuk. Ook is het aantal autochtonen in deze klas verdubbeld; ik heb er nu 2.
Dan ben je een van de weinigen; de meesten snappen niet hoe ik het volhoud. Eerlijk gezegd zou ik haast geen andere 'doelgroep' willen. In het begin is het even doorbijten, maar kan nu echt met ze lezen en schrijven. Heerlijk!quote:Op maandag 4 september 2006 20:09 schreef leonieke het volgende:
Ik zou stiekem eigenlijk ook eens weer graag zo'n klas hebben
Ik heb het uiteraard verkeerd gelezen Wat zeg je? Eerste schooldag? In de war?!? Helemaal nietquote:Op maandag 4 september 2006 20:12 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Dan ben je een van de weinigen; de meesten snappen niet hoe ik het volhoud. Eerlijk gezegd zou ik haast geen andere 'doelgroep' willen. In het begin is het even doorbijten, maar kan nu echt met ze lezen en schrijven. Heerlijk!
Autochtonen bedoel je?quote:Op maandag 4 september 2006 20:20 schreef leonieke het volgende:
Ik heb het uiteraard verkeerd gelezen Wat zeg je? Eerste schooldag? In de war?!? Helemaal niet
Ik heb dus ook enkel zo'n klassen, maar zou toch af en toe eens graag een klas met allochtonen hebben.
Een bed, dat heb ik nodig denk ik
Ik ga gewoon zwijgen denk ikquote:
Ik hou ook dit principe aan. Een plattegrond maak ik nu al (maar dat doe ik thuis, ik laat de leerlingen gewoon op een blad hun naam noteren en het nummer dat bij hun pc hoort).quote:Op dinsdag 5 september 2006 16:09 schreef Baba-O-Riley het volgende:
De eerste paar weken laat ik ze zitten waar ze willen. Dan kijk ik of er ergens problematische combinaties zijn (aangezien ze 90% van de lessen in groepjes zitten) en anders mogen ze wat mij betreft blijven zitten. Zijn er echt storende combinaties dan geef ik die leerlingen een eigen plaats.
Ja okee, maar er is niks op tegen om als docent je eigen plaatsen aan te wijzen, als je dat fijn vindt. Ook krijgen wij een lijst met foto's van de leerlingen. Mja, het namen leren is elk jaar toch weer iets dat je niet binnen 2 dagen lukt. Tenminste, mij niet in ieder geval.quote:Op dinsdag 5 september 2006 16:12 schreef teigan het volgende:
Maar als je de namen wilt leren, dan zul je daar toch een plattegrond voor moeten maken toch?
Ik had vorig jaar 160 leerlingen het duurde bij mij net ietsje langerquote:Op dinsdag 5 september 2006 18:09 schreef karoltje het volgende:
Ik had voor de eerste pauze alle namen in mn kop! Maar ik heb dan ook 1 vaste klas . Ben er gewoon erg goed in! Ik vind het ook belangrijk, is lekker voor mezelf en ook prettig voor de kinderen.
Is dit dan eigenljk niveau beroepsonderwijs zoals wij het hier kennen in België? (er is hier nog één niveau lager en dat is buitengewoon secundair onderwijs)quote:Op dinsdag 5 september 2006 17:51 schreef Roellio het volgende:
Ik heb er echt weer enorm veel zin in, ik ben alleen een beetje zenuwachtig voor de klassen op de nieuwe vestiging. Ik krijg daar een 3-verzorging en een 2-KB, ik heb nog nooit op dat niveau lesgegeven en ben erg benieuwd wat ik ervan kan en moet verwachten.
Ik heb ook al iets soortgelijks. Er is in mijn sectie een nieuwe collega aangenomen die ik niet zag zitten. Nu komt m'n mentorklasje met klachten over hem, en van andere mentoren hoor ik soortgelijke verhalen. Ik heb uiteraard m'n klasje gewezen op hun verantwoordelijkheden om zich fatsoenlijk te gedragen, maar tegelijkertijd zit ik ook wel met in m'n achterhoofd een 'tja, dit zag ik aankomen'. Nouja, we zullen wel zien hoe het verder loopt.quote:Op maandag 4 september 2006 19:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Pfff.. mijn mentorklasje heeft de kachel nu al aangemaakt bij de nieuwe docente aardrijkskunde. Dat is een nieuw jong mens die nog bezig is met haar opleiding, of iets dergelijks. Vrijdag waren ze een spelletje aan het doen en mochten de leerlingen 10 minuten eerder uit de les. Tja, zo moet je maar beginnen, net aan het begin van het schooljaar. Nu kwam ze naar me toe, "dat de klas zo moeilijk was". Tjaaaa....
Ik heb nu 10 klassen, de meeste leerlingen op de ene locatie ken ik wel, maar op de andere locatie heb ik nu een paar 2-havo-klassen en die moet ik echt effe snel uit mijn hoofd gaan leren. Ik zeg altijd maar: "Als ik je naam ken, heb je óf een positieve indruk, óf een negatieve indruk op me gemaakt". Welke indruk het was, laat ik dan in het midden. Of ik kijk effe snel in de klassenplattegrond naar de naam van een leerling, en die dan even terloops noemen. Zo van: "Als ik je naam ken, hè Ivo, dan ..." Dan zie je ze kijken... *grijns*quote:Op dinsdag 5 september 2006 18:09 schreef karoltje het volgende:
Ik had voor de eerste pauze alle namen in mn kop! Maar ik heb dan ook 1 vaste klas . Ben er gewoon erg goed in! Ik vind het ook belangrijk, is lekker voor mezelf en ook prettig voor de kinderen.
Ja, precies. En de leerlingen vertellen mij ook gewoon eerlijk als ze iets uitgevreten hebben of zo, maar nu had ik zoiets van: ik kan ze eigenlijk geen ongelijk geven. En het leuke is dan, dan ga je naar de persoon in kwestie toe, vraag je terloops hoe het met je klas gaat - en dan is het allemaal: "oh, en ze zijn zo leuk en werken hard". Terwijl ik via de achterdeur (de klas) dus het compleet tegenovergestelde hoor. Wie hou je dan voor de gek?quote:Op dinsdag 5 september 2006 18:45 schreef thaleia het volgende:
Ik heb ook al iets soortgelijks. Er is in mijn sectie een nieuwe collega aangenomen die ik niet zag zitten. Nu komt m'n mentorklasje met klachten over hem, en van andere mentoren hoor ik soortgelijke verhalen. Ik heb uiteraard m'n klasje gewezen op hun verantwoordelijkheden om zich fatsoenlijk te gedragen, maar tegelijkertijd zit ik ook wel met in m'n achterhoofd een 'tja, dit zag ik aankomen'. Nouja, we zullen wel zien hoe het verder loopt.
Drie verzorging... Tja, je kunt er geluk of pech mee hebben. Mijn eerste jaar kreeg ik ook een 3-verzorging voor m'n kiezen. Wimpers tot aan het plafond en de hele tijd maar mooi zitten wezen nagellakken en lippenstiften. En een verdwaalde jongen er tussen. Wat een ellende was dat toen. "Meneertjuhhhhh... ik kan geen huiswerk maken hoor, want meneertjuhhhhhh.... weet u.... mijn nagel was afgebroken....." Ik heb ook een 3-verzorging gehad, dat was gewoon geweldig om les aan te geven. Niet van die opgetutte dames, maar een leuk klasje, met een fiks aantal heren er bij. Gelachen dat we hebben, en gewoon een leuke les geven.quote:Op dinsdag 5 september 2006 18:45 schreef leonieke het volgende:
Ik geef er nu mijn derde jaar les in, het kan een hele verrassing worden Zeker als je een hoger niveau gewoon bent Maar het is wel erg leuk om er les te geven, vind ik.
Ja, inderdaad. Dan weet je soms al genoeg. Zo van: "wat is de overeenkomst tussen de nieuwe collega en een kalkoen? - ze halen allebei de kerstmis niet".. Best erg, maar sommige mensen moeten tegen zichzelf beschermd worden.quote:Op dinsdag 5 september 2006 18:50 schreef leonieke het volgende:
Raar hoe je dat soms zo vlug kan merken he? Een collega van mij en ik hadden precies hetzelfde gevoel toen de leerkrachten tijdens de personeelsvergadering moesten rechtstaan en zichzelf voorstellen.
quote:Op dinsdag 5 september 2006 23:03 schreef Baba-O-Riley het volgende:
"wat is de overeenkomst tussen de nieuwe collega en een kalkoen? - ze halen allebei de kerstmis niet"..
quote:Op dinsdag 5 september 2006 23:06 schreef thaleia het volgende:
[..]
(mago, ben je online? Heb een vakinhoudelijk vraagje en m'n collega's kan ik na elven niet meer lastigvallen. En wanneer begint ondergetekende haar lessen voor te bereiden? Juist, na elven)
Het zijn voor al die klassen de eerste keren dat ik ze heb, hahaha. Ik moet me even voorstellen, samen even de opzet van het boek doornemen, vertellen wat we ongeveer gaan doen elke les/week en wat er van ze verwacht wordt om hun takenkaart elke vrijdag af te kunnen tekenen etc.quote:Op dinsdag 5 september 2006 23:17 schreef Baba-O-Riley het volgende:
"Ga maar even zelfstandig werken... als je er niet uit komt, probeer je maar met potlood in te vullen, dan kijken we dat morgen samen na. Is niet erg als je het niet weet, maar probeer eerst zélf maar eens".
Hmm.. misschien had ik het hierboven een beetje té zwart/wit geschetst, maar de nieuwe docenten kunnen op mijn school in ieder geval rekenen op een goede begeleiding, ook door het zittende docententeam. We hebben een grote groep jonge docenten (en met jong pak ik even tot een jaar of 35), die nieuwe docenten goed oppakt en helpt. We hebben immers allemaal in hetzelfde schuitje gezeten. Je hebt echter ook van die koppige nieuwelingen die zich te goed voelen en dingen zeggen als: "Ik heb geen hulp nodig. Ik weet het allemaal al, dus ik red me wel ". Kijk, dan heb je zoiets van: "okee....." (En na 2 weken kwam die docent inderdaad vragen of we hem alsjeblieft tips konden geven).quote:Op woensdag 6 september 2006 14:58 schreef Neuralnet het volgende:
Andere leraren en leidinggevenden zijn bij voorbaat al zo sceptisch zoals hierboven beschreven wordt dat de nieuwe docent op veel minder steun en rugdekking kan rekenen dan de docent die er al jaren werkt.
Gelukkig werk ik op een school (en eigenlijk alle scholen waar ik stagiair ben geweest) waar bovenstaande niet van toepassing is. LIO's hebben bij ons net zoveel rechten als de 'gewone' docent. Kan natuurlijk ook anders zijn op sommige scholen.quote:Als leerling merkte ik het al. Werd ik er door een LIO uitgestuurd, dan volstond een bewering dat "die man geen les kon geven" en "ik het echt niet gedaan had" al om geen straf te krijgen. Nieuwe docenten mogen haast niet meer rekenen op enige rugdekking.
Bij ons zijn er vanaf dit jaar 2 mensen (één leerkracht en één iemand van het administratief personeels) aangesteld om de nieuwe leerkrachten op te vangen. Uiteraard worden nieuwe leerkrachten in de vakgroep ook goed opgevangen. Worden ze overstelpt met informatie die ze kunnen gebruiken (werkblaadjes, afsprakenbladen, uitleg waar ze alles kunnen vinden, ...).quote:Op woensdag 6 september 2006 16:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Hmm.. misschien had ik het hierboven een beetje té zwart/wit geschetst, maar de nieuwe docenten kunnen op mijn school in ieder geval rekenen op een goede begeleiding, ook door het zittende docententeam. We hebben een grote groep jonge docenten (en met jong pak ik even tot een jaar of 35), die nieuwe docenten goed oppakt en helpt. We hebben immers allemaal in hetzelfde schuitje gezeten. Je hebt echter ook van die koppige nieuwelingen die zich te goed voelen en dingen zeggen als: "Ik heb geen hulp nodig. Ik weet het allemaal al, dus ik red me wel ". Kijk, dan heb je zoiets van: "okee....." (En na 2 weken kwam die docent inderdaad vragen of we hem alsjeblieft tips konden geven).
En laten we eerlijk zijn: soms worden ook docenten aangenomen waarvan je al meteen denkt: hoe kúnnen ze zó iemand nou in godsnaam aannemen? Daar straalt het al bijna vanaf dat ze het niet zullen redden voor de klas. En meestal wordt dat na enkele weken al pijnlijk duidelijk.
[..]
Gelukkig werk ik op een school (en eigenlijk alle scholen waar ik stagiair ben geweest) waar bovenstaande niet van toepassing is. LIO's hebben bij ons net zoveel rechten als de 'gewone' docent. Kan natuurlijk ook anders zijn op sommige scholen.
wij hebben één leerkracht die bijna op haar pensioen is en altijd loopt te roepen tegen leerlingen die op de deur van de leraarskamer kloppen. Op den duur durft er niemand nog iets komen vragen als ze haar zien rondlopen op schoolquote:Ik moet zeggen dat ik het wel gezellig vind dat ons topicje weer zo lekker loopt. Het is net alsof je hier een virtuele docentenkamer hebt, alleen word je hier niet gestoord door leerlingen aan de deur Kan ik voor iemand een kopje koffie meenemen?
Euh, ja, ik was er dus nietquote:Op dinsdag 5 september 2006 23:06 schreef thaleia het volgende:
(mago, ben je online? Heb een vakinhoudelijk vraagje en m'n collega's kan ik na elven niet meer lastigvallen. En wanneer begint ondergetekende haar lessen voor te bereiden? Juist, na elven)
quote:Op woensdag 6 september 2006 20:03 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Vandaag eerste lesdag: 22 nablijvers en 2 schorsingen in ons kernteam (á iets meer dan 100 leerlingen)
Dat belooft wat....
... wow...quote:Op woensdag 6 september 2006
20:03 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Vandaag eerste lesdag: 22 nablijvers en 2 schorsingen in ons kernteam (á iets meer dan 100 leerlingen)
Dat belooft wat....
Ah, da's altijd leuk ja. Ik mag 18 september een tweetal daagjes op kamp. Hopen dat het goed weer is. Heb er zin in.quote:Op woensdag 6 september 2006 19:50 schreef Roellio het volgende:
aangezien ik vrijdag afwezig ben i.v.m. kamp vmbo-2.
Onze school heeft nogal een aparte doelgroep zeg maar.quote:
Wat is dat voor uitroep? Klinkt als de lokroep van een hitsige pauwquote:Op woensdag 6 september 2006 20:20 schreef TheSilentEnigma het volgende:
'Woella
Woella.quote:Op woensdag 6 september 2006 20:47 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wat is dat voor uitroep? Klinkt als de lokroep van een hitsige pauw
wel een goed begin van het nieuwe schooljaar dus.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |