abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40875756
Eerst Lowlands, daarna ga ik me weer bezighouden met school!
pi_40875909
Ik ga nog een week op vakantie (regio midden he ) en het is bijna genant, allemaal vrienden (in andere sectoren) die later vakantie kregen dan ik en nu alweer moeten beginnen, en ik intussen heb al weeeeeken aan een stuk vrij, kan me bijna niet meer kunnen herinneren dat ik ooit werkte....en dan gewoon nog een week op vakantie gaan
pi_40875935
Ik zal eens checken of ik toch niet maandag een vergadering heb. Ik werk aankomend jaar ook 6 uur op een kleinere vestiging. Beetje lullig als ik daar verstek laat gaan.
pi_40876225
In alle brieven staat dat 4 september de eerste plenaire vergadering is...

Kan me niet voorstellen dat we daarna pas beginnen met lesgeven.
Ik bel na Lowlands wel even met een collega.
  donderdag 17 augustus 2006 @ 15:24:17 #205
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40905438
Zo, vandaag maar weer eens naar school gegaan. Altijd leuk om de collega's weer te zien, en binnen 3 minuten hadden we weer eens heerlijk smakelijk gelachen. Super. De leerlingen kwamen hun boeken ophalen, dus ook altijd weer leuk om hen weer te zien. Ze hadden volgens mij allemaal stiekem toch wel weer zin om naar school te komen. Ook grappig als je dan door de school loopt, dan lopen de leerlingen langs met ouders, ze zeggen je dan vriendelijk goeiendag, en dan hoor je ze fluisteren: "Dat is mijn mentor", of "Dat is die van..." Wel grappig. Ha, ik heb er weer zin in.
.
  maandag 21 augustus 2006 @ 21:01:30 #206
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41041841
En de eerste vergaderdag zit er al weer op... Meteen weer full-tilt aan het werk. Dat is wel weer effe wennen. Je merkte wel dat de vakantiesfeer nog een beetje aanwezig was. We waren best melig.

Directrice (spreekt door microfoon): "Moet het wat harder?"
Collega: "Nee hoor, is lekker zo".

Maar ze had het niet gehoord.

Maar goed.. morgen introductiewandeling met mijn nieuwe mentorklas. Maar als je het weer ziet. Om de Smaakpolitie te citeren: "Daar word ik niet vrolijk van". We zullen wel zien. Moet wel zeggen dat ik, voor de eerste keer, een beetje kriebels heb. Ik weet niet waar het vandaan komt.
.
pi_41091352
Ik begin over 2 weken met mijn eerste lessen...

Wat ik me nog afvroeg, de meesten hier zijn al klaar... Hebben jullie nu makkelijk een baan kunnen vinden, of heb je bij wijze van spreken 100 brieven moeten sturen voor 1 gesprek...

En zijn jullie in de buurt van de plek gebleven waar jullie gestudeert hebben/LIO stage hebben gedaan, of zijn jullie verder weg getrokken?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_41091530
Ik ga morgen een kijkje nemen op mijn nieuwe stageschool. Voor het eerst voel ik me niet vreselijk onzeker..
Mon 'en!
pi_41091897
ik vind het wel eng, mijn vlio is al drie jaar geleden....
Gelukkig ken ik de school al wel van mijn snuffelstage, dus dat scheelt weer...

Het lesgeven zelf zie ik wel zitten, maar het orde houden lijkt mij wel weer heel erg wennen...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  woensdag 23 augustus 2006 @ 14:01:16 #210
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_41093081
Dinsdag ga ik mijn nieuwe stage bewonderen en maandag begin ik met colleges.
pi_41097308
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 13:05 schreef teigan het volgende:
Ik begin over 2 weken met mijn eerste lessen...

Wat ik me nog afvroeg, de meesten hier zijn al klaar... Hebben jullie nu makkelijk een baan kunnen vinden, of heb je bij wijze van spreken 100 brieven moeten sturen voor 1 gesprek...

En zijn jullie in de buurt van de plek gebleven waar jullie gestudeert hebben/LIO stage hebben gedaan, of zijn jullie verder weg getrokken?
Ik heb toch heel wat brieven geschreven in de streek waar ik gestudeerd heb en ik kon een interim doen van 2 maand.

Maar door thuissituatie en vriend die 100km verder woonde, ben ik verhuisd en heb ik toen na de eerste sollicitatie een fulltime job aangeboden gekregen.

Volgende week vrijdag start mijn derde jaar
pi_41097526
Ik start nu met m'n 4e-jaar. Ik ben door een stage halverwege vorig jaar in een baan gerold die dit jaar 0,6 fte bedraagt.
  woensdag 23 augustus 2006 @ 17:33:52 #213
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41099812
In het vierde jaar op mijn opleiding heb ik vanaf november vervangen (als soort van LIO-stage) en sindsdien ben ik gebleven. Heb 1,0 fte. Ik ben nu aan mijn zesde jaar begonnen.
.
pi_41106902
In het tweede jaar van mijn studie, zelfs voor ik m'n P had gehaald, ben ik gevraagd om les te gaan geven als vervanging voor iemand die was weggepest. Werk nu vier en een half jaar op die school, inmiddels 0.76 fte.

Morgen eens naar school om wat instaptoetsen te maken die vrijdag afgenomen worden, maandag vergaderen, dinsdag m'n nieuwe mentorbruggers dor de school leiden, en woensdag beginnen dan de lessen. En ik heb een k*t-rooster.

Zie er best wel tegen op omdat ik ook in de laatste fase van m'n scriptie zit en daar dus zo veel mogelijk tijd in wil steken. Maar ondertussen moet ik ook lessen voorbereiden voor leerjaren waaraan ik nog nooit heb lesgegeven, en waarvoor ik de uitleg dus niet even uit m'n mouw kan schudden. En dit jaar geef ik ook KCV voor het eerst, maar dat ligt wel in m'n straatje dus daar heb ik dan wel weer zin in
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  woensdag 23 augustus 2006 @ 23:15:13 #215
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41112534
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 21:13 schreef imago het volgende:
dinsdag m'n nieuwe mentorbruggers door de school leiden
Leuk is dat he.. Dan kijken ze met grote ogen naar al die lokalen en denken dat ze de weg nóóit zullen vinden. En natuurlijk vol ontzag voor die "grotere" leerlingen...
quote:
En ik heb een k*t-rooster.
Ik werk binnen op onze school op twee locaties, maar ik moet zeggen: de roostermakers hebben een prettig rooster gemaakt. Ik heb nogal een goeie verstandhouding met die mensen en aangezien ik hen soms tegemoet kom, doen zij ook niet moeilijk.
.
pi_41112790
Oh onze roostermaker is normaal een tovenaar, ik heb tot nu toe altijd een perfect rooster gehad, maar soms kan het nou eenmaal niet anders.

Ik wil graag het eerste uur beginnen, maar dat is nu niet altijd zo. Als je vroeg begint heb je nog wat aan je middag, maar als ik later begin doe ik 's ochtends echt niets nuttigs. Heb ook bijna elke dag een tussenuur vlak voor m'n laatste uur, en dan heb ik natuurlijk écht geen zin meer om daarvoor op school te blijven hangen
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  woensdag 23 augustus 2006 @ 23:23:51 #217
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41112941
Oh, op die manier. Ja, dat is wel wat minder.
.
pi_41117029
Da's irritant idd. Tja en zo'n rooster is toch iets waar je een jaar lang aan vastzit. Tuurlijk komen er in de loop van het jaar wijzigingen in, maar grofweg blijft het toch wat het was.

Ik kwam vanmiddag terug van vakantie en had verwacht dat het inmiddels wel in de bus zou liggen, maar nog niks hoor Het is dus echt weer zo dat het pas 2 dagen voor aanvang van het nieuwe schooljaar arriveert (a.s. maandag is onze eerste vergaderdag)
pi_41123140
Ik heb m'n rooster al +/- 4 weken in huis.
pi_41123153
Ik heb nog geen rooster gezien... Ik geloof dat ik die volgende week kan verwachten..

Ik krijg hem iig volgende week van de lerarenopleiding..

Van school is het alleen maar een rooster van de eerste periode, omdat ik er de tweede periode nog twee klassen bijkrijg, en dan zal het rooster wel weer omgegooit worden..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_41127389
Hm, nou, mijn rooster is ook niet zo fantastisch als het de voorgaande jaren was. Vroeger was het altijd super: gewoon achter elkaar doorwerken en dan ergens halverwege 1 tussenuurtje om effe relaxed wat te kunnen kopieren enzo. Vond ik ideaal!

Maar nu: op drie van de vier dagen gewoon aan een stuk doorknallen zonder tussenuren, nouja goed dat gaat nog en vind ik ook wel okee. Maar die andere dag: 1e, 3e, 5e en 7e uur les. Hoe krijgen ze het voor elkaar

Het irritantste vind ik dat ik steeds heen en weer moet tussen de twee gebouwen van onze school. Die liggen wel redelijk naast elkaar maar toch kom je eigenlijk standaard te laat dan in je volgende les en het maakt je ook heel gehaast. Niet relaxed. Ik heb gewoon echt elke week ZES KEER dat ik van gebouw moet wisselen op twee lesuren waartussen geen pauze valt. Ik ga eens even met die roosterman kijken of ie niet wat in de lokalen kan switchen, dat moet toch te doen zijn
pi_41127600
Ik heb hier alle roosters van mijn collega's liggen. Toch één voordeel aan Smartschool-beheerder zijn

Morgen moet ik die online plaatsen en ik vrees dat er heel wat collega's zwaar teleurgesteld zullen zijn. Sommige mensen moeten dus echt voor 1 of voor 2 uur afkomen. Eén collega heeft het zelfs zo getroffen dat ze dit 2 dagen per week moet doen.
Nu is het natuurlijk een voordeel voor die mensen dat we half oktober een totaal ander rooster krijgen. Niets kleine aanpassingen, gewoon volledig anders.

Ikzelf heb zo wel net vastgesteld dat ik opeens nog een nieuwe klas heb. Mijn 4e jaars ben ik kwijt en moet ik inruilen voor een klas 6e jaars. Dus doei al het werk dat ik vorig jaar gedaan heb. Want van de 17u van vorig jaar hou ik er nu nog 8 over (en die cursussen moeten ook volledig aangepast worden aan een nieuw programma).

Ik vind het eigenlijk nog steeds niet echt leuk
  donderdag 24 augustus 2006 @ 15:51:44 #223
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41131840
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 13:35 schreef thaleia het volgende:
Het irritantste vind ik dat ik steeds heen en weer moet tussen de twee gebouwen van onze school. Die liggen wel redelijk naast elkaar maar toch kom je eigenlijk standaard te laat dan in je volgende les en het maakt je ook heel gehaast.
Op onze school liggen de gebouwen een kilometer of 6 uit elkaar. Wij hebben daar een pendeluur voor. Dus je hebt 50 minuten om van de ene naar de andere locatie te reizen. Meestal ben je dan ook wel ruim op tijd. Maar dat rennen is inderdaad niet leuk. Ik heb dat ook een paar keer gehad toen er iets fout in het rooster zat. Toen had ik mijn auto zowat ín het lokaal geparkeerd.
.
pi_41134527
Ik heb een rooster voor stage (ben vandaag gaan kijken: ZOOOO COOL! Waarom heb ik niet eerder aan het MBO gedacht?): zes uren op donderdag en drie op vrijdag, drie klassen in totaal en drie heel verschillende projecten. Leuk!
Op mijn opleiding heb ik ook vandaag een mislukte her gemaakt en heb nog geen rooster, terwijl we komende maandag beginnen.
Mon 'en!
pi_41198607
Gisteren in de kroeg met twee collega's een klasseplattegrond gemaakt voor een andere collega die de klas waarvan hij mentor wordt nog niet kent en wij wel. Er zitten een paar kinderen in die sociaal erg moeilijk liggen en dus moet eea tactisch ingedeeld worden. Dolle pret, schuiven met namen op een bierviltje

Heb best wel weer zin om te beginnen, maar vervloek nu al mijn wekker.

Vraagje aan degenen hier die ook bijles geven: welk tarief hanteren jullie? Ik heb met vier dagen werken best wat tijd over en een zwarte bijverdienste is nooit weg
pi_41198697
Ik heb het afgelopen jaar 15 euro per uur gevraagd voor bijles, en dat werd ook rustig betaald...

Ik had een advertentie op Marktplaats gezet, koste iets van 6 euro, en ik heb er een stuk of 3/4 reacties op gehad, waar uiteindelijk een bijlesleerlinge uit is gerolt...
Verder heb ik zelf nog op een advertentie gereageerd, en die jongen heb ik ook nog een tijdje bijles gegeven, alleen was zijn motivatie onder het nulpunt, dus dat liep niet echt lekker...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 17:32:17 #227
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41199466
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 16:59 schreef thaleia het volgende:
Gisteren in de kroeg met twee collega's een klasseplattegrond gemaakt voor een andere collega die de klas waarvan hij mentor wordt nog niet kent en wij wel. Dolle pret, schuiven met namen op een bierviltje
Haha, ja kan ik me voorstellen. Lijkt me wel melig hoor... Tenzij je te zeer aangeschoten raakt en de mentor in kwestie je naderhand komt afvragen hoe je in godsnaam die klassenplattegrond had kunnen maken...
quote:
Heb best wel weer zin om te beginnen, maar vervloek nu al mijn wekker.
Ik heb de eerste week er inmiddels al weer opzitten. Het was weer even wennen om in het ritme te komen. Gisteren brugklasfeest, dag ervoor even naar een brugklaskamp geweest (dat werd uiteindelijk tot 2 uur 's nachts, maar 't was ook zo gezellig), dus we zijn weer druk bezig.
quote:
Vraagje aan degenen hier die ook bijles geven: welk tarief hanteren jullie? Ik heb met vier dagen werken best wat tijd over en een zwarte bijverdienste is nooit weg
Ik vroeg meestal 10 gulden per uur (in het guldentijdperk dan he). Maar ik deed het dan ook niet voor het geld.
.
pi_41199740
Ik heb van de school van mijn snuffelstage ooit een bijlesleerling toegeschoven gekregen, en toen vond mijn begeleider dat ik echt wel 15 euro per uur kon vragen, anders had ik het denk ik niet zo snel gedaan...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_41199980
Oh, ik doe het absoluut wel voor het geld, en het gaat ook niet om mijn eigen leerlingetjes, die spijker ik wel gratis bij zolang het geen structureel gebeuren wordt waar ik het hele jaar lang wekelijks een uur aan moet besteden. Waar ik het nu over heb is puur commercieel, ik zoek gewoon een bijverdienste en kan achter de bar gaan staan, postbode worden, of bijles geven aan mij onbekende leerlingen van het gymnasium hier in mijn stad
pi_41219716
Zijn hier nog mensen die ook maandag in Utrecht introductiedag hebben?
Xbox Live: koenpijl
pi_41264273
Morgen herexamens voor vier van mijn leerlingen. Ik vraag me af wat ze er zullen van bakken

En dan begint het schooljaar ongeveer. Ik moet er nog altijd in komen maar ik sta er toch al iets positiever tegenover dan een paar posts geleden dus ik heb hoop
pi_41269333
Ik ben vandaag begonnen met mn klas inrichten! Ik krijg een groep 6/7. Het is nog een heel gedoe waar je al die tafeltjes moet laten...! Vooral omdat ik ook een leeshoek wil, instructietafel enz. Eerst maar eens kijken of ik extra tafels en krukjes kan lospeuteren van school. .
pi_41332785
Ik had vandaag de introductie voor het werken- leren traject... Verder zat bij de post mijn rooster, en mag ik morgen nog weer een hele dag praatjes aanhoren...

Het komt nu erg dichtbij, en ik vin dhet ook wle erg spannend worden nu..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_41391399
Ik post hier ook maar even, ook al ben ik nog geen docent. Ik voel me wel aanstaand docent, want ik begin nu met de uni maar daarna wil ik PABO gaan doen. Over een jaar of 5 sta ik dus toch al voor de klas binnen mijn stage
Ook heb ik al wat ervaring in het basisonderwijs, en vind ik het gewoon leuk om dit te lezen

Eigenlijk 1 grote TVP dus, deze post
  vrijdag 1 september 2006 @ 21:36:12 #235
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41406395
Inmiddels alweer twee weken 'onderweg'. De klassen die ik heb vallen op zich allemaal wel mee. Paar tiepjes die nog even gedekseld moeten worden, maar voor de rest loopt het wel. Die gymnasiumklas valt ook reuze mee, moet ik zeggen. Totaal geen figuurtjes die 50 minuten keihard uit hun boek werken, maar ook in zijn voor een geintje, en dat is altijd goed. Enige nadeel is dat ik die maar 2 uur per week heb en er enorm veel gedaan moet worden. Dat is voor mij wel even wennen. Ik ben gewend om op een rustig tempo door het boek te werken, maar nu moet ik een hoofdstuk in een week er door heen stampen (bij wijze van spreken dan). Gisteren al de eerste ouderavond gehad, kennismaken met de ouders en zo, best gezellig.
.
  vrijdag 1 september 2006 @ 22:32:13 #236
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_41408255
Toch bizar, dat er drie weken tussen het zuiden en het midden/noorden zitten. Ik heb aankomende week de eerste sectievergaderingen weer, waarna op donderdag de lessen starten. Heb een heerlijk rooster, met zowel Grieks als Latijn in onder- en bovenbouw, dus fijn afwisselend.

Heb er ook echt weer zin in, ben met een glimlach op het gezicht lesmateriaal in elkaar aan het zetten.
Afrika Paprika
pi_41408867
Ik ben woensdag begonnen. Wel even moeilijk opstarten, want ik zit ook in een stress-periode met studie en verhuizing, dus ik voelde me niet écht voorbereid. Maar inmiddels lopen de meeste zaken wel. De eerste weken zijn zo hectisch: het rooster verandert af en toe nog (moet nog gefinetuned worden), even een brugklaskamp tussendoor, vergadering hier en daar. Maar over een tijdje zit ik weer helemaal in m'n ritme en gaat het vast weer lekker

Ben allen niet zo blij met m'n rooster: de (hele volle!) vijfde klas Grieks op het 8e uur terwijl ze daarvoor een tussenuur hebben, of een blokuur tijdens het 7e en 8e... Dat wordt zwaar. Iemand tips hoe ik vooral dat blokuur interessant kan houden? Werkvormen afwisselen OK, maar ook daar gaat de sleur optreden natuurlijk... Misschien het ene uur grammatica en het andere uur vertalen ofzo. Zit ook de denken aan een beloningstructuur waarbij ze eht 8e uur mogen wegblijven als het werk dan thuis wordt gedaan, maar het is de vraag in hoeverre ze zo zelfstandig zijn om dat ook écht te doen. Moeilijk!
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  vrijdag 1 september 2006 @ 23:22:36 #238
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41409913
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 22:50 schreef imago het volgende:
Dat wordt zwaar. Iemand tips hoe ik vooral dat blokuur interessant kan houden? Werkvormen afwisselen OK, maar ook daar gaat de sleur optreden natuurlijk... Misschien het ene uur grammatica en het andere uur vertalen ofzo.
Ik zou ze dan het tweede uur aan het werk zetten, of gewoon een tandje lager werken, een beetje een relaxte sfeer creëeren en dan wat vertalen of zo.. ieder voor zich, of samen wat met die zinnen scrabbelen. De heavy kost gewoon in het eerste uur stoppen, hebben ze dat tenminste al gehad.

Ik had vroeger ook altijd een 7e en 8e uur op maandag Latijn - met een pauze van 10 minuten er tussen. Het 8e uur was de meligheid meestal altijd wel toegeslagen, dus werd de sfeer ook een stukje relaxter. Dan was het tenminste niet zo erg. Vrijdag het 7e uur Latijn, met een tussenuur er voor... dát was andere koek... Dat was toen best erg eigenlijk..
quote:
Zit ook de denken aan een beloningstructuur waarbij ze eht 8e uur mogen wegblijven!
Krijg je dan geen problemen met de directie als je zo maar leerlingen naar huis laat gaan? Bij ons hebben ze nu weer een nieuw mode-woord dit schooljaar - "onderwijstijd". Dus als er ook maar 1 les wegvalt om wat voor reden dan ook, dan is er meteen weer allerhande trammelant.
.
pi_41411221
Ik heb er nu 1 week op zitten en ben total loss
Mijn god zeg!

Laten we het mild uitdrukken: het is wel weer effe wennen! M'n collega's hebben er ook last van, dus het zal wel normaal zijn, al herinner ik me dit niet van voorgaande startweken. Hoe dan ook, ik vond het allemaal wel erg leuk, en zie dit schooljaar wel zitten. Behalve dat vroege opstaan natuurlijk he, laat daar geen misverstand over bestaan.
pi_41411303
Imago kun je in dat blokuur misschien iets verzinnen met zelfstandig werken? Als ze zelf bezig zijn trekken ze zo'n tweede uur nog wel... Het is bovenbouw, dus ze kunnen al redelijk vertalen....dat je bijv. in het eerste uur iets tamelijk klassikaals met ze doet, grammatica-uitleg, of een lastige tekst lezen.....en in het tweede uur gaan ze zelfstandig aan de slag, bijv. elk groepje vertaalt een fabel en presenteert die later aan de rest van de klas, zoiets?
  zaterdag 2 september 2006 @ 12:26:45 #241
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_41420003
Gedichten voorlezen in metrum of zoiets?
  zaterdag 2 september 2006 @ 13:18:09 #242
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_41421247
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 22:50 schreef imago het volgende:
Ik ben woensdag begonnen. Wel even moeilijk opstarten, want ik zit ook in een stress-periode met studie en verhuizing, dus ik voelde me niet écht voorbereid. Maar inmiddels lopen de meeste zaken wel. De eerste weken zijn zo hectisch: het rooster verandert af en toe nog (moet nog gefinetuned worden), even een brugklaskamp tussendoor, vergadering hier en daar. Maar over een tijdje zit ik weer helemaal in m'n ritme en gaat het vast weer lekker

Ben allen niet zo blij met m'n rooster: de (hele volle!) vijfde klas Grieks op het 8e uur terwijl ze daarvoor een tussenuur hebben, of een blokuur tijdens het 7e en 8e... Dat wordt zwaar. Iemand tips hoe ik vooral dat blokuur interessant kan houden? Werkvormen afwisselen OK, maar ook daar gaat de sleur optreden natuurlijk... Misschien het ene uur grammatica en het andere uur vertalen ofzo. Zit ook de denken aan een beloningstructuur waarbij ze eht 8e uur mogen wegblijven als het werk dan thuis wordt gedaan, maar het is de vraag in hoeverre ze zo zelfstandig zijn om dat ook écht te doen. Moeilijk!
Volle klassen in de bovenbouw zijn inderdaad best lastig bij de klassieke talen. Ik heb dit jaar een vijfde klas Latijn met maar liefst 32 leerlingen, wat echt groepsmanagement op het hoogste niveau is. Wel een enorme uitdaging ook ergens. Deze klas heb ik opgedeeld in een aantal vertaalgroepen van ongeveer 8 leerlingen (drie groepen werken enigszins zelfstandig, de laatste groep bestaat uit de zwakste leerlingen, die extra sturing van mij krijgen). In een blokuur ben je meestal het eerste halfuur bezig met het bespreken van de vertalingen die ze de vorige lessen hebben gemaakt. Voor de rest van de les geef ik dan meestal een aantal regels op, die ze bij moeten aftekenen, waarna ze in principe weg mogen gaan. In de praktijk is ongeveer 80% van de leerlingen gewoon de volle twee uur daar mee bezig.
Afrika Paprika
  zaterdag 2 september 2006 @ 14:44:07 #243
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41423423
32 leerlingen.. pfff.. da's wel veel he. Een collega van me heeft 32 leerlingen in zijn 4kader klas. Ze passen nog niet eens in het lokaal. Snap ook niet dat zo'n grote klassen gemaakt worden.
.
pi_41429849
Godgod ja, 32 gaat hier -in bepaalde lokalen, waar ze die klassen dan ook specifiek in moeten inroosteren- nog net, maar ik had er vorig jaar een van 33. Dat kon wel, vond de schoolleiding, want er zaten zoveel zwakke leerlingen in dat er met kerst vast al wel een stuk of vijf zouden zijn overgestapt naar een ander niveau.

Het was elke les weer hopen dat er tenminste eentje ziek was, want als ze allemaal aanwezig waren moest er vanuit een ander lokaal een tafel bijgesleept worden, die je dan met de grootste moeite tegen het bureau kwijt kon.

Dit jaar bestaat m'n grootste groep uit 27 leerlingen
  zaterdag 2 september 2006 @ 19:04:59 #245
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_41430004
De grootste klas die ik heb (mijn eigen mentorklas) telt 19 leerlingen. Dit is sowieso een van de grootste klassen van onze afdeling.
  zaterdag 2 september 2006 @ 19:05:26 #246
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41430015
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 18:59 schreef thaleia het volgende:
Dat kon wel, vond de schoolleiding, want er zaten zoveel zwakke leerlingen in dat er met kerst vast al wel een stuk of vijf zouden zijn overgestapt naar een ander niveau.
Ook een lekkere redenatie...
.
pi_41430809
Het komt de kwaliteit van je onderwijs toch ook niet ten goede als de klassen zo enorm vol zitten? Dan glippen er altijd wel wat leerlingen tussendoor waar je in een kleine klas veel meer aandacht voor had gehad.

Dit wordt trouwens waarschijnlijk voorlopig mijn laatste jaar in het onderwijs. Ben bijna afgestudeerd (hè-hè), en wil dan toch echt iets anders gaan doen. Nu kan het nog Maargoed, dat hoeven ze op m'n werk niet te weten. Krijg nu alleen dingen als "jij moet de maandagen vrij houden voor het ICLON hè" (wat ik dus toch niet ga doen) en "ik hoop dat jij het organiseren van de Rome-reis voor de komende jaren op je neemt" (niet dus)... Net m'n eerste sollicitatie de deur uitgedaan
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_41431375
Zo heb ik plaats voor maximum 14 leerlingen in mijn lokaal en weet ik nu al dat ik een klas ga hebbn met meer dan 20 leerlingen
  zaterdag 2 september 2006 @ 20:03:27 #249
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_41431466
Welk werk ben je van plan te gaan doen imago?
pi_41447530
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 20:03 schreef nickybol het volgende:
Welk werk ben je van plan te gaan doen imago?
Ik heb nog geen vastomlijnde plannen, ben een beetje aan het rondkijken nog. Maar het zal wel iets binnen de overheid worden
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  maandag 4 september 2006 @ 19:53:13 #251
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41490559
Pfff.. mijn mentorklasje heeft de kachel nu al aangemaakt bij de nieuwe docente aardrijkskunde. Dat is een nieuw jong mens die nog bezig is met haar opleiding, of iets dergelijks. Vrijdag waren ze een spelletje aan het doen en mochten de leerlingen 10 minuten eerder uit de les. Tja, zo moet je maar beginnen, net aan het begin van het schooljaar. Nu kwam ze naar me toe, "dat de klas zo moeilijk was". Tjaaaa....
.
pi_41490707
Vandaag mijn eerste dag in mijn eerste eigen klas! De klas is redelijk druk! Stil werken was er niet echt bij vandaag en met een combi-klas wordt dat toch echt een vereiste! Morgen ben ik lekker vrij en dan kan ik nog het een en ander doen voor de klas. Woensdag een andere tafelindeling en er tegenaan!
pi_41491129
Ik begin volgende week met mijn lessen... Vandaag een jaaropening en dergelijke gehad, en dat was best gezellig, maar ook wel vermoeiend en lastig, al die nieuwe mensen...
Deze week nog vrij en die tijd ga ik maar benutten om mijn eerste lessen voor te bereiden en mijn startprofiel eens onder de loep te nemen
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  maandag 4 september 2006 @ 20:06:58 #254
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_41491190
Ik heb dezelfde mentorklas als vorig jaar (nu 4e jaars), dus da's wel heel leuk. Ook is het aantal autochtonen in deze klas verdubbeld; ik heb er nu 2.
pi_41491316
quote:
Op maandag 4 september 2006 20:06 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik heb dezelfde mentorklas als vorig jaar (nu 4e jaars), dus da's wel heel leuk. Ook is het aantal autochtonen in deze klas verdubbeld; ik heb er nu 2.
Ik zou stiekem eigenlijk ook eens weer graag zo'n klas hebben
  maandag 4 september 2006 @ 20:12:36 #256
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_41491413
quote:
Op maandag 4 september 2006 20:09 schreef leonieke het volgende:

Ik zou stiekem eigenlijk ook eens weer graag zo'n klas hebben
Dan ben je een van de weinigen; de meesten snappen niet hoe ik het volhoud. Eerlijk gezegd zou ik haast geen andere 'doelgroep' willen. In het begin is het even doorbijten, maar kan nu echt met ze lezen en schrijven. Heerlijk!
pi_41491723
quote:
Op maandag 4 september 2006 20:12 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Dan ben je een van de weinigen; de meesten snappen niet hoe ik het volhoud. Eerlijk gezegd zou ik haast geen andere 'doelgroep' willen. In het begin is het even doorbijten, maar kan nu echt met ze lezen en schrijven. Heerlijk!
Ik heb het uiteraard verkeerd gelezen Wat zeg je? Eerste schooldag? In de war?!? Helemaal niet

Ik heb dus ook enkel zo'n klassen, maar zou toch af en toe eens graag een klas met allochtonen hebben.

Een bed, dat heb ik nodig denk ik
  maandag 4 september 2006 @ 20:22:15 #258
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_41491799
quote:
Op maandag 4 september 2006 20:20 schreef leonieke het volgende:


Ik heb het uiteraard verkeerd gelezen Wat zeg je? Eerste schooldag? In de war?!? Helemaal niet

Ik heb dus ook enkel zo'n klassen, maar zou toch af en toe eens graag een klas met allochtonen hebben.

Een bed, dat heb ik nodig denk ik
Autochtonen bedoel je?
pi_41491936
quote:
Op maandag 4 september 2006 20:22 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Autochtonen bedoel je?
Ik ga gewoon zwijgen denk ik

omg, denk na leonie
pi_41492480
Haha lekker verwarrend! Wordt nog makkelijker als de kamer daadwerkelijk het woord 'allochtonen' gaat verbieden!
pi_41510522
Even een vraagje tussendoor... Wanneer maken jullie de klasseplattegrond en op welke manier doen jullie dat?

Ik zat er nl. over na te denken om dat te gaan doen als ze bezig zijn met het lezen van de stof, maar ik vraag me af of dat gaat werken..

Maar om nou de hele klas te laten wachten omdat je ze 1 voor 1 langsmoet, dat lijkt mij ook best vervelend/verstorend..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  dinsdag 5 september 2006 @ 16:09:23 #262
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41518452
De eerste paar weken laat ik ze zitten waar ze willen. Dan kijk ik of er ergens problematische combinaties zijn (aangezien ze 90% van de lessen in groepjes zitten) en anders mogen ze wat mij betreft blijven zitten. Zijn er echt storende combinaties dan geef ik die leerlingen een eigen plaats.
.
pi_41518577
Maar als je de namen wilt leren, dan zul je daar toch een plattegrond voor moeten maken toch?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_41518971
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 16:09 schreef Baba-O-Riley het volgende:
De eerste paar weken laat ik ze zitten waar ze willen. Dan kijk ik of er ergens problematische combinaties zijn (aangezien ze 90% van de lessen in groepjes zitten) en anders mogen ze wat mij betreft blijven zitten. Zijn er echt storende combinaties dan geef ik die leerlingen een eigen plaats.
Ik hou ook dit principe aan. Een plattegrond maak ik nu al (maar dat doe ik thuis, ik laat de leerlingen gewoon op een blad hun naam noteren en het nummer dat bij hun pc hoort).

Wat namen betreft: mijn leerlingen weten al van de eerste les dat ik heel moeilijk ben wat namen betreft. Met een grapje werkt dat altijd En als ik ze niet weet, dan moeten ze het nog maar eens extra zeggen, mijn leerlingen weten meestal ook pas in juni hoe ik heet
  dinsdag 5 september 2006 @ 17:15:38 #265
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41520556
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 16:12 schreef teigan het volgende:
Maar als je de namen wilt leren, dan zul je daar toch een plattegrond voor moeten maken toch?
Ja okee, maar er is niks op tegen om als docent je eigen plaatsen aan te wijzen, als je dat fijn vindt. Ook krijgen wij een lijst met foto's van de leerlingen. Mja, het namen leren is elk jaar toch weer iets dat je niet binnen 2 dagen lukt. Tenminste, mij niet in ieder geval.
.
pi_41521558
Bij ons zitten ze verplicht in elke les exact hetzelfde.

Gister kennismaking met de nieuwe bruggers en mentor-praatje overgenomen van een collega. Daarna de eerste plenaire- en teamvergadering gehad, vandaag vrij en morgen beginnen.

Ik heb er echt weer enorm veel zin in, ik ben alleen een beetje zenuwachtig voor de klassen op de nieuwe vestiging. Ik krijg daar een 3-verzorging en een 2-KB, ik heb nog nooit op dat niveau lesgegeven en ben erg benieuwd wat ik ervan kan en moet verwachten.
pi_41521647
Oh, en allemaal D66 stemmen hè, 10% voor de leraren erbij!
pi_41521887
Vandaag had ik eindgesprek van mijn vorige stage (veel te laat, had voor de vakantie moeten gebeuren). Van tevoren veel gedoe per mail om een afspraak te maken, maar okee.

Ik zat er om half vier (zoals de afspraak).. Om kwart voor vier nog geen directe begeleider, om vier uur nog niet, om kwart over vier nog niet..
Uiteindelijk heb ik met de mevrouw die alle stagiaires begeleidde de formulieren ingevuld, maar 'k heb dus nog geen cijfer. Het wordt een voldoende, dat is het enige dat ik weet.

En dat ik die directe begeleider nu echt een sukkel vind!
Mon 'en!
pi_41522042
Ik had voor de eerste pauze alle namen in mn kop! Maar ik heb dan ook 1 vaste klas . Ben er gewoon erg goed in! Ik vind het ook belangrijk, is lekker voor mezelf en ook prettig voor de kinderen.
pi_41522949
Ja, ik heb 6 klassen, en allemaal maar 2 of 3 uur per week.
  dinsdag 5 september 2006 @ 18:41:16 #271
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_41523038
Eerste dag gehad en het was erg leuk. Namen leren gaat lang duren aangezien er 80 leerlingen in één leerdomein (lokaal) zitten en die wisselen steeds van plek. Ik geef zelf nu nog alleen les aan havo 4 en ze zijn zo cute
pi_41523099
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:09 schreef karoltje het volgende:
Ik had voor de eerste pauze alle namen in mn kop! Maar ik heb dan ook 1 vaste klas . Ben er gewoon erg goed in! Ik vind het ook belangrijk, is lekker voor mezelf en ook prettig voor de kinderen.
Ik had vorig jaar 160 leerlingen het duurde bij mij net ietsje langer
pi_41523162
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 17:51 schreef Roellio het volgende:
Ik heb er echt weer enorm veel zin in, ik ben alleen een beetje zenuwachtig voor de klassen op de nieuwe vestiging. Ik krijg daar een 3-verzorging en een 2-KB, ik heb nog nooit op dat niveau lesgegeven en ben erg benieuwd wat ik ervan kan en moet verwachten.
Is dit dan eigenljk niveau beroepsonderwijs zoals wij het hier kennen in België? (er is hier nog één niveau lager en dat is buitengewoon secundair onderwijs)

Ik geef er nu mijn derde jaar les in, het kan een hele verrassing worden Zeker als je een hoger niveau gewoon bent Maar het is wel erg leuk om er les te geven, vind ik.
pi_41523168
quote:
Op maandag 4 september 2006 19:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Pfff.. mijn mentorklasje heeft de kachel nu al aangemaakt bij de nieuwe docente aardrijkskunde. Dat is een nieuw jong mens die nog bezig is met haar opleiding, of iets dergelijks. Vrijdag waren ze een spelletje aan het doen en mochten de leerlingen 10 minuten eerder uit de les. Tja, zo moet je maar beginnen, net aan het begin van het schooljaar. Nu kwam ze naar me toe, "dat de klas zo moeilijk was". Tjaaaa....
Ik heb ook al iets soortgelijks. Er is in mijn sectie een nieuwe collega aangenomen die ik niet zag zitten. Nu komt m'n mentorklasje met klachten over hem, en van andere mentoren hoor ik soortgelijke verhalen. Ik heb uiteraard m'n klasje gewezen op hun verantwoordelijkheden om zich fatsoenlijk te gedragen, maar tegelijkertijd zit ik ook wel met in m'n achterhoofd een 'tja, dit zag ik aankomen'. Nouja, we zullen wel zien hoe het verder loopt.
pi_41523313
Raar hoe je dat soms zo vlug kan merken he? Een collega van mij en ik hadden precies hetzelfde gevoel toen de leerkrachten tijdens de personeelsvergadering moesten rechtstaan en zichzelf voorstellen.

Ik heb nu zelf nog geen les gehad in die klassen waar zij komt, maar ik denk dat ik het donderdag wel zal horen.
  dinsdag 5 september 2006 @ 23:03:19 #276
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41532902
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:09 schreef karoltje het volgende:
Ik had voor de eerste pauze alle namen in mn kop! Maar ik heb dan ook 1 vaste klas . Ben er gewoon erg goed in! Ik vind het ook belangrijk, is lekker voor mezelf en ook prettig voor de kinderen.
Ik heb nu 10 klassen, de meeste leerlingen op de ene locatie ken ik wel, maar op de andere locatie heb ik nu een paar 2-havo-klassen en die moet ik echt effe snel uit mijn hoofd gaan leren. Ik zeg altijd maar: "Als ik je naam ken, heb je óf een positieve indruk, óf een negatieve indruk op me gemaakt". Welke indruk het was, laat ik dan in het midden. Of ik kijk effe snel in de klassenplattegrond naar de naam van een leerling, en die dan even terloops noemen. Zo van: "Als ik je naam ken, hè Ivo, dan ..." Dan zie je ze kijken... *grijns*
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:45 schreef thaleia het volgende:
Ik heb ook al iets soortgelijks. Er is in mijn sectie een nieuwe collega aangenomen die ik niet zag zitten. Nu komt m'n mentorklasje met klachten over hem, en van andere mentoren hoor ik soortgelijke verhalen. Ik heb uiteraard m'n klasje gewezen op hun verantwoordelijkheden om zich fatsoenlijk te gedragen, maar tegelijkertijd zit ik ook wel met in m'n achterhoofd een 'tja, dit zag ik aankomen'. Nouja, we zullen wel zien hoe het verder loopt.
Ja, precies. En de leerlingen vertellen mij ook gewoon eerlijk als ze iets uitgevreten hebben of zo, maar nu had ik zoiets van: ik kan ze eigenlijk geen ongelijk geven. En het leuke is dan, dan ga je naar de persoon in kwestie toe, vraag je terloops hoe het met je klas gaat - en dan is het allemaal: "oh, en ze zijn zo leuk en werken hard". Terwijl ik via de achterdeur (de klas) dus het compleet tegenovergestelde hoor. Wie hou je dan voor de gek?
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:45 schreef leonieke het volgende:
Ik geef er nu mijn derde jaar les in, het kan een hele verrassing worden Zeker als je een hoger niveau gewoon bent Maar het is wel erg leuk om er les te geven, vind ik.
Drie verzorging... Tja, je kunt er geluk of pech mee hebben. Mijn eerste jaar kreeg ik ook een 3-verzorging voor m'n kiezen. Wimpers tot aan het plafond en de hele tijd maar mooi zitten wezen nagellakken en lippenstiften. En een verdwaalde jongen er tussen. Wat een ellende was dat toen. "Meneertjuhhhhh... ik kan geen huiswerk maken hoor, want meneertjuhhhhhh.... weet u.... mijn nagel was afgebroken....." Ik heb ook een 3-verzorging gehad, dat was gewoon geweldig om les aan te geven. Niet van die opgetutte dames, maar een leuk klasje, met een fiks aantal heren er bij. Gelachen dat we hebben, en gewoon een leuke les geven.
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:50 schreef leonieke het volgende:
Raar hoe je dat soms zo vlug kan merken he? Een collega van mij en ik hadden precies hetzelfde gevoel toen de leerkrachten tijdens de personeelsvergadering moesten rechtstaan en zichzelf voorstellen.
Ja, inderdaad. Dan weet je soms al genoeg. Zo van: "wat is de overeenkomst tussen de nieuwe collega en een kalkoen? - ze halen allebei de kerstmis niet".. Best erg, maar sommige mensen moeten tegen zichzelf beschermd worden.
.
pi_41533058
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 23:03 schreef Baba-O-Riley het volgende:
"wat is de overeenkomst tussen de nieuwe collega en een kalkoen? - ze halen allebei de kerstmis niet"..



(mago, ben je online? Heb een vakinhoudelijk vraagje en m'n collega's kan ik na elven niet meer lastigvallen. En wanneer begint ondergetekende haar lessen voor te bereiden? Juist, na elven)
pi_41533335
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 23:06 schreef thaleia het volgende:

[..]




(mago, ben je online? Heb een vakinhoudelijk vraagje en m'n collega's kan ik na elven niet meer lastigvallen. En wanneer begint ondergetekende haar lessen voor te bereiden? Juist, na elven)


Jij begint het jaar graag gedegen!

Ik moet morgen de eerste 4 uur lesgeven uit een methode die ik niet heb en nog nooit heb ingezien. En ik kan er niet vanaf wijken door even iets anders te doen, anders komt onze werkplein-studiewijzer niet uit, qua tijd.

Ik steel wel even een boek van een nieuwe brugger!
  dinsdag 5 september 2006 @ 23:17:29 #279
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41533516
"Ga maar even zelfstandig werken... als je er niet uit komt, probeer je maar met potlood in te vullen, dan kijken we dat morgen samen na. Is niet erg als je het niet weet, maar probeer eerst zélf maar eens".

.
pi_41533729
pi_41533752
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 23:17 schreef Baba-O-Riley het volgende:
"Ga maar even zelfstandig werken... als je er niet uit komt, probeer je maar met potlood in te vullen, dan kijken we dat morgen samen na. Is niet erg als je het niet weet, maar probeer eerst zélf maar eens".

Het zijn voor al die klassen de eerste keren dat ik ze heb, hahaha. Ik moet me even voorstellen, samen even de opzet van het boek doornemen, vertellen wat we ongeveer gaan doen elke les/week en wat er van ze verwacht wordt om hun takenkaart elke vrijdag af te kunnen tekenen etc.


En uhm..

pi_41540484
Poeh, als ik jullie zo hoor, dan vraag ik me al bijna af hoeveel mensen denken dat ik het slecht ga doen als LIO.....

positief denken, het zal wel meevallen...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_41548496
Joh, wij krijgen elk jaar hier meerdere LIO's en voor het merendeel geldt dat ze het al vanaf dag 1 beter doen (voor zover ik dat kan inschatten dan he) dan bepaalde van mijn collega's, hoor
pi_41550096
Orde kunnen houden is het directe gevolg van het hebben van autoriteit. Vroeger was de autoriteit hoog en waren er nooit orde problemen. Je moest het eens wagen om je mond open te doen als de leraar het niet wilde. Tegenwoordig is het allemaal veel softer geworden en wordt de keuze bij de leerlingen gelegd om mee te werken of niet.

Kijk maar eens goed bij wie er orde problemen ontstaan. Bij LIO's: logisch, want ze hebben geen ruk te zeggen en dat weten de leerlingen. Bij nieuwe docenten: ook logisch, want in hun proeftijd zittende moeten ze zich nog bewijzen. Andere leraren en leidinggevenden zijn bij voorbaat al zo sceptisch zoals hierboven beschreven wordt dat de nieuwe docent op veel minder steun en rugdekking kan rekenen dan de docent die er al jaren werkt.

Als leerling merkte ik het al. Werd ik er door een LIO uitgestuurd, dan volstond een bewering dat "die man geen les kon geven" en "ik het echt niet gedaan had" al om geen straf te krijgen. O wee o wee als ik bij een strenge oudgediende die er al 25 jaar werkte de klos was. Dezelfde bewering leverde me een lange strafmiddag op. Nieuwe docenten mogen haast niet meer rekenen op enige rugdekking. DAT maakt verschil. Respect voor de LIO, want alleen zij die van nature al een groot respect kunnen afdwingen kunnen het stellen zonder die rugdekking.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_41551102
En toch gaat het bij de meeste nieuwelingen hier wel aardig hoor Niet altijd, maar kennelijk weten ze hier wel een beetje in te schatten wie ze moeten aannemen, oid
pi_41551137
Mwah, als ik kijk naar de school waar ik nu zit, dan zal dat meevallen... Per week heb ik recht op 3 uur begeleiding, en ik heb daarnaast nog intervisie en dergelijke..
De school geeft zelf aan dat ze het niet over LIO's willen hebben, maar over beginnend docenten, en ik weet zeker dat als ik er iemand uit zou sturen, dat net zo serieus wordt genomen als bij de docenten die er al langer rondlopen..

En ordeproblemen zijn er overal, en lang niet altijd bij LIO's, vaak ook bij mensen die al veel langer in het vak zitten.. Al moet ik wel toegeven dat LIO's er misschien iets minder goed op inspelen..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_41551313
LIO's staat voor Leraar In Opleiding...

in mijn geval is dat dus een jaar lesgeven(6-8 lesuren per week), en nog veel theorie ernaast over leren, een onderzoek doen, en veel verslagen over jezelf schrijven...
Ik doe het aan de universiteit, als masteropleiding, anderen doen het als ze afgestudeerd zijn en dan nog een jaar, en hoe het via het hbo gaat weet ik eerlijk gezegd niet...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_41551530
Whoei! Net m'n 3e klas kader/verzorging gehad. Leuk!

Nu nog 1 2e klas kader, en als die ook ok is heb ik het weer grandioos getroffen, dit jaar.

Er zitten wel wat rotte appels tussen, maar die staan redelijk alleen, dus een kwestie van isoleren en uithongeren!
  woensdag 6 september 2006 @ 16:38:13 #290
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41553251
quote:
Op woensdag 6 september 2006 14:58 schreef Neuralnet het volgende:
Andere leraren en leidinggevenden zijn bij voorbaat al zo sceptisch zoals hierboven beschreven wordt dat de nieuwe docent op veel minder steun en rugdekking kan rekenen dan de docent die er al jaren werkt.
Hmm.. misschien had ik het hierboven een beetje té zwart/wit geschetst, maar de nieuwe docenten kunnen op mijn school in ieder geval rekenen op een goede begeleiding, ook door het zittende docententeam. We hebben een grote groep jonge docenten (en met jong pak ik even tot een jaar of 35), die nieuwe docenten goed oppakt en helpt. We hebben immers allemaal in hetzelfde schuitje gezeten. Je hebt echter ook van die koppige nieuwelingen die zich te goed voelen en dingen zeggen als: "Ik heb geen hulp nodig. Ik weet het allemaal al, dus ik red me wel ". Kijk, dan heb je zoiets van: "okee....." (En na 2 weken kwam die docent inderdaad vragen of we hem alsjeblieft tips konden geven).

En laten we eerlijk zijn: soms worden ook docenten aangenomen waarvan je al meteen denkt: hoe kúnnen ze zó iemand nou in godsnaam aannemen? Daar straalt het al bijna vanaf dat ze het niet zullen redden voor de klas. En meestal wordt dat na enkele weken al pijnlijk duidelijk.
quote:
Als leerling merkte ik het al. Werd ik er door een LIO uitgestuurd, dan volstond een bewering dat "die man geen les kon geven" en "ik het echt niet gedaan had" al om geen straf te krijgen. Nieuwe docenten mogen haast niet meer rekenen op enige rugdekking.
Gelukkig werk ik op een school (en eigenlijk alle scholen waar ik stagiair ben geweest) waar bovenstaande niet van toepassing is. LIO's hebben bij ons net zoveel rechten als de 'gewone' docent. Kan natuurlijk ook anders zijn op sommige scholen.


Ik moet zeggen dat ik het wel gezellig vind dat ons topicje weer zo lekker loopt. Het is net alsof je hier een virtuele docentenkamer hebt, alleen word je hier niet gestoord door leerlingen aan de deur Kan ik voor iemand een kopje koffie meenemen?
.
pi_41553498
quote:
Op woensdag 6 september 2006 16:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Hmm.. misschien had ik het hierboven een beetje té zwart/wit geschetst, maar de nieuwe docenten kunnen op mijn school in ieder geval rekenen op een goede begeleiding, ook door het zittende docententeam. We hebben een grote groep jonge docenten (en met jong pak ik even tot een jaar of 35), die nieuwe docenten goed oppakt en helpt. We hebben immers allemaal in hetzelfde schuitje gezeten. Je hebt echter ook van die koppige nieuwelingen die zich te goed voelen en dingen zeggen als: "Ik heb geen hulp nodig. Ik weet het allemaal al, dus ik red me wel ". Kijk, dan heb je zoiets van: "okee....." (En na 2 weken kwam die docent inderdaad vragen of we hem alsjeblieft tips konden geven).

En laten we eerlijk zijn: soms worden ook docenten aangenomen waarvan je al meteen denkt: hoe kúnnen ze zó iemand nou in godsnaam aannemen? Daar straalt het al bijna vanaf dat ze het niet zullen redden voor de klas. En meestal wordt dat na enkele weken al pijnlijk duidelijk.
[..]

Gelukkig werk ik op een school (en eigenlijk alle scholen waar ik stagiair ben geweest) waar bovenstaande niet van toepassing is. LIO's hebben bij ons net zoveel rechten als de 'gewone' docent. Kan natuurlijk ook anders zijn op sommige scholen.
Bij ons zijn er vanaf dit jaar 2 mensen (één leerkracht en één iemand van het administratief personeels) aangesteld om de nieuwe leerkrachten op te vangen. Uiteraard worden nieuwe leerkrachten in de vakgroep ook goed opgevangen. Worden ze overstelpt met informatie die ze kunnen gebruiken (werkblaadjes, afsprakenbladen, uitleg waar ze alles kunnen vinden, ...).
Dit vind ik eigenlijk wel een goed initiatief want ik weet nog hoe ik daar twee jaar geleden toekwam: ik werd voorgesteld aan de vakverantwoordelijke die op dat moment les aan het geven was en dus even uit zijn klas werd gehaald en mocht mijn e-mailadres opgeven zodat hij mij informatie ging bezorgen. Op zondagavond om 22u kreeg ik een mail terwijl ik op maandagmorgen 8.15u les moest beginnen geven, direct drie uur één klas op één dag, dus dan moet je maar even iets uitvinden

Aan die leerlingen heb ik slechts een maand lesgegeven (nieuw rooster) maar vandaag had ik er een aantal terug in mijn klas en begonnen ze hun hart te luchten over een collega van mij. Toen heb ik hen gezegd dat ze die persoon écht een paar kansen moeten geven omdat het voor haar allemaal nieuw is.
Toen zeiden ze: ja maar bij u is dat veel leuker mevrouw, want jij bent enthousiast en kan het goed uitleggen en dit en dat... (uiteraard wel leuk om te horen ) En toen heb ik hen even twee jaar terug in de tijd meegenomen en die allereerste lessen opgehaald We hebben wel gelachen maar uiteindelijk hebben ze toegegeven dat ze hun best gaan doen bij die nieuwe leerkracht want ook zij verdient (net zoals hen) voldoende kansen
quote:
Ik moet zeggen dat ik het wel gezellig vind dat ons topicje weer zo lekker loopt. Het is net alsof je hier een virtuele docentenkamer hebt, alleen word je hier niet gestoord door leerlingen aan de deur Kan ik voor iemand een kopje koffie meenemen?
wij hebben één leerkracht die bijna op haar pensioen is en altijd loopt te roepen tegen leerlingen die op de deur van de leraarskamer kloppen. Op den duur durft er niemand nog iets komen vragen als ze haar zien rondlopen op school
Maar heb je ook iets fris? Ik lust geen koffie of thee
pi_41554868
Bij ons komen leerlingen de docentenkamer inschuifelen alsof ze naar het schavot gaan.
  woensdag 6 september 2006 @ 17:39:42 #293
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_41555074
Ik merkte vandaag dat veel leerlingen heel erg racistisch zijn, leuk als maatschappijleer docent. Verder zijn ze echt reuze okay, veel uitproberen "het is toch maar een stagair" en bij de vraag of het wat zachter mag alsnog door babbelen. Ik kom volgens mij superstreng over nu Ik heb al 3 keer iemand anders neergezet (we hebben wel een leerdomein met 120 leerlingen in een dus opzich valt het mee, alleen heb je snel groepsvorming en veel gebabbel en sommige leerlingen kunnen daar niet zo goed tegen).

Verder moest ik invallen bij 4 vwo natuurkunde Daar weet ik dus helemaal niets meer van (en dat terwijl ik het meest exacte pakket had dat mogelijk was) maar ze moesten hun spul afhebben als de docent kwam, leuk als je ze niet echt kan helpen met de vragen Ik heb maar gezegd dat ze moesten zeggen tegen de docent dat als ze vragen niet wisten ze het van mij mochten overslaan als niemand anders ze kon helpen. Ben benieuwd naar volgende week.

Eerste indruk: veel rijke blanke racistische kindjes die eigenlijk heel leif en schattig zijn maar nu nog de grenzen opzoeken van wat wel en niet kan. Ik heb volgens mij kilometers gelopen en heb zere voeten. Ik hoop wel dat ik snel wat meer te doen krijg want anders is het erg saai zo een heel jaar.
pi_41558640
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 23:06 schreef thaleia het volgende:

(mago, ben je online? Heb een vakinhoudelijk vraagje en m'n collega's kan ik na elven niet meer lastigvallen. En wanneer begint ondergetekende haar lessen voor te bereiden? Juist, na elven)
Euh, ja, ik was er dus niet

Ik vind het opstarten dit jaar erg zwaar, ik hol de hele tijd achter mezelf aan. Komt door allerlei lessen die uitvallen en "even" een kamp tussendoor volgende week (maandag t/m woensdag kamp, en donderdag gewoon weer 8.15h beginnen, wie verzint dat?). Ik kan niets inplannen en heb het idee dat ik pas over zo'n twee weken weer een beetje "ingewerkt" ben.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_41559424
Ik had de eerste dag wel echt weer zoiets van: "Kan ik het nog wel? "

Maar het draait allemaal weer. M'n nieuwe brugklassen alweer blij, aangezien ik vrijdag afwezig ben i.v.m. kamp vmbo-2.
  woensdag 6 september 2006 @ 20:03:32 #296
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_41559845
Vandaag eerste lesdag: 22 nablijvers en 2 schorsingen in ons kernteam (á iets meer dan 100 leerlingen)

Dat belooft wat....
pi_41559925
quote:
Op woensdag 6 september 2006 20:03 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Vandaag eerste lesdag: 22 nablijvers en 2 schorsingen in ons kernteam (á iets meer dan 100 leerlingen)

Dat belooft wat....


Doe eens uitleggen.
  woensdag 6 september 2006 @ 20:17:39 #298
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41560357
quote:
Op woensdag 6 september 2006
20:03
schreef TheSilentEnigma het volgende:

Vandaag eerste lesdag: 22 nablijvers en 2 schorsingen in ons kernteam (á iets meer dan 100 leerlingen)
Dat belooft wat....
... wow...
quote:
Op woensdag 6 september 2006 19:50 schreef Roellio het volgende:
aangezien ik vrijdag afwezig ben i.v.m. kamp vmbo-2.
Ah, da's altijd leuk ja. Ik mag 18 september een tweetal daagjes op kamp. Hopen dat het goed weer is. Heb er zin in.
.
  woensdag 6 september 2006 @ 20:20:29 #299
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_41560443
quote:
Op woensdag 6 september 2006 20:05 schreef Roellio het volgende:



Doe eens uitleggen.
Onze school heeft nogal een aparte doelgroep zeg maar.

Eén van de schorsingen was erg grappig. Er waren nog 5 nakomers over (waarvan 4 van mijn mentorklas die het gepresteerd hadden die dag zowel te laat op school te komen en later op de dag ook nog eens te laat in de les te verschijnen ), en mijn kernteamleider wilde juist de andere strafklant meedelen dat hij naar huis mocht.

Deze wilde echter deze mededeling niet afwachten en zei zoiets als: 'Woella, mijn vader gaat mij slaan als ik zo laat thuiskom'. Mijn kernteamleider pakt daarop de telefoon, belt de desbetreffende vader en meldt dat zoonlief een half uurje later thuiskomt.
Nadat mijn KTL had opgehangen, begint de leerling te vloeken en te tieren dat hij 'maar' 20 minuten te laat was. Mijn KTL pakt de telefoon weer, en meldt vader dat het half uurtje een uurtje wordt. Daarna werd mijn KTL helemaal verrot gescholden, waarvoor hij voor de derde keer de telefoon pakte en naar huis belde in 5 minuten tijd, dit keer om te vertellen dat zoonlief extern geschorst is.

De andere schorsing (intern) betrof een leerling die meubilair aan het onder tuffen was (niet handig als de KTL achter je staat).

De nakomers waren voornamelijk leerlingen die extreem te laat waren.
  woensdag 6 september 2006 @ 20:47:41 #300
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41561478
quote:
Op woensdag 6 september 2006 20:20 schreef TheSilentEnigma het volgende:
'Woella
Wat is dat voor uitroep? Klinkt als de lokroep van een hitsige pauw

wel een goed begin van het nieuwe schooljaar dus.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')