abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39580109
quote:
We zijn een hartstikke jonge sectie, maar willen weer ouderwets tucht & orde & steenoude lesmethodes
Bravo! Mijn complimenten. Dit hoor ik graag.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_39580416
quote:
Op donderdag 6 juli 2006 18:29 schreef Neuralnet het volgende:

[..]

Bravo! Mijn complimenten. Dit hoor ik graag.
pi_39585160
Ik kreeg vandaag een bloemetje thuisgestuurd van de moeder van een mentorleerling, om me te bedanken voor al het werk dat ik voor die jongen heb gedaan

En dat raakt me echt, want ik heb het gevoel dat ik constant tekort schiet en niet genoeg tijd heb voor m'n mentorleerlingen. Ik doe m'n best, maar er gebeurt nog zoveel dat je als mentor niet ziet en weet, en áls je er dan achterkomt is het zo moeilijk om er iets aan te doen. Was dan ook helemaal ontroerd van het boekje dat de klas had gemaakt met persoonlijke bedankjes voor mij.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  donderdag 6 juli 2006 @ 21:44:31 #155
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_39585934
Super! Dat zijn inderdaad de leuke dingen. Ik had ook dit jaar weer een aantal cadeautjes gekregen van mijn leerlingen.. Elk jaar verrast het me opnieuw.
.
pi_39625197
Hier nu ook vakantie
Daar ben ik met name om twee redenen erg blij om: - het was deze week gvd elke dag raak qua vertragingen, omdat de treinen, of sporen, of bovenleidingen, of wat dan ook niet alleen niet tegen herfstbuien en sneeuw kunnen, maar kennelijk ook niet tegen hitte.
- ik kan de avondmens in mij weer tot leven wekken
pi_39625915
Ik heb ook vakantie!

Maandag eten met de sectie, dinsdag personeelsdag, woensdag even praten over m'n rooster op de andere vestiging, waar ik een aantal uren ga geven, volgend jaar. Donderdag uit eten met een paar leuke collega's en vrijdag BBQ met de rookkamer.

Zware week.
  zaterdag 8 juli 2006 @ 12:40:47 #158
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_39630118
VAKANTIE!
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:01:42 #159
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_39935112
Hier ook de laatste stage (VU) afgerond; het praktijkgedeelte dan; dat stageverslag verdient nog enige aandacht. Daarna ga ik eens even informeren welke #$%@# het WIndesheim-VU 'aansluitings' traject inelkaar heeft geflanst en hem of haar (of hen) enige punten ter verbetering aandragen; want het is natuurlijk te achterlijk voor woorden dat ze mensen met nog geen 80 uur leservaring als 1e graads docent laten afstuderen en mensen die bevoegd 2e graads docent zijn (en meer dan 300 uur leservaring hebben en al de vakdidactische ellende die daar bij hoort) dezelfde stae laten lopen.
Dan heb je echt het idee dat je HBO-vooropleiding serieus wordt genomen... en goed voor je motivatie is zo iets ook weer niet natuurlijk... weer hetzelfde kunstje doen omdat er één of andere droplul in een ivoren torentje jouw vooropleiding niet kent of niet serieus wil nemen...
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_40072081
Gaat het met iedereen nog goed, na de eerste week?

Nog geen heimwee naar rennende kinderen, overvolle gangen, dringen bij de kluisjes, zeurende collega's, liters koffie, nakijkwerk etc. etc. ?

pi_40072149
Nou, ik heb al wat langer vakantie en kan me nauwelijks meer herinneren dat ik het ooit NIET had. Geen idee meer hoe het is om NIET oneindig te kunnen uitslapen, beetje zwemmen, terrasje....
  zaterdag 22 juli 2006 @ 22:55:29 #162
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40088784
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 12:55 schreef Roellio het volgende:
Gaat het met iedereen nog goed, na de eerste week?

Nog geen heimwee naar rennende kinderen, overvolle gangen, dringen bij de kluisjes, zeurende collega's, liters koffie, nakijkwerk etc. etc. ?

Ik begin nu aan mijn vierde week en ik moet zeggen: het bevalt uitstekend. Andere jaren ging ik tijdens de vakantie al van allerlei dingen verzinnen voor in het nieuwe schooljaar, maar heb tot nu toe nog helemaal niks aan school gedaan. Goed bezig, zelf.
.
  zondag 23 juli 2006 @ 12:59:17 #163
61183 leonieke
Dan toch?
pi_40100979
Na 23 dagen vind ik het persoonlijk nog steeds moeilijk om me aan het werk te zetten terwijl ik echt wel een paar dingen moet doen in de vakantie.
Het is zo genieten: een dagje naar een pretpark, een dagje fietsen, een dagje friends bekijken, een paar dagen met vrienden weg, boodschappen doen voor het huwelijk, gewoon genieten van de tijd die mijn vriend en ik samen voor ons alleen hebben, ...

Ik wil helemaal nog niet aan volgend schooljaar denken
pi_40102555
Ik kom net thuis (gister tot tien uur met 'lotgenoten' op terrasje gezeten, ben nu net wakker) van een kamp met 23 jongens. Heel heavy geweest, maar ik voel me veel beter dan vorig jaar, toen ik helemaal gesloopt thuiskwam.
Mon 'en!
pi_40133021
Lotgenoten?

Zijn jullie op pool-expeditie geweest?
pi_40136195
quote:
Op maandag 24 juli 2006 14:13 schreef Roellio het volgende:
Lotgenoten?

Zijn jullie op pool-expeditie geweest?
Het was wel ongeveer van dezelfde heftigheid, maar we hebben weinig sneeuw gezien
We zaten midden in de bossen van Limburg met een hoop druktemakers die continu ruzie aan het zoeken waren. Heel veel ruzies stoppen dus en veel positieve aandacht geven. Slopend, maar heel erg leuk.
Mon 'en!
  dinsdag 1 augustus 2006 @ 19:44:51 #167
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40394294
Goh, knalt opeens het lesrooster voor volgend schooljaar in mijn mail Op zich niks verrassends, heb weer 2 havo, 2 vmbo, 3 vmbo (KGT), 4 vmbo basis en kader, maar ook.. 3 gymnasium.. Hahaha, dat is even een vreemde eend in de bijt. Heb nog nooit lesgegeven op gymnasium, dus ik bén es benieuwd. Iemand ervaring?
.
pi_40394800
ik heb wel eens een gymnasiumklas gedaan, en die waren enorm leergierig, maar ook druk...

Wel leuk om te doen..

ik mag mijn LIO stage gaan doen op een 3vmbo, 3 vwo, en 4 vwo, en de eerste periode nog een lesje 5 vwo.......
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_40395166
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 19:44 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Goh, knalt opeens het lesrooster voor volgend schooljaar in mijn mail Op zich niks verrassends, heb weer 2 havo, 2 vmbo, 3 vmbo (KGT), 4 vmbo basis en kader, maar ook.. 3 gymnasium.. Hahaha, dat is even een vreemde eend in de bijt. Heb nog nooit lesgegeven op gymnasium, dus ik bén es benieuwd. Iemand ervaring?
Een collega vertelde laatst over haar eerste keer gymnasium, ze zei: "ik zei 'en nu gaan jullie aan het werk', en ze GINGEN ook aan het werk, het was muisstil, ik wist niet wat ik moest!"

Het verschilt (cliche, cliche) per klas: op mijn school bijvoorbeeld waren er dit jaar twee derde klassen gymnasium. In de ene klas: passieve timide typjes die er heel hard voor moeten werken. In de andere: heel slimme kinderen die het allemaal totaal geen moeite kost, en bij elke uitleg direct bijdehand gaan doen omdat ze eea allang begrepen hebben (of begrepen denken te hebben).

De eerste klas was ultiem relaxed om les aan te geven, de laatste lastiger, maar wel veel leuker. Daar kwam nog weleens spontaan wat uit, en dan vaak ook iets erg grappigs.
pi_40395342
Nog geen lesrooster hier trouwens, dat komt traditiegetrouw altijd krap twee dagen voor het begin van het nieuwe schooljaar ofzo
  dinsdag 1 augustus 2006 @ 21:43:32 #171
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40397918
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 20:12 schreef thaleia het volgende:
Een collega vertelde laatst over haar eerste keer gymnasium, ze zei: "ik zei 'en nu gaan jullie aan het werk', en ze GINGEN ook aan het werk, het was muisstil, ik wist niet wat ik moest!"
Ja, dat vertelde een collega me vorig jaar, toen we het over het gymnasium hadden. Het leek wel of die leerlingen valium geslikt hadden, want ze hadden alleen oog voor hun boek, zei ze. Twee andere collega's en ik zijn toen voor het raam van die klas een polonaise gaan lopen. En zie! Vier leerlingen keken onze richting op.... en gingen daarna weer werken..
quote:
In de andere: heel slimme kinderen die het allemaal totaal geen moeite kost, en bij elke uitleg direct bijdehand gaan doen omdat ze eea allang begrepen hebben (of begrepen denken te hebben).
Zo'n gevoel kreeg ik ook ja. Maar we zullen wel zien. Allemaal van die passieve leerlingen zie ik ook echt niet zitten. Dat zag ik wel in de atheneum-klas die ik afgelopen schooljaar had. Ik laat me verrassen.

Bedankt voor je antwoord.
.
pi_40581277
Zo heel af en toe baal ik van het feit dat wij weliswaar lekker veel vakantie hebben, maar altijd op vastliggende data. Als m'n vrienden de maandag na Lowlands vrij nemen bijvoorbeeld. Of als de hele groep vanwege mij op zondag al terug moet uit Berlijn (Sparreisticket: samenreiskorting)

Binnenkort gaan twee goeie vrienden van me promoveren, allebei in de ochtend op dagen dat ik moet werken. Met een beetje pech worden het er dit schooljaar zelfs drie. Voor eentje zou ik denk ik nog wel voor elkaar kunnen krijgen dat ik een dagje vrij neem, maar drie? (Ik hoop maar dat die derde wat vertraging oploopt, of toevallig net in 'n schoolvakantie zit ofzo)

Ik ga eens even bedenken hoe ik daar toch bij aanwezig kan zijn, want jee, ik leef al vier jaar met ze mee en dan zou ik de verdediging niet kunnen bijwonen? Dat kan echt niet hoor! Ik verzin wel wat Maar wel irritant hoor dat je je steeds zo in bochten moet wringen om iets te regelen, ik ben een voorstander van een paar (al zijn het er maar twee) vrij in te vullen ADV-dagen of zoiets. Dan wil ik best twee daagjes korter zomervakantie
  maandag 7 augustus 2006 @ 19:03:44 #174
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40581478
Ja, dat ken ik. Ik zou er geen probleem mee hebben om een week zomervakantie in te leveren en daar vijf snipperdagen voor in de plaats te krijgen. Als je een keer iets speciaals hebt, of gewoon een "baaldag", kunnen die wel van pas komen
.
  maandag 7 augustus 2006 @ 19:06:57 #175
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_40581591
Wij kunnen verlof aanvragen, wordt redelijk makkelijk toegekend ook.
pi_40581597
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 19:03 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ja, dat ken ik. Ik zou er geen probleem mee hebben om een week zomervakantie in te leveren en daar vijf snipperdagen voor in de plaats te krijgen. Als je een keer iets speciaals hebt, of gewoon een "baaldag", kunnen die wel van pas komen
Daar moet de bond maar eens mee aan de slag. Doen die ook een keer wat nuttigs
leonieke, hoe het in Belgie zit weet ik natuurlijk niet, maar als het in Nederland een mogelijkheid was om midden in het schooljaar op willekeurige dagen onbetaald verlof te nemen dan had ik dat graag al jaren eerder geweten
pi_40581673
Maar je kan toch altijd onbetaald verlof nemen? Of toch zeker een paar keer per jaar?
pi_40581753
Iets dat ik gevonden heb (maar ik weet niet zeker of dat over ondewijs gaat):
http://www.paboplein.nl/pabo.asp?CID=8#239
pi_40581758
Nou, ik begin nu hevig aan mezelf te twijfelen maar ik dacht ECHT dat dat niet kon. Anders heb ik mijzelf een paar prettige concerten door de neus geboord voor niets
pi_40581935
Ja, maar ik denk dat je er toelating moet voor vragen aan jouw baas en dat die het verlof KAN en MAG weigeren (ben ik niet 100% zeker hoor, maar het lijkt me logisch)
pi_40582174
Ik zal in elk geval beginnen met mijn beproefde strategie: advies inwinnen bij een collega die al 20 jaar op deze school werkt. Die oudere lui die heel veel gedaan krijgen moet je regelmatig spreken, die weten precies hoe je zo gunstig mogelijk kunt declareren, bijvoorbeeld, of dat je officieel recht hebt op bepaalde dingen maar de schoolleiding hangt dat niet aan de grote klok, en op welke manier je het beste te werk kunt gaan om bepaalde speciale gunsten voor elkaar te krijgen. Die door de wol geverfde lui hebben echt superveel tips 'n tricks
pi_40599240
Ze zijn bij ons gelukkig ook redelijk makkelijk met verlof, als je verder tenminste niet 7 keer peer jaar ziek bent en niet altijd je als eerste afmeldt wanneer er hulp nodig is voor sportdagen of reizen of kampen.

Ik heb me ooit 's ochtends op het laatste moment "ziek" moeten melden omdat ik vanwege een hoop drama de hele nacht niet geslapen had en gewoon op was van de emoties. Toen ik later eerlijk verteld heb dat ik niet echt ziek was maar dat er persoonlijke omstandigheden waren waardoor ik het gewoon niet kon opbrengen, werd er gezegd dat ze zoiets al vermoedden, maar dat ze wisten dat ik me niet voor niets ziekmeld en dat ik dus vast wel een hele goede reden had. Verder geen vragen. Ik kan vaak genoeg zeuren over mijn werkgever, maar dit was toch wel een hele prettige reactie
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 13:47:32 #184
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40607519
Ik krijg mijn verlof ook wel wanneer ik dat vraag, aangezien ik me in die vijf jaar nog nooit ziek gemeld heb. *even afkloppen*. Daarnaast ben ik vrijwel altijd aanwezig bij buitenschoolse activiteiten en zo. Maar je moet dan wel voor iedere klas opschrijven wat ze in je les (die een toezichthouder zal geven) moeten gaan doen, waar de materialen liggen (nakijkboekjes, etc), wat ze moeten doen als ze daar mee klaar zijn, en ga zo maar door. Naderhand blijkt dat de leerlingen een uur eerder naar huis konden gaan wegens schuiven met het rooster.
.
pi_40610271
Als ik de les van een collega die uitvalt moet invallen, pak ik altijd de DVD van Hercules (Disney), zijn ze weer een uurtje zoet. Zelfs de vijfde klas
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 18:11:32 #186
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_40615837
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 15:15 schreef imago het volgende:
Als ik de les van een collega die uitvalt moet invallen, pak ik altijd de DVD van Hercules (Disney), zijn ze weer een uurtje zoet. Zelfs de vijfde klas
Een aflevering I Claudius doet het ook altijd goed.
Afrika Paprika
  woensdag 9 augustus 2006 @ 14:26:52 #187
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40643631
Als ik ergens moet invallen en ze hebben geen opdracht gekregen voor dat uur, ga ik meestal wat met ze kletsen. En als ik zelf werk moet doen in dat uur (nakijkwerk of zo), dan laat ik ze gewoon wat voor zichzelf werken.
.
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 17:14:14 #188
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40740712
Het nieuwe schooljaar gaat weer beginnen.
Om weer fris en vrolijk voor de dag te komen, hier enkele tips!

Zorg voor een muziekje in de klas
(ik wil hem als collega!!)

Zet een computer in je lokaal! Goeie verstopplaats!

Zorg altijd voor schoon ondergoed

Beetje sport op z'n tijd kan nooit kwaad

Hoezo lastige ouders?

En tot slot...

Zorg voor genoeg nachtrust
.
pi_40741200
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_40742801
Ik moet zeggen: ik begin er al wel weer zin in te krijgen om te beginnen. Heb nog ruim 2 weken vakantie en daar hoor je me niet over klagen hoor maar ik was al m'n papieren van het werk aan het ordenen omdat het toch de hele dag regent, en dan kom je vanalles tegen en krijg je best wel weer zin.

Krijg komend jaar een erg leuke mentorklas, en naast de 'gewone' klassen ook drie klassen waarin ik totaal m'n eigen gang kan gaan qua lesprogramma, dat is echt heerlijk. En ik wil m'n collega's wel weer eens zien.....kortom, ik vind het niet heel erg om weer te beginnen straks.

Op 1 ding na: ik vind dat vroege opstaan zo kut
pi_40745533
ik vind het wel eng worden eerlijk gezegd..
Mijn voorbereiding op lio is alweer 3 jaar geleden, en dit is toch heel anders..

Gelukkig heb ik eerst nog 2 introductiedagen vanuit de universiteit, en dan wordt het ook wel behandeld gok ik..
pi_40745939
Over een paar weken weer beginnen: derde jaar alweer. Derdejaars stage op een MBO en moet nog wat dingen uit de laatste periode van het tweede jaar doen
Ik heb echt alleen de tijdrovende klusjes uitgesteld, daar ben ik inmiddels wel achter. Verdorie!
Mon 'en!
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 22:29:03 #193
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40750380
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 20:10 schreef bloempjuh het volgende:
Derdejaars stage op een MBO
Dat lijkt me ook wel eens interessant, op een MBO lesgeven. Ik heb er zelf nooit stage gelopen. Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen.
.
pi_40773174
Ohja, gut, we moeten bijna weer he? Ik weet nooit wanneer ik weer moet beginnen, het staat wel in m'n agenda maar ik wil het gewoon niet weten Ik wacht wel tot ik op een vrijdag de brief krijg met "maandag gaan we weer beginnen, dit is je rooster" en dan schiet ik dan wel in de stress
  zondag 13 augustus 2006 @ 20:31:12 #195
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_40774691
24 augustus krijg ik mijn onderdompeling. Geen idee wat ze ermee bedoelen maar ik ben benieuwd!
  zondag 13 augustus 2006 @ 21:04:21 #196
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40775882
Je zou bijna zeggen dat het een ontgroening is
.
pi_40870438
Ik ben er echt nog niet klaar voor

Een gevoel dat ik vorig jaar helemaal niet had, komt steeds maar bovendrijven De vakantie is voorbijgevlogen en ik heb er eigenlijk nog geen zin in.
Komt natuurlijk ook omdat ik een vak moet geven waar ik eigenlijk een beetje een hekel aan heb en 'mijn' vak voor 8 uur van mijn rooster wegvalt (van 17u naar 9u). Het vak waar ik vorig jaar zoveel tijd heb ingestoken, alles heb voorbereid, wordt zo goed al gehalveerd en dan krijg ik in 'ruil' een vak waar nog geen klop voor gedaan is, waarvan ik zelfs niet weet wat ik binnen twee weken moet geven

Voor mij mag de vakantie eigenlijk nog een lange tijd duren
  woensdag 16 augustus 2006 @ 16:50:42 #198
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40872416
Dat is wel erg vervelend ja. Heb je al dat werk er in gestoken en wordt het weer van je afgenomen en als dank mag je weer opnieuw een hele hoop werk in een vak gaan steken. Ik kreeg gisteren de grote envelop met alle spul voor o.a. de openingsvergadering. Toen mocht de vakantie voor mij wel nog eventjes duren, terwijl ik ervoor nog wel zoiets had van: "ah, lekker weer beginnen". Morgen maar es een kijkje gaan nemen op school..
.
pi_40872543
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 16:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dat is wel erg vervelend ja. Heb je al dat werk er in gestoken en wordt het weer van je afgenomen en als dank mag je weer opnieuw een hele hoop werk in een vak gaan steken.
Soms heb ik het gevoel van: misschien moet ik minder mijn best doen, dan gaan ze mij niet op zo'n vak zetten waarvan er niets in orde is.
Ik ben ook vaak het slachtoffer van dienst als er projecten moeten opgestart worden omdat (en ik citeer de directie) het altijd in orde is als ik er bij betrokken ben.

Maar ik krijg het dan ook niet over mijn hart om er eens minder mijn best voor te doen want dan ben ik niet tevreden over mijn werk.
quote:
Ik kreeg gisteren de grote envelop met alle spul voor o.a. de openingsvergadering. Toen mocht de vakantie voor mij wel nog eventjes duren, terwijl ik ervoor nog wel zoiets had van: "ah, lekker weer beginnen". Morgen maar es een kijkje gaan nemen op school..
Wanneer begint het weer voor jullie? 1 september?
  woensdag 16 augustus 2006 @ 17:45:29 #200
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40874164
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 16:54 schreef leonieke het volgende:
Soms heb ik het gevoel van: misschien moet ik minder mijn best doen, dan gaan ze mij niet op zo'n vak zetten waarvan er niets in orde is. Ik ben ook vaak het slachtoffer van dienst als er projecten moeten opgestart worden omdat (en ik citeer de directie) het altijd in orde is als ik er bij betrokken ben.
Aan de ene kant is zo'n uitspraak natuurlijk fijn om te horen he. Maar het is inderdaad niet leuk om steeds "de vuile klusjes" (even gechargeerd) te moeten opknappen.
quote:
Maar ik krijg het dan ook niet over mijn hart om er eens minder mijn best voor te doen want dan ben ik niet tevreden over mijn werk.
Dat kan ik me goed voorstellen.
quote:
Wanneer begint het weer voor jullie? 1 september?
We hebben maandag een vergaderdag en dinsdag beginnen we weer.
.
pi_40875756
Eerst Lowlands, daarna ga ik me weer bezighouden met school!
pi_40875909
Ik ga nog een week op vakantie (regio midden he ) en het is bijna genant, allemaal vrienden (in andere sectoren) die later vakantie kregen dan ik en nu alweer moeten beginnen, en ik intussen heb al weeeeeken aan een stuk vrij, kan me bijna niet meer kunnen herinneren dat ik ooit werkte....en dan gewoon nog een week op vakantie gaan
pi_40875935
Ik zal eens checken of ik toch niet maandag een vergadering heb. Ik werk aankomend jaar ook 6 uur op een kleinere vestiging. Beetje lullig als ik daar verstek laat gaan.
pi_40876225
In alle brieven staat dat 4 september de eerste plenaire vergadering is...

Kan me niet voorstellen dat we daarna pas beginnen met lesgeven.
Ik bel na Lowlands wel even met een collega.
  donderdag 17 augustus 2006 @ 15:24:17 #205
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40905438
Zo, vandaag maar weer eens naar school gegaan. Altijd leuk om de collega's weer te zien, en binnen 3 minuten hadden we weer eens heerlijk smakelijk gelachen. Super. De leerlingen kwamen hun boeken ophalen, dus ook altijd weer leuk om hen weer te zien. Ze hadden volgens mij allemaal stiekem toch wel weer zin om naar school te komen. Ook grappig als je dan door de school loopt, dan lopen de leerlingen langs met ouders, ze zeggen je dan vriendelijk goeiendag, en dan hoor je ze fluisteren: "Dat is mijn mentor", of "Dat is die van..." Wel grappig. Ha, ik heb er weer zin in.
.
  maandag 21 augustus 2006 @ 21:01:30 #206
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41041841
En de eerste vergaderdag zit er al weer op... Meteen weer full-tilt aan het werk. Dat is wel weer effe wennen. Je merkte wel dat de vakantiesfeer nog een beetje aanwezig was. We waren best melig.

Directrice (spreekt door microfoon): "Moet het wat harder?"
Collega: "Nee hoor, is lekker zo".

Maar ze had het niet gehoord.

Maar goed.. morgen introductiewandeling met mijn nieuwe mentorklas. Maar als je het weer ziet. Om de Smaakpolitie te citeren: "Daar word ik niet vrolijk van". We zullen wel zien. Moet wel zeggen dat ik, voor de eerste keer, een beetje kriebels heb. Ik weet niet waar het vandaan komt.
.
pi_41091352
Ik begin over 2 weken met mijn eerste lessen...

Wat ik me nog afvroeg, de meesten hier zijn al klaar... Hebben jullie nu makkelijk een baan kunnen vinden, of heb je bij wijze van spreken 100 brieven moeten sturen voor 1 gesprek...

En zijn jullie in de buurt van de plek gebleven waar jullie gestudeert hebben/LIO stage hebben gedaan, of zijn jullie verder weg getrokken?
pi_41091530
Ik ga morgen een kijkje nemen op mijn nieuwe stageschool. Voor het eerst voel ik me niet vreselijk onzeker..
Mon 'en!
pi_41091897
ik vind het wel eng, mijn vlio is al drie jaar geleden....
Gelukkig ken ik de school al wel van mijn snuffelstage, dus dat scheelt weer...

Het lesgeven zelf zie ik wel zitten, maar het orde houden lijkt mij wel weer heel erg wennen...
  woensdag 23 augustus 2006 @ 14:01:16 #210
54772 Silmarwen
pi_41093081
Dinsdag ga ik mijn nieuwe stage bewonderen en maandag begin ik met colleges.
pi_41097308
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 13:05 schreef teigan het volgende:
Ik begin over 2 weken met mijn eerste lessen...

Wat ik me nog afvroeg, de meesten hier zijn al klaar... Hebben jullie nu makkelijk een baan kunnen vinden, of heb je bij wijze van spreken 100 brieven moeten sturen voor 1 gesprek...

En zijn jullie in de buurt van de plek gebleven waar jullie gestudeert hebben/LIO stage hebben gedaan, of zijn jullie verder weg getrokken?
Ik heb toch heel wat brieven geschreven in de streek waar ik gestudeerd heb en ik kon een interim doen van 2 maand.

Maar door thuissituatie en vriend die 100km verder woonde, ben ik verhuisd en heb ik toen na de eerste sollicitatie een fulltime job aangeboden gekregen.

Volgende week vrijdag start mijn derde jaar
pi_41097526
Ik start nu met m'n 4e-jaar. Ik ben door een stage halverwege vorig jaar in een baan gerold die dit jaar 0,6 fte bedraagt.
  woensdag 23 augustus 2006 @ 17:33:52 #213
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41099812
In het vierde jaar op mijn opleiding heb ik vanaf november vervangen (als soort van LIO-stage) en sindsdien ben ik gebleven. Heb 1,0 fte. Ik ben nu aan mijn zesde jaar begonnen.
.
pi_41106902
In het tweede jaar van mijn studie, zelfs voor ik m'n P had gehaald, ben ik gevraagd om les te gaan geven als vervanging voor iemand die was weggepest. Werk nu vier en een half jaar op die school, inmiddels 0.76 fte.

Morgen eens naar school om wat instaptoetsen te maken die vrijdag afgenomen worden, maandag vergaderen, dinsdag m'n nieuwe mentorbruggers dor de school leiden, en woensdag beginnen dan de lessen. En ik heb een k*t-rooster.

Zie er best wel tegen op omdat ik ook in de laatste fase van m'n scriptie zit en daar dus zo veel mogelijk tijd in wil steken. Maar ondertussen moet ik ook lessen voorbereiden voor leerjaren waaraan ik nog nooit heb lesgegeven, en waarvoor ik de uitleg dus niet even uit m'n mouw kan schudden. En dit jaar geef ik ook KCV voor het eerst, maar dat ligt wel in m'n straatje dus daar heb ik dan wel weer zin in
  woensdag 23 augustus 2006 @ 23:15:13 #215
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41112534
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 21:13 schreef imago het volgende:
dinsdag m'n nieuwe mentorbruggers door de school leiden
Leuk is dat he.. Dan kijken ze met grote ogen naar al die lokalen en denken dat ze de weg nóóit zullen vinden. En natuurlijk vol ontzag voor die "grotere" leerlingen...
quote:
En ik heb een k*t-rooster.
Ik werk binnen op onze school op twee locaties, maar ik moet zeggen: de roostermakers hebben een prettig rooster gemaakt. Ik heb nogal een goeie verstandhouding met die mensen en aangezien ik hen soms tegemoet kom, doen zij ook niet moeilijk.
.
pi_41112790
Oh onze roostermaker is normaal een tovenaar, ik heb tot nu toe altijd een perfect rooster gehad, maar soms kan het nou eenmaal niet anders.

Ik wil graag het eerste uur beginnen, maar dat is nu niet altijd zo. Als je vroeg begint heb je nog wat aan je middag, maar als ik later begin doe ik 's ochtends echt niets nuttigs. Heb ook bijna elke dag een tussenuur vlak voor m'n laatste uur, en dan heb ik natuurlijk écht geen zin meer om daarvoor op school te blijven hangen
  woensdag 23 augustus 2006 @ 23:23:51 #217
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41112941
Oh, op die manier. Ja, dat is wel wat minder.
.
pi_41117029
Da's irritant idd. Tja en zo'n rooster is toch iets waar je een jaar lang aan vastzit. Tuurlijk komen er in de loop van het jaar wijzigingen in, maar grofweg blijft het toch wat het was.

Ik kwam vanmiddag terug van vakantie en had verwacht dat het inmiddels wel in de bus zou liggen, maar nog niks hoor Het is dus echt weer zo dat het pas 2 dagen voor aanvang van het nieuwe schooljaar arriveert (a.s. maandag is onze eerste vergaderdag)
pi_41123140
Ik heb m'n rooster al +/- 4 weken in huis.
pi_41123153
Ik heb nog geen rooster gezien... Ik geloof dat ik die volgende week kan verwachten..

Ik krijg hem iig volgende week van de lerarenopleiding..

Van school is het alleen maar een rooster van de eerste periode, omdat ik er de tweede periode nog twee klassen bijkrijg, en dan zal het rooster wel weer omgegooit worden..
pi_41127389
Hm, nou, mijn rooster is ook niet zo fantastisch als het de voorgaande jaren was. Vroeger was het altijd super: gewoon achter elkaar doorwerken en dan ergens halverwege 1 tussenuurtje om effe relaxed wat te kunnen kopieren enzo. Vond ik ideaal!

Maar nu: op drie van de vier dagen gewoon aan een stuk doorknallen zonder tussenuren, nouja goed dat gaat nog en vind ik ook wel okee. Maar die andere dag: 1e, 3e, 5e en 7e uur les. Hoe krijgen ze het voor elkaar

Het irritantste vind ik dat ik steeds heen en weer moet tussen de twee gebouwen van onze school. Die liggen wel redelijk naast elkaar maar toch kom je eigenlijk standaard te laat dan in je volgende les en het maakt je ook heel gehaast. Niet relaxed. Ik heb gewoon echt elke week ZES KEER dat ik van gebouw moet wisselen op twee lesuren waartussen geen pauze valt. Ik ga eens even met die roosterman kijken of ie niet wat in de lokalen kan switchen, dat moet toch te doen zijn
pi_41127600
Ik heb hier alle roosters van mijn collega's liggen. Toch één voordeel aan Smartschool-beheerder zijn

Morgen moet ik die online plaatsen en ik vrees dat er heel wat collega's zwaar teleurgesteld zullen zijn. Sommige mensen moeten dus echt voor 1 of voor 2 uur afkomen. Eén collega heeft het zelfs zo getroffen dat ze dit 2 dagen per week moet doen.
Nu is het natuurlijk een voordeel voor die mensen dat we half oktober een totaal ander rooster krijgen. Niets kleine aanpassingen, gewoon volledig anders.

Ikzelf heb zo wel net vastgesteld dat ik opeens nog een nieuwe klas heb. Mijn 4e jaars ben ik kwijt en moet ik inruilen voor een klas 6e jaars. Dus doei al het werk dat ik vorig jaar gedaan heb. Want van de 17u van vorig jaar hou ik er nu nog 8 over (en die cursussen moeten ook volledig aangepast worden aan een nieuw programma).

Ik vind het eigenlijk nog steeds niet echt leuk
  donderdag 24 augustus 2006 @ 15:51:44 #223
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41131840
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 13:35 schreef thaleia het volgende:
Het irritantste vind ik dat ik steeds heen en weer moet tussen de twee gebouwen van onze school. Die liggen wel redelijk naast elkaar maar toch kom je eigenlijk standaard te laat dan in je volgende les en het maakt je ook heel gehaast.
Op onze school liggen de gebouwen een kilometer of 6 uit elkaar. Wij hebben daar een pendeluur voor. Dus je hebt 50 minuten om van de ene naar de andere locatie te reizen. Meestal ben je dan ook wel ruim op tijd. Maar dat rennen is inderdaad niet leuk. Ik heb dat ook een paar keer gehad toen er iets fout in het rooster zat. Toen had ik mijn auto zowat ín het lokaal geparkeerd.
.
pi_41134527
Ik heb een rooster voor stage (ben vandaag gaan kijken: ZOOOO COOL! Waarom heb ik niet eerder aan het MBO gedacht?): zes uren op donderdag en drie op vrijdag, drie klassen in totaal en drie heel verschillende projecten. Leuk!
Op mijn opleiding heb ik ook vandaag een mislukte her gemaakt en heb nog geen rooster, terwijl we komende maandag beginnen.
Mon 'en!
pi_41198607
Gisteren in de kroeg met twee collega's een klasseplattegrond gemaakt voor een andere collega die de klas waarvan hij mentor wordt nog niet kent en wij wel. Er zitten een paar kinderen in die sociaal erg moeilijk liggen en dus moet eea tactisch ingedeeld worden. Dolle pret, schuiven met namen op een bierviltje

Heb best wel weer zin om te beginnen, maar vervloek nu al mijn wekker.

Vraagje aan degenen hier die ook bijles geven: welk tarief hanteren jullie? Ik heb met vier dagen werken best wat tijd over en een zwarte bijverdienste is nooit weg
pi_41198697
Ik heb het afgelopen jaar 15 euro per uur gevraagd voor bijles, en dat werd ook rustig betaald...

Ik had een advertentie op Marktplaats gezet, koste iets van 6 euro, en ik heb er een stuk of 3/4 reacties op gehad, waar uiteindelijk een bijlesleerlinge uit is gerolt...
Verder heb ik zelf nog op een advertentie gereageerd, en die jongen heb ik ook nog een tijdje bijles gegeven, alleen was zijn motivatie onder het nulpunt, dus dat liep niet echt lekker...
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 17:32:17 #227
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41199466
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 16:59 schreef thaleia het volgende:
Gisteren in de kroeg met twee collega's een klasseplattegrond gemaakt voor een andere collega die de klas waarvan hij mentor wordt nog niet kent en wij wel. Dolle pret, schuiven met namen op een bierviltje
Haha, ja kan ik me voorstellen. Lijkt me wel melig hoor... Tenzij je te zeer aangeschoten raakt en de mentor in kwestie je naderhand komt afvragen hoe je in godsnaam die klassenplattegrond had kunnen maken...
quote:
Heb best wel weer zin om te beginnen, maar vervloek nu al mijn wekker.
Ik heb de eerste week er inmiddels al weer opzitten. Het was weer even wennen om in het ritme te komen. Gisteren brugklasfeest, dag ervoor even naar een brugklaskamp geweest (dat werd uiteindelijk tot 2 uur 's nachts, maar 't was ook zo gezellig), dus we zijn weer druk bezig.
quote:
Vraagje aan degenen hier die ook bijles geven: welk tarief hanteren jullie? Ik heb met vier dagen werken best wat tijd over en een zwarte bijverdienste is nooit weg
Ik vroeg meestal 10 gulden per uur (in het guldentijdperk dan he). Maar ik deed het dan ook niet voor het geld.
.
pi_41199740
Ik heb van de school van mijn snuffelstage ooit een bijlesleerling toegeschoven gekregen, en toen vond mijn begeleider dat ik echt wel 15 euro per uur kon vragen, anders had ik het denk ik niet zo snel gedaan...
pi_41199980
Oh, ik doe het absoluut wel voor het geld, en het gaat ook niet om mijn eigen leerlingetjes, die spijker ik wel gratis bij zolang het geen structureel gebeuren wordt waar ik het hele jaar lang wekelijks een uur aan moet besteden. Waar ik het nu over heb is puur commercieel, ik zoek gewoon een bijverdienste en kan achter de bar gaan staan, postbode worden, of bijles geven aan mij onbekende leerlingen van het gymnasium hier in mijn stad
pi_41219716
Zijn hier nog mensen die ook maandag in Utrecht introductiedag hebben?
Xbox Live: koenpijl
pi_41264273
Morgen herexamens voor vier van mijn leerlingen. Ik vraag me af wat ze er zullen van bakken

En dan begint het schooljaar ongeveer. Ik moet er nog altijd in komen maar ik sta er toch al iets positiever tegenover dan een paar posts geleden dus ik heb hoop
pi_41269333
Ik ben vandaag begonnen met mn klas inrichten! Ik krijg een groep 6/7. Het is nog een heel gedoe waar je al die tafeltjes moet laten...! Vooral omdat ik ook een leeshoek wil, instructietafel enz. Eerst maar eens kijken of ik extra tafels en krukjes kan lospeuteren van school. .
pi_41332785
Ik had vandaag de introductie voor het werken- leren traject... Verder zat bij de post mijn rooster, en mag ik morgen nog weer een hele dag praatjes aanhoren...

Het komt nu erg dichtbij, en ik vin dhet ook wle erg spannend worden nu..
pi_41391399
Ik post hier ook maar even, ook al ben ik nog geen docent. Ik voel me wel aanstaand docent, want ik begin nu met de uni maar daarna wil ik PABO gaan doen. Over een jaar of 5 sta ik dus toch al voor de klas binnen mijn stage
Ook heb ik al wat ervaring in het basisonderwijs, en vind ik het gewoon leuk om dit te lezen

Eigenlijk 1 grote TVP dus, deze post
  vrijdag 1 september 2006 @ 21:36:12 #235
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41406395
Inmiddels alweer twee weken 'onderweg'. De klassen die ik heb vallen op zich allemaal wel mee. Paar tiepjes die nog even gedekseld moeten worden, maar voor de rest loopt het wel. Die gymnasiumklas valt ook reuze mee, moet ik zeggen. Totaal geen figuurtjes die 50 minuten keihard uit hun boek werken, maar ook in zijn voor een geintje, en dat is altijd goed. Enige nadeel is dat ik die maar 2 uur per week heb en er enorm veel gedaan moet worden. Dat is voor mij wel even wennen. Ik ben gewend om op een rustig tempo door het boek te werken, maar nu moet ik een hoofdstuk in een week er door heen stampen (bij wijze van spreken dan). Gisteren al de eerste ouderavond gehad, kennismaken met de ouders en zo, best gezellig.
.
  vrijdag 1 september 2006 @ 22:32:13 #236
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_41408255
Toch bizar, dat er drie weken tussen het zuiden en het midden/noorden zitten. Ik heb aankomende week de eerste sectievergaderingen weer, waarna op donderdag de lessen starten. Heb een heerlijk rooster, met zowel Grieks als Latijn in onder- en bovenbouw, dus fijn afwisselend.

Heb er ook echt weer zin in, ben met een glimlach op het gezicht lesmateriaal in elkaar aan het zetten.
Afrika Paprika
pi_41408867
Ik ben woensdag begonnen. Wel even moeilijk opstarten, want ik zit ook in een stress-periode met studie en verhuizing, dus ik voelde me niet écht voorbereid. Maar inmiddels lopen de meeste zaken wel. De eerste weken zijn zo hectisch: het rooster verandert af en toe nog (moet nog gefinetuned worden), even een brugklaskamp tussendoor, vergadering hier en daar. Maar over een tijdje zit ik weer helemaal in m'n ritme en gaat het vast weer lekker

Ben allen niet zo blij met m'n rooster: de (hele volle!) vijfde klas Grieks op het 8e uur terwijl ze daarvoor een tussenuur hebben, of een blokuur tijdens het 7e en 8e... Dat wordt zwaar. Iemand tips hoe ik vooral dat blokuur interessant kan houden? Werkvormen afwisselen OK, maar ook daar gaat de sleur optreden natuurlijk... Misschien het ene uur grammatica en het andere uur vertalen ofzo. Zit ook de denken aan een beloningstructuur waarbij ze eht 8e uur mogen wegblijven als het werk dan thuis wordt gedaan, maar het is de vraag in hoeverre ze zo zelfstandig zijn om dat ook écht te doen. Moeilijk!
  vrijdag 1 september 2006 @ 23:22:36 #238
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41409913
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 22:50 schreef imago het volgende:
Dat wordt zwaar. Iemand tips hoe ik vooral dat blokuur interessant kan houden? Werkvormen afwisselen OK, maar ook daar gaat de sleur optreden natuurlijk... Misschien het ene uur grammatica en het andere uur vertalen ofzo.
Ik zou ze dan het tweede uur aan het werk zetten, of gewoon een tandje lager werken, een beetje een relaxte sfeer creëeren en dan wat vertalen of zo.. ieder voor zich, of samen wat met die zinnen scrabbelen. De heavy kost gewoon in het eerste uur stoppen, hebben ze dat tenminste al gehad.

Ik had vroeger ook altijd een 7e en 8e uur op maandag Latijn - met een pauze van 10 minuten er tussen. Het 8e uur was de meligheid meestal altijd wel toegeslagen, dus werd de sfeer ook een stukje relaxter. Dan was het tenminste niet zo erg. Vrijdag het 7e uur Latijn, met een tussenuur er voor... dát was andere koek... Dat was toen best erg eigenlijk..
quote:
Zit ook de denken aan een beloningstructuur waarbij ze eht 8e uur mogen wegblijven!
Krijg je dan geen problemen met de directie als je zo maar leerlingen naar huis laat gaan? Bij ons hebben ze nu weer een nieuw mode-woord dit schooljaar - "onderwijstijd". Dus als er ook maar 1 les wegvalt om wat voor reden dan ook, dan is er meteen weer allerhande trammelant.
.
pi_41411221
Ik heb er nu 1 week op zitten en ben total loss
Mijn god zeg!

Laten we het mild uitdrukken: het is wel weer effe wennen! M'n collega's hebben er ook last van, dus het zal wel normaal zijn, al herinner ik me dit niet van voorgaande startweken. Hoe dan ook, ik vond het allemaal wel erg leuk, en zie dit schooljaar wel zitten. Behalve dat vroege opstaan natuurlijk he, laat daar geen misverstand over bestaan.
pi_41411303
Imago kun je in dat blokuur misschien iets verzinnen met zelfstandig werken? Als ze zelf bezig zijn trekken ze zo'n tweede uur nog wel... Het is bovenbouw, dus ze kunnen al redelijk vertalen....dat je bijv. in het eerste uur iets tamelijk klassikaals met ze doet, grammatica-uitleg, of een lastige tekst lezen.....en in het tweede uur gaan ze zelfstandig aan de slag, bijv. elk groepje vertaalt een fabel en presenteert die later aan de rest van de klas, zoiets?
  zaterdag 2 september 2006 @ 12:26:45 #241
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_41420003
Gedichten voorlezen in metrum of zoiets?
  zaterdag 2 september 2006 @ 13:18:09 #242
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_41421247
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 22:50 schreef imago het volgende:
Ik ben woensdag begonnen. Wel even moeilijk opstarten, want ik zit ook in een stress-periode met studie en verhuizing, dus ik voelde me niet écht voorbereid. Maar inmiddels lopen de meeste zaken wel. De eerste weken zijn zo hectisch: het rooster verandert af en toe nog (moet nog gefinetuned worden), even een brugklaskamp tussendoor, vergadering hier en daar. Maar over een tijdje zit ik weer helemaal in m'n ritme en gaat het vast weer lekker

Ben allen niet zo blij met m'n rooster: de (hele volle!) vijfde klas Grieks op het 8e uur terwijl ze daarvoor een tussenuur hebben, of een blokuur tijdens het 7e en 8e... Dat wordt zwaar. Iemand tips hoe ik vooral dat blokuur interessant kan houden? Werkvormen afwisselen OK, maar ook daar gaat de sleur optreden natuurlijk... Misschien het ene uur grammatica en het andere uur vertalen ofzo. Zit ook de denken aan een beloningstructuur waarbij ze eht 8e uur mogen wegblijven als het werk dan thuis wordt gedaan, maar het is de vraag in hoeverre ze zo zelfstandig zijn om dat ook écht te doen. Moeilijk!
Volle klassen in de bovenbouw zijn inderdaad best lastig bij de klassieke talen. Ik heb dit jaar een vijfde klas Latijn met maar liefst 32 leerlingen, wat echt groepsmanagement op het hoogste niveau is. Wel een enorme uitdaging ook ergens. Deze klas heb ik opgedeeld in een aantal vertaalgroepen van ongeveer 8 leerlingen (drie groepen werken enigszins zelfstandig, de laatste groep bestaat uit de zwakste leerlingen, die extra sturing van mij krijgen). In een blokuur ben je meestal het eerste halfuur bezig met het bespreken van de vertalingen die ze de vorige lessen hebben gemaakt. Voor de rest van de les geef ik dan meestal een aantal regels op, die ze bij moeten aftekenen, waarna ze in principe weg mogen gaan. In de praktijk is ongeveer 80% van de leerlingen gewoon de volle twee uur daar mee bezig.
Afrika Paprika
  zaterdag 2 september 2006 @ 14:44:07 #243
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41423423
32 leerlingen.. pfff.. da's wel veel he. Een collega van me heeft 32 leerlingen in zijn 4kader klas. Ze passen nog niet eens in het lokaal. Snap ook niet dat zo'n grote klassen gemaakt worden.
.
pi_41429849
Godgod ja, 32 gaat hier -in bepaalde lokalen, waar ze die klassen dan ook specifiek in moeten inroosteren- nog net, maar ik had er vorig jaar een van 33. Dat kon wel, vond de schoolleiding, want er zaten zoveel zwakke leerlingen in dat er met kerst vast al wel een stuk of vijf zouden zijn overgestapt naar een ander niveau.

Het was elke les weer hopen dat er tenminste eentje ziek was, want als ze allemaal aanwezig waren moest er vanuit een ander lokaal een tafel bijgesleept worden, die je dan met de grootste moeite tegen het bureau kwijt kon.

Dit jaar bestaat m'n grootste groep uit 27 leerlingen
  zaterdag 2 september 2006 @ 19:04:59 #245
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_41430004
De grootste klas die ik heb (mijn eigen mentorklas) telt 19 leerlingen. Dit is sowieso een van de grootste klassen van onze afdeling.
  zaterdag 2 september 2006 @ 19:05:26 #246
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41430015
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 18:59 schreef thaleia het volgende:
Dat kon wel, vond de schoolleiding, want er zaten zoveel zwakke leerlingen in dat er met kerst vast al wel een stuk of vijf zouden zijn overgestapt naar een ander niveau.
Ook een lekkere redenatie...
.
pi_41430809
Het komt de kwaliteit van je onderwijs toch ook niet ten goede als de klassen zo enorm vol zitten? Dan glippen er altijd wel wat leerlingen tussendoor waar je in een kleine klas veel meer aandacht voor had gehad.

Dit wordt trouwens waarschijnlijk voorlopig mijn laatste jaar in het onderwijs. Ben bijna afgestudeerd (hè-hè), en wil dan toch echt iets anders gaan doen. Nu kan het nog Maargoed, dat hoeven ze op m'n werk niet te weten. Krijg nu alleen dingen als "jij moet de maandagen vrij houden voor het ICLON hè" (wat ik dus toch niet ga doen) en "ik hoop dat jij het organiseren van de Rome-reis voor de komende jaren op je neemt" (niet dus)... Net m'n eerste sollicitatie de deur uitgedaan
pi_41431375
Zo heb ik plaats voor maximum 14 leerlingen in mijn lokaal en weet ik nu al dat ik een klas ga hebbn met meer dan 20 leerlingen
  zaterdag 2 september 2006 @ 20:03:27 #249
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_41431466
Welk werk ben je van plan te gaan doen imago?
pi_41447530
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 20:03 schreef nickybol het volgende:
Welk werk ben je van plan te gaan doen imago?
Ik heb nog geen vastomlijnde plannen, ben een beetje aan het rondkijken nog. Maar het zal wel iets binnen de overheid worden
  maandag 4 september 2006 @ 19:53:13 #251
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41490559
Pfff.. mijn mentorklasje heeft de kachel nu al aangemaakt bij de nieuwe docente aardrijkskunde. Dat is een nieuw jong mens die nog bezig is met haar opleiding, of iets dergelijks. Vrijdag waren ze een spelletje aan het doen en mochten de leerlingen 10 minuten eerder uit de les. Tja, zo moet je maar beginnen, net aan het begin van het schooljaar. Nu kwam ze naar me toe, "dat de klas zo moeilijk was". Tjaaaa....
.
pi_41490707
Vandaag mijn eerste dag in mijn eerste eigen klas! De klas is redelijk druk! Stil werken was er niet echt bij vandaag en met een combi-klas wordt dat toch echt een vereiste! Morgen ben ik lekker vrij en dan kan ik nog het een en ander doen voor de klas. Woensdag een andere tafelindeling en er tegenaan!
pi_41491129
Ik begin volgende week met mijn lessen... Vandaag een jaaropening en dergelijke gehad, en dat was best gezellig, maar ook wel vermoeiend en lastig, al die nieuwe mensen...
Deze week nog vrij en die tijd ga ik maar benutten om mijn eerste lessen voor te bereiden en mijn startprofiel eens onder de loep te nemen
  maandag 4 september 2006 @ 20:06:58 #254
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_41491190
Ik heb dezelfde mentorklas als vorig jaar (nu 4e jaars), dus da's wel heel leuk. Ook is het aantal autochtonen in deze klas verdubbeld; ik heb er nu 2.
pi_41491316
quote:
Op maandag 4 september 2006 20:06 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik heb dezelfde mentorklas als vorig jaar (nu 4e jaars), dus da's wel heel leuk. Ook is het aantal autochtonen in deze klas verdubbeld; ik heb er nu 2.
Ik zou stiekem eigenlijk ook eens weer graag zo'n klas hebben
  maandag 4 september 2006 @ 20:12:36 #256
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_41491413
quote:
Op maandag 4 september 2006 20:09 schreef leonieke het volgende:

Ik zou stiekem eigenlijk ook eens weer graag zo'n klas hebben
Dan ben je een van de weinigen; de meesten snappen niet hoe ik het volhoud. Eerlijk gezegd zou ik haast geen andere 'doelgroep' willen. In het begin is het even doorbijten, maar kan nu echt met ze lezen en schrijven. Heerlijk!
pi_41491723
quote:
Op maandag 4 september 2006 20:12 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Dan ben je een van de weinigen; de meesten snappen niet hoe ik het volhoud. Eerlijk gezegd zou ik haast geen andere 'doelgroep' willen. In het begin is het even doorbijten, maar kan nu echt met ze lezen en schrijven. Heerlijk!
Ik heb het uiteraard verkeerd gelezen Wat zeg je? Eerste schooldag? In de war?!? Helemaal niet

Ik heb dus ook enkel zo'n klassen, maar zou toch af en toe eens graag een klas met allochtonen hebben.

Een bed, dat heb ik nodig denk ik
  maandag 4 september 2006 @ 20:22:15 #258
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_41491799
quote:
Op maandag 4 september 2006 20:20 schreef leonieke het volgende:

Ik heb het uiteraard verkeerd gelezen Wat zeg je? Eerste schooldag? In de war?!? Helemaal niet

Ik heb dus ook enkel zo'n klassen, maar zou toch af en toe eens graag een klas met allochtonen hebben.

Een bed, dat heb ik nodig denk ik
Autochtonen bedoel je?
pi_41491936
quote:
Op maandag 4 september 2006 20:22 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Autochtonen bedoel je?
Ik ga gewoon zwijgen denk ik

omg, denk na leonie
pi_41492480
Haha lekker verwarrend! Wordt nog makkelijker als de kamer daadwerkelijk het woord 'allochtonen' gaat verbieden!
pi_41510522
Even een vraagje tussendoor... Wanneer maken jullie de klasseplattegrond en op welke manier doen jullie dat?

Ik zat er nl. over na te denken om dat te gaan doen als ze bezig zijn met het lezen van de stof, maar ik vraag me af of dat gaat werken..

Maar om nou de hele klas te laten wachten omdat je ze 1 voor 1 langsmoet, dat lijkt mij ook best vervelend/verstorend..
  dinsdag 5 september 2006 @ 16:09:23 #262
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41518452
De eerste paar weken laat ik ze zitten waar ze willen. Dan kijk ik of er ergens problematische combinaties zijn (aangezien ze 90% van de lessen in groepjes zitten) en anders mogen ze wat mij betreft blijven zitten. Zijn er echt storende combinaties dan geef ik die leerlingen een eigen plaats.
.
pi_41518577
Maar als je de namen wilt leren, dan zul je daar toch een plattegrond voor moeten maken toch?
pi_41518971
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 16:09 schreef Baba-O-Riley het volgende:
De eerste paar weken laat ik ze zitten waar ze willen. Dan kijk ik of er ergens problematische combinaties zijn (aangezien ze 90% van de lessen in groepjes zitten) en anders mogen ze wat mij betreft blijven zitten. Zijn er echt storende combinaties dan geef ik die leerlingen een eigen plaats.
Ik hou ook dit principe aan. Een plattegrond maak ik nu al (maar dat doe ik thuis, ik laat de leerlingen gewoon op een blad hun naam noteren en het nummer dat bij hun pc hoort).

Wat namen betreft: mijn leerlingen weten al van de eerste les dat ik heel moeilijk ben wat namen betreft. Met een grapje werkt dat altijd En als ik ze niet weet, dan moeten ze het nog maar eens extra zeggen, mijn leerlingen weten meestal ook pas in juni hoe ik heet
  dinsdag 5 september 2006 @ 17:15:38 #265
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41520556
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 16:12 schreef teigan het volgende:
Maar als je de namen wilt leren, dan zul je daar toch een plattegrond voor moeten maken toch?
Ja okee, maar er is niks op tegen om als docent je eigen plaatsen aan te wijzen, als je dat fijn vindt. Ook krijgen wij een lijst met foto's van de leerlingen. Mja, het namen leren is elk jaar toch weer iets dat je niet binnen 2 dagen lukt. Tenminste, mij niet in ieder geval.
.
pi_41521558
Bij ons zitten ze verplicht in elke les exact hetzelfde.

Gister kennismaking met de nieuwe bruggers en mentor-praatje overgenomen van een collega. Daarna de eerste plenaire- en teamvergadering gehad, vandaag vrij en morgen beginnen.

Ik heb er echt weer enorm veel zin in, ik ben alleen een beetje zenuwachtig voor de klassen op de nieuwe vestiging. Ik krijg daar een 3-verzorging en een 2-KB, ik heb nog nooit op dat niveau lesgegeven en ben erg benieuwd wat ik ervan kan en moet verwachten.
pi_41521647
Oh, en allemaal D66 stemmen hè, 10% voor de leraren erbij!
pi_41521887
Vandaag had ik eindgesprek van mijn vorige stage (veel te laat, had voor de vakantie moeten gebeuren). Van tevoren veel gedoe per mail om een afspraak te maken, maar okee.

Ik zat er om half vier (zoals de afspraak).. Om kwart voor vier nog geen directe begeleider, om vier uur nog niet, om kwart over vier nog niet..
Uiteindelijk heb ik met de mevrouw die alle stagiaires begeleidde de formulieren ingevuld, maar 'k heb dus nog geen cijfer. Het wordt een voldoende, dat is het enige dat ik weet.

En dat ik die directe begeleider nu echt een sukkel vind!
Mon 'en!
pi_41522042
Ik had voor de eerste pauze alle namen in mn kop! Maar ik heb dan ook 1 vaste klas . Ben er gewoon erg goed in! Ik vind het ook belangrijk, is lekker voor mezelf en ook prettig voor de kinderen.
pi_41522949
Ja, ik heb 6 klassen, en allemaal maar 2 of 3 uur per week.
  dinsdag 5 september 2006 @ 18:41:16 #271
54772 Silmarwen
pi_41523038
Eerste dag gehad en het was erg leuk. Namen leren gaat lang duren aangezien er 80 leerlingen in één leerdomein (lokaal) zitten en die wisselen steeds van plek. Ik geef zelf nu nog alleen les aan havo 4 en ze zijn zo cute
pi_41523099
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:09 schreef karoltje het volgende:
Ik had voor de eerste pauze alle namen in mn kop! Maar ik heb dan ook 1 vaste klas . Ben er gewoon erg goed in! Ik vind het ook belangrijk, is lekker voor mezelf en ook prettig voor de kinderen.
Ik had vorig jaar 160 leerlingen het duurde bij mij net ietsje langer
pi_41523162
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 17:51 schreef Roellio het volgende:
Ik heb er echt weer enorm veel zin in, ik ben alleen een beetje zenuwachtig voor de klassen op de nieuwe vestiging. Ik krijg daar een 3-verzorging en een 2-KB, ik heb nog nooit op dat niveau lesgegeven en ben erg benieuwd wat ik ervan kan en moet verwachten.
Is dit dan eigenljk niveau beroepsonderwijs zoals wij het hier kennen in België? (er is hier nog één niveau lager en dat is buitengewoon secundair onderwijs)

Ik geef er nu mijn derde jaar les in, het kan een hele verrassing worden Zeker als je een hoger niveau gewoon bent Maar het is wel erg leuk om er les te geven, vind ik.
pi_41523168
quote:
Op maandag 4 september 2006 19:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Pfff.. mijn mentorklasje heeft de kachel nu al aangemaakt bij de nieuwe docente aardrijkskunde. Dat is een nieuw jong mens die nog bezig is met haar opleiding, of iets dergelijks. Vrijdag waren ze een spelletje aan het doen en mochten de leerlingen 10 minuten eerder uit de les. Tja, zo moet je maar beginnen, net aan het begin van het schooljaar. Nu kwam ze naar me toe, "dat de klas zo moeilijk was". Tjaaaa....
Ik heb ook al iets soortgelijks. Er is in mijn sectie een nieuwe collega aangenomen die ik niet zag zitten. Nu komt m'n mentorklasje met klachten over hem, en van andere mentoren hoor ik soortgelijke verhalen. Ik heb uiteraard m'n klasje gewezen op hun verantwoordelijkheden om zich fatsoenlijk te gedragen, maar tegelijkertijd zit ik ook wel met in m'n achterhoofd een 'tja, dit zag ik aankomen'. Nouja, we zullen wel zien hoe het verder loopt.
pi_41523313
Raar hoe je dat soms zo vlug kan merken he? Een collega van mij en ik hadden precies hetzelfde gevoel toen de leerkrachten tijdens de personeelsvergadering moesten rechtstaan en zichzelf voorstellen.

Ik heb nu zelf nog geen les gehad in die klassen waar zij komt, maar ik denk dat ik het donderdag wel zal horen.
  dinsdag 5 september 2006 @ 23:03:19 #276
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41532902
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:09 schreef karoltje het volgende:
Ik heb nu 10 klassen, de meeste leerlingen op de ene locatie ken ik wel, maar op de andere locatie heb ik nu een paar 2-havo-klassen en die moet ik echt effe snel uit mijn hoofd gaan leren. Ik zeg altijd maar: "Als ik je naam ken, heb je óf een positieve indruk, óf een negatieve indruk op me gemaakt". Welke indruk het was, laat ik dan in het midden. Of ik kijk effe snel in de klassenplattegrond naar de naam van een leerling, en die dan even terloops noemen. Zo van: "Als ik je naam ken, hè Ivo, dan ..." Dan zie je ze kijken... *grijns*
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:45 schreef thaleia het volgende:
Ik heb ook al iets soortgelijks. Er is in mijn sectie een nieuwe collega aangenomen die ik niet zag zitten. Nu komt m'n mentorklasje met klachten over hem, en van andere mentoren hoor ik soortgelijke verhalen. Ik heb uiteraard m'n klasje gewezen op hun verantwoordelijkheden om zich fatsoenlijk te gedragen, maar tegelijkertijd zit ik ook wel met in m'n achterhoofd een 'tja, dit zag ik aankomen'. Nouja, we zullen wel zien hoe het verder loopt.
Ja, precies. En de leerlingen vertellen mij ook gewoon eerlijk als ze iets uitgevreten hebben of zo, maar nu had ik zoiets van: ik kan ze eigenlijk geen ongelijk geven. En het leuke is dan, dan ga je naar de persoon in kwestie toe, vraag je terloops hoe het met je klas gaat - en dan is het allemaal: "oh, en ze zijn zo leuk en werken hard". Terwijl ik via de achterdeur (de klas) dus het compleet tegenovergestelde hoor. Wie hou je dan voor de gek?
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:45 schreef leonieke het volgende:
Ik geef er nu mijn derde jaar les in, het kan een hele verrassing worden Zeker als je een hoger niveau gewoon bent Maar het is wel erg leuk om er les te geven, vind ik.
Drie verzorging... Tja, je kunt er geluk of pech mee hebben. Mijn eerste jaar kreeg ik ook een 3-verzorging voor m'n kiezen. Wimpers tot aan het plafond en de hele tijd maar mooi zitten wezen nagellakken en lippenstiften. En een verdwaalde jongen er tussen. Wat een ellende was dat toen. "Meneertjuhhhhh... ik kan geen huiswerk maken hoor, want meneertjuhhhhhh.... weet u.... mijn nagel was afgebroken....." Ik heb ook een 3-verzorging gehad, dat was gewoon geweldig om les aan te geven. Niet van die opgetutte dames, maar een leuk klasje, met een fiks aantal heren er bij. Gelachen dat we hebben, en gewoon een leuke les geven.
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:50 schreef leonieke het volgende:
Raar hoe je dat soms zo vlug kan merken he? Een collega van mij en ik hadden precies hetzelfde gevoel toen de leerkrachten tijdens de personeelsvergadering moesten rechtstaan en zichzelf voorstellen.
Ja, inderdaad. Dan weet je soms al genoeg. Zo van: "wat is de overeenkomst tussen de nieuwe collega en een kalkoen? - ze halen allebei de kerstmis niet".. Best erg, maar sommige mensen moeten tegen zichzelf beschermd worden.
.
pi_41533058
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 23:03 schreef Baba-O-Riley het volgende:
"wat is de overeenkomst tussen de nieuwe collega en een kalkoen? - ze halen allebei de kerstmis niet"..

(mago, ben je online? Heb een vakinhoudelijk vraagje en m'n collega's kan ik na elven niet meer lastigvallen. En wanneer begint ondergetekende haar lessen voor te bereiden? Juist, na elven)
pi_41533335
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 23:06 schreef thaleia het volgende:

[..]

(mago, ben je online? Heb een vakinhoudelijk vraagje en m'n collega's kan ik na elven niet meer lastigvallen. En wanneer begint ondergetekende haar lessen voor te bereiden? Juist, na elven)

Jij begint het jaar graag gedegen!

Ik moet morgen de eerste 4 uur lesgeven uit een methode die ik niet heb en nog nooit heb ingezien. En ik kan er niet vanaf wijken door even iets anders te doen, anders komt onze werkplein-studiewijzer niet uit, qua tijd.

Ik steel wel even een boek van een nieuwe brugger!
  dinsdag 5 september 2006 @ 23:17:29 #279
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41533516
"Ga maar even zelfstandig werken... als je er niet uit komt, probeer je maar met potlood in te vullen, dan kijken we dat morgen samen na. Is niet erg als je het niet weet, maar probeer eerst zélf maar eens".

.
pi_41533729
pi_41533752
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 23:17 schreef Baba-O-Riley het volgende:
"Ga maar even zelfstandig werken... als je er niet uit komt, probeer je maar met potlood in te vullen, dan kijken we dat morgen samen na. Is niet erg als je het niet weet, maar probeer eerst zélf maar eens".

Het zijn voor al die klassen de eerste keren dat ik ze heb, hahaha. Ik moet me even voorstellen, samen even de opzet van het boek doornemen, vertellen wat we ongeveer gaan doen elke les/week en wat er van ze verwacht wordt om hun takenkaart elke vrijdag af te kunnen tekenen etc.

En uhm..

pi_41540484
Poeh, als ik jullie zo hoor, dan vraag ik me al bijna af hoeveel mensen denken dat ik het slecht ga doen als LIO.....

positief denken, het zal wel meevallen...
pi_41548496
Joh, wij krijgen elk jaar hier meerdere LIO's en voor het merendeel geldt dat ze het al vanaf dag 1 beter doen (voor zover ik dat kan inschatten dan he) dan bepaalde van mijn collega's, hoor
pi_41550096
Orde kunnen houden is het directe gevolg van het hebben van autoriteit. Vroeger was de autoriteit hoog en waren er nooit orde problemen. Je moest het eens wagen om je mond open te doen als de leraar het niet wilde. Tegenwoordig is het allemaal veel softer geworden en wordt de keuze bij de leerlingen gelegd om mee te werken of niet.

Kijk maar eens goed bij wie er orde problemen ontstaan. Bij LIO's: logisch, want ze hebben geen ruk te zeggen en dat weten de leerlingen. Bij nieuwe docenten: ook logisch, want in hun proeftijd zittende moeten ze zich nog bewijzen. Andere leraren en leidinggevenden zijn bij voorbaat al zo sceptisch zoals hierboven beschreven wordt dat de nieuwe docent op veel minder steun en rugdekking kan rekenen dan de docent die er al jaren werkt.

Als leerling merkte ik het al. Werd ik er door een LIO uitgestuurd, dan volstond een bewering dat "die man geen les kon geven" en "ik het echt niet gedaan had" al om geen straf te krijgen. O wee o wee als ik bij een strenge oudgediende die er al 25 jaar werkte de klos was. Dezelfde bewering leverde me een lange strafmiddag op. Nieuwe docenten mogen haast niet meer rekenen op enige rugdekking. DAT maakt verschil. Respect voor de LIO, want alleen zij die van nature al een groot respect kunnen afdwingen kunnen het stellen zonder die rugdekking.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_41551102
En toch gaat het bij de meeste nieuwelingen hier wel aardig hoor Niet altijd, maar kennelijk weten ze hier wel een beetje in te schatten wie ze moeten aannemen, oid
pi_41551137
Mwah, als ik kijk naar de school waar ik nu zit, dan zal dat meevallen... Per week heb ik recht op 3 uur begeleiding, en ik heb daarnaast nog intervisie en dergelijke..
De school geeft zelf aan dat ze het niet over LIO's willen hebben, maar over beginnend docenten, en ik weet zeker dat als ik er iemand uit zou sturen, dat net zo serieus wordt genomen als bij de docenten die er al langer rondlopen..

En ordeproblemen zijn er overal, en lang niet altijd bij LIO's, vaak ook bij mensen die al veel langer in het vak zitten.. Al moet ik wel toegeven dat LIO's er misschien iets minder goed op inspelen..
pi_41551313
LIO's staat voor Leraar In Opleiding...

in mijn geval is dat dus een jaar lesgeven(6-8 lesuren per week), en nog veel theorie ernaast over leren, een onderzoek doen, en veel verslagen over jezelf schrijven...
Ik doe het aan de universiteit, als masteropleiding, anderen doen het als ze afgestudeerd zijn en dan nog een jaar, en hoe het via het hbo gaat weet ik eerlijk gezegd niet...
pi_41551530
Whoei! Net m'n 3e klas kader/verzorging gehad. Leuk!

Nu nog 1 2e klas kader, en als die ook ok is heb ik het weer grandioos getroffen, dit jaar.

Er zitten wel wat rotte appels tussen, maar die staan redelijk alleen, dus een kwestie van isoleren en uithongeren!
  woensdag 6 september 2006 @ 16:38:13 #290
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41553251
quote:
Op woensdag 6 september 2006 14:58 schreef Neuralnet het volgende:
Andere leraren en leidinggevenden zijn bij voorbaat al zo sceptisch zoals hierboven beschreven wordt dat de nieuwe docent op veel minder steun en rugdekking kan rekenen dan de docent die er al jaren werkt.
Hmm.. misschien had ik het hierboven een beetje té zwart/wit geschetst, maar de nieuwe docenten kunnen op mijn school in ieder geval rekenen op een goede begeleiding, ook door het zittende docententeam. We hebben een grote groep jonge docenten (en met jong pak ik even tot een jaar of 35), die nieuwe docenten goed oppakt en helpt. We hebben immers allemaal in hetzelfde schuitje gezeten. Je hebt echter ook van die koppige nieuwelingen die zich te goed voelen en dingen zeggen als: "Ik heb geen hulp nodig. Ik weet het allemaal al, dus ik red me wel ". Kijk, dan heb je zoiets van: "okee....." (En na 2 weken kwam die docent inderdaad vragen of we hem alsjeblieft tips konden geven).

En laten we eerlijk zijn: soms worden ook docenten aangenomen waarvan je al meteen denkt: hoe kúnnen ze zó iemand nou in godsnaam aannemen? Daar straalt het al bijna vanaf dat ze het niet zullen redden voor de klas. En meestal wordt dat na enkele weken al pijnlijk duidelijk.
quote:
Als leerling merkte ik het al. Werd ik er door een LIO uitgestuurd, dan volstond een bewering dat "die man geen les kon geven" en "ik het echt niet gedaan had" al om geen straf te krijgen. Nieuwe docenten mogen haast niet meer rekenen op enige rugdekking.
Gelukkig werk ik op een school (en eigenlijk alle scholen waar ik stagiair ben geweest) waar bovenstaande niet van toepassing is. LIO's hebben bij ons net zoveel rechten als de 'gewone' docent. Kan natuurlijk ook anders zijn op sommige scholen.

Ik moet zeggen dat ik het wel gezellig vind dat ons topicje weer zo lekker loopt. Het is net alsof je hier een virtuele docentenkamer hebt, alleen word je hier niet gestoord door leerlingen aan de deur Kan ik voor iemand een kopje koffie meenemen?
.
pi_41553498
quote:
Op woensdag 6 september 2006 16:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Hmm.. misschien had ik het hierboven een beetje té zwart/wit geschetst, maar de nieuwe docenten kunnen op mijn school in ieder geval rekenen op een goede begeleiding, ook door het zittende docententeam. We hebben een grote groep jonge docenten (en met jong pak ik even tot een jaar of 35), die nieuwe docenten goed oppakt en helpt. We hebben immers allemaal in hetzelfde schuitje gezeten. Je hebt echter ook van die koppige nieuwelingen die zich te goed voelen en dingen zeggen als: "Ik heb geen hulp nodig. Ik weet het allemaal al, dus ik red me wel ". Kijk, dan heb je zoiets van: "okee....." (En na 2 weken kwam die docent inderdaad vragen of we hem alsjeblieft tips konden geven).

En laten we eerlijk zijn: soms worden ook docenten aangenomen waarvan je al meteen denkt: hoe kúnnen ze zó iemand nou in godsnaam aannemen? Daar straalt het al bijna vanaf dat ze het niet zullen redden voor de klas. En meestal wordt dat na enkele weken al pijnlijk duidelijk.
[..]

Gelukkig werk ik op een school (en eigenlijk alle scholen waar ik stagiair ben geweest) waar bovenstaande niet van toepassing is. LIO's hebben bij ons net zoveel rechten als de 'gewone' docent. Kan natuurlijk ook anders zijn op sommige scholen.
Bij ons zijn er vanaf dit jaar 2 mensen (één leerkracht en één iemand van het administratief personeels) aangesteld om de nieuwe leerkrachten op te vangen. Uiteraard worden nieuwe leerkrachten in de vakgroep ook goed opgevangen. Worden ze overstelpt met informatie die ze kunnen gebruiken (werkblaadjes, afsprakenbladen, uitleg waar ze alles kunnen vinden, ...).
Dit vind ik eigenlijk wel een goed initiatief want ik weet nog hoe ik daar twee jaar geleden toekwam: ik werd voorgesteld aan de vakverantwoordelijke die op dat moment les aan het geven was en dus even uit zijn klas werd gehaald en mocht mijn e-mailadres opgeven zodat hij mij informatie ging bezorgen. Op zondagavond om 22u kreeg ik een mail terwijl ik op maandagmorgen 8.15u les moest beginnen geven, direct drie uur één klas op één dag, dus dan moet je maar even iets uitvinden

Aan die leerlingen heb ik slechts een maand lesgegeven (nieuw rooster) maar vandaag had ik er een aantal terug in mijn klas en begonnen ze hun hart te luchten over een collega van mij. Toen heb ik hen gezegd dat ze die persoon écht een paar kansen moeten geven omdat het voor haar allemaal nieuw is.
Toen zeiden ze: ja maar bij u is dat veel leuker mevrouw, want jij bent enthousiast en kan het goed uitleggen en dit en dat... (uiteraard wel leuk om te horen ) En toen heb ik hen even twee jaar terug in de tijd meegenomen en die allereerste lessen opgehaald We hebben wel gelachen maar uiteindelijk hebben ze toegegeven dat ze hun best gaan doen bij die nieuwe leerkracht want ook zij verdient (net zoals hen) voldoende kansen
quote:
Ik moet zeggen dat ik het wel gezellig vind dat ons topicje weer zo lekker loopt. Het is net alsof je hier een virtuele docentenkamer hebt, alleen word je hier niet gestoord door leerlingen aan de deur Kan ik voor iemand een kopje koffie meenemen?
wij hebben één leerkracht die bijna op haar pensioen is en altijd loopt te roepen tegen leerlingen die op de deur van de leraarskamer kloppen. Op den duur durft er niemand nog iets komen vragen als ze haar zien rondlopen op school
Maar heb je ook iets fris? Ik lust geen koffie of thee
pi_41554868
Bij ons komen leerlingen de docentenkamer inschuifelen alsof ze naar het schavot gaan.
  woensdag 6 september 2006 @ 17:39:42 #293
54772 Silmarwen
pi_41555074
Ik merkte vandaag dat veel leerlingen heel erg racistisch zijn, leuk als maatschappijleer docent. Verder zijn ze echt reuze okay, veel uitproberen "het is toch maar een stagair" en bij de vraag of het wat zachter mag alsnog door babbelen. Ik kom volgens mij superstreng over nu Ik heb al 3 keer iemand anders neergezet (we hebben wel een leerdomein met 120 leerlingen in een dus opzich valt het mee, alleen heb je snel groepsvorming en veel gebabbel en sommige leerlingen kunnen daar niet zo goed tegen).

Verder moest ik invallen bij 4 vwo natuurkunde Daar weet ik dus helemaal niets meer van (en dat terwijl ik het meest exacte pakket had dat mogelijk was) maar ze moesten hun spul afhebben als de docent kwam, leuk als je ze niet echt kan helpen met de vragen Ik heb maar gezegd dat ze moesten zeggen tegen de docent dat als ze vragen niet wisten ze het van mij mochten overslaan als niemand anders ze kon helpen. Ben benieuwd naar volgende week.

Eerste indruk: veel rijke blanke racistische kindjes die eigenlijk heel leif en schattig zijn maar nu nog de grenzen opzoeken van wat wel en niet kan. Ik heb volgens mij kilometers gelopen en heb zere voeten. Ik hoop wel dat ik snel wat meer te doen krijg want anders is het erg saai zo een heel jaar.
pi_41558640
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 23:06 schreef thaleia het volgende:

Euh, ja, ik was er dus niet

Ik vind het opstarten dit jaar erg zwaar, ik hol de hele tijd achter mezelf aan. Komt door allerlei lessen die uitvallen en "even" een kamp tussendoor volgende week (maandag t/m woensdag kamp, en donderdag gewoon weer 8.15h beginnen, wie verzint dat?). Ik kan niets inplannen en heb het idee dat ik pas over zo'n twee weken weer een beetje "ingewerkt" ben.
pi_41559424
Ik had de eerste dag wel echt weer zoiets van: "Kan ik het nog wel? "

Maar het draait allemaal weer. M'n nieuwe brugklassen alweer blij, aangezien ik vrijdag afwezig ben i.v.m. kamp vmbo-2.
  woensdag 6 september 2006 @ 20:03:32 #296
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_41559845
Vandaag eerste lesdag: 22 nablijvers en 2 schorsingen in ons kernteam (á iets meer dan 100 leerlingen)

Dat belooft wat....
pi_41559925
quote:
Op woensdag 6 september 2006 20:03 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Vandaag eerste lesdag: 22 nablijvers en 2 schorsingen in ons kernteam (á iets meer dan 100 leerlingen)

Dat belooft wat....

Doe eens uitleggen.
  woensdag 6 september 2006 @ 20:17:39 #298
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41560357
quote:
Op woensdag 6 september 2006
20:03
schreef TheSilentEnigma het volgende:

Dat belooft wat....
... wow...
quote:
Op woensdag 6 september 2006 19:50 schreef Roellio het volgende:
aangezien ik vrijdag afwezig ben i.v.m. kamp vmbo-2.
Ah, da's altijd leuk ja. Ik mag 18 september een tweetal daagjes op kamp. Hopen dat het goed weer is. Heb er zin in.
.
  woensdag 6 september 2006 @ 20:20:29 #299
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_41560443
quote:
Op woensdag 6 september 2006 20:05 schreef Roellio het volgende:

Doe eens uitleggen.
Onze school heeft nogal een aparte doelgroep zeg maar.

Eén van de schorsingen was erg grappig. Er waren nog 5 nakomers over (waarvan 4 van mijn mentorklas die het gepresteerd hadden die dag zowel te laat op school te komen en later op de dag ook nog eens te laat in de les te verschijnen ), en mijn kernteamleider wilde juist de andere strafklant meedelen dat hij naar huis mocht.

Deze wilde echter deze mededeling niet afwachten en zei zoiets als: 'Woella, mijn vader gaat mij slaan als ik zo laat thuiskom'. Mijn kernteamleider pakt daarop de telefoon, belt de desbetreffende vader en meldt dat zoonlief een half uurje later thuiskomt.
Nadat mijn KTL had opgehangen, begint de leerling te vloeken en te tieren dat hij 'maar' 20 minuten te laat was. Mijn KTL pakt de telefoon weer, en meldt vader dat het half uurtje een uurtje wordt. Daarna werd mijn KTL helemaal verrot gescholden, waarvoor hij voor de derde keer de telefoon pakte en naar huis belde in 5 minuten tijd, dit keer om te vertellen dat zoonlief extern geschorst is.

De andere schorsing (intern) betrof een leerling die meubilair aan het onder tuffen was (niet handig als de KTL achter je staat).

De nakomers waren voornamelijk leerlingen die extreem te laat waren.
  woensdag 6 september 2006 @ 20:47:41 #300
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41561478
quote:
Op woensdag 6 september 2006 20:20 schreef TheSilentEnigma het volgende:
'Woella
Wat is dat voor uitroep? Klinkt als de lokroep van een hitsige pauw

wel een goed begin van het nieuwe schooljaar dus.
.
  woensdag 6 september 2006 @ 21:04:07 #301
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_41562111
quote:
Op woensdag 6 september 2006 20:47 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Wat is dat voor uitroep? Klinkt als de lokroep van een hitsige pauw

wel een goed begin van het nieuwe schooljaar dus.
Woella.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')