abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36961928
Ik merkte mijn eigen teleurstelling toen ik begreep dat "het echte leven" na de middelbare school niet zo "leuk" ingekleed werd als men al die jaren had gesuggereerd. Opeens kom je op de universiteit en merk je dat je urenlang moet stilzitten om te luisteren en honderden krukdroge bladzijden per maand in je kop moet stampen. Daar zit je dan met je "samenwerkend leren" kennis. Je weet hoe je op een leuke manier in 1 uur 1 bladzijde kan leren, maar je weet ook dat je volgende maand 1000 bladzijden moet kennen...
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  vrijdag 14 april 2006 @ 20:10:25 #102
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_36963689
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 18:51 schreef thaleia het volgende:
En af en toe moet je in dit leven nu eenmaal iets doen dat je saai vindt en het is ook een onderdeel van je onderwijs c.q. opvoeding dat je leert dat je niet kunt verwachten dat iedereen om je heen zich voortdurend in bochten wringt om de dingen voor jou zo boeiend mogelijk te maken. DAT ben ik wel met Williams eens, al kleedt ie het zo te lezen tamelijk belachelijk in.
Ja, inderdaad.
.
  vrijdag 14 april 2006 @ 21:16:23 #103
56819 Kimske
Juf in wording
pi_36965819
Thnx voor de reacties Heb een oude kolen-strijkbout gevonden en een olielamp, dus ga met ze aan de praat over stroom. Dat was er vroeger nog niet ( toen opa en oma klein waren) hoe deden ze dan de was? En, belangrijk: er waren geen computers! hoe speelden ze dan! Gaat helemaal leuk worden
Stem:
http://www.businesschallenge.nl/261-dhr_l_tome.html
en maak kans op een notebook!
  vrijdag 14 april 2006 @ 22:59:01 #104
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_36968715
Ik denk dat deze beste man een punt heeft.

Leren moet maar zo leuk mogelijk maar tegelijkertijd bereiden wij voor op de maatschappij. Dat is idd wel eens saai en mijn lessen zijn ook weleens saai.Soms moet er gewoon stof worden behandeld. Ik probeer altijd zoveel mogelijk voorbeelden bij de leefwereld te geven en dat kan wel lekker met maatschappijleer, bovendien loop ik altijd wel te geinen in de les waardoor het nog enigzins te doen is voor ze

Maar soms heb je gewoon saaie taaie stof waar je door moet. Je lessn varieren is wel lekker, ik denk dat leerlingen dan ook mee rgeboeid blijven en dat het voor jezelf ook wel lekker is.
  zaterdag 29 april 2006 @ 18:21:27 #105
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_37407915
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 22:59 schreef Silmarwen het volgende:
Soms moet er gewoon stof worden behandeld. Ik probeer altijd zoveel mogelijk voorbeelden bij de leefwereld te geven en dat kan wel lekker met maatschappijleer, bovendien loop ik altijd wel te geinen in de les waardoor het nog enigzins te doen is voor ze
Inderdaad. Ik probeer de lesstof zo smeuïg mogelijk aan te bieden. Actuele voorbeelden er bij, inspelen op de leefwereld en uitstralen dat je zélf in ieder geval wél plezier hebt. Ik ga ook niet elke les alle toeters, bellen, rookmachines, confettibommen, cheerleaders en vuurwerk uit de kast trekken. Daar worden leerlingen na verloop van tijd ook imuun voor.
quote:
Maar soms heb je gewoon saaie taaie stof waar je door moet. Je lessn varieren is wel lekker, ik denk dat leerlingen dan ook mee rgeboeid blijven en dat het voor jezelf ook wel lekker is.
Helemaal mee eens. Ik moet er zélf immers ook wat plezier aan beleven, anders ga ik mezelf vervelen en dat wil ik de leerlingen echt niet aan doen.

Ben overigens terug van een leuk weekje Londen met 2 vmbo. Super sfeer, lekker weer.. kortom, een van de grotere krenten in de pap als docent. Ontzettend leuk met de leerlingen bezig geweest.
.
pi_37408857
ik zat me iets af te vragen...
Ik las gisteren in een van de damesbladen een verhaal van een lerares, die van een leerlinge in vertrouwen te horen kreeg dat ze een relatie had met een leraar... En die leraar was haar zo ongeveer aan het stalken.. Ik schrok er wel van, en ik vroeg me ineens wel af hoe vaak dat voorkomt, hebben jullie het wel eens gezien, en wat werd er toen mee gedaan?
Die lerares had geheimhouding beloofd, maar is in haar boosheid wel op die docent afgestapt, en dat is nu een hele moeilijke situatie... Sowieso, als er een leerling(e) op je afkomt met zo'n verhaal, kun je het dan wel NIET vertellen aan anderen?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_37409822
Je moet ook nooit geheimhouding beloven, dat is één van de eerste dingen die aan bod kwamen bij de mentorcursus die ik gevolgd heb. Je kunt zeggen dat je het niet zomaar door zult vertellen, dat je echt heel zorgvuldig kunt zijn, maar je kunt ook eerlijk vertellen dat je sommige dingen nu eenmaal niet voor je kunt houden. Als een leerling hulp vraagt, kun je die hulp bijna nooit bieden zonder met iemand anders te overleggen, zeker als je moet doorverwijzen. En soms kan wat je hoort ook gewoon zo schokkend zijn dat je zélf je ei bij iemand kwijt moet.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  zaterdag 29 april 2006 @ 22:31:58 #108
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_37415029
Je moet het heel voorzichtig aankaarten, en zeker niet voor jezelf houden. Dan kun je wel geheimhouding beloofd hebben, wat sowieso al dom is, dan breek je die belofte maar. Als je het niet vertelt kunnen de gevolgen desastreus zijn.
pi_37419729
Belofte maakt morele schuld. Wie die schuld niet op zich wil of kan nemen door te zwijgen, moet die belofte niet maken. Zodra een leerling daarom vraagt, zou je moeten aangeven wat WEL mogelijk is en de leerling zou alsnog de kans moeten hebben om van de hulpvraag af te zien. Aan de leraar de taak ervoor te zorgen dat de leerling het toch wil vertellen en de hulp wil aanvaarden. Want dat er hulp ingeschakeld moet worden is zeker. Al is de verleiding groot om zelf even verhaal te halen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_37483899
Tja, maar gedane zaken nemen geen keer. Ze zal zelf ook wel spijt hebben van die belofte. In dit geval heb je niet alleen te maken hebt met een leerlinge in een moeilijke situatie, maar ook met een collega die volledig buiten zijn boekje gaat. Wat betreft dat laatste heb je volgens mij de plicht om daar iets mee te doen. Je kunt bijvoorbeeld naar een vertrouwenspersoon stappen.

Dat meisje zou ik in een gesprek duidelijk maken dat je, ondanks de belofte, toch iets moet doen. Ook om te voorkomen dat een andere leerlinge het slachtoffer van deze man wordt. Je kunt uitleggen dat je die belofte eigenlijk niet had moeten maken. Daarnaast kun je voorstellen samen met die vertrouwenspersoon te gaan praten.

Dit zijn echt situaties waar je niet op zit te wachten hè.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_38419199
Stil hier!

Het "bijna vakantie!"-gevoel heeft bij de leerlingen NU al hard toegeslagen, en nog harder bij mij
  woensdag 31 mei 2006 @ 19:01:35 #112
61183 leonieke
Dan toch?
pi_38419323
Ook zo zwaar aan het aftellen?
Nog 6 lesdagen hier, alle punten zijn afgesloten (en de leerlingen weten dat maar al te goed )
Nog een geluk dat ik in bijna al mijn klassen al de volledige leerstof heb gezien voor dit jaar. Nog in een paar klassen een laatste stukje theorie en dan rustig uitbollen met herhalingsoefeningen

De examens zijn ondertussen al alle 19 opgesteld, samen met alle modeloplossingen. Morgen ga ik ze gaan inleveren bij de directie
pi_38419871
Ik ben zo ontzettend blij dat mijn stage er bijna op zit. En het schooljaar qua studie ook, ik ben zo moe! Mijn logopediste vandaag: "Zo, jij ziet er moe uit.. en je klinkt ook een beetje verrot. Ben je zo erg aan vakantie toe? Pas alsjeblieft op dat je niet instort ofzo.."

Ik ben het echt even helemaal moe.
Mon 'en!
pi_38419955
ik ben nu zeker dat ik in september als LIO mag beginnen, eindelijk...
Ik ben al aan het meekijken op de school waar ik in september aan de slag ga en ik heb er zin in...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  woensdag 31 mei 2006 @ 19:47:46 #115
54772 Silmarwen
pi_38421112
Ik heb nog maar één echte stagedag dit jaar en een geweldige stage aangeboden gekregen bij een nieuwe school!
pi_38427191
Qua werk kan ik nog makkelijk dat laatste maandje door. Heb nog allerlei leuke projecten opgestart om de aankomende vakantiesfeer bij de leerlingen nog een beetje te onderdrukken in mijn lessen.
Alleen met m'n studiejaar afronden ben ik een beetje klaar.

Ah, en hoewel het er lange tijd naar uitzag dat men een nieuwe bevoegde docent zou aannemen (met dank aan PZ ) mag ik, na inspanning van de coördinatrice nieuwe docenten en de directeur VMBO toch blijven. Volgend jaar 4e studiejaar en weer eigen uurtjes en doekoes!!
  donderdag 1 juni 2006 @ 09:58:40 #117
54772 Silmarwen
pi_38427503
Het schijnt nogal lastig te zijn he als nieuwe docent vast werk vinden. Ik hoop dat mijn volgende stage me ook als docent willen aanhouden voor LIO en daarna. Volgend jaar doe ik nog vakken van dit jaar maar hey ik heb volgend jaar maarliefst 4 vakken En ik moet een minor kiezen. Twijfel tussen geschiedenis met aardrijkskunde (of andersom) bekwaamheid, speciaal onderwijs of doorstroming naar eerste graads minor.
  donderdag 1 juni 2006 @ 23:18:33 #118
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_38458069
Ben nu bezig met examens na te kijken. Laatste restjes van het schooljaar, heb geloof ik nog 6 lesdagen of zo, plus nog een survival met mijn mentorklas (gaat erg gezellig worden).. ach, komt wel goed. Nog energie genoeg
.
pi_38467147
Ik wilde gisteren ook nog zeggen dat ik nog zat energie had, maar vanochtend word ik opeens wakker met een dikke keel en een hoofd vol griep. En dat terwijl er nog zo veel te doen is, want ik heb dit jaar voor het eerst een planning gemaakt die ervoor zorgt dat we niet al een maand voor het einde klaar zijn, maar dat we mooi tot de laatste les kunnen doorwerken.
  maandag 26 juni 2006 @ 18:06:37 #120
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_39257432
Ben vandaag begonnen aan het laatste weekje. Vorige week o.a. survival gehad, was erg geslaagd. Ik merk toch wel dat de klas het jammer vindt om na 2 jaar uit elkaar te gaan. Ik ben twee jaar mentor van ze geweest, maar ik denk dat het wel goed is dat ze eens bij andere mensen in de klas komen te zitten. Volgende week nog een dagje naar school, dan ga ik mijn lokaal weer eens uitmesten.
.
pi_39268135
Deze week nog repetitieweek en bijkomende surveillances. De hele k*tzooi nog snel nakijken, rapport- en overgangsvergaderingen en dan is 't af.
pi_39268721
Ik heb al het ultieme vakantiegevoel. Postvak al uitgeruimd enz., alle dingen waar je tijdens het schooljaar totaal niet aan toekomt zijn weer op orde. Het is nu alleen nog 'n beetje vergaderen en in de zon zitten omdat de ene vergadering om 9:00 is en de volgende pas weer om 15:00

Ja, lekker hoor. Ben wel aan het overwegen 'n baantje te zoeken voor in de zomer. Ergens vind ik het erg kansloos, als 30+-er "vakantiewerk" gaan doen, maar heb het geld nodig! En natuurlijk wel lekker lang vrij....
  maandag 26 juni 2006 @ 23:39:56 #123
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_39270247
Kun je niet ergens bij een bijspijkerkamp werken?
pi_39270283
Ik ga morgen ook even langs het uitzendbureau voor een kansloos baantje.

Ik ga in principe 2/3 weken naar Ecuador, dus extra geld is fijn!
  dinsdag 27 juni 2006 @ 21:52:04 #125
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_39300186
Waarom werken in de vakantie? Je krijgt gewoon doorbetaald.
pi_39318149
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 21:52 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Waarom werken in de vakantie? Je krijgt gewoon doorbetaald.
Wat moet ik anders 7 weken doen?

Het is toch niet elke dag strandweer, en als het wél mooi weer wordt zeg ik gewoon m'n baan op.
  woensdag 28 juni 2006 @ 13:14:44 #127
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_39318349
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 13:08 schreef Roellio het volgende:

Wat moet ik anders 7 weken doen?
Op vakantie gaan, luieren, relaxen, ontspannen, niksen, uitrusten, enz.
pi_39318457
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 13:14 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Op vakantie gaan, luieren, relaxen, ontspannen, niksen, uitrusten, enz.
Ik ga ook wel op vakantie, maar een best dure. Dan is wat extra geld mooi meegenomen.

Ik ga geen 7 weken werken, misschien 3 ofzo.
pi_39318471
Ik wil zo langzamerhand eens van m'n studieschuld af en dat wil van m'n "gewone" salaris niet zo lukken. Op vakantie ga ik dus ook maar niet, en als ik toch niet wegga hoef ik geen 7 weken vrij hoor....daarbij zou het ook wel prettig zijn om eens 'n keer rijlessen te kunnen betalen enzo.

M'n vrienden werken ook allemaal het grootste deel van de zomer door....dus....ik ga 's avonds wel met ze op terrasjes hangen, en in het weekend
pi_39325549
Ik ben zóó die klootzak!

Ze hadden bij tempo-team een 'koerier' nodig voor 6 weken, en ik heb dat baantje geaccepteerd.

En dan zeg ik na 3 weken: "Het is toch niets voor mij, de mazzel "

woensdag 28 juni 2006 @ 18:04:57 #131
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_39328328
De combinatie werken/studeren is toch wel een zware gezien het feit dat ik eigenlijk nooit vakantie heb. In de schoolvakanties heb ik tentamens, en nu het zomervakantie is moet ik mijn scriptie schrijven... gelukkig houd ik nog net tijd over om een week naar Istanbul te gaan.

Momenteel is het nog niet helemaal duidelijk hoeveel ik ga werken volgend jaar, ik heb zelf 12 lesuren als maximum aangegeven, maar mijn school wil me per se voor 14 uur inzetten. Ik ben benieuwd of ik toch mijn zin ga krijgen.
Afrika Paprika
pi_39329318
Ik heb het niet zo handig aangepakt met m'n uren. Ik heb op mijn school altijd vier dagen gewerkt en kan op dat inkomen geen hypotheek krijgen. Nou was ik in de race voor twee 'nevenfuncties' waarvan er eentje in mijn woonplaats zou zijn en de andere zou ik vanuit thuis kunnen doen. Die gaan helaas beide niet door Nu wilde ik dus toch maar fulltime gaan werken op mijn school, maar daar ben ik nu te laat mee: alle uren zijn al vergeven, onder andere aan een nieuwe collega die komend schooljaar in mijn sectie komt. De rector wilde ook niet proberen via taakuren o.i.d. 'n fulltime baan te "creeren".

Da's balen. Vooral omdat dit ook weinig perspectief biedt op 'n fulltime functie: die nieuwe collega levert volgend jaar natuurlijk niet ineens uren in. Voorlopig ga ik op m'n vrije dag maar postbode worden ofzo, en uiteraard fanatiek uitkijken naar 'n andere baan. En morgen langs de uitzendbureau's voor een baantje a la dat van Roellio
  vrijdag 30 juni 2006 @ 19:57:28 #133
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_39403078
Zo, de laatste dag zit er op
Rapportuitreiking aan mijn mentorklas en afsluiting van het schooljaar. De leerlingen hadden allerlei cadeautjes meegenomen, vond ik wel erg lief van ze.

En nu lekker vakantie vieren tot uhm.. ergens eind augustus of zo.. Dan zullen we het topic maar weer es omhoog kicken.

Fijne vakantie iedereen
.
  zaterdag 1 juli 2006 @ 09:33:10 #134
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_39417043
Bizar hoe die jaarroosters zo verschillen per school. Ik heb gisteren pas mijn laatste lesdag gehad, en krijg nu nog alle rapportvergaderingen, revisievergaderingen, sectievergaderingen, teamvergaderingen en plenaire bijeenkomsten voordat ik eindelijk echt vakantie heb. En dan moet ik nog een scriptie schrijven.

Afrika Paprika
  zaterdag 1 juli 2006 @ 10:25:38 #135
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_39417669
Afgelopen week de laatste lessen gedraaid, sportdag gehad en een pretpark bezocht. Komende week hebben de leerlingen nog activiteiten, moeten ze de boeken inleveren en krijgen ze de rapporten. Volgens mij zijn wij dit jaar verschrikkelijk laat met alles...
  zaterdag 1 juli 2006 @ 13:07:48 #136
61183 leonieke
Dan toch?
pi_39420854
Ook hier werd het jaar gisteren volledig afgesloten, tot eind augustus ergens voor een aantal uitgestelde proeven.

Maar wat een week personeelsfeest bij mij, personeelsfeest bij vriend, een bbq met de vakwerkgroep om het jaar af te sluiten en gisteren proclamatie bij mij en proclamatie en receptie bij mijn vriend.
Nog een geluk dat ik nu veel kan uitrusten
pi_39423041
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 18:50 schreef thaleia het volgende:
Da's balen. Vooral omdat dit ook weinig perspectief biedt op 'n fulltime functie: die nieuwe collega levert volgend jaar natuurlijk niet ineens uren in.
Heeft die nieuwe collega dan al een vast contract? Als het slechts een jaarcontract is kunnen ze hem/haar er natuurlijk zo uitknikkeren en jou die uren geven Maar ik dacht dat je iets buiten het onderwijs zocht? Met een tweede baan(tje) moet je wel kijken of het echt de moeite waard is als je ziet hoeveel belasting je over dat tweede inkomen moet betalen.
pi_39425150
Nog drie dagen hier. En dat zijn relaxte vergader- en rapportuitreikdagen. Het goede leven is begonnen!

imago, ik vind het eigenlijk erg leuk in het onderwijs maar liep er tegenaan dat het in deze stad lastig woonruimte vinden is: op 1 inkomen lukte dat in mijn omgeving tot nu toe alleen diegenen die in goedverdienende sectoren werken.

Ik wilde eigenlijk niet zozeer een andere baan als wel eindelijk weg van dit kutflatje, en een andere baan leek daarvoor noodzakelijk. Maar nu het misschien toch haalbaar lijkt dankzij hogere schaal en mits ik fulltime ga werken wil ik eigenlijk best in 't onderwijs blijven ....ik heb nooit werkinhoudelijke redenen gehad om eruit te willen.
  zaterdag 1 juli 2006 @ 18:30:16 #139
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_39427555
Luqas: waar gaat je scriptie over?
pi_39442266
Waarom ben ik jaloers? Ik heb vandaag 90 repetities nagekeken. Morgen overdag in mijn stamkroeg het WK tafelvoetbal, dus dat wordt met nakijken weer niets. Ik hoef er gelukkig nog maar 30.

Aanstaande maandag nog 1 dag repetitieweek. Dinsdag inhaaldag, waar ik bij moet zijn omdat er een aantal leerlingen uit mijn klassen absent waren tijdens hun rep. Engels.

Voor a.s. woensdag cijfers invoeren en de week erop rapportvergaderingen en DAN is het afgelopen.
  zondag 2 juli 2006 @ 12:18:21 #141
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_39445756
Ik schrijf mijn scriptie over het Latijnse partikel 'ecce', meer specifiek het tekststructurerend gebruik ervan, meer specifiek het tekststructurerend gebruik ervan in het Romeinse epos.

Voor de docenten klassieke talen: welke methode's gebruiken jullie op school? Mijn school hanteert Pallas voor Grieks en Lingua Latina voor Latijn. Ik was een beetje huiverig voor deze laatste methode, maar ik ben erg enthousiast. In de bovenbouw gebruiken we grotendeels eigen materiaal, die vrijheid is erg leuk. Ben nu bezig met een mooi syllabusje Aeneis II.
Afrika Paprika
pi_39447196
Pallas en Redde Rationem

En vanaf het schooljaar 2007-2008 gaan we voor Grieks weer Methodos doen, is zojuist in de laatste sectievergadering besloten.

(Ben trouwens ook met m'n scriptie bezig, combinatie van Grieks & Archeologie, over het orakel van Delphi.)
pi_39457470
Ah, uit Methodos heb ik zelf les gehad. Dat is toch met dat achterlijke jochie dat aan iedereen wil laten zien dat hij de handstand kan? Ik zou zo niet weten of dat een goeie methode is, maar hij vast ouderwets degelijk

Wij gebruiken Pallas, die was eerst erg slecht, na het doorwerken van boek 1 wisten de leerlingen nog niets, qua grammatica met name.....de methode is nu verbeterd.....over Fortuna ben ik voor de onderbouw ook wel tevreden.

In de bovenbouw echter worden wij zowel van Pallas als Fortuna niet blij: het bovenbouwdeel geeft zoveel aantekeningen dat het lezen van een tekst meer 'n invuloefening is dan het lezen van 'n tekst. We overwegen nu om alleen de tekstboeken (die zijn mooi! Bloemlezing uit allerlei genres, achtergrondinfo erbij) te gaan gebruiken, de hulpboeken af te schaffen en zelf aantekeningen te geven.
pi_39465728
Ja, dat is Thrasyboulos die op z'n hoofd gaat staan En dan in de vijfde klas tijdens de klassieke reis allemaal in Athene bij het Thrasyboulos-straat-straatnaambordje op je hoofd gaan staan en er foto's van maken. Dat zijn nog eens herinneringen
  dinsdag 4 juli 2006 @ 11:34:02 #145
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_39501266
Redde Rationem... ongelooflijk. Hoeveel uur Latijn is er bij jullie ingeroosterd in de onderbouw? Ik meen me te herinneren dat Redde Rationem het eerste hoofdstuk meteen alle naamvallen introduceert. Ergens is dat natuurlijk ideaal, maar toch.

De lesboeken van Pallas en Fortuna zijn idd enorm mooi. Een groot nadeel van het werken met zulke boeken is wel de beperkte keuzevrijheid. Ik kan me goed voorstellen dat je niet jaar in, jaar uit hetzelfde stuk Odyssee wilt lezen met leerlingen. Ik wil komend jaar met mijn vijfde klas Latijn Catullus, Vergilius en Livius gaan lezen. Alleen bij Livius ga ik een 'echt' boek gebruiken, gezien de moelijkheidsgraad van het werk van de beste man.
Afrika Paprika
pi_39523096
Niet alle naamvallen hoor, maar ze gaan wel aardig snel. In de onderbouw hebben ze 3 uur Latijn per week, en na een jaar kennen ze nominativus, genitivus, accusativus, ablativus, de indicativus praesens, imperfectum, perfectum, futurum, en nog wat dingetjes.

Ik werk op een categoraal gymnasium, en we verwachten aardig wat van ze. Sommige leerlingen kunnen het niet bijhouden, maar voor anderen is dit zelfs nog te simpel. Die vervelen zich in de tweede klas met Grieks dan ook kapot, omdat Pallas dan veel te makkelijk is.

Het is een gok om terug te grijpen naar zulke oude methodes, maar we merken echt dat veel leerlingen uitdaging nodig hebben, omdat ze alleen maar uitgroeien tot etters wanneer ze onder hun niveau werken. We zijn een hartstikke jonge sectie, maar willen weer ouderwets tucht & orde & steenoude lesmethodes
pi_39523154
(En als hier collega's meelezen zullen ze wel meteen weten wie ik ben nu, want wij zijn vast de enige school in Nederland die deze methodes [nog] gebruikt..)
pi_39563887
ik ga over een uurtje op kennismakingsgesprek bij de school waar ik als LIO geplaatst ben..

en ook al hebben ze mij zelf gevraagd, en is de kans heel klein dat het toch niet zou klikken, ik vind het wel eng hoor....
  donderdag 6 juli 2006 @ 14:53:29 #149
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_39574249
En hoe was het gegaan?
.
pi_39578033
het is goed gegaan, ik begin er dus in september als LIO scheikunde

ze hebben mij in het gesprek een realistisch beeld gegeven van wat ik moet verwachten, en het lijkt mij nog steeds leuk
pi_39578303
quote:
Op donderdag 6 juli 2006 17:12 schreef teigan het volgende:
het is goed gegaan, ik begin er dus in september als LIO scheikunde
Mooi zo. Lijkt me een leuk vak om te geven trouwens.
pi_39580109
quote:
We zijn een hartstikke jonge sectie, maar willen weer ouderwets tucht & orde & steenoude lesmethodes
Bravo! Mijn complimenten. Dit hoor ik graag.
pi_39580416
quote:
Op donderdag 6 juli 2006 18:29 schreef Neuralnet het volgende:

[..]

Bravo! Mijn complimenten. Dit hoor ik graag.
pi_39585160
Ik kreeg vandaag een bloemetje thuisgestuurd van de moeder van een mentorleerling, om me te bedanken voor al het werk dat ik voor die jongen heb gedaan

En dat raakt me echt, want ik heb het gevoel dat ik constant tekort schiet en niet genoeg tijd heb voor m'n mentorleerlingen. Ik doe m'n best, maar er gebeurt nog zoveel dat je als mentor niet ziet en weet, en áls je er dan achterkomt is het zo moeilijk om er iets aan te doen. Was dan ook helemaal ontroerd van het boekje dat de klas had gemaakt met persoonlijke bedankjes voor mij.
  donderdag 6 juli 2006 @ 21:44:31 #155
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_39585934
Super! Dat zijn inderdaad de leuke dingen. Ik had ook dit jaar weer een aantal cadeautjes gekregen van mijn leerlingen.. Elk jaar verrast het me opnieuw.
.
pi_39625197
Hier nu ook vakantie
Daar ben ik met name om twee redenen erg blij om: - het was deze week gvd elke dag raak qua vertragingen, omdat de treinen, of sporen, of bovenleidingen, of wat dan ook niet alleen niet tegen herfstbuien en sneeuw kunnen, maar kennelijk ook niet tegen hitte.
- ik kan de avondmens in mij weer tot leven wekken
pi_39625915
Ik heb ook vakantie!

Maandag eten met de sectie, dinsdag personeelsdag, woensdag even praten over m'n rooster op de andere vestiging, waar ik een aantal uren ga geven, volgend jaar. Donderdag uit eten met een paar leuke collega's en vrijdag BBQ met de rookkamer.

Zware week.
  zaterdag 8 juli 2006 @ 12:40:47 #158
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_39630118
VAKANTIE!
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:01:42 #159
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_39935112
Hier ook de laatste stage (VU) afgerond; het praktijkgedeelte dan; dat stageverslag verdient nog enige aandacht. Daarna ga ik eens even informeren welke #$%@# het WIndesheim-VU 'aansluitings' traject inelkaar heeft geflanst en hem of haar (of hen) enige punten ter verbetering aandragen; want het is natuurlijk te achterlijk voor woorden dat ze mensen met nog geen 80 uur leservaring als 1e graads docent laten afstuderen en mensen die bevoegd 2e graads docent zijn (en meer dan 300 uur leservaring hebben en al de vakdidactische ellende die daar bij hoort) dezelfde stae laten lopen.
Dan heb je echt het idee dat je HBO-vooropleiding serieus wordt genomen... en goed voor je motivatie is zo iets ook weer niet natuurlijk... weer hetzelfde kunstje doen omdat er één of andere droplul in een ivoren torentje jouw vooropleiding niet kent of niet serieus wil nemen...
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_40072081
Gaat het met iedereen nog goed, na de eerste week?

Nog geen heimwee naar rennende kinderen, overvolle gangen, dringen bij de kluisjes, zeurende collega's, liters koffie, nakijkwerk etc. etc. ?

pi_40072149
Nou, ik heb al wat langer vakantie en kan me nauwelijks meer herinneren dat ik het ooit NIET had. Geen idee meer hoe het is om NIET oneindig te kunnen uitslapen, beetje zwemmen, terrasje....
  zaterdag 22 juli 2006 @ 22:55:29 #162
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40088784
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 12:55 schreef Roellio het volgende:
Gaat het met iedereen nog goed, na de eerste week?

Nog geen heimwee naar rennende kinderen, overvolle gangen, dringen bij de kluisjes, zeurende collega's, liters koffie, nakijkwerk etc. etc. ?

Ik begin nu aan mijn vierde week en ik moet zeggen: het bevalt uitstekend. Andere jaren ging ik tijdens de vakantie al van allerlei dingen verzinnen voor in het nieuwe schooljaar, maar heb tot nu toe nog helemaal niks aan school gedaan. Goed bezig, zelf.
.
  zondag 23 juli 2006 @ 12:59:17 #163
61183 leonieke
Dan toch?
pi_40100979
Na 23 dagen vind ik het persoonlijk nog steeds moeilijk om me aan het werk te zetten terwijl ik echt wel een paar dingen moet doen in de vakantie.
Het is zo genieten: een dagje naar een pretpark, een dagje fietsen, een dagje friends bekijken, een paar dagen met vrienden weg, boodschappen doen voor het huwelijk, gewoon genieten van de tijd die mijn vriend en ik samen voor ons alleen hebben, ...

Ik wil helemaal nog niet aan volgend schooljaar denken
pi_40102555
Ik kom net thuis (gister tot tien uur met 'lotgenoten' op terrasje gezeten, ben nu net wakker) van een kamp met 23 jongens. Heel heavy geweest, maar ik voel me veel beter dan vorig jaar, toen ik helemaal gesloopt thuiskwam.
Mon 'en!
pi_40133021
Lotgenoten?

Zijn jullie op pool-expeditie geweest?
pi_40136195
quote:
Op maandag 24 juli 2006 14:13 schreef Roellio het volgende:
Lotgenoten?

Zijn jullie op pool-expeditie geweest?
Het was wel ongeveer van dezelfde heftigheid, maar we hebben weinig sneeuw gezien
We zaten midden in de bossen van Limburg met een hoop druktemakers die continu ruzie aan het zoeken waren. Heel veel ruzies stoppen dus en veel positieve aandacht geven. Slopend, maar heel erg leuk.
Mon 'en!
  dinsdag 1 augustus 2006 @ 19:44:51 #167
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40394294
Goh, knalt opeens het lesrooster voor volgend schooljaar in mijn mail Op zich niks verrassends, heb weer 2 havo, 2 vmbo, 3 vmbo (KGT), 4 vmbo basis en kader, maar ook.. 3 gymnasium.. Hahaha, dat is even een vreemde eend in de bijt. Heb nog nooit lesgegeven op gymnasium, dus ik bén es benieuwd. Iemand ervaring?
.
pi_40394800
ik heb wel eens een gymnasiumklas gedaan, en die waren enorm leergierig, maar ook druk...

Wel leuk om te doen..

ik mag mijn LIO stage gaan doen op een 3vmbo, 3 vwo, en 4 vwo, en de eerste periode nog een lesje 5 vwo.......
pi_40395166
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 19:44 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Goh, knalt opeens het lesrooster voor volgend schooljaar in mijn mail Op zich niks verrassends, heb weer 2 havo, 2 vmbo, 3 vmbo (KGT), 4 vmbo basis en kader, maar ook.. 3 gymnasium.. Hahaha, dat is even een vreemde eend in de bijt. Heb nog nooit lesgegeven op gymnasium, dus ik bén es benieuwd. Iemand ervaring?
Een collega vertelde laatst over haar eerste keer gymnasium, ze zei: "ik zei 'en nu gaan jullie aan het werk', en ze GINGEN ook aan het werk, het was muisstil, ik wist niet wat ik moest!"

Het verschilt (cliche, cliche) per klas: op mijn school bijvoorbeeld waren er dit jaar twee derde klassen gymnasium. In de ene klas: passieve timide typjes die er heel hard voor moeten werken. In de andere: heel slimme kinderen die het allemaal totaal geen moeite kost, en bij elke uitleg direct bijdehand gaan doen omdat ze eea allang begrepen hebben (of begrepen denken te hebben).

De eerste klas was ultiem relaxed om les aan te geven, de laatste lastiger, maar wel veel leuker. Daar kwam nog weleens spontaan wat uit, en dan vaak ook iets erg grappigs.
pi_40395342
Nog geen lesrooster hier trouwens, dat komt traditiegetrouw altijd krap twee dagen voor het begin van het nieuwe schooljaar ofzo
  dinsdag 1 augustus 2006 @ 21:43:32 #171
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40397918
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 20:12 schreef thaleia het volgende:
Een collega vertelde laatst over haar eerste keer gymnasium, ze zei: "ik zei 'en nu gaan jullie aan het werk', en ze GINGEN ook aan het werk, het was muisstil, ik wist niet wat ik moest!"
Ja, dat vertelde een collega me vorig jaar, toen we het over het gymnasium hadden. Het leek wel of die leerlingen valium geslikt hadden, want ze hadden alleen oog voor hun boek, zei ze. Twee andere collega's en ik zijn toen voor het raam van die klas een polonaise gaan lopen. En zie! Vier leerlingen keken onze richting op.... en gingen daarna weer werken..
quote:
In de andere: heel slimme kinderen die het allemaal totaal geen moeite kost, en bij elke uitleg direct bijdehand gaan doen omdat ze eea allang begrepen hebben (of begrepen denken te hebben).
Zo'n gevoel kreeg ik ook ja. Maar we zullen wel zien. Allemaal van die passieve leerlingen zie ik ook echt niet zitten. Dat zag ik wel in de atheneum-klas die ik afgelopen schooljaar had. Ik laat me verrassen.

Bedankt voor je antwoord.
.
pi_40581277
Zo heel af en toe baal ik van het feit dat wij weliswaar lekker veel vakantie hebben, maar altijd op vastliggende data. Als m'n vrienden de maandag na Lowlands vrij nemen bijvoorbeeld. Of als de hele groep vanwege mij op zondag al terug moet uit Berlijn (Sparreisticket: samenreiskorting)

Binnenkort gaan twee goeie vrienden van me promoveren, allebei in de ochtend op dagen dat ik moet werken. Met een beetje pech worden het er dit schooljaar zelfs drie. Voor eentje zou ik denk ik nog wel voor elkaar kunnen krijgen dat ik een dagje vrij neem, maar drie? (Ik hoop maar dat die derde wat vertraging oploopt, of toevallig net in 'n schoolvakantie zit ofzo)

Ik ga eens even bedenken hoe ik daar toch bij aanwezig kan zijn, want jee, ik leef al vier jaar met ze mee en dan zou ik de verdediging niet kunnen bijwonen? Dat kan echt niet hoor! Ik verzin wel wat Maar wel irritant hoor dat je je steeds zo in bochten moet wringen om iets te regelen, ik ben een voorstander van een paar (al zijn het er maar twee) vrij in te vullen ADV-dagen of zoiets. Dan wil ik best twee daagjes korter zomervakantie
  maandag 7 augustus 2006 @ 19:03:44 #174
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40581478
Ja, dat ken ik. Ik zou er geen probleem mee hebben om een week zomervakantie in te leveren en daar vijf snipperdagen voor in de plaats te krijgen. Als je een keer iets speciaals hebt, of gewoon een "baaldag", kunnen die wel van pas komen
.
  maandag 7 augustus 2006 @ 19:06:57 #175
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_40581591
Wij kunnen verlof aanvragen, wordt redelijk makkelijk toegekend ook.
pi_40581597
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 19:03 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ja, dat ken ik. Ik zou er geen probleem mee hebben om een week zomervakantie in te leveren en daar vijf snipperdagen voor in de plaats te krijgen. Als je een keer iets speciaals hebt, of gewoon een "baaldag", kunnen die wel van pas komen
Daar moet de bond maar eens mee aan de slag. Doen die ook een keer wat nuttigs
leonieke, hoe het in Belgie zit weet ik natuurlijk niet, maar als het in Nederland een mogelijkheid was om midden in het schooljaar op willekeurige dagen onbetaald verlof te nemen dan had ik dat graag al jaren eerder geweten
pi_40581673
Maar je kan toch altijd onbetaald verlof nemen? Of toch zeker een paar keer per jaar?
pi_40581753
Iets dat ik gevonden heb (maar ik weet niet zeker of dat over ondewijs gaat):
http://www.paboplein.nl/pabo.asp?CID=8#239
pi_40581758
Nou, ik begin nu hevig aan mezelf te twijfelen maar ik dacht ECHT dat dat niet kon. Anders heb ik mijzelf een paar prettige concerten door de neus geboord voor niets
pi_40581935
Ja, maar ik denk dat je er toelating moet voor vragen aan jouw baas en dat die het verlof KAN en MAG weigeren (ben ik niet 100% zeker hoor, maar het lijkt me logisch)
pi_40582174
Ik zal in elk geval beginnen met mijn beproefde strategie: advies inwinnen bij een collega die al 20 jaar op deze school werkt. Die oudere lui die heel veel gedaan krijgen moet je regelmatig spreken, die weten precies hoe je zo gunstig mogelijk kunt declareren, bijvoorbeeld, of dat je officieel recht hebt op bepaalde dingen maar de schoolleiding hangt dat niet aan de grote klok, en op welke manier je het beste te werk kunt gaan om bepaalde speciale gunsten voor elkaar te krijgen. Die door de wol geverfde lui hebben echt superveel tips 'n tricks
pi_40599240
Ze zijn bij ons gelukkig ook redelijk makkelijk met verlof, als je verder tenminste niet 7 keer peer jaar ziek bent en niet altijd je als eerste afmeldt wanneer er hulp nodig is voor sportdagen of reizen of kampen.

Ik heb me ooit 's ochtends op het laatste moment "ziek" moeten melden omdat ik vanwege een hoop drama de hele nacht niet geslapen had en gewoon op was van de emoties. Toen ik later eerlijk verteld heb dat ik niet echt ziek was maar dat er persoonlijke omstandigheden waren waardoor ik het gewoon niet kon opbrengen, werd er gezegd dat ze zoiets al vermoedden, maar dat ze wisten dat ik me niet voor niets ziekmeld en dat ik dus vast wel een hele goede reden had. Verder geen vragen. Ik kan vaak genoeg zeuren over mijn werkgever, maar dit was toch wel een hele prettige reactie
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 13:47:32 #184
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40607519
Ik krijg mijn verlof ook wel wanneer ik dat vraag, aangezien ik me in die vijf jaar nog nooit ziek gemeld heb. *even afkloppen*. Daarnaast ben ik vrijwel altijd aanwezig bij buitenschoolse activiteiten en zo. Maar je moet dan wel voor iedere klas opschrijven wat ze in je les (die een toezichthouder zal geven) moeten gaan doen, waar de materialen liggen (nakijkboekjes, etc), wat ze moeten doen als ze daar mee klaar zijn, en ga zo maar door. Naderhand blijkt dat de leerlingen een uur eerder naar huis konden gaan wegens schuiven met het rooster.
.
pi_40610271
Als ik de les van een collega die uitvalt moet invallen, pak ik altijd de DVD van Hercules (Disney), zijn ze weer een uurtje zoet. Zelfs de vijfde klas
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 18:11:32 #186
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_40615837
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 15:15 schreef imago het volgende:
Als ik de les van een collega die uitvalt moet invallen, pak ik altijd de DVD van Hercules (Disney), zijn ze weer een uurtje zoet. Zelfs de vijfde klas
Een aflevering I Claudius doet het ook altijd goed.
Afrika Paprika
  woensdag 9 augustus 2006 @ 14:26:52 #187
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40643631
Als ik ergens moet invallen en ze hebben geen opdracht gekregen voor dat uur, ga ik meestal wat met ze kletsen. En als ik zelf werk moet doen in dat uur (nakijkwerk of zo), dan laat ik ze gewoon wat voor zichzelf werken.
.
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 17:14:14 #188
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40740712
Het nieuwe schooljaar gaat weer beginnen.
Om weer fris en vrolijk voor de dag te komen, hier enkele tips!

Zorg voor een muziekje in de klas
(ik wil hem als collega!!)

Zet een computer in je lokaal! Goeie verstopplaats!

Zorg altijd voor schoon ondergoed

Beetje sport op z'n tijd kan nooit kwaad

Hoezo lastige ouders?

En tot slot...

Zorg voor genoeg nachtrust
.
pi_40741200
pi_40742801
Ik moet zeggen: ik begin er al wel weer zin in te krijgen om te beginnen. Heb nog ruim 2 weken vakantie en daar hoor je me niet over klagen hoor maar ik was al m'n papieren van het werk aan het ordenen omdat het toch de hele dag regent, en dan kom je vanalles tegen en krijg je best wel weer zin.

Krijg komend jaar een erg leuke mentorklas, en naast de 'gewone' klassen ook drie klassen waarin ik totaal m'n eigen gang kan gaan qua lesprogramma, dat is echt heerlijk. En ik wil m'n collega's wel weer eens zien.....kortom, ik vind het niet heel erg om weer te beginnen straks.

Op 1 ding na: ik vind dat vroege opstaan zo kut
pi_40745533
ik vind het wel eng worden eerlijk gezegd..
Mijn voorbereiding op lio is alweer 3 jaar geleden, en dit is toch heel anders..

Gelukkig heb ik eerst nog 2 introductiedagen vanuit de universiteit, en dan wordt het ook wel behandeld gok ik..
pi_40745939
Over een paar weken weer beginnen: derde jaar alweer. Derdejaars stage op een MBO en moet nog wat dingen uit de laatste periode van het tweede jaar doen
Ik heb echt alleen de tijdrovende klusjes uitgesteld, daar ben ik inmiddels wel achter. Verdorie!
Mon 'en!
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 22:29:03 #193
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40750380
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 20:10 schreef bloempjuh het volgende:
Derdejaars stage op een MBO
Dat lijkt me ook wel eens interessant, op een MBO lesgeven. Ik heb er zelf nooit stage gelopen. Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen.
.
pi_40773174
Ohja, gut, we moeten bijna weer he? Ik weet nooit wanneer ik weer moet beginnen, het staat wel in m'n agenda maar ik wil het gewoon niet weten Ik wacht wel tot ik op een vrijdag de brief krijg met "maandag gaan we weer beginnen, dit is je rooster" en dan schiet ik dan wel in de stress
  zondag 13 augustus 2006 @ 20:31:12 #195
54772 Silmarwen
pi_40774691
24 augustus krijg ik mijn onderdompeling. Geen idee wat ze ermee bedoelen maar ik ben benieuwd!
  zondag 13 augustus 2006 @ 21:04:21 #196
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40775882
Je zou bijna zeggen dat het een ontgroening is
.
pi_40870438
Ik ben er echt nog niet klaar voor

Een gevoel dat ik vorig jaar helemaal niet had, komt steeds maar bovendrijven De vakantie is voorbijgevlogen en ik heb er eigenlijk nog geen zin in.
Komt natuurlijk ook omdat ik een vak moet geven waar ik eigenlijk een beetje een hekel aan heb en 'mijn' vak voor 8 uur van mijn rooster wegvalt (van 17u naar 9u). Het vak waar ik vorig jaar zoveel tijd heb ingestoken, alles heb voorbereid, wordt zo goed al gehalveerd en dan krijg ik in 'ruil' een vak waar nog geen klop voor gedaan is, waarvan ik zelfs niet weet wat ik binnen twee weken moet geven

Voor mij mag de vakantie eigenlijk nog een lange tijd duren
  woensdag 16 augustus 2006 @ 16:50:42 #198
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40872416
Dat is wel erg vervelend ja. Heb je al dat werk er in gestoken en wordt het weer van je afgenomen en als dank mag je weer opnieuw een hele hoop werk in een vak gaan steken. Ik kreeg gisteren de grote envelop met alle spul voor o.a. de openingsvergadering. Toen mocht de vakantie voor mij wel nog eventjes duren, terwijl ik ervoor nog wel zoiets had van: "ah, lekker weer beginnen". Morgen maar es een kijkje gaan nemen op school..
.
pi_40872543
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 16:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dat is wel erg vervelend ja. Heb je al dat werk er in gestoken en wordt het weer van je afgenomen en als dank mag je weer opnieuw een hele hoop werk in een vak gaan steken.
Soms heb ik het gevoel van: misschien moet ik minder mijn best doen, dan gaan ze mij niet op zo'n vak zetten waarvan er niets in orde is.
Ik ben ook vaak het slachtoffer van dienst als er projecten moeten opgestart worden omdat (en ik citeer de directie) het altijd in orde is als ik er bij betrokken ben.

Maar ik krijg het dan ook niet over mijn hart om er eens minder mijn best voor te doen want dan ben ik niet tevreden over mijn werk.
quote:
Ik kreeg gisteren de grote envelop met alle spul voor o.a. de openingsvergadering. Toen mocht de vakantie voor mij wel nog eventjes duren, terwijl ik ervoor nog wel zoiets had van: "ah, lekker weer beginnen". Morgen maar es een kijkje gaan nemen op school..
Wanneer begint het weer voor jullie? 1 september?
  woensdag 16 augustus 2006 @ 17:45:29 #200
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_40874164
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 16:54 schreef leonieke het volgende:
Soms heb ik het gevoel van: misschien moet ik minder mijn best doen, dan gaan ze mij niet op zo'n vak zetten waarvan er niets in orde is. Ik ben ook vaak het slachtoffer van dienst als er projecten moeten opgestart worden omdat (en ik citeer de directie) het altijd in orde is als ik er bij betrokken ben.
Aan de ene kant is zo'n uitspraak natuurlijk fijn om te horen he. Maar het is inderdaad niet leuk om steeds "de vuile klusjes" (even gechargeerd) te moeten opknappen.
quote:
Maar ik krijg het dan ook niet over mijn hart om er eens minder mijn best voor te doen want dan ben ik niet tevreden over mijn werk.
Dat kan ik me goed voorstellen.
quote:
Wanneer begint het weer voor jullie? 1 september?
We hebben maandag een vergaderdag en dinsdag beginnen we weer.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')