abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35428313
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 21:43 schreef Roellio het volgende:

[..]

Hoeveelste jaars ben je?

Enneeuh: "Hou je hoofd koel, met alles wat je doet. Hou je hoofd koel, yo! Want dat doet je goed".
Tweede. Vorig jaar op het VMBO gestaan zonder problemen.
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 22:28 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Absoluut wat hij zegt

Als je je kut voelt straal je het uit en dat voelen kinderen feilloos aan. Maar relaxed blijven is easier said then done.

Waar denk je dat het aan ligt dat je lessen mislukken? Ben je wel goed voorbereid, is je lesplan wel flexibel genoeg of zijn het meer ordeproblemen?

Als je begeleider je niet goed helpt kun je altijd nog naar andere mensen toe die je kunnen helpen he! Niet vergeten, dat is je bescherming als stagiar!
Het is niet zo zeer dat ik met een k*tgevoel voor de klas sta, als ik die kinderen zie gaat mijn onweerhumeur echt wel weg. Maar ik krijg mezelf niet rustig. Ik sta vijftig minuten lang te trillen en voel me gewoon ontzettend onzeker.

Voorbereiding is meestal gewoon goed, maar bedenk me dan ineens op het laatste moment dat ik het toch anders wil doen en dat tweede plan werkt dan niet helemaal omdat ik het niet doordacht heb.

Ik ga idd eens kijken wie me echt kan helpen, want ik voel er niet zoveel voor om me maanden lang ongemakkelijk te lopen voelen.
Mon 'en!
pi_35431800
Tsja, je moet gewoon doen wat jou ligt.

Ik maak nooit een lesplan. Ik kijk van tevoren even wat we gaan doen m.b.t. het huiswerk. Aan de hand van het nakijken kies ik ervoor om een uitlegje nog even snel over te doen. Dan komt er meestal een luister-/leesoefening of een grammatica blokje en daarna gaan m'n kids aan het werk.
Ik geef een MVT en de huidige methode is elke paragraaf dermate hetzelfde dat ik eigenlijk nooit iets enorm hoef voor te bereiden.

Af en toe wijk ik wel wat van de methode af met verschillende werkvormen en aparte lesjes en dit vereist wel wat meer voorbereiding en planning, maar over het algemeen draait het bij mij uit de losse pols prima.

Pas ervoor op dat je geen neerwaartse spiraal van straffen creërt in je klas. Kies je eigen weg, je eigen lijn, en blijf daarbij. Zorg dat je 200% consequent bent tegen al je leerlingen en probeer lastige leerlingen ook eens te complimenteren als ze iets goed doen. Sommige van mijn leerlingen waren aan het begin van het jaar bij mij eigenlijk altijd het haasje, maar blijken nu, na veelvuldig positief stimuleren, best okay.
  zondag 26 februari 2006 @ 13:38:59 #53
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_35508044
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 00:12 schreef bloempjuh het volgende:
Vorig jaar op het VMBO gestaan zonder problemen.
Dat wil natuurlijk niks zeggen.
quote:
Maar ik krijg mezelf niet rustig. Ik sta vijftig minuten lang te trillen en voel me gewoon ontzettend onzeker.
Grote vraag is dan waar die onzekerheid vandaan komt. Als je zegt dat het niet van de leerlingen komt, dan moet er toch ergens een onbekende factor zitten. Zit de begeleider er bij in de klas, of zo?
quote:
Ik bedenk me dan ineens op het laatste moment dat ik het toch anders wil doen en dat tweede plan werkt dan niet helemaal omdat ik het niet doordacht heb.
Dus moet je je proberen af te leren om die 'last minute adjustments' te doen en je gewoon te houden aan je eerste lesvoorbereiding. Het is trouwens handig als je dan parallel-klassen hebt. In de eerste klas pas je dan je originele lesvoorbereiding toe, en in een andere klas je veranderde lesvoorbereiding.
.
  zondag 5 maart 2006 @ 13:32:52 #54
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_35737984
*bescheiden kick*

Morgen weer aan de slag na een weekje vakantie..
.
pi_35739034
quote:
Op zondag 5 maart 2006 13:32 schreef Baba-O-Riley het volgende:
*bescheiden kick*

Morgen weer aan de slag na een weekje vakantie..
Hier dinsdag pas
En zo'n korte periode nu
Het zal volgens mij weer afgelopen zijn vooraleer we er echt aan begonnen zijn
  zondag 5 maart 2006 @ 14:43:06 #56
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_35740596
Ik meld me ook maar weer eens!
  zondag 5 maart 2006 @ 15:16:20 #57
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_35741835
Ik had denk ik een week eerder vakantie dan jullie hebben
pi_35742251
ik had ook een week eerder vakantie
  zondag 5 maart 2006 @ 15:29:40 #59
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_35742283
Ik ook! Het Zuiden had een weekje later, maar daar wonen dan ook alle carnavallers.
  zondag 5 maart 2006 @ 15:39:09 #60
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_35742625
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik niet veel om carnaval geef, maar het schoolcarnaval sla ik nooit over. Dat is gewoon te gezellig. Ben een jaar verkleed gegaan als Paul Stanley van KISS. Dus ik liep rond, al die leerlingen staarden me echt aan met een blik van: "en wie bent U?".. aan de bar gestaan, wat drankjes betaald aan leerlingen en zo. De dag erna: "Meneer, ik heb u gisteren niet gezien op het feest?"... "Ow, en met wie heb je een kwartier staan praten en heeft je die 2 pilsjes betaald?" "U!? "

Heerlijk..
.
pi_35767435
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 15:06 schreef thaleia het volgende:
Ik heb daar nu spijt van, want hiermee meng ik me toch in een toestand die een toestand is tussen hen en hem. Om die dames nu af te zeggen gaat misschien wat ver, maar ik denk toch dat ik dat maar ga doen: ik kom hierdoor in een positie waar ik helemaal geen trek in heb. Sowieso vind ik het erg lastig om me steeds maar op de vlakte houden als die collega komt klagen over zijn leerlingen, of zijn leerlingen over die collega. Wellicht had ik geen van beide partijen uberhaupt ooit een luisterend oor moeten bieden, maar het sluipt erin he.
Hoe is dat nog afgelopen, thaleia?
Bij mij in de sectie rommelt het ook danig. Ik geef les in de bovenbouw en werk daarbij samen met een oudere docent van 56. Hij is extreem onzeker en daardoor vaak heel gespannen en stressig. Dat is wel apart aangezien ik voor het eerst voor klassen sta als Atheneum en Havo 4 en nieuw ben op school, dus als er iemand onzeker zou kunnen zijn ben ik dat, lijkt mij. Maar het komt er op neer dat ik moet omgaan met de onzekerheid en gespannenheid van iemand die twintig jaar meer ervaring heeft. De omgekeerde wereld.

Door zijn gespannenheid kan hij heel kortaf doen. Daarnaast heeft hij de arrogantie die eerstegraads docenten wel eens wordt verweten: hij weigert zelf les te geven in de onderbouw, maar heeft wel voortdurend kritiek op de manier van lesgeven in de onderbouw. Het gevolg is dat hij onder de collega's verre van geliefd is. De meeste collega's hebben dan ook wat medelijden met mij omdat ik steeds met hem moet samenwerken. Ik probeer, ondanks zijn soms nogal gestresste reacties (die niet altijd even aardig overkomen) de vrede tussen ons te bewaren. Dit betekent dat ik voor die lieve vrede soms wel dingen over me heen laat komen.

Nu heeft deze man bedacht dat hij in de aankomende sectievergadering de docenten uit de onderbouw wil aanspreken op hun gebrek aan samenwerking, én zijn kritiek op hen dat ze de leerlingen onvoldoende voorbereiden op het werk in de bovenbouw. Ik wéét gewoon dat deze kritiek en met name de manier waarop hij het gaat brengen, slecht gaat vallen bij deze collega's. Ik ben dan ook in de wandelgangen een beetje aan het 'voormasseren'. Ik heb de collega's in grote lijnen al uitgelegd dat dit eraan zit te komen zodat zij een beetje voorbereid zijn. Ik vind nl. dat die man wel in grote lijnen gelijk heeft, maar ik denk dat we hier op een constructieve en niet-verwijtende manier aan moeten werken. De collega's waren het geheel met mij eens.

Ik heb de man vorige week subtiel - echt subtiel! - gevraagd of het misschien een idee is dat ik tijdens de vergadering het woord voer. Dit omdat ik wel in de onderbouw lesgeef en daardoor ook concrete suggesties kan doen voor een andere manier van werken. Hij voelde zich direct geweldig aangevallen. Nee, dat ging hij doen want hij wist precies hoe het zat en hij had het al helemaal uitgewerkt etc. Daarop zei ik - wederom zo subtiel mogelijk!! - dat ik vreesde voor een afwijzende reacties van collega's omdat de manier waarop hij het brengt nogal aanvallend kan overkomen. Man, man, hij reageerde uiterst kribbig. Ik had volgens hem een 'waardeoordeel' over hem en dat moest ik niet doen. Hij loopt al lang op deze school rond en weet heus wel wat hij doet.

Ik heb niet zo'n zin meer om op mijn tenen te moeten lopen bij deze man. Ik heb er verder geen woorden aan vuil gemaakt, maar ik heb nog wel opgemerkt dat we als collega's ook eerlijk bepaalde dingen tegen elkaar moeten kunnen zeggen én dat ik slechts probeer mee te denken.

Tips, andere ervaringen met dit soort gevoelige collega's?
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_35767754
Pfff Raisingirl, dit lijkt me echt geen makkelijke situatie

Ik moest vorig jaar samenwerken als titularis van een klas met een collega die er ook al jaren werkt, ik was de nieuwe.
Vaak had ik ook het gevoel dat ik beter mijn mond kon houden.
Het ging zelfs zo ver dat ze op een bepaald moment zei: "ik ga wel meeluisteren naar de uitleg, dan ben ik zeker dat het juist zal zijn als ik het ook gehoord heb". Nu ging dat over een papier invullen, iets wat ik best wel alleen kan hoor ondanks mijn weinige ervaring

Door zo'n zaken kreeg ik vaak het gevoel een dom wicht te zijn.
Nu heb ik er een paar keer over gepraat met haar, maar dat leek maar niet te helpen. Ik heb het er toen ook over gehad met een aantal collega's die bij haar hetzelfde ervaren.
Blijkbaar is het zo iemand van de oude garde die het altijd beter schijnt te weten en die je vooral haar eigen ding moet laten doen.

Voordeel bij mij was dat ik wist dat het maar voor 1 schooljaar was. Dus op het einde van het jaar moest ik wel flink op mijn tanden bijten, maar ik wist dat ik er geen last meer ging van hebben (zij geeft les in 1e graad, dit jaar geef ik enkel in 2e en 3e graad les).

Ik denk dat jouw collega ook iemand is die geen kritiek wenst te krijgen omdat hij al zoveel ervaring heeft.
Ik zou hem het verhaal laten brengen en dan zie je de reactie wel van de collega's. Misschien kan je dan achteraf nog jouw mening geven en de gemoederen op die manier proberen te verzachten.

Voor zover ik het begrijp, weten de collega's al hoe jij er zelf over denkt, dus zij zullen je wel niets kwalijk nemen omdat jouw collega het wat stressy en onhandig overbrengt (denk ik dan maar weer)
  maandag 6 maart 2006 @ 11:47:05 #63
105263 Litso
Interlectueel.
pi_35768634
Vanaf vandaag is dit een officieel centraal topic. Zie Nieuw topictype voor uitleg
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
pi_35779891
quote:
Op maandag 6 maart 2006 11:09 schreef RaisinGirl het volgende:

Tips, andere ervaringen met dit soort gevoelige collega's?
Bij ons rommelt het ook in de sectie, zo erg dat we eigenlijk geen sectievergaderingen meer houden omdat de sectievoorzitter het gezeur gewoon zat is. Één van onze sectiegenoten zit in de schoolleiding en werkt van ons allen ook al het langste op deze school, en daarom denkt ze alles beter te weten en vindt ze dat zij het laatste woord in alles hoort te hebben. Ze is geen sectievoorzitter, maar ze probeert wel telkens het gras voor zijn voeten weg te maaien en haar zin door te drijven. En wat heeft vergaderen voor zin als onze mening toch niet belangrijk blijkt te zijn en zij uiteindelijk toch de beslissingen neemt? Ze doet me wel denken aan de man waar jij het over hebt, want voor kritiek of andere standpunten staat ze helemaal niet open, en anderen hebben altijd ongelijk.

Daar komt nog bij dat er op dit moment enorm veel spanningen zijn tussen personeel en schoolleiding, en hoewel ik me daar niet door wil laten meeslepen, is het toch moeilijk om collegiaal met haar om te gaan, omdat ze conrector is. Dat loopt dus niet echt lekker. En dan hebben we ook nog de collega die eigenlijk niet kan lesgeven, maar niet kan omgaan met kritiek en goedbedoelde raad. Wil ook niet samenwerken als je een parallelklas met hem hebt, gaat koppig z'n eigen gang. Overleg in onze sectie komt dus gewoon bijna niet voor, en als het al eens gebeurt, gaat het zo onprettig dat er eigenlijk niets constructiefs uitkomt.

Gevolg van dit alles is dat iedereen maar een beetje doet waar hij/zij zin in heeft, en in de wandelgangen bespreek je dan wel eens wat met sectiegenoten die je toevallig wel aardig vindt. Of als je 's ochtends samen in de trein zit ofzo. Niet echt de ideale situatie.

Mijn aanpak is om me vooral op de vlakte te houden en me niet te mengen in alle conflicten. Ik fladder overal maar zo'n beetje doorheen. Het liefste zou ik natuurlijk zien dat er goed overlegd kan worden, dat zou de lessen ook ten goede komen, maar ik voel me absoluut niet geroepen om te proberen verandering in de situatie te brengen. Dat is misschien heel slap, maar ik wil me gewoon niet in zo'n wespennest steken. Ik probeer m'n eigen lessen zo goed mogelijk te geven, en hoe de rest het doet zoeken ze zelf maar uit...
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 7 maart 2006 @ 20:59:26 #65
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_35822345
quote:
Op maandag 6 maart 2006 17:27 schreef imago het volgende:
En dan hebben we ook nog de collega die eigenlijk niet kan lesgeven, maar niet kan omgaan met kritiek en goedbedoelde raad. Wil ook niet samenwerken als je een parallelklas met hem hebt, gaat koppig z'n eigen gang.
Zulke lui moeten tegen zichzelf beschermd worden. Ik ken ook genoeg lui die geen les kunnen geven. Je hebt mensen die dan om hulp komen vragen en alle hulp van je aannemen, en dat wordt gewaardeerd (ook door collega's) en met dat soort mensen heb ik ook meer te doen dan die arrogante figuren die het gewoon niet willen weten. Zo van: "ik hoor het niet dus het is er niet". Ik liep bijvoorbeeld langs een klas waar ik een paar leerlingen "hoer! hoer!" hoorde roepen. Ik - in het kader van open cultuur en collegialiteit - binnen gevallen, maar zij zei: "ik hoor toch niks?".. ja, dan houdt het voor mij ook op. Daar kan ik ook geen compassie mee hebben..
quote:
Ik probeer m'n eigen lessen zo goed mogelijk te geven, en hoe de rest het doet zoeken ze zelf maar uit...
Dat is denk ik ook het beste wat je kunt doen.
.
pi_35824580
TVP
pi_36260806


Ik ga vanaf één September de opleiding Geschiedenis leraar in UTrecht doen (HBO). ZIjn er hier nog mensen die ook die opleiding gaan doen, of al bezig zijn. Wat is jullie indruk van de opleiding? Hoe bevalt de opleiding?

Ik heb morgen meeloopdag . Nog andere mensen die dan ook meeloopdag hebben, of die de meeloopdag van 16 maart hebben gedaan?
Xbox Live: koenpijl
pi_36271153
Ik laat de LerO voor wat het is en ga vanaf volgend schooljaar door met Engels aan de uni.

[ Bericht 5% gewijzigd door Evil_Jur op 22-03-2006 18:04:15 ]
pi_36271334
Nog iemand die ermee ophoudt.. Wordt wel een leeg topic zo

Ik zit ook al met allerlei twijfels. Maar dan vooral over het vak. Nederlands is mijn passie, maar ik ben altijd veel beter geweest in handvaardigheid enzo. Dus misschien ooit toch maar een deeltijdopleiding Kunstzinnige Vorming..

En ik heb mijn propedeuse bijna binnen. Alleen syntaxis nog!
Mon 'en!
  woensdag 22 maart 2006 @ 18:40:38 #70
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_36272581
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 17:59 schreef bloempjuh het volgende:
Nog iemand die ermee ophoudt.. Wordt wel een leeg topic zo
Ik ben er ook nog....
.
pi_36456490
Ik zou er ook wel effe tussenuit willen om een tijdje wat anders te gaan doen: kan na een paar jaar dan altijd weer terug het onderwijs in, dus waarom nu niet effe m'n horizon verbreden? Maar dat blijkt nog niet zo gemakkelijk: je kunt nog zo benadrukken dat je als docent ervaring opdoet in spreken voor groepen, dingen helder uitleggen, communiceren met allerlei categorieen mensen (leerlingen, collega's, ouders), organiseren van grote projecten en bijbehorende budgettering (het organiseren van een buitenlandse studiereis bijvoorbeeld) en ga zo maar door, somehow denken werkgevers dat die vaardigheden anders zijn dan dezelfde vaardigheden, opgedaan binnen een bedrijf. Een paar andere jonge collega's die ook aan het solliciteren zijn zeiden het ook al: "als je alleen maar hebt lesgegeven denken ze dat je niets anders kunt" en de dingen die je tijdens dat lesgeven allemaal leert tellen blijkbaar niet, of iig niet als volwaardig.

Nu ben ik in de race voor een baan waarbij je in de sollicitatieprocedure vooral moet laten zien wat je kunt, en niet wat je voorheen hebt gedaan. Dat is dus gunstig, en ik heb alle vertrouwen in mijn kwaliteiten, maar er is tenminste 1 andere goeie kandidaat die momenteel freelancer is. Die kan dus snel beginnen (wat zij graag willen) en ik zit met m'n opzegtermijn....het zou me niet verbazen als die me deze keer gaat nekken.

Ik begin het onderwijs om bovenstaande redenen als een soort gevangenis te ervaren: een gevangenis waar het tot nu toe heel prettig toeven is, maar de gedachte dat je er niet zo gemakkelijk uit komt geeft toch een onprettig gevoel.
pi_36456697
Ik twijfel gelukkig niet zo over lesgeven, het zal ook wel schelen dat ik in mijn vakgebied anders ergens terecht kom waar ik helemaal geen zin in heb..
Ik vraag me ook wel eens af hoe makkelijk je eruit komt, maar ik zie wel hoe mijn weg loopt
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_36456728
Ik vind het gelukkig allemaal nog leuk genoeg om nog effe te doen totdat de recessie voorbij is
  donderdag 30 maart 2006 @ 20:27:23 #74
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_36503226
We zijn nu bezig met de vernieuwde onderbouw. Hele hoop vakken die samen projectjes moeten gaan maken, ter vervanging van de reguliere lesstof. Veel mensen zien het niet zitten, omdat er geen ontwikkeltijd voor projectjes is, en het nu soms lijkt alsof er alleen maar projectjes gedaan worden onder het mom van "we doen projectjes". Aan de ene kant wel heel leuk omdat je er je creativiteit in kwijt kunt en de leerlingen gemotiveerder zijn, maar aan de andere kant: ik vraag me nu al af wanneer ik die projectjes allemaal moet gaan bedenken cq. uitwerken. 's Nachts?
Daarbij, té veel projectjes is ook weer niet goed. Ik merk nu al dat leerlingen soms hunkeren naar gewoon weer klassikale les.
.
pi_36506369
Hier precies hetzelfde! Er waren op mijn school al een paar heel degelijke vakoverstijgende projecten in de onderbouw. Die zitten goed in elkaar en leerlingen ervaren ze als heel positief en leerzaam. Ze lopen al jaren.

Nu ineens die toestand met de vernieuwde onderbouw....zelfs degenen die bovenstaande projecten in elkaar hebben gedraaid en over het algemeen erg positief staan tegenover vernieuwingen zijn skeptisch. Men (en ook ik) heeft het gevoel dat 'projectmatig werken' nu een doel op zich wordt in plaats van dat het als een middel wordt gezien, de termen "heilig moeten" valt veelvuldig, de manier waarop het op onze school wordt gebracht wordt als heel onprettig ervaren: het is een ontzettende doordestrotduwerij: zelfs degenen die de kar straks gaan trekken staan er niet achter, maar worden onder druk gezet om de projecten te gaan ontwikkelen omdat ze een schaal 11 functie hebben en daar horen nu eenmaal extra taken bij.

Lekkere projecten zal dat opleveren....laat het gewoon over aan degenen die daar al jaren enthousiast mee bezig zijn en er echt achter staan, hou het aantal projecten klein zodat het voor de leerlingen speciaal blijft en ze er gemotiveerd voor blijven, en als dat niet helemaal strookt met wat Zoetermeer wil kun je met wat passen en meten wel zorgen dat het er toch mee lijkt te stroken, dat gebeurt met zoveel dingen, dat kan met de vernieuwde onderbouw net zo goed

Ik ben toevallig onlangs nog begeleider geweest bij een van die projecten die al jaren lopen, en dat deugde gewoon. Het wordt al jaren georganiseerd door iemand die daar met hart en ziel voor gaat, en de leerlingen storten zich er -over het algemeen - met hart en ziel in. Koester zoiets als schoolleiding ipv zo demotiverend te werk te gaan, zou ik zeggen!
  donderdag 30 maart 2006 @ 22:38:39 #76
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_36508350
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 21:48 schreef thaleia het volgende:
Nu ineens die toestand met de vernieuwde onderbouw....zelfs degenen die bovenstaande projecten in elkaar hebben gedraaid en over het algemeen erg positief staan tegenover vernieuwingen zijn skeptisch. Men (en ook ik) heeft het gevoel dat 'projectmatig werken' nu een doel op zich wordt in plaats van dat het als een middel wordt gezien, de termen "heilig moeten" valt veelvuldig, de manier waarop het op onze school wordt gebracht wordt als heel onprettig ervaren: het is een ontzettende doordestrotduwerij
PRECIES! Men zegt wel dat je invloed hebt op de veranderingen, maar ondertussen is het toch allemaal al bekokstoofd en uitgestippeld.
quote:
Lekkere projecten zal dat opleveren....laat het gewoon over aan degenen die daar al jaren enthousiast mee bezig zijn en er echt achter staan, hou het aantal projecten klein zodat het voor de leerlingen speciaal blijft en ze er gemotiveerd voor blijven
Ik hoorde in mijn mentorklas al opmerkingen als: "Alwéér een project? "
Dat kan dan toch ook niet de bedoeling zijn.
quote:
Koester zoiets als schoolleiding ipv zo demotiverend te werk te gaan, zou ik zeggen!
Helemaal mee eens. Maar ja, sinds wanneer weet een schoolleiding wat er op school gebeurd?
.
pi_36828306
ik vroeg me wat af..

Is het bij scholen ook zo dat als je een EHBO cursus wil gaan volgen, je hierbij een bijdrage in de kosten krijgt van de school? Of is dat niet verplicht??
Ik zit er nl. al even over te bekvechten met vriendje, maar we komen er niet uit...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  maandag 10 april 2006 @ 18:51:37 #78
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_36830758
Als je een beetje werkgever hebt betaalt de school alles.
pi_36836977
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 18:40 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Ik ben er ook nog....
3e-jaars student mét contract. Over ongeveer een maand de formatie voor volgend jaar.

Máár... er komen 12 1e-graads uren vrij, dus de directeur VMBO had al bedacht om iemand door te schuiven zodat ik meer uren krijg!

Maar goed, ondaks lovende kritieken van zowel leerlingen als sectie en directie blijkt uit de ervaring van onbevoegde collega's dat je soms nog best genaaid wordt, eind van 't jaar.

We wachten af.
  maandag 10 april 2006 @ 22:43:03 #80
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_36839924
Ik heb ook een contract aangeboden gekregen en ben tweede jaars. Het contract is alleen niet voor volledig docentschap maar een duale stage contract voor volgend jaar, een lio garantie en vervolgens een baangarantie. Als ik echter een baan kan vinden voor volgend jaar doe ik dat. Mijn stage is zeer lovend en mijn stagebegeleider vanuit de EHVA ook. Alleen loop ik een beetje achter qua vakken, maar dat komt nog wel goed!
pi_36841975
Ik mis ook 30 punten ofzo.

Je kunt maar 1 ding tegelijk doen hè!
Volgend jaar waarschijnlijk 20 uurtjes en deeltijd studeren.
  dinsdag 11 april 2006 @ 07:47:40 #82
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_36846193
quote:
Op maandag 10 april 2006 23:34 schreef Roellio het volgende:
Ik mis ook 30 punten ofzo.

Je kunt maar 1 ding tegelijk doen hè!
Volgend jaar waarschijnlijk 20 uurtjes en deeltijd studeren.
Ik denk ook na over deeltijd. Ik was eerlijk gezegd een beetje lui dit jaar Maar hey ik kom altijd op mijn pootjes terecht
pi_36851214
Hahaha, wat zijn het toch ook een schatjes af en toe he. Mijn tamelijk drukke tweede klas was vandaag enorm rustig en deed keurig mee, omdat er een dame achterin de klas zat die mijn les ging beoordelen. Dat had ik ze van tevoren niet gezegd en ik heb ook absoluut niet gezegd dat ze extra rustig moesten zijn ofzo (zwaktebod!), maar goed, ze waren dus uit zichzelf fantastisch aan het meedoen.....en volgens mij niet zozeer omdat ze vreesden zelf op hun gedrag aangesproken te worden (met deze mevrouw krijgen ze pas in de bovenbouw te maken) als wel uit goodwill naar mij toe. Zo schattig!

In het verleden dacht ik nog wel eens: "ik krijg nu een goede beoordeling, maar dat is eigenlijk niet eerlijk want normaal zijn mijn lessen in deze klas vaak rommeliger", maar tegelijkertijd lijkt mij dat het ook wel iets zegt als een klas uit eigen beweging dit voor je doet.
pi_36851450
Ik heb ook een VMBO2, hardstikke leuke klas.

En er kwamen 3 lessen 3 mensen kijken. De coördinatrice opleiden in de school (klas deed het fantastisch), de directeur om m'n contractverlenging te beoordelen (klas deed het fantastisch) en mijn stagebegeleider van de hogeschool. DRAMA!
pi_36851513
Waarom dat dan? Omdat dat een onbekende was?
pi_36851697
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 12:23 schreef thaleia het volgende:
Waarom dat dan? Omdat dat een onbekende was?
Volgens mij waren ze het een beetje zat dat er steeds mensen in hun klas kwamen, zegmaar. Een soort territorium-breuk ofzo.

Ik bepaald uiteraard wel lekker zelf wie er wel of niet in de klas komt, maar ik had ze allicht even kunnen vragen of ze er bezwaar tegen hadden.
pi_36852859
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 12:13 schreef thaleia het volgende:
Hahaha, wat zijn het toch ook een schatjes af en toe he. Mijn tamelijk drukke tweede klas was vandaag enorm rustig en deed keurig mee, omdat er een dame achterin de klas zat die mijn les ging beoordelen. Dat had ik ze van tevoren niet gezegd en ik heb ook absoluut niet gezegd dat ze extra rustig moesten zijn ofzo (zwaktebod!), maar goed, ze waren dus uit zichzelf fantastisch aan het meedoen.....en volgens mij niet zozeer omdat ze vreesden zelf op hun gedrag aangesproken te worden (met deze mevrouw krijgen ze pas in de bovenbouw te maken) als wel uit goodwill naar mij toe. Zo schattig!

In het verleden dacht ik nog wel eens: "ik krijg nu een goede beoordeling, maar dat is eigenlijk niet eerlijk want normaal zijn mijn lessen in deze klas vaak rommeliger", maar tegelijkertijd lijkt mij dat het ook wel iets zegt als een klas uit eigen beweging dit voor je doet.
Op mijn school in Gouda kreeg ik al na anderhalf maand bezoek van de conrector. De les ging wel oké, niet super, maar goed genoeg. De conrector vertelde me later echter dat na de les leerlingen uit die klas hem hadden aangesproken en hadden gezegd dat ik echt moest blijven want dat ik het goed doe. Heel schattig. Volgens de conrector was dat het beste teken en zei dat meer dan de les. Volgens mij is dat ook zo. Zo iemand observeert ook hoe jij met de klas omgaat, en kijkt niet alleen naar je vakdidactische kwaliteiten.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_36852919
ik kreeg op de school waar ik LIO stage ga lopen dat een leerling van die school die ik een paar bijlessen heb gegeven het daar nog steeds over heeft...
En dat vond ik toch ook wel erg leuk om te horen..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_36853348
Morgen komt trouwens een coördinator kijken bij een les.
Het eerste uur, bij een zeer rustige A4 klas.

.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  dinsdag 11 april 2006 @ 16:57:16 #90
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_36859486
Ach, die lesobservaties... ik heb een tijdje op een school gewerkt, daar zat de ene na de andere persoon achter in de klas. Van locatiedirecteur tot inspectie tot sectielid tot collega tot afdelingsleider tot.. noem het maar op. Na een tijdje valt dat helemaal niet meer op - en de leerlingen ook niet. Bij mij mag iedereen binnen komen lopen, ik heb niks te verbergen. De deur staat altijd open.
.
  dinsdag 11 april 2006 @ 17:58:17 #91
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_36861395
Even een snelle tvp, was dit topic uit het oog verloren.

Ik geef 13 uur per week Grieks en Latijn op een gymnasium, en zit in mijn laatste bachelorjaar klassieke talen. Moet nog twee jaar studeren, wat ik vanaf volgend jaar ook deeltijd ga doen, omdat ik het afgelopen jaar nogal eens op mijn tandvlees heb moeten lopen.
Afrika Paprika
pi_36861664
Da's wel veel ja, 13 lesuren als daar ook nog een voltijd studie naast moet....een vriend van me is ooit gestopt met de 9 uur die hij als bijbaantje gaf omdat hij vreesde anders nooit z'n scriptie af te zullen gaan maken....kwam er gewoon nauwelijks aan toe. Nou heeft hij ook wel veel neven-bezigheden, als je dat niet hebt en je tijd goed indeelt is er vast meer mogelijk.

Bij ons is het ook aan de orde vd dag dat er iemand achterin het lokaal zit, omdat alle docenten verplicht meedoen aan een project waarbij je in duo's 3x per jaar bij elkaar in de les gaat kijken. En daarnaast wonen de afdelingsleiders jaarlijks bij iedere docent 1 of 2 lessen bij in het kader vd functioneringsgesprekken.

Toen de echt officiele inspectie kwam vond ik het minder prettig, ik zag al voor me dat die hoge heren in die donkere pakken binnen zouden komen lopen net tijdens een les die beroerd verliep. Maar ze kwamen bij 6 VWO, halverwege de les toen ze dus allang stil aan het werk waren
pi_36888636
Ik heb vandaag te horen gekregen waar ik stage ga lopen, het is mn eerste jaar en heb er super veel zin in.
Wel jammer dat we eigenlijk in koppels gaan maar de andere helft van mijn koppel al een half jaar van school af is

Een oude docent van mij had de gewoonte om afentoe iemand uit onze klas stiekem naar de supermarkt te sturen om snoep enzo te kopen voor hem (en hij deelde t meestal ook uit om zo een beetje populair te worden ofzo, nooit gesnapt).
Mooie was dat hij iemand eens weg stuurde en 5 minuten later kwam er iemand van de inspectie binnen, heb nog nooit iemand zo benauwd zien kijken
How rude!
  donderdag 13 april 2006 @ 22:30:26 #94
56819 Kimske
Juf in wording
pi_36937457
Heeft iemand een leuk ideetje voor een geschiedenisles voor kleuters??
Stem:
http://www.businesschallenge.nl/261-dhr_l_tome.html
en maak kans op een notebook!
  donderdag 13 april 2006 @ 22:34:43 #95
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_36937612
Jonge of oude kleuters? Ik zou het lekker dicht bij huis houden, dus met pappa en mamma's tijdperk of misschien opa en oma, maar niet echt veel verder.

Misschien is een ot en sien thema week anders een idee. Een week in oude kleding (rokken, klompen, linten in het haar) en ouderwetse spelletjes zoals steltenlopen (wel lastig) hoepelen, knikkeren etc.
pi_36941748
quote:
Op donderdag 13 april 2006 22:34 schreef Silmarwen het volgende:
Jonge of oude kleuters? Ik zou het lekker dicht bij huis houden, dus met pappa en mamma's tijdperk of misschien opa en oma, maar niet echt veel verder.

Misschien is een ot en sien thema week anders een idee. Een week in oude kleding (rokken, klompen, linten in het haar) en ouderwetse spelletjes zoals steltenlopen (wel lastig) hoepelen, knikkeren etc.
Koekhappen, spijkerpoepen.. etc. Ik heb op de basisschool (toen ik in groep drie zat) zo'n week gehad met een speciale dag waarop ouders ook meemochten. Weet 't nog steeds. Keileuk!
Mon 'en!
  vrijdag 14 april 2006 @ 18:10:32 #97
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_36960492
Wat vinden jullie trouwens van dit artikel, van de Frontpage:
quote:
Kinderen zouden meer saaie lessen moeten krijgen op school ter voorbereiding op het echte leven. Ze moeten er zo aan wennen dat het leven niet altijd even opwindend en interessant is. Dat zeiden een aantal sprekers op de jaarlijkse conferentie van de Britse lerarenvereniging.

Scholieren worden tegenwoordig door televisie, computer en videospellen continu geprikkeld. Het onderwijs zou een goede afwisseling zijn. "Ik heb de energie niet om dag in dag uit mijn lessen aantrekkelijk te maken met liedjes en danspasjes", klaagt wiskundelerares Zoe Fail. "De kinderen worden niet meer genoeg verveeld. Ze worden te veel gestimuleerd. Verveling moedigt de denkvaardigheden en de fantasie aan. Ik herinner me nog dat ik me verveelde vroeger. Maar ik verveel me nu niet omdat ik weet hoe ik ermee moet omgaan."

Volgens Barry Williams, docent aan het Hertford Regional College in Cambridgeshire, zijn zijn lessen niet saai. Degenen die dat geloven 'hebben de nuances en de subtiliteit van mijn lessen niet door'. Williams: "Wanneer iemand zegt: 'Meneer Williams, dat meisje zit door het raam naar een boom te staren', dan zeg ik: 'Merkt u niet dat ik in mijn lessen elementen van zenboeddhisme voor gevorderden heb geïntegreerd?'. In feite lever ik volwassenen af die in staat zullen zijn te (blijven) kijken naar uitzendingen van politieke partijen".
Even mijn reactie er bij:
quote:
"Wanneer iemand zegt: 'Meneer Williams, dat meisje zit door het raam naar een boom te staren', dan zeg ik: 'Merkt u niet dat ik in mijn lessen elementen van zenboeddhisme voor gevorderden heb geïntegreerd?'.
Dit geloof je toch niet serieus!? Dus wanneer iemand geen orde kan houden, is het argument: "Ze leren omgaan met rondvliegende molecuul-deeltjes, in de vorm van tafels en stoelen". Ik ben zelf leraar - ik hou er van om mijn lessen leuk en gevarieerd te maken, puur omdat ik mezelf anders ga vervelen. Wanneer je plezier hebt in je vak, dan leren de leerlingen ook met plezier. Wanneer je gortdroog uit je boek gaat zitten voorlezen, merk je dat de aandacht na 4 seconden verslapt, de leerlingen niks meer opnemen en vervolgens... naar buiten gaan zitten staren met hun zenboedhhistisch hoogtepunt of wat ze niet allemaal volgens Williams bereiken.
.
pi_36961404
Ik begrijp dat principe wel. We doen tegenwoordig steeds meer ons best om de leerlingen te prikkelen en moeten daarin steeds weer verder gaan omdat ze alle motivatietechnieken al een keertje gezien hebben. Op een gegeven moment kom je in de situatie dat een gewone les nooit meer genoeg is zonder dat er allerlei aandachtstrekkende trucs worden uitgehaald. Waarbij het dubieus is of het überhaupt bijdraagt. Dan streeft het zijn doel voorbij en is "de spannende les" als middel het doel op zich geworden om nog enigszins de orde te bewaren.

Mijn inziens een verkeerde ontwikkeling. Leerlingen die echt iets willen leren kunnen met iedere les wel uit de voeten. Dat is gelukkig de meerderheid. Daar tegenover staat een kleine minderheid die per definitie snel verveeld is, geen zin heeft of anderszins problemen heeft waardoor het concentreren tijdens de les niet lukt. Voor die kleine groep kan je op je kop gaan staan en de meest fantastische videoles in elkaar draaien, maar je bereikt er enkel mee dat ze slechts even afgeleid zijn en dat je continu iets nieuws moet verzinnen.

We moeten eens af van de mentaliteit dat alles met plezier gedaan moet worden. De grote hoeveelheid dingen die je moet leren leer je voornamelijk door stelselmatig stampen en veel te oefenen. Met plezier leren motiveert, maar is vaak niet effectief. Je leert een klein gedeelte vrij goed en je herinnert de les als leuk, maar dat verandert snel als je eenmaal kunt overzien hoe weinig je eigenlijk weet. Wie alles met plezier wil doen, moet zijn heil maar op een iederwijs-school zoeken.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  vrijdag 14 april 2006 @ 18:51:08 #99
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_36961591
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 18:07 schreef thaleia het volgende:
Da's wel veel ja, 13 lesuren als daar ook nog een voltijd studie naast moet....een vriend van me is ooit gestopt met de 9 uur die hij als bijbaantje gaf omdat hij vreesde anders nooit z'n scriptie af te zullen gaan maken....kwam er gewoon nauwelijks aan toe. Nou heeft hij ook wel veel neven-bezigheden, als je dat niet hebt en je tijd goed indeelt is er vast meer mogelijk.
Ik vind het vooral jammer dat het lesgeven in de praktijk altijd voor gaat, waardoor ik nu niet zo veel uit mijn studie haal als mogelijk zou zijn. Maar tegelijkertijd vind ik het lesgeven zo enorm leuk en uitdagend dat ik de combinatie nog best een jaar wil volhouden.

Wat is jullie ervaring met autistische leerlingen overigens? Ik heb er nogal wat (PDD-NOS dan wel Asperger) en ben altijd benieuwd naar wat voor problemen anderen tegenkomen met deze interessante groep kinderen.
Afrika Paprika
pi_36961609
Haha, ja kijk, die gast drijft het in het belachelijke, met z'n zenboeddhisme en je gaat natuurlijk niet expres je lessen zo saai mogelijk maken om de leerlingen voor te bereiden op eventuele saaiheid die ze in hun volwassen leven kunnen gaan tegenkomen.

Maar ik vind wel dat het huidige onderwijs (of liever gezegd de makers van lesboeken en de beleidbedenkers in Zoetermeer) te ver is doorgeslagen in 'krampachtig alles aanpassen aan wat de leerling zogenaamd wil'. Een VWO-leerling mag bij tekstverklaren best eens een tekst over een gortdroog of pittig onderwerp voor z'n kiezen krijgen in plaats van telkens maar die eeuwige 'straatcultuur' en simpel hanteerbare teksten over mobieltjes. Het is voorbereidend wetenschappelijk onderwijs he, dus bereid de leerlingen daar dan ook op voor.

En af en toe moet je in dit leven nu eenmaal iets doen dat je saai vindt en het is ook een onderdeel van je onderwijs c.q. opvoeding dat je leert dat je niet kunt verwachten dat iedereen om je heen zich voortdurend in bochten wringt om de dingen voor jou zo boeiend mogelijk te maken. DAT ben ik wel met Williams eens, al kleedt ie het zo te lezen tamelijk belachelijk in.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')