Tweede. Vorig jaar op het VMBO gestaan zonder problemen.quote:Op donderdag 23 februari 2006 21:43 schreef Roellio het volgende:
[..]
Hoeveelste jaars ben je?
Enneeuh: "Hou je hoofd koel, met alles wat je doet. Hou je hoofd koel, yo! Want dat doet je goed".
Het is niet zo zeer dat ik met een k*tgevoel voor de klas sta, als ik die kinderen zie gaat mijn onweerhumeur echt wel weg. Maar ik krijg mezelf niet rustig. Ik sta vijftig minuten lang te trillen en voel me gewoon ontzettend onzeker.quote:Op donderdag 23 februari 2006 22:28 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Absoluut wat hij zegt
Als je je kut voelt straal je het uit en dat voelen kinderen feilloos aan. Maar relaxed blijven is easier said then done.
Waar denk je dat het aan ligt dat je lessen mislukken? Ben je wel goed voorbereid, is je lesplan wel flexibel genoeg of zijn het meer ordeproblemen?
Als je begeleider je niet goed helpt kun je altijd nog naar andere mensen toe die je kunnen helpen he! Niet vergeten, dat is je bescherming als stagiar!
Dat wil natuurlijk niks zeggen.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 00:12 schreef bloempjuh het volgende:
Vorig jaar op het VMBO gestaan zonder problemen.
Grote vraag is dan waar die onzekerheid vandaan komt. Als je zegt dat het niet van de leerlingen komt, dan moet er toch ergens een onbekende factor zitten. Zit de begeleider er bij in de klas, of zo?quote:Maar ik krijg mezelf niet rustig. Ik sta vijftig minuten lang te trillen en voel me gewoon ontzettend onzeker.
Dus moet je je proberen af te leren om die 'last minute adjustments' te doen en je gewoon te houden aan je eerste lesvoorbereiding. Het is trouwens handig als je dan parallel-klassen hebt. In de eerste klas pas je dan je originele lesvoorbereiding toe, en in een andere klas je veranderde lesvoorbereiding.quote:Ik bedenk me dan ineens op het laatste moment dat ik het toch anders wil doen en dat tweede plan werkt dan niet helemaal omdat ik het niet doordacht heb.
Hier dinsdag pasquote:Op zondag 5 maart 2006 13:32 schreef Baba-O-Riley het volgende:
*bescheiden kick*![]()
Morgen weer aan de slag na een weekje vakantie..
Hoe is dat nog afgelopen, thaleia?quote:Op donderdag 23 februari 2006 15:06 schreef thaleia het volgende:
Ik heb daar nu spijt van, want hiermee meng ik me toch in een toestand die een toestand is tussen hen en hem. Om die dames nu af te zeggen gaat misschien wat ver, maar ik denk toch dat ik dat maar ga doen: ik kom hierdoor in een positie waar ik helemaal geen trek in heb. Sowieso vind ik het erg lastig om me steeds maar op de vlakte houden als die collega komt klagen over zijn leerlingen, of zijn leerlingen over die collega. Wellicht had ik geen van beide partijen uberhaupt ooit een luisterend oor moeten bieden, maar het sluipt erin he.
Bij ons rommelt het ook in de sectie, zo erg dat we eigenlijk geen sectievergaderingen meer houden omdat de sectievoorzitter het gezeur gewoon zat is. Één van onze sectiegenoten zit in de schoolleiding en werkt van ons allen ook al het langste op deze school, en daarom denkt ze alles beter te weten en vindt ze dat zij het laatste woord in alles hoort te hebben. Ze is geen sectievoorzitter, maar ze probeert wel telkens het gras voor zijn voeten weg te maaien en haar zin door te drijven. En wat heeft vergaderen voor zin als onze mening toch niet belangrijk blijkt te zijn en zij uiteindelijk toch de beslissingen neemt? Ze doet me wel denken aan de man waar jij het over hebt, want voor kritiek of andere standpunten staat ze helemaal niet open, en anderen hebben altijd ongelijk.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:09 schreef RaisinGirl het volgende:
Tips, andere ervaringen met dit soort gevoelige collega's?
Zulke lui moeten tegen zichzelf beschermd worden. Ik ken ook genoeg lui die geen les kunnen geven. Je hebt mensen die dan om hulp komen vragen en alle hulp van je aannemen, en dat wordt gewaardeerd (ook door collega's) en met dat soort mensen heb ik ook meer te doen dan die arrogante figuren die het gewoon niet willen weten. Zo van: "ik hoor het niet dus het is er niet". Ik liep bijvoorbeeld langs een klas waar ik een paar leerlingen "hoer! hoer!" hoorde roepen. Ik - in het kader van open cultuur en collegialiteit - binnen gevallen, maar zij zei: "ik hoor toch niks?".. ja, dan houdt het voor mij ook op. Daar kan ik ook geen compassie mee hebben..quote:Op maandag 6 maart 2006 17:27 schreef imago het volgende:
En dan hebben we ook nog de collega die eigenlijk niet kan lesgeven, maar niet kan omgaan met kritiek en goedbedoelde raad. Wil ook niet samenwerken als je een parallelklas met hem hebt, gaat koppig z'n eigen gang.
Dat is denk ik ook het beste wat je kunt doen.quote:Ik probeer m'n eigen lessen zo goed mogelijk te geven, en hoe de rest het doet zoeken ze zelf maar uit...
Ik ben er ook nog....quote:Op woensdag 22 maart 2006 17:59 schreef bloempjuh het volgende:
Nog iemand die ermee ophoudt..Wordt wel een leeg topic zo
PRECIES! Men zegt wel dat je invloed hebt op de veranderingen, maar ondertussen is het toch allemaal al bekokstoofd en uitgestippeld.quote:Op donderdag 30 maart 2006 21:48 schreef thaleia het volgende:
Nu ineens die toestand met de vernieuwde onderbouw....zelfs degenen die bovenstaande projecten in elkaar hebben gedraaid en over het algemeen erg positief staan tegenover vernieuwingen zijn skeptisch. Men (en ook ik) heeft het gevoel dat 'projectmatig werken' nu een doel op zich wordt in plaats van dat het als een middel wordt gezien, de termen "heilig moeten" valt veelvuldig, de manier waarop het op onze school wordt gebracht wordt als heel onprettig ervaren: het is een ontzettende doordestrotduwerij
Ik hoorde in mijn mentorklas al opmerkingen als: "Alwéér een project?quote:Lekkere projecten zal dat opleveren....laat het gewoon over aan degenen die daar al jaren enthousiast mee bezig zijn en er echt achter staan, hou het aantal projecten klein zodat het voor de leerlingen speciaal blijft en ze er gemotiveerd voor blijven
Helemaal mee eens. Maar ja, sinds wanneer weet een schoolleiding wat er op school gebeurd?quote:Koester zoiets als schoolleiding ipv zo demotiverend te werk te gaan, zou ik zeggen!
3e-jaars student mét contract. Over ongeveer een maand de formatie voor volgend jaar.quote:
Ik denk ook na over deeltijd. Ik was eerlijk gezegd een beetje lui dit jaarquote:Op maandag 10 april 2006 23:34 schreef Roellio het volgende:
Ik mis ook 30 punten ofzo.
Je kunt maar 1 ding tegelijk doen hè!
Volgend jaar waarschijnlijk 20 uurtjes en deeltijd studeren.
Volgens mij waren ze het een beetje zat dat er steeds mensen in hun klas kwamen, zegmaar. Een soort territorium-breuk ofzo.quote:Op dinsdag 11 april 2006 12:23 schreef thaleia het volgende:
Waarom dat dan? Omdat dat een onbekende was?
Op mijn school in Gouda kreeg ik al na anderhalf maand bezoek van de conrector. De les ging wel oké, niet super, maar goed genoeg. De conrector vertelde me later echter dat na de les leerlingen uit die klas hem hadden aangesproken en hadden gezegd dat ik echt moest blijven want dat ik het goed doe. Heel schattig. Volgens de conrector was dat het beste teken en zei dat meer dan de les. Volgens mij is dat ook zo. Zo iemand observeert ook hoe jij met de klas omgaat, en kijkt niet alleen naar je vakdidactische kwaliteiten.quote:Op dinsdag 11 april 2006 12:13 schreef thaleia het volgende:
Hahaha, wat zijn het toch ook een schatjes af en toe he. Mijn tamelijk drukke tweede klas was vandaag enorm rustig en deed keurig mee, omdat er een dame achterin de klas zat die mijn les ging beoordelen. Dat had ik ze van tevoren niet gezegd en ik heb ook absoluut niet gezegd dat ze extra rustig moesten zijn ofzo (zwaktebod!), maar goed, ze waren dus uit zichzelf fantastisch aan het meedoen.....en volgens mij niet zozeer omdat ze vreesden zelf op hun gedrag aangesproken te worden (met deze mevrouw krijgen ze pas in de bovenbouw te maken) als wel uit goodwill naar mij toe. Zo schattig!
In het verleden dacht ik nog wel eens: "ik krijg nu een goede beoordeling, maar dat is eigenlijk niet eerlijk want normaal zijn mijn lessen in deze klas vaak rommeliger", maar tegelijkertijd lijkt mij dat het ook wel iets zegt als een klas uit eigen beweging dit voor je doet.
Koekhappen, spijkerpoepen.. etc. Ik heb op de basisschool (toen ik in groep drie zat) zo'n week gehad met een speciale dag waarop ouders ook meemochten. Weet 't nog steeds. Keileuk!quote:Op donderdag 13 april 2006 22:34 schreef Silmarwen het volgende:
Jonge of oude kleuters? Ik zou het lekker dicht bij huis houden, dus met pappa en mamma's tijdperk of misschien opa en oma, maar niet echt veel verder.
Misschien is een ot en sien thema week anders een idee. Een week in oude kleding (rokken, klompen, linten in het haar) en ouderwetse spelletjes zoals steltenlopen (wel lastig) hoepelen, knikkeren etc.
Even mijn reactie er bij:quote:Kinderen zouden meer saaie lessen moeten krijgen op school ter voorbereiding op het echte leven. Ze moeten er zo aan wennen dat het leven niet altijd even opwindend en interessant is. Dat zeiden een aantal sprekers op de jaarlijkse conferentie van de Britse lerarenvereniging.
Scholieren worden tegenwoordig door televisie, computer en videospellen continu geprikkeld. Het onderwijs zou een goede afwisseling zijn. "Ik heb de energie niet om dag in dag uit mijn lessen aantrekkelijk te maken met liedjes en danspasjes", klaagt wiskundelerares Zoe Fail. "De kinderen worden niet meer genoeg verveeld. Ze worden te veel gestimuleerd. Verveling moedigt de denkvaardigheden en de fantasie aan. Ik herinner me nog dat ik me verveelde vroeger. Maar ik verveel me nu niet omdat ik weet hoe ik ermee moet omgaan."
Volgens Barry Williams, docent aan het Hertford Regional College in Cambridgeshire, zijn zijn lessen niet saai. Degenen die dat geloven 'hebben de nuances en de subtiliteit van mijn lessen niet door'. Williams: "Wanneer iemand zegt: 'Meneer Williams, dat meisje zit door het raam naar een boom te staren', dan zeg ik: 'Merkt u niet dat ik in mijn lessen elementen van zenboeddhisme voor gevorderden heb geïntegreerd?'. In feite lever ik volwassenen af die in staat zullen zijn te (blijven) kijken naar uitzendingen van politieke partijen".
Dit geloof je toch niet serieus!? Dus wanneer iemand geen orde kan houden, is het argument: "Ze leren omgaan met rondvliegende molecuul-deeltjes, in de vorm van tafels en stoelen". Ik ben zelf leraar - ik hou er van om mijn lessen leuk en gevarieerd te maken, puur omdat ik mezelf anders ga vervelen. Wanneer je plezier hebt in je vak, dan leren de leerlingen ook met plezier. Wanneer je gortdroog uit je boek gaat zitten voorlezen, merk je dat de aandacht na 4 seconden verslapt, de leerlingen niks meer opnemen en vervolgens... naar buiten gaan zitten staren met hun zenboedhhistisch hoogtepunt of wat ze niet allemaal volgens Williams bereiken.quote:"Wanneer iemand zegt: 'Meneer Williams, dat meisje zit door het raam naar een boom te staren', dan zeg ik: 'Merkt u niet dat ik in mijn lessen elementen van zenboeddhisme voor gevorderden heb geïntegreerd?'.
Ik vind het vooral jammer dat het lesgeven in de praktijk altijd voor gaat, waardoor ik nu niet zo veel uit mijn studie haal als mogelijk zou zijn. Maar tegelijkertijd vind ik het lesgeven zo enorm leuk en uitdagend dat ik de combinatie nog best een jaar wil volhouden.quote:Op dinsdag 11 april 2006 18:07 schreef thaleia het volgende:
Da's wel veel ja, 13 lesuren als daar ook nog een voltijd studie naast moet....een vriend van me is ooit gestopt met de 9 uur die hij als bijbaantje gaf omdat hij vreesde anders nooit z'n scriptie af te zullen gaan maken....kwam er gewoon nauwelijks aan toe. Nou heeft hij ook wel veel neven-bezigheden, als je dat niet hebt en je tijd goed indeelt is er vast meer mogelijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |