We amuseren ons eigenlijk nog erg op school hoor als leerkrachten, en dat voornamelijk omdat we precies weten wat we moeten doen met probleemleerlingen. Dat er een aantal leerkrachten niet willen meewerken, tjah, dat wordt eigenlijk voor het overgrote deel van het team als hun probleem gezien. En dat ze daarvoor op het matje geroepen worden, vind ik ook maar normaal. Moeten ze maar niet ja-knikken tijdens de algemene lerarenvergadering om dan toch iets anders te doenquote:Het lijkt me geen fijne bedoening daar bij jullie op school. Hangt er geen ongelooflijke sfeer van angst?
Zolang je dan respons krijgt van de ouders is het heel aangenaam werken.quote:Nee, ik blijf trouw bellen naar ouders als ik iets aan de werkhouding/het gedrag vind mankeren!
Mja, huisbezoeken doen we niet. Er zouden te veel collega's zijn die dat niet zien zitten.quote:Op maandag 13 februari 2006 19:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Op mijn school komen de meeste ouders gelukkig naar de ouderavonden. Heb twee keer gehad dat ouders niet verschenen. Dat bleek echter een misverstand van hun kant te zijn geweest. Ik heb gelukkig erg betrokken ouders. Komt ook misschien doordat ik vorig schooljaar bij al die mensen op huisbezoek geweest ben. Dan begin je toch al met een positievere insteek.
Mja, het zou sowieso iets voor volgend schooljaar zijn (dit jaar zijn er ook geen oudercontacten meer, behalve op 30 juni, maar dat is dan echt voor de leerlingen die een tekort hebben).quote:Op maandag 13 februari 2006 19:20 schreef BlaatschaaP het volgende:
Anders probeer jij het toch gewoon? Is het een vreselijke ramp als enkel een deel van de leraren op huisbezoek gaat? Als blijkt dat de ouders van jouw titularis (hier mentor)klas plots wel komen opdagen, kun je dat als middel gebruiken om de andere leraren nog over te halen.
Bij ons gaat de mentor van de brugklassen bij de ouders thuis op bezoek. De ouders kunnen zelf aangeven of ze een bezoek op school wensen (het normale 10 minuten gesprek) of een bezoek thuis. Verreweg alle ouders (een enkeling daargelaten) kiezen voor het huisbezoek. Dit gebeurt in de maand november. De nieuwe brugklasleerlingen zijn dan een paar maanden op school, er zijn nog niet veel punten gegeven, en je kunt je dan focussen op "hoe voelt de leerling zich op school?", "zijn er zaken waar de ouders tegenaan gelopen zijn?", etc.quote:Op maandag 13 februari 2006 19:13 schreef leonieke het volgende:
Gewoon uit interesse: wanneer doen jullie dat dan? Begin van het schooljaar? Tijdens het schooljaar of in augustus? En is dat dan de klas waarvan je titularis bent?
Bij ons is het zo: als je brugklasmentor wil worden of bent, moet je op huisbezoek.quote:we vrezen allemaal dat er te veel leerkrachten niet te vinden zouden zijn voor het idee.
Dit is enkel voor de leerlingen van de brugklassen, maar ik weet dat een collega uit een hoger leerjaar nog bij zijn mentorleerlingen op bezoek gaat. Je begint het jaar namelijk met een hele andere, positievere insteek. Normaal komen de ouders alleen op de gesprekken als het niet goed gaat, maar nu heb je (zeker in het begin van het schooljaar) alle tijd om een band met de ouders op te bouwen.quote:Op maandag 13 februari 2006 19:25 schreef leonieke het volgende:
Nog een vraagje ivm die huisbezoeken? Doen jullie dit dan elk jaar?
Ik bedoel: krijgen alle leerlingen elk jaar een bezoekje of is het enkel voor de nieuwe leerlingen?
Totaal niet. Ze vinden het leuk. Ouders spelen een thuiswedstrijd, ze voelen zich toch wat zekerder, omdat ze in hun eigen vertrouwde omgeving zitten, en niet in een kil klaslokaal. Je ziet met eigen ogen hoe de thuissituatie van de leerling is. En je komt dan wat tegen hoor, van sjieke woonkamers tot knusse keukentjes tot een bankstel waar je bijna doorheen zakt, etc. Toen ik brugklasmentor was, nam ik tussen de 30 en 45 minuten voor een huisbezoek. Soms, wanneer het echt gezellig was, duurde het wat langer. Veel ouders deden zich veel moeite, met gebakjes en zoiets allemaal. Ze stelden het écht op prijs. Ook leerlingen die nu in de 4e zitten, waar ik ooit op huisbezoek ben geweest, hebben dan altijd nog zoiets van: "En die heeft bij mij thuis op de bank gezeten" - dat vinden ze dan toch wel speciaal.quote:En zien de leerlingen dit dan niet als een soort bedreiging: hun leerkracht bij hen thuis?
Thx voor het uitgebreide antwoord.quote:Op maandag 13 februari 2006 19:54 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Bij ons gaat de mentor van de brugklassen bij de ouders thuis op bezoek. De ouders kunnen zelf aangeven of ze een bezoek op school wensen (het normale 10 minuten gesprek) of een bezoek thuis. Verreweg alle ouders (een enkeling daargelaten) kiezen voor het huisbezoek. Dit gebeurt in de maand november. De nieuwe brugklasleerlingen zijn dan een paar maanden op school, er zijn nog niet veel punten gegeven, en je kunt je dan focussen op "hoe voelt de leerling zich op school?", "zijn er zaken waar de ouders tegenaan gelopen zijn?", etc.
[..]
Bij ons is het zo: als je brugklasmentor wil worden of bent, moet je op huisbezoek.
[..]
Dit is enkel voor de leerlingen van de brugklassen, maar ik weet dat een collega uit een hoger leerjaar nog bij zijn mentorleerlingen op bezoek gaat. Je begint het jaar namelijk met een hele andere, positievere insteek. Normaal komen de ouders alleen op de gesprekken als het niet goed gaat, maar nu heb je (zeker in het begin van het schooljaar) alle tijd om een band met de ouders op te bouwen.
[..]
Totaal niet. Ze vinden het leuk. Ouders spelen een thuiswedstrijd, ze voelen zich toch wat zekerder, omdat ze in hun eigen vertrouwde omgeving zitten, en niet in een kil klaslokaal. Je ziet met eigen ogen hoe de thuissituatie van de leerling is. En je komt dan wat tegen hoor, van sjieke woonkamers tot knusse keukentjes tot een bankstel waar je bijna doorheen zakt, etc. Toen ik brugklasmentor was, nam ik tussen de 30 en 45 minuten voor een huisbezoek. Soms, wanneer het echt gezellig was, duurde het wat langer. Veel ouders deden zich veel moeite, met gebakjes en zoiets allemaal. Ze stelden het écht op prijs. Ook leerlingen die nu in de 4e zitten, waar ik ooit op huisbezoek ben geweest, hebben dan altijd nog zoiets van: "En die heeft bij mij thuis op de bank gezeten" - dat vinden ze dan toch wel speciaal.
Daar is het mee te vergelijken ja.quote:Op maandag 13 februari 2006 19:58 schreef leonieke het volgende:
Eén vraagje: wat is een brugklasmentor precies? Die term is mij niet zo bekend... Of is dat de titularis van het eerste jaar?
Op mijn school is het elk jaar weer een crime om genoeg mensen te vinden om alle mentoraatsplekken te vervullen. Uiteindelijk kunnen ze dan nog wel wat suckers vinden die geen nee kunnen zeggen (zoals ik), maar als ze huisbezoeken ook nog eens verplicht zouden stellen zou écht niemand het meer doen.quote:Op maandag 13 februari 2006 19:54 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Bij ons is het zo: als je brugklasmentor wil worden of bent, moet je op huisbezoek.
Ik vraag me af wat er niet leuk aan is om mentor te zijn?quote:Op donderdag 16 februari 2006 07:03 schreef imago het volgende:
Uiteindelijk kunnen ze dan nog wel wat suckers vinden die geen nee kunnen zeggen (zoals ik), maar als ze huisbezoeken ook nog eens verplicht zouden stellen zou écht niemand het meer doen.
Het kost je een hoop tijd die je niet uitbetaald krijgt, op allerlei lastige uren die je helemaal niet uitkomen. En sommigen zijn nou eenmaal niet zo betrokken bij de leerlingen. Dat kunnen hele goede docenten zijn die met alle liefde hun vak overbrengen, maar die het gewoon niet zien zitten om zich zo te binden aan een klas.quote:Op donderdag 16 februari 2006 17:25 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik vraag me af wat er niet leuk aan is om mentor te zijn?
Zit toch gewoon in de taakbelasting?quote:Op donderdag 16 februari 2006 21:19 schreef imago het volgende:
Het kost je een hoop tijd die je niet uitbetaald krijgt
Ik heb twee dagen per week een extra begeleidingsuur aan mijn klas, en voor de rest heb ik niet te maken met "allerlei lastige uren". En zo erg vind ik dat begeleidingsuur nu ook weer niet. Ik vind het wel gezellig.quote:op allerlei lastige uren die je helemaal niet uitkomen
Klassenavonden, kerstviering, allerlei andere activiteiten die de mentoren geacht worden met hun klas te doen....bij ons wordt dat allemaal ook no way gedekt door de uren die je ervoor krijgt, tenzij je je ontzettend drukt. Een collega die op het randje van overspannenheid zat heeft niet voor niets besloten dat ze volgend jaar geen mentor meer wil zijn.....er zijn genoeg andere taken waar je evenveel taakuren voor krijgt en die ongeveer tien keer minder energie en tijd kosten! Ze geven wellicht ook minder voldoening, dat is waar, maar van voldoening kan ik m'n huur niet betalen.quote:Op donderdag 16 februari 2006 22:57 schreef imago het volgende:
Maar jij hebt dus al twee uren per week. Ik heb één uur, en de rest zal toch echt in m'n pauze en na schooltijd moeten. En dan heb je nog ouderavonden, en ouders die te pas en te onpas bellen. Het hoort er allemaal bij, en ik doe het ook gewoon en ik vind het ook niet ongelooflijk vervelend, maar het is wel een extra belasting.
Ja en hoe wou je dat doen? "Oh sorry jongetje dat je gepest wordt in de klas, maar daar gaan we het nu niet over hebben want ik heb deze week al genoeg tijd aan het mentoraat besteed, kom volgende week maar terug"quote:Op vrijdag 17 februari 2006 02:22 schreef Neuralnet het volgende:
Als iedereen op zijn taakuren zou letten dan reguleert het zichzelf wel.
Dat is wel erg extreem. Overigens merk ik op dat ik scholen heb gezien waar dit soort dingen wel gewoon letterlijk gebeurden. Ik ben echter geen voorstander van dat soort extremen.quote:Ja en hoe wou je dat doen? "Oh sorry jongetje dat je gepest wordt in de klas, maar daar gaan we het nu niet over hebben want ik heb deze week al genoeg tijd aan het mentoraat besteed, kom volgende week maar terug"
Voor elke taak wordt een aantal uren toegekend (vrijwel altijd een te lage schatting). Lesgeven kost zoveel uur, voorbereiding zoveel uur, mentoraat zoveel uur enz. Alle uren bij elkaar opgeteld geeft aan hoeveel uren iemand in dienst is en betaald wordt.quote:Wat bedoelen jullie eigenlijk met 'taakbelasting'?
Maar is het dan niet zo dat sommigen meer taken hebben en dus meer tijd kwijt zijn dan anderen, maar daar evenveel voor verdienen? Dus jij werkt 21 uur en heb 5 extra taken, maar een ander heeft ook 21 uur en toevallig slechts 2 extra taken?quote:Op vrijdag 17 februari 2006 17:16 schreef leonieke het volgende:
Dit betekent dat ik bv 21u lesgeef per week en dat is een fulltime: voorbereiding, titularis, vergadering, vakverantwoordelijke, klassenraden, ... worden niet geteld. Het hoort gewoon bij de job.
Juist. Ik doe heel veel zaken náást school, maar toch sta ik vaak om wazige redenen in de min. En niemand die me es kan uitleggen hoe dat kan.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 19:50 schreef imago het volgende:
Alleen klopt die omzetting gewoon helemaal niet en doe je uiteindelijk nog steeds veel meer dan waar je voor betaald krijgt.
Tuurlijk is het zo en dat is soms nog het meest vervelende. Een collega van mij geeft 20u les en heeft geen enkele extra taak (geen titularis, geen vakverantwoordelijke, zit nooit in extra werkgroepen aangezien ze geen vakverantwoordelijke is, ...) en zij verdient evenveel als ik.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 19:50 schreef imago het volgende:
[..]
Maar is het dan niet zo dat sommigen meer taken hebben en dus meer tijd kwijt zijn dan anderen, maar daar evenveel voor verdienen? Dus jij werkt 21 uur en heb 5 extra taken, maar een ander heeft ook 21 uur en toevallig slechts 2 extra taken?
Bedoel je dan dat je minder verdient dan normaal? (in de min)quote:Op vrijdag 17 februari 2006 20:17 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Juist. Ik doe heel veel zaken náást school, maar toch sta ik vaak om wazige redenen in de min. En niemand die me es kan uitleggen hoe dat kan.
Ik ben al blij dat ik nog een week kan uitzieken op school. Hopelijk ben ik dan tegen de vakantie helemaal genezenquote:Op zaterdag 18 februari 2006 10:59 schreef Roellio het volgende:
Tofheid. 1e dag van de schoolvakantie en Roellio is ziek.
Hoeveelste jaars ben je?quote:Op donderdag 23 februari 2006 16:58 schreef bloempjuh het volgende:
Probleem: Ik voel me nog steeds niet thuis op mijn stageschool. Mijn lessen mislukken elke keer, ik krijg het niet voor elkaar mezelf rustig te krijgen als er onrust ontstaat.. Mijn begeleiders begeleiden amper tot niet..
BAH!
Absoluut wat hij zegtquote:Op donderdag 23 februari 2006 21:43 schreef Roellio het volgende:
[..]
Hoeveelste jaars ben je?
Enneeuh: "Hou je hoofd koel, met alles wat je doet. Hou je hoofd koel, yo! Want dat doet je goed".
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |