abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34155721
quote:
Op maandag 16 januari 2006 19:49 schreef Ludwig het volgende:

[..]

Wie ben jij om te bepalen wat mensen in Friesland moeten spreken?? Fries zijn is iets waar je trots op kan zijn en daar hoort Fries spreken ook bij. Geen enkele Hollander die daar ooit wat aan gaat veranderen!

Wij laten als Friezen onze mooie cultuur niet teloor gaan omdat we zogenaamd mee moeten gaan met onze tijd. Fries is een prachtige taal en als je je er eens wat in zou verdiepen zou je zien waarom het een taal is en niet een dialect!!!!
Onzin Fries is gewoon een verpaupering van de Nederlandse taal. Het is niet erkend als taal, wat dat betreft kan men het niet verplichten om te spreken. Zullen we in alle uithoeken van Nederland maar aparte eisen opstellen. Als je in Brabant geen accent hebt dat je er niet mag werken?
Iedere Nederlander moet Nederlands spreken, in Friesland gewoon ook. Dat het wenselijk is, is in mijn ogen ook volstrekt larie. Alsof een agent die geen Fries spreekt minder voorrang heeft dan een die het wel spreekt.
pi_34155787
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 12:39 schreef dVTB het volgende:
Dat klopt. Maar het gaat korpschefs voor het lastige dilemma stellen: kiezen voor een betere kandidaat die alleen Nederlands spreekt, of een minder goede kandidaat die Nederlands en Fries spreekt?
Geen lastig dilemma als je een goede korpschef bent.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 17 januari 2006 @ 12:46:08 #104
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34155917
quote:
Op maandag 16 januari 2006 18:31 schreef milagro het volgende:

[..]

Ze krijgen toch Nederlands op school?
Kunnen ze dan opeens geen Nederlands meer , zodra ze van school af zijn?
Of dien je je aan te passen, als diender, aan die anderhalve ongeletterde boer?
Ik denk dat het ook met name de ouderen betreft die niet anders dan Fries spreken. Mijn grootouders -die begin vorige eeuw een paar jaar lagere school hadden gehad totdat ze op hun 13e gingen werken - konden niet anders dan Fries.
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_34155926
Ben ik met je eens, Duiveltja... - maar in Friesland lopen kennelijk andere korpschefs rond...
pi_34155967
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 12:39 schreef dVTB het volgende:
Dat klopt. Maar het gaat korpschefs voor het lastige dilemma stellen: kiezen voor een betere kandidaat die alleen Nederlands spreekt, of een minder goede kandidaat die Nederlands en Fries spreekt?
Precies. En een van de criteria voor een goede kandidaat is of hij Fries verstaat (en niet spreekt zoals jij stelt) want daar heeft het korps meer aan.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 17 januari 2006 @ 12:51:04 #107
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34156068
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 12:06 schreef dVTB het volgende:

Ik heb overigens nog nooit een Fries getroffen die geen woord Nederlands spreekt.
Hoeveel bejaarde Friezen op het platteland heb je gesproken?
pi_34156149
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 12:51 schreef Doc het volgende:

[..]

Hoeveel bejaarde Friezen op het platteland heb je gesproken?
Ik denk dat hij de situatie niet goed kent of niet zo goed wil kennen. Natuurlijk spreken de meeste Friezen ook Nederlands maar er is een grote groep (ouderen) die zich het gemakkelijkst in de Friese taal uitdruk en zich daarin ook beter uitdrukt.

- Als een agent bij een oud vrouwtje komt dat net is overvallen dan verloopt de communicatie een stuk vertrouwder en gemakkelijk in het Fries dan in het Nederlands.

- Als een agent bij een buurtruzie komt waarbij over en weer in het Fries wordt geroepen en gescholden, moet hij dan eerst zeggen: nu even allemaal eerst ABN spreken want oom agent verstaat u niet?
pi_34156195
Geen, maar echt wel de nodige Friezen. En laten we heel eerlijk zijn: zo veel komen bejaarden niet met de politie in aanraking.

En voordat je zegt 'ja maar die bejaarde Fries moet zijn verhaal kunnen doen', zeg ik: dan mag je van alle Nederlandse agenten ook wel verwachten dat ze Turks en Marokkaans spreken. Er zijn namelijk zat oudere Turken en Marokkanen in dit land die geen Nederlands spreken.
pi_34156200
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 12:53 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik denk dat hij de situatie niet goed kent of niet zo goed wil kennen. Natuurlijk spreken de meeste Friezen ook Nederlands maar er is een grote groep (ouderen) die zich het gemakkelijkst in de Friese taal uitdruk en zich daarin ook beter uitdrukt.

- Als een agent bij een oud vrouwtje komt dat net is overvallen dan verloopt de communicatie een stuk vertrouwder en gemakkelijk in het Fries dan in het Nederlands.

- Als een agent bij een buurtruzie komt waarbij over en weer in het Fries wordt geroepen en gescholden, moet hij dan eerst zeggen: nu even allemaal eerst ABN spreken want oom agent verstaat u niet?
Dezelfde vlieger gaat in bv. Rotterdam op voor Arabisch.
pi_34156241
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 12:54 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

We hebben het toch over Friesland in dit topic?

Ik denk dat het ook handig is dat er agenten Arabisch verstaan in Rotterdam en ook daar wordt er op geselecteerd maar dat ligt natuurlijk iets minder gemakkelijk dan bij het Fries.
pi_34156256
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 12:54 schreef dVTB het volgende:
Geen, maar echt wel de nodige Friezen. En laten we heel eerlijk zijn: zo veel komen bejaarden niet met de politie in aanraking.

En voordat je zegt 'ja maar die bejaarde Fries moet zijn verhaal kunnen doen', zeg ik: dan mag je van alle Nederlandse agenten ook wel verwachten dat ze Turks en Marokkaans spreken. Er zijn namelijk zat oudere Turken en Marokkanen in dit land die geen Nederlands spreken.
Dat is toch ook een probleem?
pi_34156328
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 12:56 schreef SCH het volgende:

[..]

We hebben het toch over Friesland in dit topic?

Ik denk dat het ook handig is dat er agenten Arabisch verstaan in Rotterdam en ook daar wordt er op geselecteerd maar dat ligt natuurlijk iets minder gemakkelijk dan bij het Fries.
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 12:56 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat is toch ook een probleem?
Een probleem voor die mensen. Je woont in Nederland en wordt geacht de taal te kennen.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 17 januari 2006 @ 12:59:09 #114
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34156346
quote:

[..]

Niet alleen makkelijker, maar zeg maar gewoon echt alleen maar, als het laatste onderwijs dat je genoten hebt in 1911 was en je van je 13e tot en met je 65 alleen maar gewerkt hebt - en daarna eigenlijk ook nog.

En voor een aantal generaties daarna geldt dat ook.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 17 januari 2006 @ 13:01:09 #115
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34156412
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 12:54 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Ware het niet dat in de tijd dat die ouderen opgroeide in Friesland er echt bijna alleen maar Fries in hun omgevening gesproken werd. Dat Fries officiële taal daar was.

Arabisch is nooit de officiele taal van Rotterdam geweest. Het is nooit de moedertaal van die stad geweest.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 17 januari 2006 @ 13:02:18 #116
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34156453
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 12:58 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

[..]

Een probleem voor die mensen. Je woont in Nederland en wordt geacht de taal te kennen.
En wat als je 80 bent en je bent opgegroeid met Fries, wat een officiele taal is waar ook in officiele stukken in Friesland mee gecorrespondeerd mag worden?
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 17 januari 2006 @ 13:03:22 #117
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34156489
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 12:54 schreef dVTB het volgende:

Nooit is Turks of Marokaans de officiele taal geweest op welke plek in NL dan ook.
pi_34156500
Dat is inderdaad een probleem, SCH.... - Maar gaan we ons aanpassen aan mensen die weigeren Nederlands te spreken? Zou ik een slechte zaak vinden. Van *iedere* maar dan ook echt *iedere* inwoner van dit land (zwakbegaafden buiten beschouwing gelaten) mag worden verwacht dat ze zich in het Nederlands kunnen uitdrukken.
pi_34156551
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:03 schreef Doc het volgende:
Nooit is Turks of Marokaans de officiele taal geweest op welke plek in NL dan ook.
Wat doet dat ertoe? Daar koop je praktijk niks voor en je zou er dan dus Turks sprekende agenten op moeten afsturen (iets dat overigens ook gebeurt en wat ik afkeur).
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 17 januari 2006 @ 13:06:35 #120
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34156605
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:03 schreef dVTB het volgende:
Dat is inderdaad een probleem, SCH.... - Maar gaan we ons aanpassen aan mensen die weigeren Nederlands te spreken? Zou ik een slechte zaak vinden. Van *iedere* maar dan ook echt *iedere* inwoner van dit land (zwakbegaafden buiten beschouwing gelaten) mag worden verwacht dat ze zich in het Nederlands kunnen uitdrukken.
Die mensen zijn opgegroeid met Fries als officiele taal van hun gebied, vban hun leef omgeveing. Een taal die nog steeds een officiele taal is en in Friesland ook zo gebruikt wordt (dit itt buitenlandse talen). Mag je dan verwachten dat mensen met 6 jaar lagere school en vervolgens alleen maar gewerkt hebben NLs moeten kunnen als alles wat ze gedaan hebben in een officiele taal van hun geboortegrond is?
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 17 januari 2006 @ 13:08:12 #121
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34156661
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:04 schreef dVTB het volgende:

[..]

Wat doet dat ertoe? Daar koop je praktijk niks voor en je zou er dan dus Turks sprekende agenten op moeten afsturen (iets dat overigens ook gebeurt en wat ik afkeur).
Wat het er toe doet is dat die mensen opgroeide met een officiele taal van hun geboortegrond waar ze geboren zijn en nog steeds leven. Dat itt tot Turks.

Het is daarom redelijk dat agenten Fries kunnen verstaan (en bijvoorkeur ook spreken) wanneer een bejaarde het slachtoffer is van een misdrijf en zijn of haar verhaal wil doen. Ze hebben het volste recht of die taal te spreken.
pi_34156688
Nee, Doc, dat verwacht ik niet van ze. Maar ZIJ moeten dan ook niet verwachten dat er onmiddellijk een agent paraat is die ze in het Fries te woord kan staan. Ze moeten dan maar even op de collega-agent wachten die WEL Fries spreekt. Met andere woorden: van een agent kun je niet eisen dat ze Fries spreken (noch Turks, etc)
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 17 januari 2006 @ 13:12:17 #123
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34156793
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:09 schreef dVTB het volgende:
Nee, Doc, dat verwacht ik niet van ze. Maar ZIJ moeten dan ook niet verwachten dat er onmiddellijk een agent paraat is die ze in het Fries te woord kan staan. Ze moeten dan maar even op de collega-agent wachten die WEL Fries spreekt. Met andere woorden: van een agent kun je niet eisen dat ze Fries spreken (noch Turks, etc)
Waarom zou dat niet redelijk zijn. Zij spreken een taal die in dat gebied officieel erkend is en waar ze mee opgegroeid zijn en wat hun moedertaal is. Zij zijn nooit verhuisd - zij wonen nog steeds waar ze wonen.

Het is daarom redelijk dat agenten Fries kunnen verstaan (en bijvoorkeur ook spreken) wanneer een bejaarde het slachtoffer is van een misdrijf en zijn of haar verhaal wil doen. Ze hebben het volste recht om die taal te spreken.

Dit allemaal itt tot een buitenlandse taal die import is. Fries is in Friesland geen import maar een officieel erkende taal waarin generaties alleen maar zijn opgevoed.
pi_34156826
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 12:58 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

[..]

Nou ja, dat is wat al te simpel. Het is toch ook echt een probleem voor de agenten en de samenleving als ze bij een ongeluk komen en je kunt elkaar niet verstaan.
pi_34156862
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:09 schreef dVTB het volgende:
Niet spreken - wel verstaan.

Is dat zoveel moeite? In de praktijk is het namelijk al bijna het geval.

Mijn vriend verstond binnen de kortste keren Fries en ik heb het hem niet verplicht
pi_34156914
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:03 schreef dVTB het volgende:
Ik weet niet of het meteen weigeren is, dat maak jij ervan. Natuurlijk zou je dat mogen verwachten maar de praktijk is nou eenmaal anders om allerlei redenen die niet altijd met onwil of tegenwerking te maken hebben.

Mijn punt is dat ik het belangrijk vind dat agent en burger zoveel mogelijk met elkaar kunnen communiceren. Daar heb je volgens mij meer aan dan er een soort principe-kwestie van te maken.
pi_34157052
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:01 schreef Doc het volgende:

[..]

Ware het niet dat in de tijd dat die ouderen opgroeide in Friesland er echt bijna alleen maar Fries in hun omgevening gesproken werd. Dat Fries officiële taal daar was.

Arabisch is nooit de officiele taal van Rotterdam geweest. Het is nooit de moedertaal van die stad geweest.
Het gaat er niet om of een taal ooit een officiële taal is geweest. Het gaat erom of we onze agenten er op moeten selecteren.
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:02 schreef Doc het volgende:

[..]

En wat als je 80 bent en je bent opgegroeid met Fries, wat een officiele taal is waar ook in officiele stukken in Friesland mee gecorrespondeerd mag worden?
En wat als je 80 bent en je bent opgegroeid met Arabisch, wat wél een officiele taal is en mee mag gecorresponeerd mag worden?
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:12 schreef Doc het volgende:

[..]

Waarom zou dat niet redelijk zijn. Zij spreken een taal die in dat gebied officieel erkend is en waar ze mee opgegroeid zijn en wat hun moedertaal is. Zij zijn nooit verhuisd - zij wonen nog steeds waar ze wonen.

Het is daarom redelijk dat agenten Fries kunnen verstaan (en bijvoorkeur ook spreken) wanneer een bejaarde het slachtoffer is van een misdrijf en zijn of haar verhaal wil doen. Ze hebben het volste recht om die taal te spreken.

Dit allemaal itt tot een buitenlandse taal die import is. Fries is in Friesland geen import maar een officieel erkende taal waarin generaties alleen maar zijn opgevoed.
Meten met 2 maten
pi_34157056
Leer ze Fries ipv ze op te laten stappen. Als je in Friesland zo'n functie hebt, lijkt het me wel handig om Fries te verstaan.
pi_34157097
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:20 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Het gaat er niet om of een taal ooit een officiële taal is geweest. Het gaat erom of we onze agenten er op moeten selecteren.
[..]

En wat als je 80 bent en je bent opgegroeid met Arabisch, wat wél een officiele taal is en mee mag gecorresponeerd mag worden?
[..]

Meten met 2 maten
Beetje modieus om steeds dat Arabisch erbij te halen hoor
pi_34157188
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:22 schreef SCH het volgende:

[..]

Beetje modieus om steeds dat Arabisch erbij te halen hoor
Logisch gegeven, als je kijkt naar het aantal mensen uit die landen die in Nederland wonen.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 17 januari 2006 @ 13:26:18 #131
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34157213
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:20 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

[..]

[..]

Meten met 2 maten
Turks is wel een officiele taal maar niet een taal die als erkende voertaal in NL geldt. Friesland is officieel tweetalig. Nederlands en Fries. Nergens is de officiele tweede taal in NL Turks. In Turkije is het de voetaal.

Als je in Friesland werkt als agent moet je dus ook Fries kunnen verstaan netzoals een agent in Brussel tweetalig moet zijn.

Het is niet twee maten. Het is de taal van dat gebied waar die mensen geboren zijn en wat in de tijd dat zij hun opleiding kregen ook de meest gebruikte taal aldaar was.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 17 januari 2006 @ 13:28:02 #132
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34157267
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:25 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Logisch gegeven, als je kijkt naar het aantal mensen uit die landen die in Nederland wonen.
Waar in NL is Turks de officiële moedertaal? Turks in IMPORT in NL. Fries is GEEN import in Friesland.

Is het verschil zo moeilijk?
pi_34157373
Maar de vergelijking met A'dam is op slechts 1 terrein goed te doen. Een agent op straat kan z'n functie zogenaamd ook niet goed doen als deze tussen Arabisch sprekende mensen verkeert. Dan is 'ie net zo hulpeloos als een Nederlander in Friesland. In Friesland beweert NB een politie-chef (want dat is een burgemeester) dat de agent in kwestie dan niet goed op z'n taak is voorbereid. Voor Amsterdam zou dat betekenen dat de agent die geen Arabisch kan, dus ook niet functioneert. In Amsterdam noemen we het echter volstrekte kolder, in Friesland is het dan opeens normaal. Op z'n minst raar te noemen.

En los daarvan: ook importagenten gaan natuurlijk wel hun best doen om enig Fries te leren, het is echt niet zo dat ze stijf weigeren enige basiskennis op te nemen.
pi_34157494
Een politieagent heeft naast zijn/haar controlerende functie ook een sociale functie. Geloof mij, op het Friese platteland (ik ben er opgegroeid), verwacht geen enkele Fries dat iemand ‘van buiten’ de lokale spreektaal beheerst. Als je dat denkt, ben je waarschijnlijk nooit buiten de randstad geweest. Waar het om gaat is dat het bij je functioneren grote voordelen oplevert wanneer je de mensen ten minste de kans geeft hun verhaal in het Fries, Gronings, Twents, Limburgs of welke lokale taal of dialect dan ook te doen. Van een plattelandsdokter, veearts, dominee, pastoor, leraar of wat al niet meer, verwacht je dat toch ook?
Keep on drawing in the free world.
pi_34157563
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:28 schreef Doc het volgende:

[..]

Waar in NL is Turks de officiële moedertaal? Turks in IMPORT in NL. Fries is GEEN import in Friesland.

Is het verschil zo moeilijk?
Ik herhaal:

pi_34157880
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:35 schreef local34 het volgende:
Een politieagent heeft naast zijn/haar controlerende functie ook een sociale functie. Geloof mij, op het Friese platteland (ik ben er opgegroeid), verwacht geen enkele Fries dat iemand ‘van buiten’ de lokale spreektaal beheerst. Als je dat denkt, ben je waarschijnlijk nooit buiten de randstad geweest. Waar het om gaat is dat het bij je functioneren grote voordelen oplevert wanneer je de mensen ten minste de kans geeft hun verhaal in het Fries, Gronings, Twents, Limburgs of welke lokale taal of dialect dan ook te doen. Van een plattelandsdokter, veearts, dominee, pastoor, leraar of wat al niet meer, verwacht je dat toch ook?
Nee. Ik verwacht m'n verhaal in het Nederlands te kunnen doen, en ik verlang van anderen ook niet meer dan dat zij Nederlands verstaan en tegen mij spreken. En in bepaalde beroepsgroepen accepteer ik ook Engels als overeengekomen voertaal.

Maar zeker niet één of ander gebrabbel wat op de hele wereld door een handjevol uit de klei getrokken boeren 'gesproken' wordt.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  dinsdag 17 januari 2006 @ 13:48:23 #137
132379 Stew
Heldenzeit
pi_34157919
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:37 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Ik herhaal:

Het is een officiële taal in Nederland. Friesland is tweetalig. Dus waar dat geweest op slaat is me niet helemaal duidelijk.
En dus is het best wel logisch dat er op geselecteerd wordt, al heoft het voor mij niet op de spits te worden gedreven.
Hat irgendwer gesagt es wäre Zeit für Helden?
pi_34158400
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:47 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Nee. Ik verwacht m'n verhaal in het Nederlands te kunnen doen, en ik verlang van anderen ook niet meer dan dat zij Nederlands verstaan en tegen mij spreken. En in bepaalde beroepsgroepen accepteer ik ook Engels als overeengekomen voertaal.

Maar zeker niet één of ander gebrabbel wat op de hele wereld door een handjevol uit de klei getrokken boeren 'gesproken' wordt.
Goed. Dat mag jij vinden. Waarschijnlijk ben jij een stedeling, en ik ben een 'boertje.' Zinloze discussie dan. Mocht het jou en je soort echter weerhouden om daarom de verre uithoeken van de provincie te visiteren, dan levert het in ieder geval voor ons plattelanders nog een direct voordeel op.

pi_34158690
quote:
Jammer dat je er een troll topic van maakt en niet in de realiteit staat.
Jammer dat dit soort reacties dus vaak geuit worden die helemaal niks met het onderwerp te maken hebben, hoogstens met het tolerantienivo van betreffende users.

Mag ik je er op wijzen dat ook de voormalige directeur van de Europese bank blijk baar zo boer was die dit gebrabbel sprak
pi_34158769
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:25 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Nee, eerder een flauw discussietechniekje dat het in deze populistische tijd goed doet. Het gaat hier om Friezen en niet om Arabieren dus houd het daarbij svp.
pi_34158804
quote:

[..]

Nee. Ik verwacht m'n verhaal in het Nederlands te kunnen doen
Probleem opgelost want dat kan dus!!!
  dinsdag 17 januari 2006 @ 14:20:07 #142
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_34158996
Basta! Goed gesproken...

Friesland is nu eenmaal een verhaal apart. Handig om, zoals al gezegd, als agent de talen en dialecten (ik let op mijn woorden.....) van je werkgebied te kunnen verstaan. Klaar. Dat getuigt van professionalitiet in je vak. En ja er lopen een paar mensen rond die alleen Fries praten, niks aan te doen.
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 14:13 schreef SCH het volgende:

[..]

Nee, eerder een flauw discussietechniekje dat het in deze populistische tijd goed doet. Het gaat hier om Friezen en niet om Arabieren dus houd het daarbij svp.
pi_34158999
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 14:13 schreef SCH het volgende:

[..]

Helemaal niet ik zet het in perspectief.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 17 januari 2006 @ 14:21:17 #144
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34159037
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:37 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Ik herhaal:

a) Het is niet een officiële taal GEWEEST, maar het IS het nog steeds.
b) Het is wonderlijk als agenten niet de twee officiele erkende talen kennen die voor een gebied gelden - mensen hebben daar het wettelijk het volste recht om in Friesland alleen in het Fries te communiceren.

Het is dus daarom zeker relevant dat het een officiele taal is en een moedertaal van het gebied.
pi_34159110
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 14:20 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Nee, je vergelijking raakt kant noch wal, dat zul je zelf ook wel inzien.
Immigranten er bij slepen is zo 2001
  dinsdag 17 januari 2006 @ 14:23:57 #146
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_34159131
quote:

[..]

Ik kan mij nog een interview herinneren van Studio Sport waar de verslaggever opeens een vraag stelde aan de opa van Rintje Ritsma. Die man had echt even moeite om naar het Nederlands te schakelen.
Als je als politie dicht bij de burger wilt staan is het wel zo handig als je ook hun taal spreekt. En Fries is toch een officiele taal daar?
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 17 januari 2006 @ 14:23:57 #147
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34159133
quote:

[..]

Alleen is dat " één of ander gebrabbel wat op de hele wereld door een handjevol uit de klei getrokken boeren 'gesproken' wordt" wel een officiele taal. Het is de moedertaal van mensen die daar geboren en getogen zijn. In de communicatie buiten Friesland zullen zij Nederlands moeten spreken, maar binnen Friesland hebben zij het volste recht hun taal te spreken.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 17 januari 2006 @ 14:26:12 #148
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34159205
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 14:20 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Nee, je verwart IMPORT met met een taal die uit het gebied zelf komt.
pi_34159371
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 14:23 schreef Doc het volgende:

[..]

Alleen is dat " één of ander gebrabbel wat op de hele wereld door een handjevol uit de klei getrokken boeren 'gesproken' wordt" wel een officiele taal. Het is de moedertaal van mensen die daar geboren en getogen zijn. In de communicatie buiten Friesland zullen zij Nederlands moeten spreken, maar binnen Friesland hebben zij het volste recht hun taal te spreken.
Daar gaat het niet om. Iemand uit Heerlen heeft ook het volste recht om plat Heerlens te brabbelen, zal mij een zorg wezen. Voor mijn part gaat hij Fries spreken, ik zal er niet wakker van liggen.

Maar ik vind het belachelijk om dat als functie-eis op te nemen voor een agent. Je bent Nederlander. De voertaal is Nederlands. Dus dat spreek je dan ook maar.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 17 januari 2006 @ 15:00:23 #150
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34160528
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 14:31 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Daar gaat het niet om. Iemand uit Heerlen heeft ook het volste recht om plat Heerlens te brabbelen, zal mij een zorg wezen. Voor mijn part gaat hij Fries spreken, ik zal er niet wakker van liggen.

Maar ik vind het belachelijk om dat als functie-eis op te nemen voor een agent. Je bent Nederlander. De voertaal is Nederlands. Dus dat spreek je dan ook maar.
In Friesland zijn er twee officiële talen die voertaal zijn: niet alleen Nederlands maar ook Fries is een officiële voertaal. Het gaat niet om een dialect maar om een officiële voertaal. In Friesland ben je ook Fries en is het dus als je een officiële functie hebt waar het noodzakelijk is dat je met de gehele bevolking kan communiceren je ook daadwerkelijk de voor dat gebied wettelijk erkende voertalen kan verstaan. Is niet heel vreemd hoor.

Nogmaals: Fries is een erkende taal die wettelijk in Friesland gelijkwaardig is aan het Nederlands voor de communicatie.

Ik zou het ook vreemd vinden als een agent is Friesland alleen maar Fries zou kunnen spreken.
pi_34161432
Weet iemand of een Brusselse agent zowel Frans als Vlaams moet kunnen spreken?
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
pi_34162258
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:14 schreef SCH het volgende:
Mijn vriend verstond binnen de kortste keren Fries
Alles?
Friezen hebben namelijk de hinderlijke gewoonte om in een gesprek er woorden in te gooien die in geen cursusboek zijn terug te vinden. Dan moet je aan de hand van het onderwerp en de zinsopbouw maar gokken wat er bedoeld wordt. Heel vervelend.
pi_34163301
Uit dit topic blijkt eigenlijk maar een ding, namelijk dat het ontzettend dom is geweest van de Nederlandse overheid in het verleden om het omhooggevallen dialect wat Fries eigenlijk is te erkennen als een officiele Rijkstaal.

De Saksische taalgroep wordt inmiddels door taaldeskundigen ook erkend als een echte taal; toch hoor je geen Drent, Twent of Groninger klagen over het feit dat hij niet een aanvraag voor een vergunning in zijn dialect kan doen, simpelweg omdat i.t.t. tot de Friezen het in de rest van het land algemeen geaccepteerd wordt dat de voertaal in dit land het standaard Nederlands is.

Veel Friezen zijn zo trots op hun cultuur dat ze zich verheven voelen boven "Hollanders". Beetje belachelijk allemaal, ik ben Groninger en schaam me ook niet voor de Groninger cultuur maar heb er geen enkele behoefte aan die cultuur op te dringen aan andere Nederlanders.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 17 januari 2006 @ 16:36:49 #154
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34164141
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 16:15 schreef Jalu het volgende:
Veel Friezen zijn zo trots op hun cultuur dat ze zich verheven voelen boven "Hollanders". Beetje belachelijk allemaal, ik ben Groninger en schaam me ook niet voor de Groninger cultuur maar heb er geen enkele behoefte aan die cultuur op te dringen aan andere Nederlanders.
Ik ben ook geen Fries. Ik zeg alleen dat mensen die opgegroeid zijn in een gebied waarin Fries hun eigen taal is en ook officieel en wettelijk erkend is als eigen taal de plaatselijke agent ook in die taal moeten kunnen aanspreken zonder daarbij raar aangekeken te worden. Het is geen opdringen van de taal (of cuiltuur) aan "Hollanders", maar aan mensen die in Friesland wonen en zodoende ook als Fries te zien zijn. Als je daar woont is enige verdieping in de cultuur wel op de plaats en het kennen van de officiele wettelijk erkende taal wel logisch als een groot deel van je werkzaamheden aldaar communicatie met de bevolking is.

Je verwacht toch ook dat een Canadees agent in Quebec ook Frans kan verstaan?
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 17 januari 2006 @ 16:40:38 #155
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34164279
Het "probleem" zal in de loop van de tijd minder wordenb aangezien het aantal personen dat alleen Fries kan omdat ze alleen in het Fries onderwezen zijn rap afneemt, maar vooralsnog is het wel zo netjes om die bejaarde bevolking die langer gewerkt hebben aan de opbouw van het land dan wij ooit zullen doen en die geboren zijn in Friesland en daar ook zullen sterven in hun eigen taal te kunnen laten praten en dat ze dan ook door de import-agent begrepen worden.
pi_34164416
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 16:36 schreef Doc het volgende:

[..]

Ik ben ook geen Fries. Ik zeg alleen dat mensen die opgegroeid zijn in een gebied waarin Fries hun eigen taal is en ook officieel en wettelijk erkend is als eigen taal de plaatselijke agent ook in die taal moeten kunnen aanspreken zonder daarbij raar aangekeken te worden. Het is geen opdringen van de taal (of cuiltuur) aan "Hollanders", maar aan mensen die in Friesland wonen en zodoende ook als Fries te zien zijn. Als je daar woont is enige verdieping in de cultuur wel op de plaats en het kennen van de officiele wettelijk erkende taal wel logisch als een groot deel van je werkzaamheden aldaar communicatie met de bevolking is.

Je verwacht toch ook dat een Canadees agent in Quebec ook Frans kan verstaan?
Je illustreert hiermee precies mijn punt. De Friese taal had dus nooit erkend moeten worden als wettelijke taal. Hiervoor is namelijk absoluut geen zinnige reden, net zoals het onzin is om het Nedersaksisch(wat ook taalkundig als "taal" wordt aangemerkt en niet als een dialect) als wettelijke taal te erkennen. Dit staat verder los van de taalkundige definitie van wat het verschil is tussen een taal en een dialect.

Nederland kent 1 taal die in heel Nederland gesproken wordt: het Nederlands. Je mag dus van elke Nederlandse staatsburger verwachten dat hij in het Nederlands zich kan uitdrukken.
pi_34164588
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 16:40 schreef Doc het volgende:
Het "probleem" zal in de loop van de tijd minder wordenb aangezien het aantal personen dat alleen Fries kan omdat ze alleen in het Fries onderwezen zijn rap afneemt, maar vooralsnog is het wel zo netjes om die bejaarde bevolking die langer gewerkt hebben aan de opbouw van het land dan wij ooit zullen doen en die geboren zijn in Friesland en daar ook zullen sterven in hun eigen taal te kunnen laten praten en dat ze dan ook door de import-agent begrepen worden.
En waarom geldt dat dan alleen voor de Friezen? Waarom mag je dat dan ook niet verwachten van een Friese diender die in Limburg gaat werken, om maar even een dwarsstraat te noemen? Geloof me, in andere gebieden geldt precies hetzelfde, hier in Groningen wonen ook oudere mensen die alleen maar Gronings hebben leren praten. En voor een import-agent is het verschil tussen Gronings en Fries helemaal niet zo groot hoor(zeker niet als je weet dat beide talen behoorlijk grote invloed op elkaars ontwikkeling hebben gehad...), het blijft voor een "allochtone" agent allemaal even moeilijk.

Je kunt het gewoon niet verplichten, punt.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 17 januari 2006 @ 16:53:14 #158
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34164781
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 16:44 schreef Jalu het volgende:

[..]

Je illustreert hiermee precies mijn punt. De Friese taal had dus nooit erkend moeten worden als wettelijke taal. Hiervoor is namelijk absoluut geen zinnige reden, net zoals het onzin is om het Nedersaksisch(wat ook taalkundig als "taal" wordt aangemerkt en niet als een dialect) als wettelijke taal te erkennen. Dit staat verder los van de taalkundige definitie van wat het verschil is tussen een taal en een dialect.

Nederland kent 1 taal die in heel Nederland gesproken wordt: het Nederlands. Je mag dus van elke Nederlandse staatsburger verwachten dat hij in het Nederlands zich kan uitdrukken.
Het punt is echter dat wat jij beweert over "zou moeten worden" gaat en niet over de daadwerkelijke reailiteit. Daarom is je laatste opmerking ook niet correct: NU is de feitelijke situatie dat Nederland (in ieder geval Friesland) 2 officiele talen kent. Een Fries staat nu in het recht al zijn of haar communicatie -dus ook die met de importagent in Friesland ook in het Fries te doen. Dat jij het er niet mee eens bent verandert daar niets aan.

Dat jij vind dat de nu 80-plussers op het platteland met 6 jaar lagere school die het hele leven in het Fries heeft gesproken (en daar wettelijk ook het volste recht toe heeft) nu maar tegen iemand die als import komt in de andere taal van het gebied te spreken omdat de import agent niet anders kan vind ik vreemd. Die 80-plusser woont er al zijn hele leven en spreekt gewoon de taal die in dat gebied officieel erkend is. Nogmaals, dat jij het er niet mee eens bent dat het als taal erkend is verandert daar niets aan.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 17 januari 2006 @ 16:56:07 #159
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34164870
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 16:48 schreef Jalu het volgende:

[..]

En waarom geldt dat dan alleen voor de Friezen? Waarom mag je dat dan ook niet verwachten van een Friese diender die in Limburg gaat werken, om maar even een dwarsstraat te noemen? Geloof me, in andere gebieden geldt precies hetzelfde, hier in Groningen wonen ook oudere mensen die alleen maar Gronings hebben leren praten. En voor een import-agent is het verschil tussen Gronings en Fries helemaal niet zo groot hoor(zeker niet als je weet dat beide talen behoorlijk grote invloed op elkaars ontwikkeling hebben gehad...), het blijft voor een "allochtone" agent allemaal even moeilijk.

Je kunt het gewoon niet verplichten, punt.
Omdat Fries een officeel en wettelijk erkende taal is in dat gebied. Daar kan je het niet mee eens zijn maar dat verandert niet de realtiet dat het wel 't geval is. Zodoende vind ik het redelijk het verplicht te maken dat agenten die taal in behoorlijke mate moeten kunnen verstaan.

Of je het ook wettelijk kan verplichten is verder aan de rechter ook niet aan jou, hoe vaak je ook "punt" mag roepen.
pi_34165306
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 16:53 schreef Doc het volgende:

[..]

Het punt is echter dat wat jij beweert over "zou moeten worden" gaat en niet over de daadwerkelijke reailiteit. Daarom is je laatste opmerking ook niet correct: NU is de feitelijke situatie dat Nederland (in ieder geval Friesland) 2 officiele talen kent. Een Fries staat nu in het recht al zijn of haar communicatie -dus ook die met de importagent in Friesland ook in het Fries te doen. Dat jij het er niet mee eens bent verandert daar niets aan.

[...]

Nogmaals, dat jij het er niet mee eens bent dat het als taal erkend is verandert daar niets aan.
Hoezo? Het feit dat we het er überhaupt overhebben bewijst toch dat er een problematiek is gecreëerd door een willekeurige streektaal als rijkstaal te erkennen? Dat is een feit dat niet te ontkennen is. Had de Friese taal in het verleden gewoon dezelfde status gekregen als alle andere Nederlandse streektalen dan was er nu geen probleem geweest. Geen dure tweetalige flauwekul in officiële stukken, onzinnige tweetalige plaatsnaam- en andere (verkeers)borden etc etc.
pi_34165388
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 16:56 schreef Doc het volgende:

[..]

Omdat Fries een officeel en wettelijk erkende taal is in dat gebied. Daar kan je het niet mee eens zijn maar dat verandert niet de realtiet dat het wel 't geval is. Zodoende vind ik het redelijk het verplicht te maken dat agenten die taal in behoorlijke mate moeten kunnen verstaan.

Of je het ook wettelijk kan verplichten is verder aan de rechter ook niet aan jou, hoe vaak je ook "punt" mag roepen.
In mijn optiek zou die geldverslindende tweetaligheid dan ook snel teruggedraaid moeten worden. Dat is mijn mening inderdaad, maar die mening is wel gebaseerd op een problematiek die enkel en alleen ontstaat door een volstrekt willekeurige wettelijke erkenning van een willekeurige streektaal.
pi_34168116
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 15:45 schreef Bayer het volgende:

[..]

Alles?
Friezen hebben namelijk de hinderlijke gewoonte om in een gesprek er woorden in te gooien die in geen cursusboek zijn terug te vinden. Dan moet je aan de hand van het onderwerp en de zinsopbouw maar gokken wat er bedoeld wordt. Heel vervelend.
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar in grote lijnen kan hij het redelijk volgen. En hij kan tot tien tellen
pi_34168150
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:10 schreef Jalu het volgende:

[..]

In mijn optiek zou die geldverslindende tweetaligheid dan ook snel teruggedraaid moeten worden. Dat is mijn mening inderdaad, maar die mening is wel gebaseerd op een problematiek die enkel en alleen ontstaat door een volstrekt willekeurige wettelijke erkenning van een willekeurige streektaal.
Ach, dat is natuurlijk een lang verhaal. Hoe willekeurig die streektaal en die erkenning is.
pi_34168292
Volgens mij is het voor alle friezen ook gewoon noodzakelijk om Nederlands te kennen...
pi_34168456
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:32 schreef Evil_Jur het volgende:
Volgens mij is het voor alle friezen ook gewoon noodzakelijk om Nederlands te kennen...
Dat is gewoon de basis, zoals overal in Nederland.
Friese kindertjes krijgen op de basisschool maar 3 uurtjes Fries op vrijdagochtend. (Tenminste dat Friese jongetje van 8 die ik ken)
pi_34168579
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:10 schreef Jalu het volgende:

[..]

...een willekeurige streektaal.
Door Fries steeds als 'een willekeurige streektaal' te bestempelen, laat je blijken weinig kennis van geschiedenis te hebben, en verloochen je bovendien het cultuurgoed van je eigen land: Nederland. Dat is het slechtste wat je kunt doen. Nederlands is namelijk geografisch gezien ook maar een willekeurige streektaalje, weet je. Die zou ik op zeer lange termijn en voor het nageslacht ook graag beschermd zien.
pi_34168629
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 15:45 schreef Bayer het volgende:

[..]

Alles?
Eensch voer ik door Fryse wateren En sprong bij mij op het dek
Enen gereformeerde Fries die vroeg met grote bek:
Is het Fries een taal of is het een dialect
Ik riep ben jij daar even gek,
Fries is een spraakgebrek
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_34168748
Van dit soort topics word ik dan wel weer een beetje Frysk militant, waar ik eigenlijk een broertje aan dood heb.
  dinsdag 17 januari 2006 @ 18:47:38 #169
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_34168877
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:44 schreef SCH het volgende:
Van dit soort topics word ik dan wel weer een beetje Frysk militant, waar ik eigenlijk een broertje aan dood heb.
Lekker beppe, sukerbolle.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_34168966
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:47 schreef popolon het volgende:

[..]

Lekker beppe, sukerbolle.
Wost noch mei pake te fiskjen asen?
  dinsdag 17 januari 2006 @ 18:51:26 #171
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_34169043
Als je terug in de geschiedenis kijkt zou je best kunnen zeggen dat de Friezen de enige echte autochtonen van NL zijn.

De rest is maar wat aan komen drijven vanuit allerlei vage richtingen.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_34169064
quote:
Mjah, adem door je neus.
Maar dat Fries op de basisschool is wel een heet hangijzer. Het wordt die kinderen verplicht om Fries te leren. Nou heb ik daar geen problemen mee, maar een vriendin van mij en haar man dus wel. Hun zoon moét Fries leren en daar zitten zij niet op te wachten, en er zijn meer ouders die dat niet willen. Daar wordt dus totaal aan voorbij gegaan en zelfs de onderwijsinspectie op af gestuurd. Vind ik ook niet in de haak. Maar goed, kinderen zijn gewoon een stuk sneller met talen dus imho zal het wel loslopen. Die ouders vinden echter wat anders.
pi_34169145
quote:
Ik krijg eerder een zieke fantasie om in m'n BM-er het IJsselmeer over te zeilen en her en der wat in de hens te steken. M'n moeders familienaam is ook nog eens Donia, dus wie weet zit het in de genen.

pi_34169332
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:51 schreef Bayer het volgende:

[..]

Mjah, adem door je neus.
Maar dat Fries op de basisschool is wel een heet hangijzer. Het wordt die kinderen verplicht om Fries te leren. Nou heb ik daar geen problemen mee, maar een vriendin van mij en haar man dus wel. Hun zoon moét Fries leren en daar zitten zij niet op te wachten, en er zijn meer ouders die dat niet willen. Daar wordt dus totaal aan voorbij gegaan en zelfs de onderwijsinspectie op af gestuurd. Vind ik ook niet in de haak. Maar goed, kinderen zijn gewoon een stuk sneller met talen dus imho zal het wel loslopen. Die ouders vinden echter wat anders.
Om welke reden zijn die ouders er op tegen?
pi_34169586
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:58 schreef SCH het volgende:
Om welke reden zijn die ouders er op tegen?
Nergens voor nodig, we wonen in Nederland.
pi_34169656
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:51 schreef Bayer het volgende:

[..]

Mjah, adem door je neus.
Dat hangt toch echt af van waar je fries vind staan als taal/dialect(/spraakgebrek)
Een dialect hoeft namelijk niet op school aangeleerd te worden dat komt vanzelf wel
En spraakgebrek, er zijn mensen die veel geld betalen om ervanaf te komen dus laat die ook maar.

Ga je echter van het standpunt uit dat het Fries een taal zou zijn, en daar zijn dingen voor en tegen te zeggen, dan hoort in ieder geval in Friesland het onderwijs tweetalig te zijn, en wioon/werk je in friesland dan zullen de keinders toch fries moeten leren.

Echter, uitgaande van het feit dat Fries een taal zou zijn, houdt dat in dat Nederland twee voertalen heeft:, en dus; al het onderwijs zou tweetalig moeten zijn.

(Off Topic als dat vreemde friese partijtje het ooit voor elkaar krijgt uit de EU te stappen en de Euro in het tjeukemeer te doen zinken neem ik al mijn Friese Grappen terug, Stap ik uit de vereniging Prikkeldraad om Friesland en kom iuk terug naar NederFriesland. Want hoewel het een stel moeilijk verstaanbare stijfkoppen zijn....)
pi_34169793
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:03 schreef Bayer het volgende:

[..]

Dan ben ik wel benieuwd wat de kinderen zelf vinden. Over het algemeen vinden die het wel leuk en hebben ze er alleen maar baat bij. Uit onderzoek blijkt ook dat 2-talig opgevoede kinderen vaak een beter taalgevoel hebben.

Alleen als je toch al moeite hebt met taal kan het een probleem zijn en dan snap ik de bezwaren. Dit klinkt een beetje als gezeur
pi_34169845
Hou nou eens op met dat gelul over een spraakgebrek. Het is gewoon de 2e rijkstaal, of je het nou leuk vindt of niet. Deal with it.
pi_34169861
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:40 schreef local34 het volgende:

[..]

Door Fries steeds als 'een willekeurige streektaal' te bestempelen, laat je blijken weinig kennis van geschiedenis te hebben, en verloochen je bovendien het cultuurgoed van je eigen land: Nederland. Dat is het slechtste wat je kunt doen. Nederlands is namelijk geografisch gezien ook maar een willekeurige streektaalje, weet je. Die zou ik op zeer lange termijn en voor het nageslacht ook graag beschermd zien.
Dat laatste ben ik op zich best met je eens. Echter, Nederlands is de taal van een souvereine Nederlandse staat, iets wat voor het Fries niet geldt. En door de nadruk steeds zo te leggen op die "unieke" status van de Friese taal, geschiedenis en cultuurgoed doe je de rest van de Nederlandse cultuur en geschiedenis gewoon te kort. Er is gewoon geen reden om het Fries een andere status toe te kennen dan pak-em-beet het Twents. Zeker heden ten dage.

Let wel, ik zeg nergens dat de Friese taal maar uitgeroeid zou moeten worden of zo; ik ben alleen volstrekt allergisch voor de Friese superioriteitswaan die je ook in dit topic weer naar voren zie komen en die echt alleen maar wordt aangemoedigd door de wettelijke erkenning van het Fries als Rijkstaal.

Er is geen enkele andere streektaal die kinderen verplicht op school moeten leren, zoals ook anderen in dit topic al opmerkten. Er is geen enkele reden voor de uitzonderingspositie van de Friese taal. Niets anders dan een misplaatst provinciaal nationalisme.
pi_34170011
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:03 schreef Bayer het volgende:

[..]

Aha. Dan hoeven die kinderen dus ook geen Engels, Duits en Frans te leren. Nergens voor nodig, we wonen toch in Nederland?
I`m beginning to think that maybe everything that happens makes sense. Like, if it didn`t make sense, how could it happen? But that`s really a terrible thought. It can only come out of trouble - trouble that doesn`t make sense.
pi_34170072
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:07 schreef SCH het volgende:
Dan ben ik wel benieuwd wat de kinderen zelf vinden. Over het algemeen vinden die het wel leuk en hebben ze er alleen maar baat bij. Uit onderzoek blijkt ook dat 2-talig opgevoede kinderen vaak een beter taalgevoel hebben.

Alleen als je toch al moeite hebt met taal kan het een probleem zijn en dan snap ik de bezwaren. Dit klinkt een beetje als gezeur
Mjah, het is heel dubbel. Het zijn mensen uit het westen die alweer 17 jaar in, jawel, Leeuwarden wonen. Als ze een neutje op hebben rebbelen ze zelf wel lekker in het Fries. Opgepikt in het dagelijks leven en de sportvereniging. Ze hebben altijd nog het idee dat ze uit het westen komen en teruggaan. Dat is natuurlijk niet zo, want als ze op Funda gaan kijken komen ze van een kouwe kermis thuis. Moeilijke zaak.
pi_34170233
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:12 schreef Penny_Lane het volgende:
Aha. Dan hoeven die kinderen dus ook geen Engels, Duits en Frans te leren. Nergens voor nodig, we wonen toch in Nederland?
Kijk, dit noemen we bij ons thuis 'spastisch gedrag',
Nederland is Nederland, die taal spreek je daar dus ook.

Engels, Duits en Frans noemen we in de volksmond ook wel, 'buitenlands'.
Nou, dat doe je dus daar. Fries is een Rijkstaal.
pi_34170313
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:07 schreef SCH het volgende:

[..]

Als je kinderen zo graag 2-talig wilt opvoeden omdat dat zo goed is voor het taalgevoel, doe dat dan alsublieft met echt Engels als tweede taal ipv. het bastaard-engels dat het Fries eigenlijk is.("Brea, bûter, en griene tsiis is goed Ingelsk en goed Frysk")

De laatste zin moet je lezen met enig sarcasme, maar ik meen wel wat ik zeg: de functionaliteit van het Fries als tweede taal is absoluut nihil, als je dan tweetalig onderwijs wilt, neem dan een internationaal belangrijke taal als tweede taal, dus bijvoorbeeld Frans, Engels of zelfs Duits. Daar hebben die kinderen in hun verdere leven veel meer aan. Laat het Fries gewoon zijn wat het is, een streektaal zoals we er zo veel hebben in dit land en geen belemmering voor mensen om buiten hun eigen provincie normaal te kunnen functioneren(en dat is het wel als je ambtenaren moet verplichten om een streektaal te leren omdat ze anders met een deel van de bevolking niet kunnen communiceren!). Dat laaste geldt niet alleen voor de Friese taal, ook in diverse andere regio's zie je dat streektalen een belemmering vormen voor de ontwikkeling van de beheersing van de Nederlandse taal voor kinderen die thuis alleen maar hebben leren spreken in de regionale streektaal en niet in het Nederlands.
pi_34170323
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:09 schreef Bayer het volgende:
Hou nou eens op met dat gelul over een spraakgebrek. Het is gewoon de 2e rijkstaal, of je het nou leuk vindt of niet. Deal with it.
Als het de tweede rijkstaal is , dan vind ik dat het overal in Nederland, en niet alleen in Friesland als verplichte taal gegeven moet worden.

Ik wist niet dat Friezen van die tere zieltjes hadden waar ze zo snel op getrapt zijn,
afgezien van SCH maar dat kan ook zijn pik wezen.
stelt me een beteje teleur, bot, ja, boers, ja, recht door zee, ook, beledigt omdat er over spraakgebrek gegrapt word..... teleurstellend
pi_34170555
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:18 schreef desiredbard het volgende:
Als het de tweede rijkstaal is , dan vind ik dat het overal in Nederland, en niet alleen in Friesland als verplichte taal gegeven moet worden.
Onzin. Agenten moeten gewoon Nederlands spreken en als de [betreffende] agent het kan moet ie het vooral in het Fries doen. Geen verplichting.
quote:
stelt me een beteje teleur, bot, ja, boers, ja, recht door zee, ook, beledigt omdat er over spraakgebrek gegrapt word..... teleurstellend
Ik ben geen Fries dude, ik kom keurig netjes uit Amsterdam.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bayer op 17-01-2006 19:31:26 ]
pi_34170611
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:18 schreef Jalu het volgende:

[..]

Als je kinderen zo graag 2-talig wilt opvoeden omdat dat zo goed is voor het taalgevoel, doe dat dan alsublieft met echt Engels als tweede taal ipv. het bastaard-engels dat het Fries eigenlijk is.
Fries is geen Bastaard Engels.
Fries heeft een nadrukkelijke Saksissche en Bretonse invloed
(Ik op me ouwe dag die boeren verdedigen de wonderen benne de wereld niet uit)
Of Saksisch ontstaan is van Germanen met een spraakgebrek valt te overwegen
....maar bastaard engels is onder de gordel.

Bovendien is engels een taal voor idioten, gramatica is miniem, en zeker met het amerikaans engels dat op scholen geleerd wordt, vol spellingsfouten.
pi_34170629
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:16 schreef Bayer het volgende:

[..]

Kijk, dit noemen we bij ons thuis 'spastisch gedrag',
Nederland is Nederland, die taal spreek je daar dus ook.

Engels, Duits en Frans noemen we in de volksmond ook wel, 'buitenlands'.
Nou, dat doe je dus daar. Fries is een Rijkstaal.
Ik vind `t niet spastisch, ik ben ook geen fervente Friese taal-aanhanger, maar ik vind het van die ouders vrij inconsequent. Als je in Friesland woont ben je daar vaker dan in het buitenland en heb je dus meer aan Fries dan aan een willekeurige buitenlandse taal. Maar omdat het over Fries gaat gooien mensen vaak meteen hun kont tegen de krib en dat vind ik in dit geval een beetje kinderachtig. Ga dan in Noord-Holland wonen.
I`m beginning to think that maybe everything that happens makes sense. Like, if it didn`t make sense, how could it happen? But that`s really a terrible thought. It can only come out of trouble - trouble that doesn`t make sense.
pi_34170645
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:18 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Ik wist niet dat Friezen van die tere zieltjes hadden waar ze zo snel op getrapt zijn,

Nou, je hebt wel een punt hier. Ik ben zeer geinteresseerd in taal en taal-ontwikkeling, en een zinnetje als "Brea, bûter, en griene tsiis is goed Ingelsk en goed Frysk" vind ik een geweldig zinnetje. Het is alleen jammer dat de Friezen zo krampachtig omgaan met hun taal, dat is namelijk helemaal nergens voor nodig. Het is dus helemaal niet zo dat ik een hekel heb aan de Friese taal, zoals je misschien zou kunnen gaan denken door mijn reacties in dit topic. Integendeel zelfs, ik ben zeer geinteresseerd in alle Nederlandse streektalen en -dialecten. Maar een streektaal bombarderen tot rijkstaal is mij gewoon een stap te ver.
pi_34170840
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:25 schreef desiredbard het volgende:
Fries is geen Bastaard Engels.
Fries heeft een nadrukkelijke Saksissche en Bretonse invloed
(Ik op me ouwe dag die boeren verdedigen de wonderen benne de wereld niet uit)
Of Saksisch ontstaan is van Germanen met een spraakgebrek valt te overwegen
....maar bastaard engels is onder de gordel.

Bovendien is engels een taal voor idioten, gramatica is miniem, en zeker met het amerikaans engels dat op scholen geleerd wordt, vol spellingsfouten.
Hey, zoals ik al zei, die opmerking was niet onder de gordel bedoelt maar slechts sarcastisch.

Fries wordt toch wel degelijk nog gezien als een zeer aan het Engels verwante taal.klik
pi_34170932
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:25 schreef Jalu het volgende:
Het is alleen jammer dat de Friezen zo krampachtig omgaan met hun taal, dat is namelijk helemaal nergens voor nodig.
Dat is in doorsnee volgens mij ook helemaal niet zo hoor. Er is een kleine fanatieke groep en de rest gaat frank en vrij met de taal om.
pi_34171042
Hmmm Ben ik met je eens, ik ben het dan ook niet helemaal met de "Taal" fries eens.
Maar:
Als de Nederlandse staat Fries als een taal erkend, zou het niet alleen in Friesland onderricht moeten worden.

En om op Bayer zijn woorden terug te komen, een agent in Friesland zal zeker Fries moeten leren.

Natuurlijk moet je niet TE krampachtig met je taal omgaan, je hoeft hem ook niet te grabbel te gooien.

Het is bijvoorbeeld jammer te zien dat de afgelopen 10 jaar het Iers als gesproken taal heel erg in het verval zat. Het is een beetje aan het klimmen, gelukkig. Maar ook hier waren gebieden waar men gelukkig krampachtiger aan de taal vasthield.

En het leren van een tweede taal op jonge leeftijd bevordert inderdaad de mogenlijkheid een taal te leren. middelbare school is mischien wat aan de late kant. Die Koters hier spreken 3 tot 4 talen als ze 12 zijn: Engels, Iers, Frans/Duits.

Het feit dat Fries herkenbare klanken heeft voor Nederlanders maakt het verleidelijk om het een dialekt/spraakgebrek/taal voor en door dyslecten te noemen, maar daarentegen, Duits is een apparte taal, Plat Duits ook. en dat is ook redelijk verstaanbaar.
pi_34171153
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:25 schreef Penny_Lane het volgende:
ik vind het van die ouders vrij inconsequent.
Ik niet. Als je niet wil moet je het niet hoeven. (nogmaals, het is alleen handy..)
pi_34171302
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:30 schreef Jalu het volgende:

[..]

Hey, zoals ik al zei, die opmerking was niet onder de gordel bedoelt maar slechts sarcastisch.

Fries wordt toch wel degelijk nog gezien als een zeer aan het Engels verwante taal.klik
Ha ik kan hem nu niet vinden maar ik heb een cd-tje met oude engelse scheepsvaartliederen en VOC liedjes .... En je wilt niet weten hoeveel zowel het Nederlands ontwikkeld zijn van elkaar af en hoeveel ze gemeen hadden.

Wat was het ook weer: Je had de Batavieren de Franken de Saksen en De Germanen
Saksen hadden het Noorden van Duitsland en Frieslan, en een Groep ging richring Engeland /Ierland...de zgn Anglosaksen (ben ik nog correct dit is zo lang geleden)
Maar in dat geval (beetje kip en ei) is engels verwant aan het Fries niet andersom

Misschien een suggestie
Noord Ierland bij de republiek
Friesland bij Engeland (ben je ook meteen van die euro af)
En als smit-tak het naast wales weet te leggen hebben we de spraakgebrekken mooi inquarantaine
pi_34171414
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:32 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat is in doorsnee volgens mij ook helemaal niet zo hoor. Er is een kleine fanatieke groep en de rest gaat frank en vrij met de taal om.
Die kleine groep heeft groep heeft de Friezen wel een imago bezorgd wat minder positief te noemen is. En met flauwekul als dubbele plaatsnamen ga je gewoon ook veel te ver; net als het verplichte onderwijs op scholen in zo'n streektaal. In de rest van Nederlans blijkt dat ook nog eens gewoon niet nodig te zijn; andere streektalen worden ook nog veel gesproken zonder een status als Rijkstaal.
pi_34171590
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:43 schreef Jalu het volgende:

[..]

Die kleine groep heeft groep heeft de Friezen wel een imago bezorgd wat minder positief te noemen is. En met flauwekul als dubbele plaatsnamen ga je gewoon ook veel te ver; net als het verplichte onderwijs op scholen in zo'n streektaal. In de rest van Nederlans blijkt dat ook nog eens gewoon niet nodig te zijn; andere streektalen worden ook nog veel gesproken zonder een status als Rijkstaal.
Ho wavht effe dubbele plaatsnamen....
De plaats had een naam..... in de streek...dat die verbasterd moet worden door een paar idioten is weer wat anders. Als Fries een taal is (wat ik nog even ter steklling houd) dan plaatsnamen in Friesland in het Fries. Kommop zeg beneden de grote rivieren doen ze ook dubbele plaatsnamen en slechts voor een week per jaar. En mijn post vanaf hier naar Tullepetoanestad komt nog altijd gewoon netjes op tijd aan.
Post naar 'sGravenhage eindigt echter regelmatig in 'sHertogenbosch om onduidelijke reden
pi_34171938
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:47 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Ho wavht effe dubbele plaatsnamen....
De plaats had een naam..... in de streek...dat die verbasterd moet worden door een paar idioten is weer wat anders. Als Fries een taal is (wat ik nog even ter steklling houd) dan plaatsnamen in Friesland in het Fries.
Da's prima, maar laat dan die verbasteringen in het Nederlands maar achterwege. Overigens geldt dat natuurlijk ook buiten Friesland veel. Groningen heet Grun'n, de naam Groningen is een vernederlandsing van de oorspronkelijke naam.

Het is gewoon veel praktischer om in het hele land een standaardtaal aan te houden voor officieel gebruik. Dat hoeft helemaal geen belemmering te zijn voor het gebruik van een streektaal.
pi_34172164
Ja maar is het dan Gorinchem of Gor'kum
  dinsdag 17 januari 2006 @ 20:43:41 #198
83132 LomarVe
Fishing for a dream.
pi_34174163
Zo te lezen val ik geweldig tussen wal en schip. In het kort: geboren en getogen in Friesland, kan geen woord Fries spreken, wel verstaan en redelijk lezen. Ik krijg zelfs wel eens te horen dat ik zo helder en fijn ABN spreek en af en toe ZELFS dat ik een Amsterdams accent heb!
Om maar gelijk naar de praktijk te gaan (want zeg nou zelf, dat je als Nederlander Nederlands dient te spreken en Fries een rijkstaal is weten we nu wel!)

Ik werk op een call-center van een Fries bedrijf waar het af en toe lastig is omdat het vaak oudere mensen zijn die bellen en in sommige gevallen moeite hebben met Nederlands. Zo'n gesprek gaat dan ongeveer zo: [/i]'goedemorgen met *** van ***, waarmee kan ik u helpen? Goaiemoarn, jo sprekke (sprutsje, pruttelje, maak er wat leuks van zou ik zeggen!) mei ***.. ehh, kin ik in it Frys praaate? Jahoor mevrouw, ik versta het wel maar spreek het niet terug.[/i] Nu twee mogelijkheden: oh, nou dan ga ik in het Nederlands verder of [i]oh, nou mast es hearre, ik ha .. etc'
Piece of cookie! Laat die mensen in hun waarde, net zoals het gros met jou doet, ik heb in de tijd dat ik daar werk nog nooit meegemaakt dat een Fries zich negatief uitliet over het feit dat ik niet Fries spreek. En dan hebben we het over Fries bedrijf he! Dus die koppigheid valt wel mee. En hier wordt best geaccepteerd dat je niet Fries spreekt, als je het maar verstaat, zo niet, das lastig. En voor de helderheid, er werken hier ook tal van mensen buiten de provincie die net zo min moeite hebben met het verstaan van Fries.

Graag zou ik van de gelegenheid gebruik willen maken om een aantal cliches onderuit te halen (en daarmee het plezier van veel mensen bederven ):
- Niet elke Fries is een domme boer (ik ken een hoop intelligente, stadse mensen die de Friese taal machtig zijn)
- Niet elke Fries is ubertrots op zijn/haar taal/provincie (me! Als ooit de grenzen sluiten ben ik de eerste die emigreert!)
- Niet elke Fries is stokoud (het 6-jarig dochtertje van de zus van de moeder van die collega.. whatever, je snapt m)
Door het klakkeloos noemen van een van bovenstaande punten toon je alleen maar je eigen gebrek aan kennis aan of loop je weer eens nutteloos te flamen.

En tenslotte voor de duidelijkheid, en waar het tenslotte om draait: ik vind niet dat het verplicht gesteld moet worden om als agent Fries te verstaan, laat staan het te kunnen spreken. Maar het is verdomde handig. Dus men mag het gerust als een pre aantekenen in de vacature. In zo'n geval draaien de rollen om. Als je als leergierig en open persoon weet dat je Fries niet verstaat maar dolgraag die baan wilt, dan doe je er toch wat aan? Tis geen Chinees hoor. En je krijgt er ook geen enge ziektes van.
  dinsdag 17 januari 2006 @ 20:52:21 #199
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_34174623
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 20:43 schreef LomarVe het volgende:
Zo te lezen val ik geweldig tussen wal en schip. In het kort: geboren en getogen in Friesland, kan geen woord Fries spreken, wel verstaan en redelijk lezen. Ik krijg zelfs wel eens te horen dat ik zo helder en fijn ABN spreek en af en toe ZELFS dat ik een Amsterdams accent heb!
Om maar gelijk naar de praktijk te gaan (want zeg nou zelf, dat je als Nederlander Nederlands dient te spreken en Fries een rijkstaal is weten we nu wel!)

Ik werk op een call-center van een Fries bedrijf waar het af en toe lastig is omdat het vaak oudere mensen zijn die bellen en in sommige gevallen moeite hebben met Nederlands. Zo'n gesprek gaat dan ongeveer zo: [/i]'goedemorgen met *** van ***, waarmee kan ik u helpen? Goaiemoarn, jo sprekke (sprutsje, pruttelje, maak er wat leuks van zou ik zeggen!) mei ***.. ehh, kin ik in it Frys praaate? Jahoor mevrouw, ik versta het wel maar spreek het niet terug.[/i] Nu twee mogelijkheden: oh, nou dan ga ik in het Nederlands verder of [i]oh, nou mast es hearre, ik ha .. etc'
Piece of cookie! Laat die mensen in hun waarde, net zoals het gros met jou doet, ik heb in de tijd dat ik daar werk nog nooit meegemaakt dat een Fries zich negatief uitliet over het feit dat ik niet Fries spreek. En dan hebben we het over Fries bedrijf he! Dus die koppigheid valt wel mee. En hier wordt best geaccepteerd dat je niet Fries spreekt, als je het maar verstaat, zo niet, das lastig. En voor de helderheid, er werken hier ook tal van mensen buiten de provincie die net zo min moeite hebben met het verstaan van Fries.

Graag zou ik van de gelegenheid gebruik willen maken om een aantal cliches onderuit te halen (en daarmee het plezier van veel mensen bederven ):
- Niet elke Fries is een domme boer (ik ken een hoop intelligente, stadse mensen die de Friese taal machtig zijn)
- Niet elke Fries is ubertrots op zijn/haar taal/provincie (me! Als ooit de grenzen sluiten ben ik de eerste die emigreert!)
- Niet elke Fries is stokoud (het 6-jarig dochtertje van de zus van de moeder van die collega.. whatever, je snapt m)
Door het klakkeloos noemen van een van bovenstaande punten toon je alleen maar je eigen gebrek aan kennis aan of loop je weer eens nutteloos te flamen.

En tenslotte voor de duidelijkheid, en waar het tenslotte om draait: ik vind niet dat het verplicht gesteld moet worden om als agent Fries te verstaan, laat staan het te kunnen spreken. Maar het is verdomde handig. Dus men mag het gerust als een pre aantekenen in de vacature. In zo'n geval draaien de rollen om. Als je als leergierig en open persoon weet dat je Fries niet verstaat maar dolgraag die baan wilt, dan doe je er toch wat aan? Tis geen Chinees hoor. En je krijgt er ook geen enge ziektes van.
Het is zelfs zo dat je Fries als taal mag gebruiken in het Gerechtshof. Ook buiten Friesland. Verder vind ik dat er niets mis mee is een beetje trots te zijn op Friesland. We hebben een grote rol in de geschiedenis en het is een prachtige provincie. Ik woon nu in Amsterdam, maar kijk maar al te graag nostalgisch terug naar mijn jeugd in de Friese dorpen. Het boek van Geert Mak is niet voor niets zo'n groot succes geworden. Friesland boeit!
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
  dinsdag 17 januari 2006 @ 21:53:33 #200
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_34177421
Ik las/verzamelde vroeger altijd De Schippers van de Kameleon .
Krekker is de bom!
  dinsdag 17 januari 2006 @ 22:26:08 #201
83132 LomarVe
Fishing for a dream.
pi_34179107
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 20:52 schreef Ludwig het volgende:

[..]

Het is zelfs zo dat je Fries als taal mag gebruiken in het Gerechtshof. Ook buiten Friesland. Verder vind ik dat er niets mis mee is een beetje trots te zijn op Friesland. We hebben een grote rol in de geschiedenis en het is een prachtige provincie. Ik woon nu in Amsterdam, maar kijk maar al te graag nostalgisch terug naar mijn jeugd in de Friese dorpen. Het boek van Geert Mak is niet voor niets zo'n groot succes geworden. Friesland boeit!
Een beetje trots kan geen kwaad, maar mij zal je niet betrappen op het zingen van het Fries volkslied of buiten Friesland pleiten voor 'dat prachtige land'. Niet mijn stijl, ik ben daar te nuchter voor.. wat ook weer typisch Fries is.
Mijn moeder is wel zo'n trotse Fries, en toen ik haar vertelde dat ik bij een eventuele, toekomstige status aparte het land verlaat was haar reactie 'Doe normaal!!'.
Ik vind dat Amerikaanse trekjes, maar dan echt van het conservatieve soort.. het trekt mij niet om in een land te leven in een isolement, met de Friese vlag door de straten te paraderen. Brr.

De andere kant is weer, ik woon hier wel, ben hier opgegroeid, heb hier mijn familie en weet zo'n beetje wat er gaande is, dus het slappe gelul over dat handjevol Fries pratende boeren door mensen die hier niet wonen, werken of ooit ook maar geweest zijn vind ik bijzonder onnozel. Dus ja, ik ga wel in de verdediging in zo'n geval, maar dan alleen omdat ik een hekel heb aan liegen, bedriegen en loze uitingen. (En ja, ik weet dat ik dan op het verkeerde forum zit )
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 17 januari 2006 @ 22:27:23 #202
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34179158
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:07 schreef Jalu het volgende:

[..]

Hoezo? Het feit dat we het er überhaupt overhebben bewijst toch dat er een problematiek is gecreëerd door een willekeurige streektaal als rijkstaal te erkennen? Dat is een feit dat niet te ontkennen is. Had de Friese taal in het verleden gewoon dezelfde status gekregen als alle andere Nederlandse streektalen dan was er nu geen probleem geweest. Geen dure tweetalige flauwekul in officiële stukken, onzinnige tweetalige plaatsnaam- en andere (verkeers)borden etc etc.
Dat is een heel ander discussie, namelijk of je het terecht vindt dat Fries een officiele taal is in Friesland. Nu het WEL het geval is - en waarschijnlijk met reden- is het NU terecht dat tweetalige agenten op straat lopen.

Overigens is die situatie niet specifiek gercreerd hoor. Toen er wetten daarover gemaakt werden was het simpelweg dat de ruime meerderheid in Friesland hun eigen taal als eerste taal had. En het is een echte taal - daar zijn de taalkundige het over eens. De situatie is nu door de jaren veranderd. Dan kan - maar het was zeker niet raar dat die wetten als zodanig er waren. Ik ben er op zich niet tegen een afbouw periode te starten, maar dat is nu te vroeg aangezien er nu nog te veel (oudere) mensen lopen die in Friesland alleen Fries spreken (en daar ook alle recht toe hebben).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')