Het lijkt me als agent bijzonder praktisch jaquote:Op maandag 16 januari 2006 17:57 schreef milagro het volgende:
[..]
wil ik dat weten dan
dacht het niet.
het lijkt mij als Nederlander bijzonder praktisch je in de nummer 1 taal van het land waar je woont verstaanbaar te kunnen maken.quote:Op maandag 16 januari 2006 17:58 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Het lijkt me als agent bijzonder praktisch ja
Ja hoor, het D-woord zit in de topic. Je kon erop wachten. Gûliequote:Op maandag 16 januari 2006 17:59 schreef Mikado het volgende:
Een burgemeester die discrimineert, toe maar.
Waar zie je staan dat die friezen in kwestie geen nederlands spreken? In de OP gaat het weliswaar over dienstverlening, maar helemaal los daarvan: in friesland als agent fries spreken/begrijpen zorgt er gewoon voor dat je beter kunt functioneren en dat lijkt me al reden genoeg. Als er maar 1 buitenlandse taal in de randstad gesproken werd zou dat in den haag idd ook een erg goede aanvulling zijn. Het verschil is alleen dat er daar ik weet niet hoeveel niet-nederlandse talen gesproken worden.quote:Op maandag 16 januari 2006 18:08 schreef milagro het volgende:
[..]
het lijkt mij als Nederlander bijzonder praktisch je in de nummer 1 taal van het land waar je woont verstaanbaar te kunnen maken.
het is vast ook bijzonder praktisch om in hier in Den Haag Berbers te leren, gaan we ook niet invoeren als verplicht.
Als je het niet eens goed verstaat idd wel ja. Er wordt ook over spreken gesproken, dat vind ik wat ver gaan.quote:Op maandag 16 januari 2006 18:21 schreef milagro het volgende:
Op deze manier wordt het wel verplicht, hè, want je kan vertrekken blijkbaar als je het niet spreekt/verstaat.
Ze zijn iig niet geintegreerdquote:Betekent dit dat tot nu toe de politieagenten schandalig te kort geschoten zijn in het uitvoeren van hun werk?
Moet wel dan, hè.
Maar is het toch? Hoe je kan binnen Nederlandse landsgrenzen een Nederlands staatsburger vertellen dat 'ie moet optyfuh omdat 'ie alleen de Nederlandse taal beheerst? Natuurlijk is het handig als je Fries kan praten, het vergemakkelijkt zekers het werk. Maar dat betekend nog niet dat je het verplicht mag stellen. Er zijn voldoende vakken te verzinnen waarmee je op grond van je fysieke verschijning ook gediscrimineerd zou worden. Mogen vrouwen bv geen Brandweerman zijn omdat ze het zware werk niet aankunnen? Mogen mannen geen kinderdagverblijf doen omdat mannen niet goed met kinderen om kunnen gaan? Mogen PvdA-stemmers geen Telegraaf lezen? Mag een agent in Friesland geen agent zijn omdat 'ie moeite heeft met Fries?quote:Op maandag 16 januari 2006 18:13 schreef local34 het volgende:
[..]
Ja hoor, het D-woord zit in de topic. Je kon erop wachten. Gûlie![]()
Ze krijgen toch Nederlands op school?quote:Op maandag 16 januari 2006 18:25 schreef popolon het volgende:
Een aantal mensen draaien het om, het gaat er niet om dat Nederlands de rijkstaal is, die mensen daar blijven toch wel Fries praten.
Lijkt me zeer gewenst dat je als agent 't Fries wat onder de knie hebt.
Daar gaat 't niet om.quote:Op maandag 16 januari 2006 18:31 schreef milagro het volgende:
[..]
Ze krijgen toch Nederlands op school?
Kunnen ze dan opeens geen Nederlands meer , zodra ze van school af zijn?
Of dien je je aan te passen, als diender, aan die anderhalve ongeletterde boer?
Bwhehehhe, 'jullie' hebben de allochtonen, dus dat komt wel goed.quote:Op maandag 16 januari 2006 18:02 schreef Aten het volgende:
Ze moeten dan maar zien hoe ze zich redden in Friesland.
in dit geval niet, anders kan je wel bezig blijven.quote:Op maandag 16 januari 2006 18:38 schreef popolon het volgende:
Je moet je aanpassen aan je leefomgeving.
Integreren.
Of geldt dat nu in een keer niet meer?
Dat ligt in grote delen van Friesland toch echt anders.quote:Op maandag 16 januari 2006 18:55 schreef milagro het volgende:
je past je aan aan de grote gemene deler, en dat is toch echt nog steeds de Nederlandse taal, en niet een Maastrichts dialect, of het Fries.
Ja, maar ze kunnen wel NL's, dus is het makkelijker als ze dan gewoon even omschakelen.quote:Op maandag 16 januari 2006 19:01 schreef nietzman het volgende:
[..]
Dat ligt in grote delen van Friesland toch echt anders.
Fries is in veel gevallen gewoon de voertaal. Op een paar koppige FNPers zal iedereen zodra je Nederlands (Hollands.) tegen ze begint te praten probleemloos overschakelen in het Nederlands, (Dat is wat mijn visiterende Hollandse homies ook altijd opviel.) maar men gaat vaak toch uit van het Fries.
En dan is het natuurlijk makkelijk om te zeggen "Maar dit is Nederland!" maar de Friese agent is toch ook echt een onderdeel van Politie Friesland.
Als jullie je uitgerangeerde VVDers.(Wiegel, Nijpels en Dales) in de Randstad houden zijn ze in Friesland misschien wel bereid ABN te spreken.quote:Op maandag 16 januari 2006 19:10 schreef milagro het volgende:
En anders maar een letterlijke grens trekken , eigen paspoort en doei
Zo simpel ligt het niet hoor. Voor veel ouwere mensen is Fries de taal waarin ze zich echt uit kunnen drukken en zeker als ze ouder worden, vallen ze weer terug op die moedertaal.quote:Op maandag 16 januari 2006 19:10 schreef milagro het volgende:
[..]
Ja, maar ze kunnen wel NL's, dus is het makkelijker als ze dan gewoon even omschakelen.
Dat een enkele koppige Fries dat weigert, is voor zijn eigen koppige rekening.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |