abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34156914
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:03 schreef dVTB het volgende:
Dat is inderdaad een probleem, SCH.... - Maar gaan we ons aanpassen aan mensen die weigeren Nederlands te spreken? Zou ik een slechte zaak vinden. Van *iedere* maar dan ook echt *iedere* inwoner van dit land (zwakbegaafden buiten beschouwing gelaten) mag worden verwacht dat ze zich in het Nederlands kunnen uitdrukken.
Ik weet niet of het meteen weigeren is, dat maak jij ervan. Natuurlijk zou je dat mogen verwachten maar de praktijk is nou eenmaal anders om allerlei redenen die niet altijd met onwil of tegenwerking te maken hebben.

Mijn punt is dat ik het belangrijk vind dat agent en burger zoveel mogelijk met elkaar kunnen communiceren. Daar heb je volgens mij meer aan dan er een soort principe-kwestie van te maken.
pi_34157052
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:01 schreef Doc het volgende:

[..]

Ware het niet dat in de tijd dat die ouderen opgroeide in Friesland er echt bijna alleen maar Fries in hun omgevening gesproken werd. Dat Fries officiële taal daar was.

Arabisch is nooit de officiele taal van Rotterdam geweest. Het is nooit de moedertaal van die stad geweest.
Het gaat er niet om of een taal ooit een officiële taal is geweest. Het gaat erom of we onze agenten er op moeten selecteren.
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:02 schreef Doc het volgende:

[..]

En wat als je 80 bent en je bent opgegroeid met Fries, wat een officiele taal is waar ook in officiele stukken in Friesland mee gecorrespondeerd mag worden?
En wat als je 80 bent en je bent opgegroeid met Arabisch, wat wél een officiele taal is en mee mag gecorresponeerd mag worden?
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:12 schreef Doc het volgende:

[..]

Waarom zou dat niet redelijk zijn. Zij spreken een taal die in dat gebied officieel erkend is en waar ze mee opgegroeid zijn en wat hun moedertaal is. Zij zijn nooit verhuisd - zij wonen nog steeds waar ze wonen.

Het is daarom redelijk dat agenten Fries kunnen verstaan (en bijvoorkeur ook spreken) wanneer een bejaarde het slachtoffer is van een misdrijf en zijn of haar verhaal wil doen. Ze hebben het volste recht om die taal te spreken.

Dit allemaal itt tot een buitenlandse taal die import is. Fries is in Friesland geen import maar een officieel erkende taal waarin generaties alleen maar zijn opgevoed.
Meten met 2 maten
pi_34157056
Leer ze Fries ipv ze op te laten stappen. Als je in Friesland zo'n functie hebt, lijkt het me wel handig om Fries te verstaan.
pi_34157097
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:20 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Het gaat er niet om of een taal ooit een officiële taal is geweest. Het gaat erom of we onze agenten er op moeten selecteren.
[..]

En wat als je 80 bent en je bent opgegroeid met Arabisch, wat wél een officiele taal is en mee mag gecorresponeerd mag worden?
[..]

Meten met 2 maten
Beetje modieus om steeds dat Arabisch erbij te halen hoor
pi_34157188
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:22 schreef SCH het volgende:

[..]

Beetje modieus om steeds dat Arabisch erbij te halen hoor
Logisch gegeven, als je kijkt naar het aantal mensen uit die landen die in Nederland wonen.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 17 januari 2006 @ 13:26:18 #131
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34157213
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:20 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

[..]

[..]

Meten met 2 maten
Turks is wel een officiele taal maar niet een taal die als erkende voertaal in NL geldt. Friesland is officieel tweetalig. Nederlands en Fries. Nergens is de officiele tweede taal in NL Turks. In Turkije is het de voetaal.

Als je in Friesland werkt als agent moet je dus ook Fries kunnen verstaan netzoals een agent in Brussel tweetalig moet zijn.

Het is niet twee maten. Het is de taal van dat gebied waar die mensen geboren zijn en wat in de tijd dat zij hun opleiding kregen ook de meest gebruikte taal aldaar was.
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 17 januari 2006 @ 13:28:02 #132
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34157267
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:25 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Logisch gegeven, als je kijkt naar het aantal mensen uit die landen die in Nederland wonen.
Waar in NL is Turks de officiële moedertaal? Turks in IMPORT in NL. Fries is GEEN import in Friesland.

Is het verschil zo moeilijk?
pi_34157373
Maar de vergelijking met A'dam is op slechts 1 terrein goed te doen. Een agent op straat kan z'n functie zogenaamd ook niet goed doen als deze tussen Arabisch sprekende mensen verkeert. Dan is 'ie net zo hulpeloos als een Nederlander in Friesland. In Friesland beweert NB een politie-chef (want dat is een burgemeester) dat de agent in kwestie dan niet goed op z'n taak is voorbereid. Voor Amsterdam zou dat betekenen dat de agent die geen Arabisch kan, dus ook niet functioneert. In Amsterdam noemen we het echter volstrekte kolder, in Friesland is het dan opeens normaal. Op z'n minst raar te noemen.

En los daarvan: ook importagenten gaan natuurlijk wel hun best doen om enig Fries te leren, het is echt niet zo dat ze stijf weigeren enige basiskennis op te nemen.
pi_34157494
Een politieagent heeft naast zijn/haar controlerende functie ook een sociale functie. Geloof mij, op het Friese platteland (ik ben er opgegroeid), verwacht geen enkele Fries dat iemand ‘van buiten’ de lokale spreektaal beheerst. Als je dat denkt, ben je waarschijnlijk nooit buiten de randstad geweest. Waar het om gaat is dat het bij je functioneren grote voordelen oplevert wanneer je de mensen ten minste de kans geeft hun verhaal in het Fries, Gronings, Twents, Limburgs of welke lokale taal of dialect dan ook te doen. Van een plattelandsdokter, veearts, dominee, pastoor, leraar of wat al niet meer, verwacht je dat toch ook?
Keep on drawing in the free world.
pi_34157563
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:28 schreef Doc het volgende:

[..]

Waar in NL is Turks de officiële moedertaal? Turks in IMPORT in NL. Fries is GEEN import in Friesland.

Is het verschil zo moeilijk?
Ik herhaal:

pi_34157880
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:35 schreef local34 het volgende:
Een politieagent heeft naast zijn/haar controlerende functie ook een sociale functie. Geloof mij, op het Friese platteland (ik ben er opgegroeid), verwacht geen enkele Fries dat iemand ‘van buiten’ de lokale spreektaal beheerst. Als je dat denkt, ben je waarschijnlijk nooit buiten de randstad geweest. Waar het om gaat is dat het bij je functioneren grote voordelen oplevert wanneer je de mensen ten minste de kans geeft hun verhaal in het Fries, Gronings, Twents, Limburgs of welke lokale taal of dialect dan ook te doen. Van een plattelandsdokter, veearts, dominee, pastoor, leraar of wat al niet meer, verwacht je dat toch ook?
Nee. Ik verwacht m'n verhaal in het Nederlands te kunnen doen, en ik verlang van anderen ook niet meer dan dat zij Nederlands verstaan en tegen mij spreken. En in bepaalde beroepsgroepen accepteer ik ook Engels als overeengekomen voertaal.

Maar zeker niet één of ander gebrabbel wat op de hele wereld door een handjevol uit de klei getrokken boeren 'gesproken' wordt.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  dinsdag 17 januari 2006 @ 13:48:23 #137
132379 Stew
Heldenzeit
pi_34157919
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:37 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Ik herhaal:

Het is een officiële taal in Nederland. Friesland is tweetalig. Dus waar dat geweest op slaat is me niet helemaal duidelijk.
En dus is het best wel logisch dat er op geselecteerd wordt, al heoft het voor mij niet op de spits te worden gedreven.
Hat irgendwer gesagt es wäre Zeit für Helden?
pi_34158400
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:47 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Nee. Ik verwacht m'n verhaal in het Nederlands te kunnen doen, en ik verlang van anderen ook niet meer dan dat zij Nederlands verstaan en tegen mij spreken. En in bepaalde beroepsgroepen accepteer ik ook Engels als overeengekomen voertaal.

Maar zeker niet één of ander gebrabbel wat op de hele wereld door een handjevol uit de klei getrokken boeren 'gesproken' wordt.
Goed. Dat mag jij vinden. Waarschijnlijk ben jij een stedeling, en ik ben een 'boertje.' Zinloze discussie dan. Mocht het jou en je soort echter weerhouden om daarom de verre uithoeken van de provincie te visiteren, dan levert het in ieder geval voor ons plattelanders nog een direct voordeel op.

Keep on drawing in the free world.
pi_34158690
quote:
Jammer dat je er een troll topic van maakt en niet in de realiteit staat.
Jammer dat dit soort reacties dus vaak geuit worden die helemaal niks met het onderwerp te maken hebben, hoogstens met het tolerantienivo van betreffende users.

Mag ik je er op wijzen dat ook de voormalige directeur van de Europese bank blijk baar zo boer was die dit gebrabbel sprak
pi_34158769
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:25 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Nee, eerder een flauw discussietechniekje dat het in deze populistische tijd goed doet. Het gaat hier om Friezen en niet om Arabieren dus houd het daarbij svp.
pi_34158804
quote:

[..]

Nee. Ik verwacht m'n verhaal in het Nederlands te kunnen doen
Probleem opgelost want dat kan dus!!!
  dinsdag 17 januari 2006 @ 14:20:07 #142
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_34158996
Basta! Goed gesproken...

Friesland is nu eenmaal een verhaal apart. Handig om, zoals al gezegd, als agent de talen en dialecten (ik let op mijn woorden.....) van je werkgebied te kunnen verstaan. Klaar. Dat getuigt van professionalitiet in je vak. En ja er lopen een paar mensen rond die alleen Fries praten, niks aan te doen.
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 14:13 schreef SCH het volgende:

[..]

Nee, eerder een flauw discussietechniekje dat het in deze populistische tijd goed doet. Het gaat hier om Friezen en niet om Arabieren dus houd het daarbij svp.
pi_34158999
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 14:13 schreef SCH het volgende:

[..]

Helemaal niet ik zet het in perspectief.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 17 januari 2006 @ 14:21:17 #144
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34159037
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:37 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Ik herhaal:

a) Het is niet een officiële taal GEWEEST, maar het IS het nog steeds.
b) Het is wonderlijk als agenten niet de twee officiele erkende talen kennen die voor een gebied gelden - mensen hebben daar het wettelijk het volste recht om in Friesland alleen in het Fries te communiceren.

Het is dus daarom zeker relevant dat het een officiele taal is en een moedertaal van het gebied.
pi_34159110
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 14:20 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Nee, je vergelijking raakt kant noch wal, dat zul je zelf ook wel inzien.
Immigranten er bij slepen is zo 2001
  dinsdag 17 januari 2006 @ 14:23:57 #146
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_34159131
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 12:53 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik denk dat hij de situatie niet goed kent of niet zo goed wil kennen. Natuurlijk spreken de meeste Friezen ook Nederlands maar er is een grote groep (ouderen) die zich het gemakkelijkst in de Friese taal uitdruk en zich daarin ook beter uitdrukt.
Ik kan mij nog een interview herinneren van Studio Sport waar de verslaggever opeens een vraag stelde aan de opa van Rintje Ritsma. Die man had echt even moeite om naar het Nederlands te schakelen.
Als je als politie dicht bij de burger wilt staan is het wel zo handig als je ook hun taal spreekt. En Fries is toch een officiele taal daar?
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 17 januari 2006 @ 14:23:57 #147
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34159133
quote:

[..]

Alleen is dat " één of ander gebrabbel wat op de hele wereld door een handjevol uit de klei getrokken boeren 'gesproken' wordt" wel een officiele taal. Het is de moedertaal van mensen die daar geboren en getogen zijn. In de communicatie buiten Friesland zullen zij Nederlands moeten spreken, maar binnen Friesland hebben zij het volste recht hun taal te spreken.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 17 januari 2006 @ 14:26:12 #148
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34159205
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 14:20 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Nee, je verwart IMPORT met met een taal die uit het gebied zelf komt.
pi_34159371
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 14:23 schreef Doc het volgende:

[..]

Alleen is dat " één of ander gebrabbel wat op de hele wereld door een handjevol uit de klei getrokken boeren 'gesproken' wordt" wel een officiele taal. Het is de moedertaal van mensen die daar geboren en getogen zijn. In de communicatie buiten Friesland zullen zij Nederlands moeten spreken, maar binnen Friesland hebben zij het volste recht hun taal te spreken.
Daar gaat het niet om. Iemand uit Heerlen heeft ook het volste recht om plat Heerlens te brabbelen, zal mij een zorg wezen. Voor mijn part gaat hij Fries spreken, ik zal er niet wakker van liggen.

Maar ik vind het belachelijk om dat als functie-eis op te nemen voor een agent. Je bent Nederlander. De voertaal is Nederlands. Dus dat spreek je dan ook maar.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 17 januari 2006 @ 15:00:23 #150
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34160528
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 14:31 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Daar gaat het niet om. Iemand uit Heerlen heeft ook het volste recht om plat Heerlens te brabbelen, zal mij een zorg wezen. Voor mijn part gaat hij Fries spreken, ik zal er niet wakker van liggen.

Maar ik vind het belachelijk om dat als functie-eis op te nemen voor een agent. Je bent Nederlander. De voertaal is Nederlands. Dus dat spreek je dan ook maar.
In Friesland zijn er twee officiële talen die voertaal zijn: niet alleen Nederlands maar ook Fries is een officiële voertaal. Het gaat niet om een dialect maar om een officiële voertaal. In Friesland ben je ook Fries en is het dus als je een officiële functie hebt waar het noodzakelijk is dat je met de gehele bevolking kan communiceren je ook daadwerkelijk de voor dat gebied wettelijk erkende voertalen kan verstaan. Is niet heel vreemd hoor.

Nogmaals: Fries is een erkende taal die wettelijk in Friesland gelijkwaardig is aan het Nederlands voor de communicatie.

Ik zou het ook vreemd vinden als een agent is Friesland alleen maar Fries zou kunnen spreken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')