De topictitel zegt eigenlijk al genoeg,... vind het een geweldig leuk initiatief. Die oorlog moeten we toch inmiddels ook een keer vergeten zijn. Vergeten is misschien niet het goede woord,... maar we kunnen er verder toch wel voor zorgen dat die oorlog verleden tijd is en dat we nu gewoon verder moeten. Dit lijkt me toch een leuke manier... gewoon een ludieke actie!quote:Bron: NU.NL
Uitgegeven: 10 januari 2006 08:02
Laatst gewijzigd: 10 januari 2006 08:06
AMSTERDAM - Een oranje nazi-helm die oranjefans tijdens het WK voetbal in Duitsland kunnen dragen, heeft verontrustende reacties opgeleverd. De helm, die bedoeld is als grap richting organisator Duitsland, lijkt op hoofddeksels die soldaten uit het nazi-tijdperk droegen. Op de helm staan teksten als 'Jetzt geht lossss' en 'Aanvalluh', schrijft De Telegraaf dinsdag.
Bedenker Weno Geerts vindt de oranje nazi-helm niet te gewaagd. "Tijdens het WK is de sfeer anders. De spot drijven met onze aartsrivalen, de Duitsers, moet dan ook kunnen", zegt hij in de krant. Geerts hoopt dat kroegen tijdens het WK in juni 'vol zitten met oranjebataljons'.
De Koninklijke Nederlandse Voetbalbond zegt in het dagblad de nazi-helmen geen ludieke actie te vinden. "Ze zeggen niet de nadruk te willen leggen op de oorlog, maar bereiken op deze manier het tegenovergestelde. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn van een voetbalfeest."
Volgens het AD gaat de politie tijdens het WK streng optreden. Belediging van een politieagent levert een boete op. En 'du' zeggen i.p.v. 'Sie' wordt al als belediging gezien. Wat zullen ze dan van deze helmen vinden...quote:Op dinsdag 10 januari 2006 09:11 schreef Libris het volgende:
Ik zie het ook wel gebeuren dat er een bataljon de hitlergroet gaat brengen. Ben het met KNVB eens, het is smakeloos
Helemaal niks, lijkt me. Volgens mij draagt de Bundeswehr nog steeds soortgelijke helmen.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 09:16 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Volgens het AD gaat de politie tijdens het WK streng optreden. Belediging van een politieagent levert een boete op. En 'du' zeggen i.p.v. 'Sie' wordt al als belediging gezien. Wat zullen ze dan van deze helmen vinden...
de nieuwe kevlar helm van de Bundeswehrquote:Op dinsdag 10 januari 2006 09:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Helemaal niks, lijkt me. Volgens mij draagt de Bundeswehr nog steeds soortgelijke helmen.
ja psies hetzelfde dus!! het is dus gewoon een oranje standaardmodel legerhelm.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 09:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
de nieuwe kevlar helm van de Bundeswehr
[afbeelding]
[afbeelding]
Het oude navo model, zelfde als we in NL hadden
[afbeelding]
triest menneke ben jequote:Op dinsdag 10 januari 2006 09:22 schreef timmeeeh het volgende:
hehe het is toch vet als we met tienduizenden zatte mongolen met allemaal zo een helm op daar duitsland gaan binnenvallen!! die oorlog is verdorie al 60 jaar geleden afgelopen.. als die moffen () er problemen mee hebben hadden ze in eerste instantie die oorlog niet moeten beginnen!!
Altijd verfrissend, de mening van zo´n zatte mongool!quote:Op dinsdag 10 januari 2006 09:22 schreef timmeeeh het volgende:
hehe het is toch vet als we met tienduizenden zatte mongolen met allemaal zo een helm op daar duitsland gaan binnenvallen!! die oorlog is verdorie al 60 jaar geleden afgelopen.. als die moffen () er problemen mee hebben hadden ze in eerste instantie die oorlog niet moeten beginnen!!
Tuurlijk vallen we over de vorm. Of denk je dat die 'toevallig' is gekozen?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 09:25 schreef Willaaam het volgende:
Pfffrrt, er is nergens een nazi symbool te zien. Als we over de vorm al gaan vallen zijn we wel heel diep gezonken.
Je ziet het verschil niet?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 09:23 schreef timmeeeh het volgende:
[..]
ja psies hetzelfde dus!! het is dus gewoon een oranje standaardmodel legerhelm.
niet zeiken dus!
Moet je Nederlanders eens horen huilen als er wat over hun tomaten wordt gezegt,quote:Op dinsdag 10 januari 2006 09:28 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Tuurlijk vallen we over de vorm. Of denk je dat die 'toevallig' is gekozen?
Kom, als je kiest voor zo'n provocatief iets moet je niet gaan huilen omdat het provoceert.
En doel je dan op de term Wasserbombe?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 09:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Moet je Nederlanders eens horen huilen als er wat over hun tomaten wordt gezegt,
Ik denk niet dat die vorm toevallig is gekozen. Als je kijkt naar het feit dat de vorm nu nog steeds gebruikt wordt, zal het een hele efficiënte helm zijn. Een complimentje dus! (en handig bij de rellen)quote:Op dinsdag 10 januari 2006 09:28 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Tuurlijk vallen we over de vorm. Of denk je dat die 'toevallig' is gekozen?
Kom, als je kiest voor zo'n provocatief iets moet je niet gaan huilen omdat het provoceert.
Die helm is zeiken over Duitsersquote:Op dinsdag 10 januari 2006 09:35 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En doel je dan op de term Wasserbombe?![]()
Ik zie het verband niet echt.
En nu je punt...quote:Op dinsdag 10 januari 2006 09:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Die helm is zeiken over Duitsers
Die tomaat is zeiken over Nederlanders
ja, kom niet aan mijn tomatenquote:Op dinsdag 10 januari 2006 09:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Of het helemaal gepast is weet ik niet, maar ik vind het wel een grappig idee!quote:
quote:Op dinsdag 10 januari 2006 09:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maar dit weer wel he ....quote:Law Order and Stability, Keihard aanpakken, niets tolereren, Schluss mit Lustig
Kom nou, de boodschap lijkt me aardig duidelijk.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 09:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Helemaal niks, lijkt me. Volgens mij draagt de Bundeswehr nog steeds soortgelijke helmen.
quote:Op dinsdag 10 januari 2006 09:18 schreef erikh het volgende:
Lijkt me geen goed plan om die dingen te dragen, vind ze ook verre van smaakvol te noemen overigens. Een grapje is leuk maar dit gaat toch net iets te ver
Natuurlijk moet je het op de markt brengen. Maar dan mag de KNVB het toch nog wel smakeloos vinden?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 09:49 schreef DeTolk het volgende:
Over de kleinste dingen kunnen mensen al moeilijk doen.
Gewoon op de markt brengen die helm .
quote:Op dinsdag 10 januari 2006 09:04 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Overigens is het onzin, dit een nazi-helm te noemen. Het waren gewoon de standaard Wehrmacht helmen, die ook al aan het eind van WO 1 werden gedragen.
quote:Op dinsdag 10 januari 2006 09:58 schreef gebruikersnaam het volgende:
zijn ze ook verkrijgbaar in maat 40/45 ?
Was dat hek door Nederlanders neergezet?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 10:01 schreef AlphaOmega het volgende:
Ja, laten we hopen dat de belgen nog eens komen met een mini-replica van dat lieve hek wat Nederland op de grens met Belgie had gezet, waar nogal wat Belgen bij zijn omgekomen omdat er stroom op stond in een tijd dat dat nog niet zo heel erg bekend was.... dat vinden wij Nederlanders vast ook dol komisch...
Interessant.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 10:01 schreef AlphaOmega het volgende:
Ja, laten we hopen dat de belgen nog eens komen met een mini-replica van dat lieve hek wat Nederland op de grens met Belgie had gezet, waar nogal wat Belgen bij zijn omgekomen omdat er stroom op stond in een tijd dat dat nog niet zo heel erg bekend was.... dat vinden wij Nederlanders vast ook dol komisch...
Um, sorry, maar waarom is dat logisch? ALS het al gevoelig zou liggen, lijkt het me eerder gevoelig te liggen bij de slachtoffers van de Duitse agressie en niet bij de agressor.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 10:05 schreef AlphaOmega het volgende:
Het is gewoon heel erg gevoelig voor de Duitsers, en logisch.
Nou, het lijkt me ook pijnlijk als directe nazaat van de daders om daar op deze manier aan herinnerd te worden.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 10:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Um, sorry, maar waarom is dat logisch? ALS het al gevoelig zou liggen, lijkt het me eerder gevoelig te liggen bij de slachtoffers van de Duitse agressie en niet bij de agressor.
Nogmaals, waarom?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 10:11 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nou, het lijkt me ook pijnlijk als directe nazaat van de daders om daar op deze manier aan herinnerd te worden.
Ja, en? Die schaamte zou onterecht zijn dan of zo?quote:
Waar, maar is het nog steeds oorlog dan? Of heeft Duitsland zich over gegeven. Dan staat er een punt achter de oorlog, en begint voor alle partijen een wederopbouw. En dat doe je door volwassen en constructief bezig te zijn. Ja, herinneringen die er liggen zjin vervelend en pijnlijk, maar het is echt niet nodig om bij wijze van grap nog wat extra zout in de wonden te strooien. En blijkbaar hebben de slachtoffers er niet zo veel last van dat zij die Duitse helmen liever niet zien.... maar misschien zien ze die wel liever niet, maar laten ze dat maar niet weten....quote:Op dinsdag 10 januari 2006 10:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Um, sorry, maar waarom is dat logisch? ALS het al gevoelig zou liggen, lijkt het me eerder gevoelig te liggen bij de slachtoffers van de Duitse agressie en niet bij de agressor.
Ja, maar de boodschap is duidelijk.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 10:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, en? Die schaamte zou onterecht zijn dan of zo?
Maar dat is off topic. Feit is en blijft dat er niks nazi-achtigs aan die helm is. Er staan geen hakenkruizen op, de helm is, qua vorm, min of meer nog steeds in gebruik, dus ik vind het weer typisch opgeklopt gerel om het gerel.
Nee, maar is herinnerd worden aan terechte schaamte dan niet erg of zo?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 10:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, en? Die schaamte zou onterecht zijn dan of zo?
Maar dat is off topic. Feit is en blijft dat er niks nazi-achtigs aan die helm is. Er staan geen hakenkruizen op, de helm is, qua vorm, min of meer nog steeds in gebruik, dus ik vind het weer typisch opgeklopt gerel om het gerel.
Typisch ook weer dat de KNVB erover valt. Als er nou Duitse protesten kwamen...
Welke boodschap? Tijdens de OS in Lillehammer droegen ze oranje vikinghelmen. So what? Toen hoorde ik ook niemand hyperen over de Noormannen invasies uit de 10e eeuw.quote:
Hiermee rakel je toch juist alles op? We hebben het wel over voetbalsupporters hier, juist de relschoppers zullen dit willen dragen om te provoceren.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 08:53 schreef J.K. het volgende:
... vind het een geweldig leuk initiatief. Die oorlog moeten we toch inmiddels ook een keer vergeten zijn. Vergeten is misschien niet het goede woord,... maar we kunnen er verder toch wel voor zorgen dat die oorlog verleden tijd is en dat we nu gewoon verder moeten.
Jouw "politiek correct" zijn is bijzonder selectief, niet?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 10:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Welke boodschap? Tijdens de OS in Lillehammer droegen ze oranje vikinghelmen. So what? Toen hoorde ik ook niemand hyperen over de Noormannen invasies uit de 10e eeuw.
Komop Havelock zo naief ben je niet er zit een verschil tussen de 10e eeuw en de twintigste eeuw.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 10:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Welke boodschap? Tijdens de OS in Lillehammer droegen ze oranje vikinghelmen. So what? Toen hoorde ik ook niemand hyperen over de Noormannen invasies uit de 10e eeuw.
Er zijn nogal wat families waarbij nog steeds de verliezen voelbaar en zichtbaar zijn van de WOII. Ik denk dat je geen families kan vinden die nog steeds dat gevoel kennen van geliefden die ze zijn ontvallen door een aanval van de Noormannen. Daar zit een klein beetje het verschil. Ja, een oorlog moet je op een gegeven moment los laten, maar dat kan pas echt als we een serie generaties verder zijn, ver voorbij die oorlog. En 60 jaar is nog niet ver voorbij....quote:Op dinsdag 10 januari 2006 10:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
De boodschap dat het een parodie is op de WOII-helm.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 10:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Idd. Over een jaar of 50 zou ik het wel grappig vinden.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 10:21 schreef clowncloon het volgende:
Persoonlijk vind ik het niet grappig meer. Geintje is leuk maar een Nazi-helm is echt fatsoen-overschrijdend. Smakeloos en imho zou het verboden moeten zijn.
Ik denk dat er al te veel negatieve films en boeken over zijn gemaakt om daar trots op te zijn.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 10:23 schreef BertV het volgende:
Toch wel een raar idee... Na vele eeuwen wordt zo'n gezamelijk VOC of Noormannen verleden iets om "trots" op te zijn.
Zou in het jaar 2600 de "duitser" (weer) trots zijn op zijn Ubermensch verleden?
De details vervagen, de boel wordt geromantiseerd. Er is nu natuurlijk veel meer gedocumenteerd dan bij de noormannen. Maar over 600 jaar maken die paar knipperende lichtpuntjes veel minder indruk.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 10:26 schreef WAT het volgende:
[..]
Ik denk dat er al te veel negatieve films en boeken over zijn gemaakt om daar trots op te zijn.
De huidige vastlegging van gebeurtenissen is iets anders als dat uit de tijd van de VOC en de Noormannen.... dus nee, dat zal in 2600 wel ietsje anders zijn....quote:Op dinsdag 10 januari 2006 10:23 schreef BertV het volgende:
Toch wel een raar idee... Na vele eeuwen wordt zo'n gezamelijk VOC of Noormannen verleden iets om "trots" op te zijn.
Zou in het jaar 2600 de "duitser" (weer) trots zijn op zijn Ubermensch verleden?
'ludiek' is imho niet echt het juiste woord ....quote:Op dinsdag 10 januari 2006 08:53 schreef J.K. het volgende:
Dit lijkt me toch een leuke manier... gewoon een ludieke actie!
Staat nog een taalfout op, ookquote:
Tuurlijk staat er een taalfout op. Het is ook het idee van een randdebiel.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 10:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Staat nog een taalfout op, ook
'Jetzt Geht's Los' moet t zijn
Onzin. Deze Duitse helm heeft een hele specifieke vorm en is bekend van WOII.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 10:46 schreef J.K. het volgende:
Overal ter wereld worden nog dergelijke helms gebruikt
Je hebt totaal geen idee over hoe diep het daar nog zit, ook bij jonge Duitsers.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 10:46 schreef J.K. het volgende:
Het zal voornamelijk voor ouderen confronterend zijn, omdat die het eventueel van nabij hebben meegemaakt. Maar dit is toch een goede manier om er voor eens en altijd eens een eind aan te maken?!
ehm.. ga nu niet ontkennen dat die helm een hele bewuste en direkte verwijzing is naar de tweede wereldoorlog, en niet gekozen is, 'omdat het precies de helm is die onze heldhaftige blauwhelmen droegen in Srberenica'...quote:Op dinsdag 10 januari 2006 10:46 schreef J.K. het volgende:
Overal ter wereld worden nog dergelijke helms gebruikt,...
En WO 1.. en het Interbellum... en van de brandweer...quote:Op dinsdag 10 januari 2006 10:53 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
Onzin. Deze Duitse helm heeft een hele specifieke vorm en is bekend van WOII.
Doe niet zo dom... die vorm is niet gekozen vanwege 'de brandweer-helm' .. ... en dat weet je bestquote:Op dinsdag 10 januari 2006 10:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En WO 1.. en het Interbellum... en van de brandweer...
LEES:quote:Op dinsdag 10 januari 2006 10:53 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
Onzin. Deze Duitse helm heeft een hele specifieke vorm en is bekend van WOII.
quote:[/url] schreef J.K. het volgende:[/b]
Overal ter wereld worden nog dergelijke helms gebruikt,... de vorm is wellicht iets gewijzigd, maar dat moet toch geen probleem zijn?
Dus jij bent van mening dat er een andere vorm had moeten worden gekozen?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 10:56 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Doe niet zo dom... die vorm is niet gekozen vanwege 'de brandweer-helm' .. ... en dat weet je best![]()
Daar draait het om. Niet om iets triviaals als de vorm.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 10:54 schreef RM-rf het volgende:
onbeschoft
de mensen die dat hier zingen gaan straks zo'n oranje helm aanschaffen.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 11:01 schreef RM-rf het volgende:
In duitsland zou het echt niet getollereerd worden dat er gezongen wordt in een stadion 'alle joden aan het gas...'
Ik heb het gelezen:quote:Op dinsdag 10 januari 2006 11:01 schreef RM-rf het volgende:
J.K. 'LEES' jij eens ... helmen worden overal gebruikt, dat is niet het probleem ...
Het probleem is wel dat voor 'voetballolligheid' bewust een symbool van de tweede wereldoorlog gebruikt wordt, en ja enkel die helm omdat het dé helm is die tijdens de 2e wereldooorlog gedragen werd door de duitse troepen ... niet omdat het de helm is die door de brandweer ook gebruikt wordt...
die misschien in NL geen enkel thema meer is, Nederlanders waren namelijk allemaal oorlogshelden, maar die in Duitsland wel een grote gevoeligheid kent ....
In duitsland zou het echt niet getollereerd worden dat er gezongen wordt in een staduion 'alle joden aan het gas...'
En ja, als er bewust gekozen was voor een pruisische punt-helm, in Oranje, was het wat mij betreft een leuke grap geweest, precies zoals de oranje indianen in Amerika, Oranje vikingshelmen in zweden en in Japan en zuid-korea... ehm, wat droegen de nederlands e fans toen eigenlijk?
Vraag 10 mensen waar die helm bekend van is en 9 zullen zeggen "van de oorlog".quote:Op dinsdag 10 januari 2006 10:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En WO 1.. en het Interbellum... en van de brandweer...
quote:10. oorlog & verkramptheid
Nog steeds hebben de Duitsers het moeilijk met hun oorlogsverleden. De oorlogsgeneratie wilde aanvankelijk de oorlog het liefst vergeten door hard te werken aan de wederopbouw van het land. Zo simpel ging dat natuurlijk niet, en dat werd ook in het buitenland niet geaccepteerd.
De generatie van direct na de oorlog heeft daar minder moeite mee gehad, en ook de huidige generatie wil het verleden niet wegschuiven. Aan de andere kant is men niet langer bereid om voortdurend met een soort "persoonlijke eeuwige schuld" te moeten leven, omdat anderen daar telkens weer over beginnen. De Duitsers van nu zeggen in grote meerderheid: "Het was verkeerd wat de Duitsers toen deden, maar daar heb ik toch geen schuld aan?". Net zoals in Nederland ook duidelijk wordt dat niet elke Nederlander in het verzet zat, kan er ook in Duitsland genuanceerder over de oorlog gesproken worden.
Duitsland is en blijft vaak onzeker van zichzelf en bang van de reacties van anderen op dit punt.
Ich habe es nicht gewusst ligt bij jonge duitsers ook nog erg gevoelig.. zelfs van mensen waarbij je dat niet zou verwachten. Ik heb gemerkt dat je het echt *nooit* op een grappige manier moet gebruiken omdat het altijd verkeerd valt.quote:
Het gaat mij niet om de Duitsers per se.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 11:10 schreef Willaaam het volgende:
De duitsers moeten maar leven met wat ze anderen aangedaan hebben.
quote:Op dinsdag 10 januari 2006 10:04 schreef AlphaOmega het volgende:
Zekers... lang geleden, alleen is dat bijna niet bekend, want dat willen we liever niet weten...
quote:Medio 1915 brachten de Duitse bezetters langs heel de grens tussen België en Nederland een elektrisch geladen draadversperring aan. Die bestond uit zeven hoogspanningsdraden boven elkaar, met een onderlinge afstand van 30cm. Aan weerszijden hiervan was een niet-geladen beschermende afrastering gespannen, iets lager dan de hoofddraad en op een meter afstand ervan. Op Belgisch gebied liep aan de zuidkant van de drie draden het patrouillepad, waar op enkele tientallen meters van elkaar continu Duitse ‘piekhelmen’ op en neer liepen, het geweer schietklaar.
quote:De Duitsers was dit echter een doorn in het oog: onder die vluchtelingen waren vast en zeker militairen en die konden het Duitse leger in de rug aanvallen. Daarom bouwden zij in 1915 langs de hele grens een elektrisch geladen versperring, in een lijn van de Noordzee tot Aken. Zeker 500 Belgen verloren hun leven toen zij tegen de hoogspanningsdraden liepen, of door wachters werden betrapt in hun poging de grens te passeren.
Bron: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/quote:Deze militairen die de grens moesten bewaken en smokkel tegen moesten gaan wisten in deze streken van de hoed en de rand. Daar was behoorlijk veel geld mee te verdienen en dat gebeurde dan ook.
Eind 1914 besloten de overvallers in België om een prikkeldraadversperring aan te leggen, een 180 Km. lange versperring waarop een dodelijke spanning werd aangesloten van 2000 Volt. Ook hier werden oplossingen gevonden om toch, met smokkelwaar, aan de andere kant van de grens te komen.
Dan dempen we de Westerschelde...quote:Op dinsdag 10 januari 2006 10:01 schreef AlphaOmega het volgende:
In Nederland denken we daar misschien ook te nuchter over,...quote:Op dinsdag 10 januari 2006 09:00 schreef BertV het volgende:
Het is nog te kort geleden. Stel dat de duitsers grappen maken over "ons" geweldadige VOC verleden dan halen we onze schouders op. Zoveel jaren gaat dat met de tweede wereldoorlog ook duren.
Iets voor de WK in 2400?
Ik zie niet helemaal in waarom het respectloos zou zijn tegenover onze bevrijders?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 11:14 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
Het gaat mij niet om de Duitsers per se.
Als dit straks internationaal in het nieuws komt, wat moeten onze nog levende bevrijders daar wel niet van denken?
Ik vind het ontzettend respectloos.
Vorig jaar op 5 mei stond ik op de Militaire begraafplaats in Wolfheze tussen huilende Britse veteranen. Mannen die tegen de 90 aanliepen en die nog in huilen uitbarsten bij de herinnering aan de oorlog.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 11:19 schreef Willaaam het volgende:
[..]
Ik zie niet helemaal in waarom het respectloos zou zijn tegenover onze bevrijders?
als je spot drijft, doe het dan goed ...quote:Op dinsdag 10 januari 2006 11:19 schreef Willaaam het volgende:
We maken spot van de duitsers. Iets wat we al sinds jaar en dag doen overigens. Ik kan me gewoon niet indenken dat IEMAND dat helmpje oppakt als "goh, wat vonden we de bezetting toch tof, zonde dat jullie ons geholpen hebben".
Dat vind ik dan weer schandalig,...quote:Op dinsdag 10 januari 2006 11:29 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Als je dat verleden enkel tot een lolligheidje maakt, wat goed gebruikt kan worden bij voetbalwedstrijden ... kun je gelijk wel Sylvie Meis kaalscheren en op een open wagen door de stad trekken, als de Moffenhoer van Hamburg ....
[..]Nee de oranje helmdragers zetten zichzelf voor schut met hun afzijkhumor. Die helm straalt niets uit wat te maken heeft met zelfspot, oranje-trots, -eergevoel of -overwinningsdrang. Wie dit draagt voor Oranje is gewoon bot, lomp en stom.quote:We maken spot van de duitsers.
Oorlog is en blijft naar, maar een betere manier om je af te zetten tegen oorlogen dan ze belachelijk maken is er denk ik niet. Je kan alleen met iets de spot drijven als je daar zelf een eind vanaf staat.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 11:24 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
Vorig jaar op 5 mei stond ik op de Militaire begraafplaats in Wolfheze tussen huilende Britse veteranen. Mannen die tegen de 90 aanliepen en die nog in huilen uitbarsten bij de herinnering aan de oorlog.
Daar drijf je geen spot mee, ook al is het 'tegen' de Duitsers gericht.
Zo'n beetje als dat laatste seizoen van Rafael vd Vaart bij Ajax zeker? Of heb je het nu over Kluivert in de spits?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 11:34 schreef J.K. het volgende:
we hebben het hier over een gebruiksvoorwerp welke al jaren niet meer gebruikt wordt.
Afzijkhumor is nou gewoon eenmaal grappig. Dat was het in 1935 toen Laurel en Hardy elkander voor hun kop stootten, dat is het nu nog.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 11:35 schreef barman het volgende:
[..]
[..]Nee de oranje helmdragers zetten zichzelf voor schut met hun afzijkhumor.
quote:Op dinsdag 10 januari 2006 11:41 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Zo'n beetje als dat laatste seizoen van Rafael vd Vaart bij Ajax zeker? Of heb je het nu over Kluivert in de spits?
Spellen is ook moeilijk voor de maker zie ik.quote:
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=humor&btnG=Google+zoeken&meta=lr%3Dlang_nlquote:Op dinsdag 10 januari 2006 11:43 schreef Willaaam het volgende:
Nog een bewijs dat dit toch echt grappig is, zoek eens met google naar "humor" en kijk rechts naar de gesponsorde links. Wie is er eerst? helmpje.
En dat bedoel ik nou met afzijkhumor is altijd grappig. Als iemand er slechter van wordt, is het op de 1 of andere manier vaak lolligquote:Op dinsdag 10 januari 2006 11:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=humor&btnG=Google+zoeken&meta=lr%3Dlang_nl
als we nu allemaal via google op die link gaan drukken kost hem dat iedere keer een euro.
Kijk dat is nu humor.
Precies, en daarom moet zo'n helm kunnen, dan hoeven Duitsers zich niet druk te maken over of ze vriendelijk moeten zijn of niet.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 10:54 schreef RM-rf het volgende:
Overigens, Hollanders staan ook over de hele wereld bekend als soms schandelijk onbeschofte mensen met weinig tactgevoel, en weinig respect voor gastheren (zo'n beetje als Duitsers op Ibiza)...
quote:Op dinsdag 10 januari 2006 12:07 schreef ThE_ED het volgende:
Ik had zo'n helm met een spike erop leuker gevonden
Heh, hoe heet dat nou, het licht op het puntje van m'n tong, yvonne weet het wel
quote:Op dinsdag 10 januari 2006 12:15 schreef yvonne het volgende:
[..]
[afbeelding]
Pickelhaube.
Nicht übel gefiel mir das neue Kostüm
Der Reuter, das muß ich loben,
Besonders die Pickelhaube, den Helm,
Mit der stählernen Spitze nach oben. (...)
http://cgi.ebay.nl/Playmo(...)QQrdZ1QQcmdZViewItemquote:Op dinsdag 10 januari 2006 12:09 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Die ja.
Wat een playmobilset zeg! Is dat een echte?
Dat had pas echt gevaarlijk geweest met alle rellen...quote:Op dinsdag 10 januari 2006 12:28 schreef WAT het volgende:
Ze hadden inderdaad er een beter een puntje op kunnen zetten ...
Geen scherp puntje. Type buttplug zeg maar.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 12:28 schreef Willaaam het volgende:
[..]
Dat had pas echt gevaarlijk geweest met alle rellen...
Dat dan weer wel.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 12:31 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Ik denk dat de Duitse hooligans wel sympathie voor die helmen kunnen opbrengen.
Ik vraag me af hoe jij nu gaat aantonen dat het de Brabanders, Limburgers en Zeeuwen (zijn dat niet net Hollanders?) zijn die zich verkleden bij het voetbalquote:Op dinsdag 10 januari 2006 12:28 schreef err het volgende:
waarom grjpen beneden rivierse bewoners die voetbal evenementen toch altijd aan om ongestraft dat domme carnaval te kunnen vieren ?Wordt erg treurig van mannen in hun "grappige" nederlandse klederdracht en oranje klompen op hun hoofd, haha! Monogolen zijn het. Wat dat betreft past die helm er prima bij.
Te diep over nadenken? Waarom denk je dat de bedenker juist die helm gekozen heeft?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 12:39 schreef the900 het volgende:
zolang je er niet bij associeert is er geen enkel probleem, maar veel mensen denken gewoon weer veel te diep over na en gaan dan zeuren.
Mwah, ik vind niet dat je het kunt vergelijken met Scarlet .... Scarlet wilde gewoon een grapje maken dat ze ook kindermobieltjes hadden oid.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 12:39 schreef the900 het volgende:
Ik vind het zelf eigenlijk wel kunnen... ik moest wel glimlachen bij het aangezicht van het helmpje. Uiteindelijk is het maar een onschuldig feestartikel, alleen associeert iedereen het met nazi's.
Een beetje net als die Scarlet reclamen associeren met pedofilie... zolang je er niet bij associeert is er geen enkel probleem, maar veel mensen denken gewoon weer veel te diep over na en gaan dan zeuren.
Ik vind trouwens wel dat ze op eigen risico meoten worden gedragen. Als je zo'n ding op hebt en een duitse hooligan mept je in elkaar is het eigen schuld dikke bult.
Bij de SS tekens en de hakenkruizen. De berlijnse muur op je hoofd zetten kan ik in de zin van een "muurtje" nog wel grappig vinden als je er heeel hard over na gaat denken, maar het is voornamelijk gewoon echt stom.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 12:42 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Maar waar ligt de grens dan? Een SS-teken? Een hakenkruis? Een Berlijnse Muur op je hoofd?
Tja dat is zo, maar ik vraag me af hoeveel mensen het sowieso al associeren met de oorlog. Ik niet, toen ik hem voor het eerst zag. Pas omdat er bij werd verteld dat er zoveel ophef over was had ik het door.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 12:45 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
Te diep over nadenken? Waarom denk je dat de bedenker juist die helm gekozen heeft?
Ik hoop dat jij tot de minderheid behoord dan.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 12:49 schreef the900 het volgende:
[..]
Tja dat is zo, maar ik vraag me af hoeveel mensen het sowieso al associeren met de oorlog. Ik niet, toen ik hem voor het eerst zag. Pas omdat er bij werd verteld dat er zoveel ophef over was had ik het door.
als je zo'n goed kennis hebt van duitse legerdracht, wist je dat al vanaf 1933 haknekruizen standaard hoorden bij het duitse uniform, en de stahlhelm M35 ook standaard een hakenkruis bevatte ...quote:Op dinsdag 10 januari 2006 12:49 schreef mijnlandnietmeer het volgende:
Het is jammer hoe weinig mensen ook maar enige kennis hebben van het militarisme in de 2de Wereldoorlog. Zelfs de topictitel zegt al genoeg over diegene die het bedacht, alsof het een ''Nationaal-Socialisten'' helm zou kunnen zijn..![]()
herken je hem dan wel als 'duitse helm' ?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 12:49 schreef the900 het volgende:
[..]
Tja dat is zo, maar ik vraag me af hoeveel mensen het sowieso al associeren met de oorlog. Ik niet, toen ik hem voor het eerst zag.
En ik hoop dat mensen niet teveel gaan flippen om die helmpjes.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 12:52 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
Ik hoop dat jij tot de minderheid behoord dan.
Het Duitse model van 1916 werd ontworpen door hoofdzakelijk 2 mannen; Frederich Schwerd en Dr. August Bier. Tegen Augustus 1915 had het Duitse opperbevel het nieuwe model goedgekeurd. Tijdens de 1ste Wereldoorlog was er nog geen sprake van het Nationaal-Socialisme oftewel het anno 2005 genoemde ''Nutzisme''. Men kan dus niet spreken over een Nazi-helm maar over een Stahlhelm. Overigens wordt deze helm hedendaags nog gebruikt in Argentijnse militaire parades als ik me niet vergis. Zelfs Afghanistan heeft ze na de oorlog nog in gebruik genomen.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 12:52 schreef RM-rf het volgende:
Ja hoor ...quote:Op dinsdag 10 januari 2006 12:49 schreef the900 het volgende:
[..]
Tja dat is zo, maar ik vraag me af hoeveel mensen het sowieso al associeren met de oorlog. Ik niet, toen ik hem voor het eerst zag. Pas omdat er bij werd verteld dat er zoveel ophef over was had ik het door.
Je slaat door. Het hakenkruis werd in 33 het officiele 'logo' van de staat Duitsland. Dus werd het op de helmen gedragen. Net als de Amerikanen hun vlaggetje erop hebben staan. Op deze oranje helm zie ik geen hakenkruis. En de helm is langer zonder hakenkruis gebruikt, dan met. (1917 - 1933 zonder, 1933 - 1945 met)quote:Op dinsdag 10 januari 2006 12:52 schreef RM-rf het volgende:
[..]
als je zo'n goed kennis hebt van duitse legerdracht, wist je dat al vanaf 1933 haknekruizen standaard hoorden bij het duitse uniform, en de stahlhelm M35 ook standaard een hakenkruis bevatte ...
of beweer je dan dat een 'hakenkruis' een heel breed teken is, dat heus niet enkel op de nationaal-socialisten slaat?
[..]
En wanneer komt een soldatenheld in de bekendheid? Juist, met oorlog.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Je slaat door. Het hakenkruis werd in 33 het officiele 'logo' van de staat Duitsland. Dus werd het op de helmen gedragen. Net als de Amerikanen hun vlaggetje erop hebben staan. Op deze oranje helm zie ik geen hakenkruis. En de helm is langer zonder hakenkruis gebruikt, dan met. (1917 - 1933 zonder, 1933 - 1945 met)
Het gebrek aan algemene ontwikkeling van 'het grote publiek' is geen reden de geschiedenis te gaan vervalsen.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:04 schreef WAT het volgende:
[..]
En wanneer komt een soldatenheld in de bekendheid? Juist, met oorlog.
Voor het grote publiek is dit de nazi-helm, dat kun je niet ontkennen.
Dat is toch geen argument. Het gaat erom dat deze helm voor veel Duitsers (en Nederlandse joden, ook trouwens) geen plezierig aangezicht is.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En de helm is langer zonder hakenkruis gebruikt, dan met. (1917 - 1933 zonder, 1933 - 1945 met)
Misschien moeten er idd modeshows komen voor legeruniformenquote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:10 schreef mijnlandnietmeer het volgende:
Misschien koop ik overigens wel een lading van deze helmen. Een Stahlhelm op en het Nederlandse elftal aanjuichen onder het genot van een Duits biertje. Cultuur-Relativisme is vrede..![]()
Sowieso vind ik deze helm er veel mooier en netter uitzien dan de Amerikaanse soepkom. De Duitsers hadden tenminste nog smaak wat betreft hun uniformen en uitrusting.
Inderdaad. Ook al is een groot deel van de mensen dom, is dat geen reden om geen waarde meer aan waarheid en feiten te hechten. Voor zover mensen niet over feiten beschikken kun je het ze niet kwalijk nemen in onzin te geloven.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Het gebrek aan algemene ontwikkeling van 'het grote publiek' is geen reden de geschiedenis te gaan vervalsen.
ja, in de dagen dat Duitsland volgens het verdrag van Versaille eigenlijk geen leger mocht hebben ....quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En de helm is langer zonder hakenkruis gebruikt, dan met. (1917 - 1933 zonder, 1933 - 1945 met)
In Japan waren enige tijd geleden Nazi-uniformen een rage, men kon ze zo kopen in kledingzaken inclusief met hakenkruis. Zoek maar op google indien je me niet gelooft.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:13 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Misschien moeten er idd modeshows komen voor legeruniformen![]()
Je bedoelt zoals tussen 1940 en 45 toen er duizenden Marokkanen opgepakt werden en naar kampen werden vervoerd?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:19 schreef mijnlandnietmeer het volgende:
Ben benieuwd hoe onze medelanders op deze ludieke actie zullen reageren. Kut-Marokkanen zullen het even benauwd krijgen wanneer ze hordes Oranje Stahlhelmen voorbij zien marcheren.![]()
nee, die lachen zich kapotquote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:19 schreef mijnlandnietmeer het volgende:
Ben benieuwd hoe onze medelanders op deze ludieke actie zullen reageren. Kut-Marokkanen zullen het even benauwd krijgen wanneer ze hordes Oranje Stahlhelmen stomdronken voorbij zien marcheren. wachelen
HongKong, één warenhuis, welke een collectie had met 'wehrmacht' als thema ....quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:16 schreef mijnlandnietmeer het volgende:
[..]
In Japan waren enige tijd geleden Nazi-uniformen een rage, men kon ze zo kopen in kledingzaken inclusief met hakenkruis. Zoek maar op google indien je me niet gelooft.
Ach, kom nou L_V, hou es op met je brandweer-interbellum-gedoe, het is toch wel duidelijk waarom de maker voor deze vorm heeft gekozen ...quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Het gebrek aan algemene ontwikkeling van 'het grote publiek' is geen reden de geschiedenis te gaan vervalsen.
quote:Op dinsdag 10 januari 2006 11:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=humor&btnG=Google+zoeken&meta=lr%3Dlang_nl
als we nu allemaal via google op die link gaan drukken kost hem dat iedere keer een euro.
Kijk dat is nu humor.
quote:De arbiter heb gefloten
Dat was niet naar onze zin
Breek die sloeber dus z'n poten
Trap 'm dood en snij 'm in moten
En sla dan z'n hersens in
Want de schoft was onpartijdig
Waardoor onze club verloor
Nou, dan word je echt wel nijdig
Want onpartijdig is strijdig met de sport
En daar komen wij niet voor
refrein:
Het spandoek hoog, de toeters luid geblazen
Hup voor de club, we zijn het legioen
Hup voor de club, wie zou daar geen moord voor doen
Onze club wordt kampioen
Jongens, geef hem van katoen
Onze club weet niet van wijken
Daarvoor gane we, daarvoor gane we, daarvoor gane we over lijken
Wij arbiters spelen allen
Met ons leven, keer op keer
Als de onheilstoeters schallen
Staan wij pal en klaar om te vallen
Op het voetbalveld van eer
Als je 't lef hebt om te fluiten
Als het spel te bloedig wordt
Kom je niet meer levend buiten
Want dat gemene spel om duiten
Heeft geen bal en geen fluit gemeen met sport
Voor zover ik weet waren er toen nog geen miljoenen Marokkanen in Europa en werden er geen Marokkanen systematisch opgepakt, verder vochten er behoorlijk wat Islamitische Marokkanen met het Duitse leger in Afrika. Of bedoel je die paar Marokkanen die met de Geallieerden meevochten en nu als helden worden neergezet in Nederland?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:20 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Je bedoelt zoals tussen 1940 en 45 toen er duizenden Marokkanen opgepakt werden en naar kampen werden vervoerd?![]()
Maar ondertussen lopen wel radicaal-linkse idioten rond met Pol Pot/Mao/Che Guevara tasjes en t-shirts alsof het de normaalste zaak van de wereld is.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:22 schreef RM-rf het volgende:
deze is overigen beschaamd en met excuses van de marketing leider teruggetrokken, nadat uit het westen hier klachten over kwamen:
[afbeelding]
Nee hij bedoelt het sarcastisch.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:23 schreef mijnlandnietmeer het volgende:
[..]
Voor zover ik weet waren er toen nog geen miljoenen Marokkanen in Europa en werden er geen Marokkanen systematisch opgepakt, verder vochten er behoorlijk wat Islamitische Marokkanen met het Duitse leger in Afrika. Of bedoel je die paar Marokkanen die met de Geallieerden meevochten en nu als helden worden neergezet in Nederland?
Pol Pot T-shirts heb ik nog nooit gezien.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:26 schreef mijnlandnietmeer het volgende:
[..]
Maar ondertussen lopen wel radicaal-linkse idioten rond met Pol Pot/Mao/Che Guevara tasjes en t-shirts alsof het de normaalste zaak van de wereld is.![]()
Nee hij bedoelt het sarcastisch.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:27 schreef WAT het volgende:
[..]
Pol Pot T-shirts heb ik nog nooit gezien.
Ik wilde eigenlijk zeggen: wat hebben die Marokkanen er mee te maken?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:23 schreef mijnlandnietmeer het volgende:
[..]
Voor zover ik weet waren er toen nog geen miljoenen Marokkanen in Europa en werden er geen Marokkanen systematisch opgepakt, verder vochten er behoorlijk wat Islamitische Marokkanen met het Duitse leger in Afrika. Of bedoel je die paar Marokkanen die met de Geallieerden meevochten en nu als helden worden neergezet in Nederland?
rinus michaels toch?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:30 schreef J.K. het volgende:
Wie maakte die opmerking ook al weer? 'Voetbal is oorlog'
de generaalquote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:30 schreef J.K. het volgende:
Kick Wilstra.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:30 schreef J.K. het volgende:
Ik had het meer over een etnische minderheid die zich nogal 'lastig' gedraagt in Nederland. Maargoed we gaan offtopic.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:29 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Ik wilde eigenlijk zeggen: wat hebben die Marokkanen er mee te maken?
quote:
Ik zou zeggen: probeer het uit in een ander forum.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:41 schreef J.K. het volgende:
Precies! Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe er hier was gereageerd als ik het topic gewoon de volgende titel had gegeven:
Wel of geen helm tijdens WK voetbal in Duitsland?
quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:42 schreef PLAE@ het volgende:
Vanavond in Hart van Nederland diplomatieke rel dreigt omtrend nazi-helm. Nederlandse ambassadeur op het matje geroepen. Balkenende dreigt met grenscontroles op nazi-helmen
zoiets![]()
Je bent zelf de topicstarter?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:41 schreef J.K. het volgende:
Precies! Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe er hier was gereageerd als ik het topic gewoon de volgende titel had gegeven:
Wel of geen helm tijdens WK voetbal in Duitsland?
Er wordt goed gediscussieerd in dit topic, dat is toch de bedoeling van het forum:quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:44 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Je bent zelf de topicstarter?
eerst zelf de term 'nazi helm' in de topictitel zetten en dan gaan klagen om de reacties die erop gegeven worden ..., die alleen maar gaan over het 'nazi' aspect, terwjl de brandweer de helm toch ook gebruikt ...?
ik zou willen zeggen 'Nu breekt mn klomp', ik hoop dat ik daarmee geen kaaskoppen beledig?
Ik omzeil het punt niet,... de titel van het topic is gequote,... en ik ben nog steeds van mening dat het dragen van de helm geen probleem zou moeten zijn,... het is en blijft een ludieke actie!quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:51 schreef RM-rf het volgende:
je omzeilt het punt J.K.:
je start zelf de discussie op, en vind het kennelijk een discussie waard, en dan opeens gaan doen alsof er teveel 'gedoe' gemaakt wordt van een non-item?
Start je dan wel topics op over andere oranje-teletoeter-fan-items... kunnen we binnenkort ook een topic verwachten van jouw hand, over de oranje feesttoeter met zijn erg harde 'Péééép-geluid ...?
Het is en blijft een Duitse pothelm die door velen geassocieerd wordt met WOII. Met of zonder het woordje 'nazi' erbij zal ie bij velen niet in de smaak vallen.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:02 schreef J.K. het volgende:
[..]
Ik omzeil het punt niet,... de titel van het topic is gequote,... en ik ben nog steeds van mening dat het dragen van de helm geen probleem zou moeten zijn,... het is en blijft een ludieke actie!
Nu ik inderdaad de reacties lees vraag ik me wel af hoe er eventueel anders op gereageerd zou zijn als men de helm niet had beschreven als NAZI helm... De schrijver van het het gequote nieuwsbericht heeft deze benaming aan de helm heeft gegeven. Ik vraag me gewoon af of de ontwerper van de helm wel bewust voor deze helm heeft gekozen, of in elk geval met de gedachtegang dat het een NAZI helm moest zijn... Het is maar net hoe je het zelf opvat...
Jawel hoor. 100.000 man.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:16 schreef RM-rf het volgende:
[..]
ja, in de dagen dat Duitsland volgens het verdrag van Versaille eigenlijk geen leger mocht hebben ....
Goede voorpagina ook!quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Jawel hoor. 100.000 man.
http://www.greatwar.nl/frames/default-versaillessamen.html
Neu, helemaal niks.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:14 schreef lionsguy18 het volgende:
Wat heeft zo'n helm nou met WO II te maken?
quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:17 schreef yvonne het volgende:
[..]
Goede voorpagina ook!
http://www.greatwar.nl/
Mooie foto zeg!![]()
Hé, gefeliciteerd Yvonne had ook gemogenquote:
Ja, als je niet zo nadrukkelijk op je borst(en) had lopen kloppenquote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:29 schreef yvonne het volgende:
[..]
Hé, gefeliciteerd Yvonne had ook gemogen
Anders had je het niet gezien.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:40 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, als je niet zo nadrukkelijk op je borst(en) had lopen kloppen![]()
wie zonder zonden is...quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:44 schreef WAT het volgende:
[..]
een "" verandert niks aan de hatelijkheid van je post.
quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:44 schreef NJ het volgende:
Misschien is zo'n helm wel wat voor een prijsvraag op de stormfrontpage.
ja, online op de website hempje.nl ...quote:Op dinsdag 10 januari 2006 15:50 schreef evil_cupido het volgende:
weet iemand nu waar je ze kunt kopen?
www.helmpje.nlquote:Op dinsdag 10 januari 2006 15:50 schreef evil_cupido het volgende:
weet iemand nu waar je ze kunt kopen?
Aartsrivalen?quote:"Tijdens het WK is de sfeer anders. De spot drijven met onze aartsrivalen, de Duitsers, moet dan ook kunnen"
Liederen die vaak worden gezongen waar je geen enkel woord van verstaat en lijkt op:quote:'Aanvalluh!'
'Jetzt geht loss'
Op die dagen zie je hoeveel mensen van een dermate laag niveau zijn dat je spontaan tranen in je ogen krijgt.quote:'JUHLUHLUHLUHLUH'
Maar de helm is duidelijk gemaakt om naar de nazi's te verwijzen in de 2de wereldoorlog. Een geval van smakeloze humor en totaal geen besef waar je mee bezig bent.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 18:51 schreef mikerw het volgende:
het zou pas wat zijn, en dus dan pas misschien ook reden tot zeiken van die zeikers, als de duitsers ZELF deze helmen tijdens het wk massaal gaan dragen, in een andere kleur en nog wat armbewegingen.
zij hebben onze leeuwmascotte gejat, wij hun helm. gewoon ludiek teruggepakt. dus niet zeiken met dat oorlogsgelul.
ah, ik zie net het jeugdjournaal... wat worden die kinderen weer vals en half voorgelicht door die linkse honden. ze moeten die kinderen dan ook vertellen dat deze helmen door veeeeele andere landen/millitairen worden gebruikt en niet alleen door de nazi's vroeger. is weer foute voorlichting aan kinderen. laat die kinderen toch lekker zelf bepalen of ze met die helm oranje willen aanmoedigen. tis toch geen oranje hakenkruis op je arm.
Knap van je dat je dat weet. Heb je daar ook een bron voor? Of is dit een typisch geval van 'projectie van je eigen gedachten op iemand anders'?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:01 schreef whosvegas het volgende:
[..]
Maar de helm is duidelijk gemaakt om naar de nazi's te verwijzen in de 2de wereldoorlog.
Hmm het lijkt zeer sterk op de helmen die gedragen werden door de nazis in 40-45, het tournooi wordt in Duitsland gehouden. Nee idd je hebt gelijk, het zal vast naar de Zwitsers verwijzen.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Knap van je dat je dat weet. Heb je daar ook een bron voor? Of is dit een typisch geval van 'projectie van je eigen gedachten op iemand anders'?
In dit geval is dat. Zeker als je je ook nog eens bedenkt dat de maker/bedenker van dit de Duitsers 'aartsvijand' noemt. Zijn projectie van de realiteit is klaarblijkelijk vertekend, want die achtergestelde proleet heeft gewoon te veel bier lopen tanken tijdens het kijken van voetbalwedstrijden.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Knap van je dat je dat weet. Heb je daar ook een bron voor? Of is dit een typisch geval van 'projectie van je eigen gedachten op iemand anders'?
Nee, ze dachten 'goh, laten we voor in het WK dat in Duitsland wordt gehouden een leuk vrolijk hoofddeksel nemen, dat gewoon leuk staat en niets met W.O.II te maken heeft', nou goed.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
http://www.helmpje.nl/N_frame.html?http://www.helmpje.nl/N_xp_10.htmlquote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Een duidelijke referentie naar WOII door de site zelf, dus eerst goed lezen.quote:De tweede wereldoorlog ligt inmiddels 60 jaar achter ons en de meeste Duitsers van tegenwoordig hebben niets met de generatie te maken die onder Hitler stond. De helm is bedoeld als een ludiek product en heeft geen enkele politieke betekenis.
Team helmpje
trollerdetrollquote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Het lijkt ook zeer sterk op de Stahlhelm, die door de Reichswehr tussen 1917 en 1933 werd gedragen. Your point being?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:12 schreef dewd het volgende:
[..]
Hmm het lijkt zeer sterk op de helmen die gedragen werden door de nazis in 40-45,
quote:Op dinsdag 10 januari 2006 20:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Het lijkt ook zeer sterk op de Stahlhelm, die door de Reichswehr tussen 1917 en 1933 werd gedragen. Your point being?
Hallo, heb je nou echt een plaat voor je kop? Kijk op de site, ze verwijzen zelf naar WOII zoals ik al postte.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 20:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Het lijkt ook zeer sterk op de Stahlhelm, die door de Reichswehr tussen 1917 en 1933 werd gedragen. Your point being?
Ook van hun site:quote:Op dinsdag 10 januari 2006 21:12 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
Hallo, heb je nou echt een plaat voor je kop? Kijk op de site, ze verwijzen zelf naar WOII zoals ik al postte.
quote:De helm is bedoeld als een ludiek product en heeft geen enkele politieke betekenis.
Draai er maar weer om heen, jij veegt die verwijzing naar WOII steeds van tafel die er dus wel duidelijk is.quote:
Als het er niet had gestaan was het racistisch geweest om een oranje brandweerhelm op te zetten?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 21:28 schreef Markster het volgende:
[..]
Jah dohhhh, natuurlijk zetten ze dat erbij, om niet racistisch ofzo gezien te worden !
duidelijk, plaat voor je kop dus. Allejezus zeg.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 21:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Als het er niet had gestaan was het racistisch geweest om een oranje brandweerhelm op te zetten?
Misschien zou je eens helder moeten gaan nadenken en objectief naar het hele geval kijken. het is een plastic oranje helm. Ik ontken niet, dat de Duitsers in WO2 een dergelijke helm droegen. Ik ontken WEL dat een dergelijke helm een 'nazi-helm' is. De helm bestond al lang voor de nazi's en heeft tot lang na de nazi's bestaan. Het feit, dat de nazi's hem gebruikten maakt het net zomin een nazi-helm als het feit dat ze met Lugers schoten van een Luger een nazi-pistool maakt.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 21:32 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
duidelijk, plaat voor je kop dus. Allejezus zeg.
dat is nou L_V, en die heeft helemáál geen plaat voor zijn kop:quote:Op dinsdag 10 januari 2006 21:32 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
duidelijk, plaat voor je kop dus. Allejezus zeg.
Zeg dat dan.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 21:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Uiteraard is het smakeloos. Maar het opblazen van het geval zoals het nu gedaan wordt, leidt er alleen maar toe dat nog veel meer mensen zo'n helm gaan dragen. Als iedereen gewoon zijn kop had gehouden en het ding had doodgezwegen, was er niks aan de hand geweest en waren er 4 randdebielen in dat hele stadion met zo'n helm geweest.
Je post het halve topic lang dat referenties naar WOII onzin zijn.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 21:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik ontken niet, dat de Duitsers in WO2 een dergelijke helm droegen.
misschien een trotse verwijzing naar de nederlandse brigade van de waffen-SS die aan het oostfront tegen de commies vochtquote:Op woensdag 11 januari 2006 11:33 schreef BdR het volgende:
Duitse helm + oranje = duits + nederlandsbeetje tegenstrijdig
Inderdaad, ik heb er net trouwens 6 besteld. Kosten ¤4,95 per stuk. Valt wel mee, toch?quote:Op woensdag 11 januari 2006 11:51 schreef mijnlandnietmeer het volgende:
Grappig hoe mensen zich wel niet kunnen ergeren aan deze helm. Stakkers..
Jou maakt het toch niet meer uit...quote:Op woensdag 11 januari 2006 11:51 schreef mijnlandnietmeer het volgende:
En dat gewoon keurig netjes op tijd.quote:Op woensdag 11 januari 2006 11:50 schreef RM-rf het volgende:
net zoals de nederlandse bevolking dat bij het WK'40 ook bij andere bevolkinsgroepen deden
zeg, jij weet vast wel waar die net door mij gepostte poster van 'Toont U een Waarachtig Nederlander' te verkrijgen is ... lijkt me leuk om die tijdens het WK voor m'n raam te hangen, om 'onze jongens' een beetje te steunenquote:Op woensdag 11 januari 2006 11:51 schreef mijnlandnietmeer het volgende:
Keurig op tijd én de prijs van de kaartjes was ook heel schappelijkquote:Op woensdag 11 januari 2006 11:57 schreef Bayer het volgende:
En dat gewoon keurig netjes op tijd.
Kom daar tegenwoordig nog maar eens om.
Wat doet Michiel de Ruyter op een SS-poster?!quote:Op woensdag 11 januari 2006 11:50 schreef RM-rf het volgende:
[..]
misschien een trotse verwijzing naar de nederlandse brigade van de waffen-SS die aan het oostfront tegen de commies vocht
[afbeelding]
Overigens, natuurlijk ook wel jammer dat de Turken zich niet gekwalificeerd hebben, de nederlanders en NS stonden al klaar om hele wagonladingen Turken naar het oosten te transporteren, zodat deze hun elftal enthousiast konden aanmoedigen .. net zoals de nederlandse bevolking dat bij het WK'40 ook bij andere bevolkinsgroepen deden
Met het EK in Engeland droegen oranje-supporters ook zo'n oranje ding die Bobbies in London dragen.quote:Op woensdag 11 januari 2006 11:33 schreef BdR het volgende:
Zo'n grote oranje klomphoed kan ik nog begrijpen, maar ik snap uberhaubt niet wat het idee achter die helm is..
Klomp + oranje = nederlands + nederlands
Duitse helm + oranje = duits + nederlandsbeetje tegenstrijdig
Da's ludiek.quote:Op woensdag 11 januari 2006 12:00 schreef WAT het volgende:
Wat doet Michiel de Ruyter op een SS-poster?!![]()
Vocht natuurlijk tegen de Engelsen, toen onze bedreiging nog atlantisch was en we goede vrienden waren met de duitse bondslanderen, op die katholiek uit Munster na dan.quote:Op woensdag 11 januari 2006 12:00 schreef WAT het volgende:
[..]
Wat doet Michiel de Ruyter op een SS-poster?!![]()
klopt, en de engelse Bobby Helm is feitelijk ook een 'pickelhaube' gebaseerd op de pruisische helm (dankzij de nauwe banden die de engelse koninklijke familie had met het duitse keizerrijk)quote:Op woensdag 11 januari 2006 12:02 schreef WAT het volgende:
[..]
Met het EK in Engeland droegen oranje-supporters ook zo'n oranje ding die Bobbies in London dragen.
Ik ben benieuwd wat de Duitser zelf daarvan vindt.quote:Op woensdag 11 januari 2006 12:58 schreef yvonne het volgende:
WM-VORBEREITUNG
Wehrmachtshelme für holländische Fußballfans
Wenige Monate vor der Fußball-Weltmeisterschaft hat eine niederländische Firma ein neues Utensil für holländische Fans ersonnen: einen aus orangefarbenem Plastik nachgebauten Stahlhelm der deutschen Wehrmacht. Die Macher finden das lustig, viele deutsche Fans vermutlich weniger.
Amsterdam - "Das witzigste Produkt für die WM in Deutschland", preist der Hersteller die Helme auf seiner Website an. 4,95 Euro kostet eine der Kopfbedeckungen bei einer Mindestabnahme von fünf Stück, Versandkosten kommen hinzu. Man könne die Helme mit seinen "Freunden von der Infanterie" beim Fußballschauen in der Kneipe aufsetzen oder aber mit den "Kollegen aus dem Bataillon" damit ins Stadion gehen, legt der Hersteller den Kunden nahe.
Website mit Fan-Helmen: "Das witzigste Produkt für die WM"
Die Helme sind - entsprechend der Trikotfarbe der Nationalelf - orange, die Flagge findet sich in Schriftzügen wieder. Interessenten können zwischen drei Versionen mit den Aufschriften "Hup, Holland, Hup" (sinngemäß: "Los, Holland, los"), "Jetzt Geht Losssss" und "Anvalluuuh" ("anvallen" bedeutet "angreifen") auswählen. Die Homepage ziert am oberen Rand eine Horde Vögel mit orangefarbenen Stahlhelmen auf dem Kopf, einer davon ruft "Angreifen!". In der Navigation links finden sich unter der Rubrik "Deutschenwitze" Kalauer von mehr als zweifelhafter Qualität. Immerhin: Unter dem Punkt "Wissenswertes" bemühen sich die Macher der Seite um etwas mehr Objektivität.
Der befremdliche Fanartikel allerdings ruft beim niederländischen Fußballverband KNVB Stirnrunzeln hervor. "Wir lehnen jede Verknüpfung von Fußball mit dem Krieg ab", sagte Sprecher Frank Huizinga. "Das entspricht ganz bestimmt nicht dem Geist eines Fußballturniers." Außerdem sei der Scherz einfach platt: "Das zeugt nicht von Kreativität."
Die Herstellerfirma Free Time Products teilte mit, die Helme hätten "keine politische Botschaft". Geschäftsführer Weno Geerts sagte: "Es ist nur ein Scherz. Wir machen uns über unsere Erzrivalen, die Deutschen, lustig, genau wie sie sich über uns lustig machen."
Friederike Freiburg
Bron: www.spiegel.de
spiegel heeft een forum, waar al 70 reacties staan, geeneen die het al te serieus neemt:quote:Op woensdag 11 januari 2006 13:00 schreef WAT het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd wat de Duitser zelf daarvan vindt.
quote:Ich denke mal, dieser Plastikhelm ist bei weitem harmloser als das, was unsere "Vorzeigetageszeitung" ihrerseits den Holländern entgegenschleudert:
http://www.bild.t-online.(...)ebe-kaese-tussi.html
quote:Ach je. Es ist zwar irgendwie gemein, dass wir immer wieder daran erinnert werden, dass es mal sowas wie nen verlorenen Krieg gab - aber meine Güte, warum fühlen wir uns bloß bei jeder noch so harmlosen Bezugnahme auf den Rechtsvorgänger der Bundeswehr auf den Schlips getreten? Die Angst um die Ehre unserer "glorreichen" Vorfahren ist es ja hoffentlich nicht. unwillkürlich kommt einem bei den Bedenken gegenüber deiesem Scherzartikel der großartige John Cleese in den Sinn: "Don't Mention the War!" - Hochaktuell. Immernoch. Lasst sie doch ihre Helme tragen und nehmts - ausnahmsweise! - mal mit Humor.
Apropros Holland. Nun verfolge ich Casting Shows nicht übermäßig genau, aber wer im Moment auch nur einen flüchtigen Blick auf die Schlagzeilen von Deutschlands Meinungsblatt Nr. 1 wirft, dem kann kaum entgehen, dass dort seit Wochen eine ganz entzückende Kampagne gegen eine Holländische Moderatorin (Bild-Jargon: "Käse-Tussi") gefahren wird, die täglich in Millionenauflage aufgefordert wird, Ihren "Wohnwagen" auszuparken und wieder nach Holland abzuhauen ("Weltmeister werdet IHR übrigens nie"). Darüber regt sich komischerweise niemand auf.. aber nein. das ist natürlich auch was _ganz_ anderes.
Oftewel, in Duitsland is Tooske aktueler dan hun eigen nationaal-socualistische verledenquote:Das Teil entbehrt nicht einer gewissen Ironie. Natürlich schade, das im Ausland Deutschland = Stahlhelm assoziiert wird. Aber: liest man die Texte der Bild in Bezug auf eine niederländische Moderatorin, haben wir es nicht besser verdient. Vorurteile sind dumm, aber: sie sind.
Nur wenn gewisse deutsche Fans die Helme tragen, könnte es etwas häßlich werden.
Waar ging dat over dan?quote:Aber: liest man die Texte der Bild in Bezug auf eine niederländische Moderatorin, haben wir es nicht besser verdient.
Offener Brief an Tooske Ragasquote:
de laatste dagen heeft Bild campange gevoert tegen "Kaese Tussie" (kaasmuts) Tooske Ragas, een Nederlandse TV persoonlijkheid van de Duitse TVquote:
Daar heeft Bild gewoon gelijk in.quote:Op woensdag 11 januari 2006 14:04 schreef Pietverdriet het volgende:
de laatste dagen heeft Bild campange gevoert tegen "Kaese Tussie" (kaasmuts) Tooske Ragas, een Nederlandse TV persoonlijkheid van de Duitse TV
Wij kennen Tooske wel, hoor. Had alleen zo gehoopt dat jullie haar zouden houden.quote:Op woensdag 11 januari 2006 14:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
de laatste dagen heeft Bild campange gevoert tegen "Kaese Tussie" (kaasmuts) Tooske Ragas, een Nederlandse TV persoonlijkheid van de Duitse TV
volgens mij wordt het een showdown ...quote:Op woensdag 11 januari 2006 14:13 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wij kennen Tooske wel, hoor. Had alleen zo gehoopt dat jullie haar zouden houden.
Doe dan Rudi Carrell maar, die is toch terminaal.quote:Op woensdag 11 januari 2006 14:19 schreef RM-rf het volgende:
[..]
volgens mij wordt het een showdown ...
ķf NL moet Tooske terugnemen, ķf de duitser sturen Rudi Carell in haar plaats weer terug de hollandse grens over ... wil je dat?
(ik zou kapitein Gelderman met een machinegeweer op het viaduct van Rhenen posteren met de orders 'der Rudi' zonder verdere waarschuwing direkt neer te leggen)
Sgoed, wij nemen Ridi Carell wel terug..quote:Op woensdag 11 januari 2006 14:19 schreef RM-rf het volgende:
ķf NL moet Tooske terugnemen, ķf de duitser sturen Rudi Carell in haar plaats weer terug de hollandse grens over ... wil je dat?
telewiequote:Op woensdag 11 januari 2006 13:49 schreef RM-rf het volgende:masterchief... zelfs nederlands is je al te moeilijk, kun je niet gewoon je computer uitzetten en teletubbies gaan kijken, dat begrijp je tenminste wel
Omdat het aanvallend bedoelt IS.quote:Op woensdag 11 januari 2006 18:20 schreef evil_cupido het volgende:
Ik dacht dat de duitsers afstand genomen hadden van de gebeurtenissen tijdens WO II.... waarom voelen ze zich dan/ zouden ze zich dan aangevalllen (moeten) voelen?
Vreemd...
Gelijk 100 kopen.quote:Op woensdag 11 januari 2006 20:10 schreef Max-Westerman het volgende:
Leuk helmpje [14.gif]
Wil ze wel kopen 't wordt alleen een beetje duur met die rembours kosten
Bron: Limburgerquote:Duitsers zien humor van helmpje niet
Frank Seuntjens
Kaldenkirchen/Herzogenrath - Het heeft er alle schijn van dat Duitsland zich tijdens het WK voetbal kan opmaken voor een invasie van met Wehrmachthelmen getooide Oranje-supporters. Onze oosterburen kunnen er niet om lachen.
Bild Zeitung zette gisteren al meteen de toon. Das geht zu weit. Wer stoppt diesen Schwachsinn?, kopte de boulevardkrant met koeienletters. De verontwaardiging in Duitsland is groot. Zeker nu berichten doorsijpelen dat in Nederland grif 4,95 euro wordt neergeteld voor zo'n 'nazihelm'. De Duitse ambassade in Den Haag mag er dan wel de schouders over ophalen (,,Ach, dit moet kunnen''), de gemiddelde burger vindt het smakeloos.
,,Wirklich unverschämt'', briest Rolf Tillmann (56) uit Heinsberg. ,,Waarom kunnen we het verleden niet eens laten rusten? Een voetbaltoernooi is een sportevenement, daar hoeven we de oorlog toch niet weer bij te slepen? Als het aan mij ligt, worden alle Nederlandse supporters met zo'n helm op hun domme kop al bij de grens teruggestuurd. Provocateurs kunnen we hier komende zomer niet gebruiken.''
Voor Gaby Detmold (34) uit Kaldenkirchen heeft Oranje zelfs afgedaan. ,,Ik hoop dat Nederland al in de eerste ronde wordt uitgeschakeld'', sist ze venijnig. ,,Jullie zijn totaal verkeerd bezig. Ze zeggen wel eens dat Duitsers geen gevoel voor humor hebben. Nou, jullie dus ook niet. Die helmen zijn niet grappig, maar volledig misplaatst. En schei ook maar uit over jullie zogenaamde Toleranz, want die is ver te zoeken.''
Hans Dietz (82) uit Herzogenrath kan wel huilen, zegt hij. ,,Ik heb de oorlog meegemaakt en die heb ik echt niet gewild. Maar ik moest wel, ik had geen keus. Elke dag die ik soldaat was, heb ik vervloekt.'' Dietz ervaart de Nederlandse stormloop op de Duitse legerhelm daarom als ronduit kwetsend. Hij is bovendien doodsbang dat het beladen hoofddeksel tijdens het WK escalaties tot gevolg zal hebben. ,,Straks komt een stelletje malloten nog op het idee om keurig in het gelid het stadion binnen te marcheren en de Hitler-groet te brengen. Sieg heil, ruim zestig jaar na dato. Dat zou toch verschrikkelijk zijn. Daar kan ik nu al van wakker liggen.''
Ook Huub Stevens, trainer van Roda JC en eerder actief bij Bundesligaclub Schalke'04, kan de humor van de helm niet inzien. ,,Een gezonde rivaliteit hoort er bij. Maar niet op deze manier. Ik denk dat de voetbalbond dit zal gaan verbieden.''
Van het Oranjelegioen Margraten - de inmiddels internationaal bekende supportersschare die geen wedstrijd van het Nederlands elftal overslaat - hebben de Duitsers trouwens niks te duchten. Ook de Limburgse voetbalfans verafschuwen de nieuwste rage. ,,Het WK moet een grandioos feest worden. Wij gaan niet gehelmd, maar goedgemutst naar Duitsland.''
Mongoolquote:Op donderdag 12 januari 2006 10:43 schreef dVTB het volgende:
Ongeacht het feit dat overal ter wereld helmen worden gedragen, vind ik de gedachte achter deze oranje-helm gewoon goed ziek. Het zijn momenten waarop ik me diep schaam om Nederlander te zijn.
Ik weet nog hoe ziek ik het vond toen een Engelse krant in 1996 een soort oorlog aan Duitsland verkondige (met nazi-referentie) ten tijde van de EK-finale. Prompt hoopte ik toen dat Duitsland die wedstrijd zou winnen.
Ik heb meer respect voor de gemiddelde Duitser dan de gemiddelde Nederlander.quote:Op donderdag 12 januari 2006 15:36 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Mongool![]()
Stel je voor dat we de tere zieltjes van onze oosterburen iets aandoen![]()
quote:Op donderdag 12 januari 2006 15:36 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Mongool![]()
Stel je voor dat we de tere zieltjes van onze oosterburen iets aandoen![]()
quote:Hans Dietz (82) uit Herzogenrath kan wel huilen, zegt hij. ,,Ik heb de oorlog meegemaakt en die heb ik echt niet gewild. Maar ik moest wel, ik had geen keus. Elke dag die ik soldaat was, heb ik vervloekt.'' Dietz ervaart de Nederlandse stormloop op de Duitse legerhelm daarom als ronduit kwetsend. Hij is bovendien doodsbang dat het beladen hoofddeksel tijdens het WK escalaties tot gevolg zal hebben. ,,Straks komt een stelletje malloten nog op het idee om keurig in het gelid het stadion binnen te marcheren en de Hitler-groet te brengen. Sieg heil, ruim zestig jaar na dato. Dat zou toch verschrikkelijk zijn. Daar kan ik nu al van wakker liggen.''
ja en? je punt is?quote:Op donderdag 12 januari 2006 15:39 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Ik heb meer respect voor de gemiddelde Duitser dan de gemiddelde Nederlander.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |