KNMI is niet heel optimistischquote:Eerst nog voortzetting van het meest droge en vrij koude weer. Later onder invloed van Oceaanstoringen 70% kans op overgang naar zachter en wisselvalliger weer.
dat is het KNMI nooitquote:
Terug Vind Postquote:
Daar heb je toch bookmarks voorquote:Op maandag 2 januari 2006 12:01 schreef WEST het volgende:
[..]
Terug Vind Post
kun je in My Actieve Topics dit terug vinden.![]()
yep... allemaal nog behoorlijk onzeker al stemt de pluim mij positiever dan een paar dagen terugquote:Op maandag 2 januari 2006 12:03 schreef Keromane het volgende:
Hoe de ontwikkelingen zijn over een dag of drie is belangrijk voor wat betreft winterweer. Er zit een klassieke koudeinval in op termijn, maar als het zaakje net iets anders komt te liggen hebben we hier saai weer zonder noemenswaardige vorst.
Je kunt niet verder dan een week vooruit kijken en vooralsnog ziet het er aardig uit.
Klinkt goed.quote:Op maandag 2 januari 2006 12:03 schreef Keromane het volgende:
Hoe de ontwikkelingen zijn over een dag of drie is belangrijk voor wat betreft winterweer. Er zit een klassieke koudeinval in op termijn, maar als het zaakje net iets anders komt te liggen hebben we hier saai weer zonder noemenswaardige vorst.
Je kunt niet verder dan een week vooruit kijken en vooralsnog ziet het er aardig uit.
Ik ben het volledig met je eensquote:Op maandag 2 januari 2006 13:58 schreef Keromane het volgende:
Ik heb geen glazen bol en ik doe niet aan voorspellingen, maar ik heb het gevoel dat we over twee weken best eens in matige tot strenge vorst kunnen zitten in een wit Nederland. Een winter die we in zeker 20 jaar niet hebben gezien. Het is niet zozeer wishful thinking, iets wat sowieso volstrekt nutteloos is, maar het heeft te maken met de ontwikkelingen tot nu toe, plus het feit dat effecten elkaar kunnen versterken.
Sinds halverwege November kennen we een licht winters weertype. Geen strenge vorst, maar wel van tijd tot tijd een weerbeeld dat aan de koude kant is en winterse neerslag. Er is op het continent erg veel sneeuw gevallen en dat werkt afkoeling en voor winterweer gunstige drukontwikkelingen in de hand. De dooi die ons sneeuw bracht heeft Europa niet 'schoongeveegd' zoals dat zo vaak gaat, die depressie is zelfs een trigger geworden voor de potentieel hoogst-winterse drukverdeling. Een knuppel in het hoenderhoek. Op dit moment zie je dat de kaarten weer worden geschud, maar er liggen alvast een paar potentiele troeven op tafel. Helaas ook brandhout, maar zo gaat dat.
Hoe het verder gaat? We zullen zien. Als het inderdaad tot een felle kou-inval komt zijn we er niet zo snel meer vanaf. In grote winters zie je telkens een herhaling met kou-invallen, afgewisseld met 'mildere' intermezzo's waarbij de temperatuur amper nog boven nul uitkomt. Zouden we een ongekend strenge periode tegemoet gaan dan ga je ijsvorming zien op grote wateren, iets wat het verdere winterverloop ook weer een handje extra meehelpt. Het zijn effecten die elkaar versterken.
Kortom, de komende 14 dagen zijn crusiaal en het ziet er vooralsnog prima uit. Duiken we de diepvries in dan zul je het effect in Februari en een stukje van Maart nog kunnen zien. Komt er een trein oceaandepressies op gang dan mogen we hooguit nog wat winterse vegen verwachten door sporadische uitbraak van koude lucht uit het noorden. Een paar wat winterse weken nog misschien, zonder noemenswaardige schaatsmogelijkheden.
We wachten af.
PS laten uiterst kritische meteo-experts nu lichtelijk enthousiast worden terwijl doorgaans optimistische amateurs het juist zwart inzien. Omgekeerde wereld op de meteoforums. Ook leuk voor de verandering.
Waaromquote:Op maandag 2 januari 2006 14:35 schreef kepler het volgende:
ziet er niet heel goed uit op de GFS-plaatjes:
[afbeelding]
groen is boven nul en blauw is onder nulquote:Op maandag 2 januari 2006 14:48 schreef Bastard het volgende:
[..]
WaaromWe zijn allemaal groen ipv blauw.
Oh nu zie ik je tekst ook duidelijk staan "... NIET goed uit... "quote:Op maandag 2 januari 2006 14:49 schreef kepler het volgende:
[..]
groen is boven nul en blauw is onder nul
om een koude winter te hebben moeten toch echt in dat blauwe gedeelte zitten lijkt me
quote:Op maandag 2 januari 2006 14:53 schreef Bastard het volgende:
[..]
Oh nu zie ik je tekst ook duidelijk staan "... NIET goed uit... "
bedoel je de kaart die ik heb gepost? Daar staat toch 2m temperatuurquote:Op maandag 2 januari 2006 16:51 schreef Keromane het volgende:
De kaart die getoond wordt is van 850hPa, oftewel ca. 1.5km hoogte. Er kan een flink verschil zitten tussen de temperaturen daar en die aan de grond. Denk aan enkele dagen geleden met die sneeuw bijvoorbeeld. Terwijl op die hoogte zachte lucht vanuit het westen werd aangevoerd kwam het aan de grond tot steenkoude zuid/zuidoosten winden.
Je moet kijken naar de 500hPa kaarten voor de ontwikkelingen en je moet ze vervolgens dan ook niet letterlijk nemen. Het zijn indicaties. De indicatie op dit moment is een omvangrijk hoog in het noorden dat aspiraties heeft om zich uit te bouwen naar een voor ons gunstige ligging. Gaat dat inderdaad gebeuren dan kan een koudetransport op gang komen. Gebeurt dat niet dan hebben we saai fris weer rond het vriespunt, tenzij een oceaandepressie ons zachte lucht zou komen toeschuiven. Het continent is behoorlijk afgekoeld en alleen wind van zee kan -voorlopig- de temperaturen flink opschroeven.
Morgen is er een kleine kans op sneeuw in het binnenland, misschien dat het uiterste zuidoosten vannacht al een vlok ziet. Donderdag kan overal wat sneeuw opleveren, maar geen dik pak.
[afbeelding]
( ruben.weerwoord.be )
gisteren had ik ook gekeken en toen was ons land net een diepvries met temperaturen van -10quote:Op maandag 2 januari 2006 17:54 schreef Keromane het volgende:
Je hebt gelijk, ik had nog een ander venster openstaan.
Hoe dan ook, diep winters is het niet, maar de vorstgrens ligt daar vlakbij of over ons land. Verder zijn het kaarten ver vooruit.
De nieuwe run van GFS blijft twijfelen. Niet goed, niet slecht. Er moet binnen een paar weken een doorbraak komen. Het blijft anders bij dobberen.
quote:Op maandag 2 januari 2006 14:35 schreef kepler het volgende:
ziet er niet heel goed uit op de GFS-plaatjes:
[afbeelding]
Echt zacht word het iig ook niet.quote:Op maandag 2 januari 2006 17:54 schreef Keromane het volgende:
Je hebt gelijk, ik had nog een ander venster openstaan.
Hoe dan ook, diep winters is het niet, maar de vorstgrens ligt daar vlakbij of over ons land. Verder zijn het kaarten ver vooruit.
De nieuwe run van GFS blijft twijfelen. Niet goed, niet slecht. Er moet binnen een paar weken een doorbraak komen. Het blijft anders bij dobberen.
Zo stond het er een tijdje geleden ook, en 1 dag later was het ineens weer 40% wisselvallig en 60% koud..quote:Op dinsdag 3 januari 2006 10:38 schreef Wie_zal_het_weten het volgende:
Eerst nog voortzetting van het meest droge en vrij koude weer. Later onder invloed van Oceaanstoringen 75% kans op overgang naar zachter en wisselvalliger weer.
75% ?
Dat is behoorlijk zeker...
Dat is heel mooi. Dan kan ik die veel te dure Bauers weer eens een keer gebruiken. Ik ben niet zo'n kunstijsbaantype, maar natuurijs.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 10:26 schreef hetsjhokleek het volgende:
Over ruim een week zouden we op schaatsen kunnen staan.
[afbeelding]
op een ondergelopen weiland denk ik dat je met 7 tot 10 cm genoeg hebquote:Op dinsdag 3 januari 2006 11:15 schreef MvL het volgende:
Hoeveel ijs is er nodig om (al dan niet veilig) op te kunnen schaatsen eigenlijk? Zal 5 cm al genoeg zijn dan?
Hangt er vanaf hoe zwaar je bent natuurlijk, en met hoeveelquote:Op dinsdag 3 januari 2006 11:15 schreef MvL het volgende:
Hoeveel ijs is er nodig om (al dan niet veilig) op te kunnen schaatsen eigenlijk? Zal 5 cm al genoeg zijn dan?
En daarna onder een warme douchquote:Op dinsdag 3 januari 2006 11:46 schreef Againzender het volgende:
Hangt er vanaf hoe zwaar je bent natuurlijk, en met hoeveel
Bij 5cm sta ik op het ijs
ga je diep schamenquote:Op dinsdag 3 januari 2006 11:59 schreef MvL het volgende:
Ik gooi eerst mn hond wel op t ijs alvorens ik zelf een poging waag![]()
quote:Op dinsdag 3 januari 2006 11:59 schreef MvL het volgende:
Ik gooi eerst mn hond wel op t ijs alvorens ik zelf een poging waag![]()
Verrassingen zijn de norm geworden.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:55 schreef IkWilbert het volgende:
Tja, dat dacht iedereen... het weer blijft voor verrassingen zorgen![]()
Vanuit het noordwesten komt op dit moment een neerslaggebiedje dat voor sneeuw kan zorgen in het noorden/noordoosten. Veel zal het niet zijn en er is op korte termijn ook niet veel te verwachten.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:25 schreef RJH het volgende:
En hoe zit het met de sneeuw..???Komt dat van afgelopen week snel terug???
![]()
Prognose neerslagsom is 0. Af en toe een vlok dus.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 19:22 schreef MvL het volgende:
Sommige kaarten geven wel wat lichte sneeuw voor donderdagmiddag en avond, dus de kansen blijken er wel te zijn:
Laten we het niet hopen moet tegenwoordig veel verder rijden voor mijn werkquote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:55 schreef IkWilbert het volgende:
Tja, dat dacht iedereen... het weer blijft voor verrassingen zorgen![]()
Warm word het hierbij niet.quote:Op woensdag 4 januari 2006 12:56 schreef Omaha het volgende:
Het gaat warm worden volgende week
[afbeelding]
De zwembroek kan haast uit de kast
it geat oanquote:Op woensdag 4 januari 2006 12:40 schreef Frutsel het volgende:
tja...is de elfstedencommissie al bij elkaar geroepen voor februari dan?
Half 8 inderdaad:quote:Op woensdag 4 januari 2006 13:49 schreef MvL het volgende:
Voor alle liefhebbers; morgen (donderdag) een compilatie van 50 jaar het weer op 'nl1'..
Ik heb het nog niet in de gids zien staan maar dat hoorde ik gisterenavond, zou rond half 8 beginnen geloof ik
quote:Donderdag 5 januari viert het NOS-journaal zijn vijftigjarig jubileum met oud-presentatoren en speciale uitzendingen. Om half acht zendt de NOS op Nederland 1 de documentaire "het weer zien" uit over de geschiedenis van 50 jaar weerpresentatie.
bron: Planet.nlquote:Grote evacuatie Chinezen door sneeuw
Gepubliceerd op donderdag 05 januari 2006
PEKING (ANP) - Door zware sneeuwstormen zijn in het westen van China 97.000 mensen geëvacueerd, zei een regeringswoordvoerder donderdag. De vooral door moslims bewoonde regio Xinjiang wordt bedekt door 60 centimeter sneeuw, waarvan het gewicht woningen deed instorten.
Sterke wind in Siberië heeft ook daar voor extreme omstandigheden gezorgd. Volgens het Chinese staatspersbureau Xinjiang News is de temperatuur in Siberië gedaald tot -35 graden Celsius.
Ik ben benieuwd, heb wel zin in een tochtje over het natuurijs!quote:AMSTERDAM - De weersvoorspellers zijn het sinds gisteren behoorlijk eens: Nederland lijkt in de greep te komen van echt winterweer. In het weekeinde is zelfs schaatsen op natuurijs mogelijk.
Onder invloed van een zich versterkend hogedrukgebied boven Scandinavië komt in de loop van vandaag de stroming van koude lucht uit Oost-Europa op gang. Daarbij gaat het af en toe licht sneeuwen, maar zeker de eerstvolgende vier, vijf nachten vriezen met lichte tot matige vorst. Omdat de temperatuur ook overdag nauwelijks boven het vriespunt komt, kan zich gemakkelijk een ijsvloer vormen
Bron: Telegraaf.nl
eerst zien dan geloven. En bovendien dat moeten ze bij ons niet met een boot door de een prachtige schaatsplek varen en het ijs vernielenquote:
De telegraafquote:Op donderdag 5 januari 2006 09:47 schreef J.K. het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd, heb wel zin in een tochtje over het natuurijs!
Was helaas nogal voorbarig vd telegraaf. Op basis van huidige voorspellingen kunnen de schaatsen gerust even opgeborgen worden.quote:Op donderdag 5 januari 2006 09:47 schreef J.K. het volgende:
[..]
Kijk nog eens.. volgens mij is hij inmiddels alweer bijgesteldquote:Op donderdag 5 januari 2006 00:38 schreef Omaha het volgende:
Wowwww
[afbeelding]
Volgende week de terrasjes vol![]()
Hebben ze daar ook een kraan van of zo.?? Zeker dichtgedraaid?quote:Op donderdag 5 januari 2006 11:46 schreef The_S het volgende:
ik hoorde net op radio 2 de weershow en die gast vertelde dat het echte winterweer nog niet wou komen omdat de koude beer uit rusland nog in slaap was of zoiets
ze mogen dan de redactie van de telegraaf met schaats en al erop uit te sturen ook al is het ijs nog te dunquote:Op donderdag 5 januari 2006 09:47 schreef J.K. het volgende:
[..]
het is volgens mij gem. al kouder dan afgelopen jaren?quote:Op donderdag 5 januari 2006 21:05 schreef Jonathon het volgende:
Ik denk dat het niets meer gaat worden met die "voorspelde strenge winter"![]()
Het is 5 Januariquote:Op donderdag 5 januari 2006 21:05 schreef Jonathon het volgende:
Ik denk dat het niets meer gaat worden met die "voorspelde strenge winter"![]()
Het kan idd nog heel veel kanten opquote:
Jemig zeg! de winter is net aan 3 weken bezig enzoquote:Op donderdag 5 januari 2006 19:15 schreef BretsiG het volgende:
Helaas weer geen Elfstedentocht maar ik heb goede hoop voor volgend jaar.
Idd. Als 't vanaf volgende week 8 weken keihard gaat vriezen wordt 't nog steeds een strenge winter.quote:
Woow, kicke foto!quote:Op donderdag 5 januari 2006 20:49 schreef Keromane het volgende:
Zeta:
http://rapidfire.sci.gsfc(...)006003.1345.500m.jpg
Eens uitkijken voor pics daarvan dan.quote:123 Teletekst vr 06 jan
Tientallen Japanners dood in sneeuw
TOKIO De hevige sneeuwval die Japan al
weken in zijn greep houdt,heeft tot nu
toe 53 mensen het leven gekost.Onder de
doden zijn veel oudere bewoners van het
Japanse platteland die het dak van hun
huis sneeuwvrij wilden maken.
In de provincie Ishikawa,op het eiland
Honshu,vonden twee vrouwen de dood toen
hun dak onder de sneeuwlast bezweek.Op
de Japanse televisie waren beelden te
zien van een stad op Honshu,waar de
lampen van de lantaarnpalen nog maar
net boven de sneeuw uitkwamen.
Sneeuwval is in Japan in deze tijd van
het jaar geen uitzondering.Maar zo erg
als nu is het nog maar zelden geweest.
volgens mij is er dan helemaal niks meer over van nederland.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 17:00 schreef nozem het volgende:
Wow!!! Die beelden uit Japan. Krijg ik me daar even een harde plasser zeg. Zoveel sneeuw lag er begin dit jaar zelfs niet in de Alpen. Als dat in Nederland valt ligt de complete infrastructuur maanden op z'n gat.
Ja, het is heel erg dubbel. De aanblik van zoveel sneeuw doet mijn hart acuut sneller kloppen, maar voor de mensen daar is het uiteraard (op z'n zachtst gezegd) geen pretje. Maar nogmaals: Wat een beelden!quote:Op vrijdag 6 januari 2006 15:17 schreef Fokkedop het volgende:
[..]
![]()
zeker oneerlijk dat daar wel 55 doden geteld zijn en hier gelukkig niks.![]()
Ach daar hebben we het kromme 'beetje sneeuw' verhaal weer.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 17:02 schreef Fokkedop het volgende:
[..]
volgens mij is er dan helemaal niks meer over van nederland.![]()
wij kunnen echt niks hebben. Toen in maart lag er ook een beetje sneeuw, iedereen en alles van de kaart.![]()
Nope... het spijt me, maar de komende week zit het er sowiezo niet in... laatste trend was een hoog dat ons in zuidelijke aanvoer zou brengen...quote:Op vrijdag 6 januari 2006 20:28 schreef Keromane het volgende:
Het ziet er voorlopig somber uit voor wat betreft winterweer. Januari is tot nu toe een graad kouder dan het langjarige gemiddelde, maar dit zet geen zoden aan de dijk.
Als dat in Nederland zo gebeuren zo alles plat liggenquote:Op vrijdag 6 januari 2006 15:53 schreef Keromane het volgende:
Op sommige plekken ligt meer dan 3 meter sneeuw.
[afbeelding]
[afbeelding]
Meer foto's:
http://www.snowjapan.com/e/insider/photo_gallery.php
Daar is in Nederland 10 cm sneeuw al voor genoegquote:Op zaterdag 7 januari 2006 00:23 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Als dat in Nederland zo gebeuren zo alles plat liggen![]()
Mocht het onverhoopt toch tot een strenge winter komen, dan hoop ik niet dat je ingevroren raakt, of erger nog, ledematen moet laten amputeren ivm bevriezingsverschijnselen....quote:Op zondag 8 januari 2006 13:51 schreef Notoire_Gek het volgende:
Kan dit topic onderhand naar "ONZIN" worden verplaatst. Elke dag die weerfreaks met hun hoop op een strenge winterWTF heeft dit nou weer met NIEUWS te maken
Het is hartje winter, 5 graden boven nul en over 6 weken gaan de terrasjes weer open![]()
![]()
Niemand dwingt je toch om het te lezen?quote:Op zondag 8 januari 2006 13:51 schreef Notoire_Gek het volgende:
Kan dit topic onderhand naar "ONZIN" worden verplaatst. Elke dag die weerfreaks met hun hoop op een strenge winterWTF heeft dit nou weer met NIEUWS te maken
Het is hartje winter, 5 graden boven nul en over 6 weken gaan de terrasjes weer open![]()
![]()
Was jij niet die mafkees in WGR die eerst hartstikke tegen huizen kopen was en toen ineens voor en ineens ging beleggen in diamanten en dat soort maffigheid? Een beetje BHFH wannabe syndroomquote:Op zondag 8 januari 2006 13:51 schreef Notoire_Gek het volgende:
![]()
Reeks is begonnen vanwege een bericht dat er een strenge winter verwacht werd. Dit werd vrij massaal door de media opgepakt.quote:Op zondag 8 januari 2006 13:51 schreef Notoire_Gek het volgende:
![]()
Ik zie dat koudereservoir niet, is daar over n paar dagen ook gewoon rond vriespunt en op korte termijn krijgen we toch geen oostenwind..helaas..quote:Op dinsdag 10 januari 2006 01:13 schreef nozem het volgende:
We zijn in een soort niemandsland terecht gekomen met behoorlijk saai en kil weer, maar echt winters is het niet te noemen. De voor Nederland zo kenmerkende west-circulatie is al tijden afwezig. Het enige hoopvolle voor eventueel winterweer op langere termijn is het immense koudereservoir dat zich inmiddels in West-Rusland heeft gevormd. Wanneer we nu een stevige oostenwind krijgen wordt het in ieder geval wel ijzig koud. Gebeurt dat niet dan krijgen we wellicht en net iets te koude of normale januari, maar dan zonder echt winterweer.
quote:WILL WINTER RELOAD?
Yes, but not for several days. The pattern across much of the Northern Hemisphere is one that is very unusual as a large pocket of cold air has developed across central Asia and this has changed the pattern across much of the Northern Hemisphere. How so? Well the blocking over the pole has extended southwest into Scandinavia. This system has effectively broken the strangle hold of cold across much of Europe and North America and centered it across Asia.
However, the signals that are being given now for the next few weeks are such that favor a return to where we were before. The appearance of the vortex and the cold it has put into the part of Asia is about to be released and so the large scale signalling will take over again and allow the pattern to go back to where it came. Modeling is already starting to show this.
A relatively innocent looking feature over North America now will come out over the Atlantic the next few days and intensify. This will develop a fierce storm over the North Atlantic which will be near Iceland, Thursday night and Friday.
The pattern now is going back to one of short wavelengths and amplification and this will start the overall change back to where we were. The storm will reach the European Coast next weekend with heavy rains and a large part of its energy diving southeastward into Spain. This should undercut the ridge over Scandinavia forcing a piece back northwest toward the pole and the other east in a progressive fashion as the pattern over central Asia changes.
The pattern is expected to turn cold for the end of the month across much of Europe, with the threat of the coldest weather of the winter so far in February. This is based on the idea that the changes that will start to take place will develop the negative NAO. In addition, the analogs of major hurricane seasons continue to play out. We find for instance a pattern over North America now very similar to 1933, but the water profile in the Northern Hemisphere is much like 1996. Both featured very cold air masses in the mid and late winter and late spring in much of North America and Europe.
In any case, the mid-winter period this week looks relatively tranquil, but the coming pattern shift means plenty of wet weather reaches the western part of Europe by the weekend.
ciao for now ****."
Is nog veel te ver weg om hier een goede winter te krijgenquote:
Hopelijk heeft de beste man gelijk. Ik zou dolgraag weer eens op natuurijs willen schaatsenquote:Op dinsdag 10 januari 2006 17:24 schreef Keromane het volgende:
Meteoroloog Joe Bastardi heeft het tot nu toe aardig bij het rechte eind gehad, inclusief de voorspellingen van twee 'sneeuwstormen', dus ben ik voorzichtig positief door z'n nieuwe column.
Bastardi voorziet de komende week een switch in patronen waardoor we in winters vaarwater terechtkomen. In Azie zou het barre winterweer -deels veroorzaakt door de enorme blokkade die ons nu juist saai weer brengt- temperen.
[..]
ik ook maar dan niet op de plaatselijke vijver, maar gewoon lekker toertochten maken.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 22:56 schreef Majar het volgende:
[..]
Hopelijk heeft de beste man gelijk. Ik zou dolgraag weer eens op natuurijs willen schaatsen![]()
quote:Op woensdag 11 januari 2006 08:17 schreef IkWilbert het volgende:
Mjin ervaring tot nu toe met GFS is dat deze erg onbetrouwbaar is. Zwabbert alle kanten op steeds...
Kan, maar het kan ook slecht zijn, zoals dit jaar eigelnijk.quote:Op woensdag 11 januari 2006 12:52 schreef Fokkedop het volgende:
Het is wel heel rustig weer in nederland qua windrichting, windkracht en de kleine hoeveelheid neerslag. Dat kan toch een mooie eigenschap zijn voor een strenge winter? of is dat fout?
gelukkig maar, ik haat s'ochtends krabbenquote:Op donderdag 12 januari 2006 11:40 schreef N.icka het volgende:
We wachten en wachten en verwachten , uiteindelijk hebben we gewoon weer een prut winter , zoals altijd![]()
Geen idee, ik heb er niks over gehoord. Er is een uitgestrekte koudevoorraad van Rusland tot in Azie en een omvangrijk hogedrukgebied in de poolstreek dat z'n invloed lijkt te willen doen gelden richting Europa. Het wordt erop of eronder. Komen we in een nieuwe blokkade of standvastige westcirculatie dan kun je de winter definitief afschrijven. Is het in februari ook net iets kouder dan normaal dan zijn de 'kouder dan normaal' verwachtingen uitgekomen, maar dan wel op een behoorlijk teleurstellende manier. Of niet, als je niet van kou houdt.quote:Op donderdag 12 januari 2006 11:21 schreef IkWilbert het volgende:
Keromane, is er al iets nieuws te melden? Ik lees op diverse fora dat februari wel eens heel erg koud kan gaan worden... Waar wordt dit op gebasseerd?
Ik heb geen idee maar ik hoop van wel, kan ik ook eindelijk eens een 11-stedentocht van dichtbij meemaken.quote:Op woensdag 11 januari 2006 12:52 schreef Fokkedop het volgende:
Het is wel heel rustig weer in nederland qua windrichting, windkracht en de kleine hoeveelheid neerslag. Dat kan toch een mooie eigenschap zijn voor een strenge winter? of is dat fout?
uhm Januari is tot nu tot gemiddeld ruim een graad te koud.quote:Op woensdag 11 januari 2006 22:39 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Nog een paar dagen dit weer, en we kunnen spreken van een hittegolf![]()
Nederland kennende krijgen we het voor de hand liggende scenarioquote:Op vrijdag 13 januari 2006 12:34 schreef Keromane het volgende:
Er is verandering op komst, maar of we winterweer krijgen is afwachten. West Siberie is intussen extreem koud geworden en er zijn aanwijzingen dat de koude lucht Europa gaat binnentrekken. Het voor winterliefhebbers aantrekkelijkste scenario is dat een oceaandepressie het zuiden van Europa induikt en dat een 'poolhoog' zich wat meer westwaards gaat begeven. Heel onzeker nog, maar vallen de kaarten goed dan krijgen we pittige vorst. Een nu meer voor de hand liggend scenario is dat de koude lucht meer zuidelijk afzakt richting de Balkan en dat wij met een westcirculatie worden opgescheept. De ontwikkelingen begin volgende week zijn crusiaal.
Intussen houdt GFS rekening met lichte vorst overdag midden volgende week.
[afbeelding]
quote:Sibirsche koudegolf vrijdag 13 januari 2006 (ja met typfout)
<knip>geblaat over Siberië</knip>
In Nederland daalde de temperatuur in Twente de afgelopen nacht tot -4.0 graden. Dat klinkt bijna tropisch in vergelijking tot de temperaturen in Siberië. De komende dagen blijft het licht winters. In de nachten vriest het licht en overdag dooit het 4 of 5 graden. Dit is overigens heel normaal winterweer voor onze regio. Of de kou in Rusland zich ook naar ons land gaat uitbreiden? De Amerikaanse weerdienst verwacht van wel. Misschien kunnen de weerkaarten ons morgen meer informatie geven.
Er ligt toch al voldoende sneeuw in de alpenlanden en het weer in nederland is niet vergelijkbaar met de wintersport landen.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 15:41 schreef FHR het volgende:
Van http://www.weer.nl
Jammer dat ze geen linkje erbij hebben waar ze dat over de Amerikaanse weerdienst vandaan hebben. En telkens maar zeggen 'volgende week wordt cruciaal'...... Ik wil winter! En sneeuw! Vooral in 2e week van februari (lekker snowboarden).
Nee, dat het in de Alpen niet hetzelfde is als hier snap ik ook wel. Daarom hoop ik ook dat het vooral daar winter wordt. En hier zou natuurlijk ook leuk zijn! Er ligt waar ik heen ga nu 100-130cm. In februari is die sneeuw al helemaal oud en mag er best nog wel een paar decimeter bij vallen van mij. En -20 vind ik best te doen, gewoon goede kleding aan trekkenquote:Op vrijdag 13 januari 2006 16:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Er ligt toch al voldoende sneeuw in de alpenlanden en het weer in nederland is niet vergelijkbaar met de wintersport landen.
En ik kanje uit ervaring vertellen dat je niet met -20 buiten wil zijn om te skieen of snowboarden, dan doe je 1 afdaling en ga je meteen apres skien.
Ik had ook goede kleding aan, maar alleen al van in de lift zitten bevroor je, dan naar beneden afdalen door de kou bevroren gewoon je tranen op je wangen, en verder inpakken was alleen nog maar mogelijk met een gezichtsmasker erbij.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 17:01 schreef FHR het volgende:
In februari is die sneeuw al helemaal oud en mag er best nog wel een paar decimeter bij vallen van mij. En -20 vind ik best te doen, gewoon goede kleding aan trekken
Het is anders een zeer normale Nederlandse winter. Zelfs enigzins aan de koude kant.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 16:20 schreef Snowsquall het volgende:
want wat we tot nu toe hebben kan ik niet als winter qualificeren![]()
Een abnormale winter is het. Er was zelfs sneeuw dat bleef liggen.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 18:46 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Het is anders een zeer normale Nederlandse winter. Zelfs enigzins aan de koude kant.
Precies, eens in de 25 jaar ongeveerquote:Op vrijdag 13 januari 2006 21:43 schreef opa het volgende:
[..]
Een abnormale winter is het. Er was zelfs sneeuw dat bleef liggen.
Broeikaseffect!quote:Op vrijdag 13 januari 2006 21:44 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Precies, eens in de 25 jaar ongeveer.
Och, je achter-achter-achter-achter-achter etc etc kleinkinderen maken gewoon weer een ijstijd mee.quote:Op zaterdag 14 januari 2006 00:29 schreef Grimli het volgende:
tjah de winters van weleer zijn voorbij
Och ja, die hele periode van 25 t/m 30 januari ziet er wel leuk uit op de laatste GFS-run. Dus geniet er nog maar even van, over 6 uur kan hij weer helemaal anders zijnquote:Op maandag 16 januari 2006 13:31 schreef INViCTuS het volgende:
[afbeelding]
Nog wel erg ver weg maar het mag van mij wel gebeuren op deze manier
Nee, dat donker blauwe gebied zou eens op noord Frankrijk / Belgie moeten liggen.quote:Op maandag 16 januari 2006 21:55 schreef Grimli het volgende:
als bovenstaande plaatjes eens uit zouden komen
nog betere kaarten zelfs... maar nog zo ver weg...quote:Op maandag 16 januari 2006 14:52 schreef MvL het volgende:
[..]
Och ja, die hele periode van 25 t/m 30 januari ziet er wel leuk uit op de laatste GFS-run. Dus geniet er nog maar even van, over 6 uur kan hij weer helemaal anders zijn![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
Klopt, alleen liet ik de middagtemp zien en dit is de nachttemp. Maar zolang het maar (ver) onder 0 is, is het sowieso goed.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 07:45 schreef Caesu het volgende:
[..]
nog betere kaarten zelfs... maar nog zo ver weg...
haal ik weer de winter van 1929 aan, toen werd het ook pas echt koud eind januari na een niet zo koud begin van het jaar.
Ik denk dat we redelijk kans maken op winterweer. De koude boven het continent is stevig en oceaanactiviteit lijkt vrij zwak te staan. Als we geluk hebben duiken we een lange vorstperiode in, tussentijds sneeuwkansen door mislukte/stagnerende dooiaanvallen. Hebben we pech dan weet de kou net niet tot hier te komen en dobberen we met rustig en saai weer richting voorjaar.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 08:50 schreef IkWilbert het volgende:
Keromane, alweer een update over de winter?
quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:46 schreef Keromane het volgende:
[..]
Ik denk dat we redelijk kans maken op winterweer. De koude boven het continent is stevig en oceaanactiviteit lijkt vrij zwak te staan. Als we geluk hebben duiken we een lange vorstperiode in, tussentijds sneeuwkansen door mislukte/stagnerende dooiaanvallen. Hebben we pech dan weet de kou net niet tot hier te komen en dobberen we met rustig en saai weer richting voorjaar.
Mooi toch een milde periode.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:46 schreef Daiha het volgende:
Vrijdag schijnt het zelfs 12 graden te worden![]()
Mwah, ik geef het nu 40-60 voor koud-zachtquote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:48 schreef kepler het volgende:
[..]daar zal het wel weer op uit draaien... maar ik hoop nu op een flinke vorstperiode
waaromquote:
het enige wat ik zie is dat de 0-graden grens over Nederland ligtquote:Op woensdag 18 januari 2006 10:36 schreef Daiha het volgende:
[..]
waarom??
Omdat die stroming vanuit Duitsland oprukt?
Voorlopig is hebben wij hier nog te maken met die eeuwige (zuid)westelijke stroming....![]()
Ah ik dacht dat alleen de blauwe kleur onder nul aangaf. Groen dus ookquote:Op woensdag 18 januari 2006 10:40 schreef kepler het volgende:
[..]
het enige wat ik zie is dat de 0-graden grens over Nederland ligtHet wordt dus kouder
die grijze lijn die net op de noordzee ligt is de nul-graden grensquote:Op woensdag 18 januari 2006 10:44 schreef Daiha het volgende:
[..]
Ah ik dacht dat alleen de blauwe kleur onder nul aangaf. Groen dus ook![]()
06Z, dat is dan wel gelijk de minimumtemperatuur. Dus op echt harde vorst lijkt het nog niet....quote:Op woensdag 18 januari 2006 10:52 schreef kepler het volgende:
[..]
die grijze lijn die net op de noordzee ligt is de nul-graden grens
en 00Z is dan de maximum-temp?quote:Op woensdag 18 januari 2006 11:22 schreef Againzender het volgende:
[..]
06Z, dat is dan wel gelijk de minimumtemperatuur. Dus op echt harde vorst lijkt het nog niet....
06Z is 7 uur 'sochtends, en dan wil het vaak het koudst zijn in de winter, vandaar mijn opmerkingquote:Op woensdag 18 januari 2006 11:29 schreef kepler het volgende:
[..]
en 00Z is dan de maximum-temp?
[afbeelding]
quote:Op woensdag 18 januari 2006 11:43 schreef Againzender het volgende:
[..]
06Z is 7 uur 'sochtends, en dan wil het vaak het koudst zijn in de winter, vandaar mijn opmerking
maar dat dachten we een tijdje terug ook... en toen veranderde het opeens naar dit weerquote:Op woensdag 18 januari 2006 12:01 schreef INViCTuS het volgende:
Volgens het GFS model wordt nu weer wel koud ( eind ) volgende week. De kou is iig niet ver weg.
Zoek eens op wikipedia naar landklimaat zou ik zeggen.quote:Op woensdag 18 januari 2006 12:01 schreef INViCTuS het volgende:
daar ga je toch ook niet wonen? Wat ik nog altijd vreemd vaag vind is dat in Siberie en Rusland het s'winters vriest met -20 -30 en het in de zomer "gewoon" 20 - 25 graden is.
Vertaling stukkie duitse wikipedia:quote:Op woensdag 18 januari 2006 12:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zoek eens op wikipedia naar landklimaat zou ik zeggen.
ik ook, en ze trokken naar het noordoosten. dat betekent toch juist zacht weerquote:Op woensdag 18 januari 2006 12:41 schreef RJH het volgende:
Weet vrijwel zeker dat het weer kouder gaat worden, zag net alweer een paar mooie V-vormen in de lucht.. Die vogels hebben geen GFS, UGKB, UKMO oid nodig om het toekomstige weer te bepalen..![]()
quote:Op woensdag 18 januari 2006 14:42 schreef Keromane het volgende:
Het lijkt er sterk op dat het eindelijk gaat gebeuren volgende week. Eens kijken hoe de ontwikkelingen tot en met het weekend zijn. De kou zal in ieder geval tot in Duitsland weten door te dringen. Vlakbij dus.
Het ultieme scenario is een doorstoot van koude luchtmassa's en een drukverdeling die op slot gaat. Je krijgt dan een periode met matige tot zeer strenge vorst. Heel goed voor Elfstedenkoorts. Eventuele storingen zouden Siberische toestanden kunnen opleveren met veel sneeuw.
Afwachten dus. Komend weekend weten we meer.
Het ziet er weer leuk uit, maar ik loop [pas warm als het er zondag nog steeds zo uit ziet.....quote:Op woensdag 18 januari 2006 14:42 schreef Keromane het volgende:
Het lijkt er sterk op dat het eindelijk gaat gebeuren volgende week. Eens kijken hoe de ontwikkelingen tot en met het weekend zijn. De kou zal in ieder geval tot in Duitsland weten door te dringen. Vlakbij dus.
Het ultieme scenario is een doorstoot van koude luchtmassa's en een drukverdeling die op slot gaat. Je krijgt dan een periode met matige tot zeer strenge vorst. Heel goed voor Elfstedenkoorts. Eventuele storingen zouden Siberische toestanden kunnen opleveren met veel sneeuw.
Afwachten dus. Komend weekend weten we meer.
Ik zou er niet op rekenen. In deze topicreeks wordt al vanaf oktober voorspeld, dat het "eind volgende week" toch echt heel winters wordt.quote:Op woensdag 18 januari 2006 15:56 schreef MissHobje het volgende:
WOWSERS dus![]()
Zou toch te gek zijn he !! Ik hoop echt mega op ijs en sneeuw.. eigenlijk liever nog lekker natuurijs waar op te schaatsen valt
*duimt*
1987 herinner ik me niet meerquote:Op woensdag 18 januari 2006 20:42 schreef Keromane het volgende:
De modellen zijn consistent en komen met een winterinval volgende week. Er zijn gelijkenissen met 1987.
Mogelijk scenario: halverwege komende week onstuimig weer bij passage van een depressie. Kelderende temperaturen van +6 naar -6 bij veel wind, met regen die overgaat in sneeuw. Vervolgens een periode met vorst waarbij het ook overdag streng kan blijven vriezen. Een ijzige wind maakt het extra koud. Een hogedrukverbinding tussen Skandinavie en Groenland gooit de boel op slot en voert vervolgens alsmaar koudere lucht aan. Een winterperiode volgt die weken kan duren. Vrij snel zal er geschaatst kunnen worden. Elfstedentocht?
Wie weet. Prognoses en omstandigheden hebben er zelden zo goed uitgezien voor klassiek winterweer als nu, maar blijf voorlopig een slag om de arm houden.
[afbeelding]
[afbeelding]
UHUh... er zijn al periodes koude geweest hoor.. en zekers ook sneeuw etc..quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:27 schreef Halinalle het volgende:
[..]
Ik zou er niet op rekenen. In deze topicreeks wordt al vanaf oktober voorspeld, dat het "eind volgende week" toch echt heel winters wordt.
Oud en nieuwe 1996 - 1997quote:Op woensdag 18 januari 2006 21:12 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
1987 herinner ik me niet meerMaar de hevige oude in december 1998 (of 1997?) wel.. toen was het ruim -10 overdag
![]()
Maar goed.. ik ben wel nieuwsgierig.
dit weekend nog steeds een belangrijk punt?quote:Op woensdag 18 januari 2006 20:42 schreef Keromane het volgende:
De modellen zijn consistent en komen met een winterinval volgende week. Er zijn gelijkenissen met 1987.
Mogelijk scenario: halverwege komende week onstuimig weer bij passage van een depressie. Kelderende temperaturen van +6 naar -6 bij veel wind, met regen die overgaat in sneeuw. Vervolgens een periode met vorst waarbij het ook overdag streng kan blijven vriezen. Een ijzige wind maakt het extra koud. Een hogedrukverbinding tussen Skandinavie en Groenland gooit de boel op slot en voert vervolgens alsmaar koudere lucht aan. Een winterperiode volgt die weken kan duren. Vrij snel zal er geschaatst kunnen worden. Elfstedentocht?
Wie weet. Prognoses en omstandigheden hebben er zelden zo goed uitgezien voor klassiek winterweer als nu, maar blijf voorlopig een slag om de arm houden.
[afbeelding]
[afbeelding]
jaarwisseling 96-97 was zou koud, best vergelijkbaar met 87, hoewel het in 87 wat langer duurde volgens mij.quote:Op woensdag 18 januari 2006 21:12 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
1987 herinner ik me niet meerMaar de hevige oude in december 1998 (of 1997?) wel.. toen was het ruim -10 overdag
![]()
Maar goed.. ik ben wel nieuwsgierig.
Het kan vriezen, het kan dooien. Dit is Nederland. Voor ons verloopt de winter tot nu toe kouder dan normaal. Niet spannend, maar de prognoses lijken aardig te zijn uitgekomen: zeer weinig oceaanactiviteit, veel hogedrukinvloed.quote:Op woensdag 18 januari 2006 22:23 schreef Falco het volgende:
Ik hoop echt dat je een beetje gelijk krijgt Keromane. Ik volg dit topic al de hele winter, maar echt heel erg winters is het nog niet geworden. Niet dat het uitzonderlijk warm is, dat ook weer niet, maar ik had wel gerekend op wat meer kou.
Haha dat doet me denken aan een foto die ik in februari 2003 in Avoriaz (franse Alpen) heb gemaakt:quote:Op woensdag 18 januari 2006 21:08 schreef ACT-F het volgende:
Krijgen we een beetje veel sneeuw? B.v. zoiets als in Oostenrijk?
[afbeelding]
Ik vind juist van niet. Gister was de Oper eigenlijk een van de weinigen uit de pluim die een koude oplossing koos. Nu zie ik dat zeg 7/10 voor temperaturen onder het vriespunt uitkomen over 1,5 week.quote:Op donderdag 19 januari 2006 09:04 schreef i2Them2 het volgende:
Ziet er toch weer minder uit![]()
[afbeelding]
Waarom zit deze er minder uit? Ruim 50% gaat voor kouder weer op de langere termijn.. dat vind ik toch behoorlijk positief!quote:Op donderdag 19 januari 2006 09:04 schreef i2Them2 het volgende:
Ziet er toch weer minder uit![]()
[afbeelding]
Wat vanmorgen eigelijk had moeten komen??quote:Op donderdag 19 januari 2006 17:56 schreef IHVK het volgende:
Is er nog een kans dat we die mooie wolkjes gaan zien trouwens?
Fijn voor jequote:Op donderdag 19 januari 2006 21:16 schreef dewaal het volgende:
ik denk nog steeds dat we geen koude winter krijgen.
tja, het blijft interessant met die koudebron in het oosten. Maar het blijft nog even afwachten....quote:Op donderdag 19 januari 2006 22:05 schreef aloa het volgende:
LUCHTDRUKVERDELING EVOLUEERT
Onder regie van een hogedrukgebied met een kerndruk van maar liefst 1050 hPa
boven het Russische schiereiland Kola (zwaartepunt boven het stadje Krasnoscelje)
heeft de intense kou zich inmiddels uitgebreid tot over geheel Finland, Lapland en ook
over het oosten van Polen. In het oosten van Polen meldde Suwalki –18,6º,
Helsinki noteerde –21,7, Tallinn –22,2, Sint Petersburg –27,4, Johvi (Estland) –28,9,
Moskou –30,8, Krasnoscelje –34,7, Salla (Finland) –36,5, Archangelsk –38,1 en Kojnas –43,1º.
De grote kou is (nog) niet aan West-Europa toe, wel evolueert de luchtdrukverdeling zich dusdanig
dat er vanaf de tweede helft van volgende week een grote kans is op een vrij koud weertype.
Een hogedrukblokkade boven het noorden van de Atlantische Oceaan speelt daar een rol in, tegelijkertijd lijken depressies uit te wijken naar het zuidwesten van Europa (zou prima zijn
voor de droogte in het Spaanse binnenland) en wordt de luchtdrukreus boven Noord-Rusland gerenoveerd.
De druk nabij de Oeral gaat wellicht omhoog naar 1060 hPa.
Kortom niet voor eind januari weten we waar we aan toe zijn.
bron: Weerman Jan Visser
Laat maar deze kant opkomenquote:Op donderdag 19 januari 2006 22:09 schreef Againzender het volgende:
[..]
tja, het blijft interessant met die koudebron in het oosten. Maar het blijft nog even afwachten....
mijn schaatsen zijn nog scherp volgens mij
Beetje jammer dat de legenda ontbreekt, men is al snel geneigd de rode lijn voor waarheid aan te nemen. Maar het neemt niet weg dat een groot deel van de oplossingen naar een koude oplossing gaatquote:Op donderdag 19 januari 2006 22:42 schreef Caesu het volgende:
[afbeelding]
ziet er wel aardig uit volgens mij!
Wat wil je weten?quote:Op vrijdag 20 januari 2006 01:52 schreef paultjuhhh het volgende:
ok praat hier ook ff normaal ok
wat betekent dit allemaal ?
Het KNMI schat de kansen op koud weer op 80 %quote:Verwachting 6 tot 9 dagen vooruit
donderdag 26 januari tot en met zondag 29 januari 2006
80% kans op overgang naar (vrij) koud en meestal droog weer. 20% kans op vrij zacht en wat wisselvalliger weer met af en toe regen.
vrijdag 20 januari 2006 04.46 uur
Krijg nou wat, die kaart luistert naar mijquote:Op donderdag 19 januari 2006 16:12 schreef SpeedyGJ het volgende:
[afbeelding]
Naar het OOSTEN met die wind!
Als je nou eens stopt met je geblaat en met 'bewijs' komt, dan hebben we er allemaal wat aan. Hersenspinsels kan ik niets mee.quote:Op donderdag 19 januari 2006 21:16 schreef dewaal het volgende:
ik denk nog steeds dat we geen koude winter krijgen.
-40....quote:
het gaat hier dan ook niet om de temperatuur op de grondquote:Op vrijdag 20 januari 2006 09:49 schreef Falco het volgende:
In al die GFS-plaatjes is het ook -15 in de Sahara. Is dat echt mogelijk?
Door de forse uitstraling is nachtvorst in de zomer daar niet ongewoon. In de winter moet het dus zeker kunnenquote:Op vrijdag 20 januari 2006 09:49 schreef Falco het volgende:
In al die GFS-plaatjes is het ook -15 in de Sahara. Is dat echt mogelijk?
Oh gelukkig maar, ik zat al te vrezen voor temperaturen van onder de -30quote:Op vrijdag 20 januari 2006 09:52 schreef Againzender het volgende:
[..]
het gaat hier dan ook niet om de temperatuur op de grond
dat is niet de temperatuur aan de grond hoor.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 09:45 schreef Flipper01 het volgende:
[..]
-40....
Het is nog ver weg, maar dit zou wel een unicum zijn, misschien dat we meerdere elfstedentochen kunnen gaan houden
Eerst nog maar even afwachten, want het blijft Nederland....
van weer.nlquote:In de laatste modelruns zien we steeds vaker de kern van een hogedrukgebied boven het midden van Europa terecht komen. In dat geval trekt de meest koude lucht richting de Balkan en niet naar ons. Met een omweg kan via Frankrijk een restant van de kou ons nog net bereiken.
We kunnen dus concluderen dat het binnen zeer korte tijd in ons land kouder moet worden. Dat geven de weerkaarten ook aan, maar of het een bulderende oostenwind wordt is echter de vraag. Steeds vaker laten de berekeningen een hogedrukgebied boven Centraal-Europa zien en gaat de kou aan ons voorbij. Toch hoeven we de winter nog niet af te schrijven. Een nieuwe winterse setting komt sinds gisteravond steeds vaker terug op de weerkaarten. De komende dagen moeten we ons dus misschien wel op het noorden gaan richten.
En onder het stof vandaan.. volgens mij liggen die van mij al 10 jaar op dezelfde plekquote:Op vrijdag 20 januari 2006 10:20 schreef Dr_Crouton het volgende:
Nou! Haal de schaatsen maar uit het vet!![]()
Tot nu toe gaat dit prachtig! Volhouden met die kaartenquote:Op vrijdag 20 januari 2006 13:11 schreef Keromane het volgende:
Het lijkt erop dat we woensdag al te maken krijgen met koude bovenlucht. Ook zijn er wat later sneeuwkansen.
[afbeelding]
Laat maar komen die winter, al is eind van de maand toch nog erg ver weg.... En zeker GFS zit er nog wel eens naast..quote:Op vrijdag 20 januari 2006 13:39 schreef Keromane het volgende:
Het lijkt erop dat we een prachtige winterperiode gaan zien. Intussen staat er zelfs de mogelijkheid voor een sneeuwstorm in de kaarten, eind deze maand. Ontwikkelingen die maar even gevolgd moeten worden.
Allesquote:Op vrijdag 20 januari 2006 16:31 schreef paultjuhhh het volgende:
[..]
Hoezo wat is er leuk aan koud weer ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |