KNMI is niet heel optimistischquote:Eerst nog voortzetting van het meest droge en vrij koude weer. Later onder invloed van Oceaanstoringen 70% kans op overgang naar zachter en wisselvalliger weer.
dat is het KNMI nooitquote:
Terug Vind Postquote:
Daar heb je toch bookmarks voorquote:Op maandag 2 januari 2006 12:01 schreef WEST het volgende:
[..]
Terug Vind Post
kun je in My Actieve Topics dit terug vinden.![]()
yep... allemaal nog behoorlijk onzeker al stemt de pluim mij positiever dan een paar dagen terugquote:Op maandag 2 januari 2006 12:03 schreef Keromane het volgende:
Hoe de ontwikkelingen zijn over een dag of drie is belangrijk voor wat betreft winterweer. Er zit een klassieke koudeinval in op termijn, maar als het zaakje net iets anders komt te liggen hebben we hier saai weer zonder noemenswaardige vorst.
Je kunt niet verder dan een week vooruit kijken en vooralsnog ziet het er aardig uit.
Klinkt goed.quote:Op maandag 2 januari 2006 12:03 schreef Keromane het volgende:
Hoe de ontwikkelingen zijn over een dag of drie is belangrijk voor wat betreft winterweer. Er zit een klassieke koudeinval in op termijn, maar als het zaakje net iets anders komt te liggen hebben we hier saai weer zonder noemenswaardige vorst.
Je kunt niet verder dan een week vooruit kijken en vooralsnog ziet het er aardig uit.
Ik ben het volledig met je eensquote:Op maandag 2 januari 2006 13:58 schreef Keromane het volgende:
Ik heb geen glazen bol en ik doe niet aan voorspellingen, maar ik heb het gevoel dat we over twee weken best eens in matige tot strenge vorst kunnen zitten in een wit Nederland. Een winter die we in zeker 20 jaar niet hebben gezien. Het is niet zozeer wishful thinking, iets wat sowieso volstrekt nutteloos is, maar het heeft te maken met de ontwikkelingen tot nu toe, plus het feit dat effecten elkaar kunnen versterken.
Sinds halverwege November kennen we een licht winters weertype. Geen strenge vorst, maar wel van tijd tot tijd een weerbeeld dat aan de koude kant is en winterse neerslag. Er is op het continent erg veel sneeuw gevallen en dat werkt afkoeling en voor winterweer gunstige drukontwikkelingen in de hand. De dooi die ons sneeuw bracht heeft Europa niet 'schoongeveegd' zoals dat zo vaak gaat, die depressie is zelfs een trigger geworden voor de potentieel hoogst-winterse drukverdeling. Een knuppel in het hoenderhoek. Op dit moment zie je dat de kaarten weer worden geschud, maar er liggen alvast een paar potentiele troeven op tafel. Helaas ook brandhout, maar zo gaat dat.
Hoe het verder gaat? We zullen zien. Als het inderdaad tot een felle kou-inval komt zijn we er niet zo snel meer vanaf. In grote winters zie je telkens een herhaling met kou-invallen, afgewisseld met 'mildere' intermezzo's waarbij de temperatuur amper nog boven nul uitkomt. Zouden we een ongekend strenge periode tegemoet gaan dan ga je ijsvorming zien op grote wateren, iets wat het verdere winterverloop ook weer een handje extra meehelpt. Het zijn effecten die elkaar versterken.
Kortom, de komende 14 dagen zijn crusiaal en het ziet er vooralsnog prima uit. Duiken we de diepvries in dan zul je het effect in Februari en een stukje van Maart nog kunnen zien. Komt er een trein oceaandepressies op gang dan mogen we hooguit nog wat winterse vegen verwachten door sporadische uitbraak van koude lucht uit het noorden. Een paar wat winterse weken nog misschien, zonder noemenswaardige schaatsmogelijkheden.
We wachten af.
PS laten uiterst kritische meteo-experts nu lichtelijk enthousiast worden terwijl doorgaans optimistische amateurs het juist zwart inzien. Omgekeerde wereld op de meteoforums. Ook leuk voor de verandering.
Waaromquote:Op maandag 2 januari 2006 14:35 schreef kepler het volgende:
ziet er niet heel goed uit op de GFS-plaatjes:
[afbeelding]
groen is boven nul en blauw is onder nulquote:Op maandag 2 januari 2006 14:48 schreef Bastard het volgende:
[..]
WaaromWe zijn allemaal groen ipv blauw.
Oh nu zie ik je tekst ook duidelijk staan "... NIET goed uit... "quote:Op maandag 2 januari 2006 14:49 schreef kepler het volgende:
[..]
groen is boven nul en blauw is onder nul
om een koude winter te hebben moeten toch echt in dat blauwe gedeelte zitten lijkt me
quote:Op maandag 2 januari 2006 14:53 schreef Bastard het volgende:
[..]
Oh nu zie ik je tekst ook duidelijk staan "... NIET goed uit... "
bedoel je de kaart die ik heb gepost? Daar staat toch 2m temperatuurquote:Op maandag 2 januari 2006 16:51 schreef Keromane het volgende:
De kaart die getoond wordt is van 850hPa, oftewel ca. 1.5km hoogte. Er kan een flink verschil zitten tussen de temperaturen daar en die aan de grond. Denk aan enkele dagen geleden met die sneeuw bijvoorbeeld. Terwijl op die hoogte zachte lucht vanuit het westen werd aangevoerd kwam het aan de grond tot steenkoude zuid/zuidoosten winden.
Je moet kijken naar de 500hPa kaarten voor de ontwikkelingen en je moet ze vervolgens dan ook niet letterlijk nemen. Het zijn indicaties. De indicatie op dit moment is een omvangrijk hoog in het noorden dat aspiraties heeft om zich uit te bouwen naar een voor ons gunstige ligging. Gaat dat inderdaad gebeuren dan kan een koudetransport op gang komen. Gebeurt dat niet dan hebben we saai fris weer rond het vriespunt, tenzij een oceaandepressie ons zachte lucht zou komen toeschuiven. Het continent is behoorlijk afgekoeld en alleen wind van zee kan -voorlopig- de temperaturen flink opschroeven.
Morgen is er een kleine kans op sneeuw in het binnenland, misschien dat het uiterste zuidoosten vannacht al een vlok ziet. Donderdag kan overal wat sneeuw opleveren, maar geen dik pak.
[afbeelding]
( ruben.weerwoord.be )
gisteren had ik ook gekeken en toen was ons land net een diepvries met temperaturen van -10quote:Op maandag 2 januari 2006 17:54 schreef Keromane het volgende:
Je hebt gelijk, ik had nog een ander venster openstaan.
Hoe dan ook, diep winters is het niet, maar de vorstgrens ligt daar vlakbij of over ons land. Verder zijn het kaarten ver vooruit.
De nieuwe run van GFS blijft twijfelen. Niet goed, niet slecht. Er moet binnen een paar weken een doorbraak komen. Het blijft anders bij dobberen.
quote:Op maandag 2 januari 2006 14:35 schreef kepler het volgende:
ziet er niet heel goed uit op de GFS-plaatjes:
[afbeelding]
Echt zacht word het iig ook niet.quote:Op maandag 2 januari 2006 17:54 schreef Keromane het volgende:
Je hebt gelijk, ik had nog een ander venster openstaan.
Hoe dan ook, diep winters is het niet, maar de vorstgrens ligt daar vlakbij of over ons land. Verder zijn het kaarten ver vooruit.
De nieuwe run van GFS blijft twijfelen. Niet goed, niet slecht. Er moet binnen een paar weken een doorbraak komen. Het blijft anders bij dobberen.
Zo stond het er een tijdje geleden ook, en 1 dag later was het ineens weer 40% wisselvallig en 60% koud..quote:Op dinsdag 3 januari 2006 10:38 schreef Wie_zal_het_weten het volgende:
Eerst nog voortzetting van het meest droge en vrij koude weer. Later onder invloed van Oceaanstoringen 75% kans op overgang naar zachter en wisselvalliger weer.
75% ?
Dat is behoorlijk zeker...
Dat is heel mooi. Dan kan ik die veel te dure Bauers weer eens een keer gebruiken. Ik ben niet zo'n kunstijsbaantype, maar natuurijs.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 10:26 schreef hetsjhokleek het volgende:
Over ruim een week zouden we op schaatsen kunnen staan.
[afbeelding]
op een ondergelopen weiland denk ik dat je met 7 tot 10 cm genoeg hebquote:Op dinsdag 3 januari 2006 11:15 schreef MvL het volgende:
Hoeveel ijs is er nodig om (al dan niet veilig) op te kunnen schaatsen eigenlijk? Zal 5 cm al genoeg zijn dan?
Hangt er vanaf hoe zwaar je bent natuurlijk, en met hoeveelquote:Op dinsdag 3 januari 2006 11:15 schreef MvL het volgende:
Hoeveel ijs is er nodig om (al dan niet veilig) op te kunnen schaatsen eigenlijk? Zal 5 cm al genoeg zijn dan?
En daarna onder een warme douchquote:Op dinsdag 3 januari 2006 11:46 schreef Againzender het volgende:
Hangt er vanaf hoe zwaar je bent natuurlijk, en met hoeveel
Bij 5cm sta ik op het ijs
ga je diep schamenquote:Op dinsdag 3 januari 2006 11:59 schreef MvL het volgende:
Ik gooi eerst mn hond wel op t ijs alvorens ik zelf een poging waag![]()
quote:Op dinsdag 3 januari 2006 11:59 schreef MvL het volgende:
Ik gooi eerst mn hond wel op t ijs alvorens ik zelf een poging waag![]()
Verrassingen zijn de norm geworden.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:55 schreef IkWilbert het volgende:
Tja, dat dacht iedereen... het weer blijft voor verrassingen zorgen![]()
Vanuit het noordwesten komt op dit moment een neerslaggebiedje dat voor sneeuw kan zorgen in het noorden/noordoosten. Veel zal het niet zijn en er is op korte termijn ook niet veel te verwachten.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:25 schreef RJH het volgende:
En hoe zit het met de sneeuw..???Komt dat van afgelopen week snel terug???
![]()
Prognose neerslagsom is 0. Af en toe een vlok dus.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 19:22 schreef MvL het volgende:
Sommige kaarten geven wel wat lichte sneeuw voor donderdagmiddag en avond, dus de kansen blijken er wel te zijn:
Laten we het niet hopen moet tegenwoordig veel verder rijden voor mijn werkquote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:55 schreef IkWilbert het volgende:
Tja, dat dacht iedereen... het weer blijft voor verrassingen zorgen![]()
Warm word het hierbij niet.quote:Op woensdag 4 januari 2006 12:56 schreef Omaha het volgende:
Het gaat warm worden volgende week
[afbeelding]
De zwembroek kan haast uit de kast
it geat oanquote:Op woensdag 4 januari 2006 12:40 schreef Frutsel het volgende:
tja...is de elfstedencommissie al bij elkaar geroepen voor februari dan?
Half 8 inderdaad:quote:Op woensdag 4 januari 2006 13:49 schreef MvL het volgende:
Voor alle liefhebbers; morgen (donderdag) een compilatie van 50 jaar het weer op 'nl1'..
Ik heb het nog niet in de gids zien staan maar dat hoorde ik gisterenavond, zou rond half 8 beginnen geloof ik
quote:Donderdag 5 januari viert het NOS-journaal zijn vijftigjarig jubileum met oud-presentatoren en speciale uitzendingen. Om half acht zendt de NOS op Nederland 1 de documentaire "het weer zien" uit over de geschiedenis van 50 jaar weerpresentatie.
bron: Planet.nlquote:Grote evacuatie Chinezen door sneeuw
Gepubliceerd op donderdag 05 januari 2006
PEKING (ANP) - Door zware sneeuwstormen zijn in het westen van China 97.000 mensen geëvacueerd, zei een regeringswoordvoerder donderdag. De vooral door moslims bewoonde regio Xinjiang wordt bedekt door 60 centimeter sneeuw, waarvan het gewicht woningen deed instorten.
Sterke wind in Siberië heeft ook daar voor extreme omstandigheden gezorgd. Volgens het Chinese staatspersbureau Xinjiang News is de temperatuur in Siberië gedaald tot -35 graden Celsius.
Ik ben benieuwd, heb wel zin in een tochtje over het natuurijs!quote:AMSTERDAM - De weersvoorspellers zijn het sinds gisteren behoorlijk eens: Nederland lijkt in de greep te komen van echt winterweer. In het weekeinde is zelfs schaatsen op natuurijs mogelijk.
Onder invloed van een zich versterkend hogedrukgebied boven Scandinavië komt in de loop van vandaag de stroming van koude lucht uit Oost-Europa op gang. Daarbij gaat het af en toe licht sneeuwen, maar zeker de eerstvolgende vier, vijf nachten vriezen met lichte tot matige vorst. Omdat de temperatuur ook overdag nauwelijks boven het vriespunt komt, kan zich gemakkelijk een ijsvloer vormen
Bron: Telegraaf.nl
eerst zien dan geloven. En bovendien dat moeten ze bij ons niet met een boot door de een prachtige schaatsplek varen en het ijs vernielenquote:
De telegraafquote:Op donderdag 5 januari 2006 09:47 schreef J.K. het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd, heb wel zin in een tochtje over het natuurijs!
Was helaas nogal voorbarig vd telegraaf. Op basis van huidige voorspellingen kunnen de schaatsen gerust even opgeborgen worden.quote:Op donderdag 5 januari 2006 09:47 schreef J.K. het volgende:
[..]
Kijk nog eens.. volgens mij is hij inmiddels alweer bijgesteldquote:Op donderdag 5 januari 2006 00:38 schreef Omaha het volgende:
Wowwww
[afbeelding]
Volgende week de terrasjes vol![]()
Hebben ze daar ook een kraan van of zo.?? Zeker dichtgedraaid?quote:Op donderdag 5 januari 2006 11:46 schreef The_S het volgende:
ik hoorde net op radio 2 de weershow en die gast vertelde dat het echte winterweer nog niet wou komen omdat de koude beer uit rusland nog in slaap was of zoiets
ze mogen dan de redactie van de telegraaf met schaats en al erop uit te sturen ook al is het ijs nog te dunquote:Op donderdag 5 januari 2006 09:47 schreef J.K. het volgende:
[..]
het is volgens mij gem. al kouder dan afgelopen jaren?quote:Op donderdag 5 januari 2006 21:05 schreef Jonathon het volgende:
Ik denk dat het niets meer gaat worden met die "voorspelde strenge winter"![]()
Het is 5 Januariquote:Op donderdag 5 januari 2006 21:05 schreef Jonathon het volgende:
Ik denk dat het niets meer gaat worden met die "voorspelde strenge winter"![]()
Het kan idd nog heel veel kanten opquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |