bedoel je de kaart die ik heb gepost? Daar staat toch 2m temperatuurquote:Op maandag 2 januari 2006 16:51 schreef Keromane het volgende:
De kaart die getoond wordt is van 850hPa, oftewel ca. 1.5km hoogte. Er kan een flink verschil zitten tussen de temperaturen daar en die aan de grond. Denk aan enkele dagen geleden met die sneeuw bijvoorbeeld. Terwijl op die hoogte zachte lucht vanuit het westen werd aangevoerd kwam het aan de grond tot steenkoude zuid/zuidoosten winden.
Je moet kijken naar de 500hPa kaarten voor de ontwikkelingen en je moet ze vervolgens dan ook niet letterlijk nemen. Het zijn indicaties. De indicatie op dit moment is een omvangrijk hoog in het noorden dat aspiraties heeft om zich uit te bouwen naar een voor ons gunstige ligging. Gaat dat inderdaad gebeuren dan kan een koudetransport op gang komen. Gebeurt dat niet dan hebben we saai fris weer rond het vriespunt, tenzij een oceaandepressie ons zachte lucht zou komen toeschuiven. Het continent is behoorlijk afgekoeld en alleen wind van zee kan -voorlopig- de temperaturen flink opschroeven.
Morgen is er een kleine kans op sneeuw in het binnenland, misschien dat het uiterste zuidoosten vannacht al een vlok ziet. Donderdag kan overal wat sneeuw opleveren, maar geen dik pak.
[afbeelding]
( ruben.weerwoord.be )
gisteren had ik ook gekeken en toen was ons land net een diepvries met temperaturen van -10quote:Op maandag 2 januari 2006 17:54 schreef Keromane het volgende:
Je hebt gelijk, ik had nog een ander venster openstaan.
Hoe dan ook, diep winters is het niet, maar de vorstgrens ligt daar vlakbij of over ons land. Verder zijn het kaarten ver vooruit.
De nieuwe run van GFS blijft twijfelen. Niet goed, niet slecht. Er moet binnen een paar weken een doorbraak komen. Het blijft anders bij dobberen.
quote:Op maandag 2 januari 2006 14:35 schreef kepler het volgende:
ziet er niet heel goed uit op de GFS-plaatjes:
[afbeelding]
Echt zacht word het iig ook niet.quote:Op maandag 2 januari 2006 17:54 schreef Keromane het volgende:
Je hebt gelijk, ik had nog een ander venster openstaan.
Hoe dan ook, diep winters is het niet, maar de vorstgrens ligt daar vlakbij of over ons land. Verder zijn het kaarten ver vooruit.
De nieuwe run van GFS blijft twijfelen. Niet goed, niet slecht. Er moet binnen een paar weken een doorbraak komen. Het blijft anders bij dobberen.
Zo stond het er een tijdje geleden ook, en 1 dag later was het ineens weer 40% wisselvallig en 60% koud..quote:Op dinsdag 3 januari 2006 10:38 schreef Wie_zal_het_weten het volgende:
Eerst nog voortzetting van het meest droge en vrij koude weer. Later onder invloed van Oceaanstoringen 75% kans op overgang naar zachter en wisselvalliger weer.
75% ?
Dat is behoorlijk zeker...
Dat is heel mooi. Dan kan ik die veel te dure Bauers weer eens een keer gebruiken. Ik ben niet zo'n kunstijsbaantype, maar natuurijs.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 10:26 schreef hetsjhokleek het volgende:
Over ruim een week zouden we op schaatsen kunnen staan.
[afbeelding]
op een ondergelopen weiland denk ik dat je met 7 tot 10 cm genoeg hebquote:Op dinsdag 3 januari 2006 11:15 schreef MvL het volgende:
Hoeveel ijs is er nodig om (al dan niet veilig) op te kunnen schaatsen eigenlijk? Zal 5 cm al genoeg zijn dan?
Hangt er vanaf hoe zwaar je bent natuurlijk, en met hoeveelquote:Op dinsdag 3 januari 2006 11:15 schreef MvL het volgende:
Hoeveel ijs is er nodig om (al dan niet veilig) op te kunnen schaatsen eigenlijk? Zal 5 cm al genoeg zijn dan?
En daarna onder een warme douchquote:Op dinsdag 3 januari 2006 11:46 schreef Againzender het volgende:
Hangt er vanaf hoe zwaar je bent natuurlijk, en met hoeveel
Bij 5cm sta ik op het ijs
ga je diep schamenquote:Op dinsdag 3 januari 2006 11:59 schreef MvL het volgende:
Ik gooi eerst mn hond wel op t ijs alvorens ik zelf een poging waag![]()
quote:Op dinsdag 3 januari 2006 11:59 schreef MvL het volgende:
Ik gooi eerst mn hond wel op t ijs alvorens ik zelf een poging waag![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |