http://www.theweatheroutlook.comquote:Forecasters say they are 67 per cent confident that this winter will be among the coldest on record, and are urgently working on models predicting exactly how cold it will be and for how long Britain will freeze.
(..)
The NHS is being put on standby to cope with the potential crises,
"A DoH spokeswoman said plans were being made to clear beds and cancel operations should the worst-case scenario unfold. A spokesman for the department said: "We are aware of the Met Office's severe weather forecast for this winter but we always prepare for the worst anyway.
quote:De winter van 1963 was de koudste winter van de eeuw, de gemiddelde temperatuur was in de Bilt 3 graden onder nul. In februari waren er aan de Noordzeekust zeer bijzondere taferelen te zien. Een groot gedeelte van het zeewater langs de kust was totaal bevroren.
quote:Het begon in 1962 romantisch met een Witte Kerst, maar tot begin maart '63 volgden vijf koudegolven elkaar op. Het sneeuwde 37 dagen in drie maanden. Nederland lag tien tot elf weken onder een witte deken. Rond de jaarwisseling raakten tal van dorpen, maar ook honderden automobilisten, ingesneeuwd: sneeuwduinen van twee tot drie meter hoog maakten elk verkeer onmogelijk.
Bizarre ijsbergen dreven over de rivieren richting Noordzee en werden teruggeworpen op de kust, die in een Poollandschap veranderde. Later kreeg Noord-Holland nog te maken met een uniek verschijnsel: de sneeuw werd door de harde oostenwind van het dichtgevroren IJsselmeer geblazen en in Volendam en Marken in metershoge bergen voor de huizen neergelegd.''
De kou veroorzaakte enorme problemen. Begin januari waren in West-Europa al 800 mensen omgekomen. Amsterdam kampte met kolentekorten en in Rotterdam kwam zout water uit de kraan. Het IJsselmeer werd druk met auto's bereden; op 25 februari namen 15.000 mensen deel aan een toertocht. Sommigen zonder rijbewijs, want het wegenverkeersreglement was niet op water van kracht. Maar de door vorst, ijs en sneeuw aangerichte schade was groter dan bij de Watersnoodsramp van 1953.
(..)
1978/'79. ,,Vlak voor Oudjaar deed zich een spectaculaire temperatuurdaling voor; de Duitsers spreken van een 'Wettersturz'. In de ochtend van 30 december vroor het in Groningen al 7 graden, terwij l het in Zuid-Limburg nog +8 was. De koudegolf ging gepaard met alle soorten neerslag, waaronder ijsregen; op sommige plaatsen tachtig uur achtereen.
Wegen en straten kwamen onder een dikke laag ijs te liggen, die vervolgens door sneeuwduinen werd overdekt. Het openbare leven ging plat. De Waddeneilanden raakten geisoleerd. Grote delen van Noord-Duitsland waren een week lang van de buitenwereld afgesloten. En op 14 februari volgde een nieuwe Wettersturz boven de lijn Amsterdam-Harderwijk-Zwolle en werd het nieuws vijf dagen gekenmerkt door termen als 'bevroren ledematen, noodhospitalen, blikschade, stroomstoring, bevroren wissels, zouttekort, eigen risico, melkmachines werken niet, oorlogstoestand, crisiscentra, bulldozers, afgelast' enzovoort.''
quote:
Dacht dat Theo dood was!?quote:
Dat is Andre Hazes, weer terug het strand opgewaaid.quote:Op zondag 30 oktober 2005 15:50 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Dacht dat Theo dood was!?om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.
quote:Op zondag 30 oktober 2005 15:54 schreef Dementor het volgende:
[..]
Dat is Andre Hazes, weer terug het strand opgewaaid.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop