Das gevoel. Laatste kaarten laten weer een uitgstelde dooiaanval zien richting oud-en nieuw, met een nieuwe hogedruk boven Scandinavië. Het is nog te ver weg om over het vervolg iets te zeggenquote:Op zaterdag 24 december 2005 10:04 schreef Againzender het volgende:
Winterprikje komende week, met toenemende sneeuwkansen in de loop van de week. Ben bang dat het niet lang gaat volhouden...
quote:vrijdag 30 december tot en met maandag 02 januari 2006
Waarschijnlijk geleidelijk wat zachter, richting normale temperaturen voor deze tijd van het jaar. Verder een aanhoudende kans (40-50%) op neerslag (aanvankelijk nog kans op sneeuw).
Ik vind deze persoonlijk beter (en duidelijker), omdat je ook de individuele lijntjes ziet. Die van jou is leuk voor het grote publiek, maar niet voor een weerfreakquote:Op zaterdag 24 december 2005 10:31 schreef hetsjhokleek het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Verwachtingen tot volgende week maandag van het knmi. Het lijkt inderdaad weer wat zachter worden. Maar laten we eerst maar genieten van de komende dagen met lekker koud weer.
Ik heb de indruk dat het KNMI altijd op safe speelt. De mogelijkheden die we hier steeds horen in deze topicreeks, zie je nooit terug bij het KNMI. Meteoconsult speelt wel wat vaker in op de mogelijkheid. Natuurlijk zijn wij er hier wel op gespitst om zoveel mogelijk sneeuw en zo laag mogelijke temperaturen in de scenario's te krijgen!quote:Op zaterdag 24 december 2005 11:11 schreef Caesu het volgende:
knmi is wel beetje om hoor.
geven veel koudere temperaturen aan dan voorgaande dagen.
alleen lange termijn minder koud. maar dat zeggen alle modellen wel.
maar verder dan 5 dagen kan je altijd alles nog veranderen. misschien blijft de kou wel na donderdag/vrijdag.
quote:Op zaterdag 24 december 2005 11:30 schreef Keromane het volgende:
GFS06 komt nu binnen. Sneeuwkansen zijn aanzienlijk toegenomen omdat de koudeput ons land toch lijkt te gaan aandoen. Zoiets kan in sommige gevallen vuurwerk opleveren. Verder is het hogedrukgebied weer een stukje steviger dan in de voorgaande runs zodat het koudere weer intenser kan worden en waarschijnlijk ook wat langer gaat duren.
Het wordt even wat kouder, maar een echte vorstperiode wil ik dit nog niet noemen. Bij 'echt' winterweer blijft de temperatuur ook overdag ruimschoots onder nul en dat lijkt nu nog de vraag te zijn. Het kan wel kouder uitpakken door de vele sneeuw in de aanvoergebied. Bij opklaringen 's nachts kan het boven eventuele sneeuw in ons land ook flink afkoelen.
Vast niet.quote:Op zaterdag 24 december 2005 13:56 schreef Martijn_77 het volgende:
En zit er in 2006 een Elfstedentoch in?
Niet volgens KNMI standaard nee.quote:Op zaterdag 24 december 2005 15:40 schreef Jonathon het volgende:
We krijgen in iedergeval géén witte kerst![]()
Op tweede kerstdag waarschijnlijk sneeuw vanuit het NO. Daar hoort mooie droge sneeuw ook vandaag te komen, niet vanuit het W-NW.quote:Op zaterdag 24 december 2005 15:40 schreef Jonathon het volgende:
We krijgen in iedergeval géén witte kerst![]()
schaatsen is veel mooierquote:Op zaterdag 24 december 2005 17:02 schreef Gijsje het volgende:
Ik ben benieuwd wat het gaat worden hoop natuurlijk op flink wat sneeuw
Kut! Geen sneeuw in het westen!?quote:Op zondag 25 december 2005 01:32 schreef logisnack het volgende:(behalve als je in het westen woont dan misschien)
OKE DAN!quote:Op zondag 25 december 2005 12:09 schreef Keromane het volgende:
Ook in het westen valt sneeuw als het tot neerslag komt. De bovenlucht wordt erg koud.
Bang? Ik mag het hopen dat het niet lang vol gaat houden...quote:Op zaterdag 24 december 2005 10:04 schreef Againzender het volgende:
Winterprikje komende week, met toenemende sneeuwkansen in de loop van de week. Ben bang dat het niet lang gaat volhouden...
Nee, bij lange na niet. Tenzij het echt een paar weken flink zou gaan vriezen. Het weerbeeld wat we gaan zien hoort bij een normale winter, alleen zijn we die de afgelopen pakweg 15 jaar nog maar amper tegengekomen. Leuk dat het even wat kouder wordt met sneeuwkansen erbij, maar dit stelt eigenlijk niks voor.quote:Op zondag 25 december 2005 14:07 schreef MvL het volgende:
maar wel eindelijk eens die 'koude winter' waar dit forum nu al vanaf ergens begin oktober over spreekt
Ok, bedankt.quote:Op zondag 25 december 2005 15:01 schreef Keromane het volgende:
Nog even dit: Volgens de kaarten krijgen we met oud en nieuw waarschijnlijk te maken met een dooi-offensief, alleen gaat dit niet snel. Er kan langdurig neerslag vallen bij temperaturen die maar langzaam opkruipen. Zoals het er naar uitziet kunnen er heel vervelende situaties ontstaan voor het verkeer. Mocht je eropuit willen trekken of zelf dingen organiseren: hou de ontwikkelingen in de gaten. Pakweg tien jaar geleden was half Nederland met oud en nieuw gestrand door ijzel en sneeuw.
De komende week kan het elke dag tot sneeuw komen, te beginnen morgen door een front vanuit het noordoosten. Op het eind van de middag lijkt het op de meeste plaatsen te vriezen bij lichte sneeuwval. Het noorden en westen lijken dan de meeste sneeuw te krijgen. Als ik nu zou moeten inschatten zit een centimeter of 5 er plaatselijk toch wel in.
tip
Kijk hier regelmatig voor de neerslagprognoses. De data wordt iedere 6 uur ververst met de nieuwste gegevens:
http://vakman.weeronline.com/rart_frame.htm
Groene puntjes is regen, blauwe sterren sneeuw, een kringel is ijzel, een driehoek wil zeggen 'buien', rode puntjes is hagel
Zijn gewoon niet ingetekend zo te zien.quote:Op zondag 25 december 2005 14:07 schreef MvL het volgende:
Aparte kaart trouwens deze:
[afbeelding]
Helemaal geen Hoge drukgebieden te zien..
Ehm... de winter is nog niet voorbij hoor....quote:Op zondag 25 december 2005 18:18 schreef dewd het volgende:
Volgens mij kunnen we dit wel stoppen nu? Die koude winter waarschuwing is blijkbaar ook gedaan door wat al te amateuristische figueren?
Wees ff reeel, als het echt zo'n koude winter zou worden zouden we nu in de vorst zitten. Het ziet er nu naar uit dat het in ieder geval in het nieuwe jaar nog steeds niet koud gaat worden, en dan zijn er nog ongeveer 1,5 maand om koud te worden, maar als het nu niet gebeurd gebeurd het dan ook niet. Dus vergeet het maar, die koude winter komt niet. Het is immers 25 december en vandaag was het 8 graden, terrasjesweer. Piet Paulusma zet vrijdag alweer 6 graden op de kaarten.quote:Op zondag 25 december 2005 18:34 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
Ehm... de winter is nog niet voorbij hoor....![]()
Een "Winter" van 2 dagen, nou de vlag kan uit..quote:Op zondag 25 december 2005 19:29 schreef Sterke_Yerke het volgende:
En vorig jaar was de winter op z'n best in maart![]()
Piet Paulusma gebruikt een model waarvan je de voorspellingen niet heel serieus moet nemen.quote:Op zondag 25 december 2005 19:24 schreef Omaha het volgende:
[..]
Wees ff reeel, als het echt zo'n koude winter zou worden zouden we nu in de vorst zitten. Het ziet er nu naar uit dat het in ieder geval in het nieuwe jaar nog steeds niet koud gaat worden, en dan zijn er nog ongeveer 1,5 maand om koud te worden, maar als het nu niet gebeurd gebeurd het dan ook niet. Dus vergeet het maar, die koude winter komt niet. Het is immers 25 december en vandaag was het 8 graden, terrasjesweer. Piet Paulusma zet vrijdag alweer 6 graden op de kaarten.
Dus kan deze topic reeks gesloten worden?quote:Op zondag 25 december 2005 19:24 schreef Omaha het volgende:
[..]
Wees ff reeel, als het echt zo'n koude winter zou worden zouden we nu in de vorst zitten. Het ziet er nu naar uit dat het in ieder geval in het nieuwe jaar nog steeds niet koud gaat worden, en dan zijn er nog ongeveer 1,5 maand om koud te worden, maar als het nu niet gebeurd gebeurd het dan ook niet. Dus vergeet het maar, die koude winter komt niet. Het is immers 25 december en vandaag was het 8 graden, terrasjesweer. Piet Paulusma zet vrijdag alweer 6 graden op de kaarten.
85/86 weet ik niet, maar 1997 was de elfstedentocht op 4 januariquote:Op zondag 25 december 2005 23:45 schreef Swetsenegger het volgende:
Volgens mij begon bij de laatste elfstedentochtenwinters (leuk scrablewoord) de kou ook pas echt half januari ofzo.
Tis pas een paar dagen "winter"kwa seizoen dan.. en duurt toch echt 3 maandenquote:Op zondag 25 december 2005 23:39 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
Dus kan deze topic reeks gesloten worden?
'97 was ik alweer vergetenquote:Op zondag 25 december 2005 23:49 schreef WEST het volgende:
[..]
85/86 weet ik niet, maar 1997 was de elfstedentocht op 4 januari![]()
inderdaad, en die van '85 was vo;lgens mij ook extreem laat, en de nacht voor de tocht dooide het zelfs een beetje. maar de ij svloer was zo dik dat dat geen probleem wasquote:Op maandag 26 december 2005 00:00 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
'97 was ik alweer vergetenDat was ook nauwelijks elfstedentocht te noemen, er werd meer geklunt dan geschaatst
In de jaren 80 waren ze geloof ik beide ergens in februari
dat heb ik nog niet bewust allemaal mee gemaakt toen was ik 2/3quote:Op maandag 26 december 2005 00:00 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
'97 was ik alweer vergetenDat was ook nauwelijks elfstedentocht te noemen, er werd meer geklunt dan geschaatst
In de jaren 80 waren ze geloof ik beide ergens in februari
We leven niet meer in oktober.quote:Op zondag 25 december 2005 21:17 schreef dewd het volgende:
De winter is nog niet voorbij maar over een koude winter kunnen we niet echt spreken als alle warmte records nog verbroken worden niet?
Vanmiddag/vanavond draait de wind naar het noordoosten en koude lucht stroomt het land binnen.quote:
Blijft het ook al liggen?quote:Op maandag 26 december 2005 12:29 schreef kv26 het volgende:
Hier in Hengelo (ov) sneeuwt het nu!!
Inderdaad,quote:Op maandag 26 december 2005 14:44 schreef Dementor het volgende:
Hagel in Rotterdam.
Nu zie ik sneeuw wolkjes komen
Het is nu een beetje aan het regenen weer, maar het is wel leuk dat we in Rotterdam weer sneeuw krijgen waarschijnlijk. Het is al bijna een jaar geleden...quote:Op maandag 26 december 2005 14:50 schreef Dementor het volgende:
Het moet nu echt koud worden en het zit er dik in!
Vanavond -1 en morgen -3 snachts dus misschien sneeuw
ik heb geen hagel èn ik zie geen sneeuwwolk...quote:Op maandag 26 december 2005 14:44 schreef Dementor het volgende:
Hagel in Rotterdam.
Nu zie ik sneeuw wolkjes komen
geinig filmpjequote:Op maandag 26 december 2005 18:54 schreef ACT-F het volgende:
Hebben we toch nog een kleine beetje een witte 2e kerstdag gehad. Om 11:00 was het zelfs heel zonnig, maar vanaf 12:00 werd het rap minder. Zie hier een versnelde weergave tussen 12:00 en 14:00
http://morcik.dyndns.org/images/Webcam/ZonNaarSneeuw.avi
4 a 5 cm inmiddelsquote:Op maandag 26 december 2005 20:25 schreef Unstoppable het volgende:
[..]
Yup, het is hier ook wit en het blijft aardig liggen
Maak van die 4cm over een uur maar 5cm, en als het zo door blijft sneeuwen morgenvroeg 7 of 8cm.quote:Op maandag 26 december 2005 23:11 schreef vw_caddy het volgende:
4cm sneeuw inmiddels, net boven Groningen.Hoorde dat het in Groningen nog erger was?
Ik zit in Leiden zelf en er ligt denk ik maarliefst 2 milimeter aan sneeuwquote:Op dinsdag 27 december 2005 09:13 schreef Starlie het volgende:
Hier in omgeving Leiden ligt sneeuw!!!!!!! Maar een sneeuwpop maken is er helaas niet bij....
Ik zit in Alphen!quote:Op dinsdag 27 december 2005 10:45 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ik zit in Leiden zelf en er ligt denk ik maarliefst 2 milimeter aan sneeuw
dan is 20 km NW ook hier sneeuwt het wel de helemorgen maar niet dat je zegtquote:Op dinsdag 27 december 2005 07:03 schreef joachim87 het volgende:
In Zwolle is er vannacht denk ik 1 klein sneeuwbuitje gevallen, net genoeg sneeuw om het een beetje wit te laten worden
1 mm ongeveer
Leuk he!quote:Op dinsdag 27 december 2005 12:00 schreef Re het volgende:
jammer dat dit topic is verworden tot een "kijk hier sneeuwt het ook" topic
Nou er ligt weinig meer.... de zon staat erop, her en der is het nog wit! En bij jou?quote:Op dinsdag 27 december 2005 12:04 schreef RJH het volgende:
[..]
Leuk he!Hoeveel ligt er al bij jou???
![]()
Bofkont!quote:Op dinsdag 27 december 2005 12:10 schreef ioko het volgende:
Zuid-limburg, rond Heerlen is ook helemaal wit, een paar cm.
Hier schijnt de zon.. Maar het schijnt in het westen straks ook te gaan sneeuwen.. We wachten rustig af..quote:Op dinsdag 27 december 2005 12:10 schreef Starlie het volgende:
[..]
Nou er ligt weinig meer.... de zon staat erop, her en der is het nog wit! En bij jou?
Nou dan ga ik vanavond misschien wel even in de sneeuw wandelen.. ben nu helaas aan het werk!quote:Op dinsdag 27 december 2005 12:14 schreef RJH het volgende:
[..]
Hier schijnt de zon.. Maar het schijnt in het westen straks ook te gaan sneeuwen.. We wachten rustig af..
Balen... dat wordt dan voor mij niet in de sneeuw wandelen...quote:Op dinsdag 27 december 2005 15:28 schreef RJH het volgende:
Tjonge jonge! Noord, Oost en Zuid altijd sneeuw! En wie wordt er weer overgeslagen... het Westen..![]()
![]()
![]()
ik woon in het noorden en ik heb ook niet veel sneeuw gezien. Tis ietsjes wit maar voor de restquote:Op dinsdag 27 december 2005 15:28 schreef RJH het volgende:
Tjonge jonge! Noord, Oost en Zuid altijd sneeuw! En wie wordt er weer overgeslagen... het Westen..![]()
![]()
![]()
Nee, voor mij ook niet..quote:Op dinsdag 27 december 2005 15:31 schreef Starlie het volgende:
[..]
Balen... dat wordt dan voor mij niet in de sneeuw wandelen...
Uhmmmm tja, lijkt me gezellig...quote:Op dinsdag 27 december 2005 15:48 schreef RJH het volgende:
[..]
Nee, voor mij ook niet..Maar euh, mocht het nog gaan sneeuwen, zullen we dan samen gaan wandelen?
![]()
Idd!quote:Op dinsdag 27 december 2005 15:50 schreef Starlie het volgende:
[..]
Uhmmmm tja, lijkt me gezellig...Alleen weet ik niks van je... maar dan leer ik je denk ik snel genoeg kennen!!!
![]()
Nou spannend!!! Nu maar hopen dat het gaat sneeuwen!!quote:
Ik zit heel de dag al naar buiten te kijken... maar helaas....quote:Op dinsdag 27 december 2005 15:55 schreef Marjan1985 het volgende:
Ik zie hier de hele tijd donkere wolken langstrekken maar geen sneeuw...gaat hier snel overheen en over zee...*zucht* het Westen wordt idd weer overgeslagen,..discriminatie!....nog meer mensen uit het Westland die heel de dag naar de lucht staren hopen op wat vlokjes...en het liefst een heleboel?
Ja, dat is goed! Spannend!quote:Op dinsdag 27 december 2005 15:52 schreef Starlie het volgende:
[..]
Nou spannend!!! Nu maar hopen dat het gaat sneeuwen!!
En als het sneeuwt zie ik je dan bij de MediaMarkt?
Me!quote:Op dinsdag 27 december 2005 15:55 schreef Marjan1985 het volgende:nog meer mensen uit het Westland die heel de dag naar de lucht staren hopen op wat vlokjes...en het liefst een heleboel?
Vannacht om 00:30 kwamen er wat vlokjes hier naar beneden, ik helemaal happy en snel naar me bed en denken van owww als ik wakker word is het misschien wel helemaal witquote:Op dinsdag 27 december 2005 15:56 schreef Starlie het volgende:
[..]
Ik zit heel de dag al naar buiten te kijken... maar helaas....![]()
Hoezo?quote:Op dinsdag 27 december 2005 15:28 schreef RJH het volgende:
![]()
![]()
Waar woon jij dan????? Want hier (Alphen a/d Rijn) is het al weg!quote:Op dinsdag 27 december 2005 16:26 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Hoezo?
Hier ligt gewoon sneeuw hoor![]()
En toch op grote stukken etc in ons dorp ligt er echt sneeuw hoorquote:Op dinsdag 27 december 2005 16:28 schreef Starlie het volgende:
[..]
Waar woon jij dan????? Want hier (Alphen a/d Rijn) is het al weg!
Ik zit hier heel de dag al binnen... dus ik kan het niet zien.. maar als je in Alphen woont wil ik je best geloven hoor! Alleen het zal niet meer dan een centimeter of 2 zijn denk ik!quote:Op dinsdag 27 december 2005 16:48 schreef MissHobje het volgende:
[..]
En toch op grote stukken etc in ons dorp ligt er echt sneeuw hooralthans hier wel
quote:Op dinsdag 27 december 2005 16:00 schreef Starlie het volgende:
[..]
Beetje offtopic, maar ik vind je wel lief...![]()
![]()
Vooral in het noorden en zuidoosten misschien af en toe wat sneeuw vandaag en morgen.quote:Op dinsdag 27 december 2005 12:14 schreef Martijn_77 het volgende:
Hier is bijna alle sneeuw al weer weg![]()
Weet iemand wat we voor de rest van de week kunnen verwachten?
je volgt de lange termijn verwachtingen niet?quote:Op dinsdag 27 december 2005 19:26 schreef Georges het volgende:
Was vandaag lekker fris, ben benieuwd of het doorzet. Wie weet weer een Elfsteden.
Alle sneeuw is dus weer van korte duurquote:Op dinsdag 27 december 2005 18:07 schreef 61neorej het volgende:
[..]
Vooral in het noorden en zuidoosten misschien af en toe wat sneeuw vandaag en morgen.
Op de wadden kleine kans op enkele cm.
Vannacht mogelijk matige vorst
morgen temperaturen tussen -2 en 1.
donderdag iets warmer: 0 - +2 en mogelijk vanuit het westen sneeuw, in de kustprovincies misschien overgaand in regen of ijzel.
vrijdag max. temp van -1 tot + 3 en ook nog kans op sneeuw en misschien wat regen langs de kust.
Zaterdag dooi-aanval met sneeuw en regen en temperatuur oplopend tot + 4
ECHT??!!!quote:Op woensdag 28 december 2005 11:36 schreef RJH het volgende:
Idd.. "Het is weer voorbij die mooie... winter!"
Tja.. sorry.. misschien volgend jaar..quote:Op woensdag 28 december 2005 11:41 schreef Starlie het volgende:
[..]
ECHT??!!!Dat kan niet, we zouden nog in de sneeuw gaan wandelen!!!
quote:Op woensdag 28 december 2005 11:46 schreef RJH het volgende:
[..]
Tja.. sorry.. misschien volgend jaar..![]()
Gijs vorig jaar was ook pas Januari of Februari veel sneeuw toch?quote:Op woensdag 28 december 2005 11:28 schreef kepler het volgende:
nou dat was de winter weer voor dit jaar
Idd.. KNMI zuigt gewoon.. altijd zo voorzichtig met die voorspellingen, je wordt er gewoon misselijk van.. Lees liever wat de echte kenners te melden hebben!quote:Op woensdag 28 december 2005 11:57 schreef hetsjhokleek het volgende:
KNMI houdt het voorlopig in ieder geval nog op dooiweer 8 graden overdag.
Doen we! Gaan we wat drinken en daarna lekker naar snowworld!quote:Op woensdag 28 december 2005 11:48 schreef Starlie het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Of.... zullen we dan gewoon een keer gaan wandelen....?!![]()
ja, ik heb het ook over 2005quote:Op woensdag 28 december 2005 11:51 schreef Bastard het volgende:
[..]
Gijs vorig jaar was ook pas Januari of Februari veel sneeuw toch?
Afgesproken!!quote:Op woensdag 28 december 2005 12:11 schreef RJH het volgende:
[..]
Doen we! Gaan we wat drinken en daarna lekker naar snowworld!![]()
nieuwe gfs is erg mooi ja.quote:Op woensdag 28 december 2005 11:57 schreef hetsjhokleek het volgende:
[afbeelding]
Er gloert al weer nieuwe hoop in de loop van de volgende week. Dus misschien maar een kortstondige dooiaanval en daarna weer vorst.
KNMI houdt het voorlopig in ieder geval nog op dooiweer 8 graden overdag.
http://www.weeronline.nl/weer/nlweer.htmquote:Zaterdag wordt de kou het uit land verdreven. Het wordt overdag ongeveer 5 graden. De wind waait stevig vanuit het zuidwesten tot westen en het regent van tijd tot tijd.
Daarna lijken we voorlopig een wisselvallig weerbeeld te krijgen met dagelijks wat regen en maxima rond een graad of 6. In de nachten ligt de temperatuur meest net boven het vriespunt. Mogelijk wordt het in de loop van volgende week met een oostelijke stroming weer kouder.
Op grote hoogte komt zachte lucht erin, aan de grond blijft het nog even koud. De vorst zit op veel plaatsen ook in de grond zelf. Neerslag zal eerst vallen als (natte) sneeuw en daarna aanvriezende regen. Vertraagt/stagneert het front dan kan het op sommige plekken langdurig ijzelen/sneeuwen, trekt het vlot door dan is het na anderhalve vlok en wat gladheid snel bekeken. Je hebt dan snel miezerig en nevelig (de typische dooimist) weer.quote:Op woensdag 28 december 2005 17:00 schreef IkWilbert het volgende:
Volgens meteo consult:
"Vrijdag belooft vervolgens een interessante dag te worden. Vanuit het zuidwesten komt dan de eerste dooiaanval op gang. Een frontensysteem, dat de voorste begrenzing vormt met de naderende zachte lucht, brengt in de loop van de middag en avond op steeds meer plaatsen sneeuw en later ook regen. En omdat het daarbij nog koud is, kan op veel plaatsen flinke overlast ontstaan".
Misschien dat Keromane nog wat extra info heeft?
ik weet niet of het vanmiddag anders was, maar nu is het volgens deze kaarten boven nul in NL...quote:Op woensdag 28 december 2005 16:09 schreef Wie_zal_het_weten het volgende:
Virtuele winter![]()
[afbeelding]
En volgens deze (natuurlijk lange termijn, dus heel onzeker) voorspellingen, gaat het ook niet snel ophouden.
[afbeelding]
p.s. Waarschijnlijk zien deze kaarten er over een paar dagen heel anders uit.![]()
hier in delft op -1quote:Op woensdag 28 december 2005 22:35 schreef highway101 het volgende:
Het is vannacht ook al flink aan het afkoelen, we zaten al op -7°C net in NB.
www.knmi.nlquote:Vrijdag wordt vanuit het westen een dooiaanval ingezet. 's Nachts zijn er nog opklaringen, maar in de loop van de ochtend gaat het van het westen uit sneeuwen. De sneeuw kan in de loop van de middag in het westen overgaan in onderkoelde regen, dus IJZEL. De regen en IJZEL breidt zich in de loop van de avond naar het oosten uit. Er is een groot gevaar voor GLADHEID. Minima liggen rond - 4 graden en maxima rond het vriespunt. De wind is zuidelijk en boven land vrij krachtig en aan de kust hard, 7 Bft.
quote:En dan de vrijdag. Na een nacht met opklaringen en weel lichte tot matige vorst, wordt het morgen voor de weerliefhebbers een bijzondere dag! In de loop van de middag gaat het vanuit het zuidwesten krachtig sneeuwen. De wind draait naar het zuiden en neemt toe tot vrij krachtig in het binnenland en stormachtig langs de westkust. Omdat het in Frankrijk ook erg koud is (zie kaartje hierboven)zal de verzachting niet zo snel gaan als de modellen ons willen doen geloven. De temperaturen lopen overdag moeizaam op naar +2 C in het noordwesten en -3C in het zuidoosten. In de namiddag of avond wordt de bovenlucht dermate zacht dat het in het zuidwesten gaat regenen. Dat kan op een bevroren ondergrond tot IJZEL leiden. In de loop van de avond breidt de ijzel zich naar het noordoosten uit. Ik sluit niet uit dat het in het oosten en noordoosten blijft sneeuwen in de nacht naar zaterdag, omdat de wind zelfs de neiging heeft iets meer ZZO te worden. Zaterdagochtend schuift het ijzelfront verder door en zijn in het westen, zuiden en midden de problemen voorbij. De temperatuur stijgt hier naar 4 tot 7 C. In het oosten en noordoosten stijgt de temperatuur naar 2 a 3 en nemen de ijzelkansen in de loop van de middag ook af.
(F. de Groot)
quote:Voorwaarschuwing Weeralarm
IJZEL
Het KNMI verwacht vrijdag en zaterdag 70% kans op een weeralarmsituatie met sneeuw en later ijzel.
Een brede zone met sneeuw en ijzel trekt vanaf vrijdagmiddag tot zaterdagochtend van zuidwest naar noordoost over het land.
Daarbij staat een krachtige, langs de kust harde zuidoosten wind die aanleiding kan geven tot sneeuwjacht.
Dit alles kan in deze periode aanleiding geven tot grote overlast.
donderdag 29 december 2005 12.13 uur
Blaas het even richting Alphen aan den Rijn!!!quote:Op donderdag 29 december 2005 16:26 schreef Wie_zal_het_weten het volgende:
Eindelijk sneeuw in Rotterdam.![]()
Er ligt nu een filterdun laagje, maar het is behoorlijk hard aan het sneeuwen.
Ik denk eerder dat de grens tussen oost en west komt te liggen. De wind komt namelijk uit het westen, het westen zal dus de eerste dooi krijgen morgen.quote:Op donderdag 29 december 2005 17:25 schreef michiel_merk het volgende:
@ keromane zou het morgen kunnen dat de dooi grens vlak voor amsterdam stil komt te liggen ?waardoor er een behoorlijk temp verschil onstaat van bijv in het zuiden + 5 en het noorden -5 ?
Morgen...quote:Op donderdag 29 december 2005 19:35 schreef zusterrr het volgende:
Gaat het vannacht sneeuwen of morgen middag om 3 uur?
das vlakbijquote:Op donderdag 29 december 2005 22:08 schreef Hi_flyer het volgende:
Flinke sneeuwval hier in Barendrecht op dit moment.
Wisselvallig, geen vorst en een hoop oliebollen.quote:Op donderdag 29 december 2005 22:00 schreef logisnack het volgende:
Keromane, wat verwacht je zoals het er nu uit ziet van de jaarwisseling?
quote:Op donderdag 29 december 2005 23:27 schreef Keromane het volgende:
[..]
Wisselvallig, geen vorst en een hoop oliebollen.
Tijdens een dronken bui kan het plaatselijk gladder zijn.quote:Op vrijdag 30 december 2005 01:07 schreef WEST het volgende:
[..]
![]()
maar de gladheid is weg dan? ik wil niet met een dronken kop op me bek pleuren![]()
http://www.knmi.nl/weeralarm_oranje.htmlquote:Een gebied met sneeuw bereikt aan het begin van de middag Zeeland en trekt vervolgens noordoostwaarts. Halverwege de avond bereikt de sneeuw het noordoosten. Daarbij staat een krachtige, langs de kust harde zuidoostenwind die in de kustprovincies in de namiddag aanleiding kan geven tot SNEEUWJACHT. In de loop van de avond gaat de sneeuw in het zuidwesten over in onderkoelde regen hetgeen aanleiding geeft tot IJZEL. De zone met IJZEL ligt rond middernacht tegen de lijn Den Helder - Maastricht.
Deze weersituatie kan aanleiding geven tot grote overlast
Zo klinkt heeft ben benieuwd wat er gaat gebeuren vandaag het begint hier een beetje te betrekken nuquote:Op vrijdag 30 december 2005 09:58 schreef highway101 het volgende:
Kunnen we ook grote sneeuwduinen verwachten, met deze sneeuwjacht? Volgens mij heb je tijdens zo'n sneeuwjacht op de weg ook niet meer dan enkele meters zicht. Zicht is ook minder dan bij dichte mist, omdat de sneeuw constant beweegt, en het daarom lastiger is je voorganger en de weg te volgen.
kun je geen halve snipperdag nemen.., neem aan dat je baas daar wel begrip kan opbrengenquote:Op vrijdag 30 december 2005 11:37 schreef sjaosma het volgende:
nee heh.. wil niet weer de hele avond/nacht opt station door brengen zoals een paar weken geleden.. moet nog tot 6 uur werken en zou niet weten hoe ik anders van maarssen naar lunteren moet komen.. waarom gebeurd dit altijd op vrijdag.
Bijna. Bij windkracht 8 zou het een blizzard zijn, in het zuidwesten staat momenteel windkracht 6 en dit gaat nog aantrekken. Windstoten kunnen wel tijdelijk voor blizzard-achtige condities zorgen. Er worden in de westelijke helft van het land windstoten van 9bft verwacht bij zware neerslag.quote:Op vrijdag 30 december 2005 13:04 schreef lycnix het volgende:
sneeuwjacht is blizzard?
Klopt, het lijkt erop dat de 'zachte' lucht maar tijdelijk is en dat de winter binnen een week terugkeert. Afwachten of het gaat gebeuren, maar het ziet er solide uit en past in het plaatje ontwikkelingen voor een koudere winter. Tot in februari zullen periodes zoals deze week alsmaar kouder verlopen.quote:Op vrijdag 30 december 2005 15:39 schreef Gijsje het volgende:
Trouwens voor volgende week lijkt het toch niet zo heel warm te gaan worden
www.weather.co.ukquote:Op vrijdag 30 december 2005 17:04 schreef geeha het volgende:
weet er iemand een link waar je wereldwijd van diverse, zo veel mogelijk steden of landen, de aktuele weerbeelden op een rij hebt staan ? alle temperaturen, teletekst heeft het ook, maar dan alleen van Europa. Net als CNN met de weerbeelden voorbij komt, maar dan dus wereldwijd...
is toch zo, stond op onze thermometerquote:Op donderdag 29 december 2005 21:19 schreef highway101 het volgende:
-6? Dat lijkt me sterk. Volgens KNMI actueel is het koudste momenteel -3,3 bij Leeuwarden. Andere koude plekken: Amsterdam -2,4 Lelystad -1,4 Ojmjakon -56°C
Ik ga ook snel van de straat als er geschoten wordt.quote:Op vrijdag 30 december 2005 19:20 schreef i-spy24 het volgende:
[afbeelding]
zojuist geschoten en echt geen marokkaan op straat![]()
Klopt, hier lag nogsteeds een aardig pak sneeuw van zondagnacht, vanavond is er zeer fijna sneeuw bijgekomen, ben benieuwd of het morgen blijft liggen...quote:Op vrijdag 30 december 2005 23:02 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Hier (friesland) een uiterst opmerkelijke vorm van sneeuw. Zeer fijn van korrel, doch redelijk hard, bijna zoals hagel, en het gedraagt zich zo als zand. Tegen muren en dergelijke obstakels vormen zich sneeuw duinen van zo'n 15 cm hoog, maar op openplekken zoals de straat is er niks bijgekomen
bronquote:In januari winterde het al wat, maar het aantal ijsdagen was nog maar gering geweest. In Groningen werd op 21 januari zelfs nog een temperatuur van 7,5 0 boven het vriespunt gemeten. De laatste zes dagen in deze maand brachten overwegend lichte vorst met zich mee maar in februari nam de kou toe.
Op 3 en 4 februari vroor het streng, ruim - 11 0C en dat zou de aanloop zijn tot de latere kou-inval, zo bleek. Op zondag 10 februari liet deze strenge winter zich feitelijk echt voelen.
Het ijs was sterk en bij een prettig zonnetje begaven veel schaatsers zich die zondagochtend op het ijs om tochten te schaatsen. Voor velen van hen zou het rijden van de tocht later op die dag slecht bekomen.
Met de wind mee is het natuurlijk makkelijk rijden en is men zonder erg zomaar een eind van huis. Maar doordat de oostenwind in de loop van de dag flink aanhaalde was de terugreis
voor velen een martelgang.
In de navolgende zes dagen werden historische temperaturen geregistreerd waarbij Akkrum het bracht tot een temperatuur van - 18,8 0C op 14 februari.
Zo'n koude dag als de 14e februari komt slechts zeer sporadisch voor hier in Nederland. Het etmaal gemiddelde die dag was in De Bildt - 13,9 0C.
In februari 1956 zijn er in de 'een dag categorie' nog twee koudere dagen geweest en wel op 1 en 16 februari met respectievelijk -14 0 en -14,9 0C. Op 21 januari 1850 was het etmaalgemiddelde zelfs nog ruim 2 graden kouder.
De Alvestêdentocht van 1929 werd niet op de allerkoudste dag verreden maar op dinsdag 12 februari, toen het overigens al bar genoeg was met 's morgens een temperatuur van -18,4 0C.
Uit de oude kranten kan worden vast gesteld dat in de jaren twintig geen andere strenge winters zijn voor gekomen, alleen het winterseizoen van 1921-22 leek er enigszins op.
Na een gewenning van altijd zachte winters kwam deze strenge winter vrijwel onverwacht en dat bracht met zich mee dat zo'n winter grote gevolgen had op het economisch leven.
De trams en treinen sukkelden met de watervoorziening voor de locomotieven in die tijd en de postbodes hadden het ook hard te verduren. Een krantenbericht geeft aan dat er in Maastricht vier postlopers met bevroren oren op hun basis terugkeerden.
Twee bejaarde personen buiten Friesland waren doodgevroren en het ontzielde lichaam van een alleenstaande schoenmaker in Dantumadeel werd op 14 februari gevonden. In de omgeving van Kampereiland waren al honderden eenden door de ijzige kou doodgevroren. De NS deed toen een sympathieke geste en bood hun personeel 's nachts warm eten aan.
De radio maakte zich in die tijd al erg verdienstelijk door iedere dag in een vijf minuten durende gesprekje de loodgieters te instrueren over de te volgen procedure bij het ontdooien van waterleidingen en het repareren van gesprongen buizen.
Ondanks alle ongemakken die de winter met zich mee bracht was er ook veel vertier op het ijs te vinden. Op 7 februari werden er wedstrijden met arrensleden op het Pikmeer georganiseerd en 13 februari kon men te voet van Enkhuizen naar Urk over de sterk stromende Val van Urk.
De krant melde de 15e februari dat men met auto's over de rivier bij Gorkum ging en dat men een dag later te voet over de Waddenzee kon. Op 17 februari werd er een arrensleetocht gehouden tussen Ameland en Holwerd die langs ijsbergen voerde en dat ook een auto de oversteek had gemaakt.
Deze oversteek in een 'luxe-auto' was gedaan door de Minnertsgaasters Jan Heeringa en Lammert Brouwers. De beide mannen waren 's morgens om half elf vertrokken vanuit Holwerd met de auto van Heeringa en kwamen na bijna twee uren rijden aan op Ameland.
Op het eiland werden de beide mannen door een enthousiaste menigte ontvangen. Over de reis waren Heeringa en Brouwers vol lof uitgezonderd een paar moeilijkheden die men onderweg ondervond vanwege wat opschuiving van ijs.
Later kwam er nog een motorfiets over het ijs naar Ameland en reed er een auto van het eiland naar de vaste wal.
Steeds meer auto's kwamen op het ijs. Ook tussen Enkhuizen in de richting Lemmer en Stavoren reed men steeds meer met auto's over het ijs.
Begin maart waren er nog steeds veel ijstochten, maar de winter liet het bij de steeds in kracht en warmte toenemende zon toen toch geleidelijk aan zitten.
quote:
dat is het enige jammer aan sneeuw, dat het zo'n rotzooi wordtquote:Op zaterdag 31 december 2005 09:51 schreef Wie_zal_het_weten het volgende:
Waarom is sneeuw zo vies, als het smelt..![]()
Graag gedaan, ik had alleen niet begrepen dat je alles op een rijtje wilde hebben. Volgens mij kan dat daar niet, misschien op andere websites.quote:Op zaterdag 31 december 2005 16:16 schreef geeha het volgende:
nog bedankt wie-zal het-weten, maar moet je, net zo als op de meeste andere sites, niet eerst een voor een kiezen ? in dit geval met postcode, stad of top 20 stad ? Zo heb je ze nog niet allemaal op een rijtje...de sneeuw is hier trouwens al mooi weggeregend
Nou inderdaad, zonde van al die sneeuwquote:Op vrijdag 30 december 2005 23:23 schreef Keromane het volgende:
De dooi komt er nu in. Morgen heb je papresten bij 4 tot 8 graden.
En wat gaat dat met betrekking tot neerslag enzo betekenen?quote:Op zondag 1 januari 2006 11:46 schreef Finchy het volgende:
Het ziet er erg goed uit! Vanaf woensdag al wat kouder, komend weekend nog kouder.
Er komt een hoop kou aan vanuit het noordoosten!
quote:Op zondag 1 januari 2006 11:46 schreef Finchy het volgende:
Het ziet er erg goed uit! Vanaf woensdag al wat kouder, komend weekend nog kouder.
Er komt een hoop kou aan vanuit het noordoosten!
En sinds 30 december zien we Tropische Storm Zeta in de Atlantische Oceaan!quote:Op zondag 1 januari 2006 15:15 schreef Keromane het volgende:
Aan de andere kant van de oceaan worden nu mensen geevacueerd i.v.m. overstromingen. San Fransisco wordt geteisterd door overvloedige regenval.
Controle-run is dezelfde als de oper, maar dan op die lagere resolutie. Het is dus ook een onverstoorde verwachting. Dit wordt gedaan om te controleren of de lagere resolutie ook nog een rol speelt in de ensembles. Soms wijkt de controle run heel veel af van de operationele en dat heeft dan te maken met die lagere resolutie. Eigenlijk kan je in dat geval zeggen dat de pluim iets minder waard is.quote:Op zondag 1 januari 2006 19:38 schreef Keromane het volgende:
Op basis van meetgegevens over heel de wereld gaan computers rekenen. Soms een paar keer per dag, GFS doet het 4 keer. Dat zijn de 'runs'. Omdat metingen altijd een benadering zijn worden er wat variabelen in de data gestopt. Dan wordt het zaakje opnieuw berekend, maar dan in een lagere resolutie. Je ziet dan verschillende grafiekjes ontstaan. De 'oper' is de operationele run, de basisrun, gemaakt op basis van de meest nauwkeurige metingen. Op de uiteindelijke gegevens worden verder nog wiskundige formules losgelaten om tot een wat betrouwbaarder beeld te komen.
Hoe het zit met die control weet ik niet, het is waarschijnlijk een statistisch dingetje. Ik kijk meestal naar de ensemblegemiddelden omdat die een trend kunnen vertonen. Als veel lijntjes zeggen dat het kouder wordt kun je nog niet zeggen hoe koud precies, maar wel d└t het waarschijnlijk kouder zal worden. Naar langetermijnverwachtingen (meer dan een week vooruit) kijk ik nauwelijks, behalve als er zich een klassieke trend lijkt af te tekenen en je een blik op een mogelijk verder verloop kunt werpen.
PS: http://sassiessite.endoria.net/wzkaarten.htm
Bron: http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=368450&tid=368450&exp=1quote:1. Spreiding in de pluim:
Spreiding in de pluim betekend onzekerheid. Als pakweg 30% voor koud weer gaat, 30% voor normaal weer en 30% voor warm weer, dan is er niks zinnigs te zeggen over wat het nu werkelijk gaat worden. De kans op een willekeurig getal is dan zeg maar ook even groot (namelijk 1/6e). Wanneer er minder spreiding is betekend dit dat het weer zich op dat moment iets beter laat voorspellen en in sommige gevallen kan je dan best veel zeggen over de lange termijn (bijv. t/m maandag droog of temps van 7 graden overdag en 3 graden 's nachts)
2. Oper alleen gebruiken bij goeie pluim
De pluim is eigenlijk een correctie op de oper. Zie het maar als een toetsing voor de oper, deze toets wijst uit of de oper een hoog of een laag slagingspercentage heeft. Wanneer de pluim weinig spreiding vertoont, is de oper een redelijk betrouwbare uitvoer. Maar bijv. vandaag stelt de oper vanaf donderdag niks meer voor, omdat de spreiding vanaf die dag dermate groot is dat er niks over te zeggen valt.
3. Consistentie
GFS komt iedere 6 uur met nieuwe runs. Deze runs zijn lang niet altijd consistent. Wanneer er 8 runs achter elkaar warm weer is voorspelt en de 06 run komt opeens met een zeer koude uitvoer, dan kan je bij jezelf eerst eens te rade gaan: "Goh, wel gek dat de oper opeens zo koud is, misschien is het een uitschieter?". Op het moment springen de verschillende runs van de hak op de tak, dus de uitvoer is niet consistent en het is moeilijk (danwel onmogelijk) om iets te zeggen over de lange termijn.
4. Lange termijn is niet (altijd) voorspelbaar
Het geeft niet als je niet weet wat voor weer het over 1 tot 2 weken wordt. Dat is een redelijk normaal verschijnsel. Probeer de bovenstaande tips te gebruiken... stel dat het heel onzeker is, vermeld dat dan ook gewoon, dat is de normaalste zaak van de wereld. Ook professionele meteorologen en weersinstituten wagen zich niet aan verwachtingen voor 2 weken vooruit. Het weer is namelijk zelden tot op die termijn voorspelbaar.
5. Stromingspatroon
Wanneer de oper een representatieve uitvoer is, kijk dan goed naar het stromingspatroon, de windrichting, de temperaturen in de lucht, de temperaturen uit het brongebied (daar waar de lucht die naar onze contreien stroomt vandaan komt). Je kan op die manier een goed onderbouwde voorspelling maken.
Dat weet ik nog heel goed, ik was toen een jaar of 17 en het ging om 'dagen' niet om 1 dag.quote:Op zondag 1 januari 2006 15:15 schreef Keromane het volgende:
het KNMI adviseerde op een dag de mensen zelfs binnen te blijven door de extreme kou. Een gierende ijskoude wind liet het kwik overdag in de buurt van de -13 steken, met -20 was rekening gehouden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |