abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33570463
Kwartier geleden:

pi_33571358
Totaal geen ijzel gehad hier in het noorden. Moet nog komen?
Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
  zaterdag 31 december 2005 @ 09:51:56 #278
121290 Wie_zal_het_weten
Uitzonderlijk geval
pi_33571627
Waarom is sneeuw zo vies, als het smelt..
  zaterdag 31 december 2005 @ 12:54:47 #279
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_33576089
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 09:51 schreef Wie_zal_het_weten het volgende:
Waarom is sneeuw zo vies, als het smelt..
dat is het enige jammer aan sneeuw, dat het zo'n rotzooi wordt
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_33583563
nog bedankt wie-zal het-weten, maar moet je, net zo als op de meeste andere sites, niet eerst een voor een kiezen ? in dit geval met postcode, stad of top 20 stad ? Zo heb je ze nog niet allemaal op een rijtje...de sneeuw is hier trouwens al mooi weggeregend
  zaterdag 31 december 2005 @ 16:25:52 #281
121290 Wie_zal_het_weten
Uitzonderlijk geval
pi_33583834
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 16:16 schreef geeha het volgende:
nog bedankt wie-zal het-weten, maar moet je, net zo als op de meeste andere sites, niet eerst een voor een kiezen ? in dit geval met postcode, stad of top 20 stad ? Zo heb je ze nog niet allemaal op een rijtje...de sneeuw is hier trouwens al mooi weggeregend
Graag gedaan, ik had alleen niet begrepen dat je alles op een rijtje wilde hebben. Volgens mij kan dat daar niet, misschien op andere websites.
pi_33592125
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 23:23 schreef Keromane het volgende:
De dooi komt er nu in. Morgen heb je papresten bij 4 tot 8 graden.
Nou inderdaad, zonde van al die sneeuw
De status 'bagger-user' voorbij
  zondag 1 januari 2006 @ 11:46:25 #283
93877 Finchy
Da Finchy
pi_33598288
Het ziet er erg goed uit! Vanaf woensdag al wat kouder, komend weekend nog kouder.
Er komt een hoop kou aan vanuit het noordoosten!
  zondag 1 januari 2006 @ 11:56:13 #284
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_33598388
quote:
Op zondag 1 januari 2006 11:46 schreef Finchy het volgende:
Het ziet er erg goed uit! Vanaf woensdag al wat kouder, komend weekend nog kouder.
En wat gaat dat met betrekking tot neerslag enzo betekenen?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 1 januari 2006 @ 13:10:37 #285
34586 kepler
No bounce, no play
pi_33599512
quote:
Op zondag 1 januari 2006 11:46 schreef Finchy het volgende:

dat ziet er zeker goed uit
The line is a dot to you!
pi_33600901
  zondag 1 januari 2006 @ 14:28:53 #287
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_33601293
Zou het dan toch gaan gebeuren
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_33601441

pi_33602497
De vooruitzichten lijken een beetje op de ontwikkelingen in 86/87. Toen bracht een dooiinval met Kerst een hoop sneeuw waarna de temperaturen opliepen en de winter verdwenen leek. Maar in de eerste dagen van januari stond er ineens stevige vorst in de vooruitzichten.

Het werd een koude winter met regelmatig sneeuwval. Auto's kwamen stil te staan door vlokkende brandstof, overal waren meldingen van verwarming die kapot vroor. Wij hielden er al met al een weekje ijsvrij aan over en moesten noodgedwongen lessen volgen in allerlei andere scholen tot kleuterscholen aan toe. Er ontstonden gaten in het asfalt, gooide je een emmer water op de stoep dan werd het direct een ijsbaan. Strooien met zout hielp niet meer en er werd zand overwogen, scheepvaart/veerboten ondervonden hinder door ijsgang, het KNMI adviseerde op een dag de mensen zelfs binnen te blijven door de extreme kou. Een gierende ijskoude wind liet het kwik overdag in de buurt van de -13 steken, met -20 was rekening gehouden. Stuifsneeuw vloog die dag door de straten en Spaan en Vermegen kwamen met hun 'Koud he' rage...

Nou ja, een strenge vorst periode hoort alvast tot de mogelijkheden in de prognoses. In een goede winter kan het rap gaan.

Aan de andere kant van de oceaan worden nu mensen geevacueerd i.v.m. overstromingen. San Fransisco wordt geteisterd door overvloedige regenval.
  zondag 1 januari 2006 @ 15:18:43 #290
93877 Finchy
Da Finchy
pi_33602553
quote:
Op zondag 1 januari 2006 15:15 schreef Keromane het volgende:
Aan de andere kant van de oceaan worden nu mensen geevacueerd i.v.m. overstromingen. San Fransisco wordt geteisterd door overvloedige regenval.
En sinds 30 december zien we Tropische Storm Zeta in de Atlantische Oceaan!
Hurricane Season 2006
  zondag 1 januari 2006 @ 15:32:39 #291
121290 Wie_zal_het_weten
Uitzonderlijk geval
pi_33602857
Krijgt Piet Paulusma dan toch gelijk?

Januari
Voor het nieuwe jaar 2006 verwacht ik dat we in januari serieuzere kou kunnen verwachten, wel afgewisseld door een zachte periode of perioden. Gemiddeld komt de temperatuur te liggen rond of iets onder normaal. Daarnaast is de hoeveelheid neerslag (al dan niet winters) meer dan gemiddeld. Het moet de maand worden waarop de winter zijn grip probeert te verstevigen en hogedrukgebieden terrein zullen winnen. Een maand ook met gladheid en gevaar in het verkeer door winterse neerslag maar ook door een regelmatige afwisseling van koud en zacht weer.

En dan

Februari
Februari kan een echt koude maand worden is mijn verwachting. Een droge maand met veel zon, met vorst, met ijs(pret) en weinig neerslag.
Dit zal de maand worden die er voor moet zorgen dat de winter voor dit aankomende seizoen als kouder dan normaal de boeken in zal gaan. De koude periode zal ook doorlopen tot in de maand maart.
pi_33603367
http://weerbericht.nu/ volgens deze vooruitzichten krijgen we matige vorst overdag
  zondag 1 januari 2006 @ 17:04:47 #293
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_33604668
Ziet er goed uit
* Lariekoek iedereen in dit topic een koud en wit begin van 2006 toewenst.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
  zondag 1 januari 2006 @ 17:07:39 #294
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_33604745
Zekers goed bericht zeg... nu hopen dat het uit gaat komen...
Misschien de ijsbaan volgende week uit testen
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_33605125
Volgens de nieuwe run komt de vorst er omstreeks donderdag al in, waarschijnlijk verscherping in het weekend aangezien de uitgangspositie in deze run beter is dan z'n voorganger. Een reusachtig Skandinavisch-Russisch hogedrukgebied vormt zich waarmee diepvrieskou Europa wordt ingepompt. Tegelijkertijd kans op neerslag. Ziet er goed uit. Na een paar dagen stevige vorst kan er op ondergelopen velden al geschaatst worden.
  zondag 1 januari 2006 @ 17:34:09 #296
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_33605391
Keromane, ik volg je posts in deze serie topics al geruime tijd; echt super dat je hier tijd insteekt, ik vind het enorm boeiend! Hulde!

Ik volg zelf altijd deze grafieken van de KNMI (en sinds kort die platen die jij hier regelmatig post ), maar ik vraag me nog altijd af wat die 'Control' en 'Oper'-lijnen inhouden. En die runs waar je het over hebt, zijn dat simulatieruns en komt dat overeen met die verschillende lijnen in de grafiek?
pi_33607873
Op basis van meetgegevens over heel de wereld gaan computers rekenen. Soms een paar keer per dag, GFS doet het 4 keer. Dat zijn de 'runs'. Omdat metingen altijd een benadering zijn worden er wat variabelen in de data gestopt. Dan wordt het zaakje opnieuw berekend, maar dan in een lagere resolutie. Je ziet dan verschillende grafiekjes ontstaan. De 'oper' is de operationele run, de basisrun, gemaakt op basis van de meest nauwkeurige metingen. Op de uiteindelijke gegevens worden verder nog wiskundige formules losgelaten om tot een wat betrouwbaarder beeld te komen.

Hoe het zit met die control weet ik niet, het is waarschijnlijk een statistisch dingetje. Ik kijk meestal naar de ensemblegemiddelden omdat die een trend kunnen vertonen. Als veel lijntjes zeggen dat het kouder wordt kun je nog niet zeggen hoe koud precies, maar wel d└t het waarschijnlijk kouder zal worden. Naar langetermijnverwachtingen (meer dan een week vooruit) kijk ik nauwelijks, behalve als er zich een klassieke trend lijkt af te tekenen en je een blik op een mogelijk verder verloop kunt werpen.

PS: http://sassiessite.endoria.net/wzkaarten.htm
  zondag 1 januari 2006 @ 20:22:17 #298
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_33608895
quote:
Op zondag 1 januari 2006 19:38 schreef Keromane het volgende:
Op basis van meetgegevens over heel de wereld gaan computers rekenen. Soms een paar keer per dag, GFS doet het 4 keer. Dat zijn de 'runs'. Omdat metingen altijd een benadering zijn worden er wat variabelen in de data gestopt. Dan wordt het zaakje opnieuw berekend, maar dan in een lagere resolutie. Je ziet dan verschillende grafiekjes ontstaan. De 'oper' is de operationele run, de basisrun, gemaakt op basis van de meest nauwkeurige metingen. Op de uiteindelijke gegevens worden verder nog wiskundige formules losgelaten om tot een wat betrouwbaarder beeld te komen.

Hoe het zit met die control weet ik niet, het is waarschijnlijk een statistisch dingetje. Ik kijk meestal naar de ensemblegemiddelden omdat die een trend kunnen vertonen. Als veel lijntjes zeggen dat het kouder wordt kun je nog niet zeggen hoe koud precies, maar wel d└t het waarschijnlijk kouder zal worden. Naar langetermijnverwachtingen (meer dan een week vooruit) kijk ik nauwelijks, behalve als er zich een klassieke trend lijkt af te tekenen en je een blik op een mogelijk verder verloop kunt werpen.

PS: http://sassiessite.endoria.net/wzkaarten.htm
Controle-run is dezelfde als de oper, maar dan op die lagere resolutie. Het is dus ook een onverstoorde verwachting. Dit wordt gedaan om te controleren of de lagere resolutie ook nog een rol speelt in de ensembles. Soms wijkt de controle run heel veel af van de operationele en dat heeft dan te maken met die lagere resolutie. Eigenlijk kan je in dat geval zeggen dat de pluim iets minder waard is.

Dus:

- de hele pluim is een controle voor de operationele run
- de contrule run is hetzelfde als de operationele, maar dan op een lagere resolutie
- de rest van de 49 lijntjes (bij ECMWF dan, GFS heeft er 8) is de verstoorde verwachting op een lage resolutie.

Hier nog even mijn uitleg van het weerwoordforum, voor alle onwetende mensen die daar in iedere nieuwe GFS-run weer winterse vooruitzichten zagen op +240 kaarten
quote:
1. Spreiding in de pluim:

Spreiding in de pluim betekend onzekerheid. Als pakweg 30% voor koud weer gaat, 30% voor normaal weer en 30% voor warm weer, dan is er niks zinnigs te zeggen over wat het nu werkelijk gaat worden. De kans op een willekeurig getal is dan zeg maar ook even groot (namelijk 1/6e). Wanneer er minder spreiding is betekend dit dat het weer zich op dat moment iets beter laat voorspellen en in sommige gevallen kan je dan best veel zeggen over de lange termijn (bijv. t/m maandag droog of temps van 7 graden overdag en 3 graden 's nachts)

2. Oper alleen gebruiken bij goeie pluim

De pluim is eigenlijk een correctie op de oper. Zie het maar als een toetsing voor de oper, deze toets wijst uit of de oper een hoog of een laag slagingspercentage heeft. Wanneer de pluim weinig spreiding vertoont, is de oper een redelijk betrouwbare uitvoer. Maar bijv. vandaag stelt de oper vanaf donderdag niks meer voor, omdat de spreiding vanaf die dag dermate groot is dat er niks over te zeggen valt.

3. Consistentie

GFS komt iedere 6 uur met nieuwe runs. Deze runs zijn lang niet altijd consistent. Wanneer er 8 runs achter elkaar warm weer is voorspelt en de 06 run komt opeens met een zeer koude uitvoer, dan kan je bij jezelf eerst eens te rade gaan: "Goh, wel gek dat de oper opeens zo koud is, misschien is het een uitschieter?". Op het moment springen de verschillende runs van de hak op de tak, dus de uitvoer is niet consistent en het is moeilijk (danwel onmogelijk) om iets te zeggen over de lange termijn.

4. Lange termijn is niet (altijd) voorspelbaar

Het geeft niet als je niet weet wat voor weer het over 1 tot 2 weken wordt. Dat is een redelijk normaal verschijnsel. Probeer de bovenstaande tips te gebruiken... stel dat het heel onzeker is, vermeld dat dan ook gewoon, dat is de normaalste zaak van de wereld. Ook professionele meteorologen en weersinstituten wagen zich niet aan verwachtingen voor 2 weken vooruit. Het weer is namelijk zelden tot op die termijn voorspelbaar.

5. Stromingspatroon

Wanneer de oper een representatieve uitvoer is, kijk dan goed naar het stromingspatroon, de windrichting, de temperaturen in de lucht, de temperaturen uit het brongebied (daar waar de lucht die naar onze contreien stroomt vandaan komt). Je kan op die manier een goed onderbouwde voorspelling maken.
Bron: http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=368450&tid=368450&exp=1
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 1 januari 2006 @ 22:22:55 #299
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_33611746
quote:
Op zondag 1 januari 2006 15:15 schreef Keromane het volgende:
het KNMI adviseerde op een dag de mensen zelfs binnen te blijven door de extreme kou. Een gierende ijskoude wind liet het kwik overdag in de buurt van de -13 steken, met -20 was rekening gehouden.
Dat weet ik nog heel goed, ik was toen een jaar of 17 en het ging om 'dagen' niet om 1 dag.
Dat was ook voor het eerst dat er prominent over windchill factoren gesproeken werd enzo.

Op sommige dagen was de gevoeldtemperatuur rond de -45 kan ik me nog herinneren.
pi_33615754
In 1987 lag er zoveel ijs op de bomen dat de bomen het gewicht niet meer aan konden en deze begonnen te knappen. Dit was een ramp voor de Drentse bossen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')