mij ook maar je hoort ook van andere mensen dat het wel vaker gebeurt dat als je niet ongesteld word in de stopweek en dat je dan gewoon de pil door moet slikken na de stopweekquote:Op zondag 4 december 2005 15:51 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Een zwangerschapstest lijkt me sowieso verstandig als je ineens niet ongesteld wordt.
jah heb toen ook overgegeven hield er nix inquote:Op zondag 4 december 2005 19:51 schreef ZwarteMagika het volgende:
Je bent ziek geweest, heb je toen ook overgegeven? Bij overgeven/diarree binnen 4 uur nadat je je pil hebt geslikt is ie nog niet in je lichaam opgenomen en dus niet meer veilig, daar moet je dus goed mee uitkijken..
Als je na die eerste strip gewoon een normale stopweek hebt gedaan en daarna verder bent gegaan met de volgende strip, dan ben je gewoon beschermd.quote:Op zondag 4 december 2005 22:39 schreef Moja het volgende:
Ik heb een beetje een stomme vraagIk ben nu zo'n 3 maanden geleden overgestapt van de mycrogynon 30 naar de Minerva, ik ben alleen niet begonnen op de eerste dag van mijn menstruatie maar ong 2 weken hierna. Ik heb verder die hele eerste strip geen sex gehad omdat de strip dan geheel onveilig is (toch?) ik vroeg me nu af of de strip nu gewoon wel veilig is omdat ik pas na 2 weken van mn eerste menstruatie ben begonnen?
ik ben bang dat ik het hele systeem door de war heb gemaakt of iets dergelijks
Dat ligt er een beetje aan welke pil het is. In Diane zitten naast hormonen ook anti-androgenen (tegen de puistjes). Deze hebben invloed op de ontwikkeling van de vrucht. Bij een mannelijke vrucht zouden dan de geslachtskenmerken niet ontwikkelen, lees: penis ontwikkelt niet.quote:Op zondag 4 december 2005 16:02 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik persoonlijk zou gewoon doorgaan met de pil als ik niet ongesteld was geworden, maar dat is omdat ik een eventuele vrucht toch zou laten weghalen. Maar ik weet verder niet of doorslikken gevaarlijk kan zijn voor een foetus ofzo.
Ik slik Diane. Extra reden om kindertjes tijdig te laten verwijderen.quote:Op zondag 4 december 2005 23:11 schreef loveli het volgende:
Dat ligt er een beetje aan welke pil het is. In Diane zitten naast hormonen ook anti-androgenen (tegen de puistjes). Deze hebben invloed op de ontwikkeling van de vrucht. Bij een mannelijke vrucht zouden dan de geslachtskenmerken niet ontwikkelen, lees: penis ontwikkelt niet.
De Diane-pil is een medicijn met ingebouwde anti-conceptie om dit soort dingen te voorkomen, hoewel het vaak andersom wordt voorgeschreven.
De ontwikkeling van de geslachtsdelen is in (volgens mij) week 6 van de zwangerschap, dus voor die tijd stoppen is handig.
Bronquote:Uit onderzoek is gebleken dat gebruiksters van Yasmin minder last hebben van gewichtstoename en gemiddeld zelfs in gewicht afnemen.
Uit een recent onderzoek (2005) onder 80 vrouwen van 19-31 jaar die Yasmin slikten bleek deze pil een gunstig effect te hebben op hun seksuele beleving: ze genoten meer van sex dan voor het slikken van de pil, ze werden meer opgewonden, kwamen vaker klaar, werden natter en hadden minder last van pijn bij het neuken. Uitkomsten van eerder onderzoek werden bevestigd: Yasmin verbetert de conditie van de huid en leidt gemiddeld tot gewichtsafname.
Bronquote:Van de pil word je dik
Een op de drie vrouwen die de pil slikken, meent dat ze is aangekomen door de pil. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat gewichtstoename de belangrijkste reden voor vrouwen is om naar een andere methode van anticonceptie om te zien. Is dat terecht? Word je dik door de pil?
In februari 2004 verscheen in het medische tijdschrift Obstetrics and gynecology een overzichtsartikel over de kwestie. De onderzoekers, onder leiding van de Leidse gynaecoloog Frans Helmerhorst, spitten er zowat de complete medische literatuur voor door. Veel onderzoek naar deze voor vrouwen kennelijk toch belangrijke kwestie bleek er niet gedaan te zijn -- uiteindelijk vonden ze maar drie onderzoeken die werkelijk volgens de regels van de kunst waren opgezet. In geen van die drie studies bleek dat de vrouwen in de hormoongroep meer aankwamen dan de vrouwen in de placebogroep.
De andere studies waren minder zorgvuldig, en soms zelfs behoorlijk slordig, maar ook daaruit kwam niet naar voren dat gewichtstoename werkelijk oorzakelijk verband houdt met het beginnen met de pil. En als er al sprake is van gewichtstoename, dan is dat over het geheel genomen zeker niet veel.
Op zich is het niet zo 'n gekke gedachte dat de pil tot veranderingen in de hormoonhuishouding zou kunnen leiden waardoor bijvoorbeeld meer vet wordt vastgehouden. Maar de andere verklaring van de onderzoekers ligt toch veel meer voor de hand: vrouwen die met de pil beginnen, gaan tegelijkertijd vaak ook een andere levensfase in. Dan komen er een paar pond bij — en wat is er makkelijker dan daarvan de pil de schuld te geven?
Je libido zou er zelfs omhoog van gaan.quote:Op maandag 5 december 2005 16:00 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb daar ook al eens van gehoord, Trin, dat het niet aan de pil zou liggen. Tenminste, niet altijd. Ik weet echter uit ervaring dat ik nogal heftig reageer op hormonen, o.a. doordat ik aan kom.
Yasmin heb ik al eens van gehoord, dus misschien die eens bekijken. Vooral ook omdat het libido kennelijk niet wordt aangetast; dat is een tweede nare bijwerking waar ik geen zin in heb
Ik heb jaren microgynon geslikt, maar dat had wel degelijk een uitwerking op mijn libido en niet eentje waar ik blij van werd.quote:Op maandag 5 december 2005 16:06 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Je libido zou er zelfs omhoog van gaan.
Ik slik microgynon, had al veel klachten gehoord van die bijwerking, nergens last van![]()
.
Dank jequote:Meer info over Yasmin voor miss.
De dokter had dus al gezegd dat het niet goed was om nu meteen door te slikken, zegt ze.quote:Op donderdag 8 december 2005 10:04 schreef loveli het volgende:
Ik ben geen expert, maar volgens mij kan het geen kwaad om nog een paar dagen door te slikken, als je daarna een stopweek inlast. Voor de zekerheid kun je het even bij de dokter of apotheek navragen. Verder zal je bloeding minder zijn dan je gewend bent, er wordt veel minder slijmvlies aangemaakt omdat je de pil slikt.
Wat de anderen ook al zeiden, als je dokter het afraadt moet je het niet doen. Vergeet niet dat je lichaam een behoorlijk ingrijpende onderneming aangaat. Het moet eraan wennen dat bepaalde natuurlijke hormonen voortaan vervangen worden door synthetische hormonen uit de pil, en als je dan opeens raar gaat doen met de cyclus waarin die natuurlijke hormonen zaten, snapt je lichaam er helemaal niks meer van. Het is verder niet lichamelijk schadelijk ofzo, maar het zou me niets verbazen als het invloed gaat hebben op de hoeveelheid bijwerkingen die je kan krijgen als je toch zou doorslikken.quote:Op woensdag 7 december 2005 20:17 schreef Saarah het volgende:
Ik wil natuurlijk niet dat mijn lichaam ineens helemaal tilt slaagt ofzo, maar ik wil volgende week niet ongesteld zijn! Nu weet ik dus niet wat ik moet doen. Kan ik het toch riskeren om gewoon door te slikken, maar kunnen daar dan negatieve gevolgen van komen? Of kan het geen kwaad? Of gaat het gewoon geen effect hebben, ga ik toch ongesteld worden?
Nee. Dat is alleen maar mooi meegenomen dat je die bloedingen niet hebt. Als je gaat klooien met je cyclus en alsnog door gaat slikken zou het me bijvoorbeeld niets verbazen als je ze alsnog krijgt, omdat je lichaam er niks meer van snapt.quote:Hij zei ook dat ik tussentijdse bloedingen zou kunnen krijgen, en die heb ik niet gehad. Wil dit mss zeggen dat mijn lichaam toch supergoed reageert op de pil en ik gewoon kan doorslikken ofzo? :p
Pfff![]()
Een paar dagen doorslikken of meteen een hele strip doorslikken is best een verschil. Door het slikken van de pil is er geen normale cyclus meer. Als ze in plaats van een cyclus van 28 dagen nu 2 dagen langer slikt, krijgt ze daar echt geen problemen door.quote:Op donderdag 8 december 2005 10:13 schreef miss_sly het volgende:
De dokter had dus al gezegd dat het niet goed was om nu meteen door te slikken, zegt ze.
In de bijsluiter van de pil staat dat je de eerste drie maanden bijwerkingen kan krijgen, waaronder bloedingen. Ook als je opnieuw begint kan dat, omdat je lichaam een hele tijd hormoonloos (althans, kuntsmatige hormonen) is geweest.quote:Op zaterdag 10 december 2005 12:52 schreef Bar_en_Mar het volgende:
hmm is het normaal dat als je pas terug bent aan de pil, dat je tussendoor een bloeding krijgt?
ik was 1 december ongi en nu sinds gister alweer :s
Kijk het even 3 maanden aan. Dat is naar ik meen de tijd die de farmaceutische industrie stelt voor het acclimatiseren van bijwerkingen. Bij mij klopten die drie maanden wel aardig voor zowel pil als Nuvaring. Misschien wordt het voor jou ook wat beter, hopelijk.quote:Op zondag 11 december 2005 22:00 schreef Bar_en_Mar het volgende:
vind er nu al niets meer aan![]()
heftiger ongi als voor de pil
weer giga veel last van buikkrampen, misselik
dat had ik allemaal niet voor de pil![]()
maar goed even doorbijten,want ik ben nog niet toe aan een broertje/zusje voor zoon lief![]()
Thanks!quote:
Yepz, mag, staat in je bijsluiter ergens als 't goed is...quote:Op maandag 12 december 2005 22:09 schreef Lllaura het volgende:
Kan het kwaad om je stopweek in te korten? Ik heb vrijdag m'n laatste pil genomen en ben vandaag ongesteld geworden. Zou dan vanavond weer willen beginnen met een nieuwe strip.
Als je onder de 21 bent heb je twee keuzemogelijkheden: Je haalt een recept bij je huisarts, dan krijg je 'm helemaal vergoed. Andere optie is zelf naar apotheek of drogist te gaan, dan moet je 'm zelf betalen.quote:Op woensdag 14 december 2005 11:04 schreef ijsmeis het volgende:
Hoi!
Ik heb straks de morning after pil gehaald (die ik wel eens vaker heb gehaald), maar ik was verbaasd toen ze me zei dat ik 14 euro moest betalen.
Sinds wanneer is dat. En kan ik dit terugvragen aan het ziekenfonds?
Yasmin is ook te betalenquote:Op woensdag 14 december 2005 11:23 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik moet tegenwoordig ook al 13,50 betalen voor elk fucking herhaalrecept dat ik aanvraag. Ook voor de pil, omdat ik de Diane gebruik, die als enige pil dus blijkbaar niet vrij verkrijgbaar is.
Nou, ik heb zo'n recept van internet.quote:Op woensdag 14 december 2005 11:23 schreef innovative het volgende:
[..]
Als je onder de 21 bent heb je twee keuzemogelijkheden: Je haalt een recept bij je huisarts, dan krijg je 'm helemaal vergoed. Andere optie is zelf naar apotheek of drogist te gaan, dan moet je 'm zelf betalen.
Achteraf verhalen op je verzekering als je 'm niet op recept hebt gekregen is niet mogelijk.
Stediril-dquote:Op woensdag 14 december 2005 13:40 schreef ZwarteMagika het volgende:
Hmmz.. welke pil is dat dan?
Ja, dat is dan weer mijn voordeel. Ik krijg de Diane vergoed omdat het in de eerste plaats een anti-acné-medicijn is.quote:Op woensdag 14 december 2005 12:33 schreef leonieke het volgende:
Yasmin is ook te betalen
Als het een troost kan zijn, ik betaal bijna 30euro voor een doosje Yasmin met 3 strips in
Heeft de apotheek gezegt dat die pil eruit gaat?quote:
Oja hebben ze ook verteld waarom die pil eruit gaatquote:Op woensdag 14 december 2005 13:35 schreef Ynske het volgende:
Heb ik weer
gister een herhaal recept van de pil gaan halen
begin er net een beetje tevreden mee te zijn
krijg ik te horen dat ik nog maar een verlening van 3 mnd kan krijgen
omdat hij uit de handel gaat
kan ik weer opnieuw beginnen met iets te zoeken wat me goed bevalt
Mja, ik voel me er goed bij en met al die hormonale problemen die ik al heb is het goed om zo'n pil te kunnen gebruikenquote:Op woensdag 14 december 2005 14:46 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ja, dat is dan weer mijn voordeel. Ik krijg de Diane vergoed omdat het in de eerste plaats een anti-acné-medicijn is.
Maar tien euro per strip is vrij prijzig!
Wat voor hormonale problemen heb je precies als ik zo vrij mag zijn? Ik las ergens dat je ook Androcur gebruikt.quote:Op woensdag 14 december 2005 20:36 schreef leonieke het volgende:
Mja, ik voel me er goed bij en met al die hormonale problemen die ik al heb is het goed om zo'n pil te kunnen gebruiken
hier bevalt ie ook juist goedquote:Op woensdag 14 december 2005 20:23 schreef lovebear het volgende:
[..]
Oja hebben ze ook verteld waarom die pil eruit gaat![]()
ff c/p van een paar posten uit het topic in OUDquote:Op woensdag 14 december 2005 20:39 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Wat voor hormonale problemen heb je precies als ik zo vrij mag zijn? Ik las ergens dat je ook Androcur gebruikt.
quote:Op donderdag 18 augustus 2005 18:29 schreef leonieke het volgende:
Ik weet dat het hier niet echt past dus sorry mods maar ik vond toch dat ik het hier ff wou vertellen. Heb hier ook een tijdje meegepost en verteld over hoe het er bij mij aan toe gaat.
8 maanden geleden ben ik dus gestopt met de pil om mijn cyclus af te wachten. Die is na die ene keer menstruatie niet meer gekomen.
Vandaag ben ik dan naar de gyn geweest en ik heb (zoals ik al gedacht had) PCO. Aan de hand van een inwendige echo zag de gyn blijkbaar heel goed dat mijn eierstokken er op de echo niet grijs uitzien maar wel vol zwarte vlekjes (cystes dacht ik dat ze het noemde.. Ik moet er nog even wat meer informatie over opzoeken)
Aan de hand van een bloedonderzoek van 5 jaar terug zag zij onmiddellijk dat de FSH en LH (zeg ik het goed?) waarden niet in orde waren. Blijkbaar produceert mijn hypofyse meer hormonen om een eisprong uit te lokken dan om een eicel te rijpen. Mijn lichaam denkt dus constant dat er een eicel moet springen maar er rijpen er geen.
Donderdag 1 september moet ik terug want ze heeft nu ook bloed afgenomen om over recente gegevens te beschikken en dan moet ik dit gaan bespreken.
Ondertussen moet ik een kuur duphaston nemen en na 1 september ga ik waarschijnlijk terug de pil nemen. Ze wil dat ik regelmatig menstrueer en aangezien we nu nog niet direct kinderen willen, is het dus beter dat ik terug aan de pil ga.
quote:Op vrijdag 2 september 2005 20:35 schreef leonieke het volgende:
Even een korte update van mijnentwege:
Gisteren, 1 september, moest ik dus teruggaan voor de controle van mijn bloedonderzoek.
Mijn bloedonderzoek spreekt dus idd boekdelen.
De waarde van LH (voor eisprong) hormoon is stukken hoger dan FSH-hormoon (om eicel te doen groeien). Maar dat was dus wel te verwachten aangezien dat in het andere bloedonderzoek ook zo was.
Waar ze wel van geschrokken was, waren de resultaten van de mannelijke hormonen. Ze had ze hoger verwacht dan normaal, maar niet zo hoog.
Waar bij vrouwen de waarde van testosteron rond de 16 ligt, ligt dat bij mij op 132, vrije testosteron is normaal 0,2 tot 0,5, dat is bij mij 2.76. Androsteendion (ook mannelijk gedoe) is normaal tussen 0.3 en 3.3, da’s bij mij 7.
TE hoog dus vindt ze en daarom moet ik vanaf nu naast de pil nog een ander medicijn nemen (androcuur) zodat die mannelijke hormonen hopelijk een beetje zullen zakken.
Na 6 strips moet ik teruggaan met de resultaten van een nieuw bloedonderzoek en dan zal ze zien of het iets uitgehaald heeft.
Vandaag dan de eerste echte lesdag vol kennismakingsgesprekjes. Heb ik denk ik 4 keer de vragen "Mevrouw, wil je kinderen?" "Mevrouw, wanneer wil je kinderen?" "Mevrouw, hoeveel kinderen wil je?" mogen beantwoorden. Heb het altijd met een glimlach en een grapje beantwoord zodat het voor iedereen een luchtig gesprek kon blijven![]()
Dan jokken zequote:Op woensdag 14 december 2005 20:36 schreef leonieke het volgende:
[..]
Mja, ik voel me er goed bij en met al die hormonale problemen die ik al heb is het goed om zo'n pil te kunnen gebruiken
Dee Quote moest t zijn mn antwoord sorryquote:Op woensdag 14 december 2005 21:00 schreef Ynske het volgende:
[..]
hier bevalt ie ook juist goed
wat de apotheek hier zei, was dat er niet genoeg vraag naar was, en dat er genoeg alternatieven waren
Ik gebruik Yasmin hoor.quote:Op woensdag 14 december 2005 21:26 schreef lovebear het volgende:
[..]
Dan jokken ze
Ze gaan eruit omdat het een 2de generatie pil is
stediril D is er per direct uit
je heb dan keuze uit 3 pillen die er op lijken zeggen ze ben nog even op onderzoek uit
De Meliane
De tiodeen maar dat is een 3 fase pil
en de Neogynon
Ah, ik had een vriendin die hetzelfde had.quote:Op woensdag 14 december 2005 21:21 schreef leonieke het volgende:
ff c/p van een paar posten uit het topic in OUD
Nee geen idee. Opvallend was wel dat mijn zus ook problemen had toen ze zwanger wou worden (geen eisprong enzo)quote:Op woensdag 14 december 2005 21:31 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ah, ik had een vriendin die hetzelfde had.
Hebben ze enig idee hoe het komt dat je zoveel mannelijke hormonen aanmaakt?
Nee, ze nemen bij apotheken nooit of te nimmer medicijnen terug. Zelfs niet in nog dichte verpakkingen. Veiligheidsvoorzorg.quote:Op donderdag 15 december 2005 09:43 schreef ZwarteMagika het volgende:
Vraagje, als je een strip (nog helemaal compleet) niet meer gebruikt omdat je met een ander pil gaan beginnen, kan je die dan nog inleveren bij de apotheek en je geld daarvan terugkrijgen (scheelt toch weer zo'n 4 euro)?
Ze nemen ze wel terug hoor, dat is een vaste service van apotheken. Alleen doen ze er verder niks mee behalve vernietigen (heb het zelfs wel eens op een verpakking zien staan, dat ik restjes in moest leveren bij de apotheek).quote:Op donderdag 15 december 2005 09:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nee, ze nemen bij apotheken nooit of te nimmer medicijnen terug. Zelfs niet in nog dichte verpakkingen. Veiligheidsvoorzorg.
Ik bedoelde ook terugnemen in de zin van 'ruilen'. Terugbrengen ter vernietiging kan altijd.quote:Op donderdag 15 december 2005 09:48 schreef innovative het volgende:
Ze nemen ze wel terug hoor, dat is een vaste service van apotheken. Alleen doen ze er verder niks mee behalve vernietigen (heb het zelfs wel eens op een verpakking zien staan, dat ik restjes in moest leveren bij de apotheek).
Dat heeft ze gewoon verteld hoor, ik zei dus ook dat ik het juist een bezwaar vond dat ik 'm niet door kon slikken, 2 volle maanden. Aan m'n menstruatie alleen uitstellen heb ik niet veel, ik wil gewoon 1 keer per 2 maanden (nouja 6 weken) ongesteld zijn, net als ik eerder altijd deed. Dat laatste wat je zei was ook de reden dat ze me deze pil voorschreef, maar eigenlijk had ik yasmin willen proberen, daar had ze weer slechte ervaringen mee dus had ik maar te slikken wat zij me voorschreefquote:Op donderdag 15 december 2005 11:02 schreef loveli het volgende:
Je kunt er wel je menstruatie mee uitstellen, maar niet doorslikken zoals een 1-fase pil (dat een drie-fasen pil wat betreft doorslikken anders is dan een gewone pil had je huisarts wel even van te voren duidelijk mogen maken). Een ander groot verschil met de een-fase pil is, dat je hormoonspiegel niet constant blijft, waardoor moodswings makkelijker kunnen optreden.
En weet je al wat meer?quote:Op woensdag 14 december 2005 13:35 schreef Ynske het volgende:
Heb ik weer
gister een herhaal recept van de pil gaan halen
begin er net een beetje tevreden mee te zijn
krijg ik te horen dat ik nog maar een verlening van 3 mnd kan krijgen
omdat hij uit de handel gaat
kan ik weer opnieuw beginnen met iets te zoeken wat me goed bevalt
Stediril-D®: Andere namenquote:
Heb t ook gelezen.quote:Op vrijdag 16 december 2005 21:10 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Stediril-D®: Andere namen
* Neogynon
30 microgram ethinylestradiol en 250 microgram levonorgestrel per tablet
Bron: http://www.consumed.nl/
M.a.w. een andere pil met exact dezelfde samenstelling is Neogynon.
Raar dat de apotheekmedewerker jou dat niet heeft verteld.
Ik heb 7 jaar probleemloos Neogynon geslikt. Het is een tweede generatiepil i.t.t. de derdegeneratiepillen die tegenwoordig meestal worden voorgeschreven, omdat deze 'lichter' zijn. Ik kreeg deze pil omdat ik met mijn vorige lichte pil, microgynon, last had van doorbraakbloedingen.
De Melaine is een hele lichte pil Steridril-D een hele zwarequote:Op vrijdag 16 december 2005 21:28 schreef cinnamongirl het volgende:
Op www.pilonline.nl vond ik het volgende bericht dat mijn bovenstaande verhaal bevestigt:
Bericht van fabrikant Wyeth 9 nov. 2005. Uit de handel gaan:
Harmonet, Tri-Minulet en Stediril-d gaan uit de handel per 2e kwartaal 2006. Stediril-d is per direct uit de handel helaas. In plaats van deze produkten kunt u respectievelijk kiezen voor de farmaceutisch gelijke alternatieven: Meliane, Triodeen en Neogynon 21.
zei ik dus ook toen ik t lasquote:Op vrijdag 16 december 2005 22:35 schreef cinnamongirl het volgende:
oops
Op die ene site waar ik m vandaan had ston 30 microgramquote:Op vrijdag 16 december 2005 22:35 schreef cinnamongirl het volgende:
Hm in Neogynon zit ook 50 mcg thinylestradiol en geen 30.
Heb een doosje van mij erbij gepakt en ja: 50 mcg.
Wel dus exact dezelfde pil als Stediril-D!
Heb ff een lijstje opgezocht op http://www.sexwoordenboek.nl/pil_lijst_eenfase.html
Merknaam
Progestageen
Oestrogeen: ethinylestradiol
Diane 35 cyproteronacetaat: 2 milligram 35 microgram
Femodeem gestodeen: 75 microgram 30 microgram
Harmonet gestodeen: 75 microgram 20 microgram
Lovette levonorgestrel: 100 microgram 20 microgram
Marvelon desogestrel: 150 microgram 30 microgram
Mercilon desogestrel: 150 microgram 20 microgram
Meliane desogestrel: 75 microgram 20 microgram
Mycrogynon 30 levonorgestrel: 150 microgram 30 microgram
Microgynon 50 levonorgestrel: 125 microgram 50 microgram
Ministat lynestrenol: 750 microgram 37,5 microgram
Minulet gestodeen: 75 microgram 30 microgram
Modicon norethisteron: 500 microgram 35 microgram
Neocon norethisteron: 1 milligram 35 microgram
Neogynon 21 levonorgestrel: 250 microgram 50 microgram
Neo Stediril levonorgestrel: 125 microgram 50 microgram
Stediril-d levonorgestrel: 250 microgram 50 microgram
Stediril 30 levonorgestrel: 150 microgram 30 microgram
Ik slikte altijd al Neogynon! Was er heel tevreden mee. Van andere pillen kreeg ik doorbraakbloedingen en hoofdpijn en huilbuien, met deze pil had ik totaal geen klachten.quote:Op vrijdag 16 december 2005 22:41 schreef lovebear het volgende:
[..]
zei ik dus ook toen ik t las![]()
Maar t beste is dus even met de dokter overleggen wat t beste bij je zou passen.
Waarneer zou jij moeten overstappen dan?
Tnx voor de infoquote:Op vrijdag 16 december 2005 22:45 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Ik slikte altijd al Neogynon! Was er heel tevreden mee. Van andere pillen kreeg ik doorbraakbloedingen en hoofdpijn en huilbuien, met deze pil had ik totaal geen klachten.
Maar ik ben nogal ehm..vergeetachtig met de pil. Dus heb ik een koperspiraal laten zetten.
Heel blij met die keuze. Ik betaal ook nog eens de komende 5 jaar niets, wel zo fijn met die nieuwe zorgverzekering.
Maar ik denk dus dat jij kunt overstappen op Neogynon hoor. die 30 mcg moet een typo zijn geweest op die consumed site. Ik lees verder overal 50 mcg. Ik zou het even vragen bij de apotheek!
Maar zo t echt niet durven zn spiraal.quote:Op vrijdag 16 december 2005 22:45 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Dus heb ik een koperspiraal laten zetten.
Heel blij met die keuze. Ik betaal ook nog eens de komende 5 jaar niets, wel zo fijn met die nieuwe
Wat betreft verzekeren, voor alle studenten misschien goed nieuws:"quote:Op vrijdag 16 december 2005 22:45 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Ik slikte altijd al Neogynon! Was er heel tevreden mee. Van andere pillen kreeg ik doorbraakbloedingen en hoofdpijn en huilbuien, met deze pil had ik totaal geen klachten.
Maar ik ben nogal ehm..vergeetachtig met de pil. Dus heb ik een koperspiraal laten zetten.
Heel blij met die keuze. Ik betaal ook nog eens de komende 5 jaar niets, wel zo fijn met die nieuwe zorgverzekering.Maar ik denk dus dat jij kunt overstappen op Neogynon hoor. die 30 mcg moet een typo zijn geweest op die consumed site. Ik lees verder overal 50 mcg. Ik zou het even vragen bij de apotheek!
quote:Op zaterdag 17 december 2005 13:34 schreef Zweefvliegje het volgende:
Offtopic:
@innovative: De VGZ heeft dat ook, alleen dan betaal je 14 euro extra (dan zit je op een totaal van 102 euro per maand - zitten ook fysio enzo bij).
Hoeveel is dat bij de CZ?
87,30 premie met 9,95 aan aanvulling, dus in totaal 97,25.quote:Op zaterdag 17 december 2005 13:34 schreef Zweefvliegje het volgende:
Offtopic:
@innovative: De VGZ heeft dat ook, alleen dan betaal je 14 euro extra (dan zit je op een totaal van 102 euro per maand - zitten ook fysio enzo bij).
Hoeveel is dat bij de CZ?
daar had ik dus ook last van met de microgynonquote:Op vrijdag 16 december 2005 21:10 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Stediril-D®: Andere namen
* Neogynon
30 microgram ethinylestradiol en 250 microgram levonorgestrel per tablet
Bron: http://www.consumed.nl/
M.a.w. een andere pil met exact dezelfde samenstelling is Neogynon.
Raar dat de apotheekmedewerker jou dat niet heeft verteld.
Ik heb 7 jaar probleemloos Neogynon geslikt. Het is een tweede generatiepil i.t.t. de derdegeneratiepillen die tegenwoordig meestal worden voorgeschreven, omdat deze 'lichter' zijn. Ik kreeg deze pil omdat ik met mijn vorige lichte pil, microgynon, last had van doorbraakbloedingen.
2 dagen de pil niet genomen, zat ze toen wel of niet in haar stopweek? Wel: waarom neemt ze dan achteraf nog een pil...? Niet: Niet aan de pil gaan als je er niet mee om kunt gaanquote:Op zondag 18 december 2005 00:10 schreef Snul het volgende:
Vriendin had 2 dagen de pil niet genomen, en zat er maar "even in"
Niet klaargekomen tijdens penetratie
Ze heeft achteraf wel een pil ingenomen en zou normaal gezien dit weekend haar regels moeten hebben, heb er nog niet achter gevraagd, maar kan dit kwaad?...
2 pillen vergeten in 1 strip maakt over het algemeen de hele strip onveilig. Dus ja, het kan kwaad. En "er maar even in gaan" is net zo min veilig, in voorvocht zitten ook zaadcellen.quote:Op zondag 18 december 2005 00:10 schreef Snul het volgende:
Vriendin had 2 dagen de pil niet genomen, en zat er maar "even in"
Niet klaargekomen tijdens penetratie
Ze heeft achteraf wel een pil ingenomen en zou normaal gezien dit weekend haar regels moeten hebben, heb er nog niet achter gevraagd, maar kan dit kwaad?...
Het komt vaker voor, maar het hoort niet. Meestal is het een reden om een andere pil te proberen. Kennelijk werkt deze niet (meer) zo goed voor haar lichaam. Dat heeft overigens niks met de betrouwbaarheid te maken, maar puur met bijwerkingen.quote:Op zondag 18 december 2005 02:10 schreef Cp555 het volgende:
Hallo,
Mijn vriendin heeft wat "spotting" gehad deze week (afgelopen vijf dagen). Ze gebruikt de pil al een jaar zeer constant, heeft ook deze periode niets gemist. Dit is de eerste keer dat ze wat bloedverlies heeft buiten de week waar het hoort te gebeuren en daar maak ik me een beetje zorgen over. Zondag aanstaande (morgen), komt de reeks groene pillen weer aan de beurt, meestal is het dan dinsdag dat menstruatie echt begint en dat eindigt zon beetje het daarop komende weekend.
Nu zou ik normaal gesproken even met mn vriendin mee langs de huisarts willen gaan, maar dat ligt op het moment wat moeilijk. Voor we dus (hopelijk voor niets) naar de huisarts gaan wilde ik vragen of dit misschien bekend voorkomt bij iemand, of het misschien normaal is, etc etc.
Alvast bedankt.
Bedankt voor de reactie innovative. Kan dit dan na een jaar goed zijn gegaan plots veranderen? Ik was nog wat vergeten te vermelden, de laatste week is ze ook erg aan het hoesten geweest, misschien heeft ze een beetje de griep. Kan dit van invloed zijn?quote:Meestal is het een reden om een andere pil te proberen. Kennelijk werkt deze niet (meer) zo goed voor haar lichaam.
Ik ken wel verhalen ja van vrouwen die na een langere periode toch zijn gaan wisselen, inderdaad omdat ze ineens bloedingen of andere klachten (depressiviteit bijvoorbeeld) kregen.quote:Op zondag 18 december 2005 22:50 schreef Cp555 het volgende:
[..]
Bedankt voor de reactie innovative. Kan dit dan na een jaar goed zijn gegaan plots veranderen? Ik was nog wat vergeten te vermelden, de laatste week is ze ook erg aan het hoesten geweest, misschien heeft ze een beetje de griep. Kan dit van invloed zijn?
Oh nog even, ik heb gewoon een stopweek gehad maar van maar 6 dagen niet 7. Zo ver ik weet kan je een stopweek normaal gesproken verkorten, in dit geval ook?quote:Op zondag 4 december 2005 22:54 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Als je na die eerste strip gewoon een normale stopweek hebt gedaan en daarna verder bent gegaan met de volgende strip, dan ben je gewoon beschermd.
Ja dat weet ik. Mijn vraag is als je twee weken ná je menstruatie met de pil begint, dan een stopweek hebt van 6 dagen of de volgende strip dan wel gewoon weer veilig is. Of is een stopweek van 7 dagen dan verplicht?quote:Op maandag 19 december 2005 18:41 schreef Zweefvliegje het volgende:
Heheh, ik krijg het idee dat we de bijsluiter van alle pillen even online moeten zetten!
Lezen en de meeste vragen die hier staan worden beantwoord.
@Moja, ik slik de Microgynon 30 en daar mag het wel mee. Voor een goede betrouwbaarheid mag je wel je stopweek verkorten, maar niet verlengen.
Nogmaals, verkorten mag altijd, verlengen niet. Het gaat er om dat je niet te lang zonder hormonen zit.quote:Op maandag 19 december 2005 18:55 schreef Moja het volgende:
[..]
Ja dat weet ik. Mijn vraag is als je twee weken ná je menstruatie met de pil begint, dan een stopweek hebt van 6 dagen of de volgende strip dan wel gewoon weer veilig is. Of is een stopweek van 7 dagen dan verplicht?
Okquote:Op maandag 19 december 2005 18:56 schreef innovative het volgende:
[..]
Nogmaals, verkorten mag altijd, verlengen niet. Het gaat er om dat je niet te lang zonder hormonen zit.
Ik ben er zelf heel tevreden mee...quote:Op dinsdag 20 december 2005 16:21 schreef Ynske het volgende:ben gister naar de dokter geweest
die adviseerde om de Stediril-30 eens te gaan proberen
hijzelf was van mening dat het beter was voor "de-moderne-jonge-vrouw-van-tegenwoordig" om niet zo'n zware pil te hebben
nah we merken het over 3 mnd wel als ik daarmee ga beginnen hoe die bevalt
Als die je toch niet bevalt kan je nemen:quote:Op dinsdag 20 december 2005 16:21 schreef Ynske het volgende:ben gister naar de dokter geweest
hijzelf was van mening dat het beter was voor "de-moderne-jonge-vrouw-van-tegenwoordig" om niet zo'n zware pil te hebben
ik zal het onthouden.quote:Op dinsdag 20 december 2005 19:16 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Als die je toch niet bevalt kan je nemen:
Neogynon
Ik had het al gepost, maar deze pil is exact eender aan stediril-D en dus 'zwaarder' dan Microgynon/Stederil-30
Ikzelf deed het zoveel beter met deze zware pil dan de lichte pillen.
Dan zou ik echt niet aan de Stediril-30 gaan!!quote:Op dinsdag 20 december 2005 19:22 schreef Ynske het volgende:
[..]
ik zal het onthouden.
eerst maar eens kijken hoe ik er strax op reageer
heb nu nog voor 3 mnd de D.
1 ding is zeker, microgynon komt er niet meer in hier
de verpakking van de pil (jeweetwel dat gladde om de pil heen) is anders. en zou ik waarschijnlijk wel kunnen verdragenquote:Op dinsdag 20 december 2005 19:26 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Dan zou ik echt niet aan de Stediril-30 gaan!!
Die is immers gelijk aan de Microgynon-30..alleen andere fabrikant.
Microgynon '30' [Schering]aan de vergoeding van dit geneesmiddel zijn bepaalde voorwaarden verbonden
'Sub-50 pil'.
Tablet, omhuld. Strip met 21 tabletten bevattende ethinylestradiol 30 microg, levonorgestrel 150 microg per tablet.
Stediril '30' [Wyeth]aan de vergoeding van dit geneesmiddel zijn bepaalde voorwaarden verbonden
'Sub-50 pil'.
Tablet, omhuld. Strip met 21 tabletten bevattende ethinylestradiol 30 microg, levonorgestrel 150 microg per tablet.
Bron: Farmacotherapeutisch kompas:
http://www.cvzkompassen.nl/fk/
(wil niet pushy doen, maar de 'verkeerde' pil is zo'n drama, ik spreek uit ervaring!)![]()
Is dat het probleem? Dan zou het kunnen. Want mijn Neogynon zijn kleine stroeve 'schijfjes' zonder zon glad laagje en ik herinner me dat Microgynon gladde omhulde pilletjes zijn.quote:Op dinsdag 20 december 2005 19:28 schreef Ynske het volgende:
[..]
de verpakking van de pil (jeweetwel dat gladde om de pil heen) is anders. en zou ik waarschijnlijk wel kunnen verdragen
Ja, 's avonds idd. Zondagavond om 23:20 ingenomen, had dus tot vandaag 11:20 en kwam er om 16:30 achter...quote:Op dinsdag 20 december 2005 19:10 schreef Ynske het volgende:
slik jij je pil het s'avonds?
omdat je schrijft dat je m gister vergeten bent, en er niet eerder achter gekomen bent
Ik weet niet hoe lang antibiotica doorwerkt... Misschien kan je je dokter/assistente/dokterspost raadplegen. Meestal geven ze het 7 dagen als je een pil vergeten bent enz, maar ik weet niet of dat ook voor antibioticag geldt... Sorry.quote:Op woensdag 21 december 2005 01:53 schreef Hilzillah het volgende:
Vraagje,
Ik gebruik nu ongeveer 2 weken antibiotica, ik heb mijn strip van vorige maand niet helemaal op gemaakt, dus ongesteld geworden. Na ongeveer een week weer begonnen met een nieuwe strip (afgelopen zondag) vandaag mijn laatste antibiotica genomen.
wanneer is de pil weer veilig? Ik gebruik microgynon 30 (al jaren overigens)
Neuh zeg, ik zou nog liever met breinaalden aan de gang gaan dan hier komen vragen wat ik moet doen, terwijl ik altijd op iedereen loop af te geven die dat niet weet. Zou mijn ogen uit mijn kop schamen.quote:Op woensdag 21 december 2005 08:35 schreef loveli het volgende:
@innovative: Het kan de beste overkomen... En je hebt niet eerst een forum hoeven raadplegen wat je moet doenKop op!
Van mijn zusje meen ik te weten dat je na gebruik van antibiotica minstens een of twee weken niet veilig bent... Maar goed, omdat je ook nog een strip niet hebt afgemaakt (hoe lang was je stopweek?) weet ik 't ook niet zeker. Even de apotheek vervelen lijkt mij het handigste, die zijn goed op de hoogte van de (wissel)werking van medicijnen.quote:Op woensdag 21 december 2005 01:53 schreef Hilzillah het volgende:
Vraagje,
Ik gebruik nu ongeveer 2 weken antibiotica, ik heb mijn strip van vorige maand niet helemaal op gemaakt, dus ongesteld geworden. Na ongeveer een week weer begonnen met een nieuwe strip (afgelopen zondag) vandaag mijn laatste antibiotica genomen.
wanneer is de pil weer veilig? Ik gebruik microgynon 30 (al jaren overigens)
Steridril-30 gaat er toch ook uit in t 2de kwartaal van 2006quote:Op dinsdag 20 december 2005 16:21 schreef Ynske het volgende:ben gister naar de dokter geweest
Dat had ik ook met die pil: doorbraakbloedingen. Ben toen aan een zwaardere pil gezet, nooit meer gebeurd.quote:Op vrijdag 23 december 2005 15:13 schreef CrazyWitch het volgende:
ok toch weer een vraagje van mij kant hier
ik slik de microgynon 30
maar ben nu dus al ongesteld terwijl ik dus nog 10 dagen de pil moet slikken voor ik in me stopweek ben
kan dit gewoon of is er iets anders ?
en neej ben ze niet vergeten ofzow
vind het gewoon raar vooral omdat het oud bloed is precies zo als de vorige keer
idd ook gehadquote:Op vrijdag 23 december 2005 15:13 schreef CrazyWitch het volgende:
ok toch weer een vraagje van mij kant hier
ik slik de microgynon 30
maar ben nu dus al ongesteld terwijl ik dus nog 10 dagen de pil moet slikken voor ik in me stopweek ben
kan dit gewoon of is er iets anders ?
en neej ben ze niet vergeten ofzow
vind het gewoon raar vooral omdat het oud bloed is precies zo als de vorige keer
gewoon lekker je strip afmaken, ongesteld wordenquote:Op vrijdag 23 december 2005 15:21 schreef CrazyWitch het volgende:
ok toch een hele opluchting
maar moet ik nu dan wel gewoon die stop week doen of meteen over naar die zwaardere pil over 10 dagen ?
De pil is voor 99,8% betrouwbaar bij goed gebruik (2 van de 1000 gebruiksters zwanger per jaar). Bij zware vrouwen is hij iets minder veilig dan bij lichte vrouwen. Ik persoonlijk vindt dat een acceptabel risico, hier alleen pil.quote:Op vrijdag 23 december 2005 16:27 schreef Lianne__ het volgende:
het schijnt toch dat hij niet helemaal 100% betrouwbaar is..?
m.a.w.... wel double dutch doen.. ook als ik zeker weet dat hij geen SOA heeft.. en ik ook niet..
en hoe zit het.. als je hem een maand langer doorslikt.. ?
ik hoop dat iemand mij kan helpen... Dank U
Dat risico zou ik *echt* niet willen nemen.quote:Op vrijdag 23 december 2005 23:27 schreef -Wolf- het volgende:
Ik hoor van steeds meer vrouwen dat ze de pil niet meer slikken vanwege de bijwerkingen. Die vrijen dus alleen maar met condoom.
Normaal: Baarmoeder maakt zich elke maand klaar voor een eventuele innesteling. Als er geen innesteling heeft plaatsgevonden, wordt het slijmvlies afgebroken => menstruatie.quote:Op vrijdag 23 december 2005 21:46 schreef CrazyWitch het volgende:
maar is de pil nu dan wel gewoon nog veilig ?
snap namlijk niks van die doorbraak bloeding
Nu alleen condooms, voor de keren dat ik iemand in bed heb. Als ik een vaste relatie krijg, dan moet ik wat anders bedenken. Ik denk dat ik dan voor het spiraaltje ga.quote:Op zaterdag 24 december 2005 09:52 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Mooi dat je daarvan af bent.Heb je nu een ander voorbehoedsmiddel, of ga je voor alleen condooms?
Als je gewoon stopt in je stopweek en nooit meer begint ben je van het hele probleem af. Hoef je je niet meer druk te maken over de terugwerkende kracht, dan moet je er gewoon vanuit gaan dat je vanaf de eerste dag zonder pil niet meer veilig bent.quote:Op zaterdag 24 december 2005 10:53 schreef DevilsAndDust het volgende:
Dat ik de keuze om al dan niet te stoppen zelf moet maken snap ik, maar ik heb toch een vraagje. Stel ik zou stoppen na de strip waar ik nu mee bezig ben, dan is deze met terugwerkende kracht toch ook onveilig? Voor hoelang terug dan? Concreet: vanaf hoelang van te voren voor het stoppen ben ik onbeschermd?
Ik hoop dat iemand hier een antwoord op kan geven
Wow, is het echt zo simpel?quote:Op zaterdag 24 december 2005 11:57 schreef innovative het volgende:
[..]
Als je gewoon stopt in je stopweek en nooit meer begint ben je van het hele probleem af. Hoef je je niet meer druk te maken over de terugwerkende kracht, dan moet je er gewoon vanuit gaan dat je vanaf de eerste dag zonder pil niet meer veilig bent.
Ach man, wat een poep. Als ie niet betrouwbaar is zwangerschapstechnisch, waar slik je dat ding dan voor ? Ga toch weg.quote:Op maandag 26 december 2005 19:19 schreef SickBitch het volgende:
Hmmz... K ben overgestapt van de diane pil naar Yasmin voor de goede bijwerkingen zeg maar en nu komt mn zus opeens met het verhaal dat Yasmin niet betrouwbaar is tegen zwangerschap...
En nu ga ik dus flink twijfelenWant ik hoef voorlopig geen kinderen en waar ze het had gelezen weet k ook niet. Dus vroeg ik me af of jullie hier meer vanaf weten, en hoe jullie ervaringen ermee zijn.
Alvast bedankt
Je maakt mij niet wijs dat iemand die eigenlijk tussen 100 en 200.000 mU/l hCG zou moeten produceren in werkelijkheid minder dan 20 mU/l hCG produceert, zodat de test vals negatief is. Ik geloof daar geen zak van.quote:De test detecteert het zwangerschapshormoon hCG (Human Chorionic Gonadotropin) in urine. Dit hormoon is aanwezig vanaf 1 week na de conceptie en verdubbelt elke 1,5 à 2 dagen. Op de 1e dag van de gemiste menstruatie (2 weken na conceptie) is dit gestegen tot boven 100 mU/l. De piek ligt bij 10 - 12 weken tussen 30.000 en 200.000 mU/l.
Deze zwangerschapstest heeft een gevoeligheid van 20 mU/l en kan vanaf 4 dagen voor de verwachte menstruatie worden uitgevoerd. Het is afhankelijk van het hCG-gehalte in uw urine of de test hCG kan waarnemen op dat moment, daarom is het aan te raden de test uit te voeren vanaf de eerste dag van uw gemiste menstruatie.
Ja dat doe ik eerlijk gezegd alquote:Op dinsdag 3 januari 2006 18:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Als je extra zeker wilt zijn, kun je besluiten om eens in de twee maanden een testje te doen (dat was ik zelf van plan, aangezien ik ook lijd aan zwangerschapsangst). Op www.zwangerschapstest.nu koop je een set van 9 tests voor 10 euro. Niet duur voor een fikse dosis gemoedsrust.
Ik heb ze net besteld. Ze bezorgen gewoonlijk binnen twee dagen.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 20:07 schreef Moja het volgende:
Ja dat doe ik eerlijk gezegd alMaar zelfs daar hoor je dan weer verhalen over dat er sommige vrouwen zijn die dan niet genoeg zwangerschapshormoon aanmaken van die vage verhalen, het lijkt soms wel of ze het erom doen
Maargoed over het algemeen vertrouw ik wel gewoon op wat de dokter zegt hoor
Maar als ik dan weer zo'n verhaal lees/hoor denk ik toch weer jezus t zal toch niet dat ik ook....etc etc
![]()
wel een goeie tip van die testjes zal is kijken![]()
En er was geen sprake van nalatigheid van jouw kant?quote:Op woensdag 4 januari 2006 15:28 schreef Angelic_Rose het volgende:
Ik gebruik dat klereding niet meer, nadat ik dwars door de pil heen
zwanger ben geworden..![]()
Dat is nou juist mijn punt. De prikpil kun je niet vergeten en ik heb dan ook nooit gehoord dat iemand ondanks de prikpil zwanger is geworden. Als de pil een zekerheid van 99,8% geeft, dan kan ik mij niet voorstellen dat het zo vaak gebeurt (want die verhalen kom je hier op Fok nogal eens tegen) bij mensen die de pil zorgvuldig slikken...quote:Op woensdag 4 januari 2006 19:02 schreef Angelic_Rose het volgende:
Ik had het over de gewone pil he..![]()
Niet de prikpil..
En ik ben zeker niet de enige waarbij het een keer fout is gegaan..
Dat wist ik niet. Weer een reden om op je gewicht te letten dus.quote:Op woensdag 4 januari 2006 20:11 schreef loveli het volgende:
Dikke vrouwen hebben meer kans om zwanger te worden door de pil heen dan slanke vrouwen. Dat heeft er o.a. mee te maken dat vet ook invloed heeft op de hormoonhuishouding, hoe meer vet, des te groter de kans dat de pil minder betrouwbaar wordt.
Dat klopt. En de betrouwbaarheid hangt ook nog eens af van je eigen zorgvuldigheid natuurlijk.quote:Op papier heeft de pil een betrouwbaarheid van 99.8%, in de praktijk ligt dat wat lager (ik geloof 98%). Twee op de honderd pilgebruiksters per jaar worden zwanger. Mensen zijn nu eenmaal geen machines met allemaal dezelfde werking.
Tja, ik ben bang dat mijn acne terug zou komen...quote:Door de prikpil heen zwanger worden zal niet onmogelijk zijn (99.6% betrouwbaar volgens een internetsite, dus 4 op de 1000 vrouwen). De meeste gebruiksters kunnen pas 9 maanden na stoppen met de prikpil weer zwanger worden. Helaas is de kans wat mij betreft te groot dat je er goed ziek van wordt. En dan duurt het ook ruim een jaar voordat de zooi weer uit je lichaam is.
Ik kan zo snel geen linkje vinden hoe het precies zit, maar het klopt allebei. Vrouwen met een BMI boven de 30 hebben meer kans op zwangerschap ondanks de pil.quote:Op woensdag 4 januari 2006 20:14 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Dat wist ik niet. Weer een reden om op je gewicht te letten dus.Al schijnen dikke vrouwen ook weer minder makkelijk zwanger te worden.
Mijn mening: De pil is voor anti-conceptie, er zijn andere middelen tegen acne.quote:Tja, ik ben bang dat mijn acne terug zou komen...
quote:Op woensdag 4 januari 2006 20:27 schreef loveli het volgende:
Mijn mening: De pil is voor anti-conceptie, er zijn andere middelen tegen acne.
Omdat die middelen tegen acne nogal vaak niet samen mogen gaan met zwangerschap, is het makkelijk dat ze samen in 1 pil zitten. Maar bijna niemand die het slikt weet dat er in Diane een stof zit wat niets met anti-conceptie te maken heeft.
Weet wat je eet...
Ik snap nog steeds niet waarom je elke weer die prikpil erbij pakt..quote:Op woensdag 4 januari 2006 19:13 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat is nou juist mijn punt. De prikpil kun je niet vergeten en ik heb dan ook nooit gehoord dat iemand ondanks de prikpil zwanger is geworden. Als de pil een zekerheid van 99,8% geeft, dan kan ik mij niet voorstellen dat het zo vaak gebeurt (want die verhalen kom je hier op Fok nogal eens tegen) bij mensen die de pil zorgvuldig slikken...
Waarom zou dat 'verkeerd' zijn dan?quote:Op woensdag 4 januari 2006 20:34 schreef loveli het volgende:
Dan doe jij het goed, de meeste vrouwen slikken Diane als anti-conceptie met als bijkomend voordeel dat het tegen acne werkt.
Spreek ik Chinees ofzo?quote:Op woensdag 4 januari 2006 20:41 schreef Angelic_Rose het volgende:
Ik snap nog steeds niet waarom je elke weer die prikpil erbij pakt..
Daar had ik het toch niet over..![]()
Bij correct gebruik wordt twee op de honderd vrouwen binnen een jaar zwanger. Dat is inderdaad niet zo ver van bijna onmogelijk.quote:En zoals je merkt kan je wel degelijk zwanger worden terwijl je de pil slikt,
dus dat dat (bijna) onmogelijk is is bullshit..
Niemand beweert dat het niet kan. Het enige wat ik beweer is dat het in de meeste gevallen een gevolg zal zijn van niet al te zorgvuldig pilgebruik.quote:Op woensdag 4 januari 2006 20:59 schreef Tique3 het volgende:
Het is mogelijk dat je zwanger wordt ondanks dat je aan de pil zit..
Ik ben zo'n product
De kans lijkt me nihil, zeker gezien de negatieve test. Ze kan voor de zekerheid nog even een keer een test doen.quote:Mijn vriendin zit aan de prikpil, had een doorbraak, op vrijdag een nieuwe pil gehaald. Op zaterdag hebben we seks gehad => condoom gescheurd en ik in haar gekomen. Zondag MAP gehaald.
twee weken daarna een zwangerschapstest gedaan voor de zekerheid en daar kwam uit dat ze niet zwanger is (test werkte volgens beschrijving van 8 tot 10 dagen na 'gebeurtenis).
Nu heeft ze wel erg gevoelige borsten en af en toe een beetje bloedverlies. Kan ze evengoed nog zwanger zijn of is er misschien iets anders aan de hand?
Ja ik maak me een beetje zorgen, ik ben nog jong en niet toe aan een kind
Het lijkt me geen onlogische conclusie. Ik zeg niet dat jij onzorgvuldig bent geweest, ik denk wel dat de meeste vrouwen die ondanks de pil zwanger worden dat zijn. Maar ongeluksvogels zijn er altijd.quote:Op woensdag 4 januari 2006 21:00 schreef Angelic_Rose het volgende:
Nee je spreekt geen chinees, maar erg duidelijk ben je ook niet..
Maar daarintegen ben je wel weer erg goed in het trekken van conclusies..
Dat percentage is twee op de honderd in een jaar. Dat vind je hoog?quote:En vind het percentage vrouwen dat toch zwanger word ondanks de pil
behoorlijk hoog..
[CENTRAAL] De pil 5quote:Op woensdag 4 januari 2006 21:06 schreef Tique3 het volgende:
Je stelt me al wat gerust Lupa
Maar wanneer zouden we die andere test dan ongeveer moeten doen (zodat het dan wel merkbaar zou zijn)?
Mag ik 'm nog es onder de aandacht brengen?quote:Op woensdag 4 januari 2006 19:57 schreef Cutebutpsycho het volgende:
Hoe zit 't bij jullie bij gebruik van Yasmin en hoofdpijn in de stopweek?? Of is dat iets algemeens?![]()
![]()
Ik slik idd nog niet zolang de pil nog maar net een cylcus zeg maar, dus dat w8 ik nog maar en merk het wel wanneer diequote:Op woensdag 4 januari 2006 15:28 schreef Angelic_Rose het volgende:
En Bar_en_Mar..
In het begin (als je net de pil slikt) kan je hele hormoonhuishouding
een tijdje naar de klote zijn..
Het ligt eraan hoe lang je de pil slikt..
Slik je hem al een tijdje, dan zou ik voor de zekerheid naar de huisarts gaan..
Slik je hem nog maar net, dan zou ik het even afwachten..![]()
Je hebt niet toevallig (hormonale) migraine?quote:Op woensdag 4 januari 2006 21:52 schreef Cutebutpsycho het volgende:
Mag ik 'm nog es onder de aandacht brengen?![]()
Nope.. wel opvallende hoofdpijn in de stopweek..quote:Op woensdag 4 januari 2006 22:02 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Je hebt niet toevallig (hormonale) migraine?
Misschien een andere pil proberen...?quote:Op woensdag 4 januari 2006 22:09 schreef Cutebutpsycho het volgende:
Nope.. wel opvallende hoofdpijn in de stopweek..
Het medicijn Androcur werkt o.a. tegen acne en overmatige beharing. De meest voorkomende bijwerkingen zijn neerslachtigheid, lusteloosheid en vermoeidheid. Het blokkeert het effect van testosteron. Als een vrouw zwanger is terwijl ze dit slikt, zal er sprake zijn van slechte ontwikkeling van de geslachtsorganen, zeker als de vrucht een jongetje is (penis ontwikkelt niet!!). Androcur is te verkrijgen vanaf 10mg werkzame stof (cyprotereone acetate).quote:Op woensdag 4 januari 2006 20:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Waarom zou dat 'verkeerd' zijn dan?
Van de (ik neem even een leuk getal) 1 miljoen pilgebruiksters worden dus er 20.000 zwanger. Per jaar. Bijna onmogelijk...?quote:Op woensdag 4 januari 2006 20:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Bij correct gebruik wordt twee op de honderd vrouwen binnen een jaar zwanger. Dat is inderdaad niet zo ver van bijna onmogelijk.
De officiële betrouwbaarheid bij correct gebruik ligt hoger, 99.5-99.7%. Dat betekent dus dat 3-5 op de 1000 vrouwen zwanger raken na een jaar correct pilgebruik.quote:Op woensdag 4 januari 2006 23:16 schreef loveli het volgende:
[..]
Van de (ik neem even een leuk getal) 1 miljoen pilgebruiksters worden dus er 20.000 zwanger. Per jaar. Bijna onmogelijk...?
Ik zou graag willen dat mijn kansen in de loterij zo hoog waren.
Tja... Ik heb nul komma nul bijwerkingen en een eventuele baby geboren laten worden is niet eens een optie.quote:Op woensdag 4 januari 2006 23:04 schreef loveli het volgende:
Het medicijn Androcur werkt o.a. tegen acne en overmatige beharing. De meest voorkomende bijwerkingen zijn neerslachtigheid, lusteloosheid en vermoeidheid. Het blokkeert het effect van testosteron. Als een vrouw zwanger is terwijl ze dit slikt, zal er sprake zijn van slechte ontwikkeling van de geslachtsorganen, zeker als de vrucht een jongetje is (penis ontwikkelt niet!!). Androcur is te verkrijgen vanaf 10mg werkzame stof (cyprotereone acetate).
In elke Diane pil, zit 2 mg van deze werkzame stof. Omdat vrouwen die dit slikken niet zwanger mogen worden, zit er een anti-conceptie pil omheen. Als je weet dat in je anti-conceptiepil een middel zit met als veel voorkomende bijwerking depressiviteit, dan denk je wel een paar keer na voordat je begint te slikken. Hoeveel vrouwen die dit slikken weten dat dit in de Diane-pil zit? Hoeveel vrouwen worden door onzorgvuldig slikken per ongeluk zwanger? Zeker als je de Diane slikt, moet je dit weten. Je riskeert bij een laat ontdekte zwangerschap als je de pil blijft slikken,schade aan de vrucht!
De Diane-pil is een zeer populaire pil, hij beschermt tegen zwangerschap en je puistjes verdwijnen ook nog eens. Maar dat heeft dus niets met de anti-conceptie te maken, maar dat is een extra ingretient. Wat het gros van de Diane-gebruiksters dus niet weet. Daarom is het verkeerd.
Gezien de toch wel wat onnozele vragen die je hier regelmatig krijgt ("Ik ben mijn pil twaalf keer vergeten en heb daarna seks gehad, kan ik zwanger zijn?"), lijkt mij dat ook.quote:Op woensdag 4 januari 2006 23:28 schreef Jojogirl het volgende:
De officiële betrouwbaarheid bij correct gebruik ligt hoger, 99.5-99.7%. Dat betekent dus dat 3-5 op de 1000 vrouwen zwanger raken na een jaar correct pilgebruik.
En verder lijkt het als je mensen hoort praten (zeker op internet) wel alsof iedereen wel 10 mensen kent die zo zwanger zijn geworden en dat lijkt ook mij dus onmogelijk. Ik denk eerder dat een hoop dames hem per ongeluk expres zijn vergeten of niet nadenken bij ziekte/overgeven/diarree etc.
Dit is niet helemaal waar.quote:Op woensdag 4 januari 2006 23:04 schreef loveli het volgende:
[..]
De Diane-pil is een zeer populaire pil, hij beschermt tegen zwangerschap en je puistjes verdwijnen ook nog eens. Maar dat heeft dus niets met de anti-conceptie te maken, maar dat is een extra ingretient. Wat het gros van de Diane-gebruiksters dus niet weet. Daarom is het verkeerd.
correctie: 2 op de 1000. 0,2 % volgens de pearlindex....quote:Op woensdag 4 januari 2006 20:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Bij correct gebruik wordt twee op de honderd vrouwen binnen een jaar zwanger. Dat is inderdaad niet zo ver van bijna onmogelijk.
Euh, foutje.quote:Op zondag 8 januari 2006 13:20 schreef innovative het volgende:
correctie: 2 op de 1000. 0,2 % volgens de pearlindex....
Da's hetzelfde. Uit onderzoek is gebleken dat 2 op de duizend vrouwen in een jaar zwznger worden ondanks pilgebruik. Dat komt neer op een kans van 2 op de duizend.quote:Op zondag 8 januari 2006 17:29 schreef Tique3 het volgende:
Nee dat klopt niet, je heb een kans van 1 op 1000 dat je zwanger wordt per persoon, er staat niet per 1000 vrouwen wordt er 1 zwanger
De Pearl-Index geeft het percentage vrouwen weer, dat zwanger wordt per jaar bij gebruik van dat bepaalde anticonceptiemiddel. Als de PI 0,1 is, wordt dus 1 van de 1000 vrouwen zwanger. Daaruit kun je afleiden dat je 0,1% kans hebt om zwanger te worden.quote:Op zondag 8 januari 2006 17:29 schreef Tique3 het volgende:
Nee dat klopt niet, je heb een kans van 1 op 1000 dat je zwanger wordt per persoon, er staat niet per 1000 vrouwen wordt er 1 zwanger
Huh? Vertel!quote:Op vrijdag 13 januari 2006 08:57 schreef Syrena het volgende:
Hahaha, jullie worden geciteerd in de Volkskrant van vandaag!!
Biancava, Miss Peppertje, Loveli, Sweetygirl en Xanthe
Uiteraard zonder bronvermelding....
quote:Copyright 2006 PCM Uitgevers B.V.
All rights reserved
de Volkskrant
January 13, 2006
vrijdag_13_Voorkant
SECTION: Pg. 1757
LENGTH: 1514 woorden
HEADLINE: Minder hormonen
BYLINE: Margreet Vermeulen
BODY:
Voor het eerst sinds de introductie van de pil is de markt voor anticonceptie in beweging. Nieuwe middelen bevatten minder hormonen, maar er kleven nadelen aan. Door Margreet Vermeulen
Biancava: 'Ik ben dus ook gestopt met de pil. Ik heb me zo lang slecht gevoeld, dat ik niet eens meer wist wat het is om te leven.'
Miss Peppertje: 'Ik wist echt niet dat de pil zo'n invloed op je gevoel kon hebben.'
Biancava: 'Maar we hebben er wel massaal last van.'
Sweety girl: 'Morgen gooien we met zijn allen die pillen in de plee.'
Loveli: 'Is implanon geen oplossing? Volgens mij krijg je dan minder hormonen binnen.'
Xanthe: 'Ik krijg volgende week het Mirena-spiraaltje. Ik ben ook niet echt dol op hormonen.'
Zomaar een greep uit de vele discussies op internet over anticonceptie. De Nederlandse vrouw, verreweg de braafste pilconsument ter wereld, is pilmoe. Elke dag synthetische hormonen slikken, past niet in het moderne beeld van gezond leven. Volgens de Stichting Farmaceutische kengetallen is het pilgebruik sinds 2002 met 9 procent gedaald.
Vrouwen experimenteren met alternatieve voorbehoedsmiddelen die sinds een aantal jaren op de markt zijn. Middelen die minder hormonen bevatten, die dus minder effect zouden hebben op het libido en het gevoelsleven, en die je niet elke dag hoeft te slikken.
Uit berekeningen van het Wetenschappelijk Instituut van de Nederlandse Apotheken (WINap) blijkt dat inmiddels al zo'n 320Â duizend vrouwen een hormoonhoudend spiraal hebben laten plaatsen.
Als al deze vrouwen trouw blijven aan het spiraaltje-nieuwe-stijl, heeft inmiddels 15Â procent van de Nederlandse vrouwen die aan anticonceptie doen een Mirena-spiraal. Dat is een kleine revolutie voor een land waarin het spiraal altijd is omgeven met spookverhalen over infecties en ongewenste zwangerschappen. Het traditionele koperspiraal wist nooit meer dan pakweg 5 procent van de Nederlandse anticonceptiemarkt te veroveren.
Niet zo populair als het Mirena-spiraal, maar toch bezig met een bescheiden opmars, is de Nuvaring. Een op de vijftig vrouwen die een zwangerschap willen voorkomen, experimenteert intussen met deze kunststof ring, die de vrouw zelf in de vagina kan inbrengen. De ring scheidt dezelfde hormonen af als de pil, maar in mindere hoeveelheden.
De ring is inmiddels favoriet bij 40 duizend vrouwen. 'Dat lijkt niet veel, zeker niet op pakweg 1,8 miljoen pilgebruiksters, maar voor een nieuw product in zo'n pil-geöriënteerd land als Nederland is het een hele prestatie van de producent', vindt Annemieke Horiks, wetenschappelijk medewerkster bij het Wetenschappelijk Instituut van de Nederlandse Apothekers (WINap). 'En we weten niet waar we uitkomen, want de groeicurve gaat steil omhoog.'
Doen de vier nieuwe anticonceptiemiddelen, sinds 2000 op de markt, wat de fabrikanten beloven? Dat de producten beschermen tegen ongewenste zwangerschappen, staat buiten kijf. In klinische studies evenaren - en overtreffen ze soms zelfs - de betrouwbaarheid van de pil, die 99,4 procent bedraagt, mits trouw elke dag geslikt. Bij slordig pilgebruik daalt de betrouwbaarheid naar 94 procent.
Een spectaculaire innovatie is de nieuwe generatie voorbehoedsmiddelen niet, vindt Rik van Lunsen, hoofd seksuologie van het Amsterdamse Academisch Medisch Centrum (AMC) en voorzitter van de Stichting Anticonceptie Nederland. 'Het zijn variaties op hetzelfde thema: hormonale anticonceptie', nuanceert hij. 'Nieuw is vooral de toedieningsvorm: niet een pil, maar een staafje onder de huid; een pleister op de arm; een ring in de schede of een spiraaltje dat hormonen afgeeft in de baarmoeder.'
En dat is winst, vinden vooral jonge vrouwen. 'Ik hoef er drie jaar niet naar om te kijken', zegt Esther Faber (28). Zij is een van de ongeveer 3.600 vrouwen die vorig jaar het hormoonhoudend staafje Implanon in de bovenarm lieten aanbrengen. 'Lekker makkelijk.'
Ook de Nuvaring verkoopt goed op gebruiksgemak. De vrouw brengt de ring zelf in en heeft er drie weken geen omkijken naar. Na drie weken krijgt ze een sms'je van de fabrikant dat het tijd is voor haar 'ringloze' week. 'Vooral hoogopgeleide vrouwen van kort in de twintig gebruiken de Nuvaring', aldus medisch directeur Björn Oddens van Organon-Europa. 'Het zijn zelfbewuste vrouwen die niet bij de arts om anticonceptie vragen, maar die meedelen dat ze de Nuvaring willen.'
Het gebruiksgemak speelt voor veel (jonge) vrouwen een grote rol, merken ook de Rutgershuizen.
'Wij krijgen natuurlijk relatief veel patiënten bij wie de anticonceptie is mislukt en die daardoor een abortus hebben ondergaan', zegt Olga Loeber van het Rutgershuis in Arnhem, ook secretaris van de European Society for Contraception. 'Niet iedereen heeft zo'n georganiseerd leven dat het lukt om elke dag op ongeveer hetzelfde moment die pil te slikken. En dus zijn we blij met deze alternatieven.'
Het belangrijkste verkoopargument van de nieuwe voorbehoedsmiddelen is dat ze minder hormonen bevatten dan de pil. In de damesbladen wordt dit voordeel sterk benadrukt. Een goede marketingstrategie, vinden de deskundigen. Maar een kleine nuancering is wel op zijn plaats.
Het hormoonhoudend staafje en het hormoonspiraal bevatten slechts één hormoon (progestageen) in plaats van de twee hormoonsoorten die in de pil zitten. En dat is een positief aspect voor vrouwen die zo min mogelijk hormonen willen slikken.
Het grote nadeel is echter dat de menstruatie onvoorspelbaar wordt bij voorbehoedsmiddelen die slechts één hormoon bevatten. 'Daar houden Nederlandse vrouwen niet van', aldus de Amsterdamse seksuoloog Van Lunsen. 'Nederlandse vrouwen willen hun cyclus reguleren. Dus zullen deze producten nooit de pil kunnen verdrijven. Met de pil weet je precies wanneer je ongesteld wordt. En als het even niet uitkomt, kun je doorslikken. Dat is hét succes van de pil.'
Esther Faber heeft een gewone cyclus sinds ze met Implanon in de bovenarm loopt -Â alleen met veel minder bloedverlies dan gebruikelijk. Maar Esther heeft geluk. 'Ongeveer een kwart van de vrouwen krijgt tussentijdse bloedingen met Implanon', meent Froukje Boukes, wetenschappelijk medewerkster van de het Nederlandse Genootschap van Huisartsen. 'En die willen er voortijdig weer van af.'
Ook het Mirena-spiraal kent nogal wat spijtoptanten. 'In het AMC halen we meer Mirena's weg dan we erin zetten', zegt Rik van Lunsen. 'Niet omdat het een slecht product is. Helemaal niet. Maar vrouwen worden niet goed voorgelicht. Ze weten niet waar ze voor gekozen hebben. Meestal hebben ze wel gehoord dat het bloedverlies minder wordt. Maar ze weten niet dat de menstruatie helemaal kan verdwijnen. Of dat ze een onregelmatige cyclus kunnen krijgen, of tussentijdse bloedingen.'
Minder hormonen? Voor huisarts Boukje Froukes, tevens wetenschappelijk medewerkster van het Nederlands Genootschap van Huisartsen, is het geen reden om uit te wijken naar de nieuwe anticonceptiva. 'De hedendaagse pil is al zo laag gedoseerd. De pil is een goed en veilig middel. En het is een beproefd middel, waar we inmiddels heel veel van weten.'
Froukes benadrukt bovendien dat een lagere dosering hormonen niet automatisch betekent dat de vrouw ook minder hormonen in het bloed krijgt. Toediening via de huid (of dat nu van de huid van de schede of de bovenarm is) is erg effectief. De hormonen komen direct in de bloedbaan. 'Het is maar de vraag of de hoeveelheid hormonen die in de bloedbaan terecht komt, niet dezelfde is als bij de pil.'
Nuvaring weet de hoeveelheid hormonen in het bloed van de vrouw met de helft te verminderen ten opzichte van de pil. Bij de Evra-pleisters zijn er aanwijzingen dat die juist tot een hogere hormoonspiegel leiden.
In zijn algemeenheid verdient toepassing via de huid een lichtevoorkeur, vindt de Utrechtse hoogleraar voortplanting Bart Fauser. 'Het is minder belastend voor het lichaam als de hormonen niet eerst door de darmen en de lever hoeven om opgenomen te worden in de bloedbaan.'
Voor het eerst sinds de massale introductie van de pil is de markt voor anticonceptie in beweging. Compleet met de eerste schandalen. Want dertien vrouwen zijn ondanks het hormoonhoudende staafje Implanon toch zwanger geworden. De fabriek en de huisartsen steggelen nog over de schuldvraag. Volgens de huisartsen zijn de staafjes in het lichaam zoekgeraakt. De fabriek zegt dat de huisartsen de staafjes niet goed hebben ingebracht.
Toch slaan de nieuwe middelen, vooral het Mirena-spiraal en de Nuvaring, behoorlijk aan, vinden gynaecologen. 'Vrouwen pikken de bijwerkingen van de pil niet meer', constateert de Amsterdamse seksuoloog Van Lunsen, die als ernstigste bijwerking noemt dat de pil het leven van sommige vrouwen tot 'een grijze streep' maakt. Ook het feit dat de pil uit het vergoedingenpakket van de verzekeraars is gehaald, heeft de populariteit een knauw gegeven.
'Dit neemt niet weg dat de topdrie van voorbehoedsmiddelen nog altijd luidt: de pil, de pil en de pil', onderstreept Olga Loeber van het Arnhemse Rutgershuis. 'Maar het is al heel mooi als het lukt om het pil-automatisme in Nederland te doorbreken. Want als je nu voor anticonceptie naar de dokter gaat, ligt het pilrecept al klaar.'
LOAD-DATE: January 13, 2006
quote:Op donderdag 12 januari 2006 20:37 schreef Moja het volgende:
Even een vraagje, ik ben nu aan de pil Minerva maar kort somengevat bevalt hij me helemaal niet. Nu wilde de dokter me de Lovette voorschrijven maar ik heb gehoord dat die pil iets minder veilig is? of is dat weer zo'n onzin verhaal.
Kan er geen duidelijke uitleg over vinden.
Lovette is echt niet minder betrouwbaar dan andere combinatiepillen. Kijk anders even op http://www.anticonceptie-online.nl/methoden_inleiding.htm voor de betrouwbaarheid van de verschillende middelen.quote:
De bronnen spreken elkaar tegen:quote:
Uhuh.quote:Op zondag 15 januari 2006 21:58 schreef PescaPallaMarcusManu het volgende:
Ik heb gehoord dat het libido kleiner kan worden van de pil, is dat zo?
Nee, het is een mogelijkheid. Volgens studies zou 5 tot 10% van de vrouwen echt last krijgen van bijwerkingen door de pil. Bij de rest is het psychisch. Niet minder lastig, daar niet van, maar er zijn ook genoeg vrouwen die prima functioneren in bed (en de rest van het leven) mét pil.quote:Op zondag 15 januari 2006 22:01 schreef PescaPallaMarcusManu het volgende:
O dus het is waar.
Ik heb er ook totaal geen last vanquote:Op maandag 16 januari 2006 08:54 schreef innovative het volgende:
Nee, het is een mogelijkheid. Volgens studies zou 5 tot 10% van de vrouwen echt last krijgen van bijwerkingen door de pil. Bij de rest is het psychisch. Niet minder lastig, daar niet van, maar er zijn ook genoeg vrouwen die prima functioneren in bed (en de rest van het leven) mét pil.
Met die kwestie kan ik mezelf ook uuuuuuuuuren bezig houden! Ben er nog steeds niet achterquote:Op zondag 22 januari 2006 21:23 schreef Sylvana het volgende:
Vraagje: Waarom is de pil als je hem 1 keer vergeet niet meer veilig en als je hem 7 keer "vergeet" ( stopweek) is hij nog wel gewoon veilig?
ik zit er dus ook gewoon al weken over na te denken, maar kom er ook niet uitquote:Op zondag 22 januari 2006 21:29 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Met die kwestie kan ik mezelf ook uuuuuuuuuren bezig houden! Ben er nog steeds niet achter.
Omdat na drie weken slikken het niveau aan hormonen hoog genoeg is om te kunnen stoppen (hoeft niet). In de stopweek daalt het niveau weer (dus onttrekkingsbloeding). Na zeven dagen weer beginnen om het niveau niet te laag te laten worden.quote:Op zondag 22 januari 2006 21:23 schreef Sylvana het volgende:
Vraagje: Waarom is de pil als je hem 1 keer vergeet niet meer veilig en als je hem 7 keer "vergeet" ( stopweek) is hij nog wel gewoon veilig?
Klopt.quote:Op zondag 22 januari 2006 22:10 schreef loveli het volgende:
De hormonen in de pil voorkomen dat er een eitje rijpt. Tijdens de stopweek kan een eitje beginnen te rijpen, maar door na 7 dagen weer te gaan slikken, zal dat eitje niet springen. Als er in de eerste week een pil wordt gemist, bestaat de kans dat zo'n eitje wel genoeg rijpt en springt. En dat is de pil niet meer veilig.
Lees de bijsluiter door, ik heb ergens gelezen dat de pil veilig is als er 2 weken aaneengesloten is geslikt (heb ik volgens mij hier ergens op het forum gelezen, dus ff checken voordat je dit gelooft).
Dat het niet je echte menstruatie is wist ik wel, maar als je wel zwanger bent krijgen vrouwen die ontrekkingsbloedingen ook niet meer toch? Of het is heel weinig maar in de meeste gevallen stopt het bloeden.quote:Op zondag 22 januari 2006 22:10 schreef loveli het volgende:
Elke maand een stopweek is niet nodig, maar de meeste vrouwen vinden het een 'veilig' gevoel als ze elke maand 'ongesteld' zijn, als teken dat alles gewoon werkt en ze niet zwanger zijn. Omdat de pil de hormoonhuishouding sowieso verandert, is dat een vals gevoel van zekerheid.
Over het algemeen stopt het idd na een tijdje, aangezien de baarmoedermond dan afgesloten wordt door de vliezen en de baarmoeder zich vanzelf aan gaat passen aan het feit dat er een kindje in groeit.quote:Op maandag 23 januari 2006 11:51 schreef Moja het volgende:
[..]
Dat het niet je echte menstruatie is wist ik wel, maar als je wel zwanger bent krijgen vrouwen die ontrekkingsbloedingen ook niet meer toch? Of het is heel weinig maar in de meeste gevallen stopt het bloeden.
dus dat gevoel van zekerheid snap ik dan wel, heb het zelf ook![]()
komt er een klein heiden6je dan?quote:Op zondag 29 januari 2006 00:01 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
De tests die ik zelf van http:///www.zwangerschapstest.nu heb besteld
quote:Op zondag 29 januari 2006 00:12 schreef Sylvana het volgende:
komt er een klein heiden6je dan?
¤29,19 voor 12 maanden volgens mij. Maar als je het meekrijgt staat het ook op het etiket ja.quote:Op maandag 30 januari 2006 11:59 schreef Syrena het volgende:
Weet iemand wat de Microgynon 30 kost eigenlijk? Of staat dat tegenwoordig op het etiket?
Ik ook nouja dat staat op t etiketquote:Op maandag 30 januari 2006 14:22 schreef Sylvana het volgende:
Ik betaal voor een half jaar 15,35
Ik ook, maar toen ik een 'lading' voor een jaar kreeg, was het maar 29,19quote:Op maandag 30 januari 2006 17:44 schreef OoAstridoO het volgende:
[..]
Ik ook nouja dat staat op t etiket![]()
Even veilig voor zo ver ik weetquote:Op maandag 30 januari 2006 20:11 schreef dabadbass het volgende:
als je doorslikt om de menstruatie uit te stellen...
heb je dan meer kans op zwangerschap als je sex hebt, of is het even veilig als normaal??
Het is zelfs veilger, want als je in de week voor en in de week na de stopweek een pil vergeet, is er kans op zwangerschap.quote:Op maandag 30 januari 2006 20:11 schreef dabadbass het volgende:
als je doorslikt om de menstruatie uit te stellen...
heb je dan meer kans op zwangerschap als je sex hebt, of is het even veilig als normaal??
Staat volgens mij ook gewoon in de bijsluiter hoor. Ze zetten er natuurlijk niet in dat je mag doorslikken als dat de betrouwbaarheid vermindert.quote:Op maandag 30 januari 2006 20:24 schreef dabadbass het volgende:
gelukkig maar
dan kunnen we rustig onze gang gaan
dank voor jullie reacties, ik liep al een tijd met deze vraag rond
Daarnaast is er een slijmprop waar sperma niet goed doorheen kan zwemmen en wordt het baarmoederslijmvlies minder geschikt voor innesteling. De pil werkt dus op 3 manieren: het sperma heeft lastig toegang, als het toch bij de eierstok in de buurt komt springt er geen ei en als er toch een ei is gesprongen dat door spermacel die goed met hindernissen overweg kan is bevrucht, kan dat niet innestelen.quote:Op maandag 30 januari 2006 20:30 schreef cinnamongirl het volgende:
Als je weet dat zwangerschap pas plaats kan vinden zodra een vrijgekomen eicel (d.m.v. eisprong) wordt bevrucht, snap je gelijk de werking van de pil: de pil onderdrukt de eisprong.
Hij is sinds 01-01-2006 duurder geworden, is nu ¤ 17,83 ongeveer per 6 maanden.quote:Op maandag 30 januari 2006 14:22 schreef Sylvana het volgende:
Dat komt omdat op het etiket de totale kosten staan. Wat je in de apotheek betaald hebt, is waarschijnlijk alleen de eigen bijdrage. (= Het bedrag dat boven de maximale vergoeding voor die cluster uitkomt)quote:Op maandag 30 januari 2006 19:15 schreef ZwarteMagika het volgende:
Ik moest voor een half jaar Meliane 7 euro nog iets betalen terwijl er op het etiket 29 euro stond![]()
Ik ook, staat inderdaad op 't doosje.quote:Op maandag 30 januari 2006 14:22 schreef Sylvana het volgende:
nouja, betalen, de verzekering betaalt het bij mij nog omdat ik nog geen 21 benquote:Op maandag 30 januari 2006 23:02 schreef Syrena het volgende:
[..]
Ik ook, staat inderdaad op 't doosje.
Morgen ff uitrekenen wat ik al allemaal aan medicijnen heb gehad dit jaar, ben nieuwsgierig naar m'n no-claim
ligt misschien aan nieuwe zorgverzekering, dat je nou dus ook een goedkopere versie van een bestaand medicijnen kunt krijgen?quote:Op dinsdag 31 januari 2006 19:09 schreef Znoopy het volgende:
Vanmiddag heb ik bij de apotheek nieuwe pilstrippen gehaald. Ik kreeg echter een ander merk mee dan ik normaal heb, (nl. rigevidon ipv microgynon) een ander meisje wat ook microgynon kwam halen kreeg ook dit merk mee. ze zeiden dat het dezelfde pil was, maar alleen maar een ander merk. Zijn er meer mensen die nu rigevidon hebben, of misschien al hadden? Volgens mij is het een totaal nieuw merk, (wel gewoon goedgekeurd door het CHMP, zoals het hoort), maar ik ben gewoon even benieuw...)weet iemand meer ?
M'n nieuwe verzekering betaalt het bij mij juist omdat ik boven de 21 benquote:Op maandag 30 januari 2006 23:10 schreef Sylvana het volgende:
[..]
nouja, betalen, de verzekering betaalt het bij mij nog omdat ik nog geen 21 ben
Ik weet wel van mensen die rigevidon hebben gekregen in plaats van stederil 30. En aangezien stederil 30 het nagenoeg identieke tweelingzusje van microgynon is, kan het hierbij dus ook vast geen kwaad.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 19:09 schreef Znoopy het volgende:
Vanmiddag heb ik bij de apotheek nieuwe pilstrippen gehaald. Ik kreeg echter een ander merk mee dan ik normaal heb, (nl. rigevidon ipv microgynon) een ander meisje wat ook microgynon kwam halen kreeg ook dit merk mee. ze zeiden dat het dezelfde pil was, maar alleen maar een ander merk. Zijn er meer mensen die nu rigevidon hebben, of misschien al hadden? Volgens mij is het een totaal nieuw merk, (wel gewoon goedgekeurd door het CHMP, zoals het hoort), maar ik ben gewoon even benieuw...)weet iemand meer ?
Dit is deels waar. Het octrooi van Microgynon zal waarschijnlijk verlopen zijn, waardoor andere geneesmiddelproducenten het ook op de markt mogen brengen. Dit gebeurt dan wel onder een andere naam (hier dus Rigevidon, omdat de stofnamen nogal lastig zijn:30 microgram ethinylestradiol en 150 microgram levonorgestrel)quote:Op dinsdag 31 januari 2006 19:12 schreef Sylvana het volgende:
[..]
ligt misschien aan nieuwe zorgverzekering, dat je nou dus ook een goedkopere versie van een bestaand medicijnen kunt krijgen?
dr is als t goed is niets aan de handquote:Op woensdag 8 februari 2006 17:41 schreef Schweppes het volgende:
Er is een klein ongelukje gebeurd tijdens de daad
Condoom is gescheurd terwijl ik klaar kwam...
Ze zit dus aan de pil en ik gebruik condoom, veiliger kan haast niet
Maar ze zit net in de overgang van haar 3de naar haar 4de week.
Gisteren heeft ze nog een pil genomen en vandaag zou ze dan geen pil meer nemen en beginnen aan haar 4de week.
Dus ik weet niet zo goed of dit nog veilig is of niet.
We denken aan de morning after pill
Maar ze heeft net ook een gewone pil genomen en dan begint ze haar 4de week
Dus ze heeft alles een dag opgeschoven
http://nhg.artsennet.nl/upload/104/patbrieven/u3e.htm
Dit heeft wat geholpen maar ik weet niet welke situatie dit is
Alvast om te weten, hoeveel kost de morning after pill?
en in elke apotheker te verkrijgen?
op die van mij zit nu een leuke stickerquote:Op woensdag 8 februari 2006 19:43 schreef ZwarteMagika het volgende:
*zucht* Ze zouden op ieder pildoosje net zo'n waarschuwing moeten zetten als op pakjes sigaretten, "Begin pas met sex als je oud en wijs genoeg bent en weet hoe je de pil moet gebruiken en PS LEES DE BIJSLUITER"
Dan halveert het aantal mensen dat aan sex doet...quote:Op woensdag 8 februari 2006 19:43 schreef ZwarteMagika het volgende:
*zucht* Ze zouden op ieder pildoosje net zo'n waarschuwing moeten zetten als op pakjes sigaretten, "Begin pas met sex als je oud en wijs genoeg bent en weet hoe je de pil moet gebruiken en PS LEES DE BIJSLUITER"
.. en ook het aantal krijsende ongelukjes op straatquote:Op woensdag 8 februari 2006 20:13 schreef loveli het volgende:
[..]
Dan halveert het aantal mensen dat aan sex doet...
Ja, daar erger ik me altijd aan. Als ik een fucking kinderwens zou hebben, dan zou ik toch die pil niet slikken?quote:Op woensdag 8 februari 2006 19:46 schreef Ynske het volgende:
Kinderwens?
Vraag informatie over foliumzuur in uw apotheek
Inderdaad. Ze kunnen er beter een sticker op doen met: "Antibiotica? Sommige soorten beinvloeden de werking van de pil" of "Vragen? RTFB!"quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:17 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ja, daar erger ik me altijd aan. Als ik een fucking kinderwens zou hebben, dan zou ik toch die pil niet slikken?
quote:Op donderdag 9 februari 2006 03:11 schreef Gutnre het volgende:
het is waarschijnlijk al eens eerder gevraagd, maar kun je de pil ook bv 11 dagen doorslikken?
Ik ben hem in de derde week vergeten en het advies is dan om m minimaal 1 week door te slikken, maar ik zou het wel makkelijk vinden om te stoppen op dezelfde dag als normaal zodat ik niet in de war raak met wanneer ik weer moet beginnen!
Dank je!quote:Op donderdag 9 februari 2006 08:42 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Je kunt zolang doorslikken als je wilt.
Huisartsen raden het toch af omdat sommige vrouwen er veel vocht door gaan vasthouden volgens mij. Maar dat gebeurt dus lang niet iedereen.quote:Op donderdag 9 februari 2006 08:42 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Je kunt zolang doorslikken als je wilt.
Droogheid, volgens mij heb ik daar wel wat last van, maar ik deed pas aan seks toen ik al een tijdje aan de pil was, dus ik weet niet beterquote:Op donderdag 9 februari 2006 13:01 schreef lemonlime het volgende:
had bijvoorbeeld geen last meer van vaginale droogheid.
<knip>
Ohja.. en het inbrengen is niet geheel pijnloos..![]()
Idd, en met wat speeksel/glijmiddel is dat probleem vrij makkelijk verholpenquote:Op donderdag 9 februari 2006 15:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Droogheid heb ik ook al heel lang last van. Maar dat is niet problematisch genoeg om iets anders te gaan proberen, ben al met al toch erg tevreden over de pil en ik vergeet 'm gelukkig nooit.
Huisartsen raden te lang doorslikken af, om te voorkomen dat het baarmoederslijmvlies gaat woekeren (dan is er mogelijk een verhoogde kans op afwijkend weefsel). Het slijmvlies is 'gemaakt' om een week of 3 aanwezig te zijn, maar een beetje langer kan geen kwaad.quote:Op donderdag 9 februari 2006 15:35 schreef -Trinity- het volgende:
Huisartsen raden het toch af omdat sommige vrouwen er veel vocht door gaan vasthouden volgens mij. Maar dat gebeurt dus lang niet iedereen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |