abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33720307
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 23:28 schreef Jojogirl het volgende:
De officiële betrouwbaarheid bij correct gebruik ligt hoger, 99.5-99.7%. Dat betekent dus dat 3-5 op de 1000 vrouwen zwanger raken na een jaar correct pilgebruik.
En verder lijkt het als je mensen hoort praten (zeker op internet) wel alsof iedereen wel 10 mensen kent die zo zwanger zijn geworden en dat lijkt ook mij dus onmogelijk. Ik denk eerder dat een hoop dames hem per ongeluk expres zijn vergeten of niet nadenken bij ziekte/overgeven/diarree etc.
Gezien de toch wel wat onnozele vragen die je hier regelmatig krijgt ("Ik ben mijn pil twaalf keer vergeten en heb daarna seks gehad, kan ik zwanger zijn?"), lijkt mij dat ook.
  donderdag 5 januari 2006 @ 11:04:39 #202
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_33722390
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 23:04 schreef loveli het volgende:

[..]
De Diane-pil is een zeer populaire pil, hij beschermt tegen zwangerschap en je puistjes verdwijnen ook nog eens. Maar dat heeft dus niets met de anti-conceptie te maken, maar dat is een extra ingretient. Wat het gros van de Diane-gebruiksters dus niet weet. Daarom is het verkeerd.
Dit is niet helemaal waar.
Cyproteronacetaat is een hormoon dat lijkt op het vrouwelijk geslachtshormoon progesteron, bovendien werkt ook anti-androgeen (dat wil zeggen dat het de werking tegengaat van mannelijke geslachtshormonen)
Diane-35 heeft dus gewoon hetzelfde principe als een heleboel combinatiepillen: ze bestaan uit een combinatie van een oestrogeen en een progesteron. Alleen heeft het progesteron dat in Diane-35 gebruikt wordt toevallig een extra effect.

Verder is het inderdaad zo dat Diane wel schadelijk kan zijn tijdens de zwangerschap, terwijl dit voor de meeste andere (combinatie)pillen niet geldt.
  Vis een optie? donderdag 5 januari 2006 @ 12:26:39 #203
70532 loveli
N
pi_33724422
Ok, ik was nogal ongenuanceerd.
crap in = crap out
pi_33745691
hier kwamen ze dan hoor de russen vandaag ben al lang blij
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
pi_33828888
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 20:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Bij correct gebruik wordt twee op de honderd vrouwen binnen een jaar zwanger. Dat is inderdaad niet zo ver van bijna onmogelijk.
correctie: 2 op de 1000. 0,2 % volgens de pearlindex....

Overigens, na mijn stress van drie weken geleden toen ik met mijn stomme kop de pil vergat in week 1, vandaag ongesteld geworden. En wat is dat toch vreemd, hoe graag je ook ongesteld wilt worden, als je 't eenmaal bent dan kan 't je niet snel genoeg verdwenen zijn...
pi_33828943
quote:
Op zondag 8 januari 2006 13:20 schreef innovative het volgende:
correctie: 2 op de 1000. 0,2 % volgens de pearlindex....
Euh, foutje. Twee op de duizend idd. Wat dus bepaald niet strookt met de hordes vrouwen die hier komen verkondigen dat ze ondanks de pil zwanger zijn geworden. Lijkt mij dan.
pi_33829113
Even rekenen... Ongeveer anderhalf miljoen vrouwen gebruiken in Nederland de pil. Dat zou betekenen dat er in een jaar 3000 vrouwen zwanger zouden worden ondanks pilgebruik. Klopt dat?
  zondag 8 januari 2006 @ 17:29:02 #208
118447 Tique3
deze avater kreeg aandacht :7
pi_33836894
Nee dat klopt niet, je heb een kans van 1 op 1000 dat je zwanger wordt per persoon, er staat niet per 1000 vrouwen wordt er 1 zwanger
Als je mij serieus neemt, dan doe ik dat ook :7
pi_33837072
quote:
Op zondag 8 januari 2006 17:29 schreef Tique3 het volgende:
Nee dat klopt niet, je heb een kans van 1 op 1000 dat je zwanger wordt per persoon, er staat niet per 1000 vrouwen wordt er 1 zwanger
Da's hetzelfde. Uit onderzoek is gebleken dat 2 op de duizend vrouwen in een jaar zwznger worden ondanks pilgebruik. Dat komt neer op een kans van 2 op de duizend.
  Vis een optie? zondag 8 januari 2006 @ 18:19:08 #210
70532 loveli
N
pi_33838709
quote:
Op zondag 8 januari 2006 17:29 schreef Tique3 het volgende:
De Pearl-Index geeft het percentage vrouwen weer, dat zwanger wordt per jaar bij gebruik van dat bepaalde anticonceptiemiddel. Als de PI 0,1 is, wordt dus 1 van de 1000 vrouwen zwanger. Daaruit kun je afleiden dat je 0,1% kans hebt om zwanger te worden.
(Checkt profielvan Tique3 => man. Op zich goed dat je je erin verdiept, nog even doorstuderen.)
crap in = crap out
pi_33932503
Kan het zijn dat door de pil je ook veel moeier ben....
Het valt me namelijk op dinsd ik terug aan de pil ben ik aldoor moe lijk te zijn...
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
pi_33987841
Even een vraagje, ik ben nu aan de pil Minerva maar kort somengevat bevalt hij me helemaal niet. Nu wilde de dokter me de Lovette voorschrijven maar ik heb gehoord dat die pil iets minder veilig is? of is dat weer zo'n onzin verhaal.

Kan er geen duidelijke uitleg over vinden.
pi_34003994
Hahaha, jullie worden geciteerd in de Volkskrant van vandaag!!
Biancava, Miss Peppertje, Loveli, Sweetygirl en Xanthe

Uiteraard zonder bronvermelding....
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_34004084
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 08:57 schreef Syrena het volgende:
Hahaha, jullie worden geciteerd in de Volkskrant van vandaag!!
Biancava, Miss Peppertje, Loveli, Sweetygirl en Xanthe

Uiteraard zonder bronvermelding....
Huh? Vertel!
  Vis een optie? vrijdag 13 januari 2006 @ 09:05:18 #215
70532 loveli
N
pi_34004094
crap in = crap out
pi_34004132
'k Kan de citaten alleen niet terugvinden???
pi_34004159
Maar wat staat er precies in dat Volkskrant-artikel uit dit topic dan?
pi_34004314
Ik kijk of ik 'm van Lexis Nexis kan halen, momentje
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_34004339
Komt ie:
quote:
Copyright 2006 PCM Uitgevers B.V.
All rights reserved

de Volkskrant

January 13, 2006
vrijdag_13_Voorkant

SECTION: Pg. 1757

LENGTH: 1514 woorden

HEADLINE: Minder hormonen

BYLINE: Margreet Vermeulen

BODY:

Voor het eerst sinds de introductie van de pil is de markt voor anticonceptie in beweging. Nieuwe middelen bevatten minder hormonen, maar er kleven nadelen aan. Door Margreet Vermeulen

Biancava: 'Ik ben dus ook gestopt met de pil. Ik heb me zo lang slecht gevoeld, dat ik niet eens meer wist wat het is om te leven.'

Miss Peppertje: 'Ik wist echt niet dat de pil zo'n invloed op je gevoel kon hebben.'

Biancava: 'Maar we hebben er wel massaal last van.'

Sweety girl: 'Morgen gooien we met zijn allen die pillen in de plee.'

Loveli: 'Is implanon geen oplossing? Volgens mij krijg je dan minder hormonen binnen.'

Xanthe: 'Ik krijg volgende week het Mirena-spiraaltje. Ik ben ook niet echt dol op hormonen.'

Zomaar een greep uit de vele discussies op internet over anticonceptie. De Nederlandse vrouw, verreweg de braafste pilconsument ter wereld, is pilmoe. Elke dag synthetische hormonen slikken, past niet in het moderne beeld van gezond leven. Volgens de Stichting Farmaceutische kengetallen is het pilgebruik sinds 2002 met 9 procent gedaald.

Vrouwen experimenteren met alternatieve voorbehoedsmiddelen die sinds een aantal jaren op de markt zijn. Middelen die minder hormonen bevatten, die dus minder effect zouden hebben op het libido en het gevoelsleven, en die je niet elke dag hoeft te slikken.

Uit berekeningen van het Wetenschappelijk Instituut van de Nederlandse Apotheken (WINap) blijkt dat inmiddels al zo'n 320Â duizend vrouwen een hormoonhoudend spiraal hebben laten plaatsen.

Als al deze vrouwen trouw blijven aan het spiraaltje-nieuwe-stijl, heeft inmiddels 15Â procent van de Nederlandse vrouwen die aan anticonceptie doen een Mirena-spiraal. Dat is een kleine revolutie voor een land waarin het spiraal altijd is omgeven met spookverhalen over infecties en ongewenste zwangerschappen. Het traditionele koperspiraal wist nooit meer dan pakweg 5 procent van de Nederlandse anticonceptiemarkt te veroveren.

Niet zo populair als het Mirena-spiraal, maar toch bezig met een bescheiden opmars, is de Nuvaring. Een op de vijftig vrouwen die een zwangerschap willen voorkomen, experimenteert intussen met deze kunststof ring, die de vrouw zelf in de vagina kan inbrengen. De ring scheidt dezelfde hormonen af als de pil, maar in mindere hoeveelheden.

De ring is inmiddels favoriet bij 40 duizend vrouwen. 'Dat lijkt niet veel, zeker niet op pakweg 1,8 miljoen pilgebruiksters, maar voor een nieuw product in zo'n pil-geöriënteerd land als Nederland is het een hele prestatie van de producent', vindt Annemieke Horiks, wetenschappelijk medewerkster bij het Wetenschappelijk Instituut van de Nederlandse Apothekers (WINap). 'En we weten niet waar we uitkomen, want de groeicurve gaat steil omhoog.'

Doen de vier nieuwe anticonceptiemiddelen, sinds 2000 op de markt, wat de fabrikanten beloven? Dat de producten beschermen tegen ongewenste zwangerschappen, staat buiten kijf. In klinische studies evenaren - en overtreffen ze soms zelfs - de betrouwbaarheid van de pil, die 99,4 procent bedraagt, mits trouw elke dag geslikt. Bij slordig pilgebruik daalt de betrouwbaarheid naar 94 procent.

Een spectaculaire innovatie is de nieuwe generatie voorbehoedsmiddelen niet, vindt Rik van Lunsen, hoofd seksuologie van het Amsterdamse Academisch Medisch Centrum (AMC) en voorzitter van de Stichting Anticonceptie Nederland. 'Het zijn variaties op hetzelfde thema: hormonale anticonceptie', nuanceert hij. 'Nieuw is vooral de toedieningsvorm: niet een pil, maar een staafje onder de huid; een pleister op de arm; een ring in de schede of een spiraaltje dat hormonen afgeeft in de baarmoeder.'

En dat is winst, vinden vooral jonge vrouwen. 'Ik hoef er drie jaar niet naar om te kijken', zegt Esther Faber (28). Zij is een van de ongeveer 3.600 vrouwen die vorig jaar het hormoonhoudend staafje Implanon in de bovenarm lieten aanbrengen. 'Lekker makkelijk.'

Ook de Nuvaring verkoopt goed op gebruiksgemak. De vrouw brengt de ring zelf in en heeft er drie weken geen omkijken naar. Na drie weken krijgt ze een sms'je van de fabrikant dat het tijd is voor haar 'ringloze' week. 'Vooral hoogopgeleide vrouwen van kort in de twintig gebruiken de Nuvaring', aldus medisch directeur Björn Oddens van Organon-Europa. 'Het zijn zelfbewuste vrouwen die niet bij de arts om anticonceptie vragen, maar die meedelen dat ze de Nuvaring willen.'

Het gebruiksgemak speelt voor veel (jonge) vrouwen een grote rol, merken ook de Rutgershuizen.

'Wij krijgen natuurlijk relatief veel patiënten bij wie de anticonceptie is mislukt en die daardoor een abortus hebben ondergaan', zegt Olga Loeber van het Rutgershuis in Arnhem, ook secretaris van de European Society for Contraception. 'Niet iedereen heeft zo'n georganiseerd leven dat het lukt om elke dag op ongeveer hetzelfde moment die pil te slikken. En dus zijn we blij met deze alternatieven.'

Het belangrijkste verkoopargument van de nieuwe voorbehoedsmiddelen is dat ze minder hormonen bevatten dan de pil. In de damesbladen wordt dit voordeel sterk benadrukt. Een goede marketingstrategie, vinden de deskundigen. Maar een kleine nuancering is wel op zijn plaats.

Het hormoonhoudend staafje en het hormoonspiraal bevatten slechts één hormoon (progestageen) in plaats van de twee hormoonsoorten die in de pil zitten. En dat is een positief aspect voor vrouwen die zo min mogelijk hormonen willen slikken.

Het grote nadeel is echter dat de menstruatie onvoorspelbaar wordt bij voorbehoedsmiddelen die slechts één hormoon bevatten. 'Daar houden Nederlandse vrouwen niet van', aldus de Amsterdamse seksuoloog Van Lunsen. 'Nederlandse vrouwen willen hun cyclus reguleren. Dus zullen deze producten nooit de pil kunnen verdrijven. Met de pil weet je precies wanneer je ongesteld wordt. En als het even niet uitkomt, kun je doorslikken. Dat is hét succes van de pil.'

Esther Faber heeft een gewone cyclus sinds ze met Implanon in de bovenarm loopt -Â alleen met veel minder bloedverlies dan gebruikelijk. Maar Esther heeft geluk. 'Ongeveer een kwart van de vrouwen krijgt tussentijdse bloedingen met Implanon', meent Froukje Boukes, wetenschappelijk medewerkster van de het Nederlandse Genootschap van Huisartsen. 'En die willen er voortijdig weer van af.'

Ook het Mirena-spiraal kent nogal wat spijtoptanten. 'In het AMC halen we meer Mirena's weg dan we erin zetten', zegt Rik van Lunsen. 'Niet omdat het een slecht product is. Helemaal niet. Maar vrouwen worden niet goed voorgelicht. Ze weten niet waar ze voor gekozen hebben. Meestal hebben ze wel gehoord dat het bloedverlies minder wordt. Maar ze weten niet dat de menstruatie helemaal kan verdwijnen. Of dat ze een onregelmatige cyclus kunnen krijgen, of tussentijdse bloedingen.'

Minder hormonen? Voor huisarts Boukje Froukes, tevens wetenschappelijk medewerkster van het Nederlands Genootschap van Huisartsen, is het geen reden om uit te wijken naar de nieuwe anticonceptiva. 'De hedendaagse pil is al zo laag gedoseerd. De pil is een goed en veilig middel. En het is een beproefd middel, waar we inmiddels heel veel van weten.'

Froukes benadrukt bovendien dat een lagere dosering hormonen niet automatisch betekent dat de vrouw ook minder hormonen in het bloed krijgt. Toediening via de huid (of dat nu van de huid van de schede of de bovenarm is) is erg effectief. De hormonen komen direct in de bloedbaan. 'Het is maar de vraag of de hoeveelheid hormonen die in de bloedbaan terecht komt, niet dezelfde is als bij de pil.'

Nuvaring weet de hoeveelheid hormonen in het bloed van de vrouw met de helft te verminderen ten opzichte van de pil. Bij de Evra-pleisters zijn er aanwijzingen dat die juist tot een hogere hormoonspiegel leiden.

In zijn algemeenheid verdient toepassing via de huid een lichtevoorkeur, vindt de Utrechtse hoogleraar voortplanting Bart Fauser. 'Het is minder belastend voor het lichaam als de hormonen niet eerst door de darmen en de lever hoeven om opgenomen te worden in de bloedbaan.'

Voor het eerst sinds de massale introductie van de pil is de markt voor anticonceptie in beweging. Compleet met de eerste schandalen. Want dertien vrouwen zijn ondanks het hormoonhoudende staafje Implanon toch zwanger geworden. De fabriek en de huisartsen steggelen nog over de schuldvraag. Volgens de huisartsen zijn de staafjes in het lichaam zoekgeraakt. De fabriek zegt dat de huisartsen de staafjes niet goed hebben ingebracht.

Toch slaan de nieuwe middelen, vooral het Mirena-spiraal en de Nuvaring, behoorlijk aan, vinden gynaecologen. 'Vrouwen pikken de bijwerkingen van de pil niet meer', constateert de Amsterdamse seksuoloog Van Lunsen, die als ernstigste bijwerking noemt dat de pil het leven van sommige vrouwen tot 'een grijze streep' maakt. Ook het feit dat de pil uit het vergoedingenpakket van de verzekeraars is gehaald, heeft de populariteit een knauw gegeven.

'Dit neemt niet weg dat de topdrie van voorbehoedsmiddelen nog altijd luidt: de pil, de pil en de pil', onderstreept Olga Loeber van het Arnhemse Rutgershuis. 'Maar het is al heel mooi als het lukt om het pil-automatisme in Nederland te doorbreken. Want als je nu voor anticonceptie naar de dokter gaat, ligt het pilrecept al klaar.'

LOAD-DATE: January 13, 2006
pi_34004615
Hm, idd jammer dat ze de bron niet even vermelden. En het is natuurlijk Biancavia en niet Biancava.
  vrijdag 13 januari 2006 @ 14:02:04 #221
83213 darLin
Read my lips...
pi_34012542
Ik ben zelf nu (voor de zoveelste keer) op zoek naar een pil die wel bij me past. Tijdens mijn zoektocht kwam ik op een site die ik erg goed en handig vindt. Ik zal hier een aantal dingen van kopieeren waar jullie hopelijk allemaal wat aan hebben.

Eerst over de effecten van progesteron en oestrogeen:

Adaptatie effecten

Oestrogenen zijn vooral initieel verantwoordelijk voor bijwerkingen: de zgn. adaptatie effecten zoals mastalgie, misselijkheid en vochtretentie. Deze effecten verdwijnen doorgaans vanzelf na enkele pilstrips.

Geleidelijk insluipende bijwerkingen

Progestativa veroorzaken na verloop van tijd geleidelijk insluipende bijwerkingen: irregulaire bloedingen, amenorroe, depressieve gevoelens, libidoverlies, gewichtstoename, dyspareunie en fluorklachten.

Verder geeft deze site ook de belangrijkste bijwerkingen van de pil aan en welke pil (in ieder geval welke samenstelling) dan waarschijnljk het beste voor je geschikt is (als je van die specifieke bijwerkingen last hebt):

Pil en libido

Verminderde gevoeligheid voor seksuele prikkels is typerend voor een relatief tekort aan androgenen. Tijdens het gebruik van gecombineerde orale anticonceptiva wordt de hoeveelheid vrij beschikbare androgenen bepaald door twee variabelen:

1.

De hoogte van de spiegels van SHBG (Sex Hormone Binding Globulin). Deze spiegels gaan, dosisafhankelijk, omhoog door oestrogeengebruik. Hoe hoger de SHBG spiegels, des te meer wordt vrij testosteron aan SHBG gebonden en des te minder is de beschikbare hoeveelheid vrij testosteron. Dit verklaart bijvoorbeeld waarom een preparaat met 30 µg EE een gunstiger effect heeft op ‘puistjes’ dan een preparaat met 20 µg EE.
2.

De mate waarin het gebruikte progestageen, door binding aan androgeenreceptoren, ook androgene effecten heeft. Norgestimaat wordt na resorptie omgezet in levonorgestrel, een progestativum met een relatief hoge intrinsieke androgene activiteit. Ook gestodeen heeft een relatief hoge intrinsieke androgene activiteit. Desogestrel daarentegen heeft relatief weinig androgene eigenschappen.

Bij patiënten met libidoproblemen is de overstap naar een preparaat, dat een progestativum met een hogere intrinsieke androgene activiteit bevat, vaak voldoende om de klachten weer te doen verdwijnen. Voor het maken van een verantwoorde keuze zie het overzicht van de pillen, die in Nederland verkrijgbaar zijn.

Pil en depressie

Depressieve gevoelens tijdens de stopweek kunnen soms het gevolg van een latente Vit B6 deficiëntie. Gedurende de stopweek kan dan 1 tablet pyridoxine-HCL à 50 mg per dag worden voorgeschreven.

Depressieve gevoelens, al dan niet gepaard gaande met een PMS-beeld zijn doorgaans een reactie op de progestatieve component in de gebruikte pil. Niet zo zeer de absolute hoeveelheid van het gebruikte progestativum, maar veeleer de schommelingen in de hormoonspiegels zijn hiervoor verantwoordelijk. Het voorschrijven van een pil met een progestativum met een kortere halfwaardetijd blijkt dan vaak de oplossing. Hiervoor komen in aanmerking pillen, die norethisteron of lynestrenol bevatten en een licht oestrogeen overwicht hebben. Kijk in het overzicht voor het maken van een geschikte keuze.

Ik heb nu alleen even de stukjes gekopieerd van de bijwerkingen waar ik het meeste last van heb. Als je over andere bijwerkingen wil lezen raad ik aan op de site te kijken:
http://www.anticonceptie-online.nl/bijwerkingen_pil.htm

Tot slot dan nog het lijstje met welke hormonen in welke soort anticonceptie zitten:
http://www.anticonceptie-online.nl/overzicht_horm.htm

Hoop dat jullie er wat aan hebben! Ik denk dat ik zelf na het lezen van al deze info eerst maar Modicon ga proberen. Die pil zou namelijk het effect van depressieve gevoelens niet hebben door de kortere halfwaardetijd van het progestageen. En nu heb ik zelf beredeneerd dat libidoverlies waarschijnlijk ook voor een deel aan deze depressieve gevoelens zal liggen. Daarbij is deze pil een ttweede generatiepil en ben ik een beetje huiverig voor de trombose verhalen rondom de derde generatiepil.
Bonobo
pi_34028440
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 20:37 schreef Moja het volgende:
Even een vraagje, ik ben nu aan de pil Minerva maar kort somengevat bevalt hij me helemaal niet. Nu wilde de dokter me de Lovette voorschrijven maar ik heb gehoord dat die pil iets minder veilig is? of is dat weer zo'n onzin verhaal.

Kan er geen duidelijke uitleg over vinden.
?
pi_34028777
Ik weet geen antwoord op je vraag Moja. Ik hoop dat er iemand anders is die het wel weet. Heb je het aan je arts gevraagd?
  vrijdag 13 januari 2006 @ 21:55:36 #224
39158 confined
breaking the waves
pi_34029119
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 21:35 schreef Moja het volgende:

[..]

?
Lovette is echt niet minder betrouwbaar dan andere combinatiepillen. Kijk anders even op http://www.anticonceptie-online.nl/methoden_inleiding.htm voor de betrouwbaarheid van de verschillende middelen.

Heb je misschien ook al nagedacht over iets anders dan 'de pil', bijvoorbeeld Nuvaring? (sorry, ben er erg enthousiast over en promoot het graag ) Voordeel hiervan is dat je nog minder hormonen binnenkrijgt in regelmatige hoeveelheden en je blijft ook beschermd na overgeven of diarree.

Maar goed, even terug naar je vraag: in principe is alles wat verkrijgbaar is dat hormonen bevat behoorlijk veilig gebleken. Sowieso stuk voor stuk al veiliger dan bijvoorbeeld een condoom. Dus je kunt met een gerust hart die pil vertrouwen Succes bij je keuze!
pi_34029205
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 21:35 schreef Moja het volgende:

[..]

?
De bronnen spreken elkaar tegen:

Van www.consumed.nl:
- Het meest betrouwbaar* zijn éénfase sub-50 pillen, d.w.z. pillen die alle dezelfde samenstelling hebben en minder dan 50 microgram ethinylestradiol bevatten. Na één jaar pilgebruik wordt minder dan één op de 1000 vrouwen zwanger (Pearl-index < 0,1**).

- De betrouwbaarheid van éénfase-sub-30 pillen is iets minder dan die van éénfase sub-50 pillen.

- De overige pillen (twee-fasen-pillen en drie-fasen-pillen) hebben een Pearl-index** van 0,1-0,3. Dit betekent dat na één jaar pilgebruik 1-3 van de duizend vrouwen toch zwanger wordt.

*Bron: Farmacotherapeutisch Kompas 2000/2001
**De Pearl-index geeft het aantal zwangerschappen per 100 vrouwjaren aan, d.w.z. het aantal zwangerschappen gedurende één jaar bij 100 vrouwen die de pil gebruiken)

Van www.e-gezondheid.be:
Hebben laaggedoseerde anticonceptie-pillen nog wel effect?

De laagst gedoseerde pil is de sub-30 pil; ze bevat maar 20 milligram oestrogeen en is daarmee de lichtste combinatiepil.

Ze heeft dezelfde voordelen als de sub-50 pil, alleen wordt ze beter verdragen door het lichaam. Ondanks het lage hormoongehalte is deze pil zeker even betrouwbaar. Wel is het zo dat lichtgedoseerde pillen soms meer kans geven op tussentijdse bloedingen. Heb je er na twee of drie maanden na het begin nog last van, dan zou je een andere moeten proberen.

Van www.cvzkompassen.nl:
De éénfase sub-50 pil is het meest betrouwbaar. Bij optimaal gebruik, dat wil zeggen correcte inname van de tabletten elke dag op ongeveer hetzelfde tijdstip is de kans op zwangerschap 0,1% per jaar (1 zwangerschap per 1000 vrouwen per jaar). In de dagelijkse praktijk (bv. door het vergeten van tabletten, interacties met andere geneesmiddelen) kan de kans op zwangerschap oplopen tot rond de 3% per jaar. Bij de pillen met minder dan 30 microg ethinylestradiol (sub-30 pil) is de kans op falen van de pil, bijvoorbeeld. door interacties, groter.

Maar het lijkt er dus op dat Lovette en andere sub-30 pillen onbetrouwbaarder zijn dan sub-50 pillen.
Maar alleen ingeval van 'ínteractie' en daarbij denk ik dus aan braken, diarree, of pil vergeten/te laat innemen. Dat maak ik tenminste uit de tekst op.
Als je de pil gewoon volgens voorschrift slikt en er zich geen incidenten voordoet is ie net zo veilig als de zwaardere varianten.

[ Bericht 3% gewijzigd door cinnamongirl op 13-01-2006 22:05:08 ]
pi_34040847
bedankt cinnamongirl,

Ik bel maandag toch maar even de dokter op voor de zekerheid. Ik dacht vraag het even hier val die man al zo vaak lastig met dit soort vragen
pi_34042482
Daar issie voor hoor.
pi_34101509
Ik heb gehoord dat het libido kleiner kan worden van de pil, is dat zo?
pi_34101564
quote:
Op zondag 15 januari 2006 21:58 schreef PescaPallaMarcusManu het volgende:
Ik heb gehoord dat het libido kleiner kan worden van de pil, is dat zo?
Uhuh.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_34101645
quote:
Op zondag 15 januari 2006 21:59 schreef DevilsAndDust het volgende:

[..]

Uhuh.
O dus het is waar.
  Vis een optie? zondag 15 januari 2006 @ 23:32:50 #231
70532 loveli
N
pi_34105928
Yup. Beschermt dus prima tegen zwangerschap
crap in = crap out
pi_34112408
quote:
Op zondag 15 januari 2006 22:01 schreef PescaPallaMarcusManu het volgende:
O dus het is waar.
Nee, het is een mogelijkheid. Volgens studies zou 5 tot 10% van de vrouwen echt last krijgen van bijwerkingen door de pil. Bij de rest is het psychisch. Niet minder lastig, daar niet van, maar er zijn ook genoeg vrouwen die prima functioneren in bed (en de rest van het leven) mét pil.
pi_34112445
Ik heb er alleszins ook nooit echt last van gehad toen k alleen de pil nam.
pi_34119209
ik heb er ook nooit echt last van gehad hoor, en nu nog niet echt gelukkig
pi_34208455
quote:
Op maandag 16 januari 2006 08:54 schreef innovative het volgende:
Nee, het is een mogelijkheid. Volgens studies zou 5 tot 10% van de vrouwen echt last krijgen van bijwerkingen door de pil. Bij de rest is het psychisch. Niet minder lastig, daar niet van, maar er zijn ook genoeg vrouwen die prima functioneren in bed (en de rest van het leven) mét pil.
Ik heb er ook totaal geen last van .

Is Microgynon 30 goedkoper geworden? Of krijg ik korting nu ik voor 12maanden heb meegekregen ipv voor 6 maanden?
pi_34358085
Vraagje: Waarom is de pil als je hem 1 keer vergeet niet meer veilig en als je hem 7 keer "vergeet" ( stopweek) is hij nog wel gewoon veilig?
pi_34358357
quote:
Op zondag 22 januari 2006 21:23 schreef Sylvana het volgende:
Vraagje: Waarom is de pil als je hem 1 keer vergeet niet meer veilig en als je hem 7 keer "vergeet" ( stopweek) is hij nog wel gewoon veilig?
Met die kwestie kan ik mezelf ook uuuuuuuuuren bezig houden! Ben er nog steeds niet achter .

Nog 5 pilletjes, en ik stop met de pil!
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_34358397
quote:
Op zondag 22 januari 2006 21:29 schreef DevilsAndDust het volgende:

[..]

Met die kwestie kan ik mezelf ook uuuuuuuuuren bezig houden! Ben er nog steeds niet achter .
ik zit er dus ook gewoon al weken over na te denken, maar kom er ook niet uit
pi_34358643
quote:
Op zondag 22 januari 2006 21:23 schreef Sylvana het volgende:
Omdat na drie weken slikken het niveau aan hormonen hoog genoeg is om te kunnen stoppen (hoeft niet). In de stopweek daalt het niveau weer (dus onttrekkingsbloeding). Na zeven dagen weer beginnen om het niveau niet te laag te laten worden.
  Vis een optie? zondag 22 januari 2006 @ 22:10:41 #240
70532 loveli
N
pi_34360018
De hormonen in de pil voorkomen dat er een eitje rijpt. Tijdens de stopweek kan een eitje beginnen te rijpen, maar door na 7 dagen weer te gaan slikken, zal dat eitje niet springen. Als er in de eerste week een pil wordt gemist, bestaat de kans dat zo'n eitje wel genoeg rijpt en springt. En dat is de pil niet meer veilig.
Lees de bijsluiter door, ik heb ergens gelezen dat de pil veilig is als er 2 weken aaneengesloten is geslikt (heb ik volgens mij hier ergens op het forum gelezen, dus ff checken voordat je dit gelooft).

De stopweek is bedoeld om tussentijdse bloedingen te voorkomen. Hoe ouder het slijmvlies is, des te groter de kans op een doorbraakbloeding.
Als het baarmoederslijmvlies te oud wordt, is er kans op kleine woekeringen. Daarom wordt aangeraden om een keer in de 3 maanden een stopweek te hebben, zodat het slijmvlies vernieuwd kan worden.

Elke maand een stopweek is niet nodig, maar de meeste vrouwen vinden het een 'veilig' gevoel als ze elke maand 'ongesteld' zijn, als teken dat alles gewoon werkt en ze niet zwanger zijn. Omdat de pil de hormoonhuishouding sowieso verandert, is dat een vals gevoel van zekerheid.
crap in = crap out
pi_34369077
quote:
Op zondag 22 januari 2006 22:10 schreef loveli het volgende:
De hormonen in de pil voorkomen dat er een eitje rijpt. Tijdens de stopweek kan een eitje beginnen te rijpen, maar door na 7 dagen weer te gaan slikken, zal dat eitje niet springen. Als er in de eerste week een pil wordt gemist, bestaat de kans dat zo'n eitje wel genoeg rijpt en springt. En dat is de pil niet meer veilig.
Lees de bijsluiter door, ik heb ergens gelezen dat de pil veilig is als er 2 weken aaneengesloten is geslikt (heb ik volgens mij hier ergens op het forum gelezen, dus ff checken voordat je dit gelooft).
Klopt.

Althans, er staat dat als je 'm in week 3 vergeet (en da's dus na 14 dagen slikken) je twee opties hebt waarbij de veiligheid gelijk blijft: direct een stopweek houden of nog even doorslikken.

En uit de eerste optie, dat je na 14 dagen slikken direct een stopweek mag houden, kun je concluderen dat je 'm twee weken aaneengesloten moet slikken.
pi_34372794
quote:
Op zondag 22 januari 2006 22:10 schreef loveli het volgende:

Elke maand een stopweek is niet nodig, maar de meeste vrouwen vinden het een 'veilig' gevoel als ze elke maand 'ongesteld' zijn, als teken dat alles gewoon werkt en ze niet zwanger zijn. Omdat de pil de hormoonhuishouding sowieso verandert, is dat een vals gevoel van zekerheid.
Dat het niet je echte menstruatie is wist ik wel, maar als je wel zwanger bent krijgen vrouwen die ontrekkingsbloedingen ook niet meer toch? Of het is heel weinig maar in de meeste gevallen stopt het bloeden.

dus dat gevoel van zekerheid snap ik dan wel, heb het zelf ook
pi_34390616
quote:
Op maandag 23 januari 2006 11:51 schreef Moja het volgende:

[..]

Dat het niet je echte menstruatie is wist ik wel, maar als je wel zwanger bent krijgen vrouwen die ontrekkingsbloedingen ook niet meer toch? Of het is heel weinig maar in de meeste gevallen stopt het bloeden.

dus dat gevoel van zekerheid snap ik dan wel, heb het zelf ook
Over het algemeen stopt het idd na een tijdje, aangezien de baarmoedermond dan afgesloten wordt door de vliezen en de baarmoeder zich vanzelf aan gaat passen aan het feit dat er een kindje in groeit.

De gevallen waarin mensen de hele zwangerschap lang door menstrueren zijn zeldzaam.
  zaterdag 28 januari 2006 @ 23:43:48 #244
82456 teig
oh my gow
pi_34565942
Hmmz, toch maar de stoute schoenen aangetrokken om hier mijn vraag te stellen.

eerst wat data:
Vrijdag 20 januari eerste pil nieuwe strip ( ik slik hem tussen 0.00 en 2.00)
vrijdag 20 januari gevreeen met mijn vriend ( zonder condoom)( na 0.00)
maandag 23 januari mijn pil vergeten
dinsdag 24 13.00 erachter gekomen en hem geslikt
om 17 uur de morning after pil geslikt

Ik ben er dus dinsdag achter gekomen dat ik de pil vergeten was. Gelijk hem alsnog geslikt en mijn huisarts gebeld. Ik had nog in mijn hoofd dat ik woensdag gevreen had met mijn vriend. dus de assistente zei dat het geen probleem was.
Rond een uur of 16 kwam ik erachter dat het niet woensdag maar vrijdag was.. Ik dus op nieuwe mijn huisarts gebeld maar die was niet bereikbaar. Toen drie andere artsen gebeld. Bij iedereen een ander verhaal te horen gekregen , maar de strekking was mneem een morning after pil. Ik mijn apotheek gebeld en er na een advies van hun een gehaald en geslikt.
Ik ben dr behoorlijk beroerd van geweest en ben toch de volgende dag even langs mijn huisarts geweest.
Die vertelde dus dat het helemaal niet nodig was dat ik een map gehad had. die was te laat (binnen 72 uur na sex) ik had dat ook wel gelezen, maar ja die adviezen he!
Hij acht de kans dat ik zwanger ben erg klein, maar die kans is er....

Ik weet dus niet wat ik ga doen mocht ik zwanger zijn...

nu vraag ik me af. mocht ik zwanger zijn.. mocht er nu in mijn lijf een proces bezig zijn.. kan het kwaad voor het eventuele kindje dat ik nu de pil wel slik???

tis een lang verhaal... en ik hoop dat iemand dit weet!
pi_34566076
Dat hangt er van af welke pil je slikt. Van de Diane-pil weet ik dat het wel kwaad kan.
pi_34566118
Kijk ook even op de vorige pagina: [CENTRAAL] De pil 5
pi_34566137
En ook deze post: [CENTRAAL] De pil 5
  zaterdag 28 januari 2006 @ 23:54:49 #248
82456 teig
oh my gow
pi_34566374
ik slik de lovette pil...alle pillen zijn zegmaar hetzelfde...

pff ik moet dus nu gewoon 2,5 weken wachten en in onzekerheid zitten..
pi_34566607
Je kunt voor die tijd al wel een zwangerschapstest doen. De tests die ik zelf van http:///www.zwangerschapstest.nu heb besteld, kun je volgens de bijsluiter gebruiken vanaf vier dagen voordat je eigenlijk ongesteld zou moeten worden.

De kans lijkt me wel extreem klein hoor.
  zondag 29 januari 2006 @ 00:02:46 #250
82456 teig
oh my gow
pi_34566655
mij ook.... maar ja t zal maar net bij mij wel gebeuren
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')