the_disheaver | donderdag 17 november 2005 @ 15:01 | |
Volvo Ocean Race![]() Vorige Topics leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race 2005/2006 De Route Huidige leg: 1 Vigo (Portugal) - Cape Town (Zuid-Afrika) (6400 zeemijl, kortste route) 5de dag, nog 4712 zeemijl tot de finish in Cape Town. ![]() De vloot van 7 boten zullen ook Nederland aandoen. Op 7 juni volgend jaar (kan ook enkele daagjes later zijn) zal de finish voor de 8ste leg in Rotterdam liggen. In Rotterdam zal een 'in-port race' gehouden worden op 11 juni, en op 15 juni zal in Rotterdam de 9de leg naar Gothenborg (zweden) beginnen. Zie ook de website van de stopover: Rotterdamstopover.nl Links volvooceanrace.com - De officiële website van de VOR met laatste nieuws en standen (en video's, en foto's) Virtual Spectator - Programma waar de route perfect te volgen is, Elke 6 uur een update, met de route, snelheid maar ook windsnelheden en richtingen. (vaak gebruikte afkorting: VS) Alle data wordt slechts op 4 momenten upgedate (rond 05, 11, 17, 23h nl-tijd) om de deelnemers niet te veel informatie te geven. Jammer voor ons, die niet altijd de stand kan bekijken, maar zo blijft het spannend ![]() nossport.nl - Thema pagina van de NOS over de VOR. Wordt niet erg vaak vernieuwd. De boten ABN AMRO ONE - Kortweg: AAB1 - de boot met de ervaring, doel is winnen. ABN AMRO TWO - kortweg: AAB2 - de boot met de 'jonkies', naast winnen is ook ervaring opdoen een belangrijk doel. Brasil 1 Ericsson Racing Team - kortweg: Ericsson Movistar Pirates of the Caribbean - kortweg: PotC Sunergy and Friends - Kortweg Sunergy of S&F Zeil-termen en info vaartips.nl - Nederlandse zeil-termen met uitleg Team ABN AMRO - Engelse zeil-termen met (Engels) uitleg http://www.sailingusa.info/report_true_wind.htm - Wiskunde uitleg over het fenomeen harder kunnen zeilen dan de wind waait Overige RotterdamStopOver.nl - Website over de stopover in rotterdam (7 tot 15 juni). Met o.a. programma. Samenvatting tot nu toe Leg 1 De Sunergy (Australische-Nederlands project) kwam nog maar net op tijd aan de start. Met windkracht 7 voor portugal begon het heftig. De eerste 24 uur waren 3 boten met problemen. Movistar en PotC zijn terug naar de vaste wal gegaan (en daar zitten ze nog). Sunergy hebben een korte stop op Madeira gemaakt, maar zijn inmiddels weer op weg. Maar wel met een achterstand van 500 mijl op de 4 koplopers die slechts +/- 40 mijl van elkaar vandaan varen. De eerste plaats wisselt van Brasil1 en AAB1 (maar ook AAB2 heeft een tijd op kop gelegen, en brak de 24h record) De OP is hier te vinden: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/VOR [ Bericht 1% gewijzigd door the_disheaver op 18-11-2005 00:50:47 ] | ||
Sandworm | donderdag 17 november 2005 @ 15:04 | |
![]() ![]() | ||
WEST | donderdag 17 november 2005 @ 15:04 | |
TVP ![]() | ||
hermandeperman | donderdag 17 november 2005 @ 15:05 | |
Bijna een geheel foutloze OP ![]() | ||
Enriqueo | donderdag 17 november 2005 @ 15:06 | |
Zozo ziet er goed uit! | ||
WEST | donderdag 17 november 2005 @ 15:06 | |
quote:zijn we dat nog niet dan ![]() | ||
the_disheaver | donderdag 17 november 2005 @ 15:08 | |
quote:'bijna'? waar?!? | ||
hermandeperman | donderdag 17 november 2005 @ 15:11 | |
quote:Alleen wat mierenneukerige hoofdletters enzo ![]() ![]() Maar genoeg offtopic, we hadden het over de VOR ![]() ![]() | ||
WEST | donderdag 17 november 2005 @ 15:13 | |
/miereneukmode het 24 uur record is in handen van movistar met 530 nm ABB2 heeft wel deze race lange afstand van 504 nm gevaren. | ||
the_disheaver | donderdag 17 november 2005 @ 15:14 | |
quote:Okey, als je het wilt wijzigen in de wiki, heel graag ![]() Terug naar de VOR ja! Mijn vraag dan nogmaals (al verwacht ik niet dat iemand nu een antwoord er op heeft) Wat is er met de AAB2 gebeurd? | ||
Taxi | donderdag 17 november 2005 @ 15:15 | |
Puike OP! Mijn complimenten! ![]() tevens tvp... | ||
hermandeperman | donderdag 17 november 2005 @ 15:22 | |
quote:Ga ik vanavond even doen ja ![]() En ik heb geen idee wat er met de AAB2 is gebeurd... helaas... Wat ik trouwens wel jammer vind aan de Virtual Spectator is dat het allemaal een beetje vreemd verschaald is, zodat wanneer je vanuit de AAB2 naar voren kijkt je overduidelijk de AAB1 ziet zeilen, terwijl er toch gewoon een goede 30 mijl tussenzit momenteel... | ||
Sandworm | donderdag 17 november 2005 @ 15:23 | |
quote:Even snel gekeken naar de vorige tussenstanden. Ten opzichte van Brasil en Ericson niet veel verloren of inglopen. Denk dus dat de AAB1 gewoon afscheid heeft genomen van de jonkies en de turbo heeft aangezet... AAB1 Bras Eric +023 +012 +009 +025 +010 +007 +031 +011 +008 | ||
the_disheaver | donderdag 17 november 2005 @ 15:38 | |
quote:Maar zie een vorige post: quote:AAB2 had meer wind (16 knopen) dan AAB1 (15) maar toch voer AAB1 sneller (3 knopen) Ook zou AAB2 sneller moeten gaan dan Eriscon, maar dat doen ze niet. Maar voornamelijk omdat ze tussen 17.30 en 18.00 gister stil lagen (tussen 1 en 4 knopen) | ||
WEST | donderdag 17 november 2005 @ 15:52 | |
quote:De AAB1 heeft de AAB2 wel steeds in het zicht.., en maken een rechtstreekse verbinding naar die boei voor de kust van brazilie ![]() | ||
hermandeperman | donderdag 17 november 2005 @ 16:11 | |
Gelijk ook maar even mijn avatar geheel in stijl gebracht ![]() En "swallowing miles" vind ik zo mooi klinken ![]() | ||
Ambrosius | donderdag 17 november 2005 @ 16:24 | |
AAB1 gaat zo te zien nog steeds lekker ![]() | ||
rubbereend | donderdag 17 november 2005 @ 17:15 | |
mooie OP ![]() | ||
rucksichlos | donderdag 17 november 2005 @ 17:26 | |
tvp | ||
Sandworm | donderdag 17 november 2005 @ 17:29 | |
Stand van 17/11, 17:00![]() Yes, AAB1 loopt verder uit en AAB2 heeft Ericsson ingehaal den is nog maar vier mijl van de Brasil. Haha, dat zullen de Farr ontwerpen niet leuk vinden. Zou Sandersen een spelletje gespeeld hebben tijden de in-port race? Denk toch wel dat er iets met de AAB2 aan de hand is geweest. Nu zijn ze toch sterk ingelopen. | ||
Sandworm | donderdag 17 november 2005 @ 17:41 | |
Ga de discussie niet nog een keer aan ![]() ![]() | ||
bassieVL | donderdag 17 november 2005 @ 18:08 | |
wat doet mijn Ericsson nu dan? Gas geven. | ||
WEST | donderdag 17 november 2005 @ 18:17 | |
vanavond heeft AAB2 de Brasil wel te pakken.. ![]() | ||
sunergy | donderdag 17 november 2005 @ 18:28 | |
En sunergy a/f doen ook hun best, maar loopt niet helemaal lekker. ![]() Leuk topic dit trouwens! ![]() Roos! ![]() | ||
Coelho | donderdag 17 november 2005 @ 18:29 | |
Ik had wat meer verrassende koersen of andere koersen verwacht. Is er op het zuidelijk halfrond nog kans op totaal verschillende koersen? En waneer worden de dolldrumms verwacht? | ||
the_disheaver | donderdag 17 november 2005 @ 18:41 | |
Snelheid (laatste 6 uur gemiddeld) en windkracht (in knopen = zeemijl/uur)
De windrichting voor Erricson is wel een stuk noordelijker (55graden) dan de overige koplopers (70-80graden) Waarschijnlijk daarom de keuze om toch met spinaker te varen. | ||
the_disheaver | donderdag 17 november 2005 @ 18:43 | |
quote:Snelheidsverschil is nu 1 knoop, dus met een verschil van 4 mijl zou over 6 uur brasil theoretisch gezien ingehaald moeten zijn ![]() En AAB1 loopt alleen maar uit ![]() | ||
komrad | donderdag 17 november 2005 @ 19:01 | |
en de ABNAMRO boot is uitgelopen ![]() | ||
sunergy | donderdag 17 november 2005 @ 19:02 | |
Ik krijg op geen enkele manier die virtual spectator geinstalleerd, iemand een tip? | ||
komrad | donderdag 17 november 2005 @ 19:04 | |
ik weet niet eens wat het is | ||
the_disheaver | donderdag 17 november 2005 @ 19:05 | |
quote:zie OP, het is geniaal ![]() | ||
the_disheaver | donderdag 17 november 2005 @ 19:06 | |
quote:Wat van systeem heb je (OS, grafische kaart, geheugen en processor)? En doet installeerd hij hem niet, of werkt hij na installatie niet? heb je DirectX 9.0c ? | ||
sander89 | donderdag 17 november 2005 @ 19:13 | |
weet iemand wanneer het op tv is want paar dagen voor de start zag ik op studio sport dat elke dag bij studio sport is ofzo maar nooit iets van gezien en ook nog nooit op eurosport | ||
komrad | donderdag 17 november 2005 @ 19:16 | |
meestal in het sportjournaal om half elf | ||
Skande | donderdag 17 november 2005 @ 19:28 | |
Topictitel klopt niet, het is al deel 3: zeilen volvo ocean race | ||
the_disheaver | donderdag 17 november 2005 @ 19:44 | |
quote:Die was van 2001/2002.... En om die 3 post als topic te zien (eigenlijk maar 1 post)... | ||
the_disheaver | donderdag 17 november 2005 @ 19:57 | |
Googlemap is ook wel handig. De locatie van AAB1 om 17h: Googlemap | ||
WEST | donderdag 17 november 2005 @ 21:40 | |
quote:toen ik nog riakkonen hete ![]() | ||
lev_myskin | donderdag 17 november 2005 @ 21:44 | |
reuzehandig, alleen... Hoe kom ik daar? We could not calculate driving directions between Vigo and +16° 31' 30.00", -30° 18' 41.76" (16.525000, -30.311600). ![]() | ||
Sandworm | donderdag 17 november 2005 @ 22:01 | |
quote:[Calimerostem]Hallo bewoners...[/calimerostem] Was even in de ban van de andere nationale wedstrijd. Googlemap = cool! the_disheaver ![]() Hier nog wat spannends gebeurd of is het nog anderhalf uur wachten op de volgende tussenstand? | ||
Sandworm | donderdag 17 november 2005 @ 22:05 | |
![]() | ||
Sandworm | donderdag 17 november 2005 @ 22:15 | |
quote:Verklaring op team.abnamro.com: quote:Geen ernstige problemen dus, just nature.... | ||
the_disheaver | donderdag 17 november 2005 @ 22:16 | |
Er was wel leuk (nou ja...leuk...) nieuw op de VOR site. Over de schade van de Movistar. Naast schade aan de kiel is er ook een groot deel van de rechter roer (info: er zijn 2 roeren zodat als het schip scheef ligt, het roer nog voldoende grip heeft (en niet boven water hangt)) afgeslagen... Oorzaak zal dus niet door mogelijke onjuiste fabricage en het slechte weer zijn, maar door een aanvaring met mogelijk een container. De onderkant met het kapotte roer ![]() ![]() Movistar zal verscheept worden naar Cape Town, en daar (of onderweg) gerepareerd worden. Ook PofC zal de eerste tocht niet afmaken. Het hele artikel: VOC | ||
Sandworm | donderdag 17 november 2005 @ 22:26 | |
quote:Zit net het topic terug te lezen. Kunnen we SpankSpankeronie niet uitnodigen om weer deel te nemen? Erg grappige opmerkingen. Weet iemand of hij nog actief is op FOK! ? | ||
SterkStaaltje | donderdag 17 november 2005 @ 22:34 | |
Is er ergens op tv een programma aan deze fantastische race gewijd? | ||
Sandworm | donderdag 17 november 2005 @ 22:36 | |
quote:Sorry, kleine correctie. Deze was al geplaatst en de titel "De onderkant met het kapotte roer" klopt niet. Wat je hier ziet zijn de daggerboards. Die worden gebruikt met upwindse koersen, tegen het verlijeren. En ja je hebt gelijk, het roer was ook beschadigd, maar die zit aan de achterkant van de boot. Ook deze was beschadigd. Heb vanmiddag foto's gezien, maar die moet ik ff terugzoeken. | ||
Sandworm | donderdag 17 november 2005 @ 22:41 | |
Gevonden. En hoe verassend, de movistar heeft slechts een enkel (en scheef of ingedeukt) roerblad.....'![]() (wist ik ook niet, maar het feit dat we het nu weten bevestigd maar weer dat je er beter twee had kunnen hebben. Was die dolfijn of reuze tonijn er mooi tussendoor gezwommen) | ||
Sandworm | donderdag 17 november 2005 @ 22:44 | |
![]() Kut, heb ik weer..... | ||
the_disheaver | donderdag 17 november 2005 @ 22:46 | |
quote:ow, vond hem al wat klein... Maar het roer is ook zichtbaar afgebroken, zie de onderkant. | ||
Sandworm | donderdag 17 november 2005 @ 22:48 | |
quote:http://www.volvooceanrace(...)vschedule/index.aspx Tip: 1) zondagmiddag nos sport 1545 - 16.15 + sportjournaals 2) woensdagavond's op Eurosport | ||
the_disheaver | donderdag 17 november 2005 @ 22:51 | |
quote:ik niet ![]() | ||
Sandworm | donderdag 17 november 2005 @ 22:51 | |
quote:Nu je het zegt... Was geconcentreerd op de bovenkant en had de onderkant niet eens gezien ![]() Maar dat moet wel een mega tonijn gewwest zijn.. Nu ik erover nadenk, ze hebben onwijs veel mazzel gehad. Daggerboards zijn kwetsbaar, maar roerblad en kiel niet. Als dat wat ze nu geraakt hebben iets meer aan de oppervlakte was geweest........ | ||
the_disheaver | donderdag 17 november 2005 @ 22:55 | |
Bijna de volgende update ![]() Verwacht dat men eerst nog oostelijk gaan voor de boei te bereiken. | ||
Sandworm | donderdag 17 november 2005 @ 22:56 | |
ff tussendoor, in afwachting van de nieuwe tussenstand![]() | ||
the_disheaver | donderdag 17 november 2005 @ 22:57 | |
hihi, wou hem ook bijna posten ![]() | ||
Sandworm | donderdag 17 november 2005 @ 23:00 | |
Deze wil ik dus ook![]() | ||
the_disheaver | donderdag 17 november 2005 @ 23:03 | |
[ Bericht 73% gewijzigd door the_disheaver op 17-11-2005 23:11:09 ] | ||
Sandworm | donderdag 17 november 2005 @ 23:10 | |
AAB1 weer uitgelopen ![]() ![]() | ||
the_disheaver | donderdag 17 november 2005 @ 23:11 | |
Pfff, kreeg net telefoon toen de stand online kwam...toch maar ff snel gecopy past...nu met 'opmaak' (eigenlijk juist zonder ![]() ff SP bekijken | ||
WEST | donderdag 17 november 2005 @ 23:11 | |
quote:is vaak heb ik ook last van..., vooral bij update momenten | ||
the_disheaver | donderdag 17 november 2005 @ 23:12 | |
quote:Maar dat de hele site weg is? Alleen 1 keertje de data-pagina. | ||
Sandworm | donderdag 17 november 2005 @ 23:13 | |
En Sunergy is bezig met een cruise.... Ze hebben gelijk, het is niet waarschijnlijk dat Movistar en PotC nog terugkeren deze leg, al hebben ze zich nog niet officieel terug getrokken. Enjoy sailing! | ||
Sandworm | donderdag 17 november 2005 @ 23:14 | |
quote: ![]() | ||
the_disheaver | donderdag 17 november 2005 @ 23:16 | |
Nog steeds heeft Eric een noordelijkere wind dan de overige 3, en heeft nog steeds als enige de spi uit. sunergy vaart met 9 knopen in noodweer (tenminste, zo ziet het er uit in SP) | ||
Sandworm | donderdag 17 november 2005 @ 23:19 | |
Was bang dat ze te dicht uit zouden komen bij ideale lijn. Maar wind lijkt erg goed uit te komen. Dit wordt spannnend de komende dagen![]() | ||
Sandworm | donderdag 17 november 2005 @ 23:22 | |
![]() | ||
WEST | donderdag 17 november 2005 @ 23:23 | |
quote:1 keer de data pagina | ||
-Carioca- | donderdag 17 november 2005 @ 23:25 | |
quote:Van PotC begreep ik dat ze al niet meer gaan varen deze etappe, op de VOR site stond quote: | ||
the_disheaver | donderdag 17 november 2005 @ 23:29 | |
Snelheid (laatste 6 uur gemiddeld) en windkracht (in knopen = zeemijl/uur)
ff met extra decimaal gewerkt, anders blijkt er bijna 1 knoop snelheidsverschil te zijn terwijl het er maar 0.2 is... AAB1 doet het erg goed met een zachtere wind dan de overige boten (uitgezonderd Brazil) De wind van AAB1 is wel ruimer (meer diagonaal op de boot dan voor de wind) Brasil doet het met zachtere wind uit dezelfde richting als AAB2 goed. Opvallend: watertemperatuur verschilt 18 (!)graden op 52 mijl afstand... Bij AAB2 mag er gezwommen worden met 28gr, bij AAB1 is er bijna een ijsberg waarschuwing met 10 graden... | ||
the_disheaver | donderdag 17 november 2005 @ 23:32 | |
quote:Nee, deze verwachting trek ik met de huidige data weer in... Gewoon zuiderlijk blijven, en daar zal een wind van 20 knopen te voelen zijn... (tenminste, nu....) | ||
the_disheaver | donderdag 17 november 2005 @ 23:39 | |
quote:Bist jo ek Frysk? In Utert? *veel meer fries kan ik ook niet* vraag me uberhaupt af of het wel klopt... Trusten ![]() | ||
hermandeperman | vrijdag 18 november 2005 @ 02:01 | |
Die sunenergy ligt gewoon ruim 450Nm achter ![]() Als ze nu uitstappen en de rest vliegen/verscheept worden, krijgen ze dan ook nog punten of krijgen ze helemaal niets wanneer ze de finisch niet bereiken? | ||
rubbereend | vrijdag 18 november 2005 @ 02:17 | |
ik neem aan dat ze dan geen punten krijgen, die krijg je pas aan de finnish. Dit kunnen ze heerlijk als een training beschouwen, ze hebben geen plek meer te verliezen. Bovendien kan er altijd nog wat gebeuren met de nog varende boten. | ||
hermandeperman | vrijdag 18 november 2005 @ 02:19 | |
quote:Nee dat klopt, maar ik denk wel dat ze een dag of x later aan zullen komen dan de rest ![]() | ||
hermandeperman | vrijdag 18 november 2005 @ 02:20 | |
En ik ga er gewoon van uit dat de ABN1 gewoon 1e wordt ![]() | ||
rubbereend | vrijdag 18 november 2005 @ 02:22 | |
quote:zou je denken ![]() | ||
the_disheaver | vrijdag 18 november 2005 @ 04:38 | |
quote:Ze zitten 750 nm achter, met nog 4500 nm te gaan voor de koplopers wil ik nog niet zeggen dat ze ze gaan inhalen, maar ze kunnen een eind komen. Met een leuke wind kun je 400 nm op 1 dag zeilen, dus dan kom je slechts 2 dagen later aan, niks aan de hand dus. Goeie morgen verder ![]() (een geen goede nachtofzo ![]() ![]() Ik zal de 5 uur uitslag ook live meemaken ![]() | ||
the_disheaver | vrijdag 18 november 2005 @ 05:05 | |
En de nieuwe stand, AAB1 loopt alleen maar uit, maar het gat tussen AAB2 en Brasil wordt ook groter... van 1 mijl naar 4
En nu ben ik voor de rest van de dag weg! movistar +1756 Pirates of the Caribbean+1812 | ||
WEST | vrijdag 18 november 2005 @ 08:08 | |
quote:de AAB2 heeft maar 1 mijl verloren..., ze stonden op 3 mijl en dat zijn er nu 4 geworden. ![]() | ||
Sandworm | vrijdag 18 november 2005 @ 10:51 | |
quote:Nachtdienst gehad? | ||
Sandworm | vrijdag 18 november 2005 @ 11:18 | |
Stand per 18/11, 11.15 uur![]() AAB1 verder uitgelopen, AAB2 heeft Brasil niet kunnen inhalen (verschil is groter geworden), maar ook verschil met Ericcson is groter geworden. AAB1 is Flying.... | ||
Sandworm | vrijdag 18 november 2005 @ 11:24 | |
![]() AAB1 is als als enige boot de afgelopen 24 uur boven de 400 mijl uitgekomen (en gebleven). Ben benieuwd naar het commentaar. | ||
WEST | vrijdag 18 november 2005 @ 11:35 | |
de AAB2 verliest terein op de Brasil, maar in de afgelopen 24 uur en daarvoor wel terein goed gemaakt.., ik snap er geen hol van ![]() | ||
Sandworm | vrijdag 18 november 2005 @ 11:38 | |
Ze varen nu allemaal dezelfde koers (172-179 graden) en redelijk dicht bij elkaar met een constante wind van ongeveer 20 knopen. Bij de volgende tussenstand kunnen we mooi de snelheden met elkaar vergelijken. | ||
Sandworm | vrijdag 18 november 2005 @ 12:23 | |
Iemand enig idee waar ik de afstand tot de scoring gate kan vinden? | ||
hermandeperman | vrijdag 18 november 2005 @ 12:39 | |
quote:Dat zou ik ook wel eens willen weten ja... AAB1 loopt een mooie 25 knopen met 19 knopen wind! Schitterend, vooral wanneer je het vergelijkt met de andere boten ![]() | ||
The_Hives | vrijdag 18 november 2005 @ 15:24 | |
wat is de scoring gate? die denkbeeldige boei? | ||
Farr40 | vrijdag 18 november 2005 @ 15:43 | |
quote:jupp die denkbeeldige boei; het eiland fernando de naronha | ||
hermandeperman | vrijdag 18 november 2005 @ 17:11 | |
AAB1 Loopt steeds verder uit ![]() quote: | ||
rubbereend | vrijdag 18 november 2005 @ 17:15 | |
wow, dat is een enorm gat geworden in eigenlijk vrij korte tijd | ||
WEST | vrijdag 18 november 2005 @ 17:16 | |
gaat lekker met AAB1. Maar de AAB2 zit nog maar op 2 mijl van de brasil.., dat wordt erg spannend om 23:00 ![]() | ||
-Carioca- | vrijdag 18 november 2005 @ 17:21 | |
Op de volvo site kon ik ook niets vinden wat betreft afstand tot de scoring gate, dus misschien is dit aardig: Misschien ietwat bewerkelijk, maar wel een aardig tooltje: De distance calculator. Voer de positie in (staat bij results and data) en daarna de positie van de gate. Die eilanden liggen volgens mijn atlas ongeveer 03°50,00Z 033°00,00W. Voor de AAB1 positie van vanmiddag 15.48 krijg ik dan een afstand van 808 nm. | ||
Enriqueo | vrijdag 18 november 2005 @ 17:25 | |
Idd echt heel snel een groot gat gemaakt met de andere. Aan de snelheid te zien komt AAB2 ook lekker op stoom. Het wordt rond de evenaar nu wel spannend met het kiezen van een goede route. Echt klasse dit!! | ||
Sandworm | vrijdag 18 november 2005 @ 18:11 | |
![]() En nog steeds is de AAB1 de enige die boten de 400 mijl per 24 uur zit, nu 57 mijl meer dan de AAB2! Zouden ze een paar dolfijnen omgekocht hebben ![]() Ik denk dat deze voorsprong wel genoeg moet zijn om door de doldrums heen te komen (morgen rond 11.00) en dat ze als eerste bij de scoring gate aankomen over twee gaen. Toch gek dat in deze omstandigheden de AAB1 zo kan uitlopen. Dit zullen de Farr's niet leuk vinden. AAB's blijken het helemaal niet slecht te doen in licht weer. Dit belooft wat tijdens de volgende etappe, die over het algemeen zwaarder geacht wordt. Dan zullen op basis van deze gegevens een echt groot verschil te zien krijgen. | ||
Sandworm | vrijdag 18 november 2005 @ 18:15 | |
quote:Dus dan zou het bij een daggemmiddelde van 400 mijl nog ongeveer 48 uur duren (hopen dat de doldrums niet teveel roet in het eten gooien). Dus de eerste off-shore punten kunnen verdeeld worden op zondagmiddag om ongeveer 17.00 uur bij de update. Dank voor het uitzoekwerk! ![]() | ||
WEST | vrijdag 18 november 2005 @ 18:37 | |
zou de AAB2 bij de volgende update de Brasil voorbij zijn? Als ik zo het 24 uur gegevens mag geloven moet dat met 2 mijl verschil wel haalbaar zijn. | ||
Sandworm | vrijdag 18 november 2005 @ 20:47 | |
quote:We zitten er al een tijdje op te wachten, dus van mij mogen ze ![]() | ||
the_disheaver | vrijdag 18 november 2005 @ 22:35 | |
quote:pfff, nee... 4 uurtjes geslapen ofzo... Een hele dag weg geweest, en een extreem vroege trein moeten halen.... | ||
the_disheaver | vrijdag 18 november 2005 @ 22:50 | |
quote:Je hebt natuurlijk gelijk *moppelt iets over vroeg enzo... | ||
the_disheaver | vrijdag 18 november 2005 @ 22:52 | |
quote:Waarschijnlijk zijn de cijfers de echte 24 uurs-data. En dus niet het verschil van de laatste 6 uur maal 4 En het verschil in de laatste 24 uur is dus wel kleiner geworden | ||
the_disheaver | vrijdag 18 november 2005 @ 23:05 | |
quote:hmm, ik heb de 1700 data gebruikt in autoroute, en daar komt een afstand van 2100 km uit. En dat is 1130 nm, dus kleine 3 dagen wachten. | ||
the_disheaver | vrijdag 18 november 2005 @ 23:11 | |
ja! AAB2 is Brasil voorbij! *zo stand | ||
the_disheaver | vrijdag 18 november 2005 @ 23:13 | |
De AAB1 is nu niet uitgelopen op de nummer 2, alleen is er wel een wisseling van de 2de positie gekomen. AAB2 met 4 mijl voor op Brasil1. Opvallend dat PotC nu officieel uit de huidige race zijn. | ||
WEST | vrijdag 18 november 2005 @ 23:14 | |
quote: ![]() ![]() | ||
Sandworm | vrijdag 18 november 2005 @ 23:34 | |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
Sandworm | vrijdag 18 november 2005 @ 23:36 | |
En PotC formeel teruggetrokken. Movistar zal snel volgen.... Sunergy is echt bezig met cruise of zondagmiddagtraining. Ze verliezen echt veel. | ||
Sandworm | vrijdag 18 november 2005 @ 23:37 | |
quote:Pfff, nachtje doorgaan en dan toch op tijd bij de cruciale momenten ![]() | ||
Sandworm | vrijdag 18 november 2005 @ 23:41 | |
quote:De Farrs zijn dus niet echt sneller dan de AAB boten in licht weer. Natuurlijk staat er nu iets meer wind dan windstil. Valt me erg mee. Gezien de eerste in-port race had ik het ergste vewacht.... | ||
Sandworm | vrijdag 18 november 2005 @ 23:46 | |
Brasil en AAB2 nu ook boven 400 mijl afgelopen 24 uur. Maar staat niet in verhouding met de prestatie van de AAB1.![]() | ||
WEST | vrijdag 18 november 2005 @ 23:47 | |
quote:ik ben benieuwd als ze op de zuidelijke oceanen varen. | ||
Sandworm | vrijdag 18 november 2005 @ 23:52 | |
haha, lijkt het nu net als of de Ericsson weer de spinaker heeft staan?![]() | ||
Sandworm | vrijdag 18 november 2005 @ 23:54 | |
quote:Me too, daar worden de mannen van de jongens onderscheiden. Maar ik had eerlijk verwacht dat AAB deze leg minder kansen had en dat ze het van de zwaar weer legs zouden moeten hebben. Maar ja, we zijn er nog niet. (hoop dat ze als laatste eindigen, is financieel beter voor Sandworm...) | ||
WEST | vrijdag 18 november 2005 @ 23:57 | |
quote:laat ze dan maar als laatste eindigen ![]() of dat wordt trakteren als ze in rotterdam zijn ![]() | ||
Sandworm | zaterdag 19 november 2005 @ 00:06 | |
Hahaha, is ook nog iets als sportieve plicht... Ik hoop echt at ze winnen deze leg. Bij de volgende leg heb ik er alle vertrouwen in. Zoveel ervaring. maar ik hoop echt dat er in Rotterdam al een winnaar bekend is. Het belooft al een groot feest te worden, en als AAB dan ook nog eens wint...neem ik een weekje extra vrij en maak je dan maar geen zorgen over dat rondje ...... ![]() | ||
hermandeperman | zaterdag 19 november 2005 @ 01:20 | |
Wat een prestaties van de Amro boten zeg ![]() | ||
the_disheaver | zaterdag 19 november 2005 @ 06:35 | |
Met als laatste cijfer het verschil in verschil van nu en 6 uur geleden. Alle boten lopen in op AAB1. Zelfs Eric ![]() ![]() Het verschil tussen AAB2 en Brasil is helaas weer kleiner geworden... | ||
komrad | zaterdag 19 november 2005 @ 09:47 | |
451M per dag is wel erg impressive | ||
Sandworm | zaterdag 19 november 2005 @ 09:58 | |
quote:Dat was wel een beetje te verwachten. Ze zullen nu ongeveer wel ik de doldrums zitten of net tegen de grens aan. Maar laat de rest maar een beetje inlopen. Ik heb er vertrouwen in dat de AAB1 er ook weer als eerste uit is. Komt goed. | ||
hermandeperman | zaterdag 19 november 2005 @ 10:56 | |
ABN1 en Ericsson zijn de enigen volgens de VS die op de Spi varen ![]() ABN1 heeft hem dus vannacht gehesen... nog maar een paar minuten voor de volgende stand ![]() | ||
hermandeperman | zaterdag 19 november 2005 @ 10:59 | |
![]() | ||
hermandeperman | zaterdag 19 november 2005 @ 11:15 | |
AAB1 is iets bijgehaald door AAB2 maar de AAB2 is heerlijk uitgelopen op de Brasil ![]() | ||
WEST | zaterdag 19 november 2005 @ 12:36 | |
quote: ![]() | ||
hermandeperman | zaterdag 19 november 2005 @ 16:29 | |
AAB1 zit nu ongeveer 250 nm voor de evenaar en dat is dus de reden waarom ze weer ingelopen worden, ze zitten nu ook ongeveer 500 nm voor de scoring gate (Fernando de Noronha) . AAB1 heeft net niet de 100nm voorsprong op de nr2 kunnen pakken maar het scheelde niet veel... Verwacht wordt dat de boten niet erg veel last zullen hebben van de Doldrums. Natuurlijk wel een stuk minder wind, maar niet de windstilte die er ook vaak heerst. Dit gaat dus over de boten AAB1, AAB2, Brasil en Ericsson. Wanneer de Sunenergy de Doldrums bereikt kan de situatie natuurlijk geheel anders zijn... bron Nog een half uurtje voor de volgende update ![]() | ||
rubbereend | zaterdag 19 november 2005 @ 16:31 | |
gaat goed ![]() | ||
hermandeperman | zaterdag 19 november 2005 @ 17:10 | |
AAB2 loopt in op AAB1 en AAB2 loopt uit op de Brasil ! | ||
Sandworm | zaterdag 19 november 2005 @ 19:03 | |
Thanks Hermandeperman voor de standen.Vandaag even het bootje uit het water gehaald, kon dus even niet bij internet. Maar ze ligt op de kant, dus nu 5 maanden alle tijd om de VOR te volgen ![]() | ||
hermandeperman | zaterdag 19 november 2005 @ 20:15 | |
quote:Ik zie dat je in Utrecht woont, wat is je thuishaven? ![]() | ||
hermandeperman | zaterdag 19 november 2005 @ 20:34 | |
AAB1 gaat lekker ![]() quote:Bron | ||
Sandworm | zaterdag 19 november 2005 @ 20:41 | |
![]() ![]() | ||
Sandworm | zaterdag 19 november 2005 @ 20:42 | |
quote:Den Oever. Ze ligt op zoet en vaart op zout! Ze ligt er weer mooi bij, dus tijd voor de winter! | ||
hermandeperman | zaterdag 19 november 2005 @ 22:18 | |
quote:Zoals ik al eerder zei hebben ze momenteel helemaal geen windstiltes in de Doldrums... Maar idd erg gunstig dat ze er netjes doorheen zijn gekomen ja ![]() quote:Ik ken Den Oever wel ja, is echt niets te beleven buiten de haven ![]() ![]() | ||
lev_myskin | zaterdag 19 november 2005 @ 22:39 | |
je hebt er nog een sluis... | ||
lev_myskin | zaterdag 19 november 2005 @ 22:51 | |
nu komt trouwens wel het volgende ijkpunt voor de onderlinge snelheden van de boten. Onder de evenaar komt de passaat uit het zuid-oosten, waardoor er aanmerkelijk hoger aan de wind gevaren moet worden dan hiervoor het geval was. Niet dat dit enorm van belang is voor het vervolg van de VOC. Volgens mij is de route zodanig op de heersende weersystemen afgestemd dat een schip met een verstandige navigator alleen voor een haven zou moeten opkruisen. Toch jammer... | ||
Sandworm | zaterdag 19 november 2005 @ 23:07 | |
quote:Maar ook dat kan fout gaan. Was dat niet 4 jaar geleden zo? Ze kozen een bepaalde ingang van de haveningang en het hele veld passeerde aan de andere kant? Heb het niet scherp meer, maar dacht dat er zoiets gebeurde. | ||
Sandworm | zaterdag 19 november 2005 @ 23:08 | |
quote:Daarom lig ik er ook. Heb er niets te zoeken, dus ga ik graag weg naar leukere plaatsen. En omdat er niets is, kost het ook niets ![]() | ||
hermandeperman | zaterdag 19 november 2005 @ 23:11 | |
quote:Dat is wel weer een voordeel ja ![]() ![]() | ||
Sandworm | zaterdag 19 november 2005 @ 23:16 | |
![]() ![]() Mensen vragen wat de code zero was en oeps, het was het secret wapen during the Whitbread race. En nog geen lampje gaan branden. Sanderson en team ![]() ![]() edit: bron http://www.volvooceanrace(...)erewecome/index.aspx | ||
Sandworm | zaterdag 19 november 2005 @ 23:18 | |
![]() | ||
Sandworm | zaterdag 19 november 2005 @ 23:20 | |
En ze lopen weer uit. Wat ever it is, ik wil ook zo'n zeil.... | ||
the_disheaver | zaterdag 19 november 2005 @ 23:20 | |
dag!
AAB1 loopt nu weer licht uit, maar het verschil met AAB2 en Brasil is weer 1 mijl minder geworden... En het gat tussen brasil en eric is ook wel eens groter geworden... | ||
SevenWonders | zaterdag 19 november 2005 @ 23:21 | |
Nauwelijks doldrums volgens de VOR-site en AAO trapt het gaspedaal weer in....ben toch benieuwd wat er gebeurd zou zijn als Movistar en de Pirates nog in de race waren... | ||
hermandeperman | zaterdag 19 november 2005 @ 23:25 | |
quote:Bij de in-port-race maakten ze wel gebruik van de code-zero... En we hebben allemaal het resultaat kunnen zien. Nu gebruiken ze idd dat zeil van die pa, en het werkt prima ![]() ![]() | ||
Sandworm | zaterdag 19 november 2005 @ 23:36 | |
quote:Ik denk dat ze iedereen mooi in het ooitje genomen hebben. Maar ach, met een budget van 50 mio. Ik heb een presentatie van Hans B. mogen bijwonen waarbij hij zich zelf afvraagd waarom een conservatieve bank als AAB voor een revolutionair ontwerp heeft gekozen. Zie hier het resultaat. Was er ook niet een onderlinge strijd tussen Hans B. en technisch directeur de heer Roy H.? | ||
lev_myskin | zaterdag 19 november 2005 @ 23:40 | |
vraag me wel af wat er nu zo speciaal aan de spin(-aker, gen-)oa zou zijn t.o.v. een normale gen(-nua, spi-)naker. Misschien wat lager gesneden, maar dat is niet te zien van zo'n afstand. | ||
Sandworm | zaterdag 19 november 2005 @ 23:43 | |
quote:Ben bang dat we moeten wachten tot de eerste foto's.... | ||
hermandeperman | zaterdag 19 november 2005 @ 23:44 | |
quote:Maja, ik vraag me af of we al zo erg mogen juichen. Als de movistar (ernstige favoriet) en PotC (ook grote favoriet) weer meedoen in de volgende Leg denk ik dat het allemaal er weer heel anders gaat uitzien... En idd, ik geloof wel iets van onderlinge strijd ja ![]() | ||
Sandworm | zaterdag 19 november 2005 @ 23:46 | |
Ok, de doldrums blijken hun naam niet waar te maken dit jaar. Maar hoe gaat het verder? De windvoorspelling op de VS laten niet een heel gunstige koers zien t.o.v. de wind.![]() Ik ben benieuwd hoe de svhepen het doen met aan tot hoog aan de windse koersen. Wie is snel en wie heeft er nog een verrassing in huis? In ieder geval lijkt het erop alsof AAB1 3,5 punten pakt en AAB2 3 bij de fictieve boei Fernando de Noronha. | ||
Sandworm | zaterdag 19 november 2005 @ 23:47 | |
He, the Disheaver, lekker bijgeslapen? | ||
the_disheaver | zaterdag 19 november 2005 @ 23:51 | |
quote:whaha, nee weer een dag weg geweest (alleen wat minder vroeg dan gister ![]() | ||
hermandeperman | zaterdag 19 november 2005 @ 23:51 | |
quote:Op de terugweg hebben ze nog een kans hun naam waar te maken ![]() Opzich vind ik het wel meevallen met de koersen... Ze zullen toch eerst de Scoring Gate moeten pakken, en dan zullen ze idd een stuk scherper moeten gaan varen ja... Daan gaan we zien of die kantelkiel een beetje werkt ![]() | ||
Sandworm | zaterdag 19 november 2005 @ 23:52 | |
quote:PotC was te verwachten. Problemen met de kiel. AAB had dit al gehad en hebben 6 weken gedaan over reparatie. PotC lagen pas laat in het water. Ervaren bemanning, maar van hen verwacht ik dat ze pas later een bedreiging zouden kunnen vormen. Ze moeten groeien. En ja, de Movistar. Vooralsnog dikke vette pech, maar het is de eerste keer van Bouwe als big bos. Het selectie criterium van Mike Sanderson was dat zijn bemanningsleden minimaal 1 keer rond de wereld hebben gezeild......onder zijn gezag. Daarom zoveel kiwi's aan boord. Ik denk dat Ericsson een serieuze bedreiging gaat worden. Ze zijn een beetje de underdog. | ||
lev_myskin | zaterdag 19 november 2005 @ 23:53 | |
quote:tjsa, daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar... verwacht overigens dat de schepen na Fernandho nog een tijd zuidelijk blijven varen om onder (d.i. ten zuiden van) dat hoge drukgebied daar in de zuidelijke atlantic te komen. In dat geval zal er niet heel hoog aan de wind gevaren hoeven te worden. | ||
Sandworm | zaterdag 19 november 2005 @ 23:55 | |
quote:Iedere dag van Friesland naar Limburg? En nee, ben geen Fries. Heb er een paar jaar gestudeerd, dus versta het. Maar ik woon toch echt in het midden van het land. En wat doe je dan, als je ook de weekenden de hele dag op pad moet? | ||
hermandeperman | zaterdag 19 november 2005 @ 23:56 | |
quote:De echte underdog is natuurlijk de Sunenergy ![]() Maar je zegt dat die problemen met de kiel te verwachten waren, dan moeten dus alle andere 5 boten ook nog problemen krijgen met de kiel? Lijkt me een beetje een doemscenario ![]() En opzich, de bemanning van de AAB2 is toch ook nog niet zo lang samen of wel? Want die doen het toch aardig momenteel dacht ik zo ![]() | ||
the_disheaver | zaterdag 19 november 2005 @ 23:57 | |
quote:Ja, dat wordt interessant. Eerst een stukje zuiderlijk, om dan op het punt waar de wind opeens van elke richting blijkt te komen richting de 'storm' ten westen van Cape Town. Betwijfel of ze daar ook echt in willen zitten... | ||
hermandeperman | zaterdag 19 november 2005 @ 23:57 | |
quote:Die kans is idd aanwezig ja ![]() Heb je je btw speciaal aangemeldt op FOK! voor de VOR? ![]() | ||
Sandworm | zaterdag 19 november 2005 @ 23:58 | |
quote:Maar daar kan wel de snelheid gepakt worden. Motto van de AAB is 40knots, daar is de hele campagne op gericht. Moeten ze toch een keer gaan waarmaken. Ik schat in dat ze dat tussen het scoring gate en Cape Town gaan waarmaken. | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 00:01 | |
quote:Nee. Movistar heeft veel gevaren, dus daar krijgen we geen problemen meer. Ericsson is ook goed geprepareerd. De pirates waren erg laat in het water en hebben nog geen ervarin met "hakken". Net als Sunergy. Ik denk dus dat we meet de Sunergy ook nog kielproblemen kunnen verwachten..... | ||
the_disheaver | zondag 20 november 2005 @ 00:01 | |
quote:Nee, gister was het van Groningen (woon zelf niet in friesland, wel geboren enzo, maar spreek het niet (versta het dus wel) naar Noordholland. [ Bericht 18% gewijzigd door the_disheaver op 20-11-2005 00:54:46 ] | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 00:03 | |
quote:Gaf ons wel de kans om tussenuitslagen te posten ![]() | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 00:05 | |
quote:Er zijn nog meer etappe's eh ![]() | ||
the_disheaver | zondag 20 november 2005 @ 00:05 | |
quote:Behalve die van 5h ![]() | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 00:06 | |
quote:Nou, de Movistar zit nu toch ook gelijk aardig in de shit ![]() ![]() | ||
the_disheaver | zondag 20 november 2005 @ 00:08 | |
quote:Maar die problemen komen waarschijnlijk niet door productiefouten en dergelijke, maar doorr een aanvaring met iets... Dus dat kan iedereen overkomen | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 00:09 | |
quote:Dat klopt idd... Zo aan de foto's te zien moet het haast ook wel een aanvaring met een container ofzo geweest zijn, lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dat zomaar is afgebroken... | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 00:12 | |
quote:Tja, Movistar kwam een reuze tonijn tegen. Kan je weinig aan doen. Laten we wel zijn, als het de AAB1 was overkomen, was iedereen hier er goed ziek van. En de Sunergy, kom op, hebben het tot nu toe goed gedaan, maar hebben geen enkele ervaring met crew en boot. Dankzij Movistar en PotC gaan ze punten halen. Maar ik denk dat Movistar en PotC verstandig zijn geweest en hun tijd genomen hebben om het een en ander goed te repareren. De Sunergy komt zichzelf nog wel tegen, en ja, met kielproblemen.... | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 00:16 | |
quote:Dat zei ik daarnet ook al ja ![]() En idd, als dat bij de AAB1 zou gebeuren had ik er flink van gebaald ja... Ik denk dat de Sunergy eigenlijk gedoemd is om laatste te worden. Zeer slechte voorbereiding, geen ervaring (ik weet dat de crew er niets aan kan doen... maar toch, het zijn harde feiten) . Ik vind het idd ook erg verstandig van Movistar en PotC dat ze zijn uitgestapt ja, al vind ik het nog steeds wel vreemd dat de Movistar nog steeds niet officieel is uitgestapt... | ||
lev_myskin | zondag 20 november 2005 @ 00:18 | |
quote:Je moet niet vergeten dat de Sunergy is ontworpen voor 500 kg meer lood aan de kiel... En veertig knopen?!? Als ze dat een dagje weten vol te houden (al is het 'maar' gemiddeld dertig knopen), zeilen ze het altime 24 uur record uit de boeken (van de 120 ft catamaran Orange II) | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 00:20 | |
quote:Ik type niet zo snel in het weekend... ![]() En dat de Movistar nog niet officieel is uitgestapt, heeft te maken met regels. Ze hoeven zich nog niet officieel terug te trekken. Stel nu dat AAB1, AAB2, Ericsson en Brasil uitvallen. Sunergy is bezig met een Zonnebloem-cruise. Dus mocht dit morgen gebeuren, dan gooit Movistar overmorgen de trossen los en wordt eerste (PotC hebben zich formeel teruggetrokken). Politics man! En nee, natuurlijk gaat dit niet gebeuren ![]() | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 00:23 | |
quote:Let maar op, gaat gebeuren. De hele interne AAB campagne (ja bij de kantoorpikkies, ik ben er 1) is gericht op de 40 knots. Zelfs de interne mailing over de VOR heet zo. Ik denk dat er nog wel een recoordje aan gaat.... | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 00:24 | |
quote:Hoeft ook niet, vandaar de " ![]() quote: quote: ![]() ![]() quote:Tja, als je het zo bekijkt... Dan kun je overal wel rekening mee gaan houden, en dan kunnen ze het schema nu ook gelijk al gaan aanpassen ![]() Weet iemand dat trouwens, want de startdata voor de volgende Legs zijn al bekend, als (bijvoorbeeld) de Sunergy nu niet op tijd aankomt in Cape-Town, wordt er dan wel op de normale datum gestart of wordt er gewacht tot ze binnen zijn en wordt dan pas gestart? | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 00:24 | |
Zal maandag eens een nieuwsbriefje on-line zetten. Hebben jullie ook een idee wat ze allemaal doen. Enig idee waarom AAB met 2 boten vaart? | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 00:24 | |
quote:Zou wel echt asociaal vet zijn zeg ![]() ![]() | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 00:25 | |
quote:Nee maar dat zou ik wel heeeeel graag willen weten ja ![]() ![]() En een nieuwsbriefje online zetten zou ik erg gaaf vinden ja ![]() | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 00:26 | |
quote:Poeh, volgens mij is de vertrekdatum vast en als iemand dan dus niet op tijd binnen is, pech. Maar ja, wie ben ik? Ik weet het niet. | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 00:26 | |
quote: | ||
lev_myskin | zondag 20 november 2005 @ 00:33 | |
quote:heeft ook weer te maken met regels. Twee boten hebben is voordelig, want dan heb je een sparringpartner (handig voor de beste trim van de beste zeilen). Dit zou de boten met een groot budget teveel het voordeel geven. Daarop heeft de organisatie de volgende ultieme regel bedacht, nl. dat je best een tweede boot als trainingsmaatje mag maken, maar dan moet deze ook deelnemen aan de race. Bijkomend voordeel is dat de vloot nu uit zeven ipv zes schepen bestaat. | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 00:35 | |
quote:Shit, net dat artikel weg...... De voorschriften van de VOR schrijven voor dat als er twee boten ontwikkeld worden, ook twee boten moet varen. Dus heeft de AAB er als enige (ja ook vanwege de kosten) ervoor gekozen om volgens de nieuwe ontwerpvoorschriften een VOR-boot te bouwen (AAB1, witte boot). Met deze boot is gevaren en getest en is vervolgens een nieuwe boot gebouwd (AAB2, zwarte boot) Deze boot is veel beter en wordt dus AAB1 (black betty) genoemd en is voor de professionele crew). De oude boot, nu AAB2, wiite boot, wordt de boot van de High-potentinals. Vandaar. Jezus, wat had me dat een hoop type werk gescheeld als ze dat artikel haddden laten staan... PS. voor de liefhebbers: ga naar team.abnamro.com, selecteer ABNAMRO en er wordt een password gevraagd ( ![]() ![]() | ||
lev_myskin | zondag 20 november 2005 @ 00:38 | |
quote:In principe staan de data vast, al is uit het verleden gebleken dat ook vaste data flexibel kunnen zijn. Als ik de historische verhaaltjes goed gelezen heb is het wel eens voorgekomen dat door zwaar weer op de eerste etappe een groot deel van de vloot problemen had met het materiaal en daardoor niet veilig uit Kaapstad (of waar dan ook de tweede etappe vandaan vertrok) kon vertrekken. Toen is de start wel een tijd uitgesteld. Maar ik denk dat ze niet op een deelnemer zullen wachten. In ogenschouw genomen de enorme organisatie die er heden ten dage achter dit zeiltochtje staat. | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 00:38 | |
quote:Hoe verzin je het? | ||
SevenWonders | zondag 20 november 2005 @ 00:38 | |
quote:MMm, als de nr 1. uitvalt stapt de crew in zijn geheel over op nr. 2 en mogen de jonkies naar huis? Ze hadden toch eerst de nr. 2 als prototype gebouwd en daarna de nr. 1 als race-schuit en de regels schrijven toch voor:'Bouw je een VO70, dan zul ja varen ook'. | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 00:39 | |
quote:Bedankt voor de uitleg, maar de AAB1 is toch de zwarte en is voor de Professionals??? En bedankt voor dat password ![]() ![]() En waarom propt ABN eigenlijk zo fucking veel geld in de zeilsport?? | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 00:40 | |
quote:Ah oke! Weer wat geleerd ![]() | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 00:41 | |
quote:Idd ![]() | ||
lev_myskin | zondag 20 november 2005 @ 00:44 | |
quote:Wilde gok... omdat zeilen zo mooi aansluit bij het karakter van De Bank? dmv teamwork niet alleen de goed maar ook de slechte tijden als beste doorstaan Overstag gaan (of bakzeil halen) wanneer dat nodig is Niet tussen wal en schip belanden en zo zijn er nog ettelijke pakkende one-liners te verzinnen, maar niet door mij | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 00:45 | |
quote:Ja, AAB2 (als eerste gebouwd) was de wiite. Met de ervaring is de 2e gebouwd (zwart en nu AAB1) Simpel. Kosten 50 Mio. De verwachting is dat qua media exposure, televisie rechten en alles daarom heen (ik ga naar Rotterdam!) dat de verwachte opbrengsten 150 mio ziullen zijn. ff onder ons: geef mij een euro en ik geef je er drie voor terug. Boeven! AAB koppelt dit ook aan een interne campage. Zo hebben we laatst AAB dag gehad. 100.000 mensen in het zelfde shirt (happy AAB-day!) overal te werled. Tja, wat is mooier om een interne campagne te combineren met media exposure? | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 00:47 | |
quote:Voor de wind gaan? (ik verzin de jaarcijfers......) | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 00:50 | |
quote:Dat was natuurlijk een grapje.. ![]() ![]() | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 00:51 | |
quote:Krijgt ABN pieken dan wanneer ze op TV komen met hun boot? ![]() Dan kan ik het me idd wel voorstellen dat ze er zo flink in stappen ja ![]() | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 00:51 | |
quote:Ik wilde net zeggen "verzin" de jaarcijfers ![]() | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 00:53 | |
quote:Yep, waarom denk je dat NOS zoveel uitzendt? Niet alleen omdat ze geen voetbal meer hebben. Let maar eens op de hoeveelheid AAB reclame voor en na het item.... | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 00:55 | |
quote:Viel me op dat er sowieso veel reclame wordt gemaakt voor de ABN-boten ja op de publieke zenders ![]() En nu valt het allemaal ineens weer op zijn plek ![]() | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 01:13 | |
Mmmhh, teamwork, woonachtig in Utrecht en boot in Den Oever, jaarcijfers verzinnen... Hoop dat ik er nog in mag maandag. Maar ok baas, vanwege de media exposure hoop ik dat u een hand over het hart kan strijken....![]() Uit eigen archief...... ![]() (Veerhaven, Rooterdam) | ||
komrad | zondag 20 november 2005 @ 01:13 | |
ze gaan wel mooi zo met zijn 2en die ABN boten | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 01:15 | |
quote:Komt vast goed, je baas heeft vast wel wat beters te doen ![]() En heb je nog meer foto's van toen in R'dam? ![]() | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 01:17 | |
Ze is breed...![]() | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 01:19 | |
![]() | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 01:20 | |
quote:Ja de AAB boten zijn ERG breed ja.... Komt ten goede van de stabiliteit, ze liggen dan met hetzelfde gewicht minder diep dan de anderen maar zijn dan theoretisch minder snel... | ||
komrad | zondag 20 november 2005 @ 01:20 | |
mooie plaatjes | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 01:21 | |
![]() | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 01:22 | |
AAB3, was wel ter welkom van de AAB2 (of 1 voor kenners)![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Sandworm op 20-11-2005 01:31:08 ] | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 01:26 | |
Vind dat altijd een erg mooi gezicht als die boten van het havenbedrijf even de brandblussers aanzetten ja ![]() | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 01:30 | |
![]() Ok, de rest haalt hogere daggemiddelden. Maar we hoeven ons nog geen zorgen te maken, de AAB1 ligt gewoon ver voor en heeft als eerste te maken met Doldrums die er niet zijn. Verder niets aan de hand. We gaan ervan uit dat AAB1 als eerste uit de doldrum is en de volle aantal punten (3.5) gaan halen bij de eerste scoring gate en dat AAB2 netjes volgt. | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 01:34 | |
Nog twee voor het slapen gaan...![]() | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 01:35 | |
En de laatste, slaap lekker...![]() | ||
the_disheaver | zondag 20 november 2005 @ 08:04 | |
AAB2 lag rond middernacht stil... Zullen we er nu wel achterkomen wat de oorzaak is? Eric doet het erg goed, en neemt de 3de plaats over. AAB2 zit nog op de tweede plaats, maar het verschil met eric is 0 mijl...en de drie boten zitten zelfs slechts een mijl van elkaar vandaan... AAB1 loopt weer uit en heeft koers richting boei gezet. | ||
WEST | zondag 20 november 2005 @ 08:40 | |
quote:AAB2 had een zeil verwisseld ofzo en dan toch maar niet ![]() | ||
the_disheaver | zondag 20 november 2005 @ 08:48 | |
quote:Dat zie je wel vaker...zelfs wel een tijdje continue achter elkaar... Maar alleen het (fok/spi) verwisselen is niet de oorzaak dat ze een tijdje stil liggen. | ||
WEST | zondag 20 november 2005 @ 11:21 | |
de AAB1 is de evennaar voorbij de anderen nog niet. stand zo dadelijk | ||
WEST | zondag 20 november 2005 @ 11:34 | |
De stand van 20-11-2005 om 11:00![]() en een screen uit VS waarbij te zien is dat AAB1 de evennaar voorbij is en de anderen niet. en het verschil tot aan de virtuele boei ![]() | ||
komrad | zondag 20 november 2005 @ 12:05 | |
so AAB1 is er hard vandoorgegaan afgelopen nacht | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 12:05 | |
Damn wat liggen de AAB2, de Ericsson en de Brasil dicht bij elkaar zeg ![]() Ik heb even gekeken op de VS en ik denk dat de AAB1 nog ongeveer 175 Nm verwijderd is van het eiland Fernando de Noronha. Dus ik denk dat ze bij de update van 11u vanavond er wel langs zijn ![]() | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 12:18 | |
Daarstraks was er iemand goed met dat Google Map gebeuren toch ofzo? Dit zijn iig de coöordinaten van Fernando de Noronha: quote: | ||
komrad | zondag 20 november 2005 @ 12:29 | |
hoe gaat de puntentelling? Wordt na de boei het verschil geneutraliseerd of heeft de AAB1 gewoon voordeel voor het 2e deel van de race? | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 12:36 | |
quote:Ik meen dat als ze het eerste bij de eilanden zijn ze gewoon 3.5 punten krijgen... maar zeker weten doe ik het niet eigenlijk ![]() | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 13:28 | |
Volgens Teletekst komt om 15.00uur de VOR bij Studio Sport ![]() | ||
komrad | zondag 20 november 2005 @ 13:38 | |
en volgens de intro ook dus gaat zo zijn ![]() | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 13:47 | |
quote:Ja ik kijk nooit Studio Sport dus ik vertrouw altijd maar op teletekst ![]() | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 13:48 | |
quote:De eerste bij de scoring gate krijgt 3,5 punten (er zijn zeven boten gestart), de tweede 3,0, de derde 2,5 en zo voort. Wie als eerste finisht in Cape town krijgt 7 punten, de tweede 6, enzovoorts. Het is dus gewoon punten voor het eindklassement. | ||
Coelho | zondag 20 november 2005 @ 13:49 | |
Zouden die drie boten op een kluitje elkaar ook fysiek kunnen zien? De afstand tov finish is slechts een paar mijl, maar hoe ver liggen ze uit elkaar/naast elkaar. | ||
komrad | zondag 20 november 2005 @ 14:11 | |
volgens mijn zijn dat 3d images, als je die 100mile meet liggen ze dus in breedteligging vlak bij elkaar. Dus zou best kunnen | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 14:24 | |
Nou, even een rekensommetje. De aarde heeft op de evenaar een omtrek van 40.075km dacht ik. De AAB2 en de Brasil liggen op dezelfde lattitude maar liggen longitudinaal 5" van elkaar vandaan. 40075/360/60=1,86km 1,86*5=9.28 Ze liggen dus 9.28km uit elkaar bij de tijdmeting van 9u55GMT. Bij helder weer dacht ik dat men 11Nm zicht heeft op zee, dus dat is een goede 20km (11*1,825). Dus de AAB2 en de Brasil kunnen elkaar volgens mij berekening zien. Maarrrrr Correct me if I'm wrong please ![]() Voor AAB2 <-> Ericsson <-> Brasil mag je het zelf uitrekenen ![]() | ||
komrad | zondag 20 november 2005 @ 14:27 | |
ligt aan het zicht idd, maar ik vraag me af of de buiging van de aardbol dit niet voorkomt | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 14:49 | |
quote:Niet op deze afstanden. | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 14:53 | |
8 minuten nog! | ||
SevenWonders | zondag 20 november 2005 @ 15:03 | |
Het gaat beginnen :-) | ||
komrad | zondag 20 november 2005 @ 15:28 | |
het is dus duidelijk, ze zien ze varen | ||
egilio | zondag 20 november 2005 @ 15:34 | |
tvp! | ||
SevenWonders | zondag 20 november 2005 @ 15:41 | |
Vind die Tione nu wel vervelend worden met zijn vragen aan Hans B. of hij nu gaat varen of niet. Maar wat denken we hier. Dat er Nederalandse zeilers aan boord stappen lijkt me duidelijk, maar dat Grant Warrington als schipper plaats gaat maken voor en Nederlandse schipper???? | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 15:42 | |
Dat live-gesprek vond ik toch wel erg vet ![]() | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 15:43 | |
Nou, er zijn een hoop vragen beantwoord. Ja, ze zien elkaar zeilen. AAB1 is verder doorontworpen en sneller op deze koers dan de AAB2. AAB2 heeft stil gelegen vanwege een squal. En ik denk dat Hans volgende week richting Cape Town vertrekt om samen met Caroline Brouwer op de stappen op de Sunergy. Leuke uitzending. Ook mooie beelden vanaf de boten en live interview was ook cool. Ik ben blij dat studio sport de voetbalrechten kwijt is ![]() | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 15:45 | |
quote:Vind het idd ook erg vervelend worden ja met zijn vragen... Maar ik denk idd dat de schipper gewoon Grant Warrington blijft, maar dat er minstens 1 of 2 Nederlandse bemanningsleden aan boord stappen ![]() | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 15:46 | |
Laat hem alsjeblieft opstappen. Hebben wij er geen last meer van ![]() Maar wie moet hem dan vervangen? Henk de Velde ![]() | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 15:51 | |
quote:Dat ben ik al vanaf dag 1 ![]() ![]() | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 15:54 | |
quote:Ben ooit eens bij een lezing van hem geweest op de Hiswa, was opzich wel boeiend, maar hij lijkt me nu niet echt de geschikte persoon voor de Volvo Ocean race ![]() En die Toine weet er zelf ook geen donder vanaf, dus ik hoop wel dat ze een goede vervanger weten te vinden ![]() | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 15:55 | |
Weet trouwens iemand bij welke in-port-races ze met die Holmatro gaan zeilen? Dat is ook een geweldig scheepje! ![]() Lijkt me wel stoer als ze daar ook mee gaan zeilen in R'dam ![]() | ||
the_disheaver | zondag 20 november 2005 @ 16:01 | |
quote:google map kan geen afstand berekenen (wel de route tussen 2 punten...maar het is weer niet bestand tegen water...) Maar na een google tocht een ideale Java applet gevonden, en het lijkt me best kloppend. Afstand van AAB1 tot de boei: 216.24 nm En hier de applet: http://www.airways.com/java/coordcalc.html | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 16:02 | |
Hans mag bij nader inzien toch wel blijven. Ben bij een presentatie van hem geweest en hij probeert wel een en ander uit te leggen in Jip-en-Janneke taal, zonder jargon. En dat is voor televisie-kijkend Nederland wel goed. Hij moet alleen ophouden met "wij hebben aan boord"..... Hans, je zit niet (nog) niet op de boot, dus is het "zij"..... (Ben bij een lezing van Henk de Velde geweest in Amsterdam, toen zijn Campina ingevroren lag. Erg boeiend. Heb daarna een boek van hem gekocht, maar die ligt nog steeds in de kast. Onsamenhangende zinnen, net zo verward als zijn geest) | ||
the_disheaver | zondag 20 november 2005 @ 16:15 | |
quote:Squal? | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 16:22 | |
quote:Squall heet het officieel ![]() Een gigantische storm die opeens opsteekt voor een paar minuten, vaak met regen, en daarna lig je bijna altijd een lange tijd in een windstilte... | ||
the_disheaver | zondag 20 november 2005 @ 16:22 | |
Nog 18 uur tot de boei met de huidige snelheid (12 knopen) edit: huidige snelheid is van 11h, en ook de afstand was van 6 uur geleden. Dus het zal nog 12 uur duren. ik verwacht een wat hogere snelheid (maar niet veel meer) en gok een aankomst om 02:30 van AAB1 bij de boei. [ Bericht 67% gewijzigd door the_disheaver op 20-11-2005 16:27:59 ] | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 16:28 | |
The zone in the Atlantic Ocean named the doldrums by sailors in square rigger days today has a modern scientific appellation, the Intertropical Convergence Zone, or ITCZ for short. It is centred slightly north of the equator between the two belts of trade winds. The sun is pretty strong in this part of the world and causes intense heating of the land and ocean. The heat causes warm, moist air to rise, resulting in low air pressure, cloudiness, high humidity, light, variable winds and various excitements such as thunderstorms and squalls. | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 17:17 | |
![]() | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 17:19 | |
AAB1 verder uitgelopen, AAB2 naar de vierde plaats. Maar de nummers 2,3 en 4 liggen slechts 5 mijl uit elkaar. Dat wordt spannend, wie zal als tweede bij de scoring gate zijn? | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 17:29 | |
Wordt idd aardig spannend ja ![]() Op de VS kun je ook zien dat de AAB1 toch een stuk oosterlijker heeft gevaren dan de andere 3 varen, werpt allemaal toch aardig z'n vruchten af dacht ik zo ![]() | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 17:30 | |
En kan niemand het verhaal "Ericsson makes a charge" lezen op de voorpagina van www.volvooceanrace.com ? | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 17:33 | |
quote:Nope. | ||
the_disheaver | zondag 20 november 2005 @ 18:06 | |
quote:Met de data van 17h nog 135 nm gevaren in laatste 6 uur: 3574 - 3493 = 81 mijl. 216 - 135 = 81. Woei, het klopt. En bovendien blijkt maar weer dat AAB1 de laatste 6 uur een erg rechte lijn direct naar de boei gevaren heeft. Met huidige gevens: aankomst tijd 03 30 nl-tijd. Maar ik blijf bij mijn 0230 vanacht. | ||
the_disheaver | zondag 20 november 2005 @ 18:08 | |
quote: | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 19:31 | |
quote:De "boei" die jij steeds noemt is een eilandenarchipel eh ![]() | ||
komrad | zondag 20 november 2005 @ 20:01 | |
ach kleinigheidje ![]() | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 20:37 | |
joah idd ![]() | ||
the_disheaver | zondag 20 november 2005 @ 20:45 | |
quote:I know. Maar boei klinkt logischer dan om een eiland om moeten varen. | ||
komrad | zondag 20 november 2005 @ 20:46 | |
11 uur de volgende update? | ||
the_disheaver | zondag 20 november 2005 @ 20:47 | |
Jepz | ||
the_disheaver | zondag 20 november 2005 @ 20:58 | |
Ericsson makes a charge doet het. | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 21:15 | |
![]() ![]() ![]() Ben je een stukje aan het varen, in te middle of nowhere, kom je een VOR boot tegen. "Had jij hem zien aankomen, schat?" | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 21:18 | |
quote: | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 21:23 | |
![]() Ze zullen inderdaad wel een stuk zuidelijker moeten gaan. Maar ik ben blij dat de downwind koers voorbij is. Nu gaat het staraks weer echt om snelheid en taktiek. Halverwege leg 1 op het puntje van mijn stoel...... | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 21:23 | |
the_disheaver volgende topic klaar? | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 21:25 | |
![]() ![]() ![]() ![]() Zeilen voor volkssport nummer 1! ![]() | ||
the_disheaver | zondag 20 november 2005 @ 21:59 | |
quote:Gaat best snel inderdaad (maar het idee met de wiki is dat iedereen hem kan wijzigen (alleen ben ik nog maar de enige die er iets aan gewijzigd heb... ![]() | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 22:05 | |
Zal ik de OP aanpassen en straks copy-pasten in het nieuwe topic? | ||
komrad | zondag 20 november 2005 @ 22:09 | |
doe dat maar hermandeperman | ||
the_disheaver | zondag 20 november 2005 @ 22:15 | |
quote:Aanpassen mag altijd, maar eerst dit topic vol krijgen (en liever niet met gepraat over wie en hoe het nieuwe topic aan maakt :p) | ||
komrad | zondag 20 november 2005 @ 22:16 | |
kan iemand eigenlijk de opmars van de ericsson verklaren? | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 22:20 | |
quote:Zij zelf zien het meer alsof ze eindelijk weer een beetje gaan zeilen geloof ik ![]() quote: | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 22:40 | |
Gaat deze nog vol voor de volgende update of niet? | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 22:56 | |
AAB2 was not amused dat AAB1 er als een speer vanddor ging en dat ze tegen Ericsson moesten strijden. Veel zeilwissels hebben nniet het resultaat gegegeven. Ericsson is rap.. | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 22:56 | |
quote:Wat mij betreft wel! | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 22:58 | |
Hoeveel moeten we nog dan? | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 22:59 | |
19 minutes to go | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 23:00 | |
quote:30 posts, lijkt me ietwat veel, eerst maar even de nieuwe stand afwachten en dan de OP weer aanpassen ![]() | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 23:00 | |
The_disheaver stand by? | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 23:03 | |
quote:Lijkt me prima. Hoop dat the Disheaver er dan ook is. Ere aan wie ere toekomt [ Bericht 1% gewijzigd door Sandworm op 20-11-2005 23:12:27 ] | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 23:16 | |
En AAB1 is weer verder uitgelopen ![]() Plaatje komt zo ![]() | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 23:16 | |
Zelfs in de doldrums haalt AAB1 het hoogste 24-uurs gemiddelde...![]() | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 23:19 | |
![]() | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 23:20 | |
AAB2 is ook weer 1 mijl ingelopen op de andere boten ![]() Ik vraag me alleen af waarom de Ericsson als enige al de hele dag met spi vaart, en ze hebben ook een andere windinvalshoek, het scheelt gewoon 120 graden soms ![]() Weet iemand hoe dat kan? | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 23:22 | |
De voorsprong van de AAB1 (zoals verwacht) is kleiner geworden. AAB2 npog steeds op 1 mijl achterstand.. | ||
WEST | zondag 20 november 2005 @ 23:24 | |
quote:de AAB1 loopt uit, hoe kom je erbij dat ze zijn ingelopen ![]() | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 23:25 | |
quote:?? Ze zijn weer uitgelopen, stand om 16h GMT was als volgt ![]() ![]() | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 23:28 | |
quote: ![]() Geen idee dit keer. Misschien heeft AAB2 een prototype van het zeil van AAB1 en wordt deze niet gezien als spi? | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 23:30 | |
quote:Dat zou idd een hele goede reden kunnen zijn ja, maar kijk eens naar de invalshoeken van de wind bij de 3 schepen. Ik heb een vaag vermoeden dat ze bij de Ericsson anders meten ofzo, aangezien ze daar al vanaf vanmorgen een invalshoek van 50 graden hebben en bij de anderen zo rond de 150 graden... | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 23:30 | |
quote:Shit, jij bent wakker! Ok, was iets te enthousiast. Sorry mensen, de AAB1 is toch weer verder uitgelopen... Mea culpa! | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 23:31 | |
quote: ![]() | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 23:32 | |
quote:Zou misschien ook verklaren waarom we de afgelopen twee dagen geen data zagen van de de Ericsson.... | ||
WEST | zondag 20 november 2005 @ 23:34 | |
quote:ja ik was 6 uur vanmorgen al wakker ![]() | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 23:35 | |
Iemand enig idee hoever AAB1 nog van Fernando is? Had gehoopt dat ze er vanavaond al waren. | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 23:35 | |
quote:Electronica problemen? | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 23:36 | |
quote:In spanning voor de F1 en A1? | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 23:37 | |
quote:Yep, denk het. Zullen wel weer gaan roepen dat de bliksem is ingeslagen.. ![]() | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 23:37 | |
quote:Op volvooceanrace.com staat dat ze er zo rond 03h00GMT zullen zijn ![]() | ||
the_disheaver | zondag 20 november 2005 @ 23:37 | |
quote:Ja, nu wel 1 knopje voor volgend topic. | ||
lev_myskin | zondag 20 november 2005 @ 23:37 | |
het kan natuurlijk ook te maken hebben met het water wat er in de eerste dagen gestaag op de toetsenborden druppelde (en waarschijnlijk dan niet alleen daarop). Allemaal geweldig die electronica, maar 't kan ook kapot (zoals m'n grootmoeder altijd zei, vlak voor haar pacemaker...) | ||
the_disheaver | zondag 20 november 2005 @ 23:38 | |
quote:Dat zit lekker tussen de tijden die ik genoemd heb...pff, zitten zij nu ook al hier te lezen? :p | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 23:38 | |
quote:Wie oh wie gaat de wekker zetten voor de 05:00 uur standen? ik ![]() | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 23:39 | |
quote:Ik heb net een mooi verhaal geschreven, wacht even tot ik de wiki update dan ![]() | ||
the_disheaver | zondag 20 november 2005 @ 23:39 | |
quote:De boot zelf kan ook kapot. De kans dat de boot kapot gaat is echter met electronica wel een stuk kleiner. Dus het eerste wat kapot gaat is de electronica ![]() | ||
WEST | zondag 20 november 2005 @ 23:40 | |
quote:nee ik heb zaterdagavond na de voetbal iets te diep het glaasje in gekeken.., kwam om 21:00 savonds bezopen thuis en lag een half uur later op bed.., en dan wordt je vroeg wakker. Maar ik heb wel A1GP kunnen kijken ![]() | ||
the_disheaver | zondag 20 november 2005 @ 23:40 | |
quote:Moet je wel snel zijn! ![]() (kan altijd mijn post aanpassen | ||
the_disheaver | zondag 20 november 2005 @ 23:40 | |
vol toch? nieuw topic [Zeilen] Volvo Ocean Race (#3) - Leg 1 [ Bericht 88% gewijzigd door the_disheaver op 20-11-2005 23:55:23 ] |