quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 16:41 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Fraai hoor. Prettige compo, hele mooie belichting. Die zou ik nou graag eens in kleur zien.
Als we maar lol hebbenquote:Op zaterdag 29 oktober 2005 23:51 schreef blackbully het volgende:
het is nog even puzelen wat er aan belichting en kleuren leuk uitpakken met deze lens maar het is weer eens iets anders. dat vond ik er vooral leuk aan.
(ziet er alleen wel erg zielig uit op de body. )
Gewoon meenemenquote:Op zondag 30 oktober 2005 00:17 schreef blackbully het volgende:
ik heb het gevoel dat als er een portret meet is en ik deze lens mee neem iedereen me uit gaat lachenen het is zo'n leuk speeltje)
yups! zal je vandaag even terugmailenquote:Op maandag 31 oktober 2005 11:39 schreef snopprinses het volgende:
jah maar andere foto's hebben weer compleet andere kleurstellingen, was ook niet de bedoeling om het dezelfde te geven
En fijn dat je die sfeer eruit haalt, want dat was mn bedoeling ^^
had je mn mail nog gekregen btw?
Uit je nieuwe studio? De eerste is prima, hoewel ik m zelf iets donkerder gehouden zou hebben. De tweede vind ik wat te direct geflitst, reflecties op de huid te dominant.quote:Op zondag 6 november 2005 18:32 schreef Re het volgende:
fftje dan maar omhoog kicken, even belichting testen
[afbeelding]
[afbeelding]
de eerste is fijn belicht, toch krijg ik elke keer de neiging om dat plukje haar weg te vegen, als dat er niet had gezeten had je de mooie lijn van haar wenkbrauwen goed kunnen zien (die is heel mooi namelijkquote:Op zondag 6 november 2005 18:32 schreef Re het volgende:
fftje dan maar omhoog kicken, even belichting testen
[afbeelding]
[afbeelding]
Voor de krappe uitsnede aan de zijkant vind ik het iets teveel ruimte boven z'n hoofd. Je kan met die 70mm iets verder weg gaan en je diafragme een stuk meer open zetten zodat de achtergrond onscherp wordt.quote:Op woensdag 9 november 2005 09:55 schreef deepart het volgende:
http://www.deepart.nl/displayimage.php?pos=-42
Een kabouter plop
ja...quote:Op woensdag 9 november 2005 23:09 schreef Olio het volgende:
Dank je Xilantof, was er zelf ook wel blij mee.
Maar wat bedoel je met de toning? De lichte sepia tint?
Het lijken mij wat sproetjes ofzo...quote:Op donderdag 10 november 2005 09:49 schreef Vliegvrager het volgende:
Blik, compo en belichting zijn heel erg fraai. Petje af. Maar iets stoort me in de huidstructuur. Dat is niet de huidstructuur van die juffrouw hoop ik. Is het een PS-effectje? Of een hele grove korrel? Of is ie alleen wat ongelukkig geresized?
Hoe kun je dat nou het best oplossen? De flitser gewoon een andere kant opdraaien?quote:Op maandag 7 november 2005 09:18 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
De tweede vind ik wat te direct geflitst, reflecties op de huid te dominant.
Er zijn twee opties: de ene is inderdaad de flitser wegdraaien en het licht reflecteren (bouncen) via een muur of plafond oid. De tweede is er iets voor houden wat wel licht doorlaat, maar het wat difuser maakt.quote:Op donderdag 10 november 2005 11:29 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Hoe kun je dat nou het best oplossen? De flitser gewoon een andere kant opdraaien?
Dankje.quote:Op donderdag 10 november 2005 12:19 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Er zijn twee opties: de ene is inderdaad de flitser wegdraaien en het licht reflecteren (bouncen) via een muur of plafond oid. De tweede is er iets voor houden wat wel licht doorlaat, maar het wat difuser maakt.
hier vind je daar een heel aardig stukje over.
dat ligt niet aan het digitale, maar aan de nabewerking die tegenwoordig zo in zwang is.quote:Op donderdag 10 november 2005 11:05 schreef Olio het volgende:
. Ik stoor me bij digitale fotografie trouwens altijd aan de gladde huidjes, kom ik in het echt bijna nooit tegen.
Ja, ze heeftquote:Ter verduidelijking, nog eentje van deze jongedame (die mij zei dat ze niet plakte):
[afbeelding]
Sproetjes dus.
Digitaal geeft toch meestal wat gladdere foto's, om het zo maar te zeggen, ook onbewerkt. Bedoel ik verder niet negatief, maar film heeft een 'andere' look.quote:Op donderdag 10 november 2005 14:21 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
dat ligt niet aan het digitale, maar aan de nabewerking die tegenwoordig zo in zwang is.
[..]
Ja, ze heeftsproetjes
, maar dat is niet wat mij stoorde aan de vorige plaat. Het zal het resizen wel zijn.
leuke foto's en ja lekker oud sfeertje, zou wel toch die 2 stippen wegwerken wat een beetje afleidtquote:Op donderdag 10 november 2005 20:24 schreef PoseidonVS het volgende:
Tot mijn grote schande ben ik er nog niet toe gekomen om een serieuze poging te doen wat mooie foto's van mijn pasgeboren zoon te nemen.
Toch heb ik in de categorie goed gelukte kiekjes twee foto's in de aanbieding:
[afbeelding]
[afbeelding]
De foto's zijn genomen met mijn OM10 en 100-200mm Vivitar en een diafragma van 4 op een ISO400 HEMA rolletje.
Vooral de jaren 80 sfeer die de platen ademen spreekt me erg aan. Het had bijna een foto van mij zelf kunnen zijn.
Xilantof de eerste van Evelien is een bewerking van een kleurenfoto, de 2e z/w film.quote:Op donderdag 10 november 2005 20:34 schreef Xilantof het volgende:
Olio:
waar ik eigenlijk benieuwd naar ben (ook naar aanleiding vna de tint).
was ie in zw/w geschoten? en daarna in duotone? of vanuit kleur?
ik denk zw/w spoeltje?
Volgens mij zit het model gewoon voorover gebogen. Ik vind het geen probleem dat ie bovenaan net een stukje mist doordat het beeldkader zwart is. Het uitlichten van de achtergrond vind'k trouwens heel knap.quote:Op vrijdag 11 november 2005 16:39 schreef Vliegvrager het volgende:
Spam er flink op los hoor Olio, daar zijn de topics voor.. Belichting van deze foto is lekker, ms net een tikkie té contrastrijk. De compo is simpel, maar spreekt (mij) wel aan, alleen jammer dat je net een stukje van het model zijn hoofd afsnijdt. Het grote zwarte vlak stoort me wel een beetje. Heb je een hoog camerastandpunt gebruikt of zitten zijn schouders echt zo hoog?
En ik zie geen tintje
Zoals het gele teken zegt, hij zit wat voorover gebogen. Hij moest van mij de camera inkruipen.quote:Op vrijdag 11 november 2005 16:39 schreef Vliegvrager het volgende:
Heb je een hoog camerastandpunt gebruikt of zitten zijn schouders echt zo hoog?
Ik word gek! Alweer niet? Hier is de foto toch echt heel subtiel lichtbruin.quote:En ik zie geen tintje
op zich wel een OK plaat, ik zou hem iets rigoreuzer croppen, t-shirt en loze ruimte boven het hoofd geeft wat afleiding. Denk ook dat je de achtergrond erin hebt gesoept wat je dan mist is dat het model los komt van de achtergrond (op te lossen met een spotje van achteren [heb ik ook net geleerd hoor]), zou best het orgineel willen zien. Belichting is niet optimaal (iets uitgebeten) maar versterkt wel de plaat zoquote:Op woensdag 16 november 2005 17:58 schreef Gizz het volgende:
[afbeelding]
Zit verder geen gedachte achter, moest gewoon een portretfoto namaken om te leren hoe je bepaalde dingen voor elkaar krijgt in de studio.
Nee, is gewoon zwart door het hoge contrast.quote:Op woensdag 16 november 2005 18:20 schreef Xilantof het volgende:
Heb je de zwarte achtergrond geshopt?
bij z'n nek en z'n haar lijkt dat erg zo.
Ook nietquote:bovendien lijkt het of je achteraf nog wat licht er bij hebt gedaan (van uit RAW misschien).
Klopt, zo keek het model op de foto die ik namaakte ook.quote:maar verder vind ik hem een beetje ongeinteresseerd kijken, de belichting lijkt wel okee enzo
Ik zou hem ook meer croppen, maar zo ziet de foto eruit die ik namaakte. Vandaar.quote:Op woensdag 16 november 2005 18:46 schreef Re het volgende:
[..]
op zich wel een OK plaat, ik zou hem iets rigoreuzer croppen, t-shirt en loze ruimte boven het hoofd geeft wat afleiding. Belichting is niet optimaal (iets uitgebeten) maar versterkt wel de plaat zo
Is belichting ook niet iets subjectiefs? wat dus misschien technisch wel perfect kan zijn met een, zoals jij zegt goed gevuld historgram. Maar moet het daarom gelijk door de mensen mooi gevonden worden?quote:Op woensdag 16 november 2005 18:57 schreef Gizz het volgende:
Ik zou hem ook meer croppen, maar zo ziet de foto eruit die ik namaakte. Vandaar.
Belichting niet optimaal? Het histogram is juist mooi gevuld, en nergens is het wit (behalve misschien z'n oog).
Uiteraard, maar er werd wat gezegd over uitgebeten plekken. Dat is niet subjectief, dat is technisch. Iets is uitgebeten als het 100% wit geworden is en er geen detail meer in zit. Zowel op het oog als met het photoshop pipetje zie ik dat overal detail inzit en niks wit (dus uitgebeten is).quote:Op woensdag 16 november 2005 19:03 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Is belichting ook niet iets subjectiefs? wat dus misschien technisch wel perfect kan zijn met een, zoals jij zegt goed gevuld historgram. Maar moet het daarom gelijk door de mensen mooi gevonden worden?
de lichtvlek naast zijn linkeroog vind ik "iets" uitgebeten overkomen (wat waarschijnlijk door de bewerking komt, dan kan het orgineel wel mooi in de histogram zitten), het stoort een beetje, verder hoef je niet gelijk in de verdediging te springen, ik geef mijn mening op een dacht ik redelijk nette manier en daarnaast nog een tip ook.quote:Op woensdag 16 november 2005 22:28 schreef Gizz het volgende:
[..]
Uiteraard, maar er werd wat gezegd over uitgebeten plekken. Dat is niet subjectief, dat is technisch. Iets is uitgebeten als het 100% wit geworden is en er geen detail meer in zit. Zowel op het oog als met het photoshop pipetje zie ik dat overal detail inzit en niks wit (dus uitgebeten is).
Dat heeft niks met smaak te maken. Misschien wel met een verkeerd ingestelde monitor.
quote:Op woensdag 16 november 2005 22:56 schreef Gizz het volgende:
In de verdediging springen? Volgens mij zei ik het vrij neutraal
Met het histogram bedoel ik uiteraard het histogram van de uiteindelijke afbeelding, na het bewerken (anders heeft het weinig zin inderdaad). Verder denk ik dat dit een monitorkwestie is, want op mijn scherm is alles nog duidelijk grijs in plaats van wit.
De originele foto post ik misschien morgen, het fotoblad heb ik op m'n werk laten liggen.
Die had je wel wat beter mogen uitknippen.. Dit ziet eruit als een amateur knip en plak werkje. En dat komt niet door het contrast, dat is gewoon een slechte bewerking.quote:Op woensdag 16 november 2005 17:58 schreef Gizz het volgende:
[afbeelding]
Zit verder geen gedachte achter, moest gewoon een portretfoto namaken om te leren hoe je bepaalde dingen voor elkaar krijgt in de studio.
Doordat hij een plaatje moest namaken moest de uitsnede zo ruim heb ik begrepen, dus dan kan je beter de fotograaf van het portret dat hij moest namaken vertellen dat hij die wel eens wat beter had uit mogen snijden.quote:Op donderdag 17 november 2005 08:39 schreef Icicle het volgende:
[..]
Die had je wel wat beter mogen uitknippen.. Dit ziet eruit als een amateur knip en plak werkje. En dat komt niet door het contrast, dat is gewoon een slechte bewerking.
Ik heb het dan ook niet over de uitsnede. Daarbij weet ik niet wie de 'originele' fotograaf is.quote:Op donderdag 17 november 2005 09:23 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Doordat hij een plaatje moest namaken moest de uitsnede zo ruim heb ik begrepen, dus dan kan je beter de fotograaf van het portret dat hij moest namaken vertellen dat hij die wel eens wat beter had uit mogen snijden.
hm ja te snel gelezenquote:Op donderdag 17 november 2005 09:36 schreef Icicle het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook niet over de uitsnede. Daarbij weet ik niet wie de 'originele' fotograaf is.
Ik vind dat een mooie foto, veel contrast en een beetje een grouwe look! heel mooiquote:Op vrijdag 11 november 2005 11:52 schreef Olio het volgende:
[..]
Xilantof de eerste van Evelien is een bewerking van een kleurenfoto, de 2e z/w film.
Nog een (ik spam de hele boel hier onder)
Tri-X, wat gespeeld met schaduw en licht, en een tintje:
[afbeelding]
Blad is een beetje zoekquote:Op donderdag 17 november 2005 12:39 schreef Olio het volgende:
Gizz is het origineel een heel groot geheim? Want het is natuurlijk wel zo leuk om de foto daarop te beoordelen.
Photoshop ze er inquote:Op maandag 21 november 2005 21:53 schreef Gizz het volgende:
Ze heeft daar gewoon geen sproeten, kan ik ook niks aan doen
Hoe moet ik me dat voorstellen?quote:Op maandag 21 november 2005 19:58 schreef Gizz het volgende:
[..]
Blad is een beetje zoek![]()
Heb wel wat nieuw materiaal (zonder zwarte achtergrond)
Willekeurige dame van straat geplukt
[afbeelding]
klikbaar Maar even een linkje naar de grotere versie, want replique maakt anders een ranzige blauwe rand om de foto..
Roept u maar
dat werkt meestal wel goed.quote:Op maandag 21 november 2005 23:29 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Hoe moet ik me dat voorstellen?
"He, jij! Nee, JIJ niet, dat blonde ding aan de overkant! Ja, JIJ ja! Kun je effe hier komen? Ik wil een foto van je maken!"
En dan komen ze nog naar binnen ook?
Ongeveer zo:quote:Op maandag 21 november 2005 23:29 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Hoe moet ik me dat voorstellen?
"He, jij! Nee, JIJ niet, dat blonde ding aan de overkant! Ja, JIJ ja! Kun je effe hier komen? Ik wil een foto van je maken!"
En dan komen ze nog naar binnen ook?
De foto is technisch goed hoor, in aanmerking genomen dat ze onvoorbereid was. Haar gezicht is wat vlekkering, maar dat is hierboven al gezegd. Het is net alsof ze veel een zonnebril draagt, rond haar ogen is ze bleker dan in de rest van haar gezicht.quote:Op maandag 21 november 2005 23:40 schreef Gizz het volgende:
[..]
Ongeveer zo:
Hoi, mag ik je wat vragen? Ja? Mooi! Ik studeer fotografie aan de fotoacademie hier om de hoek. Voor een opdracht moet ik van verschillende mensen een portret schieten. Zou ik van jou een portret mogen schieten? Duurt 2 minuten en de foto's email ik naar je. Ja? Leuk, loop maar mee..
Maar dan in het Engels, want ze was een toerist (samen met d'r moeder)
Heb je ook nog wat over de foto zelf te zeggen trouwens?
Eens,quote:Op dinsdag 22 november 2005 08:54 schreef Ymke het volgende:
Prachtige foto Gizz , model kijkt mooi indringend de lens in , leuk om een portret te zien die juist niet zo overdreven geposeerd is.
Ik vind hem heel mooi, intrigerend
Muts!quote:
Die ogen!quote:Op dinsdag 22 november 2005 11:17 schreef Olio het volgende:
[..]
Muts!
Mooi portret van de dame Gizz. In tegenstelling tot Ronald hou ik wel van dat 'statische', vind het een mooie rustige blik.
En tja, als er sproeten inzitten kan het voor mij al helemaal niet meer stuk.
Crop van een sproetenkoppie:
[afbeelding]
Integendeel, tis een schatje. Maar het leuke van haar is dat ze, net als haar zusjes, erg goed meewerkt.quote:Op dinsdag 22 november 2005 11:51 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Die ogen!![]()
![]()
volgens mij is dat best een kattekoppie
ik heb net twee studioflitsers gekocht, ik ga binnenkort ook mensen van straat plukkenquote:Op dinsdag 22 november 2005 13:08 schreef Olio het volgende:
[..]
Integendeel, tis een schatje. Maar het leuke van haar is dat ze, net als haar zusjes, erg goed meewerkt.
Bliebie met die ixus kun je echt wel wat. Veel naar foto's kijken en maar doorschieten, kost verder niks en zeer leerzaam. Sleep je vader, moeder, broer of zus voor de camera, flitser uitzetten; gewoon doen.
super top!, wat is je bewerking bij deze plaat als ik mag vragen?quote:Op dinsdag 22 november 2005 11:17 schreef Olio het volgende:
[..]
Crop van een sproetenkoppie:
[afbeelding]
Eigenlijk niet zoveel. Het is een crop van een 6x6 tri-X negatief. Veel stofjes wegwerkenquote:Op dinsdag 22 november 2005 13:23 schreef Re het volgende:
[..]
wat is je bewerking bij deze plaat als ik mag vragen?
roodfilter gebruiken is altijd handig met ZW. Ik heb zelf geen zw stand op mijn camera dus ik zet het altijd later om naar ZW. Op die manier vind ik het wel prettig dat ik eerst in kleur wat met de curves en schuifjes kan spelen en daarna nog wat finetunen in ZW.quote:Op dinsdag 22 november 2005 13:24 schreef Gimmick het volgende:
Hoe krijg je met een digitale camera het beste resultaat met zwart / wit portretfoto? Is dat in kleur schieten en photoshop zwart / wit maken? Is het evengoed raadzaam om met kleurfilters (rood, geel, oranje) te werken? Zo ja, fotografeer je dan evengoed nog in kleur?
[showcase] Toeps meets Requote:Op dinsdag 22 november 2005 13:24 schreef Gimmick het volgende:
Hoe krijg je met een digitale camera het beste resultaat met zwart / wit portretfoto? Is dat in kleur schieten en photoshop zwart / wit maken? Is het evengoed raadzaam om met kleurfilters (rood, geel, oranje) te werken? Zo ja, fotografeer je dan evengoed nog in kleur?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |