quote:Op donderdag 27 oktober 2005 09:30 schreef UncleFunk het volgende:
OP aangepast.
Populaire studie is het toch ook!quote:Op donderdag 27 oktober 2005 10:29 schreef Gizmo112 het volgende:
Commerciele economie, alleen nog afstuderen, over 5 maand klaar
Zeurquote:Op donderdag 27 oktober 2005 11:52 schreef belikewater het volgende:
Gooeeeed jongens, ik wil niet graag de zeikerd uithangen, maar die hele lijst KLOPT NIET.
Wanneer iemand een BA van een HBO instituut heeft, is hij of zij niet afgestudeerd. Je kunt alleen afstuderen van een WO studie. Alle anderen volgen een HBO(OPLEIDING)... en hebben daarmee hooguit hun opleiding voltooid, maar geen studie.
Afstuderen doe je dus alleen aan de universiteit. Het staat natuurlijk wel zo netjes bij je toekomstige werkgever als je die termen niet door elkaar gooit.
Dat ding heet toch echt een afstudeeropdracht die we moeten doenquote:Op donderdag 27 oktober 2005 11:52 schreef belikewater het volgende:
Gooeeeed jongens, ik wil niet graag de zeikerd uithangen, maar die hele lijst KLOPT NIET.
Wanneer iemand een BA van een HBO instituut heeft, is hij of zij niet afgestudeerd. Je kunt alleen afstuderen van een WO studie. Alle anderen volgen een HBO(OPLEIDING)... en hebben daarmee hooguit hun opleiding voltooid, maar geen studie.
Afstuderen doe je dus alleen aan de universiteit. Het staat natuurlijk wel zo netjes bij je toekomstige werkgever als je die termen niet door elkaar gooit.
Oké, dus ik ben afgeopleidingd?quote:Op donderdag 27 oktober 2005 12:08 schreef Tranceptor het volgende:
Ik ga in januari beginnen met mijn scriptie WO Geschiedenis: Holocaust- en genocidestudies. Mijn onderwerp is reeds goedgekeurd.Ik hoop in juni/juli klaar te zijn.
Ik ben het met belikewater eens, een HBO-studie voltooien is niet afstuderen. Een afstudeeropdracht wat men dan een scriptie noemt heeft weinig van doen met een wetenschappelijk onderbouwde proeve. Het is gewoon een opdracht die weliswaar wat meer vraagt van de scholier dan de meeste opdrachten, maar dat verschil zit hem meer in kwantiteit dan in kwaliteit.
Een HBO is een opleiding, een WO een studie. Een ieder die het verschil van dichtbij kent zal dat zo'n beetje beamen. Beiden hebben zo hun voordelen, maar dat is een andere discussie.
Inderdaad: ZEUR!quote:Op donderdag 27 oktober 2005 11:52 schreef belikewater het volgende:
.,.
Je hebt de cursus met goed gevolg afgerond.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 16:55 schreef Christine het volgende:
[..]
Oké, dus ik ben afgeopleidingd?
Kan iemand de TT even aanpassen.
Het wachten is nog op de uitreiking van mijn certificaat.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 17:18 schreef Tranceptor het volgende:
[..]
Je hebt de cursus met goed gevolg afgerond.
voor deze ochtendlezing zal geen certificaat uitgereikt wordenquote:Op donderdag 27 oktober 2005 17:26 schreef Christine het volgende:
[..]
Het wachten is nog op de uitreiking van mijn certificaat.
Zelfs degenen die het weer aanwakkeren zal het een reet roesten.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 18:18 schreef komrad het volgende:
dat gezeik is er pas sinds 5 minuten en het meerendeel van de regelmatige bezoekers interesseert het geen moer
Zolang we iedereen maar in z'n waarde latenquote:Op donderdag 27 oktober 2005 20:52 schreef Tranceptor het volgende:
Zelfs degenen die het weer aanwakkeren zal het een reet roesten.![]()
Het zal me idd aan m'n dikke vette reet roesten.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 18:18 schreef komrad het volgende:
dat gezeik is er pas sinds 5 minuten en het meerendeel van de regelmatige bezoekers interesseert het geen moer
Ikke dus ook, over 3 wekenquote:Op donderdag 27 oktober 2005 17:10 schreef Christine het volgende:
Oke, dus voor
April 2006:
Keksi - Business Performance Management
Juli 2006:
Tranceptor - Geschiedenis
Groningen, studie bevalt voor geen meter (Hanze is echt geen pretje). Maar ja, toch maar afmaken he.Dacht aan psychologie, maar ben er nog niet helemaal uit. Hangt ook van de kosten af. Stufi is al een ruim jaar opquote:Op donderdag 27 oktober 2005 11:00 schreef Djensen het volgende:
[..]
Populaire studie is het toch ook!
Waar studeer je het, hoe bevalt het, wat ga je hierna doen?!![]()
Hoeveel jaar heb je van je stufi mogen genieten? wil ook een nieuwe studie doen, dus ben even nieuwsgierig.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:26 schreef Gizmo112 het volgende:
[..]
Groningen, studie bevalt voor geen meter (Hanze is echt geen pretje). Maar ja, toch maar afmaken he.Dacht aan psychologie, maar ben er nog niet helemaal uit. Hangt ook van de kosten af. Stufi is al een ruim jaar op![]()
Een 8 is zeer netjes, waarin ben je afgestudeerd?quote:Op zondag 30 oktober 2005 14:51 schreef Bijsmaak het volgende:
Nou, ik ben afgelopen vrijdag geslaagd!!
Ik heb nog een acht gekregen!! Mijn begeleiders stelden moeilijke vragen, maar waren toch uiteindelijk onder indruk van scriptie. Dus ik ben nu MSc Bijsmaak!!!
Nu solliciteren naar werk. Maar ik doe het rustig aan.
Econometriequote:Op maandag 31 oktober 2005 09:46 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Een 8 is zeer netjes, waarin ben je afgestudeerd?
Heeej,quote:Op maandag 31 oktober 2005 00:39 schreef Botje96 het volgende:
Momenteel bezig met mijn afstudeeropdracht bij KDS: vastgoedrapportage voor Noordoost-Brabant.
Als alles goed gaat, ben ik in januari klaar met de studie Vastgoed & Makelaardij aan Fontys Hogescholen in Eindhoven
Daarna: misschien doorstuderen voor planoloog of werken bij een gemeente.
Nice! Ik moet nog maar zien of ik dat kan evenarenquote:
Succes. Wat doe je precies (Operations Research, Wiskundige Economie, Algemene Econometrie...)?quote:Op zondag 6 november 2005 17:21 schreef Knakker het volgende:
[..]
Nice! Ik moet nog maar zien of ik dat kan evenaren
Ik hoop in februari of maart 2006 af te studeren, ook in de Econometrie. Ben nu reeds een maandje bezig met mn afstudeeronderzoek.
Operations Research. Voor mn afstudeerscriptie ben ik bezig met onderzoek naar heuristieken voor het handelsreizigersprobleem; er is recentelijk onderzoek geweest aan de uni hier, waarin het idee geopperd werd het concept van toleranties en gevoeligheidsanalyse meteen vanaf het allereerste begin te betrekken in het ontwerpen van een tour.quote:Op maandag 7 november 2005 21:17 schreef Bijsmaak het volgende:
[..]
Succes. Wat doe je precies (Operations Research, Wiskundige Economie, Algemene Econometrie...)?
quote:Op dinsdag 8 november 2005 20:32 schreef Knakker het volgende:
Heuristiek: algoritme dat een oplossing genereert. Niet (noodzakelijk) de beste oplossing, maar een oplossing. Waarbij natuurlijk wordt gepoogd de gegenereerde oplossing zo goed mogelijk te laten zijn.
Waarom bezig zijn met heuristieken in plaats van algoritmen? Veel problemen binnen OR zijn of niet op te lossen (= er bestaat dus geen algoritme) of de algoritmen kosten dusdanig veel tijd om de beste oplossing te genereren dat het gebruik ervan niet reëel is. En in het geval van het handelsreizigersprobleem bestaat er geen 'polynomial-time' algoritme; wel zijn er héél veel heuristieken die heel snel een hele goede oplossing genereren.
Voilà
Als dit lemma in je scriptie voorkomt, dan kan cum laude je niet meer ontgaan!quote:Op dinsdag 8 november 2005 20:32 schreef Knakker het volgende:
En in het geval van het handelsreizigersprobleem bestaat er geen 'polynomial-time' algoritme;
Uhh, helaas, het is ook al eens bewezen dat die er nooit gaat komen door iemand anders, dus ik kan moeilijk met de eer gaan strijkenquote:Als dit lemma in je scriptie voorkomt, dan kan cum laude je niet meer ontgaan!
Het is nog door helemaal niemand bewezen, NP-hard probleem.quote:Op donderdag 19 januari 2006 14:38 schreef Knakker het volgende:
[..]
Uhh, helaas, het is ook al eens bewezen dat die er nooit gaat komen door iemand anders, dus ik kan moeilijk met de eer gaan strijken
quote:Heb weer een opleving: mijn afstudeerbegeleider was uitermate met mijn scriptie tot nu toe![]()
Ik moet me doodschamen en je hebt uiteraard helemaal gelijkquote:Het is nog door helemaal niemand bewezen, NP-hard probleem..
Dan al?quote:Op maandag 23 januari 2006 03:22 schreef Sport_Life het volgende:
over 3 jaar kan ik hier hopelijk ook een nuttige bijdrage leveren...
* Sport_Life gaat nu weer even verder met Frans...
Als álles meezit ben ik over 3 jaar en een maandje klaar ja.. Maar ik ga ervan uit dat ik ook het een en ander in het buitenland ga volgen en dan doe ik er minstens 6 maanden langer overquote:
Vind je dat vreemd? Ik heb er geen moeite mee, juist leuk om iets innovatiefs te doen dat direct na mijn onderzoek ook in gebruik genomen wordt. Als het nu echt revolutionair was...quote:Op dinsdag 31 januari 2006 20:43 schreef komrad het volgende:
@Integrety, ik ken het probleem. De resultaten van mijn afstudeerwerk heeft het bedrijf waar ik afgestudeerd heb een tool opgeleverd die ze nu voor dit geld op de markt verkopen
ach ik heb er voor getekend he, maar een bedankje zou er dan ook wel af kunnen of zo. Ze publiceren er mee maar ik zie mijn naam nergens terugquote:Op dinsdag 31 januari 2006 20:57 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Vind je dat vreemd? Ik heb er geen moeite mee, juist leuk om iets innovatiefs te doen dat direct na mijn onderzoek ook in gebruik genomen wordt. Als het nu echt revolutionair was...
Aha, dat is vrij ranzig inderdaad. Als ik publiceer, wat een aardige kans heeft, komt mijn naam er wel boven te staan. Zij zullen slechts vermeld worden, zo hebben mijn voorgangers bij dit bedrijf het ook enkele keren gedaan.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 21:17 schreef komrad het volgende:
[..]
ach ik heb er voor getekend he, maar een bedankje zou er dan ook wel af kunnen of zo. Ze publiceren er mee maar ik zie mijn naam nergens terug
Waar heb je het over gedaan?quote:Op dinsdag 31 januari 2006 21:00 schreef MadGuy het volgende:
Woei, ik ga in februari of maart afstuderen. Hangt er een beetje vanaf hoe snel alles gaat. Geschiedenis dus.
Mijn begeleider heeft mijn scriptie met genoegen gelezen en vond het een fraai werkje, dus ik kon opgelucht ademhalen. Een mooi cijfer is leuk meegenomen, maar het is in ieder geval voldoende, lijkt me zo. Jippie. Nu nog de scriptie afwerken.
Ah wat grappig. Een gozer uit mijn jaar doet het over de handelsbetrekkingen tussen de VOC en een eiland (factorij) voor de kust van Japan. Ik ben even de naam kwijt.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 22:48 schreef MadGuy het volgende:
Over de (handels)betrekkingen tussen de Verenigde Oost-Indische Compagnie en de stad Mocha (Jemen) tussen de jaren 1699 en 1709.
Ik studeer ook Geschiedenis inderdaad. Ik ga het doen over kindertransporten die de laatste joodse kinderen in 1938-1940 nog richting Engeland brachten, door Nederland. Ik richt me daarbij vooral op de Nederlandse kant; vluchtelingenpolitiek, rol personen, ministerie van Buitenlandse zaken etc.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 22:57 schreef MadGuy het volgende:
Deshima?
Ik heb er vrij lang over gedaan. Het zat in het begin wat tegen en ik ben een rot-perfectionist.Ik hoefde geen 'loos' vak te volgen naast mijn scriptie. Sterker nog, ik heb eerst alles afgerond zodat ik me volledig op de scriptie kon richten. Wel heb ik tijdens het onderzoek mijn verplichte literatuurtentamen gedaan.
Waar ga jij het over doen? Ik neem aan dat je ook geschiedenis studeert?
Ik studeer in Amsterdam, maar bedankt voor de name-dropping, kan altijd van pas komen. Ik heb zelf hulp van Houwink-Ten Cate (naam behoeft geen introductie in dat tijdvak/onderwerpskeuze) en wellicht Bob Moore, die een standaardwerk heeft geschreven over vluchtelingenwerk in Nederland.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 23:19 schreef MadGuy het volgende:
Ah, kijk. Daar zit het verschil. Ik zit nog in het oude doctorale systeem. Veel verplichtingen die jij hebt, vallen bij mij sowieso al weg. Daarentegen heb ik me in het stamdoctoraal aardig de klere lopen werken.
Ik heb in het begin redelijk gestressed, moet ik eerlijk bekennen. Maar later merkte ik dat dat toch niet de manier was. Sindsdien ben ik er zeer relaxed over gaan denken. Tuurlijk, ik deed er iets langer over, maar ik voelde me zeer prettig bij de werkwijze. Uiteindelijk had ik nog eens de tegenslag dat ik niets kon vinden in het begin en ook nog eens dat ik geen laptop had waardoor ik aangewezen was op het simpelweg overschrijven van bronnen.Voordeel was dat alles ook gelijk in mijn hoofd zat. Het was wel eenzaam; minder het huis/ archief uit, dat wel. Ik heb tijdens mijn onderzoek wel hele dagen op het archief gezeten. De avonden waren dan voor mezelf. Idem als ik ging schrijven.
Ik werk alleen op de zaterdag, dus dat scheelde wel weer.
Al met al ben ik er toch een klein jaartje mee bezig geweest...
Overigens, tof onderwerp. Ben je je al een beetje aan het oriënteren. Studeer je eigenlijk in Leiden? Want dan ken je Bart van de Boom vast wel, die is redelijk thuis in de periode rond de Tweede Wereldoorlog en met name de Joden in Nederland volgens mij.
Dat lijkt mij ook erg handig voor mijn scripties, maar ik heb het geld absoluut niet.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 23:47 schreef Tranceptor het volgende:
Ik zit overigens ook te denken aan aanschaf van een laptop. Het lijkt me niets alles over te moeten nemen met de hand, ik heb al eens archiefonderzoek gedaan. Dat kan een heidens werk zijn.Alleen dat geld he, zo'n laptop gaat weer klauwen met geld kosten.
Ik zie ineens een gat in de markt. Rent-a-laptop!quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:08 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook erg handig voor mijn scripties, maar ik heb het geld absoluut niet.![]()
Het idee bestaat al, maar is peperduur. Ik weet niet meer precies hoeveel het was, maar toen ik het checkte was het echt zo van: jaquote:Op woensdag 1 februari 2006 13:17 schreef MadGuy het volgende:
[..]
Ik zie ineens een gat in de markt. Rent-a-laptop!
Absoluut. Alleen de vraag is of het op weegt. Eerst eens kijken hoeveel archiefonderzoek mij wacht.quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:44 schreef MadGuy het volgende:
Nou ja, als je in drie maanden je onderzoek kunt doen en daarna je laptop weer in kunt leveren...Toch goedkoper dan werkelijk aanschaffen, lijkt me.
De optelsom is niet zo moeilijk. Even archief doorkijken wat er over je onderwerp is, als het meer dan 10 ordners is mag je gerust die 3 maanden uittrekken.quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:57 schreef MadGuy het volgende:
Inderdaad. Al is dat ook gewoon kut in te schatten.
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 2 februari 2006 00:45 schreef Baan1980 het volgende:
Menseh, mag ik jullie lastig vallen met een blijde mededeling? Deze jongen is namelijk vanmiddag afgestudeerd aan de opleiding IVIT (Informatie- Voorziening en Techniek) op de HHS
Alles gedaan in 3.5 jaar (normaal gesproken is 4 jaar), dus Staatsecretaris Rutte ken trots op me zijn :p
Van harte gefeliciteerd!quote:Op donderdag 2 februari 2006 00:45 schreef Baan1980 het volgende:
Menseh, mag ik jullie lastig vallen met een blijde mededeling? Deze jongen is namelijk vanmiddag afgestudeerd aan de opleiding IVIT (Informatie- Voorziening en Techniek) op de HHS
Alles gedaan in 3.5 jaar (normaal gesproken is 4 jaar), dus Staatsecretaris Rutte ken trots op me zijn :p
En hij is ingebonden! Dinsdag met mijn begeleider overlegen en dan examen aanvragen!quote:Op zaterdag 4 februari 2006 16:22 schreef komrad het volgende:
dus het is wel al vastgelegd.dan heb je tenmiste druk erop zitten
Het is maar een formaliteit, je kunt onmogelijk nog zakken.quote:Op maandag 6 februari 2006 11:50 schreef MaLo het volgende:
Ik heb vanmiddag mijn afstudeerpresentatie. Ben dood- en doodzenuwachtig. Waarom ben ik pas om 15:30 aan de beurt. Eerst een kwartier presenteren, dan vragen beantwoorden van de examencommissie. Pfff, was het maar was 17:00 uur, dan zat het erop en weet ik of ik geslaagd ben of niet
.
Waarom moet ik dit dan nog doen als ik volgens jullie toch al geslaagd benquote:
Ik doe alleen positief, het komt vast goedquote:Op maandag 6 februari 2006 12:36 schreef MaLo het volgende:
[..]
Waarom moet ik dit dan nog doen als ik volgens jullie toch al geslaagd ben![]()
Komt het echt niet voor dat mensen nog zakken tijdens hun presentatie![]()
Over een half uurtje vertrek ik naar school, daar nog ff oefenen met mijn mede-afstudeerster.
quote:Op maandag 6 februari 2006 12:36 schreef Renesite het volgende:
[..]
Ik doe alleen positief, het komt vast goed![]()
Zie je wel dat we gelijk hadden.quote:Op maandag 6 februari 2006 18:21 schreef MaLo het volgende:Geslaagd
Met een 8
De examencommissie had voor de presentatie een 7 in zijn hoofd, maar de gecommitteerde was zo blij verrast over onze kennis over het onderwerp dat we een 8 kregen![]()
* MaLo gaat nu feestvieren
Als es met Ernst & Young gebeld?quote:Op dinsdag 7 februari 2006 11:14 schreef MI55ILLE het volgende:
hebben jullie nog tips voor bedrijven in de Randstad die ik zou kunnen benaderen voor een afstudeeropdracht? Studie Bedrijfskundige Informatica. Ik ben al weken op zoek...
KPMGquote:Op dinsdag 7 februari 2006 11:14 schreef MI55ILLE het volgende:
hebben jullie nog tips voor bedrijven in de Randstad die ik zou kunnen benaderen voor een afstudeeropdracht? Studie Bedrijfskundige Informatica. Ik ben al weken op zoek...
Oe, succes dan! Gaat het lukken denk je?quote:Op dinsdag 7 februari 2006 23:22 schreef kwakveense het volgende:
ik heb vandaag een deadline gekregen....donderdag een hoofdstuk zo goed als af, of mijn aio plek gaat niet door...
kwakveense gaat serieus aan de slag morgen...
Oh hey bedankt...quote:Op dinsdag 7 februari 2006 19:50 schreef MaLo het volgende:
Gefeliciteerd Meranto!
Spannend MadGuy, je afstudeerdatum komt dichtbij nu. Onze tweede lezer was zooooo warrig, niemand van de aanwezigen (eerste lezer, gecommitteerde, bedrijfscoach) snapte de vragen die hij stelde
Coencordia: heel veel succes morgen!
Vanochtend 800 woorden geproduceerd! woehoe!quote:Op woensdag 8 februari 2006 10:46 schreef MaLo het volgende:
[..]
Oe, succes dan! Gaat het lukken denk je?
Cum laudequote:Op maandag 6 februari 2006 18:21 schreef MaLo het volgende:Geslaagd
Met een 8
De examencommissie had voor de presentatie een 7 in zijn hoofd, maar de gecommitteerde was zo blij verrast over onze kennis over het onderwerp dat we een 8 kregen![]()
* MaLo gaat nu feestvieren
Dit waren er alvast 64. Goed op weg dus!quote:Op woensdag 8 februari 2006 22:26 schreef kwakveense het volgende:
euh, nou de 800 woorden van vanochtend dus...
ik had vanmiddag andere dingen te doen, verplicht, en vanavond ook... nu is de bieb dicht, en ik kan echt alleen maar schrijven in de bieb ben ik nu achter, dus ik voel me schuldig dat ik nu niet zit te schrijven, maar kan er ook neit veel aan doen...
morgen weer. dus die 2000 woorden moeten lukken!
Ik haat de UB.quote:Op woensdag 8 februari 2006 22:26 schreef kwakveense het volgende:
euh, nou de 800 woorden van vanochtend dus...
ik had vanmiddag andere dingen te doen, verplicht, en vanavond ook... nu is de bieb dicht, en ik kan echt alleen maar schrijven in de bieb ben ik nu achter, dus ik voel me schuldig dat ik nu niet zit te schrijven, maar kan er ook neit veel aan doen...
morgen weer. dus die 2000 woorden moeten lukken!
zeg, praesidium libertatis, de UB is best relaxed hoorquote:
De UB is vreselijk. Het is er tegenwoordig veel te druk en de koffie is er niet te zuipen.quote:Op donderdag 9 februari 2006 14:14 schreef kwakveense het volgende:
[..]
zeg, praesidium libertatis, de UB is best relaxed hoor(nog naar de di"es geweest? daar moest ik dus gisteren heen, bestuurtje spelen...)
t is nu kwart over twee en ik heb al bijna 2000 woorden. t gaat lekker. ben alleen nu weer op zo'n rottig plekje in een hoofdstuk aangeland. normaal gesproken stop ik dan en lukt het de volgende dag wel, maar ik durf nu nog niet te stoppen...
Gefeliciteerd.quote:Op maandag 13 februari 2006 10:35 schreef zodiakk het volgende:
Ik heb helemaal geen presentatie hoeven houden. Ik ben maar 20 minuutjes doorgezaagd (ik was als teflon) en had ook een goed cijfer. Het verbaasde me wel hoe weinig het allemaal om het lijf had. Als je goed op de hoogte bent van de veronderstellingen die aan je scriptie ten grondslag liggen dan is de uiteindelijk verdediging... tja, een makkie eigenlijk. Maar het is natuurlijk wel spannend om te doen.
Op zich moet het wel toegankelijk worden, maar dat blijft lastig bij een technisch onderwerp. Ik denk dat meeste aanwezigen het wel begrijpen, dat zijn ook technisch studenten. Maar goed, mijn familie is dat bepaald niet...quote:Op dinsdag 14 februari 2006 08:28 schreef Claudia_x het volgende:
Streven jullie er overigens naar om je scriptie (en verdediging) zo toegankelijk mogelijk te maken, of hebben jullie je erbij neergelegd dat het voor insiders is?
Wat heb jij eraan gedaan om het zo toegankelijk mogelijk te maken?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 08:38 schreef Drive-r het volgende:
Op zich moet het wel toegankelijk worden, maar dat blijft lastig bij een technisch onderwerp. Ik denk dat meeste aanwezigen het wel begrijpen, dat zijn ook technisch studenten. Maar goed, mijn familie is dat bepaald niet...
Ik moet het nog doen! Maar ik van de presentatie toch een uitgebreide inleiding maken op het onderwerp en bepaalde vereenvoudigingen, die ik in mijn verslag met modellen onderbouw, tijdens de presentatie slechts kort toelichten (dus enkel de resultaten uitleggen). Vervolgens uitleggen op welke manier ik tot mijn oplossing ben gekomen (dus welke ontwerpmethoden voor mijn regelmechanisme) en het eindresultaat wederom toelichten. Ik denk dat dit aardig moet werken, mogen de profs de moeilijke onderwerp tijdens de verdediging omhoog brengen...quote:Op dinsdag 14 februari 2006 08:41 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat heb jij eraan gedaan om het zo toegankelijk mogelijk te maken?
"Medio april zal de werving voor het Rijkstraineeprogramma 2006 van start gaan. In maart kun je op deze site het aantal traineeplaatsen vinden, de verdeling over de ministeries en de precieze data van de werving- en selectieprocedure."(werkenbijhetrijk.nl).quote:Op dinsdag 14 februari 2006 08:20 schreef zodiakk het volgende:
Dank je!. Ik moet mij nu alleen nog in het Haagsche zien te wringen.
Met een bepaalde basiskennis kun je mijn scriptie niet begrijpen en de gemiddelde Nederlander zal die niet hebben. Daarentegen zou een tweedejaars student Geschiedenis mijn scriptie moeten kunnen begrijpen.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 08:28 schreef Claudia_x het volgende:
Streven jullie er overigens naar om je scriptie (en verdediging) zo toegankelijk mogelijk te maken, of hebben jullie je erbij neergelegd dat het voor insiders is?
Ik ben daar ook voor en ik ken het frivole schrijven-"probleem". Ik probeer het wel zo toegankelijk mogelijk te maken en ik hoop inderdaad ook wat nieuws te kunnen brengen of het geheel vanuit een andere invalshoek te kunnen benaderen. Of dat gaat lukken is een tweede, omdat ik meestal alles in mijn scriptie wil proppen.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 08:51 schreef Claudia_x het volgende:
Wat zijn je vakgebied en onderwerp?
Ik weet van mezelf dat ik nog wel eens de neiging heb om te frivool te schrijven, maar tegelijkertijd wil ik niet een gortdroog academisch stuk afleveren. Moet van een scriptie niet de passie afspatten?
Mijn scriptieonderwerpen (ik ben er momenteel twee tegelijkertijd aan het schrijven) zijn op zich wel te begrijpen, alleen de theorieën die ik toepas zijn zonder voorkennis niet te begrijpen. Hoe ik het tijdens mijn afstudeerpresentatie ga aanpakken weet ik dan ook nog niet.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:16 schreef Tranceptor het volgende:
[..]
Met een bepaalde basiskennis kun je mijn scriptie niet begrijpen en de gemiddelde Nederlander zal die niet hebben. Daarentegen zou een tweedejaars student Geschiedenis mijn scriptie moeten kunnen begrijpen.
Ik schrijf het meestal te 'mooi' en vergeet nogal eens dat het geen literair hoogtepunt maar een hoogtepunt van onderzoek moet zijn.
Het belangrijkste is dat je het in heldere bewoordingen schrijft. Dat is op zichzelf al een teken dat de auteur met volledig begrip en motivatie bezig was met het onderwerp.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 08:51 schreef Claudia_x het volgende:
Ik weet van mezelf dat ik nog wel eens de neiging heb om te frivool te schrijven, maar tegelijkertijd wil ik niet een gortdroog academisch stuk afleveren. Moet van een scriptie niet de passie afspatten?
Mijn vakgebied is offshore engineering, de 'droogheid' daarvan valt wel mee, mensen vinden booreiland en aanverwanten meestal wel interessant. Mijn onderwerp heeft iets te maken met pijpleidingen leggen op grote water dieptes, maar gaat voornamelijk over een bepaald dynamisch probleem. Dit probleem modelleer ik en ik ontwerp er een control system voor, vrij theoretisch allemaal, niet erg boeiend. Ik plak er wel een hoop plaatjes bij tijdens de presentatie...quote:Op dinsdag 14 februari 2006 08:51 schreef Claudia_x het volgende:
Vóór of op de vijfde werkdag van de eerste maand waarin je geen recht meer hebt op studiefinanciering.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 19:33 schreef MadGuy het volgende:
Eindelijk bericht. Mijn afstuderen is nu definitief 6 maart om 11 uur.
Maar weet iemand nu hoe het zit met OV? Stufi geldt voor mij niet meer, ik moet gewoon de lening weer opzeggen, maar voor welke datum moet ik mijn OV nu inleveren?
Als ik teksten snel en onder druk moet schrijven krijg ik achteraf ook altijd de minste kritiek. Vreemd is dat.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:56 schreef kwakveense het volgende:
mijn hoofdstuk is goedgekeurd! het was zelfs heel goed zei ze, hoef er niet veel aan te veranderen!
De eerste volledige maand dus. Dus in maart heb ik er nog recht op?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 19:50 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Vóór of op de vijfde werkdag van de eerste maand waarin je geen recht meer hebt op studiefinanciering.
Precies, dat bedoel ik dus. Misschien ben ik te breedsprakerig als ik er veel tijd in steek en ben ik "straight to the point" indien ik iets snel in elkaar moet zetten.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 21:07 schreef MadGuy het volgende:
[..]
De eerste volledige maand dus. Dus in maart heb ik er nog recht op?
En Plato1980: ik ken het ook. Sterker nog, de dingen die ik voor mijn gevoel heb afgeraffeld en wat onsamenhangend overkomen op mij, blijken vaak het beste in de smaak te vallen.
Van harte gefeliciteerd zodiakk!quote:Op maandag 13 februari 2006 10:35 schreef zodiakk het volgende:
Ik heb helemaal geen presentatie hoeven houden. Ik ben maar 20 minuutjes doorgezaagd (ik was als teflon) en had ook een goed cijfer. Het verbaasde me wel hoe weinig het allemaal om het lijf had. Als je goed op de hoogte bent van de veronderstellingen die aan je scriptie ten grondslag liggen dan is de uiteindelijk verdediging... tja, een makkie eigenlijk. Maar het is natuurlijk wel spannend om te doen.
Bedankt!quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:45 schreef Wolfje het volgende:
Van harte gefeliciteerd zodiakk!
Dus dat is echt samen met een begeleider? Hoe weet je dan wie wat heeft ontdekt? En 9 maanden? Dat is best lang eigenlijk. Succes in ieder geval!quote:Zelf ben ik eindelijk begonnen aan de afstudeerfase van mijn wiskunde studie. Tot dusverre gaat het best aardig. In de afgelopen drie maanden heb ik samen met mijn begeleider al wat leuke dingetjes kunnen bewijzen. En dat is wel prettig, omdat ik nu al weet dat mijn verslag enigszins interessant zal zijn, ook als we de komende zes maanden niet meer zoveel ontdekken.
Toch zal het nog wel lastig worden. We hebben van iets bewezen dat het waar is voor even waarden van een parameter m. Het vermoeden is dat het niet waar is als m oneven is. Dit hebben we met behulp van een computerprogramma ook kunnen bevestigen voor een aantal kleine waarden. Het zou reuze leuk zijn als we dit ook echt konden bewijzen, maar voorlopig hebben we nog geen goed idee hoe we dat moeten aanpakken.
Wat is je onderwerp? Ik kom uit de theoretische hoek, maar ben nu toegepaster bezig.quote:Op donderdag 16 februari 2006 12:39 schreef Viking84 het volgende:
Het afronden van je BA is niet hetzelfde als afstuderen (vind ik, je bent pas echt afgestudeerd met een master), maar hierbij meld ik toch even dat ik dit semester mijn scriptie schrijf voor toegepaste taalwetenschap
Een BA-scriptie is wat minder uitgebreid, maar ik kan nou niet zeggen dat mijn MA-scriptie van een beduidend hoger niveau zal zijn.quote:Op donderdag 16 februari 2006 12:39 schreef Viking84 het volgende:
Het afronden van je BA is niet hetzelfde als afstuderen (vind ik, je bent pas echt afgestudeerd met een master), maar hierbij meld ik toch even dat ik dit semester mijn scriptie schrijf voor toegepaste taalwetenschap
Ik had het idee dat de eisen voor een BA-scriptie véél lager waren. Ik heb met mijn BA-scriptie een uitstapje gemaakt naar de ethiek, terwijl dat helemaal niet mijn specialisatie is, en dat was best.quote:Op donderdag 16 februari 2006 12:41 schreef Plato1980 het volgende:
Een BA-scriptie is wat minder uitgebreid, maar ik kan nou niet zeggen dat mijn MA-scriptie van een beduidend hoger niveau zal zijn.
Ze zijn wat minder streng wat betreft de vorm etc. heb ik het idee, puur inhoudelijk gezien is er denk ik niet zo heel veel niveauverschil.quote:Op donderdag 16 februari 2006 12:43 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik had het idee dat de eisen voor een BA-scriptie véél lager waren. Ik heb met mijn BA-scriptie een uitstapje gemaakt naar de ethiek, terwijl dat helemaal niet mijn specialisatie is, en dat was best.
Dat is raar.quote:Op donderdag 16 februari 2006 12:43 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik had het idee dat de eisen voor een BA-scriptie véél lager waren. Ik heb met mijn BA-scriptie een uitstapje gemaakt naar de ethiek, terwijl dat helemaal niet mijn specialisatie is, en dat was best.
Ik had altijd het idee dat je op een HBO geen volwaardige scriptie hoeft te schrijven.quote:Op donderdag 16 februari 2006 12:50 schreef Ingridh007 het volgende:
Mijn vriend studeert informatica aan de universiteit en zijn bachelorscriptie is goed voor slecht 6 studiepunten als ik mij niet vergis. Een soort veredeld werkstuk dus.
Zelf zit ik op het HBO en mijn bachelorscriptie is goed voor 30 punten en wanneer ik deze behaal ben ik toch echt afgestudeerd.
Nou ja, dat was voor mijn andere studie, wijsbegeerte. Mijn specialisatie was logica en taalfilosofie, maar ik heb een bachelorscriptie geschreven over de eigenlijksheidsfilosofie van Heidegger.quote:Op donderdag 16 februari 2006 12:52 schreef Viking84 het volgende:
Dat is raar.
Bij ons (taalkunde aan de faculteit der letteren, RuG), zijn ze wel erg strikt.
Voor mij was in het in geen enkel opzicht een voorproefje van het grote werk. Ik heb een specifiek college gevolgd waarbij een bachelorscriptie geschreven moest worden, en dat telde als 'afstuderen'. Hoe voelde als een willekeurig ander vak met een uitgebreide paper. Het schrijven van mijn MA-scriptie zal een wereld van verschil zijn. Eigenlijk vond ik het ook bespottelijk dat er een officiële uitreiking was het van bachelordiploma; ik ben er niet heen geweest.quote:Ik denk ook dat je de BA-scriptie als een minder uitgebreide masterscriptie moet zien. Wel is het zo dat je volgens mij bij een BA-scriptie nog relatief veel begeleiding krijgt. Bij een masterscriptie is het niveau hoger en moet je echt laten zien wat je kunt. BA-scriptie is wat dat betreft een voorproefje van het grote werk.
absoluut wel!quote:Op donderdag 16 februari 2006 12:56 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Ik had altijd het idee dat je op een HBO geen volwaardige scriptie hoeft te schrijven.
Op het HBO noemen ze het afstuderen, omdat je hiermee je theoretische kennis in de praktijk toetst. Wanneer je je afstudeeropdracht voldoende hebt voltooid, mag je het in mijn geval presenteren en je rapport inleveren. In ons geval: op basis van ons rapport wordt het commerciele beleid verder uitgewerkt.quote:Op donderdag 16 februari 2006 15:49 schreef kwakveense het volgende:
afstudeert (sorry...dat kan ik effe niet laten)
hbo scripties zijn, verschillend per opleiding, volgens mij wel heel anders dan scripties van de meeste WO studies...een scriptie bij bijvoorbeeld letteren (andere faculteiten weet ik niks van) is echt puur onderzoek doen...ook als je wel een stage doet schrijf je daar doorgaans niet je scriptie over.
bij sommige hbo opleidingen is de "scriptie" gewoon een soort stageverslag...dat noem ik geen scriptie...
Bij ons zijn de propedeuses inderdaad ook officieel uitgereikt, evenals de BA-diploma's. Beide uitreikingen waren erg leuk.quote:Op donderdag 16 februari 2006 15:11 schreef thaleia het volgende:
Bij ons was er zelfs een speciale plechtigheid bij de uitreiking van de propedeusediploma's! Aangezien ik elke gelegenheid voor een feestje aangrijp, ben ik daar wel naartoe geweest.
zodiakk, van harte! Degenen die nog bezig zijn: succes.
Dat is precies wat ik bedoelde, het woord afstudeeropdracht dekt de lading in de meeste gevallen dan beter denk ik.quote:Op donderdag 16 februari 2006 15:49 schreef kwakveense het volgende:
bij sommige hbo opleidingen is de "scriptie" gewoon een soort stageverslag...dat noem ik geen scriptie...
mja, ik bedoelde het ook niet beledigend...maar een literatuurstudie voorafgaand aan een onderzoek en advies is voor mij gewoon niet te vergelijken met een scriptie...quote:Op donderdag 16 februari 2006 15:56 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik bedoelde, het woord afstudeeropdracht dekt de lading in de meeste gevallen dan beter denk ik.
Klopt, Letterenstudies vergen een andere manier van onderzoek doen dan de Sociale Wetenschappen.quote:Op donderdag 16 februari 2006 16:36 schreef kwakveense het volgende:
[..]
mja, ik bedoelde het ook niet beledigend...maar een literatuurstudie voorafgaand aan een onderzoek en advies is voor mij gewoon niet te vergelijken met een scriptie...
dit heb ik overigens ook met bepaalde psychologie WO scripties waar ik mensen over hoor, hoor! ik ben gewoon iets anders gewend denk ik.
ik ga het sowieso over tweede taalverwerving doen. Er ligt nog een hoop taalmateriaal dat op morfosyntactische aspecten geanalyseerd zou kunnen worden. Iets in die trant wil ik doen. Ben me nu in het verdiepen aan de methoden die binnen dit vakgebied toegepast worden. Verder zit er een didactisch aspect aan, want op basis van de uitkomsten zou ik wellicht een leerstrategie kunnen adviseren. Even een heel simpel voorbeeldje: mijn analyse wijst uit dat tweede taalleerders van het Nederlands moeite hebben met "de" en "het". Ik zou dan een suggestie kunnen doen hoe men deze doelgroep dit verschil aan kan leren (onwaarschijnlijk dat dit voor "de" en "het" zou lukken, maar wellicht wel voor andere aspecten, zoals de meervoudsuitgang en de verbuiging van bijvoeglijke naamwoorden). Ik ga echter geen lesplan ontwikkelen oid, dat is misschien meer iets voor de masterfase. Ik houd me nu bij een morfosyntactische analyse van het taalmateriaalquote:Op donderdag 16 februari 2006 13:00 schreef Claudia_x het volgende:
Maar wat voor idee heb je dan voor je onderwerp?
wat is dan jouw idee van een scriptie? Want wat jij nu beschrijft, is voor mij juist het schoolvoorbeeld van een scriptie. Je bedenkt een onderwerp, doet literatuuronderzoek om te kijken wat al over jouw onderwerp bekend is en voert vervolgens een experiment of analyse uit dat bijdraagt aan de theorievorming over jouw onderwerp, zodat je echt een eigen bijdrage hebt geleverd aan de wetenschap. Een literatuurstudie alleen (dit vindt A en dit vindt B) vind ik ook geen scriptie. Je moet zelf wel een significante bijdrage leveren.quote:Op donderdag 16 februari 2006 16:36 schreef kwakveense het volgende:
[..]
mja, ik bedoelde het ook niet beledigend...maar een literatuurstudie voorafgaand aan een onderzoek en advies is voor mij gewoon niet te vergelijken met een scriptie...
zo zie ik het ook wel, viking, maar ik heb het idee dat er bij letteren scripties meer theoretische en wetenschapsfilosofische vragen komen kijken, meer het nadenken over een model en een idee voor een verandering bijdragen dan het alleen maar toepassen....quote:Op donderdag 16 februari 2006 21:41 schreef Viking84 het volgende:
[..]
wat is dan jouw idee van een scriptie? Want wat jij nu beschrijft, is voor mij juist het schoolvoorbeeld van een scriptie. Je bedenkt een onderwerp, doet literatuuronderzoek om te kijken wat al over jouw onderwerp bekend is en voert vervolgens een experiment of analyse uit dat bijdraagt aan de theorievorming over jouw onderwerp, zodat je echt een eigen bijdrage hebt geleverd aan de wetenschap. Een literatuurstudie alleen (dit vindt A en dit vindt B) vind ik ook geen scriptie. Je moet zelf wel een significante bijdrage leveren.
Ik denk erover om volgend jaar mijn masterscriptie voor taalbeheersing te schrijven en dan een onderzoek naar retorische of argumentatieve structuren. In het eerste jaar heb ik een speech van Malcolm X. uitvoerig geanalyseerd en dat vond ik erg leuk om te doen. Zoiets zie ik me dan wel weer doen, maar dan eerder met getranscribeerde speeches van politici. Kijken wat voor retorische structuren zij toepassen om het volk te bedwelmen
Kwakveense?? Kom je uit Boskoop? Same here!quote:Op donderdag 16 februari 2006 15:49 schreef kwakveense het volgende:
afstudeert (sorry...dat kan ik effe niet laten)
hbo scripties zijn, verschillend per opleiding, volgens mij wel heel anders dan scripties van de meeste WO studies...een scriptie bij bijvoorbeeld letteren (andere faculteiten weet ik niks van) is echt puur onderzoek doen...ook als je wel een stage doet schrijf je daar doorgaans niet je scriptie over.
Dat idee heb ik juist niet. Juist in de sociale wetenschappen is theorievorming veel belangrijker, in de letteren speelt dat veel minder een rol van betekenis.quote:Op donderdag 16 februari 2006 23:45 schreef kwakveense het volgende:
[..]
zo zie ik het ook wel, viking, maar ik heb het idee dat er bij letteren scripties meer theoretische en wetenschapsfilosofische vragen komen kijken, meer het nadenken over een model en een idee voor een verandering bijdragen dan het alleen maar toepassen....
Dat idee heb ik dan weer niet. Natuurlijk gaat de sociale wetenschap veel over modellen en dergelijken, maar ook binnen de letteren is er een enorm veld aan theorievorming.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 09:47 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Dat idee heb ik juist niet. Juist in de sociale wetenschappen is theorievorming veel belangrijker, in de letteren speelt dat veel minder een rol van betekenis.
Natuurlijk niet, maar mijn ervaring is toch echt dat theorie- en modelvorming in de sociale wetenschappen belangrijker wordt geacht dan in de letteren. Bij mijn letterenstudie heb ik vaak hoge cijfers gehaald voor werkstukken met een uiterst minimum aan theoretische onderbouwing. Bij sociale wetenschappen zouden dergelijke werkstukken vermoedelijk niet geaccepteerd worden.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 10:34 schreef Tranceptor het volgende:
[..]
Dat idee heb ik dan weer niet. Natuurlijk gaat de sociale wetenschap veel over modellen en dergelijken, maar ook binnen de letteren is er een enorm veld aan theorievorming.![]()
Het is in principe maar welk pad de student bewandeld. Als student van sociale wetenschappen kun je het ook doen met een minimum aan theoretische onderbouwing. Bij zowel letteren als sociale wetenschappen ontkom je er echter niet aan dingen theoretisch te onderbouwen op enig basisniveau.
Op een gegeven moment kun je ook het wiel niet meer uitvinden omdat het reeds is gebeurd natuurlijk.quote:Op donderdag 16 februari 2006 23:45 schreef kwakveense het volgende:
[..]
edit: ons is wel ingeprent dat je in je scriptie niet altijd een briljant nieuw inzicht kunt toevoegen. het gaat niet om hoe vernieuwend je bent, als je ies ontdekt is het meegenomen, maar het gaat meer om het oppakken van eerder werk, het zelf combineren en verbanden leggen en er op een bepaalde manier wel iets aan toevoegen, zij het op kleine schaal. er wordt echter niet verwacht dat je het wiel uitvindt.
En dit soort praat wil ik dus in mijn scriptie zien te voorkomen.quote:Op donderdag 16 februari 2006 23:45 schreef kwakveense het volgende:
mijn scriptie gaat bijvoorbeeld over sociale netwerk modellen en de toepassing daarvan op een bepaald netwerk, evenals de implicaties op taalgebruik daarvan (18e eeuw, dus geschreven bronnen). Ik heb nu twee hoofdstukken af die gaan over hoe men denkt over stijl, en dat de persoonlijek relatie tussen de deelnemers aan een 'conversatie'(bijvoorbeeld in een brief) een onderdeel is van de quantificering van stijl-beinvloedende elementen. in het volgende hoofdstuk bespreek ik een model waarmee die relaties gekwantificeerd kunnen worden en pas ik dat aan voor mijn netwerkcluster. daarna pas ik het toe en trek ik conclusies over hoe dit de taal beinvloed kan hebben. het uiteindelijke doel is het aantonen van een kwantificeerbare dimensie van stijl, die ik in mijn proefschrift voor een groot netwerk, 300 mensen, ga toepassen en onderzoeken op het echte taalgebruik.
Ik ook, maar respect voor mensen die dit kunnen. Ik ben teveel béta voor dit soort dingen...quote:Op vrijdag 17 februari 2006 11:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En dit soort praat wil ik dus in mijn scriptie zien te voorkomen.
quote:Op vrijdag 17 februari 2006 11:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En dit soort praat wil ik dus in mijn scriptie zien te voorkomen.
Absoluut. Maar als je duidelijk aan leken wil uitleggen waar je scriptie over gaat dan zul je één kort verhaal moeten klaarhebben. Dat is moeilijk om te doen, zeker als je er 'diep' in zit, maar het kan wel. Belangrijkste in deze fase van je scriptie lijkt mij dat het gewoon duidelijk is voor jou en je begeleiders. Zoals ik het begrijp gebruik je een aangepast wetenschapelijk model waarmee je metingen wil verrichten op het taalgebruik in een bepaald tijdsgewricht. Jij zegt het gewoon wat uitgebreider en specifieker en daar is niks mis mee. Ik denk dat Claudia_x vroeg of laat ook wel wat jargon zal gebruiken in haar scriptie. En dan zullen we zien of zij in 5 zinnen kan uitleggen waar haar scriptie over gaat,quote:Op vrijdag 17 februari 2006 18:40 schreef kwakveense het volgende:
![]()
tsja, ik zit nu eenmaal aan de blaatkant van de taalwetenschap...en mijn schrijfstijl is behoorlijk vakgebied specifiek...t is ook moeilijk om in begrijpelijke taal uit te leggen wat je gaat doen...
Hoeft niet hoor. In mijn scriptie relativeerde ik juist kennisaccumulatie binnen de wetenschap,quote:Op vrijdag 17 februari 2006 20:57 schreef MaLo het volgende:
Ik denk dat het grootste verschil tussen een HBO en een WO scriptie ligt in het feit, dat een HBO scriptie bedoeld is om een nuttige bijdrage aan een bedrijf (of het bedrijfsleven) te leveren en een WO scriptie een bijdrage aan de wetenschap dient te leveren.
Ik denk dat jij een uitzondering bentquote:Op vrijdag 17 februari 2006 21:02 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Hoeft niet hoor. In mijn scriptie relativeerde ik juist kennisaccumulatie binnen de wetenschap,.
Ach, in mijn bachelorscriptie heb ik zelfs Heideggers eigenlijkheidsfilosofie begrijpelijk weten te maken.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 20:35 schreef zodiakk het volgende:
Ik denk dat Claudia_x vroeg of laat ook wel wat jargon zal gebruiken in haar scriptie.
quote:Op vrijdag 17 februari 2006 18:40 schreef kwakveense het volgende:
ik kan ook zeggen:
iemand heeft gezegd welke dingen de stijl van je taal beinvloeden, één daarvan is je relatie met degene met wie je praat. Die beinvloeding is zowel bewust als onbewust, en loopt van grammatica en spelling (in brieven) tot uitspraak en de onderwerpen die je kiest. Ik bekijk dan een model dat punten geeft aan mensen en hun relatie tot elkaar, en pas dat aan voor de tijd die ik onderzoek. Daarna ga ik bekijken welke invloed ik op de stijl van de taal van die mensen onderling verwacht.
oh je bent een meisjequote:Op vrijdag 17 februari 2006 21:00 schreef kwakveense het volgende:
mooi gezegd!
euh...ja...gedroeg ik me zo mannelijk dan?quote:Op vrijdag 17 februari 2006 23:11 schreef Viking84 het volgende:
[..]
oh je bent een meisje(check net je profiel om te zien wat je studeert)
geen idee.. hoe komen we hierachter? add me anders ff op je msn (als je dat gebruikt...) zie mijn profiel voor het adres!quote:Op vrijdag 17 februari 2006 18:40 schreef kwakveense het volgende:
[..]
vinnyb ja! uit boskoop ja! huh, grappig! ken ik jou? je bent iets ouder dan ik...
Het is natuurlijk niet altijd duidelijk door wie iets bedacht is. Wat er uiteindelijk op papier komt te staan is een combinatie van onze ideeën. Ik hoop dat mijn bijdrage vrij aardig zal zijn. Voorlopig ben ik wat dat betreft wel op de goede wegquote:Op donderdag 16 februari 2006 08:16 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Bedankt!
[..]
Dus dat is echt samen met een begeleider? Hoe weet je dan wie wat heeft ontdekt? En 9 maanden? Dat is best lang eigenlijk. Succes in ieder geval!
wat bedoel je daarmee? Dat je een beetje teveel uitweidde?quote:Op maandag 20 februari 2006 18:57 schreef MadGuy het volgende:
Een kritiekpunt van hem was dat ik me nog een beetje teveel bezig hield met dingen die eigenlijk buiten de periode van mijn onderzoek lagen
quote:Op maandag 20 februari 2006 20:32 schreef MadGuy het volgende:
Oude doctoraal nog, dus drs.Of hoe zit dat eigenlijk? Mag ik nu ook de master-titel voeren?
![]()
Ja, ik weidde teveel uit over een situatie uit een vorige periode. Ik bespreek de jaren 1699-1709, maar ik heb ook een stuk gewijd aan 1614-1655. Ik had het nodig voor mijn betoog - dat onderkende hij ook - maar ik ging er aardig diep op in. Dat ben ik het wel met hem eens.
nee dus. Heb er vanochtend over gemaild en die richtlijnen zijn er niet. Maar gelukkig maak ik deel uit van het derdejaarsoverleg dat volgende week weer zitting heeft, dus ik ga ze eens flink de oortjes wassen daarquote:Op dinsdag 21 februari 2006 18:43 schreef MadGuy het volgende:
Zijn daar geen algemene richtlijnen voor? Lijkt me toch wel?
Je mag beide titels voeren, zowel drs. als Master of Arts.quote:Op maandag 20 februari 2006 23:39 schreef MadGuy het volgende:
En jij hebt ook geen apart traject gevolgd? Dan zal ik ook wel master of arts worden.
ik straks ookquote:Op dinsdag 21 februari 2006 20:03 schreef Tranceptor het volgende:
Ik ben voorlopig nog Bachelor of Arts, dubbel bachelor zelfs
In de zin van dat hij niet reageert op mijn e-mail voor een afspraak, terwijl hij dat wel beloofd had te doen. Ik wil per se in juni klaar zijn en daarom moet mijn scriptievoorstel door een tweede lezer goedgekeurd worden. Zolang de eerste lezer echter zo traag handelt komt het daar nooit terecht. Ik ga weliswaar gewoon verder met mijn scriptie, maar toch is de kans groot dat ik door die lul vertraging oploop.quote:
Wat frustrerend Plato! Kun je hem niet bellen of bij hem langsgaan?quote:Op maandag 27 februari 2006 15:26 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
In de zin van dat hij niet reageert op mijn e-mail voor een afspraak, terwijl hij dat wel beloofd had te doen. Ik wil er se in juni klaar zijn en daarom moet mijn scriptievoorstel door een tweede lezer goedgekeurd worden. Zolang de eerste lezer echter zo traag handelt komt het daar nooit terecht. Ik ga weliswaar gewoon verder met mijn scriptie, maar toch is de kans groot dat ik door die lul vertraging oploop.
Ik heb hem donderdagochtend nog aangesproken en toen beloofde hij uiterlijk vrijdag te reageren. Dat heeft hij dus niet gedaan.quote:Op maandag 27 februari 2006 15:28 schreef MaLo het volgende:
[..]
Wat frustrerend Plato! Kun je hem niet bellen of bij hem langsgaan?
In het vervolg ga ik afspraken ruim van te voren plannen, op deze wijze werkt het immers niet.quote:Op maandag 27 februari 2006 15:44 schreef MadGuy het volgende:
Dat is inderdaad behoorlijk vervelend. Ik heb daarom ook een beetje bewust gekozen wat betreft mijn begeleider. Uiteindelijk belandde ik nog bij een grote naam, maar hij had wel tijd. Nadeel was dat hij ontzettend verstrooid was.
Ik zou hem overigens wel extra duidelijk maken dat jij toch ook aan een schema gebonden bent, Plato!
Kun je niet op een standaarddag en -tijd afspreken? Bijv. 1 keer in de 2 weken elke dinsdag om 14.00 uur (ik zeg maar wat). Misschien dat dat wat handiger werkt.quote:Op maandag 27 februari 2006 15:48 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
In het vervolg ga ik afspraken ruim van te voren plannen, op deze wijze werkt het immers niet.
Ja, zoiets ga ik ook voorstellen. Ik moet alleen eerst een afspraak voor regelen waar ik dat kan voorstellen.quote:Op maandag 27 februari 2006 19:57 schreef Marije het volgende:
[..]
Kun je niet op een standaarddag en -tijd afspreken? Bijv. 1 keer in de 2 weken elke dinsdag om 14.00 uur (ik zeg maar wat). Misschien dat dat wat handiger werkt.
Ik kan het in grote lijnen ook wel alleen af, dat is het punt niet zo zeer. Ik wil alleen zeker weten dat ik op de goede weg zit.quote:Op maandag 27 februari 2006 22:15 schreef Tranceptor het volgende:
Ik heb gelukkig het voordeel dat ik het meeste werk toch zelf moet verzetten en daar nog wel even mee bezig ben. Ik hoop dat ik een scriptie-dip kan ontlopen door gewoon zo gestructureerd mogelijk alles te gaan schrijven, zo snel mogelijk. Ik deel mijn scriptie in vier samenhangende delen en ga gewoon schrijven. De stukken die 'af' zijn stuur ik naar mijn begeleider en dan plan ik een gesprek in.
Ik heb niet ontzettend veel reflectie nodig voor alsnog, eerder een nog bredere kennis van het onderwerp. Op het moment dat ik reflectie nodig heb, dan moet hij er gewoon zijn en anders stap ik naar de scriptiebegeleidingscommissie. Sim-pel! Ik heb met mijn bachelorscriptie zo'n gezeik gehad, dat heeft me een half jaar studie gekost. Dat gaat me niet nog een keer gebeuren.
Ik ben momenteel nog een tweede scriptie aan het schrijven voor mijn tweede studie en dat gaat dus wel prima. Die man reageert altijd meteen etc. Maar de man waar ik het hier over heb dus niet. Inhoudelijk gezien is hij overigens wel goed, maar daar schiet ik momenteel niets mee op.quote:Op maandag 27 februari 2006 21:22 schreef MaLo het volgende:
Wij hadden prima contact met onze begeleider van de hogeschool. Mail werd binnen 24 uur beantwoord en afspraken waren redelijk eenvoudig in te plannen.
Ik heb dit probleem ook gehad, gelukkig is dat allemaal goed opgelost!! Heeft die persoon geen secretaresse of zo? Of is er misschien een afdelingssecretariaat? Dan kun je die secretaresse/het secretariaat misschien gewoon een afspraak in laten plannen? Of anders kun je er zo achter komen wanneer hij op de universiteit is en geen afspraken heeft, zodat je hem dan kunt stalkenquote:Op dinsdag 28 februari 2006 00:19 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Ik ben momenteel nog een tweede scriptie aan het schrijven voor mijn tweede studie en dat gaat dus wel prima. Die man reageert altijd meteen etc. Maar de man waar ik het hier over heb dus niet. Inhoudelijk gezien is hij overigens wel goed, maar daar schiet ik momenteel niets mee op.
Ik heb hem vorige week al aangesproken in de pauze van een eerstejaarscollege dat hij gaf, ik was zogenaamd toevallig in de buurt.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 00:45 schreef Marije het volgende:
[..]
Ik heb dit probleem ook gehad, gelukkig is dat allemaal goed opgelost!! Heeft die persoon geen secretaresse of zo? Of is er misschien een afdelingssecretariaat? Dan kun je die secretaresse/het secretariaat misschien gewoon een afspraak in laten plannen? Of anders kun je er zo achter komen wanneer hij op de universiteit is en geen afspraken heeft, zodat je hem dan kunt stalken
Ik wacht nog tot eind deze week en dan zal het we op een dergelijke manier moeten ja.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 10:25 schreef MadGuy het volgende:
Nee, inderdaad. Als hij geen tijd had gehad, had hij jou niet moeten begeleiden. Slecht sabbaticalbeleid dan ook, overigens.Maar goed, ook dat is jouw probleem niet.
Ik zou het ook via het secretariaat spelen. Meestal hebben zij ook de overzicht over agenda's en een afspraak krijgt dan een officiëler karakter.
Natuurlijk hoort het bij zijn functie, maar ik wil wel een enigszins prettige werkrelatie met die man onderhouden. Hem in zekre zin gaan bedreigen draagt daar vermoedelijk niet aan bij, dat is het dilemma waar ik nu mee zit.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 11:32 schreef Tranceptor het volgende:
Ze krijgen geld om je te begeleiden, het hoort bij hun functie. Gelul van te druk is bullshit en daar moet je niet instinken. Bovendien is iemand begeleiden en de roem van een goede scriptie onder jou geschreven groter dan de vergaarde roem met een goed verlopend eerstejaars college.
Dreigen niet, maar met de neus op de feiten drukken wel. Je moet gewoon duidelijk laten merken dat er afspraken gemaakt zijn en dat beide partijen zich daaraan dienen te houden. Dat kun je op een 'nette' manier heel duidelijk stellen zonder onmin. Dan zul je zien dat de werkrelatie daar niet onder lijdt. Het is een kwestie van houding en woordkeuze.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 11:53 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Natuurlijk hoort het bij zijn functie, maar ik wil wel een enigszins prettige werkrelatie met die man onderhouden. Hem in zekre zin gaan bedreigen draagt daar vermoedelijk niet aan bij, dat is het dilemma waar ik nu mee zit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |