abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31445812
Hallo, sinds kort ben ik afgestudeerd ben 27 jaar en heb op het moment logischerwijs geen werk. ben druk op zoek en wil alles aanpakken. In de tussentijd heb ik een WWB-aanvraag gedaan.

Nu heb ik te horen gekregen dat als ik er recht op heb ik waarschijnlijk 490 euro zal gaan krijgen.
Ik heb toendertijd samen met mijn broer een woning aangenomen sta dus als medebewoner geregistreerd, hij is inmiddels getrouwd en heeft een kindje enzo.
Ik betaal mijn broer dus kostgeld (voor inwoning en vreten)
Ik betaal hem in de hand (geen huurbewijzen waar die eikels naar vragen, want het is mijn broer)

Maar nu willen die boeren van de soc. dienst weten welke vakken ik gehaald heb, wat hebben zij daar in godsnaam mee te maken, Ik heb een universitaire opleiding afgerond (iets waar die koffieleutende ambtenaar nog een punt aan kan zuigen)
Maar goed als zodanig wordt ik beschouwd als een schoolverlater Universiteitverlater zo u wilt maar dan nog ik heb het AFGEROND, niks verlaten dus

Verder wordt ik dus beschouwd als medebewoner en schoolverlater daarom krijg ik maar 490 euro
ipv 700-800 wat anderen krijgen Is mijn vraag is dit eerlijk??

ps. wordt een junk ook naar zijn behaalde vakken gevraagd als die een uitkering komt aanvragen

[ Bericht 3% gewijzigd door babybox op 14-10-2005 20:48:22 ]
pi_31445899
Heb je tijdens je studie gewerkt?

zullen we het maar niet over de "koffieleutende ambtenaar" hebben? Hij werkt namelijk wel
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_31445956
WW krijg je niet zo snel hoor. Eerder bijstand.
For great justice!
pi_31446013
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 20:47 schreef QyRoZ het volgende:
WW krijg je niet zo snel hoor. Eerder bijstand.
Ik bedoel natuurlijk uitkering vlgs WWB (Wet Werk en Bijstand)
http://home.szw.nl/navigatie/rubriek/dsp_rubriek.cfm?rubriek_id=4&subrubriek_id=401&link_id=33271
pi_31446096
Overigens: of het eerlijk is? Ja!

Jij woont bij je broer, waar anderen een woning van moeten onderhouden.(en ik neem niet aan dat je ¤ 400,-- aan kostgeld betaalt.....)
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 20:55:14 #6
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_31446171
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 20:42 schreef babybox het volgende:
...Maar goed als zodanig wordt ik beschouwd als een schoolverlater...
Misschien komt dat wel doordat je ook een schoolverlater bént.

Misschien zou je dat zelfs nog niet eens moeten zijn...

...ik wordt...
Jawohl Herr Kaloin!
pi_31446173
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 20:51 schreef Five_Horizons het volgende:
Overigens: of het eerlijk is? Ja!

Jij woont bij je broer, waar anderen een woning van moeten onderhouden.(en ik neem niet aan dat je ¤ 400,-- aan kostgeld betaalt.....)
nou, 345
pi_31446265
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 20:55 schreef babybox het volgende:

[..]

nou, 345
Al je vaste lasten zijn daar dus van betaald en nu heb je per maand nog ¤ 150,-- over. Wat is je probleem, eigenlijk? (het is niet veel, maar je werkt dan ook niet)
pi_31446268
Ik vind 'schoolverlater' wel een beetje krom in deze...en wat voor vakken je hebt gehaald al helemaal niet relevant. Welke studie je hebt gedaan: okay, dat zou ik nog begrijpen.

En ik vind het dus niet eerlijk dat je minder krijgt dan een ander (iemand zonder diploma's?) in de bijstand.

Een ex van mij moest ooit een bijstandsuitkering aanvragen en ik ging mee naar het gesprek. Zelf had ik studiefinanciering. Ik stond toen echt perplex toen die vent mij vragen ging stellen. Wat voor studie ik deed en of daar wel werk genoeg in was Ik vond dat echt belachelijk! Ik vroeg geen uitkering aan, dat ik toevallig samenwoonde met iemand die een uitkering moest hebben deed niets af aan het feit dat ik mijn eigen inkomen had.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_31446289
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 20:58 schreef Isabeau het volgende:
Ik vind 'schoolverlater' wel een beetje krom in deze...en wat voor vakken je hebt gehaald al helemaal niet relevant. Welke studie je hebt gedaan: okay, dat zou ik nog begrijpen.

En ik vind het dus niet eerlijk dat je minder krijgt dan een ander (iemand zonder diploma's?) in de bijstand.
Ik vermoed dat e.e.a. te maken heeft met het feit dat ze inwoont.
pi_31446290
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 20:58 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Al je vaste lasten zijn daar dus van betaald en nu heb je per maand nog ¤ 150,-- over. Wat is je probleem, eigenlijk? (het is niet veel, maar je werkt dan ook niet)
het gaat erom dat anderen 700-800 euro krijgen
pi_31446310
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 20:59 schreef babybox het volgende:

[..]

het gaat erom dat anderen 700-800 euro krijgen
Die niet inwonen...
pi_31446323
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 20:59 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik vermoed dat e.e.a. te maken heeft met het feit dat ze inwoont.
Welnee, ik heb een inwonende vriendin gehad die gewoon het volle pond kreeg.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_31446352
Maar misschien dat voor inwonen bij familie andere regels gelden hoor!
pi_31446354
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 21:00 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Welnee, ik heb een inwonende vriendin gehad die gewoon het volle pond kreeg.
Wat ik er op zich van vindt is eigenlijk niet relevant, dus:

TS, wat staat er op het besluit? (de brief die je van de uitkeringsinstantie hebt gekregen)
pi_31446416
Ter aanvulling: waar haalt TS die 700-800 euro vandaan, want volgens het SZW zou het 576,-- moeten zijn.
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 21:24:29 #17
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_31447090
Als er sprake is van een gezamenlijke huishouding is een uitkering altijd minder, dat ligt in de buurt van een kleine 600 euro.
pi_31447333
Ah we hebben er weer een. "Boehoe ik ben afgestudeerrd en een luie flikker. Waar kan ik m'n handje ophouden voor de centjes zodat ik een luie flikker kan blijven? He wat? Krijg ik maar zo weinig, het is nondejuh toch niet eerlijk!".

Had een topic geopend met de vraag of er nog iemand een baan voor je weet.
pi_31453306
De term verlaten heeft in deze niet zoveel te maken met het voortijdig beeindigen van de studie. Ook als de studie is afgerond, ben je schoolverlater. Universiteitsverlater zo u wil.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_31456311
quote:
Hallo, sinds kort ben ik afgestudeerd ben 27 jaar en heb op het moment logischerwijs geen werk. ben druk op zoek en wil alles aanpakken. In de tussentijd heb ik een WWB-aanvraag gedaan.

Nu heb ik te horen gekregen dat als ik er recht op heb ik waarschijnlijk 490 euro zal gaan krijgen.
Ik heb toendertijd samen met mijn broer een woning aangenomen sta dus als medebewoner geregistreerd, hij is inmiddels getrouwd en heeft een kindje enzo.
Ik betaal hem in de hand (geen huurbewijzen waar die eikels naar vragen, want het is mijn broer)

Maar nu willen die boeren van de soc. dienst weten welke vakken ik gehaald heb, wat hebben zij daar in godsnaam mee te maken, Ik heb een universitaire opleiding afgerond (iets waar die koffieleutende ambtenaar nog een punt aan kan zuigen)
Maar goed als zodanig wordt ik beschouwd als een schoolverlater Universiteitverlater zo u wilt maar dan nog ik heb het AFGEROND, niks verlaten dus

Verder wordt ik dus beschouwd als medebewoner en schoolverlater daarom krijg ik maar 490 euro

ps. wordt een junk ook naar zijn behaalde vakken gevraagd als die een uitkering komt aanvragen
Zoals eerder gezegd, schoolverlater = afgestudeerd, van school weggelopen, HAVO diploma gehaald etc. allemaal hetzelfde.

Samenwonen of inwonen, een pot nat. Als je met je broer samenwoont of met je vriend maakt dus niet uit. Je krijgt een uitkering op basis van inwonend.

Een beetje aardiger voor die ambtenaar zijn graag.

Ja, ze willen weten welke opleiding/vakken je hebt gehaald. Op het moment dat ze een baantje vinden wat in je straatje past, word je eropaf gestuurd.

Dit geldt voor iedereen. Dus ook blaaskakerige ex-studenten, moeders, en ook voor junks.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_31456402
als jij echt op zoek bent en alles aan wil pakken dan heb jij binnen 2 uur werk dus wat je zegt is gewoon gelul

gewoon bij cwi of randstad binnenlopen en dan heb je meteen werk.

en dan heb je ook nog meer als die miezerige 500 a 600 euro en dan heb je het ook nog eens VERDIEND
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 08:32:59 #22
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_31456439
Hoeveel stufi kreeg je dan? Ook niet de uitwonende beurs neem ik aan, want je woont in, niet zelfstandig...
Dus niet zeuren, je krijgt nu altijd nog meer en mss zet het je aan nog niet even iets harder te zoeken naar dat werk wat je oh zo graag aan zou pakken...
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 08:37:47 #23
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_31456454
Je WW wordt mede bepaald door het aantal jaren dat je gewerkt hebt.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_31456460
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 08:37 schreef Megumi het volgende:
Je WW wordt mede bepaald door het aantal jaren dat je gewerkt hebt.
Dat klopt wel maar heeft in dit geval er niets mee te maken. TS heeft een bijstandsuitkering aangevraagd en die is niet afhankelijk van enige werksituatie.
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 08:46:59 #25
4335 Faat
Fokeiland O+
pi_31456476
quote:
....... Ik heb een universitaire opleiding afgerond......

......wordt ik........

.......wordt ik.......
Dit is echt te triest voor woorden zeg!! En dan ook nog eens de mensen van de Sociale Dienst,
die je notabene willen helpen, eikels en boeren noemen. De arrogantie druipt er werkelijk vanaf

Ik hoop dat meneer de "universiteitsverlater" geen enkele euro krijgt, maar gewoon moet werken
Was it so hard Achilles
So very hard to die
Thou knowest and I know not
So much the happier I
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 09:02:08 #26
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_31456519
Ik woon samen met mijn vriend en hoop in februari 2006 afgestudeerd te zijn. Ik had altijd begrepen dat ik helemaal geen recht zou hebben op een uitkering omdat ik samenwoon, klopt dat?
Overigens ga ik er niet vanuit dat ik hem nodig zal hebben, de arbeidsmarkt zit vast te springen om mij .
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_31456553
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 09:02 schreef MaLo het volgende:
Ik woon samen met mijn vriend en hoop in februari 2006 afgestudeerd te zijn. Ik had altijd begrepen dat ik helemaal geen recht zou hebben op een uitkering omdat ik samenwoon, klopt dat?
Overigens ga ik er niet vanuit dat ik hem nodig zal hebben, de arbeidsmarkt zit vast te springen om mij .
Dat hangt af van de inkomsten van je vriend.
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 09:17:06 #28
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_31456573
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 09:11 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Dat hangt af van de inkomsten van je vriend.
Dat is ongeveer 25k per jaar... Waar kan ik hier meer informatie over vinden?
Google is niet mijn beste vriend in dit geval.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_31456587
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 09:17 schreef MaLo het volgende:

[..]

Dat is ongeveer 25k per jaar... Waar kan ik hier meer informatie over vinden?
Google is niet mijn beste vriend in dit geval.
Het lijkt mij genoeg om voor jou geen uitkering te kunnen krijgen.

Bijstand en andere inkomsten
Bijstand is altijd een aanvulling op uw eigen inkomsten. Uw inkomsten en die van uw eventuele partner samen worden aangevuld tot het voor u geldende bijstandsbedrag. Inkomsten die meetellen zijn bijvoorbeeld:

geld dat u verdient met een betaalde baan;
een andere uitkering;
studiefinanciering voor u of uw partner (als u alleenstaand bent en studiefinanciering ontvangt, hebt u geen recht op bijstand);
alimentatie voor u en uw kinderen;
sommige heffingskortingen van de Belastingdienst.
Al deze inkomsten worden bij elkaar opgeteld. Dit totale inkomen wordt afgetrokken van het bedrag aan bijstand waar u recht op hebt. Het bedrag dat overblijft is uw bijstandsuitkering.

http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=22817
pi_31456600
TS is gewoon een lapswans
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 09:32:14 #31
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_31456627
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 09:22 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Het lijkt mij genoeg om voor jou geen uitkering te kunnen krijgen.

......

http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=22817
Bedankt voor je info! We zitten inderdaad ruim boven de bijstandsnorm. Gelukkig ook maar .
pi_31456628
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 09:32 schreef MaLo het volgende:

[..]

Bedankt voor je info! We zitten inderdaad ruim boven de bijstandsnorm. Gelukkig ook maar .
Dat sowieso, de bijstandsnorm is niet echt veel
pi_31457195
Mijn universiteitsverlatende, met mij samenwonende, baanzoekende vriendin krijgt geen cent van vadertje staat c.q. moedertje overheid omdat ik teveel verdien. Ik vind het zelf wel vleiend.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_31457289
Leuk toch zo'n afhankelijke vriendin
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 12:15:53 #35
111482 Ciurlizza
Opgeruimd staat netjes!
pi_31458731
Ga gewoon eens werken.
Hup, aan het werk!
pi_31461176
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 12:15 schreef Ciurlizza het volgende:
Ga gewoon eens werken.
Precies!
pi_31463142
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 21:32 schreef _Arthur het volgende:
Ah we hebben er weer een. "Boehoe ik ben afgestudeerrd en een luie flikker. Waar kan ik m'n handje ophouden voor de centjes zodat ik een luie flikker kan blijven? He wat? Krijg ik maar zo weinig, het is nondejuh toch niet eerlijk!".

Had een topic geopend met de vraag of er nog iemand een baan voor je weet.
Hehe...flauw hoor. Bij jou ging zeker alles meteen goed. Je kon zeker bij je (afstudeer)stageadresblijven. Tja, dan is 't makkelijk lullen.

Het gaat erom, dat deze man, jarenlang geinvesteerd heeft in z'n toekomst (en maatschappelijke toekomst) Dat heeft bloed, zweet en tranen gekost, vele jaren en misschien een behoorlijke studieschuld (ja, op dat niveau is de schuld wat hoger, bij zo'n studie werken is niet zo eenvoudig).
Per definitie, geen "luie flikker" dus: Hij heeft immers hard gewerkt om een hoger salaris in de toekomst te kunnen verdienen, om zichzelf te kunnen onderhouden en dus z'n hand niet te hoeven ophouden. Deze mensen betalen in de toekomst (naast aflossen studielening en een veel te hoge hypotheek) ook de meeste belasting en premies. Misschien dat jij, het nog wel eens heel hard van deze "luie flikkers" zult moeten hebben!

Helaas is hij, ondanks zijn inspanningen, toch genoodzaakt zijn hand op te houden...dat heeft alles te maken met overleven en niets te maken met "voor je lol uitkeringtrekken" of de "koos werkloos" uithangen. Werkloos zijn als starter in deze tijd is heel erg kut, zeker als er mensen zijn die deze groep afdoen als "luie flikkers".

Hij heeft volkomen gelijk.
Zolang er mensen zijn, die op 58 jarige leeftijd, met hun "pensioentje" op een jacht kunnen vertoeven, 2 auto's rijden, 3 vakanties per jaar maken, per ongeluk een dubbele uitkering genieten (door een "oudere, nog steeds geldende, wetgeving"), een groot huis bezitten (indertijd voor een redelijk bedrag gekocht en nu verkocht voor een volstrekt onredelijk bedrag, aan jonge mensen.) Dan mag je best concluderen, dat het met bepaalde groepen te goed gaat en terwijl anderen, ondanks grote inspanningen, niet eens een dak boven hun hoofd kunnen betalen.

Het is gewoon enorm kut, als je dan van 490 euro moet rondkomen. Dat gaat gewoon niet...dat heeft gewoon met overleven te maken. Je wordt afhankelijk gemaakt.

Tel z'n vaste lasten maar eens op:
*345 euro kostgeld
*ca. 65 euro ziektekostenpremie e.a. verzekeringen.
*50 euro telefoonkosten + internetabonnement (zonder, kun je immers niet solliciteren! Bovendien kan de telefoonrekening behoorlijk oplopen, door het bellen naar bedrijven, of het bellen naar uitkeringsinstanties, waar je rustig een half uur in de wacht moet hangen, omdat je je vraag niet schriftelijk of persoonlijk mag deponeren.)
*en dan nog de vervoerskosten voor sollicitatiegesprekken, ca 50 euro per maand! Een enkele sollicitatie kan al 20 euro aan vervoer kosten. Bij meerdere sollicitaties per maand raak je financieel al in ernstige moeilijkheden.

Dat betekent, dat babybox, minimaal 510 euro per maand nodig heeft, voor zijn vaste lasten en doen van sollicitaties/aan sollicitatieplicht.
(Als voedsel geen onderdeel is van zijn kostgeld, kan hij dus al niet eens meer eten! Behalve dat ie geen eigen dak boven z'n hoofd kan betalen, wordt eten en werken aan een betere situatie, ook al moeilijk. Hierdoor komen veel werklozen e.a. uitkeringsgerechtigden, onnodig in een uitzichtloze situatie terecht)

Ik vind dat ie dan wel recht op zeiken heeft hoor!

Ben zelf twee jaar werkloos geweest, na een HTS opleiding (ik kreeg dan nog 650 euro WW per maand, vanwege een beetje arbeidsverleden)
Dit was krap leven, zeker als je andere onvoorziene kosten moet maken. Zo werd ik op een gegeven moment zo depressief (tja, bij 280 afwijzingen, ga je aan jezelf twijfelen), dat ik echt even psychische hulp nodig had. Kosten: 65 euro per maand! (gelukkig betaalden m'n ouders dat en kreeg ik giften van ze. Mogelijk gemaakt door de gigantisch hoge dubbele(!) uitkering van mijn vader. Ja heel krom!)

Babybox, laat je niet opnaaien. Twijfel niet aan jezelf, het is gewoon de kut-situatie, op dit moment. Daar komt eens een einde aan. Ooit kun je de vruchten plukken van je inspanningen. Ga je vooral niet schuldig voelen, door opmerkingen, zoals hierboven "gequote". Daar ga je je heel ongelukkig van voelen, terwijl jij niet om deze situatie hebt gevraagd.
Sterker: Je hebt tot nu toe, het maximale gedaan, om in je eigen levensonderhoud te kunnen voorzien: een universitaire studie.

Het soort mensen, dat denkt, dat uitkeringsgerechtigden, "handophouders" of "profiteurs" zijn, verdient het, om afhankelijk te worden van een uitkering. Onze "quoter" zal dan (gelukkig) erg leiden onder zijn eigen oordeel.

Ik vind dat schoolverlaters (HBO + universiteit) recht hebben op een hogere uitkering, want zij gaan in de toekomst nog zoveel premie betalen. Het is gewoon een verzekering, waar je recht op hebt. Als je iets claimt bij de brandverzekering, wordt er toch ook niet gezegd, dat je een handophouder bent? Je maakt gewoon gebruik, van een voorziening, waarvoor je maandelijks een behoorlijke premie betaalt (WW premie). Waarom zou jij het met 490 euro moeten doen, terwijl m'n vader een dubbele uitkering heeft, een kast van een huis bezit, 2 auto's rijdt, voor de derde keer op vakantie is dit jaar, burlingtonsokken en van bommelschoenen draagt...? Hij heeft altijd veel premie betaald ja, maar realiseer je dat jij nog hogere premies komt 'nt betalen.

Alleen heb je logischerwijs, nog niet de kans gehad premie af te dragen, door je leeftijd (leeftijdsdiscriminatie?) en het feit dat je met een pittige studie bezig was. Jonge mensen, die (ook in maatschappelijk- en staatsbelang) met een studie bezig waren, zouden toch ook van die voorzieningen gebruik moeten kunnen maken? Het is raar dat die daar momenteel buiten vallen. Alsof jonge mensen niet hoeven te wonen en eten...voor hen is wonen ook nog eens veel duurder. Voor de oudere generatie is de buit (lees: huis = eten + wonen + vermogen) namelijk al binnen...en die generatie mag jij (en generatiegenoten) straks onderhouden, terwijl jij nu in de stront kan zakken. Da's best wel oneerlijk ja!

Het is krom, dat die inspanningen van jonge mensen, niet worden beloond. Maar straks weet de belastingdienst je te vinden en het is de vraag of wij straks nog van die sociale voorzieningen gebruik kunnen maken of in de gelegenheid komen om vermogen op te bouwen, door het kopen van een huis..

Raar dat de jonge generatie (die nog niets heeft) een deel van de oude generatie moet onderhouden, die genoeg heeft. (dan heb ik het over mensen met een eigen afbetaald huis) En:vette premies en te hoge hypotheek betalen. En dan zal je vrouw ook nog moeten werken, anders kun je een beetje leuk huis wel vergeten. Oh ja en de opvoeding van je kinderen, moet je ook voor een achterlijk bedrag uitbesteden.

Ik heb uiteindelijk een ontzettend leuke baan gekregen, in een totaal ander vak (er zijn wel overlappingen of onderdelen uit m'n vak die van pas komen!).
Het is een ontzettend leuke baan! (kwaliteitsinspecteur ongediertebestrijding, in de grotere voedingsmiddelenindustrieen)...Hiervoor bestaat geen HBO opleiding. Specifieke werkervaring werd dan ook niet gevraagd.
Er werd wel EEN HBO verlangd, in EEN technische richting.

Dergelijke bedrijven, die hun eigen personeel opleiden, vinden het vaak volkomen logisch, dat een sollicitant, geen werkervaring heeft, in een vak, waar geen specifieke opleiding voor bestaat.
Die bedrijven / banen, zijn er meer dan je denkt.
Een starter zoekt er (helaas) niet naar, want tja, iedere starter wil in ZIJN vak aan de slag. Je hebt dus ook weinig concurrentie van andere starters, bij dat soort sollicitaties.

Een werkzoekende MET werkervaring, zal ook geneigd zijn in ZIJN richting/werkervaring op zoek te gaan, van hen zul je dus ook niet zoveel concurrentie ondervinden.

Je gebrek aan werkervaring kan dus ook een voordeel zijn! Maak gebruik van deze starter-voordelen en verkoop die voordelen goed, aan het bedrijf waar je solliciteert!
Denk bijv. aan: Kneedbaar, goedkoop, creatief, geen bedrijfsblindheid, in staat onbevooroordeelde kritiek te geven, geen last van 'gewoonte' gedrag (gewoonte gedrag is een nadeel, als een bedrijf verandering of vernieuwing zoekt, en dat zoeken alle bedrijven tegenwoordig)

Vaak krijg je er gratis een leuke interne opleiding bij, omdat er geen studie voor bestaat. Brengt je marktwaarde alleen maar op een hoger niveau.

(Tip voor babybox: Het is zalig om al je gal te spuien in e-mailtjes naar Balkenende en de site www.ikwilwerken.nl kan je steunen in je rechten. Dit is een stichting die opkomt voor hoogopgeleide werkzoekenden.)

Verkwansel je tijd niet met schuldgevoel. Je mag van een staat best verlangen, dat ze in je levensonderhoud voorzien, tijdens jouw zoektocht naar werk. Die zoektocht is immers ook in het belang van de staat en hele maatschappij...en voor wat hoort wat. Iedere Nederlander heeft recht op, het zelfstandig kunnen voorzien in primaire behoeften (wonen, eten) Dus ook jij! 490 euro is niets, daarmee kun je niet wonen en eten...
De staat is tenslotte afhankelijk van jouw generatie en niet andersom! Straks kun je ze een poepie laten ruiken. Het is inderdaad jammer, dat je straks veel premies en belastingen komt 'nt betalen, terwijl je nu niet eens in de gelegenheid wordt gesteld voor jezelf te kunnen zorgen. Moet jij straks dan wel voor een ander zorgen?

Hoogste tijd dat de melkkoeien eens van zich af gaan praten...
pi_31463254
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 15:35 schreef Flossieplop het volgende:

[..]

jankverhaal
ik betaal ook een veel te dure hypotheek etc etc

ik heb geen universiteit en geen studieschuld maar had al werk bij een bedrijfwaar ik zo kon beginnen waar ik niet eens ooit gewerkt had....

en als je 2 jaar werkloos thuis zit is dat je eigen schuld, er zijn baantjes zat die ook JIJ kunt doen, maar ls jij je daar te goed voor voelt is dat jou probleem.

lijkt me niet voor niks dat jij 280 keer afgewezen bent
pi_31463379
Mooi stukje en je hebt weer van je afgeschreven
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_31463433
Maar nu willen die boeren van de soc. dienst
(iets waar die koffieleutende ambtenaar nog een punt aan kan zuigen)

zomaar wat opmerking van de TS. Beetje minder van de toren blazen mag wel. En dat verhaal van "ik ga later heel veel premie betalen", bullshit.

Het is kut als je geen werk hebt, je mag van mij een uitkering hebben ook goed, maar je bent niks meer en niks minder dat ieder andere nederlander.

Overigens....iemand die 40 jaar gewerkt heeft en volledig gebroken arbeidsongeschikt is aangewezen op DEZELFDE uitkering als jij, heeft mijn respect meer verdiend dan dit soort arro irri studentjes.
pi_31465445
quote:

Hehe...flauw hoor. Bij jou ging zeker alles meteen goed. Je kon zeker bij je (afstudeer)stageadresblijven. Tja, dan is 't makkelijk lullen.
Ik -WERKTE- naast mijn studie en hier kon ik inderdaad naderhand voor meer uren aan de slag.

Omdat je als HBO'er 280x afgewezen bent heb je dus opeens recht op een uitkering. En 280x man .. echt, als ze je niet eens als vuinisman wilde hebben is er gewoon iets mis met je.
quote:
Helaas is hij, ondanks zijn inspanningen, toch genoodzaakt zijn hand op te houden...dat heeft alles te maken met overleven en niets te maken met "voor je lol uitkeringtrekken" of de "koos werkloos" uithangen. Werkloos zijn als starter in deze tijd is heel erg kut, zeker als er mensen zijn die deze groep afdoen als "luie flikkers".
Het gaat er om dat meneer zevert dat hij niet genoeg krijgt wanneer hij z'n handje ophoud.
quote:
Hoogste tijd dat de melkkoeien eens van zich af gaan praten...
Precies. Dus deze melkkoe zeg: ga werken luie flikker ipv zeiken dat je niet genoeg centjes krijgt als je je handje ophoud.
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 17:25:32 #42
111482 Ciurlizza
Opgeruimd staat netjes!
pi_31465500
Nog nooit een vinger uitgestoken en nu al leven van de staatssteun.
Hup, aan het werk!
pi_31465555
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 17:25 schreef Ciurlizza het volgende:
Nog nooit een vinger uitgestoken en nu al leven van de staatssteun.
Heeft kennelijk gestudeerd voor beroepssteuntrekker.
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 17:29:22 #44
111482 Ciurlizza
Opgeruimd staat netjes!
pi_31465577
Tot je 27e studeren uit de staatsruif en dan nu meteen een uitkering trekken. Dat is wel het toppunt van te lam zijn dat je loopt.
Hup, aan het werk!
pi_31465676
Misschien had je geen psychologie, sociologie, theologie of rechten moeten studeren.
pi_31465743
Wees blij dat je uberhaupt wat krijgt!
O ja, de Mac zoekt ook nog werknemers, wat let je?
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
pi_31465860
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 17:36 schreef Thisbe het volgende:
Wees blij dat je uberhaupt wat krijgt!
O ja, de Mac zoekt ook nog werknemers, wat let je?
Ja dat snap ik dus ook totaal niet,die instelling van; "ah ik ben afgestudeert en kan geen werk vinden in mijn sector dus ga ik maar in de bijstand". Lekker ook op je CV, zo'n gat waarin je geen werkervaring op hebt gedaan of laat zien geen motivatie te hebben...

Wat een bedrijf wel waardeert: Op je CV zetten dat je een half jaar in bijv. een slachthuis hebt gewerkt om in het werkritme te blijven en omdat je het verdomd om in de bijstand de gaan. Ruggengraat noemt men dat, het inslikken van je trots en je eigen inkomen verdienen ondanks het niveauverschil. Je gaat er niet dood aan, het staat goed op je cv... Maar ja, je imago naar vrienden en omgeving is ook zoveel belangrijker .
Want ja, zeggen dat je in de bijstand zit omdat de economie zo kut is is hét studentenexcuus om maar niet te participeren in de werkende maatschappij. En als je zegt dat je in een slachthuis werkt daar kun je natuurlijk niet mee aankomen in de kroeg, de sportvereniging, bij meiden en je vrienden.
pi_31465891
Bij mijn omgeving wel
pi_31465956
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 17:41 schreef Xebrozius het volgende:

[..]

Maar ja, je imago naar vrienden en omgeving is ook zoveel belangrijker .
Want ja, zeggen dat je in de bijstand zit omdat de economie zo kut is is hét studentenexcuus om maar niet te participeren in de werkende maatschappij. En als je zegt dat je in een slcahthuis werkt dan kun je daar niet mee aankomen in de kroeg, de sportvereniging, meiden en je vrienden.
Tot hier ben ik het met je eens. Misschien dat jij in een andere omgeving zit, maar in mijn omgeving vinden ze het juist een beetje zielig als je je hand ophoudt... De mensen die niet meteen een baan konden vinden zijn desnoods aan de lopende band gaan staan. Uiteindelijk vinden ze altijd weer een baan die bij ze past, maar voor een tijdje je handen laten wapperen in de fabrieken haalt (bijna) niemand zijn neus op. Gelukkig maar!
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
pi_31465961
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 17:42 schreef fernando_redondo het volgende:
Bij mijn omgeving wel
Ach ja, als iemand al dit zegt: Ik heb een universitaire opleiding afgerond (iets waar die koffieleutende ambtenaar nog een punt aan kan zuigen dan laat zo'n persoon precies zien hoe bekrompen sommige mensen zijn met een hoge opleiding. Niet in staat om te relativeren en niveau op een voetstuk plaatsen en vooral niet toegeven dat je net zo menselijk bent als bijvoorbeeld een stratenmaker. En dat soort mensen hebben straks ook nog eens een leidinggevende functie .
pi_31466375
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 17:46 schreef Xebrozius het volgende:
een leidinggevende functie .
Opperhoofd der steuntrekkers.

Ik zie het al voor me
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 18:10:31 #52
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_31466427
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 17:46 schreef Thisbe het volgende:

Uiteindelijk vinden ze altijd weer een baan die bij ze past, maar voor een tijdje je handen laten wapperen in de fabrieken haalt (bijna) niemand zijn neus op. Gelukkig maar!
Ik zit nu sinds mijn afstuderen ook al een jaar in de bijstand, zou graag aan de slag gaan in een fabriek, maar uitzendbureaus weigeren me zelfs in te schrijven omdat ik "geen relevante ervaring heb", "te oud ben voor productiewerk" dan wel "overgekwalificeerd" ben. Tja.
pi_31466514
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 18:10 schreef freako het volgende:

[..]

Ik zit nu sinds mijn afstuderen ook al een jaar in de bijstand, zou graag aan de slag gaan in een fabriek, maar uitzendbureaus weigeren me zelfs in te schrijven omdat ik "geen relevante ervaring heb", "te oud ben voor productiewerk" dan wel "overgekwalificeerd" ben. Tja.
En wat heb je verder ondernomen? Directe sollicitaties naar de fabriek bv ipv uitzendbureautje..
pi_31466523
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 18:10 schreef freako het volgende:

[..]

Dan regel je dat toch niet bij een uitzendbureau?
Typisch voorbeeld, vriend van me was ook overgekwalificeerd voor fabriekswerk, daar had hij de schurft in en is hij gewoon bij wat bedrijven langsgegaan, gesprek aangegaan en na anderhalve week stond hij achter de lopende band, eigen inkomen en vol goede moed.
Alsof een uitzendbureau het eindstation is. Het geeft wel aan hoe weinig moeite mensen écht willen doen voor een baan. Als je er daadwerkelijk had willen werken dan zat je nu in een fabriek...
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 18:30:54 #55
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_31466932
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 18:14 schreef _Arthur het volgende:

[..]

En wat heb je verder ondernomen? Directe sollicitaties naar de fabriek bv ipv uitzendbureautje..
Die hadden ook liever 18-jarigen. . Daarvan zijn er blijkbaar zat in Groningen.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 15 oktober 2005 @ 18:34:19 #56
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_31467025
Je hebt nog nooit ene tyfus uitgevoerd, krijgt geld op de koop toe en nou ben je pissed.

Ik vat 'm niet.
pi_31467076
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 08:13 schreef TheOneAndOnly het volgende:
als jij echt op zoek bent en alles aan wil pakken dan heb jij binnen 2 uur werk dus wat je zegt is gewoon gelul

gewoon bij cwi of randstad binnenlopen en dan heb je meteen werk.

en dan heb je ook nog meer als die miezerige 500 a 600 euro en dan heb je het ook nog eens VERDIEND
Dat is echt niet waar. Je kunt het je misschien niet voorstellen, maar als jij als universitair geschoolde solliciteert op een schoonmaakpost en er zijn nog 20 andere sollicitanten is de kans zeer groot dat ze jou niet moeten.
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 18:37:44 #58
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_31467114
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 18:36 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dat is echt niet waar. Je kunt het je misschien niet voorstellen, maar als jij als universitair geschoolde solliciteert op een schoonmaakpost en er zijn nog 20 andere sollicitanten is de kans zeer groot dat ze jou niet moeten.
Want ze zijn nogal bang dat je na een maand of 2, als je wel werk op je eigen niveau hebt gevonden, gewoon weer opstapt. Kunnen ze weer een ander inwerken.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 15 oktober 2005 @ 18:38:21 #59
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_31467127
quote:
Het gaat erom, dat deze man, jarenlang geinvesteerd heeft in z'n toekomst
Van mijn geld ja
pi_31467147
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 18:38 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Van mijn geld ja
Touché.
pi_31467185
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 18:37 schreef freako het volgende:

[..]

Want ze zijn nogal bang dat je na een maand of 2, als je wel werk op je eigen niveau hebt gevonden, gewoon weer opstapt. Kunnen ze weer een ander inwerken.
Precies. Het is natuurlijk niet leuk om te horen, maar niet op iedere positie op de arbeidsmarkt zitten ze om jouw intelligente persoontje te springen, integendeel zelfs; en aangezien er ook meer dan genoeg aanbod is van mensen die met dat werk wél in hun brood zullen moeten blijven voorzien, zijn ze ook niet gedwongen je aan te nemen door de arbeidsmarktomstandigheden.
pi_31467242
Als ze zo slim en goed zijn als iedereen zegt, waarom zijn ze dan niet aan het werk ?
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 18:44:15 #63
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_31467287
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 18:42 schreef LangeTabbetje het volgende:
Als ze zo slim en goed zijn als iedereen zegt, waarom zijn ze dan niet aan het werk ?
Omdat er dan ook een vacature moet zijn. . Veel aanbod, weinig vraag.
pi_31467307
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 18:44 schreef freako het volgende:

[..]

dan moet je maar aanpakken wat je kan zo zijn we allemaal begonnen toch ?
pi_31467324
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 18:44 schreef freako het volgende:

[..]

Dus zo slim zijn ze dus niet om wel de gelukkige te zijn bij een solliciatie.
pi_31467462
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 18:42 schreef LangeTabbetje het volgende:
Omdat die kwaliteiten op sommige posities eerder tegen dan voor je werken.
pi_31467559
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 18:50 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Omdat die kwaliteiten op sommige posities eerder tegen dan voor je werken.
Ik geloof er niks van dat mensen niet aangenomen worden omdat ze hoegenaamd TE hoog opgeleid zouden zijn.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 15 oktober 2005 @ 18:55:08 #68
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_31467599
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 18:53 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Ik geloof er niks van dat mensen niet aangenomen worden omdat ze hoegenaamd TE hoog opgeleid zouden zijn.
Nou jawel hoor.
Ik zet op de helpdesk ook geen HBO'er informatica neer.

Maar goed, als je als hoogopgeleide geen werk kan vinden, heb je dus duidelijk voor de verkeerde studie gekozen.
pi_31467626
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 18:55 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nou jawel hoor.

Maar goed, als je als hoogopgeleide geen werk kan vinden, heb je dus duidelijk voor de verkeerde studie gekozen.
Maar dan mag je bij het aanvragen van je uitkering wel wat meer respect tonen voor de bijstandsambtenaar als TS ten toon spreidt.
pi_31467670
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 18:53 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Denk jij dat een willekeurige leidinggevende zit te wachten op iemand die meer opleiding heeft genoten dan hijzelf? Dat kan nogal eens als bedreigend worden ervaren, en verder vinden ze die mensen ook vaak te mondig.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 15 oktober 2005 @ 18:58:04 #71
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_31467682
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 18:56 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Maar dan mag je bij het aanvragen van je uitkering wel wat meer respect tonen voor de bijstandsambtenaar als TS ten toon spreidt.
Soweiso heeft TS helemaal niets te klagen, want hij heeft (grotendeels) op kosten van de staat tot zijn 27ste gestudeerd (toen had ik er al 8 jaar werken opzitten), nog nooit een slag werk uitgevoerd en is nu pissed met z'n uitkering.
pi_31467727
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 18:58 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Soweiso heeft TS helemaal niets te klagen, want hij heeft (grotendeels) op kosten van de staat tot zijn 27ste gestudeerd (toen had ik er al 8 jaar werken opzitten), nog nooit een slag werk uitgevoerd en is nu pissed met z'n uitkering.
We zijn het eens
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 15 oktober 2005 @ 18:59:57 #73
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_31467735
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 18:57 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Denk jij dat een willekeurige leidinggevende zit te wachten op iemand die meer opleiding heeft genoten dan hijzelf? Dat kan nogal eens als bedreigend worden ervaren, en verder vinden ze die mensen ook vaak te mondig.
Dat heeft er absoluut niets mee te maken. Ik voel me niet in mijn functie bedreigt door welke afgestudeerde dan ook. Mondig? Mond dicht en werken.

Maar ik neem aan dat een afgestudeerd HBO'er informatica de helpdesk niet als een carriere ziet .
pi_31467760
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 18:57 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

tuurlijk
pi_31467903
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 18:59 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Dat heeft er absoluut niets mee te maken. Ik voel me niet in mijn functie bedreigt door welke afgestudeerde dan ook. Mondig? Mond dicht en werken.

Maar ik neem aan dat een afgestudeerd HBO'er informatica de helpdesk niet als een carriere ziet .
Jij misschien niet, maar voor velen geldt dit wel degelijk; en monidge werknemers zijn sowieso niet populair in bepaalde kringen, waaronder veel slecht betaalde baantjes.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 15 oktober 2005 @ 19:15:38 #76
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_31468145
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 19:05 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Jij misschien niet, maar voor velen geldt dit wel degelijk; en monidge werknemers zijn sowieso niet populair in bepaalde kringen, waaronder veel slecht betaalde baantjes.
Wat een blatante onzin zeg.
We leven in 2005 hoor, niet in 1874.
pi_31468262
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 19:15 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Wat een blatante onzin zeg.
We leven in 2005 hoor, niet in 1874.
Dat jij denkt dat dit niet speelt zegt al genoeg over je armzalige opleidingsniveau; en het geeft eens te meer aan dat alle niet-universitairen niets meer zijn dan hersenloos functionerende robotjes; handig voor schoonmaken oid maar je wint er geen nobelprijs mee.
pi_31468377
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 19:19 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dat jij denkt dat dit niet speelt zegt al genoeg over je armzalige opleidingsniveau; en het geeft eens te meer aan dat alle niet-universitairen niets meer zijn dan hersenloos functionerende robotjes; handig voor schoonmaken oid maar je wint er geen nobelprijs mee.
Moeten we ons dan niet afvragen of het wel zin heeft om veel mensen in bepaalde richtingen op te leiden op kosten van de staat? We leiden die mensen op, maar weten dat ze een uitkering kunnen gaan trekken en zich te groot voelen voor werk wat niet binnen hun studie past.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 15 oktober 2005 @ 19:32:41 #79
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_31468656
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 19:19 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Alleen jammer dat ik bepaal wie er op mijn afdeling aangenomen wordt en wie niet. En nu zitten die armzalige afgestudeerden voor krap 400 eurootjes hun hand op te houden bij de steun .
pi_31468760
Wat voor een studie heeft de TS afgerond?
pi_31468815
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 19:32 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Alleen jammer dat ik bepaal wie er op mijn afdeling aangenomen wordt en wie niet. En nu zitten die armzalige afgestudeerden voor krap 400 eurootjes hun hand op te houden bij de steun .
Van jouw geld...

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-10-2005 19:39:04 ]
pi_31468825
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 19:36 schreef J_CDA het volgende:
Wat voor een studie heeft de TS afgerond?
Ja, daar begin ik onderhand ook wel nieuwsgierig naar te worden. Vrienden van me die zijn afgestudeerd in respectievelijk Sociologie en Planologie zijn nu ook tijdelijk aan het werk bij een groot studieboekenbedrijf, dom werk, maar het is niet in ze opgekomen om een uitkering aan te vragen.

Beetje aparte instelling heeft TS, ik snap dat het lastig is maar je komt niet echt gemotiveerd over.
En juist in Groningen moet toch genoeg te doen zijn
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 15 oktober 2005 @ 19:39:59 #83
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_31468857
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 19:38 schreef k_man het volgende:

[..]

Van jouw geld...
Ow ja .
pi_31482876
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 19:39 schreef Swetsenegger het volgende:

Ow ja .
Ach, ik heb ook nog een vriendin die jouw geld op zit te maken hoor. Zonder studie, altijd zwart werkend (lees: paar duizend euro per maand) en klagend dat ze dan nog steeds te weinig heeft. Die 'extra' sociale dienstuitkering heeft ze gewoon nodig om te overleven (nagellak is uiteraard een eerste levensbehoefte).

Ik vind de emoties in dit topic een beetje over the top gaan. TS wil vast wel werken en er is gewoon niet direct werk voor iedere afgestudeerde. Hij zal vast zijn best doen zo snel mogelijk van die uitkering af te komen want dat is gewoon geen vetpot. Ik ben helemaal niet voor steuntrekkers die niets uitvreten en daar hebben we er duizenden van in Nederland, maar het is van de zotte om direct al tegen iemand te roepen dat hij lui is en een nietsnut als iemand net afgestudeerd is (hartstikke goed van je!! ) en niet direct werk heeft gevonden. Geef iemand even de kans om straks zelf al die premies op te mogen hoesten voor die vriendin van mij die minstens 2x zoveel verdient als hij straks.
pi_31482911
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 09:03 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ach, ik heb ook nog een vriendin die jouw geld op zit te maken hoor. Zonder studie, altijd zwart werkend (lees: paar duizend euro per maand) en klagend dat ze dan nog steeds te weinig heeft. Die 'extra' sociale dienstuitkering heeft ze gewoon nodig om te overleven (nagellak is uiteraard een eerste levensbehoefte).

Ik vind de emoties in dit topic een beetje over the top gaan. TS wil vast wel werken en er is gewoon niet direct werk voor iedere afgestudeerde. Hij zal vast zijn best doen zo snel mogelijk van die uitkering af te komen want dat is gewoon geen vetpot. Ik ben helemaal niet voor steuntrekkers die niets uitvreten en daar hebben we er duizenden van in Nederland, maar het is van de zotte om direct al tegen iemand te roepen dat hij lui is en een nietsnut als iemand net afgestudeerd is (hartstikke goed van je!! ) en niet direct werk heeft gevonden. Geef iemand even de kans om straks zelf al die premies op te mogen hoesten voor die vriendin van mij die minstens 2x zoveel verdient als hij straks.
Je hebt wel gelijk, maar de toon die TS daarbij uitslaat staat mij een beetje tegen.
pi_31482920
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 09:13 schreef LangeTabbetje het volgende:

Je hebt wel gelijk, maar de toon die TS daarbij uitslaat staat mij een beetje tegen.
Ja, dat zet misschien wel de toon in het hele topic....
pi_31482929
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 09:14 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ja, dat zet misschien wel de toon in het hele topic....
Precies, dan is het toch niet zo gek dat mensen zo reageren ?
pi_31483140
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 09:16 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Precies, dan is het toch niet zo gek dat mensen zo reageren ?
Nope, ben ik het helemaal mee eens. De TS heeft tot zijn 27e gestudeerd op kosten van de maatschappij, nu moet hij de arbeidsmarkt op, vertikt hij het om te werken en klaagt hij al meteen dat de uitkering te laag zal zijn. Terwijl hij nog niet één seconde productief is geweest voor de maatschappij.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_31483160
Er staat toch nergens dat hij het vertikt om te werken?

ik ken trouwens ook een pas afgestudeerde die het vertikt om een uitkering aan te vragen
pi_31483165
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 09:45 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Nope, ben ik het helemaal mee eens. De TS heeft tot zijn 27e gestudeerd op kosten van de maatschappij, nu moet hij de arbeidsmarkt op, vertikt hij het om te werken en klaagt hij al meteen dat de uitkering te laag zal zijn. Terwijl hij nog niet één seconde productief is geweest voor de maatschappij.
Plus - en dat weegt voor mij ook vrij zwaar - de denigrerende manier waarop hij praat over de ambtenaar van de bijstand.
pi_31483169
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 09:48 schreef Isabeau het volgende:
Er staat toch nergens dat hij het vertikt om te werken?

ik ken trouwens ook een pas afgestudeerde die het vertikt om een uitkering aan te vragen
Hij heeft geen werk terwijl er genoeg vacatures zijn, maar zeikt wel over de hoogte van de uitkering. Plus dat hij enorm raar doet over dingen die de sociale dienst wil weten.
pi_31483176
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 09:45 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Je draaft door. Misschien heeft ie wel z'n hele studie vrijwilligerswerk gedaan in een bejaardenhuis.
pi_31483187
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 09:50 schreef k_man het volgende:

[..]

Je draaft door. Misschien heeft ie wel z'n hele studie vrijwilligerswerk gedaan in een bejaardenhuis.
Geloof je het zelf
pi_31483190
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 09:48 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Plus - en dat weegt voor mij ook vrij zwaar - de denigrerende manier waarop hij praat over de ambtenaar van de bijstand.
Ik heb ook geen hoge pet op van ambtenaren (het systeem in het algemeen dan), maar die ambtenaar doet tenminste gewoon zijn werk, terwijl de TS denkt dat hij God is, maar intussen wel een uitkering van ¤ 490,00 euro gaat trekken.
pi_31483195
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 09:50 schreef k_man het volgende:

[..]

Ik geloof er niets van.
pi_31483201
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 09:50 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Ik heb ook geen hoge pet op van ambtenaren (het systeem in het algemeen dan), maar die ambtenaar doet tenminste gewoon zijn werk, terwijl de TS denkt dat hij God is, maar intussen wel een uitkering van ¤ 490,00 euro gaat trekken.
Je moet mensen in hun waarde laten.
pi_31483203
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 09:50 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Geloof je het zelf
Het is gechargeerd, zoals de meeste reacties hier. Punt is dat nergens uit valt op te maken dattie nog nooit gewerkt heeft.

Waarmee ik z'n houding niet wil goedpraten hoor.
pi_31483204
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 09:48 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Hij heeft geen werk terwijl er genoeg vacatures zijn, maar zeikt wel over de hoogte van de uitkering. Plus dat hij enorm raar doet over dingen die de sociale dienst wil weten.
Er zijn misschien wel voldoende vacatures, maar voor de meesten zal hij niet in aanmerking komen (niet de juiste opleiding of niet voldoende werkervaring). Daarbij is het geen fabeltje dat veel bedrijven mensen met een hoge opleiding niet zullen aannemen voor laag geschoold werk. Ten eerste zal je er snel weer vandoor zijn (je zoekt toch verder) en ten tweede ben je in hun ogen al snel vervelend (te mondig, en nee, ik weet dat het 2005 is maar dit gaat gewoon nog steeds op). Daarbij zijn er zat mensen die zo'n baan wèl langere tijd en naar behoren zullen vervullen.

En volgens mij staat het ook niet zo goed op je CV dat je t/m je 27ste nog nooit gewerkt hebt....of je nu een studie hebt afgerond of niet. Voor veel hoogopgeleiden is werk zoeken niet zo heel eenvoudig.
pi_31483208
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 09:52 schreef k_man het volgende:

[..]

Het is gechargeerd, zoals de meeste reacties hier. Punt is dat nergens uit valt op te maken dattie nog nooit gewerkt heeft.

Waarmee ik z'n houding niet wil goedpraten hoor.
Er valt ook nergens op te maken dat hij wel ooit gewerkt heeft.
pi_31483219
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 09:53 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Er valt ook nergens op te maken dat hij wel ooit gewerkt heeft.
Dat zeg ik. Het is allemaal speculeren. Dus om nu TS af te schilderen als iemand die tot nu toe alleen maar geprofiteerd heeft is een beetje te kort door de bocht.
pi_31483227
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 09:52 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Er zijn misschien wel voldoende vacatures, maar voor de meesten zal hij niet in aanmerking komen (niet de juiste opleiding of niet voldoende werkervaring). Daarbij is het geen fabeltje dat veel bedrijven mensen met een hoge opleiding niet zullen aannemen voor laag geschoold werk. Ten eerste zal je er snel weer vandoor zijn (je zoekt toch verder) en ten tweede ben je in hun ogen al snel vervelend (te mondig, en nee, ik weet dat het 2005 is maar dit gaat gewoon nog steeds op). Daarbij zijn er zat mensen die zo'n baan wèl langere tijd en naar behoren zullen vervullen.

En volgens mij staat het ook niet zo goed op je CV dat je t/m je 27ste nog nooit gewerkt hebt....of je nu een studie hebt afgerond of niet. Voor veel hoogopgeleiden is werk zoeken niet zo heel eenvoudig.
Dat is zijn eigen keuze geweest om tot zijn 27e te studeren en een studie te kiezen waarmee je niet direct werk kunt vinden. Dat weet je, daar kun je op anticiperen. Dat heeft hij niet gedaan, het gevolg is dat hij nu een uitkering gaat aanvragen en zich enorm druk maakt over de hoogte van dat bedrag. Terwijl meneer tot zijn 27e heeft gestudeerd op kosten van de belastingbetaler en nu direct weer uit de staatsruif gaat vreten.

Nee, dat staat zeker niet goed op je CV. Ik vraag me ook af wat voor studie de TS heeft gedaan. Met de meeste studies ben je rond je 24e wel klaar en dan kun je vaak direct aan de slag. Maar voor veel studies is er gewoon weinig werk, daar dient de staat op te anticiperen.
pi_31483229
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 09:54 schreef k_man het volgende:

[..]

Dat zeg ik. Het is allemaal speculeren. Dus om nu TS af te schilderen als iemand die tot nu toe alleen maar geprofiteerd heeft is een beetje te kort door de bocht.
Door zijn openingspost lokt hij de speculatie wel een beetje uit eerlijk gezegd.
pi_31483230
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 09:54 schreef k_man het volgende:

[..]

Vind ik niet. Er is nergens ook maar een minieme aanwijzing dat hij ooit gewerkt heeft. Terwijl door zijn stuitende domheid wel blijkt dat hij in elk geval nooit lang ergens heeft gewerkt.
pi_31483250
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 09:55 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Dat is zijn eigen keuze geweest om tot zijn 27e te studeren en een studie te kiezen waarmee je niet direct werk kunt vinden. Dat weet je, daar kun je op anticiperen. Dat heeft hij niet gedaan, het gevolg is dat hij nu een uitkering gaat aanvragen en zich enorm druk maakt over de hoogte van dat bedrag. Terwijl meneer tot zijn 27e heeft gestudeerd op kosten van de belastingbetaler en nu direct weer uit de staatsruif gaat vreten.

Nee, dat staat zeker niet goed op je CV. Ik vraag me ook af wat voor studie de TS heeft gedaan. Met de meeste studies ben je rond je 24e wel klaar en dan kun je vaak direct aan de slag. Maar voor veel studies is er gewoon weinig werk, daar dient de staat op te anticiperen.
Ook dit weet je niet. Kan best dat hij via havo - hbo - wo gegaan is. Dat kost je al snel een paar jaar.
pi_31483258
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 09:55 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Vind ik niet. Er is nergens ook maar een minieme aanwijzing dat hij ooit gewerkt heeft. Terwijl door zijn stuitende domheid wel blijkt dat hij in elk geval nooit lang ergens heeft gewerkt.
Hé, hij heeft wél universiteit gedaan hoor!

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2005 09:58:25 ]
pi_31483263
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 09:57 schreef k_man het volgende:

[..]

Ook dit weet je niet. Kan best dat hij via havo - hbo - wo gegaan is. Dat kost je al snel een paar jaar.
Meestal is iemand rond z'n 24e wel klaar met een studie. Er zijn echter wel uitzonderingen inderdaad. Lekker nuttig trouwens, tot je 27e studeren en dan meteen van een uitkering moeten leven.
pi_31483267
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 09:58 schreef k_man het volgende:

[..]

Hé, hij heeft wél universiteit gedaan hoor!
Dat zegt allemaal niet zoveel. Bepaalde studies zijn echt geen dubbeltje waard op de arbeidsmarkt.
  zondag 16 oktober 2005 @ 10:19:32 #108
6467 QyRoZ
Just Q it!
pi_31483479
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 09:58 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Dat zegt allemaal niet zoveel. Bepaalde studies zijn echt geen dubbeltje waard op de arbeidsmarkt.
En daar gaat het toch echt om. .
For great justice!
  zondag 16 oktober 2005 @ 11:52:15 #109
3542 Gia
User under construction
pi_31484964
Een tante van me werd ook gekort op haar uitkering op het moment dat haar dochter 18 werd.

Het gaat dus inderdaad om het samenwonen. Krijg je een samenwoningsuitkering. En dat zal echt geen vetpot zijn.

TS kan er natuurlijk ook voor kiezen om zelfstandige woonruimte te zoeken. Krijgt ze iets meer. Maar of ze dan meer overhoudt betwijfel ik.
pi_31485188
Ik snap de reaktie van Swetsenegger wel en ik ben het ook helemaal met hem eens.
De uitkering die TS krijgt is er m.i.alleen maar om te zorgen dat hij niet klem komt te zitten wat betreft de eerste levensbehoeften en als blijkt dat hij er echt niet van rond kan komen, dan kan hij altijd een aanvullende uitkering aanvragen.
Maar blijkbaar is dat niet nodig of krijgt hij dat niet, dus dan moet hij hier ook niet zeiken.
  zondag 16 oktober 2005 @ 14:03:47 #111
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31487256
je moet gewoon werk zoeken, schoonmaker, frietbakker, of stadswacht. whatever, het maakt niet uit, je zal altijd meer krijgen dan met een uitkering. Vanuit die baan kun je dan verder solliciteren naar een betere baan. Simpel. Ik vind het terecht dat schoolverlaters een lage uitkering krijgen, ze moeten maar meteen aan het werk.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_31489188
Van werken ga je niet dood
pi_31489265
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 14:03 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
je moet gewoon werk zoeken, schoonmaker, frietbakker, of stadswacht. whatever, het maakt niet uit, je zal altijd meer krijgen dan met een uitkering. Vanuit die baan kun je dan verder solliciteren naar een betere baan. Simpel. Ik vind het terecht dat schoolverlaters een lage uitkering krijgen, ze moeten maar meteen aan het werk.
De bijstandsuitkering voor deze ex-student is even hoog als voor iemand die 40 jaar gewerkt heeft en geen recht meer heeft op een WW.
pi_31490993
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 15:38 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

De bijstandsuitkering voor deze ex-student is even hoog als voor iemand die 40 jaar gewerkt heeft en geen recht meer heeft op een WW.
Kijk, als diegene die 40 jaar heeft gewerkt nou zou klagen.........
pi_31491113
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 16:59 schreef DrXLTrouble het volgende:

[..]

Kijk, als diegene die 40 jaar heeft gewerkt nou zou klagen.........
Die hoor je vaak niet.
pi_31491570
De hamvraagt blijft natuurlijk wat een geweldige studie de TS heeft afgerond.
pi_31492028
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 17:05 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Die hoor je vaak niet.
Jawel hoor, maar die komen nauwelijks op Fok.
pi_31501409
Ik vind het toch wel apart dat je geen uitzendbaantjes zou kunnen vinden hoor. Ik doe zelf ook universiteit, ben binnen 3 maandjes klaar met de studie en hoop dan de (wel goed betaalde ) arbeidsmarkt op te gaan. Ik heb nooit veel moeite gehad met het vinden van baantjes via het uitzendbureau. Ok, er zat ook wel veel dagjeswerk bij en heb het meest belachelijke werk gedaan, maar boeien: beter iets dan niets als je geld nodig hebt lijkt me zo. Het is misschien niet ideaal, maar ik zou toch heel wat liever een paar maandjes aan de lopende band staan dan van een uitkering te moeten leven. Het zal vast dat sommigen je niet aan zullen nemen omdat je te hoog bent opgeleid; maar velen zullen je ook wel aannemen! Gewoon wat meer uitzendbureaus aanschrijven, of anders inderdaad je sollicitatie direct aan de fabriek of zo richten. Ik kan me eigenlijk echt niet voorstellen dat het zo compleet onmogelijk is.
Verder vind ik het niet heel raar dat je uitkering gebaseerd is op je leefsituatie: als je samenwoont krijg je nou eenmaal minder. Het is iets wat bedoelt is zodat je niet zult verhongeren, maar het moet toch ook geen vetpot zijn.
pi_31502348
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 00:24 schreef Marije het volgende:
Kijk TS, zo kan het ook. En gewoon zonder gejank.
Marije
  maandag 17 oktober 2005 @ 23:45:24 #120
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_31521670
TS moet eens gaan bedenken hoe de wereld er echt uitziet:
¤ 700,= in de maand is de bijstandsnorm voor een alleenstaande die zelfstandig woont.
Ik snap dan ook niet waar TS het vandaan haalt om te denken dat hij "afgestudeerd en wel" als niet zelfstandig wonende recht heeft op een zelfde bedrag.

Verder heeft TS wel een hele grote mond over zijn eigen kunnen terwijl hij het werkwoord "worden" niet eens correct kan vervoegen... het werkwoord "werken" zal ook wel problemen opleveren. Als TS al niet in aanmerking komt voor de baantjes onder zijn niveau dan kan ik me zo indenken dat de baantjes op zijn niveau ook aan zijn neus voorbij gaan als hij dit soort fouten ook in zijn sollicitatiebrieven maakt.

By the way TS... een alleenstaande ouder in de bijstand moet het met minder dan ¤ 900,= in de maand doen... een zelfstandig wonende alleenstaande ouder dus (ongeacht het aantal kinderen)... een alleenstaande ouder die bij iemand inwoont moet het met minder doen: zo'n ¤ 700,= of ¤ 800,= per maand.
Eventuele ontvangen alimentatie wordt daarop in mindering gebracht.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_31521740
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 23:45 schreef Leandra het volgende:
een alleenstaande ouder die bij iemand inwoont moet het met minder doen: zo'n ¤ 700,= of ¤ 800,= per maand.
TS wil ook zo'n 700 euro per maand ontvangen. Die weet dus wat 'm te doen staat.
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 00:11:20 #122
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_31522293
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 23:47 schreef k_man het volgende:

[..]

TS wil ook zo'n 700 euro per maand ontvangen. Die weet dus wat 'm te doen staat.
Ja, dat wordt stressen... dat gaat tegenvallen met de prijzen van de wegwerpluiers en de flesvoeding (borstvoeding zal gezien TS een man is wel net ff te lastig zijn).
Vraag me toch af of daar dan misschien een extra tegemoetkoming in de kosten voor mogelijk is...
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_31525175
quote:
By the way TS... een alleenstaande ouder in de bijstand moet het met minder dan ¤ 900,= in de maand doen... een zelfstandig wonende alleenstaande ouder dus (ongeacht het aantal kinderen)... een alleenstaande ouder die bij iemand inwoont moet het met minder doen: zo'n ¤ 700,= of ¤ 800,= per maand.
Eventuele ontvangen alimentatie wordt daarop in mindering gebracht.
En kinderbijag, vakanegeld, bijzondere bijstand, AWBZ en dergelijke?
pi_31525237
Er is vast wel een baantje te krijgen dat meer dan 490 euro per maand opbrengt. Desnoods is het vuilnis ophalen, wees creatief.
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 03:46:22 #125
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_31525258
Ga eerst eens werken voor je een uitkering aanvraagt Als Universitair opgeleid persoon ( ) kun je vast wel werk krijgen ( ).
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_31525288
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 03:46 schreef DaMook het volgende:
Ga eerst eens werken voor je een uitkering aanvraagt Als Universitair opgeleid persoon ( ) kun je vast wel werk krijgen ( ).
Schaf de WW-uitkeringen af, en zie hoe creatief men is. Bovendien, bij een studiekeus moet je letten op de markt. Als je vrijetijdskunde gaat studeren moet je niet raar op kijken als je geen baan kun vinden, had dan een studie gedaan waar wel naar vraag naar is. Ik vind het prima als mensen hun keus voor een eenvoudige studie later weer op hun bordje krijgen, dan heb ik in ieder geval niet het idee dat ik voor niks een technische studie doe.
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 03:59:58 #127
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_31525319
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 03:52 schreef Steijn het volgende:

[..]

Schaf de WW-uitkeringen af, en zie hoe creatief men is. Bovendien, bij een studiekeus moet je letten op de markt. Als je vrijetijdskunde gaat studeren moet je niet raar op kijken als je geen baan kun vinden, had dan een studie gedaan waar wel naar vraag naar is. Ik vind het prima als mensen hun keus voor een eenvoudige studie later weer op hun bordje krijgen, dan heb ik in ieder geval niet het idee dat ik voor niks een technische studie doe.
WW afschaffen vind ik te radicaal Maar strenger beoordelen vind ik goed .

En tsja stem je studie af op de vraag is lastig als je dat nu moet doen terwijl je over 4 jaar afstudeerd.
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 07:43:44 #128
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31526027
juist , gewoon afschaffen, studenten kunnen best een tijdje in de gaarkeukens eten en gewoon met baantjes als schoenenpoetser, of wc schrobber geld bijverdienen, daar is niets mis mee. Zeker jonge mensen moet je niet zo in de watten leggen. Van een afgestudeerde mag je verwachten dat die slim genoeg is om een baantje te vinden om( tijdelijk) van rond te komen.

Ook voor de carriere is het goed om aan de onderkant van de ladder te beginnen, zo kan een afgestudeerde die later in een managementfunctie komt zich veel beter inleven in het voetvolk, bovendien zal hij meer respect verdienen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 08:03:47 #129
6467 QyRoZ
Just Q it!
pi_31526135
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 07:43 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
juist , gewoon afschaffen, studenten kunnen best een tijdje in de gaarkeukens eten en gewoon met baantjes als schoenenpoetser, of wc schrobber geld bijverdienen, daar is niets mis mee. Zeker jonge mensen moet je niet zo in de watten leggen. Van een afgestudeerde mag je verwachten dat die slim genoeg is om een baantje te vinden om( tijdelijk) van rond te komen.
Juist. En slapen kan ook wel onder bruggen of bij het Leger des Heils.
For great justice!
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 11:07:09 #130
72703 Lionheaad
Nothing beats a Lion
pi_31529673
ff een quoteje voor TS:
quote:
Schoolverlaters kunnen het eerste half jaar na beëindiging van de scholing of opleiding een lagere uitkering krijgen. Ook jongeren van 21 of 22 jaar kunnen een lagere uitkering krijgen, om hen te stimuleren zo snel mogelijk werk te zoeken. Als een 21- of 22-jarige ook schoolverlater is, mag de gemeente geen combinatie van beide verlagingen opleggen
bron szw
wordt aan gewerkt....ben net terug
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 11:13:16 #131
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_31529848
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 03:29 schreef fernando_redondo het volgende:

[..]

En kinderbijag, vakanegeld, bijzondere bijstand, AWBZ en dergelijke?
Ja, ja.... kinderbijslag krijgt iedere ouder... daar kun je ook echt een kind van te eten geven hoor
De rest van het rijtje:
- Vakantiegeld: iedereen in de bijstand heeft recht op vakantiegeld, ook TS dus...
- Bijzondere Bijstand: deze is voor kosten die buiten het normale patroon vallen... hier heeft men dus niet automatisch recht op maar kan uitsluitend een beroep op worden gedaan als er bijzondere kosten zijn (vervangen kapotte wasmachine) dit geldt wederom voor iedereen in de bijstand... ook voor TS dus.
- AWBZ: ik weet niet wat je nu probeert aan te tonen, maar AWBZ staat voor Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten... dit heeft dus absoluut niets met de bijstandswet te maken maar mocht TS opgenomen moeten worden in een psychiatrische inrichting dan wordt dat uit de AWBZ vergoed, net als voor iedere andere Nederlander.

Je rijtje "regelingen voor alleenstaande ouders" klopt dus niet echt, want op de kinderbijslag na staat er niets bij wat voor ouders anders/beter geregeld is dan voor kinderlozen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 18:45:49 #132
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_31540069
quote:
Het is gewoon enorm kut, als je dan van 490 euro moet rondkomen. Dat gaat gewoon niet...dat heeft gewoon met overleven te maken. Je wordt afhankelijk gemaakt.
Er ís een oplossing. Bij de fabriek of de vuilnisman betalen ze hem minimaal 1045 euro netto per maand. Meer dan twee keer zoveel. Waar gaat het gezeur dan in vredesnaam over? Luie donder is gewoon de juiste typering.

Oh maar wacht, er werken alleen maar boeren bij de fabriek. Ja, dat is toch wel een heel groot probleem hoor. Hier hebbie 1500 euro van de staat. Alstu.

Uitkerinkje trekken is sowieso niet bedoeld als lening die je later wel of niet kan terugbetalen omdat je heel veel gaat verdienen, maar voor mensen die echt niet zelfstandig kunnen rondkomen. 490 euro is dan ook in het geval van TS precies 490 euro teveel. Als deze mensen geen onterecht beroep meer doen op de uitkeringen, kunnen we allemaal veel minder betalen.
quote:
*50 euro telefoonkosten + internetabonnement (zonder, kun je immers niet solliciteren!)
Een eigen telefoonabonnement bij je broer? Doe toch niet zo naïef. En bovendien kun je prima solliciteren zonder telefoon en internet. Bij de meeste bedrijven hoef je echt niet aan te komen met een telefonische sollicitatie of een mailtje.
pi_31540083
Hmm ik weet zeker dat wanneer jij het uitzendbureau binnen loopt er werk voor je is. Je moet in dat geval niet kieskeurig zijn en het werk zal waarschijnlijk ook niet binnen de sector liggen waar jij voor hebt geleerd. Maar hee! Alles beter dan je handje ophouden bij Sociale Zaken lijkt me..

Je hebt dan misschien nog niet zoveel geld maar je kunt dan in ieder geval trots op jezelf zijn dat je het zelf hebt verdiend.. in plaats van dat je het allemaal 'geschonken' krijgt.

Voor mij zit er eenzelfde situatie als jou aan te komen maar ik WEIGER gewoon om een uitkering of net wat aan te gaan vragen.. kom op zeg. Werk genoeg!
pi_31541579
quote:

Deze mensen betalen in de toekomst (naast aflossen studielening en een veel te hoge hypotheek) ook de meeste belasting en premies.
Have I got news for you: ik heb ooit ergens in een CPB-notitie een grafiekje gezien waarin ze inkomsten versus uitgaven zetten naar leeftijd, voor de gemiddelde nederlander, en daaruit viel op te maken dat alleen werknemers van 40-55 jr significant meer betaalden dan ze ontvingen.

Overigens, je moet voor de aardigheid eens uitrekenen hoeveel maanden je moet werken om een maand WW terug te betalen. Kan je nog vies tegenvallen. En dan is stufi nog geeneens aan de orde geweest.
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 19:49:04 #135
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31541657
waaar is TS eigenlijk gebleven in de discussie
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_31541710
Je eerste zin stoort me, dat je logischerwijs geen werk hebt. Ik ben begin dit jaar afgestudeerd, en heb verrekte veel moeite moeten doen om een baantje te kunnen vinden. Het is niet eens een echt baantje, maar een werkervaringsplaats. Ik werk maar enkele dagen in de week, laaaaaaaaaag loon. Ik krijg in totaal stukken minder dan dat jij met niets doen al binnen gaat halen.

Het is niet ideaal. Maar het werk is leuk. Het staat mooi op mijn CV. Stukken mooier dan een gat op je cv iig. En na (in mijn geval) vijf jaar studeren is nog een jaar karig loon ook nog wel te overleven. Dus vraag een bedrijf of je desnoods gratis of heel goedkoop mag komen werken, enkele dagen in de week.

Een soort van bijbaantje moet daarnaast ook te vinden zijn, mocht je niet rond kunnen komen. Voor bijbaantjes moet je inderdaad niet bij uitzendbureaus zijn. Die willen geen mensen die net zijn afgestudeerd, hoe gemotiveerd ze ook zijn. `want dan ben je net ingewerkt en vind je de baan van je leven, afstudeerders zijn wat dat betreft onbetrouwbaar.´ Maar bel zelf rechtstreeks naar grote bedrijven, thuiszorg etc.
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 19:52:34 #137
111482 Ciurlizza
Opgeruimd staat netjes!
pi_31541749
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 08:03 schreef QyRoZ het volgende:

[..]

Niets mis mee.
Hup, aan het werk!
pi_31543955
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 19:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Zeemeeuw.
pi_31544191
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 03:52 schreef Steijn het volgende:

[..]

Schoolverlaters krijgen sowieso geen WW...
pi_31544217
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 08:03 schreef QyRoZ het volgende:

[..]

Zolang er maar niet geslapen wordt bij bruggen bij mij in de buurt, want dan gaat de waarde van m'n huis er misschien wel op achteruit. Kunnen we niet een speciaal plekje maken ergens in drenthe?

PS:
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 21:22:45 #141
111482 Ciurlizza
Opgeruimd staat netjes!
pi_31544462
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 19:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
WC's aan het schrobben?
Hup, aan het werk!
pi_31546539
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 21:22 schreef Ciurlizza het volgende:

[..]

WC's aan het schrobben?
Dat zal toch niet.
Schoonmaken is niets voor TS, tenslotte geeft hij gestudeerd.
We zullen het er maar niet over hebben dat zijn opleiding ook betaald is door hardwerkende schoonmakers.
pi_31549327
Ik vind dat de voorwaarden waar je aan moet voldoen om een uitkering aan te vragen worden verscherpt. Ik denk dat je dan dit soort gevallen voorkomt: mensen die prima kunnen werken maar te kieskeurig zijn, die vervolgens gaan zeuren over de hoogte van de uitkering. Door de regels erg te verscherpen zullen er minder mensen in aanmerking komen voor een uitkering; diegenen die echt niet of beperkt kunnen werken en daardoor een uitkering nodig hebben kunnen dan meer geld krijgen. Lijkt me niet meer dan eerlijk. Ik denk namelijk dat als ts wist dat hij geen uitkering zou krijgen, hij nu gewoon werk zou hebben en geld zou verdienen (hoe onbenullig het baantje dan ook is).
Ik ben nu aan het afstuderen, heb nog geen baan gevonden voor hierna en het zou dus ook best kunnen dat ik in een soortgelijke positie kom te zitten als ts, maar ik ga echt absoluut geen uitkering aanvragen. Dan maar dom fabriekswerk gaan doen of zo (ook totaal geen zin in, maar liever dat dan een uitkering ) Ik vind echt dat een uitkering iets is wat je aan moet vragen als er totaal geen andere uitweg is, en die is er in dit geval aar mijn mening zeker wel
pi_31550170
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 23:56 schreef Marije het volgende:
maar ik ga echt absoluut geen uitkering aanvragen. Dan maar dom fabriekswerk gaan doen of zo
Dat dacht ik ook. Wilde ook per se niet bij de Sociale Dienst hoeven aankloppen, dat lijkt me een bijzonder deprimerende en tijdrovende ervaring, en was dus ook tot alles bereid. Maar zo gemakkelijk is het toch echt niet....ik had al wel werkervaring, geen erg indrukwekkende (administratieve baantjes en postbode), maar goed, wel werkervaring, en een diploma, maar als ze niks voor je hebben, hebben ze niks. Heb op een gegeven moment een uitzendbureau zelf nog gewezen op een briefje dat ze buiten hadden hangen, dat er een magazijnmedewerker gezocht werd, maar daarvoor wilden ze me niet vanwege "geen heftruckervaring" (wellicht speelde het feit dat ik wsch toch niet lang zou blijven, of het feit dat ik klein, tenger & vrouw ben, ook mee, maar dat zeiden ze er niet bij)
Heb overal ook specifiek gezegd dat ik ook lopende bandwerk e.d. wilde doen maar als ze een lager opgeleide man daarvoor kunnen krijgen, nemen ze uiteraard de lager opgeleide man. Die is sterker en blijft tenminste een tijdje.

Nee echt, "je kunt altijd wel wat vinden" zei ik ook altijd, totdat ik zelf op zoek moest. Ik sprong een gat in de lucht toen net op tijd voordat ik echt m'n huur niet meer kon betalen het verlossende telefoontje kwam dat er iets was vrijgekomen bij het bedrijf waar ik daarvoor al had gewerkt.
pi_31551713
quote:

Neem me niet kwalijk, maar ik zou er niet al te prat op gaan een universitaire opleiding afgerond te hebben als dit het niveau is van je schrijven...

edit woeps, ik ben een beetje laat, ik zie dat dat al vaker gezegd is in dit topic

[ Bericht 5% gewijzigd door StefanP op 19-10-2005 03:07:03 ]
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_31551841
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 18:55 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nou jawel hoor.

Precies

TS zal wel filosofie, een taal o.i.d. gestudeerd hebben. Met een echte studie had hij voor zijn afstuderen al meerdere contracten onder zijn neus gehad.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_31552344
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 03:02 schreef StefanP het volgende:

[..]

Precies

TS zal wel filosofie, een taal o.i.d. gestudeerd hebben. Met een echte studie had hij voor zijn afstuderen al meerdere contracten onder zijn neus gehad.
Ik denk dat instelling belangrijker is
pi_31552347
Je moet een vrriendelijke schop onder je kont hebben TS> Er is werk genoeg. je wilt alleen niet werken. Dat het niet het meest geweldige werk is weet ik ook wel. Maart het betaald en leeft niet op mijn kosten. En je hebt mooi de tijd om te gaan zoeken naar iets leuks.

Je wilt werken of niet. En jij blijkbaar niet. Dat is het probleem, niet de uitkering.
pi_31552372
Vriendelijke?

Ik vraag me af wat je ouders er van denken
  woensdag 19 oktober 2005 @ 08:32:14 #150
72703 Lionheaad
Nothing beats a Lion
pi_31552816
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 06:55 schreef fernando_redondo het volgende:
Vriendelijke?

Ik vraag me af wat je ouders er van denken
Een flinke rotschop verdient hij....

Meneertje "ik-heb-jarenlang- op-de-kosten-van-de-staat-geleefd-en nu-wil-ik-nog-meer"
pi_31554482
is het niet mogelijk om met je broer een huurcontact aan te maken, en dat je daar een hoog bedrag op zet. ( die je natuurlijk niet hoeft te betalen, maar toch) en dan terug gaan naar de ambtenaar en meer vragen ?

( pls don't flame, als ik geen gelijk heb ben pas 17 en nog niet echt "into" deze problemen, maar probeer wel te helpen )
- Radboud - & - TU/e -
  woensdag 19 oktober 2005 @ 10:22:50 #152
72703 Lionheaad
Nothing beats a Lion
pi_31554533
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 10:21 schreef MiloKusje het volgende:
is het niet mogelijk om met je broer een huurcontact aan te maken, en dat je daar een hoog bedrag op zet. ( die je natuurlijk niet hoeft te betalen, maar toch) en dan terug gaan naar de ambtenaar en meer vragen ?

( pls don't flame, als ik geen gelijk heb ben pas 17 en nog niet echt "into" deze problemen, maar probeer wel te helpen )
dan moet z'n broer weer een hoop belasting afstaan over die huur, die hij dus niet krijgt....
  woensdag 19 oktober 2005 @ 11:51:59 #153
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_31556333
quote:

Is het niet mogelijk dat meneer gewoon een baantje aanneemt waarmee hij minimaal het wettelijk minimumloon verdient en dus het dubbele van ¤ 490,= binnenhaalt?!

Het lijkt me dat ie de afgelopen 9 jaar al voldoende staatssteun ontvangen heeft in de vorm van studiefinanciering.

Uitkeringen zijn voor mensen die (om wat voor reden dan ook) niet in hun eigen onderhoud kunnen voorzien... niet voor mensen die daar niet in willen voorzien.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 19 oktober 2005 @ 17:10:15 #154
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_31561902
quote:
is het niet mogelijk...
Nee, dat is niet mogelijk, want zoiets heet fraude. Met je 17 jaar ben je toch echt wel oud genoeg om dat zelf ook te kunnen bedenken.
pi_31569183
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 11:51 schreef Leandra het volgende:

[..]

Is het niet mogelijk dat meneer gewoon een baantje aanneemt waarmee hij minimaal het wettelijk minimumloon verdient en dus het dubbele van ¤ 490,= binnenhaalt?!

Het lijkt me dat ie de afgelopen 9 jaar al voldoende staatssteun ontvangen heeft in de vorm van studiefinanciering.
Uitkeringen zijn voor mensen die (om wat voor reden dan ook) niet in hun eigen onderhoud kunnen voorzien... niet voor mensen die daar niet in willen voorzien.
Volgens mij ben jij niet helemaal op de hoogte van de regels mbt de studiefinanciering. Je krijgt maar 4 jaar (of 5/6 afhankelijk van de studie) een (lage!) beurs, waar je absoluut niet van kan rondkomen (ver onder bijstandsniveau); na die vier jaar kan je alleen nog maar lenen (en ja, dat moet je dus terugbetalen), overigens ook niet langer dan drie jaar.
pi_31574279
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 17:10 schreef Zelva het volgende:

[..]

Nee, dat is niet mogelijk, want zoiets heet fraude. Met je 17 jaar ben je toch echt wel oud genoeg om dat zelf ook te kunnen bedenken.
naja, zo krijg je wel meer geld ^^ ... niet dat ik pro- fraude ben
- Radboud - & - TU/e -
  donderdag 20 oktober 2005 @ 13:46:50 #157
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_31579133
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 23:25 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Volgens mij ben jij niet helemaal op de hoogte van de regels mbt de studiefinanciering. Je krijgt maar 4 jaar (of 5/6 afhankelijk van de studie) een (lage!) beurs, waar je absoluut niet van kan rondkomen (ver onder bijstandsniveau); na die vier jaar kan je alleen nog maar lenen (en ja, dat moet je dus terugbetalen), overigens ook niet langer dan drie jaar.
Dan is de duur van de stufi iig al veranderd, en ehm... studiefinanciering?! Het woord zegt het al, het is een financiering voor je studie... ik zou dus niet weten waarom die op bijstandsniveau zou moeten zijn, het is niet bedoeld als levensonderhoud, het is bedoeld om de studie te financieren... Als TS zijn hele studitijd al een bijbaantje had gehad, dan had ie die nu ook nog, en had hij iig basisinkomsten gehad.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_31581281
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 13:46 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dan is de duur van de stufi iig al veranderd
Deze zin snap ik niet, wat bedoel je hier precies mee?
quote:
, en ehm... studiefinanciering?! Het woord zegt het al, het is een financiering voor je studie...
Dat is natuurlijk onzin. Het is een tegemoetkoming van de staat, die je in staat moet stellen een studie te kunnen volgen (en dat in ons aller belang, een goed opgeleide bevolking verhoogt het welvaartsniveau van iedereen).
quote:
ik zou dus niet weten waarom die op bijstandsniveau zou moeten zijn, het is niet bedoeld als levensonderhoud, het is bedoeld om de studie te financieren...
Als je niet in je levensonderhoud kan voorzien kan je ook niet studeren; dit wordt ook impliciet erkend door de IBG, in de normbedragen die zij stellen is een verplichte bijdrage van de ouders opgenomen van enige honderden euro's; als je ouders minvermogend zijn, krijg je overigens een veel hogere beurs. Verder is het natuurlijk enigszins merkwaardig dat de staat wel zo goed is om allerlei uitzuigers (die nooit gewerkt hebben of een studie hebben gevolgd; zie de te prijzen plannen van Aboutaleb in Amsterdam) te voorzien van een mooi inkomen, maar studenten (de toekomst van het land) moeten lenen om hun brood te kunnen kopen. Daar zouden wel lagere belastingafdrachten tegenover mogen staan.
quote:
Als TS zijn hele studitijd al een bijbaantje had gehad, dan had ie die nu ook nog, en had hij iig basisinkomsten gehad.
Wie zegt dat? Misschien heeft hij dit baantje wel aan de kant geschoven om zo snel mogelijk z'n scriptie af te ronden oid.
pi_31585763
Hmm quoten gaat me vandaag niet lukken om de een of andere reden. Om even terug te komen op een regel uit de post van Diederik_Duck .. ik citeer

'In de normbedragen die zij stellen is een verplichte bijdrage van de ouders opgenomen'

Laat ik dat fabeltje even uit de wereld helpen. Ouderbijdrage, hoe hoog deze ook is, is NIET verplicht.
Geloof me, ik heb de afgelopen jaren genoeg problemen hiermee gehad (gescheiden ouders).. je kunt hoogstens proberen om het inkomen van (een van je) ouders buiten beschouwing te laten, maar ook dat gaat niet makkelijk.

Heeft misschien verder niet veel te maken met het onderwerp van dit topic mara ik wou het toch even kwijt.
pi_31585980
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 19:42 schreef Twinkle20 het volgende:
Hmm quoten gaat me vandaag niet lukken om de een of andere reden. Om even terug te komen op een regel uit de post van Diederik_Duck .. ik citeer

'In de normbedragen die zij stellen is een verplichte bijdrage van de ouders opgenomen'

Laat ik dat fabeltje even uit de wereld helpen. Ouderbijdrage, hoe hoog deze ook is, is NIET verplicht.
Geloof me, ik heb de afgelopen jaren genoeg problemen hiermee gehad (gescheiden ouders).. je kunt hoogstens proberen om het inkomen van (een van je) ouders buiten beschouwing te laten, maar ook dat gaat niet makkelijk.

Heeft misschien verder niet veel te maken met het onderwerp van dit topic mara ik wou het toch even kwijt.
Artikel 395a boek 1 BW
1.
Ouders zijn verplicht te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen die de leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt.
2.
Een stiefouder is gedurende zijn huwelijk of zijn geregistreerd partnerschap jegens de tot zijn gezin behorende meerderjarige kinderen van zijn echtgenoot of geregistreerde partner die de leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt, verplicht te voorzien in de bij het vorige lid bedoelde kosten.

Het is wel verplicht.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 20:00:10 #161
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_31586155
De studiefinanciering is 20 jaar geleden in het leven geroepen als vervanging voor de kinderbijslag van kinderen van 18 jaar en ouder.
Het recht op kinderbijslag hebben ouders overigens alleen als ze bijdragen aan de kosten van het levensonderhoud van het kind.
Op basis hiervan is destijds de studiefinanciering, die rechtstreeks aan de studerende wordt uitgekeerd, ontstaan. Men gaat er dus wel degelijk vanuit dat ouders een bijdrage leveren aan de kosten van het levensonderhoud van hun kinderen.

Mocht TS een eventueel bijbaantje aan de kant geschoven hebben om zijn scriptie zsm af te ronden dan weet ik niet wat hij in de jaren daarvoor gedaan heeft, maar TS is 27... ervan uitgaande dat hij rond zijn 18de het VWO afgerond heeft wil dat dus zeggen dat hij de afgelopen 9 jaar met een studie bezig geweest is.

Het gaat me in dit verhaal vooral om de arrogantie van TS: hij heeft (zoals zoveel studenten) absoluut geen idee hoe de echte wereld van hardwerkende mensen er uitziet en hij denkt kennelijk dat alles maar cadeau gedaan moet worden en is verontwaardigd over het feit dat hij van de sociale dienst een bedrag gaat krijgen dat gewoon de norm is voor iemand in zijn situatie.

Natuurlijk is dat bedrag niet voldoende om van te leven... what else is new, het is al jaren bekend dat je van de bijstandsnorm niet op een fatsoenlijke manier kunt leven, maar shit happens, en als het er om gaat dat het moeilijk is om van de bijstandsnorm rond te komen dan heb ik toch wat meer feeling voor een alleenstaande ouder die (door het alleenstaand ouderschap) vrijwel niet in staat is om fulltime te gaan werken dan met een student die vers uit de collegebanken gelijk zit te blaten over zijn universitaire opleiding en op grond daarvan meent beledigend te mogen doen over andere mensen terwijl hij niet eens weet hoe hij het werkwoord "worden" moet vervoegen.
Sorry hoor, maar als ik al die jaren belasting heb betaald voor een blaaskaak die op zijn 27ste nog niets gepresteerd heeft, maar wel kan lopen blaten en fout na fout maakt (wordt ik, toendertijd) dan ben ik daar gewoon klaar mee... Wake up and smell the coffee.

[ Bericht 0% gewijzigd door Leandra op 20-10-2005 20:09:04 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_31586455
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 20:00 schreef Leandra het volgende:
De studiefinanciering is 20 jaar geleden in het leven geroepen als vervanging voor de kinderbijslag van kinderen van 18 jaar en ouder.
Het recht op kinderbijslag hebben ouders overigens alleen als ze bijdragen aan de kosten van het levensonderhoud van het kind.
Op basis hiervan is destijds de studifinanciering, die rechtstreeks aan de studerende wordt uitgekeerd, ontstaan. Men gaat er dus wel degelijk vanuit dat ouders een bijdrage leveren aan de kosten van het levensonderhoud van hun kinderen.

Mocht TS een eventueel bijbaantje aan de kant geschoven hebben om zijn scriptie zsm af te ronden dan weet ik niet wat hij in de jaren daarvoor gedaan heeft, maar TS is 27... ervanuitgaande dat hij rond zijn 18de het VWO afgerond heeft wil dat dus zeggen dat hij de afgelopen 9 jaar met een studie bezig geweest is.
Misschien wel meer dan een? Verkeerd gekozen oid?
quote:
Het gaat me in dit verhaal vooral om de arrogantie van TS: hij heeft (zoals zoveel studenten) absoluut geen idee hoe de echte wereld van hardwerkende mensen er uitziet en hij denkt kennelijk dat alles maar cadeau gedaan moet worden en is verontwaardigd over het feit dat hij van de sociale dienst een bedrag gaat krijgen dat gewoon de norm is voor iemand in zijn situatie.
Wat ik lees is dat hij verontwaardigd is dat hij minder krijgt dan de standaardbijstandnorm. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen.
quote:
Natuurlijk is dat bedrag niet voldoende om van te leven... what else is new, het is al jaren bekend dat je van de bijstandsnorm niet op een fatsoenlijke manier kunt leven, maar shit happens, en als het er om gaat dat het moeilijk is om van de bijstandsnorm rond te komen dan heb ik toch wat meer feeling voor een alleenstaande ouder die (door het alleenstaand ouderschap)
Hoezo? Dat is toch een eigen keuze? Als je geen inkomsten hebt, moet je ook geen kinderen krijgen. Bij zulke mensen is zo'n uitkering vaak zo goed als voor de eeuwigheid; ik ga er vanuit dat dat voor afgestudeerde studenten maar voor een korte overbruggingsperiode is, waar de bijstand ook voor bedoeld is.
quote:
vrijwel niet in staat is om fulltime te gaan werken
Dat is dan toch ook shit happens?
quote:
dan met een student die vers uit de collegebanken gelijk zit te blaten over zijn universitaire opleiding en op grond daarvan meent beledigend te mogen doen over andere mensen terwijl hij niet eens weet hoe hij het werkwoord "worden" moet vervoegen.
Dat is wel ernstig ja.
quote:
Sorry hoor, maar als ik al die jargen belasting heb betaald voor een blaaskaak die op zijn 27ste nog niets gepresteerd heeft, maar wel kan lopen blaten en fout na fout maakt (wordt ik, toendertijd) dan ben ik daar gewoon klaar mee... Wake up and smell the coffee.
Je hebt niet veel belasting betaald voor zo iemand hoor; dat kost niet zo heel veel. Grootste verlies zit in het feit dat hij over zijn hele leven gezien minder belasting zal betalen.
pi_31586531
quote:

Dan moet zijn broer belasting betalen over een bedrag wat hij nooit zal ontvangen en het is fraude. Dat had je met je 17 jaar vast wel zelf kunnen bedenken.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 20:46:24 #164
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_31587189
quote:
Misschien wel meer dan een? Verkeerd gekozen oid?
Dan is het wel heel triest... meerdere studies gedaan en niet één waarmee je wel een kans hebt op de arbeidsmarkt?!
quote:
Hoezo? Dat is toch een eigen keuze? Als je geen inkomsten hebt, moet je ook geen kinderen krijgen. Bij zulke mensen is zo'n uitkering vaak zo goed als voor de eeuwigheid; ik ga er vanuit dat dat voor afgestudeerde studenten maar voor een korte overbruggingsperiode is, waar de bijstand ook voor bedoeld is.
Met de huidige wetgeving op het gebied van WW en WAO is het niet ondenkbaar dat een heleboel mensen nog op de bijstand moeten terugvallen, dus het is wel erg makkelijk gesteld dat je maar geen kinderen had moeten krijgen als je er geen geld voor had, en idd, dat valt voor mij ook onder de noemer "shit happens"
Je kunt echter niet iedereen die in de bijstand zit verwijten dat ze daar inzitten of dan dingen maar anders hadden moeten doen. Er zitten mensen in de bijstand die daar idd nooit meer uit zullen komen, en daar zijn een aantal mensen bij waarbij het niet verwijtbaar of te voorspellen is/was.
quote:
Wat ik lees is dat hij verontwaardigd is dat hij minder krijgt dan de standaardbijstandnorm. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen.
Hij is verontwaardigd dat hij niet de toeslag voor zelfstandig wonenden krijgt die anderen wel krijgen. Hij woont toch ook niet zelfstandig?!
Als hij die toeslag wel wil hebben dan moet ie lekker zelfstandig gaan wonen...
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_31601479
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 20:46 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dan is het wel heel triest... meerdere studies gedaan en niet één waarmee je wel een kans hebt op de arbeidsmarkt?!
Niet direct een baan na je afstuderen zegt natuurlijk niet dat je geen kans hebt op de arbeidsmarkt.
quote:
[..]

Met de huidige wetgeving op het gebied van WW en WAO is het niet ondenkbaar dat een heleboel mensen nog op de bijstand moeten terugvallen, dus het is wel erg makkelijk gesteld dat je maar geen kinderen had moeten krijgen als je er geen geld voor had, en idd, dat valt voor mij ook onder de noemer "shit happens"
Je kunt echter niet iedereen die in de bijstand zit verwijten dat ze daar inzitten of dan dingen maar anders hadden moeten doen. Er zitten mensen in de bijstand die daar idd nooit meer uit zullen komen, en daar zijn een aantal mensen bij waarbij het niet verwijtbaar of te voorspellen is/was.
[..]
Ik ben het met je eens dat het niet altijd redelijk is dit aan mensen te verwijten; maar aan de andere kant kost het je geen enkele moeite TS te verwijten dat hij niet meteen een baan heeft, dat bevreemdt me enigszins; stomme pech kan toch ook gelden voor universitair geschoolden?
quote:
Hij is verontwaardigd dat hij niet de toeslag voor zelfstandig wonenden krijgt die anderen wel krijgen. Hij woont toch ook niet zelfstandig?!
Als hij die toeslag wel wil hebben dan moet ie lekker zelfstandig gaan wonen...
Hij woont inderdaad niet zelfstandig, en volgens de regels is het dan terecht dat hij minder krijgt; echter weten wij niet voldoende van de situatie om te kunnen beoordelen of hij daar ook woont als te doen gebruikelijk onder samenwonenden. Wie weet woont hij daar wel gewoon als gewone (kamer)huurder, met bijbehorende kosten? Dan kan ik me zijn verontwaardiging wel enigszins voorstellen namelijk.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 13:28:08 #166
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_31603316
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 11:58 schreef Diederik_Duck het volgende:

Ik ben het met je eens dat het niet altijd redelijk is dit aan mensen te verwijten; maar aan de andere kant kost het je geen enkele moeite TS te verwijten dat hij niet meteen een baan heeft, dat bevreemdt me enigszins; stomme pech kan toch ook gelden voor universitair geschoolden?
Uiteraard kan iedereen dat overkomen, Ik verwijt TS niet zozeer dat hij geen baan heeft, ik verwijt hem vooral de grote bek die hij daarbij heeft.
Hij vindt zichzelf op basis van het feit dat hij een universitaire opleiding heeft afgerond kennelijk beter dan de "koffieleutende" ambtenaar, beter dan een "boer" en hij heeft de betekenis het woord "schoolverlater" niet opgezocht en begrijpt hem kennelijk ook niet.
Natuurlijk mogen universitair opgeleiden ook domme pech hebben en zonder werk komen te zitten, maar op het moment dat ze werkeloos zijn dan zijn ze werkeloos, en dus staan ze gelijk aan andere werkelozen, of zouden ze basis van het feit dat ze een universitaire opleiding afgerond hebben recht op een upgrade moeten hebben??
quote:
Hij woont inderdaad niet zelfstandig, en volgens de regels is het dan terecht dat hij minder krijgt; echter weten wij niet voldoende van de situatie om te kunnen beoordelen of hij daar ook woont als te doen gebruikelijk onder samenwonenden. Wie weet woont hij daar wel gewoon als gewone (kamer)huurder, met bijbehorende kosten? Dan kan ik me zijn verontwaardiging wel enigszins voorstellen namelijk.
Volgens TS betaalt hij ¤ 345,= per maand aan kostgeld voor inwoning en "vreten" (als hij bij mij inwoonde dan kreeg hij op basis van die omschrijving al geen eten meer)
Voor dat bedrag kan hij met geen mogelijkheid zelfstandig wonen en eten, en zo wel dan wil ik direct weten hoe en waar.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_31611981
Topic Starter:

Ter informatie ik ben afgestudeerd als arts dat betekent dat ik een 6-jarige opleiding erop heb zitten
waarvan de laatste 2 jaar in het ziekenhuis (zogenaamde co-schappen 10-12 uren per dag) onbetaald, terwijl een leerlingverpleegkundige bijvoorbeeld wel betaald kreeg.
Ik heb ook altijd bijbaantjes gehad in de weekenden en s'avonds: productie-werk, schoonmaakwerk e.d. dus dat ben ik wel gewend. Ook nu ben ik op zoek naar al (nadruk op al) het werk dat beschikbaar is, lui ben ik dus niet.

Werk krijgen in de productie/schoonmaken is bijvoorbeeld erg moelijk ondanks dat ik erg gemotiveerd ben omdat de baas weet/ziet aankomen dat je wanneer je passend werk hebt gevonden je gauw weg bent

Het enige dat ik opmerk is dat ik mij afvroeg is:
of het bedrag klopt, ik eis absoluut niks, ik vraag of dat bedrag klopt, klopt het dan zul je mij uiteraard niet horen.
een ander irritatie-punt is: "waarom wil de sociale dienst weten welke vakken ik gehaald heb?"
dit is absoluut irrelevant, aangezien zij geen werk voor mij op basis van die vakken gaan zoeken, als er al werk voor mij gezocht zal worden is dit door mij zelf en door arbeidsburea's of het CWI, maar niet door de sociale dienst, DUS WAAROM DIE NUTTELOZE interesse in welke vakken ik heb gehaald?? absoluut niet terzake doend, en dan nog wat al had ik geen enkel vak gehaald, maakt dit nog iets uit voor mijn aanvrag voor een uitkering?
pi_31612440
als arts is het al helemaal te gek voor woorden om uitkering aan te vragen, de banen als poortarts liggen voor het oprapen. dat jij niet in een afgelegen perifeer ziekenhuis wil werken is jouw zaak. werk zelf in een ziekenhuis dus weet enigszins waar ik het over heb (het grootste ziekenhuis van .nl nog wel).
Jesus saves but death prevails.
pi_31622811
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 23:25 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dan heb je ook nog mensen die in een vorig regime vallen.
pi_31623749
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 20:59 schreef Shivo het volgende:
als arts is het al helemaal te gek voor woorden om uitkering aan te vragen, de banen als poortarts liggen voor het oprapen. dat jij niet in een afgelegen perifeer ziekenhuis wil werken is jouw zaak.
Kun je me dan eens uitleggen waarom het als 'ongewenst' wordt gezien als een aantal duizend afrikanen hier economisch asiel zoekt?
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 19:28:46 #171
61288 Duna
Still Going Strong
pi_31633814
Hoe minder hoe beter want ik betaal dr voor om jou op je reet te laten zitten met je hoog van de toren-blaas gedrag. Ga werken en zeik niet. Handje ophouden kan iedereen. Wees blij dat je uberhaupt wat krijgt terwijl je nog geen ene moer gewerkt hebt!!
Met mijn gedachten ergens anders ben ik altijd overal.
pi_31649871
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 11:54 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Kun je me dan eens uitleggen waarom het als 'ongewenst' wordt gezien als een aantal duizend afrikanen hier economisch asiel zoekt?
Que:?
pi_31650457
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 12:28 schreef Shivo het volgende:

[..]

Que:?
Net zoals er volgens jou zat banen zijn voor poortartsen in de periferie van nederland, zijn er ook zat banen in de tuinbouw, de bouw en de schoonmaakindustrie. Maar daar kun je geen nederlanders voor vinden. Wel kenianen en somaliers, om maar eens wat te noemen. Als je nederlanders wilt verplichten om te gaan verhuizen naar een of ander kutgat voor een baan, waarom zou je dan iemand weigeren die uit vrije wil z'n bestaan op een ander continent opgeeft?
  zondag 23 oktober 2005 @ 13:06:53 #174
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_31650861
Nja, het is natuurlijk een beetje zuur maar je zult gewoon even moeten doorbijten net als de rest van nederland.

En verder: regel een huurcontract met je broer. Er zijn gunstige regelingen om een enkele kamer in je huis te verhuren. Pas bij meer dan 1 kamer krijg je met de gemeente en de belastingdienst te maken.
Vampire Romance O+
pi_31652951
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 12:50 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Net zoals er volgens jou zat banen zijn voor poortartsen in de periferie van nederland, zijn er ook zat banen in de tuinbouw, de bouw en de schoonmaakindustrie. Maar daar kun je geen nederlanders voor vinden. Wel kenianen en somaliers, om maar eens wat te noemen. Als je nederlanders wilt verplichten om te gaan verhuizen naar een of ander kutgat voor een baan, waarom zou je dan iemand weigeren die uit vrije wil z'n bestaan op een ander continent opgeeft?
Dit lijkt me een beetje ver oftopic, maar wat mij betreft is de hele wereld hier welkom. Ik vind het wel gezellig
pi_31664699
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 12:50 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

450.000 WW'ers, 350.000 bijstandtrekkers in Nederland dus de enige reden dat ze niet te vinden zijn is de debiele overheid die mensen met een uitkering niet verplicht om te werken
pi_31667041
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 21:18 schreef fernando_redondo het volgende:

[..]

450.000 WW'ers, 350.000 bijstandtrekkers in Nederland dus de enige reden dat ze niet te vinden zijn is de debiele overheid die mensen met een uitkering niet verplicht om te werken
Jij wilt dat de kont van je oma wordt schoongeveegd door een tokkie die dat tegen z'n zin doet?
pi_31677367
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 22:48 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Jij wilt dat de kont van je oma wordt schoongeveegd door een tokkie die dat tegen z'n zin doet?
Dan moet die Tokkie lekker thuisblijven, maar wel zonder uitkering. Zo simpel is het.
pi_31763289
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 22:48 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Ja, en geen inzet tonen is zonder uitkering leven. Moet je kijken hoe hard die tokkie werkt
pi_31764878
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 20:05 schreef fernando_redondo het volgende:

[..]

Ja, en geen inzet tonen is zonder uitkering leven. Moet je kijken hoe hard die tokkie werkt
Slim hoor. Nou veegt de tokkie braaf de reet van je oma af, maar als je even niet kijkt verwisselt ze d'r medicatie, doet ze de ochtendplas van je demente oma in de appelsap als je even niet kijkt, of ze geeft ze je oma de voorgeschreven douche op de meest onmogelijke tijden, en als dat alles niet helpt, dan sloopt ze wel een duur medisch hulpstuk door 't op een verkeerde manier te gebruiken. En omdat je van een kale kip niet kunt plukken, heeft het weinig zin om d'r aansprakelijk te stellen.

Als mensen echt geen zin hebben om te werken, dan kun je ze maar beter in hun eigen sop gaar laten koken, in plaats van dat je allerlei fantastische autoritaire dwangmiddelen gaat inzetten.
pi_31764897
Nee dan kan je ze het beste van 8 tot 6 op een stoel zetten
pi_31764919
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 21:17 schreef fernando_redondo het volgende:
Nee dan kan je ze het beste van 8 tot 6 op een stoel zetten
pi_31765129
Dan kunnen ze niet zwart bijklussen.
  Moderator vrijdag 28 oktober 2005 @ 21:38:29 #184
9859 crew  Karina
Woman
pi_31765514
Hoe komt TS aan dat bedrag van 700-800 euro in de maand vraag ik mij af. AOW (dat is dus voor mensen die hun hele leven GEWERKT hebben) is voor een alleenstaande ¤ 834,78 per maand (netto), als er ook ziekenfondspremie wordt ingehouden is dat zelfs maar ¤ 697,20.

Dan zou iemand die net van school (ja Universiteit noem ik ook een school) af komt en nog nooit heeft gewerkt bijna hetzelfde krijgen, lijkt me stug (als het wel zo is, moet die uitkering maar snel omlaag).

Natuurlijk wil je geen werk onder je "niveau" doen (hoewel dat niveau in dit geval nogal bedenkelijk is), maar geloof me, een gat van een jaar op je CV staat veeel slechter dan een jaar werk te hebben gedaan onder je niveau. En als je eenmaal bij een bedrijf binnen bent (met een "simpele" baan) en je toont inzet en potentieel heb je altijd kans op een betere baan binnen dat bedrijf. Heel veel vacatures worden namelijk eerst intern geadverteerd.

Op het afgeven op de ambtenaar bij de sociale dienst wil ik dit nog zeggen: probeer die baan eens een week, ik denk dat je gillend wegrent.

En dat ze naar je vakken vragen is niet zo vreemd: je komt namelijk ook bij het CWI terecht, waar ze gaan proberen een geschikte baan voor je te vinden, dan lijkt het me handig te weten wat je nou precies gestudeerd hebt.

[ Bericht 8% gewijzigd door Karina op 28-10-2005 21:47:31 ]
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_31768171
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 21:38 schreef Karina het volgende:
Hoe komt TS aan dat bedrag van 700-800 euro in de maand vraag ik mij af. AOW (dat is dus voor mensen die hun hele leven GEWERKT hebben) is voor een alleenstaande ¤ 834,78 per maand (netto), als er ook ziekenfondspremie wordt ingehouden is dat zelfs maar ¤ 697,20.

Dan zou iemand die net van school (ja Universiteit noem ik ook een school) af komt en nog nooit heeft gewerkt bijna hetzelfde krijgen, lijkt me stug (als het wel zo is, moet die uitkering maar snel omlaag).

Natuurlijk wil je geen werk onder je "niveau" doen (hoewel dat niveau in dit geval nogal bedenkelijk is), maar geloof me, een gat van een jaar op je CV staat veeel slechter dan een jaar werk te hebben gedaan onder je niveau. En als je eenmaal bij een bedrijf binnen bent (met een "simpele" baan) en je toont inzet en potentieel heb je altijd kans op een betere baan binnen dat bedrijf. Heel veel vacatures worden namelijk eerst intern geadverteerd.

Op het afgeven op de ambtenaar bij de sociale dienst wil ik dit nog zeggen: probeer die baan eens een week, ik denk dat je gillend wegrent.

En dat ze naar je vakken vragen is niet zo vreemd: je komt namelijk ook bij het CWI terecht, waar ze gaan proberen een geschikte baan voor je te vinden, dan lijkt het me handig te weten wat je nou precies gestudeerd hebt.
De TS is arts. Het is dan idioot als het CWI gaat vragen naar je vakken, zeker aangezien TS gewoon als arts wil werken. Gezien de monopoliepositie van artsen en het kunstamtig tekort (numerus fixus), zal hij waarschijnlijk binnen afzienbare tijd een baan hebben. De bemiddelingspoging van het CWI is dan ook onzin, TS moet helemaal niet gaan werken als vakkenvuller oid, maar zo snel mogelijk een baan als arts ergens te pakken krijgen, anders zou het ook kapitaalvernietiging zijn.
pi_31768199
Hij heeft in elk geval de arrogantie van een arst
pi_31768317
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 23:15 schreef fernando_redondo het volgende:
Hij heeft in elk geval de arrogantie van een arst
Dat leren ze al snel op die opleiding ja, terwijl het in feite maar veredelde verplegers zijn; minderwaardig handwerk waar de echte aristocraat natuurlijk zijn neus voor ophaalt.
pi_31768364
Zoals ambtenaren die werken voor hun kost.
pi_31768550
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 23:21 schreef fernando_redondo het volgende:
Zoals ambtenaren die werken voor hun kost.
Daar haalt de rechtgeaarde aristocraat natuurlijk ook zijn neus voor op. Werken in een hierarchische structuur, het idee alleen al. (tenzij natuurlijk op de toppositie )
  Moderator zaterdag 29 oktober 2005 @ 09:40:10 #190
9859 crew  Karina
Woman
pi_31774675
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 23:14 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

De TS is arts. Het is dan idioot als het CWI gaat vragen naar je vakken, zeker aangezien TS gewoon als arts wil werken. Gezien de monopoliepositie van artsen en het kunstamtig tekort (numerus fixus), zal hij waarschijnlijk binnen afzienbare tijd een baan hebben. De bemiddelingspoging van het CWI is dan ook onzin, TS moet helemaal niet gaan werken als vakkenvuller oid, maar zo snel mogelijk een baan als arts ergens te pakken krijgen, anders zou het ook kapitaalvernietiging zijn.
Arts is een ruim begrip, ik neem toch aan dat hij een bepaalde specialisatie heeft gedaan. En een tijdje werken (in wat voor baan dan ook) ga je niet dood van. Desnoods op een andere functie binnen de gezondheidszorg.
niet zo tof doen
  Moderator zaterdag 29 oktober 2005 @ 09:41:54 #191
9859 crew  Karina
Woman
pi_31774691
foutje
niet zo tof doen
pi_32182289
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 23:19 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dat leren ze al snel op die opleiding ja, terwijl het in feite maar veredelde verplegers zijn; minderwaardig handwerk waar de echte aristocraat natuurlijk zijn neus voor ophaalt.
Alle markten die kunstmatig in stand gehouden worden (artsen: numerus fixus, huizenmarkt: HRA) verdienen een nekschot.
pi_32182383
quote:
zullen we het maar niet over de "koffieleutende ambtenaar" hebben? Hij werkt namelijk wel
oh ja wat wordt er hard gewerkt
Freakonomics: a rogue economist explores the hidden side of everything
pi_32182536
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 16:22 schreef halion het volgende:

huizenmarkt: HRA

...en de HRA is maar een van de redenen waarom huizenprijzen zo hoog zijn in nederland. Vraag en aanbod, snappie?
pi_32182740
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 16:31 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

...en de HRA is maar een van de redenen waarom huizenprijzen zo hoog zijn in nederland. Vraag en aanbod, snappie?
pi_32191338
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 16:22 schreef halion het volgende:

[..]

Alle markten die kunstmatig in stand gehouden worden (artsen: numerus fixus, huizenmarkt: HRA) verdienen een nekschot.
pi_32191942
Tja...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')