Ik bedoel natuurlijk uitkering vlgs WWB (Wet Werk en Bijstand)quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 20:47 schreef QyRoZ het volgende:
WW krijg je niet zo snel hoor. Eerder bijstand.
Misschien komt dat wel doordat je ook een schoolverlater bént.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 20:42 schreef babybox het volgende:
...Maar goed als zodanig wordt ik beschouwd als een schoolverlater...
nou, 345quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 20:51 schreef Five_Horizons het volgende:
Overigens: of het eerlijk is? Ja!
Jij woont bij je broer, waar anderen een woning van moeten onderhouden.(en ik neem niet aan dat je ¤ 400,-- aan kostgeld betaalt.....)
Al je vaste lasten zijn daar dus van betaald en nu heb je per maand nog ¤ 150,-- over. Wat is je probleem, eigenlijk? (het is niet veel, maar je werkt dan ook niet)quote:
Ik vermoed dat e.e.a. te maken heeft met het feit dat ze inwoont.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 20:58 schreef Isabeau het volgende:
Ik vind 'schoolverlater' wel een beetje krom in deze...en wat voor vakken je hebt gehaald al helemaal niet relevant. Welke studie je hebt gedaan: okay, dat zou ik nog begrijpen.
En ik vind het dus niet eerlijk dat je minder krijgt dan een ander (iemand zonder diploma's?) in de bijstand.
het gaat erom dat anderen 700-800 euro krijgenquote:Op vrijdag 14 oktober 2005 20:58 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Al je vaste lasten zijn daar dus van betaald en nu heb je per maand nog ¤ 150,-- over. Wat is je probleem, eigenlijk? (het is niet veel, maar je werkt dan ook niet)
Die niet inwonen...quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 20:59 schreef babybox het volgende:
[..]
het gaat erom dat anderen 700-800 euro krijgen
Welnee, ik heb een inwonende vriendin gehad die gewoon het volle pond kreeg.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 20:59 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik vermoed dat e.e.a. te maken heeft met het feit dat ze inwoont.
Wat ik er op zich van vindt is eigenlijk niet relevant, dus:quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 21:00 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Welnee, ik heb een inwonende vriendin gehad die gewoon het volle pond kreeg.
Zoals eerder gezegd, schoolverlater = afgestudeerd, van school weggelopen, HAVO diploma gehaald etc. allemaal hetzelfde.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 20:42 schreef babybox het volgende:
Hallo, sinds kort ben ik afgestudeerd ben 27 jaar en heb op het moment logischerwijs geen werk. ben druk op zoek en wil alles aanpakken. In de tussentijd heb ik een WWB-aanvraag gedaan.
Nu heb ik te horen gekregen dat als ik er recht op heb ik waarschijnlijk 490 euro zal gaan krijgen.
Ik heb toendertijd samen met mijn broer een woning aangenomen sta dus als medebewoner geregistreerd, hij is inmiddels getrouwd en heeft een kindje enzo.
Ik betaal mijn broer dus kostgeld (voor inwoning en vreten)
Ik betaal hem in de hand (geen huurbewijzen waar die eikels naar vragen, want het is mijn broer)
Maar nu willen die boeren van de soc. dienst weten welke vakkenik gehaald heb, wat hebben zij daar in godsnaam mee te maken, Ik heb een universitaire opleiding afgerond (iets waar die koffieleutende ambtenaar nog een punt aan kan zuigen)
![]()
Maar goed als zodanig wordt ik beschouwd als een schoolverlater![]()
Universiteitverlater zo u wilt maar dan nog ik heb het AFGEROND, niks verlaten dus
![]()
Verder wordt ik dus beschouwd als medebewoner en schoolverlater daarom krijg ik maar 490 euro
ipv 700-800 wat anderen krijgen Is mijn vraag is dit eerlijk??
ps. wordt een junk ook naar zijn behaalde vakken gevraagd als die een uitkering komt aanvragen![]()
![]()
Dat klopt wel maar heeft in dit geval er niets mee te maken. TS heeft een bijstandsuitkering aangevraagd en die is niet afhankelijk van enige werksituatie.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 08:37 schreef Megumi het volgende:
Je WW wordt mede bepaald door het aantal jaren dat je gewerkt hebt.
Dit is echt te triest voor woorden zeg!! En dan ook nog eens de mensen van de Sociale Dienst,quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 20:42 schreef babybox het volgende:
....... Ik heb een universitaire opleiding afgerond......
......wordt ik........
.......wordt ik.......
Dat hangt af van de inkomsten van je vriend.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 09:02 schreef MaLo het volgende:
Ik woon samen met mijn vriend en hoop in februari 2006 afgestudeerd te zijn. Ik had altijd begrepen dat ik helemaal geen recht zou hebben op een uitkering omdat ik samenwoon, klopt dat?
Overigens ga ik er niet vanuit dat ik hem nodig zal hebben, de arbeidsmarkt zit vast te springen om mij.
Dat is ongeveer 25k per jaar... Waar kan ik hier meer informatie over vinden?quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 09:11 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Dat hangt af van de inkomsten van je vriend.
Het lijkt mij genoeg om voor jou geen uitkering te kunnen krijgen.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 09:17 schreef MaLo het volgende:
[..]
Dat is ongeveer 25k per jaar... Waar kan ik hier meer informatie over vinden?
Google is niet mijn beste vriend in dit geval.
Bedankt voor je info! We zitten inderdaad ruim boven de bijstandsnorm. Gelukkig ook maarquote:Op zaterdag 15 oktober 2005 09:22 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Het lijkt mij genoeg om voor jou geen uitkering te kunnen krijgen.
......
http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=22817
Dat sowieso, de bijstandsnorm is niet echt veelquote:Op zaterdag 15 oktober 2005 09:32 schreef MaLo het volgende:
[..]
Bedankt voor je info! We zitten inderdaad ruim boven de bijstandsnorm. Gelukkig ook maar.
Hehe...flauw hoor. Bij jou ging zeker alles meteen goed. Je kon zeker bij je (afstudeer)stageadresblijven. Tja, dan is 't makkelijk lullen.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 21:32 schreef _Arthur het volgende:
Ah we hebben er weer een. "Boehoe ik ben afgestudeerrd en een luie flikker. Waar kan ik m'n handje ophouden voor de centjes zodat ik een luie flikker kan blijven? He wat? Krijg ik maar zo weinig, het is nondejuh toch niet eerlijk!".
Had een topic geopend met de vraag of er nog iemand een baan voor je weet.
ik betaal ook een veel te dure hypotheek etc etcquote:
Ik -WERKTE- naast mijn studie en hier kon ik inderdaad naderhand voor meer uren aan de slag.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 15:35 schreef Flossieplop het volgende:
Hehe...flauw hoor. Bij jou ging zeker alles meteen goed. Je kon zeker bij je (afstudeer)stageadresblijven. Tja, dan is 't makkelijk lullen.
Het gaat er om dat meneer zevert dat hij niet genoeg krijgt wanneer hij z'n handje ophoud.quote:Helaas is hij, ondanks zijn inspanningen, toch genoodzaakt zijn hand op te houden...dat heeft alles te maken met overleven en niets te maken met "voor je lol uitkeringtrekken" of de "koos werkloos" uithangen. Werkloos zijn als starter in deze tijd is heel erg kut, zeker als er mensen zijn die deze groep afdoen als "luie flikkers".
Precies. Dus deze melkkoe zeg: ga werken luie flikker ipv zeiken dat je niet genoeg centjes krijgt als je je handje ophoud.quote:Hoogste tijd dat de melkkoeien eens van zich af gaan praten...
Heeft kennelijk gestudeerd voor beroepssteuntrekker.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 17:25 schreef Ciurlizza het volgende:
Nog nooit een vinger uitgestoken en nu al leven van de staatssteun.
Ja dat snap ik dus ook totaal niet,die instelling van; "ah ik ben afgestudeert en kan geen werk vinden in mijn sector dus ga ik maar in de bijstand". Lekker ook op je CV, zo'n gat waarin je geen werkervaring op hebt gedaan of laat zien geen motivatie te hebben...quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 17:36 schreef Thisbe het volgende:
Wees blij dat je uberhaupt wat krijgt!
O ja, de Mac zoekt ook nog werknemers, wat let je?![]()
Tot hier ben ik het met je eens. Misschien dat jij in een andere omgeving zit, maar in mijn omgeving vinden ze het juist een beetje zielig als je je hand ophoudt... De mensen die niet meteen een baan konden vinden zijn desnoods aan de lopende band gaan staan. Uiteindelijk vinden ze altijd weer een baan die bij ze past, maar voor een tijdje je handen laten wapperen in de fabrieken haalt (bijna) niemand zijn neus op. Gelukkig maar!quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 17:41 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Maar ja, je imago naar vrienden en omgeving is ook zoveel belangrijker.
Want ja, zeggen dat je in de bijstand zit omdat de economie zo kut is is hét studentenexcuus om maar niet te participeren in de werkende maatschappij. En als je zegt dat je in een slcahthuis werkt dan kun je daar niet mee aankomen in de kroeg, de sportvereniging, meiden en je vrienden.
Ach ja, als iemand al dit zegt: Ik heb een universitaire opleiding afgerond (iets waar die koffieleutende ambtenaar nog een punt aan kan zuigen dan laat zo'n persoon precies zien hoe bekrompen sommige mensen zijn met een hoge opleiding. Niet in staat om te relativeren en niveau op een voetstuk plaatsen en vooral niet toegeven dat je net zo menselijk bent als bijvoorbeeld een stratenmaker. En dat soort mensen hebben straks ook nog eens een leidinggevende functiequote:Op zaterdag 15 oktober 2005 17:42 schreef fernando_redondo het volgende:
Bij mijn omgeving wel
Ik zit nu sinds mijn afstuderen ook al een jaar in de bijstand, zou graag aan de slag gaan in een fabriek, maar uitzendbureaus weigeren me zelfs in te schrijven omdat ik "geen relevante ervaring heb", "te oud ben voor productiewerk" dan wel "overgekwalificeerd" ben. Tja.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 17:46 schreef Thisbe het volgende:
Uiteindelijk vinden ze altijd weer een baan die bij ze past, maar voor een tijdje je handen laten wapperen in de fabrieken haalt (bijna) niemand zijn neus op. Gelukkig maar!
En wat heb je verder ondernomen? Directe sollicitaties naar de fabriek bv ipv uitzendbureautje..quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 18:10 schreef freako het volgende:
[..]
Ik zit nu sinds mijn afstuderen ook al een jaar in de bijstand, zou graag aan de slag gaan in een fabriek, maar uitzendbureaus weigeren me zelfs in te schrijven omdat ik "geen relevante ervaring heb", "te oud ben voor productiewerk" dan wel "overgekwalificeerd" ben. Tja.
Dan regel je dat toch niet bij een uitzendbureau?quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 18:10 schreef freako het volgende:
[..]
Ik zit nu sinds mijn afstuderen ook al een jaar in de bijstand, zou graag aan de slag gaan in een fabriek, maar uitzendbureaus weigeren me zelfs in te schrijven omdat ik "geen relevante ervaring heb", "te oud ben voor productiewerk" dan wel "overgekwalificeerd" ben. Tja.
Die hadden ook liever 18-jarigen.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 18:14 schreef _Arthur het volgende:
[..]
En wat heb je verder ondernomen? Directe sollicitaties naar de fabriek bv ipv uitzendbureautje..
Dat is echt niet waar. Je kunt het je misschien niet voorstellen, maar als jij als universitair geschoolde solliciteert op een schoonmaakpost en er zijn nog 20 andere sollicitanten is de kans zeer groot dat ze jou niet moeten.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 08:13 schreef TheOneAndOnly het volgende:
als jij echt op zoek bent en alles aan wil pakken dan heb jij binnen 2 uur werk dus wat je zegt is gewoon gelul
gewoon bij cwi of randstad binnenlopen en dan heb je meteen werk.
en dan heb je ook nog meer als die miezerige 500 a 600 euro en dan heb je het ook nog eens VERDIEND
Want ze zijn nogal bang dat je na een maand of 2, als je wel werk op je eigen niveau hebt gevonden, gewoon weer opstapt. Kunnen ze weer een ander inwerken.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 18:36 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat is echt niet waar. Je kunt het je misschien niet voorstellen, maar als jij als universitair geschoolde solliciteert op een schoonmaakpost en er zijn nog 20 andere sollicitanten is de kans zeer groot dat ze jou niet moeten.
Van mijn geld jaquote:Op zaterdag 15 oktober 2005 15:35 schreef Flossieplop het volgende:
Het gaat erom, dat deze man, jarenlang geinvesteerd heeft in z'n toekomst
Precies. Het is natuurlijk niet leuk om te horen, maar niet op iedere positie op de arbeidsmarkt zitten ze om jouw intelligente persoontje te springen, integendeel zelfs; en aangezien er ook meer dan genoeg aanbod is van mensen die met dat werk wél in hun brood zullen moeten blijven voorzien, zijn ze ook niet gedwongen je aan te nemen door de arbeidsmarktomstandigheden.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 18:37 schreef freako het volgende:
[..]
Want ze zijn nogal bang dat je na een maand of 2, als je wel werk op je eigen niveau hebt gevonden, gewoon weer opstapt. Kunnen ze weer een ander inwerken.
Omdat er dan ook een vacature moet zijn.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 18:42 schreef LangeTabbetje het volgende:
Als ze zo slim en goed zijn als iedereen zegt, waarom zijn ze dan niet aan het werk ?
dan moet je maar aanpakken wat je kanquote:Op zaterdag 15 oktober 2005 18:44 schreef freako het volgende:
[..]
Omdat er dan ook een vacature moet zijn.. Veel aanbod, weinig vraag.
Dus zo slim zijn ze dus niet om wel de gelukkige te zijn bij een solliciatie.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 18:44 schreef freako het volgende:
[..]
Omdat er dan ook een vacature moet zijn.. Veel aanbod, weinig vraag.
Omdat die kwaliteiten op sommige posities eerder tegen dan voor je werken.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 18:42 schreef LangeTabbetje het volgende:
Als ze zo slim en goed zijn als iedereen zegt, waarom zijn ze dan niet aan het werk ?
Ik geloof er niks van dat mensen niet aangenomen worden omdat ze hoegenaamd TE hoog opgeleid zouden zijn.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 18:50 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Omdat die kwaliteiten op sommige posities eerder tegen dan voor je werken.
Nou jawel hoor.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 18:53 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Ik geloof er niks van dat mensen niet aangenomen worden omdat ze hoegenaamd TE hoog opgeleid zouden zijn.
Maar dan mag je bij het aanvragen van je uitkering wel wat meer respect tonen voor de bijstandsambtenaar als TS ten toon spreidt.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 18:55 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nou jawel hoor.
Ik zet op de helpdesk ook geen HBO'er informatica neer.
Maar goed, als je als hoogopgeleide geen werk kan vinden, heb je dus duidelijk voor de verkeerde studie gekozen.
Denk jij dat een willekeurige leidinggevende zit te wachten op iemand die meer opleiding heeft genoten dan hijzelf? Dat kan nogal eens als bedreigend worden ervaren, en verder vinden ze die mensen ook vaak te mondig.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 18:53 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Ik geloof er niks van dat mensen niet aangenomen worden omdat ze hoegenaamd TE hoog opgeleid zouden zijn.
Soweiso heeft TS helemaal niets te klagen, want hij heeft (grotendeels) op kosten van de staat tot zijn 27ste gestudeerd (toen had ik er al 8 jaar werken opzitten), nog nooit een slag werk uitgevoerd en is nu pissed met z'n uitkering.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 18:56 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Maar dan mag je bij het aanvragen van je uitkering wel wat meer respect tonen voor de bijstandsambtenaar als TS ten toon spreidt.
quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 18:58 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Soweiso heeft TS helemaal niets te klagen, want hij heeft (grotendeels) op kosten van de staat tot zijn 27ste gestudeerd (toen had ik er al 8 jaar werken opzitten), nog nooit een slag werk uitgevoerd en is nu pissed met z'n uitkering.
Dat heeft er absoluut niets mee te maken. Ik voel me niet in mijn functie bedreigt door welke afgestudeerde dan ook. Mondig? Mond dicht en werken.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 18:57 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Denk jij dat een willekeurige leidinggevende zit te wachten op iemand die meer opleiding heeft genoten dan hijzelf? Dat kan nogal eens als bedreigend worden ervaren, en verder vinden ze die mensen ook vaak te mondig.
quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 18:57 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Denk jij dat een willekeurige leidinggevende zit te wachten op iemand die meer opleiding heeft genoten dan hijzelf? Dat kan nogal eens als bedreigend worden ervaren, en verder vinden ze die mensen ook vaak te mondig.
Jij misschien niet, maar voor velen geldt dit wel degelijk; en monidge werknemers zijn sowieso niet populair in bepaalde kringen, waaronder veel slecht betaalde baantjes.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 18:59 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dat heeft er absoluut niets mee te maken. Ik voel me niet in mijn functie bedreigt door welke afgestudeerde dan ook. Mondig? Mond dicht en werken.
Maar ik neem aan dat een afgestudeerd HBO'er informatica de helpdesk niet als een carriere ziet.
Wat een blatante onzin zeg.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 19:05 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Jij misschien niet, maar voor velen geldt dit wel degelijk; en monidge werknemers zijn sowieso niet populair in bepaalde kringen, waaronder veel slecht betaalde baantjes.
Dat jij denkt dat dit niet speelt zegt al genoeg over je armzalige opleidingsniveau; en het geeft eens te meer aan dat alle niet-universitairen niets meer zijn dan hersenloos functionerende robotjes; handig voor schoonmaken oid maar je wint er geen nobelprijs mee.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 19:15 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Wat een blatante onzin zeg.
We leven in 2005 hoor, niet in 1874.
Moeten we ons dan niet afvragen of het wel zin heeft om veel mensen in bepaalde richtingen op te leiden op kosten van de staat? We leiden die mensen op, maar weten dat ze een uitkering kunnen gaan trekken en zich te groot voelen voor werk wat niet binnen hun studie past.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 19:19 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat jij denkt dat dit niet speelt zegt al genoeg over je armzalige opleidingsniveau; en het geeft eens te meer aan dat alle niet-universitairen niets meer zijn dan hersenloos functionerende robotjes; handig voor schoonmaken oid maar je wint er geen nobelprijs mee.
Alleen jammer dat ik bepaal wie er op mijn afdeling aangenomen wordt en wie niet. En nu zitten die armzalige afgestudeerden voor krap 400 eurootjes hun hand op te houden bij de steunquote:Op zaterdag 15 oktober 2005 19:19 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat jij denkt dat dit niet speelt zegt al genoeg over je armzalige opleidingsniveau; en het geeft eens te meer aan dat alle niet-universitairen niets meer zijn dan hersenloos functionerende robotjes; handig voor schoonmaken oid maar je wint er geen nobelprijs mee.
Van jouw geld...quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 19:32 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Alleen jammer dat ik bepaal wie er op mijn afdeling aangenomen wordt en wie niet. En nu zitten die armzalige afgestudeerden voor krap 400 eurootjes hun hand op te houden bij de steun.
Ja, daar begin ik onderhand ook wel nieuwsgierig naar te worden. Vrienden van me die zijn afgestudeerd in respectievelijk Sociologie en Planologie zijn nu ook tijdelijk aan het werk bij een groot studieboekenbedrijf, dom werk, maar het is niet in ze opgekomen om een uitkering aan te vragen.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 19:36 schreef J_CDA het volgende:
Wat voor een studie heeft de TS afgerond?
Ach, ik heb ook nog een vriendin die jouw geld op zit te maken hoor. Zonder studie, altijd zwart werkend (lees: paar duizend euro per maand) en klagend dat ze dan nog steeds te weinig heeft. Die 'extra' sociale dienstuitkering heeft ze gewoon nodig om te overleven (nagellak is uiteraard een eerste levensbehoefte).quote:
Je hebt wel gelijk, maar de toon die TS daarbij uitslaat staat mij een beetje tegen.quote:Op zondag 16 oktober 2005 09:03 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ach, ik heb ook nog een vriendin die jouw geld op zit te maken hoor. Zonder studie, altijd zwart werkend (lees: paar duizend euro per maand) en klagend dat ze dan nog steeds te weinig heeft. Die 'extra' sociale dienstuitkering heeft ze gewoon nodig om te overleven (nagellak is uiteraard een eerste levensbehoefte).
Ik vind de emoties in dit topic een beetje over the top gaan. TS wil vast wel werken en er is gewoon niet direct werk voor iedere afgestudeerde. Hij zal vast zijn best doen zo snel mogelijk van die uitkering af te komen want dat is gewoon geen vetpot. Ik ben helemaal niet voor steuntrekkers die niets uitvreten en daar hebben we er duizenden van in Nederland, maar het is van de zotte om direct al tegen iemand te roepen dat hij lui is en een nietsnut als iemand net afgestudeerd is (hartstikke goed van je!!) en niet direct werk heeft gevonden. Geef iemand even de kans om straks zelf al die premies op te mogen hoesten voor die vriendin van mij die minstens 2x zoveel verdient als hij straks.
Ja, dat zet misschien wel de toon in het hele topic....quote:Op zondag 16 oktober 2005 09:13 schreef LangeTabbetje het volgende:
Je hebt wel gelijk, maar de toon die TS daarbij uitslaat staat mij een beetje tegen.
Precies, dan is het toch niet zo gek dat mensen zo reageren ?quote:Op zondag 16 oktober 2005 09:14 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ja, dat zet misschien wel de toon in het hele topic....
Nope, ben ik het helemaal mee eens. De TS heeft tot zijn 27e gestudeerd op kosten van de maatschappij, nu moet hij de arbeidsmarkt op, vertikt hij het om te werken en klaagt hij al meteen dat de uitkering te laag zal zijn. Terwijl hij nog niet één seconde productief is geweest voor de maatschappij.quote:Op zondag 16 oktober 2005 09:16 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Precies, dan is het toch niet zo gek dat mensen zo reageren ?
Plus - en dat weegt voor mij ook vrij zwaar - de denigrerende manier waarop hij praat over de ambtenaar van de bijstand.quote:Op zondag 16 oktober 2005 09:45 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Nope, ben ik het helemaal mee eens. De TS heeft tot zijn 27e gestudeerd op kosten van de maatschappij, nu moet hij de arbeidsmarkt op, vertikt hij het om te werken en klaagt hij al meteen dat de uitkering te laag zal zijn. Terwijl hij nog niet één seconde productief is geweest voor de maatschappij.
Hij heeft geen werk terwijl er genoeg vacatures zijn, maar zeikt wel over de hoogte van de uitkering. Plus dat hij enorm raar doet over dingen die de sociale dienst wil weten.quote:Op zondag 16 oktober 2005 09:48 schreef Isabeau het volgende:
Er staat toch nergens dat hij het vertikt om te werken?
ik ken trouwens ook een pas afgestudeerde die het vertikt om een uitkering aan te vragen![]()
Je draaft door. Misschien heeft ie wel z'n hele studie vrijwilligerswerk gedaan in een bejaardenhuis.quote:Op zondag 16 oktober 2005 09:45 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Nope, ben ik het helemaal mee eens. De TS heeft tot zijn 27e gestudeerd op kosten van de maatschappij, nu moet hij de arbeidsmarkt op, vertikt hij het om te werken en klaagt hij al meteen dat de uitkering te laag zal zijn. Terwijl hij nog niet één seconde productief is geweest voor de maatschappij.
Geloof je het zelfquote:Op zondag 16 oktober 2005 09:50 schreef k_man het volgende:
[..]
Je draaft door. Misschien heeft ie wel z'n hele studie vrijwilligerswerk gedaan in een bejaardenhuis.
Ik heb ook geen hoge pet op van ambtenaren (het systeem in het algemeen dan), maar die ambtenaar doet tenminste gewoon zijn werk, terwijl de TS denkt dat hij God is, maar intussen wel een uitkering van ¤ 490,00 euro gaat trekken.quote:Op zondag 16 oktober 2005 09:48 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Plus - en dat weegt voor mij ook vrij zwaar - de denigrerende manier waarop hij praat over de ambtenaar van de bijstand.
Ik geloof er niets van.quote:Op zondag 16 oktober 2005 09:50 schreef k_man het volgende:
[..]
Je draaft door. Misschien heeft ie wel z'n hele studie vrijwilligerswerk gedaan in een bejaardenhuis.
Je moet mensen in hun waarde laten.quote:Op zondag 16 oktober 2005 09:50 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Ik heb ook geen hoge pet op van ambtenaren (het systeem in het algemeen dan), maar die ambtenaar doet tenminste gewoon zijn werk, terwijl de TS denkt dat hij God is, maar intussen wel een uitkering van ¤ 490,00 euro gaat trekken.
Het is gechargeerd, zoals de meeste reacties hier. Punt is dat nergens uit valt op te maken dattie nog nooit gewerkt heeft.quote:
Er zijn misschien wel voldoende vacatures, maar voor de meesten zal hij niet in aanmerking komen (niet de juiste opleiding of niet voldoende werkervaring). Daarbij is het geen fabeltje dat veel bedrijven mensen met een hoge opleiding niet zullen aannemen voor laag geschoold werk. Ten eerste zal je er snel weer vandoor zijn (je zoekt toch verder) en ten tweede ben je in hun ogen al snel vervelend (te mondig, en nee, ik weet dat het 2005 is maar dit gaat gewoon nog steeds op). Daarbij zijn er zat mensen die zo'n baan wèl langere tijd en naar behoren zullen vervullen.quote:Op zondag 16 oktober 2005 09:48 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Hij heeft geen werk terwijl er genoeg vacatures zijn, maar zeikt wel over de hoogte van de uitkering. Plus dat hij enorm raar doet over dingen die de sociale dienst wil weten.
Er valt ook nergens op te maken dat hij wel ooit gewerkt heeft.quote:Op zondag 16 oktober 2005 09:52 schreef k_man het volgende:
[..]
Het is gechargeerd, zoals de meeste reacties hier. Punt is dat nergens uit valt op te maken dattie nog nooit gewerkt heeft.
Waarmee ik z'n houding niet wil goedpraten hoor.
Dat zeg ik. Het is allemaal speculeren. Dus om nu TS af te schilderen als iemand die tot nu toe alleen maar geprofiteerd heeft is een beetje te kort door de bocht.quote:Op zondag 16 oktober 2005 09:53 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Er valt ook nergens op te maken dat hij wel ooit gewerkt heeft.
Dat is zijn eigen keuze geweest om tot zijn 27e te studeren en een studie te kiezen waarmee je niet direct werk kunt vinden. Dat weet je, daar kun je op anticiperen. Dat heeft hij niet gedaan, het gevolg is dat hij nu een uitkering gaat aanvragen en zich enorm druk maakt over de hoogte van dat bedrag. Terwijl meneer tot zijn 27e heeft gestudeerd op kosten van de belastingbetaler en nu direct weer uit de staatsruif gaat vreten.quote:Op zondag 16 oktober 2005 09:52 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Er zijn misschien wel voldoende vacatures, maar voor de meesten zal hij niet in aanmerking komen (niet de juiste opleiding of niet voldoende werkervaring). Daarbij is het geen fabeltje dat veel bedrijven mensen met een hoge opleiding niet zullen aannemen voor laag geschoold werk. Ten eerste zal je er snel weer vandoor zijn (je zoekt toch verder) en ten tweede ben je in hun ogen al snel vervelend (te mondig, en nee, ik weet dat het 2005 is maar dit gaat gewoon nog steeds op). Daarbij zijn er zat mensen die zo'n baan wèl langere tijd en naar behoren zullen vervullen.
En volgens mij staat het ook niet zo goed op je CV dat je t/m je 27ste nog nooit gewerkt hebt....of je nu een studie hebt afgerond of niet. Voor veel hoogopgeleiden is werk zoeken niet zo heel eenvoudig.
Door zijn openingspost lokt hij de speculatie wel een beetje uit eerlijk gezegd.quote:Op zondag 16 oktober 2005 09:54 schreef k_man het volgende:
[..]
Dat zeg ik. Het is allemaal speculeren. Dus om nu TS af te schilderen als iemand die tot nu toe alleen maar geprofiteerd heeft is een beetje te kort door de bocht.
Vind ik niet. Er is nergens ook maar een minieme aanwijzing dat hij ooit gewerkt heeft. Terwijl door zijn stuitende domheid wel blijkt dat hij in elk geval nooit lang ergens heeft gewerkt.quote:Op zondag 16 oktober 2005 09:54 schreef k_man het volgende:
[..]
Dat zeg ik. Het is allemaal speculeren. Dus om nu TS af te schilderen als iemand die tot nu toe alleen maar geprofiteerd heeft is een beetje te kort door de bocht.
Ook dit weet je niet. Kan best dat hij via havo - hbo - wo gegaan is. Dat kost je al snel een paar jaar.quote:Op zondag 16 oktober 2005 09:55 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Dat is zijn eigen keuze geweest om tot zijn 27e te studeren en een studie te kiezen waarmee je niet direct werk kunt vinden. Dat weet je, daar kun je op anticiperen. Dat heeft hij niet gedaan, het gevolg is dat hij nu een uitkering gaat aanvragen en zich enorm druk maakt over de hoogte van dat bedrag. Terwijl meneer tot zijn 27e heeft gestudeerd op kosten van de belastingbetaler en nu direct weer uit de staatsruif gaat vreten.
Nee, dat staat zeker niet goed op je CV. Ik vraag me ook af wat voor studie de TS heeft gedaan. Met de meeste studies ben je rond je 24e wel klaar en dan kun je vaak direct aan de slag. Maar voor veel studies is er gewoon weinig werk, daar dient de staat op te anticiperen.
Hé, hij heeft wél universiteit gedaan hoor!quote:Op zondag 16 oktober 2005 09:55 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Vind ik niet. Er is nergens ook maar een minieme aanwijzing dat hij ooit gewerkt heeft. Terwijl door zijn stuitende domheid wel blijkt dat hij in elk geval nooit lang ergens heeft gewerkt.
Meestal is iemand rond z'n 24e wel klaar met een studie. Er zijn echter wel uitzonderingen inderdaad. Lekker nuttig trouwens, tot je 27e studeren en dan meteen van een uitkering moeten leven.quote:Op zondag 16 oktober 2005 09:57 schreef k_man het volgende:
[..]
Ook dit weet je niet. Kan best dat hij via havo - hbo - wo gegaan is. Dat kost je al snel een paar jaar.
Dat zegt allemaal niet zoveel. Bepaalde studies zijn echt geen dubbeltje waard op de arbeidsmarkt.quote:Op zondag 16 oktober 2005 09:58 schreef k_man het volgende:
[..]
Hé, hij heeft wél universiteit gedaan hoor!![]()
![]()
En daar gaat het toch echt om.quote:Op zondag 16 oktober 2005 09:58 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Dat zegt allemaal niet zoveel. Bepaalde studies zijn echt geen dubbeltje waard op de arbeidsmarkt.
De bijstandsuitkering voor deze ex-student is even hoog als voor iemand die 40 jaar gewerkt heeft en geen recht meer heeft op een WW.quote:Op zondag 16 oktober 2005 14:03 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
je moet gewoon werk zoeken, schoonmaker, frietbakker, of stadswacht. whatever, het maakt niet uit, je zal altijd meer krijgen dan met een uitkering. Vanuit die baan kun je dan verder solliciteren naar een betere baan. Simpel. Ik vind het terecht dat schoolverlaters een lage uitkering krijgen, ze moeten maar meteen aan het werk.
Kijk, als diegene die 40 jaar heeft gewerkt nou zou klagen.........quote:Op zondag 16 oktober 2005 15:38 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
De bijstandsuitkering voor deze ex-student is even hoog als voor iemand die 40 jaar gewerkt heeft en geen recht meer heeft op een WW.
Die hoor je vaak niet.quote:Op zondag 16 oktober 2005 16:59 schreef DrXLTrouble het volgende:
[..]
Kijk, als diegene die 40 jaar heeft gewerkt nou zou klagen.........
Kijk TS, zo kan het ook. En gewoon zonder gejank.quote:Op maandag 17 oktober 2005 00:24 schreef Marije het volgende:
TS wil ook zo'n 700 euro per maand ontvangen. Die weet dus wat 'm te doen staat.quote:Op maandag 17 oktober 2005 23:45 schreef Leandra het volgende:
een alleenstaande ouder die bij iemand inwoont moet het met minder doen: zo'n ¤ 700,= of ¤ 800,= per maand.
Ja, dat wordt stressen... dat gaat tegenvallen met de prijzen van de wegwerpluiers en de flesvoeding (borstvoeding zal gezien TS een man is wel net ff te lastig zijn).quote:Op maandag 17 oktober 2005 23:47 schreef k_man het volgende:
[..]
TS wil ook zo'n 700 euro per maand ontvangen. Die weet dus wat 'm te doen staat.![]()
En kinderbijag, vakanegeld, bijzondere bijstand, AWBZ en dergelijke?quote:By the way TS... een alleenstaande ouder in de bijstand moet het met minder dan ¤ 900,= in de maand doen... een zelfstandig wonende alleenstaande ouder dus (ongeacht het aantal kinderen)... een alleenstaande ouder die bij iemand inwoont moet het met minder doen: zo'n ¤ 700,= of ¤ 800,= per maand.
Eventuele ontvangen alimentatie wordt daarop in mindering gebracht.
Schaf de WW-uitkeringen af, en zie hoe creatief men is. Bovendien, bij een studiekeus moet je letten op de markt. Als je vrijetijdskunde gaat studeren moet je niet raar op kijken als je geen baan kun vinden, had dan een studie gedaan waar wel naar vraag naar is. Ik vind het prima als mensen hun keus voor een eenvoudige studie later weer op hun bordje krijgen, dan heb ik in ieder geval niet het idee dat ik voor niks een technische studie doe.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 03:46 schreef DaMook het volgende:
Ga eerst eens werken voor je een uitkering aanvraagtAls Universitair opgeleid persoon (
) kun je vast wel werk krijgen (
).
WW afschaffen vind ik te radicaalquote:Op dinsdag 18 oktober 2005 03:52 schreef Steijn het volgende:
[..]
Schaf de WW-uitkeringen af, en zie hoe creatief men is. Bovendien, bij een studiekeus moet je letten op de markt. Als je vrijetijdskunde gaat studeren moet je niet raar op kijken als je geen baan kun vinden, had dan een studie gedaan waar wel naar vraag naar is. Ik vind het prima als mensen hun keus voor een eenvoudige studie later weer op hun bordje krijgen, dan heb ik in ieder geval niet het idee dat ik voor niks een technische studie doe.![]()
Juist. En slapen kan ook wel onder bruggen of bij het Leger des Heils.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 07:43 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
juist , gewoon afschaffen, studenten kunnen best een tijdje in de gaarkeukens eten en gewoon met baantjes als schoenenpoetser, of wc schrobber geld bijverdienen, daar is niets mis mee. Zeker jonge mensen moet je niet zo in de watten leggen. Van een afgestudeerde mag je verwachten dat die slim genoeg is om een baantje te vinden om( tijdelijk) van rond te komen.
bron szwquote:Schoolverlaters kunnen het eerste half jaar na beëindiging van de scholing of opleiding een lagere uitkering krijgen. Ook jongeren van 21 of 22 jaar kunnen een lagere uitkering krijgen, om hen te stimuleren zo snel mogelijk werk te zoeken. Als een 21- of 22-jarige ook schoolverlater is, mag de gemeente geen combinatie van beide verlagingen opleggen
Ja, ja.... kinderbijslag krijgt iedere ouder... daar kun je ook echt een kind van te eten geven hoorquote:Op dinsdag 18 oktober 2005 03:29 schreef fernando_redondo het volgende:
[..]
En kinderbijag, vakanegeld, bijzondere bijstand, AWBZ en dergelijke?
Er ís een oplossing. Bij de fabriek of de vuilnisman betalen ze hem minimaal 1045 euro netto per maand. Meer dan twee keer zoveel. Waar gaat het gezeur dan in vredesnaam over? Luie donder is gewoon de juiste typering.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 15:35 schreef Flossieplop het volgende:
Het is gewoon enorm kut, als je dan van 490 euro moet rondkomen. Dat gaat gewoon niet...dat heeft gewoon met overleven te maken. Je wordt afhankelijk gemaakt.
Een eigen telefoonabonnement bij je broer? Doe toch niet zo naïef. En bovendien kun je prima solliciteren zonder telefoon en internet. Bij de meeste bedrijven hoef je echt niet aan te komen met een telefonische sollicitatie of een mailtje.quote:*50 euro telefoonkosten + internetabonnement (zonder, kun je immers niet solliciteren!)
Have I got news for you: ik heb ooit ergens in een CPB-notitie een grafiekje gezien waarin ze inkomsten versus uitgaven zetten naar leeftijd, voor de gemiddelde nederlander, en daaruit viel op te maken dat alleen werknemers van 40-55 jr significant meer betaalden dan ze ontvingen.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 15:35 schreef Flossieplop het volgende:
Deze mensen betalen in de toekomst (naast aflossen studielening en een veel te hoge hypotheek) ook de meeste belasting en premies.
Niets mis mee.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 08:03 schreef QyRoZ het volgende:
[..]
Juist. En slapen kan ook wel onder bruggen of bij het Leger des Heils.
Zeemeeuw.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 19:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
waaar is TS eigenlijk gebleven in de discussie
Schoolverlaters krijgen sowieso geen WW...quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 03:52 schreef Steijn het volgende:
[..]
Schaf de WW-uitkeringen af, en zie hoe creatief men is. Bovendien, bij een studiekeus moet je letten op de markt. Als je vrijetijdskunde gaat studeren moet je niet raar op kijken als je geen baan kun vinden, had dan een studie gedaan waar wel naar vraag naar is. Ik vind het prima als mensen hun keus voor een eenvoudige studie later weer op hun bordje krijgen, dan heb ik in ieder geval niet het idee dat ik voor niks een technische studie doe.![]()
Zolang er maar niet geslapen wordt bij bruggen bij mij in de buurt, want dan gaat de waarde van m'n huis er misschien wel op achteruit. Kunnen we niet een speciaal plekje maken ergens in drenthe?quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 08:03 schreef QyRoZ het volgende:
[..]
Juist. En slapen kan ook wel onder bruggen of bij het Leger des Heils.
WC's aan het schrobben?quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 19:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
waaar is TS eigenlijk gebleven in de discussie
Dat zal toch niet.quote:
Dat dacht ik ook. Wilde ook per se niet bij de Sociale Dienst hoeven aankloppen, dat lijkt me een bijzonder deprimerende en tijdrovende ervaring, en was dus ook tot alles bereid. Maar zo gemakkelijk is het toch echt niet....ik had al wel werkervaring, geen erg indrukwekkende (administratieve baantjes en postbode), maar goed, wel werkervaring, en een diploma, maar als ze niks voor je hebben, hebben ze niks. Heb op een gegeven moment een uitzendbureau zelf nog gewezen op een briefje dat ze buiten hadden hangen, dat er een magazijnmedewerker gezocht werd, maar daarvoor wilden ze me niet vanwege "geen heftruckervaring" (wellicht speelde het feit dat ik wsch toch niet lang zou blijven, of het feit dat ik klein, tenger & vrouw ben, ook mee, maar dat zeiden ze er niet bij)quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 23:56 schreef Marije het volgende:
maar ik ga echt absoluut geen uitkering aanvragen. Dan maar dom fabriekswerk gaan doen of zo
Neem me niet kwalijk, maar ik zou er niet al te prat op gaan een universitaire opleiding afgerond te hebben als dit het niveau is van je schrijven...quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 20:42 schreef babybox het volgende:
Hallo, sinds kort ben ik afgestudeerd ben 27 jaar en heb op het moment logischerwijs geen werk. ben druk op zoek en wil alles aanpakken. In de tussentijd heb ik een WWB-aanvraag gedaan.
Nu heb ik te horen gekregen dat als ik er recht op heb ik waarschijnlijk 490 euro zal gaan krijgen.
Ik heb toendertijd samen met mijn broer een woning aangenomen sta dus als medebewoner geregistreerd, hij is inmiddels getrouwd en heeft een kindje enzo.
Ik betaal mijn broer dus kostgeld (voor inwoning en vreten)
Ik betaal hem in de hand (geen huurbewijzen waar die eikels naar vragen, want het is mijn broer)
Maar nu willen die boeren van de soc. dienst weten welke vakkenik gehaald heb, wat hebben zij daar in godsnaam mee te maken, Ik heb een universitaire opleiding afgerond (iets waar die koffieleutende ambtenaar nog een punt aan kan zuigen)
![]()
Maar goed als zodanig wordt ik beschouwd als een schoolverlater![]()
Universiteitverlater zo u wilt maar dan nog ik heb het AFGEROND, niks verlaten dus
![]()
Verder wordt ik dus beschouwd als medebewoner en schoolverlater daarom krijg ik maar 490 euro
ipv 700-800 wat anderen krijgen Is mijn vraag is dit eerlijk??
ps. wordt een junk ook naar zijn behaalde vakken gevraagd als die een uitkering komt aanvragen![]()
![]()
Preciesquote:Op zaterdag 15 oktober 2005 18:55 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nou jawel hoor.
Ik zet op de helpdesk ook geen HBO'er informatica neer.
Maar goed, als je als hoogopgeleide geen werk kan vinden, heb je dus duidelijk voor de verkeerde studie gekozen.
Ik denk dat instelling belangrijker isquote:Op woensdag 19 oktober 2005 03:02 schreef StefanP het volgende:
[..]
Precies
TS zal wel filosofie, een taal o.i.d. gestudeerd hebben. Met een echte studie had hij voor zijn afstuderen al meerdere contracten onder zijn neus gehad.
Een flinke rotschop verdient hij....quote:Op woensdag 19 oktober 2005 06:55 schreef fernando_redondo het volgende:
Vriendelijke?
Ik vraag me af wat je ouders er van denken
dan moet z'n broer weer een hoop belasting afstaan over die huur, die hij dus niet krijgt....quote:Op woensdag 19 oktober 2005 10:21 schreef MiloKusje het volgende:
is het niet mogelijk om met je broer een huurcontact aan te maken, en dat je daar een hoog bedrag op zet. ( die je natuurlijk niet hoeft te betalen, maar toch) en dan terug gaan naar de ambtenaar en meer vragen ?
( pls don't flame, als ik geen gelijk hebben pas 17 en nog niet echt "into" deze problemen, maar probeer wel te helpen )
Is het niet mogelijk dat meneer gewoon een baantje aanneemt waarmee hij minimaal het wettelijk minimumloon verdient en dus het dubbele van ¤ 490,= binnenhaalt?!quote:Op woensdag 19 oktober 2005 10:21 schreef MiloKusje het volgende:
is het niet mogelijk om met je broer een huurcontact aan te maken, en dat je daar een hoog bedrag op zet. ( die je natuurlijk niet hoeft te betalen, maar toch) en dan terug gaan naar de ambtenaar en meer vragen ?
( pls don't flame, als ik geen gelijk hebben pas 17 en nog niet echt "into" deze problemen, maar probeer wel te helpen )
Nee, dat is niet mogelijk, want zoiets heet fraude. Met je 17 jaar ben je toch echt wel oud genoeg om dat zelf ook te kunnen bedenken.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 10:21 schreef MiloKusje het volgende:
is het niet mogelijk...
Volgens mij ben jij niet helemaal op de hoogte van de regels mbt de studiefinanciering. Je krijgt maar 4 jaar (of 5/6 afhankelijk van de studie) een (lage!) beurs, waar je absoluut niet van kan rondkomen (ver onder bijstandsniveau); na die vier jaar kan je alleen nog maar lenen (en ja, dat moet je dus terugbetalen), overigens ook niet langer dan drie jaar.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 11:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Is het niet mogelijk dat meneer gewoon een baantje aanneemt waarmee hij minimaal het wettelijk minimumloon verdient en dus het dubbele van ¤ 490,= binnenhaalt?!
Het lijkt me dat ie de afgelopen 9 jaar al voldoende staatssteun ontvangen heeft in de vorm van studiefinanciering.
Uitkeringen zijn voor mensen die (om wat voor reden dan ook) niet in hun eigen onderhoud kunnen voorzien... niet voor mensen die daar niet in willen voorzien.
naja, zo krijg je wel meer geld ^^ ... niet dat ik pro- fraude benquote:Op woensdag 19 oktober 2005 17:10 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nee, dat is niet mogelijk, want zoiets heet fraude. Met je 17 jaar ben je toch echt wel oud genoeg om dat zelf ook te kunnen bedenken.
Dan is de duur van de stufi iig al veranderd, en ehm... studiefinanciering?! Het woord zegt het al, het is een financiering voor je studie... ik zou dus niet weten waarom die op bijstandsniveau zou moeten zijn, het is niet bedoeld als levensonderhoud, het is bedoeld om de studie te financieren... Als TS zijn hele studitijd al een bijbaantje had gehad, dan had ie die nu ook nog, en had hij iig basisinkomsten gehad.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 23:25 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Volgens mij ben jij niet helemaal op de hoogte van de regels mbt de studiefinanciering. Je krijgt maar 4 jaar (of 5/6 afhankelijk van de studie) een (lage!) beurs, waar je absoluut niet van kan rondkomen (ver onder bijstandsniveau); na die vier jaar kan je alleen nog maar lenen (en ja, dat moet je dus terugbetalen), overigens ook niet langer dan drie jaar.
Deze zin snap ik niet, wat bedoel je hier precies mee?quote:Op donderdag 20 oktober 2005 13:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan is de duur van de stufi iig al veranderd
Dat is natuurlijk onzin. Het is een tegemoetkoming van de staat, die je in staat moet stellen een studie te kunnen volgen (en dat in ons aller belang, een goed opgeleide bevolking verhoogt het welvaartsniveau van iedereen).quote:, en ehm... studiefinanciering?! Het woord zegt het al, het is een financiering voor je studie...
Als je niet in je levensonderhoud kan voorzien kan je ook niet studeren; dit wordt ook impliciet erkend door de IBG, in de normbedragen die zij stellen is een verplichte bijdrage van de ouders opgenomen van enige honderden euro's; als je ouders minvermogend zijn, krijg je overigens een veel hogere beurs. Verder is het natuurlijk enigszins merkwaardig dat de staat wel zo goed is om allerlei uitzuigers (die nooit gewerkt hebben of een studie hebben gevolgd; zie de te prijzen plannen van Aboutaleb in Amsterdam) te voorzien van een mooi inkomen, maar studenten (de toekomst van het land) moeten lenen om hun brood te kunnen kopen. Daar zouden wel lagere belastingafdrachten tegenover mogen staan.quote:ik zou dus niet weten waarom die op bijstandsniveau zou moeten zijn, het is niet bedoeld als levensonderhoud, het is bedoeld om de studie te financieren...
Wie zegt dat? Misschien heeft hij dit baantje wel aan de kant geschoven om zo snel mogelijk z'n scriptie af te ronden oid.quote:Als TS zijn hele studitijd al een bijbaantje had gehad, dan had ie die nu ook nog, en had hij iig basisinkomsten gehad.
Artikel 395a boek 1 BWquote:Op donderdag 20 oktober 2005 19:42 schreef Twinkle20 het volgende:
Hmm quoten gaat me vandaag niet lukken om de een of andere reden. Om even terug te komen op een regel uit de post van Diederik_Duck .. ik citeer
'In de normbedragen die zij stellen is een verplichte bijdrage van de ouders opgenomen'
Laat ik dat fabeltje even uit de wereld helpen. Ouderbijdrage, hoe hoog deze ook is, is NIET verplicht.
Geloof me, ik heb de afgelopen jaren genoeg problemen hiermee gehad (gescheiden ouders).. je kunt hoogstens proberen om het inkomen van (een van je) ouders buiten beschouwing te laten, maar ook dat gaat niet makkelijk.
Heeft misschien verder niet veel te maken met het onderwerp van dit topic mara ik wou het toch even kwijt.
Misschien wel meer dan een? Verkeerd gekozen oid?quote:Op donderdag 20 oktober 2005 20:00 schreef Leandra het volgende:
De studiefinanciering is 20 jaar geleden in het leven geroepen als vervanging voor de kinderbijslag van kinderen van 18 jaar en ouder.
Het recht op kinderbijslag hebben ouders overigens alleen als ze bijdragen aan de kosten van het levensonderhoud van het kind.
Op basis hiervan is destijds de studifinanciering, die rechtstreeks aan de studerende wordt uitgekeerd, ontstaan. Men gaat er dus wel degelijk vanuit dat ouders een bijdrage leveren aan de kosten van het levensonderhoud van hun kinderen.
Mocht TS een eventueel bijbaantje aan de kant geschoven hebben om zijn scriptie zsm af te ronden dan weet ik niet wat hij in de jaren daarvoor gedaan heeft, maar TS is 27... ervanuitgaande dat hij rond zijn 18de het VWO afgerond heeft wil dat dus zeggen dat hij de afgelopen 9 jaar met een studie bezig geweest is.
Wat ik lees is dat hij verontwaardigd is dat hij minder krijgt dan de standaardbijstandnorm. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen.quote:Het gaat me in dit verhaal vooral om de arrogantie van TS: hij heeft (zoals zoveel studenten) absoluut geen idee hoe de echte wereld van hardwerkende mensen er uitziet en hij denkt kennelijk dat alles maar cadeau gedaan moet worden en is verontwaardigd over het feit dat hij van de sociale dienst een bedrag gaat krijgen dat gewoon de norm is voor iemand in zijn situatie.
Hoezo? Dat is toch een eigen keuze? Als je geen inkomsten hebt, moet je ook geen kinderen krijgen. Bij zulke mensen is zo'n uitkering vaak zo goed als voor de eeuwigheid; ik ga er vanuit dat dat voor afgestudeerde studenten maar voor een korte overbruggingsperiode is, waar de bijstand ook voor bedoeld is.quote:Natuurlijk is dat bedrag niet voldoende om van te leven... what else is new, het is al jaren bekend dat je van de bijstandsnorm niet op een fatsoenlijke manier kunt leven, maar shit happens, en als het er om gaat dat het moeilijk is om van de bijstandsnorm rond te komen dan heb ik toch wat meer feeling voor een alleenstaande ouder die (door het alleenstaand ouderschap)
Dat is dan toch ook shit happens?quote:vrijwel niet in staat is om fulltime te gaan werken
Dat is wel ernstig ja.quote:dan met een student die vers uit de collegebanken gelijk zit te blaten over zijn universitaire opleiding en op grond daarvan meent beledigend te mogen doen over andere mensen terwijl hij niet eens weet hoe hij het werkwoord "worden" moet vervoegen.
Je hebt niet veel belasting betaald voor zo iemand hoor; dat kost niet zo heel veel. Grootste verlies zit in het feit dat hij over zijn hele leven gezien minder belasting zal betalen.quote:Sorry hoor, maar als ik al die jargen belasting heb betaald voor een blaaskaak die op zijn 27ste nog niets gepresteerd heeft, maar wel kan lopen blaten en fout na fout maakt (wordt ik, toendertijd) dan ben ik daar gewoon klaar mee... Wake up and smell the coffee.
Dan moet zijn broer belasting betalen over een bedrag wat hij nooit zal ontvangen en het is fraude. Dat had je met je 17 jaar vast wel zelf kunnen bedenken.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 10:21 schreef MiloKusje het volgende:
Dan is het wel heel triest... meerdere studies gedaan en niet één waarmee je wel een kans hebt op de arbeidsmarkt?!quote:Misschien wel meer dan een? Verkeerd gekozen oid?
Met de huidige wetgeving op het gebied van WW en WAO is het niet ondenkbaar dat een heleboel mensen nog op de bijstand moeten terugvallen, dus het is wel erg makkelijk gesteld dat je maar geen kinderen had moeten krijgen als je er geen geld voor had, en idd, dat valt voor mij ook onder de noemer "shit happens"quote:Hoezo? Dat is toch een eigen keuze? Als je geen inkomsten hebt, moet je ook geen kinderen krijgen. Bij zulke mensen is zo'n uitkering vaak zo goed als voor de eeuwigheid; ik ga er vanuit dat dat voor afgestudeerde studenten maar voor een korte overbruggingsperiode is, waar de bijstand ook voor bedoeld is.
Hij is verontwaardigd dat hij niet de toeslag voor zelfstandig wonenden krijgt die anderen wel krijgen. Hij woont toch ook niet zelfstandig?!quote:Wat ik lees is dat hij verontwaardigd is dat hij minder krijgt dan de standaardbijstandnorm. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen.
Niet direct een baan na je afstuderen zegt natuurlijk niet dat je geen kans hebt op de arbeidsmarkt.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 20:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan is het wel heel triest... meerdere studies gedaan en niet één waarmee je wel een kans hebt op de arbeidsmarkt?!
Ik ben het met je eens dat het niet altijd redelijk is dit aan mensen te verwijten; maar aan de andere kant kost het je geen enkele moeite TS te verwijten dat hij niet meteen een baan heeft, dat bevreemdt me enigszins; stomme pech kan toch ook gelden voor universitair geschoolden?quote:[..]
Met de huidige wetgeving op het gebied van WW en WAO is het niet ondenkbaar dat een heleboel mensen nog op de bijstand moeten terugvallen, dus het is wel erg makkelijk gesteld dat je maar geen kinderen had moeten krijgen als je er geen geld voor had, en idd, dat valt voor mij ook onder de noemer "shit happens"
Je kunt echter niet iedereen die in de bijstand zit verwijten dat ze daar inzitten of dan dingen maar anders hadden moeten doen. Er zitten mensen in de bijstand die daar idd nooit meer uit zullen komen, en daar zijn een aantal mensen bij waarbij het niet verwijtbaar of te voorspellen is/was.
[..]
Hij woont inderdaad niet zelfstandig, en volgens de regels is het dan terecht dat hij minder krijgt; echter weten wij niet voldoende van de situatie om te kunnen beoordelen of hij daar ook woont als te doen gebruikelijk onder samenwonenden. Wie weet woont hij daar wel gewoon als gewone (kamer)huurder, met bijbehorende kosten? Dan kan ik me zijn verontwaardiging wel enigszins voorstellen namelijk.quote:Hij is verontwaardigd dat hij niet de toeslag voor zelfstandig wonenden krijgt die anderen wel krijgen. Hij woont toch ook niet zelfstandig?!
Als hij die toeslag wel wil hebben dan moet ie lekker zelfstandig gaan wonen...
Uiteraard kan iedereen dat overkomen, Ik verwijt TS niet zozeer dat hij geen baan heeft, ik verwijt hem vooral de grote bek die hij daarbij heeft.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 11:58 schreef Diederik_Duck het volgende:
Ik ben het met je eens dat het niet altijd redelijk is dit aan mensen te verwijten; maar aan de andere kant kost het je geen enkele moeite TS te verwijten dat hij niet meteen een baan heeft, dat bevreemdt me enigszins; stomme pech kan toch ook gelden voor universitair geschoolden?
Volgens TS betaalt hij ¤ 345,= per maand aan kostgeld voor inwoning en "vreten" (als hij bij mij inwoonde dan kreeg hij op basis van die omschrijving al geen eten meer)quote:Hij woont inderdaad niet zelfstandig, en volgens de regels is het dan terecht dat hij minder krijgt; echter weten wij niet voldoende van de situatie om te kunnen beoordelen of hij daar ook woont als te doen gebruikelijk onder samenwonenden. Wie weet woont hij daar wel gewoon als gewone (kamer)huurder, met bijbehorende kosten? Dan kan ik me zijn verontwaardiging wel enigszins voorstellen namelijk.
Dan heb je ook nog mensen die in een vorig regime vallen.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 23:25 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Volgens mij ben jij niet helemaal op de hoogte van de regels mbt de studiefinanciering. Je krijgt maar 4 jaar (of 5/6 afhankelijk van de studie) een (lage!) beurs, waar je absoluut niet van kan rondkomen (ver onder bijstandsniveau); na die vier jaar kan je alleen nog maar lenen (en ja, dat moet je dus terugbetalen), overigens ook niet langer dan drie jaar.
Kun je me dan eens uitleggen waarom het als 'ongewenst' wordt gezien als een aantal duizend afrikanen hier economisch asiel zoekt?quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 20:59 schreef Shivo het volgende:
als arts is het al helemaal te gek voor woorden om uitkering aan te vragen, de banen als poortarts liggen voor het oprapen. dat jij niet in een afgelegen perifeer ziekenhuis wil werken is jouw zaak.
Que:?quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 11:54 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Kun je me dan eens uitleggen waarom het als 'ongewenst' wordt gezien als een aantal duizend afrikanen hier economisch asiel zoekt?
Net zoals er volgens jou zat banen zijn voor poortartsen in de periferie van nederland, zijn er ook zat banen in de tuinbouw, de bouw en de schoonmaakindustrie. Maar daar kun je geen nederlanders voor vinden. Wel kenianen en somaliers, om maar eens wat te noemen. Als je nederlanders wilt verplichten om te gaan verhuizen naar een of ander kutgat voor een baan, waarom zou je dan iemand weigeren die uit vrije wil z'n bestaan op een ander continent opgeeft?quote:
Dit lijkt me een beetje ver oftopic, maar wat mij betreft is de hele wereld hier welkom. Ik vind het wel gezelligquote:Op zondag 23 oktober 2005 12:50 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Net zoals er volgens jou zat banen zijn voor poortartsen in de periferie van nederland, zijn er ook zat banen in de tuinbouw, de bouw en de schoonmaakindustrie. Maar daar kun je geen nederlanders voor vinden. Wel kenianen en somaliers, om maar eens wat te noemen. Als je nederlanders wilt verplichten om te gaan verhuizen naar een of ander kutgat voor een baan, waarom zou je dan iemand weigeren die uit vrije wil z'n bestaan op een ander continent opgeeft?
450.000 WW'ers, 350.000 bijstandtrekkers in Nederland dus de enige reden dat ze niet te vinden zijn is de debiele overheid die mensen met een uitkering niet verplicht om te werkenquote:Op zondag 23 oktober 2005 12:50 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Net zoals er volgens jou zat banen zijn voor poortartsen in de periferie van nederland, zijn er ook zat banen in de tuinbouw, de bouw en de schoonmaakindustrie. Maar daar kun je geen nederlanders voor vinden. Wel kenianen en somaliers, om maar eens wat te noemen. Als je nederlanders wilt verplichten om te gaan verhuizen naar een of ander kutgat voor een baan, waarom zou je dan iemand weigeren die uit vrije wil z'n bestaan op een ander continent opgeeft?
quote:Op maandag 24 oktober 2005 21:18 schreef fernando_redondo het volgende:
[..]
450.000 WW'ers, 350.000 bijstandtrekkers in Nederland dus de enige reden dat ze niet te vinden zijn is de debiele overheid die mensen met een uitkering niet verplicht om te werken
Dan moet die Tokkie lekker thuisblijven, maar wel zonder uitkering. Zo simpel is het.quote:Op maandag 24 oktober 2005 22:48 schreef joshus_cat het volgende:
[..]Jij wilt dat de kont van je oma wordt schoongeveegd door een tokkie die dat tegen z'n zin doet?
Ja, en geen inzet tonen is zonder uitkering leven. Moet je kijken hoe hard die tokkie werktquote:Op maandag 24 oktober 2005 22:48 schreef joshus_cat het volgende:
[..]Jij wilt dat de kont van je oma wordt schoongeveegd door een tokkie die dat tegen z'n zin doet?
Slim hoor. Nou veegt de tokkie braaf de reet van je oma af, maar als je even niet kijkt verwisselt ze d'r medicatie, doet ze de ochtendplas van je demente oma in de appelsap als je even niet kijkt, of ze geeft ze je oma de voorgeschreven douche op de meest onmogelijke tijden, en als dat alles niet helpt, dan sloopt ze wel een duur medisch hulpstuk door 't op een verkeerde manier te gebruiken. En omdat je van een kale kip niet kunt plukken, heeft het weinig zin om d'r aansprakelijk te stellen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 20:05 schreef fernando_redondo het volgende:
[..]
Ja, en geen inzet tonen is zonder uitkering leven. Moet je kijken hoe hard die tokkie werkt
quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 21:17 schreef fernando_redondo het volgende:
Nee dan kan je ze het beste van 8 tot 6 op een stoel zetten
De TS is arts. Het is dan idioot als het CWI gaat vragen naar je vakken, zeker aangezien TS gewoon als arts wil werken. Gezien de monopoliepositie van artsen en het kunstamtig tekort (numerus fixus), zal hij waarschijnlijk binnen afzienbare tijd een baan hebben. De bemiddelingspoging van het CWI is dan ook onzin, TS moet helemaal niet gaan werken als vakkenvuller oid, maar zo snel mogelijk een baan als arts ergens te pakken krijgen, anders zou het ook kapitaalvernietiging zijn.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 21:38 schreef Karina het volgende:
Hoe komt TS aan dat bedrag van 700-800 euro in de maand vraag ik mij af. AOW (dat is dus voor mensen die hun hele leven GEWERKT hebben) is voor een alleenstaande ¤ 834,78 per maand (netto), als er ook ziekenfondspremie wordt ingehouden is dat zelfs maar ¤ 697,20.
Dan zou iemand die net van school (ja Universiteit noem ik ook een school) af komt en nog nooit heeft gewerkt bijna hetzelfde krijgen, lijkt me stug (als het wel zo is, moet die uitkering maar snel omlaag).
Natuurlijk wil je geen werk onder je "niveau" doen (hoewel dat niveau in dit geval nogal bedenkelijk is), maar geloof me, een gat van een jaar op je CV staat veeel slechter dan een jaar werk te hebben gedaan onder je niveau. En als je eenmaal bij een bedrijf binnen bent (met een "simpele" baan) en je toont inzet en potentieel heb je altijd kans op een betere baan binnen dat bedrijf. Heel veel vacatures worden namelijk eerst intern geadverteerd.
Op het afgeven op de ambtenaar bij de sociale dienst wil ik dit nog zeggen: probeer die baan eens een week, ik denk dat je gillend wegrent.
En dat ze naar je vakken vragen is niet zo vreemd: je komt namelijk ook bij het CWI terecht, waar ze gaan proberen een geschikte baan voor je te vinden, dan lijkt het me handig te weten wat je nou precies gestudeerd hebt.
Dat leren ze al snel op die opleiding ja, terwijl het in feite maar veredelde verplegers zijn; minderwaardig handwerk waar de echte aristocraat natuurlijk zijn neus voor ophaalt.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 23:15 schreef fernando_redondo het volgende:
Hij heeft in elk geval de arrogantie van een arst
Daar haalt de rechtgeaarde aristocraat natuurlijk ook zijn neus voor op. Werken in een hierarchische structuur, het idee alleen al. (tenzij natuurlijk op de toppositiequote:Op vrijdag 28 oktober 2005 23:21 schreef fernando_redondo het volgende:
Zoals ambtenaren die werken voor hun kost.
Arts is een ruim begrip, ik neem toch aan dat hij een bepaalde specialisatie heeft gedaan. En een tijdje werken (in wat voor baan dan ook) ga je niet dood van. Desnoods op een andere functie binnen de gezondheidszorg.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 23:14 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
De TS is arts. Het is dan idioot als het CWI gaat vragen naar je vakken, zeker aangezien TS gewoon als arts wil werken. Gezien de monopoliepositie van artsen en het kunstamtig tekort (numerus fixus), zal hij waarschijnlijk binnen afzienbare tijd een baan hebben. De bemiddelingspoging van het CWI is dan ook onzin, TS moet helemaal niet gaan werken als vakkenvuller oid, maar zo snel mogelijk een baan als arts ergens te pakken krijgen, anders zou het ook kapitaalvernietiging zijn.
Alle markten die kunstmatig in stand gehouden worden (artsen: numerus fixus, huizenmarkt: HRA) verdienen een nekschot.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 23:19 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat leren ze al snel op die opleiding ja, terwijl het in feite maar veredelde verplegers zijn; minderwaardig handwerk waar de echte aristocraat natuurlijk zijn neus voor ophaalt.
oh ja wat wordt er hard gewerktquote:zullen we het maar niet over de "koffieleutende ambtenaar" hebben? Hij werkt namelijk wel
quote:
quote:Op vrijdag 11 november 2005 16:31 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
![]()
...en de HRA is maar een van de redenen waarom huizenprijzen zo hoog zijn in nederland. Vraag en aanbod, snappie?
quote:Op vrijdag 11 november 2005 16:22 schreef halion het volgende:
[..]
Alle markten die kunstmatig in stand gehouden worden (artsen: numerus fixus, huizenmarkt: HRA) verdienen een nekschot.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |