quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 21:32 schreef _Arthur het volgende:Ah we hebben er weer een. "Boehoe ik ben afgestudeerrd en een luie flikker. Waar kan ik m'n handje ophouden voor de centjes zodat ik een luie flikker kan blijven? He wat? Krijg ik maar zo weinig, het is nondejuh toch niet eerlijk!".
Had een topic geopend met de vraag of er nog iemand een baan voor je weet.
Hehe...flauw hoor. Bij jou ging zeker alles meteen goed. Je kon zeker bij je (afstudeer)stageadresblijven. Tja, dan is 't makkelijk lullen.
Het gaat erom, dat deze man, jarenlang geinvesteerd heeft in z'n toekomst (en maatschappelijke toekomst) Dat heeft bloed, zweet en tranen gekost, vele jaren en misschien een behoorlijke studieschuld (ja, op dat niveau is de schuld wat hoger, bij zo'n studie werken is niet zo eenvoudig).
Per definitie, geen "luie flikker" dus: Hij heeft immers hard gewerkt om een hoger salaris in de toekomst te kunnen verdienen, om zichzelf te kunnen onderhouden en dus z'n hand niet te hoeven ophouden. Deze mensen betalen in de toekomst (naast aflossen studielening en een veel te hoge hypotheek) ook de meeste belasting en premies. Misschien dat jij, het nog wel eens heel hard van deze "luie flikkers" zult moeten hebben!
Helaas is hij, ondanks zijn inspanningen, toch genoodzaakt zijn hand op te houden...dat heeft alles te maken met overleven en niets te maken met "voor je lol uitkeringtrekken" of de "koos werkloos" uithangen. Werkloos zijn als starter in deze tijd is heel erg kut, zeker als er mensen zijn die deze groep afdoen als "luie flikkers".
Hij heeft volkomen gelijk.
Zolang er mensen zijn, die op 58 jarige leeftijd, met hun "pensioentje" op een jacht kunnen vertoeven, 2 auto's rijden, 3 vakanties per jaar maken, per ongeluk een dubbele uitkering genieten (door een "oudere, nog steeds geldende, wetgeving"), een groot huis bezitten (indertijd voor een redelijk bedrag gekocht en nu verkocht voor een volstrekt onredelijk bedrag, aan jonge mensen.) Dan mag je best concluderen, dat het met bepaalde groepen te goed gaat en terwijl anderen, ondanks grote inspanningen, niet eens een dak boven hun hoofd kunnen betalen.
Het is gewoon enorm kut, als je dan van 490 euro moet rondkomen. Dat gaat gewoon niet...dat heeft gewoon met overleven te maken. Je wordt afhankelijk gemaakt.
Tel z'n vaste lasten maar eens op:
*345 euro kostgeld
*ca. 65 euro ziektekostenpremie e.a. verzekeringen.
*50 euro telefoonkosten + internetabonnement (zonder, kun je immers niet solliciteren! Bovendien kan de telefoonrekening behoorlijk oplopen, door het bellen naar bedrijven, of het bellen naar uitkeringsinstanties, waar je rustig een half uur in de wacht moet hangen, omdat je je vraag niet schriftelijk of persoonlijk mag deponeren.)
*en dan nog de vervoerskosten voor sollicitatiegesprekken, ca 50 euro per maand! Een enkele sollicitatie kan al 20 euro aan vervoer kosten. Bij meerdere sollicitaties per maand raak je financieel al in ernstige moeilijkheden.
Dat betekent, dat babybox, minimaal 510 euro per maand nodig heeft, voor zijn vaste lasten en doen van sollicitaties/aan sollicitatieplicht.
(Als voedsel geen onderdeel is van zijn kostgeld, kan hij dus al niet eens meer eten! Behalve dat ie geen eigen dak boven z'n hoofd kan betalen, wordt eten en werken aan een betere situatie, ook al moeilijk. Hierdoor komen veel werklozen e.a. uitkeringsgerechtigden, onnodig in een uitzichtloze situatie terecht)
Ik vind dat ie dan wel recht op zeiken heeft hoor!
Ben zelf twee jaar werkloos geweest, na een HTS opleiding (ik kreeg dan nog 650 euro WW per maand, vanwege een beetje arbeidsverleden)
Dit was krap leven, zeker als je andere onvoorziene kosten moet maken. Zo werd ik op een gegeven moment zo depressief (tja, bij 280 afwijzingen, ga je aan jezelf twijfelen), dat ik echt even psychische hulp nodig had. Kosten: 65 euro per maand! (gelukkig betaalden m'n ouders dat en kreeg ik giften van ze. Mogelijk gemaakt door de gigantisch hoge dubbele(!) uitkering van mijn vader. Ja heel krom!)
Babybox, laat je niet opnaaien. Twijfel niet aan jezelf, het is gewoon de kut-situatie, op dit moment. Daar komt eens een einde aan. Ooit kun je de vruchten plukken van je inspanningen. Ga je vooral niet schuldig voelen, door opmerkingen, zoals hierboven "gequote". Daar ga je je heel ongelukkig van voelen, terwijl jij niet om deze situatie hebt gevraagd.
Sterker: Je hebt tot nu toe, het maximale gedaan, om in je eigen levensonderhoud te kunnen voorzien: een universitaire studie.
Het soort mensen, dat denkt, dat uitkeringsgerechtigden, "handophouders" of "profiteurs" zijn, verdient het, om afhankelijk te worden van een uitkering. Onze "quoter" zal dan (gelukkig) erg leiden onder zijn eigen oordeel.
Ik vind dat schoolverlaters (HBO + universiteit) recht hebben op een hogere uitkering, want zij gaan in de toekomst nog zoveel premie betalen. Het is gewoon een verzekering, waar je recht op hebt. Als je iets claimt bij de brandverzekering, wordt er toch ook niet gezegd, dat je een handophouder bent? Je maakt gewoon gebruik, van een voorziening, waarvoor je maandelijks een behoorlijke premie betaalt (WW premie). Waarom zou jij het met 490 euro moeten doen, terwijl m'n vader een dubbele uitkering heeft, een kast van een huis bezit, 2 auto's rijdt, voor de derde keer op vakantie is dit jaar, burlingtonsokken en van bommelschoenen draagt...? Hij heeft altijd veel premie betaald ja, maar realiseer je dat jij nog hogere premies komt 'nt betalen.
Alleen heb je logischerwijs, nog niet de kans gehad premie af te dragen, door je leeftijd (leeftijdsdiscriminatie?) en het feit dat je met een pittige studie bezig was. Jonge mensen, die (ook in maatschappelijk- en staatsbelang) met een studie bezig waren, zouden toch ook van die voorzieningen gebruik moeten kunnen maken? Het is raar dat die daar momenteel buiten vallen. Alsof jonge mensen niet hoeven te wonen en eten...voor hen is wonen ook nog eens veel duurder. Voor de oudere generatie is de buit (lees: huis = eten + wonen + vermogen) namelijk al binnen...en die generatie mag jij (en generatiegenoten) straks onderhouden, terwijl jij nu in de stront kan zakken. Da's best wel oneerlijk ja!
Het is krom, dat die inspanningen van jonge mensen, niet worden beloond. Maar straks weet de belastingdienst je te vinden en het is de vraag of wij straks nog van die sociale voorzieningen gebruik kunnen maken of in de gelegenheid komen om vermogen op te bouwen, door het kopen van een huis..
Raar dat de jonge generatie (die nog niets heeft) een deel van de oude generatie moet onderhouden, die genoeg heeft. (dan heb ik het over mensen met een eigen afbetaald huis) En:vette premies en te hoge hypotheek betalen. En dan zal je vrouw ook nog moeten werken, anders kun je een beetje leuk huis wel vergeten. Oh ja en de opvoeding van je kinderen, moet je ook voor een achterlijk bedrag uitbesteden.
Ik heb uiteindelijk een ontzettend leuke baan gekregen, in een totaal ander vak (er zijn wel overlappingen of onderdelen uit m'n vak die van pas komen!).
Het is een ontzettend leuke baan! (kwaliteitsinspecteur ongediertebestrijding, in de grotere voedingsmiddelenindustrieen)...Hiervoor bestaat geen HBO opleiding. Specifieke werkervaring werd dan ook niet gevraagd.
Er werd wel EEN HBO verlangd, in EEN technische richting.
Dergelijke bedrijven, die hun eigen personeel opleiden, vinden het vaak volkomen logisch, dat een sollicitant, geen werkervaring heeft, in een vak, waar geen specifieke opleiding voor bestaat.
Die bedrijven / banen, zijn er meer dan je denkt.
Een starter zoekt er (helaas) niet naar, want tja, iedere starter wil in ZIJN vak aan de slag. Je hebt dus ook weinig concurrentie van andere starters, bij dat soort sollicitaties.
Een werkzoekende MET werkervaring, zal ook geneigd zijn in ZIJN richting/werkervaring op zoek te gaan, van hen zul je dus ook niet zoveel concurrentie ondervinden.
Je gebrek aan werkervaring kan dus ook een voordeel zijn! Maak gebruik van deze starter-voordelen en verkoop die voordelen goed, aan het bedrijf waar je solliciteert!
Denk bijv. aan: Kneedbaar, goedkoop, creatief, geen bedrijfsblindheid, in staat onbevooroordeelde kritiek te geven, geen last van 'gewoonte' gedrag (gewoonte gedrag is een nadeel, als een bedrijf verandering of vernieuwing zoekt, en dat zoeken alle bedrijven tegenwoordig)
Vaak krijg je er gratis een leuke interne opleiding bij, omdat er geen studie voor bestaat. Brengt je marktwaarde alleen maar op een hoger niveau.
(Tip voor babybox: Het is zalig om al je gal te spuien in e-mailtjes naar Balkenende en de site
www.ikwilwerken.nl kan je steunen in je rechten. Dit is een stichting die opkomt voor hoogopgeleide werkzoekenden.)
Verkwansel je tijd niet met schuldgevoel. Je mag van een staat best verlangen, dat ze in je levensonderhoud voorzien, tijdens jouw zoektocht naar werk. Die zoektocht is immers ook in het belang van de staat en hele maatschappij...en voor wat hoort wat. Iedere Nederlander heeft recht op, het zelfstandig kunnen voorzien in primaire behoeften (wonen, eten) Dus ook jij! 490 euro is niets, daarmee kun je niet wonen en eten...
De staat is tenslotte afhankelijk van jouw generatie en niet andersom! Straks kun je ze een poepie laten ruiken. Het is inderdaad jammer, dat je straks veel premies en belastingen komt 'nt betalen, terwijl je nu niet eens in de gelegenheid wordt gesteld voor jezelf te kunnen zorgen. Moet jij straks dan wel voor een ander zorgen?
Hoogste tijd dat de melkkoeien eens van zich af gaan praten...