quote:
Overgang Koné naar PSV vrijwel rond
Roda JC'er Arouna Koné speelt vrijwel zeker de rest van het seizoen in het rood-wit van PSV. De Kerkraadse club bereikte gisteren een principeakkoord met de landskampioen over de verhuur van de 21-jarige Ivoriaan voor de rest van het seizoen, met een optie tot koop. De kans is groot dat Koné zondag mét PSV aantreedt in het Parkstad Limburg Stadion tegen zijn dan oude club Roda JC.
De raad van commissarissen van PSV heeft het laatste woord over de overgang, maar een Eindhovense delegatie, met onder anderen trainer Guus Hiddink en manager Stan Valckx in de gelederen, kon zich gisteren grotendeels vinden in de voorwaarden die Roda JC stelde. De Kerkraadse eredivisionist wilde Koné aanvankelijk alleen verhuren als een geschikte vervanger voorhanden was. Wat Roda JC betreft hoeft PSV daar nu niet langer meer voor te zorgen. In plaats daarvan voorzag het voorstel van Roda in een fors hogere huursom voor Koné. Commissaris technische zaken Arnold Hendriks denkt dat Roda daarmee zelf op zoek kan gaan naar een geschikte vervanger. ,,In eerste instantie dachten we aan Robert (de Braziliaanse spits van PSV, red.), maar die wilde zelf niet. Dan houdt het op'', stelt Hendriks. Over de hoogte van de huursom, die naar verluidt rond de een miljoen euro zou liggen, wenst hij zich niet uit te laten. ,,Ga er maar vanuit dat het om een aanzienlijke som gaat. In elk geval van een totaal andere orde dan het eerste bod van PSV.''
Juist vanwege de hoogte van de voorgestelde huur noemt Hendriks het niet mogelijk om van PSV te eisen dat de club na een het definitieve jawoord Koné niet opstelt in het competitieduel van aanstaande zondag tegen Roda JC.
Zaakwaarnemer Serge Trimpont van Koné wenst pas te reageren als Roda JC en PSV er definitief uit zijn. ,,Tot die tijd zeg ik helemaal niets.''
Als de deal inderdaad doorgaat, kan PSV tot 1 februari volgend jaar Koné niet inzetten tijdens Europese wedstrijden. De Ivoriaanse international speelde voor Roda JC al de halve finale van de Intertoto waardoor hij in Europa pas over een half jaar speelgerechtigd is voor zijn nieuwe club.
Koné zag vorig seizoen een transfer naar Ajax afketsen op de medische keuring. Hij verlengde onlangs zijn contract met Roda tot 2008. Daarbij zou in de overeenkomst zijn opgenomen dat de club bij een tussentijdse verkoop maximaal negen miljoen euro zou mogen vragen.
Hendriks weet nog niet of hij een gooi zal doen naar de Hongaarse verdediger Roland Juhász (22) van MTK Boedapest. Op zijn bureau ligt een positief advies van zijn trainer Huub Stevens, maar Hendriks, die de aankoop uit eigen portemonnee moet financieren omdat Roda geen budget heeft voor nieuwe spelers, is nog niet overtuigd. Hij wil er nog een nachtje over slapen. ,,Als ik er helemaal in geloofde, had ik 'm al lang gehaald. Ik weet het nog niet.''
www.ld.nl
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar