abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28977836
Mijn vriend en ik hebben het wel eens over kinderen, en dat is een wens van ons allebei, maar er is een probleem, want ik slik antidepressiva.
Mijn huisarts was daar toen ik met vragen daarover kwam nogal lakoniek en zei dat ik als ik zwanger was maar bij hem moest komen, en dat hij mij dan wel over zou zetten op Seroxat (ik slik nu Prozac). Maar ik heb ooit Seroxat gehad en dat was een ramp en daarnaast heb ik gehoord dat Seroxat van al die middelen de grootste troep is. Mijn psychotherapeut heeft ook gezegd dat het geen enkel probleem is, maar via andere mensen heb ik gehoord dat je dan toch kans hebt op een huilbaby en zo?

Help.
...lifted from the shoulders of sweet dreaming angels
  woensdag 20 juli 2005 @ 15:39:23 #2
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_28978050
Kans op een huilbaby heb je altijd lijkt mij..
Wat vinden jullie er van dat die kans er is? is het dat jullie waard?
Wellicht misschien een idee om proberen de medicatie wat af te bouwen en eens kijken hoe het dan gaat voordat je zwanger probeert te geraken dan.. kun je zien wat het dan doet met je.. ? gaat het goed is alleen maar positief
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_28978169
Ik heb er geen ervaring mee, maar hier vind je wat links van Ivan Wolffers waar je misschien wat aan hebt.
Er zijn ook mensen die tijdens zwangerschap en borstvoeding sowieso geen antidepressiva nodig hebben omdat hun hormoonspiegel dan stabieler is (bijv door wegblijven menstruaties, pms etc).
Misschien kun je eens een consult aanvragen bij een gynaecoloog of psychiater om de opties voor jullie te bespreken?
  woensdag 20 juli 2005 @ 15:46:44 #4
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_28978310
Hai !

Iemand in mijn omgeving slikt(e) ook Prozac.
Nu wil ze ook graag net als jullie graag zwanger worden, alleen bij haar moet het met IVF.

Zij is langzaam aan gaan afbouwen naar een halve tablet per dag. (voor zover ik weet wel op dokteradvies). Ik weet niet of ze nu helemaal ‘Prozac-vrij is.

Misschien is dat ook handig voor jullie, dat je langzaam gaat afbouwen!

Verder heb ik geen ervaring met die andere middelen, misschien is googl-en een optie.
Succes met deze stappen, en ik hoop dat je zwanger mag raken.
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_28978483
Het is een SSRI. Ik weet niet of je dit soort dingen over kunt dragen aan je kind, maar het lijkt me beter dat je kind (op)groeit zonder een serotonine-systeem dat teveel beïnvloed is.
pi_28978639
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 15:46 schreef Rijstebuiltje het volgende:
Misschien is dat ook handig voor jullie, dat je langzaam gaat afbouwen!
Afbouwen is voor mij geen serieuze optie, want dat heb ik al een aantal keer geprobeerd, en dan zak ik weer enorm terug.
Bij mij het is het slikken van antidepressiva niet onderdeel van de mode zoals die op dit moment aan de gang is, ik ben er zo een die het echt nodig heeft. Het liefst zou ik die troep helemaal niet slikken (vandaar dat ik al een aantal keer heb afgebouwd) maar dan zie ik het leven helemaal niet meer zitten.

Maar omwille van de gezondheid van ons kindje ben ik nu dus informatie aan het vergaren, want ik wil inderdaad mijn kind niet opzadelen met van alles. Een bezoek aan een professional zit zeer zeker in de planning, maar ik vraag het hier ook even. Alle input wordt gewaardeerd
pi_28978826
Je kunt ook wel iets met deze link denk ik: http://www.rivm.nl/preven(...)formatie_Service.jsp
Je psychiater/huisarts kan met hen bellen om de gevolgen van medicijnen tijdens zwangerschap en borstvoeding te bespreken. Zij hebben daarover veel recente info in huis.
pi_28978890
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 16:03 schreef poemojn het volgende:
Je kunt ook wel iets met deze link denk ik: http://www.rivm.nl/preven(...)formatie_Service.jsp
Je psychiater/huisarts kan met hen bellen om de gevolgen van medicijnen tijdens zwangerschap en borstvoeding te bespreken. Zij hebben daarover veel recente info in huis.
Oh bedankt, daar kunnen wij onze huisarts op wijzen. Top!
  woensdag 20 juli 2005 @ 16:05:32 #9
17729 SP
I hate my interests
pi_28978909
Is het nemen van een baby wel zo'n slimme zet als je jezelf al met moeite aankunt?
pi_28978968
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 16:05 schreef SP het volgende:
Is het nemen van een baby wel zo'n slimme zet als je jezelf al met moeite aankunt?
Ik neem geen baby, mijn vriend en ik hopen er een te krijgen.

En hoe bedoel je dat ik mezelf al met moeite aankan Ik ben niet gek, of zo, hoor.
  woensdag 20 juli 2005 @ 16:12:09 #11
17729 SP
I hate my interests
pi_28979150
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 16:07 schreef BorrowedWings het volgende:

[..]

En hoe bedoel je dat ik mezelf al met moeite aankan Ik ben niet gek, of zo, hoor.
zo bedoel ik het ook niet, maar als je nogal afhankelijk van de anti depresiva bent zit er toch iets niet helemaal goed en een baby erbij maakt het leven over het algemeen niet makkelijker....
pi_28979264
Borrowedwings, ik dacht dat er vorig jaar al een topic was waar je misschien wat ervaringen en adviezen uit kunt halen.

Zwangerschap & Efexor xr
pi_28979265
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 16:12 schreef SP het volgende:

[..]

zo bedoel ik het ook niet, maar als je nogal afhankelijk van de anti depresiva bent zit er toch iets niet helemaal goed en een baby erbij maakt het leven over het algemeen niet makkelijker....
Het is dan ook geen lichtvaardige beslissing die wij nemen. Jarenlang heb ik met de overtuiging geleefd dat ik nooit aan een kind zou kunnen beginnen vanwege mijn antidepressiva. Maar nu gaat alles een tijd goed en is voor ons de tijd rijp aan het raken.
Mensen met een mankementje, in mijn geval een stofje te weinig, zouden anders geen kinderen mogen?
pi_28979355
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 16:15 schreef BorrowedWings het volgende:

Mensen met een mankementje, in mijn geval een stofje te weinig, zouden anders geen kinderen mogen?
In sommige gevallen vind ik dat idd...
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
pi_28979481
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 16:18 schreef Igraine het volgende:

[..]

In sommige gevallen vind ik dat idd...
We hebben het nu niet over sommige gevallen, ik in ieder geval niet. Ik heb het over mijn geval. En ik ben mij over mijn geval aan het informeren. En mocht alsnog het advies komen dat het niet raadzaam is (van professionals die mij kennen) zal ik dat advies zeer waarschijnlijk volgen. Maar op dit moment is het juist zo dat professionals (die mij kennen) zeggen dat het geen enkel probleem is. Ik wil dat zeker weten en probeer zo breed mogelijk aan advies te komen. Omdat ik serieus ben.
Als ik behandeld wil worden als een zestienjarige blonde bimbo die niet weet hoe je kinderwens schrijft laat ik dat wel weten, goed?
  woensdag 20 juli 2005 @ 16:24:01 #16
17729 SP
I hate my interests
pi_28979534
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 16:15 schreef BorrowedWings het volgende:

[..]

Het is dan ook geen lichtvaardige beslissing die wij nemen. Jarenlang heb ik met de overtuiging geleefd dat ik nooit aan een kind zou kunnen beginnen vanwege mijn antidepressiva. Maar nu gaat alles een tijd goed en is voor ons de tijd rijp aan het raken.
Vat het niet te persoonlijk op, maar misschien zijn sommige mensen met dit soort "mankementen" inderdaad niet geschikt om kinderen te nemen.
pi_28979607
Ik ben goed genoeg om in de kinderopvang voor de kinderen van anderen te zorgen,meerdere tegelijk, dus ik zie wat dat betreft het probleem niet in met 1 eigen kindje. Ik ben meer dan voldoende geschikt om voor kinderen te zorgen.

Mijn vraag spitst zich toe op antidepressiva en zwangerschap. Niet op mensen die mij niet kennen die een persoonlijkheidswaarschuwing proberen op te plakken. Ik word daar zó moe van.

Dus kunnen we het alsjeblieft hebben over het medische aspect?
pi_28979669
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 16:22 schreef BorrowedWings het volgende:

[..]

We hebben het nu niet over sommige gevallen, ik in ieder geval niet. Ik heb het over mijn geval. En ik ben mij over mijn geval aan het informeren. En mocht alsnog het advies komen dat het niet raadzaam is (van professionals die mij kennen) zal ik dat advies zeer waarschijnlijk volgen. Maar op dit moment is het juist zo dat professionals (die mij kennen) zeggen dat het geen enkel probleem is. Ik wil dat zeker weten en probeer zo breed mogelijk aan advies te komen. Omdat ik serieus ben.
Als ik behandeld wil worden als een zestienjarige blonde bimbo die niet weet hoe je kinderwens schrijft laat ik dat wel weten, goed?
Hee, jij vraagt iets, ik geef antwoord...
Jij vraagt of mensen met een mankementje geen kinderen zouden mogen, ik vind idd dat dat zo kan zijn ja.

Ik kan niet over jou oordelen, ik ken je niet en weet dus niet in hoeverre ik jouw 'mankementje' als obstakel zou zien.

Ik behandel dus niemand als een 16 jarige bimbo hier, maar jij reageert nu wel zo. .
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 juli 2005 @ 16:30:13 #19
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_28979698
quote:
Dit was ook mijn eerste gedachte
pi_28979766
Fijn. Nu weer een paar reacties van mensen die buiten hokjes kunnen denken.
pi_28979782
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 16:32 schreef BorrowedWings het volgende:
Misschien moet je daar zelf dan eens mee beginnen...
pi_28979891
ik heb 8 jaar geworsteld met depressie. Ook steeds weer gestopt met medicijnen en terug gezakt. Toch doorgezet en veel therapie. Nu al 6 jaar medicijnvrij (soms een periode van "voorzichtigheid"... twee keer rond de herfst).
Ik ben wel heel blij dat ik nu pas ("genezen") kinderen heb gekregen. Ik denk, hoe goed het periodes ook ging, dat ik het toen absoluut niet zou hebben gered.
Meestal is het namelijk niet alleen het "stofje missen", maar zit daar vaak een oorzaak achter.
Overleg heel goed met meerdere mensen. misschien wel een goede therapeut of psycholoog, voordat je de stap neemt. En onderzoek goed hoe het zit met de medicijnen. Ik dacht altijd dat er in de bijsluiter stond "niet te gebruiken bij zwangerschap en borstvoeding".
Heel veel succes!
uit een aspergernest
  woensdag 20 juli 2005 @ 16:38:06 #23
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_28979905
quote:

[..]

Gaat niet vanzelf hoor. Misschien moet je je toch wat beter laten voorlichten.
xenofoob, misantroop, antiloop, limonadesiroop.
  woensdag 20 juli 2005 @ 16:51:49 #24
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28980294
Jammer dat er reacties komen dat mensen die AD nodig hebben misschien maar geen kinderen zouden moeten krijgen. Dat gaat dus echt nergens over!

Als bij iemand de aanmaak of verdeling van serotonine niet goed gaat, kan die persoon angstig of depressief worden. Daar hoeft verder geen trauma achter te zitten. Als iemand met medicatie prima functioneert én er is voldoende onderzoek gedaan naar de gevolgen van AD tijdens de zwangerschap, waarom zou iemand dan geen kind mogen krijgen?

Want hoe verklaar je dat iemand met bv suikerziekte wel zwanger mag worden? Of iemand met een hartafwijking die met medicijnen prima kan leven? Dat is dus met 2 maten meten en dat is niet logisch!

Wie heeft het recht te bepalen wie al dan geen kinderen op de wereld mag zetten? Sorry hoor, maar ik zie zat mensen die in de ogen van de maatschappij alles voor elkaar hebben, prima relatie, goede baan, mooi huis, maar die uiteindelijk de kinderen niet in de hand hebben en ze dan maar hun gang laten gaan. Is dat normaal? Zijn dat goede ouders? Geef mij dan dat gezin maar waar AD wordt geslikt, maar waar ze de boel wel onder controle hebben!!!
Creativity is inventing, experimenting, growing, taking risks, breaking rules, making mistakes, and having fun
Druifje!!
  woensdag 20 juli 2005 @ 16:56:42 #25
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28980425
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 16:26 schreef BorrowedWings het volgende:
Mijn vraag spitst zich toe op antidepressiva en zwangerschap. Dus kunnen we het alsjeblieft hebben over het medische aspect?
Voor zover ik weet is Seroxat een zwaarder middel dan Prozac. Ik weet wel dat Seroxat jaren geleden al tijdens de zwangerschap gebruikt mocht worden, maar niet tijdens het geven van borstvoeding. Via de borstvoeding komt het medicijn sneller bij de baby terecht. Dat heb je zelfs al met pittig eten!!

Zal eens kijken wat ik er nog over kan vinden!
Creativity is inventing, experimenting, growing, taking risks, breaking rules, making mistakes, and having fun
Druifje!!
pi_28980431
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 16:51 schreef Diesz het volgende:
---verhaal---
Mooi gezegd!!
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 juli 2005 @ 16:56:52 #27
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_28980436
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 16:32 schreef BorrowedWings het volgende:
Tjas, jammer dat je alleen op reaties zit te wachten welke in jouw hokje passen
pi_28980498
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 16:15 schreef Randa_v het volgende:
Borrowedwings, ik dacht dat er vorig jaar al een topic was waar je misschien wat ervaringen en adviezen uit kunt halen.

Zwangerschap & Efexor xr
Heb je het linkje al gelezen, staat ook wat in over seroxat etc.
pi_28980636
quote:
Jammer dat er reacties komen dat mensen die AD nodig hebben misschien maar geen kinderen zouden moeten krijgen. Dat gaat dus echt nergens over!

Als bij iemand de aanmaak of verdeling van serotonine niet goed gaat, kan die persoon angstig of depressief worden. Daar hoeft verder geen trauma achter te zitten. Als iemand met medicatie prima functioneert én er is voldoende onderzoek gedaan naar de gevolgen van AD tijdens de zwangerschap, waarom zou iemand dan geen kind mogen krijgen?

Want hoe verklaar je dat iemand met bv suikerziekte wel zwanger mag worden? Of iemand met een hartafwijking die met medicijnen prima kan leven? Dat is dus met 2 maten meten en dat is niet logisch!

Wie heeft het recht te bepalen wie al dan geen kinderen op de wereld mag zetten? Sorry hoor, maar ik zie zat mensen die in de ogen van de maatschappij alles voor elkaar hebben, prima relatie, goede baan, mooi huis, maar die uiteindelijk de kinderen niet in de hand hebben en ze dan maar hun gang laten gaan. Is dat normaal? Zijn dat goede ouders? Geef mij dan dat gezin maar waar AD wordt geslikt, maar waar ze de boel wel onder controle hebben!!!
Het gaat mij erom of het wel verantwoord is om zwanger te raken tijdens de periode dat je antidepressiva gebruikt! Als er een deel van die antidepressiva (SSRI) bij dat kind binnenkomt, dan is dat kind een hele andere serotonine-heropname gewend binnen zijn systeem, totaal anders van wanneer hij zich buiten de baarmoeder zal bevinden. De vraag is of dit voor kan komen.
  woensdag 20 juli 2005 @ 17:09:16 #30
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28980805
Bij zwanger worden of zwanger zijn

Amitriptylline wordt veel gebruikt en lijkt veilig (3).
Niet beschadigend voor de vrucht, maar wel kans op ont-rekkingsverschijnsel bij de baby (1).

Fluoxetine (Prozac®) lijkt veilig en er is veel ervaring mee opgedaan (3).
Er bestaat kans op schade, maar de betekenis voor de mens is onduidelijk (1).

Fluvoxamine (1) kent tot nu toe geen aanwijzingen voor schade aan de vrucht of het voortplantingsproces.

Over het effect van St Janskruid op de vrucht is weinig bekend (2).

Lithium: niet doen. Bekend als vrucht-beschadigend (1).

Bij borstvoeding

Moclobemide en Nortriptyline zouden in normale doseringen geen schade aanrichten (1).

Amitriptyline en fluoxetine (Prozac®) gaan over in de moedermelk, enig effect op de baby kan niet worden uitgesloten (1). Veel ervaring, geen problemen gerapporteerd.

Volgens sommigen is sertraline (Zoloft®) de eerste keus (5).

Van fluvoxamine is onbekend of het overgaat in de melk (1).

De American Academy of Pediatrics schrijft dat fluoxetine (Prozac®) waarschijnlijk wel verenigbaar is met het geven van borstvoeding, net als fluvoxamine en paroxetine (2).

Lithium: niet doen.

Bijzonderheden

Er is veel tegenstrijdige literatuur over het gebruik van antidepressiva tijdens zwangerschap en borstvoeding. Het is onbekend welke invloed een niet behandelde depressie op de vrucht en het kind heeft. Het positieve effect van borstvoeding op de depressie moet ook in overweging genomen worden. Bij voorkeur niet abrupt stoppen met de medicatie, maar in overleg met de arts. Mogelijk helpen de sporen van medicatie in de borstvoeding de ontwenningsverschijnselen bij zuigelingen verminderen (2).

Bronnen
(1) Farmacotherapeutisch Kompas 1999, Zweedse classificatie
(2) Pharmaceutisch Weekblad, special borstvoeding (5 mei 2000, jrg 135, nr 18).
(3) informatie van de KNMP
(4) Stichting DGV FTO module (= nascholingsmodule voor huisartsen en apothekers)
(5) http://neonatal.ttuhsc.edu/lact
(6) http://www.borstvoeding.com/newman/medicijnen.html

Bron van dit stuk: http://www.ouders.nl/xpro2000-06.htm
Druifje!!
pi_28980828
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 16:56 schreef Diesz het volgende:
Ik weet wel dat Seroxat jaren geleden al tijdens de zwangerschap gebruikt mocht worden, maar niet tijdens het geven van borstvoeding. Via de borstvoeding komt het medicijn sneller bij de baby terecht. Dat heb je zelfs al met pittig eten!!
Dat verschilt per medicijn, sommigen worden nl in de maag van de baby afgebroken (waar het met bv dus terecht komt). Verder wordt soms zelfs aangeraden een medicijn dat je tijdens de zwangerschap gebruikt hebt vooral ook tijdens de bv-periode te blijven gebruiken zodat de baby het nog in kleine hoeveelheden binnenkrijgt en dan langzaam kan afkicken. Maar het RIVM (zie eerder gegeven link) kan daar meer over vertellen dan ik.
Over dat scherpe eten: zie http://www.intermediair.nl/kv_artikel.jsp?id=3265
  woensdag 20 juli 2005 @ 17:11:54 #32
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28980888
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 16:56 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Tjas, jammer dat je alleen op reaties zit te wachten welke in jouw hokje passen
Nee Swetsenegger, dat klopt dus niet, ts is op zoek naar info over de eventuele gevolgen. Ze vraagt hier niet of ze kinderen mag krijgen. De reacties zijn dus niet relevant, waardoor haar reactie niet meer dan logisch is!

Zodra je vertelt medicatie te gebruiken beginnen veel mensen al te steigeren, maar als je nou eens de tijd neemt om dingen uit te zoeken, dan kijk je waarschijnlijk heel anders tegen dit soort zaken aan!
Druifje!!
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 juli 2005 @ 17:13:47 #33
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_28980949
quote:

Dan heb je het niet helemaal begrepen wat de opmerkingen zijn.
Ook voor mensen met een hartafwijking zou ik vargen of ze het wel absoluut zeker weten.
Kinderen zijn namelijk redelijk demanding en kunnen dus een aanslag zijn op een eventuele wankele gezondheid.

Niemand heeft hier gezegd dat dit specifiek voor TS opgaat.
  woensdag 20 juli 2005 @ 17:14:36 #34
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28980975
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 17:03 schreef boyv het volgende:

[..]

Het gaat mij erom of het wel verantwoord is om zwanger te raken tijdens de periode dat je antidepressiva gebruikt! Als er een deel van die antidepressiva (SSRI) bij dat kind binnenkomt, dan is dat kind een hele andere serotonine-heropname gewend binnen zijn systeem, totaal anders van wanneer hij zich buiten de baarmoeder zal bevinden. De vraag is of dit voor kan komen.
Als je mijn stukje goed hebt gelezen, dan begrijp je dat ik niet reageerde op het stukje SSRI, daar heb ik daarna een stukje over gepost. Mijn reactie ging over de opmerkingen dat er misschien maar beter geen kindje kon komen, omdat men vindt dat ts dat misschien niet zou kunnen handelen.
Druifje!!
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 juli 2005 @ 17:14:46 #35
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_28980985
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 17:11 schreef Diesz het volgende:

[..]

Nee Swetsenegger, dat klopt dus niet, ts is op zoek naar info over de eventuele gevolgen. Ze vraagt hier niet of ze kinderen mag krijgen. De reacties zijn dus niet relevant, waardoor haar reactie niet meer dan logisch is!

Zodra je vertelt medicatie te gebruiken beginnen veel mensen al te steigeren, maar als je nou eens de tijd neemt om dingen uit te zoeken, dan kijk je waarschijnlijk heel anders tegen dit soort zaken aan!
Mjah, zit wat in. Maar niet alleen de invloed van anti depressiva op de ongeboren vrucht kan een reden zijn om het nog eens te overwegen toch?
  woensdag 20 juli 2005 @ 17:16:01 #36
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28981018
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 17:10 schreef poemojn het volgende:

[..]

Dat verschilt per medicijn, sommigen worden nl in de maag van de baby afgebroken (waar het met bv dus terecht komt). Verder wordt soms zelfs aangeraden een medicijn dat je tijdens de zwangerschap gebruikt hebt vooral ook tijdens de bv-periode te blijven gebruiken zodat de baby het nog in kleine hoeveelheden binnenkrijgt en dan langzaam kan afkicken. Maar het RIVM (zie eerder gegeven link) kan daar meer over vertellen dan ik.
Over dat scherpe eten: zie http://www.intermediair.nl/kv_artikel.jsp?id=3265
Klopt, er is de afgelopen jaren aardig wat veranderd! Destijds werd het eerst helemaal afgeraden, er was te weinig bekend. Daarna wat ik dus schreef over de borstvoeding, maar zie net dat dat inmiddels ook achterhaald is.
Druifje!!
  woensdag 20 juli 2005 @ 17:20:16 #37
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28981161
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 17:13 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Dan heb je het niet helemaal begrepen wat de opmerkingen zijn.
Ook voor mensen met een hartafwijking zou ik vargen of ze het wel absoluut zeker weten.
Kinderen zijn namelijk redelijk demanding en kunnen dus een aanslag zijn op een eventuele wankele gezondheid.

Niemand heeft hier gezegd dat dit specifiek voor TS opgaat.
Heb het prima begrepen hoor!! Misschien lijken de opmerkingen persoonlijker gericht dan bedoeld TS vatte het persoonlijk op, tenminste, zo lees ik het, maar ik zag het ook als persoonlijk!!

Zoals je zegt is een wankele gezondheid inderdaad een reden om er goed over na te denken. Iemand met een hartafwijking zou er eerder tussenuit kunnen knijpen, iemand die suikerziekte heeft, kan ineens onderuit gaan door een hypo of hyper. Bij iemand met AD is het niet zo heftig als in deze voorbeelden. Als je consequent AD slikt is er dus niks aan de hand. Opbouwen en afbouwen kan vervelend zijn, maar als je goed slikt zijn er ook geen klachten!
Druifje!!
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 juli 2005 @ 17:22:13 #38
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_28981237
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 17:20 schreef Diesz het volgende:

[..]

Heb het prima begrepen hoor!! Misschien lijken de opmerkingen persoonlijker gericht dan bedoeld TS vatte het persoonlijk op, tenminste, zo lees ik het, maar ik zag het ook als persoonlijk!!

Zoals je zegt is een wankele gezondheid inderdaad een reden om er goed over na te denken. Iemand met een hartafwijking zou er eerder tussenuit kunnen knijpen, iemand die suikerziekte heeft, kan ineens onderuit gaan door een hypo of hyper. Bij iemand met AD is het niet zo heftig als in deze voorbeelden. Als je consequent AD slikt is er dus niks aan de hand. Opbouwen en afbouwen kan vervelend zijn, maar als je goed slikt zijn er ook geen klachten!
Er bestaat ook nog zoiets als erfelijkheid.

Maar daar gaat het nu niet om, het waren zover ik kon zien gewoon goedbedoelde opmerkingen.
  woensdag 20 juli 2005 @ 17:24:26 #39
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28981304
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 17:14 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Mjah, zit wat in. Maar niet alleen de invloed van anti depressiva op de ongeboren vrucht kan een reden zijn om het nog eens te overwegen toch?
Als ik het goed lees, dan is TS serieus bezig met de overweging om te kijken of ze kinderen kunnen krijgen. Ze zegt nog niet het wel te doen, ze zegt nog niet het niet te doen. Ze vertelt alleen dat de artsen zeggen dat het kan en mag, ook met medicatie. Ik vind het een compliment waard dat ze niet zomaar in het diepe duiken, maar ook zelf nog op onderzoek uit gaan!!

Er zijn maar weinig mensen die zo serieus nadenken over de gevolgen van een zwangerschap en het ouderschap, veel mensen die het gewoon 'doen' zonder te kijken wat het beste is voor de baby, dat ik hier juist veel respect voor heb!!
Druifje!!
pi_28981387
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 17:14 schreef Diesz het volgende:

[..]

Als je mijn stukje goed hebt gelezen, dan begrijp je dat ik niet reageerde op het stukje SSRI, daar heb ik daarna een stukje over gepost. Mijn reactie ging over de opmerkingen dat er misschien maar beter geen kindje kon komen, omdat men vindt dat ts dat misschien niet zou kunnen handelen.
Dat begrijp ik, het was dan ook geen aanval op jou, maar meer een soort toevoeging (hoewel het niet echt over hetzelfde gaat) van mijn kant
  woensdag 20 juli 2005 @ 17:28:05 #41
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28981402
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 17:22 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Er bestaat ook nog zoiets als erfelijkheid.

Maar daar gaat het nu niet om, het waren zover ik kon zien gewoon goedbedoelde opmerkingen.
Weet ik, maar hoeveel mensen laten onderzoeken wat erfelijke factoren zijn?? Tegenwoordig kan je onderzoeken of borst- en baarmoederhalskanker in de genen zit, maar laat iedereen dat controleren??

Ik begrijp je bedoeling wel en geef je ook echt gelijk dat mensen goed moeten kijken wat de risico's zijn, maar ik proefde in dit topic dus een stukje wantrouwen waar dat dus niet nodig zou moeten zijn!!

Enne.... ik bedoel het inderdaad goed, ga er van uit dat de meesten het ook goed bedoelen. Toch ben ik van mening dat men zich, zeker bij dit soort vragen, eerst eens in de materie moet verdiepen!!!
Druifje!!
  woensdag 20 juli 2005 @ 17:28:45 #42
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28981420
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 17:27 schreef boyv het volgende:

[..]

Dat begrijp ik, het was dan ook geen aanval op jou hoor
Weet ik, wist alleen niet of je mijn bedoeling begreep
Druifje!!
pi_28981440
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 17:20 schreef Diesz het volgende:

De opmerkingen zijn helemaal niet persoonlijk gericht en als TS en jij ze wel zo wensen op te vatten...tja.

ik zei bijv

Jij vraagt of mensen met een mankementje geen kinderen zouden mogen, ik vind idd dat dat zo kan zijn ja.

Ik kan niet over jou oordelen, ik ken je niet en weet dus niet in hoeverre ik jouw 'mankementje' als obstakel zou zien.

Dat ging over haar vraag mbt mensen met een 'mankementje' dat gaat dus nieteens alleen om medische aangelegenheden, maar kan ook om bijv sociaal-maatschappelijke 'mankementen' gaan.

Ik vind het een beetje onzin om als mensen zich oprecht iets afvragen m.b.t. een bepaalde stoornis maar gelijk te gaan schermen met dit soort vragen. Dan krijg je daar namelijk ook antwoorden op, maar die bevallen blijkbaar niet, omdat de vragensteller ze persoonlijk aan wil trekken.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 juli 2005 @ 17:31:37 #44
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_28981507
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 17:28 schreef Diesz het volgende:

[..]

Weet ik, maar hoeveel mensen laten onderzoeken wat erfelijke factoren zijn?? Tegenwoordig kan je onderzoeken of borst- en baarmoederhalskanker in de genen zit, maar laat iedereen dat controleren??
Niemand, maar dat is ook wat anders dan 'willens en wetens'
quote:
Ik begrijp je bedoeling wel en geef je ook echt gelijk dat mensen goed moeten kijken wat de risico's zijn, maar ik proefde in dit topic dus een stukje wantrouwen waar dat dus niet nodig zou moeten zijn!!
Nee, dat iedereen zich goed bewust moet zijn van de risico's EN de invloed op je leven.
quote:
Enne.... ik bedoel het inderdaad goed, ga er van uit dat de meesten het ook goed bedoelen. Toch ben ik van mening dat men zich, zeker bij dit soort vragen, eerst eens in de materie moet verdiepen!!!
Ik ben goed bekend met depressiviteit, dank u
pi_28981650
TS :
overleg gewoon met je ha
het lijkt mij het verstandigste je AD af te bouwen. Wellicht kan je wel gewoon zonder inmiddels.

kans op huilbaby heb je altijd, als je daarin geen risico's wilt lopen, moet je ook niet proberen kindertjes te krijgen

en ps: ff googlen levert een hoop resultaat op. Krigj je ook geen "vervelende" reaktie die je blijkbaar toch niet wilt horen
Zoals ma kamper piet zegt:
~~ * * eeN DaG NieT LEVEN ~~ IS DaG NieT LacHT TOCHT ? * * ~~
  woensdag 20 juli 2005 @ 17:41:30 #46
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28981700
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 17:29 schreef Igraine het volgende:

[..]

De opmerkingen zijn helemaal niet persoonlijk gericht en als TS en jij ze wel zo wensen op te vatten...tja.

ik zei bijv

Dat ging over haar vraag mbt mensen met een 'mankementje' dat gaat dus nieteens alleen om medische aangelegenheden, maar kan ook om bijv sociaal-maatschappelijke 'mankementen' gaan.

Ik vind het een beetje onzin om als mensen zich oprecht iets afvragen m.b.t. een bepaalde stoornis maar gelijk te gaan schermen met dit soort vragen. Dan krijg je daar namelijk ook antwoorden op, maar die bevallen blijkbaar niet, omdat de vragensteller ze persoonlijk aan wil trekken.
Nee hoor, ligt aan de manier van schrijven. TS vraagt info over zwangerschap en medicatie, niet of ze wel zwanger mag worden. De volgende stukjes zijn een vb van wat ik dus persoonlijk vind
quote:
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 16:12 schreef SP het volgende:

[..]

TS reageerde op dit soort opmerkingen, waardoor ze die vraag stelde en jouw antwoord kreeg. Ze kwam niet met deze vraag als start van het topic toch?

Als ik jou goed begrijp, dan zijn er maar weinig mensen goed om kinderen op de wereld te zetten, want elk mens met een afwijking kan dus maar beter geen kinderen krijgen.

Hoe kijk jij dan tegen mij aan? Ik ben ziek geworden na mijn oudste zoon. Medicijnen geslikt, opgeknapt, gestopt met de medicijnen, 2e kindje, weer ziek en nu dus al ruim 6 jaar aan de medicatie. Maakt mij dat een slechtere moeder? Mijn kids komen niks tekort, krijg zelfs complimentjes over hoe goed ze zijn opgevoed.

Mijn vraag is dus of jouw reactie onderbouwd en relevant is.
Druifje!!
pi_28981811
quote:

[..]

Dingen die je nooit meer wilt horen
underground forever baby
  woensdag 20 juli 2005 @ 17:46:10 #48
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28981813
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 17:31 schreef Swetsenegger het volgende:

[quote]Niemand, maar dat is ook wat anders dan 'willens en wetens'
Jij wil niet weten hoeveel mensen zich bewust zijn van de risico's die ik noemde en er willens en wetens voor gaan!!
quote:
Nee, dat iedereen zich goed bewust moet zijn van de risico's EN de invloed op je leven.
Helemaal mee eens, maar er waren mensen die wel met een vinger begonnen te wijzen!
quote:
Ik ben goed bekend met depressiviteit, dank u
En toch ben je papa. Dan begrijp je des te beter hoe het voelt lijkt me.
Druifje!!
pi_28981852
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 17:41 schreef Diesz het volgende:

[..]

Nee hoor, ligt aan de manier van schrijven. TS vraagt info over zwangerschap en medicatie, niet of ze wel zwanger mag worden. De volgende stukjes zijn een vb van wat ik dus persoonlijk vind
[..]

[..]

TS reageerde op dit soort opmerkingen, waardoor ze die vraag stelde en jouw antwoord kreeg. Ze kwam niet met deze vraag als start van het topic toch?

Als ik jou goed begrijp, dan zijn er maar weinig mensen goed om kinderen op de wereld te zetten, want elk mens met een afwijking kan dus maar beter geen kinderen krijgen.

Hoe kijk jij dan tegen mij aan? Ik ben ziek geworden na mijn oudste zoon. Medicijnen geslikt, opgeknapt, gestopt met de medicijnen, 2e kindje, weer ziek en nu dus al ruim 6 jaar aan de medicatie. Maakt mij dat een slechtere moeder? Mijn kids komen niks tekort, krijg zelfs complimentjes over hoe goed ze zijn opgevoed.

Mijn vraag is dus of jouw reactie onderbouwd en relevant is.
Mijn antwoord was dan ook, ik vind dat dat in sommige gevallen zo kan zijn.

Dus wat jij denkt goed aan mij te begrijpen, klopt m.i. niet.
pi_28981863
Nog een link: engelstalig forum van Dr Hale over medicatie tijdens voornl de bv-periode: http://66.230.33.248/discus/messages/43/43.html

Op het http://www.borstvoedingsforum.nl is met de zoekfunctie ook veel terug te vinden, zoals dit topic
quote:
RIVM raadt het niet af! June 18 2005, 2:09 PM
Ik heb een tijdje geleden eens een presentatie gemaakt over het gebruik van oa seroxat tijdens zwangerschap en borstvoeding (ben arts-assistent in opleiding), en dit is wat ik mij hier grofweg van herinner:

- literatuurgegevens zijn voorlopig positief voor gebruik tijdens de lactatieperiode, de langetermijneffecten op de zuigeling moeten wel nog geëvalueerd worden
- minder dan 3% van de moederdosis bereikt de zuigeling, de concentraties in het bloed van de zuigeling zijn zeer laag of niet aantoonbaar
- de maximale concentratie in de melk wordt bereikt 4-6u na inname (dus evt innemen na de laatste voeding en nachtvoeding zo nodig vervangen)
- advies RIVM: gebruik van antidepressiva hoeft geen reden te zijn om borstvoeding te stoppen. In de meeste groepen psychofarmaca zijn geneesmiddelen te vinden die veilig gebruikt kunnen worden. Specifiek over Seroxat wordt gezegd dat dit verder kan ingenomen worden tijdens borstvoeding.

Enkele interessante bronnen die je misschien aan je verloskundige kan aanraden om na te kijken zijn:
- UpToDate: hier wordt de meest recente informatie uit wetenschappelijke artikels gebundeld. www.uptodate.com (je hebt wel een inlogaccount nodig - een wetenschappelijke bibliotheek heeft vaak wel een abonnement)
- boekje over medicatiegebruik tijdens zwangerschap en borstvoeding, te bestellen bij het RIVM, zeer handig overzicht!! www.rivm.nl
- naslagwerk Williams & Wilkins
pi_28981875
Diesz:
goede opvoeding en iets te kort komen is iets heel anders.
Ik ben ook goed opgevoed maar ben door (jawel) ziekte van mijn moeder wel degelijk eea tekort gekomen. Wat tevens ook niet zegt dat zij een slechte moeder is!
pi_28981922
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 17:47 schreef Igraine het volgende:

[..]

ik ben het wel met je eens! in sommige gevallen
pi_28982169
TS, zinloos om zoiets op een forum te vragen, zoals je ziet (en ook in dat andere topic waar naar wordt verwezen) loop je vooral tegen de vooroordelen aan dat een klinische depressie inhoudt dat je labiel bent of anderszins gestoord. Gewoon overleggen met een gynaecoloog of neuroloog, die weten er veel meer van (huisartsen zijn over het algemeen ook nog niet op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en volgen het standaard protocol voor medicatie waar nog niet genoeg over bekend is).

Voor de rest (ook Diesz), gewoon die rotopmerkingen negeren. Sommige mensen weten echt niet waar ze het over hebben, vooral hier op het forum. Gelukkig is de "echte" wereld op dit gebied al wat meer met zijn tijd meegegaan.
mooi he, alles
  woensdag 20 juli 2005 @ 18:30:51 #54
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28983007
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 17:47 schreef Igraine het volgende:

[..]

Nee hoor, jij geeft duidelijk aan dat jij vindt dat sommige mensen geen kinderen horen te krijgen. Begrijp het prima!
Druifje!!
  woensdag 20 juli 2005 @ 18:36:11 #55
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28983160
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 17:48 schreef Spekkiemonster het volgende:
Diesz:
Ik ben ook goed opgevoed maar ben door (jawel) ziekte van mijn moeder wel degelijk eea tekort gekomen. Wat tevens ook niet zegt dat zij een slechte moeder is!
Dus trek jij ook de conclusie dat mensen die een 'mankementje' hebben hun kinderen tekort doen. Sorry, maar dat is dus BULLSHIT. Dat jij het zo ervaart vind ik vervelend voor je, ik weet dat het anders kan.

Als ik iets niet kan doordat ik ziek ben (dat is wel eens voorgekomen), dan wordt dat opgevangen door vrienden en familie. Mijn kids komen dus niets tekort. Niet in de opvoeding en niet aan ervaringen.

Wat ik wilde zeggen is dat je geen vergelijking kan maken.

Als ik simpel naar een gezin hier in de straat kijk...... ouders hebben alles wat ze willen, maar de kinderen zijn niet te hanteren. Terroriseren de hele buurt, maar om verdere ruzies thuis te voorkomen houden ze hun mond maar. Sorry, maar dan komt je kind pas echt wat tekort!!
Druifje!!
  woensdag 20 juli 2005 @ 18:37:12 #56
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28983192
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 17:59 schreef phileine het volgende:
TS, zinloos om zoiets op een forum te vragen, zoals je ziet (en ook in dat andere topic waar naar wordt verwezen) loop je vooral tegen de vooroordelen aan dat een klinische depressie inhoudt dat je labiel bent of anderszins gestoord. Gewoon overleggen met een gynaecoloog of neuroloog, die weten er veel meer van (huisartsen zijn over het algemeen ook nog niet op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en volgen het standaard protocol voor medicatie waar nog niet genoeg over bekend is).

Voor de rest (ook Diesz), gewoon die rotopmerkingen negeren. Sommige mensen weten echt niet waar ze het over hebben, vooral hier op het forum. Gelukkig is de "echte" wereld op dit gebied al wat meer met zijn tijd meegegaan.
I know, heb alleen de ijdele hoop sommige mensen wat wijzer te kunnen maken
Druifje!!
pi_28984815
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 18:36 schreef Diesz het volgende:

[..]

Dus trek jij ook de conclusie dat mensen die een 'mankementje' hebben hun kinderen tekort doen. Sorry, maar dat is dus BULLSHIT. Dat jij het zo ervaart vind ik vervelend voor je, ik weet dat het anders kan.
Heb je uberhaupt wel gelezen wat ik schreef??
pi_28984863
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 18:36 schreef Diesz het volgende:

[..]

ik weet dat het anders kan.
of denk je dat je weet dat het anders kan omdat je niet beter weet .... ?
  woensdag 20 juli 2005 @ 19:50:51 #59
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_28985304
Diesz, ik vind het een nobel streven dat je onwetende mensen wetend wil maken, maar ik vind het erg jammer dat nu de hele discussie richting een heel ander onderwerp gaat.
In zulke gevallen: als de opmerkingen je niet aanstaan kun je ze negeren, als ze niet door de beugel kunnen wordt er van onze kant wat aan gedaan of als het uit de hand loopt.

Misschien een goed idee om een apart topic te openen over wel of niet kinderen met een medische achtergrond?
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  woensdag 20 juli 2005 @ 20:01:31 #60
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_28985625
Waarom zou je daar een apart topic over openen?
Kan toch prima hier?
...dass wir fliegen.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 juli 2005 @ 20:05:37 #61
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_28985776
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 17:46 schreef Diesz het volgende:

En toch ben je papa. Dan begrijp je des te beter hoe het voelt lijkt me.
Ik ben niet depressief.
Je hoeft toch geen ervaring uit de eerste hand te hebben. Indirect kan je misschien zelfs beter oordelen wat voor invloed het kan hebben op het leven van een ander. Maar goed, daar gaat de hele discussie niet over.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 juli 2005 @ 20:06:53 #62
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_28985809
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 17:59 schreef phileine het volgende:

Mjah, ik begrijp niet goed waar je het over hebt, aangezien er geen 'rotopmerking' in dit topic staan, alleen goed bedoelde waarschuwingen.
pi_28988777
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 18:30 schreef Diesz het volgende:

Nee hoor, jij geeft duidelijk aan dat jij vindt dat sommige mensen geen kinderen horen te krijgen. Begrijp het prima!
Ik ben blij dat je het nu wel begrijpt gezien je eerder zei:

Wat dus totaal iets anders is als hetgeen ik aangaf.

En waar baseer je het op dat iedereen onwetend zou zijn? Daar komt bij dat er niemand gezegd heeft dat iemand met een depressie niet goed bij z'n hoofd is en bij voorbaat al niet geschikt zou zijn om ouder te worden.

Als je dat soort vragen hier komt stellen kan je toch ook wedervragen verwachten.
  woensdag 20 juli 2005 @ 21:50:24 #64
61800 Rottdog
May all your dreams come true
pi_28989416
Na eerst wat boosheid te hebben gekregen naar aanleiding van bepaalde opmerkingen hier, die echt slaan als een LUL op een drumstel toch besloten om op je vraag antwoord te geven.

Ik zelf ben een slikker van seroxat ook tijdens mijn zwangerschap en nu een gelukkige moeder van een mooie dochter. Na veel wikken en wegen toch besloten om ervoor te gaan ondanks dat ik seroxat slik, mijn huisarts (die allerlei instanties voor me heeft gebeld) gaf hierin ook zijn toestemming. Er zat hier in (Drenthe) alleen wel een 1 ding aan vast en dat was een bevalling in het ziekenhuis zodat na de bevalling het kind bekeken kon worden door een kinderarts en we moesten 48-uur blijven.

Laat je goed voorlichten en neem dan je besluit in ieder geval sterkte met welke afweging dan ook en laat je niet "gek" maken.
pi_28989437
Swets laat maar joh, je snapt het gewoon niet. En dat geeft ook verder niet, maar neem nou maar van me aan dat het heel erg kwetsend is om te suggereren dat ik misschien niet geschikt ben om kinderen op te voeden omdat ik een ad moet slikken. Met mijn medicijnen ben ik veel stabieler dan veel "gezonde" mensen die ik ken, en ik doe mijn kind daar echt niets mee tekort. Net als in dat andere topic word ik soms gewoon wat moe van dat stigma. Net als jullie bijvoorbeeld moe zullen worden van mensen die zeggen dat je je maar moet neerleggen bij onvruchtbaarheid omdat de natuur blijkbaar beschikt dat je geen kinderen moet hebben. Ze weten niet waar ze het over hebben.

Igraine: er is gewoon geen relatie tussen stabiliteit en het slikken van ad's. En dat wordt door dat soort vragen wel gesuggereerd.
mooi he, alles
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 juli 2005 @ 21:53:18 #66
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_28989537
-edit- laat ook maar
  woensdag 20 juli 2005 @ 22:32:05 #67
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28991092
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 19:34 schreef Spekkiemonster het volgende:

[..]

Heb je uberhaupt wel gelezen wat ik schreef??
Kan prima lezen hoor!! Dit is toch jouw tekst??
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 17:48 schreef Spekkiemonster het volgende:
Diesz:
Druifje!!
  woensdag 20 juli 2005 @ 22:33:15 #68
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28991150
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 19:36 schreef Spekkiemonster het volgende:

[..]

of denk je dat je weet dat het anders kan omdat je niet beter weet .... ?
Hahahaha, dat jij met jouw moeder die ervaring hebt, wil niet zeggen dat dat normaal is. Dus denk dat je deze opmerking beter naar jezelf kan schuiven!!!
Druifje!!
  woensdag 20 juli 2005 @ 22:34:56 #69
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28991221
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 19:50 schreef E.T. het volgende:
Diesz, ik vind het een nobel streven dat je onwetende mensen wetend wil maken, maar ik vind het erg jammer dat nu de hele discussie richting een heel ander onderwerp gaat.
In zulke gevallen: als de opmerkingen je niet aanstaan kun je ze negeren, als ze niet door de beugel kunnen wordt er van onze kant wat aan gedaan of als het uit de hand loopt.

Misschien een goed idee om een apart topic te openen over wel of niet kinderen met een medische achtergrond?
Hoi E.T.

Hoezo gaat de discussie richting een ander onderwerp?? Mijns insziens gaat het nog steeds om de vraag van TS en ik hoop dat ze nog reageert. Denk dat het juist goed is dat er een discussie is, er is gewoon te veel onwetendheid, dat was aan de reacties te merken.
Druifje!!
  woensdag 20 juli 2005 @ 22:36:13 #70
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28991261
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 20:05 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ik ben niet depressief.
Je hoeft toch geen ervaring uit de eerste hand te hebben. Indirect kan je misschien zelfs beter oordelen wat voor invloed het kan hebben op het leven van een ander. Maar goed, daar gaat de hele discussie niet over.
Sorry Swets, maar dat ben ik toch niet met je eens!! Ervaringsdeskundigen weten nog steeds beter hoe het werkt dan iemand die mee 'mag' kijken!!
Druifje!!
  woensdag 20 juli 2005 @ 22:38:46 #71
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28991374
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 21:36 schreef Igraine het volgende:

[..]

Ik ben blij dat je het nu wel begrijpt gezien je eerder zei:

Wat dus totaal iets anders is als hetgeen ik aangaf.

En waar baseer je het op dat iedereen onwetend zou zijn? Daar komt bij dat er niemand gezegd heeft dat iemand met een depressie niet goed bij z'n hoofd is en bij voorbaat al niet geschikt zou zijn om ouder te worden.

Als je dat soort vragen hier komt stellen kan je toch ook wedervragen verwachten.
Mijn tekst is nog steeds niet veranderd hoor!! De zin: Als ik je goed begrijp........ beter geen kinderen krijgen is voor mij hetzelfde bedoeld als wat ik daarna zeg, dat jij vindt....... Is maar net hoe je het leest!!

Verder kwam ik toch echt de opmerking tegen dat mensen die ad's slikken misschien niet geschikt zijn om kinderen te krijgen.
Druifje!!
  woensdag 20 juli 2005 @ 22:53:44 #72
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_28992166
Wie zijn er wel geschikt om kinderen te krijgen?
Dat zou ik wel eens willen weten...
...dass wir fliegen.
  woensdag 20 juli 2005 @ 22:54:57 #73
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_28992219
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 22:36 schreef Diesz het volgende:

[..]

Sorry Swets, maar dat ben ik toch niet met je eens!! Ervaringsdeskundigen weten nog steeds beter hoe het werkt dan iemand die mee 'mag' kijken!!
mwoah ben ik het niet geheel met je eens.. wie heeft er meer ervarin met om een voorbeeld te noemen depressieve moeder het kind wat moeders elke dag ziet of een ervaringsdeskundige die moeders maar eens in de zoveel tijd ziet

theoretisch gezien weet een ervaringsdeskundige meer maar practisch gezien toch eerder een kind bijv. of iig iemand die heel dichtbij iemand met een depressie staat..
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 juli 2005 @ 23:00:57 #74
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_28992507
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 22:36 schreef Diesz het volgende:

[..]

-edit-

dit dus
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 22:54 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

mwoah ben ik het niet geheel met je eens.. wie heeft er meer ervarin met om een voorbeeld te noemen depressieve moeder het kind wat moeders elke dag ziet of een ervaringsdeskundige die moeders maar eens in de zoveel tijd ziet

theoretisch gezien weet een ervaringsdeskundige meer maar practisch gezien toch eerder een kind bijv. of iig iemand die heel dichtbij iemand met een depressie staat..
  woensdag 20 juli 2005 @ 23:05:26 #75
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_28992706
soms ben ik best wijs
  woensdag 20 juli 2005 @ 23:10:52 #76
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_28992976
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 23:05 schreef _evenstar_ het volgende:
soms ben ik best wijs
Als je wijs was geweest had je wel begrepen dat gequote worden door Swets geen enkele garantie biedt.
...dass wir fliegen.
pi_28993742
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 22:33 schreef Diesz het volgende:

[..]

Hahahaha, dat jij met jouw moeder die ervaring hebt, wil niet zeggen dat dat normaal is. Dus denk dat je deze opmerking beter naar jezelf kan schuiven!!!
Hahahaha, wat een leuk onderwerp dit. Schiet jij altijd direct zo debiel door in de verdediging?
underground forever baby
  woensdag 20 juli 2005 @ 23:30:44 #78
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_28993940
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 23:10 schreef De-oneven-2 het volgende:

[..]

Als je wijs was geweest had je wel begrepen dat gequote worden door Swets geen enkele garantie biedt.
notice the smilies
pi_28996643
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 21:50 schreef phileine het volgende:
Igraine: er is gewoon geen relatie tussen stabiliteit en het slikken van ad's.

Ook ik vind het kortzichtig om te stellen dat iedereen die antidepressiva slikt per definitie ongeschikt is om een kind groot te brengen, maar je kunt ook te ver doorschieten naar de andere kant natuurlijk
  donderdag 21 juli 2005 @ 00:48:54 #80
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_28996796
Je mag wat mij betreft zelfs stellen dat mensen die anti-depressiva slikken over het geheel genomen labieler zijn dan mensen die het niet slikken...Zelfs dat lijkt me nog een redelijk veilige aanname...
...dass wir fliegen.
  donderdag 21 juli 2005 @ 01:01:03 #81
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28997171
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 22:54 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

Met ervaringsdeskundig bedoel ik niet het kind of iemand die er buiten staat. Een ervaringsdeskundige is iemand die zelf ziek is, of ziek is geweest. Iemand die dichtbij staat kan dingen zien, maar kan niet voelen wat degene die ziek is voelt.
Druifje!!
  donderdag 21 juli 2005 @ 01:01:33 #82
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_28997185
Voor die mensen die houden van overbodige informatie:

Ik ben pissen.
...dass wir fliegen.
  donderdag 21 juli 2005 @ 01:01:50 #83
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28997193
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 23:00 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

-edit-

dit dus
[..]
Zie hier boven.
Druifje!!
  donderdag 21 juli 2005 @ 01:04:26 #84
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28997268
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 23:25 schreef Laton het volgende:

[..]

Hahahaha, wat een leuk onderwerp dit. Schiet jij altijd direct zo debiel door in de verdediging?
Mag jij mij uitleggen waarom je vindt dat ik debiel in de verdediging schiet. Als je nou eerst eens goed leest, dan is mijn reactie niet zo debiel als de jouwe.
Druifje!!
  donderdag 21 juli 2005 @ 01:06:50 #85
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28997334
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 00:48 schreef De-oneven-2 het volgende:
Je mag wat mij betreft zelfs stellen dat mensen die anti-depressiva slikken over het geheel genomen labieler zijn dan mensen die het niet slikken...Zelfs dat lijkt me nog een redelijk veilige aanname...
Als ze niet slikken kunnen ze inderdaad labieler zijn, maar door het slikken worden ze juist stabieler. Hangt alleen van de persoon af hoe die daar mee om gaat. Iemand die zich goed voelt en te snel stopt met slikken gaat jojo'en en kan dan weer labiel worden.
Druifje!!
  donderdag 21 juli 2005 @ 01:07:41 #86
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28997357
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 01:01 schreef De-oneven-2 het volgende:
Voor die mensen die houden van overbodige informatie:

Ik ben pissen.
Nog meer overbodige info..... ik ga de honden laten plassen en mijn mandje opzoeken!
Druifje!!
  donderdag 21 juli 2005 @ 01:10:39 #87
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_28997438
Toch denk ik dat een kind van een depresieve moeder heel goed weet wat het inhoud en dus net zoveel of misschien wel meer ziet en weet over hoe het is.
eigenlijk is zo'n kind ook een ervaringsdeskundige

Hiermee wil ik niet zeggen dat ik er tegen ben hoor, daarvoor weet ik er te weinig vanaf.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  donderdag 21 juli 2005 @ 01:10:46 #88
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_28997443
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 01:06 schreef Diesz het volgende:

[..]

Als ze niet slikken kunnen ze inderdaad labieler zijn, maar door het slikken worden ze juist stabieler. Hangt alleen van de persoon af hoe die daar mee om gaat. Iemand die zich goed voelt en te snel stopt met slikken gaat jojo'en en kan dan weer labiel worden.
Ja, dus zijn ze in wezen labieler...
Wat overigens weer geen drol zegt over de opvoedkundige kwaliteiten, hoor...

Mensen die hun kinderen mishandelen kunnen bijvoorbeeld hele stabiele mensen zijn...
...dass wir fliegen.
pi_28997691
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 01:10 schreef snakelady het volgende:
Toch denk ik dat een kind van een depresieve moeder heel goed weet wat het inhoud en dus net zoveel of misschien wel meer ziet en weet over hoe het is.
Ik ben er een en ik moet wel altijd even fronsen als ik topics als deze zie. Maar ik weet ook wel dat mijn beeld gekleurd is.

Ik hoop wel dat niemand onderschat wat er allemaal met je gebeurt tijdens en na een zwangerschap, ook hormonaal gezien. Hoorde vandaag nog dat 10% van de vrouwen een postpartumdepressie krijgt. Ik kan me zo voorstellen dat het risico voor vrouwen die toch al vatbaar zijn voor depressies hoger ligt.
Ben zelf alweer een paar jaar stabiel zonder antidepressiva maar ben toch wel huiverig voor wat er met me zou kunnen gebeuren tijdens een zwangerschap. Zou er nu zelf om die reden al bijna niet aan durven beginnen, laat staan als ik het spul op dit moment nog nodig zou hebben.
  donderdag 21 juli 2005 @ 01:24:34 #90
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28997819
quote:

Hiermee wil ik niet zeggen dat ik er tegen ben hoor, daarvoor weet ik er te weinig vanaf.
Toch nog even achter pc'tje...

Kinderen zien en voelen inderdaad heel veel, je zou het ook ervaringsdeskundig kunnen noemen. De echte ervaringsdeskundige is degene die dus zelf de ziekte heeft, of heeft gehad.
Druifje!!
  donderdag 21 juli 2005 @ 01:27:27 #91
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28997903
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 01:10 schreef De-oneven-2 het volgende:

[..]

Ja, dus zijn ze in wezen labieler...
Wat overigens weer geen drol zegt over de opvoedkundige kwaliteiten, hoor...

Mensen die hun kinderen mishandelen kunnen bijvoorbeeld hele stabiele mensen zijn...
Daar heb je op zich gelijk in, er is een stofje wat 'mist' in de hersenen, als je dat niet aanvult door het slikken van die medicijnen, dan komen de klachten weer terug.

En inderdaad, ook stabiele mensen kunnen flink de mist in gaan, al denk ik dat je niet zo stabiel bent als je kinderen mishandelt, je bent dan misschien niet depressief, maar er zit toch wel een steekje los lijkt me zo!
Druifje!!
  donderdag 21 juli 2005 @ 01:31:02 #92
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_28998024
quote:

Wat bedoel je hiermee te zeggen eigenlijk?

Dat kinderen die geconfronteerd worden met depressies een hoger risico lopen ook depressief te worden? Of juist niet?

Wat bedoel je nu?
...dass wir fliegen.
  donderdag 21 juli 2005 @ 01:32:57 #93
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28998092
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 01:20 schreef thaleia het volgende:

[..]

Ik ben er een en ik moet wel altijd even fronsen als ik topics als deze zie. Maar ik weet ook wel dat mijn beeld gekleurd is.

Ik hoop wel dat niemand onderschat wat er allemaal met je gebeurt tijdens en na een zwangerschap, ook hormonaal gezien. Hoorde vandaag nog dat 10% van de vrouwen een postpartumdepressie krijgt. Ik kan me zo voorstellen dat het risico voor vrouwen die toch al vatbaar zijn voor depressies hoger ligt.
Ben zelf alweer een paar jaar stabiel zonder antidepressiva maar ben toch wel huiverig voor wat er met me zou kunnen gebeuren tijdens een zwangerschap. Zou er nu zelf om die reden al bijna niet aan durven beginnen, laat staan als ik het spul op dit moment nog nodig zou hebben.
Ik ben 1 van die 10%, al ligt het nog even anders dan jij vandaag hebt gehoord. Een PPD (PostPartumDepressie) hoeft niet altijd depressieve klachten te geven, die heb ik zelf dus nog nooit gehad. Het kan ook angst- en paniekklachten veroorzaken, dat is mij dus overkomen. Verder is het inderdaad zo dat mensen die al aanleg voor depressiviteit of angst en paniek hebben, meer risico lopen.

Als je nu al jaren stabiel bent, zou ik me er niet zo'n zorgen over maken, je hebt nml meer kans als je bv ook last hebt van bv PMS. Verder is er nu ook goede begeleiding, mocht je na de bevalling ziek worden, dan wordt dat sneller herkent en kan er sneller iets aan gedaan worden. Daarnaast weet je zelf ook dat je beter op jezelf moet letten, althans, zo ervaar ik het, waardoor je de kans ook weer verkleint.
Druifje!!
pi_28998094
Ik denk dat het een reactie was op dit:
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 01:01 schreef Diesz het volgende:
Met ervaringsdeskundig bedoel ik niet het kind of iemand die er buiten staat.
  donderdag 21 juli 2005 @ 01:35:54 #95
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_28998184
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 01:27 schreef Diesz het volgende:

[..]

En inderdaad, ook stabiele mensen kunnen flink de mist in gaan, al denk ik dat je niet zo stabiel bent als je kinderen mishandelt, je bent dan misschien niet depressief, maar er zit toch wel een steekje los lijkt me zo!
En toch maak ik graag onderscheid tussen labiliteit en afwijkend gedrag...
...dass wir fliegen.
  donderdag 21 juli 2005 @ 01:37:03 #96
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28998223
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 01:31 schreef De-oneven-2 het volgende:

[..]

Dat kinderen die geconfronteerd worden met depressies een hoger risico lopen ook depressief te worden? Of juist niet?

Wat bedoel je nu?
Denk inderdaad dat het een reactie op wat ik zei was en als ik het goed begrijp wordt er bedoeld dat kinderen van een depressieve moeder heel goed weten wat het ziektebeeld inhoudt.
Druifje!!
pi_28998271
Je kunt je labiliteit voor een groot deel wel 'je eigen probleem' houden, dus zo min mogelijk tot uiting laten komen in je gedrag en zo min mogelijk invloed laten hebben op je omgeving....maar een kind krijgt toch wel verdomd veel mee van de stemmingen van de moeder.
  donderdag 21 juli 2005 @ 01:39:20 #98
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_28998292
Ja maar wat zijn de eventuele nadelige gevolgen van "weten wat het ziektebeeld inhoudt" dan?
...dass wir fliegen.
  donderdag 21 juli 2005 @ 01:39:36 #99
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28998300
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 01:35 schreef De-oneven-2 het volgende:

[..]

En toch maak ik graag onderscheid tussen labiliteit en afwijkend gedrag...
Is ook niet exact hetzelfde, maar heeft m.i. toch met elkaar te maken.
Druifje!!
  donderdag 21 juli 2005 @ 01:40:25 #100
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28998322
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 01:38 schreef thaleia het volgende:
Je kunt je labiliteit voor een groot deel wel 'je eigen probleem' houden, dus zo min mogelijk tot uiting laten komen in je gedrag en zo min mogelijk invloed laten hebben op je omgeving....maar een kind krijgt toch wel verdomd veel mee van de stemmingen van de moeder.
Zeker weten, maar dat hoeft niet alleen nadelig te zijn. Dat hangt er dus helemaal van af hoe je daar als moeder mee om gaat!
Druifje!!
  donderdag 21 juli 2005 @ 01:41:53 #101
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28998357
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 01:39 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ja maar wat zijn de eventuele nadelige gevolgen van "weten wat het ziektebeeld inhoudt" dan?
De nadelige gevolgen zouden kunnen zijn dat een kind zich (te veel) zorgen maakt. Zoals ik hier boven al zeg hangt het echt van de moeder af hoe ze met bepaalde situaties omgaat. Het hoeft niet standaard nadelig te zijn.
Druifje!!
  donderdag 21 juli 2005 @ 01:42:36 #102
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_28998382
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 01:39 schreef Diesz het volgende:

[..]

Is ook niet exact hetzelfde, maar heeft m.i. toch met elkaar te maken.
Iemand die altijd in de overtuiging leeft dat het mishandelen van een kind een goede zaak is, noem ik niet labiel...Maar goed, daar kunnen de meningen over verschillen...
...dass wir fliegen.
pi_28998389
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 01:40 schreef Diesz het volgende:
Zeker weten, maar dat hoeft niet alleen nadelig te zijn. Dat hangt er dus helemaal van af hoe je daar als moeder mee om gaat!
Leg eens uit wat de positieve effecten zijn van als kind merken dat je moeder bij tijd en wijle doodongelukkig is, het allemaal niet meer aankan en liever dood zou willen zijn? OOK als ze dat zoveel mogelijk probeert te verbergen en wel gewoon zichzelf kan zetten tot koken, spelletjes doen, eendjes voeren enz?
  donderdag 21 juli 2005 @ 01:43:10 #104
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28998397
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 01:42 schreef De-oneven-2 het volgende:

[..]

Iemand die altijd in de overtuiging leeft dat het mishandelen van een kind een goede zaak is, noem ik niet labiel...Maar goed, daar kunnen de meningen over verschillen...
Die noem ik gestoord
Druifje!!
  donderdag 21 juli 2005 @ 01:45:56 #105
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_28998475
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 01:43 schreef Diesz het volgende:

[..]

Die noem ik gestoord
Gestoorde mensen zijn niet per definitie labiel... Da's precies mijn punt.
...dass wir fliegen.
  donderdag 21 juli 2005 @ 01:46:10 #106
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28998488
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 01:42 schreef thaleia het volgende:

[..]

Leg eens uit wat de positieve effecten zijn van als kind merken dat je moeder bij tijd en wijle doodongelukkig is, het allemaal niet meer aankan en liever dood zou willen zijn? OOK als ze dat zoveel mogelijk probeert te verbergen en wel gewoon zichzelf kan zetten tot koken, spelletjes doen, eendjes voeren enz?
Ho, even terug..... ik kijk naar de dingen die ik heb meegemaakt en naar de situaties die ik ken. Ik kan niet oordelen over zware depressies, alleen over stemmingswisselingen, angsten, hyperventilatie en dat hoeft niet zo negatief te zijn, mits je er goed mee omgaat!

Kan me voorstellen dat het voor een kind behoorlijk heftig is en een flinke impact kan hebben als mama het leven niet meer ziet zitten!!
Druifje!!
  donderdag 21 juli 2005 @ 01:48:43 #107
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28998558
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 01:45 schreef De-oneven-2 het volgende:

[..]

Gestoorde mensen zijn niet per definitie labiel... Da's precies mijn punt.
Okee, maar stabiel zijn ze ook niet!! Ben op zich wel nieuwsgierig naar je mening over stabiel/labiel, maar daar is dit topic niet voor gestart, maar denk dat ik het er grotendeels wel mee eens ben
Druifje!!
pi_28998626
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 01:46 schreef Diesz het volgende:
Ho, even terug..... ik kijk naar de dingen die ik heb meegemaakt en naar de situaties die ik ken. Ik kan niet oordelen over zware depressies, alleen over stemmingswisselingen, angsten, hyperventilatie en dat hoeft niet zo negatief te zijn, mits je er goed mee omgaat!

Kan me voorstellen dat het voor een kind behoorlijk heftig is en een flinke impact kan hebben als mama het leven niet meer ziet zitten!!
Maar ik neem toch aan dat iemand niet zomaar begint aan antidepressiva en dat er wel effe wat meer aan de hand is dan af en toe een wat melancholische bui als je de stap neemt om die dingen te gaan slikken....
  donderdag 21 juli 2005 @ 01:52:35 #109
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_28998649
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 01:42 schreef thaleia het volgende:

[..]

"What doesnt kill you, makes you stronger"

Maar goed,
ik vraag me vooral af of een kind depressief kan raken van een depressieve moeder, eigenlijk...

Is het "besmettelijk"?
...dass wir fliegen.
pi_28998700
Ja. Ze zijn het erover oneens of dat komt doordat het 'in de genen zit' of doordat het gewoon nogal wat met je doet om in zo'n situatie op te groeien, maar je hebt als kind van een depressieve moeder geloof ik 3x meer kans om zelf depressief te worden.
  donderdag 21 juli 2005 @ 01:56:08 #111
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_28998726
Ik heb een zwaar depressieve moeder en 2 broers...
Mijn broers zijn prima terecht gekomen...
...dass wir fliegen.
  donderdag 21 juli 2005 @ 01:57:27 #112
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_28998757
Ik worstel nog een beetje...
...dass wir fliegen.
  donderdag 21 juli 2005 @ 01:57:28 #113
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28998758
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 01:51 schreef thaleia het volgende:

[..]

Maar ik neem toch aan dat iemand niet zomaar begint aan antidepressiva en dat er wel effe wat meer aan de hand is dan af en toe een wat melancholische bui als je de stap neemt om die dingen te gaan slikken....
Eeeuhm..... een angst- en paniekstoornis bv. Ben nog nooit depressief geweest en slik al jaren ad. Antidepressiva worden bij meerdere ziektebeelden voorgeschreven, niet alleen tegen depressies, maar dus bij angst- en paniek, fobiën, OCS en nog een paar ziektebeelden.
Druifje!!
  donderdag 21 juli 2005 @ 01:59:11 #114
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_28998797
Ik ga vooralsnog voor de genen...
...dass wir fliegen.
  donderdag 21 juli 2005 @ 01:59:37 #115
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_28998807
Morgen lees ik verder, tis al weer 2 uur en over een uurtje of 5 duiken er weer 2 kinderen en 3 honden bovenop me
Druifje!!
pi_28998895
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 01:57 schreef Diesz het volgende:
Eeeuhm..... een angst- en paniekstoornis bv. Ben nog nooit depressief geweest en slik al jaren ad. Antidepressiva worden bij meerdere ziektebeelden voorgeschreven, niet alleen tegen depressies, maar dus bij angst- en paniek, fobiën, OCS en nog een paar ziektebeelden.
Ja da's waar, klopt. Ach, ik vind ook echt niet dat iedereen die niet helemaal 100% perfect in zijn vel zit moet afzien van het krijgen van kinderen, maar ik hoop gewoon wel dat mensen de afweging verstandig maken en niet teveel laten bepalen door een sterke kinderwens. Mijn moeder dacht destijds ongetwijfeld zelf ook dat ze graag kinderen wilde, maar zou misschien gelukkiger zijn geweest als ze ze niet had gekregen.

DO_2, ik ben ook aardig prima terechtgekomen en mijn zusjes ook (eentje worstelt nog een beetje ) maar daar gaat het natuurlijk niet om hier. Mensen kunnen in de meest vreselijke omstandigheden opgroeien en prima terechtkomen en da's heel fijn, maar dat betekent niet dat je dus maar rustig willens en wetens mensen in die situatie kunt gaan zetten.

Ik weet trouwens niet of de topicstarter er blij mee is dat we zo ver offtopic gaan, maar goed, het is wel een interessant onderwerp.
  donderdag 21 juli 2005 @ 02:13:06 #117
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_28999079
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 02:03 schreef thaleia het volgende:

Ik weet trouwens niet of de topicstarter er blij mee is dat we zo ver offtopic gaan, maar goed, het is wel een interessant onderwerp.
Enkele pilletjes ( -al dan niet noodzakelijk- ) moeten de vraag of kinderen nemen een goed besluit is niet in de weg staan...Da's alles wat ik over het onderwerp te melden heb...
...dass wir fliegen.
  donderdag 21 juli 2005 @ 02:14:07 #118
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_28999094
Oh, zelfs dat is eigenlijk al off-topic, geloof ik...
...dass wir fliegen.
pi_28999186
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 02:13 schreef De-oneven-2 het volgende:
Enkele pilletjes ( -al dan niet noodzakelijk- ) moeten de vraag of kinderen nemen een goed besluit is niet in de weg staan...Da's alles wat ik over het onderwerp te melden heb...
Daar ben ik het niet mee eens.

Maar, welterusten
  donderdag 21 juli 2005 @ 02:25:04 #120
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_28999274
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 02:19 schreef thaleia het volgende:

[..]

Daar ben ik het niet mee eens.

Maar, welterusten
Ik vind het nemen van kinderen sowieso een slecht besluit, bedoel ik maar te zeggen...
Welterusten, .
...dass wir fliegen.
  donderdag 21 juli 2005 @ 08:39:25 #121
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_29000916
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 01:31 schreef De-oneven-2 het volgende:

[..]

Wat bedoel je nu?
Gewoon, wat er staat.

Dat een kind goed weet wat een depressie is aangezien die er ook ervaring mee heeft door de moeder.
Aangezien de discussie er over ging of een buitenstaander er net zo veel over kan weten als de ervaringsdeskundige (in dit geval de depresieve moeder).
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_29001201
Ik moet zeggen dat kinderen met depressieve ouders het toch wel erg zwaar hebben.
Mijn stiefmoeder is 5 jaar geleden depresief geworden, mijn zusje van 10 praat nu net als haar.
Ze bespreekt alle problemen met haar dochter en ik vind dat echt niet kunnen.
Het probleem is dat die depressieve ouders dat gewoon niet zien, dus je kan het hun toch nooit aan hun verstand bijbrengen.
Als je depressie goed te behandelen is met medicijnen en je valt je kinderen er niet mee lastig door er steeds met ze over te willen praten of steeds zelfmoord wilt plegen zou het niet zoveel uitmaken toch.

maar ik vraag me afhoelang deze medicijnen werken, kan je ze je hele leven blijven slikken?
En medicijnen tijdens de zwangerschap vind ik ook erg eng.
Ik las al iets over het laten afkicken van de baby. In mijn ogen hoort geen 1 babietje af te kicken, van wat voor medicijn dan ook.
ik denk dat je dat ook bedoelt met een huilbaby, want het lijkt me logisch dat afkicken geen pretje is.
En gaan de hersens van de baby niet anders werken als hij in de buik die medicijnen al krijgt?
Jij mist een stofje zeg je, word dat stofje dan straks wel aangemaakt als hij die medicijnen voor dat stofje krijgt?

Ik zou ws.wel kinderen nemen, maar geen medicijnen nemen tijdens de zwangerschap.
En voor de zwangerschap ook eerst proberen hoe ik dan ben.
Sta ik zonder die medicijnen elke week bovenop een flatgebouw hoop ik dat iemand me verbied om kinderen te nemen.
pi_29001342
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 17:09 schreef Diesz het volgende:
Bij zwanger worden of zwanger zijn

Amitriptylline wordt veel gebruikt en lijkt veilig (3).
Niet beschadigend voor de vrucht, maar wel kans op ont-rekkingsverschijnsel bij de baby (1).
ik slikte amitrip voor mijn reuma, maar moest (van de reumatoloog) daar toch echt mee stoppen toen ik zwanger wilde raken!
uit een aspergernest
  donderdag 21 juli 2005 @ 12:05:40 #124
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_29005184
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 02:03 schreef thaleia het volgende:

[..]

Ja da's waar, klopt. Ach, ik vind ook echt niet dat iedereen die niet helemaal 100% perfect in zijn vel zit moet afzien van het krijgen van kinderen, maar ik hoop gewoon wel dat mensen de afweging verstandig maken en niet teveel laten bepalen door een sterke kinderwens.
Hoop dat elk mens dat doet, want ook gezonde mensen kunnen inschattingsfouten maken bij de keuze om aan kinderen te beginnen.
Druifje!!
  donderdag 21 juli 2005 @ 12:15:18 #125
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_29005466
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 09:08 schreef Troeta het volgende:
Ik moet zeggen dat kinderen met depressieve ouders het toch wel erg zwaar hebben.
Mijn stiefmoeder is 5 jaar geleden depresief geworden, mijn zusje van 10 praat nu net als haar.
Ze bespreekt alle problemen met haar dochter en ik vind dat echt niet kunnen.
Het probleem is dat die depressieve ouders dat gewoon niet zien, dus je kan het hun toch nooit aan hun verstand bijbrengen.
Als je depressie goed te behandelen is met medicijnen en je valt je kinderen er niet mee lastig door er steeds met ze over te willen praten of steeds zelfmoord wilt plegen zou het niet zoveel uitmaken toch.
Dat ben ik helemaal met je eens. Kinderen horen niet als klankbord gebruikt te worden. Mijn kinderen weten wat ik mankeer, heb ze uitgelegd wat het is toen ze het wilden weten, maar ik praat er verder alleen over als ze vragen hebben. Ze horen helemaal niet opgezadeld te worden met wat ik denk en voel, ze moeten gewoon kind kunnen zijn!! Een ouder die zijn kinderen dus wel als klankbord gebruikt is in mijn ogen niet verantwoord bezig!!
quote:
maar ik vraag me afhoelang deze medicijnen werken, kan je ze je hele leven blijven slikken?
En medicijnen tijdens de zwangerschap vind ik ook erg eng.
Ik las al iets over het laten afkicken van de baby. In mijn ogen hoort geen 1 babietje af te kicken, van wat voor medicijn dan ook.
ik denk dat je dat ook bedoelt met een huilbaby, want het lijkt me logisch dat afkicken geen pretje is.
En gaan de hersens van de baby niet anders werken als hij in de buik die medicijnen al krijgt?
Jij mist een stofje zeg je, word dat stofje dan straks wel aangemaakt als hij die medicijnen voor dat stofje krijgt?
Voor zover bekend kan je ze je hele leven blijven slikken. En zelf zou ik, mocht ik ooit nog een kindje willen, ook zorgen dat ik al een tijdje medicijn vrij ben. Maar dat kan niet bij iedereen helaas. Wel vind ik dat heel duidelijk moet zijn dat het medicijn absoluut geen schade toebrengt, zodat het kind inderdaad niet met afkickverschijnselen of een serotonine stoornis geboren wordt.

Een huilbaby hoeft niks met medicatie van de moeder te maken te hebben. Ik was helemaal gezond toen ik de oudste kreeg en toch huilde hij 20u per dag. De artsen konden niks vinden, zeiden dat er niks was, maar toen de jongste dezelfde klachten had werd er pas echt serieus naar gekeken en toen bleek er wel degelijk een oorzaak voor het huilen te zijn. Elke moeder kan dus een huilbaby krijgen.
quote:
Ik zou ws.wel kinderen nemen, maar geen medicijnen nemen tijdens de zwangerschap.
En voor de zwangerschap ook eerst proberen hoe ik dan ben.
Sta ik zonder die medicijnen elke week bovenop een flatgebouw hoop ik dat iemand me verbied om kinderen te nemen.
Lijkt me dat je als je zelf beseft dat je voor dat flatgebouw staat, je zelf ook beseft dat het niet het moment is om een kindje op de wereld te zetten en dat een verbod niet nodig is toch?
Druifje!!
  donderdag 21 juli 2005 @ 12:16:23 #126
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_29005497
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 09:18 schreef wendytje het volgende:

[..]

ik slikte amitrip voor mijn reuma, maar moest (van de reumatoloog) daar toch echt mee stoppen toen ik zwanger wilde raken!
Elke arts bekijkt de dingen anders. Ik heb dit stukje op internet gevonden, ken het medicijn zelf niet, maar is misschien ondertussen wel bekend dat het kan/mag tijdens de zwangerschap?
Druifje!!
  donderdag 21 juli 2005 @ 12:19:12 #127
61800 Rottdog
May all your dreams come true
pi_29005593
Gebed zonder einde

TS geeft zelf aan een "stofje" te missen, niet dat ze depressief is maak daar dan ook geen oordeel over. Alleen in een AD zit dat stofje, het is jammer genoeg niet los verkrijgbaar daarom slik je dan toevallig een AD.
  donderdag 21 juli 2005 @ 12:23:49 #128
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_29005718
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 01:01 schreef Diesz het volgende:

[..]

Met ervaringsdeskundig bedoel ik niet het kind of iemand die er buiten staat. Een ervaringsdeskundige is iemand die zelf ziek is, of ziek is geweest. Iemand die dichtbij staat kan dingen zien, maar kan niet voelen wat degene die ziek is voelt.
een depressief persoon kent zichzelf vaak goed maar niet altijd en heetf niet altijd goed in de gaten wat zijn/haar gebreken en pluspunten zijn. daarom ook het theorie praktijk verhaaltje
pi_29005795
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 12:19 schreef Rottdog het volgende:
Gebed zonder einde

TS geeft zelf aan een "stofje" te missen, niet dat ze depressief is maak daar dan ook geen oordeel over. Alleen in een AD zit dat stofje, het is jammer genoeg niet los verkrijgbaar daarom slik je dan toevallig een AD.
Nouja, ze is OF depressief, OF lijdt aan angst- of paniekaanvallen. Het lijkt mij niet een heel gemeen of slecht oordeel als je concludeert dat iemand die AD's nodig heeft niet helemaal mentaal tiptop in orde is. Er zijn ook heel veel mensen die ze niet slikken hoor
  donderdag 21 juli 2005 @ 12:30:02 #130
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_29005878
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 12:26 schreef thaleia het volgende:

[..]

Nouja, ze is OF depressief, OF lijdt aan angst- of paniekaanvallen. Het lijkt mij niet een heel gemeen of slecht oordeel als je concludeert dat iemand die AD's nodig heeft niet helemaal mentaal tiptop in orde is. Er zijn ook heel veel mensen die ze niet slikken hoor
sommige mensen missen serotonine dat is dat stofje wat je hersenen aanmaken wat maakt dat je je goed voelt en in chocola zit waardoor mensen die er hgevoelig voor zijn dus daadwerkelijk zich gelukkiger voelen door het eten van chocola heeft totaal geen kloot te maken dat je dan mentaal niet tip top zou zijn is gewoon een foutje in je bouw zeg maar net zoals mensen met een allergie of reuma of andere lichamelijke ziekte en nu zitten die stoffen toevallig in ad wel ja so? kortzichtig persoon ben jij lees je eens in
  donderdag 21 juli 2005 @ 12:33:02 #131
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_29005940
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 12:23 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

een depressief persoon kent zichzelf vaak goed maar niet altijd en heetf niet altijd goed in de gaten wat zijn/haar gebreken en pluspunten zijn. daarom ook het theorie praktijk verhaaltje
Is inderdaad afhankelijk van de persoon zelf. De een zal prima weten hoe hij/zij in elkaar zit en waar de beperkingen en mogelijkheden liggen, een ander zal alles positief zijn en niet nadenken over eventuele gevolgen.
Druifje!!
  donderdag 21 juli 2005 @ 12:33:41 #132
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_29005961
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 12:33 schreef Diesz het volgende:

[..]

Is inderdaad afhankelijk van de persoon zelf. De een zal prima weten hoe hij/zij in elkaar zit en waar de beperkingen en mogelijkheden liggen, een ander zal alles positief zijn en niet nadenken over eventuele gevolgen.
positief zijn trekt geen verband met niet nadenken schat
  donderdag 21 juli 2005 @ 12:34:58 #133
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_29005994
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 12:26 schreef thaleia het volgende:

[..]

AUW!!! Zoals ik al eerder schreef, AD slikken komt bij verschillende ziektebeelden voor. Niet alleen bij depressie of angst en paniek. Er zijn heel veel contraindicaties!!! Weet je dat Seroxat zelfs voorgeschreven wordt bij voortijdig klaarkomen bij een man??

Concluderen dat iemand mentaal niet tiptop in orde is als hij/zij ad slikt klopt dus niet altijd.
Druifje!!
  donderdag 21 juli 2005 @ 12:35:42 #134
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_29006005
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 12:33 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

positief zijn trekt geen verband met niet nadenken schat
Moest positief ZIEN staan.

Mensen die alles positief zijn en hun eigen tekortkomingen dus niet zien, denken niet echt na toch??
Druifje!!
  donderdag 21 juli 2005 @ 12:39:59 #135
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_29006104
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 12:35 schreef Diesz het volgende:

[..]

Moest positief ZIEN staan.

Mensen die alles positief zijn en hun eigen tekortkomingen dus niet zien, denken niet echt na toch??
ach zo zit nogal verschil in zien en zijn he maar dan nog alles positief zien wil alsnog niet zeggen dat ze hun tekort komingen niet zien.
zij kunnen ook positief met hun tekortkomingen omgaan en er een positieve draai aan geven.
Ik snap je punt en dit is weer zo een typisch geval verschilt per persoon. is een beetje te algemene conclusie over iets heel individueels.
  donderdag 21 juli 2005 @ 12:52:58 #136
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_29006430
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 12:39 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

ach zo zit nogal verschil in zien en zijn he maar dan nog alles positief zien wil alsnog niet zeggen dat ze hun tekort komingen niet zien.
zij kunnen ook positief met hun tekortkomingen omgaan en er een positieve draai aan geven.
Ik snap je punt en dit is weer zo een typisch geval verschilt per persoon. is een beetje te algemene conclusie over iets heel individueels.
Amen
Druifje!!
  donderdag 21 juli 2005 @ 13:05:47 #137
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_29006824
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 12:19 schreef Rottdog het volgende:
Gebed zonder einde

quote:
Bij mij het is het slikken van antidepressiva niet onderdeel van de mode zoals die op dit moment aan de gang is, ik ben er zo een die het echt nodig heeft. Het liefst zou ik die troep helemaal niet slikken (vandaar dat ik al een aantal keer heb afgebouwd) maar dan zie ik het leven helemaal niet meer zitten.
Daar mag je uit afleiden dat mevrouw gevoelig is voor depressies...
...dass wir fliegen.
  donderdag 21 juli 2005 @ 13:09:51 #138
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_29006973
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:05 schreef De-oneven-2 het volgende:

[..]

[..]

Daar mag je uit afleiden dat mevrouw gevoelig is voor depressies...
Daar zou je heel goed gelijk kunnen hebben, maar zolang het niet gezegd is is die conclusie nog niet helemaal terecht. Ik kan het nml ook op een andere manier uitleggen, zonder dat daar depressiviteit bij komt kijken
Druifje!!
  donderdag 21 juli 2005 @ 13:14:19 #139
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_29007135
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 12:30 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

sommige mensen missen serotonine dat is dat stofje wat je hersenen aanmaken wat maakt dat je je goed voelt en in chocola zit waardoor mensen die er hgevoelig voor zijn dus daadwerkelijk zich gelukkiger voelen door het eten van chocola heeft totaal geen kloot te maken dat je dan mentaal niet tip top zou zijn is gewoon een foutje in je bouw zeg maar net zoals mensen met een allergie of reuma of andere lichamelijke ziekte en nu zitten die stoffen toevallig in ad wel ja so? kortzichtig persoon ben jij lees je eens in
Serotonine heeft een direct effect op je psyche, hoor...
Dan mag je dus rustig spreken over mentaal niet "tip top" zijn

Of vind jij soms ook dat iemand met reuma lichamelijk "tip top" in orde is?

[ Bericht 1% gewijzigd door De-oneven-2 op 21-07-2005 13:23:42 ]
...dass wir fliegen.
  donderdag 21 juli 2005 @ 13:18:18 #140
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_29007252
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:14 schreef De-oneven-2 het volgende:

[..]

Seratonine heeft een direct effect op je psyche, hoor...

nee hoor je mij dat zeggen? maar een gebrek aan serotonine is en blijft een lichamelijk gebrek het kan effect hebben op iemands psyche maar is niet noodzakelijk is een individueel iets. iemand met serotonine te kort kan nl ook lichamelijke klachten er van krijgen ipv dat het op de psyche slaat.
het probleem is dat jij het te globaal/algemeen bekijkt en met zo iets moet je het ten alle tijden individueel bekijken zoals met elke vorm van ziekte zowel lichamelijk als geestelijk ieder mens is een individu en reageert individueel op de symptomen die bij zijn/haar ziektebeeld horen.
  donderdag 21 juli 2005 @ 13:23:16 #141
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_29007404
Serotonine heeft altijd een direct effect op je psyche...
Dat daar indirect ook lichamelijke klachten uit kunnen voortkomen, is een ander verhaal...
...dass wir fliegen.
  donderdag 21 juli 2005 @ 13:25:40 #142
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_29007471
dan heeft iedereen last van zijn psyche volgens jou verhaal dan is niemand maar dan ook niemand tip top mentaal in orde ....
  donderdag 21 juli 2005 @ 13:25:56 #143
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_29007477
Serotonine is een neurotransmitter die is betrokken bij stemming, slaap, emotie, seksuele activiteit en eetlust. Het speelt ook een rol bij de verwerking van pijnprikkels. Serotonine heeft een exciterende werking en werkt als regulator van het dopamine-systeem. Serotonine wordt afgegeven door serotonerge neuronen in de hersenen die naar verschillende onderdelen lopen, waaronder de prefrontale cortex..
...dass wir fliegen.
  donderdag 21 juli 2005 @ 13:28:51 #144
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_29007582
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:25 schreef _evenstar_ het volgende:
dan heeft iedereen last van zijn psyche volgens jou verhaal dan is niemand maar dan ook niemand tip top mentaal in orde ....
Nee, jij kan geen onderscheid maken tussen psychische en fysieke stoornissen...
Da's mijn probleem niet, da's het jouwe...
...dass wir fliegen.
  donderdag 21 juli 2005 @ 13:29:26 #145
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_29007602
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:14 schreef De-oneven-2 het volgende:

[..]

Serotonine heeft een direct effect op je psyche, hoor...

Op het moment dat iemand de serotonine niet aanvult heb je gelijk, maar door het slikken van medicatie verdwijnen de klachten en functioneer je mentaal prima hoor.
Druifje!!
  donderdag 21 juli 2005 @ 13:31:18 #146
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_29007659
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:29 schreef Diesz het volgende:

[..]

Op het moment dat iemand de serotonine niet aanvult heb je gelijk, maar door het slikken van medicatie verdwijnen de klachten en functioneer je mentaal prima hoor.
Je hoort mij toch ook niet zeggen dat je mentaal niet prima in orde kan zijn met het slikken van medicatie?

Iemand die pilletjes nodig heeft om zijn bloedruk op peil te houden heeft met die pilletjes ook een prima bloeddruk...
...dass wir fliegen.
  donderdag 21 juli 2005 @ 13:31:58 #147
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_29007680
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:23 schreef De-oneven-2 het volgende:
Serotonine heeft altijd een direct effect op je psyche...
Neemt niet weg dat het een lichamelijk probleem is. Het heeft gevolgen voor je psyche, maar dat heeft een aandoening als, zeg, een trage schildklier ook, zij het minder direct.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  donderdag 21 juli 2005 @ 13:32:57 #148
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_29007710
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:28 schreef De-oneven-2 het volgende:

[..]

Nee, jij kan geen onderscheid maken tussen psychische en fysieke stoornissen...
Da's mijn probleem niet, da's het jouwe...
Kan er prima verschil in maken alleen bekijk jij het globaal en ik individueel. ken verschillende mensen die een gebrek aan serotonine hebben de een krijgt er medicatie voor ad dus de ander niet.. bij de een heeft er geen last van op haar psyche de ander wel.
Mij heb je niet horen zeggen dat het zus is of zo is het heeft allerlei kanten en je daar dus onderscheid in moet maken. dus ga mij niet verwijten dat ik geen onderscheid kan maken
  donderdag 21 juli 2005 @ 13:34:38 #149
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_29007763
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:31 schreef De-oneven-2 het volgende:

[..]

Je hoort mij toch ook niet zeggen dat je mentaal niet prima in orde kan zijn met het slikken van medicatie?

Iemand die pilletjes nodig heeft om zijn bloedruk op peil te houden heeft met die pilletjes ook een prima bloeddruk...
Nee, je zegt dat iemand die problemen met de serotonine huishouding heeft mentaal niet tiptop is
Druifje!!
pi_29007775
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:29 schreef Diesz het volgende:
Ik ken nogal wat mensen die ad's slikken of geslikt hebben en zie het eerlijk gezegd toch niet als zo'n prachtig wondermiddel als jij hier beschrijft. Het is een hulpmiddel en over het algemeen gaat het met iemand zeker wel wat beter als hij ad's slikt.....maar om nou te zeggen dat die lui in mijn omgeving allemaal transformeerden tot uitermate stabiele en tevreden, nou nee.
  donderdag 21 juli 2005 @ 13:35:40 #151
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_29007802
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:34 schreef thaleia het volgende:

[..]

Ik ken nogal wat mensen die ad's slikken of geslikt hebben en zie het eerlijk gezegd toch niet als zo'n prachtig wondermiddel als jij hier beschrijft. Het is een hulpmiddel en over het algemeen gaat het met iemand zeker wel wat beter als hij ad's slikt.....maar om nou te zeggen dat die lui in mijn omgeving allemaal transformeerden tot uitermate stabiele en tevreden, nou nee.
dus omdat jij toevallig die ervaring hebt is dat ook zo
  donderdag 21 juli 2005 @ 13:36:25 #152
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_29007824
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:31 schreef Verbal het volgende:

[..]

Neemt niet weg dat het een lichamelijk probleem is. Het heeft gevolgen voor je psyche, maar dat heeft een aandoening als, zeg, een trage schildklier ook, zij het minder direct.

V.
Inderdaad, het gaat om een stofje wat niet goed aangemaakt/verwerkt wordt. Bij suikerziekte wordt insuline niet goed aangemaakt, dat compenseer je door insuline te spuiten. Bij een stoornis in de serotonine huishouding slik je een ad. Het is een lichamelijke 'stoornis' die gevolgen voor je koppie heeft.
Druifje!!
pi_29007863
Prozac is echt rotzooi
het veranderd je hele persoonlijkheid!
Daarbij als je antidepressiva slikt vind je het dan verantwoord om ouder te zijn van een kind????
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_29007881
Oh en kunnen we ALSJEBLIEFT niet gaan doen alsof we kunnen bepalen of het een lichamelijk of geestelijk probleem is Dat weet niemand nl. nog en dus vast ook geen enkele Fok user (en anders moet ie maar gauw naar een wetenschappelijk tijdschrift met zijn bevindingen). Lichaam & geest hangen samen, en bij mensen die nooit last hebben gehad van depressies maar na het overlijden van een dierbare in de rouw zijn wordt OOK een lager serotoninegehalte gemeten. Dan is de persoon niet depressief omdat hij een stofje mist, hij is het stofje minder gaan aanmaken omdat hij depressief was.

Andersom kan ook, dat je al vanaf je geboorte dat stofje minder aanmaakt. Maar dat is dus bij niemand aan te tonen of het nou de kip of het ei was. Dus laten we svp hier niet gaan doen alsof we de wijsheid in pacht hebben.
pi_29007910
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:35 schreef _evenstar_ het volgende:
dus omdat jij toevallig die ervaring hebt is dat ook zo
Omdat ik toevallig die ervaring heb is het in elk geval niet zo dat het spul ALTIJD werkt als een wondermiddel, inderdaad
  donderdag 21 juli 2005 @ 13:39:41 #156
136 V.
pi_29007927
Exquise me, maar als je van geboorte af aan een stofje tekort komt, is dat toch in principe een lichamelijk probleem.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_29007932
http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/20694571/

http://www.zorgkrant.nl/read.html?id=152

zo maar een paar dingen over prozac, de rest zoek je dan maar ff zelf via google..
Maar wat ik er zo al over las is het grote zooi.
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_29007990
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:39 schreef Verbal het volgende:
Exquise me, maar als je van geboorte af aan een stofje tekort komt, is dat toch in principe een lichamelijk probleem.

V.
Bij mijn weten wordt niemand daar bij zijn geboorte al op getest
  donderdag 21 juli 2005 @ 13:41:53 #159
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_29008003
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:34 schreef thaleia het volgende:

[..]

Misschien de verkeerde ad? Geen therapie? De juiste ad zorgt nml wel degelijk voor stabiliteit, alleen zijn er zo veel verschillende mensen, zoveel lichamen die anders reageren, het is zoeken naar de juiste medicatie in de juiste dosering en het hangt ook van het ziektebeeld en de consequentheid bij het slikken af.

Je hoort mij echt niet zeggen dat het een wondermiddel is. Slik nu in totaal 7 jaar en ben er 2 keer helemaal vanaf geweest. De bijwerkingen kunnen zeer vervelend zijn. Ik ben er zelf bv 34 kilo door aangekomen. Verder heb ik pas sinds kort therapie, daar ik niet mijn hele leven wil blijven slikken. Als ik de juiste dosering kan ik zonder klachten mijn leven leven, ik vertik het alleen om afhankelijk te zijn van een pilletje, ben nu dus bijna van de medicatie af.
Druifje!!
pi_29008009
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 16:24 schreef SP het volgende:

[..]

Vat het niet te persoonlijk op, maar misschien zijn sommige mensen met dit soort "mankementen" inderdaad niet geschikt om kinderen te nemen.
Wat een onzin. Ze mist gewoon een bepaalde stof, die dan weer aangevuld word met AD. Dan kun je prima voor je kind zorgen hoor.
"Would you guys stop it already?! Did you ever think that maybe there's more to life than being really, really, really, ridiculously good looking?"
pi_29008040
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:42 schreef Scandalous het volgende:
Wat een onzin. Ze mist gewoon een bepaalde stof, die dan weer aangevuld word met AD. Dan kun je prima voor je kind zorgen hoor.
Of je leest de rest van het topic eerst ook even
pi_29008061
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:43 schreef thaleia het volgende:

[..]

Of je leest de rest van het topic eerst ook even
Ja sorry, ik kwam die post tegen en wilde meteen reageren. Ik lees weer verder
"Would you guys stop it already?! Did you ever think that maybe there's more to life than being really, really, really, ridiculously good looking?"
pi_29008081
ik vind dat je niet zwanger moet worden zolang je nog afhankelijk bent van AD

je kindje heeft niets aan een labiele moeder..dus voor zijn/haar gezondheid. Wees verstandig en zorg je dat je eigen psyche eerst in orde hebt, voordat je een nieuwe creeert.

als je het, ondanks alles, toch zo graag wil..wil ik allleen dit tegen je zeggen: van egoisme worden anderen niet beter
Bajaguardian schreef:
GEILE TIETEN
GEILE TIETEN
pi_29008086
Weet je ik ben niet zo voor antidepressiva's omdat het vaak het gedrag in stand houdt.
Je kunt het best zelf.
Schop onder je hol en lopen maar weer.
Tegenwoordig moet iedereen aan de pillen als ze een probleempje hebben.
Hou toch op en schei toch uit.
Vroeger in de oorlog was er geen antidepressiva en die mensen redden het ook!
Daar wordt je nml sterk van.
Die farmaceutische industrie verdiend per jaar tonnen aan mensen die zichzelf laten ringeloren door de artsen.
En als je vanaf je geboorte een stofje tekort komt dan leer je daar op den duur ook wel mee omgaan mits je geen zooi inneemt.
Ze maken het liefst een onzekere kasplant van je zodat ze jaren geld kunnen innen via jou en jouw geestelijke toestand wordt er niet beter op.
Dus stop met die zooi, laat zien dat je een sterke meid bent en neem een kind.
Knap je van op!
Zorgen voor een ander is gezond nml
  donderdag 21 juli 2005 @ 13:45:40 #165
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_29008106
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:37 schreef zhe-devilll het volgende:
Prozac is echt rotzooi
het veranderd je hele persoonlijkheid!
Daarbij als je antidepressiva slikt vind je het dan verantwoord om ouder te zijn van een kind????
Alle ad's zijn zooi als je het zo wilt bekijken, dat geldt voor veel medicijnen, maar dat ze je persoonlijkheid veranderen is onzin. Het kan inderdaad voorkomen, heb ook gehoord dat de sex minder lekker is, dat mensen geen gevoel van geluk of verdriet meer kunnen hebben, dat alles vlak is. Mijn ervaring is anders, ik kan lachen, ik kan huilen, ik kan genieten van alles in mijn leventje. Ook de sex bevalt me prima.

Ik slik dus ad, ben een alleenstaande moeder van 2 kinderen. Dus in jouw ogen onverantwoord bezig??
Druifje!!
  donderdag 21 juli 2005 @ 13:45:58 #166
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_29008117
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:39 schreef thaleia het volgende:

[..]

Omdat ik toevallig die ervaring heb is het in elk geval niet zo dat het spul ALTIJD werkt als een wondermiddel, inderdaad
heb ik dan gezegd dat het dat wel altijd doet ?
  donderdag 21 juli 2005 @ 13:46:01 #167
136 V.
pi_29008118
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:41 schreef thaleia het volgende:

[..]

Bij mijn weten wordt niemand daar bij zijn geboorte al op getest
Nee, maar iemand zonder 'aanleiding' die vanaf zijn of haar jeugd depressief is en baat heeft bij AD's en zonder weer depressief wordt, mist kennelijk dat stofje, of heeft er iig te weinig van.

En het stofje wordt niet aangevuld met een RSSI, de aangemaakte serotonine in het lichaam blijft langer beschikbaar voor het wordt afgebroken. Het is geen substitutie zoals het bij suikerzieken of schildklierpatiënten wordt toegepast.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_29008132
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:44 schreef zhe-devilll het volgende:
Weet je ik ben niet zo voor antidepressiva's omdat het vaak het gedrag in stand houdt.
Je kunt het best zelf.
Het is niet altijd een optie hoor, sommige mensen hebben het nou eenmaal nodig. Makkelijk praten zo.
  donderdag 21 juli 2005 @ 13:47:46 #169
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_29008173
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:38 schreef thaleia het volgende:
Lichaam & geest hangen samen, en bij mensen die nooit last hebben gehad van depressies maar na het overlijden van een dierbare in de rouw zijn wordt OOK een lager serotoninegehalte gemeten. Dan is de persoon niet depressief omdat hij een stofje mist, hij is het stofje minder gaan aanmaken omdat hij depressief was.
Waar kan ik dit laten testen???? Ben namelijk erg benieuwd hoe het bij mij in elkaar steekt, maar de huisarts, de psych en in het ziekenhuis zeggen ze het niet te kunnen testen!!
Druifje!!
  donderdag 21 juli 2005 @ 13:51:13 #170
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_29008294
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:39 schreef zhe-devilll het volgende:
http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/20694571/

http://www.zorgkrant.nl/read.html?id=152

zo maar een paar dingen over prozac, de rest zoek je dan maar ff zelf via google..
Maar wat ik er zo al over las is het grote zooi.
Dit geldt niet alleen voor Prozac, bij elk medicijn is wel iets te vinden wat niet okee is. Ben absoluut geen voorstander van Prozac hoor, maar heb me toen dit in het nieuws kwam verdiept in de situaties die hier beschreven worden, daar ik zelf ook slik. Was me rot geschrokken. Achteraf blijkt dus dat het individule gevallen zijn!!!

Lees de bijsluiters van verschillende medicijnen maar eens, heb een keer medicatie van de uroloog gekregen waarin stond dat je er psychotisch van kon worden, terwijl het medicijn voor mijn blaas was
Druifje!!
  donderdag 21 juli 2005 @ 13:51:43 #171
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_29008319
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:44 schreef Bennie_K het volgende:

je kindje heeft niets aan een labiele moeder..dus voor zijn/haar gezondheid. Wees verstandig en zorg je dat je eigen psyche eerst in orde hebt, voordat je een nieuwe creeert.

als je het, ondanks alles, toch zo graag wil..wil ik allleen dit tegen je zeggen: van egoisme worden anderen niet beter
beetje offtopic.. maar goed sommige psychische ziektes draag je je hele leven met je mee.
Ze hoeven niet altijd actief te zijn maar punt blijft dat je een ziekte hebt.
Dan zou je dus nooit aan kinderen mogen beginnen want stel toch dat ik depressief wordt of stel dat? je kan ook ineens een terminale ziekte krijgen of door een ongeluk verlamd raken.
dat is het risico van het leven dan zou niemand aan kinderne mogen beginnen want zekerheid heb je eenmaal nooit
pi_29008367
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:45 schreef _evenstar_ het volgende:
heb ik dan gezegd dat het dat wel altijd doet ?
Jezus Christus, heb ik gezegd dat jij dat hebt gezegd?

V, tuurlijk kun je beredeneren of het waarschijnlijk het een of het ander is, maar zeker weten doe je het nooit dus ik begrijp niet waarom men in dit topic dingen zo stellig durft te beweren.
  donderdag 21 juli 2005 @ 13:53:40 #173
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_29008393
Noem het voor mij part een lichamelijk probleem...

( Waarom iedereen gelijk in een spastische verdediging schiet zodra je zegt dat de instabiele productie van een stofje, waarvan we weten dat deze directe betrekking heeft op het geestelijk welzijn, een geestelijk probleem wordt genoemd, is mij een volstrekt raadsel... )
...dass wir fliegen.
  donderdag 21 juli 2005 @ 13:54:37 #174
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_29008427
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:44 schreef Bennie_K het volgende:

En als iemand met de ad prima functioneert?? En als een vrouw pillen voor haar hart slikt, of insuline moet spuiten? Dan ook maar geen kind? En wat als je ziek wordt nadat je moeder bent geworden en ad nodig hebt? Kinderen inleveren?

Sorry, maar egoïsme is iets heel anders hoor!!! Zou als ik jou was het hele topic lezen, misschien dat je beeld dan minder bevooroordeeld is.
Druifje!!
  donderdag 21 juli 2005 @ 13:54:53 #175
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_29008439
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:53 schreef De-oneven-2 het volgende:
Noem het voor mij part een lichamelijk probleem...

( Waarom iedereen gelijk in een spastische verdediging schiet zodra je zegt dat de instabiele productie van een stofje, waarvan we weten dat deze directe betrekking heeft op het geestelijk welzijn, een geestelijk probleem wordt genoemd, is mij een volstrekt raadsel... )
het een geestelijk probleem noemen of iemand mentaal niet tip top/labiel noemen zit al een verschil in..
  donderdag 21 juli 2005 @ 13:55:59 #176
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_29008474
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:44 schreef zhe-devilll het volgende:
Je kunt het best zelf.
Daar wordt je nml sterk van.
Die farmaceutische industrie verdiend per jaar tonnen aan mensen die zichzelf laten ringeloren door de artsen.
En als je vanaf je geboorte een stofje tekort komt dan leer je daar op den duur ook wel mee omgaan mits je geen zooi inneemt.
Ze maken het liefst een onzekere kasplant van je zodat ze jaren geld kunnen innen via jou en jouw geestelijke toestand wordt er niet beter op.
Dus stop met die zooi, laat zien dat je een sterke meid bent en neem een kind.
Knap je van op!
Zorgen voor een ander is gezond nml
Het is duidelijk dat je niet weet waar je het over hebt!!!
Druifje!!
pi_29008482
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:51 schreef _evenstar_ het volgende:
Dan zou je dus nooit aan kinderen mogen beginnen want stel toch dat ik depressief wordt of stel dat? je kan ook ineens een terminale ziekte krijgen of door een ongeluk verlamd raken.
dat is het risico van het leven dan zou niemand aan kinderne mogen beginnen want zekerheid heb je eenmaal nooit
Nee, maar als je de zekerheid al wel hebt dat er 'bemoeilijkende factoren' zijn dan heb je de plicht die mee te nemen in je overwegingen.
  donderdag 21 juli 2005 @ 13:58:54 #178
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_29008582
Als je pilletjes nodig hebt omdat je zonder die pilletjes het leven niet aankan, mag je best stellen dat je zonder die pilletjes mentaal niet tip top in orde bent...

Ik zie het probleem niet, eerlijk gezegd...
...dass wir fliegen.
  donderdag 21 juli 2005 @ 13:59:42 #179
136 V.
pi_29008611
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:51 schreef Diesz het volgende:

[..]

Dit geldt niet alleen voor Prozac, bij elk medicijn is wel iets te vinden wat niet okee is.
Ik heb een korte periode samengewerkt met Ivan Wolffers, en hij zei altijd dat de werkzaamheid van een medicijn evenredig is aan de bijwerkingen. Met andere woorden: een medicijn zonder bijwerkingen werkt niet.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_29008664
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:58 schreef De-oneven-2 het volgende:
Als je pilletjes nodig hebt omdat je zonder die pilletjes het leven niet aankan, mag je best stellen dat je zonder die pilletjes mentaal niet tip top in orde bent...

Ik ook niet hoor, en ik zie ook niet waarom mensen altijd zo krampachtig willen beweren dat het echt heus in hun geval puur een lichamelijke kwestie is hoor, zeker geen geestelijke. Alsof je minderwaardig bent als je mentale klachten hebt ofzo?
  donderdag 21 juli 2005 @ 14:01:48 #181
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_29008689
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 14:01 schreef thaleia het volgende:

[..]

Ik ook niet hoor, en ik zie ook niet waarom mensen altijd zo krampachtig willen beweren dat het echt heus in hun geval puur een lichamelijke kwestie is hoor, zeker geen geestelijke. Alsof je minderwaardig bent als je mentale klachten hebt ofzo?
Dat bedoel ik.
...dass wir fliegen.
  donderdag 21 juli 2005 @ 14:01:54 #182
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_29008692
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:56 schreef thaleia het volgende:

[..]

Nee, maar als je de zekerheid al wel hebt dat er 'bemoeilijkende factoren' zijn dan heb je de plicht die mee te nemen in je overwegingen.

Het lastige met geestesziektes is dat er geen touw aan vast te knopen is. Ik denk dat iedereen een afweging maakt en daar zijn of haar voors en tegens bij heeft zitten. dat is humaan en een verplichting als je geplant aan kinderen wilt beginne vind ik. onmgeacht je wel of niet een medische achtergrond hebt.

je hebt nooit zekerheid in het leven. Iemand met reuma kan de ziekte hebben en er vrij weinig last van hebben en er heel oud mee worden.. een ander niet.. dat is niet altijd te voorspellen.
dit zijn even voorbeelden probeer alleen duidelijk te maken dat je simpelweg nooit maar dan ook nooit zekerheid hebt.
  donderdag 21 juli 2005 @ 14:01:56 #183
136 V.
pi_29008695
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:58 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik wel. Iemand met suikerziekte (type a dan) kan zonder spuit het leven niet aan. Is die automatisch geestelijk niet tiptop in orde?
Een hypothyreoot kan zonder pilletjes het leven niet aan. Mentaal niet tiptop in orde?
Iemand met Crohn kan zonder pilletjes...

Zie je het probleem nu wel?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  donderdag 21 juli 2005 @ 14:03:01 #184
136 V.
pi_29008738
quote:

Alsof je minderwaardig bent als je mentale klachten hebt ofzo?
Uhhh, in dit topic zie ik eeen boel minderwaardige reacties over TS en haar mogelijke plannen, hoor.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  donderdag 21 juli 2005 @ 14:03:11 #185
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_29008743
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 14:01 schreef Verbal het volgende:

[..]

Ik wel. Iemand met suikerziekte (type a dan) kan zonder spuit het leven niet aan. Is die automatisch geestelijk niet tiptop in orde?
Een hypothyreoot kan zonder pilletjes het leven niet aan. Mentaal niet tiptop in orde?
Iemand met Crohn kan zonder pilletjes...

Zie je het probleem nu wel?

V.
Heb jij het hele topic wel doorgelezen?
...dass wir fliegen.
  donderdag 21 juli 2005 @ 14:03:58 #186
136 V.
pi_29008768
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 14:03 schreef De-oneven-2 het volgende:

[..]

Heb jij het hele topic wel doorgelezen?
Grotendeels, ja.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_29008771
Ik zie dat je er een maakt door de angst voor vooroordelen, ja
pi_29008804
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 14:03 schreef Verbal het volgende:
Uhhh, in dit topic zie ik eeen boel minderwaardige reacties over TS en haar mogelijke plannen, hoor.

V.
Dat moet je dan bestrijden door duidelijk te maken dat iemand met geestelijke klachten niet minderwaardig is, niet door krampachtig te gaan ontkennen dat het geestelijke klachten betreft.
  donderdag 21 juli 2005 @ 14:05:03 #189
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_29008809
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 14:04 schreef thaleia het volgende:
Ik zie dat je er een maakt door de angst voor vooroordelen, ja
die snap ik even niet
  donderdag 21 juli 2005 @ 14:05:32 #190
136 V.
pi_29008823
Maar wat ik ook zie is dat het topic nu grotendeels niet gaat over de vraag van de TS, maar over of zij gechikt is of ouder, al of niet labiel etcetera.

Vreemd.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_29008835
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 14:05 schreef _evenstar_ het volgende:
die snap ik even niet
Dat was een reactie op "zie je het probleem nu wel"
  donderdag 21 juli 2005 @ 14:06:26 #192
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_29008853
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 14:03 schreef Verbal het volgende:

[..]

Grotendeels, ja.

V.
Mevrouw heeft het over pyschotherapeuten, prozac en seroxat...
Ga jij me nu vertellen dat het hier puur lichamelijke klachten betreft?
...dass wir fliegen.
  donderdag 21 juli 2005 @ 14:07:19 #193
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_29008886
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 14:06 schreef De-oneven-2 het volgende:

[..]

verbals reactie was een reactie op anderen niet op de TS.. de discussie is alleen niet meer zoals het topic was bedoeld schat
  donderdag 21 juli 2005 @ 14:10:05 #194
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_29008971
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 14:07 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

verbals reactie was een reactie op anderen niet op de TS.. de discussie is alleen niet meer zoals het topic was bedoeld schat
Oh..
...dass wir fliegen.
  donderdag 21 juli 2005 @ 14:16:12 #195
136 V.
pi_29009147
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 14:04 schreef thaleia het volgende:

[..]

Dat moet je dan bestrijden door duidelijk te maken dat iemand met geestelijke klachten niet minderwaardig is, niet door krampachtig te gaan ontkennen dat het geestelijke klachten betreft.
Ik ontken niets krampachtig. Maar ik ga er vanuit dat het niet aan ons is om te oordelen over TS' mogelijke ouderkwaliteiten. Die beslissing is volgens mij aan TS en haar vent. Haar dokter en psycholoog vonden het geen probleem en toch wil ze meer info. Lijkt mij behoorlijk verantwoord bezig. Daarnaast zegt ze op een kinderdagverblijf te werken, ik neem aan gediplomeerd. Lijkt mij iemand die behoorlijk zou moeten kunnen inschatten wat kinderen met zich meebrengen. Maar hier in het topic weet men het beter en komt men met waardeoordelen.

Ik blijf het apart vinden. Waarom niet gewoon die vrouw helpen?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  donderdag 21 juli 2005 @ 14:18:44 #196
136 V.
pi_29009228
quote:

[..]

Nee, je hebt mij horen zeggen dat het een lichamelijke klacht is, met gevolgen voor de psyche. De aanleiding is zeer waarschijnlijk lichamelijk. Een stofwisselingsprobleem. En Prozac is ervoor om die stofwisseling te helpen.

Mijn reactie is meer gericht tegen mensen die het hebben over 'labiel' enzo. Daar kunnen wij niet over oordelen, en komt veroordelend en minderwaardig over.

En jaagt mensen met vragen blijkbaar weg van dit forum. Nice going

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_29009251
Iedereen reageert op elkaar en daardoor gaat de discussie een andere kant uit, zie je wel vaker gebeuren in topics en in dit topic doe jij daar zelf net zo hard aan mee hoor
pi_29009279
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 14:18 schreef Verbal het volgende:
Nee, je hebt mij horen zeggen dat het een lichamelijke klacht is, met gevolgen voor de psyche. De aanleiding is zeer waarschijnlijk lichamelijk. Een stofwisselingsprobleem.

V.
En waarom is dit nou precies zo belangrijk?
  donderdag 21 juli 2005 @ 14:21:06 #199
136 V.
pi_29009302
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 14:19 schreef thaleia het volgende:
en in dit topic doe jij daar zelf net zo hard aan mee hoor
Dat ontken ik ook niet.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  donderdag 21 juli 2005 @ 14:22:10 #200
136 V.
pi_29009343
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 14:20 schreef thaleia het volgende:

[..]

'belangrijk'
Jij was toch degene die problemen had met ongeïnformeerd geblaat?
Waarom ben je daar zo selectief in dan?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_29009380
Wat was dan precies het ongeinformeerde geblaat dat je probeerde te ontkrachten?
  donderdag 21 juli 2005 @ 14:24:04 #202
136 V.
pi_29009410
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 14:23 schreef thaleia het volgende:
Wat was dan precies het ongeinformeerde geblaat dat je probeerde te ontkrachten?
In essentie de implicaties in dit topic dat TS getikt is.
Dat is niet aan ons om daarover te oordelen, zie mijn post daarover hierboven.
En ik vind het prima dat je mij wilt verwijten dat ik een taboe in stand houd, als je daar blijer van word... Ik verbaas me er alleen over dat je mensen die de vooroordelen hebben niet aanspreekt.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_29009518
Ah juist. Vandaar het moeilijke gedoe over lichamelijk vs geestelijk, want als je een lichamelijk probleem hebt met geestelijke consequenties ben je niet getikt, en als de geestelijke problemen niet voortkomen uit een lichamelijk probleem, dan wel?

Wat een onzin en wat een moeilijkdoenerij over twee dingen die gewoon samenhangen.

Ik vind het erg jammer dit, als je je stoort aan vooroordelen over een bepaalde groep mensen hou je ze alleen maar in stand door per se te willen aangeven dat jij heus niet bij die groep hoort.

- "Marokkanen zijn een lager ras"
- "Maar ik ben geen Marokkaan hoor, ik ben slechts een halfbloed. Echt!"

Ik ga maar even iets doen waar ik wat vrolijker van word.

[edit]Dit was een reactie op je posting voor je edit
  donderdag 21 juli 2005 @ 14:34:17 #204
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_29009755
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:59 schreef Verbal het volgende:

[..]

Ik heb een korte periode samengewerkt met Ivan Wolffers, en hij zei altijd dat de werkzaamheid van een medicijn evenredig is aan de bijwerkingen. Met andere woorden: een medicijn zonder bijwerkingen werkt niet.

V.
Dat bedoel ik dus.
Druifje!!
  donderdag 21 juli 2005 @ 14:35:29 #205
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_29009801
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 14:18 schreef Verbal het volgende:

[..]

Nee, je hebt mij horen zeggen dat het een lichamelijke klacht is, met gevolgen voor de psyche. De aanleiding is zeer waarschijnlijk lichamelijk. Een stofwisselingsprobleem. En Prozac is ervoor om die stofwisseling te helpen.

Mijn reactie is meer gericht tegen mensen die het hebben over 'labiel' enzo. Daar kunnen wij niet over oordelen, en komt veroordelend en minderwaardig over.

En jaagt mensen met vragen blijkbaar weg van dit forum. Nice going

V.
Man, ik slik die zooi zelf ook...
En ik weet donders goed dat ik zonder die zooi behoorlijk wat labieler ben...

En de TS is dat ook... Nou en?
...dass wir fliegen.
  donderdag 21 juli 2005 @ 14:35:52 #206
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_29009817
quote:

[..]

Nee, ik schaam me ook absoluut niet voor mijn 'mankementje', maar kan wel sacho worden van mensen die denken het zo goed te weten.

Het gaat hier om een lichamelijke afwijking die psychische klachten veroorzaakt. Wat is daar moeilijk aan??
Druifje!!
  donderdag 21 juli 2005 @ 14:37:36 #207
136 V.
pi_29009880
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 14:27 schreef thaleia het volgende:
Ah juist. Vandaar het moeilijke gedoe over lichamelijk vs geestelijk, want als je een lichamelijk probleem hebt met geestelijke consequenties ben je niet getikt, en als de geestelijke problemen niet voortkomen uit een lichamelijk probleem, dan wel?
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!

Ik.

Zeg.

Dat.

Het.

Niet.

Aan.

Ons.

Is.

Om.

Te.

Oordelen.

Over.

De.

Geestelijke.

Gezondheid.

Van.

TS.

Of

Haar.

Geschiktheid.

Als.

Ouder.

!

!

!
quote:
Wat een onzin en wat een moeilijkdoenerij over twee dingen die gewoon samenhangen.
Ik vind het erg jammer dit, als je je stoort aan vooroordelen over een bepaalde groep mensen hou je ze alleen maar in stand door per se te willen aangeven dat jij heus niet bij die groep hoort.
Flikker toch op met je gezeik. Blijkbaar vind ik mezelf volgens jouw 'logica' dan getikt, want ik loop bij een psycholoog maar ik heb geen serotoninetekort. Wat meteen maar mijn punt bewijst. Dank daarvoor.
quote:
Ik ga maar even iets doen waar ik wat vrolijker van word.
Ga in ieder geval iets doen waar je minder domme dingen door post.
quote:
[edit]Dit was een reactie op je posting voor je edit
Like I fucking care

Djiezus, wie doet er goddomme moeilijk zeg.

V.

O ja : ' '
Ja inderdaad, V. ja.
  donderdag 21 juli 2005 @ 14:37:51 #208
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_29009888
quote:

[..]

Het gaat over psychische klachten met een lichamelijke oorzaak.
Druifje!!
  donderdag 21 juli 2005 @ 14:38:35 #209
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_29009911
Wat een krampachtig gedoe, zeg...
...dass wir fliegen.
  donderdag 21 juli 2005 @ 14:39:15 #210
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_29009946
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 14:16 schreef Verbal het volgende:

[..]

Ik ontken niets krampachtig. Maar ik ga er vanuit dat het niet aan ons is om te oordelen over TS' mogelijke ouderkwaliteiten. Die beslissing is volgens mij aan TS en haar vent. Haar dokter en psycholoog vonden het geen probleem en toch wil ze meer info. Lijkt mij behoorlijk verantwoord bezig. Daarnaast zegt ze op een kinderdagverblijf te werken, ik neem aan gediplomeerd. Lijkt mij iemand die behoorlijk zou moeten kunnen inschatten wat kinderen met zich meebrengen. Maar hier in het topic weet men het beter en komt men met waardeoordelen.

Ik blijf het apart vinden. Waarom niet gewoon die vrouw helpen?

V.
Omdat een heleboel mensen blind zijn als het gaat om verder lezen dan hun neus lang is en graag in hun vooroordelen blijven hangen
Druifje!!
  donderdag 21 juli 2005 @ 14:40:19 #211
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_29009982
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 14:20 schreef thaleia het volgende:

[..]

Omdat het precies is waar de discussie nu over gaat.
Druifje!!
pi_29010070
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 14:35 schreef Diesz het volgende:

[..]
Het gaat hier om een lichamelijke afwijking die psychische klachten veroorzaakt. Wat is daar moeilijk aan??
Omdat mensen in deze gevallen nog steeds niet weten wat de kip of het ei is. M.a.w. heb je een psychische stoornis waardoor je de stof mist, of mis je de stof en heb je daardoor een psychische stoornis. Bij mij bleek wel dat iedere keer dat ik genezen was verklaard en ik stopte met de medicijnen (3x tevergeefs, 4e keer echt!), ik net zo hard weer terug viel. Waarom? mijn psychische stoornis was nog niet helemaal verholpen. Pas de laatste keer kon ik (en nu nog) zonder medicijnen.
Ik geloof dus niet zo makkelijk dat het alleen aan het stofje ligt, maar dat zul jij zelf moeten beoordelen. Vandaar ook mijn eerdere advies om er toch goed over te praten met deskundigen.
uit een aspergernest
pi_29013258
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 12:15 schreef Diesz het volgende:

[..]

Lijkt me dat je als je zelf beseft dat je voor dat flatgebouw staat, je zelf ook beseft dat het niet het moment is om een kindje op de wereld te zetten en dat een verbod niet nodig is toch?
Er zijn genoeg depressieve mensen die zich dat niet beseffen.
Er zijn genoeg mensen die kinderen nemen omdat ze denken dat ze van kinderen gelukkig te worden, of dat hun man bij hun wil blijven.

Ik denk niet dat ikzelf ooit zo kan denken, ik kan me ook niet voorstellen hoe het is om depressief te zijn of een andere geestelijke aandoening te hebben.
Ik denk bij mezelf toch altijd, stel je niet aan, jank ff en ga er weer voor.
Zoveel mensen maken nare dingen mee en het zit niemand altijd mee, waarom moeten jullie jarenlang naar therapie en pillen slikken terwijl ik na een week mijn leven weer oppak. En dat lukt ook altijd.

Maar zo werkt het natuurlijk niet, ze zeggen dat iedereen depressief kan worden of iets anders.
Ik neem aan dat dat waar is en vind het naar dat mensen dit meemaken.
Dus stel dat ik zo ga denken, dan wil ik graag dat iemand me tegen houd ja.

En over die stofjes, tja, dat zoiets waar is kan ik ook soms niet bij, maar het zal wel.

Maar weer over die pillen. Ik weet van mijn stiefmoeder dat zij er niet van kan slapen en er ook slappillen bij moet slikken.
Hierdoor is zij soms in de war.
Of dat bij iedereen zo is weet ik niet, maar zoiets vind ik ook gevaarlijk.
En die medicijnen zelf, word je daar niet duf van?
En de gelukkige momenten, voel je die nog wel?
  donderdag 21 juli 2005 @ 17:42:36 #214
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_29015861
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 14:42 schreef wendytje het volgende:

[..]

Omdat mensen in deze gevallen nog steeds niet weten wat de kip of het ei is. M.a.w. heb je een psychische stoornis waardoor je de stof mist, of mis je de stof en heb je daardoor een psychische stoornis. Bij mij bleek wel dat iedere keer dat ik genezen was verklaard en ik stopte met de medicijnen (3x tevergeefs, 4e keer echt!), ik net zo hard weer terug viel. Waarom? mijn psychische stoornis was nog niet helemaal verholpen. Pas de laatste keer kon ik (en nu nog) zonder medicijnen.
Ik geloof dus niet zo makkelijk dat het alleen aan het stofje ligt, maar dat zul jij zelf moeten beoordelen. Vandaar ook mijn eerdere advies om er toch goed over te praten met deskundigen.
Er zijn meerdere manieren om naar dit soort dingen te kijken.

3 keer stoppen met medicijnen, terugval. Zolang je niet met je stoornis om kan gaan (oftewel, zolang je nog niet weet hoe je moet leven zonder het stofje), dan val je inderdaad terug! Dat betekent niet dat je door therapie het stofje zelf weer aan bent gaan maken. Dat het nu goed gaat betekent nml niet dat je lichaam het stofje weer aanmaakt! Het zegt alleen dat het nu goed gaat zonder medicijnen.

Bij mij is het zo dat ik het stofje mis en daardoor klachten heb gekregen, zolang ik het stofje aan vul heb ik geen klachten. Daarnaast leer ik nu technieken aan om zonder dat stofje ook gewoon te kunnen leven en dan de medicijnen helemaal kan stopppen.

Maar hoe dan ook is het inderdaad zo dat je goed met deskundigen moet praten om tot de juiste conclusie te komen als je aan kinderen wilt beginnen terwijl je medicijnen gebruikt!!!
Druifje!!
  donderdag 21 juli 2005 @ 17:51:49 #215
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_29016063
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 16:18 schreef Troeta het volgende:

[..]

Er zijn genoeg depressieve mensen die zich dat niet beseffen..
Dat klopt, maar ik reageerde nu op wat jij over jezelf vertelde.
quote:
Er zijn genoeg mensen die kinderen nemen omdat ze denken dat ze van kinderen gelukkig te worden, of dat hun man bij hun wil blijven.
Zo zijn er veel te veel en dat staat helemaal los van een psychische ziekte hebben. Zat gezonde vrouwen die het als machtsmiddel gebruiken.
quote:
Ik denk niet dat ikzelf ooit zo kan denken, ik kan me ook niet voorstellen hoe het is om depressief te zijn of een andere geestelijke aandoening te hebben.
Zoveel mensen maken nare dingen mee en het zit niemand altijd mee, waarom moeten jullie jarenlang naar therapie en pillen slikken terwijl ik na een week mijn leven weer oppak. En dat lukt ook altijd.
Ow ja, ga jij even je huilbui over het stoten van je teen, een ruzie met een vriendje of een extra kilo vergelijken met een werkelijke depressie of andere psychische aandoening!!!
quote:
Maar zo werkt het natuurlijk niet, ze zeggen dat iedereen depressief kan worden of iets anders.
Dus stel dat ik zo ga denken, dan wil ik graag dat iemand me tegen houd ja.
Wie zegt dat je je tegen laat houden.......
quote:
En over die stofjes, tja, dat zoiets waar is kan ik ook soms niet bij, maar het zal wel.
Je begrijp wel dat suikerziekte met insuline te maken heeft? Heeft ook met een 'stofje' te maken.
quote:
Maar weer over die pillen. Ik weet van mijn stiefmoeder dat zij er niet van kan slapen en er ook slappillen bij moet slikken.
Hierdoor is zij soms in de war.
Of dat bij iedereen zo is weet ik niet, maar zoiets vind ik ook gevaarlijk.
En die medicijnen zelf, word je daar niet duf van?
En de gelukkige momenten, voel je die nog wel?
Als ze zo veel slaappillen nodig heeft, dan lijkt het me dat de ad die ze slikt niet werken zoals zou moeten. Tijdens het opbouwen kunnen slaapproblemen voorkomen, maar daarna moet dat toch wel over gaan hoor.

Ik slik zelf ook, ben verre van in de war, ook nooit last van gehad. Word er ook niet duf van ofzo. En de gelukkig momenten.... zeker weten dat ik die voel!!! Net zoals pijn en verdriet voel ik ook verliefdheid, blijheid en geluk. Het heeft bij mij mijn gevoel niet afgevlakt, heb zelfs geen problemen met klaarkomen zoals bij veel medicijnen een bijwerking zou zijn. Dus ik denk dat dat echt per persoon verschilt!!
Druifje!!
pi_29016179
Jezus V, wat maak je je druk.
pi_29017514
Dank je Verbal, ik probeer maar steeds niet te reageren omdat ik deze discussie al te vaak heb gevoerd en ik me alleen maar ga opvreten, maar je verwoordt precies wat ik denk.
mooi he, alles
pi_29025705
Hmmm, misschien heb ik me niet goed uitgedrukt hoor, maar ik heb het niet over het stoten van m'n teen.
Ik kan het mezelf niet voorstellen dat ik na iets ingrijpends zo in mekaar zak zoals sommigen, maar ik dacht dat ik duidelijk was over het feit dat dat wel kan.
Maar het lijkt me dan ook logisch dat niet iedereen depressief raakt van een ingrijpende gebeurtenis, dus een beetje jammer dat je daar zo raar op reageert.

En natuurlijk zijn er meer mensen die kinderen als machtsmiddel gebruiken, maar daar hebben we het nu niet over, maar om je gerust te stellen, dat keur ik ook af.

Maar goed, iemand vertelde mij ooit dat je gelukkige momenten dan ook niet echt meer voelt, jij dus wel, mooi voor jou!
Maar als dat bij iemand met een baby niet zo is, zou dat wel erg jammer zijn.
  vrijdag 22 juli 2005 @ 01:11:38 #219
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_29027786
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 23:42 schreef Troeta het volgende:
Hmmm, misschien heb ik me niet goed uitgedrukt hoor, maar ik heb het niet over het stoten van m'n teen.
Ik kan het mezelf niet voorstellen dat ik na iets ingrijpends zo in mekaar zak zoals sommigen, maar ik dacht dat ik duidelijk was over het feit dat dat wel kan.
Maar het lijkt me dan ook logisch dat niet iedereen depressief raakt van een ingrijpende gebeurtenis, dus een beetje jammer dat je daar zo raar op reageert.
Ik reageer fel vanwege een stukje wat je schreef in je vorige reactie

quote:

Het kwam erg denigrerend over, zo van hey, als ik me rot voel en er zelf uit kom, dan moet een ander dat ook kunnen. Je kan gewoon geen appels met peren vergelijken en dat deed jij hier in mijn ogen wel!
quote:
En natuurlijk zijn er meer mensen die kinderen als machtsmiddel gebruiken, maar daar hebben we het nu niet over, maar om je gerust te stellen, dat keur ik ook af.
Daar twijfel ik ook niet aan.
quote:
Maar goed, iemand vertelde mij ooit dat je gelukkige momenten dan ook niet echt meer voelt, jij dus wel, mooi voor jou!
Ben er inderdaad blij om, heb de verhalen ook gehoord dat het anders kan uitpakken.
quote:
Maar als dat bij iemand met een baby niet zo is, zou dat wel erg jammer zijn.
Been there, done that!!! Twice!!! Geloof me, hoe rot ik me ook voelde, mijn kids kwamen altijd op de eerste plaats!!! Beide waren huilbaby's en het was verre van makkelijk, maar ben dolgelukkig met mijn mannetjes! Maar ik begrijp wel wat je bedoelt hoor, het zou heel jammer zijn als je niet kan genieten van je kindje.
Druifje!!
pi_29028619
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 01:11 schreef Diesz het volgende:

[..]

Ik reageer fel vanwege een stukje wat je schreef in je vorige reactie
maar na dat stukje kwam dit stukje weer
quote:
Maar dat had ik misschien wat beter moeten uitdrukken.
Ik kan me gewoon niet inleven dat ik zo depri zou zijn dat ik er medicijnen voor zou moeten nemen, maar aangenomen van anderen kan dat dus wel.
Net zoals ik me niet voor kan stellen dat iemand anorexia heeft. Hoe kan je jezelf nou dik vinden als je een visgraatje bent. Zo'n gedachtengang was het van me.

Ik ben blij dat mensen wel gewoon kunnen leven met die medicijnen en daar moeten zeker kinderen bij kunnen hoor.
Maar zoals ik bij mijn stiefmoeder zie vind ik het niks.
Lekker je kinderen kind laten blijven zonder hele verhalen of zelfmoordpogingen in hun leven.

Maar ik blijf het eng vinden om medicijnen te slikken tijdens een zwangerschap.
Vooral als er nog zo weinig bekend is over evt. gevolgen ervan.
  vrijdag 22 juli 2005 @ 16:34:02 #221
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_29043574
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 02:04 schreef Troeta het volgende:

[..]

maar na dat stukje kwam dit stukje weer
[..]

Maar dat had ik misschien wat beter moeten uitdrukken.
Ik kan me gewoon niet inleven dat ik zo depri zou zijn dat ik er medicijnen voor zou moeten nemen, maar aangenomen van anderen kan dat dus wel.
Net zoals ik me niet voor kan stellen dat iemand anorexia heeft. Hoe kan je jezelf nou dik vinden als je een visgraatje bent. Zo'n gedachtengang was het van me.

Ik ben blij dat mensen wel gewoon kunnen leven met die medicijnen en daar moeten zeker kinderen bij kunnen hoor.
Maar zoals ik bij mijn stiefmoeder zie vind ik het niks.
Lekker je kinderen kind laten blijven zonder hele verhalen of zelfmoordpogingen in hun leven.

Maar ik blijf het eng vinden om medicijnen te slikken tijdens een zwangerschap.
Vooral als er nog zo weinig bekend is over evt. gevolgen ervan.
Dat las ik ook wel, maar juist die combinatie was zo raar

En inderdaad, het is heel moeilijk om de ziekte van een ander te begrijpen. Depressiviteit is mij ook vreemd, maar door wat ik allemaal heb meegemaakt kan ik me er wel wat meer bij voorstellen.

Verder heb je helemaal gelijk als ouders zo goed mogelijk moeten zorgen dat hun kind gewoon kind kan zijn!!!!
Druifje!!
pi_31580409
Nieuws van 7-10-2005 op Ouders Online:
quote:
Seroxat kan de foetus schaden

Het veel gebruikte anti-depressiemiddel paroxetine (merknaam Seroxat) kan geboorte-afwijkingen veroorzaken als het gebruikt wordt in de eerste 3 maanden van de zwangerschap. Dat heeft de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) gemeld op basis van wetenschappelijk onderzoek.

Uit het onderzoek van de FDA is gebleken dat baby's van vrouwen die in de eerste 3 maanden van hun zwangerschap paroxetine gebruikten, vaker dan gemiddeld geboorte-afwijkingen vertonen, waaronder hartafwijkingen.

De Britse producent GlaxoSmithKline heeft aangekondigd de resultaten van het onderzoek te zullen vermelden in de bijsluiter van het medicijn, al staat voor Glaxo zelf het verband tussen paroxetine-gebruik en geboorte-afwijkingen nog lang niet vast.

Let op: arts-onderzoeker Martine van Eijk, de medicijnen-specialist van Ouders Online, waarschuwt dat nu alle selectieve serotonine heropnameremmers (SSRI's) verdacht zijn geworden. De volgende middelen zijn dus af te raden in de eerste 3 maanden van de zwangerschap (we noemen eerst de stofnaam en daarna tussen haakjes de merknaam):
# citalopram (Cipramil);
# escitalopram (Lexapro);
# fluoxetine (Prozac);
# fluvoxamine (Fevarin);
# paroxetine (Seroxat);
# sertraline (Zoloft).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')