abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16683827
Ik gebruik 225 mg Efexor Xr op een dag, gedurdende 2 jaar ongeveer. Mijn vriend en ik hebben een kinderwens en nu ben ik aan het afbouwen met mijn medicijnen omdat het schadelijk kan zijn tijdens de zwangerschap. Ik gebruik nu nog maar 75 mg op een dag en dat valt heel zwaar, mijn angsten komen terug ik ben "dizzy" en durf daardoor niet eens meer brommer te rijden en werken gaat al helamaal niet. Is er iemand die hier ook ervaring mee heeft? Ik weet het niet meer zonder medicijnen kan ik blijkbaar niet, maar een kindje willen we echt
  donderdag 29 januari 2004 @ 13:26:10 #2
77412 boy26
never trust a shark
pi_16683880
gaat eens met je arts praten of er geen middelen zijn die jouw probleem wel oplossen maar niet je kind beschadigen
pi_16684067
Bron: www.apotheek.nl
quote:
5. Kan ik dit middel gebruiken als ik zwanger ben, wil worden of borstvoeding geef?

Zwangerschap
Gebruik dit middel NIET tijdens de zwangerschap. Over het gebruik van dit middel tijdens de zwangerschap is nog te weinig bekend. Meld het in ieder geval aan uw arts en apotheker zodra u zwanger bent, of binnenkort wilt worden. Zo mogelijk kunt u tijdelijk overstappen op een ander middel.

Borstvoeding
Gebruik dit middel NIET als u borstvoeding geeft, of stop de borstvoeding. Dit middel komt in de moedermelk. Het kan dan bijwerkingen bij het kind geven. Wilt u borstvoeding geven, overleg dan met uw arts of apotheker. Mogelijk kan de arts u tijdelijk een ander middel voorschrijven, waarvan wel bekend is dat u het veilig kunt gebruiken.

Het betreffende stukje uit de bijsluiter van efexor zegt het al... ga naar je huisarts en overleg met hem of je een andere anti-depressivia kan krijgen.
pi_16684098
een beetje off-topic, maar ik vindt dat ik dit toch even moet zeggen, alhoewel ik hoop dat je hier zelf ook al over nagedacht hebt.

Zoals ik het nu lees komen er allerlei angsten naar boven zodra je minder of geen medicijnen meer slikt. Je schrijft zelfs dat je niet kunt werken.

Het klinkt misschien een betje bot, maar is het dan wel zo slim om aan kinderen te beginnen. Een kind opvoeden is tenslotte niet iets wat je tussen de soep en aardappelen door doet. Het kan nogal uitputtend zijn

Het is wat.......
  donderdag 29 januari 2004 @ 13:34:55 #5
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_16684120
Mij is verzekerd dat je 'kindje' (ei in ontwikkeling) de eerste weken van de zwangerschap (ik meen 4, maar kan ook meer zijn, weet ik écht niet meer) nog los zit van jouw lichaam en voedingsstoffen uit eigen cel krijgt. Medicijnen zouden pas invloed hebben na die tijd, maar dan ben je al zo ver dat je een zwangerschapstest hebt kunnen doen.

Is het niet iets om nu af te bouwen tot wat voor jou haalbaar is, en pas te stoppen als je echt zwanger bent? Veel stress en spanningen/angsten lijken me namelijk niet fijn als je graag zwanger wilt worden.

Degene die je de medicatie heeft voorgeschreven kan je er vast goed in adviseren.

Veel succes in ieder geval!!

pi_16684131
Gooddaddy, mijn man slikt ook efexor en die ondervind dit probleem helemaal niet. Juist wel als hij stopt met de pillen.
Dus ik dnek dat je reactie een beetje overbodig is...

No offence btw

donderdag 29 januari 2004 @ 13:37:11 #7
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_16684165
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 13:34 schreef gooddaddy het volgende:
Het klinkt misschien een betje bot, maar is het dan wel zo slim om aan kinderen te beginnen. Een kind opvoeden is tenslotte niet iets wat je tussen de soep en aardappelen door doet. Het kan nogal uitputtend zijn
Ik denk dat TS dat zelf ook wel heeft overwogen.

Kinderen krijgen kan je ook juist door een depressie heen helpen. Ik was vrij ernstig depressief toen ik per ongeluk zwanger raakte. Dankzij het besef dat er nieuw leven in mij groeide kreeg ik zoveel wilskracht om te overleven en het te redden dat ik langzaam uit mijn depressie kwam.

Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen zo, maar ik bedoel alleen maar te zeggen dat het niet zo hoeft te zijn zoals jij zegt.

pi_16684205
klinkt mischien heel hard, maar ben jen iet bang dat door het kind je angsten nog groter worden?
Als je zelf al geen brommer durft te rijden, hoe moet dat wanneer je kind dat wil. Hoe moet het op een vol plein met allemaal rennende en schreeuwende kinderen?
Je kind bovenop het klimrek, en hij/zij gaat staan om naar je te zwaaien.....
Let op, ik zeg niet dat je het niet moet doen, alleen dat je er heeel goed over na moet denken.
Wanneer het leven voor jezelf al vol angsten en heel moeilijk is, is het met een kind nog tien keer erger. En je kunt het niet beheersen... Een kind word een idividu, en doe moet buiten spelen en naar school, en leren fietsen enz. enz. enz.

Sterkte

sub/
  donderdag 29 januari 2004 @ 13:41:14 #9
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_16684270
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 13:35 schreef Angel22 het volgende:
Gooddaddy, mijn man slikt ook efexor en die ondervind dit probleem helemaal niet. Juist wel als hij stopt met de pillen.
Dus ik dnek dat je reactie een beetje overbodig is...

No offence btw

Iedereen reageert anders op verlaging van medicatie en op medicatie in het algemeen.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_16684314
[edit]Ook ik liet me tezeer leiden door associaties met een vorig topic. Da's niet eerlijk. Vanaf nu reageer ik alleen op dit topic en de dingen die deze topicstarter post. Excuses!

[Dit bericht is gewijzigd door thaleia op 29-01-2004 13:57]

† In Memoriam † donderdag 29 januari 2004 @ 13:46:07 #11
43556 miss_dynastie
pi_16684429
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 13:34 schreef gooddaddy het volgende:

Wat een bullshit! Heel veel mensen functioneren juist wél goed dankzij deze medicijnen! Ja, het is slim om aan kinderen te beginnen, want met medicijnen heb je deze zaken prima onder controle. Persoonlijk ben ik opgegroeid met een moeder die haar ziekte niet goed onderkende en haar medicijnen niet consequent slikte, en dat is honderd malen erger dan een mama die door medicijnen goed functioneert.
pi_16684445
Pfffff, daar gáán we weer. Waren we hier niet al eerder? TS zegt toch duidelijk dat ze mèt medicatie geen last heeft van die angsten?
Naja, ik ga me er niet nog eens in storten. Negeren maar die hap.

O ja, en afbouwen doe je niet even in een paar dagen, als je dat goed wil aanpakken ben je daar minimaal drie maanden mee zoet. Dus eerst zwanger worden en dan afbouwen is echt een heel dom plan.

Efexor is inderdaad een vrij nieuw middel, en er is dus niet zoveel bekend over de effecten op een zwangerschap. Er zijn wel genoeg andere middelen (ook specifiek tegen angststoornissen) die wèl gebruikt mogen worden, bijvoorbeeld seroxat. Ik dacht feverin ook, maar dat weet ik niet zeker. In ieder geval, laat je eens adviseren. Overigens is mijn ervaring dat de meeste huisartsen niet zo blij zijn met ad's tijdens een zwangerschap, terwijl de meeste gynaecologen en neurologen het prima vinden. Hou dat even in je achterhoofd als je advies gaat vragen.

mooi he, alles
pi_16684494
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 13:46 schreef miss_dynastie het volgende:
Wat een bullshit! Heel veel mensen functioneren juist wél goed dankzij deze medicijnen! Ja, het is slim om aan kinderen te beginnen, want met medicijnen heb je deze zaken prima onder controle.
Als je dat heel zeker weet omdat het met die medicijnen al jaren prima gaat, dan kun je dat inderdaad doen. Gewoon direct na de bevalling die dingen weer gaan slikken (of is het ook schadelijk als je borstvoeding wilt geven?)

[edit]Nee phileine, hier waren we niet al eerder, in dat vorige topic gold niet dat met de TS met medicatie wel alles heel prima ging. Ik snap dat je je opwindt hoor, want dat had ik ook direct een beetje. Maar zo te lezen is dit wel een andere situatie.

donderdag 29 januari 2004 @ 13:55:34 #14
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_16684693
*dubbeltopic* Zwangerschap en Efexor Xr in R&P
pi_16684706
Met de medicijnen is er niks met me aan de hand ik gebruik ze nu 2 jaar en het gaat beter dan ooit. Deze medicijnen doen me goed alleen wil ik ze absoluut niet slikken tijdens de zwangerschap omdat ik geen risico's wil nemen. Dus ben ik nu aan het afbouwen. Maar dit gaat erg slecht ik ben al een tijdje bezig. Dus ik vroeg me af of er iemand was die een vervangend medicijn weet ofzo? Dat niet schadelijk is en waar ik me goed bij voel. Het is echt niet zo dat ik niet aan kinderen kan beginnen door dit want met de medicijnen is er niks aan de hand.
  † In Memoriam † donderdag 29 januari 2004 @ 14:03:00 #16
43556 miss_dynastie
pi_16684883
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 13:56 schreef Girl24 het volgende:
Met de medicijnen is er niks met me aan de hand ik gebruik ze nu 2 jaar en het gaat beter dan ooit. Deze medicijnen doen me goed alleen wil ik ze absoluut niet slikken tijdens de zwangerschap omdat ik geen risico's wil nemen. Dus ben ik nu aan het afbouwen. Maar dit gaat erg slecht ik ben al een tijdje bezig. Dus ik vroeg me af of er iemand was die een vervangend medicijn weet ofzo? Dat niet schadelijk is en waar ik me goed bij voel. Het is echt niet zo dat ik niet aan kinderen kan beginnen door dit want met de medicijnen is er niks aan de hand.
Zonder bot te willen zijn: zou je wel op eigen houtje gaan afbouwen?? Mijn ervaring is ken diverse mensen die AD slikken dat dit het beste gaat met goede begeleiding van een arts. Alleen een arts kan je een vervangend middel voorschrijven. Sorry als ik bot doe maar ik heb het een aantal keren mis zien gaan met mensen die eigenhandig aan het afbouwen zijn gegaan en zou je daarom echt met klem adviseren om, geheel vrijblijvend, in gesprek met je artsen te gaan. Je kan daarna altijd nog zien wat je doet.
  † In Memoriam † donderdag 29 januari 2004 @ 14:03:49 #17
43556 miss_dynastie
pi_16684904
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 13:48 schreef thaleia het volgende:

[edit]Nee phileine, hier waren we niet al eerder, in dat vorige topic gold niet dat met de TS met medicatie wel alles heel prima ging. Ik snap dat je je opwindt hoor, want dat had ik ook direct een beetje. Maar zo te lezen is dit wel een andere situatie.

Niet dus, TS beweert (en ik geloof dat) dat het met medicijnen wél goed gaat.
pi_16684942
Ik bouw af met begeleiding van mijn huisarts alleen heeft die er niet veel verstand van Die wilde het eerst zo proberen en dan zouden we wel verder zien.
  † In Memoriam † donderdag 29 januari 2004 @ 14:10:38 #19
43556 miss_dynastie
pi_16685102
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 14:05 schreef Girl24 het volgende:
Ik bouw af met begeleiding van mijn huisarts alleen heeft die er niet veel verstand van Die wilde het eerst zo proberen en dan zouden we wel verder zien.
Zoek alsjeblieft een huisarts met iets meer verstand van zaken, wat een eikel zeg, AD zijn geen smarties waar je een beetje mee kan gaan zitten proberen Als ie er geen verstand van heeft, is dat geen enkel probleem, en moet hij doen wat hij behoort te doen: je doorsturen naar iemand met verstand ervan. Ongelooflijk zeg, dat hij er zo laks in is

Goed van je dat je gelijk naar je HA bent gegaan

pi_16686893
thaleia, ja je hebt gelijk dat dit een andere situatie is dan van de TS van toen, maar ik streed toen solo een algemenere strijd tegen die vooroordelen die hier nu weer de kop opsteken. Daarvan moest ik inwendig even zuchten.

TS, zoek nou een therapeut met verstand van AD's en bespreek het afbouwen/overstappen met die persoon. Huisartsen hebben hier echt geen kaas van gegeten. Ik ben jaren terug overgestapt van anafranil via feverin naar seroxat en ik heb die begeleiding echt wel nodig gehad. Het gaat overal flink rommelen met zo'n overstap (meer nog dan met alleen afbouwen), en dan is het gewoon goed als iemand met kennis van zaken je in de gaten houdt. Welk deel van het land woon je ongeveer?

mooi he, alles
pi_16686910
-dubbel-
mooi he, alles
  donderdag 29 januari 2004 @ 15:22:31 #22
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_16687322
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 13:34 schreef Tan het volgende:
Degene die je de medicatie heeft voorgeschreven kan je er vast goed in adviseren.
Blijkbaar niet dus, lees ik net! Best schandalig eigenlijk. Een huisarts hoort niet zomaar met je te gaan experimenteren, zeker niet met dat soort medicatie
pi_16690169
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 14:03 schreef miss_dynastie het volgende:
Niet dus, TS beweert (en ik geloof dat) dat het met medicijnen wél goed gaat.
Je leest niet goed. Ik geloof dat ook. En dat maakt dit topic dus anders dan dat andere.
  donderdag 29 januari 2004 @ 17:11:32 #24
82727 klein_spookje
Mama van het liefste meisje
pi_16690385
hoi,

Ik heb zelf jaren ad geslikt eerst remeron daarna seroxat daar heb ik veel aangehad.
Na een jaar of 3 was bij mij de knop om ik wilde stoppen voordat we aan kinderen wilde beginnen en wilde een jaar "clean" zijn gewoon voor mijn eigen gevoel.

Het afbouwen was een vreselijke klus koste veel moeite en vooral doorzettings vermogen.
Slikte iedere dag een pil en ging eerst heel dag er na half slikken. zo om en om tot mijn lichaam en geest daar aan gewend waren daarna weer een dag een halve ipv een hele zo ben ik heel langzaam gestopt.

Ik heb heel erg last gehad van afkick verschijnselen en dat vond ik heel erg. Had hypisch, stond te trillen, had rubber benen en had het gevoel of ik zweefde verder nog de normale lichamelijke klachten. En voelde alsof ik alles in een waas deed.
Dat begon iedere keer weer op nieuw zodra ik weer een halve minder nam. Zodra je aan die dosis gewend was begon het weer opnieuw.

Heb er lang overgedaan om af te bouwen maar ben blij dat het gelukt is.
Gebruik nu ruim 4 jaar niets meer en het gaat heel goed.

Bij mij was het echt een depressie bij sommige is het lichamelijk en word er in de hersene te weinig serotenie aangemaakt en dat kan alleen aangevuld worden door antidresieva.

Bij mijn moeder is het lichamelijk en zal haar leven lang ad moeten slikken. Ze heeft ook last van angste en hypisch en paniek aanvallen maar met medicijnen gaat het heel goed.

Hoop dat het bij jou ook gaat lukken om af te bouwen in ieder geval heb je een stok achter de deur en weet je waarom je het wil.
En doe het vooral ook al ga je daarna weer aan de ad het is beter dan het niet slikken en je rot voelen dan heeft je kind ook geen leven.

Dus niet te snel oordelen mensen.

† In Memoriam † donderdag 29 januari 2004 @ 18:16:33 #25
43556 miss_dynastie
pi_16692407
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 17:03 schreef thaleia het volgende:

[..]

Je leest niet goed. Ik geloof dat ook. En dat maakt dit topic dus anders dan dat andere.

Mijn excuses. Ik had je verkeerd begrepen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')