quote:Op woensdag 13 juli 2005 00:06 schreef het_fokschaap het volgende:
volgens mij vindt Paul Jan dit zelf de leukste aflevering
quote:Op woensdag 13 juli 2005 00:18 schreef ilona-scuderia het volgende:
volgens mij vindt Paul Jan dit zelf de leukste aflevering
quote:Op woensdag 13 juli 2005 01:14 schreef Aslama het volgende:
[..]
Is niet spontaan. Alles in het universum is veroorzaakt (causaliteit). De chemische reakties worden veroorzaakt door de eigenschappen van de moleculen. Die eigenschappen worden weer veroorzaakt door de atomaire structuur enz.
[..]
Er is een rationele, werkelijke behoefte aan een Begin of de Eerste. 'Rationeel' omdat een universum zonder begin niet te bevatten is (oneindig is een irrationeel getal), terwijl het universum zelf wel te bevatten is: men maakt hier zelfs modellen van. 'Werkelijk' omdat zonder begin het heden van het universum nooit zou zijn bereikt, oftewel het heden zou niet bestaan wat niet werkelijk is. Een Eerste die geen oorzaak heeft is dus noodzakelijk.
Omdat er een schepping is moet het de Eerste zijn die de Schepping heeft veroorzaakt. Aangezien er nog niks was behalve de Eerste moet de Eerste het scheppen uit zichzelf gedaan hebben. Dit impliceert dat de Eerste Levend moet zijn want een dode (materie of wat) kan niet uit zichzelf iets doen (initieëren). Daarnaast moet de Levende een Wil hebben anders doet Hij het niet (definitie). Doordat de Eerste de rest (het al) geschapen heeft, moet de Eerste Alwetend zijn: hoe kan je iets maken waar je geen kennis over hebt?.
Hartelelijk bedanktquote:
Precies, net als de zingende buurman die je nog nooit hebt gezien waarschijnlijk een klein knorrend biggetje is.quote:Op maandag 11 juli 2005 06:27 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Maar dat we god nooit gezien hebben en dus niet kúnnen weten of het wel of geen klein biggetje is is nu eenmaal een feit.
Inderdaad, een beetje inhoudelijk tegenargument kan af en toe een discussie voortzettenquote:Op maandag 11 juli 2005 09:21 schreef Doffy het volgende:
[..]
Wie heeft god geschapen?
[..]
Leuk zo'n geloofsbelijdenis, maar dit maakt natuurlijk geen discussie.
Geweldig hoe een discrepantie opeens bewijs is.quote:Op woensdag 13 juli 2005 09:11 schreef Aslama het volgende:
Precies, net als de zingende buurman die je nog nooit hebt gezien waarschijnlijk een klein knorrend biggetje is.
quote:Op woensdag 13 juli 2005 09:11 schreef Aslama het volgende:
Precies, net als de zingende buurman die je nog nooit hebt gezien waarschijnlijk een klein knorrend biggetje is.
quote:In het vorige topic voorlaatste pagina schreef AkkerslootMaar dat we god nooit gezien hebben en dus niet kúnnen weten of het wel of geen klein biggetje is is nu eenmaal een feit.
Ja, was wel frappant ja. Misschien is Swaab Akje wel. [/quote]quote:[quote]Op donderdag 9 juni 2005 20:10 schreef Godslasteraar het volgende:)
Verder verwacht ik nu een rehabiilitatie van Akkersloot
Temporaal Kwab Epilepsie patiënten: Jeanne D'arc , Mohammed, Paulus.
Het hoge woord is er uit, het is nu officieel!
Nog geweldiger is dat iemand zegt dat het een bewijs isquote:Op woensdag 13 juli 2005 09:13 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Geweldig hoe een discrepantie opeens bewijs is.![]()
Nee. Ik ben nu bezig met een idee, dat het universum werkelijk uit het niets is ontstaan. Het idee is dat de zwaartekrachtsenergie negatief is, en de andere vormen van energie (massa's ed) positief. Deze beiden kunnen elkaar cancellen. Je kunt dan een universum creeeren, letterlijk uit het niets. Die behoefte aan een reden is allesbehalve rationeel; ze is intuitief. En de menselijke intuitie is niet rationeel. Anders was Newton al lang met de relativiteitstheorie gekomen. En zo zijn er nog veel andere voorbeelden te noemen. In mijn ogen onderschat je de schepping gigantisch met het idee dat de menselijke intuitie rationeel is.quote:Aslama:
Er is een rationele, werkelijke behoefte aan een Begin of de Eerste.
Heel fijn. Iets dergelijks zag je ook al bij Spinoza.quote:Op woensdag 13 juli 2005 13:11 schreef lionsguy18 het volgende:
Super atheďst gelooft nu in bestaan God
[..]
Ofwel: jij hebt nog steeds geen gelijk, lionsguyquote:Flew: ''Ik geloof in een heel andere God dan die van het christendom en helemaal niet in die van de Islam."
Wie?quote:bron: Frontier
We wachten indd met spanning af.quote:Op woensdag 13 juli 2005 13:24 schreef speknek het volgende:
Zou kunnen. Hij is gevallen voor de ID hype. Overigens heeft ie al wel gezegd dat het een behoorlijk minimalistische god is en niet in een hiernamaals in enige vorm gelooft. Blijf ik erbij dat je om in ID te geloven je een gebrek aan overzicht in het totaal der dingen moet hebben. En dat is wel typerend naarmate je heel oud wordt. Maar goed, misschien moeten we het boek maar afwachten en kijken of hij echt wat meer te bieden heeft dan al die halfbakken pogingen voor hem.
Gelooft hij dan ook gelijk in dat hersenspinsel uit de bijbel ?quote:Op woensdag 13 juli 2005 13:11 schreef lionsguy18 het volgende:
Super atheďst gelooft nu in bestaan God
Tuurlijk wel. Een mens wil overal de beste in zijn. Dus gelooft hij harder in geen God dan jij. En weer anderen nog minder hard en sterk. Wie hard genoeg gelooft haalt het bonus level en verdien een extra leven. Oh wacht.. da's alleen in games.quote:Op woensdag 13 juli 2005 13:25 schreef Doffy het volgende:
Nooit gehoord van deze 'kampioen van het atheisme'. Vind het uberhaupt knap dat je daar kampioen in kan zijn.
Of je gelooft dat God het wil. Of God wil dat je af en toe bij je eigen wensen stilstaatquote:Op woensdag 13 juli 2005 14:55 schreef DonGorgon het volgende:
Bidden betekent echter geen vertrouwen (geloof) hebben in Gods alwetendheid, almacht en goedheid (God weet niet wat in deze (of mijn) situatie het beste is).
Nee dat stukje vond ik gewoon nieuwswaardig beste Martijn( leuk fotoboek overigens).quote:Op woensdag 13 juli 2005 13:25 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ofwel: jij hebt nog steeds geen gelijk, lionsguy
Ik geloof niet dat hij daarmee in de Bijbel gelooft waarde Akkersloot.quote:Op woensdag 13 juli 2005 13:28 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Gelooft hij dan ook gelijk in dat hersenspinsel uit de bijbel ?
Euh. Vreemd. Toch heel wat christenen die het toch niet zo goed met mij op hebben terwijl ze helemaal niet kunnen weten of ik wel of geen atheist ben.quote:Op woensdag 13 juli 2005 16:17 schreef lionsguy18 het volgende:
Ik geloof niet dat hij daarmee in de Bijbel gelooft waarde Akkersloot.
Maar het is een hele stap voor een attheist om te erkennen dat een hogere macht natuur, mens en dier heeft geschapen en dat bijvoorbeeld de mens niet louter toevallig is geevolueerd tot wat het nu is.
Dat klopt ja. Vele zich christelijk noemende mensen geloven in evolutie.quote:Op woensdag 13 juli 2005 16:21 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
En, bovendien, geloof in evolutie sluit het geloof in een God in uit hoor.
Dat geloof ik gelijk, zo gauw iemand mij kan vertellen waar die hogere macht dan op zijn/haar beurt vandaan is gekomen. Tot die tijd blijf ik overtuigd atheďst, al was het alleen maar vanwege alle ellende die religie op deze planeet veroorzaakt.quote:Op woensdag 13 juli 2005 16:17 schreef lionsguy18 het volgende:
Ik geloof niet dat hij daarmee in de Bijbel gelooft waarde Akkersloot.
Maar het is een hele stap voor een attheist om te erkennen dat een hogere macht natuur, mens en dier heeft geschapen en dat bijvoorbeeld de mens niet louter toevallig is geevolueerd tot wat het nu is.
't is grappig, maar (1) wie is die man en (2) wie is de bron?quote:Op woensdag 13 juli 2005 16:13 schreef lionsguy18 het volgende:
Nee dat stukje vond ik gewoon nieuwswaardig beste Martijn( leuk fotoboek overigens).
Och, er valt wel degelijk over te discussieren. Zoals: hoe waarschijnlijk is het, etc. Wat niet wegneemt dat het jou natuurlijk vrij staat om te geloven wat je wilt.quote:Het Godsbesef is een persoonlijke zaak dus daar valt niet over te onderhandelen.
Ieder die van het bestaan van God op de hoogte is mag zelf kiezen, aanvaarden of verwerpen.
Je kan het niet laten he?quote:Ooit zal je daarop geoordeeld worden.
Het geloof brengt geen ellende in de wereld, maar de mensen.quote:Op woensdag 13 juli 2005 16:23 schreef dVTB het volgende:
[..]
Dat geloof ik gelijk, zo gauw iemand mij kan vertellen waar die hogere macht dan op zijn/haar beurt vandaan is gekomen. Tot die tijd blijf ik overtuigd atheďst, al was het alleen maar vanwege alle ellende die religie op deze planeet veroorzaakt.
Ik hoop voor je dat je dan ook niet direkt anti-islam bent. Want dan ben je volgens Bansheeboy extreem rechts (een paar jaartjes terug was het het nog "anti-islam = fascisme")quote:Op woensdag 13 juli 2005 16:23 schreef dVTB het volgende:
Tot die tijd blijf ik overtuigd atheďst,
UIt gaande dat de bijbel de ideeen van Jezus juist verwoorden. Voor een boek waarvan de eerste geschriften 30 jaar na zijn dood zijn verschenen betwijfel ik dat. Voor iemand die Jezus toch ziet als een religieus persoon (en daarmee voldoet aan de definitie van christen.).quote:Op woensdag 13 juli 2005 16:23 schreef lionsguy18 het volgende:
Dat klopt ja. Vele zich christelijk noemende mensen geloven in evolutie.
Een ware christen gelooft daar niet in.
Hitler was christelijk hoor. Je hebt geen geloof nodig om ellende te veroorzaken, maar het helpt ook niet echt.quote:Op woensdag 13 juli 2005 16:40 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Het geloof brengt geen ellende in de wereld, maar de mensen.
Als dat je enige argument is om athheist te blijven dan begrijp ik niet hoe je aankijkt tegen Pol Pot, Stalin, Hitler, Mao om maar eens een paar voorbeelden te noemen.
Die waren allen toch echt niet religieus geinspireerd.
Dus je gebruikt een verkeerd argument.
Ha ha. Aangezien geloof mensenwerk is is het dus niet "het geloof" maar de mensen zelf.quote:Op woensdag 13 juli 2005 16:40 schreef lionsguy18 het volgende:
Het geloof brengt geen ellende in de wereld, maar de mensen.
Omdat atheisme geen doctrine is. Atheisme is alleen maar het ontbreken van een bepaalde doctrine. Namelijk de doctrine dat er een God is.quote:Als dat je enige argument is om athheist te blijven dan begrijp ik niet hoe je aankijkt tegen Pol Pot, Stalin, Hitler, Mao om maar eens een paar voorbeelden te noemen.
Je hebt per ongeluk Hitler genoemd in je opsomming van "atheisten".quote:Die waren allen toch echt niet religieus geinspireerd.
In de hope der eerste opstanding ja.quote:Op woensdag 13 juli 2005 16:44 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
UIt gaande dat de bijbel de ideeen van Jezus juist verwoorden. Voor een boek waarvan de eerste geschriften 30 jaar na zijn dood zijn verschenen betwijfel ik dat. Voor iemand die Jezus toch ziet als een religieus persoon (en daarmee voldoet aan de definitie van christen.).
Een ware bijbel-christen wacht toch al 2000 jaar op het einde ter tijden, dat zeer nabij is.![]()
bron?quote:Op woensdag 13 juli 2005 17:01 schreef het_fokschaap het volgende:
nee, ook in dit deel komen we er niet uit
Alle "logica" van Aslama bij elkaar inzake een eerste veroorzaker, maakt deze eerste veroorzaker nog geen bijbelse God of die uit de Koran
Ik zou eerder voelen voor de veroorzaker die nu bedacht is door de man die eens superatheďst was...
Misschien is zo'n veroorzaker wel een quantumfluxwaarom zou het een denkende entiteit moeten zijn ?
Waarschijnlijk krijgen we dan weer het argument dat alles te mooi is om niet ontworpen te zijn
Eigenlijk is het dan meer zo dat er geen reden is om aan te nemen dat god bestaat zolang er geen accepteerbaar bewijs is (en dan bedoel ik dus niet die pseudo wetenschappelijke onzin die door gelovigen in een discussie maar al te graag als bewijs naar voren wordt geschoven). In de wetenschap is iets niet onwaar als het geen redelijke hoeveelheid bewijs voor is, maar is er geen reden om aan te nemen dat het waar is.quote:Op woensdag 13 juli 2005 22:04 schreef Bensel het volgende:
We kunnen er wel uitkomen: God bestaat niet, mits anders bewezen. En met bewijzen bedoel ik wetenschappelijk accepteerbare bewijzen.
die stelling is onderdeel van het geloof.quote:Op donderdag 14 juli 2005 11:42 schreef lionsguy18 het volgende:
Natuurkunde, biologie en geologie is geen vinding van de evolutionist maar een onderdeel van Gods schepping.
Kom maar op, ik heb nog meer achter de hand dan dit.quote:
ik had inderdaad al zo'n idee dat je vergeten was je bron te vermeldenquote:Op donderdag 14 juli 2005 11:49 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Kom maar op, ik heb nog meer achter de hand dan dit.
Wat is belangrijker? De inhoud of de bron?quote:Op donderdag 14 juli 2005 11:50 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
ik had inderdaad al zo'n idee dat je vergeten was je bron te vermelden
voor mij zijn ze beide niet zo belangrijk in dit geval, voor jou is in dit geval de inhoud belangrijkerquote:Op donderdag 14 juli 2005 11:51 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Wat is belangrijker? De inhoud of de bron?
quote:Op donderdag 14 juli 2005 11:49 schreef lionsguy18 het volgende:
Kom maar op, ik heb nog meer achter de hand dan dit.
Ik zat te wachten op de argumenten, maar er staan alleen maar stellingen in je verhaal. Goed geschreven.quote:
Jullie willen bewijs voor het bestaan van God.quote:Op donderdag 14 juli 2005 11:53 schreef Doffy het volgende:
[..]![]()
![]()
Nog meer van dezelfde repetatieve statements die we al 100 keer gezien hebben? Nog meer geloofsbelijdenis? Of wil je een discussie? In dat geval zul je van je dogma's moeten afdalen, ben ik bang.
die eerdere post van jou komt dicht in de buurtquote:Op donderdag 14 juli 2005 11:56 schreef lionsguy18 het volgende:
Ik sta voor inhoud en niet voor vaag onwetenschappelijk geouwehoer.
Dat mag je vinden, reageer dan niet.quote:Op donderdag 14 juli 2005 11:57 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
die eerdere post van jou komt dicht in de buurt
Jouw post is vaag onwetenschappelijk geouwehoer. Een geloofsbelijdenis, meer niet.quote:Op donderdag 14 juli 2005 11:56 schreef lionsguy18 het volgende:
Jullie willen bewijs voor het bestaan van God.
Als je een heldere uitleg een statement noemt dan zou ik toch maar eens een woordenboek raadplegen wat dat woord betekent.
Ik sta voor inhoud en niet voor vaag onwetenschappelijk geouwehoer.
En waarom moet alles wetenschappelijk zijn?quote:Op donderdag 14 juli 2005 11:59 schreef Doffy het volgende:
[..]
Jouw post is vaag onwetenschappelijk geouwehoer. Een geloofsbelijdenis, meer niet.
Omdat lionsguy claimt dat het wetenschappelijk is?quote:Op donderdag 14 juli 2005 12:00 schreef FuifDuif het volgende:
En waarom moet alles wetenschappelijk zijn?
Dat is het 'argument from design'. Ouwe koek, flauw kul, onzin. Is vaak genoeg betoogd, ook op dit forum.quote:Bewijs nummer één: er is een Wetgever.
Een claim, geen bewijs. Een geloofsbelijdenis.quote:Die WETGEVER is GOD!
Zalig de eenvoudigen van geest. Dag lionsguy, het was me weer een genoegen.quote:Op donderdag 14 juli 2005 12:09 schreef lionsguy18 het volgende:
Ach het is weer eens een ander geluid dan al die bashers die het beter weten en met onduidelijke apenplaatjes komen omdat ze in sprookjes geloven.
Als een andere mening je verveelt dan zegt dat iets over jou, maar niet over de inhoud van de christelijke visie over dit onderwerp.
nee hoor, dit geluid horen we hier heel vaakquote:Op donderdag 14 juli 2005 12:09 schreef lionsguy18 het volgende:
Ach het is weer eens een ander geluid
ik heb echt geen zin om daar mijn tijd aan te verdoen. de 'argumenten' die hier over de tafel gaan zijn namelijk van dusdanig triest niveau dat je mijn redeneringen toch niet accepteert. heb je alle afleveringen van het betreffende programma gezien?quote:Op donderdag 14 juli 2005 12:16 schreef lionsguy18 het volgende:
Ik hoor geen tegenargument.
Het is zoooo goedkoop om te melden dat het niks voorstelt als je zelf niet eens argumenten er tegen in kan brengen, maar vik ga door want ik heb nog veel meer in petto.
Wat ik er toch niet voor over zou hebben om nog één keer wat christenen voor de leeuwen te gooien in het Colosseum in Romequote:Lionsguy's sig:
Gij zult geen Nederlanders slachten.
Waarom?quote:Op donderdag 14 juli 2005 12:18 schreef Doffy het volgende:
[..]
Wat ik er toch niet voor over zou hebben om nog één keer wat christenen voor de leeuwen te gooien in het Colosseum in Rome![]()
God bestaat niet, aflevering 6: de humorloosheid van gelovigenquote:Op donderdag 14 juli 2005 12:20 schreef lionsguy18 het volgende:
Waarom?
Wat is er triest aan?quote:Op donderdag 14 juli 2005 12:17 schreef -erwin- het volgende:
[..]
ik heb echt geen zin om daar mijn tijd aan te verdoen. de 'argumenten' die hier over de tafel gaan zijn namelijk van dusdanig triest niveau dat je mijn redeneringen toch niet accepteert. heb je alle afleveringen van het betreffende programma gezien?
Waarom zou ik naar dat programma moeten kijken als ik bij voorbaat debiel ben?quote:Op donderdag 14 juli 2005 12:21 schreef Doffy het volgende:
[..]
God bestaat niet, aflevering 6: de humorloosheid van gelovigen
Niemand zei iets over debiel, dacht ik?quote:Op donderdag 14 juli 2005 12:23 schreef lionsguy18 het volgende:
Waarom zou ik naar dat programma moeten kijken als ik bij voorbaat debiel ben?
Ben ik na het kijken minder debiel?
http://www.rvu.nl/rvu.php?i=4&l=0&n=806quote:Op donderdag 14 juli 2005 12:21 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Wat is er triest aan?
Pareren ze je sprookjes?
Over welk programma heb je het?
Ik stoor me niet.quote:Op donderdag 14 juli 2005 12:29 schreef -erwin- het volgende:
[..]
http://www.rvu.nl/rvu.php?i=4&l=0&n=806
In deze 6 afleveringen komen voldoende argumenten naar voren. Een aantal scenes vind je misschien niet zo leuk om te zien, maar ze zijn meer humoristisch dan serieus bedoeld. Stoor je er dus niet te veel aan.
Ik vind de EO anders hilarisch. Ik kijk er regelmatig naar. Net als naar Hour of Power.quote:Op donderdag 14 juli 2005 12:32 schreef lionsguy18 het volgende:
Ik stoor me niet.
Maar voel geen drang om er naar te kijken.
Zoals jij op zondag waarschijnlijk geen behoefte voelt om naar de EO te kijken.
Waarom zou ik de argumenten die daar genoemd worden gaan herhalen, als jij geen behoefte hebt op eigen initiatief te kijken? Je wilt toch graag discussieren over dit onderwerp? Je wilt toch ook graag dat wij al jouw verhaaltjes lezen?quote:Op donderdag 14 juli 2005 12:32 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Ik stoor me niet.
Maar voel geen drang om er naar te kijken.
Zoals jij op zondag waarschijnlijk geen behoefte voelt om naar de EO te kijken.
Nee je komt met dezelfde flauwekul die we hier al tijden zien.quote:Op donderdag 14 juli 2005 12:33 schreef lionsguy18 het volgende:
Maar goed ik kom met bewijzen aan dat God bestaat, dus terug naar het onderwerp.
Het weerwoord is dat je eens dat programma moet bekijken. Waarom zou ik die verhalen gaan opschrijven als je ze net zo makkelijk in een filmpje kunt aanhoren?quote:Op donderdag 14 juli 2005 12:39 schreef lionsguy18 het volgende:
Godsbewijzen heb ik gepost, ik wens weerwoord.
Geen omtrekkende beweging.
Gelovigen op FOK worden uitgescholden.quote:Op donderdag 14 juli 2005 12:44 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik snap sowieso niet dat je zo nodig moet bewijzen dat God bestaat. Als ie voor jou bestaat, oké. Maar accepteer het dan als er mensen zijn die het niet geloven en ben niet zo NAIEF te denken dat je met een paar bijbelteksten en EO-geleuter ons overtuigd. Laat ons lekker niet geloven, laten wij jou lekker wel geloven.
En jij doet dat weer op Moslims.quote:Gelovigen op FOK worden uitgescholden.
Dat ben ik volkomen met je eens.quote:Op donderdag 14 juli 2005 12:50 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
En jij doet dat weer op Moslims.
Als we elkaar nu allemaal met rust laten en elkaar respecteren (behalve die extremisten natuurlijk), is het allemaal toch een stuk leuker? Het kan me werkelijk geen ruk schelen waar iemand in gelooft, zolang ze het maar voor zich houden en niet anderen gaan proberen te overtuigen.
Ik had jou ook een vraag gesteld:quote:Op donderdag 14 juli 2005 13:00 schreef lionsguy18 het volgende:
Maar terug naar het onderwerp.
Ik heb een vraag naar iedereen die niet in God gelooft.
Hoe is leven onstaan op deze aarde?
Uitgaande dat iets wat niet leeft niet levend kan worden.
Wie heeft daarop een bevredigend antwoord?
De inhoud van de Bijbel komt rechtsreeks van God, maar dat kun je overal lezen.quote:Op donderdag 14 juli 2005 13:02 schreef -erwin- het volgende:
[..]
Ik had jou ook een vraag gesteld:
Waar komt volgens jou de inhoud van de bijbel vandaan, en waarom vertrouw je op die bron?
Die stelling ken ik, maar hoe weet je dat dat zo is.quote:Op donderdag 14 juli 2005 13:04 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
De inhoud van de Bijbel komt rechtsreeks van God, maar dat kun je overal lezen.
Opgetekend door diverse auteurs geinspireerd door de Heilige Geest.
Er zijn toch eencelligen onstaan in het water, waarna er visjes ontstonden die het land opkropen en doorevalueerden tot de mens, uiteindelijk, jaaaaren later.Als er geen meteoriet was ingeslagen waren de dino's misschien doorgeevalueerd tot ? Dat weten we niet. Het hangt af van de natuur en het toeval.quote:Hoe is leven onstaan op deze aarde?
Die vraag komt in het programma waar dit topic in principe over gaat uitgebreid aan bod. Gezien je weigerachtige houding om dit programma te gaan bekijken lijkt de discussie hierover me een verspilling van tijd.quote:Op donderdag 14 juli 2005 13:05 schreef lionsguy18 het volgende:
Krijg ik antwoord op mijn vraag of weet je het niet?
Verkeerde aannamequote:Op donderdag 14 juli 2005 13:00 schreef lionsguy18 het volgende:
En hoe kwamen die zogenaamde eencellige dieren tot leven? Iets wat niet leeft kan toch niet levend worden?quote:Op donderdag 14 juli 2005 13:06 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Er zijn toch eencelligen onstaan in het water, waarna er visjes ontstonden die het land opkropen en doorevalueerden tot de mens, uiteindelijk, jaaaaren later.Als er geen meteoriet was ingeslagen waren de dino's misschien doorgeevalueerd tot ? Dat weten we niet. Het hangt af van de natuur en het toeval.
Maar er is al bewezen dat op andere planeten (oa Jupiter) eencelligen of bacterieen aanwezig zijn. Wat vind je daar dan van? Heeft God die volgens jou ook geschapen?
Voor zover ik weet is dit nog niet aangetoond idd. Voor die verklaring moet je aflevering 5 bekijken. Maar krijg ik nog antwoord op mijn discussiepunt?quote:Op donderdag 14 juli 2005 13:08 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
En hoe kwamen die zogenaamde eencellige dieren tot leven? Iets wat niet leeft kan toch niet levend worden?
En over leven op andere planeten heb ik nooit iets gehoord, alleen maar theorieen dat het misschien zo is.
Sorry ik moet weg kom er op terug, ik vind je antwoord in ieder geval eerlijk.quote:Op donderdag 14 juli 2005 13:11 schreef -erwin- het volgende:
[..]
Voor zover ik weet is dit nog niet aangetoond idd. Voor die verklaring moet je aflevering 5 bekijken. Maar krijg ik nog antwoord op mijn discussiepunt?
Kan het niet laten me te mengen in de discussie van met name deze geloofsbeleidenaar die zich voordoet als de man met de antwoorden die dit zonder voldoende wetenschappelijke onderbouwing doet.quote:Op donderdag 14 juli 2005 13:00 schreef lionsguy18 het volgende:
Maar terug naar het onderwerp.
Ik heb een vraag naar iedereen die niet in God gelooft.
Hoe is leven onstaan op deze aarde?
quote:Op donderdag 14 juli 2005 23:39 schreef lionsguy18 het volgende:
Ik herhaal waarop ik maar steeds geen antwoord krijg:
Hoe kon het eerste leven onstaan en waar bestond dat uit!!!!!
Wie kan mij verklaren dat dode stof op een afgekoelde planeet spontaan levend is geworden.
Als je in een theorie gelooft ( er wordt aangenomen dat...) dan zou je toch minstens het antwoord weten net zoals ik ook een antwoord heb geformuleerd.
quote:Verder zou ik willen vragen, wat versta je onder leven?
Is leven de mogelijkheid tot reproductie?
Is leven alle dingen die groeien?
Alle objecten die onderhevig zijn aan verandering.
Is leven alles wat zich bewust is van zijn bestaan?
Is leven organisch materiaal?
etc etc etc
Belangrijk om te weten om een goed antwoord op je vraag te geven.
Hoe kun je nou antwoord geven op een vraag als de definitie van de vraag niet helder is. Overigens zou je nog terug komen op mijn vraag.quote:Op donderdag 14 juli 2005 23:42 schreef lionsguy18 het volgende:
Ik heb iets gevraagd Erwin, je moet niet met wedervragen komen.
Eerst antwoord geven graag.
Nou goed dan. Zonder nou jouw exacte definitie van leven te kennen probeer ik het dan toch maar een beetje uit te leggen. Leven op het meest microscopische niveau bestaat uit cellen die zich voortplanten. Bacterien bijvoorbeeld. Bacterien staan er zoals je weet om bekend continu te muteren (evolueren). Dit blijkt bijvoorbeeld uit bacterien die resistent worden voor bepaalde medicijnen, wanneer ze hiermee in aanraking komen.quote:Op donderdag 14 juli 2005 23:44 schreef lionsguy18 het volgende:
Wat is er nou moeilijk aan wat levend is en wat dood is?
Waarom deze omtrekkende beweging?
De evolutie gaat toch uit van een begin?
Wat was dat begin?
Nee.quote:Op donderdag 14 juli 2005 23:44 schreef lionsguy18 het volgende:
De evolutie gaat toch uit van een begin?
Nee er bestonden geen zichzelf reproducerende molekulen. In de 1e instantie (omstreeks de vorming van de aarde) bestonden er waarschijnlijk slechts simpele atomaire molekulen. Deze atomen staan opgesomd in het periodiek systeem der elementen, en ik meen dat er ook bij staat welke atomen wel en niet in de natuur zijn aangetroffen, en welke in labratoria zijn ontwikkeld.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 00:00 schreef lionsguy18 het volgende:
Dus er bestonden moleculen die zichzelf konden reproduceren.
Dus levende wezens.
Wie heeft die levende wezens geschapen?
En waren ze niet gebonden aan de eeuwig durende NATUURWETTEN?
Dus dat is het enige wat je er op te zeggen hebt?quote:Op vrijdag 15 juli 2005 00:24 schreef lionsguy18 het volgende:
Ik ben verbaasd dat mensen die een verstand hebben meegekregen dit soort onwaarschijnlijkheden tot steun in hun leven gaan beschouwen, terwijl wetenschappelijk is aangetoond dat het niet kan.
Het is dus toch een geloof wat mensen tot dit soort waanbeelden brengt.
steun ? welke steun ? misschien is het beter dat je je eigen drijfveren voor je geloof niet op anderen projecteertquote:Op vrijdag 15 juli 2005 00:24 schreef lionsguy18 het volgende:
Ik ben verbaasd dat mensen die een verstand hebben meegekregen dit soort onwaarschijnlijkheden tot steun in hun leven gaan beschouwen
bron ?quote:terwijl wetenschappelijk is aangetoond dat het niet kan.
Ik vind van niet. Pol Pot, Stalin, Hitler en Mao handelden vanuit allerlei motieven, allemaal even verwerpelijk, maar het niet-geloven was niet hun drijfveer. Dit in tegenstelling tot allerlei groepen die vandaag de dag opereren. Die doen dat allemaal uit naam van hun geloof. Je praat dan over zaken als de Jihad, maar net zo goed over knokpartijen in Noord-Ierland, waar protestanten katholieken niet fatsoenlijk naast elkaar kunnen leven. En waarom eigenlijk? De ene groep eet met kerst een stukje brood en drinkt wat wijn, de ander niet.quote:Op woensdag 13 juli 2005 16:40 schreef lionsguy18 het volgende:
Het geloof brengt geen ellende in de wereld, maar de mensen. Als dat je enige argument is om athheist te blijven dan begrijp ik niet hoe je aankijkt tegen Pol Pot, Stalin, Hitler, Mao om maar eens een paar voorbeelden te noemen. Die waren allen toch echt niet religieus geinspireerd.
Dus je gebruikt een verkeerd argument.
Dus jij neemt Bansheeboy serieus? Ik allang niet meer. Bansheeboy is een troll die hier op Fok veel te veel bewegingsruimte krijgt. Verder gewoon negeren. Hoe Bansheeboy mij kwalificeert, zal me een rotzorg zijn. Ik ben trouwens niet anti-geloof, dus ook niet anti-islam. Ik ben wel anti-fundamentalisme. En ik stel wel dat er een moment komt dat de goeden onder de kwaden moeten lijden. Ik doel op aanslagen door moslimfundamentalisten. We kunnen dat niet eindeloos blijven tolereren, en we kunnen niet tot in den treure blijven zeggen dat 95% van de moslims gewoon normaal is.quote:Op woensdag 13 juli 2005 16:42 schreef Akkersloot het volgende:
Ik hoop voor je dat je dan ook niet direkt anti-islam bent. Want dan ben je volgens Bansheeboy extreem rechts (een paar jaartjes terug was het het nog "anti-islam = fascisme")
quote:Bidden helpt niet bij hartoperatie
Nu.nl, 15 juli 2005 07:50
LONDEN - Gebeden voor mensen die een hartoperatie moeten ondergaan, verhogen hun kansen op genezing niet en maken evenmin de kans op overlijden kleiner. Het Britse medische tijdschrift The Lancet publiceert zaterdag een ongebruikelijk onderzoek waarmee de gebrekkige invloed van gebeden wetenschappelijk is vastgesteld.
Amerikaanse artsen van het Duke Universitair Medisch Centrum in North Carolina onderzochten 748 patiënten die op het punt stonden onder plaatselijke verdoving een slagaderlijke hartoperatie met een catheter te ondergaan.
De groep patiënten werd verdeeld in mensen voor wie op afstand gebeden gezegd werden door christenen, moslims, joden, boeddhisten en andere gelovigen en patiënten voor wie niemand zich tot hogere machten richtte. Bovendien kreeg de helft van elke groep begeleiding aan het bed met muziek, ademhalingstechnieken en het gebruik van het voorstellingsvermogen.
Hartaanval
Na zes maanden bleek dat er geen wezenlijk verschil was tussen de patiënten voor wie was gebeden en de andere zieken. Een vergelijkbaar aantal mensen was overleden, had een hartaanval gehad of moest opnieuw worden opgenomen in het ziekenhuis.
De mensen die begeleiding aan het bed hadden gehad, bleken daarvan echter wel baat te hebben. Ze waren minder gespannen en bezorgd voorafgaand aan de operatie en het aantal overlijdens in die groep was na een half jaar iets lager dan in de groep patiënten die het zonder de technieken had moeten doen.
misschien waren de zieken waarvoor gebeden werd zelf niet gelovigquote:Op vrijdag 15 juli 2005 09:41 schreef Doffy het volgende:
Of God bestaat of niet, kunnen we nog steeds niet met zekerheid zeggen. Maar dat hij zich weinig aantrekt van gebeden, wél:
[..]
Ik kan tot op zekere hoogte nog wel met je meegaan. Natuurlijk: er zijn vooralsnog geen overtuigende bewijzen over hoe het leven precies is ontstaan. Er wordt veel onderzoek naar gedaan en we komen stukje bij beetje meer te weten.quote:Op donderdag 14 juli 2005 23:39 schreef lionsguy18 het volgende:
.... waar de religie verweten wordt zich niet op wetenschap te baseren en ik diverse posts heb geplaatst waaruiot blijkt dat ik het juist wel vanuit die kant wil benaderen, vind ik het erg vreemd dat jij een schepper ontkent. - Leven kan helemaal niet zomaar ontstaan, want als dat zo was dan zou het nog iedere dag gebeuren en dat is niet het geval.
Ik herhaal waarop ik maar steeds geen antwoord krijg:
Hoe kon het eerste leven onstaan en waar bestond dat uit!!!!!
Wie kan mij verklaren dat dode stof op een afgekoelde planeet spontaan levend is geworden.
Als je in een theorie gelooft ( er wordt aangenomen dat...) dan zou je toch minstens het antwoord weten net zoals ik ook een antwoord heb geformuleerd.
heb je daar een bron bij ?quote:Op vrijdag 15 juli 2005 09:47 schreef FuifDuif het volgende:
Grappig, Doffy, dat onderzoek. Andere gebedsonderzoekingen laten wel degelijk zien dat het een significant verschil maakt.
Ach het is nu.nl maar. Maar als de bron daarvan werkelijk The Lancet is, dan mag jij toch wel met hele goeie tegenbronnen aankomen.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 09:47 schreef FuifDuif het volgende:
Grappig, Doffy, dat onderzoek. Andere gebedsonderzoekingen laten wel degelijk zien dat het een significant verschil maakt.
Aaaaahquote:Op vrijdag 15 juli 2005 09:53 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ach het is nu.nl maar. Maar als de bron daarvan werkelijk The Lancet is, dan mag jij toch wel met hele goeie tegenbronnen aankomen.
Ik ken die studie niet, dus ik kan er ook niet over oordelen, wel?quote:Op vrijdag 15 juli 2005 09:57 schreef FuifDuif het volgende:
Aaaaah! De NDE-studie van Van Lommel waarbij hij concludeert dat een NDE echt moet zijn en niet kan worden verklaard door medischie/fysiologische mechanismen is ook gepubliceerd in The Lancet... maar dat is dan zeker een foutje van The Lancet geweest
?
Zie hier het perfecte voorbeeld van hoe ook de 'rationelen' zich beroepen op selectieve bewijsvoering.
Leg 's uit dan die wet?quote:Op vrijdag 15 juli 2005 00:00 schreef lionsguy18 het volgende:
Maar er is een absolute, onweerlegbare, onaantastbare, onveranderlijke WET, die een sprong van de ene soort naar de andere soort verbiedt!
quote:Op vrijdag 15 juli 2005 09:41 schreef Doffy het volgende:
Of God bestaat of niet, kunnen we nog steeds niet met zekerheid zeggen. Maar dat hij zich weinig aantrekt van gebeden, wél:
[..]
nee hoor, want in de bijbel staat iets anders.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 14:50 schreef Bensel het volgende:
De redebn waarom leven nu niet gemakkelijk onstaat (biogenese) is omdat voor de noodzakelijke macromoleculen nu een hele boel enzymen die het afbreken zijn.. daarom kun je DNA ook niet isoleren op een tafelblad.. zodra puur DNA op het tafelblad komt, is het al zo goed als afgebroken door alle DNAses die rond ons zweven/liggen. Ook de huidige reactive zuurstof atmosfeer is niet geschikt voor langdurig goedhouden van macromoleculen.. 3 miljard jaar geleden was er een heel andere samestelling van de atmosfeer, (veel methaan en stikstof en CO2, weinig zuurstof) Waarin grotere moleculen heel lang konden blijven bestaan. Hierdoor vond ophopeing plaats == grotere kans op onderlinge reacties == grotere kans op leven
En zelfs als het leven niet op aarde kon ontstaan, het universum is zo onnoemelijk groot dat de kans dat elders ideale omstandigheden voor het onstaan van leven waren, bijna 1 is. En aangezien organisch materiaal extreme koudte en vacuum kan 'overleven', kan het ook zijn dat het leven op onze aarde van elders in het universum afstamt.quote:At the end of one week of continuous operation, Miller and Urey observed that as much as 10-15% of the carbon within the system was now in the form of organic compounds. Two percent of the carbon had formed amino acids, including 13 of the 21 that are used to make proteins in living cells, with glycine as the most abundant.
The molecules produced were relatively simple organic molecules, far from a complete living biochemical system, but the experiment established that natural processes could produce the building blocks of life without requiring life to synthesize them in the first place.
quote:Op vrijdag 15 juli 2005 14:56 schreef -erwin- het volgende:
[..]
nee hoor, want in de bijbel staat iets anders.![]()
En door wie is dan de aarde ontstaan, het heelal, zonnestelsels?quote:Op vrijdag 15 juli 2005 17:09 schreef DionysuZ het volgende:
lionsguy18, je stelt eerder in dit topic dat leven niet spontaan kan ontstaan. In de vorige eeuw zijn heel veel experimenten uitgevoerd om de hypothese dat organisch materiaal uit anorganisch materiaal kan ontstaan te testen. Bijvoorbeeld het Urey-Miller experiment, waaruit bleek dat in de omstandigheden zoals op de vroege aarde organisch materiaal vrij simpel gevormd kon zijn zonder invloeden van buitenaf.
http://en.wikipedia.org/wiki/Miller-Urey_experiment
[..]
En zelfs als het leven niet op aarde kon ontstaan, het universum is zo onnoemelijk groot dat de kans dat elders ideale omstandigheden voor het onstaan van leven waren, bijna 1 is. En aangezien organisch materiaal extreme koudte en vacuum kan 'overleven', kan het ook zijn dat het leven op onze aarde van elders in het universum afstamt.
Conclusie: voor het ontstaan van leven op aarde is geen almachtige entiteit, god, nodig.
Waarom zou je nou voordat een bepaald onderdeel van een discussie is afgerond, ineens stoppen, en overstappen naar een ander probleem. Is dat omdat je geen redelijk weerwoord hebt, of kun je gewoon niet discussieren.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 17:20 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
En door wie is dan de aarde ontstaan, het heelal, zonnestelsels?
Heeft niemand iets doen ontstaan?
Hoe verklaar je dat dan?
Nou nee.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 17:22 schreef -erwin- het volgende:
[..]
Waarom zou je nou voordat een bepaald onderdeel van een discussie is afgerond, ineens stoppen, en overstappen naar een ander probleem. Is dat omdat je geen redelijk weerwoord hebt, of kun je gewoon niet discussieren.
Hoe het zonnestelsel en de aarde zijn ontstaan is ook vrij simpel. We kunnen het dagelijks zien gebeuren door met sterke telescopen het universum in te kijken. Je hebt zogenaamde 'nevels', vol met waterstofgas. Als deze nevel verstoord raakt begint hij samen te trekken door de zwaartekracht. Deze verstoring kan het ontploffen van een nabije ster zijn bijvoorbeeld (zo is ons zonnestelsel begonnen, getuige de vele zware elementen). Door de hoge druk ontstaat er een protoster. Eromheen noemt men een accretieschijf, hieruit zijn de planeten ontstaan.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 17:20 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
En door wie is dan de aarde ontstaan, het heelal, zonnestelsels?
Heeft niemand iets doen ontstaan?
Hoe verklaar je dat dan?
In plaats van een technische discussie over bepaalde onderwerpen zoals de oerknal, evolutie theorie en andere natuurverschijnselen zou je naar mijn idee beter een logische disccusie kunnen voeren over bijvoorbeeld de oorsprong van de alternatieven zoals het christendom en de bijbel. Helaas wil jij die vraag niet beantwoorden.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 17:24 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Nou nee.
Ik wil gewoon weten waar volgens goddelozen het begin der dingen is en hoe ze dat verklaren.
Het begin van leven, heelal , aarde, mens.
Als je ergens in gelooft moet het heel gemakkelijk zijn om daar een antwoord op te geven.
Als je dat niet kan geloof je in sprookjes zonder nagedacht te hebben.
Een kind kan makkelijker het verhaal van roodkapje uitleggen dan Einstein de relativiteitstheorie leeuwenjongen.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 17:24 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Nou nee.
Ik wil gewoon weten waar volgens goddelozen het begin der dingen is en hoe ze dat verklaren.
Het begin van leven, heelal , aarde, mens.
Als je ergens in gelooft moet het heel gemakkelijk zijn om daar een antwoord op te geven.
Als je dat niet kan geloof je in sprookjes zonder nagedacht te hebben.
*zucht, die discussie weer. Als je niet gelooft in UFO's, ben je dan een a-ufoist?quote:Op vrijdag 15 juli 2005 17:28 schreef DionysuZ het volgende:
Atheďsme is ook zoiets. Dat noem ik ook een geloof. Je kunt namelijk niet met 100% zekerheid stellen dat er geen god bestaat.
ik sluit een god ook niet uit. op puur logische gronden kun je het immers ook niet uitsluiten, omdat er geen bewijs voor te leveren valt dat iets niet bestaat. echter, als je kijkt naar welke aanwijzingen er zijn, dan lijkt het niet erg waarschijnlijk dat er een god bestaat, en zeker niet de god zoals die in het christendom of de islam is omschreven. immers, hoe zouden deze mensen weten hoe die god is, en waarom weten ze dat.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 17:28 schreef DionysuZ het volgende:
Atheďsme is ook zoiets. Dat noem ik ook een geloof. Je kunt namelijk niet met 100% zekerheid stellen dat er geen god bestaat.
quote:Op vrijdag 15 juli 2005 17:28 schreef Nickthedick het volgende:
Ik dacht btw dat we hadden afgesproken deze loser niet meer serieus te nemen?
Prima hoor, ik neem jou ook niet serieus.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 17:28 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Een kind kan makkelijker het verhaal van roodkapje uitleggen dan Einstein de relativiteitstheorie leeuwenjongen.
Ik dacht btw dat we hadden afgesproken deze loser niet meer serieus te nemen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |