-Lotte- | zaterdag 18 juni 2005 @ 00:12 |
Heel even korte stelling: A1. Een gelovige doet een aanname dat er een God is geweest en dat alles wat er bijvoorbeeld in de bijbel staat het woord van die God is. Dat is de basis voor een religie enz.. A2. Een ongelovige neem aan dat er geen God is geweest en dat heel ons bestaan voortkomt uit iets anders, zoals bijv een big bang, evolutie enz.. Hierop ga je alles bepalen in je leven.... een overtuiging waar je achter staat. Nou kan je dit(vind ik) terugbrengen naar de stelling: B1. Ik geloof wat ik zie EN wat ik hoor of lees van wat anderen gezien hebben. B2. Ik geloof alleen wat ik zie, de rest kan verzonnen zijn... is niet te bewijzen enz..en dus WIL ik het niet geloven. Persoonlijk vind ik het een vreemde aanname om te geloven dat als je iets niet ziet, dat het dan niet bestaan 'kan' hebben. Enfin, ik zou graag reacties willen hebben... en onderbouwd in welke categorieen jullie jezelf zouden plaatsen, A1,A2,B1,B2. Misschien ook erbij of je deze stelling vind kloppen. Bvd, Lotte | |
roobje | zaterdag 18 juni 2005 @ 00:45 |
Ik ben zelf niet gelovig (A2) maar ik zou mezelf niet in B2 plaatsen, ik vind dat nogal kort door de bocht. Het is niet zo dat ik alles niet geloof wat ik niet zelf gezien heb. Een artikel in de krant (zonder foto) geloof ik ook wel bijv. Maar als het iets is wat heel onwaarschijnlijk is, het bestaan van god, dan geloof ik dat niet direct en ga ik op zoek naar bewijzen. De mensen in categorie B1 zou ik nogal naief vinden denk ik. | |
xstatic1975 | zaterdag 18 juni 2005 @ 00:52 |
Hmmm waar val ik onder? Ik sta er open voor dat er hogere vormen van bewustzijn kunnen zijn die dusdanig boven onze pet gaan dat we dat waarschijnlijk nooit zullen waarnemen. Ik geloof niet in de verschillende godsdiensten/religie's , en ik geloof in wetenschap/evolutietheorie, de zoektocht naar antwoorden/bewijzen in plaats van ze blindelings als waar aan te nemen als het geschreven staat. | |
RM-rf | zaterdag 18 juni 2005 @ 00:53 |
Ik hecht persoonlijk weinig 'definitieve' waarde aan 'geloven' an sich ... wat niet betekent dat ik negatief sta tegenover religie, integendeel... maar als je de definitie van 'geloven' neemt, iets 'aannemen als waarheid' dan heb ik er niet zoveel vertrouwen in... dat heeft overigens betrekking op zowel religieuze ideen, als wat de mens als 'werkelijkheid' ervaart... vaak is ook de laatste 'werkelijkheid' een ervaring die voornamelijk subjectief is .... welke 'zekerheid' je dan hebt, eigenlijk geen, maar de truc is dan om een vorm van 'handhaven te vinden in de omgang met informatie, zowel eigen ervaringen van de werkelijkheid, als ook de religieuze 'overlevering', het denkgoed (waarbij je al snel tot B1 zou behoren) ... Of iets 'waar' is, is een eindeloze discussie, waar ik me liever buiten houd... maar dat hoeft niet een anlyse of oordelend vermogen in de weg te staan ... Zulk een twijfel toestaan, en ermee omgaan 'om een weg proberen te vinden', is vaak een eigenschap van de agnost, alhoewel ik me niet geheel daartoe voel behoren (omdat het lastig is werkelijk een religieuze orientatie te vinden als agnost, er zit wmb nogal wat van 'onverschilligheid' erin, iets wat ik niet voel) [ Bericht 3% gewijzigd door RM-rf op 18-06-2005 00:59:03 ] | |
De-oneven-2 | zaterdag 18 juni 2005 @ 01:00 |
Wie is er gekker, de vredesstichter of de oorlogsveteraan? Hij die graag gaat zitten, of hij die liever gaat staan? | |
The_Terminator | zaterdag 18 juni 2005 @ 01:15 |
A2 sowieso, B1 en B2 zijn een twijfelgeval. Ik wil namelijk wel bepaalde dingen geloven, maar niet alles. Ik geloof namelijk wel in de dingen die de wetenschap ontdekt, bijvoorbeeld de achtergrondstraling die door de Bang veroorzaakt is. Maar een boek zoals de Bijbel geloof ik niets van. Ik heb de Bijbel al doorgelezen maar kan me er totaal niet in vinden. Ik vind het meer een sprookje dan de echte realiteit. Komt er dus op neer dat ik niet in een God geloof, maar ik geloof wel dat de Big Bang heeft plaatsgevonden. Over de evolutietheorie zit ik nog een beetje te twijfelen Er zijn wel al veel dingen gevonden die de evolutietheorie versterken, maar sommige dingen kloppen imo op de één of andere manier gewoon niet. Owja, wie is nou gekker? Ik vind dat je zelf moet weten wat je gelooft, ik vind iemand die in God gelooft heus niet gek ofzo. Vaak worden dat soort geloven er met de paplepel ingegoten en weten sommigen gewoon niet beter. | |
Al-me-Loser | zaterdag 18 juni 2005 @ 01:19 |
1. Deze stelling(?) is niet kort A1. Volgens mij doen gelovigen geen aannames, ze weten het zeker. Meestal ook niet dat "er een God is geweest". Maar God is er nog steeds. A2. Ongelovigen, althans ik, neem ongeveer aan wat jij schrijft. Maar "Hierop ga je alles bepalen in je leven.... een overtuiging waar je achter staat." ????? Dan ga je over op zien. Er zijn zoveel dingen die je niet kunt zien. Wat heeft dat nu met geloof te maken? Radio-actieve straling kun je ook niet zien. | |
MouseOver | zaterdag 18 juni 2005 @ 01:20 |
midden tussen A1 en A2 en ook midden tussen B1 en B2. Het gat in je redenering vind ik dat als iemand iets niet wil geloven dat nog niet automatisch betekent dat hij het ook uitsluit. Hoewel dat ook een beetje van de eigen manier van lezen van B2 afhangt. | |
Schorpioen | zaterdag 18 juni 2005 @ 01:21 |
Wat een simplistische zwart/wit stellingen.... je kan ook in God geloven maar de bijbel als een feilbaar, door mensen geschreven boek zien. Je kan ook in evolutie, big bang EN in de bijbel en God geloven. Je kan ook gelovig zijn en alleen geloven wat anderen je vertellen, en niet zelf na kunnen denken. Andersom kan ook, natuurlijk. Je kan ongelovig zijn maar toch de bijbel als je grootste inspiratie zien. Je kan gelovig zijn maar niks geloven dat niet in de bijbel staat, of ongelovig zijn en niks geloven wat niet door de wetenschap is bevestigd.... Maw: gelovig of niet gelovig zijn zegt geen ruk over hoe gek of dom je bent. | |
De-oneven-2 | zaterdag 18 juni 2005 @ 01:22 |
quote:Exact. | |
MisterICE | zaterdag 18 juni 2005 @ 01:24 |
Iedereen die iets geloof wat hij niet gezien heeft is gekker dan iedereen die iets geloof wat hij niet gezien heeft ![]() | |
HBM | zaterdag 18 juni 2005 @ 01:25 |
Het is maar net hoe de wind staat, soms geloof ik wel en dan weer niet, maar het sprookjesboek dat bijbel heet is gewoon leuk onderhoudend, niet meer en ook niet minder. | |
MouseOver | zaterdag 18 juni 2005 @ 01:26 |
quote:iig minder kritsch ![]() | |
Yosomite | zaterdag 18 juni 2005 @ 02:07 |
quote:Wat wil je? En nog een keer.... Wat wil je? Ik geloof in de heilige eik achter in mijn tuin. Want daarin worden vogelnestjes gebouwd waaruit elke lente nieuw leven ontstaat. Mijn God is de heilige eik achter in mijn tuin. Want die heeft bestaansrecht. Stelling B1 Ik zie een brandnetel. Ik lees: van brandnetels kun je brandnetelsoep maken. En nu??? Stelling B2 Ik kijk in de spiegel en zie mezelf. Ik geloof alleen wat ik zie, de rest kan verzonnen zijn,,,, Egotisme pur sang. Want als je geen spiegel hebt zie je jezelf niet en kun je dus niet bestaan. Ik zit in categorie S1, de S van solistisch?, de S van sociaal? | |
kLowJow | zaterdag 18 juni 2005 @ 02:18 |
quote:Hier kan ik geen touw aan vastknopen. ![]() Ts, hoe bedoel je gek? Vreemd, raar, dom? Ik denk dat het heel weinig verschil maakt. Op basis van zo'n weinig specifieke stelling kan ik hier in ieder geval niets zinnigs over zeggen. | |
MisterICE | zaterdag 18 juni 2005 @ 02:44 |
quote:Iemand die iets gelooft wat hij niet gezien heeft is gekker dan iedmand die alleen iets gelooft wat hij gezien heeft ![]() Meer nuchter dit keer ![]() | |
NiteSpeed | zaterdag 18 juni 2005 @ 02:52 |
Je ziet her wel heel zwart wit hè? Verder trek je ook hele verkeerde conclusies, dus ik kan dit topic niet serieus nemen ![]() | |
Ixnay | zaterdag 18 juni 2005 @ 03:10 |
Atheïst meldt zich. ![]() Deze discussie wordt dagelijks overal gevoerd, wel of geen god... Definieer dan eerst eens wat god is, veel gelovigen zien het als een personificatie, die alles heeft gemaakt. Als dat niet zo is, heeft het ook geen zin om die te gaan aanbidden enzo, want iets dat levenloos is zal toch niet naar je luisteren. De Big-bang is met natuurwetten te verklaren, als je de natuurwetten als "god" ziet, net zoals de natuurwetten voor zwaartekracht zorgen bijvoorbeeld. Dan is uiteindelijk iedereen gelovig, want de natuurwetten zijn bewezen. Vergeet niet dat de mensheid altijd al alle dingen die ze niet kunnen verklaren aan een god toeschreven. Nu is bijna alles "technisch" te verklaren. Behalve dingen als hoe het leven ontstaat. Dit is misschien ook wel over 50 jaar "technisch" te verklaren. Daardoor zijn ook steeds minder mensen gelovig en/of religieus actief. | |
Peter | zaterdag 18 juni 2005 @ 03:13 |
ik ben niet gelovig maar ook niet helemaal antichrist.. misschien is er wel iets.. geeste oid.. máááár ik ben zo realistisch om er nièt over na te denken, omdat ik weet dat er geen antwoord op mijn vragen kan komen. welk hokje pas ik in? ( geen keuze maken omdat je geen bewijs / richtinggevend iets verwacht?) | |
Megumi | zaterdag 18 juni 2005 @ 03:15 |
Geloof in god onderbouwen? Kijk eens uit je doppen die sukkel al eens gezien. | |
NiteSpeed | zaterdag 18 juni 2005 @ 03:20 |
quote:In het atheïsme. Je kan atheïsme namelijk op twee manieren. 1. Iemand die gelooft dat er geen bewijzen zijn voor het bestaan of het niet bestaan van een god, en beide opties (wel/geen god) niet wilt uitsluiten. 2. Iemand die gelooft dat er geen bewijzen zijn voor het bestaan van een god, en daardoor ook het bestaan van een god uitsluit. | |
Peter | zaterdag 18 juni 2005 @ 03:22 |
quote:maar 'k val niet binnen 1 hokje qua OP A1 A2 B1 of B2.. ik ben C1: mezelf ![]() | |
NiteSpeed | zaterdag 18 juni 2005 @ 03:23 |
quote:Ik had ook al geschreven dat de openingpost heel erg zwart-wit is, en slecht onderbouwd. Verder trekt de TS conclusies in haar B1 en B2 die nergens op slaan. Dat kan je sowieos niet serieus nemen. | |
Peter | zaterdag 18 juni 2005 @ 03:29 |
quote:conclusie's trekken nog voordat iemand gereageerd heeft is idd so not done.. typisch iets van een gelovige trouwens ![]() "wat vind jij van god? " enzo.. al veronderstellen dat er een god is.. maar ja das geloof he.. geloof in dat wat een ander ook zegt.. het er toch op neerkomt dat jouw beeld van de wereld en daarboven intackt blijft of zelf gesterkt wordt. kritiek is van mensen die het niet begrijpen of niet willen begrijpen, dat mag je naast je nee leggen ... zijn het haast geen retorische / subjectieve vragen? | |
NiteSpeed | zaterdag 18 juni 2005 @ 03:34 |
Gelukkig zijn heel veel stellingen heel makkelijk om te gooien, zie onderstaand voorbeeld:quote:Dat heb je mis, domme kut ![]() Los daarvan is gebrek aan bewijs voor het niet bestaan van god allerminst een bewijs dat god wél bestaat. Dat argument heeft dus absoluut geen inhoudende functie in een constructieve discussie over het bestaan van god. | |
Peter | zaterdag 18 juni 2005 @ 03:37 |
quote:en mens maakt constand keuze's en afwegingen en weegt daarvoor de verkregen informatie zorgvuldig af. de mens verschild in het toekennen van waarde aan bepaalde soort informatie zoals de info mbt het geloof. sommigen nemen het ter kennisgeving aan, anderen geloven er "heilig" in. de reden waarom iemand "geloofd" is aantoonbaar voor een deel verankerd in de genen van de mens.. de aanleg om te geloven. oftewel de aanleg om jezelf iets moois voor te houden en de vraag of er bewijs voor de juistheid is naast je neer te leggen om een goed gevoel en toekomstbeeld vast te houden. | |
kLowJow | zaterdag 18 juni 2005 @ 03:40 |
quote:Oh, heb je hier ook wat achtergrondinformatie (in de vorm van een bron ofzo) over? | |
NiteSpeed | zaterdag 18 juni 2005 @ 03:42 |
quote:Mijn gezonde verstand zegt dat deze user toch echt gelijk heeft op dat stuk. Wie vind het nou niet leuk om te fantaseren hoe je leven zou kunnen zijn. Net dat stukje beter, die kleine probleempjes minder of dat beetje geluk extra. Jezelf voor de gek houden komt echt wel vaker voor, of het nou door middel van geloof is of niet. Oh ja, het is dus niet echt dat het geloof aangeboren is, maar de wil om jezelf iets mooiers voor te houden. | |
blackmage | zaterdag 18 juni 2005 @ 03:45 |
ik als niet gelovigen, ik vind heel je aanname fout omdat ik niet geloof wil nog niet zeggen dat ik niet geloof in dingen die ik heb gehoord of gelezen. ik lees dingen en ik denk dat zelf logisch na of wat ik net gehoord of gelzen heb waar is, als ik het dan nog zekerder wil weten kijk ik naar het hele plaatje en haal ik daar sterke feiten uit. ik geloof dus niet en dat doe ik omdat ik naar de hele religies heb gekeken lang nagedacht hebt en het meest logische er uit heb gekozen en dat is dus zeker niet de geloven die er nu zijn. ik vind wel dat wanneer je er een tijdje over na denkt dat het ook zo kan zijn dat er zic een hogere macht in gemengd heeft iets wat veels te lastig is om nog te begrijpen, maar ik vind dat alle bekende geloven er teveel verhaal om heen hebben gebreid. ik geloof niet dat die almachtige kracht uberhaubt verveelt genoeg is om een jezus te sturen maar. het zou dus wel zo kunnen zijn dat het begin dus is voorgekomen uit een vreemde kracht. maar ik hoofdzakelijk dat er eigelijk gewoon door puur geluk een wetenschapelijk verklaarbaar natuurlijk opheenhoping van gebeurtenisen er voor heeft gezorgt dat er leven mogelijk is. | |
Peter | zaterdag 18 juni 2005 @ 03:46 |
quote:stond wel ergens een keer een bericht op de FP, kunt u opzoeken als u wilt. als ik elk feit moet gaan onderbouwen met bronnen etc. mag ik wel wat eerder uit bed komen.. maar er was een onderzoek geweest waarin werd vastgesteld dat er een gen bepaalde of iemand meer aanleg had om te geloven. dat was de conclusie van dat onderzoek ![]() natuurlijk bepaald je leefmilieu of je er wat mee doet, maar makkelijk of moeilijk "de waarheid van het geloof" accepteren heeft er wel mee te maken. | |
kLowJow | zaterdag 18 juni 2005 @ 03:48 |
quote:Jezelf voor de gek houden komt inderdaad voor. Vaak gaat dit echter gepaard met het besef dat je dit doet. Je houdt jezelf bewust voor de gek. Naar mijn gevoel iets heel anders dan geloven. Hiernaast heeft de mens natuurlijk altijd al een soort drang gehad het leven te verklaren. Sommigen proberen dit te doen door de wereld om zich heen te onderzoeken, anderen door de wereld om zich heen te verklaren. Mij viel echter het stukje aantoonbaar in de genen op. Dit suggereert dat hier onderzoek naar gedaan is, met bovenstaande als uitkomst. Dit betwijfel ik, maar ik zou het, indien inderdaad plaatsgevonden graag wat verder bestuderen. | |
NiteSpeed | zaterdag 18 juni 2005 @ 03:52 |
Of het echt genetisch is aangelegd weet ik niet. Ik betwijfel het ook. Wat heeft geloof evolutionair gezien voor waarde? Het zal hooguit een gen zijn die te maken heeft met naïviteit, of iets in die strekking. | |
Peter | zaterdag 18 juni 2005 @ 03:53 |
quote:http://www.dnacode.nl/interactief/religiegen/ ![]() | |
kLowJow | zaterdag 18 juni 2005 @ 03:55 |
quote:Ok, dit is al iets heel anders. Nu zeg je dat het niet de reden is dat je gelooft, maar dat je er ontvankelijker voor kunt zijn. Er afhankelijk van je genetische opmaak al dan niet opener voor staat. Uit je vorige post kon ik dat niet opmaken. Ik zou het onderzoek alsnog wel eens willen zien, maar dit wil ik nu wel even van je aannemen. | |
NiteSpeed | zaterdag 18 juni 2005 @ 03:56 |
quote:Dat slaat echt nergens op. Omdat het gedrag van mensen naast opvoeding ook genetisch bepaald is (aduh, what else is new), wordt er maar meteen gesuggereerd dat geloof ook genetisch bepaald is. | |
kLowJow | zaterdag 18 juni 2005 @ 03:58 |
Het gaat hier wel om een heel kleinschalig onderzoek, waar conclusies uit getrokken worden die je denk ik toch wel met een korreltje zout moet nemen.quote: | |
Peter | zaterdag 18 juni 2005 @ 03:59 |
quote:maw omdat het is aangetoond, is het aantoonbaar dat de genen te maken hebben met of iemand geloofd of niet. door die tests met die tweelingen is dat dus aangetoond. het gen zelf is nog niet gevonden maar het is aannemelijk dat het daarin te zoeken is ![]() | |
Peter | zaterdag 18 juni 2005 @ 04:00 |
quote:ach bijna alles is daar wel op terug te voeren.. of je ergens aanleg voor hebt.. dus waarom niet je "goedgelovigheid" ? en dat moet toch ergens vastgelegd worden.. dus in een deel van je dna.. gen.. voila | |
kLowJow | zaterdag 18 juni 2005 @ 04:01 |
quote:Er is helemaal niets aangetoond. Deze onderzoekers vermoeden op basis van hun (erg kleine) onderzoekje dat er een verband bestaat. morgen weer verder ![]() | |
Peter | zaterdag 18 juni 2005 @ 04:04 |
quote:elk begin is er 1.. en het is toch ook wel logisch dat ook aanleg voor geloven, of de mate waarin iemand gemakkelijk zich veilig voelt bij het geloof, is vastgelegd in de genen? het is deel van je "aard" en die wordt niet alleen door nurture gevormd.. ik geloof.. in een heerlijk bedje.. ![]() ![]() | |
NiteSpeed | zaterdag 18 juni 2005 @ 04:04 |
quote:Er werd beweerd dat geloof (of de acceptatie daarvan) deels genetisch bepaald zou zijn. Nou zie ik dat gen niet direct als een gen dat het makkelijk maakt om te geloven, maar een gen dat het in het algemeen gemakkelijk maakt om aannames te doen die niet te bewijzen zijn, of iets in die trant. | |
blackmage | zaterdag 18 juni 2005 @ 04:05 |
owja mijn antwoord: niemand mensen die vragen stellen als wie is gekker die zijn gekker. | |
NiteSpeed | zaterdag 18 juni 2005 @ 04:05 |
quote: | |
Nickthedick | zaterdag 18 juni 2005 @ 04:19 |
Lang verhaal, maar geeft wel antwoord op de TT.quote:I rest my case. | |
Alicey | zaterdag 18 juni 2005 @ 10:18 |
quote:Er zijn tussenwegen en andere mogelijkheden Lotte. Het valt me een beetje tegen dat je het zo zwart/wit stelt hier.. quote:Ik vertrouw vooral op mijn eigen waarneming, logica en intuitie. Deze is niet onfeilbaar, maar er is vaak meer grond voor te vinden dan klakkeloos iets van anderen aannemen. Wat ik zelf waarneem is overigens lang niet altijd te bewijzen of te beredeneren, in die zin geloof ik wel dat niet alles wat er is is vast te leggen in een model, en beperk ik me niet tot het tot nu toe bekende model. Dat zou imo ook niet echt slim zijn. ![]() quote:Wanneer je van zien echter waarnemen maakt, en van "niet bestaan kan hebben" "het bestaan niet relevant is" vind ik het niet zo vreemd. ![]() | |
FokCrash | zaterdag 18 juni 2005 @ 11:25 |
quote:En daar ging de stelling ![]() Hier ben ik ut mee eens, ookal zit er wel een kern van waarheid in die steling. geloof is immers wat je niet kunt zien. ![]() | |
het_fokschaap | zaterdag 18 juni 2005 @ 11:44 |
quote:Is het niet net zo'n vreemde aanname om te geloven dat als je iets niet ziet, dat het dan wel bestaan kan hebben ? Ik zit in A2, maar dit bepaald verder niks in m'n leven hoor. Wat zou ik moeten bepalen op basis van de aanname dat er geen god is en dat alles voortkomt uit iets anders ![]() En B2 komt ook meer overeen met mijn denkwijze, al geloof ik echt niet alleen wat ik zie. Ik geloof ook dat de wereld rond is en heb nog nooit in een ruimteschip rondjes gedraaid ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door het_fokschaap op 18-06-2005 12:00:28 ] | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 18 juni 2005 @ 11:59 |
quote:Ehm, nee. De vraag hoe de wereld is ontstaan en de evolutiethorie hebben geen enkele invloed op de manier waarop ik verkies mijn leven te leiden. Het is geen geloof... | |
Ixnay | zaterdag 18 juni 2005 @ 12:02 |
quote:1. = Een agnost 2. = Een atheïst, maar het klopt niet precies | |
Haushofer | zaterdag 18 juni 2005 @ 16:11 |
Weer een leuk topic, Lotte ![]() | |
Frezer | zaterdag 18 juni 2005 @ 17:03 |
quote:Met dat laatste val je in principe ook in catagorie B1, ![]() Catagorie B1 is in mijn ogen echter niet correct, en zou iets moeten zijn in de trant van "Ik geloof wat ik zie EN oordeel over het waarheidsgehalte van wat anderen beweren gezien te hebben". De catagorie B1 van Lotte zou inhouden dat je ALLES gelooft wat anderen beweren gezien te hebben. | |
Marchello.E | zaterdag 18 juni 2005 @ 17:48 |
Ik ben boedhist... | |
Aslama | zaterdag 18 juni 2005 @ 19:47 |
quote:Ik ben gelovig op een rationele manier. Als ik in iets zou geloven die niet rationeel te onderbouwen is dan was ik bijgelovig. Dus pas niet helemaal in A1, A2, B1 of B2. ![]() | |
Haushofer | zaterdag 18 juni 2005 @ 19:49 |
quote:Met jouw eigen definitie van rationaliteit. Geloven op een rationiele manier zou ik bijna een contradictie in terminis noemen. | |
Aslama | zaterdag 18 juni 2005 @ 19:55 |
quote:Zoals verwacht, een snelle reactie van jou ![]() Wat is volgens jou het verschil tussen het geloof en bijgeloof? | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 18 juni 2005 @ 19:57 |
Bijgeloof is het geloof van de ander. ![]() | |
Haushofer | zaterdag 18 juni 2005 @ 19:58 |
quote:Hehe, ik voel weer een aardige discussie opkomen :'P Nou ja, beide zijn niet gestoeld op rationeel denken, maar op aannames die niet getoetst kunnen worden of universeel aannemelijk zijn voor iedereen. Dus dat is een overeenkomst. Een duidelijk verschil zou ik zo gauw niet kunnen bedenken. Iemand kan bang zijn om onder een ladder door te lopen, omdat ie denkt dat dat ongeluk brengt. Een ander leeft bepaalde normen na, omdat hij denkt dat er een entiteit is die over hem oordeelt ( kort door de bocht ). Beide aannames zijn niet rationeel. | |
Haushofer | zaterdag 18 juni 2005 @ 19:58 |
Zoals Akkersloot heel mooi aandroeg: een ongelovige gelooft in 1 geloof minder van alle aanwezige geloven dan een gelovige. ![]() | |
Aslama | zaterdag 18 juni 2005 @ 19:59 |
quote:Is dit jou geloof? Dan geloof je in dezelfde manier als ik ![]() | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 18 juni 2005 @ 20:01 |
quote:Het spijt me. Ik bezit geen geloof. | |
Aslama | zaterdag 18 juni 2005 @ 20:03 |
quote:Wist ik ![]() | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 18 juni 2005 @ 20:05 |
quote:Nou, ik heb het expres weggegooid dus ik ben er best blij mee eigenlijk. ![]() | |
Alicey | zaterdag 18 juni 2005 @ 20:07 |
quote:k bezit wel geloof, maar geloof bezit mij niet. ![]() | |
Super_Six_One | zaterdag 18 juni 2005 @ 20:11 |
Ik plaats mijzelf in categorie A2 en B1. Ik geloof niet specifiek in GOD/JEZUS. (heb ook geen geloof in een bepaald richting dus) Maar ik geloof wel in iets, het onverklaarbare... wat je nooit aan zou kunnen tonen. Iets wat boven onze macht ligt en we nooit zullen begrijpen mits we het zelf ondervinden of meemaken. Ik kan dat niet bewijzen naar anderen toe, dat hoef en wil ik ook niet, omdat dat niet mogelijk is. Ik weet zelf wat ik meemaak en heb meegemaakt, en hoe ik dingen zie. Daarom ben ik er PERSOONLIJK van overtuigd dat er "iets" is waar ik in geloof. En of dat nou "waar" zou zijn of niet, dat maakt niet uit, want ik geloof er in doordat ik zelf dingen heb meegemaakt/gezien en uitgekomen zijn. (in zekere zin) Ik denk dat niemand gekker is dan de ander. Kijk bijvoorbeeld als je iemand hebt die leeft gewoon zijn leven, klaar uit, dan is dat ZIJN geloof... leven zoals die geacht word te leven. En iemand kan leven doordat die gelooft in de Jezus, en Jezus als leidraad van het leven ziet. En dat is zijn leven. Ik denk dat als we een doel hebben in het leven, dat iedereen "gelovig" genoemd kan worden. Alleen bij de een komt er meer bij kijken dan bij de ander ![]() | |
Aslama | zaterdag 18 juni 2005 @ 20:14 |
quote:Waarom heb je het weggegooid? pas op, dit wordt een bekeringstopic ![]() | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 18 juni 2005 @ 20:15 |
quote:Omdat ik mijzelf er ongelukkig mee maakte. En in bekeringspogingen heb ik geen zin. | |
Aslama | zaterdag 18 juni 2005 @ 20:16 |
quote:Okee ![]() | |
Aslama | zaterdag 18 juni 2005 @ 20:24 |
quote:De relativiteitstheorie en de QM zijn wetenschappelijk afgeleid, maar het resultaat is eigenlijk een beetje tegen de ratio in. | |
Haushofer | zaterdag 18 juni 2005 @ 20:28 |
quote:Ja, maar de axioma's komen van gemeten resultaten. Geloof is niet afgeleid van een waarneming oid, maar van een interpretatie van de schepping, en die interpretatie is vele malen subjectiever dan die van wetenschappelijke modellen. Vraag verschillende volkeren maar naar de axioma's van bv de wiskunde en het geloof. De mens bepaald niet wat logisch is, dat doet de natuur. De QM druist idd tegen onze intuitie in, maar dat zegt verder weinig. De rel.theorie heeft dat weer wat minder; die is veel aannemelijker in mijn opzicht. Waar het echter om draait, is dat de aannames van een geloof en de interpretatie ervan verschillen per mens, en daarom absoluut gezien weinig waarde hebben in mijn ogen. De aannames voor een wetenschappelijke theorie zijn dat niet, en daarom kun je die beide erg moeilijk vergelijken. Tenminste niet op de manier die jij doet. | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 18 juni 2005 @ 20:34 |
Haus, is de 'logica' in de natuur voor jou een mogelijke reden om een god(delijk principe) te vermoeden? Komen we weer op de vraag wat 'logisch' is... Is de natuur logisch, of zien wij haar als logisch omdat we er deel van maken. Kip of ei, ei of kip? | |
Aslama | zaterdag 18 juni 2005 @ 20:47 |
quote:Ik vind dat dit niet hoeft. Het probleem ligt denk ik in het beoordelen van wat subjectief of objectief is. In de ogen van de ene is de andere geneigd om dingen over het hoofd te zien zonder ervan (echt) bewust te zijn en daardoor andere conclusies trekken. quote:Kan je uitleggen wat je met 'mijn manier' bedoelt ? | |
Schorpioen | zaterdag 18 juni 2005 @ 21:10 |
quote:Geloof is juist wel gebaseerd op een waarneming, de meest directe waarneming die je kan bedenken, itt tot zintuiglijke waarneming die noodgedwongen altijd filtert en vervormt. Echter het zijn geen wetenschappelijk toetsbare waarnemingen, zoals eigenlijk voor een groot deel van de waarnemingen geldt. Als ik liefde voel voor een meisje, of jeuk aan mijn grote teen heb, of een innerlijke stem in mijn hoofd hoor, dan zijn dat geen van drieen waarnemingen die gebaseerd zijn op ratio of aan te tonen of te bewijzen zijn met de wetenschappelijke methode. Het zijn subjectieve waarnemingen, maar dat maakt ze niet per se minder valide. Als ik iets voel, dan voel ik dat, en het feit dat er geen bewijs voor een gevoel is, maakt het gevoel niet minder. Je kan ook niet zeggen: ik wil mijn leven niet baseren op onbewijsbare dingen, of dat kan je wel zeggen maar feit is dat het gedrag van *iedereen* zeer zwaar leunt op deze onberedeneerbare en onwetenschappelijke dingen. Mensen zijn in de kern helemaal niet rationeel, maar vaak juist hartstikke irrationeel en onlogisch; kan jij al je beslissingen rationeel verklaren? De wetenschappelijkheid en beredeneerbaarheid van de wereld is weinig meer dan wishful thinking. Het is mogelijk dat de wereld idd zo in elkaar zit, maar dat is allerminst zeker. Jij bent blijkbaar overtuigd van het feit dat er Waarheid bestaat die voor alle mensen hetzelfde is en die dus objectief toetsbaar is. Is dat niet netzogoed een geloof? Want waarom zou een dergelijke objectieve waarheid moeten bestaan? Het is best mogelijk dat er alleen subjectieve waarheid bestaat en dat objectiviteit een sprookje of illusie is. Als je dan alle subjectieve waarnemingen aan de kant schuift als zijnde irrelevant, dan schuif je de hele wereld aan de kant.... | |
-Lotte- | zaterdag 18 juni 2005 @ 21:17 |
Ik zei:quote: quote:Je hebt vast wel Apache's op tv gezien of in de krant, maar God nog nooit 'gezien'. Als je iemand al domme kut gaat noemen, zorg dan wel dat je een goede vergelijking geeft, anders kom je niet echt al te slim over ![]() quote:Ik had het ook niet over bewijs.. ik had het over een 'aanname'. Er zijn veel personen, waaronder schijnbaar jij ook, die zeggen dat 'als' er een God was, we hem wel zouden zien... of iig de acties ervan. Het feit dat we hem niet zien, of zijn aanwezigheid niet direct kunnen meten, schijnt voor sommigen al bijna genoeg 'bewijs' te zijn om de aanname te maken dat God niet bestaat. Dat, zo zei ik, vind ik iets te kort door de bocht. Dat is dezelfde 'simpele gedachte' als een gelovige die zegt dat alles wat we zien onmogelijk uit zichzelf kan zijn ontstaan, simpelweg omdat we nu de kennis niet hebben om te repliceren, MOET er wel een God zijn geweest. Beide kanten op is er geen bewijs, geen zwart op wit.... en dus is de aanname beide kanten op niet terecht. Het komt op geloven aan, en een keuze die je maakt op basis van je gevoel. | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 18 juni 2005 @ 21:24 |
Waarom zou je aannemen dat iets bestaat als je daar geen bewijs voor hebt? Waarom is het aannemen dat god bestaat plausibeler dan het aannemen dat elfjes en kabouters bestaan? Ik wil best aannemen dat er een god zou kunnen bestaan, maar daar is zo weinig concreet bewijs voor dat het irrelevant is voor mijn leven. Ik houd er dus geen rekening mee dat hij eventueel zou kunnen bestaan, net als ik geen rekening houd met kabouters en elfjes. | |
Haushofer | zaterdag 18 juni 2005 @ 21:24 |
quote:Ja, ik neig heel sterk naar een reden voor het bestaan. Mijn verstand kan er niet bij dat de schepping toeval is, of zonder reden. Alleen zal ik nooit beweren dat die conclusie logisch of rationeel is. Dat zal dan worden bestempeld door mij als een geloof. | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 18 juni 2005 @ 21:25 |
quote:Dan heb je het dus over een 'god of the gaps'? Je vult een hiaat in je kennis in met een god. Waarom? | |
Haushofer | zaterdag 18 juni 2005 @ 21:26 |
quote:Ik geloof niet in een absolute waarheid. Ik geloof wel in het meest objectief zijn van de menselijke logica, maar natuurlijk is dit net zo kadergebonden. Ik trek zelf het liefst conclusies vanuit die logica, daar de aannames het minst onderhevig zullen zijn aan interpretaties. | |
-Lotte- | zaterdag 18 juni 2005 @ 21:27 |
quote:Ik weet dat er tussenmogelijkheden waren, maar ik gaf hier even de uiterste aan. Ik denk dat de essentie van wat ik hier stelde wel duidelijk is, dat gelovigen en niet gelovigen op een bepaald punt eigenlijk vaak hetzelfde zijn. Vb. Iemand ziet een vreemd natuurverschijnsel. Een gelovige kan misschien het gaan bestempelen als een uiting van God, dat hij echt bestaat. Een niet gelovige zal eerder proberen een verklaring te vinden voor het verschijnsel, maar zal al vrijwel direct vanaf het begin de mogelijkheid uitsluiten dat het misschien door een God kan zijn gedaan/gemaakt. De basis is een aanname. | |
Haushofer | zaterdag 18 juni 2005 @ 21:28 |
quote:Nee, ik vul geen gaten in. Ik erken dat er logisch gezien geen God hoeft te zijn; in Aslama's topic "het begin" heb ik ook aangetoond dat je rationeel gezien net zo goed God kunt verklaren als verwerpen, en dus hebben zulke uitspraken geen zin. Het is echter een gevoel in mij wat stelt dat er iets meer moet zijn, maar dat is dus een soort geloof. Ik zou mezelf verloochenen als ik zou stellen dat ik dit rationeel kan verklaren. Een ieder die meent dat het bestaan van een God rationeel/logisch is, ziet de wonderlijke structuur van de logica niet in. Maar dat is mijn bescheiden mening. ![]() | |
Reya | zaterdag 18 juni 2005 @ 21:30 |
quote:Een beetje een Cees Dekker-benadering, dus ![]() | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 18 juni 2005 @ 21:30 |
quote:Toch zit er imo een fors verschil tussen de aanname dat een god het deed en de aanname 'dat er een oorzaak voor moet zijn'. De eerste aanname zorgt namelijk voor een stilstand in kennis (je blijft bij je aanname en onderzoekt niet verder), de tweede voor een vooruitgang. Pas als je álles onderzocht hebt en geen enkele oorzaak hebt kunnen vinden, lijkt het me een béétje gerechtvaardigd om aan een god te gaan denken. | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 18 juni 2005 @ 21:30 |
quote:Waar komt dit gevoel vandaan? | |
Haushofer | zaterdag 18 juni 2005 @ 21:30 |
quote:De manier die jij aankaarte in de vorige topics over "het begin". Bijvoorbeeld jouw "Wiskundig bewijs dat God bestaat". Daarmee gebruik je een stuk gereedschap wat niet gebouwd is om dergelijke entiteiten mee te verklaren. En dat is in mijn ogen zinloos, het is alsof je een schroevendraaier als autokrik gebruikt. Was dat niet een leuke vergelijking? ![]() | |
Haushofer | zaterdag 18 juni 2005 @ 21:34 |
quote:Dat weet ik niet. Ik denk dat het een beetje is te vergelijken met hoe Einstein zijn God bekeek: vanuit de fascinatie voor de natuur. Einstein zag God als de natuur zelf, en daar stak volgens hem een soort blauwprint achter met een schepper. Tevens zie ik een sterke causaliteit in de natuur voorkomen. Die causaliteit kan nooit bewijzen dat er een God bestaat, want de natuurwetten golden immers niet voor het ontstaan van het universum. Maar mijn gevoel neigt daardoor wel meer naar een redengeving. Maar ik bekijk alles veel meer vanuit een wetenschappelijk/natuurkundig oogpunt, omdat ik deze kijk veel mooier en objectiever vind dan het religieuze oogpunt. Tevens doet deze kijk verder geen uitspraken over ethiek, wat mij ook bijzonder aanspreekt. Iemand als Einstein geloofde bijvoorbeeld ook niet in een God die oordeelde over ethische zaken. Zulk soort gedachtengangen boeien me enorm. Daarbij komt mijn vrije opvoeding mbt het geloof ook nog even om de hoek kijken ![]() | |
Haushofer | zaterdag 18 juni 2005 @ 21:39 |
Ik ben weer aardig op dreef zie ik ![]() | |
-Lotte- | zaterdag 18 juni 2005 @ 21:39 |
quote:Mwah, de bijbel zelf zegt onder inspiratie geschreven te zijn en er zijn genoeg personen die dmv visioenen dingen uitgelegd kregen om die dingen op te schrijven. En wat zou er gezien de situatie anders 'kunnen zijn'. Heel even een paar aanname's: 1. God is onzichtbaar. 2. Communiceren voor hem naar ons toe kan via gewoon geluid of beelden die hij geeft via visioenen. 3. De personen die God gebruikte om de bijbel te beschrijven onderwierpen zichzelf aan hem en schreven alleen dingen op die hij wilde dat ze opschreven, uit respect en vanuit het perspectief dat de boodschap van de bijbel belangrijk en uiteindelijk zelfs levendreddend zou kunnen zijn. Stel God spreekt jou aan. Jij verteld dat tegen anderen. Geloofwaardig? nee! Hij geeft jou informatie die jij niet kan weten? Geloofwaardig? Nee, kan toeval zijn. Hij verteld je dingen die over 100 jaar pas gebeuren. Ben je nu een voorspeller? Nee, met de info uit de zogenaamde voorspelling kan je ook iets begeleid hebben om tot dat resultaat te komen. Enz.. Kortom, het is onmogelijk om iets bovennatuurlijks te doen en ervoor te zorgen dat anderen die informatie over kunnen brengen als zijnde geloofwaardig. Geloof kan dus afgeleid zijn van een waarneming die niet correct blijkt te zijn, maar dat is alweer een aanname, omdat je met het maken van die conclusie al voorbij gaat aan de mogelijkheid dat God zijn informatie aan de mens beschermd zou kunnen hebben. | |
-Lotte- | zaterdag 18 juni 2005 @ 21:41 |
quote:Maar hoe weet je of je alles hebt onderzocht? Hoe weet je of er niet nog dingen zijn die je niet hebt onderzocht puur omdat je de kennis er niet van had? Zou je met jou redenatie serieus ooit aan een God gaan denken? Ik denk eigenlijk van niet... en zou zeggen dat het eigenlijk dan een vrij nutteloze volgorde is, toch? | |
Schorpioen | zaterdag 18 juni 2005 @ 21:42 |
quote:Dat is wel het idee achter "aanname" he, zodra je bewijs hebt is het geen aanname meer. Bovendien is bewijs een beperkt begrip. Alle bewijs is, als je maar diep genoeg graaft, gefundeerd op onbewijsbare aannames. Bovendien is bewijs niet algemeen geldig, op vlakken als je innerlijke wereld is helemaal niks te bewijzen. En geloof speelt zich toch uitsluitend binnen deze innerlijke wereld af. Het is belachelijk om als je het over geloof hebt, bewijzen te gaan eisen. Geloof gaat over persoonlijke ervaring, niet over objectieve meetbaarheid. | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 18 juni 2005 @ 21:48 |
quote:Nee, ík zou inderdaad nooit aan een god gaan denken omdat ik dat een nutteloos concept vind. Maar ik kan me wel vóórstellen dat sommige mensen bij moeilijk verklaarbare zaken aan een god denken. Alleen zijn er door de wetenschap steeds minder moeilijk verklaarbare zaken. Ik ben in elk geval erg blij dat mensen het niet hebben gelaten bij de aanname dat er een god achter de dingen zit, want dan zaten we nu nog steeds ergens in een grot of hut. | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 18 juni 2005 @ 21:50 |
quote:Aannames doe je doorgaans pas als er aanwijzingen in een bepaalde richting zijn. In het geloof werkt het anders. Je wordt geacht eerst de aanname te doen en dán zul je god gaan ervaren. Bij mij gaat er dan toch een zelfsuggestie- / selective perception-lampje branden. Er zijn immers maar weinig (lees: geen) mensen die god ervaren zonder dat ze aannemen dat hij bestaat... | |
FokCrash | zaterdag 18 juni 2005 @ 21:52 |
quote:Maar in het westen hiero wonen we allesbehalve meer in een hut, terwijl we hier wel christelijke achtergronden hebben, dat gaat dus toch wel samen blijkbaar. ![]() | |
Aslama | zaterdag 18 juni 2005 @ 21:52 |
quote:Ooh dat... ik vind het heeeeeel jammer dat je nog steeds niet in ziet dat het niet mijn bewijs was voor het bestaan van God. Best wel heeeeeel merkwaardig dat ondanks mijn zoveelste uitleg hierover je dit keer op keer beweert. over 'over het hoofd gezien' cq. objectiviteit gesproken ![]() quote:leuk maar gaat niet echt op. | |
Nickthedick | zaterdag 18 juni 2005 @ 21:52 |
Imo is 'het geloof' een synoniem voor 'cognitieve dissonantie'. | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 18 juni 2005 @ 21:54 |
quote:Dat is echter voornamelijk te danken aan de mensen die tégen de kerk ingingen... | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 18 juni 2005 @ 21:55 |
quote:Ik vermoed dat je daarin gelijk hebt. Het brein zoekt graag verbanden die er niet zijn. | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 18 juni 2005 @ 21:56 |
Even een zeer actueel voorbeeldje waar het gaat om 'de gelovigen' die de vooruitgang willen blokkeren: stamcelonderzoek... | |
Nickthedick | zaterdag 18 juni 2005 @ 21:57 |
quote:Die ontwikkeling is ook maar pas op gang gekomen na de verlichting hoor. Kijk anders eens naar moslim-landen, vroeger de voorlopers in wiskunde en astronomie, en sinds de islam z'n intrede deed... ![]() | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 18 juni 2005 @ 21:58 |
Inderdaad. | |
Nickthedick | zaterdag 18 juni 2005 @ 21:59 |
quote:Je bedoelt: het brein zoekt graag verbanden die het meest overeenkomen met de al vooraf geldende ideeen. | |
Schorpioen | zaterdag 18 juni 2005 @ 22:00 |
quote:Tja, het feit dat er uberhaupt iets bestaat vind ik een van de meest fundamentele vragen van het leven, en daar heeft de wetenschap geen enkel antwoord op en dat antwoord zal wsch ook nooit van de wetenschap komen. De religies geven ook geen kant en klare antwoorden, maar stippelen wel een pad uit dat je kan volgen en wat je bij het antwoord zou moeten brengen (of de vraag wegneemt). | |
Aslama | zaterdag 18 juni 2005 @ 22:01 |
quote:Heb je een referentie ? | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 18 juni 2005 @ 22:02 |
quote:Ikzelf vind het geen probleem om met onbeantwoorde vragen te leven. Beter een groot vraagteken dan een (imo) volstrekt absurd antwoord (als we het over de grote religies hebben; met het soort godsbeeld dat Haus beschrijft heb ik minder moeite). | |
Schorpioen | zaterdag 18 juni 2005 @ 22:02 |
quote:Ho ho ho. HET geloof bestaat niet. Ga niet jouw eigen ervaringen projecteren op de rest van de wereld. quote:Onzin, er zijn genoeg mensen die nooit gelovig zijn geweest maar opeens out of the blue een heftige religieuze ervaring kregen en daardoor spontaan zijn gaan geloven. | |
Nickthedick | zaterdag 18 juni 2005 @ 22:03 |
quote:Ja, de geschiedenis. Het volk in het Midden-Oosten was tot de middeleeuwen wetenschappelijk superieur aan Europa, kijk eens hoe de situatie nu is. | |
FokCrash | zaterdag 18 juni 2005 @ 22:03 |
quote:* Mee eens is Het feit dat er uberhaupt iets bestaat is erg belangrijk, dat kan allemaal geen "toeval"zijn hoor. | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 18 juni 2005 @ 22:04 |
quote:Als ik het over 'het geloof' heb, heb ik het over de grote religies, niet over persoonlijk geloof o.i.d. quote:Ik doelde meer op de beweringen die gelovigen doen over god die hen leidt in hun leven, niet zozeer op temporaalkwabgebeurens. ![]() | |
Nickthedick | zaterdag 18 juni 2005 @ 22:05 |
quote:Definieer 'toeval'. | |
FokCrash | zaterdag 18 juni 2005 @ 22:06 |
Noujah, een grote knal ofzo, of de mens die op goed geluk uit een aap is ontstaan. | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 18 juni 2005 @ 22:08 |
Schorpioen, er is natuurlijk ook een reden dat iemand een bepaalde ervaring als 'religieus' kwalificeert. Dat doet hij niet als hij nog nooit van god of geloof heeft gehoord. Referentiekader enzo. | |
Schorpioen | zaterdag 18 juni 2005 @ 22:13 |
quote:Een religieuze ervaring gaat alle referentiekaders te buiten. | |
Nickthedick | zaterdag 18 juni 2005 @ 22:14 |
quote:Ben je je er wel van bewust hoeveel variabelen daarbij komen kijken? Er zijn gelovigen die hebben berekend dat de kans op spontaan leven, een kans op 1040000 is o.i.d. Waar die 'wetenschappers' geen rekening mee hebben gehouden, is dat elke gebeurtenis op elk kleinst meetbare tijdschaal een ondeindig aantal toekomstige variabelen bevat (wel eens van 'the butterfly-effect' gehoord?). Toeval is geen kwestie van OF het ooit gebeurt, maar van WANNEER het gebeurt. | |
-Lotte- | zaterdag 18 juni 2005 @ 22:22 |
quote:Graag even de toevoeging dat echt niet 'alle' gelovigen hier tegen zijn hoor. Enige nuance mag wel. Ik geloof bijvoorbeeld best wel, maar zal nooit tegen zoiets zijn. Wel kan ik zo mijn vraagtekens zetten bij klonen, maar daar heeft religie niets mee te maken. Als de mens kan scheppen, dan moet hij scheppen, maar ik zou nogal een klein beetje huiverig zijn voor de mogelijkheid dat je ergens een wijziging aanbrengt die een negatief blijvend gevolg heeft. | |
Nickthedick | zaterdag 18 juni 2005 @ 22:25 |
quote:Mensen waren vroeger ook bang voor transplantatie en chirurgie (Shelley's Frankenstein). Daar is toch ook geen monster uit voortgekomen? | |
-Lotte- | zaterdag 18 juni 2005 @ 22:26 |
quote:Mensen waren vroeger niet bang voor kernbom-testen. En daar zijn vele zieken, doden en mislukte kinderen uit voortgekomen. Het ene voorbeeld sluit het andere niet uit. | |
Nickthedick | zaterdag 18 juni 2005 @ 22:34 |
quote:Dat komt waarschijnlijk omdat het top-secret was. | |
Aslama | zaterdag 18 juni 2005 @ 22:34 |
quote:Ik denk dat we een verschil van mening hebben over de oorzaak van de verandering. Maar let op: de Islam bevordert het rationeel (wetenschappelijk) denken. Mocht een moslim dat niet doen dan ligt het aan de persoon zelf. | |
-Lotte- | zaterdag 18 juni 2005 @ 22:38 |
quote:Leg die maar uit ![]() Omdat het top-secret was.. is nu ineens iedereen ziek? Hebben ze de informatie over de mogelijke schadelijke gevolgen geheim gehouden? Waarom gingen ze vroeger dan met familie en een aantal hoge/rijke mensen daar zitten kijken naar een ontploffing op een tribune? Was dat een komplot? | |
Nickthedick | zaterdag 18 juni 2005 @ 22:41 |
quote:Even een voorbeeld van 'toeval'. Mensen die de film Magnolia hebben gezien kennen dit stukje waarschijnlijk wel, maar het is echt gebeurd: quote: | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 18 juni 2005 @ 22:41 |
quote:Dat lijkt me ook nogal een forse aanname. ![]() | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 18 juni 2005 @ 22:42 |
quote:Ik schrijf 'de gelovigen' niet voor niets tussen aanhalingstekens. | |
Godslasteraar | zaterdag 18 juni 2005 @ 22:44 |
quote:John Wayne died of stomach cancer on June 11, 1979 in Newport Beach, California, and was interred in the Pacific View Memorial Park cemetery in Corona del Mar, Orange County, California. Some trace his cancer back to his work in The Conqueror, filmed about 100 miles downwind of Nevada nuclear-weapons test sites. | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 18 juni 2005 @ 22:44 |
Overigens zijn 'religieuze ervaringen' opwekbaar. Evenals BDE's. Dat maakt de ervaring niet minder intens, maar de oorzaak wel een stuk duidelijker. | |
Nickthedick | zaterdag 18 juni 2005 @ 22:44 |
quote:Nee, niemand was BANG omdat het top secret was ![]() quote:Que? btw, als je genoeg afstand bewaart, is het redelijk veilig. | |
Nickthedick | zaterdag 18 juni 2005 @ 22:47 |
quote:Da's een pricipiele denkfout, rationeel denken vergt objectiviteit; en da's nu niet echt het sterkste punt van religie. Hoe zou jij het instorten van de wetenschap in het Midden-Oosten dan verklaren? | |
Godslasteraar | zaterdag 18 juni 2005 @ 22:55 |
quote:Hoe ging dat argument van Solimon (ofzo) ook alweer. Een boek is in overeenstemming met de koran, en dan is het overbodig Of een boek is in tegenspraak met de koran, en dan is het gevaarlijk. | |
Frezer | zaterdag 18 juni 2005 @ 23:03 |
quote:Hoe zit het als wetenschappelijke bevindingen niet stroken met het onveranderlijke woord (Koran, Bijbel) van God? Dan pas je je interpretatie aan van de Koran? | |
het_fokschaap | zaterdag 18 juni 2005 @ 23:03 |
quote:dat terwijl ze vaak cultureel bepaald zijn ![]() | |
Nickthedick | zaterdag 18 juni 2005 @ 23:05 |
Ik denk dat je Soliman bedoelt. ![]() | |
Godslasteraar | zaterdag 18 juni 2005 @ 23:14 |
quote:Maar lieverd, dat is niet wat we zien. Als je we jou mogen geloven bevordert de islam het rationeel denken, en als we Triggershot mogen geloven is de islam een wonder van rechtvaardigheid en verdraagzaamheid. Vervolgens kijken wij kaaskoppen naar de praktijk en we zien het volstrekt tegenovergestelde. Vervolgens moet wij kazen denken aan deze meneer: ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Godslasteraar op 18-06-2005 23:29:50 ] | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 18 juni 2005 @ 23:14 |
quote: | |
Aslama | zaterdag 18 juni 2005 @ 23:14 |
quote:Nou ik probeer anders alles zo objectief mogelijk te bekijken en dit is juist door mijn religie gevraagd. Ik denk dat het verschil ligt in het beoordelen van wat objectief is of niet. Er is maar een objectieve en door een of andere persoonlijke oorzaak wordt die door de mensen anders bekeken. quote:Doordat de mensen hun God vergeten. Hij zegt dat ze rationeel moeten nadenken en dat deden ze juist niet. | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 18 juni 2005 @ 23:15 |
quote:Ze vergaten hun god toen de islam haar intrede deed? ![]() | |
Aslama | zaterdag 18 juni 2005 @ 23:22 |
quote:Schat, wil je mij geen lieverd noemen? Ach .. je ziet dus dat rationeel denken, wonder van rechtvaardigheid en verdraagzaamheid niet samengaan ? zo gaan we niet lasteren okay ? quote:Schat, je manier van lasteren valt me tegen. Dit kan ik niet eens serieus beantwoorden. ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Aslama op 18-06-2005 23:31:52 ] | |
Nickthedick | zaterdag 18 juni 2005 @ 23:23 |
quote:Ben je dan ook bereid om iets wat in de Koran staat te negeren als het objectiviteit in de weg staat? quote:Ben je een soort seperatist binnen de Islam? Want je gaat hier wel tegen de dogma's in die de Koran voortbrengt. | |
Aslama | zaterdag 18 juni 2005 @ 23:23 |
quote:eerst wel gehoorzamen later niet meer en toen stortten ze in | |
Aslama | zaterdag 18 juni 2005 @ 23:29 |
quote:In de Koran staat niets die tegenstrijdig is met de wetenschap. quote:Als je de Koran op de juiste manier interpreteert zijn er geen dogma's die niet objectief zijn. | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 18 juni 2005 @ 23:31 |
![]() | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 18 juni 2005 @ 23:31 |
Het slaan van je vrouw als ze ongehoorzaam is, is zeker ook heel objectief? | |
Nickthedick | zaterdag 18 juni 2005 @ 23:36 |
quote:Direct misschien niet, maar indirect... In de bijbel staat ook niets wat wetenschap afkeurt, totdat er ethische bezwaren kwamen tegen bijv: Dode mensen onderzoeken, Evolutietheorie, 'ontaardde' kunst etc. etc. etc. Naar mijn weten is dat in elke religie aanwezig. quote:Hmmm, ja... interpretatie is een subjectief oordeel. (snap je het paradox?) ![]() | |
Aslama | zaterdag 18 juni 2005 @ 23:40 |
quote:Dit is zeker geen vrijbrief om een vrouw bont en blauw te slaan. Je moet alles in een geheel context bekijken. Heeft te maken met de positie van de man en vrouw in de Islam. De profeet Mohammed vzmh heeft nog nooit een vrouw geslagen. | |
Schorpioen | zaterdag 18 juni 2005 @ 23:41 |
quote:Mensen krijgen een visioen van het goddelijke, of het Ene, Brahma, of hoe je het ook wil noemen, die vormt de basis van elke religie, ook van iets als het boeddhisme al heet het daar geen God. Het wordt anders verpakt, ingekleurd vanuit de cultuur waar de religie is ontstaan, en met de nadruk op verschillende aspecten. Het is logisch dat je voor een verklaring voor een ervaring met zoveel impact eerder dicht bij huis gaat zoeken, maar de ervaring zelf komt van iets universeels. Dat wordt ook duidelijk als je de verschillende religies op dat punt naast elkaar gaat leggen. | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 18 juni 2005 @ 23:42 |
quote:Dat zal wel niet, de Koran geeft er toestemming voor. Daar is niks 'objectiefs' aan. Het woord 'context' geeft al aan dat we niet met iets objectiefs te maken hebben. | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 18 juni 2005 @ 23:43 |
quote:De ervaring komt uit je frontaalkwab en is opwekbaar. Dat is de reden dat zulke ervaringen een universele component hebben; onze hersenen werken op vergelijkbare wijze. | |
Godslasteraar | zaterdag 18 juni 2005 @ 23:43 |
quote:Ach, die eeuwige discussies over de islam, dat gaat maar door. . . wie denk je voor de gek te houden? Maar mischien dat ik je hiermee een plezier doe: Mohammad "Bagdad Bob" Saeed Al-Sahaf Wie is de Bob vanavond? | |
Nickthedick | zaterdag 18 juni 2005 @ 23:48 |
quote:Laten we Aslama nu niet verantwoordelijk stellen voor de interpretatie van de Koran door andere Islamieten; hij heeft ZIJN interpretatie. Het lijkt me dus een wel zo netjes en correct om ZIJN perspectief als basis te nemen voor verdere discussie. Straks hebben we hier weer een Bansheeboy op FOK! rond dwalen. ![]() | |
Aslama | zaterdag 18 juni 2005 @ 23:49 |
quote:Ethische waarden die uit religie voortvloeien kunnen soms niet door de (ethische) wetenschap verklaard worden. Het komt omdat de religie het verborgene (dode, ziel bijv.) verklaart die buiten het domein van de wetenschap. Het is dus zeer riskant om hiermee om te springen op basis van de wetenschap. quote:Het interpreteren van de Koran heeft regels. Binnen dat kader zijn er dan weinig verschillen in ieder geval mbt. de hoofdzaken. | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 18 juni 2005 @ 23:50 |
quote:Er staat letterlijk in de Koran dat je je vrouw mag 'tuchtigen' als zij ongehoorzaam is. Dat 'tuchtigen' kun je op verschillende manieren interpreteren, maar het blijft even fout. Daarnaast ga ik juist in op Aslama's interpretatie. | |
Aslama | zaterdag 18 juni 2005 @ 23:51 |
quote:In de objectieve context natuurlijk. Dat moet weer objectief onderbouwd zijn en dat is de waarheid. | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 18 juni 2005 @ 23:52 |
quote:Eh... In de islam bestaan er - evenals in het christendom - vele verschillende stromingen, die het dus niet met elkaar eens zijn, anders zouden ze geen verschillende stromingen zijn. | |
Schorpioen | zaterdag 18 juni 2005 @ 23:52 |
quote:Wat is je punt met het opwekbaar zijn van religieuze ervaringen? Pijn en genot is ook kunstmatig opwekbaar, doet dat iets af aan de echtheid? Als je zo begint dan kun je de hele werkelijkheid als een kunstmatig opwekbaar fenomeen gaan beschouwen. Virtual Reality door directe hersenstimulatie, hersenen in een bak met water met honderden draadjes erin, dat is theoretisch niet onmogelijk. "Nee hoor, dit maak je niet mee, je bent hier niet echt, het zijn slechts prikkels in je hersenen. De wereld bestaat niet." | |
Nickthedick | zaterdag 18 juni 2005 @ 23:53 |
quote:Waarom vraag je dan niet gewoon hoe hij dat interpreteert? | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 18 juni 2005 @ 23:53 |
quote:Wat is in vredesnaam een 'objectieve context'? Sorry, maar je raaskalt. | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 18 juni 2005 @ 23:53 |
quote:Dat heeft 'ie toch net gezegd? Ik denk dat Aslama ook wel voor zichzelf kan spreken trouwens. | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 18 juni 2005 @ 23:56 |
quote:Het doet niets af aan de subjectieve 'echtheid', nee. Maar ze zijn geen bewijs voor de entiteiten die mensen achter dit soort ervaringen zoeken. Het zijn gewoon hersenspinsels. | |
Nickthedick | zaterdag 18 juni 2005 @ 23:56 |
quote:Dat is dus al een voor-aanname , en dus niet objectief. quote:Als er duidelijk zou staan wat er wordt bedoeld, zouden er geen regels voor interpretatie nodig zijn. Zijn deze regels trouwens voor, tijdens of na het schrijven van de Koran opgesteld? | |
Nickthedick | zaterdag 18 juni 2005 @ 23:58 |
Anyway... ik ga de stad in en alles doen wat god verboden heeft ![]() | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 18 juni 2005 @ 23:58 |
quote:Mag ik mee? ![]() | |
Godslasteraar | zondag 19 juni 2005 @ 00:00 |
quote:en ik ga dat filmpje bekijken van Georgina Verbaan dat ik heb gedownload. ![]() | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 00:02 |
quote:Dat mag uiteraard ook niet van God. En Allah en Vishnu zijn er ook op tegen. | |
Evil_Jur | zondag 19 juni 2005 @ 00:02 |
Ik werk niet met tussenpersonen, dus als god iets van me wil moet ie maar aanbellen. Tot die tijd doe ik net alsof ie niet bestaat. | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 00:05 |
quote:Dat lijkt me een verstandige techniek. Uiteraard zal een gelovige beweren dat God al je hele leven probeert om contact met je te zoeken, maar dat jij Hem negeert. | |
Aslama | zondag 19 juni 2005 @ 00:07 |
quote:Dat is het punt die voor buitenstaanders heel moeilijk te begrijpen is. Ik volsta met het volgende: De islam zegt als je oprecht de waarheid zoekt dan vind je hem wel. De oprechtheid van iemand bepaalt uiteindelijk dus of iemand wel of niet de echte waarheid vindt. | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 00:09 |
quote:Met andere woorden: alle mensen die geen moslim zijn, zijn niet oprecht? ![]() | |
Schorpioen | zondag 19 juni 2005 @ 00:09 |
quote:Ik heb ook nooit gezegd dat het bewijs voor wat dan ook is. Sterker nog, ik heb al gezegd dat er helemaal nergens een bewijs voor bestaat op dit gebied. Dus laten we ophouden over bewijs. Het enige wat telt is de directe, persoonlijke ervaring, wat je nu een beetje flauw loopt weg te "redeneren" door het af te doen als "gewoon hersenspinsels". Zeg mij dan eens wat geen hersenspinsels zijn, want volgens mij is alles dat dan. De werkelijkheid zoals je die nu ervaart zijn toch ook gewoon hersenspinsels? | |
Godslasteraar | zondag 19 juni 2005 @ 00:14 |
quote:Georgina('s) Akbar ![]() Je vergeet dat het ook van ![]() ![]() | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 00:18 |
quote:Je bedoelt als in een Matrix-achtig idee? Dat denk ik niet. Hoe je de werkelijkheid erváárt is wel een hersenspinsel, ja. Maar de ervaring van het zien van een stoel heeft imo meer werkelijkheidswaarde dan een religieuze ervaring. Een religieuze ervaring wordt veroorzaakt door kortsluiting in je brein en heeft daarom in mijn ogen geen werkelijke waarde. Een religieuze ervaring is ook iets heel anders dan bijvoorbeeld jouw eerder genoemde voorbeeld van liefde. Liefde heeft betrekking op iemand die zich in de concrete werkelijkheid bevindt, dat kan van een religieuze ervaring niet gezegd worden. Daarom zie ik liefde niet als een illusie en een religieuze ervaring wel. | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 00:20 |
Ik ontken trouwens niet dat een religieuze ervaring voor mensen die hem meemaken wel degelijk zeer waardevol kan zijn. | |
Alicey | zondag 19 juni 2005 @ 00:22 |
quote:En als je van liefde verliefdheid maakt? | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 00:23 |
quote:Verliefdheid is denk ik vaak een illusie, ja, maar dat is puur persoonlijk wellicht. | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 00:25 |
Wel een ander soort van illusie trouwens, want daar gaat het niet om iets wat misgaat in je hersenen. En verliefdheid heeft ook betrekking op iemand in de realiteit. | |
Aslama | zondag 19 juni 2005 @ 00:26 |
quote:Het hoeft niet. Kan zijn dat de info (nog) niet op de juiste manier bij hem/haar terecht komt. Het probleem met dit soort discussie is dat zodra je zegt dat je religie de waarheid is dan wordt je als niet objectief, arrogant ed. bestempeld, terwijl er maar 1 waarheid is en men de waarheid van de religie niet kunt uitsluiten. quote:Zoals ik geloof, niet. | |
Alicey | zondag 19 juni 2005 @ 00:27 |
quote:Het gooit anders behoorlijk wat processen in de war. quote:Is dat zo? Heeft het niet betrekking op een niet-bestaande persoon waar je een reele persoon als plaatsvervanger voor ziet? | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 00:31 |
quote:Héél klein probleempje: er bestaan honderden, zo niet duizenden religies. En ze beweren allemaal dat ze de waarheid in pacht hebben. Daarnaast beweren ze ook nog eens allemaal iets anders. Hoe kan ik weten of ik de juiste religie te pakken heb? | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 00:32 |
quote:Ga je een kruisverhoor doen? Het is te laat. Ik zie een groot verschil tussen een 'religieuze ervaring' veroorzaakt door kortsluiting aan de ene kant en verliefdheid aan de andere. De religieuze ervaring zou ik in hetzelfde hokje stoppen als, pak 'm beet, een psychose. Nonsens dus, al kunnen mensen er soms wel iets aan hebben. | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 00:33 |
En de illusie bij verliefdheid wordt zelf gecreëerd, terwijl de illusie bij een psychose of 'religieuze ervaring' niet zelf opgeroepen wordt. | |
Godslasteraar | zondag 19 juni 2005 @ 00:35 |
quote:Voor mannen is verliefdheid ook vaak wat meer....um... laat ik zeggen, primair gemotiveerd ![]() | |
Alicey | zondag 19 juni 2005 @ 00:36 |
quote:Nee hoor, lieverd. Ik brainstorm ook maar wat. ![]() quote:Hier ga je op voorhand er van uit dat er sprake is van een kortsluiting, en niet van een proces dat een aanwijsbare lichamelijke grond heeft, zoals ook bij verliefdheid. ![]() quote:Waarom gooi je verliefdheid niet in datzelfde rijtje? Verliefdheid levert net zo goed waanbeelden op, en net zoals een religieuze ervaring is het goed aan te tonen waar het in de hersenen gebeurt. Het enige echte verschil dat ik zie is dat van verliefdheid bekend is wel doel het kan hebben, en van een religieuze ervaring (nog) niet (meer). ![]() | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 00:37 |
quote:Dat is geen verliefdheid, mijn vriend, dat is gewoon heerlijke, goddeloze geilheid. ![]() | |
Alicey | zondag 19 juni 2005 @ 00:37 |
quote:Elke illusie roep je uiteindelijk zelf op. | |
Aslama | zondag 19 juni 2005 @ 00:38 |
quote:Niet als je de religie op een objectieve manier onderzocht hebt en de conclusie trekt dat het de waarheid is. quote:De profeet vzmh legde direct uit de interpretatie van een vers. Ze worden door de metgezellen onthouden enz. De volgorde is: de Koran interpreteren met de Koran zelf (uiteraard met andere verzen van de Koran), met nalatenschappen van de profeet, metgezellen, religiewetenschappers enz. mocht er geen verklaring te vinden zijn dan mag je mits je voldoende kennis hebt zelf interpreteren. | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 00:40 |
quote:Natuurlijk heeft het een aanwijsbare lichamelijke grond. Maar dat is dan ook het enige, terwijl verliefdheid ook nog iets met de werkelijkheid van doen heeft. quote:De waanbeelden over de andere persoon bedenk je bij verliefdheid zelf. Je maakt jezelf dingen wijs over die ander. Dat is een (al dan niet bewuste) keus en je kunt het voorkomen. | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 00:41 |
quote:Hoe bedoel je? Natuurlijk niet. Een BDE roep je niet zelf op, die wordt veroorzaakt door zuurstoftekort e.d. Jij hebt daar geen macht over. Dat is heel anders bij het creëren van een droomwereld rondom een persoon. | |
Schorpioen | zondag 19 juni 2005 @ 00:41 |
quote:Hoe weet je dat onderscheid zo te maken tussen "de werkelijkheid" en "kortsluiting in je brein"? Omdat je bekend bent met de werkelijkheid zoals je die ervaart, en je niet bekend bent met de werkelijkheid van een religieuze ervaring, is het ene echt en het ander nep. Maar dat onderscheid is helemaal niet te maken. Hoe weet je dat de werkelijkheid in je dromen nep is en je waakbewustzijn niet? Dat weet je ook niet, want je hebt geen manier om zoiets te toetsen. quote:Het kan alleen niet gezegd worden van een religieuze ervaring wegens jouw aanname dat er geen god bestaat. Voor een echt gelovige is god gewoon deel van de werkelijkheid, sterker nog IS god de werkelijkheid. | |
Alicey | zondag 19 juni 2005 @ 00:42 |
quote:Een psychose heeft doorgaans ook "iets met de werkelijkheid van doen". ![]() quote:De exacte waanbeelden die bij een religie ontstaan bedenk je ook zelf. Ook dat kun je denk ik wel sturen. | |
Alicey | zondag 19 juni 2005 @ 00:43 |
quote:Bij verliefdheid heb je daar ook geen macht over je perceptie. | |
Godslasteraar | zondag 19 juni 2005 @ 00:44 |
quote:Er zijn nogal wat mannen van wie ik vermoed dat die het onderscheidt tussen verliefdheid en geilheid niet zo goed zien. Een vergissing die ik zelf ook éénmaal gemaakt heb. | |
het_fokschaap | zondag 19 juni 2005 @ 00:46 |
quote:het begint met geilheid ![]() ![]() | |
Alicey | zondag 19 juni 2005 @ 00:46 |
Een verschil is misschien dat Lupa realiteit en fictie als 2 absolute tegenpolen ziet, terwijl ik geneigd ben fictie en realiteit te zien als volledig verweven met elkaar. Ik denk ook dat echte realiteit niet bestaat. Altijd pak je een deel fictie mee, grotendeels onbewust. ![]() | |
Alicey | zondag 19 juni 2005 @ 00:47 |
quote:Het gaat over sex en schaap valt binnen ![]() | |
Aslama | zondag 19 juni 2005 @ 00:48 |
quote:Door oprecht de heilige boeken te bestuderen, en oprecht vragen aan de geleerden van de religie stellen mocht je iets niet begrijpen. Als je zeker weet dat dit allemaal oprecht hebt gedaan dan kom je er wel. ![]() ik doe toch 'per ongeluk' een bekeringspoging ![]() | |
het_fokschaap | zondag 19 juni 2005 @ 00:48 |
quote:mja, ze denken natuurlijk allemaal dat ze het oprecht hebben gedaan ![]() | |
Alicey | zondag 19 juni 2005 @ 00:49 |
quote:Bekeringspoging? Valt toch wel mee.. Ik denk dat velen in dit subforum enkele heilige boeken bestudeerd hebben, en tot de conclusie zijn gekomen dat ze geen van allen waar kunnen zijn. ![]() | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 00:49 |
quote:Onze werkelijkheid (de fysische wereld) is toetsbaar, aantoonbaar. Je gaat hopelijk niet beweren dat er geen verschil bestaat tussen God en een stoel. Natuurlijk kan ik niet weten of onze wereld überhaupt 'echt' is (en wat is dan 'echt'?), maar het lijkt me toch handig om ervan uit te gaan dat onze fysische werkelijkheid ook inderdaad werkelijk is. Ik ga uit van de wetenschappelijke visie op wat werkelijkheid is. Ik ga ervan uit dat de werkelijkheid empirisch toetsbaar is. Jij blijkbaar niet en dat betekent dat we langs elkaar heen lullen en dat waarschijnlijk tot in lengte van dagen zullen blijven doen. quote:Het zal wel, ik vind de aanname dat er een god is alleen behoorlijk absurd, omdat er geen enkel bewijs voor is. Kan ik wel weer met de kabouters komen... Ik neem ook niet aan dat die bestaan, want er is geen bewijs voor. Als ik moet gaan aannemen dat er dingen en wezens bestaan voor wie of wat geen bewijs is, dan is het einde zoek. Dat vind ik gewoon onzin. Ik leef in deze wereld en ik heb te maken met deze fysieke werkelijkheid. Ik vind het zinloos om me bezig te houden met de vraag of er nog iets buiten deze werkelijkheid is, aangezien dat onverifieerbaar is. Die eventuele metafysische werkelijkheid heeft blijkbaar ook geen invloed op mijn leven en dus houd ik me er niet mee bezig. Dat zou tijdverspilling zijn, net als het zoeken naar kabouters in het bos. | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 00:50 |
Overigens doe ik geen aanname dat er geen god bestaat. Er kan best een god bestaan. Ik houd daar alleen geen rekening mee omdat de vraag of hij wel of niet bestaat geen waarde heeft voor me. | |
Godslasteraar | zondag 19 juni 2005 @ 00:50 |
quote: ![]() | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 00:51 |
quote:Dat heb je wel. Verliefd worden is een keus. Die keus is niet altijd bewust, maar je kunt wel leren die bewust te maken of het te voorkomen. Dat geldt niet voor BDE's of psychoses. | |
Godslasteraar | zondag 19 juni 2005 @ 00:53 |
quote: ![]() | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 00:53 |
quote:Ik leg de grens qua ervaringen bij de vraag of je iets al dan niet zelf kunt sturen, of je wil er iets mee te maken heeft. Bij verliefdheid is dat imo wel het geval, bij religieuze ervaringen e.d. niet. Die overkomen je letterlijk, terwijl verliefdheid iets is wat je jezelf aanpraat. | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 00:55 |
quote:Okee, dat betekent dus dat ik al die duizenden religies moet gaan bestuderen om erachter te komen of ik de juiste heb. De kans is groot dat ik dood ben voordat ik het weet. | |
het_fokschaap | zondag 19 juni 2005 @ 00:55 |
quote:realiteit en fictie zijn niet verweven met elkaar. je kunt het in je hoofd met elkaar verweven, maar dat zegt niets over de realiteit | |
Schorpioen | zondag 19 juni 2005 @ 00:57 |
quote:Zo anders zijn ze niet, als je ze goed bestudeert zul je de grote overeenkomsten in de kern opvallen, en inzien dat de verschillen slechts oppervlakkig zijn en cultuurbepaald. Ze hebben allemaal dezelfde wortels. Het zijn simpelweg verschillende wegen naar hetzelfde doel. Als alle mensen hetzelfde zouden zijn zouden we aan 1 religie genoeg hebben, maar dat is nou eenmaal niet zo. We eten ook niet allemaal hetzelfde voedsel, en ook niet op dezelfde manier, maar het doel is hetzelfde, nl voedingsstoffen binnenkrijgen. Zo ook met religie. . | |
het_fokschaap | zondag 19 juni 2005 @ 00:59 |
quote:in de kern beweren ze misschien hetzelfde (en dat bewijst verder niks anders een behoefte) maar men verliest zich in de details en regeltjes... | |
Aslama | zondag 19 juni 2005 @ 00:59 |
quote:niet intrappen. Je trapt in wat die woordvoerder van Saddam doet en zegt, en gelooft dat het van de islam komt. Niet doen schat .. | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 00:59 |
quote:Dit dacht ik ooit ook. Nu niet meer. We hebben gewoon verschillende uitgangspunten, Schorpioen. Ik zie religie als een sprookje en nog een heel gevaarlijk en vreselijk sprookje ook, dat de mensheid meer kwaad dan goed brengt. | |
het_fokschaap | zondag 19 juni 2005 @ 01:01 |
quote:ik zie het niet direkt als heel gevaarlijk. er zijn alleen mensen die er gevaarlijk mee omgaan net als met veel dingen. alleen is het op religieus gebied wel zichtbaarder... vaak wordt religie ook als excuus gebruikt natuurlijk. | |
Godslasteraar | zondag 19 juni 2005 @ 01:01 |
quote:Alle mensen hebben nu éénmaal één gemeenschappelijke voorouder; Mitochondrial Eve. [ Bericht 0% gewijzigd door Godslasteraar op 19-06-2005 01:12:14 ] | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 01:03 |
quote:Ik vind religie gevaarlijk omdat het van absoluten uitgaat. Er zijn meer absolutistische filosofieën / ideeën en die vind ik net zo gevaarlijk. Relativisme is oké. ![]() | |
het_fokschaap | zondag 19 juni 2005 @ 01:03 |
quote:zeker, maar ook het gevaar van religie dient gerelativeerd te worden ![]() | |
Aslama | zondag 19 juni 2005 @ 01:03 |
quote:Begin maar bij 1 die je het meest aannemelijk vindt. En zoals ik het begrijp als je doodgaat op de weg van het oprecht zoeken van de waarheid dan ga je ook naar het paradijs. | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 01:05 |
quote:En wat als ik ze nou allemaal even onaannemelijk vind? Ik wil overigens helemaal niet naar het paradijs, want eeuwig leven lijkt me een nactmerrie. | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 01:06 |
quote:Gezien de geschiedenis lijkt me dat minder verstandig. Maar goed, als religie zou worden uitgebannen, zouden mensen wel andere absolutistische systemen bedenken, want dat zit blijkbaar nu eenmaal in die klote-aard van ons. | |
het_fokschaap | zondag 19 juni 2005 @ 01:07 |
quote:juistem ![]() | |
Aslama | zondag 19 juni 2005 @ 01:09 |
quote:Dan heb je de verkeerde info of de juiste info (nog) niet heb ontvangen. quote:Je weet niet wat je afslaat. ![]() | |
Godslasteraar | zondag 19 juni 2005 @ 01:10 |
quote:Jij hebt die post van mij niet begrepen geloof ik. Ik formuleer niet altijd even helder, in dat geval mijn excuses. Of wil je hem niet begrijpen? Ik vergeleek jou en Triggershot met Bagdad Bob, mooie verhalen vertellen terwijl wij toeschouwers iets héél anders zien. De werkelijkheid van de islam laat, zonder uitzondering, een ander beeld zien dan wat jij en Triggershot ons voorhouden. Wie denk je, behalve jezelf, voor de gek te houden? | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 01:11 |
quote:Nee, dat weet ik niet nee (jij wel?), maar ik sla het toch maar liever af, want als ik het eenmaal heb kan ik er nooit meer onder uit. | |
Schorpioen | zondag 19 juni 2005 @ 01:14 |
quote:Wil je me geen woorden in de mond leggen? Natuurlijk zijn veel aspecten van de werkelijkheid empirisch toetsbaar, dat ontken ik niet, maar die werkelijkheid is alleen toetsbaar *binnen de kaders van diezelfde werkelijkheid*. Je kan niet toetsen welke werkelijkheid echter is, je kan de echtheid van verschillende werkelijkheden niet vergelijken, als jij van mening bent dat dan wel kan, enlighten me. quote:Prima, mag je vinden, maar heb dan niet de illusie dat je wetenschappelijk denkt of dat dit een valide argument is. Dit is namelijk een drogredenering van het zuiverste water. Ik wil je aanraden eens wat te verdiepen in wetenschapsfilosofie, en over de waarde en zeggenschap van bewijzen en vooral de afwezigheid daarvan. Afwezigheid van bewijs voor het bestaan van iets zegt namelijk GEEN RUK en je mag en kan er zeker niet zo'n conclusie uit trekken, en zomaar iets terzijde schuiven als zijnde absurd. Bovendien vergeet je voor het gemak ook nog eens dat er netzomin bewijs *tegen* het bestaan van God is. | |
Godslasteraar | zondag 19 juni 2005 @ 01:17 |
quote:Ik bedacht me net hoe het zou zijn om in het paradijs te verkeren met 72 Georgina's (of 144 vanuit een ander perspectief). Klinkt aanvankelijk aanlokkelijk ![]() 72 is pure Hel. | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 01:17 |
Dus het aannemen van het bestaan van kabouters, elfjes en feeën is ook niet absurd? Sorry, Schorpioen, ik heb hier gewoon geen zin in. Ik vind het bullshit wat jij zegt, jij vindt het bullshit wat ik zeg, dat gaat 'm dus niet worden. Het is laat en ik ben moe en ik vind de toon van de discussie er niet prettiger op worden. | |
het_fokschaap | zondag 19 juni 2005 @ 01:18 |
quote:het begrip God is iets menselijks. En deze goden worden allerlei menselijke zaken toegedicht. We kunnen er gewoonweg niets over zeggen. | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 01:18 |
quote:Ik vind Georgina een enorm onaantrekkelijke vrouw, dus eentje zou voor mij al hel zijn. | |
het_fokschaap | zondag 19 juni 2005 @ 01:18 |
quote:als ze maar niet gaat praten ![]() | |
Godslasteraar | zondag 19 juni 2005 @ 01:23 |
quote:Tja, zou je mogen keizen wat voor maagden tot je beschikkng staan? En ik weet niet of vrouwen überhaupt de beschikking krijgen over maagden. Vraag het aan Triggie & co. Zouden ook mannen ter beschikking staan als maagd ![]() ![]() | |
Schorpioen | zondag 19 juni 2005 @ 01:24 |
quote:Ik denk dat ik er (don't get me wrong) wat onbevooroordeelder tegenaan kijk. Ik ben zelf absoluut niet gelovig opgevoed, religie werd nooit over gesproken thuis, en ben me er later zelfstandig voor gaan interesseren, niet door mijn omgeving maar puur door mezelf, ook door wat ervaringen die ik heb gehad. Ik begrijp dat jij je min of meer hebt moeten losworstelen van het geloof, dan sta je er toch anders tegenover dan ik. Overigens voor de goede orde: ik geloof noch dat god bestaat noch dat hij niet bestaat, god kan zowel bestaan als niet bestaan en dat tegelijk, want god is de ondefinieerbare, de onnoembare, de onkenbare, er valt niks zinnigs over te zeggen en dat is ook waarom discussies over god altijd per definitie bijna gedoemd zijn om compleet langs elkaar heen te gaan en niks op te leveren. | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 01:24 |
quote:Ik heb zelf liever iemand die wat meer ervaren is. Zit niet te wachten op zestienjarige kereltjes die binnen vijf minuten klaar zijn. ![]() | |
Aslama | zondag 19 juni 2005 @ 01:27 |
quote:Dat is hem juist. Jij trapt erin door te denken dat de werkelijkheid rond o.a. die Bob de werkelijkheid van de islam is. | |
Godslasteraar | zondag 19 juni 2005 @ 01:27 |
quote:Schaap, geloof me, zulke borsten maken een HEEL HOOP goed, dat moet je meegemaakt hebben om te kunnen begrijpen ![]() | |
Godslasteraar | zondag 19 juni 2005 @ 01:30 |
quote:Het zijn er wel 72 hé. 72 * 5 minuten ![]() | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 01:31 |
quote:Ja, ik kijk niet (meer) onbevooroordeeld tegen religie aan. Sterker nog, als het om georganiseerde religie gaat, koester ik er een diepe afkeer tegen omdat ik het zie als iets dat mensen belemmert in hun ontwikkeling. Ik heb niets tegen 'ietsisme' en persoonlijk geloof. Mensen moeten zelf weten wat ze geloven. Ik heb veel tegen absolutisme en mensen die menen te moeten bepalen wat anderen wel en niet zouden mogen doen. Dat zijn aspecten aan religie die ik tot in het diepst van mijn hart haat. quote:Ik ben ook niet gelovig opgevoed, integendeel zelfs. Maar ik heb wel twee jaar van mijn leven in een Hare Krishna-klooster doorgebracht. Dat was overigens een grotendeels positieve ervaring, maar wel eentje die me heeft doen realiseren dat fundamentalistisch geloof nooit goed voor een mens kan zijn, omdat die vorm van geloof de menselijke aard wil ontkennen en wegstoppen. quote:Ik sluit niet uit dat er een god bestaat, maar ik houd geen enkele rekening met de mogelijkheid dat hij/zij/het zou kunnen bestaan. Ik leef mijn leven zoals mij dat goeddunkt en dat doe ik bij voorkeur in het hier en nu. | |
Schorpioen | zondag 19 juni 2005 @ 01:31 |
quote:Zolang de mensheid bestaat komen er al, over de hele globe, onafhankelijk van elkaar, getuigenissen van religieuze ervaringen en visioenen van het goddelijke voor. Er zijn religies door ontstaan, die nu nog steeds bestaan en allemaal een vergelijkbare basis lijken te hebben. Zo absurd is het dus niet om aan te nemen dat er misschien wel zoiets bestaat als het goddelijke. quote:Ja, het lijkt altijd op een te grote polarisatie uit te lopen. Jammer, zo zwart wit is het niet, en ik kan niet eens zeggen dat ik in god geloof (maar ook niet dat ik er niet in geloof). Maar goed, eruitkomen zullen we idd niet helaas. Slaap lekker! | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 01:32 |
quote:Ik snap niet dat je dat mooi kunt vinden. Haar borsten zijn way out of proportion. Gewoon veel te groot. De mijne waren ooit ook ongeveer zo, maar ze zijn goddank spontaan wat kleiner geworden toen ik gewicht verloor, want het was geen gezicht. | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 01:34 |
quote:Er komen ook overal verhalen voor van kleine mannetjes, grote monsters, vuurspuwende beesten etc. etc. Maar ik vind het echt te ver voeren om aan te nemen dat die wezens eventueel (hebben) bestaan... | |
Aslama | zondag 19 juni 2005 @ 01:35 |
Jullie zijn letterlijk on-topic bezig, zie het topictitel ![]() | |
het_fokschaap | zondag 19 juni 2005 @ 01:37 |
quote:er wordt niet lichtzinnig gedaan over de vraag wie er gekker is ![]() | |
Aslama | zondag 19 juni 2005 @ 01:39 |
Vind toch jammer voor het topic. Vertoont ook geen respect. | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 01:40 |
quote:Waar heb je 't nu over? ![]() | |
Godslasteraar | zondag 19 juni 2005 @ 01:41 |
quote:De werkelijkheid van de islam is de gehele wereld onderhand wel duidelijk, behalve moslims zelf dan. Dat is ook de tragiek en de reden dat de islamitische wereld, inclusief de nieuwe ghetto's in Nederland, zo achterloopt. Moslims zijn niet in staat de geweldige tekortkomingen van hun religie onder ogen te zien. Iets wat Europeanen wel gelukt is. | |
Schorpioen | zondag 19 juni 2005 @ 01:43 |
quote:Sommige dingen zijn metaforisch bedoeld, net als veel verhalen over god. Jammere is dat deze vaak veel te letterlijk worden genomen en dat er nu echt sukkels rondlopen die ervan overtuigd zijn dat god een oude grijze man is met een lange baard die op een troon in de hemel zit. | |
Aslama | zondag 19 juni 2005 @ 01:43 |
quote:Ach laat maar .. het wordt anders te persoonlijk | |
Godslasteraar | zondag 19 juni 2005 @ 01:47 |
quote:Kijk, ik ken dat meisje niet persoonlijk en ik heb géén tv, dus haar persoonlijkheid, géén idee. Maar ze ziet er bijzonder appetijtelijk uit. Al vind ik een vrouw als Claudia Black (Farscape) veel en veel aantrekkelijker. Maar die opmerking van mij moet je ook niet te serieus nemen, soms wil ik uit melancholie graag de puber uithangen. | |
Aslama | zondag 19 juni 2005 @ 01:49 |
quote:Dit verduidelijkt alleen maar wat je onder de werkelijkheid van de islam verstaat. Zo wordt je voor de gek gehouden. quote:.. | |
Aslama | zondag 19 juni 2005 @ 01:59 |
quote:Dat weet de persoon zelf. | |
het_fokschaap | zondag 19 juni 2005 @ 02:02 |
quote:nee, dat denkt de persoon zelf. kijk maar naar een Stormseeker. uitgesproken jehova's getuige. komt op mij heel oprecht over. | |
Aslama | zondag 19 juni 2005 @ 02:03 |
quote:Betekent dat ze het met delen van de boeken niet eens zijn (of niet begrijpen). Vragen ze het dan ook aan de geleerden? | |
Aslama | zondag 19 juni 2005 @ 02:04 |
quote:Wie zegt dat hij straks geen moslim wordt ![]() | |
mazaru | zondag 19 juni 2005 @ 02:04 |
Alles geloven en niets geloven komt op hetzelfde neer. Alleen wie alles gelooft mist verstand, wie niets gelooft gevoel. | |
het_fokschaap | zondag 19 juni 2005 @ 02:04 |
quote:het is natuurlijk maar net welke geleerde je te spreken krijgt ![]() | |
het_fokschaap | zondag 19 juni 2005 @ 02:05 |
quote:niemand...tja, misschien hijzelf ![]() | |
Aslama | zondag 19 juni 2005 @ 02:07 |
quote:Klopt, maar het Goddelijke hiervan is dat als ie oprecht de waarheid zoekt dan komt ie de juiste geleerden tegen. Goddelijk hee .. | |
het_fokschaap | zondag 19 juni 2005 @ 02:08 |
quote:die is me te makkeljk. want de juiste geleerden zijn dan natuurlijk de gene die jou tot geloof deden komen in welke religie dan ook ![]() | |
Aslama | zondag 19 juni 2005 @ 02:10 |
quote:Mijn stelling dat oprechtheid je tot de waarheid brengt kan je dus nog niet weerleggen ![]() | |
Aslama | zondag 19 juni 2005 @ 02:12 |
quote:nee, de juiste geleerden brengen je tot de ware religie. | |
het_fokschaap | zondag 19 juni 2005 @ 02:19 |
quote:ongetwijfeld. al is dat voor jou islam en voor stormseeker het jehova's getuige en zo zijn er nog meer smaken met weer andere geleerden. ![]() | |
Godslasteraar | zondag 19 juni 2005 @ 02:19 |
never mind [ Bericht 97% gewijzigd door Godslasteraar op 19-06-2005 02:28:04 ] | |
Aslama | zondag 19 juni 2005 @ 02:28 |
quote:Als een moslim het niet goed doet zegt niet dat de islam niet goed is. Zelfs niet als heeel veel moslims het niet goed doen. Wie weet dat ze niet doen wat de islam zegt. Dat is best wel misleidend ja. | |
Aslama | zondag 19 juni 2005 @ 02:30 |
quote:Een mogelijkheid is dat ze wel oprecht zijn maar nog niet allemaal de waarheid hebben gevonden. | |
het_fokschaap | zondag 19 juni 2005 @ 02:40 |
quote:hun waarheid wel in ieder geval, net zoals jij jouw waarheid hebt gevonden. ![]() | |
Aslama | zondag 19 juni 2005 @ 02:42 |
quote:Klopt dus niet. Er is maar 1 waarheid. | |
het_fokschaap | zondag 19 juni 2005 @ 02:47 |
quote:inderdaad, maar die kennen we niet. al denk jij hem te kennen ![]() | |
Aslama | zondag 19 juni 2005 @ 02:56 |
quote:Als je uitsluit dat iemand de waarheid kent heb je gelijk ja. ![]() | |
het_fokschaap | zondag 19 juni 2005 @ 03:04 |
quote:dat sluit ik uit ja ![]() | |
Aslama | zondag 19 juni 2005 @ 03:07 |
quote:Als je dat rationeel kan onderbouwen dan ben je meer dan het_fokschaap ![]() | |
het_fokschaap | zondag 19 juni 2005 @ 03:12 |
quote:we noemen het ontstaan van het universum de big bang, dit moeten we niet als een ontploffing zien. tot voor een paar honderduizend jaar na de big bang kunnen we maar terugkijken door het analyseren van licht. dat is momenteel de enige manier om iets te weten te komen tot aan die tijd. daarvoor is de dichtheid van het heelal te groot om licht door te laten en hiervan kunnen we dus niets waarnemen. we kunnen er slechts over speculeren en modellen voor opstellen. | |
Aslama | zondag 19 juni 2005 @ 03:19 |
quote:Is de bigbang analyseren de enige manier om tot de waarheid te komen (los van feit dat sommigen de bigbang zien als de schepping) ? Hoe kan je uitsluiten dat er echt profeten van God waren die de waarheid verkondigden? | |
het_fokschaap | zondag 19 juni 2005 @ 03:21 |
quote:dat kan ik niet uitsluiten, maar voor mij is het aannemelijker dat ze het allemaal mis hebben dan er één uit te kiezen. overigens vind ik een profeet van de oorsprong van alles teveel eer voor ons mensen ![]() [ Bericht 13% gewijzigd door het_fokschaap op 19-06-2005 03:30:25 ] | |
Aslama | zondag 19 juni 2005 @ 03:32 |
quote:Goed, in ieder geval komen wij tot de conclusie dat het een aanname is dat niemand de waarheid weet. Bovendien is het voor je aanemelijker dat de profeten het allemaal mishadden als je aanneemt dat God niet bestaat. Als het tegengelstelde waar is (God bestaat) dan is het niet aannemelijker. trusten ![]() | |
het_fokschaap | zondag 19 juni 2005 @ 03:33 |
quote:maar dan is het wat vreemd dat ze allemaal wat anders roepen ![]() quote:welterusten ![]() | |
Alicey | zondag 19 juni 2005 @ 09:27 |
quote:Verliefdheid kent een chemische component waar het niet voor geldt dat je dat jezelf aanpraat. | |
Alicey | zondag 19 juni 2005 @ 09:29 |
quote:Een groot deel van de waarnemingen die je doet zijn niet op realiteit gebaseerd, en/of verzin je zelf. Vaak gaat het om relatief onbenullige dingen, maar probeer maar eens te luisteren naar wat iemand te vertellen heeft, en dit weer over te brengen op iemand anders. | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 10:23 |
quote:Die chemische component is de lichamelijke aantrekkingskracht (feromonen e.d.). De verliefdheid is iets wat je je imo zelf aanpraat. De meeste mensen vinden dit onzin en beweren dat verliefdheid iets is wat je overkomt. Daar ben ik het niet mee eens. Als je echt niet verliefd wilt worden, gebeurt het niet. | |
Alicey | zondag 19 juni 2005 @ 10:34 |
quote:Ik heb mijn twijfels daar over. ![]() | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 10:42 |
quote:Dat mag. | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 10:57 |
Alicey, jij zegt toch altijd dat je nog nooit verliefd bent geweest? Dus hoe kun je dit weten dan? | |
Alicey | zondag 19 juni 2005 @ 11:07 |
quote:Ik heb wel ervaring met drugs. ![]() | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 11:10 |
quote:Dat is toch iets héél anders... ![]() | |
Alicey | zondag 19 juni 2005 @ 11:12 |
quote:Drugs zorgt ook niet dat je de controle over jezelf verliest. Net als verliefheid komen er echter stoffen in je bloed terecht die invloed uitoefenen op je hersens. Wat je met die invloed doet en of je je er tegen verzet, is iets waar je zelf voor kiest. Dat neemt echter niet de invloed weg. | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 11:16 |
quote:Hoe kan het dan bijvoorbeeld dat ik vroeger om de haverklap verliefd was en nu al jaren niet meer, omdat ik het niet wil? | |
Alicey | zondag 19 juni 2005 @ 11:18 |
quote:Het kan een hormonen-kwestie zijn. Ik weet niet hoeveel vroeger vroeger is? ![]() | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 11:23 |
quote:Tot mijn 18e zeg maar. Maar ik denk niet dat het veel met hormonen te maken heeft. Als ik zou willen, zou ik nu nog steeds om de haverklap verliefd kunnen worden. Ik wil het alleen niet. Verliefdheid was ook toen al een vrij bewust proces bij mij, het was iets wat ik echt cultiveerde zeg maar, zeker niet iets wat me -bam!- overkwam. Dat laatste is me maar één keer gebeurd en dat was bij mijn allereerste verliefdheid. | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 11:24 |
Ik geloof dat je aantrekkingskracht niet kunt sturen, dat overkomt je idd, maar of je daar een verliefdheid uit laat voortkomen is wel een keus. | |
Alicey | zondag 19 juni 2005 @ 11:25 |
quote:Was je de andere keren wel echt verliefd kun je je ook afvragen. ![]() | |
Alicey | zondag 19 juni 2005 @ 11:26 |
quote:Ik denk dat of het gebeurt niet onder controle hebt, maar dat je zelf wel een belangrijke invloed kunt uitoefenen op de mate waarin het gebeurt.. | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 11:27 |
quote:Dat hangt er van af wat je onder 'echt verliefd' verstaat. Als dat 'compleet geobsedeerd door een persoon' is, dan is het antwoord ja. Inclusief vlinders en al die onzin. | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 11:28 |
quote:Ik denk dat je het kunt voorkomen. Voor mezelf weet ik het iig zeker. | |
Alicey | zondag 19 juni 2005 @ 11:29 |
quote:Kun je de verliefheid zelf voorkomen, of beperkt het zich tot het vlak waar je handelen er invloed van ondervindt? | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 11:30 |
quote:Ik kan de verliefdheid zelf voorkomen. Door gewoon niks te doen met die aantrekkingskracht en door niet over die persoon te gaan lopen fantaseren. | |
Alicey | zondag 19 juni 2005 @ 11:34 |
quote:Ok, dan gaan we nu terug naar religieuze ervaringen : Komt dit feitelijk niet op hetzelfde neer : Het gaat er om wat iemand doet met bepaalde prikkels? ![]() | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 11:37 |
quote:Nee, omdat zo'n religieuze ervaring gewoon een foutje in de hersenen is. Heeft niks met de werkelijkheid te maken imo. Feromonen bestaan echt en zorgen voor aantrekkingskracht. God bestaat niet echt en zorgt dus niet voor een religieuze ervaring. Het is projectie, dat blijkt al uit het feit dat mensen hun eigen goden zien. Maar goed, nu beginnen we die hele discussie opnieuw en daar heb ik eigenlijk weinig trek in. | |
Alicey | zondag 19 juni 2005 @ 11:41 |
quote:Ik zou toch echt niet zo stellig durven te beweren dat er geen biologische factoren en/of aantoonbare waarnemingen (En dan bedoel ik niet God) meespelen. quote:Laat maar hangen dan. ![]() | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 11:50 |
quote:Ik heb het nu wel over zaken als visioenen enzo, hè. Als we het hebben over de 'gewone' religieuze ervaringen ("God leidt mij, beantwoordt mijn gebeden etc."), dan hebben die een link met de werkelijkheid in zoverre dat de werkelijkheid op een bepaalde manier geïnterpreteerd wordt en dat er bepaalde verbanden worden gelegd | |
Alicey | zondag 19 juni 2005 @ 12:03 |
quote:Dan zitten we dus al een hele tijd langs elkaar heen te praten. ![]() | |
Lupa_Solitaria | zondag 19 juni 2005 @ 12:06 |
quote:Ach, dat is bijna de gewoonte hier op Fok. ![]() | |
Godslasteraar | zondag 19 juni 2005 @ 12:07 |
quote:Ik heb jaren geleden mijn vader eens gevraagd waarom Nederlanders zo massaal de kerk zijn uitgelopen, zijn antwoord: "de mensen pikten het niet meer, al die kinderachtige verhaaltjes" En daarmee slaat hij de spijker op zijn kop, religie is kinderachtig. All religions, with their gods, demigods, prophets, messiahs and saints, are the product of the fancy and credulity of men who have not yet reached the full development and complete possession of their intellectual powers. Mikhail Bakunin | |
Alicey | zondag 19 juni 2005 @ 12:11 |
quote:Ach, het vult weer een paar pagina's. ![]() | |
Frezer | zondag 19 juni 2005 @ 12:13 |
quote:Ik denk dat Aslama het eens is met je vader, aangezien het Christendom niet de ware religie is. ![]() | |
Godslasteraar | zondag 19 juni 2005 @ 12:19 |
quote:Het amusante is dat de meeste gelovigen niet in de gaten hebben dat als je bv. het christendom bekritiseert je indirect alle monotheïstische religies bekritiseert, en andersom. Eén pot nat ![]() | |
Haushofer | zondag 19 juni 2005 @ 13:06 |
quote:relativiteit in de Koran En soms krijg je dan dit soort waninterpretaties. | |
het_fokschaap | zondag 19 juni 2005 @ 13:34 |
quote:dat zou best kunnen, maar dat zeg niog niks over der realiteit. het zegt slechts iets over de waarneming daarvan. ![]() | |
Aslama | zondag 19 juni 2005 @ 13:37 |
quote:He Haus. Op de site heb je ook een forum. Waarom ga je daar niet met hun discusseren over het topic. Laat me aub weten als je dit gaat doen, ik ga het volgen. ![]() | |
Frezer | zondag 19 juni 2005 @ 14:23 |
quote:Ik vraag me nog steeds af hoe je de Koran combineerd met het veranderlijke karakter van wetenschap? | |
Alicey | zondag 19 juni 2005 @ 14:26 |
quote:Hoe wil jij bepalen wat realiteit is, als niemand een zuivere waarneming heeft? ![]() | |
het_fokschaap | zondag 19 juni 2005 @ 14:30 |
quote:wie zegt dat ik dat wil bepalen ![]() ik zeg slechts dat jouw waarneming daar niets mee te maken hoeft te hebben |