ik weet niet beter of de tanden vliegen hier als paddestoelen de lucht in, alicia had ook het bekkie goed vol toen ze jarig was, Jayden loopt nu 1 kies op haar voor als ik het vergelijk. Als ik in mijn babyboek kijk had ik ook zo goed als het hele gebit voor mijn 1e verjaardag.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 21:36 schreef poemojn het volgende:
Jaydenwat goed!
Myrthe heeft 6 tandenHij gaat echt hard ineens vergeleken me thaar dus!
In tegenstelling tot wat men denkt is koemelk allergie vaak niet alleen. Heel vaak komt het voor dat ei allergie er ook bij zit. De dieetiste had dit al gezegd, maar was het ene oor in en het andere oor uit gegaan. Het is wel zo dat ei-allergie idd minder vaak overgaat dan de koemelk. Over 2 maanden weer melk-provocatie. De 28ste moeten we weer naar de dieetiste. Het "stomme" is dat tarwe niet uit de bloedtest kwam, terwijl zijn buik toch echt niet tegen gluten kan. In liga 2e stap zit nl wel gluten en als hij die heeft dan krijgt hij spuit luiers. Ook de koemelk werd niet in zijn bloed aan getroffen, maar daar warenb we al voor gewaarschuwd, het was immers een test om te kijken of hij ergens super allerisch voor is wat we nog niet wisten. En dat was dus idd ei.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 21:36 schreef poemojn het volgende:
Jaydenwat goed!
Myrthe heeft 6 tandenHij gaat echt hard ineens vergeleken me thaar dus!
Anitra, wat vervelend die allergieen.Enig idee waar hij ei enzo in heeft gehad? Daar groeien ze toch vaak niet overheen itt gluten en koemelkeiwit? Extra vervelend dus..
En Glenn gaat ook al zo hard, leuk zeg!
Als ze het vies vindt, dan doe je het toch niet? Het CB geeft alleen een 'advies', je moet zelf kijken wat je ermee doet. Als ze het echt smerig vindt, dan niet, zou ik zeggenquote:Op woensdag 15 juni 2005 10:15 schreef Suzanna het volgende:
Noa 'moet' sinds kort van het consultatiebureau pap eten van een lepeltje. Alleen vindt ze dat smerig... nou vraag ik me af of het niet onnodig is omdat ze groentehapjes en soms fruithapjes ook al van een lepeltje eet. En dat gaat goed.
quote:Mijn baby heeft toch een voorkeurshouding ontwikkeld, wat nu?
Als je kind toch een voorkeurshouding ontwikkelt, dan is het van belang dat je de niet-voorkeurskant stimuleert. Dit doe je door deze kant interessant te maken om naar te kijken. Laat bijvoorbeeld daar het licht vandaan komen, laat felle kleurtjes zien, leg daar de speeltjes neer of ga zelf aan die kant van je baby zitten. Dit kan zowel in de box als het bedje. Let wel op de veiligheid van de slaapomgeving als je veranderingen aanbrengt.
Verder kun je nog het hoofdje van je baby, als hij slaapt, voorzichtig de kant opdraaien van de niet-voorkeurskant. Als je je kindje optilt, kun je hem zo dragen dat hij aan de goede kant ligt, door hem bijvoorbeeld op één arm voor je te draaien. Ook de flesvoeding geef je zo, dat je kind naar de niet-voorkeurskant moet draaien om jou te kunnen zien. Bij borstvoeding gaat dit natuurlijk niet op, omdat je regelmatig van borst moet verwisselen. Ga bij het verzorgen en verschonen zo staan dat je kind naar de niet-voorkeurskant moet draaien om jou te kunnen zien. Soms is een voorkeurshouding hardnekkig en moeilijk te corrigeren. Het kan zijn dat er dan hulp van een kinderfysiotherapeut nodig is.
Gebruik nooit fixatiemiddelen, tenzij de arts je dit in dit geval adviseert. Gebruik ook nooit kussentjes of opgerolde handdoekjes om je kindje in de gewenste houding te houden, in verband met wiegedoodpreventie.
quote:Op woensdag 15 juni 2005 13:50 schreef Belana het volgende:
65 cm alweer bixwat gaat dat toch hard man!
Das in elk geval fijnquote:Op woensdag 15 juni 2005 17:28 schreef texelonia het volgende:
Noah heeft dus nooit fruit gehad, alleen die invaller had aangenomen van wel en dat dus in het schriftje gezet.
Onze tweede (geboren 19 maart 2005) heeft wél KISS gehad. Maar het is nu na een paar bezoekjes aan de manueel therapeut gelukkig opgelost. Ook hij was en is geen beslist geen huilbaby. Wel hele sterke voorkeurshouding naar rechts, en een afgeplat hoofdje aan die kant.quote:Op woensdag 15 juni 2005 12:15 schreef TearSong het volgende:
Een paar ja. Hij ligt niet graag plat op z'n rug, zet zich dan af met z'n voeten en tilt z'n kontje op. Buikligging is ook geen succes, hij is nu 10 weken en heeft nog niet erg z'n best gedaan om z'n hoofdje op te tillen. Aan en uitkleden vindt hij niet zo prettig en hij overstrekt zich vaak, zet zich erg af met z'n benen, terwijl hij echt geen krampjes heeft ofzo. Allemaal van die kleine dingen waarvan ik dacht dat het er eigenlijk gewoon bijhoorde. Maar omdat hij eigenlijk geen huilbaby is (hij huilt nooit, behalve dus bij buikligging en aan en uitkleden) en verder erg goed slaapt (16 tot 18 uur per dag) heb ik eigenlijk ook niet gedacht aan KISS.
Maar misschien is het inderdaad geen KISS. Ik wil er in ieder geval wel even naar laten kijken door een manueel therapeut. Als het wel wat is, dan zijn we blij dat we gegaan zijn, is het niks, dan weten we dat in ieder geval zeker vanaf dan
Ze kan toch even met hem naar de ostheopaat? Baat het niet, dan schaadt het niet, toch?quote:Op donderdag 16 juni 2005 09:55 schreef Suzanna het volgende:
Over KISS gesproken... ik zit er nu ineens aan te denken dat een goede vriendin van mij ook een hele snelle bevalling heeft gehad, en dat jochie (nu bijna 8 weken) heeft ook een voorkeurshouding, hij wilde ook op een gegeven moment geen borstvoeding meer en hij huilt aardig veel.![]()
Ja, dat zou ik 'r ook echt aanraden Suzanna ! Het hoeft echt niet in alle gevallen KISS te zijn, maar beter een keer voor niets naar de osteopaat dan een keer te weinig toch ? En als ik dat zo lees dan lijkt me de kans groot dat 't kindje last heeft van zijn nekje.quote:Op donderdag 16 juni 2005 12:26 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ze kan toch even met hem naar de ostheopaat? Baat het niet, dan schaadt het niet, toch?
Ik zat net aan je te denken en nu kom ik je in 2 topics tegen!quote:Op donderdag 16 juni 2005 13:29 schreef Sugar het volgende:
Tink
![]()
Ik schrik altijd zo als kindjes al zoveel kunnen! Maria kan eigenlijk nog niks!![]()
Thomas praat, eet zelf van een lepeltje (), kan zelf gaan zitten...
Maria kan zitten en that's it.
Ik weet wel dat elk kindje anders is, maar soms denk ik naar aanleiding van verhalen hier dat ik meer moet proberen met 'r... Zelf laten eten bijvoorbeeld, doen we zelden. En sinds ze goed kan zitten, zet ik haar altijd ergens neer. Liggen vindt ze stom!Maar dus hoeft ze ook niet te leren zelf te gáán zitten.
Ik raak een beetje in de war en onzeker denk ik!![]()
![]()
Wel goed dat alles lekker met 'm gaat! en met jou!
4 ? .... pffff het zijn er ondertussen al wel 15 denk ikquote:Op donderdag 16 juni 2005 12:03 schreef TearSong het volgende:
Jordy: wanneer komt dat tandje nou doorzetten? 4 spuitbroeken..pffft![]()
Waarom? Als jij denkt dat het wat uithaalt, en je vindt het zo sneu voor Remco, waarom niet?quote:Op donderdag 16 juni 2005 23:54 schreef snakelady het volgende:
Nu vertelde ene vriendin dat het wel eens wil helpen om een gedragen shirt van Remco dan snachts bij haar te leggen, maar is dat niet een beetje overdreven?
ach, dikke kans dat er een fase komt dat ze alleen maar door papa getroost wil worden... (zo heb ik dat ervaren)quote:Op donderdag 16 juni 2005 23:54 schreef snakelady het volgende:
Dus Remco gaf ze aan mij en ze was meteen stil, het was niet dat ze wilde eten ofzo.
nu zag ik Remco's gezicht een beetje sip kijken en vond het ook erg sneu voor hem.
Aan de andere kant is het voor mij natuurlijk wel weer een groot compliment.
Oudste heeft tot 3 jaar en 9 maanden 's ochtends een fles pap gekregen! Met een gat van één centimeter doorsnede en héééle dikke pap (brinta-achtig).quote:Op donderdag 16 juni 2005 20:09 schreef Lois het volgende:
OwIris wordt in september 2 en krijgt nog steeds smorgens een fles pap. Gewoon omdat ze het lekker vind om langzaam op mijn schoot wakker te worden, en zolang ze dat nog zo wil houden we dat zo. Een broodje eet ze niet 's morgens dus dan liever dit.
En qua spenen...... ze heeft ook nog steeds een speentje in bed.
Demi is nu 5 weken.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 18:28 schreef TearSong het volgende:
Githa!
Tomas had ze ook hoor. Volgens mij begon het bij hem rond de 5-6 weken en bleef het hangen tot een week of 8...
Hier hebben we het bed wel een naar beneden laten zakken, toen Thijs begon met rollen, omdat Thijs nog wel eens heel hoog met zijn beentjes zwaaide en ik hem wel eens half met zijn beentjes in de knoop zag liggen, en omdat hij zich via de spijlen tot zit probeerde te hijsen nu hebben we er geen last meer van nu het bedje op de laagste stand staatquote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:28 schreef Githa het volgende:
Ff een vraagje ...wanneer hebben jullie het bedje een stand naar beneden gezet ? ... was dat zodra ze om konden rollen of zodra ze zelf konden zitten of optrekken?
Ik vraag me namelijk af of het al nodig is nu Jordy zich omrolt, hij lag vanmorgen dus ook op zijn zij met zijn neus door de spijlen te koekeloeren![]()
Gewoon met zijn kont in een afwasteil zetten joh of zo'n plastic speelgoed krat/kist heeft hij nog steun ookquote:Op zondag 19 juni 2005 22:54 schreef Bar_en_Mar het volgende:
echt ik zal zo blij zijn als het zo flink gaat afkoelen want Thijs is niet zo vrolijk nu, morgen hebben we besloten om toch maar een badje te halen en een steuntje zodat hij toch wat kan koelen ofzo misschien helpt het want nu is het echt niet te doen.
haha, die Joliequote:Op maandag 20 juni 2005 00:46 schreef Luchtbel het volgende:
... en ze kijkt om zich heen. Gaat rechtop zitten en zegt *ahum*
Ja viel me reuze mee! het was even wennen, vooral het ín slaap komen, en als ie eenmaal slip werd ie ook wel makkelijker wakker dan eerst. Maar nu gaat het eigenlijk wel goed. Ben begonne met de slaapjes overdag, en 's nachts bakerde ik hem dan nog wel in, bang voor m'n eigen nachtrustquote:Op maandag 20 juni 2005 10:49 schreef renzell het volgende:
Tex; wat goed dat het afbouwen is gelukt! Ging het makkelijk? heb dat niet helemaal gevolgd namelijk...
Ik heb pigment plekken op mijn huid en vooral op mijn schouders door eerdere wondjes. Al die plekken zijn 2e graads verbrand, dus naar buiten is nu echt uit gesloten.quote:Op maandag 20 juni 2005 11:17 schreef texelonia het volgende:
Je kan jezelf toch alsnog insmeren? Of heb je speciaal spul wat heel lang van tevoren moet ofzow?
Misschien omdat als je het verdund en ze drinken evenveel cc ze wel minder voedinsstoffen binnen krijgen? Daar ben ik met Noah altijd een beetje bang voor omdat het niet zo'n goede drinker is. Al moet ik zeggen dat ie nu met de warmte bijna altijd z'n fles (bijna) leeg heeftquote:Op dinsdag 21 juni 2005 09:25 schreef Suzanna het volgende:
Goed zoIk vond het al raar dat ik van iemand hoorde dat het niet zou mogen. Waarom zou het niet mogen he? Veel echte 'trek' hebben ze toch vaak niet met dat warme weer he...
Bij die dingen heb je weer kinderen die in koprolhouding ondersteboven en half gestrot in bed liggen.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 09:29 schreef texelonia het volgende:
Githa je hebt ook slaapzakjes met lusjes onderaan de punten en een stukje onder de oksels. Kun je hem vastbinden(wel aan de spijltjes van het bed en niet aan het matrasje, want sommige kinderen kunnen dan met matras en al omdraaien...)
Sommige kinderen weten heel ver naar voren te buigen. Soms hellen ze over, normaal komen ze dan plat op hun bekkie te liggen. Als je vast zit niet.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:14 schreef texelonia het volgende:
Hoe kun je nou een koprolhouding doen als je op 4 punten vast zit?![]()
Maar het leek me sowieso al een beetje zielig om je kind vast te binden
Nu moeten we 8 juli bij de KNO-arts zijn en die bepaald dan of ze eruit moeten. Maar gezien het snurken, open mondje altijd en de koorts iedere keer zei de kinderarts dat we er van uit moeten gaan dat na de vakantie zijn amandelen geknipt worden.quote:Op woensdag 22 juni 2005 09:40 schreef Githa het volgende:
Jippieeeeeeeeeeeee voor de urineuitslag Djulian![]()
en wat nu met de neusamandelen? ...gaan die geknipt worden
Nee, ik wacht ook maar even met de groente en fruit (hij wilde het toch niet).quote:Op woensdag 22 juni 2005 10:58 schreef poemojn het volgende:
Als ik jou was zou ik nog niet met bijvoeding beginnen maar eerst dat uitzoeken (bovendien bevat moedermelk meer calorieen dan groente en fruit).
ja, nee, ehquote:Op woensdag 22 juni 2005 13:39 schreef poemojn het volgende:
Lily, dat van die 4-maanden-'dip' ken je wel dus?
hihi, daar heb ik nu dus ook nooit aan gedacht (voor David nog wat te vroeg maar ik sla het opquote:Op woensdag 22 juni 2005 13:41 schreef Stiekemurd het volgende:
Ja ijsjes vindt ze heel lekker, dat heb ik van de week geprobeerd. We gaan nu ook zelf ijsjes makenMaar wist niet dat je die ook van flesvoeding kan maken.
wat zijn dat?quote:Op woensdag 22 juni 2005 13:42 schreef Luchtbel het volgende:
Misschien van die pyjamapapjes?
wat zijn dat?quote:Op woensdag 22 juni 2005 13:42 schreef Luchtbel het volgende:
Misschien van die pyjamapapjes?
@ Bix Hele enge papjes in een pakje van Nutricia ofzo. Smaken een beetje zoetig want zit banaan of beschuit doorheen verwerkt (ook makkelijk zelf te maken dus) Ik heb ze eens in een pakket gehad van iemand. Overbodige luxe maar misschien als je kind ff wat anders nodig heeft wel makkelijk.quote:
hahaha, ok (ik kende ze niet)quote:Op woensdag 22 juni 2005 13:49 schreef Luchtbel het volgende:
@ Lily Hele enge papjes in een pakje van Nutricia ofzo. Smaken een beetje zoetig want zit banaan of beschuit doorheen verwerkt (ook makkelijk zelf te maken dus) Ik heb ze eens in een pakket gehad van iemand. Overbodige luxe maar misschien als je kind ff wat anders nodig heeft wel makkelijk.
naaah, dat weet ik toch al allangquote:Op woensdag 22 juni 2005 13:53 schreef Luchtbel het volgende:
wil er misschien iemand weten wat pyjamapapjes zijn
![]()
Je vroeg toch niet wat een pyjamapapje wasquote:Op woensdag 22 juni 2005 20:27 schreef Githa het volgende:
foutje
quote:Op woensdag 22 juni 2005 20:36 schreef Luchtbel het volgende:
[..]
Je vroeg toch niet wat een pyjamapapje was![]()
en hem aan de smaak laten door het nog te vermengen met de flesvoeding ?? Dus bv fruit met de flesvoeding aangemaakt ?? aardappelen gepureerd evt met wat flesvoeding ??quote:Op donderdag 23 juni 2005 09:50 schreef texelonia het volgende:
Hoe lang kan het duren voordat babies bijvoeding enzow lekker gaan vinden? Want Noah vindt het tot nu toe allemaal maar niks... Hij drinkt zn melkflessen nu ook weer heel slecht (meestal maar zo'n 150 ml ipv 200) en hij plast nog niet helemaal niet meer, maar plast wel al veel minder... Net diksap geprobeerd, maar hij laat het er gewoon uitlopen...
Wel lastig hoor, dat bijvoeden! Maar hij is nu 6 maanden geweest dus kan ik het niet meer uitstellen ook
ah welja joh, ik ben van mening dat je niks hoeft te pushen tot ze een jaar oud zijn. Er zijn toch ook zat bv kindjes die pas met een jaar op de vastere voeding gaan?!quote:Op donderdag 23 juni 2005 09:50 schreef texelonia het volgende:
Wel lastig hoor, dat bijvoeden! Maar hij is nu 6 maanden geweest dus kan ik het niet meer uitstellen ook
Bron & meer infoquote:Eetlustschommelingen
De eetlust van baby's en kinderen maakt klassiek nogal wat bokkensprongen. Toch blijken deze schommelingen zelden uit te monden in een groeivertraging of ontwikkelingsachterstand. Van kleinsaf kunnen kinderen hun voedselopname heel precies regelen. Wanneer een kind slecht eet, moet men dus niet onmiddellijk in paniek slaan. Alleen in zeer ernstige gevallen kan het het kind een lichamelijke achterstand oplopen ("nutritional dwarfing"). "Het belangrijkste dat we hieruit moeten afleiden is: ouders bepalen wàt er gegeten wordt (gevarieerd en evenwichtig) en op welke manier het wordt voorgeschoteld. Kinderen bepalen hoeveel er gegeten wordt," aldus Van Winckel.
Tussen 4 en 6 maanden wordt het best gestart met vaste voeding . Dit betekent wennen aan andere smaken en leren van het lepeltje eten. Vaak wordt gestart met fruitpap of groentebrij. Baby's die het erg moeilijk hebben met nieuwe smaken kan men best eerst ingedikte melk van de lepel leren eten. Neem de baby best op de schoot om verslikken te voorkomen. Als het eten van de lepel niet goed lukt, kunt u beter even wachten en het na 1 of 2 weken nog eens proberen. Als het kind wenst te stoppen met eten (lepel wegslaan, mond dichthouden, voedsel uitspuwen) moet er gestopt worden met voeden. Dwingen heeft geen zin en lokt alleen maar afkeer uit.
In het tweede levenshalfjaar loopt dit alles al veel vlotter. Zorg ervoor dat vanaf 8 à 9 maanden het voedsel ook zachte brokjes bevat als voorbereiding op de vaste voeding.
• Vanaf de leeftijd van 1 jaar ontwikkelt het kind duidelijke voor- of afkeuren voor bepaalde gerechten. Verder staan vele kinderen afwijzend tegenover nieuw, onbekend voedsel (neofobie). Vanaf ongeveer 1,5 jaar neemt het groeitempo van de peuter sterk af en daarmee gepaard gaand ook de eetlust. Dit is dan ook de periode waarin eten problematisch kan worden en maaltijden uitdraaien op een machtsstrijd tussen ouders en kind. De peuter komt immers in zijn koppigheidsfase en heeft snel door hoe hij "macht" kan uitoefenen op volwassenen. Duidelijkheid en begrenzing is in deze levensfase zeer belangrijk. Het komt erop aan de gulden middenweg te vinden tussen té rigide regels en helemaal geen regels, die beide tot een verstoord eetgedrag kunnen leiden. Ook hier blijft de regel: ouders bepalen wat er gegeten wordt, het kind hoeveel."
Ook naar risicofactoren voor het ontwikkelen van eetstoornissen wordt gezocht. Zo stelt een studie uitgevoerd in het Great Ormond Street Hospital in London dat volgende risicofactoren geassocieerd zijn met chronische eetproblemen: laag geboortegewicht, ontwikkelingsachterstand (motorisch en taal), snel optreden voedingsprobleem (0-3 maand), vaak en langdurig braken. Kinderen die deze risicofactoren vertonen, dienen dan ook met extra aandacht gevolgd te worden om zo de ontwikkeling van eetstoornissen te voorkomen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |