abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 10 juni 2005 @ 08:00:04 #1
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_27795529
Borderline

Borderline is een persoonlijkheidsstoornis die ernstige beper-kingen kan geven aan degene die hieraan lijdt. Mensen met Borderline hebben vaak last van een reeks symptomen. Voor velen is het leven erg onaangenaam.

Officiële symptomen zijn;

• zwart-wit denken
  • stemmingswisselingen
  • impulsiviteit
  • moeilijk contact kunnen leggen
  • moeilijk alleen kunnen zijn
  • woede uitbarstingen
  • dreigen met zelfdoding, alsmede zelfverwonding, alcohol- en drugsmisbruik, eetstoornissen, gok- en koopverslaving, dissociatieve en psychotische verschijnselen.

Dissociatie is een veranderde bewustzijnstoestand. Omstanders kunnen dit verschijnsel vermoeden als iemand er niet helemaal bij is, een afwezige indruk maakt, niet helder of adequaat rea-geert. Niet alle afwezigheid is overigens dissociatie.

De binnenwereld ziet er anders uit; angst, soms door agressie bedekt eenzaamheid, zelfs in gezelschap leegte, niet weten wat je wilt, voelt of vindt een kloof tussen gevoel en verstand overspoeld raken door heftige emoties, waar je niets mee kan en die moeilijk te verdragen zijn
    relaties niet kunnen aangaan en/of kunnen volhouden, ook met betrekking tot werk
    periodes van depressie, enorme spanning en weinig gevoel van eigenwaarde.

Overigens hoef je niet aan alle criteria te voldoen om borderline te hebben en geen enkel criterium op zich is specifiek voor borderline.

Verwijzing

Niet alle mensen met Borderline hoeven opgenomen te worden of op een andere manier gebruik te maken van de geestelijke gezondheidszorg. Onze ervaring heeft geleerd dat niet alleen de psychiatrie oplossingen biedt voor Borderline, maar dat er ook andere vormen van hulpverlening goed kunnen werken zoals gesprekstherapie, psychomotorische therapie, haptotherapie, de Linehan-methode en de lotgenotengroepen. Indien nodig wil de stichting mensen met Borderline door kunnen verwijzen naar (goede) hulpverleners.

Er is in samenwerking met de familie organisatie en de hulpverlening, waarmee wij geparticipeerd zijn in het Triade-overleg, hard gewerkt aan een goede sociale kaart, zodat duidelijk is waar goede behandelmogelijkheden zijn voor Borderline.

Wij kunnen suggesties geven, de keuze is aan jezelf. En wat voor de één een geschikte hulpverlener of therapie is, is het soms voor de andere niet. Zo langzamerhand beginnen zich meerdere vormen van behandeling van borderline te ontwikkelen. Een hele goede zaak!

Van de site: www.stichtingborderline.nl

En nu ophouden met iedereen die chagerijnig is en je slecht behandeld of anders reageert dan je zou verwachten gelijk met borderline bestempelen....

djeeezzzzz...
  • "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
    "Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
    pi_27795884
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 08:00 schreef avotar het volgende:
    Officiële symptomen zijn;

• zwart-wit denken
  • Wat jij dus eigenlijk wilt zeggen is dat iedereen die voorbarig conclusies trekt, Borderline heeft ?
    pi_27795994
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 08:38 schreef Martijntj het volgende:

[..]

Wat jij dus eigenlijk wilt zeggen is dat iedereen die voorbarig conclusies trekt, Borderline heeft ?

Dat is hetzelfde als iedereen die hoofdpijn heeft, bestempelen met migraine.
    Denk toch eens na man.

Wel intressant stukje, maakt een hoop duidelijk over iemand uit mijn omgeving.
      vrijdag 10 juni 2005 @ 08:48:40 #4
    112386 avotar
    P0werd by Black Coffee
    pi_27796016
    quote:

[..]

Wat jij dus eigenlijk wilt zeggen is dat iedereen die voorbarig conclusies trekt, Borderline heeft ?
    hahahah neej... ik bedoel meer dat ik vanochtend 3 of 4 topics hier zat te lezen waarbij iemand door zijn haar (ex-) partner slecht behandeld werd of dat er nukkig etc gereageerd werd, en er gelijk borderline gediagnostiseerd (oid) werd...
    "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
    "Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
      vrijdag 10 juni 2005 @ 08:49:34 #5
    38972 Pasl2001
    Yoghurtlul!
    pi_27796037
    quote:

[..]

nou dat is wel erg zwart-wit gesteld hoor
    pi_27796165
    Ach, als je naar dergelijke symptomen kijkt, kan iedereen er wel wat van zichzelf invinden...

Ik vind dat er de laatste jaren sowieso wel erg snel een diagnose gesteld wordt, als iemand ander gedrag vertoont, dan wat men "normaal" vindt. Maar goed...
    Probeer niet subtiel te zijn, als je iets belangrijks wilt zeggen!
    pi_27796448
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 08:57 schreef Ben_soms_best_lief het volgende:
    Ach, als je naar dergelijke symptomen kijkt, kan iedereen er wel wat van zichzelf invinden...

Ik vind dat er de laatste jaren sowieso wel erg snel een diagnose gesteld wordt, als iemand ander gedrag vertoont, dan wat men "normaal" vindt. Maar goed...
    Geloof ik ook, en dat zie je niet alleen bij borderline, maar ook bij bijv. ADHD, MDS, HSP gazomaardoor. En dan zijn het niet alleen de patienten zelf of hun omgeving die te snel een etiketje plakken, maar ook gewoon de 'professionele' hulpverleners. Daar zit ook een hoop kaf tussen het koren, figuren die net een bijscholingscursus ADHD hebben gehad en de symptomen ineens in iedereen die ze voor zich krijgen menen te herkennen. Of het gewoon niet weten en toch een diagnose willen stellen.

Borderline-verschijnselen herkent iedereen idd wel in enige mate bij zichzelf, en volgens mij zijn een heleboel mensen die in het grote grijze gebied vallen de laatste jaren tot borderlinepatient verklaard. Waardoor borderline nu een veel te breed begrip is geworden, met variaties van het niet zo goed in haar vel zittende pubermeisje dat even door een moeilijke periode gaat tot figuren als de moeder van Savanna.
    pi_27796459
    quote:
    Maar dat is toch bij een heleboel dingen zo... Dat je je herkent in de symptomen betekent niet automatisch dat je het ook hebt!
    Fake it till you make it...
    pi_27798462
    Mijn vader zegt altijd dat er meer gekken loslopen dan er vast zitten en ik ben het helemaal met hem eens.
      vrijdag 10 juni 2005 @ 10:39:53 #10
    67379 Mirjam
    ermahgerd
    pi_27798511
    ik ken wel n aantal borderliners, en ik moet eerlijk zeggen dat ik het erg moeilijk vind om met ze om te gaan..
    maard aar gaat t hier niet over geloof ik.
    'Met een banaan door het water, later'
    Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
    pi_27798559
    Ik hoor pas sinds een aantal jaren over Borderline, is dit redelijk nieuw? Nieuw in de zin dat deze diagnose gesteld wordt?
    pi_27798786
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 09:11 schreef Nijna het volgende:

[..]

Maar dat is toch bij een heleboel dingen zo... Dat je je herkent in de symptomen betekent niet automatisch dat je het ook hebt!
    klopt ... ik denk persoonlijk als je het idee hebt borderline oid te hebben dat je dat wel uit laat zoeken. En geloof me leven met borderline is pittig hoor
      vrijdag 10 juni 2005 @ 10:51:54 #13
    67379 Mirjam
    ermahgerd
    pi_27798867
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 10:41 schreef _The_General_ het volgende:
    Ik hoor pas sinds een aantal jaren over Borderline, is dit redelijk nieuw? Nieuw in de zin dat deze diagnose gesteld wordt?
    nee hoor, echt heel nieuw is het niet. al wordt soms naar mijn idee de diagnose te snel gesteld.
    het is denk ik gewoon wat meer 'in opkomst'
    en 'hip' om over te spreken denk ik.
      vrijdag 10 juni 2005 @ 11:44:50 #15
    11682 Moonah
    Jolie femme
    pi_27800448
    Wat een geweldige OP!

Ik heb een kleine toevoeging:
    quote:
    Beschrijving

Levercirrose is een toestand waarbij leverweefsel onherstelbaar is beschadigd als gevolg van een infectie, vergiftiging of van een andere ziekte.

Levercirrose is het eindstadium van alle chronische leverziekten

Het normale leverweefsel wordt vervangen door littekenweefsel en gebieden met herstellende levercellen. Als levercellen afsterven, kan daar dik littekenweefsel voor in de plaats komen. Door het afsterven van deze cellen zullen de functies van de lever door steeds minder cellen vervuld moeten worden. De lever wordt daardoor eerst groter, later bij verdere verlittekening, wordt de lever kleiner.

Als de levercellen afsterven wordt het steeds moeilijker voor het bloed om door de lever te stromen. Er treedt stuwing op en de bloedstroom zal een omweg om de lever gaan maken. Omdat de lever niet meer in staat is om afbraakproducten op de juiste manier af te voeren wordt de concentratie van deze stoffen in het bloed steeds hoger. Dit kan leiden tot ernstige complicaties, waaronder coma door hersenbeschadiging en kan zelfs fataal zijn.
    Bron
    "Bloemen zijn rood jongeman... "
    Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
    pi_27800513
    quote:

akkoord ...
    ensemble, tout est plus joli
    PETITLAPIN krijgt een DOCHTER
      vrijdag 10 juni 2005 @ 11:47:39 #17
    11682 Moonah
    Jolie femme
    pi_27800527
    Dit lijkt me ook wel in dit topic passen:
    quote:
    Prikkelbare Darm Syndroom (IBS)

Prikkelbare darm syndroom (vaak wordt ook het Engelse woord irritable bowel syndrome (IBS) gebruikt) wordt soms ook spastisch colon of 'spastische darm' genoemd. Maar dat is een ongelukkige benaming omdat daarmee een onjuiste oorzaak voor de aandoening wordt gesuggereerd.
    Het prikkelbare darm syndroom komt voor bij 15 tot 20 procent van de vrouwen en 5 tot 20 procent van de mannen, voornamelijk vanaf het 15e tot het 65e levensjaar. Slechts éénderde van de mensen met klachten die overeenkomen met het prikkelbare darm syndroom zoekt medische hulp.
    Het is een vervelende maar geen ernstige aandoening. Er bestaat geen verhoogde kans op darmkanker.

Wat is het?
    Er is sprake van het prikkelbare darm syndroom als een u tijdens het voorbije jaar gedurende langere tijd (minstens 12 weken aan een stuk) continu of met tussenpauzen buikpijn of een onaangenaam gevoel in de buik hebt, met daarbij één of meer van de volgende klachten:
    - een opgeblazen gevoel in de buik,
    - een wisselend ontlastingspatroon (meer dan drie keer per dag of minder dan drie maal per week, geregeld diarree en/of verstopping of een afwisseling van beide),
    - abnormale vorm van de ontlasting (zacht of waterig, of zeer hard)
    - wijzigingen in de manier van ontlasten (abnormaal persen, loze aandrang of het gevoel van dat er nog iets achter gebleven is na de ontlasting);
    - slijm zonder bloed in de ontlasting,
    - winderigheid
    - Bij drukken op de buik een pijnlijke en gevoelige dikke darm

Soms gaat het gepaard met andere klachten zoals misselijkheid, minder goed verteren van voedsel en herhaaldelijk boeren (dyspepsie), moeheid, klachten bij het plassen (dysurie). Ook komen soms klachten van angst, depressie en stress voor.
    De klachten zijn vaak langdurig, komen voor in periodes, en zijn doorgaans wisselend van aard. Het valt niet te voorspellen hoe bij iemand het beloop van de klachten zal zijn.

Oorzaak
    Er bestaat momenteel nog geen goede verklaring voor de klachten van het prikkelbare darm syndroom.
    Soms lijken de klachten te ontstaan na een eerdere ernstige darminfectie (zoals een besmetting met bacteriën zoals Campylobacter of Salmonella), of bij een periode van grote spanning.
    Volgens sommige onderzoekers zou het ook kunnen te maken hebben met een gebrek aan vezels in de voeding, of het gebruik van melkproducten (lactose-intolerantie).

Wanneer naar de huisarts?

Omdat een prikkelbare darm in principe een onschuldige aandoening is hoeft u er niet mee naar de huisarts te gaan.
    Het is wel raadzaam naar de huisarts te gaan als er sprake is van:

- Gewichtsverlies van 3 kg of meer in een maand tijd. Vooral als er geen duidelijke verklaring voor is zoals het volgen van een dieet;
    - Als er darmkanker in de familie voorkomt;
    - Bij pijn laag in de buik;
    - Bij koorts of temperatuurverhoging;
    - Als er (bij vrouwen) een relatie tussen de buikpijn en de menstruatie lijkt te zijn;
    - Als er een relatie lijkt te zijn met het gebruik van medicijnen (antibiotica, calciumantagonisten, diuretica, codeïne, morfine), voedingsmiddelen, genotsmiddelen, melk, kunstmatige zoetstoffen, light producten (sorbitol en aspartaam) of alcohol;
    - Na een verblijf in de (sub-)tropen of het Middellandse Zeegebied;
    - Bloed bij de ontlasting;
    - Langer dan twee weken diarree;
    - Hardnekkige klachten met ernstige hinder of als het normale dagelijkse functioneren eronder begint te lijden;
    - Als u zich ernstig ongerust maakt;
    - Bij een verstopping (obstipatie) die niet overgaat ondanks het gebruik van veel vezels en veel drinken.

Diagnose
    Meestal kan de arts de diagnose stellen zonder aanvullend onderzoek. Wanneer evenwel twijfel bestaat dat het om een inflammatoire darmziekte (zoals de ziekte van Crohn) of darmkanker zou kunnen gaan, is aanvullend onderzoek altijd aangewezen. Ook bij oudere mensen die voor het eerst klachten hebben, zal aanvullend onderzoek nodig zijn om darmkanker met voldoende zekerheid uit te sluiten.

zie ook artikel : Darmkanker

zie ook artikel : Ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa

De klachten van het prikkelbare darm syndroom vertonen ook gelijkenis met klachten die passen bij sommige genitale aandoeningen (bv. endometriose).

zie ook artikel : Endometriose

Alarmtekenen voor ernstige pathologie:
    • diarree langer dan 2 weken, met ernstig ziekzijn of rectaal bloedverlies (verdenking op inflammatoire darmziekte)
    • oudere patiënten met voor het eerst klachten, bloedverlies bij ontlasting, onbedoeld gewichtsverlies (meer dan 3 kg in een maand), bij palpatie of rectaal toucher (linkszijdige) weerstand, het voorkomen van een colorectaal carcinoom bij eerstegraads familieleden (verdenking op een colorectale maligniteit)

Behandeling
    Er bestaat momenteel geen behandeling en geneesmiddelen zijn in de meeste gevallen niet aan te raden.
    • Belangrijk is vooral dat u als patiënt goed geïnformeerd bent over het prikkelbaar darm syndroom en u niet nodeloos ongerust maakt. Ongerustheid kan een belangrijke rol spelen bij het in stand houden van de klachten. Er kan een vicieuze cirkel ontstaan van klachten, ongerustheid, verergering klachten, ongerustheid enz.
    • Sommige mensen vermijden allerlei activiteiten omdat ze angst hebben voor het optreden van de klachten, zonder dat daar medisch gezien een noodzaak toe bestaat. Dit kan de klachten verergeren. U moet uw normale activiteiten zoveel mogelijk blijven verrichten.
    • Er bestaat een verband tussen stress en het prikkelbare darm syndroom. Spanningen en klachten kunnen elkaar negatief beïnvloeden.

Voeding

- Hoewel er enige samenhang is tussen afwijkende voeding, eet-, bewegingspatronen en buikklachten, zijn effecten van maatregelen op dit vlak niet aangetoond. Ook is het nuttig effect van een vezelrijk dieet onvoldoende aangetoond. Indien de klachten lijken samen te hangen met een onregelmatig eetpatroon wordt regelmatig eten volgens de richtlijnen van gezonde voeding aanbevolen. Ook bij klachten over obstipatie en diarree gelden de richtlijnen voor gezonde voeding.
    Dat betekent o.m.:
    - dagelijks gebruik van voldoende verse groente en fruit;
    - voldoende vezel inname;
    - minimaal twee liter vocht per dag;
    - weinig vet
    - Bij weinig lichamelijke activiteit en vooral bij obstipatie (verstopping) beveelt de huisarts extra lichaamsbeweging aan, bijvoorbeeld dagelijks een half uur wandelen of fietsen.

Geneesmiddelen
    Bij behandeling van het prikkelbare darm syndroom worden geneesmiddelen meestal niet aangeraden omdat van geen enkel medicament de effectiviteit is aangetoond.
    - Bij obstipatie (verstopping) kan de huisarts evt. een vezelrijk dieet of bulkvormers(zoals psyllium) voorschrijven, met ruime vochtinname. Een andere mogelijkheid is een laxerend middel zoals lactulose of natrium picosulfaat.
    - De effectiviteit van geneesmiddelen die de bewegelijkheid van de darm beïnvloeden (zoals mebeverine, merknaam Duspatalin), of zg. spasmolitica zoals Otilonium bromide (Spasmomen) en pinaveriumbromide (Dicetel), is niet aangetoond.
    Bron
      vrijdag 10 juni 2005 @ 11:47:45 #18
    112386 avotar
    P0werd by Black Coffee
    pi_27800529
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 11:38 schreef Wolkje het volgende:
    Borderline Persoonlijkheidsstoornis - deel 3
    liep al een 'reeks' over
    Sorry wolkje niet gezien...

maar ik heb al gemerkt dat de reden dat ik dit uberhaupt postte al verloren is gegaan...
    quote:
    [..]

En nu ophouden met iedereen die chagerijnig is en je slecht behandeld of anders reageert dan je zou verwachten gelijk met borderline bestempelen....

djeeezzzzz...
    "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
      vrijdag 10 juni 2005 @ 11:48:46 #19
    112386 avotar
    P0werd by Black Coffee
    pi_27800558

[ Bericht 100% gewijzigd door avotar op 10-06-2005 11:51:08 (laat maar) ]
      vrijdag 10 juni 2005 @ 11:49:18 #20
    11682 Moonah
    Jolie femme
    pi_27800572
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 11:47 schreef avotar het volgende:

[..]

Sorry wolkje niet gezien...

maar ik heb al gemerkt dat de reden dat ik dit uberhaupt postte al verloren is gegaan...
    Ach goshie.
    Je post een lijst met symptomen...
    Wat moeten we daar mee?
      vrijdag 10 juni 2005 @ 11:50:28 #21
    112386 avotar
    P0werd by Black Coffee
    pi_27800606
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 11:49 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ach goshie.
    Je post een lijst met symptomen...
    Wat moeten we daar mee?
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 08:48 schreef avotar het volgende:

[..]

hahahah neej... ik bedoel meer dat ik vanochtend 3 of 4 topics hier zat te lezen waarbij iemand door zijn haar (ex-) partner slecht behandeld werd of dat er nukkig etc gereageerd werd, en er gelijk borderline gediagnostiseerd (oid) werd...
    pi_27800632
    ik vind het ook interessant, moonah, van het zo eens te lezen ...
      vrijdag 10 juni 2005 @ 11:52:32 #23
    11682 Moonah
    Jolie femme
    pi_27800673
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 11:51 schreef petitlapin het volgende:
    ik vind het ook interessant, moonah, van het zo eens te lezen ...
    Ik vind het ook interessant om over een prikkelbare darm te lezen.
      vrijdag 10 juni 2005 @ 11:53:24 #24
    11091 SEMTEX
    Mevr. Hoe-die-nie
    pi_27800700
    Was laatst nog een interessant TV-programma over op Nederland 2
    Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
      vrijdag 10 juni 2005 @ 11:53:44 #25
    112386 avotar
    P0werd by Black Coffee
    pi_27800708
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 11:51 schreef petitlapin het volgende:
    ... lezen ...
    doe dat dan ook eens.....
    pi_27800738
    Borderline is fictie
      vrijdag 10 juni 2005 @ 11:56:36 #27
    11682 Moonah
    Jolie femme
    pi_27800792
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 11:54 schreef tonks het volgende:
    Borderline is fictie
    En kijk, daar hebben we de eerste scepticus al.

Avator, het is niet mijn bedoeling je in de zeik te zetten (al deed ik dat wel), maar zoals gezegd, een OP als de jouwe, wat moeten we daar mee? Het lokt imo enkel weer mensen die BL gaan bashen. Krijgen we weer zo'n fijne respectvolle discussie.
    pi_27800801
    Ik vind ook dat mensen te gauw en te pas en te onpas roepen dat iemand borderline of wat dan ook heeft. Sterker: dat komen mensen met een echt ziektebeeld nou niet ten goede.

En van mensen die het zelf roepen en/of dat andere mensen gek zijn, mijn idee is dat diegene zelf vaak ook niet helemaal in orde (zal) zijn. Ook heb ik zoiets van, als ik om mij heen kijk, luister, zie, etc dat de meeste mensen wat gekkig zijn, en soms hoe normaler men zich gedraagt en/of gaat gedragen hoe ik meer ik mezelf juist ga of kan afvragen 'wat zit er onder' .
    pi_27800912
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 11:53 schreef avotar het volgende:

doe dat dan ook eens.....
    ik zeg toch dat ik het echt interessant vindt, oprecht, om eens de symptomen van borderline te lezen

en ik ben ook een scepticus ja ... maar dat doet nu niet terzake ...
    pi_27801623
    Oh ja, maar ik heb dan ook geen borderline, sterker geen arts komt er achter wat ik heb. Maar ben gewoon openminded en mens. Maar volgens mij is dat (nog) nieuw ofzo
    pi_27802340
    quote:

[..]

† In Memoriam † vrijdag 10 juni 2005 @ 12:48:14 #32
    43556 miss_dynastie
    pi_27802440
    quote:
    Tja, mensen houden nu eenmaal van etiketjes
    Als ik jou was zou ik erover ophouden me eraan te ergeren, i.p.v. te proberen de wereld om je heen te verbeteren.
    pi_27802474
    Vorig jaar had ik 8 van de 9 sympt.Maar met medicijnen zijn er al heel wat minder geworden.Maar zonder medicijnen gaat het wel fout
    pi_27808231
    Kheb vroeger (god wat ben ik al oud ) een vriendinnetje gehad met borderline. Dat was behoorlijk intens, ik heb nog nooit zo goed geluisterd naar iemand , deed alles voor haar
    Ik hoorde achteraf pas (toen het uit was, ze was me denk ik beu na een tijdje) dat ze borderline was, verklaarde voor mij een hoop.
    M'n beste vriendin is ook borderline, nog zo eentje die me in principe alles zou kunnen laten doen als ik niet beter had geweten
    Maar dat lijstje met symptomen dat in de OP staat klopt volgensch mij niet echt hoor...is tenminste niet zoals ik het ken.
    "Are you pondering what I'm pondering, Pinky?"
    "Uh... yeah, Brain, but this time you wear the tutu!"
    pi_27809062
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 15:45 schreef Silk1980 het volgende:

M'n beste vriendin is ook borderline, nog zo eentje die me in principe alles zou kunnen laten doen als ik niet beter had geweten
    Uhh, getuigt dat niet van weinig karakter, ipv dat (alleen) de ander borderline heeft .
    Just an idea.
    pi_27809792
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 16:12 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

Uhh, getuigt dat niet van weinig karakter, ipv dat (alleen) de ander borderline heeft .
    Just an idea.
    Jij mag het interpreteren zoals je wil.

Misschien dat dit wat treffender is voor borderline:
    http://www.geestelijke-gezondheid.nl/borderline.htm
    pi_27810086
    Kan het wel gaan lezen, wat ik niet doe .
    Maar sorry hoor, als mannen door het stof kruipen wil dat óf zeggen dat ze hopeloos verliefd zijn óf dat ze geen karakter lees (zelf genoeg) vertrouwen hebben. En dat zou dus dan betekenen dat borderline gelijk staat aan een sterke persoonlijkheid ofzo .

Wat ik denk, naar mijn mening wordt er iets teveel gestrooid met termen als borderline, ADHD, etc etc. Moet iedereen zelf weten, maar valt mij wel op dat het meestal afkomstig is van mannen die óf zijn gekwetst óf waarvan het meisje er een punt achter heeft gezet et cetera. Maar goed excuus voor het falen van mansego . Dus als er dan over borderline of welk ziektebeeld dan ook gesproken wordt, gaarna iets serieuzer, want dat is oordelen om het oordelen zelf.
      vrijdag 10 juni 2005 @ 17:28:28 #38
    111171 Richie_Rich
    Rich Industries©
    pi_27811234
    Borderline is toch het nieuwe RSI?
    pi_27813291
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 16:46 schreef sweetgirly het volgende:
    Kan het wel gaan lezen, wat ik niet doe .
    Maar sorry hoor, als mannen door het stof kruipen wil dat óf zeggen dat ze hopeloos verliefd zijn óf dat ze geen karakter lees (zelf genoeg) vertrouwen hebben. En dat zou dus dan betekenen dat borderline gelijk staat aan een sterke persoonlijkheid ofzo .

Wat ik denk, naar mijn mening wordt er iets teveel gestrooid met termen als borderline, ADHD, etc etc. Moet iedereen zelf weten, maar valt mij wel op dat het meestal afkomstig is van mannen die óf zijn gekwetst óf waarvan het meisje er een punt achter heeft gezet et cetera. Maar goed excuus voor het falen van mansego . Dus als er dan over borderline of welk ziektebeeld dan ook gesproken wordt, gaarna iets serieuzer, want dat is oordelen om het oordelen zelf.
    Is automutilatie serieus genoeg voor je? Of eerst heel gezellig met z'n tweeën gaan picknicken, opeens de huid volgescholden worden, dan kwaad naar huis gaan en haar 2 uur later jankend aan de telefoon hebben dat ze het niet zo bedoelde en dat ze niet wist wat haar bezielde en of ze asjeblieft langs mocht komen om het uit te praten.
    Als het vastgesteld is door een arts en niet door mij, dan denk ik dat dat geen oordelen om het oordelen zelf is. Zoals ik al eerder zei hoorde ik pas achteraf dat ze borderline was. Als je dat niet weet is het moeilijk om daar op in te spelen. Ik denk niet dat dat een excuus is voor het falen van mansego, maar wel voor mij een verklaring waarom ik toen niet wist hoe ik ermee om moest gaan, en voor mij misschien ook wel een geruststelling dat het misschien niet aan mij lag. Klap voor de mansego als het uitgemaakt wordt, tuurlijk! Lijkt me ook niet zo vreemd. Ik zou het eerder heel vreemd vinden als iemand (man of vrouw) er geen zak om zou geven als hij of zij "gedumpt" werd, maar dat terzijde: het ging hier om borderline.

M'n beste vriendin is ook borderline. Dit heeft ze mij zelf verteld, dus heb ik niet zelf bedacht. Ze is getrouwd, maar wordt heel makkelijk verliefd op andere jongens. Gelukkig is ze er zelf erg van bewust dat dat te maken heeft met het borderline syndroom. Ik zou daar zelf ook nooit misbruik van maken, daar is ze mij te dierbaar voor. Ze snijdt, brandt zichzelf af en toe. Nouja, ik kan hier wel een hele lijst van dingen op gaan noemen, maar dat was eigenlijk helemaal mijn bedoeling niet bij m'n eerste post in dit topic. Waar het mij om ging is dat het geen probleem hoeft te zijn voor de mensen in je omgeving, zolang je er maar van bewust bent.

Ik hoop dat ik het zo iets duidelijker voor je gemaakt heb.
    pi_27821065
    ten eerste sorry, was niet, als ik dat al gedaan heb..maar toch, de bedoeling je voor het hoofd te stoten. Geloof het niet volgens mij . Deze week had ik het idealistische en onhaalbare streven of moet ik gewoon zeggen, idee in mijn hoofd gehaald om mannen wat (meer) respect voor vrouwen te laten krijgen. Dom, dom ik weet het . Nee, ok, maar dat idealistische had ik een beetje en zat er even goed in (altijd leuker dan leren ) en die topics deze week hielpen daar ook lekker aan mee . En bij je eerste zin/quote kreeg ik zoiets van: 'uhhh'. Maargoed.
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 18:45 schreef Silk1980 het volgende:

Is automutilatie serieus genoeg voor je? Of eerst heel gezellig met z'n tweeën gaan picknicken, opeens de huid volgescholden worden, dan kwaad naar huis gaan en haar 2 uur later jankend aan de telefoon hebben dat ze het niet zo bedoelde en dat ze niet wist wat haar bezielde en of ze asjeblieft langs mocht komen om het uit te praten.
    Als het vastgesteld is door een arts en niet door mij, dan denk ik dat dat geen oordelen om het oordelen zelf is. Zoals ik al eerder zei hoorde ik pas achteraf dat ze borderline was. Als je dat niet weet is het moeilijk om daar op in te spelen. Ik denk niet dat dat een excuus is voor het falen van mansego, maar wel voor mij een verklaring waarom ik toen niet wist hoe ik ermee om moest gaan, en voor mij misschien ook wel een geruststelling dat het misschien niet aan mij lag. Klap voor de mansego als het uitgemaakt wordt, tuurlijk! Lijkt me ook niet zo vreemd. Ik zou het eerder heel vreemd vinden als iemand (man of vrouw) er geen zak om zou geven als hij of zij "gedumpt" werd, maar dat terzijde: het ging hier om borderline.

M'n beste vriendin is ook borderline. Dit heeft ze mij zelf verteld, dus heb ik niet zelf bedacht. Ze is getrouwd, maar wordt heel makkelijk verliefd op andere jongens. Gelukkig is ze er zelf erg van bewust dat dat te maken heeft met het borderline syndroom. Ik zou daar zelf ook nooit misbruik van maken, daar is ze mij te dierbaar voor. Ze snijdt, brandt zichzelf af en toe. Nouja, ik kan hier wel een hele lijst van dingen op gaan noemen, maar dat was eigenlijk helemaal mijn bedoeling niet bij m'n eerste post in dit topic. Waar het mij om ging is dat het geen probleem hoeft te zijn voor de mensen in je omgeving, zolang je er maar van bewust bent.

Ik hoop dat ik het zo iets duidelijker voor je gemaakt heb.
    Tuurlijk is het allemaal duidelijk en helder (genoeg), sterker, het gaat me ook geen worst aan.
    En dat soort dingen dienen dan idd serieus genomen te worden en zijn/klinken idd serieus genoeg, zacht uitgedrukt. Petje af voor je iig.

Moet zeggen dat ik met mijn idealistisch gedoe even meer in het algemeen praatte, lees of kom wel vaker dat soort dingen tegen en ik ben weer iemand die zich daar soms aan stoort , ja irritant kind ben ik wat dat betreft. Dat geoordeel soms enzo, maakt ook geen klap uit waar het soms omgaat, het is te vergelijken met dat iemand de hele dag door met ziekteverwensingen strooit, kan ik op een gegeven moment ook kippevel van krijgen. Maargoed dat is mijn probleem , kom er wel overheen. Maar in die zin vind ik je verhaal juist toppie eigenlijk . Bedankt.
    pi_27826445
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 22:58 schreef sweetgirly het volgende:
    Verhaal

[.Mijn slap gelul..]

Nog meer verhaal, maar toch effe gequote om duidelijk te maken dat ik weer terugpraat naar jou
    Het ging me ook verder niet over dat ik zo nodig 'mijn verhaal' kwijt moest ofzo, of dat ik zo'n medelijden heb met mezelf of met mensen die borderline zijn. Ik probeerde wat meer inhoud te geven aan dit topic, aangezien er tot nu toe alleen maar met symptomen gegooid werd.
    Hou me ook nog maar even ten goede hoor, ik ben nog nieuw hier in R&P, kom van ONZ af
    M'n posts zijn echter geen onzin hoor, wel allemaal echt. En over mijn respect voor vrouwen hoef je je ook geen zorgen te maken hoor
    Het feit dat m'n beste vriendin mij verteld heeft dat ze snijdt/krast/hoe je het ook wilt noemen, maakt voor mij al duidelijk genoeg dat ik vrouwen genoeg respecteer; haar ouders weten het namelijk niet en ze vond bij mij dat vertrouwen om het wel te vertellen. Natuurlijk weet haar man het ook, het lijkt me ook niet echt makkelijk om zoiets te verbergen
    En ja ik deed er misschien ook wel een beetje nonchalant over in m'n eerste post. Maar zo is mijn algehele houding nou eenmaal. Dat wil niet zeggen dat ik niet serieus meen wat ik zeg.
    Nouja, ondertussen zijn we wel een beetje afgedwaald van waar het hier over ging: borderline.
    Uhm...wat wilde ik daar nog over zeggen dan...
    Ohja, dat ik iemand ken die borderline is wil voor mij nog niet zeggen dat ik haar een speciale behandeling moet geven. Ik ga met haar net zo om als met m'n andere vrienden/vriendinnen. Je merkt vanzelf wel wanneer je even een pas op de plaats moet maken, net zo goed als dat bij anderen af en toe moet. Alleen dat merk je (in ieder geval geldt dat zo voor mij) pas wanneer je ook weet dat er meer kan spelen dan alleen maar even een dipje. Dus misschien wordt borderline de laatste tijd wel erg makkelijk toegewezen, dat wil nog niet zeggen dat het helemaal niet bestaat.
    Tot zover mij relaas, ik ga m'n bed opzoeken
    pi_27865199
    Weet je , er valt best met Borderline te leven als je een goede therapie hebt gehad. Bij mij is na de therapie de Borderline veel minder geworden.
    We are the weirdo's mr - The Craft
    pi_27866593
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 11:56 schreef Moonah het volgende:

[..]

Avator, het is niet mijn bedoeling je in de zeik te zetten (al deed ik dat wel)
    Stiekem vond ik het wel een hele goede manier

Maar ik snap wat Avator bedoeld, iedereen roept hier maar ZOU HET VAN MIJN VRIEND/VRIENDIN GEEN BORDERLINE KUNNEN ZIJN???

Mensen moesten eens weten hoe een erge ziekte dat is. Ik heb ooit die stempel op me gekregen, en toen is het er gelukkig weer vanaf gehaald maar andere mensen bij mij in therapie hadden (en hebben natuurlijk nog steeds want het is niet te genezen je moet er mee leren leven) dit, en het is gewoon best wel een enge ziekte...
    pi_27867011
    Dan heb ik ook borderline.

mag ik nu ook medicijnen? (aandacht)
    pi_27884501
    Alleen een psycholoog of psychiater kan vaststellen of iemand borderline heeft.
    Iemand die overigens symptonen van Bordeline vertoont hoef ook niet perse een Bordeliner te zijn.
    Borderline is dus niet iets wat je bij iemand anders kan constateren, daarnaast is het zo dat Borderliners vaak ontkennen Borderline te hebben.
    De wereld is wat je er zelf van maakt.
    pi_27884837
    P.s. Ik denk ook dat er met name hier op een topic van mij wordt gedoeld over een ex van mij die mij lastig blijft vallen. Ik heb de conclussie niet ineens vanuit het niet gegrepen, er zijn meerdere mensen die hieraan dachten, zo ook een familielid van mij die zelf psychiater is en werkt in een inrichting hiervoor.
    Hij kwam ook met het idee dat mijn ex (inmiddels al een paar maanden geleden dat hij hier mee kwam) verdacht veel symptonen van een Borderliner had.

Ik stel dus niet in mijn topic dat zij Borderline heeft, noch vraag ik iemand anders om dat te constateren. Ik vraag simpelweg alleen naar de mening van andere of zij hier een vergelijking mee zien. Andere mensen kunnen dus ook niet constateren over haar of zij Borderline heeft, dat kan dus alleen een psychiater of psycholoog die deze persoon in behandeling heeft of neemt.
      maandag 13 juni 2005 @ 13:42:36 #47
    112386 avotar
    P0werd by Black Coffee
    pi_27885588
    quote:
    Op maandag 13 juni 2005 13:24 schreef superbezo het volgende:
    P.s. Ik denk ook dat er met name hier op een topic van mij wordt gedoeld over een ex van mij die mij lastig blijft vallen.
    + gelijk in de verdediging duikend en wazig verhaal
    Ook ja..
    Overigens.. ja .. je stelt het wel...

en ik val hier dus niet daadwerkelijke patienten af. dat is geenszins mijn bedoeling.
    maar goed.. gelukkig is het doel van mijn topic al bij een aantal mensen duidelijk geworden.
    pi_27885938
    Hmm, als je mijn topic goed had gelezen, dan had je kunnen lezen dat er alleen mensen die dachten dat mijn ex wel eens Borderline zou kunnen hebben. Ik nog andere mensen vor zo ver ik heb kunnen constateren hebben ooit een diagnose gesteld dat zij Borderline zou hebben. Ik stel ook niet de vraag of ander mensen die diagnose kunnen stellen. Ik stel alleen de vraag of ze hier in deze theorie ook iets zien.

Overigens wil ik niemand hiermee aanvallen, dat is in geenzins mijn bedoeling. Ik vind dat Borderline serieus genomen moet worden, en niet dat iedereen gaat lopen roepen: jij hebt ook Borderline!
    Borderline is een serieus iets, dus laten we alsjeblieft met z'n allen serieus over blijven.
    pi_27886069
    www.avro.nl
    En dan vinger aan de pols, daar was laatst een aflevering over Bordeline...
    Voor als je interesse hebt
    'Koop een taart en vier het'
      maandag 13 juni 2005 @ 13:54:54 #50
    112386 avotar
    P0werd by Black Coffee
    pi_27886104
    quote:
    Op maandag 13 juni 2005 13:50 schreef superbezo het volgende:
    Hmm, als je mijn topic goed had gelezen, dan had je kunnen lezen dat er alleen mensen die dachten dat mijn ex wel eens Borderline zou kunnen hebben. Ik nog andere mensen vor zo ver ik heb kunnen constateren hebben ooit een diagnose gesteld dat zij Borderline zou hebben. Ik stel ook niet de vraag of ander mensen die diagnose kunnen stellen. Ik stel alleen de vraag of ze hier in deze theorie ook iets zien.

Overigens wil ik niemand hiermee aanvallen, dat is in geenzins mijn bedoeling. Ik vind dat Borderline serieus genomen moet worden, en niet dat iedereen gaat lopen roepen: jij hebt ook Borderline!
    Borderline is een serieus iets, dus laten we alsjeblieft met z'n allen serieus over blijven.
    voila... en als jij mijn topic had gelezen had je nu niet meer gereageerd
    pi_27886567
    Echt weer zo`n typische ziekte die opgeplakt word op elke rasmongool die afwijkt van de standaard opvatting in Nederland. Hieronder lijden de echte Borderliners...
      maandag 13 juni 2005 @ 14:50:43 #52
    67379 Mirjam
    ermahgerd
    pi_27888198
    quote:
    Op maandag 13 juni 2005 14:08 schreef Scorpie het volgende:
    Echt weer zo`n typische ziekte die opgeplakt word op elke rasmongool die afwijkt van de standaard opvatting in Nederland. Hieronder lijden de echte Borderliners...
    valt reuze mee m.i. ?
    pi_28026067
    Kunnen mannen ook borderline krijgen? Volgens mij niet of wel? Ik heb er nog nooit van gehoord dat een man borderline had. Tis meer een ziekte voor hysterische labiele wijven enzo geloof ik, een leuk stempeltje in de psychiatrie. En in die psychiatrie is afgesproken volgens mij dat je dit stempeltje alleen op vrouwen plakt en nooit op mannen (die zijn gewoon psychopatisch ofzo haha ipv borderline).
    Or am I wrong? Ik ken een jongen die wel aan een aantal kenmerken voldoet. (Echt, serieus. Wil ze best wel noemen evt. als men dat hier wilt, tis niet zo van 'o ja dat past ook wel').
      vrijdag 17 juni 2005 @ 19:22:08 #54
    11682 Moonah
    Jolie femme
    pi_28026281
    Ja, Tulpje6, haha, mannen kunnen, haha, ook borderline krijgen. Haha.
    Net als vrouwen en hysterische labiele haha, wijven.
    Maar haha, mannen richten over het algemeen hun destructieve gedrag eerder haha, op de buitenwereld, en vrouwen eerder naar zichzelf. Haha.
      vrijdag 17 juni 2005 @ 19:44:54 #55
    67379 Mirjam
    ermahgerd
    pi_28026996
    quote:
    Op vrijdag 17 juni 2005 19:14 schreef tulpje6 het volgende:

Or am I wrong?
    ja.
    pi_28028986
    quote:
    Kunnen mannen ook borderline krijgen? Volgens mij niet of wel? Ik heb er nog nooit van gehoord dat een man borderline had. Tis meer een ziekte voor hysterische labiele wijven enzo geloof ik, een leuk stempeltje in de psychiatrie. En in die psychiatrie is afgesproken volgens mij dat je dit stempeltje alleen op vrouwen plakt en nooit op mannen (die zijn gewoon psychopatisch ofzo haha ipv borderline).
    Or am I wrong? Ik ken een jongen die wel aan een aantal kenmerken voldoet. (Echt, serieus. Wil ze best wel noemen evt. als men dat hier wilt, tis niet zo van 'o ja dat past ook wel').
    God, sommige mensen

Zeg dr dan niks over als je er blijkbaar totaal geen verstand van hebt

Wat Moonah zegt verder
    pi_28030739
    quote:
    Het is zelfs zo, dat Borderline meer bij mannen voor komt dan bij vrouwen.
    pi_28031626
    quote:
    Op vrijdag 17 juni 2005 21:57 schreef superbezo het volgende:

[..]

Het is zelfs zo, dat Borderline meer bij mannen voor komt dan bij vrouwen.
    Er wordt gedacht dat borderline meer bij vrouwen voorkomt, maar omdat borderline-mannen zoals eerder gezegd vaker in het criminele circuit belanden, en borderline-vrouwen veelal bij de hulpverlening terecht komen, is dat niet helemaal duidelijk.
    pi_28031791
    quote:
    Op vrijdag 17 juni 2005 22:25 schreef Wolkje het volgende:

[..]

Er wordt gedacht dat borderline meer bij vrouwen voorkomt, maar omdat borderline-mannen zoals eerder gezegd vaker in het criminele circuit belanden, en borderline-vrouwen veelal bij de hulpverlening terecht komen, is dat niet helemaal duidelijk.
    Sorry, je hebt gelijk, had me ff vergist.
    pi_28033846
    vroegah was het beter, vroegah was iemand normaal of niet normaal, en niet normale mensen waren precies hetzelfde als normale mensen alleen waren ze dan niet helemaal normaal, en daar was niets mis mee en deed niemand moelijk over. Nu moeten we elke pukkel en elke puist een naam geven en met moeilijke kunsten een oplossing proberen te toveren zonder enig succes.

Kunnen we niet zoals vroegah gewoon zeggen van "kerel, als jij graag in jezelf snijdt dan moet je dat gewoon doen" in plaats van hem naar 1 of andere gare sufgeblowde knakker sturen die zichzelf spiegiejater noemt?
    pi_28033966
    quote:
    Op vrijdag 17 juni 2005 23:36 schreef Herr_Ratt het volgende:
    vroegah was het beter, vroegah was iemand normaal of niet normaal, en niet normale mensen waren precies hetzelfde als normale mensen alleen waren ze dan niet helemaal normaal, en daar was niets mis mee en deed niemand moelijk over. Nu moeten we elke pukkel en elke puist een naam geven en met moeilijke kunsten een oplossing proberen te toveren zonder enig succes.

Kunnen we niet zoals vroegah gewoon zeggen van "kerel, als jij graag in jezelf snijdt dan moet je dat gewoon doen" in plaats van hem naar 1 of andere gare sufgeblowde knakker sturen die zichzelf spiegiejater noemt?
    Ik heb er zelf ook geen problemen mee hoor, als mensen iets hebben, zolang ik er maar geen last van heb, mogen mensen doen van mij wat ze willen.
    Maar mensen met Borderline zijn toch wel vaak lastig voor hun omgeving, tot soms zelfs gevaarlijk.
    Mannen kunnen bijvoorbeeld erg agressief worden als ze Borderline hebben.
    pi_28037724
    quote:
    Op vrijdag 17 juni 2005 23:40 schreef superbezo het volgende:

[..]

vrouwen ook hoor
      zaterdag 18 juni 2005 @ 08:08:26 #63
    120443 Shira
    *Free Spirit*
    pi_28037897
    Het stempeltje wordt inderdaad vaak te snel gezet.
    Meiden van een jaar of 17 die psychisch niet echt lekker in hun vel zitten, 1x bij een psycholoog geweest zijn, lopen de week daarop vol trots te verkondigen dat ze borderline hebben. Het is jammer, maar ik heb de opmerking al gelezen: het schijnt het nieuwe RSI te worden.

Mensen die daadwerkelijk bps hebben worden hierdoor niet serieus meer genomen op internet forums als deze, en zijn bang om hierover te praten of vragen te stellen (laat staan een discussie aan te gaan) want ze "stellen zich toch maar aan"
    pi_28038222
    quote:
    Op zaterdag 18 juni 2005 08:08 schreef Shira het volgende:
    Het stempeltje wordt inderdaad vaak te snel gezet.
    Meiden van een jaar of 17 die psychisch niet echt lekker in hun vel zitten, 1x bij een psycholoog geweest zijn, lopen de week daarop vol trots te verkondigen dat ze borderline hebben. Het is jammer, maar ik heb de opmerking al gelezen: het schijnt het nieuwe RSI te worden.

Mensen die daadwerkelijk bps hebben worden hierdoor niet serieus meer genomen op internet forums als deze, en zijn bang om hierover te praten of vragen te stellen (laat staan een discussie aan te gaan) want ze "stellen zich toch maar aan"
    Dat is waar,maar er zijn ook genoeg mensen die zeggen dat ze borderline hebben,terwijl ze niet eens een diagnose hebben zo van oh ik snijd,ik heb borderline
    pi_28039507
    quote:
    Op vrijdag 17 juni 2005 19:22 schreef Moonah het volgende:
    Ja, Tulpje6, haha, mannen kunnen, haha, ook borderline krijgen. Haha.
    Net als vrouwen en hysterische labiele haha, wijven.
    Maar haha, mannen richten over het algemeen hun destructieve gedrag eerder haha, op de buitenwereld, en vrouwen eerder naar zichzelf. Haha.
    O dat deze jongen die ik ken ook, die richt ook zn agressie meer op de buitenwereld (al heeft ie wel vaak niet door dat ie zichzelf pijn doet: doet ie vet wild en roekeloos en komt er dan de volgende dag pas achter dat hij bijv. zn arm heeft gekneusd of ernstiger, maar dat kan ook -mede- aan alcoholmisbruik liggen natuurlijk, dan vervaagt sowieso al je pijngrens en bewustwording.) Dus dan is het geen borderline begrijp ik? Tis dus alleen borderline als je je agressie op jezelf richt bijv. dmv van automutilatie?
    Ja dan krijgen mannen het wel minder omdat die hun agressie idd op de buitenwereld meer richten.
    pi_28039525
    quote:
    Op vrijdag 17 juni 2005 23:40 schreef superbezo het volgende:

[..]

Ik heb er zelf ook geen problemen mee hoor, als mensen iets hebben, zolang ik er maar geen last van heb, mogen mensen doen van mij wat ze willen.
    Maar mensen met Borderline zijn toch wel vaak lastig voor hun omgeving, tot soms zelfs gevaarlijk.
    O niet dus (zie bovenstaande quote voor mezelf) ik reageer weer es te snel zonder alles te hebben doorgelezen.
    pi_28039667
    borderlinetopic #123325424543654
      zaterdag 18 juni 2005 @ 11:59:39 #68
    11091 SEMTEX
    Mevr. Hoe-die-nie
    pi_28040810
    quote:
    Op zaterdag 18 juni 2005 11:00 schreef KonnieKipke het volgende:
    Met dezelfde conclusies en dezelfde 'het is eerder hysterie' en/of 'je stelt je aan'-opmerkingen.
    Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
    pi_28040884
    quote:
    Op zaterdag 18 juni 2005 11:59 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Met dezelfde conclusies en dezelfde 'het is eerder hysterie' en/of 'je stelt je aan'-opmerkingen.
    En natuurlijk het herkenningsmoment voor minstens 1000 users in de leeftijdscategorie 15-25...
    pi_28131165
    Uit borderline bij mannen zich niet meer als een anti-sociale persoonlijkheidsstoornis :-S?
    Humor is gecultiveerde onbeschaamdheid
    pi_28133358
    quote:
    Op woensdag 22 juni 2005 13:24 schreef Rode-neus het volgende:
    Uit borderline bij mannen zich niet meer als een anti-sociale persoonlijkheidsstoornis :-S?
    Kan, maar hoeft niet.
      woensdag 22 juni 2005 @ 14:45:28 #72
    17548 Dr.Death
    Your Doctor has arrived..
    pi_28133564
    Tis iig een kutziekte.
    heb al twee kennissen van me met dat syndroom mogen begraven
    (en voor sommigen: de een was man, de ander was vrouw)
    I'll try being nicer if you'll try being smarter.
    stupid people shouldn't breed
    pi_28137127
    Je kan pas bordeline hebben als je eerst grondig bent doorgelicht door een psychiater en je moet 5 kenmerken ervan vertonen,die bij iedereen weer kunnen verschillen.
    Zet 2 mensen tegenover elkaar met een depressie,en je zult zien dat ze niet dezelfde kenmerken hebben.
    Groetjes Chantal.
    Als een man haar kan doen lachen, voelt een vrouw zich beschermd."
      woensdag 22 juni 2005 @ 18:51:35 #74
    11091 SEMTEX
    Mevr. Hoe-die-nie
    pi_28140639
    quote:
    Op woensdag 22 juni 2005 16:40 schreef Chantal2800 het volgende:

Je kan pas bordeline hebben als je eerst grondig bent doorgelicht door een psychiater en je moet 5 kenmerken ervan vertonen,die bij iedereen weer kunnen verschillen.
    Zet 2 mensen tegenover elkaar met een depressie,en je zult zien dat ze niet dezelfde kenmerken hebben.
    5? Ik dacht dat het er 9 waren
    pi_28141373
    Nee, officieel heb je er idd maar 5 symptonen nodig, maar die kunnen dus ook idd alleen door een psychiater worden vastgesteld.
    Je kan dus wel vermoedens hebben, maar meer niet.
      dinsdag 28 juni 2005 @ 23:33:27 #76
    88139 JoeyT
    Ecoutez.. We komen hard...
    pi_28321659
    Krijgen borderliners ooit dat gevoel van warmte... Ik kan me zo irriteren aan dat emotieloze van mn vriendin... Of is dat misschien gewoon een eigenschap van haar.Als ik haar niet knuffe/aaandacht geef etc dan doet zij t allemaal, maar als ik t wel doe dan komt alles van mijn kant af...

T lijkt wel de hele tijd dat spelletje van niet kunnen krijgen. Als ik hard to get speel dan vindt ze dat kut maar wel heel erg interessant... En sinds kort speel ik dat spel dus weer en krijg ik al dr aandacht... Alleen ik vind dat spel gewoon geen moer aan. Verder doe ik alsof ze me niet boeit terwijl dit wel zo is...

Het is afentoe ook zo'n kleuter... Als ze iets doet wat ik echt te kinderachtig vind dan vindt zij t alleen maar grappig... Gister probeerde ze me beetje te shockeren met dr littekens... En eerlijk gezegd doet t me weinig meer. Ik vind t niet meer eng en t boeit me niet eens meer dat ze t doet... Zo Joey is ff uitgeraasd...
    "Meisje kijk me aan en laat je tranen lopen.
    Oog in oog met genialiteit sta je.
    Hier had je toch niet op durven hopen.
    Je gaat met Joey mee, want deze jongen komt zo hard."
    pi_28327634
    quote:
    Op zaterdag 18 juni 2005 10:51 schreef tulpje6 het volgende:
    Tis dus alleen borderline als je je agressie op jezelf richt bijv. dmv van automutilatie?
    Ja dan krijgen mannen het wel minder omdat die hun agressie idd op de buitenwereld meer richten.
    Er zijn wel wat meer kenmerken nodig voordat je het borderline kan noemen. En die diagnose mag alleen door een psychiater gesteld worden. Die kan je dus niet zelf zomaar plakken!
    Fake it till you make it...
      woensdag 29 juni 2005 @ 09:51:02 #78
    11682 Moonah
    Jolie femme
    pi_28328859
    quote:
    Op dinsdag 28 juni 2005 23:33 schreef JoeyT het volgende:
    T lijkt wel de hele tijd dat spelletje van niet kunnen krijgen. Als ik hard to get speeldan vindt ze dat kut maar wel heel erg interessant... En sinds kort speel ik dat spel dus weer en krijg ik al dr aandacht... Alleen ik vind dat spel gewoon geen moer aan. Verder doe ik alsof ze me niet boeit terwijl dit wel zo is...
    Leer eerst maar eens zélf eerlijk en oprecht te zijn zonder allerlei spelletjes te spelen,
    alvorens je naar je ex vriendin wijst...
      woensdag 29 juni 2005 @ 09:53:58 #79
    56864 Marty26
    #Dislectisch Baggeren _O_
    pi_28328933
    quote:
    Op zaterdag 18 juni 2005 11:00 schreef KonnieKipke het volgende:
    Inderdaad! De triestheid op fok is hoog

Weet je wat het ergste is? Dat iedereen elkaar gek gaat zitten maken.
    Hey dat gevoel ken ik... nou dan heb jij het ook enz enz...
    Zo labiel als de pest en dan begint de ellende. En ik bedoel je zelf ziek lullen is niet zo moeilijk zeker als het met internet te maken heeft.
    Paxlie says: nu ben ik zo vervuld van geluk omdat jij via de digitale snelweg weer bij me bent O+
      woensdag 29 juni 2005 @ 10:08:23 #80
    88139 JoeyT
    pi_28329306
    quote:
    Op woensdag 29 juni 2005 09:51 schreef Moonah het volgende:

[..]

Leer eerst maar eens zélf eerlijk en oprecht te zijn zonder allerlei spelletjes te spelen,
    alvorens je naar je ex vriendin wijst...
    Naja ik zie niet in wat ik nu oneerlijk doe

En t is trws mn vriendin...
      woensdag 29 juni 2005 @ 10:17:38 #81
    61646 Copycat
    I am a trigger hippie
    pi_28329567
    Spelletjes spelen is nu niet bepaald eerlijk en oprecht, JoeyT. Van beide kanten niet.
    Curiosity cultured the cat
    Hoge dames vangen veel wind
    Whadda ya hear! Whadda ya say!
    What is any ocean but a multitude of drops?
      woensdag 29 juni 2005 @ 10:25:08 #82
    112386 avotar
    P0werd by Black Coffee
    pi_28329824
    quote:
    Op woensdag 29 juni 2005 09:53 schreef Marty26 het volgende:

[..]

Inderdaad! De triestheid op fok is hoog

Weet je wat het ergste is? Dat iedereen elkaar gek gaat zitten maken.
    Hey dat gevoel ken ik... nou dan heb jij het ook enz enz...
    Zo labiel als de pest en dan begint de ellende. En ik bedoel je zelf ziek lullen is niet zo moeilijk zeker als het met internet te maken heeft.
    Eens... maar goed.. ik weet dat dit mijn topic is.. maar het is gehijacked..
      woensdag 29 juni 2005 @ 10:26:48 #83
    56864 Marty26
    pi_28329874
    quote:
    Op woensdag 29 juni 2005 10:25 schreef avotar het volgende:

[..]

Eens... maar goed.. ik weet dat dit mijn topic is.. maar het is gehijacked..
    Ik hoop dat mijn reactie wel ontopic is?
    Paxlie says: nu ben ik zo vervuld van geluk omdat jij via de digitale snelweg weer bij me bent O+
      woensdag 29 juni 2005 @ 10:27:19 #84
    61646 Copycat
    I am a trigger hippie
    pi_28329887
    Hoezo gehijacked???
      woensdag 29 juni 2005 @ 10:27:43 #85
    88139 JoeyT
    pi_28329901
    quote:
    Op woensdag 29 juni 2005 10:17 schreef Copycat het volgende:
    Spelletjes spelen is nu niet bepaald eerlijk en oprecht, JoeyT. Van beide kanten niet.
    Naja t is ook niet echt iets verschrikkelijks... Zij:Joey heb je zin om wat te doen?
    IK: Nee ik ga met de jongens weg...
    Zij: Maar ik wil het zo graag...
    Ik : Ok dan
    Of afstandelijk doen totdat ze aan mij begint te hangen...
    Dus het is ook niet echt oneerlijk ofso... Tis alleen vermoeiend... Maar ik weet niet of t met borderline te maken heeft? Zal wel niet toch?

Ok weet ik niet precies hoe sterk haar verlatingsangs is... Maar ik heb gewoon geen zin om als een hondje haar t gevoel te geven dat ze mijn leven is... Ik vind het nog heel erg moeilijk om een balans te vinden. Als ik teveel geef dat probeert ze over me heen te lopen omdat ze denkt dat ze de macht heeft en als ik me harder opstel dan vindt ze me een klootzak
    Als zij geen zin heeft om af te spreken dan is t geen probleem, maar heb ik geen zin dan ben ik een eikel... Soms ff vermoeiend
      woensdag 29 juni 2005 @ 10:28:28 #86
    88139 JoeyT
    pi_28329922
    quote:
    Op woensdag 29 juni 2005 10:27 schreef Copycat het volgende:
    Hoezo gehijacked???
    Door een ander gepakt die er mee is weggereden
      woensdag 29 juni 2005 @ 10:29:27 #87
    56864 Marty26
    pi_28329955
    quote:
    Hoezo gehijacked???
    Dit dus zegmaar denk ik.
    quote:
    Op woensdag 29 juni 2005 10:27 schreef JoeyT het volgende:

[..]

Naja t is ook niet echt iets verschrikkelijks... Zij:Joey heb je zin om wat te doen?
    IK: Nee ik ga met de jongens weg...
    Zij: Maar ik wil het zo graag...
    Ik : Ok dan
    Of afstandelijk doen totdat ze aan mij begint te hangen...
    Dus het is ook niet echt oneerlijk ofso... Tis alleen vermoeiend... Maar ik weet niet of t met borderline te maken heeft? Zal wel niet toch?

Ok weet ik niet precies hoe sterk haar verlatingsangs is... Maar ik heb gewoon geen zin om als een hondje haar t gevoel te geven dat ze mijn leven is... Ik vind het nog heel erg moeilijk om een balans te vinden. Als ik teveel geef dat probeert ze over me heen te lopen omdat ze denkt dat ze de macht heeft en als ik me harder opstel dan vindt ze me een klootzak
    Als zij geen zin heeft om af te spreken dan is t geen probleem, maar heb ik geen zin dan ben ik een eikel... Soms ff vermoeiend
      woensdag 29 juni 2005 @ 10:30:41 #88
    61646 Copycat
    I am a trigger hippie
    pi_28329983
    Dit is een topic over borderline. Niet specifiek over één user en zijn/haar ervaringen ermee.
    Als een andere user hier zijn ei kwijt wil, is dat nog geen topickapen, lijkt mij .
      woensdag 29 juni 2005 @ 10:31:22 #89
    56864 Marty26
    pi_28330005
    Ik geloof dat de TS eerder wil praten over het ziekte beeld en hoe verkloot word op forum....
    Ipv iemand met gezeik met zijn vriendin..
      woensdag 29 juni 2005 @ 10:32:29 #90
    61646 Copycat
    I am a trigger hippie
    pi_28330031
    Dat is het leuke van discussies: die kunnen alle kanten opgaan .
      woensdag 29 juni 2005 @ 10:32:41 #91
    88139 JoeyT
    pi_28330037
    quote:
    Op woensdag 29 juni 2005 10:29 schreef Marty26 het volgende:

[..]

Dit dus zegmaar denk ik.
    [..]
    Suffe huilie ben je... Tegen mij was gezegd dat ik in t borderline topic moest posten als ik er vragen over had...
      woensdag 29 juni 2005 @ 10:35:17 #92
    56864 Marty26
    pi_28330090
    quote:
    Op woensdag 29 juni 2005 10:32 schreef JoeyT het volgende:

[..]

Suffe huilie ben je... Tegen mij was gezegd dat ik in t borderline topic moest posten als ik er vragen over had...
    Ik huil niet boef Ik heb geen gezeik in me relatie enzo..
    Maar ik probeer ff te zien wat de TS bedoeld en was niet tegen jou.
    Mij zal het een zorg wezen verder. Als je ook kijkt naar mijn reactie is dat ook alleen over het feit dat mensen elkaar dingen aan praten die er niet zijn.

Dus jou reactie is niet echt rechtvaardig
      woensdag 29 juni 2005 @ 10:39:21 #93
    88139 JoeyT
    pi_28330194
    quote:
    Op woensdag 29 juni 2005 10:35 schreef Marty26 het volgende:

[..]

Ik huil niet boef Ik heb geen gezeik in me relatie enzo..
    Maar ik probeer ff te zien wat de TS bedoeld en was niet tegen jou.
    Mij zal het een zorg wezen verder. Als je ook kijkt naar mijn reactie is dat ook alleen over het feit dat mensen elkaar dingen aan praten die er niet zijn.

Dus jou reactie is niet echt rechtvaardig
    Quote mij dan gewoon niet Ik heb 2 posts in dit topic gedropt en nu ga ik ermee vandoor
      woensdag 29 juni 2005 @ 10:42:26 #94
    56864 Marty26
    pi_28330273
    quote:
    Op woensdag 29 juni 2005 10:39 schreef JoeyT het volgende:

[..]

Quote mij dan gewoon niet Ik heb 2 posts in dit topic gedropt en nu ga ik ermee vandoor
    maakt het uit wie je quote...:? Mijn god zeg ben jij niet de geene met het probleem?
    Ik bedoel waar maak je zo een big deal van? Het is een quote geen einde van de wereld.
    Het is een voorbeeld meer niet. Ik bedoel je gaat niet dood hoor nu jij het ben geweest.
    Maar ik zou er nog een dagje en een nachtje wakker van gaan liggen dat iemand JOU de joeyT heeft geqoute en je nu schuldig word bevonden van het verkrachten van een geweldig topic!

* Marty26 geeft een hand en zegt: Lekker boeind moet je wat drinken?
      woensdag 29 juni 2005 @ 10:42:41 #95
    61646 Copycat
    I am a trigger hippie
    pi_28330282
    Nu is het wel duidelijk van allebei de kanten .
      woensdag 29 juni 2005 @ 10:46:51 #96
    88139 JoeyT
    pi_28330385
    quote:
    Op woensdag 29 juni 2005 10:42 schreef Marty26 het volgende:

[..]

dat iemand JOU de joeyT heeft geqoute

* Marty26 geeft een hand en zegt: Lekker boeind moet je wat drinken?
    Kijk jij snapt hm... Niet zomaar Joey quoten ... Geef maar bakkie koffie, veel suiker veel melk
      woensdag 29 juni 2005 @ 11:02:52 #97
    56864 Marty26
    pi_28330901
    quote:
    Op woensdag 29 juni 2005 10:46 schreef JoeyT het volgende:

[..]

Kijk jij snapt hm... Niet zomaar Joey quoten ... Geef maar bakkie koffie, veel suiker veel melk
    Coffee coming ur way!
    pi_28330915
    Dus als je niet zo lekker in je vel zit, en je een beetje de symptonen hebt zoals in de OP, heb je dus borderline...

Dat is hetzelfde als iemand die een beetje druk is ADHD aanpraten "Ja sorry ik ben wat later ik heb namelijk borderline en moest nog ffkes in mijn polsen snijden"
      woensdag 29 juni 2005 @ 11:05:52 #99
    56864 Marty26
    pi_28330985
    quote:
    Op woensdag 29 juni 2005 11:03 schreef Geqxon het volgende:
    Dus als je niet zo lekker in je vel zit, en je een beetje de symptonen hebt zoals in de OP, heb je dus borderline...

Dat is hetzelfde als iemand die een beetje druk is ADHD aanpraten "Ja sorry ik ben wat later ik heb namelijk borderline en moest nog ffkes in mijn polsen snijden"
    Nou dat is dus het heele verhaal op fok iedereen lult elkaar die symptonen aan
      woensdag 29 juni 2005 @ 11:07:37 #100
    88139 JoeyT
    pi_28331036
    Wat is nou de bedoeling van dit topic? Over borderline praten of dat iedereen het zichzelf aanpraat???
    pi_28331097
    quote:
    Op woensdag 29 juni 2005 11:05 schreef Marty26 het volgende:

[..]

Nou dat is dus het heele verhaal op fok iedereen lult elkaar die symptonen aan
    Nee, maar ik vind dat mensen zichzelf of andere veel te snel borderline aanpraten. Als het ff niet goed met je gaat heb je meteen borderline.

Borderline ligt imho iets verder dan niet lekker in je vel zitten. En dat vergeten sommige mensen: "Ow schat, ben je niet zo lekker vandaag? Dan heb je borderline. Kom de komende 5 weken maar niet op kantoor"
      woensdag 29 juni 2005 @ 11:10:00 #102
    61646 Copycat
    I am a trigger hippie
    pi_28331105
    Wmb kunnen die twee zaken hier prima naast elkaar worden bediscussieerd .
      woensdag 29 juni 2005 @ 11:12:53 #103
    56864 Marty26
    pi_28331198
    quote:
    Op woensdag 29 juni 2005 11:09 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Nee, maar ik vind dat mensen zichzelf of andere veel te snel borderline aanpraten. Als het ff niet goed met je gaat heb je meteen borderline.

Borderline ligt imho iets verder dan niet lekker in je vel zitten. En dat vergeten sommige mensen: "Ow schat, ben je niet zo lekker vandaag? Dan heb je borderline. Kom de komende 5 weken maar niet op kantoor"
    Inderdaad zo gaat dat met Borderline Burnout enz enz...
    Kijk de doctoren werken ook wel lekker mee hoor, Oooh je voelt je kut nou dan moet je aan de prozac niet zo van ga eens sporten of een hobby zoeken. Nee hopla stempel borderliner er op of depri en dan Pillen slikken jij!
    pi_28331251
    Precies. Op de eerste pagina zegt een fokker dat in zijn omgeving meerdere mensen borderline hebben. Dat is toch te gek voor woorden!
      woensdag 29 juni 2005 @ 11:14:33 #105
    112386 avotar
    P0werd by Black Coffee
    pi_28331258
    quote:
    Hoezo gehijacked???
    Dit topic was oorspronkelijk bedoeld als een statement tegen alle loze borderline diagnoses die users in topic aan het posten waren. Elke chagerijnige sneer van een partner werd als Borderline bestempeld en met dit topic probeerde ik dus daar tegen in te gaan door wat meer background te geven van Borderline.

De hijack opmerking was meer richting de users die klaagden over dat dit het zoveelste BL-topic was. Persoonlijk ben ik eigenlijk wel blij dat dit een toevluchtsoord is voor mensen die er daadwerkelijk mee te maken hebben.
      woensdag 29 juni 2005 @ 11:15:16 #106
    61646 Copycat
    I am a trigger hippie
    pi_28331281
    Duidelijk avotar .
      woensdag 29 juni 2005 @ 11:18:04 #107
    56864 Marty26
    pi_28331362
    quote:
    Op woensdag 29 juni 2005 11:14 schreef Geqxon het volgende:
    Precies. Op de eerste pagina zegt een fokker dat in zijn omgeving meerdere mensen borderline hebben. Dat is toch te gek voor woorden!
    Inderdaad dat is er zo fout aan het zoeken en praten over dat soort dingen met mensen die er alleen maar last van hebben... Probeer het eens met iemand die positief in het leven staan. Die gewoon zeggen maak je niet druk zoek een hobby een uitlaat klep...
      woensdag 29 juni 2005 @ 11:20:07 #108
    88139 JoeyT
    pi_28331425
    quote:
    Op woensdag 29 juni 2005 11:14 schreef avotar het volgende:

[..]

Dit topic was oorspronkelijk bedoeld als een statement tegen alle loze borderline diagnoses die users in topic aan het posten waren. Elke chagerijnige sneer van een partner werd als Borderline bestempeld en met dit topic probeerde ik dus daar tegen in te gaan door wat meer background te geven van Borderline.

De hijack opmerking was meer richting de users die klaagden over dat dit het zoveelste BL-topic was. Persoonlijk ben ik eigenlijk wel blij dat dit een toevluchtsoord is voor mensen die er daadwerkelijk mee te maken hebben.
    Zo dacht ik dus ook over dit topic... Vandaar dat ik dus serieus die vragen stelde... Mijn vriendinnetje heeft borderline en dat is vastgesteld door de psychiater...
    Heb je zelf ook borderline avotar?
      woensdag 29 juni 2005 @ 11:25:05 #109
    112386 avotar
    P0werd by Black Coffee
    pi_28331575
    quote:
    Op woensdag 29 juni 2005 11:20 schreef JoeyT het volgende:

[..]

Zo dacht ik dus ook over dit topic... Vandaar dat ik dus serieus die vragen stelde... Mijn vriendinnetje heeft borderline en dat is vastgesteld door de psychiater...
    Heb je zelf ook borderline avotar?
    Nee.. ik kan wel zeggen godszijdank niet. Maar een van m'n beste vriendinnen heeft een relatie met een Borderliner. En die is een paar weken geleden totaal doorgedraaid... gefrustreerd daardoor en de trend in de topics hier hebben voor dit topic gezorgd..
      woensdag 29 juni 2005 @ 11:29:58 #110
    88139 JoeyT
    pi_28331755
    quote:
    Op woensdag 29 juni 2005 11:25 schreef avotar het volgende:

[..]

Nee.. ik kan wel zeggen godszijdank niet. Maar een van m'n beste vriendinnen heeft een relatie met een Borderliner. En die is een paar weken geleden totaal doorgedraaid... gefrustreerd daardoor en de trend in de topics hier hebben voor dit topic gezorgd..
    Maar mensen in zijn omgeving weten het allemaal (dat hij borderline heeft) ?
    Slechts een paar mensen weten t van mijn vriendin en dat lijkt me wel zo slim. Ik vind het alleen wel ongelovelijk moeilijk om er mee om te gaan. Ik word er afentoe echt gek van en heb dan zin om dr gewoon ff door mekaar te schudden. Het is echt een kutziekte... Hoe gaat die vriendin van je ermee om? Doet ze lief tegen hm, of juist wat harder? hoe pakt ze t aan?
      woensdag 29 juni 2005 @ 11:54:59 #111
    112386 avotar
    P0werd by Black Coffee
    pi_28332503
    quote:
    Op woensdag 29 juni 2005 11:29 schreef JoeyT het volgende:

[..]

Maar mensen in zijn omgeving weten het allemaal (dat hij borderline heeft) ?
    Slechts een paar mensen weten t van mijn vriendin en dat lijkt me wel zo slim. Ik vind het alleen wel ongelovelijk moeilijk om er mee om te gaan. Ik word er afentoe echt gek van en heb dan zin om dr gewoon ff door mekaar te schudden. Het is echt een kutziekte... Hoe gaat die vriendin van je ermee om? Doet ze lief tegen hm, of juist wat harder? hoe pakt ze t aan?
    Nee juist niet. Ik ben buiten haar ook een van de weinigen die het weet. Tenminste... aan haar kant van de relatie dan he.

Ik vind het persoonlijk overigens geen ziekte, want een ziekte is behandelbaar en dat is Borderline niet imho.
    Maar ze gaat er heel moeilijk mee om. Ze probeert hem gewoon als "normaal" te benaderen, maar zeker voor haar is het heel lastig. Ze krijgt nameljk heel weinig feedback van hem. Gevoelens toont hij niet richting haar en kan inderdaad heel koud zijn.
    Maar zij is nu wel op het punt gekomen dat ze het niet meer trekt en dan komen dus de problemen he. Want je kan hem niets verwijten want hij heeft borderline
      woensdag 29 juni 2005 @ 12:04:58 #112
    88139 JoeyT
    pi_28332836
    quote:
    Op woensdag 29 juni 2005 11:54 schreef avotar het volgende:

[..]

Nee juist niet. Ik ben buiten haar ook een van de weinigen die het weet. Tenminste... aan haar kant van de relatie dan he.

Ik vind het persoonlijk overigens geen ziekte, want een ziekte is behandelbaar en dat is Borderline niet imho.
    Maar ze gaat er heel moeilijk mee om. Ze probeert hem gewoon als "normaal" te benaderen, maar zeker voor haar is het heel lastig. Ze krijgt nameljk heel weinig feedback van hem. Gevoelens toont hij niet richting haar en kan inderdaad heel koud zijn.
    Maar zij is nu wel op het punt gekomen dat ze het niet meer trekt en dan komen dus de problemen he. Want je kan hem niets verwijten want hij heeft borderline
    Ik begrijp haar precies... Het is telkens de vraag of je de ander wat kan verwijten... Echt ik vind t soms zo'n domme doos, maja dan houd ik me maar in omdat ze er toch niets mee kan doen. Totdat de maat vol is en dan krijgt ze t te horen... Ik krijg dus ook alleen feedback als ik zelf ongevoelig doe of als we een serieus gesprek hebben... Het is wel zo dat ze erg dr best voor me doet en ik weet dat ze heel veel om me geeft, maar t maakt t zo lastig om van de kleine dingetjes te genieten. Overigens heeft ze nu al een week een redelijk fijne stemming, maar dat komt dus ook door mn eigen instelling. Zolang ik het van me af kan zetten hebben we t fijn, maar ik kan dat gewoon niet altijd. Ik ben juist iemand die er van houdt als ze vriendinnetje heel gevoelig is...
    Ik moet gewoon leren niet alles op mezelf te betrekken... Echt een ego is iets wat je eigenlijk niet moet hebben in zo'n relatie...
    pi_28346039
    Nog even wat vraagjes over sypmtomen van borderline:
    -Kun je ook borderline hebben als je jezelf NIET snijdt? (en die neiging ook niet hebt)
    -Is het zo met borderline dat je heel erg labiel/ depressief bent? Dus dat je heel veel gevoelens hebt en je continu kut voelt (dat je van het kleinste dingetje je al heel erg kut kunt voelen) etc?
    Of voel je juist minder misschien?
    -wat is er mis in je hersenen bij borderline en is het erfelijk?
    -is het iets aangeboren? of kun je het ook later krijgen?

(ikzelf bijv. -geen borderline I pressume ;-p- voel sinds een aantal jaar heel weinig. Ik kan heel moeilijk bij mn eigen gevoel en vanwege onvrede en omdat patronen er zo ingerold zijn reageer ik me erg af op mn naasten -mn vriend/ex en mn ouders (nouja deze laatsten deed ik altijd al wel)-. Ik ben ontzettend kinderachtig, onredelijk, manipulatief, agressief -verbaal dan- etc.
    Ik weet dat dat fout is en hoe het anders zou moeten, maar dat gedrag opgeven lukt me gewoon moeilijk. Omdat ik toch me van binnen kut 'voel' (naja ik voel dus niet zoveel, ben meer een onverschillige ijskoningin, maar happy voel ik me niet) en als ik dat gedrag opgeef raak ik mezelf voor een deel kwijt ofzo omdat ik zo ben geworden.
    Ik denk en voel ook niet teveel aan hoe het voor anderen voelt, hoeveel pijn ik ze aandoe. Misschien voor een deel uit zelfbescherming (ga me denk ik kutter voelen als ik dat wel besef), maar ook omdat ik gewoon sowieso niet meer bij mn gevoel kan -dus ook niet helemaal daarbij- en ik daar te onverschillig voor ben enzo (kant niet helemaal uitleggen). Voor een deel besef ik het ook gewoon niet, besef het wel misschien, maar t patroon is heviger/ overheersender dan dat besef.

Beetje offtopic maar ok.

Oja ik herken dat verhaal van Joey of zoiets wel, van dat hard to get spelen. Ik heb geen borderline en bij mij werkt het ook zo dat ik juist aanhankelijker enzo wordt als mn ex/vriend hard to get 'speelt' of is een beetje. (of ik word erg zeurderig en boos hehe).
    Maar das ook omdat hij normaal altijd doet wat ik wil en hij degene is die altijd affectie toont (ik doe dat nooit alleen als hij het niet doet krijg ik de neiging het wel te doen terwijl ik niet eens meer iets voor m voel maar dan wel een beetje) ik dus niet gewend ben dat hij niet wil of weigert ofzo.

Dus t hoeft niet aan de borderline te liggen denk ik.
    pi_28346618
    Ik vind het een beetje onzin dat er mensen zegge dat iedereen zichzelf of andere mensen Borderline aan zitten te praten. Borderline kan vooralsnog alleen door een psychiater worden vastgesteld.
    Als je jezelf dus Borderline aan probeert te praten, veel succes, maar zoek dan maar een psychiater die je kan helpen.

Verder kan ik iedereen anders wel Borderline aanpraten, maar zo werkt het niet. Zeggen dat andere mensen misschien Borderline hebben, zijn dus alleens vermoedens, en je kunt zelf niets vast stellen.
    Bolderline is een vervelende stoornis, en dient serieus genomen te worden. Ga dus niet zomaar zeggen dat iemand misschien Borderline heeft, maar lees bijvoorbeeld eerst ff wat het inhoudt.

Iemand die Boderline heeft, is geen pretje, en het heeft ook zeker geen zin om mensen te gaan vertellen dat ze Borderline hebben, want dat helpt toch niet.
    pi_28350157
    Tja borderline. Het is een lastig fenomeen. Zelfs psychologen/aters geven weleens te snel een diagnose (ik ken iemand die wel de diagnose borderline heeft, maar het niet is). Hetzelfde geldt volgens mij voor adhd...

[ Bericht 0% gewijzigd door waterbeest op 30-06-2005 01:21:15 ]
    De tijd is te kort, het leven te lang
    pi_28364073
    Als borderliner, ben je dan tegen IEDEREEN en VOORTDUREND onuitstaanbaar en wispelturig en blabla (weet nog steeds niet precies wat borderline nu inhoudt) of kun je jezelf soms een beetje inhouden en/of kun je het ook alleen of vooral uiten bij je naasten (familie, vriend of vriendin)?

(ter vergelijking, (ben niet borderliner) ik ben bijv. voor mn vriend ronduit onuitstaanbaar, en als ik anderen dan vertel dat ik tegen mn vriend zo gemeen ben kunnen ze dat bijna niet geloven 'je bent zo'n aardig meisje'. Maar ik heb gewoon die kant in me die zich alleen uit als ik in een bepaald patroon zit.
    Ik heb van nature de erge drang om aardig gevonden te worden dus ik zal niet snel uit mn vel springen of mensen uit gaan lopen schelden en blabla en doen zoals ik bij mn vriend doe. Dat durf ik niet.
    Hooguit kan ik mezelf expres lopen buitensluiten (me afzonderen, niet bij de groep gaan zitten, leuk om jezelf expres dwars te zitten hehe (dan gaan denken 'zie je wel ze moeten me niet' en eigenlijk gewoon aandacht zitten trekken), kan het vaak niet laten).
    Of zoals toen bijv toen ik naar een cursus ging: dan lijkt het bij iedereen allemaal aan te slaan maar ik heb het idee dat het bij mij niet aanslaat en dan denk ik 'zie je wel het lukt bij iedereen maar bij mij lukt het weer niet, ik kan ook niks' een beetje en dan word ik boos op hen en boos op mezelf en om dan aandacht te trekken en mezelf (en anderen maar eigenlijk heb ik er vooral mezelf mee) dwars te zitten en te 'straffen', loop ik dan weg. En dan maar wachten tot iemand je achterna komt en probeert over te halen en dan er een beetje mee ingaan en dan in een opwelling dat ik zin heb mezelf of anderen dwars te zitten (weet niet precies) toch weer weglopen (kijken hoever je kunt gaan, of ze je weer achterna komen en proberen over te halen) en dan pissed op mezelf worden als ze me (gelijk hebben ze) aan mn lot overlaten.
    Dat soort kutgeintjes heb ik dan wel bij mensen die ik niet ken enzo. Of dat ik mezelf expres naar beneden ga zitten halen of nogal stil enz overkom.)

Maargoed, weer vraagje dus.
    pi_28364845
    Umm nee, het is meer dat je heel wisselvallig bent en stemmingen goed om kunnen slaan.
    Heel wisselvallig en gewoon niet veel stress kunnen hebben want dan komen juist de klachten extra op. Op de vraag of iemand ook borderline kan hebben als die niet krast , dat kan.
    Ik moet wel heel uitdrukkelijk zeggen als je vermoed dat je het kan hebben , dan zou ik toch zeker er wel professionele hulp bij roepen en laten testen, we kunnen hier niet op basis van je post zeggen of je borderline hebt of niet .
    Het is zo dat een boel kenmerken wel herkenbaar zijn bij velen mensen , maar het is meer bij borderline dat het die kenmerken uitvergroot zijn , en dus problemen veroorzaken in dagelijks leven.
      zaterdag 2 juli 2005 @ 00:12:08 #118
    54750 koala2002
    Lief beertje of toch niet?
    pi_28403110
    Weet je, een hele tijd geleden heb ik ook al deze topics over borderline gevolgd. Ook toen vond ik het heel interessant maar idd naarmate er meer en meer topics over kwamen kwam het gehalte, ow damn, ik herken dit, heb ik dit... gil kras aargh...
    Ik loop nu stage in de psychiatrie. Ik werk nu met mensen met een borderline persoonlijkheids stoornis..
    Het blijkt heel anders te zijn dan ik dacht. De omgang met iemand met bps. gaat prima totdat iemand weer omslaat.
    Waar ik heel benieuwd naar ben is hoe iemand tot therapie is gekomen en het ook zelf wil. Dit is bij ons vaak het probleem. Mensen weten dat ze bps hebben, ontkennen het in slechte tijden en in goede tijden willen ze er van alles aan doen. Zo gauw er dan weer druk komt en er van alles verwacht wordt gaat het weer mis.
    Hoe komt iemand zo ver om toch in therapie te gaan. Wat ik heel knap vind trouwens!

En nog een vraag voor de echte ervaringsdeskundigen hier; In hoeverre waren jullie verslavingsgevoelig en in hoeverre is dit doorgegaan.

Een meisje bij mij op stage heeft dus bps maar is tegelijkertijd alcoholverslaafd. Wat staat er dan op de voorgrond en wat zal eerst behandeld moeten worden volgens jullie?

Ze mag naar de alcoholkliniek maar daar mag ze dus niet drinken (wat logisch is) maar ook niet krassen of smijten met dingen om spanning af te bouwen.

In de borderline kliniek mag ze niet drinken. (wat natuurlijk ook heel logisch is). Weten mensen hier misschien dubbeldiagnose behandel therapiën?
    Moet ik erbij zeggen dat het heel moeilijk blijft omdat zij geen andere manier ziet/wil om haar spanning af te bouwen.

[ Bericht 15% gewijzigd door koala2002 op 02-07-2005 00:14:52 ((even wat info toegevoegd)) ]
    Schilder me rood, geef me de kleur van je hartstocht!
    We're one, but we're not the same.
      zaterdag 2 juli 2005 @ 11:59:44 #119
    11091 SEMTEX
    Mevr. Hoe-die-nie
    pi_28409446
    quote:
    Op donderdag 30 juni 2005 18:41 schreef tulpje6 het volgende:

Maargoed, weer vraagje dus.
    Vraag deze vragen eens aan een professionele hulpverlener voor je overhaaste conclusies trekt.
    pi_28410470
    ik ben zwart wit, keb dikke schijt aan alles en iedereen en relaties/vriendschappen zijn voor mij meer tijdverdrijf dan noodzaak, heb ik dan ook borderline?
      zondag 3 juli 2005 @ 17:15:09 #121
    1405 addicted_to_jellybeans
    Nieuwsgierig Aagje
    pi_28448990
    Ik wil ff Koala antwoorden.
    Bij mij ben ik tot inzicht gekomen heel langzaam eigenlijk . Ik kon heel moeilijk een baan houden en thuis was ik ook heel moeilijk . Op een gegeven moment was ik zo depressief en apatisch dat ik echt niets meer deed en we hadden thuis al spanningen met moeder. Mijn moeder kende iemand die heel erg bezig was met adhd en die herkende een boel van mij erin en zo is het toen begonnen. Ik ging de test doen, die heel zwaar was , in die tijd ook naar Ik ook van jou gegaan en daar was ik heel erg van geschrokken want ik herkende mijzelf heel erg in Reza, die hele erge woede uitbarstingen etc . Ik kraste nog niet maar op een gegeven moment werd de stress steeds meer en toen ben ik begonnen met krassen, ik was wel slim om in die tijd dat ik getest ook meteen te melden dat ik begonnen was met krassen omdat ik het zelf toen ook echt eng ging vinden.
    Na een poosje kreeg ik de uitslag en ik bleek mengeling add en Borderline te hebben. Juist omdat ze krassen toch echt serieus namen kreeg ik intensieve dagtherapie en die heb ik toen de hele week gevolgd. Ik ben juist gaan verdiepen in Borderline er veel over gelezen en gekeken hoe het bij mij zat. Uiteindelijk na jaar therapie afgerond en dat gaat nu heel goed ben ook ongeveer 3 jaar nu therapievrij. Ikzelf had geen verslavingsproblematiek en denk ook dat ik daardoor ook veel makkelijker behandelbaar was. Juist omdat er vaak bij Borderline inderdaad veel verslavingsproblemen/ of eetstoornissen kunnen gaan voorkomen is het soms ook heel moeilijk . Ik zou zelf dus eerlijk gezegd niet weten hoe dat precies behandelbaar is .
      zondag 3 juli 2005 @ 23:36:47 #122
    54750 koala2002
    pi_28461082
    Bedankt voor je reactie , Ik weet ook niet hoor hoe dat behandelaar is, vandaar ook mijn vraag.

Symptonen bij bps zijn vaak hetzelfde(logisch) maar toch is het bij iedereen heel anders he, jij zocht van alles op, keek hoe het bij jou zat.
    Zij wil er niks van weten, alles is te confronterend...
    Moeilijk
    pi_28468904
    tsjah wat heb je er aan als je het weet,je kan het beter niet weten dat ze borderline heeft
      maandag 4 juli 2005 @ 13:14:34 #124
    54750 koala2002
    pi_28473555
    quote:
    Op maandag 4 juli 2005 11:08 schreef HeaRt_woRm het volgende:
    tsjah wat heb je er aan als je het weet,je kan het beter niet weten dat ze borderline heeft
    Eeuhm is dit een reactie op mijn reactie, want dan snap ik het niet helemaal geloof ik.
    pi_28477625
    quote:
    Op maandag 4 juli 2005 13:14 schreef koala2002 het volgende:

[..]

Eeuhm is dit een reactie op mijn reactie, want dan snap ik het niet helemaal geloof ik.
    ja waarom wil je het zo graag weten,ze wilt het zelf toch niet.
      donderdag 7 juli 2005 @ 22:33:13 #126
    54800 diannetjhu
    Just Breathe
    pi_28604888
    quote:
    Op zondag 3 juli 2005 23:36 schreef koala2002 het volgende:
    Bedankt voor je reactie , Ik weet ook niet hoor hoe dat behandelaar is, vandaar ook mijn vraag.

Symptonen bij bps zijn vaak hetzelfde(logisch) maar toch is het bij iedereen heel anders he, jij zocht van alles op, keek hoe het bij jou zat.
    Zij wil er niks van weten, alles is te confronterend...
    Moeilijk
    Is de diagnose al lang geleden bij haar gesteld dan? *nieuwsgierig is* ..Ik heb al heeel lang problemen, al vanaf dat ik heel erg jong ben.. toen mn mams ziek werd toen ik 13 was en overleed, ging het bij mij helemaal mis en begonnen de symptomen zich meer en meer te uiten. Toen ik 17 was, werd het onofficieel al vastgesteld, een jaar later kwam het in mn dossier. .. Maar ik wilde er eerst ook niks van weten, ik flipte helemaal. Want alles wat ik erover las en hoorde was allemaal afschuwelijk en verschrikkelijk en betekende alleen maar dat het blijkbaar nooit over zou gaan. Ik had het gevoel dat ik niks meer was dan een stuk tekst op een papier, want zo sprekend was alles wat er stond. Zo was ik precies, ik had het gevoel dat ik mezelf kwijt was en wilde het gewoon ook niet meer weten, niet meer horen. . Tis ook best moeilijk te accepteren hoor.. nog steeds. Dat kost tijd. Voor de een meer dan voor de ander..

Maar nu gaat het een stuk beter hier, ben er uiteindelijk juist heeeel veel over gaan lezen, veel met mezelf bezig gegaan, alles na lopen, hoe denk ik, hoe werkt het bij mij? En ben er best een eind mee gekomen.. veel therapie gehad en nu therapie vrij. En heb al anderhalf jaar niet meer gesneden. *heel trots is*
    Ik heb wel problemen met verslavingen gehad.. alcohol.. geen drugs gelukkig. en ook nog steeds problemen met mn eetgewoonten. dat zal denk ik nooit helemaal weggaan, net als de alcohol.

As for dat meisje.. Koala, denk op zich dat ze beter eerst aan de bps kan gaan werken? Als ze zichzelf beter leert kennen, zal ze ook beter leren begrijpen waarom ze drinkt. En hopelijk kan ze er dan beter zichzelf van weerhouden het te doen... ofzo.
    pi_28613856
    denk idd dat erg snel de diagnose gesteld word, ja. Iedereen voldoet in principe wel aan een aantal kenmerken van Borderline, dus dan word dat al snel gezegd. Dit is heel vervelend voor de mensen die eraan lijden.
    i am the diamond in the dirt that ain't been found.....
    pi_28954808
    Na alle reacties gelezen te hebben, maakt het mij toch boos, over het feit, hoe sommige mensen kunnen reageren.
    Als je geen borderline hebt, wees blij, ga jezelf geen dingen aanpraten.
    Daarnaast, borderline is geen ziekte, maar een psychische aandoening.
    Er zijn idd 9 hoofdsymptomen, waar je er minimaal 5 van moet hebben. Maar er zijn genoeg subsymtomen, die je weer in de hoofdsymptomen kan plaatsen.
    Een psychiater, kan alleen vaststellen, als je borderline hebt, of niet. Een psychiater, laat je vragenlijsten maken en je hebt gesprekken, waar dan een diagnose uitkomt.

Ik zelf weet nu dat ik ruim 3 jaar borderline hebt, en voor de duidelijkheid, ik ben geen borderline, maar ik heb het....Om het duidelijk uit te leggen: je hebt een gebroken been en je bent geen gebroken been.

Er gaat vaak een hele voorgeschiedenis af, voor de diagnose borderline gesteld kan worden. Daarnaast, lijken symptomen van borderline vaak op aan psychische aandoeningen. En is het soms moeilijk om de juiste diagnose te stellen.

Her en der had ik ook gelezen, dat men denkt, dat leven met iemand met borderline niet haalbaar is, 1 en al ellende, maar hier ben ik het niet mee eens.
    Ik zeg niet dat het makkelijk zal zijn en het vergt vaak veel geduld...maar er valt dus zeker te leven met iemand die borderline heeft. Ik heb zelf een vriend. We zijn nu ruim 9 maanden samen en het gaat goed. Natuurlijk zijn er ook moeilijke momenten, maar verder hebben we een hoop lol

Wat men vergeet, is dat iemand met borderline ook een hoop positieve eigenschappen heeft. Ze zijn vaak erg zorgzaam, humoristisch, creatief, liefdevol en noem maar op.

Dus aan diegene, die er niets vanaf weten, oordeel niet meteen 123, dus lees/verdiep je er eerst eens in, wanneer je toch wilt reageren.
    pi_28954968
    sinds wanneer is een psychische aandoening geen ziekte?

Een borderlinepersoonlijksstoornis mag je gewoon een afwijking noemen hoor. Wat doet een psychiater? Die behandelt de ziektes van de geest.
    pi_28958134
    quote:
    Op dinsdag 19 juli 2005 20:33 schreef KonnieKipke het volgende:
    sinds wanneer is een psychische aandoening geen ziekte?

Een borderlinepersoonlijksstoornis mag je gewoon een afwijking noemen hoor. Wat doet een psychiater? Die behandelt de ziektes van de geest.
    We halen een aantal dingen door elkaar: Borderline is idd geen psychische aandoening, maar een psychologische. Een psychiater is arts, die behandeld ziektes. Een psycholoog is geen arts en behandeld persoonlijkheidproblematiek als Borderline.
      dinsdag 19 juli 2005 @ 22:10:38 #131
    11682 Moonah
    Jolie femme
    pi_28958304
    quote:
    Op dinsdag 19 juli 2005 22:05 schreef An24 het volgende:

[..]

We halen een aantal dingen door elkaar: Borderline is idd geen psychische aandoening, maar een psychologische. Een psychiater is arts, die behandeld ziektes. Een psycholoog is geen arts en behandeld persoonlijkheidproblematiek als Borderline.
    Wat is het verschil tussen een psychische, een psychologische en een psychiatrische aandoening?
    En waarom zou een psychiater volgens jou geen BL behandelen?
    pi_28958636
    quote:
    Op dinsdag 19 juli 2005 22:05 schreef An24 het volgende:

[..]

Ohja, ik was even vergeten dat er borderliners in dit borderline topic zaten...
    pi_28958881
    Pff ff kijken of ik het duidelijk uitgelegd krijg:

Een psychiater kan enkele symptomen van borderline behandelen, bijvoorbeeld depressie en psychoses. Dat zijn namelijk ziektes die met medicatie behandelt kunnen worden. Het zit dan niet in de structuur van de persoonlijkheid, maar in een tijdelijk foutje van hersenen (gebrek aan dopamine, serotonine, etc). Een "psychische aandoening" is eigenlijk meer een verzamel woord voor alle vormen van psychiatrie, maar zegt niets over de aandoening an sich

Je hebt dus
    -persoonlijkheidsproblematiek: stoornis in de persoonlijkheid. Die is te behandelen met (cognitieve) therapie (aanleren en afleren van gedrag)

- psychiatrische problematiek: ziekte van de hersenen die met medicatie behandeld moet worden. Een psycholoog mag geen medicatie uitschrijven, een psychiater wel. Een psychiater is arts en geeft geen therapie.

pff hoop dat het zo duidelijk is.
    pi_28958953
    quote:
    Op dinsdag 19 juli 2005 22:21 schreef KonnieKipke het volgende:

[..]

Ohja, ik was even vergeten dat er borderliners in dit borderline topic zaten...
    je hebt het over mij? Pff gelukkig niet...heb er wel mee te maken, maar das op professioneel vlak, thank god!!!
      dinsdag 19 juli 2005 @ 22:33:28 #135
    11682 Moonah
    Jolie femme
    pi_28959119
    quote:
    Op dinsdag 19 juli 2005 22:27 schreef An24 het volgende:
    Pff ff kijken of ik het duidelijk uitgelegd krijg:
    Ja, wat je vertelt is duidelijk.
    Maar een psychiater kan toch ook therapie geven?
    pi_28959161
    't schijnt trouwens dat Angelina Jolie ook een borderliner is.
    pi_28959260
    quote:
    Op dinsdag 19 juli 2005 22:33 schreef Moonah het volgende:

[..]

zou je aan konniekipke moeten vragen...volgens profiel is hij hier de echte expert
      dinsdag 19 juli 2005 @ 22:37:20 #138
    11682 Moonah
    Jolie femme
    pi_28959273
    quote:
    Op dinsdag 19 juli 2005 22:34 schreef KonnieKipke het volgende:
    't schijnt trouwens dat Angelina Jolie ook een borderliner is borderline heeft.
    Boeiuh!
      woensdag 20 juli 2005 @ 10:32:55 #139
    11091 SEMTEX
    Mevr. Hoe-die-nie
    pi_28968321
    quote:
    Op dinsdag 19 juli 2005 22:33 schreef Moonah het volgende:

[..]

Volgens mij schrijft de psych alleen medicatie voor en is er een therapeut om je te behandelen. Zo gign dat bij mij iig. Ik noemde mijn psychiater dan ook liefkozend 'de huisdealer'
    pi_28968538
    Psychiaters kunnen ook psychotherapie geven, schrijven niet uitsluitend medicatie voor.
    Degene die ik tegen ben gekomen tot nu toe wel, maar dat ligt meer aan de instantie waarvoor ze werken
    pi_28970072
    Borderline is echt een stoornis die alle geitenwollensokkendragers denken te hebben, volgens mij. Echt hilarisch
    Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
    pi_28970214
    quote:
    Op woensdag 20 juli 2005 11:45 schreef American_Nightmare het volgende:
    geitenwollensokkendragers
    Ik ben nog nooit een geitenwollensokkendrager tegengekomen, die dacht dat ie/ze borderline had hoor
    pi_28984546
    quote:
    Op woensdag 20 juli 2005 11:50 schreef Wolkje het volgende:

[..]

Ik ben nog nooit een geitenwollensokkendrager tegengekomen, die dacht dat ie/ze borderline had hoor
    Ben ook benieuwd wat A-N onder geitenwollensokkendrager verstaat. Want naar mijn idee zouden dioe juist als laatste in aanmerking komen voor zo'n stoornis..... Dus feel free to explain A-N
      woensdag 20 juli 2005 @ 19:27:25 #144
    88139 JoeyT
    pi_28984603
    Met mijn borderliner gaat t eigenlijk wel lekker... T valt op zich allemaal best mee...
      woensdag 20 juli 2005 @ 23:01:39 #145
    11682 Moonah
    Jolie femme
    pi_28992535
    quote:
    Op woensdag 20 juli 2005 19:27 schreef JoeyT het volgende:
    Met mijn borderliner gaat t eigenlijk wel lekker... T valt op zich allemaal best mee...
    Ja? Ben je trots op je kleine meid? Fijn!
    pi_28992591
    quote:
    Op woensdag 20 juli 2005 19:27 schreef JoeyT het volgende:
      woensdag 20 juli 2005 @ 23:02:59 #147
    11682 Moonah
    Jolie femme
    pi_28992601
    quote:
    Op woensdag 20 juli 2005 19:25 schreef An24 het volgende:

[..]

Ben ook benieuwd wat A-N onder geitenwollensokkendrager verstaat. Want naar mijn idee zouden dioe juist als laatste in aanmerking komen voor zo'n stoornis..... Dus feel free to explain A-N
    Zonder aandacht te willen geven aan de zeer boeiende opmerking van A_N, ben ik toch benieuwd wat jij hiermee bedoelt An.
      woensdag 20 juli 2005 @ 23:04:38 #148
    88139 JoeyT
    pi_28992666
    quote:
    Op woensdag 20 juli 2005 23:01 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ja? Ben je trots op je kleine meid? Fijn!
    Ze is al bijna een grote meid

Ach ktrek me eig weinig aan van die ziekte... Ze heeft het sowieso niet in sterke mate en heb dr eigenlijk weinig last van de laatste tijd... Ik lees er eigenlijk niets meer over en dat werkt misschien nog wel beter. Kgeef haar de ruimte die ze nodig heeft en t gaat goed zo...
    pi_28992672
    quote:
    Op woensdag 20 juli 2005 23:02 schreef Moonah het volgende:

[..]

Zonder aandacht te willen geven aan de zeer boeiende opmerking van A_N, ben ik toch benieuwd wat jij hiermee bedoelt An.
    ik denk dat ze (/hij) bedoelt dat degene die zichzelf het borderlinestempeltje willen geven, over het algemeen doosjes zijn die aanstellerig doen en aandacht willen, en dat zijn duidelijk geen geitenwollensokkers.
      woensdag 20 juli 2005 @ 23:06:16 #150
    88139 JoeyT
    pi_28992759
    quote:
    Op woensdag 20 juli 2005 23:02 schreef Wolkje het volgende:

[..]

Echt nooit gehoord van ironie???
    pi_28992798
    quote:
    Op woensdag 20 juli 2005 23:06 schreef JoeyT het volgende:

[..]

Echt nooit gehoord van ironie???
    zo stond het er niet, en ik heb vanavond niet mijn beste humeur, dus
    Bovendien heb je wel vaker wat betuttelende dingen gezegd, waarvan ik een beetje raar op keek.
    Daarentegen was het wel leuk om te lezen dat kleine meisjes sexy zijn, in een ander topic
    pi_28992849
    Borderline is duur
      woensdag 20 juli 2005 @ 23:08:41 #153
    88139 JoeyT
    pi_28992874
    quote:
    Op woensdag 20 juli 2005 23:08 schreef Wojworshebn het volgende:
    Borderline is duur
    Aanbieding bij de ALDI...
    pi_28992916
    quote:
    Op woensdag 20 juli 2005 23:08 schreef JoeyT het volgende:

[..]

Aanbieding bij de ALDI...
    twee voor de prijs van 1
      woensdag 20 juli 2005 @ 23:12:02 #155
    88139 JoeyT
    pi_28993039
    quote:
    Op woensdag 20 juli 2005 23:07 schreef Wolkje het volgende:

[..]

zo stond het er niet, en ik heb vanavond niet mijn beste humeur, dus
    Bovendien heb je wel vaker wat betuttelende dingen gezegd, waarvan ik een beetje raar op keek.
    Daarentegen was het wel leuk om te lezen dat kleine meisjes sexy zijn, in een ander topic
    tIS MAAR HOE JE MIJN betuttelende dingen opvat... Ik heb ze nooit naar haar gebracht als betuttelend... Ze is mn kleine meisje, ja t spijt me maar zo zou ik jou ook noemen met je 1.58... Niks betuttelends aan...
      woensdag 20 juli 2005 @ 23:12:34 #156
    88139 JoeyT
    pi_28993069
    quote:
    Op woensdag 20 juli 2005 23:09 schreef Wolkje het volgende:

[..]

twee voor de prijs van 1
    wolkje + mijn vriendinnetje...

T houdt je wel bezig
    pi_28993270
    quote:
    Op woensdag 20 juli 2005 23:12 schreef JoeyT het volgende:

[..]

wolkje + mijn vriendinnetje...
    Zeg
    quote:
    T houdt je wel bezig
    Ik las het toevallig vanmiddag

Maargoed, verder maar weer ontopic
      woensdag 20 juli 2005 @ 23:19:02 #158
    61646 Copycat
    I am a trigger hippie
    pi_28993416
    quote:
    Op woensdag 20 juli 2005 23:16 schreef Wolkje het volgende:

Maargoed, verder maar weer ontopic
    Je haalt de woorden uit mijn mond.
    En JoeyT: Ironie is overduidelijk niet je sterkste kant .
      woensdag 20 juli 2005 @ 23:53:55 #159
    88139 JoeyT
    pi_28994856
    quote:
    Op woensdag 20 juli 2005 23:19 schreef Copycat het volgende:

[..]

Je haalt de woorden uit mijn mond.
    En JoeyT: Ironie is overduidelijk niet je sterkste kant .
    Als ik t over mijn borderliner heb, dan weet ik dat ik er een aantal mee op de kast krijg... Dus blijkbaar toch een sterke kant van mij

Kzie dr eig niet eens als iemand met borderline... Ik maak dr met haar grappen om...
      donderdag 21 juli 2005 @ 13:52:17 #160
    61646 Copycat
    I am a trigger hippie
    pi_29008341
    quote:
    Op woensdag 20 juli 2005 23:53 schreef JoeyT het volgende:

Als ik t over mijn borderliner heb, dan weet ik dat ik er een aantal mee op de kast krijg... Dus blijkbaar toch een sterke kant van mij
    Ik denk dat jij ironie verwart met van dik hout grappen .
    pi_29012121
    quote:
    Op woensdag 20 juli 2005 23:04 schreef Wolkje het volgende:

[..]

ik denk dat ze (/hij) bedoelt dat degene die zichzelf het borderlinestempeltje willen geven, over het algemeen doosjes zijn die aanstellerig doen en aandacht willen, en dat zijn duidelijk geen geitenwollensokkers.
    Dank voor de uitleg wolkje, is zo ongeveer wat (ze) bedoelde...
    pi_29174650
    FF een schopje. Ik heb een vraagje aan de mensen met Borderline, hoe hun met dissocatie omgaan. Ik merk namelijk zelf dat ik een boel toch wel redelijk onder controle heb, maar in spannende periodes steekt het wel de kop op en dan moet ik echt weer zorgen om ff rustige dingen te doen om bij te tanken. Ik denk zelf dat ik het een van de lastigste dingen vind van Borderline, want je kunt je bij wijze van spreken ben je dan gewoon bekaf, van dat hele lege gevoel. Ik let er zelf ook wel op dat ik me niet overboek maar soms heb je toch periodes die ff wat meer van je vragen.
    pi_29178063
    Ik heb ook een vraag aan de experts.

Ik vermoed dat een goede vriend van mij borderline heeft. Dit heb ik niet van de 1 op de andere dag bedacht. Ik ken deze man al een jaar of 10.
    Nu weet ik dat toen zijn ouders zijn gescheiden, na een tijd, borderline is vastgesteld bij zijn moeder. Is borderline erferlijk?
    En, ik weet dat het niet makkelijk is, is er een soort stappenplan of checklist waarmee je redelijk accuraat kun bepalen of iemand dit syndroom heeft. Ik wil ook wel een persoonsbeschrijving maken en dat jullie aan de hand daarvan kunnen bepalen of het bepaalde karaktistiek van borderline in voorkomen.
      woensdag 27 juli 2005 @ 19:09:59 #164
    61646 Copycat
    I am a trigger hippie
    pi_29178315
    Het is niet aan ons noch aan jou om die goede vriend te diagnostiseren, Sloper.

Hoogstens zou je je vermoedens aan hem kunnen meedelen, lijkt mij.
      woensdag 27 juli 2005 @ 19:10:48 #165
    67379 Mirjam
    ermahgerd
    pi_29178342
    quote:
    Op woensdag 27 juli 2005 19:00 schreef Sloper het volgende:
    Ik heb ook een vraag aan de experts.

Ik vermoed dat een goede vriend van mij borderline heeft. Dit heb ik niet van de 1 op de andere dag bedacht. Ik ken deze man al een jaar of 10.
    Nu weet ik dat toen zijn ouders zijn gescheiden, na een tijd, borderline is vastgesteld bij zijn moeder. Is borderline erferlijk?
    En, ik weet dat het niet makkelijk is, is er een soort stappenplan of checklist waarmee je redelijk accuraat kun bepalen of iemand dit syndroom heeft. Ik wil ook wel een persoonsbeschrijving maken en dat jullie aan de hand daarvan kunnen bepalen of het bepaalde karaktistiek van borderline in voorkomen.
    maakt het je wat uit of die vriend al dan niet borderline heeft?
    en waarom wil je hem zo graag die diagnose toeschrijven?
      woensdag 27 juli 2005 @ 19:11:01 #166
    67379 Mirjam
    ermahgerd
    pi_29178350
    zou dat de omgang voor je vergemakkelijken ofzo?
    pi_29189150
    Borderline is gewoon een samenraapsel van een aantal puzzelstukjes dat de psychiatrie nog niet op zijn plaats heeft weten te leggen... het combineert manische depressie met een mate van psychose die typisch is voor schizofrenie. Dat verklaart ws. ook het vele aantal misdiagnoses.
    Ook in dit geval geldt: kijk naar de individuele patient en label het niet gemakkelijk met een etiketje.
    Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
      maandag 1 augustus 2005 @ 02:45:49 #168
    35625 Gekke_mus
    HARDCORE2daBONE
    pi_29314377
    quote:
    Op zondag 12 juni 2005 20:36 schreef MissPeppertje het volgende:

[..]

Stiekem vond ik het wel een hele goede manier

Maar ik snap wat Avator bedoeld, iedereen roept hier maar ZOU HET VAN MIJN VRIEND/VRIENDIN GEEN BORDERLINE KUNNEN ZIJN???

Mensen moesten eens weten hoe een erge ziekte dat is. Ik heb ooit die stempel op me gekregen, en toen is het er gelukkig weer vanaf gehaald maar andere mensen bij mij in therapie hadden (en hebben natuurlijk nog steeds want het is niet te genezen je moet er mee leren leven) dit, en het is gewoon best wel een enge ziekte...
    Borderline is GEEN ziekte, Borderline is een persoonlijkheids-stoornis, daarom heet het ook BPS=Borderline Persoonlijkheids Stoornis

Volgens mij wordt je graag bestempeld want je maakt er zo openbaarlijk een drama van, en je maakt er een ZIEKTE van...je gaat er echt NIET dood van hoor...tenzij je dissociatief bent/wordt en zelfmoord pleegt
    Where is punishment, Where is justice..HERE IN ME!!
    pi_29314419
    quote:
    Op maandag 1 augustus 2005 02:45 schreef Gekke_mus het volgende:

[..]

Borderline is GEEN ziekte, Borderline is een persoonlijkheids-stoornis, daarom heet het ook BPS=Borderline Persoonlijkheids Stoornis

Volgens mij wordt je graag bestempeld want je maakt er zo openbaarlijk een drama van, en je maakt er een ZIEKTE van...je gaat er echt NIET dood van hoor...tenzij je dissociatief bent/wordt en zelfmoord pleegt
    Dus een geesteziekte is geen ziekte? MMkay
      † In Memoriam † maandag 1 augustus 2005 @ 03:08:11 #170
    13819 Loedertje
    Trotse GILF.
    pi_29314647
    quote:
    Op donderdag 30 juni 2005 18:41 schreef tulpje6 het volgende:
    Als borderliner, ben je dan tegen IEDEREEN en VOORTDUREND onuitstaanbaar en wispelturig en blabla (weet nog steeds niet precies wat borderline nu inhoudt)
    De geslepen narcistische zuigende borderliner zal echt wel een vriend/vriendin hebben bij we ze haar hart uitstort en volledig in vertrouwens neemt, Zij verwacht dat luisterende begripvolle oor echter wel op elk willekeurig moment van de dag.
    Borderliners zijn goede toneelspelers .
    pi_29314658
    quote:
    Op maandag 1 augustus 2005 03:08 schreef Loedertje het volgende:

[..]

De geslepen narcistische zuigende borderliner zal echt wel een vriend/vriendin hebben bij we ze haar hart uitstort en volledig in vertrouwens neemt, Zij verwacht dat luisterende begripvolle oor echter wel op elk willekeurig moment van de dag.
    Borderliners zijn goede toneelspelers .
    Hieruit begrijp ik dat jij ze ook goed kent?
    pi_29314668
    Maar je maakt een fout, toneelspelers doen het bewust, zij hebben geen keuze, en ik zal haar nog steeds blijven steunen in goede en slechte tijden
      † In Memoriam † maandag 1 augustus 2005 @ 03:13:56 #173
    13819 Loedertje
    Trotse GILF.
    pi_29314711
    quote:
    Op maandag 1 augustus 2005 03:09 schreef Wojworshebn het volgende:

[..]

Hieruit begrijp ik dat jij ze ook goed kent?
    Yep, mijn moeder had o.a deze kenmerken en ik ben een tijdje werkzaam geweest in een psychiatrische instelling waar veel bordelinerpersoonlijkheden zaten.

Heb je in hun ogen ooit iets fout gedaan (ook al was je drie) waarmee je hun hebt beledigd dan is er niets meer aan je goed en kunnen ze je voor altijd haten/verneden ect.

Rare mensen die borderliners
    pi_29314735
    quote:
    Op maandag 1 augustus 2005 03:13 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Yep, mijn moeder had o.a deze kenmerken en ik ben een tijdje werkzaam geweest in een psychiatrische instelling waar veel bordelinerpersoonlijkheden zaten.

Heb je in hun ogen ooit iets fout gedaan (ook al was je drie) waarmee je hun hebt beledigd dan is er niets meer aan je goed en kunnen ze je voor altijd haten/verneden ect.

Rare mensen die borderliners
    Okay als je moeder het heeft is idd kut, als kind kun je zoiets nooit snappen, maakt me nieuwschierig hoe jij nu bent trouwens
      † In Memoriam † maandag 1 augustus 2005 @ 03:16:04 #175
    13819 Loedertje
    Trotse GILF.
    pi_29314739
    quote:
    Op maandag 1 augustus 2005 03:10 schreef Wojworshebn het volgende:
    Maar je maakt een fout, toneelspelers doen het bewust, zij hebben geen keuze
    Ik maakte MI geen fout, ze<< kunnen>> geslepen zijn dus plannen bewust hoe ze bijvoorbeeld mensen tegen elkaar uit zullen gaan spelen of opstoken zodat er ruzie ontstaat.
      † In Memoriam † maandag 1 augustus 2005 @ 03:16:43 #176
    13819 Loedertje
    Trotse GILF.
    pi_29314746
    quote:
    Op maandag 1 augustus 2005 03:15 schreef Wojworshebn het volgende:

[..]

Okay als je moeder het heeft is idd kut, als kind kun je zoiets nooit snappen, maakt me nieuwschierig hoe jij nu bent trouwens
    Ik ben geweldig

En denk dat het voor mijn vader een tikkie moeilijker is
    pi_29314810
    quote:
    Op maandag 1 augustus 2005 03:16 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Ik maakte MI geen fout, ze<< kunnen>> geslepen zijn dus plannen bewust hoe ze bijvoorbeeld mensen tegen elkaar uit zullen gaan spelen of opstoken zodat er ruzie ontstaat.

Ik ben geweldig

En denk dat het voor mijn vader een tikkie moeilijker is
    Je vader heeft het zwaar gehad, kan ik me voorstellen.

En over dat geslepen, ja zo doen ze en je kunt ze haten, maar ze zijn niet "geslepen" omdat ze daarvoor kiezen, ze gaan voor uitersten en kunnen untiegelijk vervelend zijn en (meestal) ook voor hunzelf, dus dat zegt al genoeg dat ze er niet voor kiezen.

Maar dat vind ik, word ik echt te vaak gefuckt ben ik het ook met je eens
      † In Memoriam † maandag 1 augustus 2005 @ 03:25:23 #178
    13819 Loedertje
    Trotse GILF.
    pi_29314841
    quote:
    Op maandag 1 augustus 2005 03:22 schreef Wojworshebn het volgende:

[..]

Je vader heeft het zwaar gehad, kan ik me voorstellen.
    Denk het, heb het er nooit met hem over gehad eigenlijk.

Voor de rest haat ik hen niet trouwens.

Het ijn gewoon *rare* mensen die borderliners
      maandag 1 augustus 2005 @ 03:29:19 #179
    35625 Gekke_mus
    HARDCORE2daBONE
    pi_29314884
    quote:
    Op maandag 1 augustus 2005 02:48 schreef Wojworshebn het volgende:

[..]

Noem jij Borderline persoonlijkheids-stoornis een geestesziekte?? Naar mijn weten is het "gewoon" (dus ik zeg niet dat het makkelijk is/of zal zijn!!) een persoonlijkheids-stoornis waar men mee om moet leren gaan.

En wat zou er ENG aan moeten zijn? het is alleen verrekte lastig/moeilijk voor de mensen in kwestie en de mensen uit die persoon's zijn/haar netwerk...
    pi_29314910
    quote:
    Op maandag 1 augustus 2005 03:29 schreef Gekke_mus het volgende:

[..]

Noem jij Borderline persoonlijkheids-stoornis een geestesziekte?? Naar mijn weten is het "gewoon" (dus ik zeg niet dat het makkelijk is/of zal zijn!!) een persoonlijkheids-stoornis waar men mee om moet leren gaan.

En wat zou er ENG aan moeten zijn? het is alleen verrekte lastig/moeilijk voor de mensen in kwestie en de mensen uit die persoon's zijn/haar netwerk...
    Nee ik noemde het geen ziekte.
      maandag 1 augustus 2005 @ 03:33:56 #181
    35625 Gekke_mus
    HARDCORE2daBONE
    pi_29314929
    quote:
    Op maandag 1 augustus 2005 02:48 schreef Wojworshebn het volgende:

[..]

Kun je dan even uitleggen wat je hier precies zegt en/of bedoeld??
      † In Memoriam † maandag 1 augustus 2005 @ 03:34:51 #182
    13819 Loedertje
    Trotse GILF.
    pi_29314940
    quote:
    Op maandag 1 augustus 2005 03:29 schreef Gekke_mus het volgende:

en de mensen uit die persoon's zijn/haar netwerk...
    Dat is ook maar betrekkelijk, de samenstelling van dat netwerk zal regelamtig veranderen.
    Er is er altijd wel eentje die eens iets enorm fout heeft gedaan .t.o.v. het borderlinertje, binnen no time een explosie en de borderliner kan zich weer wentelen in haar overwinnig .
    Narcistische trekken zullen er voor zorgen dat ze met de zuigkracht van een bloedzuiger vastplakt aan degene die ze 100% vertrouwen lijkt te geven ( op dát moment)
    Eenmaal niet voldoen aan de verwachting en die is aan de beurt.

Schattige mensen topch die borderliners
      maandag 1 augustus 2005 @ 03:45:21 #183
    35625 Gekke_mus
    HARDCORE2daBONE
    pi_29315021
    quote:
    Op maandag 1 augustus 2005 03:34 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Dat is ook maar betrekkelijk, de samenstelling van dat netwerk zal regelamtig veranderen.
    Er is er altijd wel eentje die eens iets enorm fout heeft gedaan .t.o.v. het borderlinertje, binnen no time een explosie en de borderliner kan zich weer wentelen in haar overwinnig .
    Narcistische trekken zullen er voor zorgen dat ze met de zuigkracht van een bloedzuiger vastplakt aan degene die ze 100% vertrouwen lijkt te geven ( op dát moment)

Schattige mensen topch die borderliners
    "het borderlinertje" klinkt als neerbuigend....
    en "de borderliner kan zich weer wentelen in haar overwinnig " klinkt alsof een borderliner opzettelijk daarmee bezig is?
    Dul hoor!!!

Ik vind echt dat er veel te snel gelabeld wordt met BPS, er zijn ook nog tal van andere persoonlijkheids-stoornissen....maar iedereen gooit altijd maar met BORDERLINE...!!!
    En an zeggen ze dat een borderliner alles zwart/wit bekijkt, maar de rest van de wereld is soms net zo zwart/wit...

Dulle shii allemaal
      † In Memoriam † maandag 1 augustus 2005 @ 03:50:05 #184
    13819 Loedertje
    Trotse GILF.
    pi_29315049
    quote:
    Op maandag 1 augustus 2005 03:45 schreef Gekke_mus het volgende:

[..]

"het borderlinertje" klinkt als neerbuigend....
    en "de borderliner kan zich weer wentelen in haar overwinnig " klinkt alsof een borderliner opzettelijk daarmee bezig is?
    Dul hoor!!!

Ik vind echt dat er veel te snel gelabeld wordt met BPS, er zijn ook nog tal van andere persoonlijkheids-stoornissen....maar iedereen gooit altijd maar met BORDERLINE...!!!
    \
    Dat laatste gaat heel goed samen met het eerste
      maandag 1 augustus 2005 @ 03:59:29 #185
    26467 raphidae
    ...antichrist...
    pi_29315092
    Er zijn veel andere factoren die die criteria van de OP in de war schoppen. Ik heb ook borderline, maar tegelijkertijd een antisociale (sociopathie/psychopathie) stoornis en een zeldzame hersenafwijking die ervoor zorgt dat er onder andere teveel serotonine aangemaakt wordt. En laat dat nou net het stofje zijn waar de meeste antidepressiva ook op werken.

Het heeft bij mij dan ook lang geduurt voordat er een goeie diagnose gesteld werd, omdat sommige symptomen anders zijn bij mij dan in de 'lijstjes'. En dit werkt ook de andere kant op, alle DSM IV persoonlijkheids-stoornissen hebben grote overlappende delen en ze moeten allemaal bekeken worden en daarnaast moeten bijv. chemische afwijkingen uitgesloten worden voordat er een diagnose gesteld kan worden.

Ik heb zelf 3 jaar psychologie gestudeerd alleen maar om begrip te krijgen van hoe ik zelf in elkaar zat, en het is iets gecompliceerder dan het afvinken van DSM-IV criteria.
    quote:
    Borderline Personality Disorder DSM IV Criteria

A pervasive pattern of instability of interpersonal relationships, self-image, and affects, and marked impulsivity beginning by early adulthood and present in a variety of contexts, as indicated by five (or more) of the following:

1. frantic efforts to avoid real or imagined abandonment. Note: Do not include suicidal or self-mutilating behavior covered in Criterion 5.

2. a pattern of unstable and intense interpersonal relationships characterized by alternating between extremes of idealization and devaluation.

3. identity disturbance: markedly and persistently unstable self-image or sense of self.

4. impulsivity in at least two areas that are potentially self-damaging (e.g., spending, sex, substance abuse, reckless driving, binge eating). Note: Do not include suicidal or self-mutilating behavior covered in Criterion 5.

5. recurrent suicidal behavior, gestures, or threats, or self-mutilating behavior

6. affective instability due to a marked reactivity of mood (e.g., intense episodic dysphoria, irritability, or anxiety usually lasting a few hours and only rarely more than a few days).

7. chronic feelings of emptiness

8. inappropriate, intense anger or difficulty controlling anger (e.g., frequent displays of temper, constant anger, recurrent physical fights)

9. transient, stress-related paranoid ideation or severe dissociative symptoms

http://www.borderlinepersonalitytoday.com/main/dsmiv.htm

[ Bericht 2% gewijzigd door raphidae op 01-08-2005 04:06:42 ]
    GENERATION 9: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and add 1 to the generation. Social experiment.
    محمّد هو خنزي | "All that we are is the result of what we have thought." [Buddha] | http://ra.phid.ae/
      maandag 1 augustus 2005 @ 04:06:56 #186
    35625 Gekke_mus
    HARDCORE2daBONE
    pi_29315139
    Geweldig! Eindelijk iemand die verder kijkt.....er is MEER dan alleen BPS...en welke persoonlijkheids-stoornis je ook hebt, maakt niet uit...t zuigt gewoon, en men moet er mee leren omgaan....medicijnen kunnen een steuntje in de rug zijn, maar ze nemen het probleem uiteindelijk niet weg...
    pi_29342108
    zijn er nog vormen van bps, dus sterktes, dus iemand heeft het heel erg en de ander wat minder

hoe zwaar is het om te gaan met iemand die bps heeft

Zou je er niet aan beginnen als je de keuze had

valt er iets aan te doen als buitenstaander
    M'n signature, wat doe je :{
      maandag 1 augustus 2005 @ 23:09:54 #188
    51513 Foo_niks
    'Weg weezze ! '
    pi_29342258
    quote:
    Op maandag 1 augustus 2005 04:06 schreef Gekke_mus het volgende:
    Geweldig! Eindelijk iemand die verder kijkt.....er is MEER dan alleen BPS...en welke persoonlijkheids-stoornis je ook hebt, maakt niet uit...t zuigt gewoon, en men moet er mee leren omgaan....medicijnen kunnen een steuntje in de rug zijn, maar ze nemen het probleem uiteindelijk niet weg...
    met medicijnen helemaal geen hoog en laag meer ,bijkomend probleem je wordt zo vet als een pad (wat het zelfbeeld weer geen goed doet.)
    Klaar?
    Ik niet!
    pi_29360630
    quote:
    Op maandag 1 augustus 2005 23:06 schreef Viper_74 het volgende:
    zijn er nog vormen van bps, dus sterktes, dus iemand heeft het heel erg en de ander wat minder

hoe zwaar is het om te gaan met iemand die bps heeft

Zou je er niet aan beginnen als je de keuze had

valt er iets aan te doen als buitenstaander
    Pff sterktes en vormen..tja, mijn moeder had er psychoses bij die een week of soms drie maanden konden duren. Klinkt verschrikkelijk, maar bij psychoses takel je simpelweg af als je geen medicatie krijgt. Bij haar te laat ontdekt, zij is nu een hoopje ellende.
    Op mijn werk zie ik ook mensen (zoals de borderliners die hier posten) die goed kunnen functioneren, geen psychoses hebben, maar wel kenmerken vertonen, zoals hier al zo vaak beschreven is.

Ik vind het zwaar om met iemand met BPS om te gaan, niet zozeer in mijn werk, maar wel op persoonlijk vlak. Ik heb er voor gekozen om geen contact meer te hebben, omdat ik het gevoel kreeg leeggezogen te worden. Niets was goed, en als het gister wel goed was, is dat het vandaag niet meer. Communicatie was simpelweg niet mogelijk, ze zag overal wat achter. In mijn werk kan ik er meer afstand van doen en houdt ik het simpelweg zakelijk.

Je bedoelt een relatie? Nee als ik kon kiezen niet. Voor mij is het simpelweg geen gelijkwaardige relatie.

Moeilijk....het is een persoonlijkheidstoornis en dus niet te genezen. Je kan er wel in de omgang rekening mee houden, dus waar wordt iemand op getrikkert, wat moet ik wel of niet zeggen of doen. Je kan iemand misschien motiveren hulp te zoeken in de vorm van cognitieve therapie of medicatie...

Maar bovenstaand is mijn ervaring...........
    pi_29384451
    ok thnxs heb ik tenminste wat aan.

Inmiddels heb ik er ook voor gekozen om een relatie uit de weg te gaan. Ik wil wel een hele goede vriend zijn.
    pi_29384589
    ann je zegt geen contact meer te hebben, heb je het dan over je moeder

Als ik het zo lees heeft je moeder er wel meer last van, met psychoses etc. Was het moeilijk het contact te verbreken ? En hoe heeft zij dat ervaren, mensen met BPS zijn toch vaak heel angstig mensen kwijt te raken.
    pi_29385186
    quote:
    Op woensdag 3 augustus 2005 10:17 schreef Viper_74 het volgende:
    ann je zegt geen contact meer te hebben, heb je het dan over je moeder

Als ik het zo lees heeft je moeder er wel meer last van, met psychoses etc. Was het moeilijk het contact te verbreken ? En hoe heeft zij dat ervaren, mensen met BPS zijn toch vaak heel angstig mensen kwijt te raken.
    Ja klopt, ik heb het over mijn moeder. In mijn werk is het lastig om te ontwijken, tenzij je aangeeft niet met deze doelgroep t willen werken.

Mijn moeder beseft eigenlijk niet dat ik deze keuze voor mezelf heb gemaakt. Ik heb haar wel gezegd dat ik veel energie ben verloren door haar en de rest van het vroegere gezin en dat ik nu voor mezelf wil kiezen, ook als dat betekent dat ik geen contact meer moet hebben. Ze ervaart het als moeilijk, ziet zichzelf ook wel als slachtoffer. Ze is niet in staat om na te denken dat het door haar gedrag zal komen, dus geeft ze als reden haar ex-man (mijn vader) die alles fout heeft gedaan.

Zij zal dan ook altijd in extreme mate vertellen dat ze me mist en zegt niet te weten waar ze het aan "verdient heeft". Vervolgens belt ze drie maanden niet op en als ze belt, heeft ze het voornamelijk over zichzelf. Wel zie ik dat ze er onder lijdt en dat ze altijd zal blijven lijden. Ook een reden voor mij om afstand te nemen. Ik kan er namelijk niets aan veranderen (en geloof me, ik ben heeeeel lang in de veronderstelling geweest dat ik dat wel kon), en haar te zien lijden is ook verschrikkelijk.

Vergeet niet dat ik het hier heb over 1 van de meest zwaarste vormen van de stoornis....het hoeft dus echt niet zo te gaan.
    pi_29392708
    Ook een reden voor mij om afstand te nemen. Ik kan er namelijk niets aan veranderen (en geloof me, ik ben heeeeel lang in de veronderstelling geweest dat ik dat wel kon), en haar te zien lijden is ook verschrikkelijk.

Vergeet niet dat ik het hier heb over 1 van de meest zwaarste vormen van de stoornis....het hoeft dus echt niet zo te gaan.

Bij die vriendin heb ik dus hetzelfde. Niet dat ik het idee heb dat ik d'r echt kan helpen, maar wel dat ik het idee heb dat ze wat makkelijker praat en wat minder snel geirriteerd raakt zeg maar.
    pi_29393055
    M'n moeder heeft ook Borderline, dit is (denk ik) een van de oorzaken van de scheiding met m'n vader geweest, en ze heeft last van een verslaving. Daarnaast (of daardoor?) reageert ze onvoorspelbaar en kun je niet logisch met haar over dingen praten. Tenslotte ziet ze alles negatief. Is niet fijn iig... .

Daarnaast zorgt ze wel heel goed voor mij en m'n zusje, en is ze ook een goede moeder

En Viper_74, een relatie met een borderliner zou ik _nooit_ aan beginnen

[ Bericht 5% gewijzigd door _dirkjan_ op 03-08-2005 15:36:41 ]
    pi_29393208
    quote:
    Op woensdag 3 augustus 2005 15:02 schreef Viper_74 het volgende:
    Ook een reden voor mij om afstand te nemen. Ik kan er namelijk niets aan veranderen (en geloof me, ik ben heeeeel lang in de veronderstelling geweest dat ik dat wel kon), en haar te zien lijden is ook verschrikkelijk.

Bij die vriendin heb ik dus hetzelfde. Niet dat ik het idee heb dat ik d'r echt kan helpen, maar wel dat ik het idee heb dat ze wat makkelijker praat en wat minder snel geirriteerd raakt zeg maar.
    Ik begrijp je situatie. Voor de duidelijkheid: je houdt deze relatie puur platonisch? Ook in een vriendschappelijke relatie is het goed om voor jezelf grenzen te stellen. Wat wil je in deze relatie, is het een kwestie van geven en nemen of verwacht je dat ze er ook voor jou zal zijn in lastige tijden. Of accepteer je dat bovenstaande niet vaak/ weinig/ nooit op gelijkwaardige basis zal zijn.

Kijk dus vooral naar het feit dat als het jou alleen maar energie gaat kosten, je je kan afvragen of je dat de moeite waard vindt. En vergeet vooral niet de positieve kanten van iemand met BPS. We hebben het over een stoornis waarbij iemand als snel in extreme kan vervallen, dus als iemand zich geeft doettie dat ook voor meer an 100%
    pi_29395877
    Haha, en dat laatste slaat op

Tja dat eerste, platonisch, op dit moment voor mij niet. Ik weet wel dat het niet meer wordt dan dat, maar ik wil het wel
    pi_29396210
    ik weet dat het slecht is, dat de slagingskans 0,1% is en dat het nooit garantie geeft, maar goed ik met me domme kop heb dat weer hoor.
      woensdag 3 augustus 2005 @ 18:03:08 #198
    11091 SEMTEX
    Mevr. Hoe-die-nie
    pi_29398952
    quote:
    Op maandag 1 augustus 2005 03:34 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Schattige mensen toch die borderliners
    Ik vind het jammer dat je zo'n negatief beeld schetst. Het klopt wel gedeeltelijk en jij zult het ws wel zo ervaren hebben en volgens mij ben ik zelf ook precies zo geweest, maar ik denk dat een groot deel van mensen met deze stoornis dit niet uit pure kwaadaardigheid doet, maar gewoon echt niet anders kan omdat ze zichzelf door hun eigen gedrag zo waanzinnig geisoleerd hebben dat er nog maar weinig lui zijn die hun 'bloedzuigergedrag' trekken.
      woensdag 3 augustus 2005 @ 18:30:58 #199
    26467 raphidae
    ...antichrist...
    pi_29399607
    Ik vind de term 'persoonlijkheidsstoornis' een beetje misleidend. Iedereen heeft namelijk symptomen van een of meerdere persoonlijkheidsstoornissen. En dat kan ook niet anders, bijvoorbeeld de 'dependant personality disorder' zit op een schaal die langs 0 naar 'avoidant personality disorder' loopt, en niemand zit precies op 0.

Of het een stoornis is hangt meer af van of je enigzins kan functioneren in je omgeving. En de omgeving veranderd ook per persoon. In een dorp vol met boeren in Limburg wordt een 'narcissistic personality disorder' veel meer getolereerd dan in de randstad bijvoorbeeld.
    GENERATION 9: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and add 1 to the generation. Social experiment.
    محمّد هو خنزي | "All that we are is the result of what we have thought." [Buddha] | http://ra.phid.ae/
      woensdag 3 augustus 2005 @ 19:22:34 #200
    11091 SEMTEX
    Mevr. Hoe-die-nie
    pi_29401056
    quote:
    Op woensdag 3 augustus 2005 18:30 schreef raphidae het volgende:
    In een dorp vol met boeren in Limburg wordt een 'narcissistic personality disorder' veel meer getolereerd dan in de randstad bijvoorbeeld.
    Heu? Bedoel je ipv 'meer' niet 'minder' ?

Oh ja, ik vroeg me af wat jij nu te weten bent gekomen over jezelf dankzij je studie en of het proberen te leven met wie je bent nu makkelijker is geworden..
    pi_29417734
    quote:
    Op woensdag 3 augustus 2005 16:39 schreef Viper_74 het volgende:
    ik weet dat het slecht is, dat de slagingskans 0,1% is en dat het nooit garantie geeft, maar goed ik met me domme kop heb dat weer hoor.
    Zal wel een moeilijke situatie zijn voor je. Juist en deze situatie zal je moeten uitkijken dat je jezelf niet "verliest". Als je gevoelens hebt voor iemand heb je al snel veel voor diegne over. Ik wens je in ieder geval succes en sterkte!
    pi_29417842
    quote:
    Op woensdag 3 augustus 2005 18:30 schreef raphidae het volgende:
    Ik vind de term 'persoonlijkheidsstoornis' een beetje misleidend. Iedereen heeft namelijk symptomen van een of meerdere persoonlijkheidsstoornissen. En dat kan ook niet anders, bijvoorbeeld de 'dependant personality disorder' zit op een schaal die langs 0 naar 'avoidant personality disorder' loopt, en niemand zit precies op 0.

Of het een stoornis is hangt meer af van of je enigzins kan functioneren in je omgeving. En de omgeving veranderd ook per persoon. In een dorp vol met boeren in Limburg wordt een 'narcissistic personality disorder' veel meer getolereerd dan in de randstad bijvoorbeeld.
    Daar zit wel wat in ja. Er wordt "gemeten" naar afwijkend gedrag ten opzichte van "normale" mensen. Maar of het meer getolererd wordt weet ik niet. Zou het ook zo kunnen zijn dat mensen buiten de randstad minder van deze stoornissen weten/ horen, maar wel vinden dat de persoon (met een stoornis) afwjikend gedrag vertoont?

Zo ken ik een groep mense waar ik niet zozeer onderdel van ben. In deze groep wordt over een bepaald persoon gezegd dat het nogal egocentrisch is, moeilijk/ of slecht in iemand kan inleven en verbaal agressief wordt als hij zijn zin niet krijgt, terwijl ik met mijn ervaring zou zeggen dat hij behoordlijk "anto-sociaal" is.

En dat heb je wer gelijk, het wordt geaccepteert, maar betekent niet dat er geen sprake is van een stoornis.
      donderdag 4 augustus 2005 @ 09:46:49 #203
    4335 Faat
    Fokeiland O+
    pi_29418144
    Vraagje: Is het mogelijk dat iemand én Borderline heeft én een meervoudige persoonlijkheidsstoornis?

Zijn dit 2 dingen die iemand best wel tegelijk kan hebben of is dit een onwaarschijnlijke combinatie?

In het kort de reden waarom ik dit vraag: iemand die ik ken plakt ontzettend graag etiketjes op
    mensen en denkt dat ze er heel veel vanaf weet. Ik heb nu onenigheid met die persoon daarover
    gekregen, omdat het me mateloos irriteert dat ze de amateurpsycholoog uithangt. Maar goed,
    ik riep dus dat die 2 dingen helemaal niet samen konden gaan, maar vraag me nu toch af of ik wel
    gelijk heb. Het was ook meer de frustratie waarom ik riep dat het onmogelijk was denk ik eigenlijk.
    En dat staat natuurlijk verder los van het feit dat ze zo vreselijk irritant mensen loopt te beoordelen.

Maar hoe zit het precies ermee? Klopt het dat die 2 dingen best samen kunnen gaan of niet?
    Was it so hard Achilles
    So very hard to die
    Thou knowest and I know not
    So much the happier I
    pi_29418396
    Ik weet nog uit de korte onsuccesvolle periode dat ik psychologie studeerde dat verreweg de meeste mensen met een persoonlijkheidsstoornis aan meerdere psychische aandoeningen tegelijkertijd lijden. In mijn opinie is een combinatie van MPS en borderline dus heel goed mogelijk.

Sla de DSMIV er eens op na en kijk of de criteria elkaar tegenspreken. Wellicht dat is geldt voor enkele criteria, maar je hoeft nooit aan alle criteria te voldoen om met een bepaalde stoornis gediagnosticeerd te worden.
    Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
    pi_29419831
    quote:
    Op donderdag 4 augustus 2005 09:46 schreef Faat het volgende:
    Vraagje: Is het mogelijk dat iemand én Borderline heeft én een meervoudige persoonlijkheidsstoornis?

Zijn dit 2 dingen die iemand best wel tegelijk kan hebben of is dit een onwaarschijnlijke combinatie?

In het kort de reden waarom ik dit vraag: iemand die ik ken plakt ontzettend graag etiketjes op
    mensen en denkt dat ze er heel veel vanaf weet. Ik heb nu onenigheid met die persoon daarover
    gekregen, omdat het me mateloos irriteert dat ze de amateurpsycholoog uithangt. Maar goed,
    ik riep dus dat die 2 dingen helemaal niet samen konden gaan, maar vraag me nu toch af of ik wel
    gelijk heb. Het was ook meer de frustratie waarom ik riep dat het onmogelijk was denk ik eigenlijk.
    En dat staat natuurlijk verder los van het feit dat ze zo vreselijk irritant mensen loopt te beoordelen.

Maar hoe zit het precies ermee? Klopt het dat die 2 dingen best samen kunnen gaan of niet?
    Das een lastige.

Kan nog herinneren van psychopathologie, dat mijn docenten aangaven dat er niet zoiets bestaat als MPS (is trouwens verouderd, volgens mij is het nu een dissociatieve stoornis?! of zoiets, ben het ff kwijt) Volgens mij is het eerder zo dat iemand met BPS dissociatieve ?! kenmerken kan hebben. Is vast wel iemand anders die het exacte antwoord (en benaming ) weet?!
      donderdag 4 augustus 2005 @ 12:46:39 #206
    26467 raphidae
    ...antichrist...
    pi_29421576
    quote:

Duidelijke MPS is sowieso vrij zeldzaam, en in combinatie met BPS nog zeldzamer, maar het kan wel.

Het is wel zo dat er dan persoonlijkheidsmanefestaties kunnen zijn zonder BPD, of dat de BPD zich verplaatst.
    pi_29423038
    Tja, ik begin steeds meer en meer in te zien dat een relatie hebben er niet in zit. Een relatie kun je het sowieso niet noemen. Relaties zoals we die kennen zijn gedefineerd met gevoelens en een drang om bij elkaar te zijn en je goed te voelen. Dat maakt het geheel een relatie. Iemand die leidt aan een gedragsstoornis zal dus angst voelen op rare momenten (als ze bij je zijn bijvoorbeeld), elke dag andere gevoelens hebben etc. etc.

Ik merk nu al dat het me veel tijd kost, en ik denk dat ik wel iets meer afstand ga nemen. Ik wil het contact niet verbreken, maar ik zorg er wel voor dat ik druk blijf met m'n eigen dingen (lastig hoor als je iemand leuk vind)
    pi_29428542
    quote:
    Op donderdag 4 augustus 2005 14:20 schreef Viper_74 het volgende:
    Tja, ik begin steeds meer en meer in te zien dat een relatie hebben er niet in zit. Een relatie kun je het sowieso niet noemen. Relaties zoals we die kennen zijn gedefineerd met gevoelens en een drang om bij elkaar te zijn en je goed te voelen. Dat maakt het geheel een relatie. Iemand die leidt aan een gedragsstoornis zal dus angst voelen op rare momenten (als ze bij je zijn bijvoorbeeld), elke dag andere gevoelens hebben etc. etc.

Ik merk nu al dat het me veel tijd kost, en ik denk dat ik wel iets meer afstand ga nemen. Ik wil het contact niet verbreken, maar ik zorg er wel voor dat ik druk blijf met m'n eigen dingen (lastig hoor als je iemand leuk vind)
    Kan me voorstellen dat het lastig is voor je, je hebt niet alleen te maken met de dubbele gevoelens van de ander, maar ook die van jezelf.

Wel goed van je dat je het zo duidelijk kan vertellen, dat schept helderheid voor jezelf!
    pi_29433269
    quote:
    Op donderdag 4 augustus 2005 14:20 schreef Viper_74 het volgende:
    Tja, ik begin steeds meer en meer in te zien dat een relatie hebben er niet in zit. Een relatie kun je het sowieso niet noemen. Relaties zoals we die kennen zijn gedefineerd met gevoelens en een drang om
    Denk eraan dat je grenzen moet stellen! ik heb tot vandaag een vriendin gehad met BPS. (3.5 jaar relatie) Ze ging steeds een stapje verder, net altijd over de grens heen. en dan was je wel even boos, maar dan accepteer je het weer, volgende keer weer een stapje verder.....

je wordt er helemaal gek van....en uiteindelijk heeft zij het uitgemaakt omdat ze de relatie niet meer zag zitten. En daar heb je dan al die moeite voor gedaan, 3 jaar lang?? Ik kan je dringend adviseren om GEEN relatie aan te gaan met iemand die bps heeft.
    Sig
      vrijdag 5 augustus 2005 @ 00:32:54 #210
    11091 SEMTEX
    Mevr. Hoe-die-nie
    pi_29434423
    Ligt aan de gradatie van BPS, denk ik.
    pi_29435371
    quote:
    Deze twee gaan vaak samen ja. Dissociatieve verschijnselen zijn één van de kenmerken van bps. Mensen met een dissociatieve stoornis zijn vaak slachtoffer van extreem geweld/ sexueel misbruik en ontwikkelen daardoor vaak een dissociatieve stoornis.
      vrijdag 5 augustus 2005 @ 07:19:54 #212
    4335 Faat
    Fokeiland O+
    pi_29439015
    Een dissociatieve stoornis is iets anders dan een meervoudige persoonlijkheidsstoornis imho
    Was it so hard Achilles
    So very hard to die
    Thou knowest and I know not
    So much the happier I
    pi_29439308
    dat zijn twee hele andere dingen. snap niet goed hoe die twee door elkaar gehaald kunnen worden.
    ♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
    pi_29439937
    Is niet heel iets anders. Je hebt verschillende dissociatieve stoornissen.

DSM4 noemt MPS niet meer, het is nu Dissociatieve identiteitsstoornis, ofwel DIS. Dus 1 van de dissociatieve stoornissen di er zijn!
    pi_29443736
    quote:
    Op donderdag 4 augustus 2005 23:48 schreef whizzkey het volgende:

[..]

Denk eraan dat je grenzen moet stellen! ik heb tot vandaag een vriendin gehad met BPS. (3.5 jaar relatie) Ze ging steeds een stapje verder, net altijd over de grens heen. en dan was je wel even boos, maar dan accepteer je het weer, volgende keer weer een stapje verder.....

je wordt er helemaal gek van....en uiteindelijk heeft zij het uitgemaakt omdat ze de relatie niet meer zag zitten. En daar heb je dan al die moeite voor gedaan, 3 jaar lang?? Ik kan je dringend adviseren om GEEN relatie aan te gaan met iemand die bps heeft.
    Ja dat moet je zeker, maar eigenlijk heb je altijd je persoonlijke grenzen, niet alleen bij mensen met BPS. Je moet er gewoon voor oppassen dat je er niet teveel ingetrokken wordt. De persoon in kwestie kan er niet veel aan doen en die zal er zelf vrij weinig van merken/voelen. Jij bent diegene die de klappen vangt

die vriendin had het erg ?
    ze ging steeds verder, wat bedoel je, dat ze je steeds meer afstootte (omdat je te dichtbij kwam ofzo)

tja ze zegt dat ze tijd nodig heeft, maar goed we weten wat dat betekent in een relatie
    pi_29533918
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 11:54 schreef tonks het volgende: Borderline is fictie
    Ja, dat dacht ik ook. Borderline bestaat helemaal niet. De term is achterhaald
    pi_29540071
    Misschien het feit dat de term borderline vrij snel gebruikt wordt en dit veel omvattend is denk ik toch echt wel dat zoiets bestaat.

Anders kan je ook zeggen dat stress niet bestaat of gevoelens. Iedereen voelt zich wel eens kut
    pi_29546427
    quote:
    Op woensdag 10 augustus 2005 16:37 schreef Viper_74 het volgende:
    Misschien het feit dat de term borderline vrij snel gebruikt wordt en dit veel omvattend is denk ik toch echt wel dat zoiets bestaat.
    Anders kan je ook zeggen dat stress niet bestaat of gevoelens. Iedereen voelt zich wel eens kut
    Ik bedoelde dat de term 'borderline' gewoon achterhaald is. Symptomen komen wel voor enzo.. Maar ik dacht dat in de psychologie was afgesproken om de term niet meer te gebruiken of is die afspraak ook al weer achterhaald?
      donderdag 11 augustus 2005 @ 03:00:01 #219
    11091 SEMTEX
    Mevr. Hoe-die-nie
    pi_29552735
    quote:
    Op woensdag 10 augustus 2005 04:30 schreef Kered het volgende:

[..]

Ja, dat dacht ik ook. Borderline bestaat helemaal niet. De term is achterhaald
    Het is een hokje. Voor sommige mensen kan het heel fijn zijn te weten waarom ze dingen doen zoals ze doen (Neeee, je verschuilen achter dat hokje is dan niet wat ik bedoel en ja, dat zullen genoeg types doen) en kan dat werken als opluchting. Als jij dat fictie vindt; dat kan. Maar voor een hele hoop mensen vallen een hoop puzzelstukjes op hun plek als ze zo'n etiketje op krijgen geplakt.
    pi_29554167
    Het is ook een benaming om veel syptomen bij elkaar te pakken en makkelijker begrijpbaar te maken. Als je mensen moet gaan uitleggen dat je psychische problemen hebt en dit en dat etc.

borderline is gewoon korter

Trouwens het gaat nu de goede kant op (beter), dus we zien wel waar het heen gaat

ps. Waarschijnlijk open ik morgen een topic met "relatie voorbij"
      vrijdag 12 augustus 2005 @ 00:22:43 #221
    11948 Xortes
    Divide and Conquer
    pi_29571877
    Is iemand hier bekend met het verschil tussen Borderline persoonlijkheids stoornis (BPS) on Borderline persoonlijkheids organisatie (BPO)?

Ik ben dus officieel gediagnosticeerd met BPO, hetgeen nogal verwarrend werkt met BPS. Ik wil het verschil wel een keer exact uitleggen in een nieuw topic bijvoorbeeld, maar ik vroeg me af of mensen er al bekend mee waren of dat het iets onbekends was. Ik lees namelijk nogal vaak dat veel mensen zichzelf of anderen diagnosticeren met BPS, terwijl volgens mij er nog veel meer mensen zijn met BPO en ik denk dat het vaak verwart wordt met elkaar. BPS is veel zeldzamer dan BPO en mensen met BPO zijn een stuk minder lastig te behandelen dan mensen met BPS.

Lekker, dat gegooi met termen, maar is het bekend?
    Iedereen is slechts een verzinsel van degene die hij ontmoet - Marten Toonder
      vrijdag 12 augustus 2005 @ 02:13:54 #222
    11091 SEMTEX
    Mevr. Hoe-die-nie
    pi_29574022
    Is een BPO hetzelfde als een highlevel borderliner?
    pi_29574451
    Edit: doe maar niet.

[ Bericht 92% gewijzigd door Copycat op 12-08-2005 08:52:58 (Onzin = weg) ]
    pi_29576644
    Vaak zijn er veel symptomen van borderline, maar mag het zo niet genoemd worden. Volgens mij is dat wel een afspraak die vaak gemaakt wordt tussen hulpverleners. Is net als iemand RSI heeft, dan zijn er syptomen van RSI, maar zo mag het niet genoemd worden.

Bij een vriendin van mij hebben hulpverleners wel degelijk gezegd dat ze borderline heeft. Ze heeft er veel over gelezen en daardoor meer inzicht gekregen. Ze is door diepe dalen gegaan, maar is nu gelukkig weer op de goede weg.
    Ze ziet alles erg zwart-wit. Iemand is goed of deugt niet. In de tijd dat het erg slecht met haar ging beschadigde ze zichzelf heel erg en mocht van zichzelf ook geen mooie spullen e.d. hebben. Die gooide ze dan ook kapot.

BPO ken ik helemaal niet.
      vrijdag 12 augustus 2005 @ 14:41:34 #225
    11948 Xortes
    Divide and Conquer
    pi_29581277
    PBO is eigenlijk is heel anders dan BPS, maar heeft er wel degelijk mee te maken. Ik zal eens een officiele defintie zoeken.

Hier staat een goede uitleg:

http://www.moeilijkemensen.nl/info/structurelediagnostiek.html
    Iedereen is slechts een verzinsel van degene die hij ontmoet - Marten Toonder
    pi_29592702
    Was dat niet gewoon het verschil tussen borderline als persoonlijkheidsstoornis (nauwelijks te behandelen, gaat nooit over) en het hebben van borderlinekenmerken, maar geen persoonlijkheidsstoornis (wel te behandelen en iedereen heeft het)?
    pi_29691582
    quote:
    Op vrijdag 12 augustus 2005 02:13 schreef SEMTEX het volgende:
    Is een BPO hetzelfde als een highlevel borderliner?
    Een hoogbegaafde borderliner zeg maar? Zijn die ook hoog sensitief?
    pi_29761103
    BPO? leer elke dag wat nieuws....
      maandag 22 augustus 2005 @ 21:04:07 #229
    26467 raphidae
    ...antichrist...
    pi_29870782
    quote:
    Op vrijdag 12 augustus 2005 00:22 schreef Xortes het volgende:
    Is iemand hier bekend met het verschil tussen Borderline persoonlijkheids stoornis (BPS) on Borderline persoonlijkheids organisatie (BPO)?

Ik ben dus officieel gediagnosticeerd met BPO, hetgeen nogal verwarrend werkt met BPS. Ik wil het verschil wel een keer exact uitleggen in een nieuw topic bijvoorbeeld, maar ik vroeg me af of mensen er al bekend mee waren of dat het iets onbekends was. Ik lees namelijk nogal vaak dat veel mensen zichzelf of anderen diagnosticeren met BPS, terwijl volgens mij er nog veel meer mensen zijn met BPO en ik denk dat het vaak verwart wordt met elkaar. BPS is veel zeldzamer dan BPO en mensen met BPO zijn een stuk minder lastig te behandelen dan mensen met BPS.

Lekker, dat gegooi met termen, maar is het bekend?
    Voorzover ik weet kan je niet gediagnosticeerd worden met BPO, de PO's zijn een andere manier van symptomen uitsplitsen die veroorzaakt worden door allerlei stoornissen, waaronder BPD.

De symptomen die als een BPO aangemerkt worden zijn grotendeels dezelfde als de criteria voor BPD, en de criteria van de DSM-IV voor BPD zijn daar zelfs gedeeltelijk uit afgeleid.

Simpel gezegd is Kernberg's (sterk bekritiseerde) systeem van klassificeren anders dan die van de DSM-IV, en heeft zijn 'ding' een andere naam. Maar uiteindelijk gaat het over dezelfde symptomen en dezelfde stoornis.

[ Bericht 9% gewijzigd door raphidae op 22-08-2005 21:12:07 ]
      dinsdag 23 augustus 2005 @ 00:41:22 #230
    94405 Tarak
    Follow the white rabbit...
    pi_29874547
    quote:
    Je weet dat er grote wetenschappelijke twijfels zijn of zoiets als MPS wel bestaat of dat het allemaal fantasten zijn. (dat is natuurllijk ook een persoonlijkheidsstoornis )

Ik heb een vriendin bij wie de diagnose borderline gesteld is, het is een fantastisch mens, maar ik denk niet dat het ooit beter gaat worden qua stemmingswisselingen en hoe zij zich daardoor mee laat sleuren, en de invloed die dat weer heeft op haar leven.

[ Bericht 11% gewijzigd door Tarak op 23-08-2005 02:04:39 (zinsvolgorde gewijzigd) ]
    If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')