Wat jij dus eigenlijk wilt zeggen is dat iedereen die voorbarig conclusies trekt, Borderline heeftquote:
quote:Op vrijdag 10 juni 2005 08:38 schreef Martijntj het volgende:
[..]
Wat jij dus eigenlijk wilt zeggen is dat iedereen die voorbarig conclusies trekt, Borderline heeft?
hahahah neej... ik bedoel meer dat ik vanochtend 3 of 4 topics hier zat te lezen waarbij iemand door zijn haar (ex-) partner slecht behandeld werd of dat er nukkig etc gereageerd werd, en er gelijk borderline gediagnostiseerd (oid) werd...quote:Op vrijdag 10 juni 2005 08:38 schreef Martijntj het volgende:
[..]
Wat jij dus eigenlijk wilt zeggen is dat iedereen die voorbarig conclusies trekt, Borderline heeft?
nou dat is wel erg zwart-wit gesteld hoorquote:Op vrijdag 10 juni 2005 08:38 schreef Martijntj het volgende:
[..]
Geloof ik ook, en dat zie je niet alleen bij borderline, maar ook bij bijv. ADHD, MDS, HSP gazomaardoor. En dan zijn het niet alleen de patienten zelf of hun omgeving die te snel een etiketje plakken, maar ook gewoon de 'professionele' hulpverleners. Daar zit ook een hoop kaf tussen het koren, figuren die net een bijscholingscursus ADHD hebben gehad en de symptomen ineens in iedereen die ze voor zich krijgen menen te herkennen. Of het gewoon niet weten en toch een diagnose willen stellen.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 08:57 schreef Ben_soms_best_lief het volgende:
Ach, als je naar dergelijke symptomen kijkt, kan iedereen er wel wat van zichzelf invinden...
Ik vind dat er de laatste jaren sowieso wel erg snel een diagnose gesteld wordt, als iemand ander gedrag vertoont, dan wat men "normaal" vindt. Maar goed...
Maar dat is toch bij een heleboel dingen zo... Dat je je herkent in de symptomen betekent niet automatisch dat je het ook hebt!quote:Op vrijdag 10 juni 2005 08:57 schreef Ben_soms_best_lief het volgende:
Ach, als je naar dergelijke symptomen kijkt, kan iedereen er wel wat van zichzelf invinden...
klopt ... ik denk persoonlijk als je het idee hebt borderline oid te hebben dat je dat wel uit laat zoeken. En geloof me leven met borderline is pittig hoorquote:Op vrijdag 10 juni 2005 09:11 schreef Nijna het volgende:
[..]
Maar dat is toch bij een heleboel dingen zo... Dat je je herkent in de symptomen betekent niet automatisch dat je het ook hebt!
nee hoor, echt heel nieuw is het niet. al wordt soms naar mijn idee de diagnose te snel gesteld.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 10:41 schreef _The_General_ het volgende:
Ik hoor pas sinds een aantal jaren over Borderline, is dit redelijk nieuw? Nieuw in de zin dat deze diagnose gesteld wordt?
quote:Beschrijving
Levercirrose is een toestand waarbij leverweefsel onherstelbaar is beschadigd als gevolg van een infectie, vergiftiging of van een andere ziekte.
Levercirrose is het eindstadium van alle chronische leverziekten
Het normale leverweefsel wordt vervangen door littekenweefsel en gebieden met herstellende levercellen. Als levercellen afsterven, kan daar dik littekenweefsel voor in de plaats komen. Door het afsterven van deze cellen zullen de functies van de lever door steeds minder cellen vervuld moeten worden. De lever wordt daardoor eerst groter, later bij verdere verlittekening, wordt de lever kleiner.
Als de levercellen afsterven wordt het steeds moeilijker voor het bloed om door de lever te stromen. Er treedt stuwing op en de bloedstroom zal een omweg om de lever gaan maken. Omdat de lever niet meer in staat is om afbraakproducten op de juiste manier af te voeren wordt de concentratie van deze stoffen in het bloed steeds hoger. Dit kan leiden tot ernstige complicaties, waaronder coma door hersenbeschadiging en kan zelfs fataal zijn.
Bron
akkoord ...quote:Op vrijdag 10 juni 2005 08:57 schreef Ben_soms_best_lief het volgende:
Ik vind dat er de laatste jaren sowieso wel erg snel een diagnose gesteld wordt, als iemand ander gedrag vertoont, dan wat men "normaal" vindt. Maar goed...
quote:Prikkelbare Darm Syndroom (IBS)
Prikkelbare darm syndroom (vaak wordt ook het Engelse woord irritable bowel syndrome (IBS) gebruikt) wordt soms ook spastisch colon of 'spastische darm' genoemd. Maar dat is een ongelukkige benaming omdat daarmee een onjuiste oorzaak voor de aandoening wordt gesuggereerd.
Het prikkelbare darm syndroom komt voor bij 15 tot 20 procent van de vrouwen en 5 tot 20 procent van de mannen, voornamelijk vanaf het 15e tot het 65e levensjaar. Slechts éénderde van de mensen met klachten die overeenkomen met het prikkelbare darm syndroom zoekt medische hulp.
Het is een vervelende maar geen ernstige aandoening. Er bestaat geen verhoogde kans op darmkanker.
Wat is het?
Er is sprake van het prikkelbare darm syndroom als een u tijdens het voorbije jaar gedurende langere tijd (minstens 12 weken aan een stuk) continu of met tussenpauzen buikpijn of een onaangenaam gevoel in de buik hebt, met daarbij één of meer van de volgende klachten:
- een opgeblazen gevoel in de buik,
- een wisselend ontlastingspatroon (meer dan drie keer per dag of minder dan drie maal per week, geregeld diarree en/of verstopping of een afwisseling van beide),
- abnormale vorm van de ontlasting (zacht of waterig, of zeer hard)
- wijzigingen in de manier van ontlasten (abnormaal persen, loze aandrang of het gevoel van dat er nog iets achter gebleven is na de ontlasting);
- slijm zonder bloed in de ontlasting,
- winderigheid
- Bij drukken op de buik een pijnlijke en gevoelige dikke darm
Soms gaat het gepaard met andere klachten zoals misselijkheid, minder goed verteren van voedsel en herhaaldelijk boeren (dyspepsie), moeheid, klachten bij het plassen (dysurie). Ook komen soms klachten van angst, depressie en stress voor.
De klachten zijn vaak langdurig, komen voor in periodes, en zijn doorgaans wisselend van aard. Het valt niet te voorspellen hoe bij iemand het beloop van de klachten zal zijn.
Oorzaak
Er bestaat momenteel nog geen goede verklaring voor de klachten van het prikkelbare darm syndroom.
Soms lijken de klachten te ontstaan na een eerdere ernstige darminfectie (zoals een besmetting met bacteriën zoals Campylobacter of Salmonella), of bij een periode van grote spanning.
Volgens sommige onderzoekers zou het ook kunnen te maken hebben met een gebrek aan vezels in de voeding, of het gebruik van melkproducten (lactose-intolerantie).
Wanneer naar de huisarts?
Omdat een prikkelbare darm in principe een onschuldige aandoening is hoeft u er niet mee naar de huisarts te gaan.
Het is wel raadzaam naar de huisarts te gaan als er sprake is van:
- Gewichtsverlies van 3 kg of meer in een maand tijd. Vooral als er geen duidelijke verklaring voor is zoals het volgen van een dieet;
- Als er darmkanker in de familie voorkomt;
- Bij pijn laag in de buik;
- Bij koorts of temperatuurverhoging;
- Als er (bij vrouwen) een relatie tussen de buikpijn en de menstruatie lijkt te zijn;
- Als er een relatie lijkt te zijn met het gebruik van medicijnen (antibiotica, calciumantagonisten, diuretica, codeïne, morfine), voedingsmiddelen, genotsmiddelen, melk, kunstmatige zoetstoffen, light producten (sorbitol en aspartaam) of alcohol;
- Na een verblijf in de (sub-)tropen of het Middellandse Zeegebied;
- Bloed bij de ontlasting;
- Langer dan twee weken diarree;
- Hardnekkige klachten met ernstige hinder of als het normale dagelijkse functioneren eronder begint te lijden;
- Als u zich ernstig ongerust maakt;
- Bij een verstopping (obstipatie) die niet overgaat ondanks het gebruik van veel vezels en veel drinken.
Diagnose
Meestal kan de arts de diagnose stellen zonder aanvullend onderzoek. Wanneer evenwel twijfel bestaat dat het om een inflammatoire darmziekte (zoals de ziekte van Crohn) of darmkanker zou kunnen gaan, is aanvullend onderzoek altijd aangewezen. Ook bij oudere mensen die voor het eerst klachten hebben, zal aanvullend onderzoek nodig zijn om darmkanker met voldoende zekerheid uit te sluiten.
zie ook artikel : Darmkanker
zie ook artikel : Ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa
De klachten van het prikkelbare darm syndroom vertonen ook gelijkenis met klachten die passen bij sommige genitale aandoeningen (bv. endometriose).
zie ook artikel : Endometriose
Alarmtekenen voor ernstige pathologie:
• diarree langer dan 2 weken, met ernstig ziekzijn of rectaal bloedverlies (verdenking op inflammatoire darmziekte)
• oudere patiënten met voor het eerst klachten, bloedverlies bij ontlasting, onbedoeld gewichtsverlies (meer dan 3 kg in een maand), bij palpatie of rectaal toucher (linkszijdige) weerstand, het voorkomen van een colorectaal carcinoom bij eerstegraads familieleden (verdenking op een colorectale maligniteit)
Behandeling
Er bestaat momenteel geen behandeling en geneesmiddelen zijn in de meeste gevallen niet aan te raden.
• Belangrijk is vooral dat u als patiënt goed geïnformeerd bent over het prikkelbaar darm syndroom en u niet nodeloos ongerust maakt. Ongerustheid kan een belangrijke rol spelen bij het in stand houden van de klachten. Er kan een vicieuze cirkel ontstaan van klachten, ongerustheid, verergering klachten, ongerustheid enz.
• Sommige mensen vermijden allerlei activiteiten omdat ze angst hebben voor het optreden van de klachten, zonder dat daar medisch gezien een noodzaak toe bestaat. Dit kan de klachten verergeren. U moet uw normale activiteiten zoveel mogelijk blijven verrichten.
• Er bestaat een verband tussen stress en het prikkelbare darm syndroom. Spanningen en klachten kunnen elkaar negatief beïnvloeden.
Voeding
- Hoewel er enige samenhang is tussen afwijkende voeding, eet-, bewegingspatronen en buikklachten, zijn effecten van maatregelen op dit vlak niet aangetoond. Ook is het nuttig effect van een vezelrijk dieet onvoldoende aangetoond. Indien de klachten lijken samen te hangen met een onregelmatig eetpatroon wordt regelmatig eten volgens de richtlijnen van gezonde voeding aanbevolen. Ook bij klachten over obstipatie en diarree gelden de richtlijnen voor gezonde voeding.
Dat betekent o.m.:
- dagelijks gebruik van voldoende verse groente en fruit;
- voldoende vezel inname;
- minimaal twee liter vocht per dag;
- weinig vet
- Bij weinig lichamelijke activiteit en vooral bij obstipatie (verstopping) beveelt de huisarts extra lichaamsbeweging aan, bijvoorbeeld dagelijks een half uur wandelen of fietsen.
Geneesmiddelen
Bij behandeling van het prikkelbare darm syndroom worden geneesmiddelen meestal niet aangeraden omdat van geen enkel medicament de effectiviteit is aangetoond.
- Bij obstipatie (verstopping) kan de huisarts evt. een vezelrijk dieet of bulkvormers(zoals psyllium) voorschrijven, met ruime vochtinname. Een andere mogelijkheid is een laxerend middel zoals lactulose of natrium picosulfaat.
- De effectiviteit van geneesmiddelen die de bewegelijkheid van de darm beïnvloeden (zoals mebeverine, merknaam Duspatalin), of zg. spasmolitica zoals Otilonium bromide (Spasmomen) en pinaveriumbromide (Dicetel), is niet aangetoond.
Bron
Sorry wolkje niet gezien...quote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:38 schreef Wolkje het volgende:
Borderline Persoonlijkheidsstoornis - deel 3
liep al een 'reeks' over
quote:Op vrijdag 10 juni 2005 08:00 schreef avotar het volgende:
[..]
En nu ophouden met iedereen die chagerijnig is en je slecht behandeld of anders reageert dan je zou verwachten gelijk met borderline bestempelen....
djeeezzzzz...![]()
Ach goshie.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:47 schreef avotar het volgende:
[..]
Sorry wolkje niet gezien...
maar ik heb al gemerkt dat de reden dat ik dit uberhaupt postte al verloren is gegaan...![]()
![]()
quote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:49 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ach goshie.
Je post een lijst met symptomen...
Wat moeten we daar mee?
quote:Op vrijdag 10 juni 2005 08:48 schreef avotar het volgende:
[..]
hahahah neej... ik bedoel meer dat ik vanochtend 3 of 4 topics hier zat te lezen waarbij iemand door zijn haar (ex-) partner slecht behandeld werd of dat er nukkig etc gereageerd werd, en er gelijk borderline gediagnostiseerd (oid) werd...
Ik vind het ook interessant om over een prikkelbare darm te lezen.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:51 schreef petitlapin het volgende:
ik vind het ook interessant, moonah, van het zo eens te lezen ...
doe dat dan ook eens.....quote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:51 schreef petitlapin het volgende:
... lezen ...
En kijk, daar hebben we de eerste scepticus al.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:54 schreef tonks het volgende:
Borderline is fictie
ik zeg toch dat ik het echt interessant vindt, oprecht, om eens de symptomen van borderline te lezenquote:
quote:Op vrijdag 10 juni 2005 08:38 schreef Martijntj het volgende:
[..]
Tja, mensen houden nu eenmaal van etiketjesquote:Op vrijdag 10 juni 2005 08:00 schreef avotar het volgende:
En nu ophouden met iedereen die chagerijnig is en je slecht behandeld of anders reageert dan je zou verwachten gelijk met borderline bestempelen....
Uhh, getuigt dat niet van weinig karakter, ipv dat (alleen) de ander borderline heeftquote:Op vrijdag 10 juni 2005 15:45 schreef Silk1980 het volgende:
M'n beste vriendin is ook borderline, nog zo eentje die me in principe alles zou kunnen laten doen als ik niet beter had geweten![]()
Jij mag het interpreteren zoals je wil.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 16:12 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Uhh, getuigt dat niet van weinig karakter, ipv dat (alleen) de ander borderline heeft.
Just an idea.
Is automutilatie serieus genoeg voor je? Of eerst heel gezellig met z'n tweeën gaan picknicken, opeens de huid volgescholden worden, dan kwaad naar huis gaan en haar 2 uur later jankend aan de telefoon hebben dat ze het niet zo bedoelde en dat ze niet wist wat haar bezielde en of ze asjeblieft langs mocht komen om het uit te praten.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 16:46 schreef sweetgirly het volgende:
Kan het wel gaan lezen, wat ik niet doe.
Maar sorry hoor, als mannen door het stof kruipen wil dat óf zeggen dat ze hopeloos verliefd zijn óf dat ze geen karakter lees (zelf genoeg) vertrouwen hebben. En dat zou dus dan betekenen dat borderline gelijk staat aan een sterke persoonlijkheid ofzo.
Wat ik denk, naar mijn mening wordt er iets teveel gestrooid met termen als borderline, ADHD, etc etc. Moet iedereen zelf weten, maar valt mij wel op dat het meestal afkomstig is van mannen die óf zijn gekwetst óf waarvan het meisje er een punt achter heeft gezet et cetera. Maar goed excuus voor het falen van mansego. Dus als er dan over borderline of welk ziektebeeld dan ook gesproken wordt, gaarna iets serieuzer, want dat is oordelen om het oordelen zelf.
Tuurlijk is het allemaal duidelijk en helder (genoeg), sterker, het gaat me ook geen worst aan.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 18:45 schreef Silk1980 het volgende:
Is automutilatie serieus genoeg voor je? Of eerst heel gezellig met z'n tweeën gaan picknicken, opeens de huid volgescholden worden, dan kwaad naar huis gaan en haar 2 uur later jankend aan de telefoon hebben dat ze het niet zo bedoelde en dat ze niet wist wat haar bezielde en of ze asjeblieft langs mocht komen om het uit te praten.
Als het vastgesteld is door een arts en niet door mij, dan denk ik dat dat geen oordelen om het oordelen zelf is. Zoals ik al eerder zei hoorde ik pas achteraf dat ze borderline was. Als je dat niet weet is het moeilijk om daar op in te spelen. Ik denk niet dat dat een excuus is voor het falen van mansego, maar wel voor mij een verklaring waarom ik toen niet wist hoe ik ermee om moest gaan, en voor mij misschien ook wel een geruststelling dat het misschien niet aan mij lag. Klap voor de mansego als het uitgemaakt wordt, tuurlijk! Lijkt me ook niet zo vreemd. Ik zou het eerder heel vreemd vinden als iemand (man of vrouw) er geen zak om zou geven als hij of zij "gedumpt" werd, maar dat terzijde: het ging hier om borderline.
M'n beste vriendin is ook borderline. Dit heeft ze mij zelf verteld, dus heb ik niet zelf bedacht. Ze is getrouwd, maar wordt heel makkelijk verliefd op andere jongens. Gelukkig is ze er zelf erg van bewust dat dat te maken heeft met het borderline syndroom. Ik zou daar zelf ook nooit misbruik van maken, daar is ze mij te dierbaar voor. Ze snijdt, brandt zichzelf af en toe. Nouja, ik kan hier wel een hele lijst van dingen op gaan noemen, maar dat was eigenlijk helemaal mijn bedoeling niet bij m'n eerste post in dit topic. Waar het mij om ging is dat het geen probleem hoeft te zijn voor de mensen in je omgeving, zolang je er maar van bewust bent.
Ik hoop dat ik het zo iets duidelijker voor je gemaakt heb.![]()
Het ging me ook verder niet over dat ik zo nodig 'mijn verhaal' kwijt moest ofzo, of dat ik zo'n medelijden heb met mezelf of met mensen die borderline zijn. Ik probeerde wat meer inhoud te geven aan dit topic, aangezien er tot nu toe alleen maar met symptomen gegooid werd.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 22:58 schreef sweetgirly het volgende:
Verhaal
[.Mijn slap gelul..]
Nog meer verhaal, maar toch effe gequote om duidelijk te maken dat ik weer terugpraat naar jou
Stiekem vond ik het wel een hele goede manierquote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:56 schreef Moonah het volgende:
[..]
Avator, het is niet mijn bedoeling je in de zeik te zetten (al deed ik dat wel)
Ook ja..quote:Op maandag 13 juni 2005 13:24 schreef superbezo het volgende:
P.s. Ik denk ook dat er met name hier op een topic van mij wordt gedoeld over een ex van mij die mij lastig blijft vallen.
+ gelijk in de verdediging duikend en wazig verhaal
voila... en als jij mijn topic had gelezen had je nu niet meer gereageerdquote:Op maandag 13 juni 2005 13:50 schreef superbezo het volgende:
Hmm, als je mijn topic goed had gelezen, dan had je kunnen lezen dat er alleen mensen die dachten dat mijn ex wel eens Borderline zou kunnen hebben. Ik nog andere mensen vor zo ver ik heb kunnen constateren hebben ooit een diagnose gesteld dat zij Borderline zou hebben. Ik stel ook niet de vraag of ander mensen die diagnose kunnen stellen. Ik stel alleen de vraag of ze hier in deze theorie ook iets zien.
Overigens wil ik niemand hiermee aanvallen, dat is in geenzins mijn bedoeling. Ik vind dat Borderline serieus genomen moet worden, en niet dat iedereen gaat lopen roepen: jij hebt ook Borderline!
Borderline is een serieus iets, dus laten we alsjeblieft met z'n allen serieus over blijven.
valt reuze mee m.i. ?quote:Op maandag 13 juni 2005 14:08 schreef Scorpie het volgende:
Echt weer zo`n typische ziekte die opgeplakt word op elke rasmongool die afwijkt van de standaard opvatting in Nederland. Hieronder lijden de echte Borderliners...
God, sommige mensenquote:Op vrijdag 17 juni 2005 19:14 schreef tulpje6 het volgende:
Kunnen mannen ook borderline krijgen? Volgens mij niet of wel? Ik heb er nog nooit van gehoord dat een man borderline had. Tis meer een ziekte voor hysterische labiele wijven enzo geloof ik, een leuk stempeltje in de psychiatrie. En in die psychiatrie is afgesproken volgens mij dat je dit stempeltje alleen op vrouwen plakt en nooit op mannen (die zijn gewoon psychopatisch ofzo haha ipv borderline).
Or am I wrong? Ik ken een jongen die wel aan een aantal kenmerken voldoet. (Echt, serieus. Wil ze best wel noemen evt. als men dat hier wilt, tis niet zo van 'o ja dat past ook wel').
Het is zelfs zo, dat Borderline meer bij mannen voor komt dan bij vrouwen.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 19:14 schreef tulpje6 het volgende:
Kunnen mannen ook borderline krijgen? Volgens mij niet of wel? Ik heb er nog nooit van gehoord dat een man borderline had. Tis meer een ziekte voor hysterische labiele wijven enzo geloof ik, een leuk stempeltje in de psychiatrie. En in die psychiatrie is afgesproken volgens mij dat je dit stempeltje alleen op vrouwen plakt en nooit op mannen (die zijn gewoon psychopatisch ofzo haha ipv borderline).
Or am I wrong? Ik ken een jongen die wel aan een aantal kenmerken voldoet. (Echt, serieus. Wil ze best wel noemen evt. als men dat hier wilt, tis niet zo van 'o ja dat past ook wel').
Er wordt gedacht dat borderline meer bij vrouwen voorkomt, maar omdat borderline-mannen zoals eerder gezegd vaker in het criminele circuit belanden, en borderline-vrouwen veelal bij de hulpverlening terecht komen, is dat niet helemaal duidelijk.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 21:57 schreef superbezo het volgende:
[..]
Het is zelfs zo, dat Borderline meer bij mannen voor komt dan bij vrouwen.
Sorry, je hebt gelijk, had me ff vergist.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 22:25 schreef Wolkje het volgende:
[..]
Er wordt gedacht dat borderline meer bij vrouwen voorkomt, maar omdat borderline-mannen zoals eerder gezegd vaker in het criminele circuit belanden, en borderline-vrouwen veelal bij de hulpverlening terecht komen, is dat niet helemaal duidelijk.
Ik heb er zelf ook geen problemen mee hoor, als mensen iets hebben, zolang ik er maar geen last van heb, mogen mensen doen van mij wat ze willen.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 23:36 schreef Herr_Ratt het volgende:
vroegah was het beter, vroegah was iemand normaal of niet normaal, en niet normale mensen waren precies hetzelfde als normale mensen alleen waren ze dan niet helemaal normaal, en daar was niets mis mee en deed niemand moelijk over. Nu moeten we elke pukkel en elke puist een naam geven en met moeilijke kunsten een oplossing proberen te toveren zonder enig succes.
Kunnen we niet zoals vroegah gewoon zeggen van "kerel, als jij graag in jezelf snijdt dan moet je dat gewoon doen" in plaats van hem naar 1 of andere gare sufgeblowde knakker sturen die zichzelf spiegiejater noemt?
vrouwen ook hoorquote:Op vrijdag 17 juni 2005 23:40 schreef superbezo het volgende:
[..]
Mannen kunnen bijvoorbeeld erg agressief worden als ze Borderline hebben.
Dat is waar,maar er zijn ook genoeg mensen die zeggen dat ze borderline hebben,terwijl ze niet eens een diagnose hebbenquote:Op zaterdag 18 juni 2005 08:08 schreef Shira het volgende:
Het stempeltje wordt inderdaad vaak te snel gezet.
Meiden van een jaar of 17 die psychisch niet echt lekker in hun vel zitten, 1x bij een psycholoog geweest zijn, lopen de week daarop vol trots te verkondigen dat ze borderline hebben. Het is jammer, maar ik heb de opmerking al gelezen: het schijnt het nieuwe RSI te worden.
Mensen die daadwerkelijk bps hebben worden hierdoor niet serieus meer genomen op internet forums als deze, en zijn bang om hierover te praten of vragen te stellen (laat staan een discussie aan te gaan) want ze "stellen zich toch maar aan"
O dat deze jongen die ik ken ook, die richt ook zn agressie meer op de buitenwereld (al heeft ie wel vaak niet door dat ie zichzelf pijn doet: doet ie vet wild en roekeloos en komt er dan de volgende dag pas achter dat hij bijv. zn arm heeft gekneusd of ernstiger, maar dat kan ook -mede- aan alcoholmisbruik liggen natuurlijk, dan vervaagt sowieso al je pijngrens en bewustwording.) Dus dan is het geen borderline begrijp ik? Tis dus alleen borderline als je je agressie op jezelf richt bijv. dmv van automutilatie?quote:Op vrijdag 17 juni 2005 19:22 schreef Moonah het volgende:
Ja, Tulpje6, haha, mannen kunnen, haha, ook borderline krijgen. Haha.
Net als vrouwen en hysterische labiele haha, wijven.
Maar haha, mannen richten over het algemeen hun destructieve gedrag eerder haha, op de buitenwereld, en vrouwen eerder naar zichzelf. Haha.
O niet dus (zie bovenstaande quote voor mezelf) ik reageer weer es te snel zonder alles te hebben doorgelezen.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 23:40 schreef superbezo het volgende:
[..]
Ik heb er zelf ook geen problemen mee hoor, als mensen iets hebben, zolang ik er maar geen last van heb, mogen mensen doen van mij wat ze willen.
Maar mensen met Borderline zijn toch wel vaak lastig voor hun omgeving, tot soms zelfs gevaarlijk.
Mannen kunnen bijvoorbeeld erg agressief worden als ze Borderline hebben.
Met dezelfde conclusies en dezelfde 'het is eerder hysterie' en/of 'je stelt je aan'-opmerkingen.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:00 schreef KonnieKipke het volgende:
borderlinetopic #123325424543654
En natuurlijk het herkenningsmoment voor minstens 1000 users in de leeftijdscategorie 15-25...quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:59 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Met dezelfde conclusies en dezelfde 'het is eerder hysterie' en/of 'je stelt je aan'-opmerkingen.
Kan, maar hoeft niet.quote:Op woensdag 22 juni 2005 13:24 schreef Rode-neus het volgende:
Uit borderline bij mannen zich niet meer als een anti-sociale persoonlijkheidsstoornis :-S?
5? Ik dacht dat het er 9 warenquote:Op woensdag 22 juni 2005 16:40 schreef Chantal2800 het volgende:
Je kan pas bordeline hebben als je eerst grondig bent doorgelicht door een psychiater en je moet 5 kenmerken ervan vertonen,die bij iedereen weer kunnen verschillen.
Zet 2 mensen tegenover elkaar met een depressie,en je zult zien dat ze niet dezelfde kenmerken hebben.
Er zijn wel wat meer kenmerken nodig voordat je het borderline kan noemen. En die diagnose mag alleen door een psychiater gesteld worden. Die kan je dus niet zelf zomaar plakken!quote:Op zaterdag 18 juni 2005 10:51 schreef tulpje6 het volgende:
Tis dus alleen borderline als je je agressie op jezelf richt bijv. dmv van automutilatie?
Ja dan krijgen mannen het wel minder omdat die hun agressie idd op de buitenwereld meer richten.
Leer eerst maar eens zélf eerlijk en oprecht te zijn zonder allerlei spelletjes te spelen,quote:Op dinsdag 28 juni 2005 23:33 schreef JoeyT het volgende:
T lijkt wel de hele tijd dat spelletje van niet kunnen krijgen. Als ik hard to get speeldan vindt ze dat kut maar wel heel erg interessant... En sinds kort speel ik dat spel dus weer en krijg ik al dr aandacht... Alleen ik vind dat spel gewoon geen moer aan. Verder doe ik alsof ze me niet boeit terwijl dit wel zo is...
Inderdaad! De triestheid op fok is hoogquote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:00 schreef KonnieKipke het volgende:
borderlinetopic #123325424543654
Naja ik zie niet in wat ik nu oneerlijk doequote:Op woensdag 29 juni 2005 09:51 schreef Moonah het volgende:
[..]
Leer eerst maar eens zélf eerlijk en oprecht te zijn zonder allerlei spelletjes te spelen,
alvorens je naar je exvriendin
wijst...
Eens... maar goed.. ik weet dat dit mijn topic is.. maar het is gehijacked..quote:Op woensdag 29 juni 2005 09:53 schreef Marty26 het volgende:
[..]
Inderdaad! De triestheid op fok is hoog
Weet je wat het ergste is? Dat iedereen elkaar gek gaat zitten maken.
Hey dat gevoel ken ik... nou dan heb jij het ook enz enz...
Zo labiel als de pest en dan begint de ellende. En ik bedoel je zelf ziek lullen is niet zo moeilijk zeker als het met internet te maken heeft.
Ik hoop dat mijn reactie wel ontopic is?quote:Op woensdag 29 juni 2005 10:25 schreef avotar het volgende:
[..]
Eens... maar goed.. ik weet dat dit mijn topic is.. maar het is gehijacked..![]()
Naja t is ook niet echt iets verschrikkelijks... Zij:Joey heb je zin om wat te doen?quote:Op woensdag 29 juni 2005 10:17 schreef Copycat het volgende:
Spelletjes spelen is nu niet bepaald eerlijk en oprecht, JoeyT. Van beide kanten niet.
Door een ander gepakt die er mee is weggeredenquote:Op woensdag 29 juni 2005 10:27 schreef Copycat het volgende:
Hoezo gehijacked???
Dit dus zegmaar denk ik.quote:Op woensdag 29 juni 2005 10:27 schreef Copycat het volgende:
Hoezo gehijacked???
quote:Op woensdag 29 juni 2005 10:27 schreef JoeyT het volgende:
[..]
Naja t is ook niet echt iets verschrikkelijks... Zij:Joey heb je zin om wat te doen?
IK: Nee ik ga met de jongens weg...
Zij: Maar ik wil het zo graag...
Ik : Ok dan
Of afstandelijk doen totdat ze aan mij begint te hangen...
Dus het is ook niet echt oneerlijk ofso... Tis alleen vermoeiend... Maar ik weet niet of t met borderline te maken heeft? Zal wel niet toch?
Ok weet ik niet precies hoe sterk haar verlatingsangs is... Maar ik heb gewoon geen zin om als een hondje haar t gevoel te geven dat ze mijn leven is... Ik vind het nog heel erg moeilijk om een balans te vinden. Als ik teveel geef dat probeert ze over me heen te lopen omdat ze denkt dat ze de macht heeft en als ik me harder opstel dan vindt ze me een klootzak![]()
Als zij geen zin heeft om af te spreken dan is t geen probleem, maar heb ik geen zin dan ben ik een eikel... Soms ff vermoeiend![]()
Suffe huilie ben je... Tegen mij was gezegd dat ik in t borderline topic moest posten als ik er vragen over had...quote:
Ik huil niet boef Ik heb geen gezeik in me relatie enzo..quote:Op woensdag 29 juni 2005 10:32 schreef JoeyT het volgende:
[..]
Suffe huilie ben je... Tegen mij was gezegd dat ik in t borderline topic moest posten als ik er vragen over had...![]()
Quote mij dan gewoon nietquote:Op woensdag 29 juni 2005 10:35 schreef Marty26 het volgende:
[..]
Ik huil niet boef Ik heb geen gezeik in me relatie enzo..
Maar ik probeer ff te zien wat de TS bedoeld en was niet tegen jou.
Mij zal het een zorg wezen verder. Als je ook kijkt naar mijn reactie is dat ook alleen over het feit dat mensen elkaar dingen aan praten die er niet zijn.
Dus jou reactie is niet echt rechtvaardig![]()
maakt het uit wie je quote...:? Mijn god zeg ben jij niet de geene met het probleem?quote:Op woensdag 29 juni 2005 10:39 schreef JoeyT het volgende:
[..]
Quote mij dan gewoon nietIk heb 2 posts in dit topic gedropt en nu ga ik ermee vandoor
![]()
Kijk jij snapt hm... Niet zomaar Joey quotenquote:Op woensdag 29 juni 2005 10:42 schreef Marty26 het volgende:
[..]
dat iemand JOU de joeyT heeft geqoute
* Marty26 geeft een hand en zegt: Lekker boeind moet je wat drinken?![]()
Coffee coming ur way!quote:Op woensdag 29 juni 2005 10:46 schreef JoeyT het volgende:
[..]
Kijk jij snapt hm... Niet zomaar Joey quoten... Geef maar bakkie koffie, veel suiker veel melk
![]()
Nou dat is dus het heele verhaal op fok iedereen lult elkaar die symptonen aanquote:Op woensdag 29 juni 2005 11:03 schreef Geqxon het volgende:
Dus als je niet zo lekker in je vel zit, en je een beetje de symptonen hebt zoals in de OP, heb je dus borderline...
Dat is hetzelfde als iemand die een beetje druk is ADHD aanpraten"Ja sorry ik ben wat later ik heb namelijk borderline en moest nog ffkes in mijn polsen snijden"
Nee, maar ik vind dat mensen zichzelf of andere veel te snel borderline aanpraten. Als het ff niet goed met je gaat heb je meteen borderline.quote:Op woensdag 29 juni 2005 11:05 schreef Marty26 het volgende:
[..]
Nou dat is dus het heele verhaal op fok iedereen lult elkaar die symptonen aan
Inderdaad zo gaat dat met Borderline Burnout enz enz...quote:Op woensdag 29 juni 2005 11:09 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Nee, maar ik vind dat mensen zichzelf of andere veel te snel borderline aanpraten. Als het ff niet goed met je gaat heb je meteen borderline.
Borderline ligt imho iets verder dan niet lekker in je vel zitten. En dat vergeten sommige mensen: "Ow schat, ben je niet zo lekker vandaag? Dan heb je borderline. Kom de komende 5 weken maar niet op kantoor"
Dit topic was oorspronkelijk bedoeld als een statement tegen alle loze borderline diagnoses die users in topic aan het posten waren. Elke chagerijnige sneer van een partner werd als Borderline bestempeld en met dit topic probeerde ik dus daar tegen in te gaan door wat meer background te geven van Borderline.quote:Op woensdag 29 juni 2005 10:27 schreef Copycat het volgende:
Hoezo gehijacked???
Inderdaad dat is er zo fout aan het zoeken en praten over dat soort dingen met mensen die er alleen maar last van hebben... Probeer het eens met iemand die positief in het leven staan. Die gewoon zeggen maak je niet druk zoek een hobby een uitlaat klep...quote:Op woensdag 29 juni 2005 11:14 schreef Geqxon het volgende:
Precies. Op de eerste pagina zegt een fokker dat in zijn omgeving meerdere mensen borderline hebben. Dat is toch te gek voor woorden!
Zo dacht ik dus ook over dit topic... Vandaar dat ik dus serieus die vragen stelde... Mijn vriendinnetje heeft borderline en dat is vastgesteld door de psychiater...quote:Op woensdag 29 juni 2005 11:14 schreef avotar het volgende:
[..]
Dit topic was oorspronkelijk bedoeld als een statement tegen alle loze borderline diagnoses die users in topic aan het posten waren. Elke chagerijnige sneer van een partner werd als Borderline bestempeld en met dit topic probeerde ik dus daar tegen in te gaan door wat meer background te geven van Borderline.
De hijack opmerking was meer richting de users die klaagden over dat dit het zoveelste BL-topic was. Persoonlijk ben ik eigenlijk wel blij dat dit een toevluchtsoord is voor mensen die er daadwerkelijk mee te maken hebben.
Nee.. ik kan wel zeggen godszijdank niet. Maar een van m'n beste vriendinnen heeft een relatie met een Borderliner. En die is een paar weken geleden totaal doorgedraaid... gefrustreerd daardoor en de trend in de topics hier hebben voor dit topic gezorgd..quote:Op woensdag 29 juni 2005 11:20 schreef JoeyT het volgende:
[..]
Zo dacht ik dus ook over dit topic... Vandaar dat ik dus serieus die vragen stelde... Mijn vriendinnetje heeft borderline en dat is vastgesteld door de psychiater...
Heb je zelf ook borderline avotar?
Maar mensen in zijn omgeving weten het allemaal (dat hij borderline heeft) ?quote:Op woensdag 29 juni 2005 11:25 schreef avotar het volgende:
[..]
Nee.. ik kan wel zeggen godszijdank niet. Maar een van m'n beste vriendinnen heeft een relatie met een Borderliner. En die is een paar weken geleden totaal doorgedraaid... gefrustreerd daardoor en de trend in de topics hier hebben voor dit topic gezorgd..
Nee juist niet. Ik ben buiten haar ook een van de weinigen die het weet. Tenminste... aan haar kant van de relatie dan he.quote:Op woensdag 29 juni 2005 11:29 schreef JoeyT het volgende:
[..]
Maar mensen in zijn omgeving weten het allemaal (dat hij borderline heeft) ?
Slechts een paar mensen weten t van mijn vriendin en dat lijkt me wel zo slim. Ik vind het alleen wel ongelovelijk moeilijk om er mee om te gaan. Ik word er afentoe echt gek van en heb dan zin om dr gewoon ff door mekaar te schudden. Het is echt een kutziekte... Hoe gaat die vriendin van je ermee om? Doet ze lief tegen hm, of juist wat harder? hoe pakt ze t aan?
Ik begrijp haar precies... Het is telkens de vraag of je de ander wat kan verwijten... Echt ik vind t soms zo'n domme doos, maja dan houd ik me maar in omdat ze er toch niets mee kan doen. Totdat de maat vol is en dan krijgt ze t te horen... Ik krijg dus ook alleen feedback als ik zelf ongevoelig doe of als we een serieus gesprek hebben... Het is wel zo dat ze erg dr best voor me doet en ik weet dat ze heel veel om me geeft, maar t maakt t zo lastig om van de kleine dingetjes te genieten. Overigens heeft ze nu al een week een redelijk fijne stemming, maar dat komt dus ook door mn eigen instelling. Zolang ik het van me af kan zetten hebben we t fijn, maar ik kan dat gewoon niet altijd. Ik ben juist iemand die er van houdt als ze vriendinnetje heel gevoelig is...quote:Op woensdag 29 juni 2005 11:54 schreef avotar het volgende:
[..]
Nee juist niet. Ik ben buiten haar ook een van de weinigen die het weet. Tenminste... aan haar kant van de relatie dan he.
Ik vind het persoonlijk overigens geen ziekte, want een ziekte is behandelbaar en dat is Borderline niet imho.
Maar ze gaat er heel moeilijk mee om. Ze probeert hem gewoon als "normaal" te benaderen, maar zeker voor haar is het heel lastig. Ze krijgt nameljk heel weinig feedback van hem. Gevoelens toont hij niet richting haar en kan inderdaad heel koud zijn.
Maar zij is nu wel op het punt gekomen dat ze het niet meer trekt en dan komen dus de problemen he. Want je kan hem niets verwijten want hij heeft borderline
Vraag deze vragen eens aan een professionele hulpverlener voor je overhaaste conclusies trekt.quote:
Eeuhm is dit een reactie op mijn reactie, want dan snap ik het niet helemaal geloof ik.quote:Op maandag 4 juli 2005 11:08 schreef HeaRt_woRm het volgende:
tsjah wat heb je er aan als je het weet,je kan het beter niet weten dat ze borderline heeft
ja waarom wil je het zo graag weten,ze wilt het zelf toch niet.quote:Op maandag 4 juli 2005 13:14 schreef koala2002 het volgende:
[..]
Eeuhm is dit een reactie op mijn reactie, want dan snap ik het niet helemaal geloof ik.
Is de diagnose al lang geleden bij haar gesteld dan? *nieuwsgierig is* ..Ik heb al heeel lang problemen, al vanaf dat ik heel erg jong ben.. toen mn mams ziek werd toen ik 13 was en overleed, ging het bij mij helemaal mis en begonnen de symptomen zich meer en meer te uiten. Toen ik 17 was, werd het onofficieel al vastgesteld, een jaar later kwam het in mn dossier. .. Maar ik wilde er eerst ook niks van weten, ik flipte helemaal. Want alles wat ik erover las en hoorde was allemaal afschuwelijk en verschrikkelijk en betekende alleen maar dat het blijkbaar nooit over zou gaan. Ik had het gevoel dat ik niks meer was dan een stuk tekst op een papier, want zo sprekend was alles wat er stond. Zo was ik precies, ik had het gevoel dat ik mezelf kwijt was en wilde het gewoon ook niet meer weten, niet meer horen. . Tis ook best moeilijk te accepteren hoor.. nog steeds. Dat kost tijd. Voor de een meer dan voor de ander..quote:Op zondag 3 juli 2005 23:36 schreef koala2002 het volgende:
Bedankt voor je reactie, Ik weet ook niet hoor hoe dat behandelaar is, vandaar ook mijn vraag.
Symptonen bij bps zijn vaak hetzelfde(logisch) maar toch is het bij iedereen heel anders he, jij zocht van alles op, keek hoe het bij jou zat.
Zij wil er niks van weten, alles is te confronterend...
Moeilijk
We halen een aantal dingen door elkaar: Borderline is idd geen psychische aandoening, maar een psychologische. Een psychiater is arts, die behandeld ziektes. Een psycholoog is geen arts en behandeld persoonlijkheidproblematiek als Borderline.quote:Op dinsdag 19 juli 2005 20:33 schreef KonnieKipke het volgende:
sinds wanneer is een psychische aandoening geen ziekte?
Een borderlinepersoonlijksstoornis mag je gewoon een afwijking noemen hoor. Wat doet een psychiater? Die behandelt de ziektes van de geest.
Wat is het verschil tussen een psychische, een psychologische en een psychiatrische aandoening?quote:Op dinsdag 19 juli 2005 22:05 schreef An24 het volgende:
[..]
We halen een aantal dingen door elkaar: Borderline is idd geen psychische aandoening, maar een psychologische. Een psychiater is arts, die behandeld ziektes. Een psycholoog is geen arts en behandeld persoonlijkheidproblematiek als Borderline.
Ohja, ik was even vergeten dat er borderliners in dit borderline topic zaten...quote:Op dinsdag 19 juli 2005 22:05 schreef An24 het volgende:
[..]
We halen een aantal dingen door elkaar: Borderline is idd geen psychische aandoening, maar een psychologische. Een psychiater is arts, die behandeld ziektes. Een psycholoog is geen arts en behandeld persoonlijkheidproblematiek als Borderline.
je hebt het over mij? Pff gelukkig niet...heb er wel mee te maken, maar das op professioneel vlak, thank god!!!quote:Op dinsdag 19 juli 2005 22:21 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
Ohja, ik was even vergeten dat er borderliners in dit borderline topic zaten...![]()
Ja, wat je vertelt is duidelijk.quote:Op dinsdag 19 juli 2005 22:27 schreef An24 het volgende:
Pff ff kijken of ik het duidelijk uitgelegd krijg:
zou je aan konniekipke moeten vragen...volgens profiel is hij hier de echte expertquote:Op dinsdag 19 juli 2005 22:33 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ja, wat je vertelt is duidelijk.
Maar een psychiater kan toch ook therapie geven?
Boeiuh!quote:Op dinsdag 19 juli 2005 22:34 schreef KonnieKipke het volgende:
't schijnt trouwens dat Angelina Jolie ook een borderliner is borderline heeft.
Volgens mij schrijft de psych alleen medicatie voor en is er een therapeut om je te behandelen. Zo gign dat bij mij iig. Ik noemde mijn psychiater dan ook liefkozend 'de huisdealer'quote:Op dinsdag 19 juli 2005 22:33 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ja, wat je vertelt is duidelijk.
Maar een psychiater kan toch ook therapie geven?
Ik ben nog nooit een geitenwollensokkendrager tegengekomen, die dacht dat ie/ze borderline had hoorquote:Op woensdag 20 juli 2005 11:45 schreef American_Nightmare het volgende:
geitenwollensokkendragers
Ben ook benieuwd wat A-N onder geitenwollensokkendrager verstaat. Want naar mijn idee zouden dioe juist als laatste in aanmerking komen voor zo'n stoornis..... Dus feel free to explain A-Nquote:Op woensdag 20 juli 2005 11:50 schreef Wolkje het volgende:
[..]
Ik ben nog nooit een geitenwollensokkendrager tegengekomen, die dacht dat ie/ze borderline had hoor![]()
Ja? Ben je trots op je kleine meid? Fijn!quote:Op woensdag 20 juli 2005 19:27 schreef JoeyT het volgende:
Met mijn borderliner gaat t eigenlijk wel lekker... T valt op zich allemaal best mee...
quote:Op woensdag 20 juli 2005 19:27 schreef JoeyT het volgende:
Met mijn borderliner gaat t eigenlijk wel lekker... T valt op zich allemaal best mee...
Zonder aandacht te willen geven aan de zeer boeiende opmerking van A_N, ben ik toch benieuwd wat jij hiermee bedoelt An.quote:Op woensdag 20 juli 2005 19:25 schreef An24 het volgende:
[..]
Ben ook benieuwd wat A-N onder geitenwollensokkendrager verstaat. Want naar mijn idee zouden dioe juist als laatste in aanmerking komen voor zo'n stoornis..... Dus feel free to explain A-N
Ze is al bijna een grote meidquote:Op woensdag 20 juli 2005 23:01 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ja? Ben je trots op je kleine meid? Fijn!![]()
ik denk dat ze (/hij) bedoelt dat degene die zichzelf het borderlinestempeltje willen geven, over het algemeen doosjes zijn die aanstellerig doen en aandacht willen, en dat zijn duidelijk geen geitenwollensokkers.quote:Op woensdag 20 juli 2005 23:02 schreef Moonah het volgende:
[..]
Zonder aandacht te willen geven aan de zeer boeiende opmerking van A_N, ben ik toch benieuwd wat jij hiermee bedoelt An.
Echt nooit gehoord van ironie???quote:
zo stond het er niet, en ik heb vanavond niet mijn beste humeur, dusquote:
Aanbieding bij de ALDI...quote:
tIS MAAR HOE JE MIJN betuttelende dingen opvat... Ik heb ze nooit naar haar gebracht als betuttelend... Ze is mn kleine meisje, ja t spijt me maar zo zou ik jou ook noemen met je 1.58... Niks betuttelends aan...quote:Op woensdag 20 juli 2005 23:07 schreef Wolkje het volgende:
[..]
zo stond het er niet, en ik heb vanavond niet mijn beste humeur, dus![]()
Bovendien heb je wel vaker wat betuttelende dingen gezegd, waarvan ik een beetje raar op keek.
Daarentegen was het wel leuk om te lezen dat kleine meisjes sexy zijn, in een ander topic![]()
wolkje + mijn vriendinnetje...quote:
Zegquote:
Ik las het toevallig vanmiddagquote:T houdt je wel bezig
Je haalt de woorden uit mijn mond.quote:
Als ik t over mijn borderliner heb, dan weet ik dat ik er een aantal mee op de kast krijg... Dus blijkbaar toch een sterke kant van mijquote:Op woensdag 20 juli 2005 23:19 schreef Copycat het volgende:
[..]
Je haalt de woorden uit mijn mond.
En JoeyT: Ironie is overduidelijk niet je sterkste kant.
Ik denk dat jij ironie verwart met van dik hout grappenquote:Op woensdag 20 juli 2005 23:53 schreef JoeyT het volgende:
Als ik t over mijn borderliner heb, dan weet ik dat ik er een aantal mee op de kast krijg... Dus blijkbaar toch een sterke kant van mij
Dank voor de uitleg wolkje, is zo ongeveer wat (ze) bedoelde...quote:Op woensdag 20 juli 2005 23:04 schreef Wolkje het volgende:
[..]
ik denk dat ze (/hij) bedoelt dat degene die zichzelf het borderlinestempeltje willen geven, over het algemeen doosjes zijn die aanstellerig doen en aandacht willen, en dat zijn duidelijk geen geitenwollensokkers.
maakt het je wat uit of die vriend al dan niet borderline heeft?quote:Op woensdag 27 juli 2005 19:00 schreef Sloper het volgende:
Ik heb ook een vraag aan de experts.
Ik vermoed dat een goede vriend van mij borderline heeft. Dit heb ik niet van de 1 op de andere dag bedacht. Ik ken deze man al een jaar of 10.
Nu weet ik dat toen zijn ouders zijn gescheiden, na een tijd, borderline is vastgesteld bij zijn moeder. Is borderline erferlijk?
En, ik weet dat het niet makkelijk is, is er een soort stappenplan of checklist waarmee je redelijk accuraat kun bepalen of iemand dit syndroom heeft. Ik wil ook wel een persoonsbeschrijving maken en dat jullie aan de hand daarvan kunnen bepalen of het bepaalde karaktistiek van borderline in voorkomen.
Borderline is GEEN ziekte, Borderline is een persoonlijkheids-stoornis, daarom heet het ook BPS=Borderline Persoonlijkheids Stoornisquote:Op zondag 12 juni 2005 20:36 schreef MissPeppertje het volgende:
[..]
Stiekem vond ik het wel een hele goede manier![]()
![]()
![]()
Maar ik snap wat Avator bedoeld, iedereen roept hier maar ZOU HET VAN MIJN VRIEND/VRIENDIN GEEN BORDERLINE KUNNEN ZIJN???
Mensen moesten eens weten hoe een erge ziekte dat is. Ik heb ooit die stempel op me gekregen, en toen is het er gelukkig weer vanaf gehaald maar andere mensen bij mij in therapie hadden (en hebben natuurlijk nog steeds want het is niet te genezen je moet er mee leren leven) dit, en het is gewoon best wel een enge ziekte...
Dus een geesteziekte is geen ziekte? MMkayquote:Op maandag 1 augustus 2005 02:45 schreef Gekke_mus het volgende:
[..]
Borderline is GEEN ziekte, Borderline is een persoonlijkheids-stoornis, daarom heet het ook BPS=Borderline Persoonlijkheids Stoornis
Volgens mij wordt je graag bestempeld want je maakt er zo openbaarlijk een drama van, en je maakt er een ZIEKTE van...je gaat er echt NIET dood van hoor...tenzij je dissociatief bent/wordt en zelfmoord pleegt![]()
De geslepen narcistische zuigende borderliner zal echt wel een vriend/vriendin hebben bij we ze haar hart uitstort en volledig in vertrouwens neemt, Zij verwacht dat luisterende begripvolle oor echter wel op elk willekeurig moment van de dag.quote:Op donderdag 30 juni 2005 18:41 schreef tulpje6 het volgende:
Als borderliner, ben je dan tegen IEDEREEN en VOORTDUREND onuitstaanbaar en wispelturig en blabla (weet nog steeds niet precies wat borderline nu inhoudt)
Hieruit begrijp ik dat jij ze ook goed kent?quote:Op maandag 1 augustus 2005 03:08 schreef Loedertje het volgende:
[..]
De geslepen narcistische zuigende borderliner zal echt wel een vriend/vriendin hebben bij we ze haar hart uitstort en volledig in vertrouwens neemt, Zij verwacht dat luisterende begripvolle oor echter wel op elk willekeurig moment van de dag.
Borderliners zijn goede toneelspelers .
Yep, mijn moeder had o.a deze kenmerken en ik ben een tijdje werkzaam geweest in een psychiatrische instelling waar veel bordelinerpersoonlijkheden zaten.quote:Op maandag 1 augustus 2005 03:09 schreef Wojworshebn het volgende:
[..]
Hieruit begrijp ik dat jij ze ook goed kent?![]()
Okay als je moeder het heeft is idd kut, als kind kun je zoiets nooit snappen, maakt me nieuwschierig hoe jij nu bent trouwensquote:Op maandag 1 augustus 2005 03:13 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Yep, mijn moeder had o.a deze kenmerken en ik ben een tijdje werkzaam geweest in een psychiatrische instelling waar veel bordelinerpersoonlijkheden zaten.
Heb je in hun ogen ooit iets fout gedaan (ook al was je drie) waarmee je hun hebt beledigd dan is er niets meer aan je goed en kunnen ze je voor altijd haten/verneden ect.
Rare mensen die borderliners
Ik maakte MI geen fout, ze<< kunnen>> geslepen zijn dus plannen bewust hoe ze bijvoorbeeld mensen tegen elkaar uit zullen gaan spelen of opstoken zodat er ruzie ontstaat.quote:Op maandag 1 augustus 2005 03:10 schreef Wojworshebn het volgende:
Maar je maakt een fout, toneelspelers doen het bewust, zij hebben geen keuze
Ik ben geweldigquote:Op maandag 1 augustus 2005 03:15 schreef Wojworshebn het volgende:
[..]
Okay als je moeder het heeft is idd kut, als kind kun je zoiets nooit snappen, maakt me nieuwschierig hoe jij nu bent trouwens![]()
Je vader heeft het zwaar gehad, kan ik me voorstellen.quote:Op maandag 1 augustus 2005 03:16 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Ik maakte MI geen fout, ze<< kunnen>> geslepen zijn dus plannen bewust hoe ze bijvoorbeeld mensen tegen elkaar uit zullen gaan spelen of opstoken zodat er ruzie ontstaat.
Ik ben geweldig
En denk dat het voor mijn vader een tikkie moeilijker is
Denk het, heb het er nooit met hem over gehad eigenlijk.quote:Op maandag 1 augustus 2005 03:22 schreef Wojworshebn het volgende:
[..]
Je vader heeft het zwaar gehad, kan ik me voorstellen.
Noem jij Borderline persoonlijkheids-stoornis een geestesziekte?? Naar mijn weten is het "gewoon" (dus ik zeg niet dat het makkelijk is/of zal zijn!!) een persoonlijkheids-stoornis waar men mee om moet leren gaan.quote:Op maandag 1 augustus 2005 02:48 schreef Wojworshebn het volgende:
[..]
Dus een geesteziekte is geen ziekte? MMkay
Nee ik noemde het geen ziekte.quote:Op maandag 1 augustus 2005 03:29 schreef Gekke_mus het volgende:
[..]
Noem jij Borderline persoonlijkheids-stoornis een geestesziekte?? Naar mijn weten is het "gewoon" (dus ik zeg niet dat het makkelijk is/of zal zijn!!) een persoonlijkheids-stoornis waar men mee om moet leren gaan.
En wat zou er ENG aan moeten zijn? het is alleen verrekte lastig/moeilijk voor de mensen in kwestie en de mensen uit die persoon's zijn/haar netwerk...
Kun je dan even uitleggen wat je hier precies zegt en/of bedoeld??quote:Op maandag 1 augustus 2005 02:48 schreef Wojworshebn het volgende:
[..]
Dus een geesteziekte is geen ziekte? MMkay
Dat is ook maar betrekkelijk, de samenstelling van dat netwerk zal regelamtig veranderen.quote:Op maandag 1 augustus 2005 03:29 schreef Gekke_mus het volgende:
en de mensen uit die persoon's zijn/haar netwerk...
"het borderlinertje" klinkt als neerbuigend....quote:Op maandag 1 augustus 2005 03:34 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Dat is ook maar betrekkelijk, de samenstelling van dat netwerk zal regelamtig veranderen.
Er is er altijd wel eentje die eens iets enorm fout heeft gedaan .t.o.v. het borderlinertje, binnen no time een explosie en de borderliner kan zich weer wentelen in haar overwinnig .
Narcistische trekken zullen er voor zorgen dat ze met de zuigkracht van een bloedzuiger vastplakt aan degene die ze 100% vertrouwen lijkt te geven ( op dát moment)
Eenmaal niet voldoen aan de verwachting en die is aan de beurt.
Schattige mensen topch die borderliners
Dat laatste gaat heel goed samen met het eerstequote:Op maandag 1 augustus 2005 03:45 schreef Gekke_mus het volgende:
[..]
"het borderlinertje" klinkt als neerbuigend....
en "de borderliner kan zich weer wentelen in haar overwinnig " klinkt alsof een borderliner opzettelijk daarmee bezig is?
Dul hoor!!!![]()
Ik vind echt dat er veel te snel gelabeld wordt met BPS, er zijn ook nog tal van andere persoonlijkheids-stoornissen....maar iedereen gooit altijd maar met BORDERLINE...!!!
\
quote:Borderline Personality Disorder DSM IV Criteria
A pervasive pattern of instability of interpersonal relationships, self-image, and affects, and marked impulsivity beginning by early adulthood and present in a variety of contexts, as indicated by five (or more) of the following:
1. frantic efforts to avoid real or imagined abandonment. Note: Do not include suicidal or self-mutilating behavior covered in Criterion 5.
2. a pattern of unstable and intense interpersonal relationships characterized by alternating between extremes of idealization and devaluation.
3. identity disturbance: markedly and persistently unstable self-image or sense of self.
4. impulsivity in at least two areas that are potentially self-damaging (e.g., spending, sex, substance abuse, reckless driving, binge eating). Note: Do not include suicidal or self-mutilating behavior covered in Criterion 5.
5. recurrent suicidal behavior, gestures, or threats, or self-mutilating behavior
6. affective instability due to a marked reactivity of mood (e.g., intense episodic dysphoria, irritability, or anxiety usually lasting a few hours and only rarely more than a few days).
7. chronic feelings of emptiness
8. inappropriate, intense anger or difficulty controlling anger (e.g., frequent displays of temper, constant anger, recurrent physical fights)
9. transient, stress-related paranoid ideation or severe dissociative symptoms
http://www.borderlinepersonalitytoday.com/main/dsmiv.htm
met medicijnen helemaal geen hoog en laag meerquote:Op maandag 1 augustus 2005 04:06 schreef Gekke_mus het volgende:
Geweldig! Eindelijk iemand die verder kijkt.....er is MEER dan alleen BPS...en welke persoonlijkheids-stoornis je ook hebt, maakt niet uit...t zuigt gewoon, en men moet er mee leren omgaan....medicijnen kunnen een steuntje in de rug zijn, maar ze nemen het probleem uiteindelijk niet weg...
Pff sterktes en vormen..tja, mijn moeder had er psychoses bij die een week of soms drie maanden konden duren. Klinkt verschrikkelijk, maar bij psychoses takel je simpelweg af als je geen medicatie krijgt. Bij haar te laat ontdekt, zij is nu een hoopje ellende.quote:Op maandag 1 augustus 2005 23:06 schreef Viper_74 het volgende:
zijn er nog vormen van bps, dus sterktes, dus iemand heeft het heel erg en de ander wat minder
hoe zwaar is het om te gaan met iemand die bps heeft
Zou je er niet aan beginnen als je de keuze had
valt er iets aan te doen als buitenstaander
Ja klopt, ik heb het over mijn moeder. In mijn werk is het lastig om te ontwijken, tenzij je aangeeft niet met deze doelgroep t willen werken.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 10:17 schreef Viper_74 het volgende:
ann je zegt geen contact meer te hebben, heb je het dan over je moeder
Als ik het zo lees heeft je moeder er wel meer last van, met psychoses etc. Was het moeilijk het contact te verbreken ? En hoe heeft zij dat ervaren, mensen met BPS zijn toch vaak heel angstig mensen kwijt te raken.
Ik begrijp je situatie. Voor de duidelijkheid: je houdt deze relatie puur platonisch? Ook in een vriendschappelijke relatie is het goed om voor jezelf grenzen te stellen. Wat wil je in deze relatie, is het een kwestie van geven en nemen of verwacht je dat ze er ook voor jou zal zijn in lastige tijden. Of accepteer je dat bovenstaande niet vaak/ weinig/ nooit op gelijkwaardige basis zal zijn.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 15:02 schreef Viper_74 het volgende:
Ook een reden voor mij om afstand te nemen. Ik kan er namelijk niets aan veranderen (en geloof me, ik ben heeeeel lang in de veronderstelling geweest dat ik dat wel kon), en haar te zien lijden is ook verschrikkelijk.
Vergeet niet dat ik het hier heb over 1 van de meest zwaarste vormen van de stoornis....het hoeft dus echt niet zo te gaan.
Bij die vriendin heb ik dus hetzelfde. Niet dat ik het idee heb dat ik d'r echt kan helpen, maar wel dat ik het idee heb dat ze wat makkelijker praat en wat minder snel geirriteerd raakt zeg maar.
Ik vind het jammer dat je zo'n negatief beeld schetst. Het klopt wel gedeeltelijk en jij zult het ws wel zo ervaren hebben en volgens mij ben ik zelf ook precies zo geweest, maar ik denk dat een groot deel van mensen met deze stoornis dit niet uit pure kwaadaardigheid doet, maar gewoon echt niet anders kan omdat ze zichzelf door hun eigen gedrag zo waanzinnig geisoleerd hebben dat er nog maar weinig lui zijn die hun 'bloedzuigergedrag' trekken.quote:Op maandag 1 augustus 2005 03:34 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Dat is ook maar betrekkelijk, de samenstelling van dat netwerk zal regelamtig veranderen.
Er is er altijd wel eentje die eens iets enorm fout heeft gedaan .t.o.v. het borderlinertje, binnen no time een explosie en de borderliner kan zich weer wentelen in haar overwinnig .
Narcistische trekken zullen er voor zorgen dat ze met de zuigkracht van een bloedzuiger vastplakt aan degene die ze 100% vertrouwen lijkt te geven ( op dát moment)
Eenmaal niet voldoen aan de verwachting en die is aan de beurt.
Schattige mensen toch die borderliners
Heu? Bedoel je ipv 'meer' niet 'minder' ?quote:Op woensdag 3 augustus 2005 18:30 schreef raphidae het volgende:
In een dorp vol met boeren in Limburg wordt een 'narcissistic personality disorder' veel meer getolereerd dan in de randstad bijvoorbeeld.
Zal wel een moeilijke situatie zijn voor je. Juist en deze situatie zal je moeten uitkijken dat je jezelf niet "verliest". Als je gevoelens hebt voor iemand heb je al snel veel voor diegne over. Ik wens je in ieder geval succes en sterkte!quote:Op woensdag 3 augustus 2005 16:39 schreef Viper_74 het volgende:
ik weet dat het slecht is, dat de slagingskans 0,1% is en dat het nooit garantie geeft, maar goed ik met me domme kop heb dat weer hoor.
Daar zit wel wat in ja. Er wordt "gemeten" naar afwijkend gedrag ten opzichte van "normale" mensen. Maar of het meer getolererd wordt weet ik niet. Zou het ook zo kunnen zijn dat mensen buiten de randstad minder van deze stoornissen weten/ horen, maar wel vinden dat de persoon (met een stoornis) afwjikend gedrag vertoont?quote:Op woensdag 3 augustus 2005 18:30 schreef raphidae het volgende:
Ik vind de term 'persoonlijkheidsstoornis' een beetje misleidend. Iedereen heeft namelijk symptomen van een of meerdere persoonlijkheidsstoornissen. En dat kan ook niet anders, bijvoorbeeld de 'dependant personality disorder' zit op een schaal die langs 0 naar 'avoidant personality disorder' loopt, en niemand zit precies op 0.
Of het een stoornis is hangt meer af van of je enigzins kan functioneren in je omgeving. En de omgeving veranderd ook per persoon. In een dorp vol met boeren in Limburg wordt een 'narcissistic personality disorder' veel meer getolereerd dan in de randstad bijvoorbeeld.
Das een lastige.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 09:46 schreef Faat het volgende:
Vraagje: Is het mogelijk dat iemand én Borderline heeft én een meervoudige persoonlijkheidsstoornis?
Zijn dit 2 dingen die iemand best wel tegelijk kan hebben of is dit een onwaarschijnlijke combinatie?
In het kort de reden waarom ik dit vraag: iemand die ik ken plakt ontzettend graag etiketjes op
mensen en denkt dat ze er heel veel vanaf weet. Ik heb nu onenigheid met die persoon daarover
gekregen, omdat het me mateloos irriteert dat ze de amateurpsycholoog uithangt. Maar goed,
ik riep dus dat die 2 dingen helemaal niet samen konden gaan, maar vraag me nu toch af of ik wel
gelijk heb. Het was ook meer de frustratie waarom ik riep dat het onmogelijk was denk ik eigenlijk.
En dat staat natuurlijk verder los van het feit dat ze zo vreselijk irritant mensen loopt te beoordelen.
Maar hoe zit het precies ermee? Klopt het dat die 2 dingen best samen kunnen gaan of niet?
Duidelijke MPS is sowieso vrij zeldzaam, en in combinatie met BPS nog zeldzamer, maar het kan wel.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 09:46 schreef Faat het volgende:
Vraagje: Is het mogelijk dat iemand én Borderline heeft én een meervoudige persoonlijkheidsstoornis?
Zijn dit 2 dingen die iemand best wel tegelijk kan hebben of is dit een onwaarschijnlijke combinatie?
In het kort de reden waarom ik dit vraag: iemand die ik ken plakt ontzettend graag etiketjes op
mensen en denkt dat ze er heel veel vanaf weet. Ik heb nu onenigheid met die persoon daarover
gekregen, omdat het me mateloos irriteert dat ze de amateurpsycholoog uithangt. Maar goed,
ik riep dus dat die 2 dingen helemaal niet samen konden gaan, maar vraag me nu toch af of ik wel
gelijk heb. Het was ook meer de frustratie waarom ik riep dat het onmogelijk was denk ik eigenlijk.
En dat staat natuurlijk verder los van het feit dat ze zo vreselijk irritant mensen loopt te beoordelen.
Maar hoe zit het precies ermee? Klopt het dat die 2 dingen best samen kunnen gaan of niet?
Kan me voorstellen dat het lastig is voor je, je hebt niet alleen te maken met de dubbele gevoelens van de ander, maar ook die van jezelf.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 14:20 schreef Viper_74 het volgende:
Tja, ik begin steeds meer en meer in te zien dat een relatie hebben er niet in zit. Een relatie kun je het sowieso niet noemen. Relaties zoals we die kennen zijn gedefineerd met gevoelens en een drang om bij elkaar te zijn en je goed te voelen. Dat maakt het geheel een relatie. Iemand die leidt aan een gedragsstoornis zal dus angst voelen op rare momenten (als ze bij je zijn bijvoorbeeld), elke dag andere gevoelens hebben etc. etc.
Ik merk nu al dat het me veel tijd kost, en ik denk dat ik wel iets meer afstand ga nemen. Ik wil het contact niet verbreken, maar ik zorg er wel voor dat ik druk blijf met m'n eigen dingen (lastig hoor als je iemand leuk vind)
Denk eraan dat je grenzen moet stellen! ik heb tot vandaag een vriendin gehad met BPS. (3.5 jaar relatie) Ze ging steeds een stapje verder, net altijd over de grens heen. en dan was je wel even boos, maar dan accepteer je het weer, volgende keer weer een stapje verder.....quote:Op donderdag 4 augustus 2005 14:20 schreef Viper_74 het volgende:
Tja, ik begin steeds meer en meer in te zien dat een relatie hebben er niet in zit. Een relatie kun je het sowieso niet noemen. Relaties zoals we die kennen zijn gedefineerd met gevoelens en een drang om
Deze twee gaan vaak samen ja. Dissociatieve verschijnselen zijn één van de kenmerken van bps. Mensen met een dissociatieve stoornis zijn vaak slachtoffer van extreem geweld/ sexueel misbruik en ontwikkelen daardoor vaak een dissociatieve stoornis.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 09:46 schreef Faat het volgende:
Ja dat moet je zeker, maar eigenlijk heb je altijd je persoonlijke grenzen, niet alleen bij mensen met BPS. Je moet er gewoon voor oppassen dat je er niet teveel ingetrokken wordt. De persoon in kwestie kan er niet veel aan doen en die zal er zelf vrij weinig van merken/voelen. Jij bent diegene die de klappen vangtquote:Op donderdag 4 augustus 2005 23:48 schreef whizzkey het volgende:
[..]
Denk eraan dat je grenzen moet stellen! ik heb tot vandaag een vriendin gehad met BPS. (3.5 jaar relatie) Ze ging steeds een stapje verder, net altijd over de grens heen. en dan was je wel even boos, maar dan accepteer je het weer, volgende keer weer een stapje verder.....
je wordt er helemaal gek van....en uiteindelijk heeft zij het uitgemaakt omdat ze de relatie niet meer zag zitten. En daar heb je dan al die moeite voor gedaan, 3 jaar lang?? Ik kan je dringend adviseren om GEEN relatie aan te gaan met iemand die bps heeft.
Ja, dat dacht ik ook. Borderline bestaat helemaal niet. De term is achterhaaldquote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:54 schreef tonks het volgende: Borderline is fictie
Ik bedoelde dat de term 'borderline' gewoon achterhaald is. Symptomen komen wel voor enzo.. Maar ik dacht dat in de psychologie was afgesproken om de term niet meer te gebruiken of is die afspraak ook al weer achterhaald?quote:Op woensdag 10 augustus 2005 16:37 schreef Viper_74 het volgende:
Misschien het feit dat de term borderline vrij snel gebruikt wordt en dit veel omvattend is denk ik toch echt wel dat zoiets bestaat.
Anders kan je ook zeggen dat stress niet bestaat of gevoelens. Iedereen voelt zich wel eens kut
Het is een hokje. Voor sommige mensen kan het heel fijn zijn te weten waarom ze dingen doen zoals ze doen (Neeee, je verschuilen achter dat hokje is dan niet wat ik bedoel en ja, dat zullen genoeg types doen) en kan dat werken als opluchting. Als jij dat fictie vindt; dat kan. Maar voor een hele hoop mensen vallen een hoop puzzelstukjes op hun plek als ze zo'n etiketje op krijgen geplakt.quote:Op woensdag 10 augustus 2005 04:30 schreef Kered het volgende:
[..]
Ja, dat dacht ik ook. Borderline bestaat helemaal niet. De term is achterhaald![]()
Een hoogbegaafde borderliner zeg maar? Zijn die ook hoog sensitief?quote:Op vrijdag 12 augustus 2005 02:13 schreef SEMTEX het volgende:
Is een BPO hetzelfde als een highlevel borderliner?
Voorzover ik weet kan je niet gediagnosticeerd worden met BPO, de PO's zijn een andere manier van symptomen uitsplitsen die veroorzaakt worden door allerlei stoornissen, waaronder BPD.quote:Op vrijdag 12 augustus 2005 00:22 schreef Xortes het volgende:
Is iemand hier bekend met het verschil tussen Borderline persoonlijkheids stoornis (BPS) on Borderline persoonlijkheids organisatie (BPO)?
Ik ben dus officieel gediagnosticeerd met BPO, hetgeen nogal verwarrend werkt met BPS. Ik wil het verschil wel een keer exact uitleggen in een nieuw topic bijvoorbeeld, maar ik vroeg me af of mensen er al bekend mee waren of dat het iets onbekends was. Ik lees namelijk nogal vaak dat veel mensen zichzelf of anderen diagnosticeren met BPS, terwijl volgens mij er nog veel meer mensen zijn met BPO en ik denk dat het vaak verwart wordt met elkaar. BPS is veel zeldzamer dan BPO en mensen met BPO zijn een stuk minder lastig te behandelen dan mensen met BPS.
Lekker, dat gegooi met termen, maar is het bekend?
Je weet dat er grote wetenschappelijke twijfels zijn of zoiets als MPS wel bestaat of dat het allemaal fantasten zijn. (dat is natuurllijk ook een persoonlijkheidsstoornisquote:Op donderdag 4 augustus 2005 09:46 schreef Faat het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |